Hoe krijg je dan nul op de meter als de verbruikers niet door de MID gaan?paQ schreef op woensdag 19 november 2025 @ 11:19:
Nee, je verbruikers zitten na de MID
omdat ze na (of aan eigenlijk) de MID zittenASW1 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 11:22:
[...]
Hoe krijg je dan nul op de meter als de verbruikers niet door de MID gaan?
in @Wolly zijn laatste schemaatje zitten zowel de groepenkast als de Deye aan de Alamat. Dat is niet juist.
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
We blijven gewoon aanpassen tot het kloptpaQ schreef op woensdag 19 november 2025 @ 11:23:
[...]
omdat ze na de MID zitten
in @Wolly zijn laatste schemaatje zitten zowel de groepenkast als de Deye aan de Alamat. Dat is niet juist.
dat is 'm 
edit:
Ik ben niet wild van de kooiklemmen van Eastron, dus ga van de HS(1) naar de MID, en aan de uit zijde naar mijn verdeelrails. Op de rails zitten dan alle verbruikers (en ook de omvormer dus) gekoppeld.
edit:
Ik ben niet wild van de kooiklemmen van Eastron, dus ga van de HS(1) naar de MID, en aan de uit zijde naar mijn verdeelrails. Op de rails zitten dan alle verbruikers (en ook de omvormer dus) gekoppeld.
[ Voor 96% gewijzigd door paQ op 19-11-2025 11:27 ]
Dit kan volgens mij in elk scenario, als je accu niet meer neemt moet je overschot ergens naar toe, dus of het net of bijvoorbeeld je auto die je op laden hebt staan. Als je zonnepanelen op je huis zitten in ieder geval, hoe het zit als ze via je Deye lopen weet ik niet.Wolly schreef op woensdag 19 november 2025 @ 11:14:
[...]
Dus zo?
[Afbeelding]
In de zomer lekker laden van overtollige zonne-energie die de batterij niet meer wil of kan opslaan
[ Voor 9% gewijzigd door Sportmind op 19-11-2025 12:42 ]
Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber
Is het een idee om het vermogen van de auto-lader te beperken? Afhankelijk van je gewenste laadtijd natuurlijk. Ik kan mij voorstellen dat 10 of 9 kW ook voldoende is om snel genoeg te laden. En als je toch even snel wilt laden dat je hem handmatig op 11 kW zet.bart997 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 10:23:
Verder merk ik net als meerdere tweakers dat EV laden ook uit de accu komt en dat vind ik ook wat ongelukkig want dan maakt de omvormer wel echt behoorlijk wat geluid.
Ik ga ook even aanvoelen welke instellingen ik zometeen moet gaan gebruiken voor het laden van de auto. Ik heb namelijk wel bewust een extra module erbij besteld zodat ik een EV kan gaan laden.
Bij 6 kW vermogen gaat de Deye ook al flink aan het koelen.KoningSlakkie schreef op woensdag 19 november 2025 @ 13:15:
[...]
Is het een idee om het vermogen van de auto-lader te beperken? Afhankelijk van je gewenste laadtijd natuurlijk. Ik kan mij voorstellen dat 10 of 9 kW ook voldoende is om snel genoeg te laden. En als je toch even snel wilt laden dat je hem handmatig op 11 kW zet.
Ik ga ook even aanvoelen welke instellingen ik zometeen moet gaan gebruiken voor het laden van de auto. Ik heb namelijk wel bewust een extra module erbij besteld zodat ik een EV kan gaan laden.
Er zijn voor- en nadelen van de omvormer buiten installeren blijkt.
@paQ breng je me toch weer aan het twijfelen
bij mij aan de straat komt die in het tuinhuisje naast een behoorlijk stille warmtepomp.
Wat voor een geluid type en niveau hebben we het over? een afzuigkap die je van buiten hoort? of een bouwstofzuiger op de stoep.
Wat voor een geluid type en niveau hebben we het over? een afzuigkap die je van buiten hoort? of een bouwstofzuiger op de stoep.
Dat verbaast mij eigenlijk ook niets. Als ik jouw gegevens zie zoals de RTE van 85%. Laten we even aannemen dat een half round trip verlies ongeveer 7.5% is, dus op 6kW staat dat gelijk aan een 450 watt verwarming (dat is een kleine badkamer e-radiator). of op 12 kW dus een 900 watt radiator (een normale badkamer e-radiator).paQ schreef op woensdag 19 november 2025 @ 13:26:
[...]
Bij 6 kW vermogen gaat de Deye ook al flink aan het koelen.
Er zijn voor- en nadelen van de omvormer buiten installeren blijkt.
Misschien als een echte Tweaker
[ Voor 6% gewijzigd door KoningSlakkie op 19-11-2025 13:44 ]
Ik hoor echt niets buiten de kast hoor.Jerra schreef op woensdag 19 november 2025 @ 13:38:
@paQ breng je me toch weer aan het twijfelenbij mij aan de straat komt die in het tuinhuisje naast een behoorlijk stille warmtepomp.
Er hangt een noctua bovenKoningSlakkie schreef op woensdag 19 november 2025 @ 13:42:
[...]
Dat verbaast mij eigenlijk ook niets. Als ik jouw gegevens zie zoals de RTE van 85%. Laten we even aannemen dat een half round trip verlies ongeveer 7.5% is, dus op 6kW staat dat gelijk aan een 450 watt verwarming (dat is een kleine badkamer e-radiator). of op 12 kW dus een 900 watt radiator (een normale badkamer e-radiator).
Misschien als een echte Tweakerde koelfans vervangen met noctua's
![]()
Ik ga er toch van uit dat het geluid veroorzaakt wordt door de interne ventilatoren in de Deye. Verder terug is al een getweakte opzet te vinden met externe ventilatoren, dan heb je wat meer invloed op type (& kwaliteit) ventilatoren en luchtstromen. Ik begreep daaruit dat het al wat scheelde in het geluid. Anyway, ik plan het in de bijkeuken en ga wel zien wat ik dan kan/moet doen aan eventueel geluidsoverlast.Jerra schreef op woensdag 19 november 2025 @ 13:38:
@paQ breng je me toch weer aan het twijfelenbij mij aan de straat komt die in het tuinhuisje naast een behoorlijk stille warmtepomp.
Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp
Welke woonomgeving woon je, je bent evt welkom om te komen luisteren bij mij (onder Apeldoorn)dof schreef op woensdag 19 november 2025 @ 13:54:
[...]
Ik ga er toch van uit dat het geluid veroorzaakt wordt door de interne ventilatoren in de Deye. Verder terug is al een getweakte opzet te vinden met externe ventilatoren, dan heb je wat meer invloed op type (& kwaliteit) ventilatoren en luchtstromen. Ik begreep daaruit dat het al wat scheelde in het geluid. Anyway, ik plan het in de bijkeuken en ga wel zien wat ik dan kan/moet doen aan eventueel geluidsoverlast.
Het piepje is er constant, de ventilatoren kan echter wat wachttijd inhouden tot gaat laden of ontladen, maar ik snap dat het jullie kan helpen en van mij mag dat best ik zorg wel voor koffie in de garage tijdens het wachten 😉
Maar als je dus niet wil dat de auto laad vanuit de accu en/of via de Deye (met bijbehorende loeiende Deye en flinke accuverliezen) is het dus verstandiger om de laadpaal niet na de MID te plaatsen aan de linkerkant.Sportmind schreef op woensdag 19 november 2025 @ 12:34:
[...]
Dit kan volgens mij in elk scenario, als je accu niet meer neemt moet je overschot ergens naar toe, dus of het net of bijvoorbeeld je auto die je op laden hebt staan. Als je zonnepanelen op je huis zitten in ieder geval, hoe het zit als ze via je Deye lopen weet ik niet.
Ik wil bijvoorbeeld helemaal niet dat mijn laadpaal vanuit de accu wordt gevoed, voor mijn situatie zie ik daar alleen maar nadelen aan kleven.
Zolang je met het EMS van balansenergie werkt heb je daar dus geen invloed op naar mijn weten. Als je kiest voor een andere sturing na je contract van twee jaar ondersteund de Deye dit wel (je kan hem op pauze zetten) Ik zal volgende week nog eens vragen als ze de boel hier gaan installeren of je de laadpaal voor de MID meter mag zetten, of dat dit niet toegestaan is.Wolly schreef op woensdag 19 november 2025 @ 14:27:
[...]
Maar als je dus niet wil dat de auto laad vanuit de accu en/of via de Deye (met bijbehorende loeiende Deye en flinke accuverliezen) is het dus verstandiger om de laadpaal niet na de MID te plaatsen aan de linkerkant.
Ik wil bijvoorbeeld helemaal niet dat mijn laadpaal vanuit de accu wordt gevoed, voor mijn situatie zie ik daar alleen maar nadelen aan kleven.
Sja, je kunt natuurlijk (in wezen) gewoon je laadpaal voor de MID plaatsen. Maar ik weet niet of daar zo zaken over afgesproken zijn in het contract. Mijn lader zit op de SAP meter, en dat is eigenlijk niets anders.jeeedeee schreef op woensdag 19 november 2025 @ 14:33:
[...]
