Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie

Pagina: 1 ... 28 ... 37 Laatste
Acties:

• Yaay
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
paQ schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 17:37:
22kW is 32A.
Als je loadbalancing op 25A staat dan wordt het geflipper.

Lijkt me wijs dat je ook eens de faselasten ernaast legt, en van de zappi.
Stroom dus, niet vermogens.
Lijkt me iig geen wenselijke situatie op die grafiekjes :X
Zappi is op 32A afgezekerd, moet dus geen probleem zijn.
Mijn theorie is tijdens het laden van de auto de batterij ook opdracht kreeg om te gaan laden, ik zie een moment de batterij van 11kw discharging heel kort naar charging schieten, en daarna weer heel snel naar discharging, ik vermoed dat daarna de load balancing van de deye en Zappi dit geflipper veroorzaken.

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11:41
@Yaay heb jij hebt geen problemen dat de Zappi stopt als je de Deye gaat laden? Lijkt erop dat het bij jou dus wel beter gaat. Hoeveel gaat er bij jou over de grid aansluiting zie je dat toevallig ook (dmv b.v. een P1 meter). Bij mij blijft dit steken op 16,7A... BIj mij is alles als volgt aangesloten

Slimme Meter(P1) --> hoofdschakelaar --> Eastron SDM630 en vanaf daar naar een KAM
KAM --> B32 --> Zappi
KAM --> ALS 300ma selectief -- > B32 installatieautomaat --> YMVK kabel --> hoofdschakelaar onderverdeler --> C25 alamat --> Deye

Het hele huis zit dus achter de Eastron...

Algemene vraag aan iedereen, zien jullie grotere vermogens > 16,7 over de P1 meter gaan als de Deye aan het laden is?

[ Voor 3% gewijzigd door jeeedeee op 29-11-2025 20:08 ]

• Yaay
  • Niet online
jeeedeee schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 20:07:
@Yaay heb jij hebt geen problemen dat de Zappi stopt als je de Deye gaat laden? Lijkt erop dat het bij jou dus wel beter gaat. Hoeveel gaat er bij jou over de grid aansluiting zie je dat toevallig ook (dmv b.v. een P1 meter). Bij mij blijft dit steken op 16,7A... BIj mij is alles als volgt aangesloten

Slimme Meter(P1) --> hoofdschakelaar --> Eastron SDM630 en vanaf daar naar een KAM
KAM --> B32 --> Zappi
KAM --> ALS 300ma selectief -- > B32 installatieautomaat --> YMVK kabel --> hoofdschakelaar onderverdeler --> C25 alamat --> Deye

Het hele huis zit dus achter de Eastron...

Algemene vraag aan iedereen, zien jullie grotere vermogens > 16,7 over de P1 meter gaan als de Deye aan het laden is?
Nee, het laden gaat gewoon door zonder onderbreking,
Als ik op de p1 meter terug kijk zie ik op de momenten dat de EV stabiel uit het net laadt 22A uit het net pakt. Vandaag flipperde dat heen en weer (door het flipperen tussen net en batterij) met soms zelfs even pieken van 30A maar die zakt dan direct weer af.

• hermanbanken
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20-12 16:40
@JeVe meld je je aan bij de KVK of bij de Belastingdienst zelf?

Op https://www.belastingdien...chrijf-uw-onderneming-in/ staat ook nog de route zonder KvK: "eenmanszaken met activiteiten die volgens het Handelsregister niet gelden als onderneming"? is dat toepasselijk?

Edit, al gevonden:
> Voldoet u aan de voorwaarden en wilt u zich aanmelden als btw-ondernemer? Meld u dan aan met het formulier Opgaaf startende onderneming (niet ingeschreven in het Handelsregister).

[ Voor 22% gewijzigd door hermanbanken op 29-11-2025 21:31 . Reden: gevonden dat je niet inschrijft bij KVK ]

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

@Yaay en @jeeedeee maar welke huisaansluiting heb je dan?
3x35A?

[ Voor 13% gewijzigd door paQ op 29-11-2025 22:58 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Nu online
Hoe warm wordt jullie batterij? Ik zie dat nu ze de batterij zo vol aan het stampen zijn de temperatuur oploopt naar 26 graden! Ik weet eigenlijk niet wat de aanbevolen temperatuur is?

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:43
zunrob schreef op zondag 30 november 2025 @ 01:45:
Hoe warm wordt jullie batterij? Ik zie dat nu ze de batterij zo vol aan het stampen zijn de temperatuur oploopt naar 26 graden! Ik weet eigenlijk niet wat de aanbevolen temperatuur is?
Ik dacht; nu komt het. 60/70c. :Y)
26c is niet noemenswaardig hoog. Zit zelfs ruim binnen de optimale bedrijfstemperatuur van dit accupakket.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r__IkTLhcDpxUD9Gy9XZKgv-tXU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3zTlSg6yC4SrmsPJnxpyFwzY.jpg?f=fotoalbum_large

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 10:35
Stel ik wil nog de back up optie laten installeren. Werkt mijn inverter van de zonnepanelen dan ook nog of werkt alleen de inverter van de batterij nog?

• JeVe
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 23-12 08:18
dof schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 22:43:
[...]

Dank voor je antwoord, ik probeer het even naar mijn situatie te vertalen..

[...]

Ok, ik heb al een (eenmans) bedrijf in technische richting, en thuisbatterij past wel goed binnen bedrijfsdoel dus 1 en 2 is bij mij al klaar.
[...]
Mijn Balans installatie is pas op 10 febr, 2026 klaar, dus ik kan/moet pas nadat ik factuur van Balans heb de BTW terugvragen. (Vooraf aan het in de KOR zitten)

[...]

Ik lees bij aanvragen KOR dat dat kan per kwartaal, en dan 4 weken vooraf aan kwartaalovergang. Dus zeg in febr. vraag ik KOR aan voor tweede kwartaal 2026 (start 1 april).

[...]

Doe ik hetzelfde als jij hierboven schetst voor 1 april. Of twee aanvragen; 1 voor de installatie en 2 voor verdiensten (zal niet veel zijn).

[...]

Voor mij dan geen BTW meer in tweede kwartaal en verder.

[...]

Als mijn timing goed is dan moet het lukken in febr. 2026 (BTW op installatie terug vragen en KOR regelen voor 2de Q).

[...]

Het enige wat er zal zijn (bij mij i.i.g.,) is dat de BD goedkeuring van BTW teruggaaf voor de installatie nog niet binnen zal zijn voordat ik de KOR aanvraag. Maar goed, ik kan natuurlijk meteen de KOR voor 1 april 2026 aanvragen.
Dat bedrijfsdoel moet je expliciet kiezen op het formulier. Bij een bestaande eenmanszaak zal je die expliciet moeten toevoegen

Je kunt ergens in het eerste kwartaal KOR aanvragen vanaf 1 april en dan ergens in de maand april je BTW-aangifte over Q1 doen met daarin het privegebruik en de terugvoordering van de BTW.

[ Voor 7% gewijzigd door JeVe op 30-11-2025 12:18 ]

• Yaay
  • Niet online
paQ schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 22:52:
@Yaay en @jeeedeee maar welke huisaansluiting heb je dan?
3x35A?
Nee 3x25A uit het net komt maximaal 3x25A maar de PV of batterij kunnen daar evt nog 3x7A bovenop doen zonder dat dit door de hoofdschakelaar gaat.

• paQ
  • Nu online

paQ

De lader zal geen 32A pakken als de deye met 17A staat te tanken. Die wil op dat moment laden en niet 7A extra ontladen. Ik denk dat het daar mis gaat.

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

0xygen500 schreef op zondag 30 november 2025 @ 10:34:
Stel ik wil nog de back up optie laten installeren. Werkt mijn inverter van de zonnepanelen dan ook nog of werkt alleen de inverter van de batterij nog?
Normaal gesproken zal je pv omvormer bij off-grid niet werken omdat de de spanning die hij ziet afwijkt van wat je normaal hebt (o.a. SMA gaat in storing).
Daar is wel wat aan te doen, je kan de omvormer op de GEN aansluiting zetten die 8kW aan kan maar ik weet niet zeker of hij dan altijd de batterij gaat laden of dat hij het door kan schakelen naar de verbruikers.
[edit]
En ik maar denken dat Liander een wachtlijst heeft:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SePwz41mlG75C1o8SzgJz8OfPlg=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rmCeV9fBdHbIwkrPeInveUFs.jpg?f=fotoalbum_medium

Ik kan binnen een week een 3-fase aansluiting hebben :F
Nu heb ik de groepenkast juist voorzien van een 4P schakelaar (ander spul verhuisd) dus wat let me...
Spaargeld it is want je mag direct afrekenen, dit komt te vroeg :+
Heck ik heb besteld, a.s. woensdag in de middag gepland (wp mag uit en de wpb is dan klaar).

[ Voor 37% gewijzigd door Speedy-Andre op 30-11-2025 21:47 ]

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 13:27
Poeh de opbrengsten moeten nog wel flink toenemen willen ze aan de verwachtte terugverdientijden willen komen. Ben benieuwd hoe dat gaat zijn als aFRR actief is.

• 0xygen500
KoningSlakkie schreef op zondag 30 november 2025 @ 20:47:
[...]

Poeh de opbrengsten moeten nog wel flink toenemen willen ze aan de verwachtte terugverdientijden willen komen. Ben benieuwd hoe dat gaat zijn als aFRR actief is.
Dit is wel zonder veel PV opwek.

• Yaay
  • Niet online
Ik zat te denken, als je installatie (net als bij mij) in oktober/november heeft plaatsgevonden, dan houdt dat in dat je contract met balans stroom ook in die periode in is gegaan.
Salderen (van de energie belasting) vindt normaliter plaats per jaar. Door aflopen van de salderings regeling per 2027, kun je de laatste maanden van 2026 nooit meer inlopen.
Het kan dus best de moeite waard zijn om zodra je je ‘salderingsschuld’ hebt weggesaldeerd (in mei/juni in mijn geval) een afrekening te vragen, om zo optimaal van de salderingsruimte gebruik te blijven maken.

