Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie

Pagina: 1 ... 26 ... 36 Laatste
Acties:

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15:42
paQ schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 20:41:
[...]

...voor 5 min
Je had max 1 kWh kunnen afstaan dan.
Wie het kleine niet eert 🤣

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:15
0xygen500 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 20:43:
[...]

Wie het kleine niet eert 🤣
€1,90 voor 1kWh en daar 30% van is toch 57 cent.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• bart997
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 22-12 08:46
Yaay schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 19:15:
Ik zie vandaag sinds meer dan een week ook weer een aantal export momenten, vandaag al 6kwh geëxporteerd, terwijl dit daarvoor steeds dicht tegen de 0 aan zat.
Opvallend is dat vandaag de dynamische prijzen een wat grotere spread hebben, zou dat een relatie met de onbalansmarkt hebben (ik vermoed van wel), of zou het algoritme iets getweakd zijn? Benieuwd naar wat anderen zien.
Hier ook 4 teruglever-momenten gehad vandaag. (14.52 <soc64%>, 15.07, 17.22 en 19.06<soc 42%>)
Er is totaal slechts ca. 4,5 kWh teruggeleverd, ik las hier ook iemand met 10 kWh, maar die heb ik niet gehaald, mogelijk heeft de soc hier iets mee te maken.

Onlangs een mail gehad van Don waarin hij aangeeft dat er pas vanaf 20ct+ onbalansprijs wordt teruggeleverd. Maar gezien het platform in ontwikkeling is zou dit mogelijk al achterhaalde info kunnen zijn.

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

paQ schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 15:36:
@Ronald Ik zie dat de Solaredge op Oost, langer door trekt dan de net wat te lage spanning op Zuid aan de Deye. Al flink schemer natuurlijk, en man wat een verlies :+ ;)

(work in progress trouwens)
[Afbeelding]
Heb jij je SolarEdge optimizer gekoppelde panelen op de Deye gezet? Of begrijp ik je verkeerd.

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22-12 20:11
Ik kon het in het topic niet terugvinden (en ook geen reactie op de vraag per mail):
Is bekend welk merk accu's hier wordt gebruikt? Is dit een white label van een bekende leverancier? De omvormer staat er duidelijk op, van de batterijen kan ik het niet terugvinden.

Wij hebben ook een offerte liggen van Greenchoice (via Saman Groep) met een Dyness Tower Pro (met merk plakkertje eroverheen). Daar zitten bijvoorbeeld blussystemen is, mocht er iets fout gaan. Ik kan niet terugvinden wat er voor beveiligingen in dit accupakket zitten (enkel de beveiligingen in de BMS).
Iemand hier meer info daarover?

Ben daarnaast van plan om zelf een kabel (Donné 5x6mm² en UTP) te trekken en bij voorbaat al een ABB aardlekautomaat te plaatsen. Zijn er minder-prijzen als je dit zelf uitvoert? Ik hoef in ieder geval geen Chinese meuk in mijn meterkast.

--

En heeft iemand de uitlezing van de BMS al in Homey in gebruik?

[ Voor 4% gewijzigd door Source90 op 25-11-2025 22:16 ]

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18:23

dof

Het zijn Sunwoda accu's. Behoort tot de vijf grootste china battery producers...

[ Voor 53% gewijzigd door dof op 25-11-2025 22:22 ]

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

• paQ
  • Nu online

paQ

Get!em schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 21:44:
[...]

Heb jij je SolarEdge optimizer gekoppelde panelen op de Deye gezet? Of begrijp ik je verkeerd.
nee die zit aan de AC zijde (staat er ook bij)
Ik doelde op ons eerdere onderhoud over het minimumvoltage van de strings die beide aan de Deye zitten.
"ondanks" op zuid, stoppen die een paar Watt eerder dan de Solaredge aan de oost zijde.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• ibak
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 19:02
Source90 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 22:14:
Ik kon het in het topic niet terugvinden (en ook geen reactie op de vraag per mail):
Is bekend welk merk accu's hier wordt gebruikt? Is dit een white label van een bekende leverancier? De omvormer staat er duidelijk op, van de batterijen kan ik het niet terugvinden.

Wij hebben ook een offerte liggen van Greenchoice (via Saman Groep) met een Dyness Tower Pro (met merk plakkertje eroverheen). Daar zitten bijvoorbeeld blussystemen is, mocht er iets fout gaan. Ik kan niet terugvinden wat er voor beveiligingen in dit accupakket zitten (enkel de beveiligingen in de BMS).
Iemand hier meer info daarover?

Ben daarnaast van plan om zelf een kabel (Donné 5x6mm² en UTP) te trekken en bij voorbaat al een ABB aardlekautomaat te plaatsen. Zijn er minder-prijzen als je dit zelf uitvoert? Ik hoef in ieder geval geen Chinese meuk in mijn meterkast.

--

En heeft iemand de uitlezing van de BMS al in Homey in gebruik?
Blus systemen zijn er dacht ik alleen op cilicium ion batterijen en dat gevaar is hier veel kleiner.
Maar daarmee wel grotere afmetingen en zwaarder.
In de praktijk blijven de batterijen zelfs geheel koel, en ook met de warmtebeeld camera zie ik zelfs nooit een beetje verhoging, echt super.
Als je wilt zal ik warmte beelden posten en dan langere laad en ontlaad momenten nemen, maar het is vergeefse wachttijd 😊

• E-Transitie
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 17:03
Zelfs Tennet vindt dat we goed bezig zijn met onze accu's.

https://solarmagazine.nl/...em-5-tot-7-gigawatt-nodig

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

paQ schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 22:23:
[...]

nee die zit aan de AC zijde (staat er ook bij)
Ik doelde op ons eerdere onderhoud over het minimumvoltage van de strings die beide aan de Deye zitten.
"ondanks" op zuid, stoppen die een paar Watt eerder dan de Solaredge aan de oost zijde.
Ah, nice.

Ik kan je post daarover niet vinden, staat die in Deye topic? Hoeveel heb je aangesloten?

Wat is de minimum wat je op de Deye aan moet sluiten? Ik wil hier mogelijk ook wat paneeltjes extra op zuid zetten/plat dak. Heb nu alleen oost/west op steil dak op SolarEdge, maar die doen niks in de wintermaanden, en ik denk eraan om een losse string op zuid op de Deye aan te sluiten indien mogelijk.

• paQ
  • Nu online

paQ

Get!em schreef op woensdag 26 november 2025 @ 09:26:
[...]

Ah, nice.

Ik kan je post daarover niet vinden, staat die in Deye topic? Hoeveel heb je aangesloten?

Wat is de minimum wat je op de Deye aan moet sluiten? Ik wil hier mogelijk ook wat paneeltjes extra op zuid zetten/plat dak. Heb nu alleen oost/west op steil dak op SolarEdge, maar die doen niks in de wintermaanden, en ik denk eraan om een losse string op zuid op de Deye aan te sluiten indien mogelijk.
Vanaf hier ergens
Ronald in "Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie"

Maar hoe dan ook, mijn strings starten gewoon netjes, zij die van 8 net iets later.
De opstartspanning van een Growatt 3300 is ook wel echt superlaag overigens. Je hebt het over enkele tiental Watts die ik nu 'mis' in the crack of dawn en bij schemer.

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22-12 20:11
ibak schreef op woensdag 26 november 2025 @ 03:19:
[...]

Blus systemen zijn er dacht ik alleen op cilicium ion batterijen en dat gevaar is hier veel kleiner.
Maar daarmee wel grotere afmetingen en zwaarder.
In de praktijk blijven de batterijen zelfs geheel koel, en ook met de warmtebeeld camera zie ik zelfs nooit een beetje verhoging, echt super.
Als je wilt zal ik warmte beelden posten en dan langere laad en ontlaad momenten nemen, maar het is vergeefse wachttijd 😊
Ik doelde op bijvoorbeeld deze:
https://mea.dyness.com/Pu...ssTowerProdatasheetEN.pdf

LiFePO4 met Aerosol blussysteem.

Is ook voornamelijk nieuwsgierigheid of/wat er in dit accupakket zit. Brand komt niet alleen door warmte natuurlijk. Hoop het verder nooit nodig te hebben.

• paQ
  • Nu online

paQ

Source90 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 09:34:
[...]
Ik doelde op bijvoorbeeld deze:
https://mea.dyness.com/Pu...ssTowerProdatasheetEN.pdf

LiFePO4 met Aerosol blussysteem.

Is ook voornamelijk nieuwsgierigheid of/wat er in dit accupakket zit. Brand komt niet alleen door warmte natuurlijk. Hoop het verder nooit nodig te hebben.
Ik denk niet dat dat een 'brand' blussysteem is zoals het wordt omschreven, maar meer een koelmethode bij oververhitting? Want waarom zou je wachten op een steekvlam om het vervolgens maar moeilijk te kunnen doven :?

• paQ
  • Nu online

paQ

Ben hier nu enkele dagen aan bezig geweest.
Even zien of we daar een meer algemene HA integratie van in elkaar kunnen vouwen wellicht.
Voor mezelf vind ik het wel een handig overzicht zo.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cKx3HNsGNzrO9I4F5xfdbzWz6-Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Gi89M3SeEwe1ywb9saqK0Ula.png?f=fotoalbum_large

De informatie is best grillig. Sommige sensoren missen zo nu en dan een datapunt; andere geven soms astronomische waardes aan, of helemaal niets. meer dan momentopnames van die interval zijn het dus niet.
De RTE gauge is overigens wel zo accuraat als ik hem kan krijgen over de afgelopen 7 dagen. (7x24 uur that is)

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 14:11
@paQ zo te zien heb jij ook je zonnepanelen rechtstreeks aangesloten op de deye, Ik kom zelf ook van een Growatt MOD6000, die heeft dacht ik dezelfde opstartspanningen als de 3300. Merk je behalve opstart en afschakel verschil? zo ja hoeveel WP per string heb je liggen?

Ik zal mijn data ook delen, als ze mijn installatie gezet hebben op 10dec :7
Bij mijn collega hebben ze een kleine week geleden hem geplaatst en na zoveel jaar ziet hij nu pas wat zijn omzet verliezen zijn over zijn zonnepanelen :X ;(

• paQ
  • Nu online

paQ

epicfailguy23 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 10:24:
@paQ zo te zien heb jij ook je zonnepanelen rechtstreeks aangesloten op de deye, Ik kom zelf ook van een Growatt MOD6000, die heeft dacht ik dezelfde opstartspanningen als de 3300. Merk je behalve opstart en afschakel verschil? zo ja hoeveel WP per string heb je liggen?

