Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie

Pagina: 1 ... 24 25 Laatste
Acties:

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Dat is sowieso handmatig ingevulde data van een hele maand.
Er is (nog) geen api koppeling met balans.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• PisPix
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:20
paQ schreef op zondag 23 november 2025 @ 13:26:
[...]

Die zijn 50mm2
En heel kort. Ik denk niet dat het nut heeft om ze in een goot te stoppen :?
Je hebt sowieso daar nog een DC hoofdschakelaar tussen zitten. Het is in levende lijve vrij fors uitgevoerd allemaal.
Bij mij staat het in een hoek. De batterij onder de werkbank en de omvormer op de zijmuur hoog ernaast. Dus de kabels lopen dan onbeschermd onder de werkbank uit. Die wil ik graag afschermen tegen alle experimenten van de werkbank.

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

0xygen500 schreef op zondag 23 november 2025 @ 15:13:
[...]

ik ken zeeberg niet, maar of hij of zij heeft een hele goede batterij of er wordt handmatig wat verkeerds ingeuvld.
Data vanaf 5-2025. Was er toen überhaupt een balans energie batterij operationeel?

• Metalrick
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:25

Metalrick

tcpdump ninja

Nog een update van mijn "ev-opladen-als-de-balansbatterij-wordt-opgeladen"-automation.

Ik miste wat triggers (soms gaat de deye in "idle". En over het algemeen is deze manier een stuk netter dan mijn eerste versie. Ook heb ik een losse automation gemaakt om te stoppen met opladen als de balansbatterij dat ook doet, hier zit wel een override helper bij voor als je wel wilt doorladen).

Starten met opladen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
alias: Automagisch laden
description: ""
triggers:
  - trigger: state
    entity_id:
      - sensor.deye_battery_state
    from:
      - discharging
      - idle
    to:
      - charging
conditions:
  - condition: state
    entity_id: sensor.stopcontact_charger_mode
    state:
      - connected_requesting
    entity_id: device_tracker.i4_edrive40_location
    state:
      - home
actions:
  - action: zaptec.authorize_charging
    metadata: {}
    data:
      device_id: x
mode: single

Stoppen met opladen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
alias: Automagisch stoppen met laden
triggers:
    entity_id:
    from:
      - charging
    to:
      - discharging
      - idle
conditions:
    entity_id: input_boolean.opladen_forceren
    state:
      - "off"
    entity_id: switch.stopcontact_charging
    state:
      - "on"
actions:
  - device_id: x
    domain: button
    entity_id: x
    type: press

Als ik de activiteiten zo volg werkt het prima, krijg alleen veel notificaties van bmw rondom het starten/stoppen :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4l_ZKzC6iLRo6ZKK1SkN5RIrnQE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/YUXcxLqd5v7RlsQ9ffPVo7qZ.png?f=user_large

[ Voor 8% gewijzigd door Metalrick op 23-11-2025 19:05 ]

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 17:05
Get!em schreef op zondag 23 november 2025 @ 18:17:
[...]

Data vanaf 5-2025. Was er toen überhaupt een balans energie batterij operationeel?
Volgens mij niet of het moet een van de installateurs of eigenaren zijn geweest.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Metalrick schreef op zondag 23 november 2025 @ 19:02:
Nog een update van mijn "ev-opladen-als-de-balansbatterij-wordt-opgeladen"-automation.

Ik miste wat triggers (soms gaat de deye in "idle". En over het algemeen is deze manier een stuk netter dan mijn eerste versie. Ook heb ik een losse automation gemaakt om te stoppen met opladen als de balansbatterij dat ook doet, hier zit wel een override helper bij voor als je wel wilt doorladen).

Starten met opladen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
alias: Automagisch laden
triggers:
    entity_id:
    from:
      - discharging
      - idle
    to:
      - charging
conditions:
    entity_id: sensor.stopcontact_charger_mode
    state:
      - connected_requesting
    entity_id: device_tracker.i4_edrive40_location
    state:
      - home
actions:
  - action: zaptec.authorize_charging
    metadata: {}
    data:
      device_id: x

Stoppen met opladen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
alias: Automagisch stoppen met laden
triggers:
    entity_id:
    from:
      - charging
    to:
      - discharging
      - idle
conditions:
    entity_id: input_boolean.opladen_forceren
    state:
      - "off"
    entity_id: switch.stopcontact_charging
    state:
      - "on"
actions:
  - device_id: x
    domain: button
    entity_id: x
    type: press

Als ik de activiteiten zo volg werkt het prima, krijg alleen veel notificaties van bmw rondom het starten/stoppen :P

[Afbeelding]
Ik zou er dan zelf voor kiezen als je de nacht door wilt laden, om op minimum te laden (bijv 4,2kW bij drie fase) en dan op te schalen als de batterij laad.
Hoeveel vermogen kun je pakken van grid tijdens laden van batterij?

• paQ
  • Nu online

paQ

Get!em schreef op zondag 23 november 2025 @ 19:16:
[...]

Ik zou er dan zelf voor kiezen als je de nacht door wilt laden, om op minimum te laden (bijv 4,2kW bij drie fase) en dan op te schalen als de batterij laad.
Dat is ook nog een idee, maar dan trek je het sowieso wel weg uit je accu.
@Metalrick paQ in "Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie" Waarom pak je niet sensor.inverter_external_power? Als die over de 6000 gaat dan is er een activatie vanuit het EMS. Als hij eronder zakt is de activatie ook weg.
Ongetwijfeld geldt de negatieve waarde voor exporteren van stroom.

• ibak
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 15:49
PisPix schreef op zondag 23 november 2025 @ 16:58:
[...]

Bij mij staat het in een hoek. De batterij onder de werkbank en de omvormer op de zijmuur hoog ernaast. Dus de kabels lopen dan onbeschermd onder de werkbank uit. Die wil ik graag afschermen tegen alle experimenten van de werkbank.
In de goot bij mij zit nu de stroom kabel vanaf de schakelaar en de netwerkkabels, en vanaf de batterij een dunne kabel.
Zoals al werd gesteld moet je de batterij kabels zo kort mogelijk houden.
Ter bescherming zou je een houten opstand op je werkblad kunnen maken zodat de kabels daarachter omhoog gaan naar de Deye.
De kabels worden ondanks 50mm2 40 graden warm dus ik zou ze los achter de opstand de ruimte geven.

• hermanbanken
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14:37
0xygen500 schreef op zondag 23 november 2025 @ 15:19:
@Balans Energie zijn jullie ook van plan later een api te leveren voor www.onbalansmarkt.com ?
Als @Balans Energie een API key optie toevoegt aan het dashboard, dan wil ik best die API call naar Onbalansmarkt als HACS integratie programmeren. How hard can it be.

• Metalrick

Metalrick

tcpdump ninja

paQ schreef op zondag 23 november 2025 @ 19:56:
[...]

Dat is ook nog een idee, maar dan trek je het sowieso wel weg uit je accu.
@Metalrick paQ in "Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie" Waarom pak je niet sensor.inverter_external_power? Als die over de 6000 gaat dan is er een activatie vanuit het EMS. Als hij eronder zakt is de activatie ook weg.
Ongetwijfeld geldt de negatieve waarde voor exporteren van stroom.
Welk praktisch verschil is het activeren door die sensor vs de sensor of de batterij aan het laden is? Voor de zomermaanden zou ik nog het terugleveren van de zonnepanelen mee kunnen laten rekenen. :)

Meestal zie ik de batterij met 8kwh laden, met mijn 3x25a aansluiting zou ik dan nog ongeveer 8 a 9 overhouden voor de auto.