• paQ
  • Nu online

paQ

Speedy-Andre schreef op zondag 30 november 2025 @ 15:27:
[...]

En ik maar denken dat Liander een wachtlijst heeft:

[Afbeelding]

Ik kan binnen een week een 3-fase aansluiting hebben :F
Nu heb ik de groepenkast juist voorzien van een 4P schakelaar (ander spul verhuisd) dus wat let me...
Spaargeld it is want je mag direct afrekenen, dit komt te vroeg :+
ghegehe ik had dat hier destijds met het plaatsen van de SAP.
Ik belde gewoon met de planning van Enexis in Den Bosch (denk ik?) en vertelde dat ik een brief had gehad waarin stond dat er contact zou worden opgenomen met me om een afspraak te maken.
De dame aan de lijn was in een melige bui volgens mij alsof het vrijdagmiddag was (het was maandag) en vroeg: "nou... ennuh, wanneer zou je dat willen?"
Dus ik zei: "morgen 10:15 :) "
zij: "..... nou.... da's goed :) "

:D 8)7

En toen stuurden ze een man van 63 die dat nog nooit had gedaan : :F
Rubbermat op de grond, handschoenen aan... sjesis zeg.... Het is een board vastschroeven en een kabeltje splitsen zonder spanning erop :') (ik had al 3f automaten)

[ Voor 8% gewijzigd door paQ op 30-11-2025 21:49 ]

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ach toch maar besteld voor a.s. woensdag, dat geld komt wel weer.
Ik vraag of ze de oude kabels tussen de stop en de groepenkast kunnen achterlaten want er is wel wat nodig om de boel over de fasen te verdelen.
De truc was om 4 posities in een ander kastje te plaatsen zodat er een 4P schakelaar op een logische plek zit (er was geen hoofdschakelaar).
Het 2x 12 posities kastje met 2 klepjes van Balans heb ik opgezocht, die is 28x37cm (ander merk, zelfde look) en die past mooi naast de nieuwe meter.
In de schuur zal er een klein kastje komen voor 2x 4P denk ik (met off-grid).

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• paQ
  • Nu online

paQ

Speedy-Andre schreef op zondag 30 november 2025 @ 21:57:
Ach toch maar besteld voor a.s. woensdag, dat geld komt wel weer.
Ik vraag of ze de oude kabels tussen de stop en de groepenkast kunnen achterlaten want er is wel wat nodig om de boel over de fasen te verdelen.
De truc was om 4 posities in een ander kastje te plaatsen zodat er een 4P schakelaar op een logische plek zit (er was geen hoofdschakelaar).
Het 2x 12 posities kastje met 2 klepjes van Balans heb ik opgezocht, die is 28x37cm (ander merk, zelfde look) en die past mooi naast de nieuwe meter.
In de schuur zal er een klein kastje komen voor 2x 4P denk ik (met off-grid).
Als je van 1 naar 3f gaat zal het de netbeheerder worst wezen, zolang zij maar met 3 x zwart en 1 x blauw naar een 4P hoofdschakelaar kunnen.
Zo'n ding kost enkele tientjes. Dus monteer die gewoon ergens op een handige plek, vraag of ze een beetje overlengte in het board achter de meter kunnen laten, en dan zijn ze zo weer vertrokken.

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Hopelijk komen er automaten (is normaal meerprijs), ze zouden er 3 stoppen in kunnen draaien |:(
Dan heb ik nog wat waar voor m'n geld.
De Hager 4P 40A van 2 tientjes is nu nog niet aangesloten, dat kan straks zonder spanning erop.

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:59
[...]

Kan je na gaan, en de BE systemen zijn 3 maal goedkoper; regulier spreken ze al over 10 jaar TVT... Als ze dat al halen.

• Tieske88
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23-12 22:25
Even een vraagje aan de mensen met off-grid: ik ben bezig met het voorbereiden van het systeem en de kabels trekken. Nu heb ik 3 datakabels van accu maar meterkast (2 nodig en 1 reserve) maar nu ben ik even kwijt waar die datakabels voor zijn. Weet iemand dat zo? (Voordat ik ze straks in installatiebuis naar de patchkast dirigeer en ze toch ergens anders naartoe hadden gemoeten).

• paQ
  • Nu online

paQ

blue eyes schreef op zondag 30 november 2025 @ 22:22:
[...]

Kan je na gaan, en de BE systemen zijn 3 maal goedkoper; regulier spreken ze al over 10 jaar TVT... Als ze dat al halen.
In het Homevolt topic groeit de onvrede in elk geval. Maar daar ben je voor ca 50 kWh ook 30k kwijt :X
Er moet wel wat gebeuren ja, maar dat was vooraf ook wel soort van bekend dat dat onderdeel is van de pilot. Als het goed is starten in december de eerste tests met Tennet :)
Zal me benieuwen.

• paQ
  • Nu online

paQ

Tieske88 schreef op zondag 30 november 2025 @ 22:32:
Even een vraagje aan de mensen met off-grid: ik ben bezig met het voorbereiden van het systeem en de kabels trekken. Nu heb ik 3 datakabels van accu maar meterkast (2 nodig en 1 reserve) maar nu ben ik even kwijt waar die datakabels voor zijn. Weet iemand dat zo? (Voordat ik ze straks in installatiebuis naar de patchkast dirigeer en ze toch ergens anders naartoe hadden gemoeten).
1. modbus naar EMS
2. EMS naar inverter
3. inverter naar router
4. inverter naar switch
5. EMS naar switch

2, 3, en 4 zullen die 3 zijn die jij bedoelt.

[ Voor 8% gewijzigd door paQ op 30-11-2025 22:35 ]

• 0xygen500
paQ schreef op zondag 30 november 2025 @ 22:33:
[...]

In het Homevolt topic groeit de onvrede in elk geval. Maar daar ben je voor ca 50 kWh ook 30k kwijt :X
Er moet wel wat gebeuren ja, maar dat was vooraf ook wel soort van bekend dat dat onderdeel is van de pilot. Als het goed is starten in december de eerste tests met Tennet :)
Zal me benieuwen.
Zonneplan topic zijn ze ook niet al te happy.

Er gaat sws wat gebeuren. Salderingsregeling gaat er af.

• bart997
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 22-12 08:46
[...]

Inderdaad! Hier draait het systeem nu bijna 2 weken maar ik zie vergelijkbare waardes. En ik vraag me zelfs af of er uberhaupt rekening wordt gehouden met de AC/DC verliezen. Als het salderen stopt zal het al een stuk beter worden, maar ik vraag me zelfs af of het momenteel niet meer oplevert om gewoon op de EPEX markt te handelen.

Anderzijds heb ik nog geen maandoverzicht oid gezien van balans stroom, dus eerst dat maar even afwachten.

• paQ
  • Nu online

paQ

bart997 schreef op zondag 30 november 2025 @ 22:39:
[...]

Inderdaad! Hier draait het systeem nu bijna 2 weken maar ik zie vergelijkbare waardes. En ik vraag me zelfs af of er uberhaupt rekening wordt gehouden met de AC/DC verliezen. Als het salderen stopt zal het al een stuk beter worden, maar ik vraag me zelfs af of het momenteel niet meer oplevert om gewoon op de EPEX markt te handelen.

Anderzijds heb ik nog geen maandoverzicht oid gezien van balans stroom, dus eerst dat maar even afwachten.
Ik denk dat het gerommel in de marge is.
Enkele euro‘s verdienen tegen veel cycles en slijtage en verlies, vs besparen en bufferen.

• KoningSlakkie
Ik heb binnenkort de installatie. Ik moet nog even een meter bestellen om via EVCC met zonne energie te kunnen laden. Ik wil niet dat het eerst de accu in gaat om met omzetverliezen de auto te laden.

Om dit te kunnen doen moet ik eigenlijk de ontlaad en laad acties van de thuisaccu negeren. Dus ik moet weten wat er gebeurt dmv energie-meter. Ik zou dit met de eastron van balans energie kunnen doen, als ik er bij kan.

Is de eastron meter van Balans Energie uit te lezen? EVCC ondersteunt de volgende meters: is het een van deze meters die bij het systeem bij zit?
  • SDM120-Modbus
  • SDM220/230
  • SDM630-Modbus
  • SDM72D-M
  • SDM72DM-V2
Of zal ik gewoon een homewizard meter er tussen plaatsen? Ik heb off-grid dus de vraag is moet ik er 1 of 2 meters. Ik denk dat als ik een meter op een van de kabels zet (6mm2 of 10mm2), de P1-meter zou de andere kabel moeten meten of heb ik dat verkeerd?

• Source90
SDM630-Modbus (v2) komt er waarschijnlijk in

• Source90
Source90 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 21:11:
[...]

De B25 is natuurlijk 25A, zoals het getal achter de B ook aangeeft ;)
Don gaf in de mail aan dat het een C25 300mA moet worden, maar dat dit nog afgestemd wordt met de installateur. Ik zal nog met de installateur contact opnemen wat zij erin zetten en deze dan alvast voorbereiden.
Net contact gehad met BeterStroom en zij plaatsen in principe altijd C25 300mA. Enkel als de specifieke situatie van klant (of klant zelf) daar om vraagt, plaatsen ze B25 300mA.

Ga hier alvast een C25 voorbereiden in dat geval :)

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

KoningSlakkie schreef op zondag 30 november 2025 @ 23:45:
Ik heb binnenkort de installatie. Ik moet nog even een meter bestellen om via EVCC met zonne energie te kunnen laden. Ik wil niet dat het eerst de accu in gaat om met omzetverliezen de auto te laden.

Om dit te kunnen doen moet ik eigenlijk de ontlaad en laad acties van de thuisaccu negeren. Dus ik moet weten wat er gebeurt dmv energie-meter. Ik zou dit met de eastron van balans energie kunnen doen, als ik er bij kan.

