Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie

Pagina: 1 ... 26 27 Laatste
Acties:

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:51

paQ

Jerra schreef op donderdag 27 november 2025 @ 13:30:
Bij mij hebben ze de aanvraag ook goedgekeurd bij het warmtefonds, is overigens ook niet zo gek. het zakelijk deel staat nog niet eens vast en het gebruik in mijn geval (eigen productie, en in de winter juist inkoop voor de verbruikers) zal toch echt wel ruimschoots prive zijn.
Met 'zakelijk' zal warmtefonds ook wel bedoelen dat je niet zakelijk die lening aan kunt gaan.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 23:15

Jerra

Beunhaas in wording

Ik heb trouwens een installatiedatum ondertussen voor 23 januari! :*)

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
paQ schreef op donderdag 27 november 2025 @ 13:33:
[...]

Met 'zakelijk' zal warmtefonds ook wel bedoelen dat je niet zakelijk die lening aan kunt gaan.
Nee, zij hebben het over gebruik. Het handelen met als doel winst te maken is in mijn ogen zakelijk, wellicht heeft het Warmtefonds nog niet helemaal door wat voor installatie dit is of geven de aanvragers onvolledige info op bij de aanvraag?

• paQ

paQ

Wolly schreef op donderdag 27 november 2025 @ 13:45:
[...]

Nee, zij hebben het over gebruik. Het handelen met als doel winst te maken is in mijn ogen zakelijk, wellicht heeft het Warmtefonds nog niet helemaal door wat voor installatie dit is of geven de aanvragers onvolledige info op bij de aanvraag?
Ik heb vooral de indruk dat 'niemand' weet wat ie precies hier mee moet.
En daarmee bedoel ik de belastingdienst voorop.
Want wanneer wordt het (ineens) zakelijk, terwijl iedereen weet dat die dingen bij mensen thuis in de garage staan? Dat hele BTW verhaal zit gigantisch in de weg en is enorm complex geworden. je weet nieteens OF je wel wat gaat verdienen ermee, en dat is toch wel de opzet van 'zakelijk gebruik' met als doel winst er mee te maken. Alleen dat is voor de BD niet van belang. "Omzet" er mee draaien wel.
Op PV systemen betaalde je daarom sinds enige tijd gewoon 0%. Dat is ook by far de eenvoudigste oplossing.
In Duitsland betaal je ook op thuisaccu's 0% Mwst.

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 27-11-2025 14:14 ]

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23:06
Wolly schreef op donderdag 27 november 2025 @ 13:24:
[...]

Hoe wou je een lening van het warmtefonds gebruiken voor de Balans batterij?

[...]

https://www.warmtefonds.n...maatregelen/thuisbatterij
Best gemakkelijk, aanvragen, factuur uploaden en klaar.

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 23:15

Jerra

Beunhaas in wording

Het handelen met als doel winst te maken is in mijn ogen zakelijk, wellicht heeft het Warmtefonds nog niet helemaal door wat voor installatie dit is of geven de aanvragers onvolledige info op bij de aanvraag?
Gelukkig gaat het om de ogen van de aanvraag beoordelers en kundige medewerkers ;)

Verder vind ik het een beetje een onaardige en onnodige steek van je om meteen naar de aanvragers te wijzen.
Mocht je het per se willen weten; ik heb zowel mijn gemeente (Rheden) als het warmtefonds geinformeerd over het type thuisaccu en de deelname aan de pilot, of dit nog een bezwaar was voor de lening, en dit was niet bezwaarlijk.

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:12
RonJ schreef op donderdag 27 november 2025 @ 13:29:
[...]

Aangezien ESS >20kWh straks waarschijnlijk onder de PGS37-1 eisen gaan vallen voor (de meeste) verzekeraars, wordt de eis 60min branddoorslagtijd. Dat bereik je met twee lagen gipsplaat (getrapt) gemonteerd (of beter: 1 fermacell plaat). Ik zou er dus nog een extra plaatje overheen schroeven voordat je deye erop gaat, dat is nu een paar euro, straks een heel project als alles weer los moet.
Ik heb nu gips, 12mm, daarover dan de plaat berken 18 mm.
Dus daar dan weer een laag gips, of moet het echt gips op gips?

Vraag ook wel na als de installateur mij belt; Don vertelde dat ze binnenkort contact gaan leggen.

• paQ

paQ

Die piek eergister, was zelfs bijna 4000 euro / MWh.
Dat zijn volgens mij wel de krenten in de pap waar 'het' straks moet gaan gebeuren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oUBBqTS8qwglXaM8rzlNmNmyJrA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UmLiZywFIaSC18dbYm1A9tUg.png?f=fotoalbum_large

• 0xygen500
Wolly schreef op donderdag 27 november 2025 @ 13:45:
[...]

Ik heb opgegeven wat ze mij vragen. Als ze meer info wilde had ik dat gegeven. Als zij niet door hebben wat het is, is dat mijn probleem?

• Wolly
  • Niet online
Jerra schreef op donderdag 27 november 2025 @ 14:02:
[...]