Zolang je met het EMS van balansenergie werkt heb je daar dus geen invloed op naar mijn weten. Als je kiest voor een andere sturing na je contract van twee jaar ondersteund de Deye dit wel (je kan hem op pauze zetten) Ik zal volgende week nog eens vragen als ze de boel hier gaan installeren of je de laadpaal voor de MID meter mag zetten, of dat dit niet toegestaan is.
Daar betaal ik dan wel EPEX prijzen.
Ik zie verschillende installaties, ook van buiten in bijvoorbeeld een kast. Dit is voor mij ook een optie waar ik over denk. In de specificatie staat dat er 50cm rondom en 100cm naar voren vrij moet zijn. Hoe doen jullie dit in een kast? Ik heb een beetje gekeken naar kasten maar veel hebben niet een diepte van 125cm (25 van de omvormer zelf).
vinxion schreef op woensdag 19 november 2025 @ 14:52:
Ik zie verschillende installaties, ook van buiten in bijvoorbeeld een kast. Dit is voor mij ook een optie waar ik over denk. In de specificatie staat dat er 50cm rondom en 100cm naar voren vrij moet zijn. Hoe doen jullie dit in een kast? Ik heb een beetje gekeken naar kasten maar veel hebben niet een diepte van 125cm (25 van de omvormer zelf).
:strip_exif()/f/image/9T2VYjjdifomEPmRs8AoFyD3.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier nog zonder dak en deuren.
Fan bovenin, aanvoer onderin.
Dank je, maar op dit moment wat te ver (hier 050)ibak schreef op woensdag 19 november 2025 @ 14:01:
[...]
Welke woonomgeving woon je, je bent evt welkom om te komen luisteren bij mij (onder Apeldoorn)
Het piepje is er constant, de ventilatoren kan echter wat wachttijd inhouden tot gaat laden of ontladen, maar ik snap dat het jullie kan helpen en van mij mag dat best ik zorg wel voor koffie in de garage tijdens het wachten 😉
Nu is het met geluidsoverlast altijd lastig, want aantal dB zegt meestal weinig over de irritatiefactor. Daarnaast kan het wel eens verschillen tussen het ene exemplaar en de andere. B.v. is mijn warmtepomp vrij stil en geluid is meer fluisteren en windgeruis, terwijl precies hetzelfde type bij anderen rammeltjes of brom en/of andere bijgeluiden geeft. Maar een WP heeft veel "bewegende" onderdelen en een omvormer toch niet (op blowers na).
Kan het zijn dat jouw Deye andere bijgeluiden geeft dan bij andere bezitters? Piepjes in elektronica duiden bij mij op resonanties van ofwel zwakke componenten (b.v. condensatoren) ofwel niet goed gemonteerde componenten (b.v. halfgeleiders gemonteerd op koelblokken e,d,).
Ik ben benieuwd of anderen ook piepgeluiden horen.
[ Voor 16% gewijzigd door dof op 19-11-2025 15:13 ]
Dat ziet er erg netjes uit! Alleen voldoe je niet aan de gestelde richtlijnen? Er is naar voren in de kast van 72 geen 100 cm vrij en ook links zit hij vrij dicht tegen de kant. Is deze door balans zo geïnstalleerd?paQ schreef op woensdag 19 november 2025 @ 15:00:
Hier nog zonder dak en deuren.
Fan bovenin, aanvoer onderin.
Jazekervinxion schreef op woensdag 19 november 2025 @ 15:20:
[...]
Dat ziet er erg netjes uit! Alleen voldoe je niet aan de gestelde richtlijnen? Er is naar voren in de kast van 72 geen 100 cm vrij en ook links zit hij vrij dicht tegen de kant. Is deze door balans zo geïnstalleerd?
Maar dit is geen uitzondering hoor. Soms is er gewoon geen zee van ruimte rondom de plek waar iemand een omvormer kwijt kan. Het zal deels te maken hebben met beschikbare werkruimte, anderzijds met voldoende luchtstroom.
/roeien
/riemen
Genoeg op dit forum over te vinden hoor, het piepje heeft iedereen en hoort erbij.dof schreef op woensdag 19 november 2025 @ 15:04:
[...]
Dank je, maar op dit moment wat te ver (hier 050)![]()
Nu is het met geluidsoverlast altijd lastig, want aantal dB zegt meestal weinig over de irritatiefactor. Daarnaast kan het wel eens verschillen tussen het ene exemplaar en de andere. B.v. is mijn warmtepomp vrij stil en geluid is meer fluisteren en windgeruis, terwijl precies hetzelfde type bij anderen rammeltjes of brom en/of andere bijgeluiden geeft. Maar een WP heeft veel "bewegende" onderdelen en een omvormer toch niet (op blowers na).
Kan het zijn dat jouw Deye andere bijgeluiden geeft dan bij andere bezitters? Piepjes in elektronica duiden bij mij op resonanties van ofwel zwakke componenten (b.v. condensatoren) ofwel niet goed gemonteerde componenten (b.v. halfgeleiders gemonteerd op koelblokken e,d,).
Met een deur ertussen hoor je het niet.
Misschien iemand anders in jouw buurt vragen (bij Don omdat er daar veel meer bekend zijn)?
Het aantal deelnemers en installaties maken dat dit best een kans maakt.
Die 100 cm ervoor vrij hebben is voor de monteur om te kunnen werken. Dat kan ook met de deur open.vinxion schreef op woensdag 19 november 2025 @ 15:20:
[...]
Dat ziet er erg netjes uit! Alleen voldoe je niet aan de gestelde richtlijnen? Er is naar voren in de kast van 72 geen 100 cm vrij en ook links zit hij vrij dicht tegen de kant. Is deze door balans zo geïnstalleerd?
Dit maakt toch niet uit? Meter na de MID, dan heb je dus geen laadverliezen van je batterij en maakt die minder cycles?paQ schreef op woensdag 19 november 2025 @ 14:40:
[...]
Sja, je kunt natuurlijk (in wezen) gewoon je laadpaal voor de MID plaatsen. Maar ik weet niet of daar zo zaken over afgesproken zijn in het contract. Mijn lader zit op de SAP meter, en dat is eigenlijk niets anders.
Daar betaal ik dan wel EPEX prijzen.
Zou je niet juist willen kunnen switchen of je laadt vanuit netwerk of vanuit batterij? In de zomer, als je door zonnepanelen bijv continue een volle batterij hebt, zou ik juist graag uit de batterij willen laden, om batterij leeg te trekken, zodat ik de dag erna weer een volle accu kan trekken uit de zonnepanelen. Ook als dat laadverlies betekent. Maar op andere momenten als de batterij niet vol is (winter) of als dynamische prijzen laag zijn, zou ik direct van het net willen laden ipv omweg via batterij Inc laadverliezen. Is dat in te regelen (net aangemeld, installatieplan moet nog worden gemaakt)….
Welke meter bedoel je nu?0xygen500 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 16:26:
[...]
Dit maakt toch niet uit? Meter na de MID, dan heb je dus geen laadverliezen van je batterij en maakt die minder cycles?
Ik heb het over de telwerken van je netbeheerder.
Van belang is de topologie van de EVSE tov de MID meter van de EMS van Balans Energie.
Als je de EVSE voor de MID plaatst en de EMS besluit met 12 ~ 16kW te laden (vandaag nog gehad 3x24A) dan moet je loadbalancing van de lader echt rap ingrijpen.
note to self: als SOC accu < 12%, loadbalancing maximeren op 3x6A laadvermogen.
https://mdhelektroshop.nl...0UnBBoEAQYCCABEgLMZPD_BwEmeamar schreef op woensdag 19 november 2025 @ 16:47:
Zou je niet juist willen kunnen switchen of je laadt vanuit netwerk of vanuit batterij? In de zomer, als je door zonnepanelen bijv continue een volle batterij hebt, zou ik juist graag uit de batterij willen laden, om batterij leeg te trekken, zodat ik de dag erna weer een volle accu kan trekken uit de zonnepanelen. Ook als dat laadverlies betekent. Maar op andere momenten als de batterij niet vol is (winter) of als dynamische prijzen laag zijn, zou ik direct van het net willen laden ipv omweg via batterij Inc laadverliezen. Is dat in te regelen (net aangemeld, installatieplan moet nog worden gemaakt)….

Het vervelende is dat ik dat steeds handmatig moet doen in de meterkast.
Ben nog steeds aan het bomen over een te automatiseren methode, liever niet met een ATS.
[ Voor 7% gewijzigd door paQ op 19-11-2025 16:54 ]
Maar stel je auto lader is al aan het laden op 11 kW. Gaat de EMS van balans energie dan niet zijn laadvermogen beperken omdat die al meet dat er een beperkte transport capaciteit is? Andersom geldt dat ook. Als de Balans systeem al aan het laden is, dan zal de EV-lader ook niet gelijk op 11 kW beginnen te laden, deze probeert te rampen in tiental secondes naar de 11 kW maar zal niet verder klimmen dan 5 kW bijvoorbeeld.paQ schreef op woensdag 19 november 2025 @ 16:50:
[...]
Welke meter bedoel je nu?
Van belang is de topologie van de EVSE tov de MID meter van de EMS van Balans Energie.
