Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Hier ook voorbereid op een extra module.dof schreef op zondag 16 november 2025 @ 21:10:
Bij veel van de BE installaties zie ik opstellingen als deze:[Afbeelding]
Maar ik denk dat ik toch even ga vragen om de Deye wat hoger te plaatsen of ernaast (mits je natuurlijk ruimte hebt), want met een extra accu uitbreiding (je weet maar nooit) moet je de boel toch weer verbouwen?
Hoewel het alleen de DC circuit breaker is die dan in de weg zit, die kun je natuurlijk wel verplaatsen...
Anyway, ik wil i.i.g. ruimte voor 1 module vrijhouden.
Any thoughts?
De Deye zou dan te te hoog komen dus wat opzij geplaatst, is dat wat je bedoeld?
Er zit nu nog 50cm tot aan het plafond maar zie je slecht op de foto door de houtopslag aan het plafond ervoor.
Dit ging zo precies qua kabellengte van de batterij af.
⁹
[ Voor 6% gewijzigd door ibak op 16-11-2025 23:09 ]
In de telling is - erbij (charge)Wolly schreef op zondag 16 november 2025 @ 22:59:
[...]
Klopt, maar door het minnetje voor 3,374 mag ik in zeggen
Een positief getal is discharge
as we speak is dit de situatie
cap: 48.2 kWh
soc_start: 27.0 %
soc_now: 28.0 %
delta_soc_kwh -0.48200000000000004 kWh
charge: 21.2 kWh
discharge: 22.1 kWh
losses: 2.5 kWh
d_eff: 22.582 kWh
c_eff: 23.7 kWh
RTE_calc: 95.28270042194093 %
Nog steeds (te?) positief natuurlijk, als je al 2.5 kWh losses hebt aan eigenverbruik, dan zou er maar 1.2 kWh conversieverlies zijn?
Er zitten wat vertragingen tussen registratie van charge / discharge en de SOC.
m.a.w. ik zie de SOC soms dalen of stijgen, zonder dat daar een plausibele charge of discharge tegenover staat. Samen met onnauwkeurigheid misschien en wat afrondingdverschillen.
NOM waardes tot +/-50W lijken ook geen charge of discharge te hebben.
Maar dichterbij een RTE dan dit kan ik vooralsnog niet komen.
Ja dat is mooi, jij kunt er nog wel 4 op kwijt lijkt hetibak schreef op zondag 16 november 2025 @ 23:00:
[...]
Hier ook voorbereid op een extra module.
De Deye zou dan te te hoog komen dus wat opzij geplaatst, is dat wat je bedoeld?
Er zit nu nog 50cm tot aan het plafond maar zie je slecht op de foto door de houtopslag aan het plafond ervoor.
Dit ging zo precies qua kabellengte van de batterij af.
[Afbeelding]⁹
Ik denk dat ik maar probeer om ruimte voor 1 module vrij te houden tussen het batterijblok (van drie modules) en de Deye, en ook zal vragen of ze de DC schakelaar ernaast willen doen. 't Is natuurlijk dikke en dure accu kabel (120 mm2 volgens Deye manual...) maar beter nu doen dan later verlengen.
Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp
Klopt, ook ik was vandaag een groot gedeelte van de dag vrij leeg! Ben benieuwd hoe het kan dat de SOC zo snel daalt bij de laatste procenten.paQ schreef op zondag 16 november 2025 @ 20:49:
[...]
Geen idee. Ik weet wel dat ik niet de enige ben die aan de 5% zat vanavond
oeps, las even te snelpaQ schreef op zondag 16 november 2025 @ 23:26:
De kabels aan de accu's zijn 50mm2.
[ Voor 54% gewijzigd door dof op 16-11-2025 23:40 ]
Bij mij staan/hangen ze naast elkaar. Dat kan ook gewoon.dof schreef op zondag 16 november 2025 @ 21:10:
Bij veel van de BE installaties zie ik opstellingen als deze:[Afbeelding]
Maar ik denk dat ik toch even ga vragen om de Deye wat hoger te plaatsen of ernaast (mits je natuurlijk ruimte hebt), want met een extra accu uitbreiding (je weet maar nooit) moet je de boel toch weer verbouwen?
Hoewel het alleen de DC circuit breaker is die dan in de weg zit, die kun je natuurlijk wel verplaatsen...
Anyway, ik wil i.i.g. ruimte voor 1 module vrijhouden.
Any thoughts?
Ben meermaals gaan kijken op de BMS in de accu, en de waardes kwamen echt overeen.zunrob schreef op zondag 16 november 2025 @ 23:35:
[...]
Klopt, ook ik was vandaag een groot gedeelte van de dag vrij leeg! Ben benieuwd hoe het kan dat de SOC zo snel daalt bij de laatste procenten.
Het is een zogenaamde "voltage sag". Voltage dipt ook super laag op dat moment.
*50dof schreef op zondag 16 november 2025 @ 23:35:
[...]
Vaste lengte? Oftewel zitten de kabelschoenen er dan al aan?
Ik dacht even dat ze ter plekke kabelschoenen er aan persen, maar het is begrijpelijk dat ze dat niet te plekke doen. Dat is bij accu kabels van ~120mm2 ook weer een bijzondere tak van sport...
Volgens mij krimpen ze de hoofdkabel ter plekke. De links zitten bij de modules.
Ik dacht juist dat het laatste stukje kabel naar de batterij helemaal klaar wordt geleverd, en ze een stuk of 3 lengtes mee hebben.paQ schreef op zondag 16 november 2025 @ 23:38:
[...]
*50
Volgens mij krimpen ze de hoofdkabel ter plekke. De links zitten bij de modules.
Wat is super laag in dit geval?paQ schreef op zondag 16 november 2025 @ 23:37:
[...]
Ben meermaals gaan kijken op de BMS in de accu, en de waardes kwamen echt overeen.
Het is een zogenaamde "voltage sag". Voltage dipt ook super laag op dat moment.
Maar 50mm2 bij de 12 kW Deye?paQ schreef op zondag 16 november 2025 @ 23:38:
[...]
*50
Begrijp ik dan de instructie uit de Deye manual verkeerd?
:strip_exif()/f/image/4YemVwNvHmOiSkvRI2AkGkiL.gif?f=fotoalbum_large)
Edit: 'k Heb de berekeningen niet paraat, maar de weerstand is natuurlijk een functie van diameter en lengte. Dus 50mm2 zal met deze korte lengtes vast wel oke zijn. Anders hadden we wel iets gehoord van warme kabels
[ Voor 14% gewijzigd door dof op 17-11-2025 00:02 ]
Ik Verwacht m’n hele huis als ‘backup load’ te plaatsen, en dat in een backup situetie de deye een grid vormt zodat m’n solaredge opstart en dus ook de accu’s laad. Dat kan sowieso op de gen poort maar, wat ik vindt is die max 8kw. De datasheets en handleidingen zijn alleen niet super duidelijk.Wolly schreef op zondag 16 november 2025 @ 22:36:
[...]
Ik denk dat ik de load port in je post linkte aan de offgrid mogelijkheid, daarmee doelend op de backup load.
[Afbeelding]
Maar als je bedoelt dat je de zonnepanelen op de On-grid home load wil plaatsen dan is dat natuurlijk geen probleem, de Deye zal hiermee prima opladen. Uit de Backup load opladen lijkt mij tegenstrijdig, dat is alleen een output toch.
Zijn die paarse pieken laad momenten ?paQ schreef op zondag 16 november 2025 @ 20:04:
[...]
Ik begon de dag met SOC26 en het heeft nog een paar laadpiekjes gekend incl die van 15:30 en 16:00, maar precies tegen het duurste EPEX moment BAM leeg.(koken enzo)
Oh well.
Hij begint nu af en toe weer op basis van onbalans te laden zie ik.
De plotselinge val van 15 naar 5% wordt volgens mij ook net zo snel weer gecompenseerd.
Ik heb op enkele momenten op de BMS zelf even de SOC gecheckt, en die komt toch echt overeen met de waarde in de integratie.
Is me nog niet heel duidelijk wat onderin die plotselinge val (en stijging?) behelst.
Hoe dan ook, even zien hoe de RTE sensor nu herstelt
Als dat goed gaat, dan maak ik er een 'rolling' 7 dagen RTE van. Beetje vergelijkbaar met de verbruiksmeter in de auto.
Het valt me trouwens op dat er halverwege elke stijging en daling van de piek van de EPEX prijs altijd onbalansmomenten zijn waarin hij oplaadt.
[Afbeelding]
Gebeurt vrijwel elke dag.
En ook mijn eigen verbruik is goed te zien precies midden in de EPEX piek
Bij een SOC van 20-30% zou je verwachten dat bij lage EPEX kosten de SOC toch een stuk verhoogd wordt ?
Dan wordt er wel geladen maar dat gaat in bursts en niet een paar uur lang.
