Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie

Pagina: 1 ... 23 24 Laatste
Acties:

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
jeeedeee schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 09:27:
[...]
En werkt het ook? Want ik kan mij indenken dat balans energie bij een non-grid oplossing de boel software matig zo instelt dat de Deye uitvalt bij stroomuitval?
Werkt prima, de Load-uitgang blijft gewoon actief als ik de alamat van grid->Deye omzet.
Voor installatie had ik al gevraagd of het mogelijk was dit te laten doen bij de installatie en dat was geen probleem, maar de monteurs waren zo aan het prutsen (gok hun 1ste installatie) dat ik het uiteindelijk maar zelf gedaan heb.

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

jeeedeee schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 09:32:
[...]

Even terugkomen op deze post, ik heb dit overlegd met balans energie, maar zoals eerder aangegeven mag dit helaas niet. Zie hieronder de reactie vanuit balans energie.

[...]

Ik ben hier niet blij, want ik wil extra cycles en verlies in de winter voorkomen. Heb dus ook gevraagd of ze met een oplossing hiervoor kunnen komen. B.v. een setting die je als klant in het EMS kan doen, dat na 5 minuten vermogen > 8 kW hij overschakelt naar alleen grid... Erg vervelend, ik wil niet alleen hiervoor een SAP gaan aanvragen...
Hmm. Kan me alleen maar voorstellen dat dat dan iets met de onbalans prijs te maken zou kunnen hebben?
Er is natuurlijk kans / mogelijkheid om zo supergoedkoop te laden.

Ik heb wel eens begrepen (my understanding iig) in een gesprek dat de MID meter per seconde bijhoudt wat er gebeurt op je huisaansluiting. In en uit. Dat wordt dan achteraf naast de hoofdmeter gelegd. Ten tijde van balanceringsdiensten moeten ze kunnen aantonen (hence MID meter) welk vermogen welke kant op ging ten gunste van Tennet ipv de huisverbruikers.
Als je EVSE aan de meter zit, maar niet aan de MID, dan loopt dat uit de pas.

Zoiets denk ik?

De SAP is een apart telwerk. Mijn hele accu-installatie wilde ik ook eerst aan de SAP koppelen, maar dat bleek later toch niet te kunnen. Hij moest aan een PAP. Tennet was ook toen de reden.

[ Voor 7% gewijzigd door paQ op 21-11-2025 09:48 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• paQ
  • Nu online

paQ

Aangaande laden op SAP, afgelopen nacht is de lader behoorlijk dwarsgezeten door de accu :+
Heb er in de tarief dip (EPEX) maar 12 kWh in gekregen. De EMS maaide telkens het gras voor de voeten weg.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LvOuxTTeyw0SVqNgFpj8VZ5G0sk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9htCajQE79DurjLcizOAy5WM.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ggfj64x_rVgAp9eOtX4Jfj7EVu8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Q8ZrROnCbeJObNHXVmxdHg9E.png?f=fotoalbum_large
Dus al zou je op een SAP OOK balansstroom nemen tegen onbalansprijzen (als dat al kan) en dus hetzelfde kunstje proberen te doen als het laadgedrag van de accu, dan willen ze exact op dezelfde momenten laden, en dat gaat dan vanzelf al mis.

Tussenstand temperaturen bij koude:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lBOWbWX40Yej2txIeeGp0mAtze4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IVW8zZpFbEgIpWANniuYKrfJ.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RSurwhLFflyXVuxxRuKJBaemf_8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LbYc9J1GS9y4VwQRuOE80gjS.png?f=fotoalbum_large

Het is al dagenlang behoorlijk koud. Ik verwacht niet dat de temperatuur in de kast (Noord West) veel verder zal dalen als het -8 is. Ik heb de accutemperaturen nog niet onder de 14 graden gezien, en kouder dan 10.5 op 1 meter hoogte aan de batterijzijde in de kast zelf ook niet.

Isoleren is niet (meer) het probleem zo te zien; warmte wellicht wel.

