Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie

Pagina: 1 ... 21 ... 23 Laatste
Acties:

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:54

paQ

Ik zou met autoladen kijken wat je doel / bedoeling is.
En van daaruit kijken hoe je dat voor jouw situatie het best kan uitvoeren.

In mijn geval kom ik bijv 'leeg' thuis ergens in de nacht, inpluggen, laden op basis van laagste tarief. Dan kan die nacht zijn, kan in de ochtend zijn of ergens in de middag.

De andere gevallen zijn (denk ik) straks als de accu vol is in de zomer, en ik nog ergens met het restant van mijn 70 kWh PV opwek heen wil :+ (en/of terugleveren geld kost)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
paQ schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 13:06:
@Wolly
Je kunt er ook nog altijd een omschakelaar op je EVSE zetten. SFT440 uit mijn hoofd?
Dan kun je schakelen of je van grid (met loadbalancing) wilt laden via Balans Stroom, of via de Deye en diens PV.

Zo
[Afbeelding]
Nu de toevoer nog.
Liefst daar onder de omvormer ergens. Zo te voelen trekt er lucht door de Deye koelvinnen. Dan kan hij met met meerdere fans op natuurlijke wijze koele lucht aanzuigen zo is mijn gedachte nu.
Jammer dat Balans niet met die CT klemmen werkt, dan was het een kwestie van een extra setje klemmen en mbv een relais de juiste inschakelen. Geen handmatige actie via een SFT440 omschakelaar vereist, gewoon de klemmen een vóór of ná de laadpaal zetten.

Afbeeldingslocatie: https://www.solar-shop.co.za/2436-small_default/current-transformer-ct-coil-100a-50ma-for-sunsynk-or-deye.webp

• Wolly
  • Niet online
paQ schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 13:44:
Ik zou met autoladen kijken wat je doel / bedoeling is.
En van daaruit kijken hoe je dat voor jouw situatie het best kan uitvoeren.

In mijn geval kom ik bijv 'leeg' thuis ergens in de nacht, inpluggen, laden op basis van laagste tarief. Dan kan die nacht zijn, kan in de ochtend zijn of ergens in de middag.

De andere gevallen zijn (denk ik) straks als de accu vol is in de zomer, en ik nog ergens met het restant van mijn 70 kWh PV opwek heen wil :+ (en/of terugleveren geld kost)
Exact. In de zomer laden op het overschot zonne energie na laden accu. In de winter van grid bij laagste prijs.
Liefste nooit vanuit de accu omdat dit gewoon zonde is van de cycles en omzettingsverliezen.

• paQ

paQ

Wolly schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 13:47:
[...]

Exact. In de zomer laden op het overschot zonne energie na laden accu. In de winter van grid bij laagste prijs.
Liefste nooit vanuit de accu omdat dit gewoon zonde is van de cycles en omzettingsverliezen.
Dan ontkom je haast niet aan schakelen tussen twee methodes.
Ik moet ook nog even zien hoe ik dat ga fiksen zonder elke keer de meterkast te moeten openen en de schakelaar om te zetten. (van SAP naar PAP)
De regels zijn vrij streng dat er nimmer contact tussen de twee telwerken mag zijn.

• ibak
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 17:39
Dreamer-1982 schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 10:25:
Net als velen was ik ook eens aan het rondkijken voor een accu pakket, met name voor als het salderen afloopt, maar nu we ook met een warmtepomp verwarmen dacht ik: in de winter de accu op voordelige momenten laden om dan de warmtepomp (en andere zaken) daarvan overdag gebruik te laten maken is ook een leuke toepassing.

Na wat zoeken kwam ik ook balansenergie.nl tegen en die aanbieding lijkt bijna te mooi om waar te zijn (gezien de specificaties van de hardware, incl. installatie en dat voor die prijs). Vaak als dat zo lijkt, dan is dat ook zo. In de FAQ kwam ik over het EMS het volgende tegen:

Kan ik het EMS zelf instellen?
"Nee, er mogen (en kunnen) geen aanpassingen worden gedaan aan het EMS. Om TenneT te garanderen dat wij kunnen helpen het net te balanceren worden de omvormer continu door het EMS ingesteld en gemonitord."

Als ik het goed lees is dit ook niet iets wat verandert na de eerste 2 jaar. Als dat klopt dan betekent dat dat je eigenlijk zelf geen zeggenschap hebt over de aansturing van je systeem. En als ik dus bijv. op een voordelig moment mijn accu's heb volgeladen om rustig daarna te gebruiken en er zou een tekort komen op het net dan gaat het EMS de accu gewoon ontladen richting het net om te helpen de onbalans te verminderen.

Aangezien er hier wat meer kennis over het systeem lijkt te zijn: klopt dit?

En als dat klopt: is dat geen groot nadeel ten opzichte van een systeem wat je wel zelf kunt beheren?
Het niet hebben van zeggenschap zie ik als eerste met het "zelf niets hoeven doen" samen juist als groot voordeel.
Weg met alle tobberij!
Het zou pas een nadeel zijn als het systeem iets doet wat jou slecht past, en dat heb ik tot nu niet ervaren.
Als jouw verbruik eruit komt op ieder moment en alle dagen, de lading om dat te bereiken zo gunstig ongeveer als mogelijk is, dan vind ik het prima.
Het is dan zelfs niet relevant hoe vol of leeg hij is, bovenstaande stelling is belangrijker.
Blijft wel een gevoelszaak nog over, als je negatieve prijzen ziet dat je jezelf afvraagt" waarom niet voller geduwd?"
Maar daar rem ik mijn eigen gedachten ook met het bovenstaande voor ogen 🫠
Als BE het voor elkaar krijgt de balanceerruimte te houden en al mijn stroom behoefte voor de beste prijs te dekken vind ik niets doen dus super!

• Dreamer-1982
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:46
ibak schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 14:18:
[...]

Het niet hebben van zeggenschap zie ik als eerste met het "zelf niets hoeven doen" samen juist als groot voordeel.
Weg met alle tobberij!
Het zou pas een nadeel zijn als het systeem iets doet wat jou slecht past, en dat heb ik tot nu niet ervaren.
Als jouw verbruik eruit komt op ieder moment en alle dagen, de lading om dat te bereiken zo gunstig ongeveer als mogelijk is, dan vind ik het prima.
Het is dan zelfs niet relevant hoe vol of leeg hij is, bovenstaande stelling is belangrijker.
Blijft wel een gevoelszaak nog over, als je negatieve prijzen ziet dat je jezelf afvraagt" waarom niet voller geduwd?"
Maar daar rem ik mijn eigen gedachten ook met het bovenstaande voor ogen 🫠
Als BE het voor elkaar krijgt de balanceerruimte te houden en al mijn stroom behoefte voor de beste prijs te dekken vind ik niets doen dus super!
Op zich maak je daar een terecht punt. Ik ben ook liever lui dan moe! Waar ik vooral een beetje mee zit is: in hoeverre gaat inderdaad mijn gebruik als eigenaar voor. Want inderdaad: stel de energieprijs is negatief en het is duidelijk dat ik genoeg zelf verbruik: waarom dan niet helemaal volladen? Dat zou voor mij waarschijnlijk het beste zijn.

Of zit er dan achter: ja maar als het druk wordt op het net dan willen we het systeem nog op laden kunnen zetten. Ja, snap ik: maar wat als dan de prijs bijv. naar verhouding hoog is? Dan betaal ik dus letterlijk mee.

Verder vraag ik me af: hoe vaak/hoeveel komt het laden/ontladen van de accu voor om problemen in het net (mede) te helpen oplossen? Want wij zijn zelf geen mega verbruikers en hebben dus zeker niet constant 12kw aan stroom lopen, verre van. In hoeverre kan het kwaad/geeft het extra risico als er dadelijk wel regelmatig voor lange tijd dit soort grote stromen lopen.

En mijn zonnepanelen hebben Enphase micro-omvormers en kunnen dus niet op deze omvormer worden aangesloten, dat geeft natuurlijk extra conversie verlies, maar vooral: kan het systeem wel zien als ik bijv. de auto laadt en zonnestroom heb dat hij deze eerst richting de auto moet laten gaan (ik heb gewoon een granny loader in een stopcontact die op 16A kan laden, dus geen enkele communicatie daarmee verder), en wat er eventueel over is in de accu stoppen?

Ook is voor ons de 48kwh zeer aan de ruime kant voor ons huidige gebruik en zou ik normaal de hele set op max 80% zetten, beter voor de accu's en toch genoeg capaciteit. Maar dat zal nu wel niet mogelijk zijn om dit te doen.

@ibak Heb je dit systeem van balansenergie zelf ook (al gemonteerd of besteld)?

Ik ga er sowieso nog een nachtje over slapen, morgen de knoop doorhakken of ik hiervoor wil gaan.

• Sportmind
  • Registratie: Juni 2019
Dreamer-1982 schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 14:28:
[...]

En mijn zonnepanelen hebben Enphase micro-omvormers en kunnen dus niet op deze omvormer worden aangesloten, dat geeft natuurlijk extra conversie verlies, maar vooral: kan het systeem wel zien als ik bijv. de auto laadt en zonnestroom heb dat hij deze eerst richting de auto moet laten gaan (ik heb gewoon een granny loader in een stopcontact die op 16A kan laden, dus geen enkele communicatie daarmee verder), en wat er eventueel over is in de accu stoppen?
Als je zonnepanelen los staan van de Deye werkt dit sowieso is mij verteld. Je auto wordt gezien als onderdeel van he huis. Wek je op dan neemt de gebruiker die erom vraagt. Balans geeft aan dat jij als verbruiker altijd voorrang hebt.