Zou dat zijn omdat algoritme er van uit gaat dat er solar opbrengst genoeg zal zijn overdag ?
Er zou iets van jaargetijde in algoritme moeten zitten. Mijn solar ligt allemaal onder lage hoek. Zeer weining opbrengst in de winter maanden.
Ik zal wel van net moeten/willen laden als het goedkoop is en gebruiken als het duur is. Of is het verschil zo weinig dat het de moeite niet waard is met laad/ontlaat verlies ?
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Zoek even wat posts eerder op. Wat ik gevonden heb geeft de Deye op Load wel een signaal af waarop de SE mogelijk in bedrijf komt... Op Gen niet.overhyped schreef op maandag 17 november 2025 @ 02:55:
[...]
Ik Verwacht m’n hele huis als ‘backup load’ te plaatsen, en dat in een backup situetie de deye een grid vormt zodat m’n solaredge opstart en dus ook de accu’s laad. Dat kan sowieso op de gen poort maar, wat ik vindt is die max 8kw. De datasheets en handleidingen zijn alleen niet super duidelijk.
De SE moet vervolgens frequentiegestuurd afbouwen. Anders gaat het evengoed mis.
Dit is niet gecertificeerd tussen Deye en SE.
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Top, ik ga zoekenRonald schreef op maandag 17 november 2025 @ 08:05:
[...]
Zoek even wat posts eerder op. Wat ik gevonden heb geeft de Deye op Load wel een signaal af waarop de SE mogelijk in bedrijf komt... Op Gen niet.
De SE moet vervolgens frequentiegestuurd afbouwen. Anders gaat het evengoed mis.
Dit is niet gecertificeerd tussen Deye en SE.
Het zijn telkens korte periodes. Doorgaans 3-8 min.jacovn schreef op maandag 17 november 2025 @ 07:55:
[...]
Zijn die paarse pieken laad momenten ?
Bij een SOC van 20-30% zou je verwachten dat bij lage EPEX kosten de SOC toch een stuk verhoogd wordt ?
Dan wordt er wel geladen maar dat gaat in bursts en niet een paar uur lang.
Zou dat zijn omdat algoritme er van uit gaat dat er solar opbrengst genoeg zal zijn overdag ?
Er zou iets van jaargetijde in algoritme moeten zitten. Mijn solar ligt allemaal onder lage hoek. Zeer weining opbrengst in de winter maanden.
Ik zal wel van net moeten/willen laden als het goedkoop is en gebruiken als het duur is. Of is het verschil zo weinig dat het de moeite niet waard is met laad/ontlaat verlies ?
Hier valt idd te lezen dat het dit nu juist niet doet met SE.overhyped schreef op maandag 17 november 2025 @ 08:33:
[...]
Top, ik ga zoekenzolang er maar geladen wordt via load in off grid is het goed eigenlijk.
Dus pas op als je daar keuzes op baseerd...
Is er iets op die tijdstippen ? En dip in de prijs (per uur of per 15 minuten vastgesteld toch)paQ schreef op maandag 17 november 2025 @ 08:36:
[...]
Het zijn telkens korte periodes. Doorgaans 3-8 min.
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Sowieso prijs lager dan EPEX.jacovn schreef op maandag 17 november 2025 @ 09:18:
[...]
Is er iets op die tijdstippen ? En dip in de prijs (per uur of per 15 minuten vastgesteld toch)
En dan zoveel mogelijk schurend aan 0,00 kaal tarief.
Kun je uitleggen wat je bedoeld met prijs lager dan EPEX? Is dat passieve onbalans prijs? Dat van 0 cent zie je ook daadwerkelijk? En is dat dan in het dashboard te zien?paQ schreef op maandag 17 november 2025 @ 09:20:
[...]
Sowieso prijs lager dan EPEX.
En dan zoveel mogelijk schurend aan 0,00 kaal tarief.
Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber
Als ze 'raak' schieten in dat tijdvak, en idd de passieve onbalansprijs onder de EPEX (day ahead) prijs zit, dan wordt dat achteraf met je verrekend.Sportmind schreef op maandag 17 november 2025 @ 09:53:
[...]
Kun je uitleggen wat je bedoeld met prijs lager dan EPEX? Is dat passieve onbalans prijs? Dat van 0 cent zie je ook daadwerkelijk? En is dat dan in het dashboard te zien?
Kun je dat nog toelichten? Als er bv 2 cent onder EPEX wordt geladen, betaal ik dan 2 cent? Of betaal ik EPEX en "krijg" ik later nog 2 cent?paQ schreef op maandag 17 november 2025 @ 09:55:
[...]
Als ze 'raak' schieten in dat tijdvak, en idd de passieve onbalansprijs onder de EPEX (day ahead) prijs zit, dan wordt dat achteraf met je verrekend.
Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber
Ben ook om het dye topic aan het lezen, en het lijkt erop dat de omvormer op de generator ingang, met als instelling micro omvormer de stabielste situatie oplevert. Nog wat uitzoek werk te doenibak schreef op maandag 17 november 2025 @ 08:38:
[...]
Hier valt idd te lezen dat het dit nu juist niet doet met SE.
Dat laatste, maar dat wordt 2 dagen later verrekend al in je account.Sportmind schreef op maandag 17 november 2025 @ 10:51:
[...]
Kun je dat nog toelichten? Als er bv 2 cent onder EPEX wordt geladen, betaal ik dan 2 cent? Of betaal ik EPEX en "krijg" ik later nog 2 cent?
Kan ook de andere kant opvallen he
Duidelijk! En als ik het goed begrijp betaal je dus alleen energiebelasting over dat deel wat je zelf verbruikt? En dit wordt uiteindelijk door de MID meter geregistreerd en zo verrekend?paQ schreef op maandag 17 november 2025 @ 11:05:
[...]
Dat laatste, maar dat wordt 2 dagen later verrekend al in je account.
Kan ook de andere kant opvallen he(als het systeem net te laat is en naast de pot piest)
In de zomer gaat er natuurlijk minder bijgeladen worden voor eigen verbruik, want veel zon. Als balans met jouw zonnestroom het net passief/actief balanceert (dus de accu ontlaadt) wat zijn dan de verdiensten? Krijg je dan de EPEX prijs van dat moment + verdiensten belancering? Of heeft balans dan gratis energie van mijn panelen gebruikt? Wordt het weggstreept tegen een laadcyclus van het net?
En een algemene vraag ook aan allen; bouw je uberhaupt nog salderingtegoed op in dit laatste jaar? Bijvoorbeeld door passieve ontlading uit de accu voor de onbalans? Na 1 jan 2027 maakt het niet meer uit, maar ben toch even benieuwd hoe dit zit.
Volgens mij betaal je over alles wat door je meter gaat 2 cent opslag.Sportmind schreef op maandag 17 november 2025 @ 11:43:
[...]
Duidelijk! En als ik het goed begrijp betaal je dus alleen energiebelasting over dat deel wat je zelf verbruikt? En dit wordt uiteindelijk door de MID meter geregistreerd en zo verrekend?
In de zomer gaat er natuurlijk minder bijgeladen worden voor eigen verbruik, want veel zon. Als balans met jouw zonnestroom het net passief/actief balanceert (dus de accu ontlaadt) wat zijn dan de verdiensten? Krijg je dan de EPEX prijs van dat moment + verdiensten belancering? Of heeft balans dan gratis energie van mijn panelen gebruikt? Wordt het weggstreept tegen een laadcyclus van het net?
En een algemene vraag ook aan allen; bouw je uberhaupt nog salderingtegoed op in dit laatste jaar? Bijvoorbeeld door passieve ontlading uit de accu voor de onbalans? Na 1 jan 2027 maakt het niet meer uit, maar ben toch even benieuwd hoe dit zit.
Alleen als er verkeer is 'voor Tennet' dan betaal je daarover niets. Geen opslag en geen belastingen.
Dat is @scoobs 100W toch?
Maar nog afhankelijk van hoe hard hij aan het werk is?
Is het ergens te monitoren hoeveel het precies is, of is het doorgaans 100W?
edit:
Hmm de sensor omschrijving beweert anders:
Vreemd, want ik heb soms uren dat er GEEN losses verbruik bij komt.state_class: total_increasing
Alt Name: Daily Losses
description: Includes today's consumption of the inverter device itself as well AC/DC conversion losses
unit_of_measurement: kWh
device_class: energy
friendly_name: Inverter Today's Losses
[ Voor 43% gewijzigd door paQ op 17-11-2025 12:26 ]
Die belastingen komen er wel aan vanaf 1-1-2027.paQ schreef op maandag 17 november 2025 @ 11:46:
[...]
Alleen als er verkeer is 'voor Tennet' dan betaal je daarover niets. Geen opslag en geen belastingen.
Nu wordt de belasting op een ingekochte kWh (10,5ct) nog weggescholden als je een kWh teruglevert naar het net. Dat gaat het verdienmodel veel pijn doen.