Bij mijn collega hebben ze een kleine week geleden hem geplaatst en na zoveel jaar ziet hij nu pas wat zijn omzet verliezen zijn over zijn zonnepanelen :X ;(
1 string van 12, en 1 van 8.
Resp. 370 en 390 Wp dacht ik.

Ik merk niet echt wat. Naja, dat de Growatt soms al 30 min lang 18W kon leveren. Boeie :P

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
epicfailguy23 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 10:24:

Start en mppt spanning van een 3300 enkelfase zijn significant lager. Mod6000 heeft zelfde start spanning als Deye, maar tracked schaduw veel lager.

Strings met meer vermogen maken meer kans meer te leveren als eigen verbruik… maar kritiek zijn de spanningen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• epicfailguy23
Ronald schreef op woensdag 26 november 2025 @ 10:35:
[...]

Start en mppt spanning van een 3300 enkelfase zijn significant lager. Mod6000 heeft zelfde start spanning als Deye, maar tracked schaduw veel lager.

Strings met meer vermogen maken meer kans meer te leveren als eigen verbruik… maar kritiek zijn de spanningen.
Gelukkig weinig schaduw. dus dat is minder een issue.
Ik verwacht met 1 string 15x430WP (zuid) en string 2 met 14x 435WP (ZWW) niet veel issues maar ik was benieuwd. en inderdaad die paar W merk je niet veel van.

• 0xygen500
paQ schreef op woensdag 26 november 2025 @ 10:17:
Even zien of we daar een meer algemene HA integratie van in elkaar kunnen vouwen wellicht.
[Afbeelding]

De informatie is best grillig. Sommige sensoren missen zo nu en dan een datapunt; andere geven soms astronomische waardes aan, of helemaal niets. meer dan momentopnames van die interval zijn het dus niet.
De RTE gauge is overigens wel zo accuraat als ik hem kan krijgen over de afgelopen 7 dagen. (7x24 uur that is)
Ziet er mooi uit! Is dat met ios red blue alternative skin? Hou mij aanbevolen voor de yaml >:)

• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 19:06
[Afbeelding]

Prachtig! Ik wou dat ik zo veel kon met HA. Ik hoop op een HACS integratie binnenkort :9~ _/-\o_

• JeVe
  • Laatst online: 08:18
Sorry dat ik het BTW-verhaal nog een keer oprakel.. Onze (en van jullie) case:
BTW in aanschaf batterij: ca. 1300 euro.
Stap 1. Opgaaf startende onderneming BD, activiteit thuisbatterij nov. 2025
Stap 2. Teruggave BTW over investering (die 1300 euro) per Q4 2025.
Stap 3. Aanvraag KOR in jan. of feb. 2026
Als je KOR dan aanvraag moet je 4/5 deel van de ontvangen BTW toch weer terugbetalen ivm herzieningsregeling? Dan lijkt geen KOR in eerste 5 jaar toch verstandiger?

Het zou top zijn als Don @Balans Energie hier uitsluitsel over zou kunnen geven?

[ Voor 8% gewijzigd door JeVe op 26-11-2025 13:39 ]

• epicfailguy23
Ik sta op het punt om het contract te tekenen voor de flexibiliteits dienst echter zie ik onder puntje 4.1:
"Klant ontvangt maandelijks 30% van de door de Flex-operator gerealiseerde inkomsten met haar Systeem. de specififatie volgt per Settlementperiode"

Echt ik kan dit ook lezen: je koopt stoom in voor zeg 15cent, verbruikt hem wanneer deze 20cent is, je betaald over die 5 cent nog eens 2 cent voor BalansEnergie, winst is 3 cent --> hier krijg ik 30%van. Of is dit teveel doemdenken ect? ik neem aan dit dit geldt voor de Netbeheer markten zoals: aFRR handel ect, niet in "Dynamische prijsschommelingen" want die zouden gedekt worden middels de 2 cent.. Of zie ik dit verkeerd?

p.s. ik weet dat het wat aan de late kant is om deze vraag te stellen :+ , maar ik ging toch uit dat die 30% uit de 'zware' onbalans gedeeltes kwam.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

JeVe schreef op woensdag 26 november 2025 @ 13:23:
Als je KOR dan aanvraag moet je 4/5 deel van de ontvangen BTW toch weer terugbetalen ivm herzieningsregeling? Dan lijkt geen KOR in eerste 5 jaar toch verstandiger?

Het zou top zijn als Don @Balans Energie hier uitsluitsel over zou kunnen geven?
Ik probeer het ook te doorgronden. Volgens mij vergeet je stap 4: periode tussen 2 en ingaan KOR: opgave en betalen BTW: privegebruik aanschaf (laatste kwartaal) + btw over omzet per kwartaal.

• JeVe
Get!em schreef op woensdag 26 november 2025 @ 13:50:
[...]

Ik probeer het ook te doorgronden. Volgens mij vergeet je stap 4: periode tussen 2 en ingaan KOR: opgave en betalen BTW: privegebruik aanschaf (laatste kwartaal) + btw over omzet per kwartaal.
Inderdaad, dat moet ook. Maar zal in eerste instantie minimaal zijn omdat Balans pas per februari 26 BSP wordt?

• Schuurman92
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 11:00

Ik zit ook nog met het hele BTW-verhaal. Misschien wat te simpel gedacht vanuit mij, maar ik dacht: we betalen hele bedrag. Vragen BTW terug, klaar. Maar nu zit je dus met of een hele boekhouding (met ook de onzekerheid hoeveel je uiteindelijk overhoudt), of je maakt gebruik van een forfait waardoor je nog maar €200-300 overhoudt. Wel een tegenvaller als je (simpel) uitging van €1300.

• Sportmind
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:45
epicfailguy23 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 13:49:

Echt ik kan dit ook lezen: je koopt stoom in voor zeg 15cent, verbruikt hem wanneer deze 20cent is, je betaald over die 5 cent nog eens 2 cent voor BalansEnergie, winst is 3 cent --> hier krijg ik 30%van. Of is dit teveel doemdenken ect? ik neem aan dit dit geldt voor de Netbeheer markten zoals: aFRR handel ect, niet in "Dynamische prijsschommelingen" want die zouden gedekt worden middels de 2 cent.. Of zie ik dit verkeerd?
Hoe bedoel je dit precies? Als je stroom inkoopt voor 15 cent (voor het gemak even een volle accu) dan heb je 48 kWh aan stroom te verbruiken tegen de 15 cent want dat zijn je kosten. Of je het verbruikt wanneer het 20, 30 of 40 cent is op de EPEX maakt niet uit. Je hebt het al ingekocht en gebruikt het uit je accu.

[ Voor 19% gewijzigd door Sportmind op 26-11-2025 14:09 ]

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber

• epicfailguy23
Sportmind schreef op woensdag 26 november 2025 @ 14:08:
[...]

Hoe bedoel je dit precies? Als je stroom inkoopt voor 15 cent (voor het gemak even een volle accu) dan heb je 48 kWh aan stroom te verbruiken tegen de 15 cent want dat zijn je kosten. Of je het verbruikt wanneer het 20, 30 of 40 cent is op de EPEX maakt niet uit. Je hebt het al ingekocht en gebruikt het uit je accu.
Ik ben iets met een techneut en regels in contracten ect, maar zoals het nu geformuleerd staat in de EMS overeenkomst kun je dit op meerdere manieren interpreteren, maar zoals gezegd denk ik nu te moeilijk en geldt dit dan alleen op de 'zware' onbalans markten. Maar er staat letterlijk in de tekst: de klant ontvangt maandelijks 30% van de door de Flex-operator gerealiseerde inkomsten met haar Systeem. ;(

In mijn beleving is dat een gerealiseerde inkomst? :X of geldt dit dan onder de noemer besparing minder uitgegeven :+

• bumble_bee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17-12 00:36
Schuurman92 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 13:59:
Ik zit ook nog met het hele BTW-verhaal. Misschien wat te simpel gedacht vanuit mij, maar ik dacht: we betalen hele bedrag. Vragen BTW terug, klaar. Maar nu zit je dus met of een hele boekhouding (met ook de onzekerheid hoeveel je uiteindelijk overhoudt), of je maakt gebruik van een forfait waardoor je nog maar €200-300 overhoudt. Wel een tegenvaller als je (simpel) uitging van €1300.
Ik probeer dit ook te doorgronden, met name het stukje over dat forfait van de centrale waar het laatst over ging. Heb de factuur al in handen van Balans dus ik kan de aanvraag doen. Heb zojuist de centrale gebeld, en ik had een nogal ongeduldige dame aan de lijn die het standaardverhaal bleef herhalen en niet echt op mijn vragen inging.
Ik wilde graag weten hoe ze aan hun forfait van 15 euro/kWh kwamen, hoe dat berekend was. Ze bleef maar herhalen dat dit een combinatie was van de BTW die je anders zou moeten betalen over je eigen gebruik, plus wat je in het eerste jaar moet betalen aan BTW.
Toen ik aangaf dat het om een 80 kWh batterij ging (5 modules) en dat de verhouding die hun forfait opleverde wel erg scheef was beaamde ze dat op zich wel. Hun fictieve forfait + hun tarief van 99.- is 75% van de BTW teruggave 8)7
Toen ik vervolgens doorvroeg waar hun forfait op gebaseerd was kon ze alleen maar zeggen dat hun fiscalisten dat bedacht hadden en dat het bestond uit de twee componenten hierboven. Mijn vragen over waarom ze het dan baseerden op het aantal kWh's in de batterij wimpelde ze af met dit standaardverhaal, werd echt een beetje een onprettig gesprek.. Ben "meneer" genoemd met een toontje :X
Nare partij dit. Ik wilde vervolgens alleen maar weten hoe hard dan hun afspraken met de belastingdienst zijn, wat je nou feitelijk terugkrijgt als je hun 75% geeft (hoeveel minder is dan de kans op controle). Dus dan vraag je: "hebben jullie dan een uitspraak van de belastingdienst dat rekenen met 15 euro/kWh akkoord is"? Toen ging ze dingen roepen als 'meneer we doen dit al 10 jaar, ik hoef u geen mails te tonen van de belastingdienst' (had ik niet eens om gevraagd...).
Ik ga geen zaken doen met deze partij, ik doe het lekker zelf. Volgens mij is het zo simpel als het stappenplan van @JeVe hierboven.
Je hoeft alleen in het eerste jaar van de 5 BTW te betalen. Dat is dan 1/5e van het BTW bedrag van de balans factuur zonder offgrid, keer privedeel (kunnen we uitrekenen maar laat dat 50% zijn). Dan kom je op 10% van de door balans gerekende BTW.
Vergelijk dat met de 75% die "De Centrale" van je wil en dan snap ik waarom ze onpasselijk werd van mijn vragen.... Volgens mij verdienen ze dik aan dat forfait, ook bij hogere prijzen/kWh dan wij betalen aan Balans.