Als je de EVSE voor de MID plaatst en de EMS besluit met 12 ~ 16kW te laden (vandaag nog gehad 3x24A) dan moet je loadbalancing van de lader echt rap ingrijpen.
Dit is ook mijn plan, maar dan softwarematig. Ik hoop dat ik de Balans EMS voor de gek kan gaan houden. Over de wintertijd gesproken, hoe ik het voor mij zie. Is dat de lader zal in de goedkoopste 2 a 3 uur laden in de nacht. Dezelfde strategie zou ook toegepast moeten worden door de EMS van Balans energie en zal ook de thuisaccu willen laden omdat het de goedkoopste moment in de nacht is. Dus de lader en thuisaccu zullen samen denk ik gewoon je 3x25A aansluiting volledig gebruiken om te laden door middel van loadbalancing. Vermoedelijk zal de Balans EMS de EVSE meer prioriteit geven.meamar schreef op woensdag 19 november 2025 @ 16:47:
Waar het wel mis zal gaan is als je de EV direct op zonne-energie wilt laden. Dan moet je wat meer knutselen. Om te zorgen dat de accu niet wordt aangesproken. Mijn plan is dan in de zomertijd. Icm een eigen meter voor de thuis accu, zodat ik precies het verkeer weet van de thuisaccu.
Plan aan de hand van 3 meters:
- PV,
- P1-grid
- Balans systeem
- PV = 4000 W productie
- P1 Grid = - 3500 W terugleveren
- Balans Systeem = 0 W
- Huis = berekening = 500 W
- PV = 4000 W productie
- P1 Grid = 0 W terugleveren (want balans systeem is aan het laden
- Balans Systeem = 3500 W laden (want NOM)
- PV = 4000 W productie
- P1 Grid = 0 W terugleveren (want balans systeem is aan het laden
- Balans Systeem = 3500 W laden (want NOM)
- EVSE = Berekening is dat de EV eigenlijk met 3500 W zou moeten laden om NOM te behouden op de P1-meter, deze kijkt af op de Thuisaccu-meter op zijn laadvermogen.
- PV = 4000 W productie
- P1-Grid = 0 W terugleveren (want EVSE is nu aan het laden)
- Huis = berekening = 500 W verbruik
- EVSE = Berekend = 3500 W laden (geforceerd om NOM te behalen)
- Balans energie = 0 W (want de EVSE forceert 3500 W laden en Balans systeem is ingesteld op NOM)
[ Voor 72% gewijzigd door KoningSlakkie op 19-11-2025 17:34 ]
Nvm alles komt samen voor de mid van balans. Dan heb je neem ik aan altijd dat de stroom eerst via je batterij naar je auto wordt geladen? Even afgezien van een sappaQ schreef op woensdag 19 november 2025 @ 16:50:
[...]
Welke meter bedoel je nu?
Waarom zou je niet iets mogen aansluiten op welke plek dan ook in je eigen thuisinstallatie?Je mag niet de flexdiensten structureel op opzettelijk belemmeren, zolang je zorgt dat er 11kW beschikbaar is voor in- of uitgaande stroom is daar geen sprake van.jeeedeee schreef op woensdag 19 november 2025 @ 14:33:
[...]
Zolang je met het EMS van balansenergie werkt heb je daar dus geen invloed op naar mijn weten. Als je kiest voor een andere sturing na je contract van twee jaar ondersteund de Deye dit wel (je kan hem op pauze zetten) Ik zal volgende week nog eens vragen als ze de boel hier gaan installeren of je de laadpaal voor de MID meter mag zetten, of dat dit niet toegestaan is.
Dat ligt dus aan je eigen situatie. In de zomer laad ik volledig dankzij de zonnepanelen, de ander kan alleen in de avond laden en wil dan aan de batterij laden.meamar schreef op woensdag 19 november 2025 @ 16:47:
Ik verkeerde onder de indruk dat er met max 12kW (het vermogen van de Deye) kan worden geladen.paQ schreef op woensdag 19 november 2025 @ 16:50:
[...]
Hoe kan dat nu 16kW zijn?
Vandaag de overeenkomst ondertekend!
Iemand enig idee hoelang het ongeveer duurt voordat je dan aan de beurt bent?
Iemand enig idee hoelang het ongeveer duurt voordat je dan aan de beurt bent?
FEB / MRT naar verwachting.
Tenminste, dat las ik hier ergens. Nog geen contact gehad met leverancier.
Vorige week getekend, en alle gevraagde items opgeleverd.
[ Voor 72% gewijzigd door blue eyes op 19-11-2025 19:38 ]
Hier laad ik (met een Zappi op stand fast) ook gewoon met 15 a 16 kW. 11 a 12 komt uit de batterij, de overige 4 a 5 kw uit het net.Wolly schreef op woensdag 19 november 2025 @ 18:43:
[...]
Ik verkeerde onder de indruk dat er met max 12kW (het vermogen van de Deye) kan worden geladen.
Ik was al aan het testen met eco+ (volledig op zonnestroom) maar dan heb ik minimaal 1400 watt overschot nodig wat ik deze dagen niet haal. Ik ben erg benieuwd of productie uit de panelen in praktijk in de batterij terecht komt of naar de laadpaal gaat.
Jullie brengen mij toch weer aan het twijfelen over of er iets voor de MID meter mag of niet. Eigenlijk zou het ook gek zijn van niet. Ik ga toch maar even met de installatieservice overleggen of ik niet onderstaand vereenvoudigd schema kan gaan invoeren, de Zappi bewaakt gewoon de netaansluiting en schaalt waar nodig af. Dan kan ik makkelijk handmatig overschakelen tussen voor of na de MID meter. In de winter in stand 1, in de lente als de accu vol is stand 2, in de zomer standaard stand 2.
:strip_exif()/f/image/LAJuuHrGbSExscWlIOeIyyIN.png?f=user_large)
Iemand tips voor een omschakelaar? Volgens mij zijn schakelt deze twee de nul correct.
[edit]
De Kraus & Naimer lijkt de betere keuze https://meintechblog.de/2...ausschaltfunktion-update/
:strip_exif()/f/image/LAJuuHrGbSExscWlIOeIyyIN.png?f=user_large)
Iemand tips voor een omschakelaar? Volgens mij zijn schakelt deze twee de nul correct.
- Kraus & Naimer KA63B T904 VE2 +F437
- Hager HIM - Omschakelaar HIM404
[edit]
De Kraus & Naimer lijkt de betere keuze https://meintechblog.de/2...ausschaltfunktion-update/
[ Voor 8% gewijzigd door jeeedeee op 19-11-2025 20:23 ]
Het zal technisch gezien niet uitmaken maar je zorgt wel dat Balans een belasting ziet die niet via hun systeem gaat en dan kunnen ze niet goed acteren op de situatie omdat ze niet voorzien in een autolader.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren
Nee juist niet.Speedy-Andre schreef op woensdag 19 november 2025 @ 19:49:
Het zal technisch gezien niet uitmaken maar je zorgt wel dat Balans een belasting ziet die niet via hun systeem gaat en dan kunnen ze niet goed acteren op de situatie omdat ze niet voorzien in een autolader.
De EMS kan die lader zo NIET zien. Dat is net het hele idee.
Pas als de omschakelaar om gaat na de MID, dan pas wordt hij als verbruiker opgemerkt.
@jeeedeee Er zijn zoveel omschakelaars. Veruit het veiligst is iets met een O er tussen ( I - O - II ) Maar ik ben al een hele poos aan het zoeken om het te automatiseren. Valt best tegen, zonder dat het 10-12 posities kost.
paQ in "Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie"
[ Voor 25% gewijzigd door paQ op 19-11-2025 20:12 ]
Als de accu plat is, dan knalt ie bij de volgende onbalans dip gewoon 15~16kW hoorWolly schreef op woensdag 19 november 2025 @ 18:43:
[...]
Ik verkeerde onder de indruk dat er met max 12kW (het vermogen van de Deye) kan worden geladen.
[ Voor 32% gewijzigd door paQ op 19-11-2025 20:12 ]
Hier hetzelfde, alle benodigde info aangeleverd en nu weer wachten op het vervolg (schijnt tot ongeveer 10 dagen te duren).blue eyes schreef op woensdag 19 november 2025 @ 19:12:
FEB / MRT naar verwachting.
Ja, iedereen lijkt die piep te hebben.dof schreef op woensdag 19 november 2025 @ 15:04:
[...]
Dank je, maar op dit moment wat te ver (hier 050)![]()
Is het niet nog gevaarlijker als de laadpaal ongezien z'n werk kan doen?paQ schreef op woensdag 19 november 2025 @ 20:08:
[...]
Nee juist niet.
De EMS kan die lader zo NIET zien. Dat is net het hele idee.
Pas als de omschakelaar om gaat na de MID, dan pas wordt hij als verbruiker opgemerkt.
Het is niet alleen wat Balans kan registreren maar ook de mogelijkheid van (plaatselijk) hoge stromen in je systeem (bedrading) waar het dan wel op ingericht dient te zijn.
Ik zou dat echt eens wat beter beredeneren want als ik het zo lees zou de batterij blijkbaar 16kW van het net kunnen slurpen terwijl de autolader dat ook probeert (tenzij er load balancing is die dat allemaal reguleert).