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber

• ibak
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 17:39
Dreamer-1982 schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 14:28:
[...]

Op zich maak je daar een terecht punt. Ik ben ook liever lui dan moe! Waar ik vooral een beetje mee zit is: in hoeverre gaat inderdaad mijn gebruik als eigenaar voor. Want inderdaad: stel de energieprijs is negatief en het is duidelijk dat ik genoeg zelf verbruik: waarom dan niet helemaal volladen? Dat zou voor mij waarschijnlijk het beste zijn.

Of zit er dan achter: ja maar als het druk wordt op het net dan willen we het systeem nog op laden kunnen zetten. Ja, snap ik: maar wat als dan de prijs bijv. naar verhouding hoog is? Dan betaal ik dus letterlijk mee.

Verder vraag ik me af: hoe vaak/hoeveel komt het laden/ontladen van de accu voor om problemen in het net (mede) te helpen oplossen? Want wij zijn zelf geen mega verbruikers en hebben dus zeker niet constant 12kw aan stroom lopen, verre van. In hoeverre kan het kwaad/geeft het extra risico als er dadelijk wel regelmatig voor lange tijd dit soort grote stromen lopen.

Ook is voor ons de 48kwh zeer aan de ruime kant voor ons huidige gebruik en zou ik normaal de hele set op max 80% zetten, beter voor de accu's en toch genoeg capaciteit. Maar dat zal nu wel niet mogelijk zijn om dit te doen.

@ibak Heb je dit systeem van balansenergie zelf ook (al gemonteerd of besteld)?

Ik ga er sowieso nog een nachtje over slapen, morgen de knoop doorhakken of ik hiervoor wil gaan.
Ja ik heb de installatie hier sinds 14 oktober.
Ook ik had vragen soms soortgelijk en soms andere en heb die aan Don gemaild waar keurig begrijpelijke antwoorden op kwamen, dus als je ergens twijfelt doe dat ook gerust.
- het zal vast weleens zijn dat het op bepaald moment gunstiger kon, meebetalen denk ik niet.
Overall is denk ik de opbrengst van BE veel hoger als zelf iets doen waardoor ik het gewoon prima vind.
We hebben echter nog geen langdurige afrekeningen per maand gezien dus is wat ik denk nog suggestief.
Maar we starten in ongunstige wintermaanden dus een echt oordeel is pas na een jaar te geven.
- tot nu toe nog nooit lange tijd hoge stromen zien lopen, soms denk ik er helaas bij...
Maar zoals mijn vorige post, waarom zou ik dat willen behalve voor gevoel?
- hier SE omvormer en verlies accepteer ik gewoon, als zonnestroom in je auto past dan is er dus geen overschot en gaat niet de batterij in maar je auto.
- wij zijn ook geen grote gebruiker, soc vulling meestal ergens 50- 80%
Het wisselt voldoende om je cellen te sparen,
Balans is er niet op uit helemaal te vullen of te ontladen, eerder om te zorgen dat je voldoende hebt en dat op een gemiddeld niveau continu te bewaken en te proberen gunstig bij te vullen pas als je echt zakt, maar soms ook een beetje verkoopt als de prijs echt hoog is.
Alles tamelijk rustig en kortstondig.
- Balans zorgt dus mee voor niet te diep of te vol laden, weer iets wat je zelf niet hoeft te doen!

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:12
klopt - maar het echte doel, de handel op de achterkant, is nog helemaal actief, testfase, etc.
Dus kan wel een verandering zijn in de SOC.

Mbt die tabellen met opbrengst, etc. Mensen moeten niet alleen naar het bedrag kijken wat je KRIJGT gestort, maar zeker ook naar de BESPARING! Ik denk dat de besparing hier wel eens groter kan gaan zijn... (hier een auto - dus meer van de zon / accu naar de auto ipv teruglevering.

• Dreamer-1982
Sportmind schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 14:35:
[...]

Als je zonnepanelen los staan van de Deye werkt dit sowieso is mij verteld. Je auto wordt gezien als onderdeel van he huis. Wek je op dan neemt de gebruiker die erom vraagt. Balans geeft aan dat jij als verbruiker altijd voorrang hebt.
Ok, dus dat moet prima werken samen met Enphase!
ibak schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 15:04:
[...]

Ja ik heb de installatie hier sinds 14 oktober.
Ook ik had vragen soms soortgelijk en soms andere en heb die aan Don gemaild waar keurig begrijpelijke antwoorden op kwamen, dus als je ergens twijfelt doe dat ook gerust.
- het zal vast weleens zijn dat het op bepaald moment gunstiger kon, meebetalen denk ik niet.
Overall is denk ik de opbrengst van BE veel hoger als zelf iets doen waardoor ik het gewoon prima vind.
We hebben echter nog geen langdurige afrekeningen per maand gezien dus is wat ik denk nog suggestief.
Maar we starten in ongunstige wintermaanden dus een echt oordeel is pas na een jaar te geven.
- tot nu toe nog nooit lange tijd hoge stromen zien lopen, soms denk ik er helaas bij...
Maar zoals mijn vorige post, waarom zou ik dat willen behalve voor gevoel?
- hier SE omvormer en verlies accepteer ik gewoon, als zonnestroom in je auto past dan is er dus geen overschot en gaat niet de batterij in maar je auto.
- wij zijn ook geen grote gebruiker, soc vulling meestal ergens 50- 80%
Het wisselt voldoende om je cellen te sparen,
Balans is er niet op uit helemaal te vullen of te ontladen, eerder om te zorgen dat je voldoende hebt en dat op een gemiddeld niveau continu te bewaken en te proberen gunstig bij te vullen pas als je echt zakt, maar soms ook een beetje verkoopt als de prijs echt hoog is.
Alles tamelijk rustig en kortstondig.
- Balans zorgt dus mee voor niet te diep of te vol laden, weer iets wat je zelf niet hoeft te doen!
Duidelijk verhaal en dus niet van 2e hand, maar zelf ook het systeem draaien. Ik had al even wat vragen gemaild gisteravond en kreeg vanochtend een mail van Don, ook prettig. Wat dat betreft houd ik wel van kleinere bedrijven en klantgerichte aanpak.

Is dit systeem ook nog te integreren in Home Assistent op de een of andere manier? Ik gebruik dat nu sinds een tijdje en houd er wel van om daar verbruik etc in te monitoren en ook zaken te automatiseren. Ik snap dat ik zelf aan deze regeling niets hoef te doen, maar uitlezen/op een dashboard weergeven in HA is natuurlijk wel tof.

Heb je zelf ook de optie voor off-grid? Aangezien ik in een van de gemeentes woon door Enexis aangewezen als hoog risico op stroomuitval zou ik die optie wel graag hebben.

Met al deze info klinkt het geheel toch wel erg positief, zeer scherpe prijs voor de hardware en ook het hele aansturen klinkt positief. En uiteraard zal er de komende periode geleerd en geupdate gaan worden. Dat is ook prima natuurlijk.

Ik heb nog een nachtje om erover te slapen dus mochten er andere positieve of negatieve zaken zijn die ik nog mee zou moeten nemen: deel ze vooral. Bedankt!

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Nu online
paQ schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 12:34:
[...]

Ik bedoel meer dit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
          METER
           |
           HS
           |
          /\
         /  \
     EVSE    MID 
             |
         verbruikers en accu
Dir schema heb ik doorgesproken met de installatieservice maar is volgens mij niet toegestaan. Het EMS moet volgens mij wat ik begrijp direct achter de hoofdschakelaar komen. En pas daarna de aftakking naar de EVSE.

Ik heb een Zappi, plan nu om te laden op basis van de lagen energieprijzen in de winter. In de zomer ook, maar dan ook op basis van het percentage van de accu.

In december zal ik eens proefdraaien wat er gebeurd als de Deye gaat laden, dat ik dan ook de Zappi aanzet. Kijken of hij de volle 25A vol trekt >:)

• paQ

paQ

jeeedeee schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 15:42:
[...]

Dir schema heb ik doorgesproken met de installatieservice maar is volgens mij niet toegestaan. Het EMS moet volgens mij wat ik begrijp direct achter de hoofdschakelaar komen. En pas daarna de aftakking naar de EVSE.

Ik heb een Zappi, plan nu om te laden op basis van de lagen energieprijzen in de winter. In de zomer ook, maar dan ook op basis van het percentage van de accu.

In december zal ik eens proefdraaien wat er gebeurd als de Deye gaat laden, dat ik dan ook de Zappi aanzet. Kijken of hij de volle 25A vol trekt >:)
Snap ik ergens wel, omdat er loadbalancing MOET zijn omdat het anders mis gaat.
Van de andere kant: Ik heb een SAP met daarop mijn EV lader (op HS2), en in wezen is dat niet (veel) anders.
Zie groepenkast links beneden 2 rijen van 12.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MS-0uB9f1dlv5DNpSoA-vnHZdNg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8uoBMrG2OiB63GfUtTifzvoL.jpg?f=fotoalbum_large
De EMS ziet niet dat er een tweede telwerk met lader is op dezelfde huisaansluiting.
De lader 'ziet' alleen (middels loadbalancing) dat er verbruikers (Deye inverter) op de aansluiting zitten die voorrang nemen.(omdat ze hem niet zien)

[ Voor 16% gewijzigd door paQ op 15-11-2025 15:50 ]

• Wolly
  • Niet online
jeeedeee schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 15:42:
[...]