• epicfailguy23
Kijk @bumble_bee weet van doorpakken! Ik denk dat als we de krachten hier ook samen bundelen we dit makkelijk samen kunnen doen door een simpel en effectief stappenplan op te tuigen. Ik heb complexere zaken hier voorbij zien komen.

Wellicht dat we met een pinnend comment, een juiste werking maken zoals @JeVe al mee begonnen is. een heel eind kunnen komen. We proberen in dit topic niet voor niets aan een goede besparing te komen :7

• Sportmind
[Afbeelding]

Wauw! Ziet er ook mooi uit!

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:43
bumble_bee schreef op woensdag 26 november 2025 @ 14:26:
[...]

Ik probeer dit ook te doorgronden, met name het stukje over dat forfait van de centrale waar het laatst over ging. Heb de factuur al in handen van Balans dus ik kan de aanvraag doen. Heb zojuist de centrale gebeld, en ik had een nogal ongeduldige dame aan de lijn die het standaardverhaal bleef herhalen en niet echt op mijn vragen inging.
Ik wilde graag weten hoe ze aan hun forfait van 15 euro/kWh kwamen, hoe dat berekend was. Ze bleef maar herhalen dat dit een combinatie was van de BTW die je anders zou moeten betalen over je eigen gebruik, plus wat je in het eerste jaar moet betalen aan BTW.
Toen ik aangaf dat het om een 80 kWh batterij ging (5 modules) en dat de verhouding die hun forfait opleverde wel erg scheef was beaamde ze dat op zich wel. Hun fictieve forfait + hun tarief van 99.- is 75% van de BTW teruggave 8)7
Toen ik vervolgens doorvroeg waar hun forfait op gebaseerd was kon ze alleen maar zeggen dat hun fiscalisten dat bedacht hadden en dat het bestond uit de twee componenten hierboven. Mijn vragen over waarom ze het dan baseerden op het aantal kWh's in de batterij wimpelde ze af met dit standaardverhaal, werd echt een beetje een onprettig gesprek.. Ben "meneer" genoemd met een toontje :X
Nare partij dit. Ik wilde vervolgens alleen maar weten hoe hard dan hun afspraken met de belastingdienst zijn, wat je nou feitelijk terugkrijgt als je hun 75% geeft (hoeveel minder is dan de kans op controle). Dus dan vraag je: "hebben jullie dan een uitspraak van de belastingdienst dat rekenen met 15 euro/kWh akkoord is"? Toen ging ze dingen roepen als 'meneer we doen dit al 10 jaar, ik hoef u geen mails te tonen van de belastingdienst' (had ik niet eens om gevraagd...).
Ik ga geen zaken doen met deze partij, ik doe het lekker zelf. Volgens mij is het zo simpel als het stappenplan van @JeVe hierboven.
Je hoeft alleen in het eerste jaar van de 5 BTW te betalen. Dat is dan 1/5e van het BTW bedrag van de balans factuur zonder offgrid, keer privedeel (kunnen we uitrekenen maar laat dat 50% zijn). Dan kom je op 10% van de door balans gerekende BTW.
Vergelijk dat met de 75% die "De Centrale" van je wil en dan snap ik waarom ze onpasselijk werd van mijn vragen.... Volgens mij verdienen ze dik aan dat forfait, ook bij hogere prijzen/kWh dan wij betalen aan Balans.
Die partij verdient aan zo veel mogelijk aanvragen door hun bedrijf heen rammen voor die 99 euro. Jouw telefoon gesprek heeft al 3 klanten aan marge gekost :)

Kortom: een partij die prima werkt voor een bulk aan standaard batterijtjes, maar voor pilot fase enorme batterij met korting mensen met een nieuw verdienmodel met een nieuw bedrijf past het niet. Zelf doen dus :)

• KoningSlakkie
epicfailguy23 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 14:34:
Kijk @bumble_bee weet van doorpakken! Ik denk dat als we de krachten hier ook samen bundelen we dit makkelijk samen kunnen doen door een simpel en effectief stappenplan op te tuigen. Ik heb complexere zaken hier voorbij zien komen.

Wellicht dat we met een pinnend comment, een juiste werking maken zoals @JeVe al mee begonnen is. een heel eind kunnen komen. We proberen in dit topic niet voor niets aan een goede besparing te komen :7
De centrale schaalt lekker op, maar alleen in hun eigen voordeel. Ik heb eigenlijk dus ook geen zin om te betalen voor schijncomplexiteit. Dus laten we gewoon onze krachten bundelen. Dus ja, ik zou het fijn vinden als we met zijn allen de stappenplan kunnen opzetten voor verschillende scenarios:
  • Basis-systeem
  • + off-grid
  • + extra-module
  • + zelf aangeschafte materiaal zoals: kabels, mantelbuizen, automaten etc.
Een mooie flowchart + Excel/Google sheetje

Waarmee iedereen de stappen kunnen doorlopen voor het aanvragen voor de BTW teruggave zonder dat we de belastingdienst op onze kop krijgen. Dit zijn gelukkig relatief kleine bedragen waar de belastingdienst ook echt niet super moeilijk gaat doen. Het zijn geen tonnen aan euro's aan omzet omdat je een "zonnestudio" hebt.

Evt kan Balans Energie daarmee helpen, maar ik denk dat ze uit gemak gewoon lekker doorverwijzen naar de Centrale, zoals elke partij die ik tegen ben gekomen. Maar zou wel fijn zijn omdat ze adverteren met ex. BTW O-)

• Mistacal
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12:27

Wat je zegt klopt. Je moet inderdaad de ontvangen BTW weer terugbetalen over resterende duur van de herzieningsperiode.

Volgens mij is het allemaal helemaal niet zo complex.

Ga je de KOR in dan geen BTW terug op aanschaf en ook geen afdracht op inkomsten uit teruglevering, ga je later de KOR in dan deels BTW terug betalen die je eerder hebt ontvangen en geen BTW over de inkomsten van teruglevering, ga je niet de KOR in dan wel BTW terug over aanschaf maar ook BTW betalen voor de opbrengsten bij teruglevering

[ Voor 19% gewijzigd door Mistacal op 26-11-2025 15:08 ]

__/`\__/`\__

• JeVe
[...]

Hoezo alleen in het eerste jaar? Is dat wat ze zeggen bij Centrale?

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
@bumble_bee Zelf doen kan prima, met de facturen van Balans Energie,voor zowel accu als energienota.
Voor zover ik weet installeert BE pas na ze kunnen leveren, anders moet je de intensie overleggen (de overeenkomst). Als ook niet vergeten op tijd in te loggen op zakelijke belastingdienst voor de BTW opgave, waar je een inlog voor ontvangt na de schriftelijke aanvraag.

@JeVe stap 3. in 2022 was het zo dat je minimaal 1 maand van te voren moest aanvragen en dat de KOR op 1 januari na het jaar waar je BTW teruggave voor hebt gevraagt, kan starten. Volgens mij start KOR niet op een ander moment in het jaar.
Check dit of dat misschien nog verandert is, sinds 2022

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• 0xygen500
[...]

Ze verdienen niet aan het forfait, je kan dat gewoon nakijken wat er onder jouw naam is i gediend. Ze willen alleen geen gezeur met de belastingdienst ten gaan dus veilig zitten. De meeste batterijen hebben veel minder kWh, dus dna is 15 euro niks. Toon je wel je goede wil aan de belastingdienst en heb je nergens last van. BD zelf zegt dat er geen forfait is.

• Mistacal
JeVe schreef op woensdag 26 november 2025 @ 15:11:
[...]

Hoezo alleen in het eerste jaar? Is dat wat ze zeggen bij Centrale?
Dat begrijp ik ook niet en klopt mijn inziens niet.

Er zijn in totaal 3 mogelijk routes die je kan bewandelen:

Route 1:
Je koopt de batterij, vraagt de BTW terug en wordt BTW ondernemer. Je krijgt de BTW terug van de aanschaf en installatie. Over het terug geleverde stroom betall je 21% BTW over het kale energietarief op dat moment.

Route 2:
Je koopt de batterij en vraagt de BTW van de aanschaf en installatie terug. Je stap na een x periode over naar de KOR. De herzieningsperiode is 5 jaar en omdat je dus in de KOR regeling stapt is de herzieningsperiode nog van kracht. Dit betekent dat je over de resterende periode van de herziening de BTW moet terug betalen (dus stap je in a een jaar dan moet je 4/5 deel van de teruggekregen BTW terug betalen. Je betaald dan niet over de iinkomst uit de teruggeleverde stroom

Route 3:
Je koopt de batterij en daarna de KOR in, geen BTW terug bvan de aanschaf en ook niet te betalen bij teruglevering.

En dan komt nu de verwarring, wat de Centrale doet is het volgende, ze rekenen met fictieve grondslag om het te vereenvoudigen wat eigenlijk alleen maar voor verwarring zorgt. Dit werkte voor zonnepanelen misschien goed maar niet voor een thuisbatterij

Wat ik zeer vreemd vind is dat het lijkt bij de centrale dat je BTW terug krijgt en dan de KOR ingaat en dus geen BTW betaald meer over devoordelen van de batterij. Dat klopt natuurlijk maar ten dele, instappen in de KOR betekent terugbetalen BTW. Ik zie dit alleen nergens terugkomen

[ Voor 9% gewijzigd door Mistacal op 26-11-2025 15:35 ]

__/`\__/`\__

• Mistacal
0xygen500 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 15:20:
[...]

Ze verdienen niet aan het forfait, je kan dat gewoon nakijken wat er onder jouw naam is i gediend. Ze willen alleen geen gezeur met de belastingdienst ten gaan dus veilig zitten. De meeste batterijen hebben veel minder kWh, dus dna is 15 euro niks. Toon je wel je goede wil aan de belastingdienst en heb je nergens last van. BD zelf zegt dat er geen forfait is.
Sterker nog de belasting kan zelfs aanvullende informatie vragen als ze vermoeden dat het forfait niet dekkend is ten opzichte van de daadwerkelijk situatie. Je mag namelijk niet forfaiteren.en wordt gezien als onjuiste aangifte. Dit is puur theorie , in de praktij zal dat wel meevallen als de centrale 20k aanvragen indiend

__/`\__/`\__

• 0xygen500
Mistacal schreef op woensdag 26 november 2025 @ 15:24:
[...]

Route 1:
Je koopt de batterij, vraagt de BTW terug en wordt BTW ondernemer. Je krijgt de BTW terug van de aanschaf en installatie. Over het terug geleverde stroom betall je 21% BTW over het kale energietarief op dat moment.

