Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie

Pagina: 1 ... 20 ... 23 Laatste
Acties:

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:49

paQ

blue eyes schreef op donderdag 13 november 2025 @ 20:28:
[...]

Hoe vertaal jij dan je totale opbrengst / besparing, welke tel je bij elkaar op?

Jij hebt de 48 kWh?
48 kWh, maar dat is irrelevant verder.
De SOC wijzigt de hele dag door.

De besparing is tov het daadwerkelijke verbruik door de MID gemeten.
Dus tov wanneer je de stroombuffer niet had gehad.

Zie het echt als een buffer, niet als een accu die vol wordt gestampt en op een 'duur' moment leeg wordt getrokken. En dan zo vaak mogelijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t7Lrub2aeD69ycsSjBMCgS-GUPE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bRXszQQ6ZNgg0EJeM9kiAkcQ.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is vandaag bijvoorbeeld.
Daar komen dus nog de correcties bij van de inkoopmomenten, 8.5kWh verkocht. Dus die 1.15 aan import wordt ws nihil. (Voor vandaag)
Kan goed rond de 0 euro uitkomen vandaag.

Totale PV opwek vandaag 15.5 kWh
Verbruik 21 kWh

edit:
Dat is ook waarom ik me afvraag hoeveel nut het heeft groter te gaan kwa capaciteit. De SOC heb je A zelf niet in de hand en B je hebt hetzelfde maximale vermogen.

In de zomer rek je het misschien met twee dagen totdat je weer met overschot zit, en in de winter rek je het wellicht ook twee dagen totdat je weer met tekort zit. En die 2 dagen kun je sowieso niet vooruit kijken op de handelsmarkten van de energie.
Ik laad nu ook wel eens de auto op tot 80%, en dan komen de tarieven voor de volgende dag en dan denk ik Kak... had ik nu maar gewacht :P
Of... kak.. had ik nu toch maar geladen! 8)7

[ Voor 54% gewijzigd door paQ op 13-11-2025 20:45 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Nog een ander vraagje :+

Het zijn 3 batterijen, dus charging rate is 0.33C ?
Hoe lager, hoe beter voor de levensduur, dus met een extra batterij module wordt het 0.25C.
Is dat correct?

Geprobeerd uit te rekenen. 11.000W bij 230V = 48A. Bij omvormer rendement van 97% is dat 10.670W en 208,5A.

208,5 / 3x314Ah = 0,22C
Dat is een nette waarde.

Zou je naar 4 batterijen gaan dan wordt het 208,5 / 4x314Ah = 0,17C.

Die 0,22C is eigenlijk al prima voor levensduur en temperatuur.

[ Voor 46% gewijzigd door Wolly op 13-11-2025 21:52 ]

• paQ

paQ

Wolly schreef op donderdag 13 november 2025 @ 20:42:

Hoe lager, hoe beter voor de levensduur, dus met een extra batterij module wordt het 0.25C.
Is dat correct?
Dat zou bij 16 kW zijn?
Heb ik maar 1 keer gezien. En dan ook geen uren, maar misschien 15 min.
Ik zie (hier althans) vrijwel alleen maar 12 en 8 kW.

• ibak
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 23:28
Wolly schreef op donderdag 13 november 2025 @ 20:42:

Is dat correct?
Dat weet ik niet maar een vroeger antwoord op een vraag van mij vind je wellicht dan ook interessant:

Als die extra module niet meteen komt, is het dan niet beter om alle cellen vanaf dag 1 even vers te installeren?
Antw: Onze LiFePO₄-modules worden individueel gebalanceerd door het BMS. Voeg je er later eentje toe, dan stemt het BMS de nieuwe module automatisch af op de rest. Het leeftijdsverschil is dus geen probleem

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:20

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Jerra schreef op donderdag 13 november 2025 @ 19:28:
[...]
Ik vind die plek in de houten schuur anders erg goed klinken hoor! Dat is toch ook prima?
Leuk tuinhuisje, afgezien van de deels afgedekte kentekenplaat :)

Wat de hinder enz. betreft is het idd prima, alleen de lange kabels plus wat dat kost zint me niet zo.
Echter heb ik hoe dan ook zo'n kostenpost, het is een schuurtje halen (plus vergunning) of dat denk ik.
In de voortuin is technisch gezien de mooiste oplossing want dan kan ik zo door de muur naar de meterkast en zijn de kabels kort met weinig verlies.
Als Balans al 10m incalculeert (behalve voor de back-up?) rest mij de andere 10m in de tuin.
KoningSlakkie schreef op donderdag 13 november 2025 @ 20:18:
[...]
Ik heb een goedkeuring van warmtefonds voor een energie Energiebalans systeem. Oorspronkelijk was de orginele aanvraag voor de 30kWh Nexus van zonneplan. Maar door Tweakers forum ben ik van keuze gewisseld. Dus ik kon nog switchen na afronden en goedkeuring van de aanvraag voor Nexus batterij.

Maar je mag maar 8500 euro maximaal lenen voor een thuisbatterij. Daar kan je het wel mee redden maar afhankelijk van extra modules en off-grid kan je wel boven de 8500 euro inclusief btw uitkomen. Waardoor je met eigen middelen moet aanvullen.

Het werk moet uitgevoerd worden door een bedrijf. Dus volgens mij kan je zelf aangeschafte electra kabels en mantelbuis dus niet verrekenen met de bouwdepot.
Dat warmtefonds komt hier als laatste, voor ik dat aanvraag heb ik wel met Balans uitgezocht wat het in totaal gaat kosten en of ik een deel zelf betaal (standaard met back-up is net geen €8K).
ibak schreef op donderdag 13 november 2025 @ 19:45:
[...]

Schuur heeft het vermoedelijk in een warme zomer makkelijker en zo kan zonder extra koelingsmoeite dan misschien.
Wat warmte in je schuur droogt dingen en is best fijn.
Mbt kabels is hier al veel over te vinden en krijg je ook van Balans nog info, maar vooruitlopend alvast: bij offgrid heb je 5x10mm nodig naast de 5x6 van standaard.
Ik heb ook gegraven en naar de kruipruimte gelegd, als je buiten de gevel even een groot gat graaft dan kan je met een gehuurde diamant boor bij Boels of zo een gat boren van buiten naar binnen door de fundering of spouwmuur die daarop staat.
Gat groot genoeg maken dat je erin kunt staan en wat schuin omhoog kunt boren( inwateren zo te voorkomen naar kruipruimte)
De schuur staat deels in de schaduw, de voortuin op N/O is wat dat betreft iets beter maar de krappe kist/kast heeft een aanpassing nodig (extra koeling/ventilatie gaten en/of isolatie) terwijl ik het nog steeds niks vind dat hij vanaf de straat zichtbaar en te bereiken is.

Een gat en een geul langs de schutting graven lukt nog wel, het betreft een strook met grof grind van 6x3m en ik heb al eens een (kleiner) gat gegraven om de warmtepomp kabel door te voeren naar de kruipkelder.
Als Balans dat gat wil boren dan ben ik er ook.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• paQ

paQ

Waarom dan niet gewoon een lagere kast in de voortuin en vooral geen slapende honden wakker maken bij de gemeente :? Als dat niet zou mogen dan mogen kliko's ook niet. Wie moet daar over gaan piepen met een 6m diepe voortuin waar nu zelfs je auto ook staat?
Overleg dat wel even met Beter Stroom vooraf.
De omvormer hangt bij mij in wezen gewoon aan mijn gevel. (Met de achterwand er wel nog tussen dan)

[ Voor 42% gewijzigd door paQ op 13-11-2025 21:18 ]

• paQ

paQ

Heerlijk overkill :')
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pana3Iyo4O1EBO2CA8JTOuyRAaE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/02spSJ4w0Q1pQrvE5ZejoQXZ.jpg?f=fotoalbum_large
Even zien hoe ik de fan moet aansluiten. Die is eigenlijk pwm.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik vind een 108cm hoge kast (binnenzijde) best krap met een omvormer van 70cm hoog, die hangt dan op z'n hoogst in de kast als je nog draden er onder wil monteren en nog een dc zekering met schakelaar.
De uitvoering is wel netjes, eens zien of er nog wat grotere kisten zijn voor normaal geld :)
Tegen de tijd dat de ABB af slaat (behalve door lekstroom) zijn de draden al gesmolten.

[ Voor 13% gewijzigd door Speedy-Andre op 13-11-2025 22:12 ]

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 00:16

Jerra

Beunhaas in wording

Speedy-Andre schreef op donderdag 13 november 2025 @ 21:10:
[...]
Leuk tuinhuisje, afgezien van de deels afgedekte kentekenplaat :)
Ja he, leuk marktplaats koopje voor de accu.
Kentekenplaat afgedekt nu, hoewel iedereen mag weten dat mijn niet duurzame mobiliteitsmiddel een echte T-5R is :*)

• paQ

paQ

Speedy-Andre schreef op donderdag 13 november 2025 @ 22:09:
Ik vind een 108cm hoge kast (binnenzijde) best krap met een omvormer van 70cm hoog, die hangt dan op z'n hoogst in de kast als je nog draden er onder wil monteren en nog een dc zekering met schakelaar.
De uitvoering is wel netjes, eens zien of er nog wat grotere kisten zijn voor normaal geld :)
Tegen de tijd dat de ABB af slaat (behalve door lekstroom) zijn de draden al gesmolten.
Automaatje is maar 2A he :+

Maar idd, vandaar overleg even met Beter Stroom.
108 cm is krapjes.

edit:
Potmetertje op de voeding werkt fantastisch.
Laat hem op 12.3V draaien, dan komt er best wat wind van zo'n Noctune redux 120mm.
1.08W verbruik. (en 5W voor de componenten waarschijnlijk :D)
Roostertje voor buitenzijde is niet binnengekomen, dus dat zal er morgen wel zijn. Nou morgen maar eens zagen en monteren dan.
(en daarna volgt een ijskoud weekend zie ik :') )

[ Voor 29% gewijzigd door paQ op 13-11-2025 22:31 ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:38
Ramon_1984 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 19:32:
Vandaag de knoop doorgehakt en de balans batterij besteld, thnx @Ronald voor de tip 😀
Welkom bij de club :-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Sportmind
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 20:45
@paQ jouw verbruiksplaatjes zijn van Homewizard toch? Heb jij een inbouw meter van ze of zit je op de P1 poort?