Doe je dat regelmatig dan zou Balans het als een structurele verstoring van hun systeem kunnen gaan zien.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren
Zeker. Vandaar de loadbalancing. Dat vermeld ik er ook elke keer bij. En hence de CT klemmen van de Zappi bij @jeeedeeeSpeedy-Andre schreef op woensdag 19 november 2025 @ 20:37:
[...]
Is het niet nog gevaarlijker als de laadpaal ongezien z'n werk kan doen?
Het is niet alleen wat Balans kan registreren maar ook de mogelijkheid van (plaatselijk) hoge stromen in je systeem (bedrading) waar het dan wel op ingericht dient te zijn.
Ik zou dat echt eens wat beter beredeneren want als ik het zo lees zou de batterij blijkbaar 16kW van het net kunnen slurpen terwijl de autolader dat ook probeert (tenzij er load balancing is die dat allemaal reguleert).
Doe je dat regelmatig dan zou Balans het als een structurele verstoring van hun systeem kunnen gaan zien.
En als de EMS de laadpaal niet kan zien, dan neemt hij dus gewoon voorrang op de laadpaal als die loadbalancing er is. (en vice versa)
In wezen wijzigt er helemaal niets bij/voor Balans.
Ik hoor graag wat ze daarover zeggen!jeeedeee schreef op woensdag 19 november 2025 @ 14:33:
[...]
Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber
Er valt me nog iets op:
Zo te zien is de cycle count volledig (?) afhankelijk van de charge in.
Hij reageert niet op discharge, enkel op charge.
M.a.w. De hele nominale capaciteit moet een keer geladen zijn om cycle count 1 te krijgen.
/f/image/QkBIWiL1PxsBpedqQCy2CNIy.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/WoetVAhmPx2iKS3gAgaoUdtH.png?f=fotoalbum_large)
Is dat raar?
Zo te zien is de cycle count volledig (?) afhankelijk van de charge in.
Hij reageert niet op discharge, enkel op charge.
M.a.w. De hele nominale capaciteit moet een keer geladen zijn om cycle count 1 te krijgen.
/f/image/QkBIWiL1PxsBpedqQCy2CNIy.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/WoetVAhmPx2iKS3gAgaoUdtH.png?f=fotoalbum_large)
Is dat raar?
[ Voor 56% gewijzigd door paQ op 19-11-2025 22:21 ]
--
[ Voor 100% gewijzigd door Wolly op 19-11-2025 22:44 ]
Weet je zeker dat het geen meetfout is? De datasheet toont veel lagere maximale getallen. Maximale AC passthrough van grid naar load is 45A, maximaal AC vermogen uit het net 13.200W (=19A per fase).paQ schreef op woensdag 19 november 2025 @ 20:11:
[...]
Als de accu plat is, dan knalt ie bij de volgende onbalans dip gewoon 15~16kW hoor
[Afbeelding]
Monitor je ook de spanning van het grid?
Nee klopt echt.Wolly schreef op woensdag 19 november 2025 @ 22:27:
[...]
Weet je zeker dat het geen meetfout is? De datasheet toont veel lagere maximale getallen. Maximale AC passthrough van grid naar load is 45A, maximaal AC vermogen uit het net 13.200W (=19A per fase).
Monitor je ook de spanning van het grid?
[Afbeelding]
P1 meter liet het ook duidelijk zien.
Maar wellicht is het een combi van max 12 laden en de rest uit net tot gezamenlijk max 16 kW.
Hier was het ook al:
[ Voor 8% gewijzigd door paQ op 19-11-2025 22:44 ]
Ah dan heb ik je verkeerd begrepen, ik dacht dat je bedoelde dat er puur om de accu te laden 3x24A uit het grid werd getrokken. Maar die 3x24A ging dus niet door je slimme meter maar over het stuk tussen Deye en MID meter?paQ schreef op woensdag 19 november 2025 @ 22:43:
[...]
Nee klopt echt.
P1 meter liet het ook duidelijk zien.
Maar wellicht is het een combi van max 12 laden en de rest uit net tot gezamenlijk max 16 kW.
Hier was het ook al:
Het is in ieder geval een goede reminder om op alle belangrijke punten met de juiste resolutie de data te monitoren en op te slaan.
Hier was de batterij aan het laden met 10.790W en trok je blijkbaar zelf ook nog iets van 5000W uit het net?
[ Voor 14% gewijzigd door Wolly op 19-11-2025 22:48 ]
Jawel, de last op mijn meter was echt 3 x 24A.Wolly schreef op woensdag 19 november 2025 @ 22:46:
[...]
Ah dan heb ik je verkeerd begrepen, ik dacht dat je bedoelde dat er puur om de accu te laden 3x24A uit het grid werd getrokken. Maar die 3x24A ging dus niet door je slimme meter maar over het stuk tussen Deye en MID meter?
Het is in ieder geval een goede reminder om op alle belangrijke punten met de juiste resolutie de data te monitoren en op te slaan.
Hier was de batterij aan het laden met 10.790W en trok je blijkbaar zelf ook nog iets van 5000W uit het net?
[Afbeelding]
Ja, maar daarvan ging iets van 11kW naar de batterij en blijkbaar nog 5kW naar je EVSE of andere verbruikers?paQ schreef op woensdag 19 november 2025 @ 22:49:
[...]
Jawel, de last op mijn meter was echt 3 x 24A.
Dat lijkt mij prima, de loadbalancer van de EVSE grijpt bij mij in als ik de oven en inductie vol aanzet.
Ja daar lijkt het wel op.Wolly schreef op woensdag 19 november 2025 @ 22:52:
[...]
Ja, maar daarvan ging iets van 11kW naar de batterij en blijkbaar nog 5kW naar je EVSE of andere verbruikers?
Dat lijkt mij prima, de loadbalancer van de EVSE grijpt bij mij in als ik de oven en inductie vol aanzet.
Wasmachine droger, vaatwasser. the lots.
Hier precies hetzelfde.paQ schreef op woensdag 19 november 2025 @ 22:53:
[...]
Ja daar lijkt het wel op.
Wasmachine droger, vaatwasser. the lots.
Als je dus niet uit je accu de auto wil laden kan je ook je EVSE alleen aanzetten (met max 5kW vermogen) als de batterij laadt
Helemaal met je eens! Mijn insteek is dat ik na 1 januari 2027 sowieso 10 cent energiebelasting per kWh moet gaan betalen als ik mijn auto oplaad als er niet genoeg opwek is (bv nacht of avond). Ik reken dus dat de conversieverliezen van zonnestroom uit de accu altijd uit kunnen omdat je de energiebelasting bespaart. Maar dat ligt natuurlijk aan je opwek en hoe vaak je moet laden.Wolly schreef op woensdag 19 november 2025 @ 14:27:
[...]
Maar als je dus niet wil dat de auto laad vanuit de accu en/of via de Deye (met bijbehorende loeiende Deye en flinke accuverliezen) is het dus verstandiger om de laadpaal niet na de MID te plaatsen aan de linkerkant.
Nog even een vraag voor degene die hem al hebben. Ik ga vandaag foto’s maken van waar ik hem wil hebben.
Ik ga hem in de garage plaatsen, en moet kabels via de kruipruimte naar de meterkast laten lopen. Hoeveel kabels zijn het en hoe dik zijn die?
Als ik bij andere op de foto’s kijk lijkt het mee te vallen. 👀
Ik ga hem in de garage plaatsen, en moet kabels via de kruipruimte naar de meterkast laten lopen. Hoeveel kabels zijn het en hoe dik zijn die?
[ Voor 12% gewijzigd door The_Realest op 20-11-2025 09:41 ]
Ligt er aan wat je setup wordt. Met of zonder off grid. Kabels trekken ze zelfThe_Realest schreef op donderdag 20 november 2025 @ 09:38:
Nog even een vraag voor degene die hem al hebben. Ik ga vandaag foto’s maken van waar ik hem wil hebben.
Het doel is met off grid. Ik vraag het voornamelijk omdat er nu al een gat zit voor wat leidingen van een radiator, geen idee of er ruimte genoeg is of dat er een nieuw gat moet komen. Maar dat zullen ze vast wel ter plaatse kunnen zien.
Ik ga het rustig afwachten 👍
Daarvoor heb je een 5x6mm2 kabel voor de Deye (ca. 15mm)The_Realest schreef op donderdag 20 november 2025 @ 10:15:
Het doel is met off grid. Ik vraag het voornamelijk omdat er nu al een gat zit voor wat leidingen van een radiator, geen idee of er ruimte genoeg is of dat er een nieuw gat moet komen. Maar dat zullen ze vast wel ter plaatse kunnen zien.
En een 5x10mm2 kabel voor de offgrid (ca. 19mm)
Vergeet ook de 2x UTP niet.
Thuis maar eens kijken straks! Denk dat dat krap word. Dan maar extra gat boren.
Veel laad/ontlaadbewegingen! Kun je inzicht hebben wat zo'n "drukke dag" op dit moment financieel opbrengt?
Geheel afhankelijk van de onbalansprijs.Sportmind schreef op donderdag 20 november 2025 @ 10:31:
[...]