• bumble_bee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23-11 23:00
Get!em schreef op zondag 23 november 2025 @ 19:16:
Volgens mij is het antwoord : niet genoeg om dit idee interessant / de oplossing te maken voor het probleem 'EV laden zonder dubbel omzetverlies'.
Balans laat de batterij zo te zien of met 8kW, of met 12kW laden. Als het met 12kW laadt, heb je dus maar 5kW marge op je 3x25A aansluiting. Waarschijnlijk wil je nog lager instellen om wat marge te houden. Helaas daalt bij dat soort lage laadvermogens ook de charge efficiency van de auto zelf. Mijn EV haalt pas bij >7,4kW 90% efficiency, bij <=4kW zit je aan <80%.
Met 8kW zou het in theorie wel kunnen inderdaad, alleen dan moet je daar ook weer automations en detecties voor schrijven etc.
@Metalrick hoe deal jij dan met de 12kW laadcycli van balans? Zelfs bij 8kW lijkt het me link om 7,4kW in je auto te trekken. Mijn laadpaal met DLB zou dat volgens mij niet eens doen, die heeft iets van een marge onder de 25A die hij aanhoudt.

• paQ
  • Nu online

paQ

Metalrick schreef op zondag 23 november 2025 @ 21:36:
[...]

Welk praktisch verschil is het activeren door die sensor vs de sensor of de batterij aan het laden is? Voor de zomermaanden zou ik nog het terugleveren van de zonnepanelen mee kunnen laten rekenen. :)

Meestal zie ik de batterij met 8kwh laden, met mijn 3x25a aansluiting zou ik dan nog ongeveer 8 a 9 overhouden voor de auto.
Wat ik „overhoud“ varieert nogal adhv het thuis verbruik. De external power is igg het laad-/ontlaadvermogen wat de EMS vraagt aan de omvormer. Dat is volgens mij wel een solide maatgever.

• paQ
  • Nu online

paQ

bumble_bee schreef op zondag 23 november 2025 @ 21:43:
[...]

Volgens mij is het antwoord : niet genoeg om dit idee interessant / de oplossing te maken voor het probleem 'EV laden zonder dubbel omzetverlies'.
Balans laat de batterij zo te zien of met 8kW, of met 12kW laden. Als het met 12kW laadt, heb je dus maar 5kW marge op je 3x25A aansluiting. Waarschijnlijk wil je nog lager instellen om wat marge te houden. Helaas daalt bij dat soort lage laadvermogens ook de charge efficiency van de auto zelf. Mijn EV haalt pas bij >7,4kW 90% efficiency, bij <=4kW zit je aan <80%.
Met 8kW zou het in theorie wel kunnen inderdaad, alleen dan moet je daar ook weer automations en detecties voor schrijven etc.
@Metalrick hoe deal jij dan met de 12kW laadcycli van balans? Zelfs bij 8kW lijkt het me link om 7,4kW in je auto te trekken. Mijn laadpaal met DLB zou dat volgens mij niet eens doen, die heeft iets van een marge onder de 25A die hij aanhoudt.
Je zou ook nog kunnen kiezen om op 1 fase (tot) 16A te laden. Heb je iig de beste efficiency van de lader.
Het jammere is dat de laadcycli telkens 7-8 min duren en dan weer stoppen. Dat komt omdat ze halverwege het kwartier inzetten.

Wellicht dat dat nog wijzigt na die Tennet tests?

• Metalrick

Metalrick

tcpdump ninja

[...]
Ik heb een Zaptec sense, die zorgt ervoor dat de totale belasting binnen de limieten van mijn aansluiting blijft, daar hoef ik niets voor te doen.

En eens dat de eficientie niet top zal zijn op lage laadvermogens, dat ga ik nog monitoren de komende tijd, wellicht een uitzondering inbouwen voor het geval dat balans met 12kw aa het laden is.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

paQ schreef op zondag 23 november 2025 @ 21:48:
[...]

Je zou ook nog kunnen kiezen om op 1 fase (tot) 16A te laden. Heb je iig de beste efficiency van de lader.
Het jammere is dat de laadcycli telkens 7-8 min duren en dan weer stoppen. Dat komt omdat ze halverwege het kwartier inzetten.

Wellicht dat dat nog wijzigt na die Tennet tests?
Als je op 1 fase 16A Ev Charging pakt, tolereert de Deye dat bij laden batterij? Of wil die ook evenwicht op de fases en knijpt die dan alle fasen.

En inderdaad, de onbalans handel die nu gedaan wordt zal denk ik anders van gedrag zijn dan straks de tennet balans afrr.

[ Voor 10% gewijzigd door Get!em op 23-11-2025 22:07 ]

• paQ
  • Nu online

paQ

Get!em schreef op zondag 23 november 2025 @ 22:06:
[...]

Als je op 1 fase 16A Ev Charging pakt, tolereert de Deye dat bij laden batterij? Of wil die ook evenwicht op de fases en knijpt die dan alle fasen.
Op andere momenten heb ik toch ook 1 fase zuipschuiten aan? Elektrische vloerverwarming bijv. Of de oven. WPB op boost. Daar maakt ie ook geen punt van.

• Sportmind
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 16:26
Get!em schreef op zondag 23 november 2025 @ 22:06:
[...]

Vanuit balans is mij verteld dat de maximale onbalans tussen de fasen (in backup) 6 kW kan zijn.

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber

• paQ
  • Nu online

paQ

Ik vraag me nog maar eens (hardop) af wat een extra accupack me zou brengen. Deze dagen wellicht 1 keertje de 70% SOC aangetikt, maar dat is uitzonderlijk.
Ik snap het deel PV in de zomer wel, maar dan wordt het een soort van doel zo weinig mogelijk de 100 raken :?
Een beetje het omgekeerde van nu.

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:50
paQ schreef op maandag 24 november 2025 @ 07:52:
Ik vraag me nog maar eens (hardop) af wat een extra accupack me zou brengen. Deze dagen wellicht 1 keertje de 70% SOC aangetikt, maar dat is uitzonderlijk.
Ik snap het deel PV in de zomer wel, maar dan wordt het een soort van doel zo weinig mogelijk de 100 raken :?
Wel leuk als je in de zomer al je PV opbrengst kunt opslaan, maar zelf ga je dat waarschijnlijk niet allemaal weer verbruiken. Ik houd het gewoon bij de standaard 48kWh, ondanks dat ik op een zomerse dag 70 kWh kan opwekken.
Ik heb hier ook nog een EV staan waarin ik veel kan opslaan en die vaak ook overdag thuis is (thuiswerken).

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Ik heb een battersim in Homeassistant draaien op NOM. Ik produceer ook 60-70kWh op een goed zonnige dag, met een oost west systeem.

Het is een NOM regeling en De 18kWh batterij verbruik ik niet weer leeg van maart tot half september. Behalve op dagen met EV laden.
September en februari gaat ie optimaal.
Oktober /nov/dec/januari produceer ik nauwelijks tot niks, verbruik ik veel (warmtepomp) en is de batterij meer leeg dan vol.

Gezien de bruikbare capaciteit voor NOM op de balans ook zoiets is, want hij wordt vanwege handel altijd een deel gevuld gehouden en nooit tot 100 geladen, is dat mijn beeld erbij wat er gaat gebeuren straks.