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber

• paQ

paQ

Sportmind schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 00:00:
@paQ jouw verbruiksplaatjes zijn van Homewizard toch? Heb jij een inbouw meter van ze of zit je op de P1 poort?
Het is HW (P1) en HA.

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23:53
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vFkPQXmH3mRP_f_crkBvTaB-P_E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5CJ7keL2ZJiWtX34Ox9EgjvL.png?f=fotoalbum_large

Kan iemand mij uitleggen waarom er een verschil zit tussen Totaal en Uit te betalen?

• Yaay
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
0xygen500 schreef op maandag 10 november 2025 @ 22:07:
[...]

Onder je deye zit dus geen zwarte stick? Dat is namelijk een WiFi dongle, daar moet je mee connecten met je mobiel en dan koppelen met je wifi netwerk.
Het blijkt inderdaad dat het EMS wel bekabeld is aangesloten maar ik de Deye via de WiFi stick nog met mijn WiFi netwerk moest verbinden, dit is gelukt!
Welke sensoren gebruik jij in home assistant om de batterij in het energie dashboard te krijgen? Er is een sensor voor energie in en een sensor voor energie uit nodig.

Edit:
Ik ga uit van:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z7-5a5oMoCFfpEw1G9eTHVcY0Jc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/YlJ8tpFOmYafPFxdiJQaaZPJ.png?f=user_large

[ Voor 14% gewijzigd door Yaay op 14-11-2025 09:44 ]

• 0xygen500
Yaay schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 09:39:
[...]

Het blijkt inderdaad dat het EMS wel bekabeld is aangesloten maar ik de Deye via de WiFi stick nog met mijn WiFi netwerk moest verbinden, dit is gelukt!
Welke sensoren gebruik jij in home assistant om de batterij in het energie dashboard te krijgen? Er is een sensor voor energie in en een sensor voor energie uit nodig.

Edit:
Ik ga uit van:
[Afbeelding]
Die je gekozen hebt gebruik ik ook. :)

• Wolly
  • Niet online
0xygen500 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 09:36:
[Afbeelding]

Kan iemand mij uitleggen waarom er een verschil zit tussen Totaal en Uit te betalen?
Wat betekenen de termen 'Stroom voordeel', 'Deal resultaat' en 'Uit te betalen'' eigenlijk in deze app?

• 0xygen500
Wolly schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 09:56:
[...]

Wat betekenen de termen 'Stroom voordeel', 'Deal resultaat' en 'Uit te betalen'' eigenlijk in deze app?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oFrDuAcZPNZCyY07TY2fZoPhkh0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/s0dP18Kwn906GNRrGeGet3Y9.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2c5DEw6UXqg4NAhe6T1ckbVrjko=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/aNYh1GnTnSPGUik0Vjo0ns9W.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vXwiGMyiZgPceadZnysAcVxZXPA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/bml4Q44w0aClKoXqL6AEsTMv.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8ecPYxEi5roE1jN07szPcoh6euo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/x9VxpwK4iN9EIH2ePfdzd303.png?f=user_large

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik zit bij Budget (dynamisch) met een vaste termijn van €1/maand, ik heb wat pv voordeel opgebouwd maar tegen de tijd dat ik naar Balans ga komt er een afrekening met een paar dure maanden (1500-2000kWh).

Nu zegt Balans €1500-3000 voordeel per jaar te bieden, dat is gemiddeld €125-250 per maand.
Kan je stellen dat je per maand weinig betaalt bij een (winter) verbruik van 500kWh?
Even afgezien van de batterij en omvormer verliezen, dan zou het 600kWh kunnen zijn.

• paQ

paQ

Speedy-Andre schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 12:57:
Ik zit bij Budget (dynamisch) met een vaste termijn van €1/maand, ik heb wat pv voordeel opgebouwd maar tegen de tijd dat ik naar Balans ga komt er een afrekening met een paar dure maanden (1500-2000kWh).

Nu zegt Balans €1500-3000 voordeel per jaar te bieden, dat is gemiddeld €125-250 per maand.
Kan je stellen dat je per maand weinig betaalt bij een (winter) verbruik van 500kWh?
Even afgezien van de batterij en omvormer verliezen, dan zou het 600kWh kunnen zijn.
Dan kun je het best kijken naar vorig jaar in diezelfde periodes.
Niemand weet alleen wat de EPEX prijs zal zijn
Je betaalt sowieso nooit meer; wel minder omdat het verbruik zal plaatsvinden op de momenten dat de prijs juist zo laag mogelijk is. (en 100% PV opbrengst opslaat)

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Tegen de tijd dat ik bij Balans zit is mijn verbruik normaal al bijna 0 (maart) door de pv.
Ik heb Almere per email gevraagd of een tuinkast/kist zonder vergunning kan en tot welke afmeting dat mag, nu maar afwachten.
Budget zou over een jaar gezien €300 ontvangen betekenen met 3500kWh verbruik en 5500kWh terugleveren.

• paQ

paQ

Speedy-Andre schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 13:54:

Ik heb Almere per email gevraagd of een tuinkast/kist zonder vergunning kan en tot welke afmeting dat mag, nu maar afwachten.
Ik denk dat ze je doorverwijzen naar de procedure.

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:38
Wat speculatie op gedrag slimme software.

Dus als het mooi weer is, de PV volop staat op te wekken (tot 120 kWh), ik de auto volgooi (max 78kWh), de prijzen negatief zijn... En bedenk maar een mooie use case.

Dan hoop ik dat ik de auto volgooi met stroom uit inkoop (negatieve prijzen), en de accu wordt geladen met de panelen (panelen deels uitgezet), geen negatieve prijs betalen, opslaan voor later verkoop.

Het zal altijd een sommetje worden van de goedkoopste kWh, beschikbaarheid denk ik?
Auto is een factor...... Huis 8000, auto ookl 8000. Dat is de helft van het gebruik.

Maar de auto laad moment varieert, niet een standaard moment.

Heel nieuwsgierig hierna - alle vertrouwen in Don, ik ben er bewust ingegaan - niet perse wetende hoe dit dan gaat.
En zo zijn veel use cases te bedenken ;)

[ Voor 9% gewijzigd door blue eyes op 14-11-2025 16:00 ]

• Sportmind
blue eyes schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 14:00:
Wat speculatie op gedrag slimme software.

Dus als het mooi weer is, de PV volop staat op te wekken (tot 120 kWh), ik de auto volgooi (max 78kWh), de prijzen negatief zijn... En bedenk maar een mooie use case.

Dan hoop ik dat ik de auto volgooi met stroom uit inkoop (negatieve prijzen), en de accu wordt geladen met de panelen (panelen deels uitgezet), geen negatieve prijs betalen, opslaan voor later verkoop.

Het zal altijd een sommetje worden van de goedkoopste kWh, beschikbaarheid denk ik?
Auto is een factor...... Huis 8000, auto ookl 8000. Dat is de helft van het gebruik.

Maar de auto laad moment varieert, niet een standaard moment.

Heel nieuwsgierig hierna - alle vertrouwen in Don, ik ben er bewust ingegaan - niet perse wetende hoe dit dan gaat.
En zo zijn veel use cases te bedenken ;)
Ik denk dat use case voor ons als gebruiker vrij simpel is; je slaat je PV op in de zonmaanden (of verbruikt het direct op het moment dat de zon schijnt). Je kunt dan de nacht NOM doorkomen en ook uitgesteld je auto laden (beide met veel conversieverliezen). In de wintermaanden zit je op de lage dynamische tarieven. Dat zal het ongeveer zijn denk ik.

Key is dat de aFRR balanshandel gaat gebeuren, daar worden als het goed is verschillen gemaakt. Anders verdien je deze (zeer goed geprijsde!) accu niet snel terug.

Voor een ieder is de kostenbesparing anders. Wij zitten al op dynamisch tarief en leveren de zonnestroom terug op de gunstigste momenten. Op de lage tarieven verbruiken we de zonnestroom zoveel mogelijk want dan levert het minder op. Straks met de balans accu valt dat dus weg omdat die de meeste van onze zonnestroom opstofzuigert.

Terugleverkosten hadden we al niet, dus dat is ook geen "winst" of besparing.

Deze accu is voor ons in huize Sportmind uiteindelijk voor na 2027 zodat we minder energiebelasting moeten betalen, gecombineerd met inkomsten uit toekomstige onbalanshandel.

[ Voor 16% gewijzigd door Sportmind op 14-11-2025 16:28 ]

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber

• Wolly
  • Niet online
Sportmind schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 16:09:
[...]

Ik denk dat use case voor ons als gebruiker vrij simpel is; je slaat je PV op in de zonmaanden (of verbruikt het direct op het moment dat de zon schijnt). Je kunt dan de nacht NOM doorkomen en ook uitgesteld je auto laden (beide met veel conversieverliezen). In de wintermaanden zit je op de lage dynamische tarieven. Dat zal het ongeveer zijn denk ik.