Is de eastron meter van Balans Energie uit te lezen? EVCC ondersteunt de volgende meters: is het een van deze meters die bij het systeem bij zit?
  • SDM120-Modbus
  • SDM220/230
  • SDM630-Modbus
  • SDM72D-M
  • SDM72DM-V2
Of zal ik gewoon een homewizard meter er tussen plaatsen? Ik heb off-grid dus de vraag is moet ik er 1 of 2 meters. Ik denk dat als ik een meter op een van de kabels zet (6mm2 of 10mm2), de P1-meter zou de andere kabel moeten meten of heb ik dat verkeerd?
Hierboven zei @paQ dat de eastron via de Deye solarman integratie de waardes doorgeeft aan Homeassistant. In dat geval kun je de meter dus vanuit HA rest api maar EVCC brengen.

• 0xygen500
Had ff een mail gestuurd naar balans of alles via de batterij loopt of dat je een elektrische auto ook los van de batterij kon aansturen.
Antwoord:
Standaard gaat alle stroom die je gebruikt in het huishouden uit de batterij, als het vermogen hoger is dan 12kw zal het verschil van het net komen. Als de batterij leeg is dan komt het ook van het net.
Als wij een oplaad actie inzetten en je zou dan je auto laden dan gaat dit direct in je auto ipv in de batterij.

Na de TenneT test zullen we een lokale API open stellen. Deze geeft dan inzage wanneer er stroom wordt opgeladen, wellicht dat dit als trigger kan worden gebruikt om de auto op te gaan laden.
Alles gaat dus idd via de batterij behalve bij een paar uitzonderingen. Wel fijn dat er een api komt na de proef. Zullen vast genoeg slimme koppen daar wat mee kunnen :)

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

0xygen500 schreef op maandag 1 december 2025 @ 15:25:
Had ff een mail gestuurd naar balans of alles via de batterij loopt of dat je een elektrische auto ook los van de batterij kon aansturen.
Antwoord:

[...]

Alles gaat dus idd via de batterij behalve bij een paar uitzonderingen. Wel fijn dat er een api komt na de proef. Zullen vast genoeg slimme koppen daar wat mee kunnen :)
Nog mooier is, als de EMS van balans de laad actie van je EV charger (al dan niet via EVCC planning) optimaliseert voor zowel kosten als Tennet balans. Eigenlijk als een extra batterij.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:24
Source90 schreef op maandag 1 december 2025 @ 11:29:
[...]
Net contact gehad met BeterStroom en zij plaatsen in principe altijd C25 300mA. Enkel als de specifieke situatie van klant (of klant zelf) daar om vraagt, plaatsen ze B25 300mA.

Ga hier alvast een C25 voorbereiden in dat geval :)
Ik blijf een beetje in mijn maag zitten met en de C en de 25… het is wel erg gelijk aan de smeltzekeringen die ik als hoofdzekeringen heb… die flip je niet zo even terug ;-)

Ja NEN1010 vraagt iets over niet vol belasten, maar ook iets over selectiviteit… beide zijn niet haalbaar in elk geval…

Toch eens de net opengestelde norm documenten door lezen…

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• paQ
  • Nu online

paQ

Get!em schreef op maandag 1 december 2025 @ 15:30:
[...]

Nog mooier is, als de EMS van balans de laad actie van je EV charger (al dan niet via EVCC planning) optimaliseert voor zowel kosten als Tennet balans. Eigenlijk als een extra batterij.
Dat moet dan samen met de functies in de Deye inverter. Die heeft dergelijke functionaliteit.

• paQ
  • Nu online

paQ

Ronald schreef op maandag 1 december 2025 @ 15:31:
[...]

Ik blijf een beetje in mijn maag zitten met en de C en de 25… het is wel erg gelijk aan de smeltzekeringen die ik als hoofdzekeringen heb… die flip je niet zo even terug ;-)

Ja NEN1010 vraagt iets over niet vol belasten, maar ook iets over selectiviteit… beide zijn niet haalbaar in elk geval…

Ik denk dat het in de praktijk niets uitmaakt.
B25 bij korte pieken, C geeft daarop iets meer respijt, maar die zijn er volgens mij niet zo 1, 2, 3.

• bumble_bee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17-12 00:36
Die API is wel een leuk nieuwtje inderdaad. Maar ik vraag me af of het verstandig is om met de trigger 'zij zijn ook de batterij aan het laden' het autoladen te togglen zoals zij voorstellen, is eerder in dit topic besproken waarom.
Heeft ook te maken met de batterij van de EV zelf, die staat natuurlijk i.t.t. de balans batterij buiten, en zeker in de winter moet hij de batterij pre-conditionen en dergelijke, het lijkt me naast de eerder besproken argumenten in dit topic ook om die reden niet verstandig om de EV af en aan met korte piekjes van max 10min te laden zoals balans de batterij doet.

Mijn EV strategie is vooralsnog:
  • In de webinterface van de laadpaal het laden cappen op 12A. Geeft max ~8kW en daarmee kom je ruim in het 90% efficiency bereik voor het laden van de auto.
  • Laden alleen toestaan tussen 10u en 16u. Balans zelf zegt: niet tussen 7-9 en niet tussen 17-20. Voor mij pakt dan 10-16 wel laden het beste uit ivm thuiswerken en PV opstelling (meer panelen op oost dan west). In die 6u krijg ik de auto makkelijk vol op 8kW en dan kan hij gewoon in 1x doorladen. En is het ook voorspelbaar wanner je auto gewoon vol is.
  • 80kWh batterij (5 modules). Daarmee krijg ik de auto ook 2x vol (of 1x met de ~60% die balans aan charge aanhoudt). Dus zelfs al gaat de grid offline tijdens het EV laden, hoef ik niet bang te zijn dat de baterij zn functie van huis-nood-backup verliest omdat ie leegetrokken is door de EV.
  • Chill.
In de praktijk zie je dat ondanks dat de EV laadt, balans altijd toch wel hun batterij laat laden dan zodra hij 60% bereikt. Tot nog toe betekent dat dat ongeveer 50% van mijn EV charge toch wel van de grid af komt omdat de auto dan natuurlijk ook van de grid af laadt.
Maar ja als zij een functie kunnen maken waarmee ze zelf het laden op de laadpaal aanzwengelen en dan de Deye ook in grid-mode duwen heeft dat wel de voorkeur, tot die tijd vind ik het bovenstaande het beste.

• paQ
  • Nu online

paQ

@bumble_bee Mijn auto bereidt het laden alleen voor bij koude en voor DC laden, niet voor AC.
Als hij niet op temperatuur is en ik hang hem aan een DC lader, dan is het max 50~60 kW en dan houdt het op (ipv 205)
Maar verder eens met jou dat telkens 7 min laden uit en weer 7 min laden niet the way to go is.

• KoningSlakkie
Antwoord:

[...]

Dat is heel mooi, maar een 7 minuten energie afnemen is lastig in de prakijk, even aanvoelen hoe vaak het gebeurt en hoe lang. Mogelijkheden zijn in mijn geval beperkt:
  • Ik zit ergens ook niet te wachten om de auto 7 minuten lang te laten laden en dan te stoppen. Ik bespaar mij liever de relais slijtage, de accu zou sowieso tegen kunnen want tijdens het rijden is het laden en ontladen via gas geven en re-gen remmen nog aggressiever dan de 11kW. Wel zou het kunnen als deze al aan het laden is in bijv. de Solar modus, de laadsnelheid even tijdelijk omhoog of omlaag moduleren (waarschijnlijk in 1-fase modus)
  • Tijdens relatief goedkope nacht-uren wellicht het laden wel laten triggeren door TenneT maar dan langer voortzetten voor een uur en timer resetten bij een nieuwe trigger... ik weet het niet 8)7
  • Mijn Badkamer radiator kan ik snel mee laten schakelen maar dat is slechts 700 watt :+
  • Ik kan helaas niet enkel alleen de weerstandsverwarming voor SWW in mijn Warmtepomp aan zetten. De warmtepomp zelf heeft een aanloop van 15 tot 30 minuten dus dat wordt het em ook niet. Uitzetten tijden een run doe ik liever ook niet vanwege de aanlooptijd die zo een ding heeft.
  • Vaatwasser, wasmachine hoef ik niet eens over te beginnen

• paQ
  • Nu online

paQ

KoningSlakkie schreef op maandag 1 december 2025 @ 17:29:
[...]

• Tijdens relatief goedkope nacht-uren wellicht het laden wel laten triggeren door TenneT maar dan langer voortzetten voor een uur en timer resetten bij een nieuwe trigger... ik weet het niet 8)7
Het was meer dat je weet dat dan het onbalans tarief laag is.
Daarna kan het best wel weer hoger dan de EPEX zijn. Dat is daar het nare van.

Het zou fijn zijn als we in de API het actuele tarief kunnen zien zodat je adhv dat tarief, of delta tov EPEX, kunt bepalen of je hem laat verder laden of niet.

Bijv, alles bij een delta van -0.02 stoppen, en bij delta 0 en meer laden.

• bart997
Ronald schreef op maandag 1 december 2025 @ 15:31:
[...]

Mijn ABB B25 300mA doet het na 2 weken nog altijd feilloos, zonder eruit te klappen. Ik zie het nut van de C-kar in zijn geheel niet, zeker omdat de Deye altijd een beetje (ca 20W) energie uit het net gebruikt en de stroom eigenlijk al loopt. De harde inschakelmomenten zitten er daardoor sowieso al niet meer in.

• QuarkuS
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19-12 13:12
Let op voor de off-grid. Bij mij is die vrijdag geplaatst. Ze hebben daarvoor *voor* mijn oude hoofdschakelaar een C25 automaat gezet waar ze de 5x6mm2 kabel naar de off-grid kast op hebben aangesloten. Toen kwam er natuurlijk de 5x10mm2 kabel terug. Die moest weer in m'n oude hoofdschakelaar. Alleen, dat paste niet. En daar kwamen ze pas rond 17:00 achter, toen we al een uur in het donker zaten. Toen was het "meneer, we moeten uw hoofdschakelaar vervangen, en dat is een nieuwe component plaatsen, en dat doen we voor 125 euro meerwerk. Graag of niet". Als ik dat van tevoren had geweten, had ik wel zelf een nieuwe hoofdschakelaar voorbereid. Maar dit was wel heel zuur. Je staat met de rug tegen de muur, en hebt geen enkele keus. Ze leveren off-grid dus ook gewoon niet werkend op, want de benodigde componenten om dat te doen, zitten niet in hun pakket erin, kennelijk. Het werkend maken, is meerwerk, a 125 euro.
Al met al ben ik heel wat extra kwijt geweest aan meerwerk. Ik had 3 kabels (ik had ze gevraagd 1 extra te trekken), die net iets langer waren dan 20m. Dat betekent dus 3x10m a 100 euro extra meerwerk, voor totaal 10m extra kabel. Maar omdat die 10m verdeeld is over 3 kabels, is het 3x 100 euro. Tikt lekker aan voor ze.

