Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie

Pagina: 1 ... 19 ... 23 Laatste
Acties:

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:49

paQ

Wolly schreef op woensdag 12 november 2025 @ 11:33:
[...]

Over die bijvangst, met welk verlies qua omzetting moet ik dan rekenen?

De meeste omvormers presteren het best bij volle belasting, dan is het 95% effectief? Maar wat als mijn wasmachine 400W nodig heeft (beetje trommel draaien nadat het water is verwarmd kost weinig energie), wat is dan de RTE? Zelfde geldt voor opladen batterij natuurlijk, bij 11kW opladen is het meest efficient.

Zit ik goed met rond de 20% verlies tussen opladen en eruit halen? Dan is de 'goedkope' stroom dus eigenlijk 20% hoger in prijs? Kan alsnog goedkoper zijn natuurlijk.
Don heeft volgens mij oooit eens 90% gezegd tegen me (aan efficiency)
Ik ben er al dagen mee bezig en het blijkt zeer moeilijk te isoleren wat nou de daadwerkelijke RTE is.
Ik heb toevallig vanochtend wat sensoren aangemaakt waarmee ik een 'rolling' 14 dagen sensor wil maken van de RTE.
Als ik zo naar de afgelopen 8 dagen kijk, zou ik idd ergens om en nabij de 90% moeten zitten.

Overigens schijnt de Deye efficiënter te laden bij 8kW dan bij 12. (is me verteld)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:49
De Deye verbruikt natuurlijk ook zelf zo'n 100 watt extra continue voor het 0 op de meter houden etc, wat vooral in de wintermaanden een kostenpost is, in de zomermaanden exporteer je gewoon iets minder. Zelf heb een GoodWE hybride hangen, en die had ook al een idle verbruik rond de 70 watt.

Zonder grootverbruikers blijven 1 of 2 stekkeraccu's denk ik voordeliger omdat die ook minder idle verbruik hebben.

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23:53
paQ schreef op woensdag 12 november 2025 @ 09:45:
Dit was hier rond dat tijdstip
Zal voor ons allemaal hetzelfde zijn toch neem ik aan?
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het ging mij meer erom dat Tennet aangeeft 6:15 en er om 6:23 wordt geladen. Vraag mij dus af of er hier in kwartieren wordt gerekend en er als nog onbalans wordt gepakt.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
jeeedeee schreef op woensdag 12 november 2025 @ 11:44:
De Deye verbruikt natuurlijk ook zelf zo'n 100 watt extra continue voor het 0 op de meter houden etc, wat vooral in de wintermaanden een kostenpost is, in de zomermaanden exporteer je gewoon iets minder. Zelf heb een GoodWE hybride hangen, en die had ook al een idle verbruik rond de 70 watt.

Zonder grootverbruikers blijven 1 of 2 stekkeraccu's denk ik voordeliger omdat die ook minder idle verbruik hebben.
Dat is 868kWh extra verbruik per jaar, toch wel een aardige hoeveelheid en daarmee in de top 3 van grootverbruikers in mijn huis. Zal ook wel inherent zijn aan thuisbatterijen helaas.

• paQ

paQ

Waar haal je die 100W vandaan?
Het lijkt mij wat veel eigenlijk.

Daarbij als ik naar de HW PIB kijk bijv, dan zie ik bij alle tweakers een RTE van 70 - 74%. Dat vind ik best wel schrikbarend laag eigenlijk. M.a.w. verschilt het überhaupt wel iets op jaarbasis kwa absoluut eigen verbruik?

• paQ

paQ

Wolly schreef op woensdag 12 november 2025 @ 11:53:
[...]

Dat is 868kWh extra verbruik per jaar, toch wel een aardige hoeveelheid en daarmee in de top 3 van grootverbruikers in mijn huis. Zal ook wel inherent zijn aan thuisbatterijen helaas.
ja... of het is de helft en valt het wel mee ;)

edit:
sja als ik zo eens ga rekenen zal het idd wel ergens om en nabij de 2 kWh per dag zitten.
Het telt wel op ja.

[ Voor 14% gewijzigd door paQ op 12-11-2025 12:11 ]

• 0xygen500

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tnLQxU3z4H-THVo3GhmE9yv5x-s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EfVgA5S3ozkcyb1L6GVbRWYg.jpg?f=fotoalbum_large

Hoe is het 100w? Bij die 109w zit al de deye inbegrepen.

• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 21:25
jeeedeee schreef op woensdag 12 november 2025 @ 10:15:
Ik heb ook wat zitten berekenen voordat ik tot aanschaf ben over gegaan. De TvT is wel grotendeels afhankelijk van de vergoeding voor de balanshandel. Hier genoeg zonnepanelen om tussen februari en oktober onafhankelijk van het net te zijn. Momenteel laad ik grotendeels overdag de auto en ook veel verbruik met de warmtepomp van het zwembad. Door aanschaf van de balansaccu hoop ik dat ik het grootste deel van de zonneopbrengst in de zomer kan terugleveren voor 5 cent extra tov de normale prijs. Of dat helemaal reëeel is, is lastig, maar de kans dat je nog wat krijgt voor je eigen opgewekte stroom is in elk geval een stuk groter. Ik hoop dat het systeem straks slim genoeg is om in de ochtend nog terug te gaan leveren, en pas in de middag te gaan bufferen als de prijs negatief is.

Hieronder mijn berekening ter inspiratie
[Afbeelding]

Ik heb ook een berekening gedaan met een toekomstige warmtepomp en verbruik, dan komt de TvT nog wat positiever uit...

De balansbatterij gaat er ook voor zorgen dat ik mij nog maar deels zorgen hoef te maken over wanneer ik wat doe. Kan de warmtepomp dan ook 's avond en 's nachts laten draaien, en eventueel een tweede elektrische auto kopen waar ik het overschot in de maanden van mrt-september in stop. Wel moet ik opzoek naar een methode als de auto wel thuis is, dat ik alleen maar in de negatieve uren ga laden om dan de teruglevering te beperken aangezien de Deye te beperkt is qua vermogen om alle piek opwek op te slaan...

Inmiddels is de installatie hier gepland voor 26 november, aangemeld op 13 oktober, lekker snel gegaan >:)
Hele mooie berekening, ik ga die maar eens na maken om het wat preciezer te berekenen. Maar ik zeg nog steeds: een thuisaccu is financieel gezien absoluut geen aanrader, je word er niet rijk van. Het is GEEN no-brainer zoals de zonnepanelen een paar jaar geleden dat wel waren.

Ik ga met deze thuisaccu (basis + extra module) wellicht ook 900 euro besparen per jaar na eindigen salderingsregeling, dat is misschien 75 euro per maand besparing. Een terugverdientijd tvt van 7-9 jaar. Maar als je even doet alsof ik leen bij Warmtefonds voor de basis + 1 module voor 4,11% Dan betaal ik ongeveer 70 euro per maand voor 10 jaar. Dat is dus netto 5 euro per maand besparing op mijn maandlast vanwege eigen consumptie na einde salderingsregeling in 2027. Dus die 5 euro besparing is het echt geen aanrader :+ Hier boven op komt nog de inkomsten van handelen boven op maar die neem ik even niet mee. Dus dat kan alleen maar positiever uitvallen.

Conclusie je betaalt alles aan je energie leverancier of je betaalt voornamelijk aan de bank en een beetje aan de energie leverancier. In beide gevallen ben je pak em beet even veel kwijt (los van inkomsten uit handelen). Met eigen geld zonder rente heb je natuurlijk wat meer rendement. Dus een reden om versneld af te gaan lossen.

Wat je dus ziet is dat de thuis accu in dit geval een soort van verkapte vast energiecontract is waarbij je een soort verzekering hebt tegen energie markt problemen en politieke instabiliteit elders in de wereld. Maar met als risico dat je accu zijn levensduur niet haalt, dat verwacht ik eerlijk gezegd niet maar het blijft een risico. Of de energie prijzen dalen ontzettend waardoor ik net zo goed energie had kunnen kopen ipv zelf produceren en consumeren 8)7

Toch kies ik er voor om een thuis accu te nemen. Ik verwacht dat deze aanschaf prijzen na een aantal jaar (2027+) standaard is op de markt. Maar ik kan dat nu al dus krijgen en gelijk ook een jaartje salderingsregeling meepakken wat een hap zal nemen uit de tvt bij evt energie handel. Ik heb dit jaar mijn best gedaan met planningen en timers en triggers om mijn zelfverbruik te verhogen. Ik ben nu met erg veel moeite 40% zelf Hele mooie berekening. Maar ik zeg nog steeds: een thuisaccu is financieel gezien absoluut geen aanrader, je word er niet rijk van. Het is GEEN no-brainer zoals de zonnepanelen een paar jaar geleden dat wel waren.

Ik ga met deze thuisaccu (basis + extra module) wellicht ook 900 euro besparen per jaar na eindigen salderingsregeling, dat is misschien 75 euro per maand. Een terugverdientijd tvt van 7-9 jaar. Maar als je even doet alsof ik leen bij Warmtefonds voor de basis + 1 module voor 4,11% Dan betaal ik ongeveer 70 euro per maand voor 10 jaar. Dat is dus netto 5 euro per maand besparing op mijn maandlast vanwege eigen consumptie na einde salderingsregeling in 2027. Dus die 5 euro besparing is het echt geen aanrader :+ Hier boven op komt nog de inkomsten van handelen boven op maar die neem ik even niet mee. Dus dat kan alleen maar positiever uitvallen.

Conclusie je betaalt alles aan je energie leverancier of je betaalt voornamelijk aan de bank en een beetje aan de energie leverancier. In beide gevallen ben je pak em beet even veel kwijt (los van inkomsten uit handelen).

Wat je dus ziet is dat de thuis accu in dit geval een soort van verkapte vast contract is waarbij je een soort verzekering hebt tegen energie markt problemen en politieke instabiliteit elders in de wereld. Maar met als risico dat je accu zijn levensduur niet haalt, dat verwacht ik eerlijk gezegd niet maar het blijft een risico.