Dus ook voor terugleveren (als je accu vol zou zijn) 2 cent opslag betalen, maar dan neem ik aan dat je wel EPEX prijs krijgt?paQ schreef op maandag 17 november 2025 @ 11:46:
[...]
Volgens mij betaal je over alles wat door je meter gaat 2 cent opslag.
nee ook aan onbalansSportmind schreef op maandag 17 november 2025 @ 11:56:
[...]
Dus ook voor terugleveren (als je accu vol zou zijn) 2 cent opslag betalen, maar dan neem ik aan dat je wel EPEX prijs krijgt?
Dat is waar heel die handel nu op draait
Dat neem ik aan van niet toch? Onbalans staat hier los van?Wolly schreef op maandag 17 november 2025 @ 11:51:
[...]
Die belastingen komen er wel aan vanaf 1-1-2027.
Nu wordt de belasting op een ingekochte kWh (10,5ct) nog weggescholden als je een kWh teruglevert naar het net. Dat gaat het verdienmodel veel pijn doen.
Daar heb ik nog geen nieuws van gelezen, volgens mij gaat alles over je slimme meter en wordt daarop afgerekend voor de belasting?Sportmind schreef op maandag 17 november 2025 @ 12:09:
[...]
Dat neem ik aan van niet toch? Onbalans staat hier los van?
De balanseringsdiensten richting tennet zouden hier buiten moeten vallen als ik 't goed lees. Dat is het verschil tussen wat balansenergie aanbied en wat de rest doet.Wolly schreef op maandag 17 november 2025 @ 11:51:
[...]
Die belastingen komen er wel aan vanaf 1-1-2027.
Zou kunnen hoor! Ik bedenk me dat ik als consument dan per kWh een "groot" risico draag voor onbalanshandel als ik sowieso de EB moet betalen. Dus per kWh lever ik sowieso al 10.5 cent in. Maar goed; als ik uiteindelijk kostenneutraal eruit kom en het grootste deel van het jaar NOM draai vind ik het prima.Wolly schreef op maandag 17 november 2025 @ 12:14:
[...]
Daar heb ik nog geen nieuws van gelezen, volgens mij gaat alles over je slimme meter en wordt daarop afgerekend voor de belasting?
Ik lees inderdaad op Vereniging Eigen Huis:
Afschaffing salderingsregeling. De salderingsregeling houdt in dat je stroom die je aan het net levert, mag afstrepen van stroom die je afneemt. Alleen over het restant betaal je energiebelasting. Maar deze regeling wordt in 2027 afgeschaft. Gevolg is dat je straks energiebelasting betaalt over álle stroom die jij afneemt. Dus ook over alle stroom die jouw thuisbatterij ingaat om onbalans te herstellen.
Dat zou dan weer mooi zijn. Waar lees je dat? Heb je een link?overhyped schreef op maandag 17 november 2025 @ 12:15:
[...]
De balanseringsdiensten richting tennet zouden hier buiten moeten vallen als ik 't goed lees. Dat is het verschil tussen wat balansenergie aanbied en wat de rest doet.
Zo had ik het ook begrepen.overhyped schreef op maandag 17 november 2025 @ 12:15:
[...]
De balanseringsdiensten richting tennet zouden hier buiten moeten vallen als ik 't goed lees. Dat is het verschil tussen wat balansenergie aanbied en wat de rest doet.
De MID meter + EMS loggen per seconde. Zodoende kunnen ze verantwoorden bij tennet welk verkeer ('voor hen') wel over de meter is gegaan maar niet berekend (en belast) dient te worden.
[ Voor 20% gewijzigd door paQ op 17-11-2025 12:23 ]
Dat zou mooi zijn, maar op basis van wat heb je dat zo begrepen? En is dat ook na 1-1-2027 van toepassing?paQ schreef op maandag 17 november 2025 @ 12:23:
[...]
Zo had ik het ook begrepen.
De MID meter + EMS loggen per seconde. Zodoende kunnen ze verantwoorden bij tennet welk verkeer ('voor hen') wel over de meter is gegaan maar niet berekend (en belast) dient te worden.
Tsja, eigen verbruik is in deze natuurlijk relatief: Passthrough power is natuurlijk 100% efficient. Vanuit de batterij of PV heb je natuurlijk te maken met een efficientiecurvepaQ schreef op maandag 17 november 2025 @ 11:48:
Hmm het lijkt er toch op dat in de "losses' sensor uit Solarman geen eigen verbuik zit.
Dat is @scoobs 100W toch?
Maar nog afhankelijk van hoe hard hij aan het werk is?
Is het ergens te monitoren hoeveel het precies is, of is het doorgaans 100W?
De batterij is met 48kwh dusdanig groot dat je normaliter niet meer dan .2C laad/ontlaad doet, dus vziw is dat practisch verwaarloosbaar.
Is natuurlijk de vraag hoe die curve is. En ja, het is te achterhalen, maar in een vorige post noemde je het "niet te doen", maar het is erger dan je denkt: Je hebt een 6-tal CT coils, twee hall sensors, en wat voltagemeters voor AC en DC nodig. Die moeten allen gecalibreerd zijn. Dan weet je exact wat aan alle vier de kanten de omvormer in en uit gaat. Na een maand kun je vermoedelijk genoeg data gegenereerd om met een redelijke zekerheid te bepalen waar de verliezen zitten, en wat de verliezen ongeveer zijn bij verschillende vermogens, over de verschillende onderdelen van de deye.
Of je kijkt in het dashboard van balans om te kijken hoeveel erin gaat vs hoeveel eruit gaat als het buiten donker is.
Ik kan het zo 123 niet terug vinden, maar heb nu ook niet de tijd om uitgebreid te zoekenSportmind schreef op maandag 17 november 2025 @ 12:19:
[...]
Dat zou dan weer mooi zijn. Waar lees je dat? Heb je een link?
Dit is wel een goede beschrijving van de problematiek na 1-1-2027. Mocht Balans daar met Tennet of wie dan ook een oplossing voor hebben dan zou dat zeer welkom zijn.overhyped schreef op maandag 17 november 2025 @ 12:34:
[...]
Ik kan het zo 123 niet terug vinden, maar heb nu ook niet de tijd om uitgebreid te zoeken
https://www.rabobank.nl/k...huisbatterij-zeer-onzekerConsumenten betalen energiebelasting en btw over de elektriciteit die ze afnemen van het net. In 2025 bedraagt die energiebelasting ruim 10 cent per kWh. Daarbovenop komt nog de btw. Over het verbruik van eigen opgewekte zonnestroom betalen ze géén energiebelasting en btw. Zolang de salderingsregeling er is, geldt dit ook voor gesaldeerde elektriciteit. Dit stopt echter zodra de salderingsregeling is afgeschaft.
Daardoor wordt het onaantrekkelijker om je batterij te laden met elektriciteit uit het net en die elektriciteit later weer te leveren aan het net. De handel op zowel de day-aheadmarkt als op de onbalansmarkt wordt dus minder winstgevend.
Stel: je hebt een thuisbatterij en een dynamisch contract en je laadt je batterij op wanneer de elektriciteitsprijs op de day-aheadmarkt 0 euro per kWh is. Als huishouden betaal je daar in 2025 ruim 10 cent energiebelasting en ruim 2 cent btw over, nog exclusief een marge per kWh die de energieleverancier hanteert. Door de salderingsregeling krijg je die 12 cent echter weer terug op het moment dat de batterij ontlaadt en de stroom wordt geleverd aan het net. Vanaf 2027 ontvang je enkel nog de prijs van de day-aheadmarkt en niet meer de energiebelasting en btw. De prijs op de day-aheadmarkt moet op het moment van ontladen dus minstens 12 cent hoger liggen dan op het moment van laden om winst te kunnen maken.
Een verschil van minimaal 12ct zie ik maar weinig helaas.
De situatie in de Rabo link is logisch; je laadt dan zelf van het net je accu om later op de juiste prijs te ontladen. Dat is na 1 jan 2027 vooral gunstig als je dat met een overschot zonnestroom doet.Wolly schreef op maandag 17 november 2025 @ 12:36:
[...]
Dit is wel een goede beschrijving van de problematiek na 1-1-2027. Mocht Balans daar met Tennet of wie dan ook een oplossing voor hebben dan zou dat zeer welkom zijn.
[...]
https://www.rabobank.nl/k...huisbatterij-zeer-onzeker
Een verschil van minimaal 12ct zie ik maar weinig helaas.
Dat is day ahead handel (heeft denk ik indirect wel met een onbalans te maken). Dat verdienmodel is inderdaad minder winstgevend voor de toekomst als je je stroom hiervoor van het net haalt.
De onbalansdienst die je richting Tennet doet, zoals beoogd door balans energie is iets anders wat dat betreft.
[ Voor 12% gewijzigd door Sportmind op 17-11-2025 12:44 ]
In de eerste alinea:Sportmind schreef op maandag 17 november 2025 @ 12:41:
[...]