Ik kan er ook nog bij vertellen dat volgens de monteur de netwerk-kabel absoluut direct in de router moest, en dat het anders niet zou werken. Ik had gezegd "prik maar in die switch erin". Ik heb hem gevraagd dat maar gewoon te doen, en te kijken of het werkte. Uiteraard werkte het gewoon. Maar daar kan je dus ook nog even een gesprekje over hebben. En, de monteur wist eigenlijk niet waar die netwerk aansluiting op de Deye voor was, "misschien voor toekomstige aansturing". Ik kon hem vertellen dat ik die met Solarman ging gebruiken in Home Assistant, maar daar had hij nog nooit van gehoord leek het.

[ Voor 19% gewijzigd door QuarkuS op 02-12-2025 09:09 ]

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:15
QuarkuS schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 09:06:
Let op voor de off-grid. Bij mij is die vrijdag geplaatst. Ze hebben daarvoor *voor* mijn oude hoofdschakelaar een C25 automaat gezet waar ze de 5x6mm2 kabel naar de off-grid kast op hebben aangesloten. Toen kwam er natuurlijk de 5x10mm2 kabel terug. Die moest weer in m'n oude hoofdschakelaar. Alleen, dat paste niet. En daar kwamen ze pas rond 17:00 achter, toen we al een uur in het donker zaten. Toen was het "meneer, we moeten uw hoofdschakelaar vervangen, en dat is een nieuwe component plaatsen, en dat doen we voor 125 euro meerwerk. Graag of niet". Als ik dat van tevoren had geweten, had ik wel zelf een nieuwe hoofdschakelaar voorbereid. Maar dit was wel heel zuur. Je staat met de rug tegen de muur, en hebt geen enkele keus. Ze leveren off-grid dus ook gewoon niet werkend op, want de benodigde componenten om dat te doen, zitten niet in hun pakket erin, kennelijk. Het werkend maken, is meerwerk, a 125 euro.
Al met al ben ik heel wat extra kwijt geweest aan meerwerk. Ik had 3 kabels (ik had ze gevraagd 1 extra te trekken), die net iets langer waren dan 20m. Dat betekent dus 3x10m a 100 euro extra meerwerk, voor totaal 10m extra kabel. Maar omdat die 10m verdeeld is over 3 kabels, is het 3x 100 euro. Tikt lekker aan voor ze.

Ik kan er ook nog bij vertellen dat volgens de monteur de netwerk-kabel absoluut direct in de router moest, en dat het anders niet zou werken. Ik had gezegd "prik maar in die switch erin". Ik heb hem gevraagd dat maar gewoon te doen, en te kijken of het werkte. Uiteraard werkte het gewoon. Maar daar kan je dus ook nog even een gesprekje over hebben. En, de monteur wist eigenlijk niet waar die netwerk aansluiting op de Deye voor was, "misschien voor toekomstige aansturing". Ik kon hem vertellen dat ik die met Solarman ging gebruiken in Home Assistant, maar daar had hij nog nooit van gehoord leek het.
Bedankt hiervoor. Dit is wel jammer inderdaad. Dat is een check die vooraf gedaan moet worden inderdaad. Krijg wel de neiging om alles in de meterkast vooraf uit te laten voeren door m’n vaste elektricien.

Heb nog geen gesprek gehad met de installateur, ga wel even kijken wat daar uit komt. Bij mij komt de boel in een aparte kast buiten, waar ook een switch komt te hangen. Heb met de leverancier van de laadpaal ook die discussies gehad: ‘reset je router even om te kijken of het werkt’ VS hier is een pcap die aangeeft dat het probleem aan jullie kant ligt, zoek maar iemand die dit snapt :)

• 0xygen500

Apart. Ik had de mannen van beter stroom langs. Die waren prima op de hoogte van solarman integratie en homeassistant. Heb je hun ook langs gehad of heb je een andere ploeg die langs ging?

• Sportmind
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 23-12 07:45

Dat klinkt vervelend. Ik ben nog niet helemaal op de hoogte vandaar wat vragen:

- Wat paste er precies niet? Ruimte in de meterkast oid? Ik heb al wel foto's gedeeld, dus dat moet geen onbekende zijn.
- Er moet een aparte netwerkkabel van de Deye naar je netwerk lopen voor aansturing HA. Dus lopen er in dat geval 2 netwerkkabels van je meterkast naar je batterijlocatie (in het geval van noodstroom)?

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber

• QuarkuS
Ik heb vooraf wel contact gehad met Beter Stroom over de installatie en de planning. Maar de meerwerkfactuur (die ik op verzoek wel toegestuurd kreeg) kwam van Greenhill Solar. Misschien is dat toch een andere club dan. Merkwaardigerwijs staat op die meerwerkfactuur een BTW tarief van 0% voor PV+BESS, wat ik niet helemaal begrijp.

De 10mm2 kabel paste niet in de sockets van de hoofdschakelaar. Dat was nog een ouderwetse draaischakelaar, maar de kabel (met adereindhuls) paste daar niet in.

Er loopt 1 UTP kabel van meterkast (router) naar de batterij-locatie. Ik heb off-grid, dus de Eastron zit niet in de meterkast, maar in de off-grid kast die naast de batterij hangt. Daar is dus geen UTP kabel voor nodig.
De UTP kabel gaat in een PoE switchje naast de batterij (waar ze wel voor 100 euro meerwerk ook een WCD voor willen plaatsen), en in die switch gaan (naast de uplink) nog 2 kabels: 1 naar de ESS en 1 naar de Deye.

• jeeedeee
@QuarkuS dat is wel een heel zuur verhaal, volgens mij werken ze met meerdere teams om de installatie te doen. Waarschijnlijk had je net het team met wat minder ervaring. Ik vond ook het gebruik van de schroeftollen ipv een nette moment schroevendraaier wel rampzalig voor mijn mooie Hager componenten in de meterkast... Verder zijn ze wel flexibel, ik had een nieuwe hoofdschakelaar van Eaton geregeld ter vervanging van de EMAT. Die hebben ze er netjes ingezet. Verder goed om te weten, ze hebben geen 10mm2 installatiedraad bij zich voor in de meterkast. Wil je dus dit bedraad hebben met 10mm2, dan dien je dat zelf te regelen. Zelf heb ik geen off grid genomen, vond de meerprijs teveel.

Zelf heb ik inmiddels een automation in HA werkend die de Zappi bijschakeld als de Deye start met laden. Dit werkt redelijk goed, als ik verder ben post ik hier wel wat meer over. De statistiek van 30/11 waarbij ik de auto heb volgeladen lijkt positief uit te vallen, 63 kWh geïmporteerd voor een prijs onder de 0 euro :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fe97PMkiey4qaHIoZ1q-25gKtVE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/m3NjU9HZzNj8WI6Lq46MbDl3.png?f=user_large

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Goed om te weten hoe dat met off-grid en de kabellengtes gaat, dat off-grid 2x€100 is per 10m werd al in een email vermeld dus dat zou geen verrassing moeten zijn (maar 1m langer is zuur).
Voor een ethernetkabel is dat wel veel als die dezelfde route volgt en hier zou hij dan niet bij de router uitkomen als ie naar de meterkast gaat.

Ik heb een ethernet switch in de schuur, een kabel direct naar de router is wel erg knullig (los van dat ie vol zit).
Als de EMS in de schuur komt dan heeft ie alleen een kabeltje naar de Deye nodig en naar de Eastron indien die ook daar komt, blijft over een kabel voor mezelf naar de meterkast.
Verder heb ik gezien dat er een wifi module in de Deye komt, echter zijn er ook ethernet varianten die direct in de switch kunnen zodat een zwakke wifi geen issue is.

Als off-grid gewoon werkt na aansluiten zonder iets in te hoeven stellen dan neig ik er naar om het alleen voor te laten bereiden en dat deel zelf te (laten) doen, dan zit er minder Chint of Emat tussen waar m'n hele woning doorheen gaat (dan liever Hager).
Het materiaal dat er bij komt is voor zo ver ik kan zien een kastje met 2x 12 posities, deze is gevuld met de Eastron teller, een ATS voor stand-by en 3 4P schakelaars waarvan een een aardlek of alamat kan zijn.
Mijn Hager SBN440 is geschikt voor 16mm2 soepel of 25mm2 massief.
Ik zit in de laatste fase na een telefoontje over de installatie en heb nog geen definitieve factuur.
QuarkuS schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 10:11:
Ik heb vooraf wel contact gehad met Beter Stroom over de installatie en de planning. Maar de meerwerkfactuur (die ik op verzoek wel toegestuurd kreeg) kwam van Greenhill Solar. Misschien is dat toch een andere club dan. Merkwaardigerwijs staat op die meerwerkfactuur een BTW tarief van 0% voor PV+BESS, wat ik niet helemaal begrijp.

De 10mm2 kabel paste niet in de sockets van de hoofdschakelaar. Dat was nog een ouderwetse draaischakelaar, maar de kabel (met adereindhuls) paste daar niet in.

Er loopt 1 UTP kabel van meterkast (router) naar de batterij-locatie. Ik heb off-grid, dus de Eastron zit niet in de meterkast, maar in de off-grid kast die naast de batterij hangt. Daar is dus geen UTP kabel voor nodig.
De UTP kabel gaat in een PoE switchje naast de batterij (waar ze wel voor 100 euro meerwerk ook een WCD voor willen plaatsen), en in die switch gaan (naast de uplink) nog 2 kabels: 1 naar de ESS en 1 naar de Deye.
Geen btw kan duiden op schakelmateriaal voor solar, dat is btw-vrij en de Deye zou daar onder kunnen vallen.