Gelukkig gaat het om de ogen van de aanvraag beoordelers en kundige medewerkers ;)

Verder vind ik het een beetje een onaardige en onnodige steek van je om meteen naar de aanvragers te wijzen.
Mocht je het per se willen weten; ik heb zowel mijn gemeente (Rheden) als het warmtefonds geinformeerd over het type thuisaccu en de deelname aan de pilot, of dit nog een bezwaar was voor de lening, en dit was niet bezwaarlijk.
Was niet als steek bedoeld, kan mij alleen indenken dat sommige vragen anders geïnterpreteerd worden dan dat ze bedoeld worden. De consument kijkt vanuit zijn perspectief, zij vanuit die van hun en daar kan best licht tussen schijnen. Maar d:)b dat ze de lening zo toegankelijk maken hoor.

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:32
blue eyes schreef op donderdag 27 november 2025 @ 14:30:
[...]

Ik heb nu gips, 12mm, daarover dan de plaat berken 18 mm.
Dus daar dan weer een laag gips, of moet het echt gips op gips?

Vraag ook wel na als de installateur mij belt; Don vertelde dat ze binnenkort contact gaan leggen.
gips op gips, maar je moet ook even in de datasheet van het materiaal kijken wat de fabrikant zegt over branddoorslagtijd. Normaliter zou je het sowieso andersom verwachten, muur/frame > hout > gips/vezelplaat > apparatuur.

Ik heb sowieso niet het idee dat BE/hun installateurs nu enig rekening houden met deze eisen (die nu formeel ook nog niet van toepassing zijn). Ik zou er qua ruimte/bekleding nu als koper wel al zoveel mogelijk rekening mee proberen te houden, want je verzekeraar gaat dat straks hoogstwaarschijnlijk als voorwaarde stellen met een 48kWh BESS systeem. Het gaat dan om nog veel meer dingen dan alleen de branddoorslagtijd van de ruimte, maar dat is allemaal achteraf/later nog te doen zonder dat de omvormer weer los en van de muur moet, vandaar dat ik deze tip even specifiek benoemde nu je daar toch mee bezig bent. Er is hier trouwens een apart draadje over.

[ Voor 50% gewijzigd door RonJ op 27-11-2025 14:47 ]

All-electric.

• bumble_bee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15:59
paQ schreef op donderdag 27 november 2025 @ 14:31:
Die piek eergister, was zelfs bijna 4000 euro / MWh.
Dat zijn volgens mij wel de krenten in de pap waar 'het' straks moet gaan gebeuren.
19:00-19:15 0,004 kWh / 1,333 kWh 1,600 kWh € 0,27000 kWh € 3,9564 kWh / € 0,0968 kWh € -0,246
Was mij ook al opgevallen dat er de 25e goed teruggeleverd werd, maar inderdaad om 19:00 toch weer 25 cent 'verdiend' :7
Ik zal niet zeggen dat ik al veel snap van de berekeningen op hun dashboard, ze groeperen ook in hetzelfde kader theoretische winsten ('bespaarde terugleverboete PV') met dit soort 'echte' resultaten. Ik zal het wel weer zien op de eerste echte maandafrekening. Iemand die al gehad trouwens?

• 0xygen500
bumble_bee schreef op donderdag 27 november 2025 @ 14:47:
[...]

19:00-19:15 0,004 kWh / 1,333 kWh 1,600 kWh € 0,27000 kWh € 3,9564 kWh / € 0,0968 kWh € -0,246
Was mij ook al opgevallen dat er de 25e goed teruggeleverd werd, maar inderdaad om 19:00 toch weer 25 cent 'verdiend' :7
Ik zal niet zeggen dat ik al veel snap van de berekeningen op hun dashboard, ze groeperen ook in hetzelfde kader theoretische winsten ('bespaarde terugleverboete PV') met dit soort 'echte' resultaten. Ik zal het wel weer zien op de eerste echte maandafrekening. Iemand die al gehad trouwens?
Pas na 2 maand.

Zijj er mensen die al hun meterstanden doorgeven? Zelf vind ik dat wat apart. Iedereen heeft een digitale meter, die kan je gewoon uitlezen toch?

• paQ

paQ

Nog maar eens even over die BTW:
Ik denk dat zodra de aFRR handel start je hoe dan ook BTW plichtig wordt.
Dus je vraagt de BTW terug, doet 4 kwartalen aangifte, stapt daarna over in KOR en dat was dat.

Is dat een optie?

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

paQ schreef op donderdag 27 november 2025 @ 15:03:
Dus je vraagt de BTW terug, doet 4 kwartalen aangifte, stapt daarna over in KOR en dat was dat.

Is dat een optie?
Als ik de BTW ga terugvragen is dat wel mijn route die ik dacht.

Of ik vraag het geheel niet terug en blijf prive persoon zonder BTW-nummer en administratie. Dat was eerder met >€1000 teruglevering ook nooit een probleem.

• boredgeestje
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:43
RonJ schreef op donderdag 27 november 2025 @ 13:29:
[...]

