Hoe krijg je dan nul op de meter als de verbruikers niet door de MID gaan?paQ schreef op woensdag 19 november 2025 @ 11:19:
Nee, je verbruikers zitten na de MID
omdat ze na (of aan eigenlijk) de MID zittenASW1 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 11:22:
[...]
Hoe krijg je dan nul op de meter als de verbruikers niet door de MID gaan?
in @Wolly zijn laatste schemaatje zitten zowel de groepenkast als de Deye aan de Alamat. Dat is niet juist.
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
We blijven gewoon aanpassen tot het kloptpaQ schreef op woensdag 19 november 2025 @ 11:23:
[...]
omdat ze na de MID zitten
in @Wolly zijn laatste schemaatje zitten zowel de groepenkast als de Deye aan de Alamat. Dat is niet juist.
dat is 'm 
edit:
Ik ben niet wild van de kooiklemmen van Eastron, dus ga van de HS(1) naar de MID, en aan de uit zijde naar mijn verdeelrails. Op de rails zitten dan alle verbruikers (en ook de omvormer dus) gekoppeld.
edit:
Ik ben niet wild van de kooiklemmen van Eastron, dus ga van de HS(1) naar de MID, en aan de uit zijde naar mijn verdeelrails. Op de rails zitten dan alle verbruikers (en ook de omvormer dus) gekoppeld.
[ Voor 96% gewijzigd door paQ op 19-11-2025 11:27 ]
Dit kan volgens mij in elk scenario, als je accu niet meer neemt moet je overschot ergens naar toe, dus of het net of bijvoorbeeld je auto die je op laden hebt staan. Als je zonnepanelen op je huis zitten in ieder geval, hoe het zit als ze via je Deye lopen weet ik niet.Wolly schreef op woensdag 19 november 2025 @ 11:14:
[...]
Dus zo?
[Afbeelding]
In de zomer lekker laden van overtollige zonne-energie die de batterij niet meer wil of kan opslaan
[ Voor 9% gewijzigd door Sportmind op 19-11-2025 12:42 ]
Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber
Is het een idee om het vermogen van de auto-lader te beperken? Afhankelijk van je gewenste laadtijd natuurlijk. Ik kan mij voorstellen dat 10 of 9 kW ook voldoende is om snel genoeg te laden. En als je toch even snel wilt laden dat je hem handmatig op 11 kW zet.bart997 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 10:23:
Verder merk ik net als meerdere tweakers dat EV laden ook uit de accu komt en dat vind ik ook wat ongelukkig want dan maakt de omvormer wel echt behoorlijk wat geluid.
Ik ga ook even aanvoelen welke instellingen ik zometeen moet gaan gebruiken voor het laden van de auto. Ik heb namelijk wel bewust een extra module erbij besteld zodat ik een EV kan gaan laden.
Bij 6 kW vermogen gaat de Deye ook al flink aan het koelen.KoningSlakkie schreef op woensdag 19 november 2025 @ 13:15:
[...]
Is het een idee om het vermogen van de auto-lader te beperken? Afhankelijk van je gewenste laadtijd natuurlijk. Ik kan mij voorstellen dat 10 of 9 kW ook voldoende is om snel genoeg te laden. En als je toch even snel wilt laden dat je hem handmatig op 11 kW zet.
Ik ga ook even aanvoelen welke instellingen ik zometeen moet gaan gebruiken voor het laden van de auto. Ik heb namelijk wel bewust een extra module erbij besteld zodat ik een EV kan gaan laden.
Er zijn voor- en nadelen van de omvormer buiten installeren blijkt.
@paQ breng je me toch weer aan het twijfelen
bij mij aan de straat komt die in het tuinhuisje naast een behoorlijk stille warmtepomp.
Wat voor een geluid type en niveau hebben we het over? een afzuigkap die je van buiten hoort? of een bouwstofzuiger op de stoep.