Toch kies ik er voor om een thuis accu te nemen. Ik verwacht dat deze aanschaf prijzen na een aantal jaar standaard is op de markt. Maar ik kan dat nu al dus krijgen en gelijk ook een jaartje salderingsregeling meepakken wat een hap zal nemen uit de tvt. Ook omdat ik inderdaad niet meer hoef na te denken over wanneer ik iets gebruik. Ik heb dit jaar mijn best gedaan met planningen en timers en triggers om mijn zelfverbruik te verhogen. Ik ben nu met erg veel moeite 40% zelfvoorzienend met een eigen verbruik van 53% op jaarbasis. Duurzaamheid is ook mijn werk en hobby en dit is een erg interessante manier in aanraking te komen. Maar met een thuisaccu maakt het moment wanneer je iets verbruikt zoals een wasje draaien minder uit en dat is opzichzelf ook een grote WAF-factor opzich. Duurzaamheid is ook mijn werk en hobby en dit is een erg interessante manier in aanraking te komen.

Dus nee ik zou het mijn vrienden en familie niet aanraden, maar toch ga ik het doen O-)

• paQ

paQ

Kunnen tweakers hier eens hun afgelopen 24 uur inverter temp posten?
Ik denk niet dat isoleren van mijn tuinkast 'het' ding is, maar juist het tegenovergestelde.

Ik zit er aan te denken een grote waterdichte doorvoer recht boven de inverter te maken in het dak voor afvoer warmte direct van de inverter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TGJCk9p2OMCNhPye8yIt42zAvr0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Q3K3Mx6WLrCNgfva1uRSpyCb.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door paQ op 12-11-2025 12:23 ]

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:20

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Mag het iets positiever hier, straks ga ik nog twijfelen :o

https://www.hornbach.nl/p...6-OTHERS_INTERRESTED_mapp

€269 is nog te doen en dan staat er een hoge kast die lijkt op die van @paQ
Alleen zit die gekke toko niet in de buurt, bezorgen voor een absurde €105 of zelf gaan halen.
Als je dan dit ziet:
https://www.leenbakker.nl...kast-139-5x77x170cm-grijs
vraag je je af hoe dat kan (nu niet meer) :9

Dan van buiten naar de meterkast gaan, als ik er buiten netjes een steen uit krijg dan heb ik 20x5 of 10x5cm.
Kan praktisch zijn als er een back-up komt met de nodige extra kabels.
Wat de beveiliging betreft zit ik te denken aan een ijzeren balk om de batterij heen met muurankers, hij staat immers op wielen en dat is geen fijn idee.
Een camera deurbel is er al, die kan seintjes sturen als er binnen een zone iets gebeurt.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• paQ

paQ

Speedy-Andre schreef op woensdag 12 november 2025 @ 12:34:
Mag het iets positiever hier, straks ga ik nog twijfelen :o

https://www.hornbach.nl/p...6-OTHERS_INTERRESTED_mapp

€269 is nog te doen en dan staat er een hoge kast die lijkt op die van @paQ
Alleen zit die gekke toko niet in de buurt, bezorgen voor een absurde €105 of zelf gaan halen.
Als je dan dit ziet:
https://www.leenbakker.nl...kast-139-5x77x170cm-grijs
vraag je je af hoe dat kan (nu niet meer) :9

Dan van buiten naar de meterkast gaan, als ik er buiten netjes een steen uit krijg dan heb ik 20x5 of 10x5cm.
Kan praktisch zijn als er een back-up komt met de nodige extra kabels.
Wat de beveiliging betreft zit ik te denken aan een ijzeren balk om de batterij heen met muurankers, hij staat immers op wielen en dat is geen fijn idee.
Een camera deurbel is er al, die kan seintjes sturen als er binnen een zone iets gebeurt.
Ik heb die Keter in de achtertuin. Houd rekening er mee dat het dakje naar achteren afloopt!
M.i. niet geschikt om tegen een gevel te plaatsen.
De Lifetime is ook wel echt steviger dan de Keter.
Die kast afhalen zelf bij Hornbach gaat dan ook weer niet. Heel suf.
Je zit met wat kortingscodes niet ver weg meer van die Lifetime ;)

Die 130 euro van Leenbakker slaat nergens op.
Die Keters zijn echt hele erg duur. 400 - 700 is 'normaal'
De Lifetime kost dat overigens normaliter ook.

[ Voor 7% gewijzigd door paQ op 12-11-2025 12:40 ]

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

paQ schreef op woensdag 12 november 2025 @ 12:38:
[...]

Ik heb die Keter in de achtertuin. Houd rekening er mee dat het dakje naar achteren afloopt!
M.i. niet geschikt om tegen een gevel te plaatsen.
De Lifetime is ook wel echt steviger dan de Keter.
Die kast afhalen zelf bij Hornbach gaat dan ook weer niet. Heel suf.
Je zit met wat kortingscodes niet ver weg meer van die Lifetime ;)

Die 130 euro van Leenbakker slaat nergens op.
Die Keters zijn echt hele erg duur. 400 - 700 is 'normaal'
De Lifetime kost dat overigens normaliter ook.
Je zal maar op tijd op de koop button kunnen drukken, jammer voor LB dan.
Ik hou de Lifetime in de gaten, de prijs kan nog een keer veranderen en het is niet eerder dan januari nodig.
[edit]
3 fasen aansluiting is aangevraagd, verwacht vanaf 26 januari (spreiding van een week).

[ Voor 5% gewijzigd door Speedy-Andre op 12-11-2025 13:12 ]

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• paQ

paQ

Hij is al tijden zogenaamd 130 euro bij LB. En 265 bij Praxis. Ook daar kun je hem gewoon niet bestellen.

• jeeedeee
paQ schreef op woensdag 12 november 2025 @ 12:04:
[...]

In het Deye forum is daar veel over geschreven, zal misschien wat meer of minder zijn, maar 100 Watt is wel redelijk om mee te rekenen denk ik.
Brandaris in "Het grote Deye inverter (en accu) topic"
Giem in "Het grote Deye inverter (en accu) topic"
Asclepius8 in "Het grote Deye inverter (en accu) topic"

Deye expert @Domba geeft ook aan dat dit bijna niet omlaag te krijgen is, als je gebruikt maakt van zero export power. Wat ik lees is dit zowel in off grid als on grid een feit. In nieuwere firmware versies is het met no-batt wel opgelost, maar daar praten we hier niet over :*)
Domba in "Het grote Deye inverter (en accu) topic"

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01:24
paQ schreef op woensdag 12 november 2025 @ 12:22:
Kunnen tweakers hier eens hun afgelopen 24 uur inverter temp posten?
Ik denk niet dat isoleren van mijn tuinkast 'het' ding is, maar juist het tegenovergestelde.

Ik zit er aan te denken een grote waterdichte doorvoer recht boven de inverter te maken in het dak voor afvoer warmte direct van de inverter.

[Afbeelding]
Ook buiten, niet geïsoleerd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/acXCcgSjNWf0jfZehNZs8SC5c_w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/syqqR7PAJVSclxGksQCd9Ms3.png?f=fotoalbum_large

• Wolly
  • Niet online
Een 100W straalkacheltje wat dag en nacht aanstaat <3

• paQ

paQ

Wolly schreef op woensdag 12 november 2025 @ 14:14:
[...]

Een 100W straalkacheltje wat dag en nacht aanstaat <3
Vogeltjesverwarming :)

Naja in de garage zal het ook een druppel op een gloeiende plaat zijn.

• Wolly
  • Niet online
jeeedeee schreef op woensdag 12 november 2025 @ 13:28:
[...]

In het Deye forum is daar veel over geschreven, zal misschien wat meer of minder zijn, maar 100 Watt is wel redelijk om mee te rekenen denk ik.

Deye expert @Domba geeft ook aan dat dit bijna niet omlaag te krijgen is, als je gebruikt maakt van zero export power. Wat ik lees is dit zowel in off grid als on grid een feit. In nieuwere firmware versies is het met no-batt wel opgelost, maar daar praten we hier niet over :*)
Giem schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 10:15:
[...]

Ik heb ook een standby verbruik van 100 watt soms zelfs 120, wat ik erg hoog vind maar nog niet omlaag heb gekregen.

Sowieso vallen de verliezen mij erg tegen, +- 1/3 aan stoom ben je sowieso kwijt:
[Afbeelding]

Groen is verbruik en paars is terug levering (ik moet hem eigenlijk nog even andersom aansluiten) de dye heeft alleen een accu, geen panelen en staat op zero export.
:X

@Giem
Dat is wel een enorme verspilling, 33% verlies. Is dit nog steeds een actueel getal?

• paQ

paQ

Hoe krijg je dat sowieso in je HW ecosysteem?
Extra 3f HW MID ertussen? (NOG een :') )

edit:
Zitten we niet omgekeerd te kijken naar paars groen daar?
Paars is immers import, groen export (batterij uit) incl PV opbrengst?

[ Voor 44% gewijzigd door paQ op 12-11-2025 14:35 ]

• jacovn
  • Laatst online: 20:19
Hoe maken jullie die grafieken, met home assistant ? Of zelf in grafana of zoiets ?

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• zunrob
jacovn schreef op woensdag 12 november 2025 @ 14:50:
Hoe maken jullie die grafieken, met home assistant ? Of zelf in grafana of zoiets ?
Dit kwam direct uit HA idd.

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:42
jeeedeee schreef op woensdag 12 november 2025 @ 13:28:
[...]

No-batt kun je beter niet gebruiken in FW117x tijdens PV opwek, het heeft nogal effect op de regeling en PV opwek bij deze versie.
FW1172 heb ik niet getest en ook eigenlijk weinig trek in om te testen, door de veranderde regel-strategie die mijlen ver van mijn normale eiland gebruik ligt.

Voor de 3 fase Deye is het nog steeds wachten op de "sleep mode" die 1 fase Deye hybride al heel lang hebben, op moment accu in sleepmode gaat het verbruik dan naar 30W, geen milliseconde backup als net stroom wegvalt en wordt de kWh's tussen low batt en shutdown gereserveerd voor als spanning op gridaansluiting wegvalt en overschakeling naar off-grid duurt dan wel paar seconden.
Met huidige firmware kan je accu nog benutten tot shutdown setting en dan tot low-batt setting.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:47
Wolly schreef op woensdag 12 november 2025 @ 09:49:
[...]