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Nu online
[...]

Meh, zo heet wordt de soep niet gegeten: een 25a automaat kan onder normale omstandigheden sustained zo'n 28a trekken. Zelfs met 37a heb je nog minimaal een 40 tot 60 seconden om de load te verlagen. Zoek maar eens op uitschakelkarakteristiek. Je kunt dit eens testen voor jezelf door een 5kw load op een 16a groep te hangen. Dat gaat langer goed dan je denkt - ik verwacht toch wel enkele minuten.
Kijk eens hoe snel de laadpaal reageert als je ineens over zijn maximum gaat. Als de responsetijd enkele seconden is, dan zou ik de laadpaal gewoon afstellen dat die 25a als daadwerkelijke grens aanhoudt.

Ohja. En als je de generator poort voor een generator gebruikt, dan doet de deye de load lineair ophogen naar zijn maximumwaarde in 30 seconden, niet instant zoals wanneer die op micro-inverter staat ingesteld. Dat geeft nog neer responsetijd. Maar het is even de vraag of dit niet interfereert met de afrr regeling.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

scoobs schreef op maandag 24 november 2025 @ 08:34:
[...]

Meh, zo heet wordt de soep niet gegeten: een 25a automaat kan onder normale omstandigheden sustained zo'n 28a trekken. Zelfs met 37a heb je nog minimaal een 40 tot 60 seconden om de load te verlagen. Zoek maar eens op uitschakelkarakteristiek. Je kunt dit eens testen voor jezelf door een 5kw load op een 16a groep te hangen. Dat gaat langer goed dan je denkt - ik verwacht toch wel enkele minuten.
Kijk eens hoe snel de laadpaal reageert als je ineens over zijn maximum gaat. Als de responsetijd enkele seconden is, dan zou ik de laadpaal gewoon afstellen dat die 25a als daadwerkelijke grens aanhoudt.

Ohja. En als je de generator poort voor een generator gebruikt, dan doet de deye de load lineair ophogen naar zijn maximumwaarde in 30 seconden, niet instant zoals wanneer die op micro-inverter staat ingesteld. Dat geeft nog neer responsetijd. Maar het is even de vraag of dit niet interfereert met de afrr regeling.
Hier praktijk ervaring: meerdere keren tot 35A op een fase getrokken voor meerdere minuten. Bij 37-40A klapte hij uiteindelijk wel om.
Gelukkig hier een hoofdzekeringautomaat, dus kan em zelf weer omzetten. Met gesealde smeltzekering moet je hier niet aan beginnen :)

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:33
Ervaren andere mensen hier ook wel eens dat de parameters Total Battery Charge en Total Battery Discharge helemaal hay wire gaan, en bijvoorbeeld aangeven dat er opeens enkele GWh's binnen zijn gehaald?

Edit: in de Solarman integratie in Home Assistant.

[ Voor 11% gewijzigd door zunrob op 24-11-2025 11:16 ]

• paQ
  • Nu online

paQ

deejeebv schreef op maandag 24 november 2025 @ 08:01:
[...]

Wel leuk als je in de zomer al je PV opbrengst kunt opslaan, maar zelf ga je dat waarschijnlijk niet allemaal weer verbruiken. Ik houd het gewoon bij de standaard 48kWh, ondanks dat ik op een zomerse dag 70 kWh kan opwekken.
Ik heb hier ook nog een EV staan waarin ik veel kan opslaan en die vaak ook overdag thuis is (thuiswerken).
Hier soortgelijke situatie.
Je hebt net wat meer speling in opslag capaciteit, maar dat was het ook wel dan toch?
Zelfvoorzienend-technisch haal ik met beide capaciteiten 100%. (Alleen op PV al) in de 6 zon-maanden.
Maar dat is PV afhankelijk en niet capaciteit afhankelijk.

• 0xygen500
zunrob schreef op maandag 24 november 2025 @ 09:10:
Ervaren andere mensen hier ook wel eens dat de parameters Total Battery Charge en Total Battery Discharge helemaal hay wire gaan, en bijvoorbeeld aangeven dat er opeens enkele GWh's binnen zijn gehaald?
In Home assistant?

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17:02
Ja dat is natuurlijk altijd lastig, ben je veel dagen van huis en laad je 's avonds op dan is het denk ik wel wat eerder interessant. Zeker als de SOC niet altijd naar 100% gaat, maar naar 70% heb je toch wat meer om op te laden voor eigen verbruik. Ik heb hier voor mijn situatie gekeken ( 25 kWp panelen). Op basis van het de netto teruglevering per dag kwam ik dit jaar uit op
  1. Aantal dagen met > 80 kWh netto teruglevering: 7
  2. Aantal dagen met > 64 kWh netto teruglevering: 33
  3. Aantal dagen met > 48 kWh netto teruglevering: 66
Veel van dit soort dagen zijn dagen waarbij de stroomprijs negatief is overdag, dus dan is bufferen wel handig. Maar zelfs als je het overschot berekend (was bij mij iets van 600-700 kWh) ga je daarmee niet een extra accu pack terug verdienen.

Dan ook nog even gekeken naar de periode van april - september, wanneer ik tekort kwam en dus uit de accu zou moeten afnemen. Hierbij zou een grotere accu een voordeel opleveren. Onder de 40(80% SOC) kWh komt natuurlijk vrij regelmatig voor. De gevallen voor een extra accu pack zijn vrij zeldzaam, hieronder het overzicht waarbij ik een voordeel zou hebben bij een wat grotere accu.
  1. 1 keer in Mei, toen heb ik de warmtepomp een paar dagen achter elkaar aangehad. Zat toen op een nettto verbruik van 54 kWh over 4 dagen.
  2. 1x in augustus toen ik thuis kwam van vakantie, netto verbruik van 43 kWh (zwembad + auto).
  3. 2 keer in september, laden van auto en warmtepomp zwembad
Hiermee ga ik ook niet een extra accu pack mee terugverdienen, wel een fijn gevoel wellicht :o

Dan blijft nog over de winter, het opladen op goedkope momenten, soms heb je van die dagen dat het hard waait, en dan kan je 16 kWh extra bufferen voor de momenten dat het duur is.... Ga je het denk ik ook niet mee terugverdienen.

Als je een extra module afneemt, heeft balansenergie natuurlijk wel wat meer de mogelijkheid om in de zomer ook nog te kunnen handelen. Anders is je accu pack vol, en kan alleen maar ontladen worden en werkt dat wellicht hun business model tegen....

Ik weet het niet, het staat natuurlijk ook wel mooi 4 van die modules :+ Maar als ik het logisch redeneer, zou ik eerst een zomer moeten aankijken om te zien hoe het gaat...

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

jeeedeee schreef op maandag 24 november 2025 @ 09:28:
[...]

Ik weet het niet, het staat natuurlijk ook wel mooi 4 van die modules :+ Maar als ik het logisch redeneer, zou ik eerst een zomer moeten aankijken om te zien hoe het gaat...
:o

Ik laat het ook bij 3. Ik heb de paint tekening van de situatie inmiddels ingeleverd, waarschijnlijk deze week inplanning voor ergens februari/maart.