Wat voor een geluid type en niveau hebben we het over? een afzuigkap die je van buiten hoort? of een bouwstofzuiger op de stoep.
Dat verbaast mij eigenlijk ook niets. Als ik jouw gegevens zie zoals de RTE van 85%. Laten we even aannemen dat een half round trip verlies ongeveer 7.5% is, dus op 6kW staat dat gelijk aan een 450 watt verwarming (dat is een kleine badkamer e-radiator). of op 12 kW dus een 900 watt radiator (een normale badkamer e-radiator).paQ schreef op woensdag 19 november 2025 @ 13:26:
[...]
Bij 6 kW vermogen gaat de Deye ook al flink aan het koelen.
Er zijn voor- en nadelen van de omvormer buiten installeren blijkt.
Misschien als een echte Tweaker
[ Voor 6% gewijzigd door KoningSlakkie op 19-11-2025 13:44 ]
Ik hoor echt niets buiten de kast hoor.Jerra schreef op woensdag 19 november 2025 @ 13:38:
@paQ breng je me toch weer aan het twijfelenbij mij aan de straat komt die in het tuinhuisje naast een behoorlijk stille warmtepomp.
Er hangt een noctua bovenKoningSlakkie schreef op woensdag 19 november 2025 @ 13:42:
[...]
Dat verbaast mij eigenlijk ook niets. Als ik jouw gegevens zie zoals de RTE van 85%. Laten we even aannemen dat een half round trip verlies ongeveer 7.5% is, dus op 6kW staat dat gelijk aan een 450 watt verwarming (dat is een kleine badkamer e-radiator). of op 12 kW dus een 900 watt radiator (een normale badkamer e-radiator).
Misschien als een echte Tweakerde koelfans vervangen met noctua's
![]()
Ik ga er toch van uit dat het geluid veroorzaakt wordt door de interne ventilatoren in de Deye. Verder terug is al een getweakte opzet te vinden met externe ventilatoren, dan heb je wat meer invloed op type (& kwaliteit) ventilatoren en luchtstromen. Ik begreep daaruit dat het al wat scheelde in het geluid. Anyway, ik plan het in de bijkeuken en ga wel zien wat ik dan kan/moet doen aan eventueel geluidsoverlast.Jerra schreef op woensdag 19 november 2025 @ 13:38:
@paQ breng je me toch weer aan het twijfelenbij mij aan de straat komt die in het tuinhuisje naast een behoorlijk stille warmtepomp.
Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp
Welke woonomgeving woon je, je bent evt welkom om te komen luisteren bij mij (onder Apeldoorn)dof schreef op woensdag 19 november 2025 @ 13:54:
[...]
Ik ga er toch van uit dat het geluid veroorzaakt wordt door de interne ventilatoren in de Deye. Verder terug is al een getweakte opzet te vinden met externe ventilatoren, dan heb je wat meer invloed op type (& kwaliteit) ventilatoren en luchtstromen. Ik begreep daaruit dat het al wat scheelde in het geluid. Anyway, ik plan het in de bijkeuken en ga wel zien wat ik dan kan/moet doen aan eventueel geluidsoverlast.
Het piepje is er constant, de ventilatoren kan echter wat wachttijd inhouden tot gaat laden of ontladen, maar ik snap dat het jullie kan helpen en van mij mag dat best ik zorg wel voor koffie in de garage tijdens het wachten 😉
Maar als je dus niet wil dat de auto laad vanuit de accu en/of via de Deye (met bijbehorende loeiende Deye en flinke accuverliezen) is het dus verstandiger om de laadpaal niet na de MID te plaatsen aan de linkerkant.Sportmind schreef op woensdag 19 november 2025 @ 12:34:
[...]
Dit kan volgens mij in elk scenario, als je accu niet meer neemt moet je overschot ergens naar toe, dus of het net of bijvoorbeeld je auto die je op laden hebt staan. Als je zonnepanelen op je huis zitten in ieder geval, hoe het zit als ze via je Deye lopen weet ik niet.