Een iets oudere post, maar nog steeds relevant. Ik zie het verdienmodel ook nog niet.

Sinds de Europese landen samenwerken in PICASSO zijn er veel minder prijsschommelingen op de aFFr markt, dat is de markt waar Balans Energie hun grote slag wil slaan als er voldoende batterijen staan.

Dan heb je nog mensen die zeggen 'vanaf 1-1-2027 gaat de saldering eraf en kan ik mooi mijn zonne energie erin opslaan', maar wat levert dat dan op? Die 5kWh die ik in de zomer gebruik als de zon niet schijnt levert dan 1,50 op (5x 30 ct). Doe dat maal 200 dagen en het is 300 euro per jaar.

Dan kan je nog proberen te handelen met de onbalansprijzen, maar ik zie daar met een snelle blik nou ook niet enorme marges? 10 cent tussen goedkoopste en duurste moment van de dag, die 10 cent ben je vanaf 2027 al kwijt aan de energiebelasting waardoor je op 0 cent uitkomt. Eigenlijk minder als je rekening houdt met de omzettingsverliezen in je accu.

Dus met een beetje dikke duimenwerk zie ik iets van 300 (zomernacht verbruik) en met geluk een paar honderd aan onbalans opbrengst. Dan nog de aFFR verdiensten waarvan onbekend hoe hoog deze zijn maar waarvan wel bekend is dat deze alleen maar zullen dalen door meer Europese samenwerking en meer aFFR aanbieders.

Wie heeft wel een berekening waarbij de kosten terugverdiend worden?
Ik zeg dan ook enkel intelligente dingen. :P

• Giem
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:22
paQ schreef op woensdag 12 november 2025 @ 14:27:
Hoe krijg je dat sowieso in je HW ecosysteem?
Extra 3f HW MID ertussen? (NOG een :') )

edit:
Zitten we niet omgekeerd te kijken naar paars groen daar?
Paars is immers import, groen export (batterij uit) incl PV opbrengst?
Ja nog een 3f HW MID er tussen, omdat ik wil weten wat hij doet en ik de Deye ook niet altijd geloof.

Nee ik moet eigenlijk de meter andersom aansluiten, maar groen is het verbruik en paars wat de accu terug levert, helaas met inderdaad enorme verliezen.

Mogelijk bij mij extra goed te zien, omdat ik er geen zonnepanelen op aangesloten heb (dit wil ik in de toekomst wel gaan doen, om het verlies terug te dringen)
Wolly schreef op woensdag 12 november 2025 @ 14:22:
[...]

[...]

:X

@Giem
Dat is wel een enorme verspilling, 33% verlies. Is dit nog steeds een actueel getal?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7RhPCrbn0tgr7VSIbCY8nbERPcs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W7kayix99rAEsr2Kayxc2cVT.jpg?f=fotoalbum_large

Hier zie je deze weken 40 tot 44, met daar in een verlies van 28,4%. Voordeel, garage is wel lekker warm :'(

Ik draai nog wel een oudere firmware, maar ik durf niet echt up te graden, gezien het gedoe wat ik al heb gehad en het ook niet zo 1.2.3. gaat.
jacovn schreef op woensdag 12 november 2025 @ 14:50:
Homewizzard met een extra meter voor/achter de Deye.

[ Voor 14% gewijzigd door Giem op 12-11-2025 16:54 ]

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 18:40
paQ schreef op woensdag 12 november 2025 @ 12:04:
[...]

Nope, het is 100w. :+

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 00:16

Jerra

Beunhaas in wording

Ik begin de absentie van een heater in de accu steeds meer te begrijpen

• jacovn
Giem schreef op woensdag 12 november 2025 @ 16:52:

Ik heb voor elke zware verbruiker een meter zitten.
Er moet er een over zijn die ik voor auto lader beoogd had maar die is later apart aangelegd.
Ik kan dus ook meten wat van mijn solar systemen komt en wat de wp verbruikt etc.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Jerra schreef op woensdag 12 november 2025 @ 17:31:
Dan is het omvormer verlies nog ergens goed voor als het spul buiten staat :)
Die 100W wordt hopelijk minder of stuurbaar met een betere firmware, mijn sluipverbruik is 108W wat ik met moeite bereikt heb en dan wil je niet zo'n mega verbruiker erbij.
Ik ga eens kijken naar het poe gedeelte en waarom dat zo moet, ik heb liever een dc voeding die ik eventueel deel met een ander apparaat dat in m'n meterkast zit.
Er draait geen enkele poe switch hier, m'n ip cams voed ik ter plekke met eventueel meerdere op 1 adapter.

• Domba
Wolly schreef op woensdag 12 november 2025 @ 09:49:
[...]

Een iets oudere post, maar nog steeds relevant. Ik zie het verdienmodel ook nog niet.

Sinds de Europese landen samenwerken in PICASSO zijn er veel minder prijsschommelingen op de aFFr markt, dat is de markt waar Balans Energie hun grote slag wil slaan als er voldoende batterijen staan.

Dan heb je nog mensen die zeggen 'vanaf 1-1-2027 gaat de saldering eraf en kan ik mooi mijn zonne energie erin opslaan', maar wat levert dat dan op? Die 5kWh die ik in de zomer gebruik als de zon niet schijnt levert dan 1,50 op (5x 30 ct). Doe dat maal 200 dagen en het is 300 euro per jaar.
Plus terugleverkosten bij vast/variabel contract, maar er zijn wel nodige contracten met lagere levertarief.

Er zouden stekker accu's zijn van 1400 euro, onder 300 euro/kwh opslag.
Dan kan je nog proberen te handelen met de onbalansprijzen, maar ik zie daar met een snelle blik nou ook niet enorme marges? 10 cent tussen goedkoopste en duurste moment van de dag, die 10 cent ben je vanaf 2027 al kwijt aan de energiebelasting waardoor je op 0 cent uitkomt. Eigenlijk minder als je rekening houdt met de omzettingsverliezen in je accu.
EPEX handelen is rond ca 35 euro/kWh opslag per jaar, voor onbalans/ intraday is vermogen van thuisaccu van groot belang 4-5 euro/dag met 10kw/20kWh, niet iets voor een 800W stekker accu je zou dan naar sessy's moeten kijken. (0,50-1 euro/dag)
Dus met een beetje dikke duimenwerk zie ik iets van 300 (zomernacht verbruik) en met geluk een paar honderd aan onbalans opbrengst. Dan nog de aFFR verdiensten waarvan onbekend hoe hoog deze zijn maar waarvan wel bekend is dat deze alleen maar zullen dalen door meer Europese samenwerking en meer aFFR aanbieders.

Wie heeft wel een berekening waarbij de kosten terugverdiend worden?
Komende 2 jaar wordt zonder meer een onrustige tijd.
2027 einde salderen
2028 mogelijk tijdsafhankelijk nettarieven, waardoor een stekker accu , met nog een extra ca 60ct kan besparen per dag dat die geladen wordt met eigen PV opwek. (ca 50% van de bedrag dat van vaste netwerkkosten verschoven wordt naar kWh nettarieven (op moment ~274 euro anno 2025)

Als ook dat je nieuwe bokkesprongen mag verwachten van energieleveranciers, als ze het gat dat ontstaat in omzet/marge niet kunnen dichten met inkomsten uit aanvullende diensten.
Bijv als 50% van klanten met PV zoals van de Bron, dan heeft dat evenveel effect op omzet/marge als 2023 toen ze terugleverkosten introduceerde.
Van de 209 GWh die klanten (2024) afnemen, verliezen ze 30-40 GWh en van de 143GWh die de klanten (2024) terugleverende verdwijnt 35-45GWh in de thuisaccu voor later eigenverbruik.

Je ziet nu soms al bij meerjaren contracten (innova/Mega), dat in 2027 na beeindiging salderen en voor 3 jaar teruglevergoeding 50% van levertarief dat de terugleverkosten niet dalen.

Voorlopige indicatie nettarieven (3166kWh/j afname)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EDDwXeiqreAw_ks6NIiT2cB8rBs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/IBTe6CERokZsPmqkAy2QfIS4.png?f=fotoalbum_large

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:38
Ik zit nog even naar de BTW te kijken....

Bij een 64 kWh systeem is het ongeveer 1400 euro BTW. Je gaat 100 euro betalen aan de Centrale, en het eerste jaar hier ook nog de forfait btw, 15 euro per kWh, bijna 1000 euro. Levert 300 euro op.
Veel geld, maar relatief ook weer niet.

Door de geschiedenis; 2 al gedane trajecten van 2 PV aanvragen wordt het een gedoe. Voor 300-400.... Ik weet het niet.

Ik laat mij dit even goed uitleggen de Centrale zodra het zover is.

Ik had 2000 euro btw in mijn hoofd, maar het is 1430. Rekenen is blijkbaar een skill denk ik dan maar :D

8226,79 totaal, dus 1427,79 btw

(blijft goedkoop, zonder btw ook zonder twijfelen gedaan - maar moet mijzelf even corrigeren)

[ Voor 10% gewijzigd door blue eyes op 12-11-2025 21:07 ]

• jeeedeee
@blue eyes mee eens dat het niet zo erg loont zeker niet als je extra modules afneemt. Verder zie ik op de site van de belastingdienst ook het volgende staan
Uw energiemaatschappij betaalt aan u een vergoeding voor de stroom die u teruglevert. Hierover moet u 21% btw aangeven in uw btw-aangifte en die btw betaalt u aan ons. Voor de thuisbatterij geldt geen forfait. Dat betekent dat er geen vaste bedragen zijn voor de btw die u aan ons moet betalen. U moet die btw dus zelf berekenen.
Dus vreemd dat er partijen zijn die wel aangeven dat er 15 euro per kWh aan forfait is. Ook lees ik dat je over de zonnepanelen opbrengst ook weer btw moet gaan betalen. Als dat zo is, is het al helemaal niet interessant om dit te doen. Denk dat ik het maar laat zitten.

• blue eyes
Ik vermoed dit ook.