[ Voor 32% gewijzigd door paQ op 21-11-2025 10:07 ]

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15:03
Als ze nou die stroom die ze ‘s nachts laden direct in de auto zouden kunnen stoppen zou dat wel zo handig zijn. Gewoon de aansluiting max benutten tot 3x25 ampere.

Gelukkig heb ik 9 maanden in het jaar overschot, maar als ik dit niet zou hebben zou ik er echt even vanaf zien zolang er hier geen goede oplossing voor is.

• paQ
  • Nu online

paQ

jeeedeee schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 10:07:
Als ze nou die stroom die ze ‘s nachts laden direct in de auto zouden kunnen stoppen zou dat wel zo handig zijn. Gewoon de aansluiting max benutten tot 3x25 ampere.

Gelukkig heb ik 9 maanden in het jaar overschot, maar als ik dit niet zou hebben zou ik er echt even vanaf zien zolang er hier geen goede oplossing voor is.
Zover ik weet is er op de Deye wel een mogelijkheid "slimme verbruikers" te initiëren.
Ik weet alleen niet of dat met een signaal gaat, en hoe dan. Bepaalde tijdvakken niet de (balans) accu laden is ook in te stellen.
Het druist wel een beetje in met 'altijd tegen het laagste tarief'. Want ook tijdens de daluren pieken de tarieven soms. (en andersom ook)

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17:24
SlinkingAnt schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 09:43:
[...]

Werkt prima, de Load-uitgang blijft gewoon actief als ik de alamat van grid->Deye omzet.
Voor installatie had ik al gevraagd of het mogelijk was dit te laten doen bij de installatie en dat was geen probleem, maar de monteurs waren zo aan het prutsen (gok hun 1ste installatie) dat ik het uiteindelijk maar zelf gedaan heb.
Je gebruikt dus de Load uitgang en niet de backup?

• paQ
  • Nu online

paQ

deejeebv schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 10:09:
[...]

Je gebruikt dus de Load uitgang en niet de backup?
Da's toch hetzelfde?

• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 15:37

Gebeurt dat niet als je de auto of auto lader inplant voor de goedkope uren? Want Balans energie hanteert dezelfde keuze in hun laadbeslissing lijkt mij.

• paQ
  • Nu online

paQ

KoningSlakkie schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 10:10:
[...]

Gebeurt dat niet als je de auto of auto lader inplant voor de goedkope uren? Want Balans energie hanteert dezelfde keuze in hun laadbeslissing lijkt mij.
Dat is best een goeie.
Zou zomaar kunnen dat het dan niet ping-pongt tussen net > accu > EV, maar direct van net > EV gaat.(Als hij anders had willen laden, en dat gaat met tijdvakken van 7-8 min)

[ Voor 8% gewijzigd door paQ op 21-11-2025 10:13 ]

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:22

Hier bijt wellicht hun belang handel in generiek, overall, vs jouw belang optimaal voor jou thuis....?

Dat is dan de consequentie van onze handtekening onder het contract denk ik.

Maar doorgeven van goede ideeen aan Don - leest mee geeft misschien wel deze verandering :P

• deejeebv
Voor zover ik nu kan zien heb je gelijk, er zijn 3 aansluitingen zie ik, grid, load en gen.
Als je geen backup optie afneemt bij Balans wordt dan alleen de grid aangesloten?

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Dat is wat ik eerder ook dacht. Balans pakt max 11kW, de overige 6kW is voor jezelf :+
Als Balans de accu laadt (ik ga er van uit op momenten dat voor ons de prijs ook laag is) met 11kW (de max) kan je dus de overige capaciteit benutten voor je auto.

Dan komt er volgens mij niets uit de accu (want die is druk aan het volladen) en krijg je het direct van het grid. Of mijn auto nu met 11kW of 6kW laadt maakt mij niet zoveel uit. Je moet wel een beetje marge houden met overige apparaten in huis natuurlijk, dus 5kW in de nacht.
Wolly schreef op woensdag 19 november 2025 @ 23:38:
[...]