Key is dat de aFRR balanshandel gaat gebeuren, daar worden als het goed is verschillen gemaakt. Anders verdien je deze (zeer goed geprijsde!) accu niet snel terug.
Denk het ook, redelijk basaal. Als je de auto gaat voltanken kan je beter de Deye even uitzetten of deactiveren zodat je zonder 20% meerverbruik een paar uur kan laden voor de laagste prijs.

Of is dat contractueel verboden?

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

paQ schreef op donderdag 13 november 2025 @ 21:17:
Waarom dan niet gewoon een lagere kast in de voortuin en vooral geen slapende honden wakker maken bij de gemeente :? Als dat niet zou mogen dan mogen kliko's ook niet. Wie moet daar over gaan piepen met een 6m diepe voortuin waar nu zelfs je auto ook staat?
Tja, in Almere kan het (toch niet)...
3.2.6 Tuin
Functionele mogelijkheden

De bestemming 'Tuin' is gegeven aan voor- en/of zijtuinen bij woningen. Deze gronden zijn bestemd voor een gebruik als tuin, die behoort bij het op hetzelfde perceel gelegen hoofdgebouw.

Bebouwing

Het is niet de bedoeling dat de gronden worden volgebouwd met schuurtjes of andere bouwwerken. Daarom zijn uitsluitend bouwwerken, geen gebouwen zijnde tot 1 meter hoog toegestaan. Ook zijn trappen(huizen), galerijen, hellingbanen, funderingen, balkons, erkers en overstekken mogelijk. Voor deze bouwwerken gelden beperkingen qua omvang.

Met een omgevingsvergunning is het mogelijk een overkapping of tochtportaal in de bestemming 'Tuin' te realiseren.
Als ik door de wijk loop dan zie ik geen schuurtjes of gelijkende dingen in voortuinen staan.
Dat betekent dus een vergunning met het risico dat geld kwijt te zijn en de gemeente kan hem intrekken.

[ Voor 8% gewijzigd door Speedy-Andre op 14-11-2025 16:50 ]

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 18:40
Wolly schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 16:32:
[...]

Yup, maar de deye heeft nog een smart load feature. Volgens mij is dat meer een passthrough functie van het grid. Technische oplossingen zou ik eens even bekijken in het deye topic (of de manual)

• jacovn
  • Laatst online: 20:19
Speedy-Andre schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 16:44:
[...]

Tja, in Almere kan het (toch niet)...

[...]

Als ik door de wijk loop dan zie ik geen schuurtjes of gelijkende dingen in voortuinen staan.
Dat betekent dus een vergunning met het risico dat geld kwijt te zijn en de gemeente kan hem intrekken.
Wel aan de zijkant wat bij een hoekhuis ook als voortuin gezien wordt. Dan moeten ze dat ook gaan handhaven. Onbegonnen werk. Volgens mij alleen als iemand klaagt.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• paQ

paQ

Aangaande luchtstroom in mijn kast, @Domba , de interne fans van de inverter, trekken die actief lucht door het apparaat? Of koelen die alleen maar interne componenten rechtstreeks?

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

jacovn schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 17:14:
[...]

Wel aan de zijkant wat bij een hoekhuis ook als voortuin gezien wordt. Dan moeten ze dat ook gaan handhaven. Onbegonnen werk. Volgens mij alleen als iemand klaagt.
Daar mag het meestal wanneer het 1m achter de voorgevel is, wel beperkt denk ik wat het formaat betreft.
De consequenties zijn nogal groot als ik een batterij met dit gewicht weg zou moeten (laten) halen.
Dat hij bereikbaar is vanaf de straat vind ik niks, dan zou ik al extra borging overwegen want een blok op wielen zou iemand nog wel kunnen verplaatsen als ie de boel verder niet sloopt.

De back-up unit heeft aansluitingen met grid, load en house, als die in de meterkast komt dan zal de load van de omvormer komen en heeft ie tenminste 2 korte verbindingen.
Wel jammer dat een pv omvormer op de generator ingang nog een kabel van de schuur naar de meterkast betekent, echter is dat alleen bij net uitval handig en hoe vaak gebeurt dat...

• ibak
[...]

Denk het ook, redelijk basaal. Als je de auto gaat voltanken kan je beter de Deye even uitzetten of deactiveren zodat je zonder 20% meerverbruik een paar uur kan laden voor de laagste prijs.

@Balans Energie tip, idee en vraagje:
Stel Balans hoort van zovele dit vraagstuk, is het volgende dan een idee:
Zoek een laadpaal fabrikant uit om in jullie kleuren en met jullie logo een samenwerking te starten, dan kunnen jullie in het EMS de laadpaal sturen en het omzetverlies en slijtage van de batterij omzeilen voor jullie klanten.
Tevens beslissen wanneer zonnestroom de auto of de batterij in moet.
Voordeel voor jullie is de daarmee unieke marktpositie.
Als gebruiker dan in de balans app kan je de standaard waarde veranderen naar eigen situatie voor dat moment, auto voorrang of batterij voor woning gebruik.
Gebruikers kunnen dan optioneel zo'n intelligente laadpaal via jullie betrekken en jullie installateurs hebben er tzt mooie vulling bij.
Plus wij hebben als reclame een Balans grijs paarse laadpaal op het erf.
Dom idee?

[ Voor 3% gewijzigd door ibak op 14-11-2025 18:46 ]

• Wolly
  • Niet online
ibak schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 17:46:
[...]

Zoek een laadpaal fabrikant uit om in jullie kleuren en met jullie logo een samenwerking te starten, dan kunnen jullie in het EMS de laadpaal sturen en het omzetverlies en slijtage van de batterij omzeilen voor jullie klanten.
Als gebruiker dan in de balans app kan je de standaard waarde veranderen naar eigen situatie voor dat moment, auto voorrang of batterij voor woning gebruik.
Gebruikers kunnen dan optioneel zo'n intelligente laadpaal via jullie betrekken en jullie installateurs hebben er tzt mooie vulling bij.
Pus wij hebben als reclame een Balans grijs paarse laadpaal op het erf.
Dom idee?
Ik heb al een laadpaal, geef mij maar een setting of configuratie mogelijkheid waarmee ik voorrang kan geven aan “stroom van het grid”.

• 0xygen500
Ik heb nog geen laadpaal, maar denk dat Balans Energie eerst druk bezig is met de batterij voor ze andere dingen gaan uitwerken.

• ibak
Wolly schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 17:52:
[...]

Ik heb al een laadpaal, geef mij maar een setting of configuratie mogelijkheid waarmee ik voorrang kan geven aan “stroom van het grid”.
Volgens mij kost zoiets niet veel dus wie het graag wil zal dat er wel voor over hebben.
Voor wie er al een heeft die heeft het voordeel dat de kabel al ligt en de meterkast al is ingericht.
Daarmee kan dan ook zonder manuele handeling het EMS keuzes maken b.v zonnestroom zonder verlies de auto in of toch als de prijs negatief is de auto ook tegelijk opladen als de Deye met 8kw geladen wordt.
Tevens de totale fase belasting in de gaten houden etc.

[ Voor 22% gewijzigd door ibak op 14-11-2025 18:09 ]

• paQ

paQ

Wolly schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 17:52:
[...]

Volgens mij kun je toch prima regelen in de Deye dat je geen discharge of charge toestaat op bepaalde tijdvakken of aansturing met modbus. Maar, dat is in strijd met de afspraken die zij met Tennet maken en moeten kunnen waarborgen lijkt me.
Je 'verkoopt' beschikbaarheid.

• 0xygen500
paQ schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 18:14:
[...]

Volgens mij kun je toch prima regelen in de Deye dat je geen discharge of charge toestaat op bepaalde tijdvakken of aansturing met modbus. Maar, dat is in strijd met de afspraken die zij met Tennet maken en moeten kunnen waarborgen lijkt me.
Ik denk dat dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld frank en zonneplan strikter is. Daar heb je passieve onbalans en hier is het actief met Tennet.

• ibak
[...]

Ja precies, daarom moet hey via Balans Ems, dan blijft dat overeind namelijk.
Ze kunnen niet anders als je voor TenneT betrouwbaar wilt blijven.

• Wolly
  • Niet online
[...]

Maar ze kopen beschikbaarheid voor 11kW, hoe kan ik die overige 6kW dan rechtstreeks van het grid halen om op gunstige momenten bijv. De auto te laden zonder omzettingsverlies?

• ibak
Wolly schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 18:42:
[...]

Maar ze kopen beschikbaarheid voor 11kW, hoe kan ik die overige 6kW dan rechtstreeks van het grid halen om op gunstige momenten bijv. De auto te laden zonder omzettingsverlies?
Dat kan niet idd.
Zonder slim iets komt alles uit de batterij dus met verlies.

• jacovn
ibak schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 17:46:
[...]

Pus wij hebben als reclame een Balans grijs paarse laadpaal op het erf.
Dom idee?
myenergi heeft dat al lang in hun ecosysteem. Laadpaal, accu,

Maar het is een heel goed idee.. de myenergi accu is veel te duur.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• 0xygen500
jacovn schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 18:46:
[...]

myenergi heeft dat al lang in hun ecosysteem. Laadpaal, accu,

Maar het is een heel goed idee.. de myenergi accu is veel te duur.
Zonneplan heeft dat ook. Quatt gaat daar denk ik ook naartoe.