Ik wil bijvoorbeeld helemaal niet dat mijn laadpaal vanuit de accu wordt gevoed, voor mijn situatie zie ik daar alleen maar nadelen aan kleven.
Zolang je met het EMS van balansenergie werkt heb je daar dus geen invloed op naar mijn weten. Als je kiest voor een andere sturing na je contract van twee jaar ondersteund de Deye dit wel (je kan hem op pauze zetten) Ik zal volgende week nog eens vragen als ze de boel hier gaan installeren of je de laadpaal voor de MID meter mag zetten, of dat dit niet toegestaan is.Wolly schreef op woensdag 19 november 2025 @ 14:27:
[...]
Maar als je dus niet wil dat de auto laad vanuit de accu en/of via de Deye (met bijbehorende loeiende Deye en flinke accuverliezen) is het dus verstandiger om de laadpaal niet na de MID te plaatsen aan de linkerkant.
Ik wil bijvoorbeeld helemaal niet dat mijn laadpaal vanuit de accu wordt gevoed, voor mijn situatie zie ik daar alleen maar nadelen aan kleven.
Sja, je kunt natuurlijk (in wezen) gewoon je laadpaal voor de MID plaatsen. Maar ik weet niet of daar zo zaken over afgesproken zijn in het contract. Mijn lader zit op de SAP meter, en dat is eigenlijk niets anders.jeeedeee schreef op woensdag 19 november 2025 @ 14:33:
[...]
Zolang je met het EMS van balansenergie werkt heb je daar dus geen invloed op naar mijn weten. Als je kiest voor een andere sturing na je contract van twee jaar ondersteund de Deye dit wel (je kan hem op pauze zetten) Ik zal volgende week nog eens vragen als ze de boel hier gaan installeren of je de laadpaal voor de MID meter mag zetten, of dat dit niet toegestaan is.
Daar betaal ik dan wel EPEX prijzen.
Ik zie verschillende installaties, ook van buiten in bijvoorbeeld een kast. Dit is voor mij ook een optie waar ik over denk. In de specificatie staat dat er 50cm rondom en 100cm naar voren vrij moet zijn. Hoe doen jullie dit in een kast? Ik heb een beetje gekeken naar kasten maar veel hebben niet een diepte van 125cm (25 van de omvormer zelf).
vinxion schreef op woensdag 19 november 2025 @ 14:52:
Ik zie verschillende installaties, ook van buiten in bijvoorbeeld een kast. Dit is voor mij ook een optie waar ik over denk. In de specificatie staat dat er 50cm rondom en 100cm naar voren vrij moet zijn. Hoe doen jullie dit in een kast? Ik heb een beetje gekeken naar kasten maar veel hebben niet een diepte van 125cm (25 van de omvormer zelf).
:strip_exif()/f/image/9T2VYjjdifomEPmRs8AoFyD3.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier nog zonder dak en deuren.
Fan bovenin, aanvoer onderin.
Dank je, maar op dit moment wat te ver (hier 050)ibak schreef op woensdag 19 november 2025 @ 14:01:
[...]
Welke woonomgeving woon je, je bent evt welkom om te komen luisteren bij mij (onder Apeldoorn)
Het piepje is er constant, de ventilatoren kan echter wat wachttijd inhouden tot gaat laden of ontladen, maar ik snap dat het jullie kan helpen en van mij mag dat best ik zorg wel voor koffie in de garage tijdens het wachten 😉
Nu is het met geluidsoverlast altijd lastig, want aantal dB zegt meestal weinig over de irritatiefactor. Daarnaast kan het wel eens verschillen tussen het ene exemplaar en de andere. B.v. is mijn warmtepomp vrij stil en geluid is meer fluisteren en windgeruis, terwijl precies hetzelfde type bij anderen rammeltjes of brom en/of andere bijgeluiden geeft. Maar een WP heeft veel "bewegende" onderdelen en een omvormer toch niet (op blowers na).