Die POE switch lijkt me overbodig, voor zo ver ik kan zien heeft het paneel een 230V ingang wat dan wel een wcd ter plekke betekent (heb ik in de schuur).
Btw, is het wel (alleen) een POE switch want de Deye heeft geen ethernet maar modbus en de EMS ook.

• paQ
  • Nu online

paQ

jeeedeee schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 10:18:
@QuarkuS dat is wel een heel zuur verhaal, volgens mij werken ze met meerdere teams om de installatie te doen. Waarschijnlijk had je net het team met wat minder ervaring. Ik vond ook het gebruik van de schroeftollen ipv een nette moment schroevendraaier wel rampzalig voor mijn mooie Hager componenten in de meterkast... Verder zijn ze wel flexibel, ik had een nieuwe hoofdschakelaar van Eaton geregeld ter vervanging van de EMAT. Die hebben ze er netjes ingezet. Verder goed om te weten, ze hebben geen 10mm2 installatiedraad bij zich voor in de meterkast. Wil je dus dit bedraad hebben met 10mm2, dan dien je dat zelf te regelen. Zelf heb ik geen off grid genomen, vond de meerprijs teveel.

Zelf heb ik inmiddels een automation in HA werkend die de Zappi bijschakeld als de Deye start met laden. Dit werkt redelijk goed, als ik verder ben post ik hier wel wat meer over. De statistiek van 30/11 waarbij ik de auto heb volgeladen lijkt positief uit te vallen, 63 kWh geïmporteerd voor een prijs onder de 0 euro :)

[Afbeelding]
Durf bijna niet te vragen met welk Amperage je geladen hebt :+ (of hoe veel schakelingen)

edit:
Ik zie dat k ongeveer hetzelfde resultaat heb die dag, zonder auto laden.
Ergo: hoeveel is er in je auto terecht gekomen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dd0OoMpHIGnqGYTAlSri5KebI6w=/x800/filters:strip_exif()/f/image/48QCS8BFPI4Gav3phVLZdjcl.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door paQ op 02-12-2025 10:41 ]

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:03
Vraag betreffende de installatie, zijn er mensen die de zonnepanelen direct op de Deye hebben laten aansluiten? Worden hiervoor extra kosten berekend?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pyhl19zoMr8t-KWfDW4Jsx0koIU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/7vTT0jVE7JWUDAU35sRw18I3.png?f=user_large

Ik heb een meerwerk post van 250 euro en ben benieuwd wat hiermee wordt bedoeld. Het verlengen van de DC kabels alleen lijkt me duur voor 8 meter kabel en een paar connectors.
Ik had de verwachting dat de meterkast aanpassing onder de standaard installatie zou vallen en eerlijk gezegd ook het verlengen van de DC tot een lengte van 10m.

Hoor graag de ervaring van anderen hierin..

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3

• paQ
  • Nu online

paQ

ecn1985 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 10:35:
Vraag betreffende de installatie, zijn er mensen die de zonnepanelen direct op de Deye hebben laten aansluiten? Worden hiervoor extra kosten berekend?

[Afbeelding]

Ik heb een meerwerk post van 250 euro en ben benieuwd wat hiermee wordt bedoeld. Het verlengen van de DC kabels alleen lijkt me duur voor 8 meter kabel en een paar connectors.
Ik had de verwachting dat de meterkast aanpassing onder de standaard installatie zou vallen en eerlijk gezegd ook het verlengen van de DC tot een lengte van 10m.

Ik had de strings van de opgerold in de kast klaargelegd. Er is een nieuw stekkertje aangeknepen en dat was alles. Geen meerwerk. De oude omvormers heb ik zelf van de muur geplukt en op MP gezet voor een paar tientjes. Beide verkocht.

• 0xygen500
QuarkuS schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 10:11:

Van wat ik begreep pakt een partij het westen en doet beter stroom de rest van Nederland.

• ecn1985
paQ schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 10:40:
[...]

Ik had de strings van de opgerold in de kast klaargelegd. Er is een nieuw stekkertje aangeknepen en dat was alles. Geen meerwerk. De oude omvormers heb ik zelf van de muur geplukt en op MP gezet voor een paar tientjes. Beide verkocht.
De aanpassingen in de meterkast horen dan ook bij de standaard werkzaamheden neem ik aan?
Ik vind het ook geen probleem om zelf die kabel alvast te verlengen, zeker niet als hier 250 euro voor wordt geteld..

[ Voor 11% gewijzigd door ecn1985 op 02-12-2025 10:51 ]

• paQ
  • Nu online

paQ

ecn1985 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 10:50:
[...]

De aanpassingen in de meterkast horen dan ook bij de standaard werkzaamheden neem ik aan?
uh... sja dat weet ik niet. Ik heb de automaten zelf verwijderd.
Kijk als alles bij elkaar gewoon extra tijd en materialen kost snap ik de meerwerk prijs ook nog wel. Sommigen hebben weer een onderverdeler enz enz. Dat moet wel weer netjes kloppend worden gemaakt.

In mijn geval had ik drie omvormers in de meterkast hangen :+ waarvan ik er twee verwijderd heb dus, afgekoppeld, strings weer naar buiten getrokken en daar neergelegd. Einde meerwerk :P

• Schuurman92
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 23-12 11:00
ecn1985 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 10:35:

[Afbeelding]

Bij mij is de keuze gemaakt om de zonnepanelen op de huidige omvormer te laten zitten. Een argument was dat je die 250 euro niet (snel) terugverdient en ook dat ze geen garantie kunnen geven omdat ze niet zelf de installatie gedaan hebben van de zonnepanelen. Ook iets met een verhaal dat de zonnepanelen misschien niet op de nieuwere/modernere Deye konden werken. Dat laatste lijkt me een beetje raar verhaal, maar ik ben in dit geval niet door kennis gehinderd :9

Ik kijk het wel een zomer aan en neem de omzetverliezen maar voor lief. Wij hebben hier 18, 320 Wp zonnepanelen, dus ook niet een mega opbrengst.

• paQ
  • Nu online

paQ

Schuurman92 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 10:54:
[...]

Bij mij is de keuze gemaakt om de zonnepanelen op de huidige omvormer te laten zitten. Een argument was dat je die 250 euro niet (snel) terugverdient en ook dat ze geen garantie kunnen geven omdat ze niet zelf de installatie gedaan hebben van de zonnepanelen. Ook iets met een verhaal dat de zonnepanelen misschien niet op de nieuwere/modernere Deye konden werken. Dat laatste lijkt me een beetje raar verhaal, maar ik ben in dit geval niet door kennis gehinderd :9

Ik kijk het wel een zomer aan en neem de omzetverliezen maar voor lief. Wij hebben hier 18, 320 Wp zonnepanelen, dus ook niet een mega opbrengst.
Als die op een stringomvormer zitten zonder micro-omvormers of optimizers, dan had je die zo op de Deye kunnen aansluiten hoor. Sja een eventule meerwerkprijs gooit dan wel roet in het eten. En anders sluit je ze zelf alsnog zelf aan.

• ecn1985
paQ schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 10:52:
[...]

uh... sja dat weet ik niet. Ik heb de automaten zelf verwijderd.
Kijk als alles bij elkaar gewoon extra tijd en materialen kost snap ik de meerwerk prijs ook nog wel. Sommigen hebben weer een onderverdeler enz enz. Dat moet wel weer netjes kloppend worden gemaakt.

In mijn geval had ik drie omvormers in de meterkast hangen :+ waarvan ik er twee verwijderd heb dus, afgekoppeld, strings weer naar buiten getrokken en daar neergelegd. Einde meerwerk :P
In mijn geval gaat het om het verwijderen van 1 automaat in de meterkast en alles juist aansluiten, dit kan en wil ik dan ook niet zelf doen.
Zelf kan ik me niet helemaal vinden om hiervoor meerwerk te rekenen het aansluiten van zonnepanelen hoor wat wij betreft bij een standaard installatie, net zoals er standaard 10 meter kabel wordt aangeboden.

Ik heb een mail gestuurd voor de details, ik vraag me af of het laten hangen van de omvormer dan niet een betere keus is als het euro 250 gaat kosten om dit aan te passen?

• paQ
  • Nu online

paQ

ecn1985 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 10:56:
[...]

In mijn geval gaat het om het verwijderen van 1 automaat in de meterkast en alles juist aansluiten, dit kan en wil ik dan ook niet zelf doen.
Zelf kan ik me niet helemaal vinden om hiervoor meerwerk te rekenen het aansluiten van zonnepanelen hoor wat wij betreft bij een standaard installatie, net zoals er standaard 10 meter kabel wordt aangeboden.

Ik heb een mail gestuurd voor de details, ik vraag me af of het laten hangen van de omvormer dan niet een betere keus is als het euro 250 gaat kosten om dit aan te passen?
Laat je het hangen en sluit je het zelf aan :)
Aansluiten is letterlijk de MPPT stekkers in de onderkant drukken :+

• ecn1985
Schuurman92 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 10:54:
[...]

Denk dat ik het dan ook laat voor wat het is. Het gaat bij mij om 2 strings van 12 en 14 panelen maar dan nog lijkt me euro 250 lastig te rechtvaardigen of zie ik dan iets over het hoofd?

• ecn1985
paQ schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 10:57:
[...]

Laat je het hangen en sluit je het zelf aan :)
Aansluiten is letterlijk de MPPT stekkers in de onderkant drukken :+
Ja dat lukt idd nog wel. lk heb verder niet gek veel verstand van aansluitingen in de meterkast, maar moet hier dan ook niet eea worden aangepast?

• paQ
  • Nu online

paQ

ecn1985 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 11:01:
[...]

Ja dat lukt idd nog wel. lk heb verder niet gek veel verstand van aansluitingen in de meterkast, maar moet hier dan ook niet eea worden aangepast?
Sja en daar komt dat stuk rechtvaardigen :+

Het kan best zijn dat 250 euro voor die werkzaamheden niet uit proportie zijn, maar wellicht wel in zake van het terugverdienen van die kosten om weer uit de lagere conversieverliezen te peuteren.