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

• jeeedeee
Hier net contact gehad met de centrale om te kijken of BTW teruggave voor mij van belang zou zijn. Situatie doorgesproken, waarbij zowel mijn vrouw als ik al in de KOR zitten. Via een samenwerkingsverband zou de b.t.w. nog teruggevraagd kunnen worden, maar daar zitten ook kosten aan. Voor een ieder die teruggave overweegt, hier een overzicht... Mocht je nog niet in de KOR zitten, an je er 81 euro bij op tellen...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uSsI5XZu3DtSYiu9iBTVpqOceRE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/lVthWSgpJkFr0ZGoKF65U68q.png?f=user_large

Om alles niet nog nodeloos ingewikkeld te maken laat ik dit maar zitten. Bij De Centrale waren ze ook al verbaast over de hoeveelheid kWh aan accu die we kregen, en hoe weinig b.t.w. we daarvoor betalen :) Dat geeft dan wel weer aan dat dit een goede deal is!

• Sportmind
jeeedeee schreef op maandag 24 november 2025 @ 10:08:
Hier net contact gehad met de centrale om te kijken of BTW teruggave voor mij van belang zou zijn. Situatie doorgesproken, waarbij zowel mijn vrouw als ik al in de KOR zitten. Via een samenwerkingsverband zou de b.t.w. nog teruggevraagd kunnen worden, maar daar zitten ook kosten aan. Voor een ieder die teruggave overweegt, hier een overzicht... Mocht je nog niet in de KOR zitten, an je er 81 euro bij op tellen...

[Afbeelding]

Om alles niet nog nodeloos ingewikkeld te maken laat ik dit maar zitten. Bij De Centrale waren ze ook al verbaast over de hoeveelheid kWh aan accu die we kregen, en hoe weinig b.t.w. we daarvoor betalen :) Dat geeft dan wel weer aan dat dit een goede deal is!
Als je zonnepanelen hebt dan betaal je ook een forfait van 20 euro per 1000 Wp. Dit is wat ik van de belastingdienst hoor. Houdt die centrale daar geen rekening mee?

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber

• jeeedeee
@Sportmind bij de centrale zeggen ze dat je daarvoor (allebei) in de KOR zit, en dat het forfait dus daaronder valt.... Echter ik wil geen gezeur/slapeloze nachten van het gedoe met de belastingdienst, dus ik betaal die paar euros btw maar gewoon over de accu. Kan ik ook nu eerst voor 48 kWh gaan, en pas eventueel later een tweede module afnemen.

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 16:06

Jerra

Beunhaas in wording

Toch vind ik het bijzonder dat de centrale terugkomt met een forfait, ik zal het wel niet begrijpen maar het volgende zinnetje was me hier al eerder opgevallen; https://www.belastingdien...content/thuisbatterij-btw
Uw energiemaatschappij betaalt aan u een vergoeding voor de stroom die u teruglevert. Hierover moet u 21% btw aangeven in uw btw-aangifte en die btw betaalt u aan ons. Voor de thuisbatterij geldt geen forfait. Dat betekent dat er geen vaste bedragen zijn voor de btw die u aan ons moet betalen. U moet die btw dus zelf berekenen.

• jeeedeee
@Jerra ik ben het helemaal met je eens... uiteindelijk blijf je natuurlijk altijd zelf verantwoordelijk, en zou je toch moeten voldoen aan de regels van de belastingdienst. Maar ik ben geen fiscaal jurist, dus daar geen expert in. Wel weet ik dat ik voor een paar honderd euro teruggave, geen gezeur wil, en daarmee nu ook de extra batterij nog even kan uitstellen....

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

Ja gezien je, als je de belastingdienst website volgt, je over het gedeelte "eigen verbruik" toch weer de btw terug moet betalen denk ik ook dat de opbrengsten zeer klein zijn.

Edit: ik bedoel met "de opbrengsten" de besparing die de btw teruggave je bied, terwijl je wel 5 jaar bezig bent met je aangifte.

[ Voor 27% gewijzigd door Jerra op 24-11-2025 10:39 ]

• 0xygen500
Jerra schreef op maandag 24 november 2025 @ 10:38:
Ja gezien je, als je de belastingdienst website volgt, je over het gedeelte "eigen verbruik" toch weer de btw terug moet betalen denk ik ook dat de opbrengsten zeer klein zijn.

Edit: ik bedoel met "de opbrengsten" de besparing die de btw teruggave je bied, terwijl je wel 5 jaar bezig bent met je aangifte.
Het onbalans gedeelte is handel. Dit gedeelte is nu nog geen eens actief. Komt er wel aan. Ik heb 1x een deal voor 0.35 euro. Ik wil daar best 21% belasting over betalen. Afronden in je eigen voordeel dus gewoon een 0 btw aangifte invullen.

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:31

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Je betaalt denk ik geen btw (geen verbruik) over de onbalans diensten, geen idee hoeveel dat is maar je stroom verkeer neemt ook al af door de batterij (met name met veel pv).
Verder salderen we nog een jaar en dat betekent nog minder btw.
Misschien moet je dat eerst eens achterhalen voor je stelt dat het niet loont of te weinig oplevert.
De €15/kWh is een inschatting die niet in ons voordeel is.
Het kan wel lastig worden als je na 2 jaar weg gaat bij Balans, dan verandert de btw situatie compleet.
Overigens is het helemaal niet zo moeilijk om zelf de btw terug te vragen, de informatie die je verstrekt aan de derde partij heb je zelf ook nodig dus dat werk doe je zelf al.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

Het is dus andersom, alleen over het handel deel hoef je niet terug te betalen :)

Ook wel logisch, je hele prive gebruik van de accu is niet zakelijk, dus mag je ook geen btw op aftrekken.

Misschien kun je btw teruggave aanvragen en je daarna aanmelden voor de kor?

• zunrob
Yes!

Wat leidt tot dit soort resultaten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qNZToPc7PqdJJTFME5Kur6ACzDs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K2jL2N56wSjRaQR6TZwk2W4N.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 57% gewijzigd door zunrob op 24-11-2025 11:17 ]

• Sportmind
jeeedeee schreef op maandag 24 november 2025 @ 10:17:
@Sportmind bij de centrale zeggen ze dat je daarvoor (allebei) in de KOR zit, en dat het forfait dus daaronder valt.... Echter ik wil geen gezeur/slapeloze nachten van het gedoe met de belastingdienst, dus ik betaal die paar euros btw maar gewoon over de accu. Kan ik ook nu eerst voor 48 kWh gaan, en pas eventueel later een tweede module afnemen.
Maar als je in de KOR zit mag je geen btw terugvragen over je accu. Daarvoor moet je eerst tijdelijk uit de KOR, dan btw terugvragen en het kalenderjaar van uittreding KOR én het volgende jaar forfait zonnepanelen betalen en btw uitrekenen accu ( dat eerste jaar + tweede jaar aangifte is als btw bedrag onder 2500 is). Is je terug te vragen accu btw bedrag >2500 dan moet je nog 5 jr aangifte doen voordat je weer in de KOR mag. Dit is wat de belastingdienst mij verteld.

[ Voor 4% gewijzigd door Sportmind op 24-11-2025 15:19 ]

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

Ik ben voor mijn zonnepanelen installatie niet in de KOR gegaan,

• jeeedeee
Sportmind schreef op maandag 24 november 2025 @ 11:25:
[...]