Aangezien ESS >20kWh straks waarschijnlijk onder de PGS37-1 eisen gaan vallen voor (de meeste) verzekeraars, wordt de eis 60min branddoorslagtijd. Dat bereik je met twee lagen gipsplaat (getrapt) gemonteerd (of beter: 1 fermacell plaat). Ik zou er dus nog een extra plaatje overheen schroeven voordat je deye erop gaat, dat is nu een paar euro, straks een heel project als alles weer los moet.
Interessante info, maar waar gaat de wbdbo van 60 minuten voor gelden? De gehele ruimte waar het batterijsysteem staat opgesteld?
Het advies van Beter Stroom was nu een gipsplaatje voor de omvormer, niet voor de gehele omgeving van de batterij en omvormer.
Zodra de richtlijnen duidelijk zijn en mijn verzekeraar iets gaat eisen is het een klein klusje om de omvormer even van de muur te schroeven, tot die tijd kijk ik het nog wel even aan.

This post was created with 100% recycled electrons

• paQ

paQ

boredgeestje schreef op donderdag 27 november 2025 @ 15:21:
[...]

Interessante info, maar waar gaat de wbdbo van 60 minuten voor gelden? De gehele ruimte waar het batterijsysteem staat opgesteld?
Het advies van Beter Stroom was nu een gipsplaatje voor de omvormer, niet voor de gehele omgeving van de batterij en omvormer.
Zodra de richtlijnen duidelijk zijn en mijn verzekeraar iets gaat eisen is het een klein klusje om de omvormer even van de muur te schroeven, tot die tijd kijk ik het nog wel even aan.
Ik heb niets achter de omvormer hangen. Die hangt zelf in een stalen bracket; de koelvinnen raken de wand niet. Maar same; Als het moet dan is het zo gepiept. Moet het systeem wel even offline en afgekoppeld worden.
Ik was al een keer gewezen op die nieuwe richtlijnen. Die volgens mij niet voor een auto gelden :')
En dan nog:het zijn maar richtlijnen, waarvan m.i. eea overtrokken is of in de praktijk amper haalbaar.

• Mistacal
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:18
paQ schreef op donderdag 27 november 2025 @ 15:33:
[...]

Ik heb niets achter de omvormer hangen. Die hangt zelf in een stalen bracket; de koelvinnen raken de wand niet. Maar same; Als het moet dan is het zo gepiept. Moet het systeem wel even offline en afgekoppeld worden.
Ik was al een keer gewezen op die nieuwe richtlijnen. Die volgens mij niet voor een auto gelden :')
En dan nog:het zijn maar richtlijnen, waarvan m.i. eea overtrokken is of in de praktijk amper haalbaar.
Een richtlijn kan wel als een verplichting gelden, dat is in heel veel branches zo.

De verzekeraar bepaald in dit geval nog en de mijne, Allianz, zegt ook wat vast aan het huis zit is verzekerd. Dus de wieltjes moet er nog af.

Zelf bekleed ik een hele ruimte met fermacell omdat deze niet super groot is en de prijs met gips niet zo heel groot is ook

__/`\__/`\__

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 01:55
meamar schreef op zondag 16 november 2025 @ 11:25:
Uit de site wordt het me niet duidelijk. Heeft iemand met een installatie al ontdekt (kunnen aflezen op de batterijen) wie de producent van de batterijen is?
Ik heb deze PDF ontvangen vanuit Don:
https://smallpdf.com/shar...64b817290143eeff4&i=share

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Lekker bezig ... >:) >:) >:)
Only the people who directly involved in this project can be authorized to read this document. Without the permission
of SEVB, it’s not allowed to distribute, reprint or disclose any details of this document. Sunwoda reserves the right of
final interpretation of this document
Maar op basis van pdf is dat dus deze

https://batterybydshop.co...ismatic-Cell-For-ESS.html
https://www.alibaba.com/p...attery_1601484479586.html

[ Voor 17% gewijzigd door Get!em op 27-11-2025 15:58 ]

• Source90
We worden toch aandeelhouder in het collectief om TenneT approved te worden, daarmee vind ik dat wij ook belanghebbende zijn in dit project :+

Hier staat trouwens ook het overgrote deel van de info:
https://batterybydpack.co...p-01-3140-prismatic-cell/

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:43

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Hier werd Promatect voorgesteld ipv gips voor een houten schuur omdat die vochtig kan zijn.
Dat ging over zowel de omvormer als de batterij, goed te doen als ze boven elkaar geplaatst worden.
Nu nog zien welke want er zijn verschillende zoals de XS, type 100 en dat met verschillende diktes.
De meerprijs voor 1-10m extra is €200 bij off-grid, er komen 2 netwerkkabels bij de voeding.
Alles in de meterkast is mogelijk met een extra groepenkast voor 24 posities die dan vol zit.
Nu dat duidelijk is kan ik de bestaande met 12 posities vervangen voor een met 24, 4 voor de hoofdschakelaar.

Planning eind februari met het voorbehoud dat Liander 3-fase heeft aangelegd.
Een beetje onhandig want die vroeg wanneer ik de hoofdschakelaar paraat heb (3 dec gekozen) maar dan zou de groepenkast al vergroot moeten zijn of ik zet er tijdelijk een klein kastje naast.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• Mistacal
boredgeestje schreef op donderdag 27 november 2025 @ 15:21:
[...]