Als je dus niet uit je accu de auto wil laden kan je ook je EVSE alleen aanzetten (met max 5kW vermogen) als de batterij laadt :+

[ Voor 4% gewijzigd door Wolly op 21-11-2025 10:21 ]

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:22
Wolly schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 10:20:
[...]

Dan komt er volgens mij niets uit de accu (want die is druk aan het volladen) en krijg je het direct van het grid. Of mijn auto nu met 11kW of 6kW laadt maakt mij niet zoveel uit.

[...]
Op de lange en zeer zonnige dagen niet idd.

Het scheelt hier bij nogal wat in doorlooptijd (zon uren zijn gratis toch ;) )

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
deejeebv schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 10:19:
[...]
Voor zover ik nu kan zien heb je gelijk, er zijn 3 aansluitingen zie ik, grid, load en gen.
Als je geen backup optie afneemt bij Balans wordt dan alleen de grid aangesloten?
Ja, door de MID-meter levert de Deye standaard dus terug over GRID-aansluiting. De LOAD-aansluiting zit altijd achter de accu. Daar heb ik dus de extra stopcontacten op aangesloten.

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:50

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik zou in de schuur weinig aan een back-up hebben, laat je extra kabels trekken dan betaal je die en voor het aanleggen.
Het is ook wel leuk dat je de btw mee kan nemen als je het direct doet :)
Ik ga vragen wat een extra kabel kost voor als ik m'n oude omvormer(s) wil aansluiten, tenzij die gewoon gaan werken in de back-up toestand omdat ze de juiste spanning enz. zien.

Een alternatief is de huidige 1 fase 2.5mm2 daar voor gebruiken en vanuit het Balans systeem een groepje in de schuur aanleggen als dat is toegestaan.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• Wolly
  • Niet online
blue eyes schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 10:22:
[...]

Op de lange en zeer zonnige dagen niet idd.

Het scheelt hier bij nogal wat in doorlooptijd (zon uren zijn gratis toch ;) )
Ik heb het over de periode nov-maart waarin ik weinig zon heb. Dan laadt de auto voor >90% met energie van het grid. In de zomer volgt mijn lader exact de opbrengst van de zonnepanelen dus is er geen probleem van extra omzetting in de Balans accu.

• paQ
  • Nu online

paQ

deejeebv schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 10:19:
[...]
Volgens mij is LOAD de backup.

• Metalrick
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:15

Metalrick

tcpdump ninja

Ik heb een vrij simpele automation in Homeassistant precies voor dit scenario: als de auto is aangesloten en de accu wordt opgeladen -> ga de auto opladen. :)

• deejeebv
SlinkingAnt schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 10:22:
[...]

Ja, door de MID-meter levert de Deye standaard dus terug over GRID-aansluiting. De LOAD-aansluiting zit altijd achter de accu. Daar heb ik dus de extra stopcontacten op aangesloten.
Zou je achter de load ook een 4 polig omschakelaar kunnen zetten (bijvoorbeeld https://www.elektramat.nl...elaar-4-polig-63a-him406/) waarmee je complete huisinstallatie achter de Deye kunt zetten bij stroomuitval. Dit zou dan wel handmatig moeten gebeuren.

• paQ
  • Nu online

paQ

Metalrick schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 10:29:
[...]

Ik heb een vrij simpele automation in Homeassistant precies voor dit scenario: als de auto is aangesloten en de accu wordt opgeladen -> ga de auto opladen. :)
oooeee... :>
En dan gaat ie meteen van net naar EV?

• Wolly
  • Niet online
SlinkingAnt schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 09:17:
[...]