Maar als je in de KOR zit mag je geen btw terugvragen over je accu. Daarvoor moet je eerst tijdelijk uit de KOR, dan btw terugvragen en het kalenderjaar van uittreding KOR én het volgende jaar forfait zonnepanelen betalen en btw uitrekenen accu ( dat eerste jaar + tweede jaar aangifte is als btw bedrag onder 2500 is). Is je terug te vragen accu btw bedrag >2500 dan moet je nog 5 jr aangifte doen voordat je weet in de KOR mag. Dit is wat de belastingdienst mij verteld.
En daar hebben zij dan weer een truuk op verzonnen dat je een samenwerkingsverband aan gaat voor de accu... En daar dan mee in de KOR, zie hieronder...
Optie 2: je kan samen met je partner de btw terug vragen

De btw kan mogelijk samen terug gevraagd worden indien jullie ook samen de batterij kopen. Er is dan sprake van een samenwerkingsverband voor de batterij.

Het dynamische energiecontract dient dan op naam van jullie beiden staan op het moment dat de batterij wordt geïnstalleerd. Ook de factuur van de thuisbatterij dient op naam van jullie beiden te staan.

EXTRA KOSTEN wanneer je de btw samen terug vraagt

Wij regelen alles rondom de btw teruggave maar er is één ding wat jullie zelf dienen te regelen. Na de btw teruggave dient de Kleine ondernemersregeling (KOR) bij de Belastingdienst aangevraagd te worden. Sinds eind 2024 kunnen jullie alleen 'zelf' de KOR aanvragen via 'Mijn Belastingdienst Zakelijk', intermediairs kunnen dat helaas niet meer doen.

Om bij Mijn Belastingdienst Zakelijk' in te kunnen loggen voor jullie samenwerkingsverband (voor de batterij) hebben jullie een eHerkenning nodig die je dient aan te vragen bij één van de 5 bedrijven die eHerkenning uitgeven. De kosten voor het verkrijgen van een eHerkenning bedragen ongeveer € 81. Deze kosten dien je zelf te betalen aan het bedrijf die de eHerkenning uitgeeft (wij kosten niets extra). We zullen je natuurlijk helpen bij het aanvragen van de eHerkenning en de KOR zodat het makkelijk is.

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
@zunrob lekker grote accu met 376 GWh :+
Ik heb blijkbaar maar kleine woning waar het nog in kWh's gaat :)

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• 0xygen500
zunrob schreef op maandag 24 november 2025 @ 11:16:
[...]

Yes!

Wat leidt tot dit soort resultaten:
[Afbeelding]
Welke entity gebruik je?

• Sportmind
Jerra schreef op maandag 24 november 2025 @ 11:35:
Ik voor mijn huidige zonnepanelen ook niet, toch ben je ondernemer die stroom genereert met z'n panelen en die verkoopt. Ik heb mijn huidige panelen incl btw gekocht (zat net voor afschaffing btw en was te laat met afmelden KOR). Maar voor de belastingdienst maakt dat niet uit gaven ze aan. Je hebt ze, bent ondernemer, dus als je uit de KOR gaat om je btw terug te vragen --> aangifte doen. Ik heb het dus naar eens uitgerekend, voor ons kan het niet goed uit gezien de heisa eromheen.

• Sportmind
jeeedeee schreef op maandag 24 november 2025 @ 11:40:
[...]

En daar hebben zij dan weer een truuk op verzonnen dat je een samenwerkingsverband aan gaat voor de accu... En daar dan mee in de KOR, zie hieronder...

[...]
Ah zo, en waarom dan het samenwerkingsverband? Dan geldt het zonnepanelen verhaal niet? Ik leer graag!

• zunrob
Total Battery Charge en Total Battery Discharge.

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:12
deejeebv schreef op maandag 24 november 2025 @ 08:01:
[...]

1815 euro, in de btw. Het zal niet uitkunnen voor mijn situatie. Maar wel heel erg goedkoop.
Mijn beste dag in opbrengst is 120 kWh.

Met heel veel dagen boven de 100. Ik heb besloten om wel 1 module erbij te nemen, om dan een iets groter deel af te dekken.

Auto, heb ik. 78 kWh. Maar ik ben overdag weinig thuis.... Dus dan is 64 kWh accu ook wel fijn. Maar ja, alleen in eind lente, zomer, begin herfst.

Is ook koffiedik kijken.

• paQ
  • Nu online

paQ

blue eyes schreef op maandag 24 november 2025 @ 12:49:
[...]

1815 euro, in de btw. Het zal niet uitkunnen voor mijn situatie. Maar wel heel erg goedkoop.
Mijn beste dag in opbrengst is 120 kWh.

Met heel veel dagen boven de 100. Ik heb besloten om wel 1 module erbij te nemen, om dan een iets groter deel af te dekken.

Auto, heb ik. 78 kWh. Maar ik ben overdag weinig thuis.... Dus dan is 64 kWh accu ook wel fijn. Maar ja, alleen in eind lente, zomer, begin herfst.

Is ook koffiedik kijken.
Ik probeer me met alle moeite en liefde een situatie voor te stellen wat het verschil gaat zijn tussen 48 en 64 kWh.
Nu deze wintermaanden: ik krijg het ding niet eens vol / stopt wel bij 60~70% met laad-activaties
In de zomermaanden: Het ding is vrijwel altijd 'vol' met 70kWh per dag aan PV alleen al. Ongeacht of dat 48 of 64 kWh is
Blijft over: de overgangsperiodes wellicht? :?

• blue eyes
Jerra schreef op maandag 24 november 2025 @ 11:35:
Ik heb 2 sets. De eerste set heb ik btw moeten afdragen (investering ver boven 15k, btw fors hoger dan 2500). Voor de 2e set hebben wij de KOR regeling genomen om btw terug te kunnen krijgen.
Contract op naam van mijn vriendin gezet, evenals het energie contract.

Om btw terug te krijgen kan ik zelf ook weer inspringen, eerste set is inmiddels afgehandeld (5 jaar is voorbij). Echter moet dan het dynanmisch contract op mijn naam worden gezet.
Dit geeft issues met de btw teruggave van de 2e set - ik dan weer moet terug betalen.

Links of rechts, geen plus. Btw van de set en accu is ongeveer gelijk.

Ik ga derhalve geen btw terug kunnen halen voor de accu's.

Mijn hoop is nu de subsidie van de provincie Flevoland ;)

Wel lees ik een optie bovenstaand genoemd, die ga ik ook onderzoeken. Thx!

[ Voor 8% gewijzigd door blue eyes op 24-11-2025 12:57 ]

• meamar
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 14:27
jeeedeee schreef op maandag 24 november 2025 @ 10:08:

[Afbeelding]

Ah mooi overzicht! Ik zit met dezelfde worsteling. Maar ik ben heel verbaasd over het forfait dat de centrale nu voorrekent. Volgens de site van de belastingdienst wordt er geen forfait gerekend....

Dit maakt of breekt voor mij wel de business case van het terugvragen. Voor 200-300 doe ik het niet, voor 900-1000 natuurlijk wel....

Iemand al BTW teruggevraagd? En is er een forfait ingehouden?

• 0xygen500
zunrob schreef op maandag 24 november 2025 @ 12:27:
[...]

Total Battery Charge en Total Battery Discharge.
Oh die doen bij wel normaal. Andere minder 🤣

• blue eyes
meamar schreef op maandag 24 november 2025 @ 12:56:
[...]

Ah mooi overzicht! Ik zit met dezelfde worsteling. Maar ik ben heel verbaasd over het forfait dat de centrale nu voorrekent. Volgens de site van de belastingdienst wordt er geen forfait gerekend....