Artikel 7.3.2. uit de PGS

https://publicatiereeksge...-1/2023/0-2-juli-2023#7-3

Gips (enkel 15mm of dubbel 12,5mm) is maar max 30min brandwerend

[ Voor 4% gewijzigd door Mistacal op 27-11-2025 16:14 ]

__/`\__/`\__

• blue eyes
RonJ schreef op donderdag 27 november 2025 @ 14:38:
[...]

gips op gips, maar je moet ook even in de datasheet van het materiaal kijken wat de fabrikant zegt over branddoorslagtijd. Normaliter zou je het sowieso andersom verwachten, muur/frame > hout > gips/vezelplaat > apparatuur.

Ik heb sowieso niet het idee dat BE/hun installateurs nu enig rekening houden met deze eisen (die nu formeel ook nog niet van toepassing zijn). Ik zou er qua ruimte/bekleding nu als koper wel al zoveel mogelijk rekening mee proberen te houden, want je verzekeraar gaat dat straks hoogstwaarschijnlijk als voorwaarde stellen met een 48kWh BESS systeem. Het gaat dan om nog veel meer dingen dan alleen de branddoorslagtijd van de ruimte, maar dat is allemaal achteraf/later nog te doen zonder dat de omvormer weer los en van de muur moet, vandaar dat ik deze tip even specifiek benoemde nu je daar toch mee bezig bent. Er is hier trouwens een apart draadje over.
Ik heb regelwerk, met daarover gips.
Omdat ik veel zware zaken moest ophangen heb ik zelf daaroverheen een berken plaat van 18mm gelijmd en geschroefd. Het gips was te slap daarvoor.

• blue eyes
19 Januari sta ik ingepland - ik kreeg net de email.

Geen contact zelf gehad met de installateur; ik zie ook totaal geen beperkingen in technische zin, ruimte, afstand of wat dan ook.
En dat lijkt bevestigd.

• Wolly
  • Niet online
Mistacal schreef op donderdag 27 november 2025 @ 15:48:
[...]

Een richtlijn kan wel als een verplichting gelden, dat is in heel veel branches zo.

De verzekeraar bepaald in dit geval nog en de mijne, Allianz, zegt ook wat vast aan het huis zit is verzekerd. Dus de wieltjes moet er nog af.

Zelf bekleed ik een hele ruimte met fermacell omdat deze niet super groot is en de prijs met gips niet zo heel groot is ook
Mijne (FBTO) zegt dat als het al vast zit dmv bekabeling dat het al prima is. Geen wieltjes er af dus.

• Mistacal
Wolly schreef op donderdag 27 november 2025 @ 16:20:
[...]

Mijne (FBTO) zegt dat als het al vast zit dmv bekabeling dat het al prima is. Geen wieltjes er af dus.
Ah ja dat is inderdaad ook een mogelijkheid om het te interpreteren.

Oh gewoon gips heeft trouwens geen brandwerendheidsklasse, dan moet je al bij Gyproc RF zijn.

__/`\__/`\__

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:50
Mistacal schreef op donderdag 27 november 2025 @ 15:48:
[...]

Als hij niet vast aan het huis zit, maar er wel in, dan valt het onder de inboedelverzekering, lijkt me niet zinvol om omwille van de verzekering de wieltjes er af te halen. Bovendien zul je hem dan aan de vloer of wand moeten verankeren.

• Source90
Over het stukje verzekeringen, is dit (al dan niet wat oudere) artikel wel interessant:
https://jeroen.nl/blog/on...n-wat-vinden-verzekeraars

• ibak
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 22:38
paQ schreef op donderdag 27 november 2025 @ 15:03:

Is dat een optie?
@paQ ja ik denk het wel, als je geen huidige kor perikelen hebt of tijdig gestopt bent.(lees de voorwaarden vooral die erbij horen)
Eigenlijk niet heel moeilijk dus maar door gebrek aan goede beschrijving BD toch niet 100% zeker.

• jacovn
  • Laatst online: 20:07
Ik heb 4 februari als installatie datum gekregen. Alle info (foto’s, plattegrond) leek genoeg te zijn.

Op 7-11-2024 de reservering gedaan. Doorlooptijd is dan 3 maanden ongeveer bij ons.

[ Voor 29% gewijzigd door jacovn op 27-11-2025 17:50 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:25
Nou hier ook de installatie gisteren afgerond en de eerste 24 uur ingegaan. Installatie zelf ging helaas niet helemaal soepel, maar alles draait nu... Afgelopen nacht de Zappi gepland om een uurtje te gaan laden tijdens het tijdstip dat de energie prijs relatief laag was. Alles kwam uit de accu... Verder behoorlijk wat activaties, en vanmiddag ook de eerste teruglevering.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F6PghH3jRlhYFO7ImNee2IdtF0U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/34dWK4YlehzcBEct2zrkq8Y6.png?f=fotoalbum_large

Geen idee waarom er trouwens teruggeleverd werd... Ook nog even opzoek naar een manier om een beetje voordelig de accu te laden van de auto. Zal ik wachten op het weekend en dan in 1 keer vol gooien, of is het beter om toch elke dag b.v. een uurtje bij te laden... Misschien Don toch maar eens mailen wat verstandig is. Het weekend maar eens HA bijwerken en kijken of ik de Deye daarin geconfigureerd krijg.