Weet iemand of Homewizard ook een integratie gaat doen in de toekomst van de Deye omvormer, de accus?

Ik heb nu voor beide PV's een 3 fase meter gezet, kan ik het prima meten. Dat kan ik natuurlijk weer doen, beide PV's op de Deye aansluiten (ik lees dat dit max 18000 WP is - ik zit op 19230,WP maar een oost / west, dus over dimensionering toepassen? - vraag voor de installateur, is nu ook het geval).

Wat is de beste optie om te doen voor de HomeWizard? Of komt HW zelf nog met een integratie?

[ Voor 3% gewijzigd door blue eyes op 12-11-2025 21:29 ]

• blue eyes
jeeedeee schreef op woensdag 12 november 2025 @ 21:18:
@blue eyes mee eens dat het niet zo erg loont zeker niet als je extra modules afneemt. Verder zie ik op de site van de belastingdienst ook het volgende staan

[...]

Dus vreemd dat er partijen zijn die wel aangeven dat er 15 euro per kWh aan forfait is. Ook lees ik dat je over de zonnepanelen opbrengst ook weer btw moet gaan betalen. Als dat zo is, is het al helemaal niet interessant om dit te doen. Denk dat ik het maar laat zitten.
Ik ga het sowieso voorleggen aan de Centrale - ik lees hier veel over, maar is niet mijn expertise. Ik zal wellicht zaken door elkaar halen.
Geen weet van de do's and don't dit gebied. Die 100 euro voor hun meer dan waard lijkt mij ;)

• paQ

paQ

Jerra schreef op woensdag 12 november 2025 @ 17:31:
Ik heb een trits aan spulletjes besteld. Als het goed is morgen in huis.

Roostertje buiten, met 120 mm diameter gat
120mm 12V fan binnen, 1720 RPM, 65m3 debiet.
120mm gaas
DIN 12V AC/DC voeding
DIN wifi relais
DIN 2A installatie automaat (C-kar EUR 4,54. B was 6 x zo duur)
alamat
IP65 kastje

* paQ zoekt gatenzaag 120mm in de kelder

Dan gebruik ik de sensor van de inverter zelf om de Fan in en uit te schakelen.

[ Voor 9% gewijzigd door paQ op 12-11-2025 22:13 ]

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

@paQ heb je een wcd in je tuinkast? Of gebruik je de load uitgang van de deye?

• paQ

paQ

Jerra schreef op woensdag 12 november 2025 @ 22:09:
@paQ heb je een wcd in je tuinkast? Of gebruik je de load uitgang van de deye?
Ik heb nog niets voorzien, dus moet het nog even aanleggen.
Er slingeren hier nog twee alamats 1 fase, dus kan nog alle kanten op.
Zie het eigenlijk niet zitten om allerlei spielereien op een WCD te zetten.
Heb een 5P kastje besteld daar kan alles eigenlijk gewoon in 1 keer in.

Anders weet ik precies hoe dat gaat met de kerst, en 3 stekkerblokken en 2900 ledjes..... :|

[ Voor 27% gewijzigd door paQ op 12-11-2025 22:12 ]

• bumble_bee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 00:02
Eens, @Balans Energie graag uitspraak hierover. Ik snap dat jullie druk zijn met installaties ed maar dit evt forfait op de batterij scheelt toch echt een slok op de borrel en de evt dubbele energiebelasting af 2027 ook. Hoe zien jullie dit ??

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:36

The Legend

*Plop*

blue eyes schreef op woensdag 12 november 2025 @ 20:57:
Ik zit nog even naar de BTW te kijken....

Bij een 64 kWh systeem is het ongeveer 1400 euro BTW. Je gaat 100 euro betalen aan de Centrale, en het eerste jaar hier ook nog de forfait btw, 15 euro per kWh, bijna 1000 euro. Levert 300 euro op.
Veel geld, maar relatief ook weer niet.

Door de geschiedenis; 2 al gedane trajecten van 2 PV aanvragen wordt het een gedoe. Voor 300-400.... Ik weet het niet.

Ik laat mij dit even goed uitleggen de Centrale zodra het zover is.

Ik had 2000 euro btw in mijn hoofd, maar het is 1430. Rekenen is blijkbaar een skill denk ik dan maar :D

8226,79 totaal, dus 1427,79 btw

(blijft goedkoop, zonder btw ook zonder twijfelen gedaan - maar moet mijzelf even corrigeren)
Maar volgens mij reken je dan weer buiten de KOR. Dat is toch juist de regeling waardoor je de BTW die je formeel zou moeten afdragen, toch niet hoeft af te dragen?

[edit]

De KOR is natuurlijk alleen voor de toekomst, de afdracht wordt wel sowieso in mindering gebracht. Dit is wel een substantieel bedrag bij zo’n grote accu. Daar mag BalansEnergie wel duidelijker over communiceren wat mij betreft.

[ Voor 10% gewijzigd door The Legend op 12-11-2025 23:34 ]

Ik ben toch malle pietje niet!

• Sportmind
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 20:45

[...]

Die 15 euro is een inschatting van wat de btw is per kWh.

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber

• Sportmind
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 20:45
bumble_bee schreef op woensdag 12 november 2025 @ 22:24:
[...]

Eens, @Balans Energie graag uitspraak hierover. Ik snap dat jullie druk zijn met installaties ed maar dit evt forfait op de batterij scheelt toch echt een slok op de borrel en de evt dubbele energiebelasting af 2027 ook. Hoe zien jullie dit ??
Dubbele energiebelasting heeft geen effect op jouw kosten. Dat gaat over het feit dat je buurman over jouw teruggeleverde kWh uit je accu nóg eens een keer energiebelasting betaald als hij die kWh van het net afneemt. 2x belasting over hetzelfde product.

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber

• Balans Energie
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 19-11 15:05

Balans Energie

Bedrijfsaccount Balans Energie
Goedemorgen,

Een korte huishoudelijke update. Eind november bereiken we 1 MW aan geïnstalleerd vermogen en zullen we de TenneT-kwalificatie testen gaan uitvoeren en afronden voor onze BSP registratie. De verwachting is dat deze testen en het opstellen van de benodigde test rapporten de maand december in beslagnemen (incl. de vakanties). Daarna zal nog wat tijd nodig zijn voor TenneT om al onze testdata te beoordelen en om eventuele kreukels glad te strijken. De verwachting is dat dit tot februari zal duren.

De systemen die nu worden gereserveerd, worden naar verwachting in februari/maart geïnstalleerd. Tegen die tijd zijn we dus actief als BSP en hebben we, mede dankzij onze eerste klanten, de belangrijkste stappen al gezet en eventuele opstart problemen inmiddels weten op te lossen.

Daarom passen we per 17-11 de prijs aan naar €5.999, voor het zelfde systeem (48,2KWh met 12kw Deye omvormer).
Reserveringen die vóór 17-11 geplaatst worden, behouden uiteraard de pilotprijs van €5.299.

Tot slot: bedankt aan iedereen die al meedoet aan de pilot, dankzij jullie kunnen we dit echt neerzetten. Ook alle vragen, feedback en het persoonlijke contact via mail en telefoon stellen we op prijs. Dat helpt ons enorm om alles steeds beter te maken.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik was nog aan het voorbereiden, nu levering vanaf feb/maart is gaat het goed (3 fase komt eind januari).
Die €700 ex btw extra stop ik liever in de verzwaring en een kast in de voortuin of toch achter als ik daar de meerkosten en beperkingen van boven water heb.

@Balans Energie Wil je aub de spelfout bij de reservering 'je betaald 0% vooraf' verbeteren in 'je betaalt' ?
Dat doet wat mij betreft afbreuk aan de presentatie die verder prima is.
Wat de btw aftrek betreft mag je wel duidelijk maken dat er het 1e jaar (geschat) €15/kWh in rekening wordt gebracht, het betreft btw over het verbruik in het 1e jaar voordat de KOR in gaat als ik het goed zeg.

[ Voor 43% gewijzigd door Speedy-Andre op 13-11-2025 10:32 ]

• jeeedeee
Ik zit nog even te twijfelen over of en zo ja, hoeveel extra modules ik zal nemen. Ik vind het lastig om in te schatten wat de toegevoegde waarde zal zijn van extra modules. Ja, je kan in de zomer meer opslaan, maar uiteindelijk zal je dit ook moeten verbruiken of terugleveren. Met 1 extra module betekend dit al 5 uur terugleveren tegen het maximale vermogen. De echt interessante huidige uurprijzen zitten toch tussen 17:00 en 21:00 + 6:00-8:00 en hiermee ben je dan toch al gedekt.... Als er zoals Domba aangeeft dat er variabele nettarieven komen, waarbij ook teruglevering wordt belast, denk ik dat ook teruglevering tijdens deze uren misschien niet eens meer interessant is. Dan zit je daar met je extra accu(s)....

Zijn er hier mensen die extra modules hebben genomen, en wat zijn jullie overwegingen geweest? Ik heb hier een opbrengst van zo'n 80 kWh - 120 kWh op een zonnige dag...

• zunrob
Er lijkt een hoop onduidelijkheid te zijn over btw, mss goed als er een antwoord van de Centrale @blue eyes is om dat hier te delen? Ben ook benieuwd naar de input van Balans. :)

@jeeedeee. Wij wekken ook rond de 80 kWh op een goede dag op. Veel meer dan we verbruiken. We vonden de keuze ook lastig. Echter, we weten niet precies wat de toekomst gaat brengen qua kosten, nieuwe regelingen etc. Feit is wel dat je nu een extra batterij goedkoop kunt krijgen. Daarom dat wij voor nu de keuze hebben gemaakt die wel te bestellen.

[ Voor 49% gewijzigd door zunrob op 13-11-2025 10:45 ]

• Balans Energie

Balans Energie

@Speedy-Andre dank.. er stond er nog een inderdaad met een d.

