Goed om te weten hoe dat met off-grid en de kabellengtes gaat, dat off-grid 2x€100 is per 10m werd al in een email vermeld dus dat zou geen verrassing moeten zijn (maar 1m langer is zuur).
Voor een ethernetkabel is dat wel veel als die dezelfde route volgt en hier zou hij dan niet bij de router uitkomen als ie naar de meterkast gaat.
Ik heb een ethernet switch in de schuur, een kabel direct naar de router is wel erg knullig (los van dat ie vol zit).
Als de EMS in de schuur komt dan heeft ie alleen een kabeltje naar de Deye nodig en naar de Eastron indien die ook daar komt, blijft over een kabel voor mezelf naar de meterkast.
Verder heb ik gezien dat er een wifi module in de Deye komt, echter zijn er ook ethernet varianten die direct in de switch kunnen zodat een zwakke wifi geen issue is.
Als off-grid gewoon werkt na aansluiten zonder iets in te hoeven stellen dan neig ik er naar om het alleen voor te laten bereiden en dat deel zelf te (laten) doen, dan zit er minder Chint of Emat tussen waar m'n hele woning doorheen gaat (dan liever Hager).
Het materiaal dat er bij komt is voor zo ver ik kan zien een kastje met 2x 12 posities, deze is gevuld met de Eastron teller, een ATS voor stand-by en 3 4P schakelaars waarvan een een aardlek of alamat kan zijn.
Mijn Hager SBN440 is geschikt voor 16mm2 soepel of 25mm2 massief.
Ik zit in de laatste fase na een telefoontje over de installatie en heb nog geen definitieve factuur.
QuarkuS schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 10:11:
Ik heb vooraf wel contact gehad met Beter Stroom over de installatie en de planning. Maar de meerwerkfactuur (die ik op verzoek wel toegestuurd kreeg) kwam van Greenhill Solar. Misschien is dat toch een andere club dan. Merkwaardigerwijs staat op die meerwerkfactuur een BTW tarief van 0% voor PV+BESS, wat ik niet helemaal begrijp.
De 10mm2 kabel paste niet in de sockets van de hoofdschakelaar. Dat was nog een ouderwetse draaischakelaar, maar de kabel (met adereindhuls) paste daar niet in.
Er loopt 1 UTP kabel van meterkast (router) naar de batterij-locatie. Ik heb off-grid, dus de Eastron zit niet in de meterkast, maar in de off-grid kast die naast de batterij hangt. Daar is dus geen UTP kabel voor nodig.
De UTP kabel gaat in een PoE switchje naast de batterij (waar ze wel voor 100 euro meerwerk ook een WCD voor willen plaatsen), en in die switch gaan (naast de uplink) nog 2 kabels: 1 naar de ESS en 1 naar de Deye.
Geen btw kan duiden op schakelmateriaal voor solar, dat is btw-vrij en de Deye zou daar onder kunnen vallen.
Die POE switch lijkt me overbodig, voor zo ver ik kan zien heeft het paneel een 230V ingang wat dan wel een wcd ter plekke betekent (heb ik in de schuur).
Btw, is het wel (alleen) een POE switch want de Deye heeft geen ethernet maar modbus en de EMS ook.