Mocht dat inderdaad niet zijn toegestaan houd er dan rekening mee dat het laden op lage energieprijzen in de winter wel via je accu gaat. Met slijtage van accu en grote verliezen tot gevolg.

• Wolly
  • Niet online
paQ schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 15:46:
[...]

Snap ik ergens wel, omdat er loadbalancing MOET zijn omdat het anders mis gaat.
Van de andere kant: Ik heb een SAP met daarop mijn EV lader, en in wezen is dat niet (veel) anders.

De EMS ziet niet dat er een tweede telwerk met laders is op dezelfde huisaansluiting.
De lader 'ziet' alleen (middels loadbalancing) dat er verbruikers (Deye inverter) op de aansluiting zitten die voorrang nemen.(omdat ze hem niet zien)
Zie het probleem ook niet, zolang de laadpaal met loadbalancing maar kijkt naar het maximale amperage over de hoofdzekeringen. Gaat de Deye helemaal los met 11kW dan grijpt de DLB in en stopt de auto met laden of gaat deze langzamer laden.

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:11

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Schuurman92 schreef op donderdag 18 september 2025 @ 09:42:
Ik heb gisteren even gebeld met beter stroom, die komen het bij mij ook installeren. Netjes te woord gestaan en er werd duidelijk aangegeven wat de opties zijn.
Installatie is inclusief al het materiaal van de meterkast t/m 10 meter afstand. tussen de 10-20 meter kost het 100 euro. Als ik alles zelf zou doen met materiaal wat ze dan zelf voorzien zou ik 100 euro korting krijgen. In de meterkast moet ik zorgen dat er 8 plekken beschikbaar zijn. als je de backup variant hebt gekozen van de batterij is het bedrag x2.
Deze informatie zocht ik, de meerprijs voor 10m extra die ik straks heb (20m totaal) en dat valt mee :)
Er is wel weinig marge om dat te halen, zit het tegen dan zal er nog €200 bij komen met de back-up.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:07

Tazzios

..

Wolly schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 15:48:
[...]
Mocht dat inderdaad niet zijn toegestaan houd er dan rekening mee dat het laden op lage energieprijzen in de winter wel via je accu gaat. Met slijtage van accu en grote verliezen tot gevolg.
Waar doel je dan precies op. Hoe is dat anders in de zomer?
Het is geen UPS met Dubbele Conversie. De batterij zal ook een bypass hebben voor alle huisverbruikers (niet alleen zappi).

• Wolly
  • Niet online
Tazzios schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 15:56:
[...]

Waar doel je dan precies op. Hoe is dat anders in de zomer?
Het is geen UPS met Dubbele Conversie. De batterij zal ook een bypass hebben voor alle huisverbruikers (niet alleen zappi).
In de zomer laad je met voldoende opbrengst direct vanaf je panelen.

Maar voor de rest laad je altijd via de accu, er is geen bypass. Dus de accu wordt geladen (AC-DC = verlies) en dan weer ontladen (DC-AC = weer verlies) om je autolader te voorzien van stroom. Kort gezegd: Al je verbruik gaat via de accu.

[ Voor 3% gewijzigd door Wolly op 15-11-2025 16:00 ]

• paQ

paQ

Nog een keer AC - DC (auto in)

• Wolly
  • Niet online
paQ schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 16:01:
Nog een keer AC - DC (auto in)
Dat is onvermijdelijk :+

• paQ

paQ

Da’s waar.

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Nu online
Dreamer-1982 schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 15:27:
[...]

Ok, dus dat moet prima werken samen met Enphase!

[...]

Duidelijk verhaal en dus niet van 2e hand, maar zelf ook het systeem draaien. Ik had al even wat vragen gemaild gisteravond en kreeg vanochtend een mail van Don, ook prettig. Wat dat betreft houd ik wel van kleinere bedrijven en klantgerichte aanpak.

Is dit systeem ook nog te integreren in Home Assistent op de een of andere manier? Ik gebruik dat nu sinds een tijdje en houd er wel van om daar verbruik etc in te monitoren en ook zaken te automatiseren. Ik snap dat ik zelf aan deze regeling niets hoef te doen, maar uitlezen/op een dashboard weergeven in HA is natuurlijk wel tof.

Heb je zelf ook de optie voor off-grid? Aangezien ik in een van de gemeentes woon door Enexis aangewezen als hoog risico op stroomuitval zou ik die optie wel graag hebben.

Met al deze info klinkt het geheel toch wel erg positief, zeer scherpe prijs voor de hardware en ook het hele aansturen klinkt positief. En uiteraard zal er de komende periode geleerd en geupdate gaan worden. Dat is ook prima natuurlijk.

Ik heb nog een nachtje om erover te slapen dus mochten er andere positieve of negatieve zaken zijn die ik nog mee zou moeten nemen: deel ze vooral. Bedankt!
Ha integratie is easy met solarman integratie.

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:07

Tazzios

..

@Wolly ik las je bericht alsof het voorgestelde schema het verschil zou maken vandaar mijn reactie.
Maar je doelde dus puur op het laden met zappi daar heb gelijk in. Beter de auto direct opladen met goedkope stroom. Met veel wind zie je dat meestal in tussen midder nacht en 5 de stroom het goedkoopst is wat bij uitstek ook de tijd is dat de auto toch thuis staat.

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Ik heb me ook aangemeld. Vond het initiatief mooi, geloof wel in deze balans markt, en worst case is het twee jaar sub optimaal. Ga m’n laadpaal me Evcc achter de omvormer sturen op opwek waar nuttig. Ik moet nog even kijken hoe het zit met de koppeling met m’n lease backoffice. Dan zou ik de accu laden op dure momenten terwijl die oplaad op goedkope momenten voor mij nog wel eens het voordeligst zijn, al is het niet helemaal in de geest van slimme sturing :) eigenlijk hoop ik door het ems en de overcapaciteit nooit na te hoeven denken over wat ik wanneer doe.

• paQ

paQ

@overhyped Dat laatste wordt idd nog wel eens vergeten.

Allemaal topics wanneer de warmtepomp aan te zetten, of warm water op te slaan, de wasmachine en vaatwasser uitstellen en proberen te timen. Voor wat? Wanneer de opwarmcyclus van 8 min valt? :?
Al die apparaten draaien op elektriciteit. Dus als je die elektriciteit buffert worden het allemaal zaken waar je nooit meer bij hoeft stil te staan. 0 inboeten op comfort.

• Wolly
  • Niet online
Tazzios schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 16:11:
@Wolly ik las je bericht alsof het voorgestelde schema het verschil zou maken vandaar mijn reactie.
Maar je doelde dus puur op het laden met zappi daar heb gelijk in. Beter de auto direct opladen met goedkope stroom. Met veel wind zie je dat meestal in tussen midder nacht en 5 de stroom het goedkoopst is wat bij uitstek ook de tijd is dat de auto toch thuis staat.
Yep. Hopelijk komt daar ooit nog ondersteuning voor van Balans anders zijn die nachtelijk goedkope uurtjes in de winter lang niet zo goedkoop met onnodige cycles op je thuisbatterij en omzettingsverliezen.

• paQ

paQ

Wolly schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 16:29:
[...]

Yep. Hopelijk komt daar ooit nog ondersteuning voor van Balans anders zijn die nachtelijk goedkope uurtjes in de winter lang niet zo goedkoop met onnodige cycles op je thuisbatterij en omzettingsverliezen.
Hangt ook weer deels van de onbalansprijs af.
Maar goed, in een auto gaat het altijd om veel kWh's. Het heeft daarbij weinig nut om dan net 6 of 7 van die negatieve tariefjes mee te pikken en daar alles vanaf te laten hangen.

Afhankelijk van mijn te laden SOC laat ik een sensor bepalen (maar 5 dagen aan geklooid om hem goed te krijgen :') ) wanneer dan het goedkoopste startmoment is tijdens het venster dat ik als 'goedkoop' bestempel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AatRIOWyXQkt0LAfQw6xiDm7hmI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aQhYHP1nLWo3LkhT8fZEIUKB.png?f=fotoalbum_large
Maar dit gaat dus buiten de balans accu om. Keerzijde: je betaalt hoe dan ook de EPEX prijs.

[ Voor 36% gewijzigd door paQ op 15-11-2025 16:34 ]

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Wat komt er in de meterkast bij als je ook de back-up hebt?
Ik heb nu 1 fase in een Hager kast met 12 posities bezet.
Nu wil LIander een 3-fase hoofdschakelaar wat 4 posities is, komen er 2 4p schakelaars bij?
Als Balans een los kastje plaatst heb ik zelf nog ruimte om mijn groepen verder te verdelen.

In de schuur verwacht ik hun kastje met 2x 12 posities voor 3x 4P schakelaar, kWh en de stand-by module.
Ethernet ligt er al (met een switch) dus dan zal er nog een rj45 naar de meterkast gaan voor het paneel.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• 0xygen500
  • Nu online
paQ schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 16:32:
[...]

Hangt ook weer deels van de onbalansprijs af.
Maar goed, in een auto gaat het altijd om veel kWh's. Het heeft daarbij weinig nut om dan net 6 of 7 van die negatieve tariefjes mee te pikken en daar alles vanaf te laten hangen.