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Zelf geen laadpaal, maar als je deze instelling aanpast naar 'zero export to load'
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8NjLzjuBK5qPbt6SqmN9HI8CoNg=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/EuQfu504jin9cP13dwFIc8Vf.png?f=fotoalbum_medium
Dan zou je al je energie vanuit het grid moeten trekken, minus je eigen pv opbrengst.

Dit zou @Balans Energie vast ook wel met een knop met timer op de EMS kunnen bouwen (of zelf automatiseren in HA).

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

• paQ

paQ

Of een SAP laten plaatsen :+
Dan kun je per moment zelf beslissen hoe en of je wil laden.

• Yaay
  • Niet online
ibak schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 18:45:
[...]

Dat kan niet idd.
Zonder slim iets komt alles uit de batterij dus met verlies.
En los va het verlies, de Deye heeft niet de mogelijkheid om de laadpaal terug te laten schakelen, waardoor op dat moment de capaciteit niet beschikbaar is.
Balans vraagt nu om op de piek momenten de auto niet te laden, maar dit lijkt me ook voor balans toch wel een onzekere factor.

Ik hoop erg dat integratie met laadpalen zoals Zappi in de toekomst mogelijk wordt, zou hoog op de feature lijst mogen wat mij betreft 😉

• jacovn
Yaay schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 19:18:
[...]

En los va het verlies, de Deye heeft niet de mogelijkheid om de laadpaal terug te laten schakelen, waardoor op dat moment de capaciteit niet beschikbaar is.
Balans vraagt nu om op de piek momenten de auto niet te laden, maar dit lijkt me ook voor balans toch wel een onzekere factor.

Ik hoop erg dat integratie met laadpalen zoals Zappi in de toekomst mogelijk wordt, zou hoog op de feature lijst mogen wat mij betreft 😉
Er lijkt geen officiele API voor Myenergi te zijn.
Wel iets wat iemand reversed genegineerd heeft: https://github.com/twonk/MyEnergi-App-Api

• PisPix
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:40
Ik laat de auto nu laden op zon/prijs gunstige momenten. De Deye zal vermoedelijk op dezelfde momenten willen bijladen. Beide oplossingen kijken naar de totale load om niet over de systeem grens van de woning te gaan. Ben benieuwd wie er “wint” en wie er beperkt wordt in vermogen. Ik heb ook een zappi laadpaal. Ik zal deze dus op stop moeten zetten om te voorkomen dat de auto gaat laden zodra de Deye gaat ontladen tbv onbalans. Andersom stop de auto met laden als de Deye op zonnige momenten gaat bijladen doordat er geen overschot meer is. Interactie tussen beide oplossingen zou top zijn. Auto laden is Deye op pauze, Deye ontladen is auto op pauze. En zo zijn er meer scenario’s te bedenken zeker over de verschillende seizoenen heen.

• paQ

paQ

PisPix schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 19:33:
Ik laat de auto nu laden op zon/prijs gunstige momenten. De Deye zal vermoedelijk op dezelfde momenten willen bijladen. Beide oplossingen kijken naar de totale load om niet over de systeem grens van de woning te gaan. Ben benieuwd wie er “wint” en wie er beperkt wordt in vermogen. Ik heb ook een zappi laadpaal. Ik zal deze dus op stop moeten zetten om te voorkomen dat de auto gaat laden zodra de Deye gaat ontladen tbv onbalans. Andersom stop de auto met laden als de Deye op zonnige momenten gaat bijladen doordat er geen overschot meer is. Interactie tussen beide oplossingen zou top zijn. Auto laden is Deye op pauze, Deye ontladen is auto op pauze. En zo zijn er meer scenario’s te bedenken zeker over de verschillende seizoenen heen.
Als het 'goed' is prevaleert de autolader dan.
De EMS past zich aan aan jouw thuisverbruik.

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
paQ schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 19:36:
Maar met de standaard 0 op de meter-instelling van de omvormer ga je dan laden vanuit je accu, niet vanuit het net.

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

• paQ

paQ

SlinkingAnt schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 19:43:
[...]

Maar met de standaard 0 op de meter-instelling van de omvormer ga je dan laden vanuit je accu, niet vanuit het net.
yep
Deye pakt 12kW uit het net, en stoot 11kW terug naar de EVSE.
som is dan 1kW naar de accu - alle andere thuisverbruik.

Alternatief:
- Gebruik een SAP om te laden op een andere (of dezelfde) aanbieder tegen EPEX prijzen.
Kan duurder uitpakken per kWh, maar scheelt dubbele conversie verliezen, accucapaciteit, en maar 1 keer opslag.
- Laad langzamer
- Laad bij veel PV opwek
- Laad alleen bij PV overschot (accu = vol)
- EMS dat 'weet' wanneer je je auto aan het laden bent en charge uitschakelt gedurende die tijd. Dan gaat het net/PV direct de auto in.

[ Voor 8% gewijzigd door paQ op 14-11-2025 19:48 ]

• PisPix
paQ schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 19:36:
[...]

Als de Deye al aan ‘t laden is, zal de Zappi dan starten met het resterende woningvermogen? Dat detecteert de Deye en die gaat dan terugschroeven? Tot uiteindelijk de Zappi op 11 kWh staat te laden en de Deye het resterende woningvermogen pakt? Voor het gemak dit voorbeeld zonder PV opbrengst.

Maar hoe zit het dan met de onbalans? Ik zou de auto graag even pauzeren om daaraan mee te doen. Is dit uitleesbaar zodat ik de zappi naar “stop” kan zetten? Api van Zappi is helaas niet lokaal (grootste manko van dit fijne product).

En op nog verder te gaan, stel er is positieve onbalans waardoor de Deye moet laden. Dan zou ik de auto mee willen laten doen of werkt dat zo niet? Hoe meer ik erover nadenk, hoe complexer het wordt. De helft van de cases zou ik zelf kunnen oplossen als ik de Deye kan uitlezen qua status. Denk dan aan (laden, ontladen, laden onbalans, ontladen onbalans). Maar qua strategie in de zomer lijkt me ook complex. Hoeveel PV opbrengst is er verwacht, hoeveel zal de woning afnemen (hebben 2 EV’s, dus dit kan vrij ver uiteenlopen per dag).

• paQ

paQ

PisPix schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 19:48:
[...]

Als de Deye al aan ‘t laden is, zal de Zappi dan starten met het resterende woningvermogen? Dat detecteert de Deye en die gaat dan terugschroeven? Tot uiteindelijk de Zappi op 11 kWh staat te laden en de Deye het resterende woningvermogen pakt? Voor het gemak dit voorbeeld zonder PV opbrengst.
Dat is wat ik verwacht dat er zal gebeuren ja.

• paQ

paQ

Als ik er zo eens over nadenk zou je het volgens mij ook nog anders kunnen doen.
Namelijk aan de HS de fases splitsen naar je EVSE automaat / alamat / ALS.
Die gaat dan niet via je modbusmeter en wordt zo niet 'gezien' door de EMS. Dan komt de taak bij je loadbalancing van de EVSE te liggen om niet in het vaarwater van de EMS te zitten.
Je pakt zo alleen net import overigens, en volgens mij weer geen PV. (ook niet aan de AC zijde)

• ibak
Balans moet toch de toegang vooor Tennet altijd qua laad ontlaad vermogen vrijhouden voor 12kw.
Kan de huisaansluiting dan überhaubt nog een Ev laden?
Zo niet hebben we een probleem zonder slimme paal aansturing via EMS van Balans..

• paQ

paQ

ibak schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 19:53:
Balans moet toch de toegang vooor Tennet altijd qua laad ontlaad vermogen vrijhouden voor 12kw.
Kan de huisaansluiting dan überhaubt nog een Ev laden?
Zo niet hebben we een probleem zonder slimme paal aansturing via EMS van Balans..
Zoals ik het net omschreef wel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B_xh7vSLTEQeDsNUnfRtBTbTGis=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cINTIBwB7yQ3zDjVTusXliAB.png?f=fotoalbum_large

Als de EMS geen weet heeft van je lader, maar je lader wel (middels loadbalancing) van andere gebruikers die er doorheen komen fietsen. Resultaat: loadbalancing grijpt in en reduceert laadvermogen / schakelt af.

• PisPix
paQ schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 19:57:
[...]

Zoals ik het net omschreef wel.

[Afbeelding]

Als de EMS geen weet heeft van je lader, maar je lader wel (middels loadbalancing) van andere gebruikers die er doorheen komen fietsen. Resultaat: loadbalancing grijpt in en reduceert laadvermogen / schakelt af.
Maar dan mis je volledig de PV opwek die je juist de accu in wil laten lopen. Ik ben heel benieuwd wat er uit te lezen is qua status van de Deye. Daarmee zou ik de meeste usecases wel kunnen afvangen.

• paQ

paQ

PisPix schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 20:01:
[...]

Maar dan mis je volledig de PV opwek die je juist de accu in wil laten lopen. Ik ben heel benieuwd wat er uit te lezen is qua status van de Deye. Daarmee zou ik de meeste usecases wel kunnen afvangen.
yep, dan moet je hem gewoon laten zoals het is, Don zijn verzoek uitvoeren, en als de accu vol is, sijpelt het vanzelf je auto in :)

Of een SAP laten plaatsen, en een omschakelaar tussen je (AC) zijde PV. Waarmee je schakelt naar welke groepenkast je de zonnesap stuurt :)

[ Voor 13% gewijzigd door paQ op 14-11-2025 20:08 ]

• PisPix
Heeft er al iemand wat kunnen uitlezen van de Deye? Dus geen verbruik statistiek maar meer een status van wat deze aan ‘t doen is?