Veel laad/ontlaadbewegingen! Kun je inzicht hebben wat zo'n "drukke dag" op dit moment financieel opbrengt?
Vandaag is "a good day" zo te zien.
/f/image/1gnznqAz2t5jVJniAGUnkAti.png?f=fotoalbum_large)
Gister was slecht
(tenzij je wat te verkopen had)
voorbeeld van eergisteren:
/f/image/yhIazbfgAuaM8QPgernNTYsI.png?f=fotoalbum_large)
EPEX gem 0,102
Uiteindelijk betaald 0,035
[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 20-11-2025 11:32 ]
Alweer iemand met off gridThe_Realest schreef op donderdag 20 november 2025 @ 10:15:
Ik ga toch weer twijfelen of ik mijn installatie met off grid moet uitbreiden
Ik vind zelf 1500 euro een kleine investering voor off grid (wellicht kan het goedkoper) maar het geeft net dat beetje extra zekerheid.
Neem ook een extra module erbij en ben dan klaar voor een kleine 9000 euro. Dat vind ik voor 64 kWh + off grid eigenlijk best de moeite.
Wilde in eerste instantie wachten tot eind 2026, maar nu toch de knoop doorgehakt en dat komt vooral door de prijs.
Neem ook een extra module erbij en ben dan klaar voor een kleine 9000 euro. Dat vind ik voor 64 kWh + off grid eigenlijk best de moeite.
Wilde in eerste instantie wachten tot eind 2026, maar nu toch de knoop doorgehakt en dat komt vooral door de prijs.
Ah mooi! Dus op 18-11 krijg je over 24 uur een ruime 2 euro uitbetaald, dus netto opbrengst? En een slechte dag? Draai je in ieder geval altijd in de plus?paQ schreef op donderdag 20 november 2025 @ 10:39:
[...]
Geheel afhankelijk van de onbalansprijs.
[Afbeelding]
Gister was slecht
[Afbeelding]
EPEX gem 0,102
Uiteindelijk betaalt 0,035
Tot nu toe 1 keer 20 cent in de min.Sportmind schreef op donderdag 20 november 2025 @ 11:33:
[...]
Ah mooi! Dus op 18-11 krijg je over 24 uur een ruime 2 euro uitbetaald, dus netto opbrengst? En een slechte dag? Draai je in ieder geval altijd in de plus?
Het resultaat van gisteren zien we morgen pas.
Maar, gisteren kan denk ik nooit positief uitpakken, gezien ik enkele uren op een dure onbalansprijs rechtsreeks verbruik heb gehad om dat de batterij leeg was. Dat rechtstreekse verbruik gaat dan ook op de onbalansprijs ipv EPEX. En die was op dat moment hoger.
En nee, dat is geen netto opbrengst. Het is wat je minder betaalt dan wanneer je dit systeem niet had gehad.
Daar zit de hele businesscase ook niet.
[ Voor 10% gewijzigd door paQ op 20-11-2025 11:36 ]
Ik heb het gedaan zodat m'n warmtepomp blijft werken, althans de vorstbeveiliging (pomp e.d.) zodat ie niet kapot vriest als de uitval lang duurt (bedenk eens wat dat zou kosten).
Zo had ik 8 januari 2024 om 8u gepland onderhoud van Liander terwijl er lichte vorst was
Het is dankzij de 12kW omvormer dat ik het praktisch vind, al is er nog wel een risico dat de batterij toevallig bijna leeg is maar ja.
Ik hoop met HA een inschatting te kunnen maken van wat ik uit kan schakelen wanneer de batterij niet vol is.
Zo had ik 8 januari 2024 om 8u gepland onderhoud van Liander terwijl er lichte vorst was
Het is dankzij de 12kW omvormer dat ik het praktisch vind, al is er nog wel een risico dat de batterij toevallig bijna leeg is maar ja.
Ik hoop met HA een inschatting te kunnen maken van wat ik uit kan schakelen wanneer de batterij niet vol is.
Dank voor je antwoord! Omdat het mij soms niet duidelijk is wat nou daadwerkelijk echte opbrengst of een "besparing" is kan ik sommige getallen niet goed duiden. Als je zegt €0,20 in de min bedoel je: je totale kosten van 24 hr incl eigen verbruik zijn €0,20? Dus als je in de maand 30 van die dagen zou hebben zijn je energiekosten 30*€0,20 = €6 die je moet betalen (excl. natuurlijk vaste kosten etc).paQ schreef op donderdag 20 november 2025 @ 11:34:
[...]
Tot nu toe 1 keer 20 cent in de min.
Maar, gisteren kan denk ik nooit positief uitpakken, gezien ik enkele uren op een dure onbalansprijs rechtsreeks verbruik heb gehad om dat de batterij leeg was. Dat rechtstreekse verbruik gaat dan ook op de onbalansprijs ipv EPEX. En die was op dat moment hoger.
En nee, dat is geen netto opbrengst. Het is wat je minder betaalt dan wanneer je dit systeem niet had gehad.
nope.Sportmind schreef op donderdag 20 november 2025 @ 11:40:
[...]
Dank voor je antwoord! Omdat het mij soms niet duidelijk is wat nou daadwerkelijk echte opbrengst of een "besparing" is kan ik sommige getallen niet goed duiden. Als je zegt €0,20 in de min bedoel je: je totale kosten van 24 hr incl eigen verbruik zijn €0,20? Dus als je in de maand 30 van die dagen zou hebben zijn je energiekosten 30*€0,20 = €6 die je moet betalen (excl. natuurlijk vaste kosten etc).
20 cent in de min = alle verbruik tegen onbalansprijs + 20 cent.
2 euro besparing = alle verbruik tegen onbalansprijs - 2 euro
Het wordt me steeds duidelijker. Ik stuur nu op laagste dynamische prijs voor bv WP, dat kan ik dan ook beter blijven doen lijkt me. Ik neem aan dat de onbalans wel redelijk de trend van dynamisch volgt (met de ups en downs).paQ schreef op donderdag 20 november 2025 @ 11:34:
[...]
"Gister was slecht
(tenzij je wat te verkopen had)"
Wat is het gedeelte wat je zou willen/kunnen verkopen tov de situatie gisteren?
Dat hoeft niet met een groot buffer in je accu.Sportmind schreef op donderdag 20 november 2025 @ 11:57:
[...]
Het wordt me steeds duidelijker. Ik stuur nu op laagste dynamische prijs voor bv WP, dat kan ik dan ook beter blijven doen lijkt me. Ik neem aan dat de onbalans wel redelijk de trend van dynamisch volgt (met de ups en downs).
De prijs van het moment doet er niet meer toe. Althans, dat is waar we heen willen.
Je kunt het hier volgen:
https://onbalansmarkt.com/live
Ik niks, maar stel je had veel in je accu, hoog SOC dus, dan waren er enkele pieken waar er grif betaald werd. Op die momenten zal de accu ook terugleveren."Gister was slecht
(tenzij je wat te verkopen had)"
Wat is het gedeelte wat je zou willen/kunnen verkopen tov de situatie gisteren?
[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 20-11-2025 12:00 ]
Hoe zit het in dit geval eigenlijk met het salderen van je zonnepanelen? (Als je die hebt uiteraard.)paQ schreef op donderdag 20 november 2025 @ 11:42:
[...]
nope.
20 cent in de min = alle verbruik tegen onbalansprijs + 20 cent.
2 euro besparing = alle verbruik tegen onbalansprijs - 2 euro
Mijn huidige contract heeft bv nog geen terugleverboete.
PV sla je op in je buffer en maak je op gedurende de dag.The_Realest schreef op donderdag 20 november 2025 @ 12:09:
[...]
Hoe zit het in dit geval eigenlijk met het salderen van je zonnepanelen? (Als je die hebt uiteraard.)
Salderen gebeurt lokaal dus.
Overschot lever je of terug, of je stopt export.
De energiebelasting kan je nog salderen tussen zomer/winter in 2026. Verder betaal je de kale dynamische prijs+2 cent in de winter, en ontvang (of betaal je indien negatief) de dynamische prijs - 2 cent in de zomer.The_Realest schreef op donderdag 20 november 2025 @ 12:09:
[...]
Hoe zit het in dit geval eigenlijk met het salderen van je zonnepanelen? (Als je die hebt uiteraard.)
Maar wat verwacht je precies? Je hoeft niet te verwachten dat je 64kWh tot je beschikking hebt bij een algehele stroomstoring.The_Realest schreef op donderdag 20 november 2025 @ 11:23:
Ik vind zelf 1500 euro een kleine investering voor off grid (wellicht kan het goedkoper) maar het geeft net dat beetje extra zekerheid.
Sowieso richt Balans zich op 50% soc. Ik vraag mij ook af bij zo’n grote storing of in de aanloop naar die storing niet allerlei onbalans acties zijn uitgevoerd (met niet het gewenste resultaat) en hoe je accu is qua soc als het net plat gaat.
Ik neem aan dat mijn zonnepanelen dan hun werk blijven doen en de accu bij blijft vullen, dus dan zou je als het weer een beetje fatsoenlijk is niet zonder komen.Wolly schreef op donderdag 20 november 2025 @ 12:36:
[...]