Route 2:
Je koopt de batterij en vraagt de BTW van de aanschaf en installatie terug. Je stap na een x periode over naar de KOR. De herzieningsperiode is 5 jaar en omdat je dus in de KOR regeling stapt is de herzieningsperiode nog van kracht. Dit betekent dat je over de resterende periode van de herziening de BTW moet terug betalen (dus stap je in a een jaar dan moet je 4/5 deel van de teruggekregen BTW terug betalen. Je betaald dan niet over de iinkomst uit de teruggeleverde stroom

Route 3:
Je koopt de batterij en daarna de KOR in, geen BTW terug bvan de aanschaf en ook niet te betalen bij teruglevering.

En dan komt nu de verwarring, wat de Centrale doet is het volgende, ze rekenen met fictieve grondslag om het te vereenvoudigen wat eigenlijk alleen maar voor verwarring zorgt. Dit werkte voor zonnepanelen misschien goed maar niet voor een thuisbatterij
Volgens mij vergeet je een belangrijk punt. De herzieningsregel geldt pas bij herziening boven de 500 euro(btw) per jaar. Ik vraag geen 2500 euro terug, dus die herzieningsregel blijft achterwege.

• JeVe
[quote]Mistacal schreef op woensdag 26 november 2025 @ 15:27:
[...]

Sterker nog de belasting kan zelfs aanvullende informatie vragen als ze vermoeden dat het forfait niet dekkend is ten opzichte van de daadwerkelijk situatie. Je mag namelijk niet forfaiteren.en wordt gezien als onjuiste aangifte. Dit is puur theorie , in de praktij zal dat wel meevallen als de centrale 20k aanvragen indiend
[/quote]
Ah, we komen ergens! Die 15 euro forfait die Centrale gebruikt is om alle toekomstige BTW-verplichtingen af te kopen? In mijn rekenvoorbeeld dus:

Stap 2. Teruggave BTW over investering (die 1300 euro) per Q4 2025 minus dat forfait van 750 euro.
Stap 3. Geen KOR,

Ik denk dat stap 4 dan wordt: Beëindiging onderneming per eerstvolgend kwartaal.

Per saldo dus 1300 minus 750 terug = 550 euro?

Niet dus.. :)
Wat in de post hierboven gemeld wordt die herzieningsregeling geldt pas boven 500 euro. Dus KOR kan wel.
Mijn originele stappenplan lijkt dus correct. Niets doen met forfait dus zal ik zeggen.

[ Voor 14% gewijzigd door JeVe op 26-11-2025 15:49 ]

• Mistacal
0xygen500 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 15:35:
[...]

Volgens mij vergeet je een belangrijk punt. De herzieningsregel geldt pas bij herziening boven de 500 euro(btw) per jaar. Ik vraag geen 2500 euro terug, dus die herzieningsregel blijft achterwege.
Volgens mij is dat ondervangen door het feit dat je een fundamentele wijziging doorvoert, namelijk van BTW plichtig naar vrijstelling en daardoor is de "kleine" wijziging niet van toepassing. Dit heeft de dus te maken met de overstap naar de KOR en niet het bedrag/percentage

__/`\__/`\__

• Mistacal
JeVe schreef op woensdag 26 november 2025 @ 15:37:
[quote]Mistacal schreef op woensdag 26 november 2025 @ 15:27:
[...]

[/quote]
Ah, we komen ergens! Die 15 euro forfait die Centrale gebruikt is om alle toekomstige BTW-verplichtingen af te kopen? In mijn rekenvoorbeeld dus:

Stap 2. Teruggave BTW over investering (die 1300 euro) per Q4 2025 minus dat forfait van 750 euro.
Stap 3. Geen KOR,

Ik denk dat stap 4 dan wordt: Beëindiging onderneming per eerstvolgend kwartaal.

Per saldo dus 1300 minus 750 terug = 550 euro?

Niet dus.. :)
Wat in de post hieronder gemeld wordt die herzieningsregeling geldt pas boven 500 euro. Dus KOR kan wel.
Mijn originele stappenplan lijkt dus correct. Niets doen met forfait dus zal ik zeggen.
Ik an nergens even zo snel een rekenvoorbeeld van de centrale vinden om dit te controleren. Enige wat ik weet is dat de forfaire vergoeding stamt uit de tijd van zonnepanelen en niet van toepassing is op thuisbatterijen.

KOR kan altijd wel maar de herzieningsperiode is gewoon van toepassing. Want dit zou betekenen dat je EN BTW van aanschaf krijgt EN geen BTW betaald over de inkomsten, dat gaat de belastingdienst natuurlijk nooit doen. Er zijn datn heel veel mogelijkheden voor BTW onderuideken c.q. BTW terugkrijgen etc)

Je kan het zien als een maandelijks verval van je teruggekregen BTW van 1260, elke maand valt er 1/60 weg van je wat je terug moet betalen als je de KOR instapt

[ Voor 13% gewijzigd door Mistacal op 26-11-2025 15:52 ]

__/`\__/`\__

• JeVe
Mistacal schreef op woensdag 26 november 2025 @ 15:47:
[...]

Volgens mij is dat ondervangen door het feit dat je een fundamentele wijziging doorvoert, namelijk van BTW plichtig naar vrijstelling en daardoor is de "kleine" wijziging niet van toepassing. Dit heeft de dus te maken met de overstap naar de KOR en niet het bedrag/percentage
Chat zegt dit een wijziging in gebruik is en geen fundamentele wijziging. 500-grens blijft daardoor toepasbaar bij KOR.

• Mistacal
JeVe schreef op woensdag 26 november 2025 @ 15:54:
[...]

Chat zegt dit een wijziging in gebruik is en geen fundamentele wijziging. 500-grens blijft daardoor toepasbaar bij KOR.
Dat zou dus betekenen dat je 1260 BTW terugkrijgt en niet hoeft te betalen over de inkomsten omdat je in de KOR bent gestapt?

Waar betaal je het forfait van de voor bij de centrale? Die strijken dat allemaal op of dragen die dat af?

__/`\__/`\__

• Sportmind
Mistacal schreef op woensdag 26 november 2025 @ 15:57:
[...]

Dat zou dus betekenen dat je 1260 BTW terugkrijgt en niet hoeft te betalen over de inkomsten omdat je in de KOR bent gestapt?
Dat is het idee van de KOR, vrijstelling van aangifte. Wat je precies terugkrijgt hangt van veel factoren af; voor mij dat ik in de KOR zat en tijdelijk eruit ga om de btw terug te vragen. Toen bleek dat ik daarna bijna twee jaar aangifte moest doen incl. forfait zonnepanelen waardoor terugvragen btw in mijn geval geen zin heeft.
Waar betaal je het forfait van de voor bij de centrale? Die strijken dat allemaal op of dragen die dat af?
Er wordt gerekend met een forfait, jij betaald belasting aan de belastingdienst. Zij doen de aangifte, jij krijgt de aanslag. Net als wanneer je je inkomstenbelasting door een kantoor laat regelen.

[ Voor 25% gewijzigd door Sportmind op 26-11-2025 16:06 ]

• Mistacal
Ik ben druk aan het onderzoeken maar zoals ik het nu lees is een forfaire vergoeding die betaald wordt alles behalve juridisch bindend. Het staat nota bene op de site van de belastingdienst dat er geen fofrfait van toepasing is op een thuisbatterij....

__/`\__/`\__

• Sportmind
Mistacal schreef op woensdag 26 november 2025 @ 16:02:
Ik ben druk aan het onderzoeken maar zoals ik het nu lees is een forfaire vergoeding die betaald wordt alles behalve juridisch bindend. Het staat nota bene op de site van de belastingdienst dat er geen fofrfait van toepasing is op een thuisbatterij....
Klopt, de belastingdienst zegt ook tegen mij dat je het zelf moet berekenen. Dat een centrale uit gemak een bedrag hanteert wil niet zeggen dat het klopt. Het is waarschijnlijk teveel met deze accu.

[ Voor 13% gewijzigd door Sportmind op 26-11-2025 16:04 ]

• Mistacal
Sportmind schreef op woensdag 26 november 2025 @ 16:01:
[...]

Dat is het idee van de KOR, vrijstelling van aangifte.

[...]

Er wordt gerekend met een forfait, jij betaald belasting aan de belastingdienst. Zij doen de aangifte, jij krijgt de aanslag. Net als wanneer je je inkomstenbelasting door een kantoor laat regelen.
Dit is niet correct, Het idee van de KOR is dat je zowel geen BTW terug kan vragen, geen BTW kan vragen en geen BTW hoeft te betalen. Het is niet het idee om BTW terug te krijgen en dan de KOR in te stappen en zo ook geen BTW te betalen, dat is niet hoe de KOR werkt.

Het forfaire deel kan niet volgens de belastingdienst, https://www.belastingdien...content/thuisbatterij-btw
En daar gaat het dus niet goed volgens mij.

__/`\__/`\__

• 0xygen500
Mistacal schreef op woensdag 26 november 2025 @ 15:47:
[...]

Volgens mij kan je gewoon ondernemer zijn, btw terugvragen, KOR in gaan en geen herziening hebben.

• Domba
  • Nu online
JeVe schreef op woensdag 26 november 2025 @ 15:54:
[...]
Herzieningsperiode is voor als je meer dan 2495 euro aan BTW terug vraagt, als je daar onder blijft is die niet van toepassing,
Log eens in op je mijn belastingdienst zakelijk voor wat je voor werkelijke BTW opgave moet doen.
Voor aanvraag van KOR ingaande 1 janauri heb je tot 3 december, daarna moet je wachten tot 1 januari 2027 en 4x BTW opgave doen
https://www.belastingdien...btw/content/aanmelden-kor

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• Mistacal
0xygen500 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 16:04:
[...]

Volgens mij kan je gewoon ondernemer zijn, btw terugvragen, KOR in gaan en geen herziening hebben.
Dat is nu dus de vraag, want als dat zo is dan heb je een groot voordeel te pakken.

__/`\__/`\__

• JeVe
Mistacal schreef op woensdag 26 november 2025 @ 16:05:
[...]

Dat is nu dus de vraag, want als dat zo is dan heb je een groot voordeel te pakken.
Dat klopt maar is ook echt zo. Stel je bent ZZP-er voor ca. 18.000 euro omzet per jaar, bijna geen kosten dan heb je bijna 21% meer winst door KOR.

• Sportmind
Mistacal schreef op woensdag 26 november 2025 @ 16:04:
[...]