• jacovn
jeeedeee schreef op donderdag 13 november 2025 @ 10:43:

Zijn er hier mensen die extra modules hebben genomen, en wat zijn jullie overwegingen geweest? Ik heb hier een opbrengst van zo'n 80 kWh - 120 kWh op een zonnige dag...
- Onzekerheid over hoeveelheid opslag wat balans reserveerd.
- Rekening houden met variabel net kosten (van 6 cent tot 24 cent)

Wil de avond met koken en WP warm water maken en verwarmen gedurende de nacht uit de accu kunnen halen.
De EV moet ook geladen worden, maar dat kan na 22:00. Daar moet meestal 30 kWh in. (2 x per week)

Zie dat met 48 kWh niet lukken. Dus maar 1 module erbij.

• Balans Energie

Balans Energie

Ik zie veel over forfait hier voorbij komen:

Op deze pagina staat:
https://www.belastingdien...content/thuisbatterij-btw
"Voor de thuisbatterij geldt geen forfait."

Over de inhoudelijke werking van KOR ga ik geen uitlatingen doen aangezien dit niet mijn specialiteit is.

[ Voor 3% gewijzigd door Balans Energie op 13-11-2025 11:09 ]

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Bij mij is 48kWh genoeg, ik wek ruim 50kWh/dag op in mei/juli.
Dan nog iets bij het warmtefonds:
Lenen voor een thuisbatterij
Heb je zonnepanelen? Dan kun je bij ons lenen voor een thuisbatterij. De belangrijkste voorwaarden:

Je stuurt ons een offerte waarop het merk en het type van de thuisbatterij staan.
Je laat de thuisbatterij aansluiten door een installateur (dus geen plug&play-batterij)
De thuisbatterij komt op je eigen terrein.
Je gebruikt de thuisbatterij alleen privé, niet zakelijk.
Je bent eigenaar én bewoner van het huis.
Hoe bedoelen ze dat, als Balans hem gebruikt voor onbalans dan is dat toch eigenlijk zakelijk?
Of bedoelen ze dat je hem op de een of andere manier aan anderen verhuurt?

• jacovn
Speedy-Andre schreef op donderdag 13 november 2025 @ 11:07:

[...]

Hoe bedoelen ze dat, als Balans hem gebruikt voor onbalans dan is dat toch eigenlijk zakelijk?
Jij bent toch een prive persoon. Als balans je vergoeding geeft voor balancering, dan wordt dat vast in mindering op energiekosten gebracht. Ik gebruik meer dandat ik opwek, dus ik neem aan dat mijn rekening lager wordt. Dat doe ik als prive persoon.

• KoningSlakkie
Speedy-Andre schreef op donderdag 13 november 2025 @ 11:07:

[...]

Warmtefonds gaat gewoon akkoord met een balans energie systeem inclusief de off-grid optie ;) Ze geven je maximaal 8500 euro ervoor, de rest komt uit eigen middelen.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Balans Energie schreef op donderdag 13 november 2025 @ 10:59:
Ik zie veel over forfait hier voorbij komen:

Op deze pagina staat:
https://www.belastingdien...content/thuisbatterij-btw
"Voor de thuisbatterij geldt geen forfait."

Over de inhoudelijke werking van KOR ga ik geen uitlatingen doen aangezien dit niet mijn specialiteit is.
De onderste alinea is interessant, daar lees ik over een herzieningsperiode van 5 jaar waar je een drempel cq vrijstelling hebt voor €500 btw/jaar wat me extreem veel btw lijkt voor een huishouden.
Het is alleen de vraag of dit in het 1e jaar geldt wanneer je wel of niet de KOR in gaat.

• Domba
@Jeedee Voorlopig is er alleen sprake van alleen tijdsafhankelijke nettarieven op afname voor kleinverbruikers.

Er is net een consultatie gestart over invoedtarieven, daarbij de ACM de voorkeur heeft om zowel de EU-grens toe te passen op transport als distributienetten (middenspanning/laagspannings vlak).
De EU-grens is niet verplicht voor distributienetten, maar bij toepassing alleen op transmissienetten dan krijg je aanzienlijke verschillen over tijd.
Als ook distributienetten onder EU-grens vallen, die heeft een wettelijke cap van €0,50 per MWh ( EU-verordening 838/2010). Kan in de toekomst mogelijk opgetrokken worden als in meerderheid van de EU-landen ingevoerd is anders belemmert het de uitwisseling tussen landen/biedzones voor net stabiliteit.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

KoningSlakkie schreef op donderdag 13 november 2025 @ 11:23:
[...]
Warmtefonds gaat gewoon akkoord met een balans energie systeem inclusief de off-grid optie ;) Ze geven je maximaal 8500 euro ervoor, de rest komt uit eigen middelen.
Daarom wil ik dat ook en met mijn inkomen betaal ik zelfs geen rente.
Wanneer ik de subsidie van Flevoland en eventueel de btw ontvang kan ik versneld aflossen en de maandlasten laag houden, dat is in het gunstigste geval €3K :)

• jeeedeee
@Domba als ik jou dus goed begrijp kunnen we als kleinverbruikers nog een tijdje tegen de marktprijs - vergoeding leverancier terugleveren zonder andere kosten? Blijft volgens mij toch maar iets van 4-5 cent dan per kWh waarmee waarschijnlijk niet echt de 5e of 6e accupack mee terug verdiend gaat worden :)

Sweetspot klinkt inderdaad als 1 extra accu pack

• paQ

paQ

Giem schreef op woensdag 12 november 2025 @ 16:52:
[...]

Ja nog een 3f HW MID er tussen, omdat ik wil weten wat hij doet en ik de Deye ook niet altijd geloof.

Nee ik moet eigenlijk de meter andersom aansluiten, maar groen is het verbruik en paars wat de accu terug levert, helaas met inderdaad enorme verliezen.

Mogelijk bij mij extra goed te zien, omdat ik er geen zonnepanelen op aangesloten heb (dit wil ik in de toekomst wel gaan doen, om het verlies terug te dringen)

[...]

[Afbeelding]

Hier zie je deze weken 40 tot 44, met daar in een verlies van 28,4%. Voordeel, garage is wel lekker warm :'(

Ik draai nog wel een oudere firmware, maar ik durf niet echt up te graden, gezien het gedoe wat ik al heb gehad en het ook niet zo 1.2.3. gaat.

[...]

Hmm als ik alle data van de afgelopen 8 dagen door GPT haal, kom ik aan RTE 89.7%.

• Giem
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:22
paQ schreef op donderdag 13 november 2025 @ 11:52:
[...]

Hmm als ik alle data van de afgelopen 8 dagen door GPT haal, kom ik aan RTE 89.7%.
Ook met een Deye en LV accu's?

Hoe meet jij?

Want 10,3% verlies zou ik graag halen, dat is 3x zo goed.

• jacovn
Ik heb de stroom prijs van vandaag genomen en daar het voorstel C van de variabele net tariefen hierboven gebruikt,

Dan is de prijs in de nacht rond de 16 a 17 cent (stroomprijs, net tarief, 2 cent opslag en btw over alles.)
Van 7 tm 9 in de ochtend 30 cent. Dan van 10-16 rond de 20-21 cent.
Vanaf 17:00 tot 22:00 44 tot 46 cent. De 2 uren van 22:00 tot 24:00 zitten nog rond 31 a 32 cent.

Dat wordt dan in de nacht vullen als er geen zon overdag is, en in de late middag en avond verbruiken.

Op de verkeerde tijd verbruiken wordt erg duur..

[ Voor 8% gewijzigd door jacovn op 13-11-2025 11:59 ]

• paQ

paQ

Giem schreef op donderdag 13 november 2025 @ 11:56:
[...]

Ook met een Deye en LV accu's?

Hoe meet jij?

Want 10,3% verlies zou ik graag halen, dat is 3x zo goed.
Ik pak alle charge, discharge, eigen vebruik (ca 2 kWh per dag zie ik)

Heb je een PV aan de AC zijde hangen?
Want die isoleer je zo volgens mij ook niet. Dan zou er meer in gaan dan terugkomen. (Dat is logisch want opwekker). Ik kan niet isoleren hoeveel van die PV opwek aan de AC zijde direct "in de groepenkast" blijft zeg maar.

edit:
Mijn punt is: Een extra MID meter net voor de inverter is inclusief (deels) PV opwek aan de AC zijde.

M.a.w. als dat zo is, krijg je volgens mij vanzelf een pittig verschil tussen groen en paars.
Als je dat niet hebt, ja dan heb ik geen idee :+

[ Voor 17% gewijzigd door paQ op 13-11-2025 12:06 ]

• Domba
jeeedeee schreef op donderdag 13 november 2025 @ 11:39:
@Domba als ik jou dus goed begrijp kunnen we als kleinverbruikers nog een tijdje tegen de marktprijs - vergoeding leverancier terugleveren zonder andere kosten? Blijft volgens mij toch maar iets van 4-5 cent dan per kWh waarmee waarschijnlijk niet echt de 5e of 6e accupack mee terug verdiend gaat worden :)

Sweetspot klinkt inderdaad als 1 extra accu pack
Het grootste probleem is het aantal uren met gunstige EPEX prijzen dat ik niet uitbreidt met 72m2 en 1 zijde van woningdak volledig vol leg (uitbreiden naar tot. 30-35kWp, de dakhaken zijn al aanwezig voor de rails om panelen aan te bevestigen)
Iets wat nog absoluut totaal onbekend is wat met komst van tijdsafhankelijke nettarieven, is hoe de aansluitdienst deel van wat in de vaste netwerkkosten blijft, gaat veranderen.
(voor 3x25A wordt indicatief gegeven dat vaste netwerkkosten dalen naar 180 euro/j)
Op moment het grootste verschil tussen 3x25A en 3x35/40A komt van het transportdeel welke naar de kWh-prijs met de nettarieven verhuist, het verschil in aansluitdienst deel is ~20 euro/j tussen 25A en grotere zekering tot 80A.

Je zit nu min of meer vast aan max 17-20kW per uur om accu in zomer weer leeg te krijgen voor de volgende dag tegen redelijke marktprijs (geen BalansEnergie klant of idee hoe ze gaan aansturen)
Een systeem van Balansenergie is ~140/170 euro/kWh opslag (zonder/met back-up, incl BTW), ik heb paar post terug mogelijke inkomsten gegeven per kWh opslag voor zuiver 1 activiteit, gecombineert gebruik ligt het eerder rond 40-60 euro/kWh opslag per jaar aan vermeden afname kosten en inkomsten van gunstigere marktprijzen voor uitgestelde teruglevering.