Dit is exact wat ik zelf gedaan heb, alamat geplaatst in extra groepenkastje, 3 stopcontacten eraan en zou nu 3x16A als noodstroom kunnen gebruiken, prima voor de WP, koelkast en vriezer mocht er een langdurige stroomuitval is. Enige nadeel is dat bijladen met PV niet werkt, maar voor minder dan €100 vond ik dit een prima oplossing :)
Dit is wel een toffe oplossing. Voor de 1500 euro die Balans rekent heb je als enige voordeel dat de stroom zonder handmatige interventie aan blijft. Kan ook een voordeel zijn dat het niet zo is, mocht je niet in de gaten hebben dat je installatie stroomloos is en je warmtepomp en autolader de accu leegtrekken zonder dat je het weet :+

De momenten dat er hier geen stroom is zijn op minder dan 1 vinger te tellen, dan vind ik het ook prima om even met een haspeltje en eventueel wat om te schroeven de kritische apparatuur van stroom te voorzien. Dank voor deze bewezen praktijkcase _/-\o_

• Wolly
  • Niet online
Metalrick schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 10:29:
[...]

Dan mag je wel een extra bonus vragen aan Balans omdat je de capaciteit van hun aFFR geregeld verhoogt :D

• Sportmind
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 16:19
paQ schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 09:54:
Aangaande laden op SAP, afgelopen nacht is de lader behoorlijk dwarsgezeten door de accu :+
Heb er in de tarief dip (EPEX) maar 12 kWh in gekregen. De EMS maaide telkens het gras voor de voeten weg.
Maar stel dat je je auto vol moet laden omdat je 's ochtends weg gaat naar je werk. Dan is het niet handig dat balans voorkomt dat je autoaccu vol raakt toch?

Dit komt dus puur door de SAP? Wanneer ik hier mijn lader gewoon in mijn "huisnetwerk" heb speelt dit dus niet omdat ie dan uit de accu laadt en wanneer die SoC te laag wordt uit het net?

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber

• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 15:37
Sportmind schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 10:54:
[...]

Maar stel dat je je auto vol moet laden omdat je 's ochtends weg gaat naar je werk. Dan is het niet handig dat balans voorkomt dat je autoaccu vol raakt toch?

Dit komt dus puur door de SAP? Wanneer ik hier mijn lader gewoon in mijn "huisnetwerk" heb speelt dit dus niet omdat ie dan uit de accu laadt en wanneer die SoC te laag wordt uit het net?
Als het goed is gaat het verbruik van het huis altijd voor, gemeten via de Eastron meter en volgt daarmee het Balans systeem mee met wat het "huis' verbruikt wordt. En wordt ook gelimiteerd met wat er beschikbaar is op je 3x25A aansluiting.

Dus als je auto aan het laden is en de balans energie systeem krijgt een signaal om te laden. Dan zal deze niet met volle snelheid kunnen laden maar slechts met 5 kW bijvoorbeeld. Hierdoor ontvang jij minder balansvergoeding, maar hier zou je auto in principe wel voor moeten gaan.

Ik denk slechts hard op na, ik heb het systeem nog niet. Dus ik hoop dat iemand hier zijn ervaring kan delen.

[ Voor 5% gewijzigd door KoningSlakkie op 21-11-2025 11:03 ]

• jeeedeee
KoningSlakkie schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 11:03:
[...]

Als het goed is gaat het verbruik van het huis altijd voor, gemeten via de Eastron meter en volgt daarmee het Balans systeem mee met wat het "huis' verbruikt wordt. En wordt ook gelimiteerd met wat er beschikbaar is op je 3x25A aansluiting.

Dus als je auto aan het laden is en de balans energie systeem krijgt een signaal om te laden. Dan zal deze niet met volle snelheid kunnen laden maar slechts met 5 kW bijvoorbeeld. Hierdoor ontvang jij minder balansvergoeding, maar hier zou je auto in principe wel voor moeten gaan.