Afhankelijk van mijn te laden SOC laat ik een sensor bepalen (maar 5 dagen aan geklooid om hem goed te krijgen :') ) wanneer dan het goedkoopste startmoment is tijdens het venster dat ik als 'goedkoop' bestempel.
[Afbeelding]
Maar dit gaat dus buiten de balans accu om. Keerzijde: je betaalt hoe dan ook de EPEX prijs.
Waarom gebruik je daar niet de macro van TheFes voor? https://github.com/TheFes/cheapest-energy-hours

• paQ

paQ

Oh die is ook wel nice ja :) Misschien kon ik daar wel hetzelfde mee doen.
Naja hoe dan ook het werkt nu, in 1 sensor. De SOC kan natuurlijk ook gewoon nog wijzigen, en dan komt de balans accu er ook nog eens doorheen fietsen op dezelfde momenten :+

Nou sinds gisteren 15:00 fan + verse lucht toevoer. Ik zit zo te zien gemiddeld 5-6 graden koeler dan zonder.
Komt dit een beetje overeen (40-52 gr inverter temp) met installaties in een garage of schuur?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kI-d8GfrXT53zPkdPpX9KnMNrys=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6aX1PzL5h29bPKcZhUsGW5Mm.png?f=fotoalbum_large

• 0xygen500
  • Nu online
paQ schreef op zondag 16 november 2025 @ 11:03:
[...]

Oh die is ook wel nice ja :) Misschien kon ik daar wel hetzelfde mee doen.
Naja hoe dan ook het werkt nu, in 1 sensor. De SOC kan natuurlijk ook gewoon nog wijzigen, en dan komt de balans accu er ook nog eens doorheen fietsen op dezelfde momenten :+

Nou sinds gisteren 15:00 fan + verse lucht toevoer. Ik zit zo te zien gemiddeld 5-6 graden koeler dan zonder.
Komt dit een beetje overeen (40-52 gr inverter temp) met installaties in een garage of schuur?
[Afbeelding]
Misschien was mijn bericht ook niet het leukste bericht na 5 dagen kloten aan een automation >:) :+

betreffende temperatuur in garage
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dWQPHHpIWVGcqCFrYs_uJ54w1fE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/CnVzNhRfE9me4m77qf2FSjPV.png?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door 0xygen500 op 16-11-2025 11:17 ]

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15:56

dof

Ik ben van plan het in de bijkeuken (~10m2) te installeren. Dat is toch al een beetje een apparatuurhok geworden (WP boiler, binnenkomst WP leidingen, was al van plan PV omvormer daar naar toe te verhuizen). Warmte ontwikkeling van omvormer lijkt me niet zo'n probleem daar en aangezien het geproduceerde geluid niet laagfrequent is zal het niet door muur heen resoneren. Deur ga ik beter kierdicht maken.
Zijn er anderen die het ook min of meer "in huis" geplaatst hebben? En ervaringen daarmee?

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

• meamar
  • Registratie: November 2025
  • Nu online
Uit de site wordt het me niet duidelijk. Heeft iemand met een installatie al ontdekt (kunnen aflezen op de batterijen) wie de producent van de batterijen is?

• paQ

paQ

0xygen500 schreef op zondag 16 november 2025 @ 11:13:
[...]

Misschien was mijn bericht ook niet het leukste bericht na 5 dagen kloten aan een automation >:) :+

betreffende temperatuur in garage
[Afbeelding]
Oh da's fors lager toch wel.
Heb je zo'n koude garage?

• 0xygen500
  • Nu online
paQ schreef op zondag 16 november 2025 @ 11:29:
[...]

Oh da's fors lager toch wel.
Heb je zo'n koude garage?
Ja het is er niet uit te houden in de winter, al zal het deze winter misschien wat anders zijn. :+

• blue eyes
Weet iemand of Deye ook in de HW database komt?

Als ik de 3 fase meter na de Deye installeer heb ik wel een meeting, maar dat is alles van en naar de accu. Ik zou ook graag van de panelen zelf de opbrengst willen weten.
Dit zal ongetwijfeld in de Deye, balance app zitten.

Maar de vraag - hoe is dit met HW? (HA al gelezen, maar wil beide :D )

• paQ

paQ

Zit niet in HW.

• blue eyes
Staat Deye op de planning? Of zijn er manieren bijv. met extra 3 fase meters?
Mbt dat laatste, ik denk van niet. je plaatst dit immers na de omvormer.... Dus niet sec input van panelen, ook accu relatie zit daarin verwerkt.

Maar goed, dan maar van de Deye app zelf.

Heel specifiek - ik wil per dag de opbrengst weten in kWh, van de panelen aangesloten op de Deye; met historie.

[ Voor 99% gewijzigd door blue eyes op 16-11-2025 11:53 ]

• paQ

paQ

blue eyes schreef op zondag 16 november 2025 @ 11:46:

Heel specifiek - ik wil per dag de opbrengst weten in kWh, van de panelen aangesloten op de Deye; met historie.
Dat kun je gewoon uit de integratie halen.
(en van het BE dashboard)

• paQ

paQ

ik kan dit echt niet uitstaan :(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WDgiuXRTDGVDBrfQIxGTHmci4Y4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DFeyBWQzCZMcucumOK7dKZIh.png?f=fotoalbum_large

Waarom zit de Deye er zover naast kwa meten?
Elke dag sluit af met een hogere discharge dan charge.

Over de volledige duur:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C-ICHPxse6TbwMAB_X2PiMlt6GI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/wy66M1lynOQp5vaHWi0wrTr0.png?f=user_large

• 0xygen500
  • Nu online
paQ schreef op zondag 16 november 2025 @ 13:06:
ik kan dit echt niet uitstaan :(

[Afbeelding]

Waarom zit de Deye er zover naast kwa meten?
Elke dag sluit af met een hogere discharge dan charge.

Over de volledige duur:
[Afbeelding]
Waar kijk ik prcecies naar en wat kan je niet uitstaan?

• paQ

paQ

0xygen500 schreef op zondag 16 november 2025 @ 13:16:
[...]

Waar kijk ik prcecies naar en wat kan je niet uitstaan?
Discharge kan niet magisch meer zijn dan charge. (SOC afname daargelaten)

[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 16-11-2025 13:20 ]

• 0xygen500
  • Nu online
paQ schreef op zondag 16 november 2025 @ 13:19:
[...]

Er zat al een halve batterij aan voeding in hé. Opzich kan het dus wel.

• Tieske88
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:57
paQ schreef op zondag 16 november 2025 @ 13:19:
[...]

Zou het verlies misschien ook worden meegenomen in de discharge? Dan kan het wel toch?

• paQ

paQ

Tieske88 schreef op zondag 16 november 2025 @ 13:30:
[...]

Zou het verlies misschien ook worden meegenomen in de discharge? Dan kan het wel toch?
0xygen500 schreef op zondag 16 november 2025 @ 13:21:
[...]

Er zat al een halve batterij aan voeding in hé. Opzich kan het dus wel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gUMAMvsIY_Ni3WHpvaa6TrWvCz0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EkxccvgPLjU5MeXeZ48otOdF.png?f=fotoalbum_large

Dit is
170 charge
172 discharge
SOC afgenomen met 18%

Zou een RTE van 96~97% zijn.
Erg positief gesteld, maar ZOU kunnen.

Eigenverbruik per dag zit ook al rond de 2 kWh per dag.
Dat zou alleen al 14 kWh op dit overzicht moeten zijn.
Als we dat optellen aan de charge kant, dan kom ik nog steeds aan RTE 93.6

• 0xygen500
  • Nu online
paQ schreef op zondag 16 november 2025 @ 13:46:
[...]

[...]

[Afbeelding]

Dit is
170 charge
172 discharge
SOC afgenomen met 18%

Zou een RTE van 96~97% zijn.
Erg positief gesteld, maar ZOU kunnen.

Eigenverbruik per dag zit ook al rond de 2 kWh per dag.
Dat zou alleen al 14 kWh op dit overzicht moeten zijn.
Als we dat optellen aan de charge kant, dan komt ik nog steeds aan RTE 93.6
93,6 rte zou best kunnen. Volgens mij heb je best hoog verbruik, dan is de inverter veel zuiniger.

• paQ

paQ

0xygen500 schreef op zondag 16 november 2025 @ 13:48:
[...]

93,6 rte zou best kunnen. Volgens mij heb je best hoog verbruik, dan is de inverter veel zuiniger.
Dan nu het totaal.
Dit is 4-15 nov
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OjZ-i1da--3_l_KfyxH1p_2IfcE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RIcVAI373DzoI2jZuBWKQgyj.png?f=fotoalbum_large
SOC 60>28%
Dus als ik (best case) 15 kWh aftrek van de discharge, geeft dan een RTE (SOC meegenomen) van 99.7%
(ja doei :P )
Schatten we nog 11 x 2 kWh aan eigen verbruik (aan de charge zijde dus 262 kWh) dan is de RTE 91.3
Nog steeds erg goed, maar al weer 2,5% afwijking van de andere methode.

Als ik de data uit HA pak, dan kom ik aan 86.2%.
Het loopt tov elkaar allemaal flink uit de pas m.i. en dat is inclusief een boel aannames.

• 0xygen500
  • Nu online
paQ schreef op zondag 16 november 2025 @ 14:01:
[...]

Dan nu het totaal.
Dit is 4-15 nov
[Afbeelding]
SOC 60>28%
Dus als ik (best case) 15 kWh aftrek van de discharge, geeft dan een RTE (SOC meegenomen) van 99.7%
(ja doei :P )
Schatten we nog 11 x 2 kWh aan eigen verbruik (aan de charge zijde dus 262 kWh) dan is de RTE 91.3
Nog steeds erg goed, maar al weer 2,5% afwijking van de andere methode.