Flinke ontdekkingstocht zo.

• Source90
paQ schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 11:46:
Zo. Heb mezelf maar nuttig gemaakt anders sta ik alleen maar te kijken 8)7
[Afbeelding]
Na contact met Don ga ik zelf ook een andere aardlekautomaat plaatsen. Krijg helaas geen minder-prijs voor de Chint, maar wellicht is die zo goedkoop dat er amper korting gegeven kan worden :+

Heb zelf deze nu op de planning staan:
https://www.sandervunderi...maat-3p-n-c25a-300ma.html

Is er een reden dat jij voor de aardlekschakelaar plus installatieautomaat hebt gekozen van maar liefst 8 breed?

• PisPix
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:36
jeeedeee schreef op donderdag 27 november 2025 @ 18:20:
Nou hier ook de installatie gisteren afgerond en de eerste 24 uur ingegaan. Installatie zelf ging helaas niet helemaal soepel, maar alles draait nu... Afgelopen nacht de Zappi gepland om een uurtje te gaan laden tijdens het tijdstip dat de energie prijs relatief laag was. Alles kwam uit de accu... Verder behoorlijk wat activaties, en vanmiddag ook de eerste teruglevering.
[Afbeelding]

Geen idee waarom er trouwens teruggeleverd werd... Ook nog even opzoek naar een manier om een beetje voordelig de accu te laden van de auto. Zal ik wachten op het weekend en dan in 1 keer vol gooien, of is het beter om toch elke dag b.v. een uurtje bij te laden... Misschien Don toch maar eens mailen wat verstandig is. Het weekend maar eens HA bijwerken en kijken of ik de Deye daarin geconfigureerd krijg.

Benieuwd naar je ervaringen. Ik zit vanaf 15 januari in ‘t zelfde schuitje. Ook een zappi, 1 EV, 1 Hybrid. Nu laad ik beide auto’s via de EV Smart Charging integratie op de goedkoopste momenten. Ik wil liefst zo min mogelijk uit de batterij laden. En ik wil ook niet dat de auto gaat laden als de batterij gaat ontladen (zappi op stop). Dmv de eco stand (1 fase) kan je laden op een laag pitje (1.4 kWh), indien je de eco stand op 3 fase zet, gaat de auto met 4.2 kWh laden. Op “fast” laden is altijd met 3 fase en trekt 11 kWh, dat is ook de maximale capaciteit van de omvormer. Liefst wil je laden wanneer de Deye gaat laden oid.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:09
Source90 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 18:42:
[...]

Na contact met Don ga ik zelf ook een andere aardlekautomaat plaatsen. Krijg helaas geen minder-prijs voor de Chint, maar wellicht is die zo goedkoop dat er amper korting gegeven kan worden :+

Is er een reden dat jij voor de aardlekschakelaar plus installatieautomaat hebt gekozen van maar liefst 8 breed?
Ik heb die 300mA C25 ook in mijn winkelwagen liggen...

@paQ maakt zich zorgen om warmteontwikkeling en is overtuigd dat de gescheiden functionaliteit minder warm wordt.

Ik heb hier4P 30mA aardlekschakelaar, 16A 100mA Alamat en C40 installatieautomaat naast elkaar liggen, maar elke automaat heeft een zo goed als identieke weerstand, dus verwacht dat elk individueel component even warm wordt bij gelijk vermogen.

Groepenkastcomponenten krijgen best op hun ....

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Borduif81
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:24
PisPix schreef op donderdag 27 november 2025 @ 18:57:
[...]

Benieuwd naar je ervaringen. Ik zit vanaf 15 januari in ‘t zelfde schuitje. Ook een zappi, 1 EV, 1 Hybrid. Nu laad ik beide auto’s via de EV Smart Charging integratie op de goedkoopste momenten. Ik wil liefst zo min mogelijk uit de batterij laden. En ik wil ook niet dat de auto gaat laden als de batterij gaat ontladen (zappi op stop). Dmv de eco stand (1 fase) kan je laden op een laag pitje (1.4 kWh), indien je de eco stand op 3 fase zet, gaat de auto met 4.2 kWh laden. Op “fast” laden is altijd met 3 fase en trekt 11 kWh, dat is ook de maximale capaciteit van de omvormer. Liefst wil je laden wanneer de Deye gaat laden oid.
Ik begrijp niet waarom de batterij wordt ontladen op het goedkoopste moment van de dag. Door het energieverlies kan dat toch nooit voordeliger zijn. Het lijkt me eenvoudig om dit te voorkomen: op het goedkoopste moment van de dag (eventueel met wat marge vanwege het verlies) zou de batterij nooit moeten ontladen en zou alle energie direct uit het net moeten komen.