Ik denk slechts hard op na, ik heb het systeem nog niet. Dus ik hoop dat iemand hier zijn ervaring kan delen.
Hier woensdag de installatie, ik zal het volgende week delen. Nu weer hard verder met voorbereiden 😀

• bart997
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 13:28
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mIwdOe6CFPgkojjOvoZsN_X6JCk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3D0eUbCXxwuQxNcN4JeE6vLv.png?f=fotoalbum_large

Grafiekje laden. Ik laad sinds de installatie vd batterij met "slechts" 4.8kw om te voorkomen dat de ventilatoren opstijgen. Hierin zie je dat van de 12KW (huisaansluiting) er slechts 6KW naar de accu wordt geladen, de rest naar gebruikers in huis, waaronder de laadpaal.

Valt mij wel op dat er met name in de nacht wordt geladen.

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 16:26
jeeedeee schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 09:32:
[...]

Even terugkomen op deze post, ik heb dit overlegd met balans energie, maar zoals eerder aangegeven mag dit helaas niet. Zie hieronder de reactie vanuit balans energie.

[...]

Ik ben hier niet blij, want ik wil extra cycles en verlies in de winter voorkomen. Heb dus ook gevraagd of ze met een oplossing hiervoor kunnen komen. B.v. een setting die je als klant in het EMS kan doen, dat na 5 minuten vermogen > 8 kW hij overschakelt naar alleen grid... Erg vervelend, ik wil niet alleen hiervoor een SAP gaan aanvragen...
Ze zijn afgestapt van hun Chint?

• paQ
  • Nu online

paQ

Sportmind schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 10:54:
[...]

Dat is een gevolg van SAP laden ja. De EMS krijgt altijd voorrang dan.
Wat @KoningSlakkie al zegt dus. Als je afhankelijk bent van de SOC van je EV, dan is het niet gek om gewoon lekker na de MID te zitten ;)

Ik echter gewoon omschakelen naar de PAP. Dan komt de EVSE vanzelf achter de MID van Balans te zitten.

[ Voor 7% gewijzigd door paQ op 21-11-2025 11:38 ]

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik zie aardig wat ATS-en voor zelfs <€100 zoals deze https://www.amazon.nl/dp/...lkZ2V0TmFtZT1zcF9kZXRhaWw

Ik denk dat Balans een betere levert, echter is het niet duidelijk welke dat is.
Balans levert een kastje met diverse schakelaars, een dikke kabel en wellicht wat materiaal in de meterkast.
Zo te zien kan je eventueel een voorbereiding bestellen, daarvan zou ik de kosten wel willen weten :)
Een schema van het geheel is ook wel praktisch mocht je het achteraf zelf willen plaatsen.

Elders lees ik dat je eigen omvormer uitvalt omdat die op de grid aansluiting zit.
Op de load (back-up actief) is het de vraag of die omvormers zien wat ze normaal van het net verwachten.
Met de GEN ingang werken ze altijd, maar geeft dat verlies of een verstoring aan de Balans kant (kunnen en willen ze dit meten en verwerken of werkt terugleveren dan niet of anders)?

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• bart997
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 13:28
Is het iemand al opgevallen dat binnen het belansportal onder resultaten de behaalde dagresultaten worden aangepast? (helaas in negatieve zin).

Voorbeeld:
20 Nov. 22.07u had ik een stroomvoordeel van € 3,877
21 Nov. 11.46u is daar nog € 1,347 van over

Ook het dagresultaat van zowel 18 als 19 nov. is sinds gisteravond aangepast, een keer een plusje van 3ct en een keer een minnetje van paar cent.

[ Voor 7% gewijzigd door bart997 op 21-11-2025 11:52 ]

• jeeedeee
0xygen500 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 11:26:
[...]

Ze zijn afgestapt van hun Chint?
Helaas niet, ik koop zelf de Eaton, althans die van mijn huidige omvormer kan ik hergebruiken…

• paQ
  • Nu online

paQ

Speedy-Andre schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 11:46:
Ik zie aardig wat ATS-en voor zelfs <€100 zoals deze https://www.amazon.nl/dp/...lkZ2V0TmFtZT1zcF9kZXRhaWw

Ik denk dat Balans een betere levert, echter is het niet duidelijk welke dat is.
Balans levert een kastje met diverse schakelaars, een dikke kabel en wellicht wat materiaal in de meterkast.
Zo te zien kan je eventueel een voorbereiding bestellen, daarvan zou ik de kosten wel willen weten :)
Een schema van het geheel is ook wel praktisch mocht je het achteraf zelf willen plaatsen.