• paQ

paQ

PisPix schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 20:08:
Heeft er al iemand wat kunnen uitlezen van de Deye? Dus geen verbruik statistiek maar meer een status van wat deze aan ‘t doen is?
Ja uiteraard. Solarman zit er vol mee!

• 0xygen500
Ik denk dat de soep niet zo heet gegeten wordt. Als balans slim is, zetten ze niet in op 100% van hun totale vermogen, maar gaan ze er veilig onder zitten. Daarom zijn ze ook blij met een grotere pilot. Dit geeft ze dan ook ruimte dat mensen hun eigen verbruik voor kan gaan en Tennet nog steeds zijn gevraagde input krijgt.

• paQ

paQ

0xygen500 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 20:09:
Ik denk dat de soep niet zo heet gegeten wordt. Als balans slim is, zetten ze niet in op 100% van hun totale vermogen, maar gaan ze er veilig onder zitten. Daarom zijn ze ook blij met een grotere pilot. Dit geeft ze dan ook ruimte dat mensen hun eigen verbruik voor kan gaan en Tennet nog steeds zijn gevraagde input krijgt.
Kan ook niet anders, maar er zijn piekmomenten waarbij je liever niet ziet dat met 11kW een SOC van 80 naar 10% zakt in 2.5 uur tijd waarbij je vooraf weet dat de kans groot is dat die ten dele elders nodig zal zijn.

• 0xygen500
paQ schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 20:25:
[...]

Kan ook niet anders, maar er zijn piekmomenten waarbij je liever niet ziet dat met 11kW een SOC van 80 naar 10% zakt in 2.5 uur tijd waarbij je vooraf weet dat de kans groot is dat die ten dele elders nodig zal zijn.
Denk dat er wel verbeteringen aan het algoritme van balans gaan komen specifiek voor laadpalen.

• Wolly
  • Niet online
PisPix schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 19:33:
Ik laat de auto nu laden op zon/prijs gunstige momenten. De Deye zal vermoedelijk op dezelfde momenten willen bijladen. Beide oplossingen kijken naar de totale load om niet over de systeem grens van de woning te gaan. Ben benieuwd wie er “wint” en wie er beperkt wordt in vermogen.
De Deye wint altijd want daar komt alle energie uit die je verbruikt. Die is gelimiteerd tot 11kW.

Betekent ook dat je dus stroom in je auto laadt die eerst is getransformeerd naar DC in de Balans batterij, toen weer naar AC en dan vervolgens in je auto weer naar DC :X

• Sportmind
[...]

Het is niet de bedoeling dat ie uitgezet gaat worden denk ik. In de zomer zijn de verliezen voor mij niet zo van belang, aangezien je vaak overschot hebt.
Tegen het laagste prijspunt laden kun je ook zo zien; misschien ben je bij langer laden wel goedkoper uit als je met accustroom van 8 cent (met verliezen) laadt tov variërende prijzen in die laadperiode. Dus ook als het niet per se het laagste prijspunt is.

• Sportmind
Wolly schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 20:52:
[...]

De Deye wint altijd want daar komt alle energie uit die je verbruikt. Die is gelimiteerd tot 11kW.

Betekent ook dat je dus stroom in je auto laadt die eerst is getransformeerd naar DC in de Balans batterij, toen weer naar AC en dan vervolgens in je auto weer naar DC :X
Ik heb dit gevraagd:

Begrijp ik goed dat laden via de Zappi laadpaal alleen via de accu verloopt, omdat alle zonnestroom in de accu wordt opgeslagen?

Antwoord van Balans:

Eigen verbruik gaat voor, dus als jij opwekt en dan je auto gaat laden dan komt er alleen zonnestroom in de batterij als de opwek hoger is dan het verbruik.

Dus de Deye krijgt geen voorrang, concludeer ik hieruit.

• Wolly
  • Niet online
Sportmind schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 23:18:
[...]

Ik heb dit gevraagd:

Begrijp ik goed dat laden via de Zappi laadpaal alleen via de accu verloopt, omdat alle zonnestroom in de accu wordt opgeslagen?

Antwoord van Balans:

Eigen verbruik gaat voor, dus als jij opwekt en dan je auto gaat laden dan komt er alleen zonnestroom in de batterij als de opwek hoger is dan het verbruik.

Dus de Deye krijgt geen voorrang, concludeer ik hieruit.
Je zei dat je de auto laat laden op laden op zon/prijs gunstige momenten. Uit bovenstaand antwoord blijkt dat je zonder tussenkomst van de accu de auto kan opladen met je zonnepanelen.

Vraag 1: moeten je panelen daarvoor op de Deye zijn aangesloten?
Vraag/opmerking 2: Dit antwoord geeft niet aan hoe je op prijsgunstige momenten kan laden zonder tussenkomst van de accu.

• Yaay
  • Niet online
0xygen500 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 20:33:
[...]

Denk dat er wel verbeteringen aan het algoritme van balans gaan komen specifiek voor laadpalen.
Eens, dit zal voor veel klanten belangrijk zijn en daarom prioriteit krijgen.

Ik kan me indenken dat je als balansbatterij bezitter iets meer vrijheid krijgt in het opladen en terugleveren vanuit de batterij, maar dan met de mogelijkheid dat balansenergie een override kan doen als daar noodzaak voor is. Wellicht minder relevant voor opladen auto (omdat dit autonoom van de batterij functioneer) maar wel voor zaken als uitgesteld terugleveren, waarbij je er als eigenaar wellicht voor kunt kiezen tussen bepaalde tijdstippen te laten ontladen.

• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 21:25
Ik ga het proberen met EVCC, een laadmanager die ik draai in Home Assistant. Werkt tot nu toe super lekker lokaal met PV-charging en loadbalancing en dynamische tarieven.

Als ik zometeen de thuisaccu heb. Dan is het plan: Ik zet de EV-lader met solar charging gewoon op EV prioriteit als de thuisaccu voller is dan minimaal 25% (moet ik later nog even aanvoelen wat het juiste percentage is, kan ook minimaal 50% zijn). Als het goed is hoef ik geen active control te hebben.

EVCC documentatie

Dan kijkt de lader gewoon naar de PV-over productie (PV-meter, P1-meter, thuisaccu-meter) en negeert deze de thuisaccu laadvermogen (thuisaccu-meter). De thuisaccu volgt want draait in principe NOM Nul-op-de-meter waardoor deze nauwelijks zal gaan laden/ontladen omdat er op de hoofdmeter gezien geen vraag of aanbod is.

Ik hoop dat dit gaat werken. Ik laat dan ook een extra 3-fase homewizard meter installeren zodat ik dit betrouwbaarder kan gaan doen met EVCC in realtime. Ik moet dan nog de SOC wel uit de Deye uit kunnen lezen. Maar zoals @paQ liet zien, zou dat makkelijk mogelijk moeten zijn. Dit hoeft dan ook niet realtime worden bijgewerkt.

[ Voor 45% gewijzigd door KoningSlakkie op 15-11-2025 07:41 ]

• blue eyes
ik denk dat we 100% de zaken moeten en kunnen beredeneren.
Maar dat een handtekening aan Don ook het commitment heeft gegeven dat Don de zaken gaat regelen en ook dit systeem een learning curve heeft....

Ik denk maar zo dat er situaties gaan komen waarin wij al lang concluderen dat dit anders zou kunnen; wellicht dat de systemen dan ook weer aangepast worden.

Systeem kijkt naar een wat langere tijd; wij zien bijv. forse overproductie, een accu en een auto die gevuld moet worden en dan houden we nog veel kWh's over.... Etc.

Ik blijf meelezen, af en toe een vraag stellen, maar laat het systeem over mij heen komen :)

• blue eyes
KoningSlakkie schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 07:24:

Ik hoop dat dit gaat werken. Ik laat dan ook een extra 3-fase homewizard meter installeren zodat ik dit betrouwbaarder kan gaan doen met EVCC in realtime. Ik moet dan nog de SOC wel uit de Deye uit kunnen lezen. Maar zoals @paQ liet zien, zou dat makkelijk mogelijk moeten zijn. Dit hoeft dan ook niet realtime worden bijgewerkt.
Deze ga je tussen de Deye en de meterkast zetten?

• KoningSlakkie
blue eyes schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 09:49:
[...]

Deze ga je tussen de Deye en de meterkast zetten?
Precies, het is alleen even niet duidelijk op elke kabel dat gaat zijn aangezien ik ook off-grid heb. Maar in principe zit op 1 kabel de hoofdmeter die word bijgehouden met de P1-meter. Op de andere komt dus de meter tussen de Deye en de meterkast.
Wolly schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 23:22:
[...]
Vraag/opmerking 2: Dit antwoord geeft niet aan hoe je op prijsgunstige momenten kan laden zonder tussenkomst van de accu.
Waar ik wel active control voor nodig heb, maar wat dus niet mogelijk is omdat de accu word beheerd door de EMS van Balans energie. Is dat als ik de EV wil laden op goedkope momenten in de nacht. Dan zal de accu bijspringen terwijl ik juist uit het grid wil laden en eigenlijk ook de thuisaccu. Met een discharge lock doormiddel van active battery control kan ik dus discharge stop kunnen zetten via EVCC. Maar nu zal dat niet mogelijk zijn omdat we de thuisaccu niet mogen beheren.

[ Voor 48% gewijzigd door KoningSlakkie op 15-11-2025 10:19 ]

• blue eyes
Ok, wat ik al dacht. Ik heb er nu 4 stuks, 1 voor elke PVE, een voor de wartempomp en een voor de laadpaal.