Als ik de data uit HA pak, dan kom ik aan 86.2%.
Het loopt tov elkaar allemaal flink uit de pas m.i. en dat is inclusief een boel aannames.
Dit is het bij mij. Ik ga nog ff goed nadenken hoe ik het een en ander kan verklaren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mWxAyo98MakdRhJUw2mtZG670NM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/jHJFVUh2jo2MoI7DWsQft7a4.png?f=user_large

• paQ

paQ

0xygen500 schreef op zondag 16 november 2025 @ 14:08:
[...]

Dit is het bij mij. Ik ga nog ff goed nadenken hoe ik het een en ander kan verklaren.
[Afbeelding]
En over hoeveel dagen dit totaal is.
En dan 2~2.3 kWh per dag aan eigenverbuik.

• 0xygen500
  • Nu online
paQ schreef op zondag 16 november 2025 @ 14:09:
[...]

En over hoeveel dagen dit totaal is.
En dan 2~2.3 kWh per dag aan eigenverbuik.
Oke volgens mij klopt er niks van het dashboard atm. Bovenstaande was van heel het jaar.
Onderstaande is van de laatste maand:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lsc2za75D3TDyU2wZ_5y00-dihY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/J7huYhklQmoN0dG9qIsjizv6.png?f=fotoalbum_large

8)7 8)7

• paQ

paQ

0xygen500 schreef op zondag 16 november 2025 @ 14:27:
[...]

Oke volgens mij klopt er niks van het dashboard atm. Bovenstaande was van heel het jaar.
Onderstaande is van de laatste maand:

[Afbeelding]

8)7 8)7
zag ik ook al. je moet idd de maand aanvinken

• 0xygen500
  • Nu online
paQ schreef op zondag 16 november 2025 @ 14:29:
[...]

zag ik ook al. je moet idd de maand aanvinken
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lsc2za75D3TDyU2wZ_5y00-dihY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/J7huYhklQmoN0dG9qIsjizv6.png?f=fotoalbum_large
Even wat zitten rekenen. Ik kan alleen geen chocolade maken van RTE.

Opwek zonneplan 93
Import 281,2
Totaal 374,2

Verbruik -253
Export -17,5

Verlies 103,7 kWh ?? = 28%

RTE =
RTE 1,03 %
276/267
De uitkomst van de RTE berekening kan nooit kloppen.

• paQ

paQ

zeg ik :+

Maar de PV doet niet terzake.
Het gaat om de charge / discharge.
En dan aan de AC zijde. Dus wat moet er in en wat komt er bruikbaar uit.

• 0xygen500
  • Nu online
paQ schreef op zondag 16 november 2025 @ 15:02:
zeg ik :+

Maar de PV doet niet terzake.
Het gaat om de charge / discharge.
En dan aan de AC zijde. Dus wat moet er in en wat komt er bruikbaar uit.
PV niet voor de RTE klopt, maar wel voor je andere berekeningen/

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07:27

The Legend

*Plop*

Speedy-Andre schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 18:58:
Wat komt er in de meterkast bij als je ook de back-up hebt?
Ik heb nu 1 fase in een Hager kast met 12 posities bezet.
Nu wil LIander een 3-fase hoofdschakelaar wat 4 posities is, komen er 2 4p schakelaars bij?
Als Balans een los kastje plaatst heb ik zelf nog ruimte om mijn groepen verder te verdelen.

In de schuur verwacht ik hun kastje met 2x 12 posities voor 3x 4P schakelaar, kWh en de stand-by module.
Ethernet ligt er al (met een switch) dus dan zal er nog een rj45 naar de meterkast gaan voor het paneel.
Uit mijn mailwisselingen met installatie@balansenergie.nl heb ik het volgende begrepen:

Zonder offgrid komt de MID-meter in de meterkast, samen met een C25 300mA aardlekautomaat (of een losse aardlekschakelaar en installatieautomaat)

Met off-grid vervalt de aardlek, omdat de LOAD-kabel die terug naar de meterkast loopt dan ook achter die aardlek komt. De huidige groepen in de woning zijn al aardlek beveiligd, dus dan krijg je in serie aardlek achter aardlek wat voor nuisance trips kan zorgen.
Je krijgt dan een normale C25 installatieautomaat waarmee de grid wordt verlengd naar de omvormer. Die gaat met 5x6mm2 van de hoofdschakelaar naar de omvormer en komt daar uit in een onderverdeelkast met een MID-meter en bypass (wat ze ATS noemen op de site). Vervolgens gaat dat naar de omvormer en dan weer terug naar de meterkast met 5x10mm2 naar de hoofdschakelaar.

Ik ben toch malle pietje niet!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Het zou wel handig zijn als de MID meter bij de omvormer op afstand uit is te lezen, met mod/canbus bijvoorbeeld omdat die toch al wordt gebruikt voor het paneel want ik wil niet steeds naar de schuur gaan.

• paQ

paQ

Speedy-Andre schreef op zondag 16 november 2025 @ 15:46:
Het zou wel handig zijn als de MID meter bij de omvormer op afstand uit is te lezen, met mod/canbus bijvoorbeeld omdat die toch al wordt gebruikt voor het paneel want ik wil niet steeds naar de schuur gaan.
Hij wordt met modbus gekoppeld aan de Deye.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

paQ schreef op zondag 16 november 2025 @ 15:49:
[...]

Hij wordt met modbus gekoppeld aan de Deye.
Top, zeker nu ik even snel zie wat die meters kosten :9

• paQ

paQ

Speedy-Andre schreef op zondag 16 november 2025 @ 15:51:
[...]

Top, zeker nu ik even snel zie wat die meters kosten :9
Rond de 8 tientjes.
De vraag is; wat moet je ermee? :+

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Als het er er al bij zit niets, anders had ik er zelf misschien een geregeld.

• Wolly
  • Niet online
0xygen500 schreef op zondag 16 november 2025 @ 14:58:
[...]

[Afbeelding]
Even wat zitten rekenen. Ik kan alleen geen chocolade maken van RTE.

Opwek zonneplan 93
Import 281,2
Totaal 374,2

Verbruik -253
Export -17,5

Verlies 103,7 kWh ?? = 28%

RTE =
RTE 1,03 %
276/267
De uitkomst van de RTE berekening kan nooit kloppen.
Pv zonnepanelen, wat denk ik je opwek is geweest van je panelen, kan natuurlijk (deels) ook direct zijn verbruikt zonder dat het door de Deye is gegaan.

• 0xygen500
  • Nu online
Wolly schreef op zondag 16 november 2025 @ 16:17:
[...]

Pc zonnepanelen, wat denk ik je opwek is geweest van je panelen, kan natuurlijk (deels) ook direct zijn verbruikt zonder dat het door de Deye is gegaan.
Dan zou mijn verlies hoger zijn dan 28%. Ik denk dat 28% redelijk overeenkomt met wat ik zie.

• paQ

paQ

Wolly schreef op zondag 16 november 2025 @ 16:17:
[...]

Pc zonnepanelen, wat denk ik je opwek is geweest van je panelen, kan natuurlijk (deels) ook direct zijn verbruikt zonder dat het door de Deye is gegaan.
dat... kun je nooit achter komen.
Tenzij je overal sensoren hebt die even goed meten en met dezelfde resolutie van 1 sec. succes :+

Ik denk dat ik er uit ben. Althans, ik ga het zo eens een poosje monitoren

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uG2Ro1jake3SQVbX58OYcXp4jZo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JSSAu6KXwGYQxhZu3TiJLS1Q.png?f=fotoalbum_large

Dit is wat we volgens mij nodig hebben.
De afname/toename in SOC verrekenen we met de discharge energie.
De today losses tellen we op bij de charge energie. Dat is immers energie die wel verbruikt wordt, maar we niet meer terugzien in de groepenkast. (garage / vogeltjesverwarming)

In bovenstaand geval kom ik aan ca 95% RTE puur op charge vs discharge-SOC
Tel ik het eigenvebruik op aan de charge-zijde, dan komt ik op RTE 87.1
Klinkt zeer aannemelijk :)

• 0xygen500
  • Nu online
paQ schreef op zondag 16 november 2025 @ 16:35:
[...]