Maar wat verwacht je precies? Je hoeft niet te verwachten dat je 64kWh tot je beschikking hebt bij een algehele stroomstoring.
Sowieso richt Balans zich op 50% soc. Ik vraag mij ook af bij zo’n grote storing of in de aanloop naar die storing niet allerlei onbalans acties zijn uitgevoerd (met niet het gewenste resultaat) en hoe je accu is qua soc als het net plat gaat.
Wat ik mij wel afvraag is of de software rekening houd met het bijladen in de nacht als je bv veel zonnestroom opwekt?
Ik begreep van Don dat er wordt gewerkt aan een verbruiks forecast per huishouden.The_Realest schreef op donderdag 20 november 2025 @ 12:40:
[...]
Ik neem aan dat mijn zonnepanelen dan hun werk blijven doen en de accu bij blijft vullen, dus dan zou je als het weer een beetje fatsoenlijk is niet zonder komen.
Wat ik mij wel afvraag is of de software rekening houd met het bijladen in de nacht als je bv veel zonnestroom opwekt?
Heb toevallig Solcast geopperd. Dat geeft eigenlijk een behoorlijk keurige indicatie van wat er aan PV productie te verwachten valt.
Nu zullen de meeste tweakers daar niet veel moeite mee hebben dat even in te vullen. Geen idee alleen of het toekomstige cliënteel daar ook zo bedreven in is.
[ Voor 11% gewijzigd door paQ op 20-11-2025 12:44 ]
Volgens mij krijg je over 2 maanden gewoon die 2 euro uitgekeerd.paQ schreef op donderdag 20 november 2025 @ 11:34:
[...]
Ja uiteraard. Dat wordt verrekend met je nota.0xygen500 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 13:07:
[...]
Volgens mij krijg je over 2 maanden gewoon die 2 euro uitgekeerd.
Maar dat is nog iets anders als netto opbrengst.
In je overzicht zie ik ook dat er 28,4 kWh is geladen. Begrijp ik het dan goed dat er ook nog dus 28,4* ~€0,10 aan energiebelasting in rekening wordt gebracht via balans? Ik zie dat namelijk niet terug. Van salderen is nauwelijks sprake, omdat het meeste in je accu wordt opgeslagen.paQ schreef op donderdag 20 november 2025 @ 10:39:
[...]
Geheel afhankelijk van de onbalansprijs.
[Afbeelding]
Gister was slecht
[Afbeelding]
EPEX gem 0,102
Uiteindelijk betaald 0,035
Volgens mij denk je er te moeilijk overSportmind schreef op donderdag 20 november 2025 @ 13:55:
[...]
In je overzicht zie ik ook dat er 28,4 kWh is geladen. Begrijp ik het dan goed dat je ook nog dus 28,4* ~€0,10 aan energiebelasting op je rekening krijgt van balans? Ik zie dat namelijk niet terug. Van salderen is nauwelijks sprake, omdat het meeste in je accu wordt opgeslagen.
Ik importeer stroom. Gaat de accu in, ik haal er wat uit.
De import reken je gewoon af tegen de onbalans prijs (verrekend). Dus de epex verrekend met dat stukje „uit te betalen“.
Ik heb ook voor off-grid gekozen, waarom?Wolly schreef op donderdag 20 november 2025 @ 12:36:
[...]
Maar wat verwacht je precies? Je hoeft niet te verwachten dat je 64kWh tot je beschikking hebt bij een algehele stroomstoring.
- peace of mind, ook voor WAF (mag ook wat kosten)
- huis is all electric, dus zonder grid stroom geen licht, geen WP verwarming, niet koken, niet WPB douchen, alle routers e.d. uit, niet kunnen laden, computers uit, etc.
- m'n WP heeft geen automatische vorstbeveiligingen (die bij bevriezing van WP het water laten weglopen), kosten ook snel 300-400 per paar.
- dacht aan UPS voor m'n routers e.d. , is ook niet meer nodig
- en zo nog wel wat...
Als je voor elk van die dingen wat gaat verzinnen gaat de euro teller ook snel oplopen, nu is dat allemaal in 1 keer geregeld.
Ik snap dat de batterij niet toevallig vol is als zoiets gebeurt (grote stroomstoring), maar ook niet helemaal leeg (mag ik hopen). En op het moment dat je in de off-grid situatie verkeert ga je ook met beleid om met de energie die je dan voorradig hebt.
En groot deel van het jaar kan PV de accu's ook weer vullen (ik sluit PV rechtstreeks op de Deye aan).
De Deye heeft ook nog een generator aansluiting, dus je kunt er ook nog een dieselgenerator op aansluiten. Heb je niet eens een grote voor nodig.
Mijn grootste zorg is dat de off-grid echt gaat werken. Zoals bij ziekenhuizen, zou je eigenlijk elke maand (of week?) even moeten testen of het (nog) werkt.
Maar qua investering vindt ik het oke, en zelf doen (wat ik bij veel dingen doe) zie ik niet zitten voor dat bedrag. Is me net even te risicovol werk.
Laatste is dan: verwacht je grote stroomstoringen? Nee, maar ik weet ook dat er black swans kunnen opduiken. En als momenteel zowel overheid als energiemaatschappijen preventie gaan prediken...?
[ Voor 6% gewijzigd door dof op 20-11-2025 14:21 ]
Ja, misschien moet ik het ook niet zo "per dag" bekijken maar over een verbruiksperiode. Uiteindelijk is het inderdaad zo dat je opslag hebt die je verbruikt, of het nu is of gespreid, het komt op hetzelfde neer?paQ schreef op donderdag 20 november 2025 @ 13:58:
[...]
Volgens mij denk je er te moeilijk over
Ik importeer stroom. Gaat de accu in, ik haal er wat uit.
De import reken je gewoon af tegen de onbalans prijs (verrekend). Dus de epex verrekend met dat stukje „uit te betalen“.
Ik moet mijn denkwijze omleggen, nu is het zo (Tibber):
Ik verkoop mijn zonnestroom, gebruik zoveel mogelijk zonnestroom en vermijd de prijspieken.
Dat gaat straks met balans energie naar het volgende scenario (corrigeer me gerust!):
Je importeert niet zelf je stroom, dat doet balans voor je. Jij als gebruiker betaalt alle energiebelasting, ook over de kWh's waar balans mee handelt. De handel in de huidige vorm kan soms wat opleveren, maar soms ook niet. (iig totdat de aFRR handel gaat gebeuren).
Ik heb veel minder saldeer volume dit laatste jaar want de zonnestroom gaat naar de accu en wordt voor een (groot?) deel door balans weer gebruikt om te handelen. Maar. Ik verbruik veel meer zonnestroom door de accu dus ik hoef ook minder te salderen.
[ Voor 40% gewijzigd door Sportmind op 20-11-2025 14:30 ]
Ik kan objectief gezien off-grid ook niet aanraden in Nederland. Off-grid doe je niet om terug te verdienen (althans niet in Nederland). Ook kan je waarschijnlijk niet je net aansluiting afzeggen en ontkoppelen na afloop van je 2 jarige balans energie contract. Er zijn signalen dat het risico op grote stroomuitval toeneemt vanwege de grootschalige elektrificatie, maar ook cyberaanvallen en wellicht hittegolven.. Maar in de praktijk zal dat waarschijnlijk echt mee vallen. Als het gebeurt, dan zal dat niet lang duren (max een uur).jeeedeee schreef op donderdag 20 november 2025 @ 11:13:
[...]
Alweer iemand met off gridWat zijn je overwegingen, ik vind zelf 1500 euro best veel voor iets wat je eigenlijk alleen maar theoretisch nodig hebt... Zoveel stroomuitval hebben we hier toch niet?
Dus nee, als je twijfelt niet doen, die 1500 euro is een beetje zonde van het geld. Maar ik heb ook off-grid in bestelling
Ik zie het als een verzekering tegen stroomuitval. Ik hecht veel waarde aan autonomie en onafhankelijkheid. Stiekem vind ik dat als ik een thuisaccu neem, ik ook de mogelijkheid moet hebben om off-grid te gaan. Dat is gewoon iets wat altijd in mijn hoofd samen gaat. Als ik heel eerlijk ben, een irrationele keuze.
Het is gewoon een regenton. Als het regent vult het vat, en als je de planten water gaat geven haal je het eruit.Sportmind schreef op donderdag 20 november 2025 @ 14:18:
[...]
Ja, misschien moet ik het ook niet zo "per dag" bekijken maar over een verbruiksperiode. Uiteindelijk is het inderdaad zo dat je opslag hebt die je verbruikt, of het nu is of gespreid, het komt op hetzelfde neer?
Als het water op is en je was nog niet klaar moet je de kraan aanzetten
Haha, ja precies! Met een "buurman" die af en toe je regenton leegmaakt en dat je meedeelt in de winst van zijn moestuin.paQ schreef op donderdag 20 november 2025 @ 14:27:
[...]
Het is gewoon een regenton. Als het regent vult het vat, en als je de planten water gaat geven haal je het eruit.