Dit is niet correct, Het idee van de KOR is dat je zowel geen BTW terug kan vragen, geen BTW kan vragen en geen BTW hoeft te betalen. Het is niet het idee om BTW terug te krijgen en dan de KOR in te stappen en zo ook geen BTW te betalen, dat is niet hoe de KOR werkt.
Misschien omschreef ik het niet duidelijk. De belastingdienst gaf bij mij aan dat wanneer ik btw van de accu wil terugvragen, ik:

- eerst de KOR tijdelijk moet stoppen
- btw terugvragen
- vervolgens lopend jaar + volgend kalenderjaar aangifte doen (forfait zonnepanelen €20/1000 Wp + btw berekenen over handel accu)
- dan weer de KOR in en je hebt weer vrijstelling voor de rest van de tijd

• Mistacal
@Sportmind dat is bijzonder. Dat de belasting dienst forfait vraagt, staat nota bene op de site van de thuisbatterij

Dat van het lopende jaar kan ik nog begrijpen maar niet van het opvolgende jaar.

Zit nog een hoop uitzoekwerk in.

Heeft iemand een voorbeeld berekening van de centrale?

[ Voor 42% gewijzigd door Mistacal op 26-11-2025 16:22 ]

__/`\__/`\__

• Sportmind
Mistacal schreef op woensdag 26 november 2025 @ 16:21:
@Sportmind dat is bijzonder. Dat de belasting dienst forfait vraagt, staat nota bene op de site van de thuisbatterij

Dat van het lopende jaar kan ik nog begrijpen maar niet van het opvolgende jaar.

Zit nog een hoop uitzoekwerk in.

Heeft iemand een voorbeeld berekening van de centrale?
Forfait voor de zonnepanelen bedoel je? Ja, dat werd mij uitgelegd. Omdat je in de KOR zit om geen aangifte te hoeven doen voor je zonnepanelen, moet je wel dat forfait betalen als je tijdelijk uit de KOR gaat (om de btw van je accu terug te kunnen vragen). Zelfs als je (zoals bij mij) de zonnepanelen bij je nieuwbouw woning hebt laten plaatsen en niet eens de btw terug hebt gevraagd 8)7 . Ik zat nog in de KOR van mijn vorige woning/panelen.

Het lopende en volgende jaar zit als volgt: het heeft te maken wanneer je uit de KOR gaat, het moment van afmelden. Je moet jezelf in het kwartaal afmelden voordat je uit de KOR wil zijn. Doe je dat te laat (zoals ik) dan val je in een nieuw "huidig jaar", in mijn geval dus 2026. Daarna nog een jaar aangifte. Dus praktisch 2 jaar. Was ik eerder, bijvoorbeeld Q3 2025 dan had ik nog maar één kwartaal "huidig jaar" en daarna een jaar aangifte...

Dit alles is specifiek voor mijn situatie en kan dus anders zijn voor anderen #disclaimer 8)

[ Voor 23% gewijzigd door Sportmind op 26-11-2025 16:34 ]

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:04

The Legend

*Plop*

Op de site van de Belastingdienst staan de volgende voorbeelden:
Bent u nog geen deelnemer aan de KOR, maar wilt u dat wel worden? En hebt u al de btw op de thuisbatterij teruggevraagd? Als u zich voor de KOR aanmeldt, moet u mogelijk een deel van die btw weer aan ons terugbetalen.

Blijft u in de herzieningsperiode (voor een thuisbatterij is dat 5 jaar) onder de zogenoemde herzieningsdrempel van € 500 per jaar aan afgetrokken btw? Dan hoeft u geen btw aan ons terug te betalen.

Komt u boven dat bedrag uit? Dan moet u wél btw aan ons terugbetalen. Dat kan ook gebeuren als u in de laatste 5 jaar ook btw hebt afgetrokken voor bijvoorbeeld uw zonnepanelen. In dat geval moet u naast de btw op de thuisbatterij ook nog een deel van de btw op de zonnepanelen terugbetalen. Lees meer bij Moet ik mijn btw-aftrek herzien vanwege de kleineondernemersregeling (KOR)?.
Voorbeeld (aanmelden per begin kalenderjaar)
Op 1 januari 2024 hebt u een auto aangeschaft die u direct in gebruik hebt genomen. U trekt de € 4.500 btw over deze aanschaf meteen af in uw btw-aangifte. Per 1 januari 2025 meldt u zich aan voor de KOR.

Eind 2025 controleert u of u de btw-aftrek moet herzien. De herzieningsperiode voor investeringsgoederen, zoals deze auto, is 5 jaar (het jaar van ingebruikname en de 4 jaren daarna). Hierdoor is € 4.500 / 5 = € 900 van de btw die u eerder hebt afgetrokken, toe te wijzen aan 2025.

Door uw deelname aan de KOR zijn al uw prestaties vrijgestelde prestaties en hebt u geen recht op aftrek van de btw. Het verschil is daarnaast meer dan 10% en is hoger dan € 500. U moet daardoor deze € 900 terugbetalen.

Deze herziening herhaalt u ook in de volgende jaren van de herzieningsperiode (2026, 2027, 2028). Tenzij uw situatie verandert. Bijvoorbeeld als u uw deelname aan de KOR per 1 januari 2028 beëindigt. Dan hebt u wel recht op de € 900 afgetrokken btw die is toe te wijzen aan 2028. Er vindt voor dat jaar geen herziening plaats.
Voorbeeld (tussentijds aanmelden)
Op 1 januari 2024 hebt u een auto aangeschaft die u direct in gebruik hebt genomen. U trekt de € 4.500 btw over deze aanschaf meteen af in uw btw-aangifte. U meldt zich per 1 juli 2024 aan voor de KOR.

Eind 2024 gaat u controleren of u uw btw-aftrek moet herzien. Het gaat hier om het 1e jaar van ingebruikname van de auto. Voor de herziening moet u daarom kijken naar het volledige bedrag dat u eerder in uw aangifte hebt afgetrokken. En niet maar 1/5 van dat bedrag. Omdat u deelneemt aan de KOR zijn uw prestaties dat jaar voor 50% belast en voor 50% vrijgesteld. U hebt daardoor maar recht op 50% aftrek van de btw over de aanschaf van de auto. U moet € 4.500 / 2 = € 2.250 terugbetalen.

Eind 2025 controleert u opnieuw of u uw btw-aftrek moet herzien. De herzieningsperiode voor investeringsgoederen, zoals deze auto, is 5 jaar (het jaar van ingebruikname en de 4 jaar daarna). Hierdoor is € 2.250 / 5 = € 450 van de btw die u eerder hebt afgetrokken toe te wijzen aan 2025. Door uw deelname aan de KOR zijn in 2025 al uw prestaties vrijgestelde prestaties en hebt u geen recht op aftrek van de btw. Het verschil is meer dan 10%, maar blijft onder de € 500. Daardoor wordt de btw niet herzien. U hoeft de € 450 niet terug te betalen.

Ook de volgende jaren (2026, 2027, 2028) vindt er geen herziening plaats van de btw. Tenzij uw situatie verandert.
Ik snap het nog steeds niet helemaal, maar hieruit lijk ik af te leiden dat 1) het moment van toetreden tot de KOR kennelijk uitmaakt, en 2) in ons geval de BTW per jaar onder de €500 euro blijft, en we volgens mij alles kunnen aftrekken en niet hoeven te herzien. Vraagteken? :P

[ Voor 15% gewijzigd door The Legend op 26-11-2025 16:36 ]

Ik ben toch malle pietje niet!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:22
epicfailguy23 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 14:34:

Goed voorstel.

Laten we hier in de posts een stappenplan maken om zelf de BTW terug te vragen, ik zal hem daarna in de OP plaatsen.

• bumble_bee
Domba schreef op woensdag 26 november 2025 @ 16:05:
Voor aanvraag van KOR ingaande 1 janauri heb je tot 3 december, daarna moet je wachten tot 1 januari 2027 en 4x BTW opgave doen
https://www.belastingdien...btw/content/aanmelden-kor
Oeff, die 3 december is wel vervelend zeg, dat is over een week. Ik heb nu snel dat formulier 'Opgaaf startende onderneming' ingevuld voor de persoon in het huishouden die de gelukkige is (kan het niet zelf doen omdat ik freelancer ben). Zo op de post doen.. Als ze een beetje snel zijn weten we begin volgende week dat nummer en kunnen we nog voor volgend jaar de KOR in. Anders is het wel een strop van een jaar zeg. Bizar dat dit niet online kan overigens. Had hier scherper op moeten zijn en niet wachten op de Balans factuur die pas gister binnenkwam, balen..

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Mistacal schreef op woensdag 26 november 2025 @ 15:24:
[...]

Route 1:

Route 2:

Route 3:
Route 4: Je bent gewoon prive persoon, hebt geen btw ondernemer, je vraagt geen BTW terug.
Geen administratie met BTW terugvragen, geen administratie met BTW betalen, geen KOR belemmering mocht je in de komende 5 jaar nog ZZP-er of ondernemer willen worden.

Nadeel, aanschaf batterij is dus hoger dan voorgespiegeld :)

Wat ik zeer vreemd vind is dat het lijkt bij de centrale dat je BTW terug krijgt en dan de KOR ingaat en dus geen BTW betaald meer over devoordelen van de batterij. Dat klopt natuurlijk maar ten dele, instappen in de KOR betekent terugbetalen BTW. Ik zie dit alleen nergens terugkomen
Dat is nu ook mijn verwarring inderdaad. Zoals ik in eerdere posts een stappen plan dacht te hebben, waarbij je na het eerste jaar dus inderdaad in de KOR gaat, zonder dat je BTW alsnog weer terug moet betalen.

Mijn idee was dus, startende als prive persoon:
1) BTW ondernemer worden
2) Factuur BalansBatterij aanschaf/installatie
3) BTW terugvragen
4) KOR aanvragen
5) Per kwartaal BTW betalen over de omzet, zoals vermeld in de energiefacturen van BalansEnergie
6) Laatste kwartaal voordat je de KOR ingaat, privegebruik verrekenen over aanschaf (1/5e aanschaf * % privegebruik)
7) KOR ingegaan
8) Jaar 2-5 geen BTW betalen
9) 6e jaar kan KOR uit en BTW ondernemer uit, herziening voorbij.

Vervolgens kom je dus bij 7) op de herziening en terugbetalen. Volgens mij vallen we dan onder het hier genoemde:
https://www.belastingdien...kleineondernemersregeling
Er vindt geen herziening voor aftrek bij investeringsgoederen plaats als:

het gaat om investeringsgoederen die in de jaren voor dat boekjaar in gebruik zijn genomen
én de herziening het gevolg is van het aanmelden of beëindigen van uw deelname aan de KOR en het totale bedrag van de herziening in dat boekjaar minder is dan € 500

Dit is een speciale aanvulling op de gewone regels voor herziening van btw-aftrek.