• jeeedeee
@Domba dank voor je inzicht, dat hier net het contract binnengekregen voor de stroom en hierin staat het volgende
Ons Balans EMS is het slimme hart van jouw installatie: een lokale besturingsbox gekoppeld aan ons cloud-platform die voorspelt, monitort
en lokaal stuurt.
Zonnestroom wordt opgeslagen in de batterij, tenzij deze vol is dan wordt er teruggelevert; laden vanaf het net gebeurt vooral in goedkope uren. Teruglevering naar het net gebeurt niet standaard maar alleen wanneer dat financieel zinvol is of wanneer er expliciet een opdracht voor flexdiensten plaatsvindt waarvoor je een vergoeding ontvangt.
Ben benieuwd of ze er wel voor gaan zorgen dat er ook teruglevering plaats vind in de avond/nacht/ochtend als de accu niet vol is, maar wel veel opwek verwacht is. .. Als dit niet gebeurd stappen we na twee jaar snel over naar Zonneplan.

Heb nog wat vragen hierover richting Don gestuurd, als ik terugkoppeling heb laat ik het weten.

[ Voor 5% gewijzigd door jeeedeee op 13-11-2025 12:28 ]

• paQ

paQ

jeeedeee schreef op donderdag 13 november 2025 @ 12:28:
@Domba dank voor je inzicht, dat hier net het contract binnengekregen voor de stroom en hierin staat het volgende

[...]

Ben benieuwd of ze er wel voor gaan zorgen dat er ook teruglevering plaats vind in de avond/nacht/ochtend als de accu niet vol is, maar wel veel opwek verwacht is. .. Als dit niet gebeurd stappen we na twee jaar snel over naar Zonneplan.

Heb nog wat vragen hierover richting Don gestuurd, als ik terugkoppeling heb laat ik het weten.
Dat zal bij ieder anders vallen.
Wellicht met een Solcast achtige integratie die je dan zelf kunt opgeven, zou het kunnen.
Ik proef uit alles dat 'het' verdienmodel moet komen uit het handelen op aFRR, je eigen verbruik voorrang gevend.

Ik had toevallig vanochtend 3 momenten van export (mijn eerste *O* )
Zo te zien ook omdat de EPEX onder de onbalansprijs zakte en ik een hoog SOC had / heb.
As we speak is de stroomprijs al anderhalf uur 0, en toch wordt er niet geladen uit het net. Want PV opwek (en hoog SOC)

[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 13-11-2025 12:41 ]

• Domba
jeeedeee schreef op donderdag 13 november 2025 @ 12:28:

Met veel PV moet je weten hoeveel ze nodig hebben aan ruimte in de accu, hun model zal waarschijnlijk afgestemd zijn op 1 systeem en 40kWh en 2e systeem kWh gebruikt kunnen worden voor eigenverbruik/EPEX, daar zij ook in vermogen vast zitten aan 3x25A .
Logisch zou zijn dat ze een aantal systemen reserveren per aFRR biedingsblok van 4 uur en als meer dan 1 systeem hebt deze voor verschillende blokken reserveren, bottle neck blijft vermogen van de afzekering bij meerdere systemen op de aansluiting.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Hoewel een tuinkast niet opvallend is kan hij mogelijk vergunning plichtig zijn in een voortuin aan de straat.
Heeft iemand daar ervaring mee of is het tot een bepaald formaat geen probleem?
Hier zou het om ongeveer 170x170x80cm gaan en de voortuin is geheel bestraat.

• E-Transitie
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 22:45
paQ schreef op donderdag 13 november 2025 @ 12:39:
[...]

Wellicht met een Solcast achtige integratie die je dan zelf kunt opgeven, zou het kunnen.
Ik proef uit alles dat 'het' verdienmodel moet komen uit het handelen op aFRR, je eigen verbruik voorrang gevend.

Zo te zien ook omdat de EPEX onder de onbalansprijs zakte en ik een hoog SOC had / heb.
As we speak is de stroomprijs al anderhalf uur 0, en toch wordt er niet geladen uit het net. Want PV opwek (en hoog SOC)
Onderstaand zegt AI

Leveringen op de aFFR-markt (Automatic Frequency Restoration Reserve) moeten binnen 30 seconden volledig beschikbaar zijn nadat ze zijn geactiveerd door een netbeheerder. Vervolgens moet het vermogen binnen 15 minuten volledig operationeel zijn, met een snelheid van minstens 7% per minuut en kan het in realtime worden aangepast door de netbeheerder.

Snelle activatie: aFFR wordt automatisch geactiveerd na een afwijking in de netfrequentie en moet binnen 30 seconden volledig gecontracteerd vermogen kunnen leveren.

Volledige activering: De volledige inzet van het vermogen moet binnen 15 minuten plaatsvinden, met een minimale rampprofiel van 7% van het vermogen per minuut.

Sturing in realtime: Na activatie stuurt de netbeheerder periodiek, bijvoorbeeld elke 4 seconden, nieuwe signalen om het vermogen nauwkeurig af te stemmen op de behoefte van het net.

Gebruiksduur: De aFFR-dienst kan worden gebruikt voor een periode van enkele minuten tot maximaal 12,5 minuten.

Als het maar max. 12,5 minuut is ( zeg een kwartier) dan kan de Deye maar iets van 3kW up of af loaden in die korte tijd.

• paQ

paQ

*3kWh
Op die markt weet je dus ook (net vooraf) wanneer de prijs zakt.
Zover ik begrijp betekent dat dat ze voortaan hun laad en ontlaad momenten exact kunnen timen. (en kort vooraf plannen)

Ik verwacht eigenlijk dat we als batterij-hebber overal tussen de 400-1100 per jaar uit die handel moeten kunnen trekken. Anders is zo'n businessmodel toch niet levensvatbaar? Zo komen ze ook aan de positieve casus van 2.5 jaar terugverdiendtijd icm besparingen tov je situatie zonder accu.

edit:
Zit het niet in het beschikbaar ZIJN? ipv het daadwerkelijk 3 kWh up of down?
Is dat niet waar de verdiensten uit voort komen?

[ Voor 55% gewijzigd door paQ op 13-11-2025 13:11 ]

• Domba
@E-Transitie Je kan uitleg beter laten aan Balansenergie dan AI.

We gaan over van 24 uur blokken naar 4 uur blokken, waarbij voor gecontracteert blok voor elke ISP (15 minuten ) binnen dat blok een bod moet worden uitgebracht die Tennet kan activeren, kan dus ook zijn dat alle 16 ISP's binnen 4 uur blok geactiveert kunnen worden.
Er zijn 2 richtingen opregelen/afregelen en het is ook nog afhankelijk waarvoor BalansEnergie zich voor kwalificeert.
Bijv BSP Edmij, kwalificeerde zich pas voor afregelen, 10 jaar na die voor opregelen.
De vraag is waar BalansEnergie op inzet, opregelen met voornamelijk PV als bron of verschuiven van Energie in tijd.
Ze hebben ook nog een verantwoordelijkheid voor balans in eigen portofolio. (kunnen ontladen/opladen zonder onbalans te creëren waardoor de systeembalans verder in onbalans raakt / tov e-programma dat de dag ervoor ingedient is)

• 0xygen500
paQ schreef op donderdag 13 november 2025 @ 12:39:
[...]

Is er bij je om 3 uur in de nacht niet opgeladen?

• paQ

paQ

0xygen500 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 13:36:
[...]

Is er bij je om 3 uur in de nacht niet opgeladen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O2-Q6xrBoAKLl2kPFMDdO0-swnI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5G5HzyZbkgaXVHWNxlWbQwgF.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QUYW3nlb4TppQwK2r8Ddobza5A8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Jb8fXFUULiWFJL5c5SBzh8MV.png?f=fotoalbum_large

• 0xygen500
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BJ0AJa7rA_BARkypd987kB6jzTY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/inNtSOJds3cDBAVTkqmV7UoT.jpg?f=fotoalbum_large

Komt redelijk overeen.

Hier is nu overschot aan PV, wordt idd ook niet bijgeladen. Wel benieuwd naar de grafiek van mensen zonder PV vandaag.

[ Voor 7% gewijzigd door 0xygen500 op 13-11-2025 13:49 ]

• paQ

paQ

Heel ander gedrag.

• 0xygen500
Dat valt wel mee, mijn grafiek is op 24uur. Je ziet de laadacties wel rond dezelfde tijd.

• paQ

paQ

Ah ik zie het ja.

• paQ

paQ

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gNDH11Lam5fNq6ocaZNu4Xj__ps=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/072hoKnZeAKfLvARBC1RVRPc.png?f=user_large
Spulletjes komen vandaag binnen voor afzuiging. Dit is echt te warm.
Inverter is nu 59 gr.
Accu's 23 gr.
Kast 31,4

• 0xygen500
paQ schreef op donderdag 13 november 2025 @ 13:59:
[Afbeelding]
Spulletjes komen vandaag binnen voor afzuiging. Dit is echt te warm.
Inverter is nu 59 gr.
Accu's 23 gr.
Kast 31,4
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PrmnWOmmr0u20_Pq4lBBpVgP_j4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RbE6yWbuqq3p5lTJ4wohLnUo.jpg?f=fotoalbum_large
Dit is bij mij afgelopen dag.

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

Hoewel ik afzuiging een goed idee vind in de zomer is 60 graden celsius veruit niet "te warm" volgens mij.

• Wolly
  • Niet online
@paQ heeft het in een kleine kast gemonteerd, die warmte kan nergens heen.
Zit die van jou ook in een kast?

• 0xygen500
Wolly schreef op donderdag 13 november 2025 @ 14:33:
[...]

@paQ heeft het in een kleine kast gemonteerd, die warmte kan nergens heen.
Zit die van jou ook in een kast?
Nee in een garage die aan het huis zit.

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 18:44

Ersus

Zuid-Limburg

Ersus schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 19:35:
[...]
Maar ik vroeg mij wel af of een extern opslag systeem gekoppeld kan worden aan Balans Energie.
@Balans Energie
Zijn er eventueel plannen of ideeën voor de toekomst?