Dit maakt of breekt voor mij wel de business case van het terugvragen. Voor 200-300 doe ik het niet, voor 900-1000 natuurlijk wel....

Mooi samengevat - ook exact mijn verhaal :)

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Ik heb ook mijn plekje in de Pilot net gereserveerd. Was even een discussie hier thuis over het nut, noodzaak, milieu etc. Uiteindelijk toch besloten. Jammer dat de prijs omhoog is gegaan.

Don update net dat de pilot nog 65 plekken heeft.

• 0xygen500
Get!em schreef op maandag 24 november 2025 @ 12:57:
Ik heb ook mijn plekje in de Pilot net gereserveerd. Was even een discussie hier thuis over het nut, noodzaak, milieu etc. Uiteindelijk toch besloten. Jammer dat de prijs omhoog is gegaan.

Don update net dat de pilot nog 65 plekken heeft.
Hebben de grootte nog eens uitgebreid zie in

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

meamar schreef op maandag 24 november 2025 @ 12:56:
[...]

De forfait is gewoon afkoop van de geschatte toekomstige inkomsten waarover je btw zou moeten betalen. Die is vastgesteld op €15/kWh om vervolgens geen administratie meer te hoeven doen in de toekomst. Ook Tibber rekent daarmee trouwens… https://support.tibber.co...-een-slimme-thuisbatterij

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

0xygen500 schreef op maandag 24 november 2025 @ 13:03:
[...]

Hebben de grootte nog eens uitgebreid zie in
Uitbreiding van 325 systemen was er al eventjes toch? Prijsverhoging en de melding van 70 plekken is van dit weekend. Sinds vandaag 65.

• 0xygen500
Get!em schreef op maandag 24 november 2025 @ 13:12:
[...]

De forfait is gewoon afkoop van de geschatte toekomstige inkomsten waarover je btw zou moeten betalen. Die is vastgesteld op €15/kWh om vervolgens geen administratie meer te hoeven doen in de toekomst. Ook Tibber rekent daarmee trouwens… https://support.tibber.co...-een-slimme-thuisbatterij
Heb je daar een bron van?.
Uw energiemaatschappij betaalt aan u een vergoeding voor de stroom die u teruglevert. Hierover moet u 21% btw aangeven in uw btw-aangifte en die btw betaalt u aan ons. Voor de thuisbatterij geldt geen forfait. Dat betekent dat er geen vaste bedragen zijn voor de btw die u aan ons moet betalen
Is van belastingdienst.nl

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

0xygen500 schreef op maandag 24 november 2025 @ 13:14:
[...]

[...]

. https://de-centrale.nl/pa...-teruggave-thuisbatterij/
Moet ik btw betalen en voor hoelang?
Ja, je dient btw te betalen over het voordeel die je met je batterij behaalt. Het voordeel wordt ingeschat op ongeveer € 15,- per kWh opslagcapaciteit per jaar. Indien de btw op de factuur voor de aankoop van de batterij minder dan € 2.495 bedraagt, dan hoef je alleen in het jaar van aanschaf btw te betalen (de te betalen btw wordt verrekend met de teruggave). indien de btw op de factuur voor de aankoop van de batterij € 2.495 of meer bedraagt, dan dien je in de 4 jaar na aankoop elk jaar btw te betalen over het voordeel die je met de batterij behaalt. Natuurlijk kunnen we je helpen met de aangiften.

[ Voor 4% gewijzigd door Get!em op 24-11-2025 13:23 ]

• blue eyes
64 kWh * 15 = 960 euro.

De 21% over 8230 euro is niet veel meer dan de 960 euro..... (1430 euro) Is nog steeds een paar honderd euro, maar kost ook moeite...
En de Centrale krijgt ook een bedrag.

[ Voor 14% gewijzigd door blue eyes op 24-11-2025 13:37 ]

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

Get!em schreef op maandag 24 november 2025 @ 13:13:
[...]

Uitbreiding van 325 systemen was er al eventjes toch? Prijsverhoging en de melding van 70 plekken is van dit weekend. Sinds vandaag 65.
Nee van 120 naar 235 was al even, naar 335 is nieuw voor me maar zie het nu op de website staan.

• 0xygen500
Get!em schreef op maandag 24 november 2025 @ 13:22:
[...]
. https://de-centrale.nl/pa...-teruggave-thuisbatterij/
Moet ik btw betalen en voor hoelang?
Ja, je dient btw te betalen over het voordeel die je met je batterij behaalt. Het voordeel wordt ingeschat op ongeveer € 15,- per kWh opslagcapaciteit per jaar. Indien de btw op de factuur voor de aankoop van de batterij minder dan € 2.495 bedraagt, dan hoef je alleen in het jaar van aanschaf btw te betalen (de te betalen btw wordt verrekend met de teruggave). indien de btw op de factuur voor de aankoop van de batterij € 2.495 of meer bedraagt, dan dien je in de 4 jaar na aankoop elk jaar btw te betalen over het voordeel die je met de batterij behaalt. Natuurlijk kunnen we je helpen met de aangiften.
Als de belastingdienst zelf aangeeft dat er geen forfait is ga ik geen forfait aanhouden.

• meamar
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 14:27
Even de centrale gebeld: in principe is er geen forfait vanuit de belastingdienst. Maar de centrale rekent die wel. Dat doen ze omdat de belastingdienst (dus zonder forfait) iets anders toepast: het percentage thuisgebruik moet je formeel ook weer verrekenen (en daar geen BTW over terugvragen). Om die rekensom te maken, rekent de centrale met een fictief forfait. Volgens hen zou je onder aan de streep daarmee gelijk uitkomen met de berekening van de belastingdienst. Dus, voor mij de conclusie: ofwel je rekent met de manier van De centrale, dus inc forfait. Of de manier van de belastingdienst, zonder forfait, maar dan met een in te schatten prive verbruik waardoor je terugvordering ook een knauw krijgt....

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

0xygen500 schreef op maandag 24 november 2025 @ 13:52:
[...]

Als de belastingdienst zelf aangeeft dat er geen forfait is ga ik geen forfait aanhouden.
Ik ben ook aan het inlezen, maar zoals ik het lees moet je alsnog BTW betalen in het eerste jaar voor % prive gebruik (voordat je de KOR ingaat). Ik schat in dat dat bij Balans inderdaad veel lager is dan de bij De Centrale gebruikte €15/kWh als forfait. Met name door de lagere aanschafprijs (zie voorbeeld berekening Belastingdienst met de €10.000 batterij) (en vele installateurs verwijzen naar De Centrale, waardoor de €15 als een soort standaard wordt gezien nu)

Ik lees bij deze partij VoltVast dat ze zelfs maar €60 hebben als vastgesteld bedrag.
https://voltvast.nl/btw-t...tor-toc__heading-anchor-3

Ik ben dan erg benieuwd tussen welke partijen dit forfait is vastgelegd. Is dat de Leverancier en Belastingdienst? Waar een soort template batterij voor die leverancier is vastgelegd voor de aanvraag van btw teruggaaf?

En zijn er andere partijen dan de Centrale die dit uit handen nemen?

[ Voor 8% gewijzigd door Get!em op 24-11-2025 14:30 ]

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

https://bolk.energy/btw-terugvragen-thuisbatterij/
Hoe zit het met de Kleine Ondernemersregeling?
Voor ondernemers die de btw van een thuisbatterij willen terugvragen, zijn er een aantal belangrijke dingen met betrekking tot de Kleine Ondernemersregeling.