Tenzij je overal sensoren hebt die even goed meten en met dezelfde resolutie van 1 sec. succes :+

Ik denk dat ik er uit ben. Althans, ik ga het zo eens een poosje monitoren

[Afbeelding]

Dit is wat we volgens mij nodig hebben.
Het afname/toename in SOC verrekenen we met de discharge energie.
De today losses tellen we op bij de charge energie. Dat is immers energie die wel verbruikt wordt, maar we niet meer terugzien in de groepenkast. (garage / vogeltjesverwarming)

In bovenstaand geval kom ik aan ca 95% RTE puur op charge vs discharge-SOC
Tel ik het eigenvebruik op aan de charge-zijde, dan komt ik op RTE 87.1
Klinkt zeer aannemelijk :)
Kan je hiervan de yaml posten? Dan kan ik het voor mijzelf eens in HA zien. Dat is toch wat makkelijker dan zolezen :+

• paQ

paQ

(theorie) RTE = (discharge − ΔSOC_kWh) / (charge + losses)

cap: 48.2 kWh
soc_start: 27.0 %
soc_now: 20.0 %
delta_soc_kwh 3.3740000000000006 kWh

charge: 13.9 kWh
discharge: 16.8 kWh
losses: 1.6 kWh

d_eff: 13.426 kWh
c_eff: 15.5 kWh

RTE_calc: 86.61935483870968 %

Lijkt te werken :)

OK, wat ik gedaan heb

Maak deze helpers aan:
allemaal numeriek

battery_capacity_kwh:
name: Battery capacity (kWh)
min: 0
max: 100
step: 0.1
unit_of_measurement: "kWh"
initial: 48.2

battery_soc_start:
name: Battery SOC start
step: 1
unit_of_measurement: "%"

inverter_losses_offset:
name: Inverter losses offset (kWh)
step: 0.1

Die laatste omdat ik zie dat heel soms de today losses meter ergens op de dag zomaar reset en weer opnieuw gaat tellen. Geen idee waarom dat is, maar dat verstoort onze meting. Daar heb ik een schaduw sensor voor aangemaakt.:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
template:
  - sensor:
      - name: "Inverter today losses shadow"
        unique_id: inverter_today_losses_shadow
        device_class: energy
        state_class: total
        state: >
          {% set base = states('sensor.inverter_today_losses')|float(0) %}
          {% set offset = states('input_number.inverter_losses_offset')|float(0) %}
          {{ (base + offset) | round(3) }}

En dit is dan de dag RTE sensor:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21

- name: "Battery RTE today (system)"
        unique_id: battery_rte_today_system
        unit_of_measurement: "%"
        state: >
          {% set cap = states('input_number.battery_capacity_kwh')|float(48.2) %}
          {% set soc_start = states('input_number.battery_soc_start')|float(0) %}
          {% set soc_now = states('sensor.inverter_battery')|replace('%','')|float(0) %}
          {% set delta_soc_kwh = (soc_start - soc_now) / 100 * cap %}
          {% set charge = states('sensor.inverter_today_battery_charge')|float(0) %}
          {% set discharge = states('sensor.inverter_today_battery_discharge')|float(0) %}
          {% set losses = states('sensor.inverter_today_losses_shadow')|float(0) %}

{% set d_eff = discharge - delta_soc_kwh %}
          {% set c_eff = charge + losses %}

{% if c_eff > 0 %}
            {{ (d_eff / c_eff * 100) | round(1) }}
          {% else %}
            0
          {% endif %}

2 Automations;
1 om de start SOC vast te leggen in de helper
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
alias: "Battery SOC start vastleggen om 00:05"
mode: single
trigger:
  - platform: time
    at: "00:05:00"
condition: []
action:
  - service: input_number.set_value
    target:
      entity_id: input_number.battery_soc_start
    data:
      value: >
        {{ states('sensor.inverter_battery') | replace('%','') | float(0) }}
    target:
      entity_id: input_number.inverter_losses_offset
    data:
      value: 0

en 1 om de losses offset te vullen als blijkt dat ie gereset is. (nog niet 100% zeker dat deze zo gaat werken)
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
alias: "Inverter losses offset bij reset today_losses"
mode: single
trigger:
  - platform: state
    entity_id: sensor.inverter_today_losses
condition:
  - condition: template
    value_template: >
      {% set old = trigger.from_state.state | float(0) %}
      {% set new = trigger.to_state.state   | float(0) %}
      {{ new < (old - 0.05) }}
action:
    target:
      entity_id: input_number.inverter_losses_offset
    data:
      value: >
        {{
          (states('input_number.inverter_losses_offset') | float(0))
          + (trigger.from_state.state | float(0))
        }}

Alles met een slag om de arm he...
Even zien hoe dit zich gaat gedragen.

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 18:40
paQ schreef op zondag 16 november 2025 @ 16:35:
[...]

Iotawatt is helaas niet meer, maar een snelle google leert dat er best wel wat ESP32 projectjes zijn waarmee je tot 6 kanalen kunt uitlezen. Zelfs compleet afgewerkte peoducten: https://a.aliexpress.com/_EInNC2C

Evt de ct coils vervangen voor de accuratere, kleinere modellen die niet open kunnen, en je kunt ze prima wegwerken in de meterkast. Dan kun je met één device alle groepen in huis accuraat monitoren.

Of ze even goed meten: kwestie van calibreren, mijn ervaring is dat de grootste inaccuraatheid komt van voltageverschillen tussen de fase die je meet, en de andere fases. (Of je moet kijken of je custom sensors kunt maken: amps uit dit apparaat, voltage van je P1.

• paQ

paQ

scoobs schreef op zondag 16 november 2025 @ 17:42:
[...]

Iotawatt is helaas niet meer, maar een snelle google leert dat er best wel wat ESP32 projectjes zijn waarmee je tot 6 kanalen kunt uitlezen. Zelfs compleet afgewerkte peoducten: https://a.aliexpress.com/_EInNC2C

Evt de ct coils vervangen voor de accuratere, kleinere modellen die niet open kunnen, en je kunt ze prima wegwerken in de meterkast. Dan kun je met één device alle groepen in huis accuraat monitoren.

Of ze even goed meten: kwestie van calibreren, mijn ervaring is dat de grootste inaccuraatheid komt van voltageverschillen tussen de fase die je meet, en de andere fases. (Of je moet kijken of je custom sensors kunt maken: amps uit dit apparaat, voltage van je P1.
Is haast onbegonnen werk voor RTE vaststelling mijns inziens.
Zag nog wel een mooie 400A DC CT HALL klem op ali voor 12 euro. Die kan natuurlijk aan een Wifi DC meter bidirectoneel.

Anyway.
Lijkt wel of het stukje tussen 5 en 15% SOC maar 2.5 % is 8)7
wtf

Deze plotselinge val in SOC kom totaal niet overeen met alles boven de 15% en mijn haast lineaire verloop van discharge.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/czNczDT3W713AuoXp2T30XBWV2Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9YLSM3COgeByOnv1jQkGHraP.png?f=fotoalbum_large

Als het stukje 5-12% eigenlijk 'niets' is, dan klopt het stukje SOC delta ook niet meer in de RTE calculatie.

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 16-11-2025 18:02 ]

• 0xygen500
  • Nu online
paQ schreef op zondag 16 november 2025 @ 17:50:
[...]

Zag nog wel een mooie 400A DC CT HALL klem op ali voor 12 euro. Die kan natuurlijk aan een Wifi DC meter bidirectoneel.

Anyway.
wtf

Deze plotselinge val in SOC kom totaal niet overeen met alles boven de 15% en mijn haast lineaire verloop van discharge.
[Afbeelding]
Zou chinese zooi zoveel mogelijk bij de batterij vandaan houden.

• paQ

paQ

0xygen500 schreef op zondag 16 november 2025 @ 17:53:
[...]

Zou chinese zooi zoveel mogelijk bij de batterij vandaan houden.
Het is maar een CT klemmetje he ;)
Diezelfde klemmen staan op amazon voor 74 euro, uit "Duitsland".
zo'n ding dus
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6DQD6-OAWLs_Sh_6g14KJNsXBZM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/86UWuRv3zisnRZTs7MUA0WCj.png?f=user_large

Enne... de batterij komt ook niet uit Leipzig he ;)

[ Voor 29% gewijzigd door paQ op 16-11-2025 17:56 ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
De omvormer zelf is ook geen product van de oosterburen hè Wikipedia: Deye – Wikipedia (lijkt geen nl versie te zijn)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• 0xygen500
  • Nu online
OK ok point taken 😅

• Sportmind
meamar schreef op zondag 16 november 2025 @ 11:25:
Uit de site wordt het me niet duidelijk. Heeft iemand met een installatie al ontdekt (kunnen aflezen op de batterijen) wie de producent van de batterijen is?
Het merk is Sunwoda, kreeg ik van Don te horen.

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

The Legend schreef op zondag 16 november 2025 @ 15:35:
[...]

Met off-grid vervalt de aardlek, omdat de LOAD-kabel die terug naar de meterkast loopt dan ook achter die aardlek komt. De huidige groepen in de woning zijn al aardlek beveiligd, dus dan krijg je in serie aardlek achter aardlek wat voor nuisance trips kan zorgen.
Je krijgt dan een normale C25 installatieautomaat waarmee de grid wordt verlengd naar de omvormer. Die gaat met 5x6mm2 van de hoofdschakelaar naar de omvormer en komt daar uit in een onderverdeelkast met een MID-meter en bypass (wat ze ATS noemen op de site). Vervolgens gaat dat naar de omvormer en dan weer terug naar de meterkast met 5x10mm2 naar de hoofdschakelaar.
Bij off-grid kan de Deye 12kW leveren, wat nu als ik m'n woning meer vraagt?
In het verlengde hiervan zouden m'n andere pv omvormers willen leveren als ze de juiste voeding krijgen, hoe vang je dat af?
De Deye heeft een aparte 'generator' ingang die je daar voor kan gebruiken maar dan mag ik nog eens 20m kabel erbij leggen denk ik.

Ik begin hier over met het oog op de vervangende groepenkast als ik naar 3-fase ga, dan mag er wel ruimte zijn om dit soort dingen goed te kunnen doen.

• Dreamer-1982
Via de mail ook nog even contact met Don gehad en een nachtje over dit voorstel geslapen en met vrouwlief overlegd en we hebben besloten ervoor te gaan, dus zojuist ook aangemeld. We hebben er geen haast mee, hebben nog een contact zonder terug lever boete en komend jaar nog salderen.

Dan maar eens kijken of alles hier volgens standaard installatie zal lukken of dat er meerwerk is (we hebben geen kruipruimte dus als er nieuwe dikke stroomkabels naar de meterkast moeten kan dat wel eens puzzelen worden).