De situatie in de Rabo link is logisch; je laadt dan zelf van het net je accu om later op de juiste prijs te ontladen. Dat is na 1 jan 2027 vooral gunstig als je dat met een overschot zonnestroom doet.
Dat is day ahead handel (heeft denk ik indirect wel met een onbalans te maken). Dat verdienmodel is inderdaad minder winstgevend voor de toekomst als je je stroom hiervoor van het net haalt.
De onbalansdienst die je richting Tennet doet, zoals beoogd door balans energie is iets anders wat dat betreft.
Hoe je het beestje verder noemt zal weinig uitmaken, wat door de meter gaat wordt aangeslagen voor energiebelasting en btw.De handel op zowel de day-aheadmarkt als op de onbalansmarkt wordt dus minder winstgevend.
Ik dacht dat je dat eigenlijk al wist toen ik onderstaande reactie van jou las:
Sportmind schreef op maandag 10 november 2025 @ 11:24:
[...]
Maar het verdienmodel wordt niet minder niet door die reden. Dat komt doordat je per kWh voor jouw accu in 2027 sowieso grofweg €0,10 meer gaat betalen bij import doordat de saldering vervalt. Hierdoor heb je grotere marges nodig om het nog rendabel te kunnen verkopen.
Dit is de correcte officiële lezing (vandaar dat ik aangaf dat het niet gevalideerd is, dus je de werking absoluut niet moet verwachten). Doch wat nodig zou zijn voor werking lijkt zowel in de Deye als SE aanwezig.ibak schreef op maandag 17 november 2025 @ 08:38:
[...]
Hier valt idd te lezen dat het dit nu juist niet doet met SE.
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
De day ahead en passieve onbalans was ik bekend mee dat de energiebelasting een rol speelde. Maar net als @overhyped meen ik ergens gelezen te hebben dat je geen kosten hebt aan de handel door balans energie omdat dit op contractbasis richting Tennet gaat. Vandaar dat ik niet zeker ben hoe dit zit. Er zijn andere (veel grotere) partijen dan balans energie die ook balanceren op bijvoorbeeld de aFRR. Gaan die partijen dan ook na 1 jan 2027 per kWh ook energiebelasting betalen? Ik ging er vanuit dat de MID meter ook daarvoor is, om te zien welk deel onbalanshandel is en welk deel niet.Wolly schreef op maandag 17 november 2025 @ 12:49:
[...]
In de eerste alinea:
[...]
Hoe je het beestje verder noemt zal weinig uitmaken, wat door de meter gaat wordt aangeslagen voor energiebelasting en btw.
Ik dacht dat je dat eigenlijk al wist toen ik onderstaande reactie van jou las:
[...]
[ Voor 3% gewijzigd door Sportmind op 17-11-2025 13:05 ]
@Balans Energie kan jij dit verduidelijken?Sportmind schreef op maandag 17 november 2025 @ 13:00:
[...]
De day ahead en passieve onbalans was ik bekend mee dat de energiebelasting een rol speelde. Maar net als @overhyped meen ik ergens gelezen te hebben dat je geen kosten hebt aan de handel door balans energie omdat dit op contractbasis richting Tennet gaat. Vandaar dat ik niet zeker ben hoe dit zit. Er zijn andere (veel grotere) partijen dan balans energie die ook balanceren op bijvoorbeeld de aFRR. Gaan die partijen dan ook na 1 jan 2027 per kWh ook energiebelasting betalen? Ik ging er vanuit dat de MID meter ook daarvoor is, om te zien welk deel onbalanshandel is en welk deel niet.
Want energiebelasting is wet, daar gaat balans energie geen vrijstelling voor krijgen neem ik aan. Maar ik weet dus niet of automatisch in alle scenario's EB toegepast gaat worden. Misschien kunnen ze het met de MID-meter de vrijstelling regelen voor de belastingsdienst. EPEX is natuurlijk anders dan aFRR, ook qua tarieven structuur. Dus als er geen vrijstelling is moeten er veel hogere vergoedingen zijn op de aFRR markt, dan kan het zijn dat het die 14 cent EB+BTW compenseert.
Ik lees een activatievergoeding van €100 – €300 per MWh bij activatie, dus €0,10-€0,30 cent per kWh. Dat betekent dat het vanaf een vergoeding van 140 euro per MWh de energiebelasting+BTW wordt compenseerd maar dan moet nog het verschil in EPEX worden gecompenseerd. En hopelijk wordt dat door Balans energie weggestreept. Al het winst daarboven wel met 70%/30% wordt verdeeld. Zou fijn zijn als Balans energie daar nog een uitspraak over kan doen.
[ Voor 8% gewijzigd door KoningSlakkie op 17-11-2025 13:12 ]
De grotere partijen zijn uitgezonderd, dat is dus ook de ellende. Zij kunnen veel beter concurreren dan al die thuisaccu's.Sportmind schreef op maandag 17 november 2025 @ 13:00:
[...]
De day ahead en passieve onbalans was ik bekend mee dat de energiebelasting een rol speelde. Maar net als @overhyped meen ik ergens gelezen te hebben dat je geen kosten hebt aan de handel door balans energie omdat dit op contractbasis richting Tennet gaat. Vandaar dat ik niet zeker ben hoe dit zit. Er zijn andere (veel grotere) partijen dan balans energie die ook balanceren op bijvoorbeeld de aFRR. Gaan die partijen dan ook na 1 jan 2027 per kWh ook energiebelasting betalen? Ik ging er vanuit dat de MID meter ook daarvoor is, om te zien welk deel onbalanshandel is en welk deel niet.

https://www.engie.nl/zake...e-tarieven-vrijstellingen
en, voor zover mijn geheugen me niet in de steek laat, was het hele idee van balans energie is dat ze door de gekoppelde thuisaccus een vergelijkbare status hebben. Maargoed, ik wacht even wat er verder komt. Nu weer aan het werkWolly schreef op maandag 17 november 2025 @ 13:20:
[...]
De grotere partijen zijn uitgezonderd, dat is dus ook de ellende. Zij kunnen veel beter concurreren dan al die thuisaccu's.
[Afbeelding]
https://www.engie.nl/zake...e-tarieven-vrijstellingen
"Het gaat over de meter, maar wordt gecorrigeerd door TenneT.
Je betaald dus geen kosten over stroom die ingezet wordt voor balanceringsdiensten (beide kanten op).
Kosten, EB, BTW en dynamische prijs betaal/ontvang je alleen over momenten die voor eigen gebruik zijn."
Dat klinkt hoopvol, maar leidt nog wel tot vragen. Is dat ook zo na 1-1-2027 als de salderingsregeling wegvalt? Op basis van welke wettelijke regeling is deze uitspraak gebaseerd?dof schreef op maandag 17 november 2025 @ 13:35:
Wat betreft kosten & belastingen over balanceringsdiensten heeft Don hierover geschreven:
"Het gaat over de meter, maar wordt gecorrigeerd door TenneT.
Je betaald dus geen kosten over stroom die ingezet wordt voor balanceringsdiensten (beide kanten op).
Kosten, EB, BTW en dynamische prijs betaal/ontvang je alleen over momenten die voor eigen gebruik zijn."
Tennet heeft ook weinig te maken met energiebelasting en BTW, dus er moet een regeling met de Belastingdienst zijn waarnaar verwezen kan worden.
In de contracten die Balans naar klanten stuurt staat volgens mij ook niets hierover genoemd...
[ Voor 5% gewijzigd door Wolly op 17-11-2025 13:41 ]
Ik ga er van uit dat Tennet, middels partijen zoals Balans Energie, via onze accu's daar de verantwoordelijkheid voor draagt of heeft.Wolly schreef op maandag 17 november 2025 @ 13:39:
[...]
Dat klinkt hoopvol, maar leidt nog wel tot vragen. Is dat ook zo na 1-1-2027 als de salderingsregeling wegvalt? Op basis van welke wettelijke regeling is deze uitspraak gebaseerd?
Tennet heeft ook weinig te maken met energiebelasting en BTW, dus er moet een regeling met de Belastingdienst zijn waarnaar verwezen kan worden.
Verder lijkt me dit een vraag voor @Balans Energie
na wat klooien heb ik de Tennet onbalansprijzen per MWh in HA kunnen hengelen.
:strip_exif()/f/image/YC48Uc4GI2SjYt5IF9pVG5BH.png?f=user_large)
Ik snap er een beetje uit dat als er een tekort is, het shortage tarief omhoog schiet voor dat kwartier. Aangesloten partijen die ook al op de aFRR markt kunnen bewegen kun dan leveren tijdens dat tijdvak met het hoge shortage tarief.
En die vergoeding bestaat dan uit de availability fee en de activation fee?
Zoiets @Balans Energie ?