Als je nu in je groepenkast een alamatje hebt met een omvormer eraan, dan hoef je dat alleen maar te verwijderen en de link naar de alamat weg te halen, omvormer van de muur lichten en dat was het.
Heb je een gecombineerde wasmachinegroep met een PV onderverdeler op zolder, dan wordt het al weer een heel ander verhaal.

* paQ is voorstander van alles zo centraal mogelijk houden

[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 02-12-2025 11:06 ]

• ecn1985
paQ schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 11:04:
[...]

Sja en daar komt dat stuk rechtvaardigen :+

Het kan best zijn dat 250 euro voor die werkzaamheden niet uit proportie zijn, maar wellicht wel in zake van het terugverdienen van die kosten om weer uit de lagere conversieverliezen te peuteren.

Als je nu in je groepenkast een alamatje hebt met een omvormer eraan, dan hoef je dat alleen maar te verwijderen en de link naar de alamat weg te halen, omvormer van de muur lichten en dat was het.
Heb je een gecombineerde wasmachinegroep met een PV onderverdeler op zolder, dan wordt het al weer een heel ander verhaal.
Ik heb inderdaad alleen een alamat in de meterkast met daarop rechtstreeks de omvormer. Ik ga afwachten wat de reactie is nav mijn vraag en vanuit daar maak ik de keuze.
Als het euro 250 blijft laat ik het denk ik hoe het nu is en dan kijk ik volgens jaar wel of aanpassen nodig is.
Wellicht komen de monteurs die hier komen installeren nog met een oplossing / voorstel.

• paQ
  • Nu online

paQ

ecn1985 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 11:10:
[...]

Ik heb inderdaad alleen een alamat in de meterkast met daarop rechtstreeks de omvormer. Ik ga afwachten wat de reactie is nav mijn vraag en vanuit daar maak ik de keuze.
Als het euro 250 blijft laat ik het denk ik hoe het nu is en dan kijk ik volgens jaar wel of aanpassen nodig is.
Wellicht komen de monteurs die hier komen installeren nog met een oplossing / voorstel.
Als al het meerwerk door jezelf wordt gedaan dan is het toch verder prima?
Desnoods betaal je wat voor twee nieuwe stekkertjes knijpen en de kabel afknippen of verlengen. Of haal bij Hornbach twee mppt verlengkabels. Kosten een paar tientjes.

• ecn1985
0xygen500 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 10:44:
[...]

Van wat ik begreep pakt een partij het westen en doet beter stroom de rest van Nederland.
Ik zit in Noord Brabant / grens Limburg, dan kan ik hier waarschijnlijk Beter stroom verwachten? Hoop in elk geval een team met ervaring aangezien ik zelf niet de kennis heb zoals anderen in dit sub forum..

• ecn1985
paQ schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 11:12:
[...]

Als al het meerwerk door jezelf wordt gedaan dan is het toch verder prima?
Desnoods betaal je wat voor twee nieuwe stekkertjes knijpen en de kabel afknippen of verlengen. Of haal bij Hornbach twee mppt verlengkabels. Kosten een paar tientjes.
Dat is het punt ook niet, ik heb de panelen zelf gelegd en alles volledig aangesloten, (kabel en connectoren heb ik nog liggen, dus verlegen geen probleem) alleen het meterkast gedeelte heb laten uitvoeren. Daar heb ik me tot op heden nog niet aan gewaagd. Het enige wat de monteurs hier zouden moeten doen is de aanpassing in de meterkast.

De meterkast zelf is pas een aantal jaren oud dus dit lijkt me voor mensen die hier dagelijks aan werken ook geen rocket science

[ Voor 8% gewijzigd door ecn1985 op 02-12-2025 11:24 ]

• jeeedeee
@paQ uiteindelijk van die specifieke kWh niet zoveel, maar dat komt omdat ik de lader zaterdagavond de lader rond 22:00 al had aangezet aangezien de balansbatterij vrij vol was. Wat ik dan zie is dat hij eerst wat uit de batterij laad, en vervolgens als de onbalansprijs voordelig is corrigeert dit zich weer... Uiteindelijk natuurlijk wel veel omzet verlies, dus ik ga mijn HA automatisering verder uitbreiden met het liefst de onbalansprijs(die ik nog nergens kan ophalen volgens mij)..

• paQ
  • Nu online

paQ

jeeedeee schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 11:23:
@paQ uiteindelijk van die specifieke kWh niet zoveel, maar dat komt omdat ik de lader zaterdagavond de lader rond 22:00 al had aangezet aangezien de balansbatterij vrij vol was. Wat ik dan zie is dat hij eerst wat uit de batterij laad, en vervolgens als de onbalansprijs voordelig is corrigeert dit zich weer... Uiteindelijk natuurlijk wel veel omzet verlies, dus ik ga mijn HA automatisering verder uitbreiden met het liefst de onbalansprijs(die ik nog nergens kan ophalen volgens mij)..
Ja precies.
De stroom kan ook maar naar een van de accu’s gaan natuurlijk. Of beide een beetje.

Zondag nacht waren er constant activaties. Daar kun je op meeliften. Veel schakelingen tot gevolg. Voor de auto niet zo‘n probleem, maar de lader zal het minder leuk vinden.

• jeeedeee
paQ schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 11:31:
[...]

Ja precies.
De stroom kan ook maar naar een van de accu’s gaan natuurlijk. Of beide een beetje.

Zondag nacht waren er constant activaties. Daar kun je op meeliften. Veel schakelingen tot gevolg. Voor de auto niet zo‘n probleem, maar de lader zal het minder leuk vinden.
Jep en daarom heb ik ook een 15 minuten timer ingebouwd voordat de lader stopt. En binnen die tijd heb je al wel weer een nieuwe activatie als de prijs laag is... Zo gaat er toch een vrij groot gedeelte om de accu heen. Dat hij stopt zie je bij de activatie rond 18:00, en tussen 20:00 en 22:00 ging hij bijna continue door met laden.

Zie b.v. gisteravond, en vannacht heb ik het stoppen even uitgezet, maar hier zie je ook dat een vrij groot deel direct vanaf het net in de auto wordt geladen tot 4:00 en dan de batterij nog even verder bij laad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zBCrJr7YkuoUaEnkgvDX7vvFaY4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/tTE95rXuwwWfPrAOrLFTgbwi.png?f=fotoalbum_large

Waarom de activaties allemaal zo kort zijn begrijp ik trouwens nog niet zo goed. Als de prijs zo voordelig is, dan zouden deze toch wel wat langer kunnen duren...

• paQ
  • Nu online

paQ

Ja zo 'middel' je nog een beetje idd :)
Houd er wel rekening mee dat dit eerder een typerend 'weekend' gedrag is. Waar lage tarieven bij horen.

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:57

Bravo

Second Best

jeeedeee schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 11:55:
[...]

Waarom de activaties allemaal zo kort zijn begrijp ik trouwens nog niet zo goed. Als de prijs zo voordelig is, dan zouden deze toch wel wat langer kunnen duren...
Ik vermoed dat de activaties gebeuren nu op basis van de bekende informatie van het betreffende kwartier. Tennet maakt de onbalansdata voor passieve markt (waar Balans Energie nu actief is, niet aFFR) met een aantal minuten vertraging bekend, dus om te zien wat er nodig is dat kwartier moet je even afwachten wat er is gebeurd.
Daarnaast speelt ook mee dat als de onbalans omslaat in een kwartier (tekort -> overschot of andersom) er geen opbrengsten meer zijn (Regeltoestand 2). Iedereen die passief aanbied moet dan de onbalanskosten betalen voor het geleverde vermogen van dat kwartier.
Na ongeveer 5 minuten data (+ 2 minuten vertraging) kan BE blijkbaar redelijk inschatten of handelen dat kwartier winst oplevert of niet en stuurt de batterijen aan. Om vervolgens bij het volgende kwartierblok weer met 0 te beginnen om te voorkomen dat ze moeten betalen als de balans omslaat in dit kwartier.

Edit: als je eens zelf wil kijken naar de data (met vertraging): link

[ Voor 13% gewijzigd door Bravo op 02-12-2025 12:48 ]

Ioniq 6 LR Lounge 20" @ Elli Pro
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23-12 18:23

dof

Gezien de recente verhalen over de off-grid installatie, zit ik een beetje te twijfelen over het laten doen... of zelf doen.

Ik ga sowieso zelf de kabels leggen aangezien ik over de 10 mtr heen zit (=meerwerk betalen) en voor mij makkelijk is te doen. Ik heb ook van Beter Stroom doorgekregen dat naast de 6mm2 en 10mm2 er twee cat5e utp kabels moesten komen (één voor internet naar het Balans Systeem en één voor de Eastron-meter).

Maar zou mijn bevriende elektricien (meterkast werk laat ik liever aan hem) die wel alles van meterkasten weet, maar niet zo op de hoogte is van off-grid installaties zoals met het BE systeem, dit ook kunnen aansluiten met de benodigde spullen?

Heeft iemand de off-grid installatie al eens op schema gezien zoals b.v. het duidelijke plaatje van @Wolly in deze post (plaatje van gewone aansluiting)?
Of kan iemand dat precies uitleggen?

Dat zou mij (en m'n elektricien) helpen om off-grid zelf te doen en dan heb ik ook een service punt dichter bij huis (en scheelt het best een bedrag).

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

• QuarkuS
Ik kan de off-grid even uitschrijven, uittekenen is me nog niet gelukt.
In hoofdmeterkast:
* Hoofdzekeringen leverancier (bij mij 3x25A smelt)
* C25 automaat
* 5x6mm2 kabel naar off-grid kast
In off-grid kast
* 40A hoofdschakelaar waar de 5x6mm2 binnenkomt
* C25 GRID automaat
* Kabel (ik vermoed 5x6mm2) van GRID naar Deye omvormer GRID
Deye omvormer
* Kabel van Deye LOAD (wederom 5x6mm2) naar LOAD in Off-grid kast
* Handmatige omschakelaar om Deye te kunnen bypassen
* C32 automaat naar HUIS
* 5x10mm2 kabel van C32 automaat in Offgrid kast naar meterkast
Terug in meterkast:
* 5x10mm2 afgemonteerd in originele (of nieuw geplaatste) hoofdschakelaar.
... De rest van het huis.