• Domba
  • Nu online
Sportmind schreef op woensdag 26 november 2025 @ 16:10:
[...]
Misschien omschreef ik het niet duidelijk. De belastingdienst gaf bij mij aan dat wanneer ik btw van de accu wil terugvragen, ik:

- eerst de KOR tijdelijk moet stoppen
- btw terugvragen
- vervolgens lopend jaar + volgend kalenderjaar aangifte doen (forfait zonnepanelen €20/1000 Wp + btw berekenen over handel accu)
- dan weer de KOR in en je hebt weer vrijstelling voor de rest van de tijd
Dat is sinds 2025 dat je eerder uit de KOR kunt stappen en kortere wachtperiode hebt.
In 2022 was het na instap KOR 3 jaar verplichte deelname en 3 jaar wachttijd.

In 2022 viel ik buiten mogelijke forfait gebruik en was in kort de BD wilde de BTW over PV opwek voor eigen gebruik (prive) van marktprijs van moment van gebruik en niet van moment van opwek.
Dat is een enorme administratie met 8760 uurprijzen, waarbij de meetmethode ook de goedkeuring van de inspecteur van belasting moest hebben en reden voor mij om als nog de KOR in te gaan.

In 2022 heb ik een wat langer gesprek gehad met Romano Hagen (CEO de Centrale), die had toen geen belangstelling, de werkelijke rendement berekening voor BTW paste niet binnen zijn concept omdat het meer tijd kost dan wat ze vragen aan vergoeding en moeilijk te automateriseren is (in 2022 had die nog >100k BTW-teruggave voor PV-systemen,voor nieuwe PV in 2023 ging de BTW naar 0).
De Centrale gebruikt een forfait om te kunnen automatiseren, waarschijnlijk paar keer berekend voor 10kW/20kWh systeem met veel hogere prjs per kWh opslag en dan gaat het mank voor een groter systeem met lager kWh-opslag prijs.
De belastingdienst heeft geen forfait voor thuisaccu's, wel een forfait voor PV van 20euro/kWp tot 15kWp (in 2022 nog max 10kWp), val je daar niet onder dan is het kijken wat het aangifte formulier BTW tegenwoordig vraagt (in 2022 kwam het neer op een rulling met de inspecteur en beperkt bent in gebruiks-strategie) en of je dat met niet al te moeilijke administratie te doen is en zakelijk en prive goed te scheiden zijn om het eventueel zonder KOR te doen.

• zunrob
bumble_bee schreef op woensdag 26 november 2025 @ 16:39:
[...]

Oeff, die 3 december is wel vervelend zeg, dat is over een week. Ik heb nu snel dat formulier 'Opgaaf startende onderneming' ingevuld voor de persoon in het huishouden die de gelukkige is (kan het niet zelf doen omdat ik freelancer ben). Zo op de post doen.. Als ze een beetje snel zijn weten we begin volgende week dat nummer en kunnen we nog voor volgend jaar de KOR in. Anders is het wel een strop van een jaar zeg. Bizar dat dit niet online kan overigens. Had hier scherper op moeten zijn en niet wachten op de Balans factuur die pas gister binnenkwam, balen..
Wat heb je ingevuld bij stap 8?

• Domba
  • Nu online
bumble_bee schreef op woensdag 26 november 2025 @ 16:39:
[...]

Belasting telefoon even navragen of je ook anders dan via Mijn Belastingdienst Zakelijk dat formulier kan aanvragen

• bumble_bee
100 euro omzet, en 10k kosten, hoeft niet heel exact volgens mij. Ik hang nu aan de telefoon met de BD om te vragen of er niet een spoedprocedure is of zo, of dat het niet online kan.. Anno 2025..

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik ben blij dat de btw procedure hier zo fanatiek wordt besproken, maar het geeft mij ook veel onduidelijkheid. Een overzichtelijk schema zou ik zeer dankbaar voor zijn.

Moet ik voor de installatiedatum al iets van een nieuw “bedrijf” of iets anders aanmelden bij de BD? Of kan dit allemaal in gang worden gezet ma ontvangst van de factuur?

• 0xygen500
Mistacal schreef op woensdag 26 november 2025 @ 16:05:
[...]

Belastingdienst heeft geen zin in deze kleine aangiftegeneuzel. Die hebben het druk genoeg. Vandaar die drempel. Scheelt ze veel nakijken voor een druppel op een gloeiende plaat.

• zunrob
bumble_bee schreef op woensdag 26 november 2025 @ 16:53:
[...]

100 euro omzet, en 10k kosten, hoeft niet heel exact volgens mij. Ik hang nu aan de telefoon met de BD om te vragen of er niet een spoedprocedure is of zo, of dat het niet online kan.. Anno 2025..
Ik snap de spoed niet helemaal? Je wilt toch pas per 2027 in de KOR? Volgens mij moet je 4 BTW opgaven doen en daarna pas de KOR in.

• Domba
  • Nu online
zunrob schreef op woensdag 26 november 2025 @ 16:59:
[...]
Ik snap de spoed niet helemaal? Je wilt toch pas per 2027 in de KOR? Volgens mij moet je 4 BTW opgaven doen en daarna pas de KOR in.
Bumble bee heeft zijn factuur al en dient voor dit jaar teruggave te vragen en kan per 1 januari de KOR in mits 4 weken van tevoren aangevraagd.
De KOR kun je in op 1 januari het kalenderjaar, volgend op jaar waarin je BTW teruggave hebt gevraagt

• zunrob
Domba schreef op woensdag 26 november 2025 @ 17:04:
[...]

Bumble bee heeft zijn factuur al en dient voor dit jaar teruggave te vragen en kan per 1 januari de KOR in mits 4 weken van tevoren aangevraagd.
De KOR kun je in op 1 januari het kalenderjaar, volgend op jaar waarin je BTW teruggave hebt gevraagt
Ik snap het niet helemaal. Zeg je dat iedereen die dit jaar de factuur krijgt ook dit jaar de btw terug moet vragen? En zich dus meteen in moet schrijven?

Of moeten die mensen die niet tijdig aan kunnen vragen dus 4x BTW aangifte invullen en per 2027 in de KOR?

[ Voor 12% gewijzigd door zunrob op 26-11-2025 17:09 ]

• Domba
  • Nu online
zunrob schreef op woensdag 26 november 2025 @ 17:07:
[...]
Ik snap het niet helemaal. Zeg je dat iedereen die dit jaar de factuur krijgt ook dit jaar de btw terug moet vragen? En zich dus meteen in moet schrijven?

Of moeten die mensen die niet tijdig aan kunnen vragen dus 4x BTW aangifte invullen en per 2027 in de KOR?
Als je per 1-1-2026 de KOR in wilt wel, anders de laatste zin.
maar je hebt maximaal 6 maanden na het jaar van investering de tijd om de BTW teruggave aanvraag te doen.
Voor de btw-teruggaaf van de aanschaf en installatie van uw thuisbatterij gelden de normale btw-regels. Rekent u de batterij geheel tot uw bedrijfsvermogen? Dan kunt u de btw op aanschaf en installatie volledig terugvragen. Doe dit zo snel mogelijk. Of in elk geval binnen 6 maanden na het jaar waarin u de thuisbatterij hebt gekocht.
Dan dien je wel over heel 2026 (4x een BTW opgave te doen en 1x BTW opgave met verrekening/correctie) te voldoen.

• bumble_bee
Domba schreef op woensdag 26 november 2025 @ 17:15:
Dan dien je wel over heel 2026 (4x een BTW opgave te doen en 1x BTW opgave met verrekening/correctie) te voldoen.
Ik begrijp net van de BD dat je per het begin van elk kwartaal de KOR in kan, niet alleen op het begin van het jaar. Schade valt dus wel mee, maar was handiger geweest als dit al gedaan was ja. Daarom misschien handig voor de mensen die dit ook van plan zijn, om alvast dat "Opgaaf startende onderneming" formulier ingevuld te hebben voor de gelukkige in het huishouden nog voor de installatie plaatsvindt, zeker als je dicht tegen een kwartaalgrens aan zit met de installatie. Verwerkingstijd is 2x 10 werkdagen hoorde ik net.

• Wolly
  • Niet online
Domba schreef op woensdag 26 november 2025 @ 17:15:
[...]

4x een opgave doen van een paar tientjes te betalen is ook geen probleem toch. Het zal niet om honderden euro’s gaan.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Wolly schreef op woensdag 26 november 2025 @ 17:34:
[...]

4x een opgave doen van een paar tientjes te betalen is ook geen probleem toch. Het zal niet om honderden euro’s gaan.
Kan..... zie mijn bierviltjes berekening van een paar pagina's terug... afhankelijk van de omzet die je draait met de handel van Balans. Maar valideer die berekening graag nog, want ik probeer ook maar chocola te maken van iets wat nieuw is voor mij.

[ Voor 13% gewijzigd door Get!em op 26-11-2025 17:38 ]

• 0xygen500
Get!em schreef op woensdag 26 november 2025 @ 17:37:
[...]

Kan..... zie mijn bierviltjes berekening van een paar pagina's terug... afhankelijk van de omzet die je draait met de handel van Balans. Maar valideer die berekening graag nog, want ik probeer ook maar chocola te maken van iets wat nieuw is voor mij.
Omzet zal nihil zijn voor ze aFFR markt handel actief hebben.

• Domba
  • Nu online
0xygen500 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 17:44:
[...]
Omzet zal nihil zijn voor ze aFFR markt handel actief hebben.
Inkomsten van EPEX is ook handel :)

• Domba
  • Nu online
bumble_bee schreef op woensdag 26 november 2025 @ 17:29:
[...]
Ik begrijp net van de BD dat je per het begin van elk kwartaal de KOR in kan, niet alleen op het begin van het jaar. Schade valt dus wel mee, maar was handiger geweest als dit al gedaan was ja. Daarom misschien handig voor de mensen die dit ook van plan zijn, om alvast dat "Opgaaf startende onderneming" formulier ingevuld te hebben voor de gelukkige in het huishouden nog voor de installatie plaatsvindt, zeker als je dicht tegen een kwartaalgrens aan zit met de installatie. Verwerkingstijd is 2x 10 werkdagen hoorde ik net.
Goed om te horen dat het niet meer per kalender jaar instappen is voor de KOR, zal sinds dit jaar zijn

• 0xygen500
Domba schreef op woensdag 26 november 2025 @ 17:47:
[...]

Inkomsten van EPEX is ook handel :)
Welke inkomsten? Die paar kWh die je terug levert?