[ Voor 39% gewijzigd door paQ op 17-11-2025 14:52 ]
Maar die is vanaf februari niet meer interessant toch?0xygen500 schreef op maandag 17 november 2025 @ 14:52:
[Afbeelding]
Hier heb ik hem per kWh tegen de epex prijzen weg gezet.
edit:
@0xygen500 dat is toch de bedoeling juist van "balans"?
[ Voor 7% gewijzigd door paQ op 17-11-2025 15:08 ]
Februari duurt nog lang 😂.paQ schreef op maandag 17 november 2025 @ 14:53:
[...]
Maar die is vanaf februari niet meer interessant toch?
edit:
@0xygen500 dat is toch de bedoeling juist van "balans"?
In mijn optiek is er geen surplus als er een tekort is. Dat zou hetzelfde zijn als dat een bank je twee saldi identiek laat zien.
Als er een tekort is, schiet de shortage prijs omhoog voor dat kwartier. Althans, zo stel ik me dat voor.0xygen500 schreef op maandag 17 november 2025 @ 15:18:
[...]
Februari duurt nog lang 😂.
In mijn optiek is er geen surplus als er een tekort is. Dat zou hetzelfde zijn als dat een bank je twee saldi identiek laat zien.
Ja dat zie ik ook zo voor mij, maar een surplus betekent toch overschot?paQ schreef op maandag 17 november 2025 @ 15:40:
[...]
Als er een tekort is, schiet de shortage prijs omhoog voor dat kwartier. Althans, zo stel ik me dat voor.
Er kan toch ook een overschot ontstaan?0xygen500 schreef op maandag 17 november 2025 @ 15:43:
[...]
Ja dat zie ik ook zo voor mij, maar een surplus betekent toch overschot?
lees negatieve prijzen.
Is toch mooi als de energie dan van het net afgenomen kan worden?
Of ik snap je grafiek niet helemaal of dat kan volgens mij niet tegelijkertijd.paQ schreef op maandag 17 november 2025 @ 16:02:
[...]
Er kan toch ook een overschot ontstaan?
lees negatieve prijzen.
Is toch mooi als de energie dan van het net afgenomen kan worden?
Volgens mij wilt tennet het net altijd op een bepaalde spanning houden. Voor het gemak laten we dit achterwegen en spreken we over inbalans cq 0.
Als er negatieve onbalans is, dan is er te weinig afname? Hoe kan er op dat moment een surplus cq overschot zijn?
"De" elektriciteitsprijs bestaat niet. Er spelen tegelijkertijd heel veel dingen.
Ik heb aandelen in 2 250kW molens in Schotland... en die hebben lang gedraaid op een vaste prijs per kWh. Dus ongeacht de negatieve prijzen die zelfs aan sommige consumenten doorberekend werden op hetzelfde moment. Laatste wat ik zo snel in de jaarvergaderingsstukken (het is een soort verenigingsstructuur, maar de leden zijn aandeelhouders) is 70pond/MWh.
Dus EPEX kan een inschattingsfout hebben waar de AFRR op in springt.
Je kan dus negatieve EPEX en positieve AFRR hebben!
Dus @paQ zou op zo'n moment op de SAP zijn auto laden tegen negatief tarief terwijl Balans de accu aan het dumpen is aan de AFRR voor positief geld. Dan loopt het dus uiteindelijk door zijn beide meters heen en gaat het zijn huis niet eens uit
[ Voor 29% gewijzigd door Ronald op 17-11-2025 18:03 ]
[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 17-11-2025 18:06 ]
https://mijn.balansstroom.nl
Bij mij worden de gegevens nog niet getoond, denk dat het even tijd nodig heeft voordat de meter uitgelezen wordt.
In het aFFR kwartier kunnen toch beide optreden?0xygen500 schreef op maandag 17 november 2025 @ 15:18:
[...]
Februari duurt nog lang 😂.
https://www.nextenergy.nl...regeltoestand-2-uitgelegdRegeltoestand 2
Tijdens regeltoestand 2 is er zowel een tekort als een overschot binnen hetzelfde kwartier. Op dat moment betaal je voor zowel het afnemen als leveren van stroom. Tijdens deze regeltoestand zal jouw batterij zo snel mogelijk stoppen met handelen, en alles doen om op een netto verbruik van 0 uit te komen.
Zou best kunnen. Ik redeneerde meer vanuit een bepaald punt, niet vanaf een heel kwartier. Nog maar eens wat verder inlezen op de materie.Wolly schreef op maandag 17 november 2025 @ 22:08:
[...]
In het aFFR kwartier kunnen toch beide optreden?
[...]
https://www.nextenergy.nl...regeltoestand-2-uitgelegd
@Balans Energie Kan je hierop reageren?overhyped schreef op maandag 17 november 2025 @ 13:07:
[...]
@Balans Energie kan jij dit verduidelijken?
Eerder zei je:
Maar hoe zit dat na 1-1-2027? Moet Balans dan net als elke andere leverancier de energiebelasting en BTW over de verhandelde energie betalen bij zowel in- als verkoop door de consument? Is er een uitzondering en zoja welke precies?Balans Energie schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 16:10:
Het gaat over de meter, maar wordt gecorrigeerd door TenneT.
Kosten, EB, BTW en dynamische prijs betaal/ontvang je alleen over momenten die voor eigen gebruik zijn.
Welk effect heeft dat op het verdienmodel?
Omdat Balans energie hier actief is, en dit informatie is waar iedereen wat aan heeft.0xygen500 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 08:26:
Waarom quoten mensen hier balans energie alsof dit hier een support kanaal is. Je kan beter Don ff mailen of bellen. Dan heb je sneller antwoord.
Exact, dan hoeft Don het maar 1x te vertellen en is het hopelijk voor iedereen duidelijk. Als bedrijf kom je wat mij betreft ook transparant over als je met een bedrijfsaccount publiekelijk ingaat op vragen of onduidelijkheden.overhyped schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 08:29:
[...]
Omdat Balans energie hier actief is, en dit informatie is waar iedereen wat aan heeft.
Don is hier inderdaad actief, maar reageert minder snel dan op mail of telefoon. Hij/balans zitten ook vol in de pilot met aansluitingen en geregel. Als je dan je mail in de gaten moet houden of ook tweakers, waar veel wordt gesproken en sommige vragen dus snel verouderen, dat scheelt toch. Je kan ook gewoon je vraag en antwoord hier plaatsen. Dan heeft iedereen er wat aan en heb je snel je antwoord.overhyped schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 08:29:
[...]
Omdat Balans energie hier actief is, en dit informatie is waar iedereen wat aan heeft.
De interne sensoren zijn vrijwel niet te gebruiken. Ze stoppen soms spontaan met tellen, resetten gedurende de dag, en meten soms spikes van 20MW, om vervolgens 52 minuten 0W te meten. (edit: zo te zien als er PV productie aan de DC zijde is)
Er is wel een sensor (power losses) die actueel vermogensverlies meet (incl eigen verbruik). Daar heb ik de spikes uitgehaald, en stel in dat wanneer hij langer dan 10sec 0W meet, hij er 25 van moet maken. (Misschien ligt 40W dichter bij de werkelijkheid, maar dat is gerommel in de marge) 3.5% van de battery power neemt. Dat ligt in lijn met de rest van de discharge verliezen.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
| - name: "Inverter Power Losses Filtered" unit_of_measurement: "W" device_class: power state: > {% set raw = states('sensor.inverter_power_losses') | float(0) %} {% set prev = states('sensor.inverter_power_losses_filtered') | float(0) %} {% set next = state_attr('sensor.inverter_power_losses', 'next_value') | float(0) %} {# Bepaal batterijvermogen (absolute waarde) #} {% set bat_power = states('sensor.inverter_battery_power') | float(0) %} {% set bat_abs = bat_power | abs %} {# Idle loss = 3.5% van batterijvermogen (maar minimaal 35 W) #} {% set idle_loss = (bat_abs * 0.035) %} {% if idle_loss < 35 %} {% set idle_loss = 35 %} {% endif %} {# 1. Spike-detectie #} {# Alleen als raw echt absurd is t.o.v. zowel prev als next #} {% set is_spike = (raw > 1500) and (prev > 0) and (next > 0) and (raw > prev * 6) and (raw > next * 6) %} {# 2. Detecteer 'te lang 0 W' #} {% set zero_too_long = (raw == 0) and ( as_timestamp(now()) - as_timestamp(states.sensor.inverter_power_losses.last_changed) > 10) %} {# Output logica #} {% if zero_too_long %} {{ idle_loss | round(1) }} {% elif is_spike %} {{ prev | round(1) }} {% else %} {{ raw | round(1) }} {% endif %} |
Als ik daar een energiemeter van maak, dan zie ik hem vooralsnog gelijk oplopen met de interne power losses today meter. Die laatste is bijv gisteren om 08:20 gestopt met tellen, en dat was dat
Dat moet dit nu oplossen.
/f/image/yftPbyRO9sDiFgWT1iMGC3Cj.png?f=fotoalbum_large)
Ik zie trouwens ook dat bepaalde verwarmers een gekke wissel trekken op de omvormer. Zie 07:00-08:00.