Als ik een set PV overhevel naar de Deye kan ik die mooi gebruiken, anders maar een bestellen, is weinig extra moeite voor de installateurs van het accu pakket. Meerprijs betaal ik wel ;)

• KoningSlakkie
blue eyes schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 10:18:
Ok, wat ik al dacht. Ik heb er nu 4 stuks, 1 voor elke PVE, een voor de wartempomp en een voor de laadpaal.

Als ik een set PV overhevel naar de Deye kan ik die mooi gebruiken, anders maar een bestellen, is weinig extra moeite voor de installateurs van het accu pakket. Meerprijs betaal ik wel ;)
Dat is weinig moeite inderdaad zolang er ruimte is. Ik had de installateur laatst aan de lijn. Ik heb gelijk mijn eis door gegeven voor een extra meter. Ze komen in mijn geval met een iets grotere kast zodat er een meter erbij past.

• Dreamer-1982
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:44
Net als velen was ik ook eens aan het rondkijken voor een accu pakket, met name voor als het salderen afloopt, maar nu we ook met een warmtepomp verwarmen dacht ik: in de winter de accu op voordelige momenten laden om dan de warmtepomp (en andere zaken) daarvan overdag gebruik te laten maken is ook een leuke toepassing.

Na wat zoeken kwam ik ook balansenergie.nl tegen en die aanbieding lijkt bijna te mooi om waar te zijn (gezien de specificaties van de hardware, incl. installatie en dat voor die prijs). Vaak als dat zo lijkt, dan is dat ook zo. In de FAQ kwam ik over het EMS het volgende tegen:

Kan ik het EMS zelf instellen?
"Nee, er mogen (en kunnen) geen aanpassingen worden gedaan aan het EMS. Om TenneT te garanderen dat wij kunnen helpen het net te balanceren worden de omvormer continu door het EMS ingesteld en gemonitord."

Als ik het goed lees is dit ook niet iets wat verandert na de eerste 2 jaar. Als dat klopt dan betekent dat dat je eigenlijk zelf geen zeggenschap hebt over de aansturing van je systeem. En als ik dus bijv. op een voordelig moment mijn accu's heb volgeladen om rustig daarna te gebruiken en er zou een tekort komen op het net dan gaat het EMS de accu gewoon ontladen richting het net om te helpen de onbalans te verminderen.

Aangezien er hier wat meer kennis over het systeem lijkt te zijn: klopt dit?

En als dat klopt: is dat geen groot nadeel ten opzichte van een systeem wat je wel zelf kunt beheren?

• Wolly
  • Niet online
Toch nog een twijfel. In het grote Deye topic zie ik allemaal mensen die de laadpaal rechtstreeks op het grid aansluiten, waarom zou dat hier dan niet kunnen?

Is dat omdat Balans die configuratiesetting heeft verborgen?
Grote gebruikers zoals een laadpaal wil je niet op de loaduitgang vanwege de beperkte accucapaciteit. Een laadpaal alleen trekt de accu helemaal leeg om de auto een kwart op te laden.
Ricko1 in "Het grote Deye inverter (en accu) topic"
Ik heb 2x een 12k en heb m'n hele huis met uitzondering van mijn laadpaal achter de load uitgang. Werkt prima :-)
sMoKeFiSh in "Het grote Deye inverter (en accu) topic"
Je kan de laadpaal ook buiten je installatie om aan grid houden.
BenSKIP in "Het grote Deye inverter (en accu) topic"
Vraagje daarover; Wanneer ik dan in de winter de auto (op een goedkoop moment) oplaad, wil ik dat ie dat dan direct van het grid doet, terwijl het gehele huis (dus ook de laadpaal) op de "load" poort zit van de Deye.
Stel het apparaat in op 'export to load/essentials' en het doet wat jij wilt. Alleen de batterij ontladen als er stroom aan de load kant gevraagd wordt.
jadjong in "Het grote Deye inverter (en accu) topic"

• blue eyes
Voor wat hoort wat denk ik.....

Maar er is ook nog iets van eigen verbruik gaat wel voor, dat geeft ook perspectief. We moeten het zien.

Is het een gok? Financieel heeft Don ons over de streep getrokken. 2 jaar is wat je commitment is. Daarna mag je zelf aan de slag, of blijven, of overstappen.

• blue eyes
KoningSlakkie schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 10:23:
[...]

Dat is weinig moeite inderdaad zolang er ruimte is. Ik had de installateur laatst aan de lijn. Ik heb gelijk mijn eis door gegeven voor een extra meter. Ze komen in mijn geval met een iets grotere kast zodat er een meter erbij past.
De 3 fase meter hoeft niet perse in de meterkast, maar tussen de omvormer en de MK, dat kan ook letterlijk naast de omvormer zijn. Van mijn 4 meters zit alleen de laadpaal meter in de MK, de overige direct naast de omvormers en WP.

• paQ

paQ

KoningSlakkie schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 10:06:
[...]

Precies, het is alleen even niet duidelijk op elke kabel dat gaat zijn aangezien ik ook off-grid heb. Maar in principe zit op 1 kabel de hoofdmeter die word bijgehouden met de P1-meter. Op de andere komt dus de meter tussen de Deye en de meterkast.

[...]

Waar ik wel active control voor nodig heb, maar wat dus niet mogelijk is omdat de accu word beheerd door de EMS van Balans energie. Is dat als ik de EV wil laden op goedkope momenten in de nacht. Dan zal de accu bijspringen terwijl ik juist uit het grid wil laden en eigenlijk ook de thuisaccu. Met een discharge lock doormiddel van active battery control kan ik dus discharge stop kunnen zetten via EVCC. Maar nu zal dat niet mogelijk zijn omdat we de thuisaccu niet mogen beheren.
Het laden en ontladen gaat in hapjes zoals je kunt zien op mijn vorige screenshot. De lader en EMS wisselen als het ware elkaar dus telkens af. En als de EMS met 8kW besluit te laden, dan blijft er evengoed nog ca 4 kW voor de auto over.

• 0xygen500
Dreamer-1982 schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 10:25:
Net als velen was ik ook eens aan het rondkijken voor een accu pakket, met name voor als het salderen afloopt, maar nu we ook met een warmtepomp verwarmen dacht ik: in de winter de accu op voordelige momenten laden om dan de warmtepomp (en andere zaken) daarvan overdag gebruik te laten maken is ook een leuke toepassing.

Na wat zoeken kwam ik ook balansenergie.nl tegen en die aanbieding lijkt bijna te mooi om waar te zijn (gezien de specificaties van de hardware, incl. installatie en dat voor die prijs). Vaak als dat zo lijkt, dan is dat ook zo. In de FAQ kwam ik over het EMS het volgende tegen:

Kan ik het EMS zelf instellen?
"Nee, er mogen (en kunnen) geen aanpassingen worden gedaan aan het EMS. Om TenneT te garanderen dat wij kunnen helpen het net te balanceren worden de omvormer continu door het EMS ingesteld en gemonitord."

Als ik het goed lees is dit ook niet iets wat verandert na de eerste 2 jaar. Als dat klopt dan betekent dat dat je eigenlijk zelf geen zeggenschap hebt over de aansturing van je systeem. En als ik dus bijv. op een voordelig moment mijn accu's heb volgeladen om rustig daarna te gebruiken en er zou een tekort komen op het net dan gaat het EMS de accu gewoon ontladen richting het net om te helpen de onbalans te verminderen.

Aangezien er hier wat meer kennis over het systeem lijkt te zijn: klopt dit?

En als dat klopt: is dat geen groot nadeel ten opzichte van een systeem wat je wel zelf kunt beheren?
Kan wat je zegt, maar eigen gebruik gaat voor. Daarnaast kan je na 2 jaar een ander ems er aan hangen en zelf instellen wat je wilt.

• 0xygen500
KoningSlakkie schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 10:06:
[...]

[...]

Lijkt mij niet dat je die setting mag aanpassen. Als iedereen dat doet, heeft balans energie een probleem.

• Dreamer-1982
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:44
0xygen500 schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 10:42:
[...]

Kan wat je zegt, maar eigen gebruik gaat voor. Daarnaast kan je na 2 jaar een ander ems er aan hangen en zelf instellen wat je wilt.
Ok, ik ben nog een beetje een noob in de accu systemen: maar het is zo simpel als even een ander EMS eraan hangen en dat mag dus ook zeker na 2 jaar? Ik lees namelijk vooral dat je 2 jaar vastzit aan hun eigen energieleverancier, niet dat het EMS na 2 jaar vervangen mag worden (even de vraag hoe makkelijk dit gaat).

En ik vraag me ook af: hoe vaak gaat het net balancering gebeuren en wat heeft dat voor invloed op de accu (die in het ergeste geval op volle kracht meerdere cycles per dag zou kunnen maken)? Want voor eigen gebruik zit deze set voor ons zeer ruim en zou ik bijv. graag instellen maar tot max 80% te laden zodat de accu gewoon zeer lang meegaat. Want het blijft (ook met fikse korting) alsnog best wat geld natuurlijk.

Nog maar eens een nachtje over slapen, het aanbod voor wat je krijgt lijkt niet verkeerd. Het off-grid zou ik er wel bij willen en lijkt vergeleken met de rest dan weer relatief duur, maar dit is wellicht veel werk om aan te sluiten. In ons geval zou het systeem in de vrijstaande garage komen, daar zit nu al een 2e (3 fase) meterkast waar de zonnepanelen ook aanzitten (Enphase) en die is met een kabel weer verbonden aan de meterkast in de woning (meter of 15 verderop). Als er echter nog nieuwe kabels van de garage naar de meterkast van de woning zouden moeten komen vraag ik me af of dat makkelijk gaat, er is namelijk geen kruipruimte.