214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• Metalrick
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:47

Metalrick

tcpdump ninja

Koeling van de omvormer, daar kan ik over meepraten :D

De berging waar de hele opstelling staat was altijd het koudste deel van het huis, dat is nu niet meer het geval:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j7ZF3ubJ_eE-fN-zqEHLCEaYcNc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EUEAYlWdtDz7T6xAoOJF605P.png?f=fotoalbum_large
Spot het moment waarop de boel geïnstalleerd is :D

Aangezien de fans van de omvormer in huis ook goed te horen waren heb ik besloten met wat hulp van @SlinkingAnt z'n 3d-print-skills de koeling wat te verbeteren. Ik had nog een 14cm fan liggen en daarom besloten om een oplossing met 14cm fans te gaan proberen.

Het eerste probeersel was op basis van: https://www.printables.co...fterhalterung-deye-81012k
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vNgg1T44py5ibxU3l3U_sFVEVqI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zQLxN3U0EODxTUXov8egvhqB.jpg?f=fotoalbum_large

Probleem met deze manier (van onderaf koelen) is dat dit niet past met hoe bij mij de boel opgehangen is, de bekabeling geeft niet genoeg ruimte.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/efVF26ZqYhIfCJ6j0NHYZOsu6qE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/atlvqHDjaqrMI0mByIQ7Ml04.jpg?f=fotoalbum_large

Daarom een andere print geprobeerd, officieel is hij niet voor deze omvormer maar hij past en werkt prima, ik denk dat ik de kieren nog ga afdichten met dik isolatietape. De fans worden door een simpel pwm-capable bordje aangestuurd met temperatuursensor. Toekomstige doel is om hier een esp van te maken zodat ik de fans via homeassistant kan aansturen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z7zUHy2CBVsQeBJ_uz2x43Cvgb0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S10LqIs3bzOlloQ8Xu11MDUI.jpg?f=fotoalbum_large

De temperatuur in de omvormer piekt soms nog wel, maar de fans slaan niet meer zo hard aan als eerst. Wat mij wel opvalt is dat de fans gestuurd lijken te worden op de load en niet op de daadwerkelijke temperatuur, dat wil ik nog gaan uitzoeken.

Temperatuur van de omvormer met 3x 14cm fans op 40%:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gOM2BiXhunSQM_aGvFqXGvfqYvo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/D76BpiIt0PySRDZeHz9vqJoG.png?f=fotoalbum_large

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Tjonge, ik blijf m'n plannen veranderen...
In de voortuin is waarschijnlijk een vergunning nodig voor een tuinkast van 170x170cm, met name door de hoogte wat extra kosten betekent en een mogelijke afwijzing (duurt tot 8 weken).
In de hal is niet handig omdat het een vluchtweg is, ik had de warmte daar wel kunnen gebruiken.

De houten schuur in de achtertuin is een mogelijkheid, die staat op een fundering en heeft een betonnen vloer.
Er ligt een dak met bitumen op en hij is niet vochtig.
De batterij past naast de schuurdeur (smalle kant) en de omvormer kan op een nabije grote plaat komen.
Aangezien ik een back-up wil zal daar een extra kabel voor nodig zijn of een kabel met meer aders.
Iemand hier had 6mm2 gekozen, ik denk dat de lengte op 20m uit komt.
In dat licht zou er eventueel een omvormer (groep) op kunnen komen, eventueel door de bestaande 1 fase groep naar de schuur anders te gebruiken (omvormer kan 4060W AC leveren).

Dit alles gaat door de kruipkelder naar de meterkast, waarvan de vloer gelukkig deels open is (hout).
De grootste hobbel is dat het vanuit de tuin door de fundering naar de kruipruimte moet, er is een klein gat waar nu een 4mm2 1 fase kabel voor de wp en een slang voor een kraan door gaat.
Ethernet ligt er al, dus alleen rs485 nodig denk ik.

Ergens anders in de tuin betekent dat er een kast en een fundering moet komen, te duur en staat in zicht.

• paQ

paQ

Speedy-Andre schreef op donderdag 13 november 2025 @ 17:04:
In de voortuin is waarschijnlijk een vergunning nodig voor een tuinkast van 170x170cm, met name door de hoogte wat extra kosten betekent en een mogelijke afwijzing (duurt tot 8 weken).
In de hal is niet handig omdat het een vluchtweg is, ik had de warmte daar wel kunnen gebruiken.

De houten schuur in de achtertuin is een mogelijkheid, die staat op een fundering en heeft een betonnen vloer.
De batterij past naast de schuurdeur (smalle kant) en de omvormer kan op een nabije grote plaat komen.
Aangezien ik een back-up wil zal daar een extra kabel voor nodig zijn of een kabel met meer aders.
In dat licht zou er eventueel een omvormer (groep) op kunnen komen, eventueel door de bestaande 1 fase groep naar de schuur anders te gebruiken (omvormer kan 4060W AC leveren).

Dit alles gaat door de kruipkelder naar de meterkast, waarvan de vloer gelukkig deels open is (hout).
De grootste hobbel is dat het vanuit de tuin door de fundering naar de kruipruimte moet, er is een klein gat waar nu een 4mm2 1 fase kabel voor de wp en een slang voor een kraan door gaat.

Ergens anders in de tuin betekent dat er een kast en een fundering moet komen, te duur en staat in zicht.
Je zou even in overleg kunnen treden met Beter Stroom. Bij mij hebben ze alles naast elkaar gehangen. Als dat kan, dan kun je ook voor een bredere lagere kast gaan. Keter heeft storage kisten met zowel deuren als een scharnierende klep. Als je de klep pas monteert na installatie is dat wellicht nog een optie. Die zijn volgens mij maar 1.10 hoog en kan me haast niet voorstellen dat je die niet vergunningsvrij kunt plaatsen.

https://www.praxis.nl/tui...x81x118-cm-grijs/10487026

• blue eyes
zunrob schreef op donderdag 13 november 2025 @ 10:43:
Er lijkt een hoop onduidelijkheid te zijn over btw, mss goed als er een antwoord van de Centrale @blue eyes is om dat hier te delen? Ben ook benieuwd naar de input van Balans. :)

@jeeedeee. Wij wekken ook rond de 80 kWh op een goede dag op. Veel meer dan we verbruiken. We vonden de keuze ook lastig. Echter, we weten niet precies wat de toekomst gaat brengen qua kosten, nieuwe regelingen etc. Feit is wel dat je nu een extra batterij goedkoop kunt krijgen. Daarom dat wij voor nu de keuze hebben gemaakt die wel te bestellen.
Ga ik zeker willen doen; ik ga echter pas contact opnemen met hun wanneer dat relevant gaat worden, ik denk dat ik maart aan de beurt ben?

Ik vermoed dat er mensen eerder zijn - maar ja, ik ga delen!

• blue eyes
jeeedeee schreef op donderdag 13 november 2025 @ 10:43:

Ik heb ook 80 - 120 kWh, en ga voor de 64, misschien later nog meer.

Meerdere redenen:
- meer op kantoor gaan werken; kan dus niet met de zon laden (immers moet je dan thuis werken); met accu 's avonds laden
- 3/4 van de teruglevering voorkomen; later op de dag, nacht terugleveren, iets van opbrengst ipv panelen uit, lagere prijzen, etc.
- Veel berekeningen geven aan TVT van 8-12 jaar, maar dat zijn panelen van 3 - 4 maal duurder..... TVT valt dan ruim binnen EOL van de accu...
- Erg goedkoop
- Gemak, en ik hoef niet perse financieel gewin te hebben, zijn ook andere redenen zoals meer eigen verbruik,
- ik heb in 2025 over de maanden MRT - OKT 5130 kWh ingekocht..... Die kan ik met een 64 kWh accu wel grotendeels afdekken als Don nog wat achterlaat voor eigen verbruik; dat is alleen al een besparing. Elke 1000 kWh minder ingekocht is 300 euro besparing per jaar
etc

Zo maar wat redenen

[ Voor 12% gewijzigd door blue eyes op 13-11-2025 20:30 ]

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

paQ schreef op donderdag 13 november 2025 @ 17:29:
[...]

Je zou even in overleg kunnen treden met Beter Stroom. Bij mij hebben ze alles naast elkaar gehangen. Als dat kan, dan kun je ook voor een bredere lagere kast gaan. Keter heeft storage kisten met zowel deuren als een scharnierende klep. Als je de klep pas monteert na installatie is dat wellicht nog een optie. Die zijn volgens mij maar 1.10 hoog en kan me haast niet voorstellen dat je die niet vergunningsvrij kunt plaatsen.

https://www.praxis.nl/tui...x81x118-cm-grijs/10487026
Better safe then sorry, anders mag ik de boel weer weghalen.
De 3 afvalbakken van de gemeente die in zicht staan zijn net zo groot als die lage kist, daar is hij o.a. voor.
Morgen eens bellen met de gemeente over wat er wel of niet kan in een bestrate voortuin van 6x6,5m waar m'n auto ook al staat (daar zou de kast/kist achter komen).

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

KoningSlakkie schreef op donderdag 13 november 2025 @ 11:23:
[...]
Spreek je uit ervaring?
Ik lees dat warmtefonds direct aan Balans kan betalen, met de rest bedoel je kosten die je zelf maakte?

• 0xygen500
Speedy-Andre schreef op donderdag 13 november 2025 @ 19:01:
[...]

Spreek je uit ervaring?
Ik lees dat warmtefonds direct aan Balans kan betalen, met de rest bedoel je kosten die je zelf maakte?
Warmtefonds kan direct aan balans betalen of aan jou dat je het eerst voorschiet.

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

Ik vind die plek in de houten schuur anders erg goed klinken hoor! Dat is toch ook prima?