Dat zijn volgens mij de haarstyle dingen van de dames hier, en een heaterpanel met PID regelaar.
Nu even zien wat de relatie van battery cycle is op de RTE. Want aan het begin van de dag schiet het alle kanten op. Logisch, want er is veel te weinig verkeer geweest om een stabiele meting te kunnen maken.
Ik ben nog steeds van mening dat het zinvoller is een rolling 7 dagen RTE te maken, met uiteraard een juiste verlies vaststelling, en zo te kijken over de afgelopen 3-5 cycles bijv. Zal bij iedereen wat verschillen.
De integraties met "inverter.battery" lijken overigens wel echt uit de BMS van de accu's te komen als gemiddelde waarde.
[ Voor 15% gewijzigd door paQ op 18-11-2025 11:03 ]
Ik krijg een zuinige celeron machine met 32g aan opslag standaard. Kan uitbreiden met een ssd uiteraard, maar wil direct een juiste maat kopen.
Ik heb geen haast. Heb er in m’n eigen werk juist altijd een hekel aan als mensen mailen voor niets dat gewoon een groeps/teams bericht had kunnen zijn zodat iedereen het kan lezen. Juist in zo’n startup fase ga ik mensen niet lastig vallen met dingen die niet urgent zijn.0xygen500 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 08:36:
[...]
Don is hier inderdaad actief, maar reageert minder snel dan op mail of telefoon. Hij/balans zitten ook vol in de pilot met aansluitingen en geregel. Als je dan je mail in de gaten moet houden of ook tweakers, waar veel wordt gesproken en sommige vragen dus snel verouderen, dat scheelt toch. Je kan ook gewoon je vraag en antwoord hier plaatsen. Dan heeft iedereen er wat aan en heb je snel je antwoord.
Het was zodra er PV aan de DC zijde werd gemeten. Misschien dat dat de 'trigger' was om er mee te stoppen.
Dat zijn ook de momenten dat power loss 0W meet (wat niet kan, want de omvormer zelf staat natuurlijk ook aan) Lijkt op een bug in de FW van de inverter als je het mij vraagt.
De verschillen beginnen dan ook af te tekenen nu.
/f/image/UgKQ9AzBP41Yqr8yVQZMrZnJ.png?f=fotoalbum_large)
soc_start: 42.0 %
soc_now: 41.0 %
delta_soc_kwh 0.48200000000000004 kWh
charge: 14.9 kWh
discharge: 14.8 kWh
losses: 1.5088 kWh
d_eff: 14.318000000000001 kWh
c_eff: 16.409 kWh
RTE_calc: 87.26 %
Life cycle today: 0.31
Hoe verder we bij de cylce 1 komen hoe accurater de berekening. Dan ebt de foutmarge van de SOC steeds verder weg. 1% SOC verschil kan in het ergste geval ca 900Wh afwijking geven.
Jammer dat het in hele procenten wordt gerapporteerd; op de BMS zelf gaat het met 1 decimaal.
[ Voor 10% gewijzigd door paQ op 18-11-2025 11:33 ]
Ik was geïnformeerd dat er wat onduidelijkheid was met betrekking tot “energie belasting” en aFRR (balanceringsdiensten/systeemdiensten aan TenneT).
Omdat er richting 2027 (einde salderen) veel onduidelijkheid bestaat over rendementen, energiebelasting en marktmechanismes, wil ik graag uitleggen hoe wij dit aanvliegen en waarom wij geloven dat aFRR een veiliger en stabieler model is dan "inzetten" op onbalans en waarom wij zelfs als salderen wordt afgeschaft verwachten te presteren.
-
1. Het verschil: Onbalans vs. aFRR
Veel aanbieders sturen batterijen aan op onbalans. Simpel gezegd: ze kijken naar de actuele onbalans-deltas (https://www.tennet.eu/nl/...ie-nederland/balans-delta) en besluiten: "Prijs wordt waarschijnlijk interessant, wij gaan leveren terug."- Onbalans: Bij onbalans ben je een "price taker". Je reageert, maar je hebt geen garantie. Als de markt plotseling omslaat (bijv. van een tekort naar een overschot binnen dezelfde ISP/kwartier), kan de prijs die je ontvangt kelderen of zelfs negatief worden. Je dacht te verkopen voor €0,50, maar de settlement prijs wordt bijvoorbeeld -€0,05 en moet je dus €0,05 betalen voor door jouw geleverde stroom.
- Onze methode (aFRR): aFRR is een actief product in opdracht van TenneT. Wij bieden vermogen aan (bids) voor een specifieke prijs. Als TenneT ons "activeert", is dat een harde order tegen die afgesproken prijs en dan ontvangen wij minimaal de afgesproken prijs. Maar nog beter, wij ontvangen de beste prijs die er was over alle activaties (dus ook over andere partijen) gedurende het hele ISP (kwartier).
-
2. De impact van Energiebelasting (EB) na de salderingsregeling
Zolang we kunnen salderen, is energiebelasting (EB) een administratief nul-spel. Maar zodra salderen stopt (of wordt afgebouwd), verandert de businesscase fundamenteel voor batterijen die handelen op de markt.Het probleem na salderen:
- Je laadt de batterij op van het net: Je betaalt marktprijs + EB
- Je ontlaadt (verkoopt) aan het net: Je krijgt de marktprijs, maar geen teruggave van de EB
Als je die later verkoopt voor €0,20 (kaal), lijk je €0,10 winst te maken op de kale prijs. Maar omdat je die €0,13 EB niet terugkrijgt, maak je onderaan de streep verlies.
Hoe wij dit tackelen:
Onze software houdt rekening met de "fiscale round-trip". Wij schieten alleen een order in op de aFRR-markt als de spread (het prijsverschil) groot genoeg is om:
- De inkoopprijs te dekken.
- De 'verloren' energiebelasting te compenseren.
- Winst te maken voor de klant.
-
3. 2027: Verplaatste weerstanden en hogere volatiliteit
Wij verwachten een interessant effect op de marktwerking zodra salderen stopt.Huidige situatie: Systemen verkopen stroom via onbalans en balanceringsdiensten op het net zodra de gecombineerde deal positief is, omdat de EB toch wel gesaldeerd wordt. Hierdoor zie je nu in de orderboeken dat er veel weerstand ligt op lagere plekken in het orderboek.
Situatie 2027:
Stel, je hebt je batterij volgeladen voor €0,10 kaal. De marktprijs stijgt naar €0,15.
- Nu: Je verkoopt, want €0,15 is €0,05 winst.
- Straks: Je verkoopt niet. Waarom? Omdat je eerder die dag €0,10 + €0,13 (EB) = €0,23 hebt betaald om te laden. Verkopen voor €0,15 betekent verlies.
Het gevolg:
De weerstand van de verkoopprijzen verschuiven naar boven. Dit gaat zorgen voor hardere schommelingen en hogere pieken.
Voor onbalanshandelaren is dit een risico, want de prijzen gaan veel harder omslaan. Voor ons aFRR-model is dit juist perfect:
- Wij hebben geen last van de "gok".
- Wij leggen onze bids in rekening houdend met die nieuwe, hogere spread. (En krijgen dus minimaal dat of beter.)
- Het onbalans probleem zal nog steeds bestaan, alleen de prijs zal stijgen om het op te lossen.
- Hardere schommelingen biedt ons zelfs nog meer mogelijkheden aangezien onze systemen per seconde geschakeld kunnen worden waarbij van 100% opladen naar 100% ontladen kan gaan in 20 seconden.
Vergeet niet dat ook al komt er geen oplossing vanuit de overheid voor de dubbele energieblasting na afschaffing van saldering, iedereen met een Balans Systeem zal veel energiebelasting besparen op energie die je opwekt en opslaat in je Balans Batterijen aangezien de standaardinstelling is dat je volledige huis uit de batterij leeft en standaard er 0kw over de meter gaat. Ook als je zonnepanelen niet aan ons systeem zijn aangesloten en ongeacht merk van je andere PV systeem wordt zo veel mogelijk 0 op de meter gehouden.
De groepenkast en grid zitten immers daar en dat geeft het minste verlies (ik heb 20m afstand tot de batterij).
Daarbij kan je het dan tenminste snel zien op een logische plek en ik hoef niet naar buiten de tuin in
Dan net zoiets met de huidige pv omvormers via een eigen groep, die zouden beter niet met 2x 20m extra kabel kunnen werken (ATS in de schuur) maar geen grid is dan geen pv natuurlijk tenzij dat stiekem toch werkt omdat de omvormers genoegen nemen met de spanning die de Deye levert met dan 1x 20m er tussen.
Tenzij de Deye last krijgt met die situatie van in en uit tegelijk...