De Eastron meter zit in dit geval in de off-grid kast ipv in de hoofdmeterkast.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
QuarkuS schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 13:02:
In hoofdmeterkast:
* C25 automaat
In off-grid kast
* C25 GRID automaat
Deye omvormer
* C32 automaat naar HUIS
Terug in meterkast:

Hebben ze de C25 automaat na je smeltzekering onder spanning geplaatst of moesten ze zegels verbreken van je netbeheerder?

• Ronald
@QuarkuS Ik neem aan dat de vervangen hoofdschakelaar niet op de oude plek is gemonteerd?
De snoeren van netbeheerder zijn meestal te strak voor verplaatsing.

Dan is het enige wat jouw doorberekend moet worden de kosten van de hoofdschakelaar. Er is GEEN meerwerk geweest... de verplaatsingen moesten toch.

Een hoofdschakelaar kost 20-28 euro incl btw. De 28 is ABB dus A-merk... de 20 is Emat-meuk.

[edit]
En goede opmerking van @Wolly ... zelfs verplaatsing is eigenlijk geen meerwerk... Onder spanning zullen ze niet gewerkt hebben....

[ Voor 14% gewijzigd door Ronald op 02-12-2025 13:55 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• QuarkuS
Ze hebben het zegel verbroken, en niet onder spanning gewerkt.
Op deze foto zie je het stukje. De oude hoofdschakelaar zit er nog, in het midden, maar nu zonder draaiknop. Die is nu ook niet meer bedraad.
Daaronder (tussen hoofdschakelaar en meter) zat een loos doosje. Daar hebben ze een nieuwe C25 automaat geplaatst.
De nieuwe hoofdschakelaar is daarboven geplaatst, die rode schakelaar links; daar was nog ruimte vrij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1jZkyBhnFiNpLMY79r1N1NuEMhY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZOMt54LjYwugS3SrkQnPy9tt.jpg?f=fotoalbum_large

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

QuarkuS schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 13:02:
In hoofdmeterkast:
* C25 automaat
In off-grid kast
* C25 GRID automaat
Deye omvormer
* C32 automaat naar HUIS
Terug in meterkast:

Mooi lijstje, het materiaal is dan:
- Kastje 2x 12 posities (o)
- C32 automaat na 10mm2 kabel (o)
- 5x10mm2 kabel (o)
- ATS (o)
- C25 automaat voor en na 5x 6mm2 kabel (2x)
- hoofdschakelaar 4P 40A
- Eastron meter
- 5x6mm2 kabel
- mantelbuis indien door een tuin en/of (kruip)kelder?

Het lukt me niet om de (o) items €1500 te maken, 5x10m2 is rond €10/m tenzij een grondkabel (nog afgezien van de korting bij 100m of meer in een keer).
Kastje 2x 12 posities geassembleerd €200-300?
Misschien is apart voorrijden nog iets, terwijl het niet enorm veel extra werk is om het direct te doen.

• QuarkuS
Hier nog even een foto van het off-grid kastje, met closeup van de inhoudAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ny4x7O6y9HLL5Sx0o5G8StZxtpM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GnEGgivfOQFntYu9xWJSvqg4.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PIsT01cwsp05qmK1SjlMzv-AK1M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wxC9z1pzFztSS0RsJbSrknzh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iHkDRACBE_6BbkHp3_vC6kZp3Xg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sh2PbOx1aZPsHdf5X6YvY7HZ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 45% gewijzigd door QuarkuS op 02-12-2025 14:13 ]

• Source90
QuarkuS schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 14:05:
Ze hebben het zegel verbroken, en niet onder spanning gewerkt.
Op deze foto zie je het stukje. De oude hoofdschakelaar zit er nog, in het midden, maar nu zonder draaiknop. Die is nu ook niet meer bedraad.
Daaronder (tussen hoofdschakelaar en meter) zat een loos doosje. Daar hebben ze een nieuwe C25 automaat geplaatst.
De nieuwe hoofdschakelaar is daarboven geplaatst, die rode schakelaar links; daar was nog ruimte vrij.

[Afbeelding]
Sjongejongejonge, ik snap echt niet waarom er in dat mooie ABB Hafonorm kastje (volgens mij de HLD11H) een EMAT automaat geplaatst wordt. Zoals hierboven ook al aangegeven; een nette ABB kost 3 euro meer. 8)7

Ik had voor hier nog aan Don gevraagd of ik ook zelf een ABB Modbus meter (MID gekeurd) mag aanschaffen i.p.v. de Eastron, maar Don gaf aan dat zij dan niet gaan plaatsen omdat er geen garantie is dat de ABB hetzelfde werkt. Met Eastron dan wel iets minder moeite dan EMAT/CHINT.

[ Voor 15% gewijzigd door Source90 op 02-12-2025 14:45 ]

• Mistacal
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23-12 12:27
Source90 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 14:29:
[...]

Sjongejongejonge, ik snap echt niet waarom er in dat mooie ABB Hafonorm kastje (lijkt op de HS404) een EMAT automaat geplaatst wordt. Zoals hierboven ook al aangegeven; een nette ABB kost 3 euro meer. 8)7

Ik had voor hier nog aan Don gevraagd of ik ook zelf een ABB Modbus meter (MID gekeurd) mag aanschaffen i.p.v. de Eastron, maar Don gaf aan dat zij dan niet gaan plaatsen omdat er geen garantie is dat de ABB hetzelfde werkt. Met Eastron dan wel iets minder moeite dan EMAT/CHINT.
Zou mooi wezen als we een standaard ABB kastje kunnen vullen met bijbehorende typenummers

__/`\__/`\__

• bart997

Hier een vergelijkbare situatie gehad. Ik had zelf een ABB aardlekautomaat gekocht en nieuwe ABB groepenkast. Had het nog niet gemonteerd omdat ik nog niet wist hoeveel plek ze nodig hadden.

Wilden ze ipv hun eigen Emat mijn groepenkast ophangen alleen dan kwam er 180eur meerwerk bij. Want dan moesten ze 2 opbouw wcd's verplaatsen. Andere optie was die kast van hun op een compleet gestoorde plek monteren (maar dan zat er niets in de weg) en dat zou me 80eur meerwerk kosten voor hun Emat kast.

Uiteindelijk heb ik voorgesteld dat ik zelf even die wcd's zou verplaatsen en die nieuwe kast zou monteren tijdens hun koffiemoment en nog voor ze hun koffie op hadden was ik al klaar. Daarna heb ik ze maar niets meer gevraagd want dan komt direct de meerwerk-lijst op tafel. Aan het eind gevraagd of we nog een UTP kabel wilden inkorten, kreeg toen ook te horen dat dat niet ging. Grote onzin, dus toen ik dat liet blijken kon het ineens toch wel...

Ik woon zelf in de regio Rotterdam en jij in Zoetermeer zie ik. Mijn installateurs (geen Beterstroom) kwamen uit Den Haag en mogelijk die van jou ook?

Op de factuur was gelukkig geen meerwerk in rekening gebracht anders hadden we daar ook nog een dispuut over gehad.

• Source90
bart997 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 14:45:
[...]

Ik woon zelf in de regio Rotterdam en jij in Zoetermeer zie ik. Mijn installateurs (geen Beterstroom) kwamen uit Den Haag en mogelijk die van jou ook?
Oh jeetje, ik kom uit regio Alphen a/d Rijn, beetje er tussenin.
Heb al aardig wat contact gehad met Beter Stroom, maar mogelijk krijg ik dus de iets mindere partij over de vloer.

• paQ
  • Nu online

paQ

Hmm... Moet zeggen over Beter Stroom niets dan lof :)
Gezellig, aardig, kundig, behulpzaam.

• ecn1985
paQ schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 14:50:
Hmm... Moet zeggen over Beter Stroom niets dan lof :)
Gezellig, aardig, kundig, behulpzaam.
Welke regio kom je vandaan?

• QuarkuS
Ik woonde vroeger in Zoetermeer, nu regio Alkmaar. Heb net m'n profiel maar aangepast :)

• paQ
  • Nu online

paQ

ecn1985 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 14:50:
[...]

Welke regio kom je vandaan?
Zuid-limburg

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

[...]

Andere optie was die kast van hun op een compleet gestoorde plek monteren (maar dan zat er niets in de weg) en dat zou me 80eur meerwerk kosten voor hun Emat kast.
Hoe kan die standaard kast meerwerk geven?
Als dat bedrijf hier komt hoop ik dat Balans inmiddels zo veel 'meerwerk' klachten binnen heeft dat ze een ander zoeken.
In Almere maak ik wel kans op die meerwerk schrijvers...

• ecn1985
Ik NB grens Limburg, dan heb ik goede hoop de Beterstroom monteurs te ontvangen.

• paQ
  • Nu online

paQ

Bravo schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 12:10:
[...]

Ik vermoed dat de activaties gebeuren nu op basis van de bekende informatie van het betreffende kwartier. Tennet maakt de onbalansdata voor passieve markt (waar Balans Energie nu actief is, niet aFFR) met een aantal minuten vertraging bekend, dus om te zien wat er nodig is dat kwartier moet je even afwachten wat er is gebeurd.
Daarnaast speelt ook mee dat als de onbalans omslaat in een kwartier (tekort -> overschot of andersom) er geen opbrengsten meer zijn (Regeltoestand 2). Iedereen die passief aanbied moet dan de onbalanskosten betalen voor het geleverde vermogen van dat kwartier.
Na ongeveer 5 minuten data (+ 2 minuten vertraging) kan BE blijkbaar redelijk inschatten of handelen dat kwartier winst oplevert of niet en stuurt de batterijen aan. Om vervolgens bij het volgende kwartierblok weer met 0 te beginnen om te voorkomen dat ze moeten betalen als de balans omslaat in dit kwartier.