[ Voor 8% gewijzigd door 0xygen500 op 26-11-2025 17:54 ]

• Domba
  • Nu online
0xygen500 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 17:54:
[...]
Welke inkomsten? Die paar kWh die je terug levert?
Ja, ik doe niet zoveel handel , ik ben wel ondernemer voor de BTW en KOR-gebruiker, maar zit nog net onder de drempel voor KvK en inkomstenbelasting, maar de gemiddelde marktprijs moet niet te veel meer stijgen.
https://www.belastingdien...l-voor-kleine-ondernemers

Edit: met 1 energieleverancier als klant ben je geen ondernemer voor inkomstenbelastingen, maar als je wel boven de drempels zit, zal het vallen onder inkomsten uit ander werk, maar dat is geen verhard bekend pad en zal het nodige overleg kosten als je niet al in de KOR zit.

[ Voor 20% gewijzigd door Domba op 26-11-2025 18:24 ]

• HellStorm666
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19-12 12:38

HellStorm666

BMW S1000XR / Audi S6 Avant C7

Gisteren is ook bij mij de set geïnstalleerd, inclusief off-grid functie.
Nick en z'n collega gingen heel netjes te werk.
4e accu wordt nog nageleverd.

Nu is zien hoe ik de data mooi en nuttig in HA krijg en hoe ik die dynamische tarieven er in krijg.
En is zien hoe ik het met m'n APsystems zonnepanelen/micro-omvormers in ga stellen (heb een ECU-C).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DEqIlLKpfs-ZMT2-uD19lKQqG7E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NztpU4no1NYNTAzxJUnjQNaP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5N6MbxqGlPo8wkN3ruhcUKac-YY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/puRd6gpUsjjd9j1OwtpQouHE.jpg?f=fotoalbum_large

Scientia Potentia Est
Xbox-Live GamerTag: H3llStorm666
19x Q.Cell G5 325wp op APsystems QS1

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:35
Ik heb een binnenwand, gipsplaten.

Iemand die dit heeft en al de omvormer erop geïnstalleerd?

In een vorig leven dit ook bij de hand gehad en toen een 19mm dikke plaat vanaf de vloer tot plafond erop gekit, en vastgeschroefd op de latten achter de gips platen.

Stevig zat!

Iemand? :)

• HellStorm666

HellStorm666

HellStorm666 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 19:33:
Nick en z'n collega gingen heel netjes te werk.
4e accu wordt nog nageleverd.

Nu is zien hoe ik de data mooi en nuttig in HA krijg en hoe ik die dynamische tarieven er in krijg.
En is zien hoe ik het met m'n APsystems zonnepanelen/micro-omvormers in ga stellen (heb een ECU-C).

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Direct een mooie vraag voor hier.
De ECU-C van APsystems heeft 2 setjes CT klemmen.
1 setje (3st) voor de 3-fases voor de production.
Deze zitten om de fases heen die vanaf de micro-omvormers komen naar de meterkast toe.
En 1 setje (3st) voor de 3-fases van Grid.
Normaal meten deze dus het vermogen dan van (of naar) het grid gaat.
Daarmee kan ik de ECU-C zodanig instellen dat de panelen op bijvoorbeeld een 0W return werken (aka alleen zonne-energie opwekken die ik direct zelf kan gebruiken.).

Waar ga ik die Grid versie nu op zetten?
A: echte Grid, dus hetgene dat nog naar de balansenergie systeem gaat.
B: input naar het huis, dus hetgene dat vanaf de balansenergie systeem komt en naar het huis gaat.

Met optie A kan ik precies zien wat m'n huis verbruikt.
Met optie B kan ik precies zien wat er het Grid in en uit gaat.
Maar volgens mij verlies ik met beide de 0 terug leveren optie, gezien de handel. (Misschien via HA regelen dat als de accu vol zit én het geld kost om terug te leveren, dat ie dan op 0 terug moet gaan?)

Edit:
Soms helpt het even uitschrijven.
Ik ga voor optie A, want de functie van optie B kan ik ook via de P1 port al zien.
En via HA is dan te regelen dan op P1 als de accu vol zit en teruglevertarief negatief is.

[ Voor 5% gewijzigd door HellStorm666 op 26-11-2025 19:59 ]

Scientia Potentia Est

• ibak
zunrob schreef op woensdag 26 november 2025 @ 16:38:
[...]

Goed voorstel.

Laten we hier in de posts een stappenplan maken om zelf de BTW terug te vragen, ik zal hem daarna in de OP plaatsen.
Eigenlijk wilde ik niet op Btw zaken reageren omdat het alle kanten op vliegt en ik voor mezelf het duidelijk heb.
Maar als het helpt...
Dus bekijk het eens op deze manier en check mee:
1 site belastingdienst lezen thuisbatterij voorwaarden en evt lopende kor regeling beeindigen.
2 op zelfde site button formulier startende ondernemer drukken en thuis printen.
3 in vullen en als papier in envelop opsturen naar belastingdienst.
4 Twee weekjes later krijg je brief met btw nummer
5 geduld, pas na 1 kwartaal komt je eerste btw opgave in " mijn belastingdienst zakelijk"
Zoek die alvast maar op..
6 tot 2500,- btw kan je lezen moet je minimaal 4 kwartalen de gegenereerde winst opgeven en dan kan je de kor aanvragen zodat je geen opgaves meer hoeft te doen.
7 echt aan houden om ze netjes min. Een jaar inzicht te geven!
Als je minder als 4 kwartalen opgeeft en te vroeg de kor aanvraagt moet je de btw terugbetalen staat omfloerst beschreven in brief 3 die je krijgt.
8 in je eerste opgave kan je naast de winst ook al je kosten opvoeren, dat is dus je btw teruggave vraag.

Dat is volgens mij de weg die je moet gaan bewandelen.
Omdat we gebruik maken van een bestaand ondernemer systeem staat er veel wat ons niet betreft en je niet in hoeft te vullen.
Bij aankruisen van het vakje thuisbatterij weet de belastingdienst dat ook wel veronderstel ik.

Wat we invullen aan getallen is ieder voor zich.

Helpt dit en zien jullie als je door deze bril kijkt er hiaten in?

Vergeet vooral even de 5 jaars opgave verplichting die voor meer btw eerst geld, hebben wij niet mee te maken.
Vergeet ook de 15,- per kw forfait, je gaat zoals de dienst wil min 4 kwartaal opgaven doen van de echte gerealiseerde winst en daar netjes hen 21% over betalen.
Keurig volgens de regels.
Welke bedragen nogmaals is voor iedereen anders en afh van de opgaven van BE
Ik ga niet proberen er iets anders in te vullen als de echte waarheid want het bedragje gaat laag zat zijn om de dienst niet tegen me in het harnas te willen jagen.
Ze zien dan dat we correct hun pad volgen en eerlijk invullen en zullen bij tegenkomen van meerdere van ons snel mee zijn dat wij de types zijn die zsm de kor in moeten want levert hen onnodig werk op.

• blue eyes
HellStorm666 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 19:50:
[...]

Direct een mooie vraag voor hier.
De ECU-C van APsystems heeft 2 setjes CT klemmen.
1 setje (3st) voor de 3-fases voor de production.
Deze zitten om de fases heen die vanaf de micro-omvormers komen naar de meterkast toe.
En 1 setje (3st) voor de 3-fases van Grid.
Normaal meten deze dus het vermogen dan van (of naar) het grid gaat.
Daarmee kan ik de ECU-C zodanig instellen dat de panelen op bijvoorbeeld een 0W return werken (aka alleen zonne-energie opwekken die ik direct zelf kan gebruiken.).

Waar ga ik die Grid versie nu op zetten?
A: echte Grid, dus hetgene dat nog naar de balansenergie systeem gaat.
B: input naar het huis, dus hetgene dat vanaf de balansenergie systeem komt en naar het huis gaat.

Met optie A kan ik precies zien wat m'n huis verbruikt.
Met optie B kan ik precies zien wat er het Grid in en uit gaat.
Maar volgens mij verlies ik met beide de 0 terug leveren optie, gezien de handel. (Misschien via HA regelen dat als de accu vol zit én het geld kost om terug te leveren, dat ie dan op 0 terug moet gaan?)

Edit:
Soms helpt het even uitschrijven.
Ik ga voor optie A, want de functie van optie B kan ik ook via de P1 port al zien.
En via HA is dan te regelen dan op P1 als de accu vol zit en teruglevertarief negatief is.
Ben je dan niet Balans Energy een beetje voor de gek aan het houden?

IK bedoel het niet als aanval - maar we zetten een handtekening en zoeken massaal de randjes om nog meer voordeel voor ons eigen eruit halen?
Over 2 jaar ben je volledig vrij, tot die tijd betaal je voor een systeem met afspraken met elkaar.

Nu ligt er wellicht ook ruimte in de afspraken, is er een zekere vrijheid.

Oprechte vraag, ben geen heilig boontje ;)

• Mistacal
blue eyes schreef op woensdag 26 november 2025 @ 21:41:
[...]

IK bedoel het niet als aanval - maar we zetten een handtekening en zoeken massaal de randjes om nog meer voordeel voor ons eigen eruit halen?
Over 2 jaar ben je volledig vrij, tot die tijd betaal je voor een systeem met afspraken met elkaar.

Ben het hier wel mee eens, een goeie pilot mag best een inverstering.

__/`\__/`\__

• bumble_bee
ibak schreef op woensdag 26 november 2025 @ 20:54:
6 tot 2500,- btw kan je lezen moet je minimaal 4 kwartalen de gegenereerde winst opgeven en dan kan je de kor aanvragen zodat je geen opgaves meer hoeft te doen.
7 echt aan houden om ze netjes min. Een jaar inzicht te geven!
Als je minder als 4 kwartalen opgeeft en te vroeg de kor aanvraagt moet je de btw terugbetalen staat omfloerst beschreven in brief 3 die je krijgt.
Heb je een bron die online staat voor deze 'minimaal 4 kwartalen opgeven'? Of misschien de info uit die brief?
Ik kan dit niet online vinden namelijk, maar mogelijk kijk ik niet goed. Er is het een en ander veranderd in 2025 lees ik, er is bijvoorbeeld geen minimale termijn van deelname meer.

• bumble_bee
HellStorm666 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 19:33:
Grappig om de verschillen in installatie te zien bij idereen. Bij mij is er helemaal geen apart kastje voor de mid meter en ATS, er was veel ruimte op de rails in de meterkast dus hebben ze alles daarin gegooid, ook het EMS en het schermpje zitten in de meterkast. Wel heb ik 2 extra uit-schakelaars voor de 2 kabels bij de Deye die jij dan weer niet hebt..

• Mistacal
bumble_bee schreef op woensdag 26 november 2025 @ 22:21:
[...]