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KtBVfdWQWYVMezIOp6_aC7cFa0I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PrF9lwqLDMviTGK53j8e8RTx.jpg?f=fotoalbum_large

😄

[ Voor 23% gewijzigd door Jerra op 13-11-2025 22:09 ]

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:04
Vandaag de knoop doorgehakt en de balans batterij besteld, thnx @Ronald voor de tip 😀

• Schuurman92
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 19-11 14:10
Vandaag is bij mij de installatie geplaatst :*)
Jongens werkten goed door en ze waren netjes op tijd. Er werd ook aangegeven dat vanaf morgen de aanbieding 700 euro duurder wordt.
Bij mij is de keuze gemaakt om de zonnepanelen niet op de Deye aan te sluiten dit zou ongeveer 200 euro extra kosten omdat de huidige omvormer in een andere ruimte hangt. Ik neem de omzetverliezen wel voor lief en zie van de zomer wel of/hoeveel ik ga terugleveren

Ze zitten nu rond januari-februari te plannen met de nieuwe installaties.

Nu nog even kijken hoe ik de deye kan uitlezen of op het dashboard kom van balans.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v3QFzcGvvz3eGYGgD6ZE64zO6Vo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GmPO4FRtx3bhvmQRDdjHr1cc.jpg?f=fotoalbum_large

• ibak
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 23:28

Schuur heeft het vermoedelijk in een warme zomer makkelijker en zo kan zonder extra koelingsmoeite dan misschien.
Wat warmte in je schuur droogt dingen en is best fijn.
Mbt kabels is hier al veel over te vinden en krijg je ook van Balans nog info, maar vooruitlopend alvast: bij offgrid heb je 5x10mm nodig naast de 5x6 van standaard.
Ik heb ook gegraven en naar de kruipruimte gelegd, als je buiten de gevel even een groot gat graaft dan kan je met een gehuurde diamant boor bij Boels of zo een gat boren van buiten naar binnen door de fundering of spouwmuur die daarop staat.
Gat groot genoeg maken dat je erin kunt staan en wat schuin omhoog kunt boren( inwateren zo te voorkomen naar kruipruimte)

• Wolly
  • Niet online
Van de homepage:
Breng Balans in energie én je portemonnee.
Sla je zonnestroom op voor later. Koop stroom in als het goedkoop is, gebruik je batterij als de prijzen hoog zijn en help mee aan Balans op het energienet.

Met de Balans Batterij ben je onafhankelijk, heb je vrijheid in gebruik, voorkom je terugleverkosten én maak je rendement. Met Balans ben je klaar voor de toekomst, met of zonder salderen.
Is dit ook de ervaring van de mensen die er nu al eentje hebben draaien? Voldoet de installatie nu aan de volgende punten?
- Sla je zonnestroom op voor later.
- Koop stroom in als het goedkoop is
- Gebruik je batterij als de prijzen hoog zijn
zunrob schreef op donderdag 13 november 2025 @ 10:43:
Een extra batterij om je eigen zonneopbrengst in op te slaan met als doel deze in de dure uren te verkopen neem ik aan. Maar is het niet zo dat
A) De batterij altijd ergens in het midden van de capaciteit zal zitten qua lading (aangestuurd vanuit Balans)
B ) Er nooit gezegd is door Balans dat zij gaan handelen met energie, afgezien van de aFFR propositie. Met andere woorden, wie zegt dat die volle accu uberhaupt elke avond tussen 1900-2200 is te verkopen?

• 0xygen500
Schuurman92 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 19:43:
Vandaag is bij mij de installatie geplaatst :*)
Jongens werkten goed door en ze waren netjes op tijd. Er werd ook aangegeven dat vanaf morgen de aanbieding 700 euro duurder wordt.
Bij mij is de keuze gemaakt om de zonnepanelen niet op de Deye aan te sluiten dit zou ongeveer 200 euro extra kosten omdat de huidige omvormer in een andere ruimte hangt. Ik neem de omzetverliezen wel voor lief en zie van de zomer wel of/hoeveel ik ga terugleveren

Ze zitten nu rond januari-februari te plannen met de nieuwe installaties.

Nu nog even kijken hoe ik de deye kan uitlezen of op het dashboard kom van balans.[Afbeelding]
Als het goed is krijg je een login van balans. anders ff mailen. In HA is deye makkelijk te koppelen.
Wolly schreef op donderdag 13 november 2025 @ 19:51:
Van de homepage:

[...]

Is dit ook de ervaring van de mensen die er nu al eentje hebben draaien? Voldoet de installatie nu aan de volgende punten?

[...]

Een extra batterij om je eigen zonneopbrengst in op te slaan met als doel deze in de dure uren te verkopen neem ik aan. Maar is het niet zo dat
A) De batterij altijd ergens in het midden van de capaciteit zal zitten qua lading (aangestuurd vanuit Balans)
B ) Er nooit gezegd is door Balans dat zij gaan handelen met energie, afgezien van de aFFR propositie. Met andere woorden, wie zegt dat die volle accu uberhaupt elke avond tussen 1900-2200 is te verkopen?
Punten die je opnoemde doet Balans batterij volgens mij gewoon.

• ibak
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 23:28
Wolly schreef op donderdag 13 november 2025 @ 19:51:
Van de homepage:

[...]

[...]

Ja , de zonnestroom wordt idd opgeslagen is de ervaring.
Ja, er wordt op goedkope momenten geladen, maar niet batterij vol en daarna weer helemaal leeg wat je levensduur zou verkorten.
Ja er wordt af en toe op dure momenten ontladen, maar ook daar niet gelijk hele battarij leeg.
Ja natuurlijk gebruik je de batterij als stroom duur is, je haalt namelijk alles aan verbruik uit de batterij.
En die is altijd met goedkope stroom of eigen pv geladen.
Dat alles is nu juist het mooie, en dan komt straks vergoeding Affr er nog boven op.
Cool toch?

• KoningSlakkie
Speedy-Andre schreef op donderdag 13 november 2025 @ 19:01:
[...]

Spreek je uit ervaring?
Ik heb een goedkeuring van warmtefonds voor een energie Energiebalans systeem. Oorspronkelijk was de orginele aanvraag voor de 30kWh Nexus van zonneplan. Maar door Tweakers forum ben ik van keuze gewisseld. Dus ik kon nog switchen na afronden en goedkeuring van de aanvraag voor Nexus batterij.

Maar je mag maar 8500 euro maximaal lenen voor een thuisbatterij. Daar kan je het wel mee redden maar afhankelijk van extra modules en off-grid kan je wel boven de 8500 euro inclusief btw uitkomen. Waardoor je met eigen middelen moet aanvullen.

Het werk moet uitgevoerd worden door een bedrijf. Dus volgens mij kan je zelf aangeschafte electra kabels en mantelbuis dus niet verrekenen met de bouwdepot.

• Wolly
  • Niet online
ibak schreef op donderdag 13 november 2025 @ 20:13:
[...]

Ja, er wordt op goedkope momenten geladen, maar niet batterij vol en daarna weer helemaal leeg wat je levensduur zou verkorten.
Ja er wordt af en toe op dure momenten ontladen, maar ook daar niet gelijk hele battarij leeg.
Dank voor het delen van je ervaringen. Ik begrijp dat ze de batterij tussen de ruwweg 10%-90% houden, dus effectief hebben ze 80%= 38kWh om te 'spelen'.
Ja natuurlijk gebruik je de batterij als stroom duur is, je haalt namelijk alles aan verbruik uit de batterij.
Dat alles is nu juist het mooie, en dan komt straks vergoeding Affr er nog boven op.
Cool toch?
Alles aan verbruik uit de batterij halen is inderdaad eerder besproken, dat is denk ik de consequentie van goedkoop inkopen en duur gebruiken. Vind het wel zonde als het dan gaat om bijvoorbeeld 1 cent verschil tussen inkoopprijs en huidige prijs omdat je dan onnodige cycles door de accu jaagt. Daarnaast gaat mijn verbruik dus al met 20% omhoog door omzettingsverliezen?

En ja, ik vind het heel cool maar probeer mij een voorstelling te maken hoe de energierekening er straks uit ziet. 20% extra verbruik, ook nog eens 870kWh per jaar aan standby verbruik en als kers op de taart geen teruggaaf energiebelasting bij terugleveren zijn grote wijzigingen waar ik het effect niet goed van kan inschatten op dit moment.

• paQ

paQ

• blue eyes
ibak schreef op donderdag 13 november 2025 @ 20:13:
[...]

Cool toch?
Zo bekijk ik het ook.

Ik lever ongeveer 8500 terug. Van elke 1000 kWh die ik niet teruglever maar gebruik bespaar ik dus 300 euro (30 cent contract) tov huidige kosten. Die 300 zal met dynamisch contract uiteraard lager liggen.
3000-5000 extra verbruiken van je eigen opwek is 900 - 1500 euro aan besparing.

64 kWh - 8230 incl. De btw (groten?)deels terug, subsidie Flevopolder, TVT naar de 5 jaar? Meer dan prima. En de vele andere redenen.
Don helpen :D lol

• paQ

paQ

Wolly schreef op donderdag 13 november 2025 @ 20:21:

En ja, ik vind het heel cool maar probeer mij een voorstelling te maken hoe de energierekening er straks uit ziet. 20% extra verbruik, ook nog eens 870kWh per jaar aan standby verbruik en als kers op de taart geen teruggaaf energiebelasting bij terugleveren zijn grote wijzigingen waar ik het effect niet goed van kan inschatten op dit moment.
ongeveer zo

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zc85u0z16b2NZSjk8p2wbTrKCS4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Bwdeb62vq0xTQE1j4JTC9Q79.png?f=fotoalbum_large

Vandaag was wel bij uitstek een dag met veel heen en weer, dus overmorgen kunnen we zien hoe dat na verrekening uitpakt.

De groene lijn wordt straks de opbrengsten (ons deel dan) uit aFFR.

[ Voor 10% gewijzigd door paQ op 13-11-2025 20:29 ]

• blue eyes
paQ schreef op donderdag 13 november 2025 @ 20:27:
[...]

ongeveer zo

[Afbeelding]

Vandaag was wel bij uitstek een dag met veel heen en weer, dus overmorgen kunnen we zien hoe dat na verrekening uitpakt.
Hoe vertaal jij dan je totale opbrengst / besparing, welke tel je bij elkaar op?

Jij hebt de 48 kWh?
Pagina: 1 ... 19 ... 23 Laatste