• Wolly
  • Niet online
paQ schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 10:39:
[...]

Het laden en ontladen gaat in hapjes zoals je kunt zien op mijn vorige screenshot. De lader en EMS wisselen als het ware elkaar dus telkens af. En als de EMS met 8kW besluit te laden, dan blijft er evengoed nog ca 4 kW voor de auto over.
Maar bedoel je nu dat de auto direct van het grid kan laden zonder tussenkomst van de batterij? Dus zonder hoge omzettingsverliezen, ik vind dat nl. een belangrijk nadeel.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

ibak schreef op maandag 10 november 2025 @ 09:06:
[...]

Dat zal het afkoop bedrag zijn die 15,- per kw wat de belastingdienst accepteert.
Daarmee heb je wel sneller je centen terug dus denk ik.
Ik ga de langere en vermoedelijk goedkopere weg bewandelen, dan moet je per kwartaal de gemaakte winst opgeven en dat voor 4 kwartalen voordat je in de kor kan en ervanaf bent.
Btw kan je van je eerste opgave dus eerste kwartaal invulling aftrekken.
Ik moet er dus een maandje of 4 a5 op wachten.
Ik hoop dus van Balans de opgave te krijgen van de echt gerealiseerde winst en die te gebruiken.
Dat spaart de 100,- hulp kosten centrale maar geeft dus wat meer werk en langer wachten.
De info van de belastingdienst blinkt niet uit in helderheid helaas.
Ik wacht nu tot in mijn belastingdienst de eerste opgaaf gaat verschijnen om dat eerste kwartaal in te vullen.
Of op de maandfactuur netjes de opbrengst staat wacht ik af, loopt altijd een maand achter ivm TenneT achteraf opgave exacte prijzen aan Balans.
Staat daar niks op zal ik me bij Don melden 😉
Ik hoop dat je iets weet voor het hier actueel wordt, klinkt beter dan €15/kWh aftikken en de back-up btw kan er bij net als van de eventuele meerkosten die ik voor minstens 20m aan kabels heb als Balans die levert.
Jerra schreef op maandag 10 november 2025 @ 10:54:
[...]

Ik weet niet waar je dat hebt gelezen, maar ik heb zelf dus ook een plan om hem buiten te plaatsen in een tuinkast (op zo'n 8 meter van de meterkast vandaan) en toen ik navroeg of installatie naast de bekabeling aanleggen ook het graven en boren betrefte kreeg ik terug dat dit inderdaad was inbegrepen.
(alleen een gat graven om voldoende ruimte te hebben voor het boren natuurlijk, voor een volledig leidingtraject graven en naar een vrijstaande schuur leggen zal wel niet inbegrepen zijn)

Ik ga wel bijbetalen voor alvast de off-grid kabel te laten plaatsen als ze toch bezig zijn.

Misschien boren ze wel vanuit de kruipruimte juist naar buiten? Dan is er nog minder te graven?
Die had ik gemist toen de schuur hier nog niet in beeld was :)
Ik heb een laag grind van 3x7m van de schuur tot de gevel met daar onder zand, dan schep ik zelf het grind bij de gevel wel weg als ik toch al een geul ga graven.
Vanuit de kruipkelder boren is niet te doen, het zand ligt te hoog aan die kant en je mag al blij zijn als je de kabels (en mantelbuis) daar aan kan pakken voor de doorvoer.

De batterij rondom isoleren lijkt me wel nodig in een onverwarmde schuur met 2 roosters.
Piepschuim om te beginnen en je schuif zo iets onder het karretje (mijn schuur is onderin niet mooi dicht door gerot hout dankzij de vorige bewoner die geregeld lekkage had door een geprutste vijver installatie).

Even dacht ik nog aan een los schuurtje dichter bij de woning, maar dat kost meer dan het oplevert en dan kom ik te dicht bij de erfgrens (geluid, aanzicht, staat in de zon en beperkte levensduur).

• paQ

paQ

Wolly schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 11:11:
[...]

Maar bedoel je nu dat de auto direct van het grid kan laden zonder tussenkomst van de batterij? Dus zonder hoge omzettingsverliezen, ik vind dat nl. een belangrijk nadeel.
Dat kan als je van een SAP laad.
Of als je vanaf de HS(1) meteen splitst naar je laadgroep en die dus uit de MID meter laat.

(Maar dan kun je niet meer uit de PV laden )

@Speedy-Andre als de kast goed sluit (blijkt bij mij het geval) dan is isoleren niet meer het probleem zo lijkt het. Ik heb eerder moeite met de warmte eruit te krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6LCO5bz6L4c5_P2_0cpLlY6fHQ0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AQ1LLq1Ab1qazwuCzzyWR5GU.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is boven de inverter. Aan de andere kant een fan. Zonder toevoer kom ik ook nog niet laag genoeg merk ik. Dus die ga ik zo in de deur maken.

Dus nu heb ik dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mn3AlGama_AgUBPrI0D0_vTxAiA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/V8koHV4xg2WOyPljJuCkPnun.png?f=fotoalbum_large

Onderaan in de linker deur dacht ik zelf. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tMV-xgz3LTu-IjHjC1RntlwAgHo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tqjscRmQtcLonSdwWOPnyinJ.jpg?f=fotoalbum_large

En anders onderaan in de linker zijwand, waardoor verse lucht meteen door de inverter trekt.

[ Voor 82% gewijzigd door paQ op 15-11-2025 11:51 ]

• geertkb
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16:07
Ik heb het contract getekend, moet nog even uitvogelen wat de plek voor het systeem gaat worden. In de garage (zo’n 35 meter kabel nodig tot de meterkast) of een soort fietsenberging in de voortuin plaatsen. Een lage kast met groendak zou mijn voorkeur hebben. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RzKGAofCqXNpruEYRQy9ZPGJjoQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qqpTjr0iwHEabwi4JnNGEXgg.jpg?f=fotoalbum_large

• paQ

paQ

Kun je wietplanten op het dakje kweken met al die warmte :+

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Je hebt een schuur en een extra schuur, ik wil een bestaande houten schuur gaan gebruiken (3x1,5m).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V4vXHugidlL-VPpQUf9MjMyJc7Q=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3cDWWWjNsKGdySekFa0XlR4q.jpg?f=fotoalbum_medium

De kabels steken het pad over en gaan dan langs de gording naar de gevel.
Achter de tuin is een pad waar een auto of busje kan komen, de hoek waar het spul komt (naast de schuurdeur) moet ik nog leegruimen maar daar is genoeg tijd voor.
Zoals je kan zien kan ik een extra schuur alleen langs de schutting kwijt en dan heb ik geen stevige wand om de omvormer aan te hangen die er in de houten schuur wel is alsmede ethernet en een 16A wcd.
De komende tijd ga ik eens meten wat de temperatuur daar doet (op een hoog en laag punt).

@geertkb Wel even checken of er regels zijn wat de voortuin betreft, hier in Almere kan ik het beter niet doen omdat er een 'tuin' bestemming geldt met voorwaarden voor bebouwing (vergunning nodig).
Het was wel ideaal geweest omdat ik dan tegen de meterkast aan zat maar bij een controle (na een klacht ofzo) mag je 'even' dat spul weghalen :X

• Wolly
  • Niet online
paQ schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 11:32:
[...]

Dat kan als je van een SAP laad.
Of als je vanaf de HS(1) meteen splitst naar je laadgroep en die dus uit de MID meter laat.

(Maar dan kun je niet meer uit de PV laden )
Help mij even, bedoel je dan optie 2 in onderstaand diagram? Mijn laadpaal heeft loadbalancing, grijpt dus in als de gridaansluiting overbelast dreigt te worden.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/wjKX8Jr6/screenshot-450.png

CT zijn de stroommeters die naar de Deye gaan, er is dus geen P1 verbinding van slimme meter naar Deye

[ Voor 9% gewijzigd door Wolly op 15-11-2025 12:18 ]

• ZjelcoP
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 00:45
Ik heb inmiddels alle 80 pagina's aan discussie gelezen en was bijna over de streep.
Nou wil ik niet de zuurpruim uithangen maar was enthousiast over de opslagcapaciteit voor die prijs. Dit is ook meest genoemde argument voor deze deal. Echter stond al op het punt een BYD 22.1kWh te bestellen om aan mijn SMA Tripower 10kW SE te hangen,
had dus ook hogere HV prijzen in mijn hoofd.
Voor LV systemen lijkt mij de prijs dan niet extreem uitzonderlijk.
https://www.nkon.nl/nkon-...6-1kwh-thuisbatterij.html komt voor 3x E1570 excl btw
Heb je dezelfde capaciteit voor 4700. Waar je dan nog een omvormer bij moet kiezen.
Installatie zit er natuurlijk ook niet in maar wilde ik al zelf/met professionele hulp doen. Draaien de meeste tweakers hier hun hand ook niet voor om geloof ik.

Mis ik iets bijzonders in deze berekening?
Backup op de SMA regel ik door handmatige schakelaar in de meterkast, https://elektradirect.nl/...olig-3standen-1-0-2-7mod/ Deze schakelt het huis bij uitval van grid naar backup uitgang van omvormer. 2e kabel al gelegd. Volgens mij bij Deye zelfde principe mogelijk.

• paQ

paQ

En een EMS (en geen handel op aFFR, en dat is wat dit project bijzonder maakt)

• paQ

paQ

Wolly schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 12:15:
[...]

Help mij even, bedoel je dan optie 2 in onderstaand diagram? Mijn laadpaal heeft loadbalancing, grijpt dus in als de gridaansluiting overbelast dreigt te worden.