We gaan het meemaken. Mocht het meerwerk tegenvallen dan kunnen we er altijd nog vanaf zien. Maar ik hoop dat het gewoon zal gaan passen allemaal :)

• jacovn
  • Laatst online: 13:43
Speedy-Andre schreef op zondag 16 november 2025 @ 19:22:
[...]

Bij off-grid kan de Deye 12kW leveren, wat nu als ik m'n woning meer vraagt?
Dan zet je 2 systemen neer.

Als je off grid draait ga je geen EV laden lijkt me. Wij wonen all electric maar meer dan 3-4 kW load is hier niet vaak.
De WP is een keer 1.5 max, koken op 5 zones piekt even op een keer 5 max en is vervolgens stuk lager.
Ga ook geen was draaien of taarten bakken denk ik. Mocht de wasmachine draaien laat je die programma afmaken en stop je.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• Yaay
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
paQ schreef op zondag 16 november 2025 @ 17:50:
[...]

Anyway.
wtf

[Afbeelding]

Als het stukje 5-12% eigenlijk 'niets' is, dan klopt het stukje SOC delta ook niet meer in de RTE calculatie.
Los van de val in SoC wel interessant dat de batterij zover leeg loopt, bij mij is de SoC van eerder deze week ~90% nu teruggelopen naar onder de 30%. Zou men verwachten dat de komende dagen veel goedkoop te kunnen laden?

Ik heb nog veel moeite om de resultaten (in het balans dashboard) goed te interpreteren.
Er staat wel een uitleg waar gerefereerd wordt aan balans stroom en balans energie die met elkaar verrekenen maar ik begrijp nog niet precies hoe het zit met bijv de verreken prijzen en verschil import/export:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QSCpzSR5wAnVPIHDxQaV_i1qzOw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IOXj6HNoVcD3T2dWOqEGS1AQ.png?f=fotoalbum_large

Dan de gerealiseerde opbrengsten, de gerealiseerde inkoopprijzen lijken me netjes ten opzichte van de gemiddelde dynamische prijs, het bedrag wat bij stroomvoordeel is gelijk aan waar elders ‘uit te betalen’ staat. Maar kan ik nog niet helemaal rijmen met de gerealiseerde inkoopprijs. Wellicht zit er nog een stukje reguliereonbalans handel in (is dit al actief)? Maar dat lijkt verder onzichtbaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PIh5wLiUYkkBoKddcSuS7-7n6r4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/24WqKqEOBJkI7hnM2lYPdbO2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YpS42VqjoXUtucQgjKLlUFjF62M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M0UPCfSiTJAi8qlaUTtnvs05.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/njH8t1n4HPyJX3MfqkLNdcax91o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/33RPsxYjlmrO9myH0GxvopB8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vxVIFh5WE2XRke0og8zVncy1ICQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lR5Lbb7utYXv0ypZPMHtWqyo.jpg?f=fotoalbum_large

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

jacovn schreef op zondag 16 november 2025 @ 19:38:
[...]

Als je off grid draait ga je geen EV laden lijkt me. Wij wonen all electric maar meer dan 3-4 kW load is hier niet vaak.
De WP is een keer 1.5 max, koken op 5 zones piekt even op een keer 5 max en is vervolgens stuk lager.
Ga ook geen was draaien of taarten bakken denk ik. Mocht de wasmachine draaien laat je die programma afmaken en stop je.
Ik dacht meer aan wanneer je niet kan ingrijpen en er een hoog verbruik ontstaat, de Deye zal z'n beveiliging hebben maar wat doet ie op zo'n moment?
Omdat ik nu 1 fase 35A heb ben ik ingesteld op zo'n situatie maar straks kan het anders gaan.

• 0xygen500
  • Nu online
Yaay schreef op zondag 16 november 2025 @ 19:54:
[...]

Los van de val in SoC wel interessant dat de batterij zover leeg loopt, bij mij is de SoC van eerder deze week ~90% nu teruggelopen naar onder de 30%. Zou men verwachten dat de komende dagen veel goedkoop te kunnen laden?

Ik heb nog veel moeite om de resultaten (in het balans dashboard) goed te interpreteren.
Er staat wel een uitleg waar gerefereerd wordt aan balans stroom en balans energie die met elkaar verrekenen maar ik begrijp nog niet precies hoe het zit met bijv de verreken prijzen en verschil import/export:
[Afbeelding]

Dan de gerealiseerde opbrengsten, de gerealiseerde inkoopprijzen lijken me netjes ten opzichte van de gemiddelde dynamische prijs, het bedrag wat bij stroomvoordeel is gelijk aan waar elders ‘uit te betalen’ staat. Maar kan ik nog niet helemaal rijmen met de gerealiseerde inkoopprijs. Wellicht zit er nog een stukje reguliereonbalans handel in (is dit al actief)? Maar dat lijkt verder onzichtbaar.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Is de onbalanshandel niet deal resultaat

• paQ

paQ

Yaay schreef op zondag 16 november 2025 @ 19:54:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nou, onbalansmarkt technisch was vandaag echt ruk!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-WeeCcyTYPOmYew1wOB71NHo7Bw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/juIsZP3XM3ageaj74cHuNmAd.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y3295Ns5oPrD0Us3wO2goipZQlc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3s6yVEGzDm8MEj9VgFkgZmPk.png?f=fotoalbum_large
Ik begon de dag met SOC26 en het heeft nog een paar laadpiekjes gekend incl die van 15:30 en 16:00, maar precies tegen het duurste EPEX moment BAM leeg. :( (koken enzo)

Oh well.
Hij begint nu af en toe weer op basis van onbalans te laden zie ik.

De plotselinge val van 15 naar 5% wordt volgens mij ook net zo snel weer gecompenseerd.
Ik heb op enkele momenten op de BMS zelf even de SOC gecheckt, en die komt toch echt overeen met de waarde in de integratie. :?
Is me nog niet heel duidelijk wat onderin die plotselinge val (en stijging?) behelst.

Hoe dan ook, even zien hoe de RTE sensor nu herstelt :)
Als dat goed gaat, dan maak ik er een 'rolling' 7 dagen RTE van. Beetje vergelijkbaar met de verbruiksmeter in de auto.

Het valt me trouwens op dat er halverwege elke stijging en daling van de piek van de EPEX prijs altijd onbalansmomenten zijn waarin hij oplaadt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mhrblwU8afCdQ17EOWNWOmvNSZI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fOBON3gEJX42TiTf0q2rBnx2.png?f=fotoalbum_large
Gebeurt vrijwel elke dag.
En ook mijn eigen verbruik is goed te zien precies midden in de EPEX piek :'(

[ Voor 7% gewijzigd door paQ op 16-11-2025 20:13 ]

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07:27

The Legend

*Plop*

paQ schreef op zondag 16 november 2025 @ 20:04:
[...]

Nou, onbalansmarkt technisch was vandaag echt ruk!
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik begon de dag met SOC26 en het heeft nog een paar laadpiekjes gekend incl die van 15:30 en 16:00, maar precies tegen het duurste EPEX moment BAM leeg. :( (koken enzo)

Oh well.
Hij begint nu af en toe weer op basis van onbalans te laden zie ik.

De plotselinge val van 15 naar 5% wordt volgens mij ook net zo snel weer gecompenseerd.
Ik heb op enkele momenten op de BMS zelf even de SOC gecheckt, en die komt toch echt overeen met de waarde in de integratie. :?
Is me nog niet heel duidelijk wat onderin die plotselinge val (en stijging?) behelst.

Hoe dan ook, even zien hoe de RTE sensor nu herstelt :)
Als dat goed gaat, dan maak ik er een 'rolling' 7 dagen RTE van. Beetje vergelijkbaar met de verbruiksmeter in de auto.

Het valt me trouwens op dat er halverwege elke stijging en daling van de piek van de EPEX prijs altijd onbalansmomenten zijn waarin hij oplaadt.
[Afbeelding]
Gebeurt vrijwel elke dag.
En ook mijn eigen verbruik is goed te zien precies midden in de EPEX piek :'(
Dat is wel vreemd ja. De veronderstelling was toch dat de accu in beginsel altijd het huisverbruik zou moeten kunnen dekken en dat ‘ie sowieso laadt tegen de goedkoopste EPEX-prijzen.

Ik ben toch malle pietje niet!

• paQ

paQ

The Legend schreef op zondag 16 november 2025 @ 20:17:
[...]

Dat is wel vreemd ja. De veronderstelling was toch dat de accu in beginsel altijd het huisverbruik zou moeten kunnen dekken en dat ‘ie sowieso laadt tegen de goedkoopste EPEX-prijzen.
Passieve onbalansmarkt is vluchtig. Zoals ik had begrepen van Don is het op de actieve markt een ander verhaal en kun je anticiperen / strakker plannen. Maar dat duurt dus nog tot eind januari ofzo.
Als je vandaag je auto had geladen en de accu had leeg getrokken was de situatie ook dezelfde geweest.

En dan nog, het 'dure' tarief vandaag was 28 cent.
Op variabel zat ik ergens op 25.5.
x enkele kWh... komen we wel overheen he ;)

[ Voor 12% gewijzigd door paQ op 16-11-2025 20:23 ]

• overhyped
  • Nu online
Hoe denken de mensen hier over het volgende: ik heb een 12 kw solaredge omvormer draaien. Zonnepanelen direct op de deye aansluiten gaat ‘m niet worden dus. Ik dacht eerst: op de generator ingang, maar die is max 8kw als m’n google/chatgpt skills me niet in de steek laten. Dan toch gewoon op de load poort?