Elders lees ik dat je eigen omvormer uitvalt omdat die op de grid aansluiting zit.
Op de load (back-up actief) is het de vraag of die omvormers zien wat ze normaal van het net verwachten.
Met de GEN ingang werken ze altijd, maar geeft dat verlies of een verstoring aan de Balans kant (kunnen en willen ze dit meten en verwerken of werkt terugleveren dan niet of anders)?
Nee het is eenzelfde als die.

• paQ
  • Nu online

paQ

bart997 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 11:49:
Is het iemand al opgevallen dat binnen het belansportal onder resultaten de behaalde dagresultaten worden aangepast? (helaas in negatieve zin).

Voorbeeld:
20 Nov. 22.07u had ik een stroomvoordeel van € 3,877
21 Nov. 11.46u is daar nog € 1,347 van over

Ook het dagresultaat van zowel 18 als 19 nov. is sinds gisteravond aangepast, een keer een plusje van 3ct en een keer een minnetje van paar cent.
18 nov ontbreekt bij mij in de staafdiagrammen. :?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jykw7SO1S00CBwLvLpxS3_nOzQ4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DPqpgrMOcrx3kZw9gDeFF3jH.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CINjMNdGIP0ChL6cJNCMoonjT2w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/p1OXC37xcg0GRmB75lNeuKf2.png?f=fotoalbum_large

• Borduif81
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:49
Opladen van de auto uit de accu, in de winter lijkt mij niet gewenst ivm verliezen. Mijn auto kan opladen in de goedkopere uren. als ik dat van de batterij doe, dan moet de accu later, in de duurdere uren weer bijladen omdat de auto(90 kWh) hem helemaal leeg kan trekken, dat zou nog een duur geintje worden.

Het EMS weet toch wat de stroomprijzen zijn.
Waarom niet direct uit grid laden als huidige prijs lager is dan laagste prijs + 15% a 20%(verliezen), op het moment dag dagverbuik hoger is dan verwachte zon. Niet alleen voor de auto maar ook voor bv de warmtepomp.

• Metalrick
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:15

Metalrick

tcpdump ninja

paQ schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 10:30:
[...]

oooeee... :>
En dan gaat ie meteen van net naar EV?
Zo te zien wel, ik heb het pas 1 keer kort getest, maar je ziet dat de accu toeneemt en de auto opgeladen wordt. Wel beperkt qua kwh (want 3x25a). Het gaat nog wel door de omvormer heen want off-grid functie, maar het gaat niet de batterij in (die stond op 11kwh te laden, de overige 4 ging de ev in).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gG4JwuUAcqsihik7eP8U7jzL8mc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/u5Oeochd6zHKM2H3sfyo1ggB.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Metalrick op 21-11-2025 12:23 ]

• paQ
  • Nu online

paQ

Metalrick schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 12:21:
[...]

Zo te zien wel, ik heb het pas 1 keer kort getest, maar je ziet dat de accu toeneemt en de auto opgeladen wordt. Wel beperkt qua kwh (want 3x25a).

[Afbeelding]
noice

Dus dan kunnen we triggeren op
inverter.state = charging + inverter.battery.power < -6000W bijv?

• Wolly
  • Niet online
paQ schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 12:24:
[...]

noice

Dus dan kunnen we triggeren op
inverter.state = charging + inverter.battery.power < -6000W bijv?
Voor de zekerheid wel belangrijk om te checken of gedrag hetzelfde is bij zowel de offgrid installatie als de installatie zonder offgrid mogelijkheid.

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 16:26
paQ schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 12:02:
[...]

18 nov ontbreekt bij mij in de staafdiagrammen. :?
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Jij hebt al 19 november er in staan? Ik pas 16-11

• Sportmind
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 16:19
[...]