[Afbeelding]

CT zijn de stroommeters die naar de Deye gaan, er is dus geen P1 verbinding van slimme meter naar Deye
Ik bedoel meer dit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
          METER
           |
           HS
           |
          /\
         /  \
     EVSE    MID 
             |
         verbruikers en accu

[ Voor 12% gewijzigd door paQ op 15-11-2025 12:37 ]

• ZjelcoP
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 00:45
paQ schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 12:30:
En een EMS (en geen handel op aFFR, en dat is wat dit project bijzonder maakt)
Klopt ook al vereist dat nu nog enige leap of faith.

De No-brainer was de opslagcapaciteit voor die prijs, maar die zie ik niet meer zo duidelijk eigenlijk.

• paQ

paQ

ZjelcoP schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 12:36:
[...]

Klopt ook al vereist dat nu nog enige leap of faith.

De No-brainer was de opslagcapaciteit voor die prijs, maar die zie ik niet meer zo duidelijk eigenlijk.
Dan zit je nog steeds met de verschillen op de onbalansmarkt.
Daar kun je zelf (ook) niet bij toch?

(met ca 20kWh per dag, ca 17.5% besparing per dag)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UXoWO12xbD4GNmXtAIDbWtxjNOo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7ZnmxSha8GrgXCPRA054Qxy8.png?f=fotoalbum_large

Als je met 4700 euro nog geen inverter en installatie hebt (en alles wat daar bij komt kijken) wat is je voordeel dan nog precies?

• Wolly
  • Niet online
paQ schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 12:34:
[...]

Ik bedoel meer dit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
          METER
           |
           HS
           |
          /\
         /  \
     EVSE    MID 
             |
         verbruikers en accu
Dat is optie 2 in mijn tekening, waar CT staat is jouw MID meter die door Balans wordt geplaatst.
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/gchRys4J/screenshot-451.png

Dit issue moeten toch veel meer mensen hebben, veel 'pioniers' die dit kopen zullen al gauw een electrische auto hebben en bijbehorende laadpaal. Ik lees ook nog iets over een Smart Load op de Deye, daar zou je Excess Solar Energy heen kunnen sturen maar dan moet je dus wel de panelen rechtstreeks op de Deye aansluiten én de mogelijkheid moeten hebben om dit te configureren. Volgens mij mogen wij niets wijzigen aan de instellingen op de Deye toch?

• Sportmind
Wolly schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 12:44:
[...]

Dat is optie 2 in mijn tekening, waar CT staat is jouw MID meter die door Balans wordt geplaatst.
[Afbeelding]

Dit issue moeten toch veel meer mensen hebben, veel 'pioniers' die dit kopen zullen al gauw een electrische auto hebben en bijbehorende laadpaal. Ik lees ook nog iets over een Smart Load op de Deye, daar zou je Excess Solar Energy heen kunnen sturen maar dan moet je dus wel de panelen rechtstreeks op de Deye aansluiten én de mogelijkheid moeten hebben om dit te configureren. Volgens mij mogen wij niets wijzigen aan de instellingen op de Deye toch?
Trouwens: bij jouw optie 1 heb je ook nog Solar laden als mogelijkheid toch? Dus niet alleen uit Deye/Batterij.

• Wolly
  • Niet online
Sportmind schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 12:46:
[...]

Trouwens: bij jouw optie 1 heb je ook nog Solar laden als mogelijkheid toch? Dus niet alleen uit Deye/Batterij.
Ik kan het amperage van auto laden exact regelen (auto ondersteunt dit via API, gebruik ik nu ook al). Dat doe ik nu op basis van de teruglevering die de P1 meter van de netbeheerder registreert.

Bedoel jij dat indien ik dit in de nieuwe situatie doe op de Meter die op de On Grid inverter (rechtsboven in plaatje)? Daarmee zou ik dan wat lagere amperages krijgen om te laden dan momenteel (want ik ga ook wat bestaande panelen op de Deye rechtstreeks aansluiten) maar hiermee zou ik niet automatisch de stroom uit de Balans Batterij halen wanneer ik de auto laad?

Als dat echt zo is dan zou dat ideaal zijn voor de zomerperiode. In de winter, zonder noemenswaardige opbrengst van solar, ben ik wel veroordeeld tot laden van grid en dan moet ik Optie 1 doen als ik @paQ goed begrijp.

Misschien moet ik maar een winter/zomerstand schakelaar maken in de groepenkast :+
Wat dan wel weer zonde is omdat ik ervan overtuigd ben dat het softwarematig ook prima kan worden geregeld in de deye :-(

[ Voor 5% gewijzigd door Wolly op 15-11-2025 12:58 ]

• Wolly
  • Niet online
ZjelcoP schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 12:28:
Ik heb inmiddels alle 80 pagina's aan discussie gelezen en was bijna over de streep.
Nou wil ik niet de zuurpruim uithangen maar was enthousiast over de opslagcapaciteit voor die prijs. Dit is ook meest genoemde argument voor deze deal. Echter stond al op het punt een BYD 22.1kWh te bestellen om aan mijn SMA Tripower 10kW SE te hangen,
had dus ook hogere HV prijzen in mijn hoofd.
Voor LV systemen lijkt mij de prijs dan niet extreem uitzonderlijk.
https://www.nkon.nl/nkon-...6-1kwh-thuisbatterij.html komt voor 3x E1570 excl btw
Heb je dezelfde capaciteit voor 4700. Waar je dan nog een omvormer bij moet kiezen.
Installatie zit er natuurlijk ook niet in maar wilde ik al zelf/met professionele hulp doen. Draaien de meeste tweakers hier hun hand ook niet voor om geloof ik.

Mis ik iets bijzonders in deze berekening?
Backup op de SMA regel ik door handmatige schakelaar in de meterkast, https://elektradirect.nl/...olig-3standen-1-0-2-7mod/ Deze schakelt het huis bij uitval van grid naar backup uitgang van omvormer. 2e kabel al gelegd. Volgens mij bij Deye zelfde principe mogelijk.
De adviesprijs van de Balans installatie is inderdaad niet realistisch, maar voor een professioneel uitgevoerde installatie inclusief "support" is de geboden prijs in mijn ogen erg voordelig. Twee jaar looptijd, in die tijd kan je een hoop leren en wellicht daarna op eigen benen staan met dezelfde hardware.

• 0xygen500
Aanvraag bij tennet gedaan voor onbalansprijzen via dev api.

• paQ

paQ

@Wolly
Je kunt er ook nog altijd een omschakelaar op je EVSE zetten. SFT440 uit mijn hoofd?
Dan kun je schakelen of je van grid (met loadbalancing) wilt laden via Balans Stroom, of via de Deye en diens PV.

Zo
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f4emHC1ozXAQzyE0fMrr-Pk8qVc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O6hz9qSajnuQx8AFt6xKZCGL.jpg?f=fotoalbum_large
Nu de toevoer nog.
Liefst daar onder de omvormer ergens. Zo te voelen trekt er lucht door de Deye koelvinnen. Dan kan hij met met meerdere fans op natuurlijke wijze koele lucht aanzuigen zo is mijn gedachte nu.

[ Voor 58% gewijzigd door paQ op 15-11-2025 13:09 ]

• Sportmind
Wolly schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 12:54:
[...]

Ik kan het amperage van auto laden exact regelen (auto ondersteunt dit via API, gebruik ik nu ook al). Dat doe ik nu op basis van de teruglevering die de P1 meter van de netbeheerder registreert.

Bedoel jij dat indien ik dit in de nieuwe situatie doe op de Meter die op de On Grid inverter (rechtsboven in plaatje)? Daarmee zou ik dan wat lagere amperages krijgen om te laden dan momenteel (want ik ga ook wat bestaande panelen op de Deye rechtstreeks aansluiten) maar hiermee zou ik niet automatisch de stroom uit de Balans Batterij halen wanneer ik de auto laad?

Als dat echt zo is dan zou dat ideaal zijn voor de zomerperiode. In de winter, zonder noemenswaardige opbrengst van solar, ben ik wel veroordeeld tot laden van grid en dan moet ik Optie 1 doen als ik @paQ goed begrijp.

Misschien moet ik maar een winter/zomerstand schakelaar maken in de groepenkast :+
Wat dan wel weer zonde is omdat ik ervan overtuigd ben dat het softwarematig ook prima kan worden geregeld in de deye :-(
Volgens mij is het inderdaad zo dat zonnepanelen niet direct op de Deye, altijd je auto kunnen laden. Je gebruikt die stroom immers ook voor je huis op dat moment. Doe je niets dan denk ik dat wanneer de MID meter teruglevering registreert de Deye aan het laden wordt gezet. Balans gaf ook aan dat dat je altijd zonnestroom kan gebruiken om te laden in zo'n scenario. Pas als je opwek je gevraagde autolaadvermogen overschrijdt, gaat dát overschrijdend vermogen de accu in (waar het eerder het net op ging).

We hebben een 1 fase auto (Nissan Leaf) waar ik met max 6.7 kW kan laden. Past mooi bij mijn max opwek vermogen (9 kW). Dat kan ik dus nog steeds toepassen als ik de accu heb.

• Sportmind
Wolly schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 23:22:
[...]

Je zei dat je de auto laat laden op laden op zon/prijs gunstige momenten. Uit bovenstaand antwoord blijkt dat je zonder tussenkomst van de accu de auto kan opladen met je zonnepanelen.

1. Volgens mij juist niet
2. Laden op laag doet balans al, dus auto laden op laag kan ook. Alleen heb je conversieverliezen (dus wordt je prijs bij 20% verlies 20% hoger).

Pagina: 1 ... 20 ... 23 Laatste