Ik ga voor de optie met off grid mogelijkheid.

• 0xygen500
  • Nu online
paQ schreef op zondag 16 november 2025 @ 20:21:
[...]

Passieve onbalansmarkt is vluchtig. Zoals ik had begrepen van Don is het op de actieve markt een ander verhaal en kun je anticiperen / strakker plannen. Maar dat duurt dus nog tot eind januari ofzo.
Als je vandaag je auto had geladen en de accu had leeg getrokken was de situatie ook dezelfde geweest.

En dan nog, het 'dure' tarief vandaag was 28 cent.
Op variabel zat ik ergens op 25.5.
x enkele kWh... komen we wel overheen he ;)
Zou de ems nog lerende zijne aan ons gebruikt?

• paQ

paQ

0xygen500 schreef op zondag 16 november 2025 @ 20:29:
[...]

Zou de ems nog lerende zijne aan ons gebruikt?
Ik weet niet of er geleerd wordt.
(Geen AI gedoe hier he;) )

Er wordt boven een bepaalde SOC laagdrempeliger geëxporteerd. Net zoals er beneden een bepaalde SOC eerder zal worden bijgeladen.

Ik denk wel dat ze bij Balans eea zullen blijven finetunen. De groep wordt ook steeds groter dus breder referentiekader .

[ Voor 14% gewijzigd door paQ op 16-11-2025 20:36 ]

• paQ

paQ

overhyped schreef op zondag 16 november 2025 @ 20:28:
Hoe denken de mensen hier over het volgende: ik heb een 12 kw solaredge omvormer draaien. Zonnepanelen direct op de deye aansluiten gaat ‘m niet worden dus. Ik dacht eerst: op de generator ingang, maar die is max 8kw als m’n google/chatgpt skills me niet in de steek laten. Dan toch gewoon op de load poort?

Ik ga voor de optie met off grid mogelijkheid.
Op de load poort?
Gewoon aan de AC zijde laten waar hij nu zit?

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

paQ schreef op zondag 16 november 2025 @ 20:37:
[...]

Op de load poort?
Die vraag stelde ik ook, als je off-grid bent dan zou je 'oude' pv omvormer kunnen starten als de voorwaarden wat hem betreft goed zijn.
Echter ga je dan tegen de Deye omvormer in :9

• 0xygen500
  • Nu online
paQ schreef op zondag 16 november 2025 @ 20:35:
[...]

Ik weet niet of er geleerd wordt.
(Geen AI gedoe hier he;) )

Er wordt boven een bepaalde SOC laagdrempeliger geëxporteerd. Net zoals er beneden een bepaalde SOC eerder zal worden bijgeladen.

Ik denk wel dat ze bij Balans eea zullen blijven finetunen. De groep wordt ook steeds groter dus breder referentiekader .
Er wordt wel naar je eigen verbruik gekeken tkch? Zal er niet rekening gehouden worden met je kooktijden etc.

• paQ

paQ

0xygen500 schreef op zondag 16 november 2025 @ 20:46:
[...]

Er wordt wel naar je eigen verbruik gekeken tkch? Zal er niet rekening gehouden worden met je kooktijden etc.
Geen idee. Ik weet wel dat ik niet de enige ben die aan de 5% zat vanavond :+

• overhyped
  • Nu online
Speedy-Andre schreef op zondag 16 november 2025 @ 20:40:
[...]

Die vraag stelde ik ook, als je off-grid bent dan zou je 'oude' pv omvormer kunnen starten als de voorwaarden wat hem betreft goed zijn.
Echter ga je dan tegen de Deye omvormer in :9
Is dat bezwaarlijk? Kon er zo 123 niets over vinden, behalve dat het ‘niet de bedoeling’ is. Maar volgens mij is de omvormer gewoon grid vormend.

• overhyped
  • Nu online
paQ schreef op zondag 16 november 2025 @ 20:37:
[...]

Op de load poort?
Ja die bedoel ik. Maar vroeg me af of er een reden kan zijn om ‘m naar de gen poort te verplaatsen. Is bij plaatsing een kleine moeite.

[ Voor 5% gewijzigd door overhyped op 16-11-2025 20:52 ]

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

overhyped schreef op zondag 16 november 2025 @ 20:52:
[...]

Ja die bedoel ik. Maar vroeg me af of er een reden kan zijn om ‘m naar de gen poort te verplaatsen. Is bij plaatsing een kleine moeite.
In theorie zouden er verbruikers in huis gebruik van kunnen maken maar de Deye is uit de accu aan het produceren waardoor de oude pv omvormer waarschijnlijk niet al z'n vermogen kwijt kan.

• Wolly
  • Niet online
overhyped schreef op zondag 16 november 2025 @ 20:52:
[...]

Ik denk dat hij op de gen port de accu kan laden, op de load port niet?

• overhyped
  • Nu online
Wolly schreef op zondag 16 november 2025 @ 20:56:
[...]

Ik denk dat hij op de gen port de accu kan laden, op de load port niet?
Denk je dat, of weet je dat? Want als zonnepanelen altijd op de gen poort moeten, en max 8kw kunnen zijn moet ik nog even grondig nadenken over hoe het een en ander in m’n huis past.

• dof

dof

Bij veel van de BE installaties zie ik opstellingen als deze:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A5qfwbG0P_kl8NbUyZue13CWP_c=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/q0q8a5BLwfI42loLm00OXP33.gif?f=fotoalbum_large

Maar ik denk dat ik toch even ga vragen om de Deye wat hoger te plaatsen of ernaast (mits je natuurlijk ruimte hebt), want met een extra accu uitbreiding (je weet maar nooit) moet je de boel toch weer verbouwen?

Hoewel het alleen de DC circuit breaker is die dan in de weg zit, die kun je natuurlijk wel verplaatsen...

Anyway, ik wil i.i.g. ruimte voor 1 module vrijhouden.

Any thoughts?

• 0xygen500
  • Nu online
dof schreef op zondag 16 november 2025 @ 21:10:
Bij veel van de BE installaties zie ik opstellingen als deze:[Afbeelding]

Maar ik denk dat ik toch even ga vragen om de Deye wat hoger te plaatsen of ernaast (mits je natuurlijk ruimte hebt), want met een extra accu uitbreiding (je weet maar nooit) moet je de boel toch weer verbouwen?

Hoewel het alleen de circuit breaker is die dan in de weg zit, die kun je natuurlijk wel verplaatsen...

Anyway, ik wil i.i.g. ruimte voor 1 module vrijhouden.

Any thoughts?
Je batterij staat er toch voor? Al is het bij mij los van elkaar. Batterij en omvormer niet onder elkaar.

• dof

dof

Gezien m'n beschikbare ruimte zal ik de batterij zover mogelijk tegen de muur willen...

• Sportmind
jacovn schreef op zondag 16 november 2025 @ 19:38:
[...]

Heb even geïnformeerd, de maximale onbalans tussen de fasen mag 6 kW in backup modus.

• 0xygen500
  • Nu online
dof schreef op zondag 16 november 2025 @ 21:14:
Gezien m'n beschikbare ruimte zal ik de batterij zover mogelijk tegen de muur willen...
Je kan vragen of ze het naast elkaar willen zetten.

• jacovn
  • Laatst online: 13:43
Sportmind schreef op zondag 16 november 2025 @ 21:18:
[...]

Heb even geïnformeerd, de maximale onbalans tussen de fasen mag 6 kW in backup modus.
3 fase kookplaat. Zal weinig onbalans zijn. De wp is ook 3 fase. Dingen als droger, wasmachine, vaatwasser, lucht wtw, ip camera systeem etc zijn wel allemaal 1 fase aangesloten.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• Wolly
  • Niet online
overhyped schreef op zondag 16 november 2025 @ 21:08:
[...]

Denk je dat, of weet je dat? Want als zonnepanelen altijd op de gen poort moeten, en max 8kw kunnen zijn moet ik nog even grondig nadenken over hoe het een en ander in m’n huis past.
Ik denk dat ik de load port in je post linkte aan de offgrid mogelijkheid, daarmee doelend op de backup load.

Afbeeldingslocatie: https://www.wccsolar.net/wp-content/uploads/nc/media/c805a9_4762a85bd7004998b9d5ba15cd79ff48mv2.jpg/v1/fit/w_834h_835q_90/file.jpg

Maar als je bedoelt dat je de zonnepanelen op de On-grid home load wil plaatsen dan is dat natuurlijk geen probleem, de Deye zal hiermee prima opladen. Uit de Backup load opladen lijkt mij tegenstrijdig, dat is alleen een output toch.

[ Voor 12% gewijzigd door Wolly op 16-11-2025 22:37 ]

• Wolly
  • Niet online
paQ schreef op zondag 16 november 2025 @ 17:07:
(theorie) RTE = (discharge − ΔSOC_kWh) / (charge + losses)

[mono]cap: 48.2 kWh
soc_start: 27.0 %
soc_now: 20.0 %
delta_soc_kwh 3.3740000000000006 kWh

charge: 13.9 kWh
discharge: 16.8 kWh
losses: 1.6 kWh
Dus netto is er -3.374kWh in de batterij. De RTE is dan (16,8 -3.374) / 13,9 = 96.6%

[ Voor 18% gewijzigd door Wolly op 16-11-2025 22:58 ]

Pagina: 1 ... 21 ... 23 Laatste