Grappig om de verschillen in installatie te zien bij idereen. Bij mij is er helemaal geen apart kastje voor de mid meter en ATS, er was veel ruimte op de rails in de meterkast dus hebben ze alles daarin gegooid, ook het EMS en het schermpje zitten in de meterkast. Wel heb ik 2 extra uit-schakelaars voor de 2 kabels bij de Deye die jij dan weer niet hebt..
Heb je een foto? Ik moet ook nog hele nieuwe groepenkast die ernaast komt te hangen en vind het ook wel moi als alles in 1 kast zit.

__/`\__/`\__

• ibak
bumble_bee schreef op woensdag 26 november 2025 @ 22:02:
[...]

Heb je een bron die online staat voor deze 'minimaal 4 kwartalen opgeven'? Of misschien de info uit die brief?
Ik kan dit niet online vinden namelijk, maar mogelijk kijk ik niet goed. Er is het een en ander veranderd in 2025 lees ik, er is bijvoorbeeld geen minimale termijn van deelname meer.
De belastingdienst teksten zijn niet zo direkt duidelijk, dit is wat ik eruit opmaak met alles wat ik heb uitgezocht en ik nodig anderen uit om te verbeteren of te complementeren.
Misschien wil je als je twijfelt informeren bij de belastingtelefoon en post je het resultaat even.

• bumble_bee
ibak schreef op woensdag 26 november 2025 @ 22:33:
De belastingdienst teksten zijn niet zo direkt duidelijk, dit is wat ik eruit opmaak met alles wat ik heb uitgezocht en ik nodig anderen uit om te verbeteren of te complementeren.
Misschien wil je als je twijfelt informeren bij de belastingtelefoon en post je het resultaat even.
Ik had ze vanmiddag aan de lijn, de situatie toegelicht, en ze zeiden dat als het ivm de termijnen niet lukte om volgend kwartaal al de KOR in te komen (vanaf 1 jan) dat het dan gewoon vanaf 1 apr zou kunnen. Ze hebben niets gezegd over 4 kwartalen.

• ibak
bumble_bee schreef op woensdag 26 november 2025 @ 22:36:
[...]

Ik had ze vanmiddag aan de lijn, de situatie toegelicht, en ze zeiden dat als het ivm de termijnen niet lukte om volgend kwartaal al de KOR in te komen (vanaf 1 jan) dat het dan gewoon vanaf 1 apr zou kunnen. Ze hebben niets gezegd over 4 kwartalen.
Dat is eigenlijk precies waarom ik mijn eigen plan ging trekken zonder hierover nog te posten.
Het is absoluut onduidelijk beschreven en de dienst is ook nog zelf zoekende.
Je kunt idd snel de kor aanvragen, maar lees even onderaan de tekst uit de brief...
Dus volgens mij omdat het baseerd op een startende ondernemer moeten ze toch wel even zien dat jij inderdaad geen grote bedragen winst maakt en moeten ze dat kunnen beoordelen voordat ze de btw afdracht van jou willen schrappen (de kor dus)
Ergens las ik dat het voor boven de 2500,- btw een 5 jaars invulverplichting gaf en eronder 1 jaar ( lees 4 kwartalen) vraag me niet meer waar precies...
Dit staat in 1 van de 3 brieven erover, lekker duidelijk hé 😉
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JEgWb3-ZJEDOHGg3m1lgbc65_V8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vFeqIVumNaCgCR4hwDECC90Z.jpg?f=fotoalbum_large

Dus tot iets anders beter lijkt is mijn aanpak denk ik een goede.., ik doe het in elk geval zo.

[ Voor 24% gewijzigd door ibak op 26-11-2025 23:02 ]

• Domba
  • Nu online
@ibak
Edit je kunt binnen herzieningsperiode 3x in de KOR in duiken voor paar maanden, belastingdienst wil niet dat je ook 3x € 2490 belasting teruggave kunt stappelen, vandaar herzieningsdrempel van € 500 per jaar
Blijft u in de herzieningsperiode (voor een thuisbatterij is dat 5 jaar) onder de zogenoemde herzieningsdrempel van € 500 per jaar aan afgetrokken btw? Dan hoeft u geen btw aan ons terug te betalen.
bron

4 kwartalen, eerder minimaal 5 kwartalen dat kom je tegen, als je uit een lopende KOR afmeldt, 1-2 kwartalen later een investering doet en BTW teruggave vraagt, dan kan je niet 4 weken voor einde van kwartaal weer de KOR aanvragen, maar moet je nog een jaar wachten.
Bent u afgemeld, en wilt u zich toch weer opnieuw aanmelden?
Na uw afmelding gaat een periode in waarin u tijdelijk niet kunt deelnemen aan de KOR. Het gaat om de rest van het kalenderjaar waarin u zich hebt afgemeld, en het jaar erop. Zodra die periode is afgelopen, kunt u zich weer opnieuw aanmelden.
bron

Zie het voorbeeld van eerste link, "U hebt zich op tijd afgemeld voor KOR"

[ Voor 8% gewijzigd door Domba op 27-11-2025 00:06 ]

• HellStorm666

HellStorm666

blue eyes schreef op woensdag 26 november 2025 @ 21:41:
[...]

Nee, naar mijn idee niet.
Accusysteem en handel kan en mag gewoon doen waar ie voor is.
Ik schakel alleen m'n zonnepanelen terug (of uit) als teruglevering geld kost en de accu al vol is.

Scientia Potentia Est

• blue eyes
Helder!

• ibak
Domba schreef op woensdag 26 november 2025 @ 23:53:
@ibak
Edit je kunt binnen herzieningsperiode 3x in de KOR in duiken voor paar maanden, belastingdienst wil niet dat je ook 3x € 2490 belasting teruggave kunt stappelen, vandaar herzieningsdrempel van € 500 per jaar

[...]
bron

4 kwartalen, eerder minimaal 5 kwartalen dat kom je tegen, als je uit een lopende KOR afmeldt, 1-2 kwartalen later een investering doet en BTW teruggave vraagt, dan kan je niet 4 weken voor einde van kwartaal weer de KOR aanvragen, maar moet je nog een jaar wachten.

[...]
bron

@Domba ik heb me 4 jaar geleden afgemeld voor de kor waar ik daarvoor inzat dus mijn situatie is zonder kor herzieningsperiode.
Dit kan per individu natuurlijk verschillen inderdaad.

• Mistacal
Domba schreef op woensdag 26 november 2025 @ 23:53:
@ibak

[...]
bron

[...]
bron

Bij die laatste hoef je niet nog een jaar te wachten maar kan je aan de start van het opvolgende jaar weer aanmelden. Dus je meldt af en dan kan je rest van het jaar niet meer aanmelden maar wel het volgende kalender jaar.

__/`\__/`\__

• KoningSlakkie
Voor mij zijn soms de simpele dingen beetje lastig. Bijvoorbeeld wat is winst en wat zijn kosten die je van jouw winst zou mogen aftrekken?

Bijvoorbeeld mag je de rente van warmtefonds aftrekken van de winst? Want deze rente zou je ook al mogen aftrekken van je hypotheekrente. Maar dan ben je dubbel aan het aftrekken :+ Maar goed ik denk dat je de rente van warmtefonds niet zakelijk mag aftrekken want dat is een prive lening in principe.

[ Voor 17% gewijzigd door KoningSlakkie op 27-11-2025 09:24 ]

• boredgeestje
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:16
blue eyes schreef op woensdag 26 november 2025 @ 19:46:
Ik heb een binnenwand, gipsplaten.

Iemand die dit heeft en al de omvormer erop geïnstalleerd?

In een vorig leven dit ook bij de hand gehad en toen een 19mm dikke plaat vanaf de vloer tot plafond erop gekit, en vastgeschroefd op de latten achter de gips platen.

Stevig zat!

Iemand? :)
Heb contact gehad met Beter Stroom over het monteren in mijn schuur op 9mm OSB. Zij gaven aan dat het qua draagkracht geen probleem zou zijn. Beetje googlen geeft een draagkracht van plm 30kg per schroef in OSB. Met vier bevestigingspunten van de ophanging van de Deye zal dat dan wel goedkomen.

Er moest enkel een brandwerend medium tussen. Heb er dus een plaatje 9mm gips tegenaan geschroefd.

This post was created with 100% recycled electrons

• blue eyes
boredgeestje schreef op donderdag 27 november 2025 @ 10:33:
[...]

Heb contact gehad met Beter Stroom over het monteren in mijn schuur op 9mm OSB. Zij gaven aan dat het qua draagkracht geen probleem zou zijn. Beetje googlen geeft een draagkracht van plm 30kg per schroef in OSB. Met vier bevestigingspunten van de ophanging van de Deye zal dat dan wel goedkomen.

Er moest enkel een brandwerend medium tussen. Heb er dus een plaatje 9mm gips tegenaan geschroefd.
Dan denk ik dat de 12mm gipsplaat en de 18 mm berkenhouten plaat ruim voldoende gaat zijn!

Dank!

• Wolly
  • Niet online
KoningSlakkie schreef op donderdag 27 november 2025 @ 09:20:
Voor mij zijn soms de simpele dingen beetje lastig. Bijvoorbeeld wat is winst en wat zijn kosten die je van jouw winst zou mogen aftrekken?

Bijvoorbeeld mag je de rente van warmtefonds aftrekken van de winst? Want deze rente zou je ook al mogen aftrekken van je hypotheekrente. Maar dan ben je dubbel aan het aftrekken :+ Maar goed ik denk dat je de rente van warmtefonds niet zakelijk mag aftrekken want dat is een prive lening in principe.
Hoe wou je een lening van het warmtefonds gebruiken voor de Balans batterij?
Je gebruikt de thuisbatterij alleen privé, niet zakelijk
https://www.warmtefonds.n...maatregelen/thuisbatterij

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:20
boredgeestje schreef op donderdag 27 november 2025 @ 10:33:
[...]

Aangezien ESS >20kWh straks waarschijnlijk onder de PGS37-1 eisen gaan vallen voor (de meeste) verzekeraars, wordt de eis 60min branddoorslagtijd. Dat bereik je met twee lagen gipsplaat (getrapt) gemonteerd (of beter: 1 fermacell plaat). Ik zou er dus nog een extra plaatje overheen schroeven voordat je deye erop gaat, dat is nu een paar euro, straks een heel project als alles weer los moet.

All-electric.

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 17:02

Jerra

Beunhaas in wording

Bij mij hebben ze de aanvraag ook goedgekeurd bij het warmtefonds, is overigens ook niet zo gek. het zakelijk deel staat nog niet eens vast en het gebruik in mijn geval (eigen productie, en in de winter juist inkoop voor de verbruikers) zal toch echt wel ruimschoots prive zijn.
Pagina: 1 ... 26 ... 36 Laatste