• Yaay
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
Borduif81 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 19:29:
[...]

Ik begrijp niet waarom de batterij wordt ontladen op het goedkoopste moment van de dag. Door het energieverlies kan dat toch nooit voordeliger zijn. Het lijkt me eenvoudig om dit te voorkomen: op het goedkoopste moment van de dag (eventueel met wat marge vanwege het verlies) zou de batterij nooit moeten ontladen en zou alle energie direct uit het net moeten komen.
Mijn batterij was vrij vol (90% soc vanmorgen om 10 uur). Wellicht werd er onbalans verwacht en werd er ruimte gecreëerd?

Het blijft gissen..

• jeeedeee
Jammer dat jullie het ook niet snappen ... giswerk zo.

Ook net Solarman geïnstalleerd in HA, eens kijken of ik het laden met de Zappi op basis van de Deye kan gaan automatiseren...

• blue eyes
Borduif81 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 19:29:
[...]

Kan het zijn dat de AI, de algoritmes al in lijn zijn met Tennet netwerk - het nog overbruggen is in afwachting van definitief akkoord?

Of is er een learning curve - is het nu data verzamelen door de systemen en self learning?

Hoe lang duurt een installatie bij jullie? Koffie en koek, installeren en weer snel weg, of een dag zoet?

• paQ

paQ

Ronald schreef op donderdag 27 november 2025 @ 19:23:
[...]

@paQ maakt zich zorgen om warmteontwikkeling en is overtuigd dat de gescheiden functionaliteit minder warm wordt.
@Source90

Idd dat, althans dat zag ik zo gebeuren bij mijn laadpaal.
Nu laadt de Deye telkens maar kort, dus zou me er geen zorgen om maken.
Nu is een ALS + automaat wel maar de helft kwa prijs. En ik had de plek, dus naja...

• ibak
Source90 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 18:42:
[...]

Mij is door beterstroom ook deze abb geadviseerd maar dan de B versie en die zit er nu tussen en wordt minder warm als de Chint.
Waarom bij mij een B 25 16A weet ik ook niet...

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

ibak schreef op donderdag 27 november 2025 @ 20:24:
[...]

Weet je zeker dat zoiets bestaat? :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• jeeedeee
Voor de Eaton liefhebbers, deze heb ik geïnstalleerd
https://www.sandervunderi...0ma-c-karakteristiek.html

• ibak
Speedy-Andre schreef op donderdag 27 november 2025 @ 20:37:
[...]

Weet je zeker dat zoiets bestaat? :)
Ja klik maar op de link van sander vundering dan zie je hem gewoon te koop.
We hebben ook echt specifiek op een B gezocht ipv een CAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tX17m1X5r6JuJdGCx5hUTlcR2kA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U4RdaiIpReS7VK36eLsv2ytL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door ibak op 27-11-2025 21:06 ]

• paQ

paQ

jeeedeee schreef op donderdag 27 november 2025 @ 18:20:
[Afbeelding]

Vanaf 80% heb je een lagere drempel om terug te leveren.
Dus als er dan een moment komt dat het volgens het EMS zinvol is, dan doet ie dat ook. In de praktijk zie ik dat die dan regelmatig net 'mis' schiet in (na) het tijdvak en eigenlijk te laat ontlaadt.
Zo kan het ook zijn dat ie juist 15 of 16 kW trekt als je maar 5% SOC hebt.

Ik ga zometeen gewoon aan de SAP laden. Ws wil de accu dat dan ook, dus ik kijk wel hoever ik kom met de EV vannacht. Volgens mijn berekening om 23:00 starten om zoveel mogelijk 'dip' te pikken. Is het morgennacht nog goedkoper? Kan... wie weet :+ Misschien niet, had je maar..... ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H5wUDdbnjXS8f9eLJVijOx0ZuyQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pfBGlnCTMUuZZ16KR2YvtVgt.png?f=fotoalbum_large

Maar zo te zien heb jij geen heel groot huisverbruik. Ik kan alleen maar dromen van SOC 80 nu :P

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

ibak schreef op donderdag 27 november 2025 @ 20:49:
[...]

Ja klik maar op de link van sander vundering dan zie je hem gewoon te koop.
We hebben ook echt specifiek op een B gezocht ipv een C[Afbeelding]
Dat is geen B25 16A, dat is (gelukkig) een B25 25A.

• Source90
ibak schreef op donderdag 27 november 2025 @ 20:24:
[...]

Mij is door beterstroom ook deze abb geadviseerd maar dan de B versie en die zit er nu tussen en wordt minder warm als de Chint.
De B25 is natuurlijk 25A, zoals het getal achter de B ook aangeeft ;)
Don gaf in de mail aan dat het een C25 300mA moet worden, maar dat dit nog afgestemd wordt met de installateur. Ik zal nog met de installateur contact opnemen wat zij erin zetten en deze dan alvast voorbereiden.

• Source90
Ronald schreef op donderdag 27 november 2025 @ 19:23:
[...]