Kan het zijn dat jouw Deye andere bijgeluiden geeft dan bij andere bezitters? Piepjes in elektronica duiden bij mij op resonanties van ofwel zwakke componenten (b.v. condensatoren) ofwel niet goed gemonteerde componenten (b.v. halfgeleiders gemonteerd op koelblokken e,d,).
Ik ben benieuwd of anderen ook piepgeluiden horen.
[ Voor 16% gewijzigd door dof op 19-11-2025 15:13 ]
Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp
Dat ziet er erg netjes uit! Alleen voldoe je niet aan de gestelde richtlijnen? Er is naar voren in de kast van 72 geen 100 cm vrij en ook links zit hij vrij dicht tegen de kant. Is deze door balans zo geïnstalleerd?paQ schreef op woensdag 19 november 2025 @ 15:00:
Hier nog zonder dak en deuren.
Fan bovenin, aanvoer onderin.
Jazekervinxion schreef op woensdag 19 november 2025 @ 15:20:
[...]
Dat ziet er erg netjes uit! Alleen voldoe je niet aan de gestelde richtlijnen? Er is naar voren in de kast van 72 geen 100 cm vrij en ook links zit hij vrij dicht tegen de kant. Is deze door balans zo geïnstalleerd?
Maar dit is geen uitzondering hoor. Soms is er gewoon geen zee van ruimte rondom de plek waar iemand een omvormer kwijt kan. Het zal deels te maken hebben met beschikbare werkruimte, anderzijds met voldoende luchtstroom.
/roeien
/riemen
Genoeg op dit forum over te vinden hoor, het piepje heeft iedereen en hoort erbij.dof schreef op woensdag 19 november 2025 @ 15:04:
[...]
Dank je, maar op dit moment wat te ver (hier 050)![]()
Nu is het met geluidsoverlast altijd lastig, want aantal dB zegt meestal weinig over de irritatiefactor. Daarnaast kan het wel eens verschillen tussen het ene exemplaar en de andere. B.v. is mijn warmtepomp vrij stil en geluid is meer fluisteren en windgeruis, terwijl precies hetzelfde type bij anderen rammeltjes of brom en/of andere bijgeluiden geeft. Maar een WP heeft veel "bewegende" onderdelen en een omvormer toch niet (op blowers na).
Kan het zijn dat jouw Deye andere bijgeluiden geeft dan bij andere bezitters? Piepjes in elektronica duiden bij mij op resonanties van ofwel zwakke componenten (b.v. condensatoren) ofwel niet goed gemonteerde componenten (b.v. halfgeleiders gemonteerd op koelblokken e,d,).
Ik ben benieuwd of anderen ook piepgeluiden horen.
Met een deur ertussen hoor je het niet.
Misschien iemand anders in jouw buurt vragen (bij Don omdat er daar veel meer bekend zijn)?
Het aantal deelnemers en installaties maken dat dit best een kans maakt.
Die 100 cm ervoor vrij hebben is voor de monteur om te kunnen werken. Dat kan ook nte de deur open.vinxion schreef op woensdag 19 november 2025 @ 15:20:
[...]
Dat ziet er erg netjes uit! Alleen voldoe je niet aan de gestelde richtlijnen? Er is naar voren in de kast van 72 geen 100 cm vrij en ook links zit hij vrij dicht tegen de kant. Is deze door balans zo geïnstalleerd?
Dit maakt toch niet uit? Meter na de MID, dan heb je dus geen laadverliezen van je batterij en maakt die minder cycles?paQ schreef op woensdag 19 november 2025 @ 14:40:
[...]
Sja, je kunt natuurlijk (in wezen) gewoon je laadpaal voor de MID plaatsen. Maar ik weet niet of daar zo zaken over afgesproken zijn in het contract. Mijn lader zit op de SAP meter, en dat is eigenlijk niets anders.
Daar betaal ik dan wel EPEX prijzen.