U hoeft namelijk geen btw te betalen tot een omzet van €20.000 per jaar. Alleen, als de btw op de thuisbatterij hoger is dan €2.495, moet er ongeveer €15 per kWh opslagcapaciteit per jaar worden afgedragen gedurende de 4 jaar na aankoop.

Gezien deze regeling en om problemen te voorkomen, is het aan te raden om de aankoop op naam van een partner te doen. Zo blijven de activiteiten binnen de grenzen van de KOR en kan de volledige btw worden gecompenseerd. Een slimme zet om de regeling optimaal te gebruiken.
Dat forfait is er volgens deze lezing indien de btw meer is dan €2495 en/of de omzet >€20.000.
De Centrale zou er wel eens naast kunnen zitten en daar betaal je dan extra voor :P

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Speedy-Andre schreef op maandag 24 november 2025 @ 14:38:
https://bolk.energy/btw-terugvragen-thuisbatterij/

[...]

Dat forfait is er volgens deze lezing indien de btw meer is dan €2495 en/of de omzet >€20.000.
De Centrale zou er wel eens naast kunnen zitten en daar betaal je dan extra voor :P
Let op zoals ik het nu lees is het een volgorde van aanvragen::
a) je doet aanvraag terugvragen btw, voordat je in de KOR zit. Als je wel al in de KOR al zit, kun je deze aanvraag niet doen.
b) in het eerste jaar zit je dus nog niet in de KOR, en moet je ook BTW betalen (vandaar de forfait). Gezien herzieningsperiode, is dat dus aanschaf gedeeld door 5 (zie ook d, en belastingdienst https://www.belastingdien...content/thuisbatterij-btw )
c) na de goedkeuring terugvraag, meld je je wel aan bij de KOR, zodoende hoef je b) in de opvolgende jaren niet meer te doen (dat is jouw quote met de 2495 / 20k)
d) na 5 jaar (in het 6e jaar) is dit voorbij en kun je uit de KOR. Herzieningsperiode.

[ Voor 6% gewijzigd door Get!em op 24-11-2025 14:45 ]

• Sportmind
0xygen500 schreef op maandag 24 november 2025 @ 13:14:
[...]

[...]

Belastingdienst bevestigde mij ook: er bestaat geen forfait voor de batterij, je moet zelf de btw gaan berekenen over je handel.

• Sportmind
Get!em schreef op maandag 24 november 2025 @ 14:43:
[...]

a) je doet aanvraag terugvragen btw, voordat je in de KOR zit. Als je wel al in de KOR al zit, kun je deze aanvraag niet doen.
Kan wel, maar dan moet je de KOR tijdelijk stopzetten. Daarna moet ik in mijn specifieke geval bijna twee jaar aangifte doen (jaar van afmelding plus een jaar daarop volgend).

Eigenlijk had ik in mijn situatie de KOR in Q3 2025 moeten afmelden. Dan was ik Q4 2025 afgemeld en was dat het lopende jaar. Daarna nog 1 jaar aangifte. Maar aangezien we nu al in Q4 2025 zitten gaat die vlieger niet meer op en komt er dus een (geheel) lopend jaar bij voor je aangifte. Waar het in het Q3 verhaal slechts een kwartaal lopend jaar zou zijn. Maar ja, toen wist ik nog niet zeker dat ik een batterij zou gaan aanschaffen.

[ Voor 29% gewijzigd door Sportmind op 24-11-2025 15:09 ]

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Als ik de mogelijke btw afdracht (teruglevering) van mijn situatie zonder batterij bekijk (2024/2025):

5500kWh
Balans belooft €0,18/kWh (ex btw) dus da's €990.
Btw hier over is €207,90, veel en veel minder dat het eventuele forfait.
Aangezien we nog kunnen salderen zou dat hier om 3000kWh minder gaan.
3000x €0,18 = €540 en met btw €653,40, btw is €153,40.

Dan ga je toch niet dat forfait betalen 8)7
Vervolgens ga je in de KOR en heb je die jaarlijkse afdracht niet meer.

• blue eyes
Of op je partner zetten, mits hij / zij niet in een KOR zit.....

• blue eyes
Speedy-Andre schreef op maandag 24 november 2025 @ 15:11:
Als ik de mogelijke btw afdracht (teruglevering) van mijn situatie zonder batterij bekijk (2024/2025):

5500kWh
Balans belooft €0,18/kWh (ex btw) dus da's €990.
Btw hier over is €207,90, veel en veel minder dat het eventuele forfait.
Aangezien we nog kunnen salderen zou dat hier om 3000kWh minder gaan.
3000x €0,18 = €540 en met btw €653,40, btw is €153,40.

Dan ga je toch niet dat forfait betalen 8)7
Vervolgens ga je in de KOR en heb je die jaarlijkse afdracht niet meer.
En als de Centrale dat voor je kan regelen voor 100 euro krijgen ze direct mijn zegen :D

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

blue eyes schreef op maandag 24 november 2025 @ 15:12:
[...]
En als de Centrale dat voor je kan regelen voor 100 euro krijgen ze direct mijn zegen :D
De mijne niet, ze hanteren standaard een peperduur forfait.

• 0xygen500
Get!em schreef op maandag 24 november 2025 @ 14:28:
[...]

Ik ben ook aan het inlezen, maar zoals ik het lees moet je alsnog BTW betalen in het eerste jaar voor % prive gebruik (voordat je de KOR ingaat). Ik schat in dat dat bij Balans inderdaad veel lager is dan de bij De Centrale gebruikte €15/kWh als forfait. Met name door de lagere aanschafprijs (zie voorbeeld berekening Belastingdienst met de €10.000 batterij) (en vele installateurs verwijzen naar De Centrale, waardoor de €15 als een soort standaard wordt gezien nu)

Ik lees bij deze partij VoltVast dat ze zelfs maar €60 hebben als vastgesteld bedrag.
https://voltvast.nl/btw-t...tor-toc__heading-anchor-3

Ik ben dan erg benieuwd tussen welke partijen dit forfait is vastgelegd. Is dat de Leverancier en Belastingdienst? Waar een soort template batterij voor die leverancier is vastgelegd voor de aanvraag van btw teruggaaf?

En zijn er andere partijen dan de Centrale die dit uit handen nemen?
15 euro is gewoon om je goede wil te tonen aan de belastingdienst. Pest is alleen bij balans dat de prijs per kw heel laag is. Je hebt dus vele batterij voor weinig geld. Dan is 15 euro forfait best een hap

• Sportmind
0xygen500 schreef op maandag 24 november 2025 @ 15:14:
[...]

15 euro is gewoon om je goede wil te tonen aan de belastingdienst. Pest is alleen bij balans dat de prijs per kw heel laag is. Je hebt dus vele batterij voor weinig geld. Dan is 15 euro forfait best een hap
Het ligt er ook aan wat je handelsinkomsten gaan worden; als de aFRR er wel doorheen komt en zou wel € 1500 - € 3000 per jaar ermee verdienen, dan heb je al een stuk meer btw aan te geven...

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

0xygen500 schreef op maandag 24 november 2025 @ 15:14:
[...]

Klopt. Dat is het nadeel van ons voordeel.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Sportmind schreef op maandag 24 november 2025 @ 15:18:
[...]