Als het water op is en je was nog niet klaar moet je de kraan aanzetten
[ Voor 14% gewijzigd door Sportmind op 20-11-2025 14:46 ]
ja
7 dagen rolling RTE 
87.14
attributes:
periode: "168 uur / 7 dagen"
soc_start: "61.0 %"
soc_now: "25.0 %"
delta_soc_kwh: "17.352 kWh"
charge: "187.6 kWh"
discharge: "198.6 kWh"
losses: "20.4 kWh"
effective_discharge: "181.248 kWh"
effective_charge: "208.0 kWh"
life_cycles_168h: "4.12"
life_cycles_total_now: "8.28"
last_update: "2025-11-20 20:36"
komtie:
Maak statistics van alle charge, alle discharge, alle gefilterde (!!!) losses en de verandering van de SOC.
Van de SOC hebben we nu alleen maar de + of de - in % tov nu. (SOC_now)
Dus we maken een sensor aan om de stand 168 uur geleden te berekenen:
En de Sensor zelf (incl attributes
)
Dit resultaat wijzigt dus dynamisch mee, telkens over de afgelopen 168 uren. (7 dagen)
De blauwe inner gauge is het aantal voltooide cycles. (aantal maal de nominale capaciteit geladen)
87.14
attributes:
periode: "168 uur / 7 dagen"
soc_start: "61.0 %"
soc_now: "25.0 %"
delta_soc_kwh: "17.352 kWh"
charge: "187.6 kWh"
discharge: "198.6 kWh"
losses: "20.4 kWh"
effective_discharge: "181.248 kWh"
effective_charge: "208.0 kWh"
life_cycles_168h: "4.12"
life_cycles_total_now: "8.28"
last_update: "2025-11-20 20:36"
komtie:
Maak statistics van alle charge, alle discharge, alle gefilterde (!!!) losses en de verandering van de SOC.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
| sensor: - platform: statistics name: "charge 168u" entity_id: sensor.inverter_total_battery_charge state_characteristic: change max_age: hours: 168 - platform: statistics name: "discharge 168u" entity_id: sensor.inverter_total_battery_discharge state_characteristic: change max_age: hours: 168 - platform: statistics name: "power losses filtered 168u" entity_id: sensor.inverter_power_losses_filtered_energy state_characteristic: change max_age: hours: 168 - platform: statistics name: "SOC verandering 168h" entity_id: sensor.inverter_battery state_characteristic: change max_age: hours: 168 |
Van de SOC hebben we nu alleen maar de + of de - in % tov nu. (SOC_now)
Dus we maken een sensor aan om de stand 168 uur geleden te berekenen:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| - template: - sensor: - name: "SOC 168 uur geleden" unique_id: soc_168_uur_geleden unit_of_measurement: "%" device_class: battery state_class: measurement state: > {% set current = states('sensor.inverter_battery') | float(0) %} {% set change = states('sensor.soc_verandering_168h') | float(0) %} {{ (current - change) | round(1) }} |
En de Sensor zelf (incl attributes
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
| - name: "Battery RTE rolling 168h" unique_id: battery_rte_rolling_168h unit_of_measurement: "%" device_class: battery state_class: measurement state: > {% set cap = states('input_number.battery_capacity_kwh') | float(48.2) %} {% set soc_now = states('sensor.inverter_battery') | float(0) %} {% set soc_start = states('sensor.soc_168_uur_geleden') | float(soc_now) %} {% set charge = states('sensor.charge_168u') | float(0) %} {% set discharge = states('sensor.discharge_168u') | float(0) %} {% set losses = states('sensor.power_losses_filtered_168u') | float(0) %} {% set delta_soc_kwh = (soc_start - soc_now) / 100 * cap %} {% set d_eff = discharge - delta_soc_kwh %} {% set c_eff = charge + losses %} {{ ((d_eff / c_eff * 100) if c_eff > 0.1 else 0) | round(2) }} attributes: periode: "168 uur / 7 dagen" soc_start: "{{ states('sensor.soc_168_uur_geleden') | float | round(1) }} %" soc_now: "{{ states('sensor.inverter_battery') | float | round(1) }} %" delta_soc_kwh: "{{ ((states('sensor.soc_168_uur_geleden') | float - states('sensor.inverter_battery') | float) / 100 * states('input_number.battery_capacity_kwh') | float(48.2)) | round(3) }} kWh" charge: "{{ states('sensor.charge_168u') | float | round(2) }} kWh" discharge: "{{ states('sensor.discharge_168u') | float | round(2) }} kWh" losses: "{{ states('sensor.power_losses_filtered_168u') | float | round(2) }} kWh" effective_discharge: "{{ (states('sensor.discharge_168u') | float - ((states('sensor.soc_168_uur_geleden') | float - states('sensor.inverter_battery') | float) / 100 * states('input_number.battery_capacity_kwh') | float(48.2))) | round(3) }} kWh" effective_charge: "{{ (states('sensor.charge_168u') | float + states('sensor.power_losses_filtered_168u') | float) | round(3) }} kWh" life_cycles_168h: "{{ (states('sensor.discharge_168u') | float / states('input_number.battery_capacity_kwh') | float(48.2)) | round(3) if states('input_number.battery_capacity_kwh') | float(48.2) > 0 else 0 }}" life_cycles_total_now: "{{ states('sensor.inverter_total_battery_life_cycles') | float(0) | round(3) }}" last_update: "{{ now().strftime('%Y-%m-%d %H:%M') }}" |
Dit resultaat wijzigt dus dynamisch mee, telkens over de afgelopen 168 uren. (7 dagen)
De blauwe inner gauge is het aantal voltooide cycles. (aantal maal de nominale capaciteit geladen)
Ahh, dat is wel verdomd mooi zeg! Nu ga ik wel even devils advocate spelen, maar heb je wel echt RTE berekend, of total efficiency? Want ik zie zo 123 niet je standby. Zo op het eerste gezicht is dat namelijk ca 7-8%-punt van je inefficientie.
(pak em beet 2kwh/dag, dus 14kwh over je rolling average periode. Met 4.12 cycles heb je ca 200kwh heen en weer gepompt)
Edit: ik gok dat je gefilterde losses het standby eruit filteren.
(pak em beet 2kwh/dag, dus 14kwh over je rolling average periode. Met 4.12 cycles heb je ca 200kwh heen en weer gepompt)
Edit: ik gok dat je gefilterde losses het standby eruit filteren.
[ Voor 58% gewijzigd door scoobs op 20-11-2025 21:19 ]
De sensoromschrijving bij de losses sensor isscoobs schreef op donderdag 20 november 2025 @ 21:08:
Ahh, dat is wel verdomd mooi zeg! Nu ga ik wel even devils advocate spelen, maar heb je wel echt RTE berekend, of total efficiency? Want ik zie zo 123 niet je standby. Zo op het eerste gezicht is dat namelijk ca 7-8%-punt van je inefficientie.
Ik heb die wat verder gefinetuned om rariteiten eruit te slopen.state_class: measurement
description: Includes consumption of the inverter device itself as well AC/DC conversion losses
/f/image/NpSNL8kioVqQPuYOU2mUOEGL.png?f=fotoalbum_large)
Geen 1-5 MW pieken, geen stagnatie, en geen "0W' meer als het apparaat in idle is / PV opwek aan de DC zijde heeft. Je ziet dan ook dat het aan het eind van de dag wat 'slechter' uit pakt (wel eerlijker en preciezer) dan de interne sensor.
M.a.w. incl 'eigenverbuik' van de inverter dus, ook als de interne sensor 0 aangaf.
Ik denk dat de grote winst vooral zit in 4 cycles zoals in bovenstaande resultaten.
Als je een dag uitsluitend ontlaadt (2 weken geleden gehad) zonder te laden, dan heb je een dramatisch RTE. Wordt de volgende dag alleen maar geladen, liefst veel op de DC PV zijde, dan krijg je een belachelijk hoog RTE. Aan beide metingen heb je in wezen niets, en bovendien is het een verhouding-resultaat en kun je er geen gemiddelde van nemen.
De oplossing (m.i.) is dus over meerdere dagen met meerdere cycles te meten.
1 Cycle is 1 x 48kWh battery charge; de cycle meter stopt bij discharge.
om kort te gaan:
Ik geloof deze uitkomst wel eigenlijk
Gisteren bijv een verlies / verbruik van 3.7 kWh.
We moeten nog zien waar dat op uitpakt, maar 700 - 1100 kWh per jaar dat gewoon zo pffff verdwijnt, is aannemelijk.
Het 7 dagen RTE zal nog wel wat teruglopen verwacht ik de komende dagen. Dan zijn alle (nog niet herstelde) meetfoutjes er ook uit, en gaat het hogere verbruik van de inverter van de afgelopen paar dagen zwaarder wegen.
[ Voor 10% gewijzigd door paQ op 20-11-2025 21:36 ]
Het is niet alleen veel voor iets wat je zo goed als nooit nodig hebt, maar ook veel voor wat je daadwerkelijk krijgt. De hele off-grid functionaliteit zit feitelijk al in de omvormer die je sowieso aanschaft. De extra componenten die bij off-grid worden geïnstalleerd zijn bij lange na die 1500 euro niet waard. Het is wel wat extra werk, maar ook dat staat niet in verhouding. De off-grid optie lijkt me met name een manier voor Balans om toch wat marge te kunnen pakken ten opzichte van de reguliere installaties. En daar is op zich ook niks mis mee natuurlijk. Maar je moet niet denken dat die optie net zo scherp geprijsd is als de standaard installatie.jeeedeee schreef op donderdag 20 november 2025 @ 11:13:
[...]