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren
RTE = (discharge − ΔSOC_kWh) / (charge + losses)
Maak deze 2 helpers aan in de UI
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| battery_capacity_kwh: name: Battery capacity (kWh) min: 0 max: 100 step: 0.1 unit_of_measurement: "kWh" initial: 48.2 battery_soc_start: name: Battery SOC start min: 0 max: 100 step: 1 unit_of_measurement: "%" |
De losses meten we aan de hand van de Solarman integratie inverter_power_losses
Er zitten (mijns inziens) twee manco's aan deze sensor:
1. hij meet soms onverklaarbare pieken. 1.7MW is geen uitzondering
2. als er PV opwek is aan de inverterzijde, dan meet hij 0W verlies. Bovendien stopt dan ook de energiemeting.
Ik heb dus een sensor gemaakt die de power losses vervangt, en tegelijkertijd pieken boven de 1500W wegfiltert, alsook 0W vervangt voor 3.5% van de battery load op die momenten.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
| template - sensor: - name: "Inverter Power Losses Filtered" unit_of_measurement: "W" device_class: power state: > {% set batt_state = states('sensor.inverter_battery_state') %} {# 1️⃣ Directe override bij echte Idle status #} {% if batt_state == "idle" %} {{ 35 }} {% else %} {# ---- Originele logica hieronder ---- #} {% set raw_in = states('sensor.inverter_power_losses') | float(0) %} {% set prev = states('sensor.inverter_power_losses_filtered') | float(0) %} {# Bepaal batterijvermogen (absolute waarde) #} {% set bat_power = states('sensor.inverter_battery_power') | float(0) %} {% set bat_abs = bat_power | abs %} {# Idle loss = 3.5% van batterijvermogen (maar minimaal 35 W) #} {% set idle_loss = (bat_abs * 0.035) %} {% if idle_loss < 35 %} {% set idle_loss = 35 %} {% endif %} {# Harde afkap: alle waardes buiten [-1500, 1500] negeren #} {% if raw_in > 1500 or raw_in < -1500 %} {% set raw = prev %} {% else %} {% set raw = raw_in %} {% endif %} {# 0 te lang op de ruwe sensor? -> idle loss gebruiken #} {% set zero_too_long = (raw == 0) and ( as_timestamp(now()) - as_timestamp(states.sensor.inverter_power_losses.last_changed) > 5) %} {# Output logica #} {% if zero_too_long %} {{ idle_loss | round(1) }} {% else %} {{ raw | round(1) }} {% endif %} {% endif %} |
Maak hier een daily (en eventueel weekly) energiemeter van.
Powercalc is een goeie oplossing; dan kun je later nog fouten overschrijven.
En dan de RTE (dag) sensor zelf
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
| - name: "Battery RTE today (system)" unique_id: battery_rte_today_system unit_of_measurement: "%" state: > {% set cap = states('input_number.battery_capacity_kwh')|float(48.2) %} {% set soc_start = states('input_number.battery_soc_start')|float(0) %} {% set soc_now = states('sensor.inverter_battery')|replace('%','')|float(0) %} {% set delta_soc_kwh = (soc_start - soc_now) / 100 * cap %} {% set charge = states('sensor.inverter_today_battery_charge')|float(0) %} {% set discharge = states('sensor.inverter_today_battery_discharge')|float(0) %} {% set losses = states('sensor.inverter_power_losses_filtered_energy_daily')|float(0) %} {% set d_eff = discharge - delta_soc_kwh %} {% set c_eff = charge + losses %} {% if c_eff > 0 %} {% set rte = (d_eff / c_eff * 100) %} {{ [rte, 0] | max | round(1) }} {% else %} 0 {% endif %} |
Naarmate de cylus (battery life cycle) dichter bij 1 (of meer) komt, vlakt de onnauwkeurigheid van de RTE meting uit. Zo vanaf 0.6 begin je een aardig beeld te krijgen van de RTE is mijn ervaring.
/f/image/m4YTpGdAL6qhjgk37i6fXntk.png?f=fotoalbum_large)
Overzichtje in jinja:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
| {% set cap = states('input_number.battery_capacity_kwh')|float(0) %}
{% set soc_start = states('input_number.battery_soc_start')|float(0) %}
{% set soc_now = states('sensor.inverter_battery')|float(0) %}
{% set delta_soc = (soc_start - soc_now) / 100 * cap %}
{% set charge = states('sensor.inverter_today_battery_charge')|float(0) %}
{% set discharge = states('sensor.inverter_today_battery_discharge')|float(0) %}
{% set losses = states('sensor.inverter_power_losses_filtered_energy_daily')|float(0) %}
{# ---- Effective in/out ---- #}
{% set d_eff = discharge - delta_soc %}
{% set c_eff = charge + losses %}
{% set rte = (d_eff / c_eff * 100) if c_eff > 0 else 0 %}
cap: {{ cap }} kWh
soc_start: {{ soc_start }} %
soc_now: {{ soc_now }} %
delta_soc_kwh {{ delta_soc }} kWh
charge: {{ charge }} kWh
discharge: {{ discharge }} kWh
losses: {{ losses }} kWh
d_eff: {{ d_eff }} kWh
c_eff: {{ c_eff | round(3) }} kWh
RTE_calc: {{ rte | round(2) }} %
Life cycle today: {{ states('sensor.inverter_today_battery_life_cycles') }} |
Daar komt dan dit uit:
soc_start: 42.0 %
soc_now: 43.0 %
delta_soc_kwh -0.48200000000000004 kWh
charge: 24.3 kWh
discharge: 22.1 kWh
losses: 2.2986 kWh
d_eff: 22.582 kWh
c_eff: 26.599 kWh
RTE_calc: 84.9 %
Life cycle today: 0.51
[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 19-11-2025 16:18 ]
Helder verhaal, enige vraag die ik nog heb: het hele aFRR-gedeelte zou toch ‘buiten de meter’ van ons als klant gaan? Ik was in de veronderstelling dat die kWh’s niet op de Balans Stroom factuur zouden komen. Maar als ik jouw verhaal hierboven lees, dan lijkt dat wel het geval. Betekent dit we voor het aFRR-verbruik ook de 2ct opslag betalen?Balans Energie schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 16:05:
Goedemiddag allemaal!
Ik was geïnformeerd dat er wat onduidelijkheid was met betrekking tot “energie belasting” en aFRR (balanceringsdiensten/systeemdiensten aan TenneT).
Omdat er richting 2027 (einde salderen) veel onduidelijkheid bestaat over rendementen, energiebelasting en marktmechanismes, wil ik graag uitleggen hoe wij dit aanvliegen en waarom wij geloven dat aFRR een veiliger en stabieler model is dan "inzetten" op onbalans en waarom wij zelfs als salderen wordt afgeschaft verwachten te presteren.
-1. Het verschil: Onbalans vs. aFRR
Veel aanbieders sturen batterijen aan op onbalans. Simpel gezegd: ze kijken naar de actuele onbalans-deltas (https://www.tennet.eu/nl/...ie-nederland/balans-delta) en besluiten: "Prijs wordt waarschijnlijk interessant, wij gaan leveren terug."Als wij €0,10 bieden en worden geactiveerd, maar de prijs loopt op naar €1,50, dan ontvangen wij €1,50 per kWh. Voor aFRR kan de prijs niet ‘omslaan’ zoals bij onbalans, want leveren en afnemen zijn gescheiden. In het ‘onbalans voorbeeld’ hierboven zouden wij zelfs eerst geactiveerd worden om te leveren voor €1,50/kWh en kunnen wij vervolgens geactiveerd worden om af te nemen (op te laden) voor -€0,05.
- Onbalans: Bij onbalans ben je een "price taker". Je reageert, maar je hebt geen garantie. Als de markt plotseling omslaat (bijv. van een tekort naar een overschot binnen dezelfde ISP/kwartier), kan de prijs die je ontvangt kelderen of zelfs negatief worden. Je dacht te verkopen voor €0,50, maar de settlement prijs wordt bijvoorbeeld -€0,05 en moet je dus €0,05 betalen voor door jouw geleverde stroom.
- Onze methode (aFRR): aFRR is een actief product in opdracht van TenneT. Wij bieden vermogen aan (bids) voor een specifieke prijs. Als TenneT ons "activeert", is dat een harde order tegen die afgesproken prijs en dan ontvangen wij minimaal de afgesproken prijs. Maar nog beter, wij ontvangen de beste prijs die er was over alle activaties (dus ook over andere partijen) gedurende het hele ISP (kwartier).
-2. De impact van Energiebelasting (EB) na de salderingsregeling
Zolang we kunnen salderen, is energiebelasting (EB) een administratief nul-spel. Maar zodra salderen stopt (of wordt afgebouwd), verandert de businesscase fundamenteel voor batterijen die handelen op de markt.
Het probleem na salderen:Als je laadt voor €0,10 (kaal) en de EB is €0,13, kost die kWh je €0,23.