Ik heb hier4P 30mA aardlekschakelaar, 16A 100mA Alamat en C40 installatieautomaat naast elkaar liggen, maar elke automaat heeft een zo goed als identieke weerstand, dus verwacht dat elk individueel component even warm wordt bij gelijk vermogen.

Groepenkastcomponenten krijgen best op hun ....
Ik heb juist voor bijna allemaal aardlekautomaten geplaatst(zowel 2P als 4P), zodat er wat meer ruimte tussen de automaten zit wat volgens mij (al dan niet goedkopere) warmtebeeldcamera) al wat scheelt. Al is dat gemeten bij een B16 aardlekautomaat voor de laadpaal op volle belasting (ook Zappi). Enige wat nog op Busboard zit, zijn de algemene groepen.
Meeste aardlekautomaten heb ik per 2 of 3 met een aansluitkam aangesloten, om die weerwar aan draden te voorkomen, dat scheelt ook wat in temperatuur; als de kast niet volgestouwd is.

Zal net als meerdere post hier posten waar hij moet komen :)

Wij gaan de garage uitbouwen, komt een kleine 3 meter bij. De laadpaal zit al met een 5x6mm² Donne kabel (inclusief tweemaal UTP voor de CT-klemmen en netwerk). De laadpaal gaat weg en, met wat speling in de mantelbuis, moet de kabel een stukje omhoog kunnen voor de batterij.

Heb inmiddels een nieuwe 5x6mm² getrokken voor de laadpaal, die een kleine 2 meter op gaat schuiven.

Maar eerst nog de metselaar die in december een muurtje en 2 kolommen metselt, dakje erop en dan de dakdekkers wat leer branden. Hoop de batterij ergens in februari/maart te kunnen plaatsen. Volgens Don is dat toch al de huidige planning, qua opleveringen, dus helemaal prima.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Maar weer eens stickertjes vernieuwen, zie ik :Y)

----

Voordat ik deze batterij/aanbieding zag, zou er batterij van Greenchoice komen met Solis S6 12kW omvormer en een 23kWh Dyness Tower Pro. Stukje prijziger ook; 23kWh voor 8k.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Hier al een ABB B20 300mA aardlekautomaat (groepenkast rechtsonder) voor geplaatst. Bij deze batterij kennelijk toch de C-karakteristiek. Eens kijken wat ik met deze B20 kan doen :Y)

Door installerende partij (Saman Groep) werd 5x4mm² aangeraden voor het pakket hierboven, gelukkig al zelf "verhoogd" naar 5x6mm².
Kan via de mantelbuis nog wel een 5x6mm² kabel erdoorheen krijgen, maar 5x10mm² gaat hem niet worden.

Hoe zit het bij deze batterij met gebruik van de accu *zonder* Off-grid module? Kan er bijvoorbeeld wel een automaat met wandcontactdoos geplaatst worden om die groep/dat apparaat van stroom te voorzien? Voor bijvoorbeeld een haspel om de koelkast en vriezer op aan te sluiten?
Hoef uiteraard niet mijn sauna te bedienen tijdens een uitval, maar als het langere tijd gaat duren (waar ze nu regelmatig angst voor zaaien) zou het wel fijn zijn als er een automaat aan kan op de accu, voor dingen als een koelkast/vriezer.

--------

Heeft er iemand hier ook zelf de kabels getrokken en Off-grid afgenomen? Wat is de prijs als je het merendeel zelf uitvoert?
De optionele off-grid functie kost € 1.500 incl BTW. De kosten zitten vooral in de aanleg van extra kabels, extra aansluitmateriaal, ATS en manuren.

[ Voor 12% gewijzigd door Source90 op 27-11-2025 22:02 ]

• ibak
Speedy-Andre schreef op donderdag 27 november 2025 @ 21:11:
[...]

Dat is geen B25 16A, dat is (gelukkig) een B25 25A.
Oeps sorry bedankt! 😊

• bart997
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 23:42
Hier draait alles probleemloos op een ABB 25A B-kar 300mA.

• paQ

paQ

Denkt hardop: wat gebeurt er eigenlijk met off grid als 1 fase eruit klapt?

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 01:07

dof

'k Heb nog geen installatiedatum gekregen, maar nu wel een mail van Beter Stroom met opmerking "Zoals eerder aangegeven is er voor jouw installatie meerwerk nodig...".
Dus ga morgen maar even bellen of ik misschien een email gemist heb... :?

Enfin de vragen zijn: Kies A,B of C.

"A ) Jij doet de voorbereiding (wij leggen de kabels)
Jij zorgt dat er vóór de installatiedag een sleuf en of kabelgoot/mantelbuis klaar ligt van meterkast naar batterijlocatie.
Wij trekken en plaatsen de kabels tijdens de installatie.
Afwerking/dichtmaken van de sleuf doe je zelf.
Materiaaltoeslag: € 100 per 10m
€ 200 per 10m als het een installatie is met Off-grid
Planning: blijft in principe ongewijzigd, mits de voorbereiding gereed is.