Edit: als je eens zelf wil kijken naar de data (met vertraging): link
Daar komt het wel op neer ja. Dus na de eerste 7 min weet je hoe het de resterende 7 ~ 8 min blijft.
Daarna is het afwachten wat het kwartier erna gebeurt. Dus @jeeedeee neemt dan een bepaald risico om de EV verder te laden kwa tarief. Dat heeft afgelopen zondag compleet goed uitgepakt overigens ;)
Maar dat je van 0.007 naar 0.41 schiet kan natuurlijk ook.
Don gaf aan om dat risico wat voor jezelf te beperken je na elke activatie eventueel het laadvermogen terugschroeft gedurende 8 min, en weer opvoert zodra de nieuwe activatie begint.
Als je dan een piek te pakken hebt, heb je die slechts 8 min, en ook tegen een lager vermogen.

Dat activatie moment komt straks in die API begreep ik, maar zoals ik vorige week ergens postte kun je die ook uit de solarman integratie plukken.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
alias: EV laden op EMS onbalans – simpel 6000W
description: >-
  Start of stop EV laden afhankelijk van inverter_external_power, alleen laden
  >35% SOC
triggers:
  - entity_id: sensor.inverter_external_power
    trigger: state
  - seconds: /5
    trigger: time_pattern
conditions:
  - condition: state
    entity_id: input_boolean.laden_op_ems_onbalans
    state: "on"
actions:
  - variables:
      p: "{{ states('sensor.inverter_external_power') | float(0) }}"
      soc: "{{ states('sensor.inverter_battery') | float(0) }}"
  - choose:
      - conditions:
          - condition: template
            value_template: "{{ p > 6000 }}"
            value_template: "{{ soc > 35 }}"
        sequence:
          - action: switch.turn_on
            target:
              entity_id: switch.ev_charger_start_stop
      - conditions:
            value_template: "{{ p < 6000 }}"
        sequence:
          - action: switch.turn_off
            target:
              entity_id: switch.ev_charger_start_stop
mode: restart

• Wolly
  • Niet online
[...]

Hier een vergelijkbare situatie gehad. Ik had zelf een ABB aardlekautomaat gekocht en nieuwe ABB groepenkast. Had het nog niet gemonteerd omdat ik nog niet wist hoeveel plek ze nodig hadden.

Wilden ze ipv hun eigen Emat mijn groepenkast ophangen alleen dan kwam er 180eur meerwerk bij. Want dan moesten ze 2 opbouw wcd's verplaatsen. Andere optie was die kast van hun op een compleet gestoorde plek monteren (maar dan zat er niets in de weg) en dat zou me 80eur meerwerk kosten voor hun Emat kast.

Uiteindelijk heb ik voorgesteld dat ik zelf even die wcd's zou verplaatsen en die nieuwe kast zou monteren tijdens hun koffiemoment en nog voor ze hun koffie op hadden was ik al klaar. Daarna heb ik ze maar niets meer gevraagd want dan komt direct de meerwerk-lijst op tafel. Aan het eind gevraagd of we nog een UTP kabel wilden inkorten, kreeg toen ook te horen dat dat niet ging. Grote onzin, dus toen ik dat liet blijken kon het ineens toch wel...

Op de factuur was gelukkig geen meerwerk in rekening gebracht anders hadden we daar ook nog een dispuut over gehad.
Dus als ze hun eigen Emat wilden ophangen kostte het 80 euro extra? En dat hoorde je pas ter plekke?

Daar zou ik nooit akkoord mee gaan, dat hadden ze van tevoren bij de offerte moeten aangeven .

• 0xygen500
Zou deze klachten als ik jullie was wel terugkoppelen naar Don.

• Wolly
  • Niet online
paQ schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 15:07:
[...]

Daar komt het wel op neer ja. Dus na de eerste 7 min weet je hoe het de resterende 7 ~ 8 min blijft.
Daarna is het afwachten wat het kwartier erna gebeurt. Dus @jeeedeee neemt dan een bepaald risico om de EV verder te laden kwa tarief. Dat heeft afgelopen zondag compleet goed uitgepakt overigens ;)
Don gaf aan om dat risico wat voor jezelf te beperken je na elke activatie eventueel het laadvermogen terugschroeft gedurende 8 min, en weer opvoert zodra de nieuwe activatie begint.
Als je dan een piek te pakken hebt, heb je die slechts 8 min, en ook tegen een lager vermogen.
De slimme meter communiceert elke 15 minuten, ik denk niet dat dat kwartier gelijkloopt met het kwartiertje van Tennet?

En welke meter wordt eigenlijk gebruikt voor je factuur? Neem aan dat de meterstand van de netbeheerder dan leidend is?

• jeeedeee
paQ schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 15:07:
[...]

Dat risico is er dus eigenlijk niet in de praktijk, want de energie tussen de activities komt weer uit de accu. En niet van het net... althans als er nog wat in je accu zit :) Ook nog een mooie conditie voor de YAML

• paQ
  • Nu online

paQ

Wolly schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 16:02:
[...]

De slimme meter communiceert elke 15 minuten, ik denk niet dat dat kwartier gelijkloopt met het kwartiertje van Tennet?

En welke meter wordt eigenlijk gebruikt voor je factuur? Neem aan dat de meterstand van de netbeheerder dan leidend is?
Je telwerk telt de import kilowatturen die je afrekent.
Voor Tennet balanceringsdiensten wordt de modbus MID data daar naast gelegd en verrekend.
Die 15 min vakken ziet Balans Energie op de achtergrond, en acteert daarop.

• paQ
  • Nu online

paQ

jeeedeee schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 16:03:
[...]

Dat risico is er dus eigenlijk niet in de praktijk, want de energie tussen de activities komt weer uit de accu. En niet van het net... althans als er nog wat in je accu zit :) Ook nog een mooie conditie voor de YAML
Als je gezamenlijke verbruik de 12kW niet overstijgt idd, anders trek je de rest wel van je grid.
Als je al (ik zeg maar wat) 5400W uit je accu trekt, dan heb je nog 6600W ruimte, alles daar boven komt importeer je.

Maar zoiets moet idd een relatief safe methode zijn.
Dus als external power boven de 6000 (of 7500) komt, is dat een activatie.
start met EV laden op bijv 10 kW
Zodra external power onder de 6000 zakt, einde activatie.
schroef EV lader terug tot 5 kW, en als external power de 8 minuten daar na niet meer stijgt, dan is er geen nieuwe activatie geweest.
Dan zou ik het van je SOC laten afhangen of je doorsuddert tegen laag vermogen (inefficiënt) uit je accu (ook niet wenselijk altijd) en eventueel hoe ver je de volgende dag moet rijden.

vandaag niet echt een goed testmoment :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t93cGSZZlsI53cFZpZDhzKeX41E=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/2O2dZzstF0C7BrkAb2JUIXxX.png?f=user_large

[ Voor 8% gewijzigd door paQ op 02-12-2025 16:22 ]

• Source90
0xygen500 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 15:49:
Zou deze klachten als ik jullie was wel terugkoppelen naar Don.
@Balans Energie kan het ook hier teruglezen.

• Wolly
  • Niet online
paQ schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 16:04:
[...]

Je telwerk telt de import kilowatturen die je afrekent.
Voor Tennet balanceringsdiensten wordt de modbus MID data daar naast gelegd en verrekend.
Die 15 min vakken ziet Balans Energie op de achtergrond, en acteert daarop.
Ik begrijp het niet helemaal, er zijn dus twee tarieven op hetzelfde moment?

En via HA kan ik zelf bepalen welk tarief op een bepaald moment geldt (zodat ik goedkoop kan laden)?

• 0xygen500
Dat kan ja,maar als er 50 berichten overheen gaan sneeuwt het zo onder.

• Ronald
Dit is niet de plek om klachten te bespreken met Balans... dus gewoon direct naar hen toe.
Met elkaar (forum leden) onderling discussiëren of iets terecht is kan zeker.

[ Voor 30% gewijzigd door Ronald op 02-12-2025 16:25 ]

• paQ
  • Nu online

paQ

Wolly schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 16:21:
[...]

Ik begrijp het niet helemaal, er zijn dus twee tarieven op hetzelfde moment?

En via HA kan ik zelf bepalen welk tarief op een bepaald moment geldt (zodat ik goedkoop kan laden)?
Nee dat is ook het vervelende met onbalans.
Wij betalen het onbalanstarief. Dat is niet (perse) het EPEX tarief dus.

Die kan lager zijn, en als laag genoeg > laadactivatie
Die kan ook hoger zijn (dan EPEX) en dan doet het EMS dus niets, of indien heel hoog, zelfs terugleveren.
Dat is dus niet een moment waarop je je auto wil laden uit hetzelfde telwerk met importstroom.

Alleen daar betaal je ook toeslagen en belastingen over. Over de kWh's voor Tennet balancering, niet, of anders iig, dus ze willen weten hoeveel van die kWh's over jouw telwerk zijn gegaan. Die moeten dus nog verrekend worden. Hence de MID meter.

[ Voor 15% gewijzigd door paQ op 02-12-2025 16:26 ]

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Weet iemand wat voor kabel (en mantelbuis?) wordt gebruikt als het door een tuin gaat?
Dat kan handig zijn voor als ik zelf iets extra erbij wil, bijv. voor omvormers op de GEN aansluiting.
Netwerk leggen ze er bij (is kwetsbaar)?

• bart997
Speedy-Andre schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 14:56:
[...]

Hoe kan die standaard kast meerwerk geven?
Als dat bedrijf hier komt hoop ik dat Balans inmiddels zo veel 'meerwerk' klachten binnen heeft dat ze een ander zoeken.
In Almere maak ik wel kans op die meerwerk schrijvers...
Ik kreeg te horen dat het in mijn eigen meterkast moest passen anders konden ze die kast tegen meerwerk monteren (en ik had nog maar 4 posities vrij). Alle componenten zaten overigens al in deze kast voorgemonteerd. Hij had een hele lijst bij zich met meerwerk-prijzen.

In de mail naar Don had ik ook aangegeven dat ik ABB componenten wou en ik kreeg van Don netjes een mail terug dat de installateur contact met me zou opnemen en dat dat wel kon maar tegen meerprijs (prima). Echter nooit gebeld door de installateur en daarom zelf op voorhand al de benodigde componenten maar gekocht, en die waren dus nodig.
Pagina: 1 ... 28 ... 37 Laatste