Alweer iemand met off gridWat zijn je overwegingen, ik vind zelf 1500 euro best veel voor iets wat je eigenlijk alleen maar theoretisch nodig hebt... Zoveel stroomuitval hebben we hier toch niet?
Ik ben toch malle pietje niet!
Is er een lijst beschikbaar van onderdelen? En heb je als gebruiker wel de mogelijkheid om later eventueel noodzakelijke wijzigingen te doen in de apparatuur die Balans levert of zet Balans alles dicht achter bijvoorbeeld een installer password?The Legend schreef op donderdag 20 november 2025 @ 23:11:
[...]
Het is niet alleen veel voor iets wat je zo goed als nooit nodig hebt, maar ook veel voor wat je daadwerkelijk krijgt. De hele off-grid functionaliteit zit feitelijk al in de omvormer die je sowieso aanschaft. De extra componenten die bij off-grid worden geïnstalleerd zijn bij lange na die 1500 euro niet waard. Het is wel wat extra werk, maar ook dat staat niet in verhouding. De off-grid optie lijkt me met name een manier voor Balans om toch wat marge te kunnen pakken ten opzichte van de reguliere installaties. En daar is op zich ook niks mis mee natuurlijk. Maar je moet niet denken dat die optie net zo scherp geprijsd is als de standaard installatie.
The Legend in "Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie"Wolly schreef op donderdag 20 november 2025 @ 23:14:
[...]
Is er een lijst beschikbaar van onderdelen? En heb je als gebruiker wel de mogelijkheid om later eventueel noodzakelijke wijzigingen te doen in de apparatuur die Balans levert of zet Balans alles dicht achter bijvoorbeeld een installer password?
Ik denk dat het in theorie wel mogelijk is om zelf de installatie aan te passen, maar ik kan me voorstellen dat Balans Energie daar niet op zit te wachten. Als daar iets misgaat en de accu doet niet meer wat zij willen, dan handel je denk ik strijd met de overeenkomst die je bent aangegaan. Na die 2 jaar kun je doen wat je wil lijkt me. Ik wacht gewoon daarop, tenzij de Russen echt eerder komen.
Ik ben toch malle pietje niet!
Niks let je om de bypass alvast in huis te halen, te installeren, en een extra kabel te leggen terwijl je de omvormer nog in de oude constructie houdt. Als het zover is en er is daadwerkelijk stroomuitval, dan heb je in principe dat ding in 2u omgebouwd indien het erop lijkt dat het lang gaat duren. Of je monteert een stekker en een alamatje aan de loadaansluiting van de omvormer. Met een beetje degelijk verlengsnoer (16A) kun je dan in ieder geval heel eenvoudig de essentials (=vriezer, koelkast, kleine kookplaat, xbox&tv) aan de omvormer hangen.
Of beiden natuurlijk. Dan ga je alleen non-compliant zijn op het moment dat het toch niet meer uit maakt, maar je hebt ook de kleine ongemakken gedekt.
Of beiden natuurlijk. Dan ga je alleen non-compliant zijn op het moment dat het toch niet meer uit maakt, maar je hebt ook de kleine ongemakken gedekt.
[ Voor 14% gewijzigd door scoobs op 20-11-2025 23:32 ]
Installatie heeft hier ook plaatsgevonden inmiddels een paar dagen terug. Super aardige en behulpzame mensen, beantwoorden ook graag al je vragen etc. Ze zaten bijna bij de 100 zeiden ze.
Dat moment dat ze de hoofdschakelaar uitzetten en dat dankzij offgrid alle lichten blijven werken...
En dan het net weer aanschakelen, en een paar tellen later als de Deye weer gesynct heeft met de netfrequentie, merk je dat ook echt alleen maar doordat de lichten een fractie van een seconde minder fel zijn. Als je er niet naar aan het kijken was, was het niet eens opgevallen. Je hebt echt het gevoel dat we in de toekomst leven of zo, stom is dat maar zo voelt het wel even
Ik vind het geluid van de Deye als hij 11kW trekt meer dan acceptabel. Het is hard maar hij staat bij ons in de garage en uit de woonkamer ernaast hoor je niks. Dat constante piepje hoor je ook niet, alleen als je in de garage bent.
Coole shit! En toffe mensen ook. Blij dat ik dit gedaan heb.
Nu alleen nog wachten op de extra battery modules, dat werd januari pas begreep ik. En BTW terugvragen als de factuur binnen is.
Oh en tijd vinden om in al die HA evcc rspca byob dingen te duiken allemaal. Of niet.. Het werkt zo ook prima allemaal. Teveel hobbys te weinig tijd..
Dat moment dat ze de hoofdschakelaar uitzetten en dat dankzij offgrid alle lichten blijven werken...
En dan het net weer aanschakelen, en een paar tellen later als de Deye weer gesynct heeft met de netfrequentie, merk je dat ook echt alleen maar doordat de lichten een fractie van een seconde minder fel zijn. Als je er niet naar aan het kijken was, was het niet eens opgevallen. Je hebt echt het gevoel dat we in de toekomst leven of zo, stom is dat maar zo voelt het wel even
Ik vind het geluid van de Deye als hij 11kW trekt meer dan acceptabel. Het is hard maar hij staat bij ons in de garage en uit de woonkamer ernaast hoor je niks. Dat constante piepje hoor je ook niet, alleen als je in de garage bent.
Coole shit! En toffe mensen ook. Blij dat ik dit gedaan heb.
Nu alleen nog wachten op de extra battery modules, dat werd januari pas begreep ik. En BTW terugvragen als de factuur binnen is.
Oh en tijd vinden om in al die HA evcc rspca byob dingen te duiken allemaal. Of niet.. Het werkt zo ook prima allemaal. Teveel hobbys te weinig tijd..
Dit is exact wat ik zelf gedaan heb, alamat geplaatst in extra groepenkastje, 3 stopcontacten eraan en zou nu 3x16A als noodstroom kunnen gebruiken, prima voor de WP, koelkast en vriezer mocht er een langdurige stroomuitval is. Enige nadeel is dat bijladen met PV niet werkt, maar voor minder dan €100 vond ik dit een prima oplossingscoobs schreef op donderdag 20 november 2025 @ 23:30: Of je monteert een stekker en een alamatje aan de loadaansluiting van de omvormer. Met een beetje degelijk verlengsnoer (16A) kun je dan in ieder geval heel eenvoudig de essentials (=vriezer, koelkast, kleine kookplaat, xbox&tv) aan de omvormer hangen.
Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB
En werkt het ook? Want ik kan mij indenken dat balans energie bij een non-grid oplossing de boel software matig zo instelt dat de Deye uitvalt bij stroomuitval?SlinkingAnt schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 09:17:
[...]
Dit is exact wat ik zelf gedaan heb, alamat geplaatst in extra groepenkastje, 3 stopcontacten eraan en zou nu 3x16A als noodstroom kunnen gebruiken, prima voor de WP, koelkast en vriezer mocht er een langdurige stroomuitval is. Enige nadeel is dat bijladen met PV niet werkt, maar voor minder dan €100 vond ik dit een prima oplossing
Even terugkomen op deze post, ik heb dit overlegd met balans energie, maar zoals eerder aangegeven mag dit helaas niet. Zie hieronder de reactie vanuit balans energie.jeeedeee schreef op woensdag 19 november 2025 @ 19:43:
Jullie brengen mij toch weer aan het twijfelen over of er iets voor de MID meter mag of niet. Eigenlijk zou het ook gek zijn van niet. Ik ga toch maar even met de installatieservice overleggen of ik niet onderstaand vereenvoudigd schema kan gaan invoeren, de Zappi bewaakt gewoon de netaansluiting en schaalt waar nodig af. Dan kan ik makkelijk handmatig overschakelen tussen voor of na de MID meter. In de winter in stand 1, in de lente als de accu vol is stand 2, in de zomer standaard stand 2.
[Afbeelding]
Iemand tips voor een omschakelaar? Volgens mij zijn schakelt deze twee de nul correct.Te verkrijgen https://www.amazon.nl/Nai...tschakelaar/dp/B0BP8DZQ1R of https://www.elektrototaal...-him-omschakelaar-4162213
- Kraus & Naimer KA63B T904 VE2 +F437
- Hager HIM - Omschakelaar HIM404
[edit]
Ik ben hier niet blij, want ik wil extra cycles en verlies in de winter voorkomen. Heb dus ook gevraagd of ze met een oplossing hiervoor kunnen komen. B.v. een setting die je als klant in het EMS kan doen, dat na 5 minuten vermogen > 8 kW hij overschakelt naar alleen grid... Erg vervelend, ik wil niet alleen hiervoor een SAP gaan aanvragen...Ik heb het intern overlegd maar we mogen het helaas niet zo aansluiten.
Op deze manier gaat het verbruik van de laadpaal niet door onze meter. Om aan de eisen van Tennet te voldoen, moet al het verbruik van de woning ten aller tijde door de Eastron meter lopen.