Het ligt er ook aan wat je handelsinkomsten gaan worden; als de aFRR er wel doorheen komt en zou wel € 1500 - € 3000 per jaar ermee verdienen, dan heb je al een stuk meer btw aan te geven...
Dat dus...... , maar wel alleen in eerste jaar.

Ik zie het als het beslissen tussen een vast contract (De Centrale met zekerheid van €15/kwh forfait, en dus duur) tov dynamisch contract (zelf op basis van toekomstige nog onbekende handel, met potentie om goedkoop te zijn, maar mogelijk ook een stuk duurder).

• Sportmind
meamar schreef op maandag 24 november 2025 @ 14:27:
Even de centrale gebeld: in principe is er geen forfait vanuit de belastingdienst. Maar de centrale rekent die wel. Dat doen ze omdat de belastingdienst (dus zonder forfait) iets anders toepast: het percentage thuisgebruik moet je formeel ook weer verrekenen (en daar geen BTW over terugvragen). Om die rekensom te maken, rekent de centrale met een fictief forfait. Volgens hen zou je onder aan de streep daarmee gelijk uitkomen met de berekening van de belastingdienst. Dus, voor mij de conclusie: ofwel je rekent met de manier van De centrale, dus inc forfait. Of de manier van de belastingdienst, zonder forfait, maar dan met een in te schatten prive verbruik waardoor je terugvordering ook een knauw krijgt....
Ik denk dat het niet uit kan voor de centrale als ze alle berekeningen moeten gaan doen over je voordeel uit de batterij. Die € 15 is denk ik vooral voor hun bedrijfsvoering handig. x kWh keer €15, aangifte klaar, volgende klant.

• Sportmind
Get!em schreef op maandag 24 november 2025 @ 15:21:
[...]

Dat dus...... , maar wel alleen in eerste jaar.
Inderdaad, tenzij je al in de KOR zit zoals ik en "te laat" bent. Dan is het praktisch twee jaar en kan het niet uit. Ook omdat je daarnaast je forfait van je zonnepanelen á €20 / 1000 Wp dient mee te nemen in je aangifte. Dat is hier thuis al € 260 op jaarbasis.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik heb nog een maand of 3 voor de batterij komt, tegen die tijd is het btw verhaal hopelijk duidelijker.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Sportmind schreef op maandag 24 november 2025 @ 15:24:
[...]

Inderdaad, tenzij je al in de KOR zit zoals ik en "te laat" bent. Dan is het praktisch twee jaar en kan het niet uit. Ook omdat je daarnaast je forfait van je zonnepanelen á €20 / 1000 Wp dient mee te nemen. Dat is hier thuis al € 260 op jaarbasis.
Ik haal er nog niet helemaal uit of De Centrale bij terugvragen btw van batterij ook je zonnepanelen alsnog meeneemt? Ik heb hier ook 13kWp liggen....

• zunrob
Get!em schreef op maandag 24 november 2025 @ 14:43:
[...]

b) in het eerste jaar zit je dus nog niet in de KOR, en moet je ook BTW betalen (vandaar de forfait). Gezien herzieningsperiode, is dat dus aanschaf gedeeld door 5 (zie ook d, en belastingdienst https://www.belastingdien...content/thuisbatterij-btw )
c) na de goedkeuring terugvraag, meld je je wel aan bij de KOR, zodoende hoef je b) in de opvolgende jaren niet meer te doen (dat is jouw quote met de 2495 / 20k)
d) na 5 jaar (in het 6e jaar) is dit voorbij en kun je uit de KOR. Herzieningsperiode.
Dit is idd volgens mij hoe het moet. Bedankt voor dit stappenplan! Waarbij je bij stap a dus jezelf aanmeldt om btw te betalen. Bij de eerst aangifte (elk kwartaal) geef je de kosten op van de installatie, en ook hoeveel je verdient. Die data moet van Balans komen. Dat doe je alle eerste 4 kwartalen. Daarna de KOR in.

• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 16:18
Sportmind schreef op maandag 24 november 2025 @ 15:21:
[...]

Ik denk dat het niet uit kan voor de centrale als ze alle berekeningen moeten gaan doen over je voordeel uit de batterij. Die € 15 is denk ik vooral voor hun bedrijfsvoering handig. x kWh keer €15, aangifte klaar, volgende klant.
Die €15 lijkt denk ik ook dichter bij de realiteit te zitten bij kleine accu's waarbij je volledig gebruik maakt van de capaciteit. Maar is denk ik niet meer van toepassing op een accu van 48 kWh. Dus die €15 zou herzien moeten worden.

Ik heb voormezelf berekend als ik het via de Centrale laat terugvragen. Systeem van 64 kWh, off-grid en zelf nog wat mantelbuizen en kabels gehaald. Ik heb alsnog een netto teruggave van 738 euro. Dan ga ik dat maar toch willen doen. Ik vraag me alleen af wat verder het nadeel is van BTW teruggave/bekend zijn bij de belastingdienst van het hebben van een thuisaccu.
zunrob schreef op maandag 24 november 2025 @ 15:33:
[...]

Je bedoelt dat je het zelf gaat doen? Lijkt mij idd ook voordeliger.
Nee dat is de berekening als ik gebruik maak van de Centrale. Dat is het wel waard, al is de forfait erg duur. Als ik het helemaal zelf zou doen ben ik wellicht nog goedkoper uit.

[ Voor 22% gewijzigd door KoningSlakkie op 24-11-2025 15:45 ]

• zunrob
KoningSlakkie schreef op maandag 24 november 2025 @ 15:30:
[...]

Die €15 lijkt denk ik ook dichter bij de realiteit te zitten bij kleine accu's waarbij je volledig gebruik maakt van de capaciteit. Maar is denk ik niet meer van toepassing op een accu van 48 kWh. Dus die €15 zou herzien moeten worden.

Ik heb voormezelf berekend. Systeem van 64 kWh, off-grid en zelf nog wat mantelbuizen en kabels gehaald. Ik heb alsnog een netto teruggave van 738 euro. Dan ga ik dat maar toch willen doen. Ik vraag me alleen af wat verder het nadeel is van BTW teruggave/bekend zijn bij de belastingdienst van het hebben van een thuisaccu.
Je bedoelt dat je het zelf gaat doen? Lijkt mij idd ook voordeliger.

• Sportmind
Get!em schreef op maandag 24 november 2025 @ 15:28:
[...]

Ik haal er nog niet helemaal uit of De Centrale bij terugvragen btw van batterij ook je zonnepanelen alsnog meeneemt? Ik heb hier ook 13kWp liggen....
Tja, ik denk dat de vraag is wat je zou moeten doen vs wat zo'n centrale voor je doet. Ik weet dat niet. Wat ik wel denk is dat je zelf verantwoordelijk bent voor je aangifte, uiteindelijk ook als je het uitbesteed (het bekende "ik wist het niet want zij deden het"). Het is ook wel onduidelijk omdat de situatie kan verschillen per persoon en omdat de KOR gewoon een raar ingewikkeld gedrocht is die niet in het leven is geroepen voor zonnepanelen en accu's. Het is een regeling die ze er denk ik maar voor gebruikt hebben omdat er niet iets anders praktischer voorhanden is binnen de wetten en regels.

Vandaar dat ik de belastingdienst mijn geval voor heb gelegd; dat zonnepanelenforfait geldt voor mijn situatie. Ik ben dan wel weer van; als dat is wat de regels zijn, dan is het maar zo.

Pagina: 1 ... 24 25 Laatste