B ) Jij doet de voorbereiding én legt zelf de kabel(s)
Jij regelt de sleuf/tracé, koopt de kabels en legt de kabels
Na jouw keuze sturen we je meteen de links naar de juiste kabels bij een leverancier die het naar je toe kan sturen.
Korting op factuur voor materiaalkosten eerste 10m: € 100 (€ 200 bij Off-grid).
Op de installatiedag sluiten wij alles aan, meten door en testen.

C ) Jij wilt het niet (laten) voorbereiden — wij regelen een hovenier
We schakelen een externe hovenier in voor graafwerk en herstel.
Richtprijs hovenier: Vanaf € 500 (afhankelijk van lengte, verharding, bereikbaarheid).
Je ontvangt eerst een offerte en een (eventueel) aangepaste planningsvoorstel."

Ik ga nu toch maar zelf kabels leggen, want hoewel een redelijke lengte (~12 mtr) is het relatief makkelijk te leggen door een goede en schone kruipruimte. Bovendien kan ik de kabels dat netter monteren in de kruipruimte. 'k Heb een hekel aan losliggend spul in de kruipruimte.

Nu nog een nette prijs vinden voor 12 mtr 10mm2 en 6 mm2 (wil ook ook off-grid) ...

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

• Wolly
  • Niet online
dof schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 00:12:
'k Heb nog geen installatiedatum gekregen, maar nu wel een mail van Beter Stroom met opmerking "Zoals eerder aangegeven is er voor jouw installatie meerwerk nodig...".
Dus ga morgen maar even bellen of ik misschien een email gemist heb... :?

Enfin de vragen zijn: Kies A,B of C.

"A ) Jij doet de voorbereiding (wij leggen de kabels)
Jij zorgt dat er vóór de installatiedag een sleuf en of kabelgoot/mantelbuis klaar ligt van meterkast naar batterijlocatie.
Wij trekken en plaatsen de kabels tijdens de installatie.
Afwerking/dichtmaken van de sleuf doe je zelf.
Materiaaltoeslag: € 100 per 10m
€ 200 per 10m als het een installatie is met Off-grid

B ) Jij doet de voorbereiding én legt zelf de kabel(s)
Jij regelt de sleuf/tracé, koopt de kabels en legt de kabels
Na jouw keuze sturen we je meteen de links naar de juiste kabels bij een leverancier die het naar je toe kan sturen.
Korting op factuur voor materiaalkosten eerste 10m: € 100 (€ 200 bij Off-grid).
Op de installatiedag sluiten wij alles aan, meten door en testen.

C ) Jij wilt het niet (laten) voorbereiden — wij regelen een hovenier
We schakelen een externe hovenier in voor graafwerk en herstel.
Richtprijs hovenier: Vanaf € 500 (afhankelijk van lengte, verharding, bereikbaarheid).
Je ontvangt eerst een offerte en een (eventueel) aangepaste planningsvoorstel."

Ik ga nu toch maar zelf kabels leggen, want hoewel een redelijke lengte (~12 mtr) is het relatief makkelijk te leggen door een goede en schone kruipruimte. Bovendien kan ik de kabels dat netter monteren in de kruipruimte. 'k Heb een hekel aan losliggend spul in de kruipruimte.

Nu nog een nette prijs vinden voor 12 mtr 10mm2 en 6 mm2 (wil ook ook off-grid) ...
Hoe loopt je trace?

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 01:07

dof

Van meterkast naar onder de vloer en dan 9 mtr naar bijkeuken, en met omhoog en omlaag kom ik -denk ik- op zo'n 12 mtr.
Ga het nog even met touwtje precies meten. Ik wil niet te weinig, maar ook niet teveel meters (dure) kabels kopen.

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

• Wolly
  • Niet online
dof schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 01:06:
[...]

Van meterkast naar onder de vloer en dan 9 mtr naar bijkeuken, en met omhoog en omlaag kom ik -denk ik- op zo'n 12 mtr.
Ga het nog even met touwtje precies meten. Ik wil niet te weinig, maar ook niet teveel meters (dure) kabels kopen.
Mijn ervaring: Je koopt snel te weinig.

Onder kruipruimte hoeft toch geen mantelbuis? Ik moet 10 meter door kruipruimte en dan nog een meter of 15 door de tuin, ik dacht om de mantelbuis pas vanaf muur kruipruimte naar buiten te laten lopen (en dus niet mantelbuis door volledige kruipruimte).
Anders wordt het wel een hele lange buis wat het kabels trekken niet bepaald makkelijk maakt.

• Source90
dof schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 01:06:
[...]

Bij diverse elektra zaken kan je ze per meter kopen.
Bijvoorbeeld hier.
Zou, zoals @Wolly ook al aangeeft, toch wat marge houden. Zonde als je 12 meter koopt (zeker bij €10+ de meter) en dan dan een halve meter te kort komt om hem netjes aan te sluiten. Stugge kabel loopt net wat anders dan een touwtje.

Wordt ook vaak vergeten dat je naast de lengte/route ook nog anderhalf meter omhoog moet bij de meterkast en de montage plaats.

[ Voor 25% gewijzigd door Source90 op 28-11-2025 01:55 ]

Pagina: 1 ... 26 27 Laatste