- Je laadt de batterij op van het net: Je betaalt marktprijs + EB
- Je ontlaadt (verkoopt) aan het net: Je krijgt de marktprijs, maar geen teruggave van de EB
Als je die later verkoopt voor €0,20 (kaal), lijk je €0,10 winst te maken op de kale prijs. Maar omdat je die €0,13 EB niet terugkrijgt, maak je onderaan de streep verlies.
Hoe wij dit tackelen:
Onze software houdt rekening met de "fiscale round-trip". Wij schieten alleen een order in op de aFRR-markt als de spread (het prijsverschil) groot genoeg is om:Vanaf 2027, in ons model, wordt de EB dus eerst als "kostenpost" van het deal-resultaat afgetrokken voordat we de winst verdelen. Zo kom je als klant nooit voor de verrassing te staan dat je "winst" op papier verdampt door EB.
- De inkoopprijs te dekken.
- De 'verloren' energiebelasting te compenseren.
- Winst te maken voor de klant.
-3. 2027: Verplaatste weerstanden en hogere volatiliteit
Wij verwachten een interessant effect op de marktwerking zodra salderen stopt.
Huidige situatie: Systemen verkopen stroom via onbalans en balanceringsdiensten op het net zodra de gecombineerde deal positief is, omdat de EB toch wel gesaldeerd wordt. Hierdoor zie je nu in de orderboeken dat er veel weerstand ligt op lagere plekken in het orderboek.
Situatie 2027:
Stel, je hebt je batterij volgeladen voor €0,10 kaal. De marktprijs stijgt naar €0,15.De aanbodzijde droogt op bij lage prijzen. Pas als de prijs écht hard stijgt (bijv. naar €0,40+ om de EB + winst goed te maken), komt dat aanbod beschikbaar.
- Nu: Je verkoopt, want €0,15 is €0,05 winst.
- Straks: Je verkoopt niet. Waarom? Omdat je eerder die dag €0,10 + €0,13 (EB) = €0,23 hebt betaald om te laden. Verkopen voor €0,15 betekent verlies.
Het gevolg:
De weerstand van de verkoopprijzen verschuiven naar boven. Dit gaat zorgen voor hardere schommelingen en hogere pieken.
Voor onbalanshandelaren is dit een risico, want de prijzen gaan veel harder omslaan. Voor ons aFRR-model is dit juist perfect:Bovenstaand gaat nu wel uit van het feit dat er niks zal worden gedaan vanuit de overheid. Mocht de overheid besluiten iets te gaan doen om deze dubbele energiebelasting tegen te gaan, dan verwachten wij dat ze eerst zullen kijken naar de aanbieders van systeemdiensten aan TenneT (zoals Balans Energie dus), aangezien deze partijen actief meehelpen met het net ontlasten en balanceren. Batterijen die op onbalans handelen maken de problemen vaker erger in plaats van beter
- Wij hebben geen last van de "gok".
- Wij leggen onze bids in rekening houdend met die nieuwe, hogere spread. (En krijgen dus minimaal dat of beter.)
- Het onbalans probleem zal nog steeds bestaan, alleen de prijs zal stijgen om het op te lossen.
- Hardere schommelingen biedt ons zelfs nog meer mogelijkheden aangezien onze systemen per seconde geschakeld kunnen worden waarbij van 100% opladen naar 100% ontladen kan gaan in 20 seconden.
Vergeet niet dat ook al komt er geen oplossing vanuit de overheid voor de dubbele energieblasting na afschaffing van saldering, iedereen met een Balans Systeem zal veel energiebelasting besparen op energie die je opwekt en opslaat in je Balans Batterijen aangezien de standaardinstelling is dat je volledige huis uit de batterij leeft en standaard er 0kw over de meter gaat. Ook als je zonnepanelen niet aan ons systeem zijn aangesloten en ongeacht merk van je andere PV systeem wordt zo veel mogelijk 0 op de meter gehouden.
Ik ben toch malle pietje niet!
Hoef nog niet perse over naar een thuisbatterij ivm saldering, maar wellicht is dit interessant. Verbruik is een kleine 12000 kWh en opbrengst zonnepanelen 10000 kWh.
Ook erg fijn dat ze zelf op dit topic reageren en bepaalde zaken verduidelijken!
[ Voor 14% gewijzigd door The_Realest op 18-11-2025 22:54 ]
:strip_exif()/f/image/yCDrSfNxhQh4obJ6Oc48ocJK.jpg?f=fotoalbum_large)
Afgelopen maandag is bij mij de installatie gedaan. Ik lees al een poosje mee, maar nog geen input geleverd.
Weet iemand al de logica van het laden van de batterij vs. het tarief. Ik merk (net als anderen hier) dat er voornamelijk korte periodes word geladen, meestal tussen de 6 en 8 minuten op 8kW of 10kW. Het gekke is dat dit soms gebeurt tijdens de dure of duurdere EPEX momenten. Nu lees ik al wel eea over passief balanceren en zie ik wat websites voorbij komen waar deze data staat. Ik kan deze data echter nog niet helemaal goed vertalen zodat ik snap of iets wel of geen goed moment is om te laden of ontladen (nog niet meegemaakt).
Verder merk ik net als meerdere tweakers dat EV laden ook uit de accu komt en dat vind ik ook wat ongelukkig want dan maakt de omvormer wel echt behoorlijk wat geluid.
Ik heb hier al een sensor op zitten, als zij die ook gebruiken zal er een splitter moeten komen?
Er wordt geen p1 meter geïnstalleerd.Wolly schreef op woensdag 19 november 2025 @ 10:25:
Technisch vraagje, doet Balans iets met de P1 connector uit de slimme meter?
Ik heb hier al een sensor op zitten, als zij die ook gebruiken zal er een splitter moeten komen?
Vorige week is bij ons de thuisbatterij van Balans geïnstalleerd. Prima afwikkeling overigens, alleen blijkt nu dat ze de omvormer niet volgens de juiste specs hebben opgehangen. We werden er door een andere Balans-afnemer op geattendeerd. Hij hangt nu ongeveer 3 cm onder het plafond terwijl de fabrieksvoorschriften een afstand van ca. 50 cm voorschrijven. We hebben Balans gevraagd dit op te lossen. Ik deel dat nu hier onder het motto 'voorkomen is beter dan genezen'.
Mijn omvormer hangt ca 25 cm onder het plafond. Maar dat komt natuurlijk omdat de palfondhoogte in de kast slechts 170 cm is. Heb er wel een actieve afzuiging boven geïnstalleerd zodat de warme lucht direct weggeleid wordt, en dat gaat goed.JeVe schreef op woensdag 19 november 2025 @ 10:45:
Goedemorgen,
Vorige week is bij ons de thuisbatterij van Balans geïnstalleerd. Prima afwikkeling overigens, alleen blijkt nu dat ze de omvormer niet volgens de juiste specs hebben opgehangen. We werden er door een andere Balans-afnemer op geattendeerd. Hij hangt nu ongeveer 3 cm onder het plafond terwijl de fabrieksvoorschriften een afstand van ca. 50 cm voorschrijven. We hebben Balans gevraagd dit op te lossen. Ik deel dat nu hier onder het motto 'voorkomen is beter dan genezen'.
(binnen / buiten)
Dank. Hoe regelen ze de Nul Op de Meter dan? Zit er direct na de slimme meter een meter van Balans Energie?
Ik kan niet echt een duidelijk aansluitschema vinden van alle componenten die ze leveren in combinatie met de bestaande installatie, is dat ergens gepubliceerd?
The Legend in "Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie"Wolly schreef op woensdag 19 november 2025 @ 10:53:
[...]
Dank. Hoe regelen ze de Nul Op de Meter dan? Zit er direct na de slimme meter een meter van Balans Energie?
Ik kan niet echt een duidelijk aansluitschema vinden van alle componenten die ze leveren in combinatie met de bestaande installatie, is dat ergens gepubliceerd?
Zit het dan zo voor de versie zonder offgrid?Zonder offgrid komt de MID-meter in de meterkast, samen met een C25 300mA aardlekautomaat (of een losse aardlekschakelaar en installatieautomaat)
[ Voor 4% gewijzigd door Wolly op 19-11-2025 11:27 ]
Alamat links van de MID, verder klopt hetWolly schreef op woensdag 19 november 2025 @ 11:06:
[...]
[...]
Zit het dan zo voor de versie zonder offgrid?
[Afbeelding]
Dus zo?

Dat is eigenlijk de bevestiging dat je dus probleemloos (zware) apparaten rechts van de MID plaatsen, mits je er dan maar zelf voor zorgt dat je hoofdzekeringen niet overbelast worden. In de zomer lekker laden van overtollige zonne-energie die de batterij niet meer wil of kan opslaan, in de winter op goedkope momenten laden.
[ Voor 41% gewijzigd door Wolly op 19-11-2025 11:27 ]
Je Alamat voor de Deye
/f/image/MqlxjCTCJZC2cdHRxEVyIQed.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ZX09mMd26hdrZoSsvzRlnm7s.png?f=user_large)