Dank voor het hardop meedenken :) . Ik zal eens kijken hoe dat straks gaat met onze auto. Het is een Leaf (laad op 1 fase) dus elke gebruiker in het huis zorgt ervoor dat de loadbalancer van Zappi dat je laadstroom direct naar beneden schoeft op die fase. De volgende auto zal drie fasen zijn, dan heb ik meer marge omdat ik dan op twee andere fase ook nog laad.

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Misschien een beetje overdreven maar ik verneem dat mijn SMA omvormers bij off-grid in storing gaan.
Nu ik met een ATS bezig ben kan ik een 2e plaatsen (1 fase) die de pv groep met de GEN ingang verbindt.
Een extra kabel naar de schuur hoeft niet als ik de huidige 1 fase gebruik en de schuur groep ter plekke met het Balans groepenkastje verbind (of die aanpas zodat het 1 geheel blijft).
De winst zit in minder batterij verbruik maar de kans dat dit optimaal werkt is niet groot (uitval met veel zon).
Een alternatief is om dit met de DC kant te doen, maar dat is een stuk lastiger en duurder.

• Wolly
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 13:32:
Een extra kabel naar de schuur hoeft niet als ik de huidige 1 fase gebruik en de schuur groep ter plekke met het Balans groepenkastje verbind (of die aanpas zodat het 1 geheel blijft).
Ik meen ergens in dit topic te hebben gelezen dat je niet zaken mag aansluiten op het Balans groepenkastje maar dat je altijd in je eigen groepenkast moet zijn. Het topic is alleen dusdanig groot dat ik het niet meer kan vinden en of dat bij elke installatie geldt.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik wil het toch al 'anders' hebben dan wat ik op de foto's hier zie.

- ATS kastje, MID en het paneel (EMS) in de meterkast ipv in de schuur (minder verlies en meer zicht er op)
- Back-up laten voorbereiden zodat bovenstaande gaat werken ipv kopen ivm de prijs indien dat veel scheelt
- Vragen of ze het zelf kunnen toevoegen tegen een meerprijs

• paQ
  • Nu online

paQ

@Metalrick Ik ga het meteen eens even testen :+
EVSE even omgeschakelt naar PAP. (gewoon netjes na de MID meter)

now we wait
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LdrjrfmzrZ8xw1TmStuW1mW85d4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/NshOAI2nTdEImZUqy0h04cI0.png?f=fotoalbum_large

• Mistacal
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15:47
Zojuist ook ingeschreven en geaccepteerd voor de pilot, gezien ik geen zonnepanelen nog heb ook dit bij hen gevraagd zodat ze direct op de batterij aangesloten kunnen worden.

__/`\__/`\__

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 17:11
@paQ Ik zie dat je je ev lader per ampere kunt sturen. Hoezo stuur je niet aan op +/-27-28A sustained? Met een 25A zekering red je dat wel zonder problemen. Hoogstens dat als die onder de 6A komt, dat je hem uitschakelt en wacht op een efficienter moment.

Dat werkt dan onafhankelijk van sap/pap.

Anderzijds is dit meer iets voor het home assistant topic op dit punt. :+

[ Voor 19% gewijzigd door scoobs op 21-11-2025 16:01 ]

• paQ
  • Nu online

paQ

scoobs schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 16:00:
@paQ Ik zie dat je je ev lader per ampere kunt sturen. Hoezo stuur je niet aan op +/-27-28A sustained? Met een 25A zekering red je dat wel zonder problemen. Hoogstens dat als die onder de 6A komt, dat je hem uitschakelt en wacht op een efficienter moment.

Dat werkt dan onafhankelijk van sap/pap.

Anderzijds is dit meer iets voor het home assistant topic op dit punt. :+
Ik ga even testen op 3x10A. Maar er hangt een fasebewaking achter iig.
De lader zou tot 3x32A kunnen overigens ;) (auto ook)

Pagina: 1 ... 23 24 Laatste