jeeedeee schreef op woensdag 12 november 2025 @ 10:15:
Ik heb ook wat zitten berekenen voordat ik tot aanschaf ben over gegaan. De TvT is wel grotendeels afhankelijk van de vergoeding voor de balanshandel. Hier genoeg zonnepanelen om tussen februari en oktober onafhankelijk van het net te zijn. Momenteel laad ik grotendeels overdag de auto en ook veel verbruik met de warmtepomp van het zwembad. Door aanschaf van de balansaccu hoop ik dat ik het grootste deel van de zonneopbrengst in de zomer kan terugleveren voor 5 cent extra tov de normale prijs. Of dat helemaal reëeel is, is lastig, maar de kans dat je nog wat krijgt voor je eigen opgewekte stroom is in elk geval een stuk groter. Ik hoop dat het systeem straks slim genoeg is om in de ochtend nog terug te gaan leveren, en pas in de middag te gaan bufferen als de prijs negatief is.
Hieronder mijn berekening ter inspiratie
[Afbeelding]
Ik heb ook een berekening gedaan met een toekomstige warmtepomp en verbruik, dan komt de TvT nog wat positiever uit...
De balansbatterij gaat er ook voor zorgen dat ik mij nog maar deels zorgen hoef te maken over wanneer ik wat doe. Kan de warmtepomp dan ook 's avond en 's nachts laten draaien, en eventueel een tweede elektrische auto kopen waar ik het overschot in de maanden van mrt-september in stop. Wel moet ik opzoek naar een methode als de auto wel thuis is, dat ik alleen maar in de negatieve uren ga laden om dan de teruglevering te beperken aangezien de Deye te beperkt is qua vermogen om alle piek opwek op te slaan...
Inmiddels is de installatie hier gepland voor 26 november, aangemeld op 13 oktober, lekker snel gegaan

Hele mooie berekening, ik ga die maar eens na maken om het wat preciezer te berekenen. Maar ik zeg nog steeds: een thuisaccu is financieel gezien absoluut geen aanrader, je word er niet rijk van. Het is GEEN no-brainer zoals de zonnepanelen een paar jaar geleden dat wel waren.
Ik ga met deze thuisaccu (basis + extra module) wellicht ook 900 euro besparen per jaar na eindigen salderingsregeling, dat is misschien 75 euro per maand besparing. Een terugverdientijd tvt van 7-9 jaar. Maar als je even doet alsof ik leen bij Warmtefonds voor de basis + 1 module voor 4,11% Dan betaal ik ongeveer 70 euro per maand voor 10 jaar. Dat is dus netto 5 euro per maand besparing op mijn maandlast vanwege eigen consumptie na einde salderingsregeling in 2027. Dus die 5 euro besparing is het echt geen aanrader

Hier boven op komt nog de inkomsten van handelen boven op maar die neem ik even niet mee. Dus dat kan alleen maar positiever uitvallen.
Conclusie je betaalt alles aan je energie leverancier of je betaalt voornamelijk aan de bank en een beetje aan de energie leverancier. In beide gevallen ben je pak em beet even veel kwijt (los van inkomsten uit handelen). Met eigen geld zonder rente heb je natuurlijk wat meer rendement. Dus een reden om versneld af te gaan lossen.
Wat je dus ziet is dat de thuis accu in dit geval een soort van verkapte vast energiecontract is waarbij je een soort verzekering hebt tegen energie markt problemen en politieke instabiliteit elders in de wereld. Maar met als risico dat je accu zijn levensduur niet haalt, dat verwacht ik eerlijk gezegd niet maar het blijft een risico. Of de energie prijzen dalen ontzettend waardoor ik net zo goed energie had kunnen kopen ipv zelf produceren en consumeren
Toch kies ik er voor om een thuis accu te nemen. Ik verwacht dat deze aanschaf prijzen na een aantal jaar (2027+) standaard is op de markt. Maar ik kan dat nu al dus krijgen en gelijk ook een jaartje salderingsregeling meepakken wat een hap zal nemen uit de tvt bij evt energie handel. Ik heb dit jaar mijn best gedaan met planningen en timers en triggers om mijn zelfverbruik te verhogen. Ik ben nu met erg veel moeite 40% zelf Hele mooie berekening. Maar ik zeg nog steeds: een thuisaccu is financieel gezien absoluut geen aanrader, je word er niet rijk van. Het is GEEN no-brainer zoals de zonnepanelen een paar jaar geleden dat wel waren.
Ik ga met deze thuisaccu (basis + extra module) wellicht ook 900 euro besparen per jaar na eindigen salderingsregeling, dat is misschien 75 euro per maand. Een terugverdientijd tvt van 7-9 jaar. Maar als je even doet alsof ik leen bij Warmtefonds voor de basis + 1 module voor 4,11% Dan betaal ik ongeveer 70 euro per maand voor 10 jaar. Dat is dus netto 5 euro per maand besparing op mijn maandlast vanwege eigen consumptie na einde salderingsregeling in 2027. Dus die 5 euro besparing is het echt geen aanrader

Hier boven op komt nog de inkomsten van handelen boven op maar die neem ik even niet mee. Dus dat kan alleen maar positiever uitvallen.
Conclusie je betaalt alles aan je energie leverancier of je betaalt voornamelijk aan de bank en een beetje aan de energie leverancier. In beide gevallen ben je pak em beet even veel kwijt (los van inkomsten uit handelen).
Wat je dus ziet is dat de thuis accu in dit geval een soort van verkapte vast contract is waarbij je een soort verzekering hebt tegen energie markt problemen en politieke instabiliteit elders in de wereld. Maar met als risico dat je accu zijn levensduur niet haalt, dat verwacht ik eerlijk gezegd niet maar het blijft een risico.
Toch kies ik er voor om een thuis accu te nemen. Ik verwacht dat deze aanschaf prijzen na een aantal jaar standaard is op de markt. Maar ik kan dat nu al dus krijgen en gelijk ook een jaartje salderingsregeling meepakken wat een hap zal nemen uit de tvt. Ook omdat ik inderdaad niet meer hoef na te denken over wanneer ik iets gebruik. Ik heb dit jaar mijn best gedaan met planningen en timers en triggers om mijn zelfverbruik te verhogen. Ik ben nu met erg veel moeite 40% zelfvoorzienend met een eigen verbruik van 53% op jaarbasis. Duurzaamheid is ook mijn werk en hobby en dit is een erg interessante manier in aanraking te komen. Maar met een thuisaccu maakt het moment wanneer je iets verbruikt zoals een wasje draaien minder uit en dat is opzichzelf ook een grote WAF-factor opzich. Duurzaamheid is ook mijn werk en hobby en dit is een erg interessante manier in aanraking te komen.
Dus nee ik zou het mijn vrienden en familie niet aanraden, maar toch ga ik het doen