PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren
YMVK-AS, grondkabel met staalmantel mag 60cm diep in de volle grond.Speedy-Andre schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 18:25:
Weet iemand wat voor kabel (en mantelbuis?) wordt gebruikt als het door een tuin gaat?
Dat kan handig zijn voor als ik zelf iets extra erbij wil, bijv. voor omvormers op de GEN aansluiting.
Netwerk leggen ze er bij (is kwetsbaar)?
Er is ook een grond versie van ethernet, maar kweenie of ik dat aan durf.
Graven is meerwerk, maar in hun advies staat dat 75mm mantelbuis een optie is. Daar hoef je niet met -AS door, dat mag weer gewoon YMVK / YMVK-supersoepel (te adviseren met 10mm2. 4x4+4 ymvk-as is al hele stugge troep) zijn.
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Ik heb geen ruimte vrij in de groepenkast momenteel, ik heb de foto gestuurd en geen offerte of tegenbericht ontvangen dat ik hiervoor een meerprijs betaal.bart997 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 18:39:
[...]
Ik kreeg te horen dat het in mijn eigen meterkast moest passen anders konden ze die kast tegen meerwerk monteren (en ik had nog maar 4 posities vrij). Alle componenten zaten overigens al in deze kast voorgemonteerd. Hij had een hele lijst bij zich met meerwerk-prijzen.
In de mail naar Don had ik ook aangegeven dat ik ABB componenten wou en ik kreeg van Don netjes een mail terug dat de installateur contact met me zou opnemen en dat dat wel kon maar tegen meerprijs (prima). Echter nooit gebeld door de installateur en daarom zelf op voorhand al de benodigde componenten maar gekocht, en die waren dus nodig.
Ben dan ook niet van plan dit ter plekke te moeten beslissen..
Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3
Als je goed duidelijk kunt maken wat jouw situatie is met detail foto's van je meterkast en de plaats van batterij en omvormer kan Balans het wel tijdig genoeg beoordelen.ecn1985 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 19:23:
[...]
Ik heb geen ruimte vrij in de groepenkast momenteel, ik heb de foto gestuurd en geen offerte of tegenbericht ontvangen dat ik hiervoor een meerprijs betaal.
Ben dan ook niet van plan dit ter plekke te moeten beslissen..
Bij zorgen erover gewoon contact opnemen.
Succes!
Ik heb alles aangeleverd, telefonisch contact gehad en bevestiging van installatiedatum met bericht dat ze geen bijzonderheden verwachten bij installatie, vandaar ook de opmerking dat ik geen meerprijs verwacht bij installatie..ibak schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 19:30:
[...]
Als je goed duidelijk kunt maken wat jouw situatie is met detail foto's van je meterkast en de plaats van batterij en omvormer kan Balans het wel tijdig genoeg beoordelen.
Bij zorgen erover gewoon contact opnemen.
Succes!
Ik heb alleen nog een vraag gesteld mbt de meerprijs voor het verlengen van de DC kabels dat is het enige wat is benoemd in de offerte.
[ Voor 10% gewijzigd door ecn1985 op 02-12-2025 19:37 ]
Ben je daar ook gelijk vanaf.
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Ja klopt, het is mij alleen niet duidelijk wat er precies wordt uitgevoerd voor dit bedrag op offerte:Ronald schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 19:40:
Cedel verkoopt gemonteerde (Met aan geknepen MC4 dus) solar kabel op gewenste lengte.
Ben je daar ook gelijk vanaf.
Die vraag heb ik nu uitstaan, de kabels verlegen kan ik zelf ook uitvoeren.
Daar hebben we het nog niet over gehad, 1 telefoontje van iemand die thuis 'werkte' met een blèrend kind er door heen en zei van Balans te zijnRonald schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 19:16:
[...]
YMVK-AS, grondkabel met staalmantel mag 60cm diep in de volle grond.
Er is ook een grond versie van ethernet, maar kweenie of ik dat aan durf.
Graven is meerwerk, maar in hun advies staat dat 75mm mantelbuis een optie is. Daar hoef je niet met -AS door, dat mag weer gewoon YMVK / YMVK-supersoepel (te adviseren met 10mm2. 4x4+4 ymvk-as is al hele stugge troep) zijn.
Geen ervaring dus maar een verwachting/advies.
Mijn cat5 ligt in een soort kunststof gasbuis met blauwe mantel die nooit werd gebruikt, misschien krijg ik daar nog een 2e in als er geen rj45 aan zit.
Verder is een 7m lange geul nodig in een grindbed, dat grind schep ik zelf weg en ik kijk hoe ver ik kom met de geul en/of het stuk voor de woning.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren
Hoe groter hoe beter qua mantelbuis en probeer er liever 2 kleinere dan 1 grote in te leggen.Speedy-Andre schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 18:25:
Weet iemand wat voor kabel (en mantelbuis?) wordt gebruikt als het door een tuin gaat?
Dat kan handig zijn voor als ik zelf iets extra erbij wil, bijv. voor omvormers op de GEN aansluiting.
Netwerk leggen ze er bij (is kwetsbaar)?
AS kabel is tegenwoordig ook niet meer verplicht dus dat maakt niet zoveel uit. In een mantelbuis kan je gewoon YMVK pakken. De 2e mantelbuis gebruik je liever voor ethernet en dus verder weg, ook van DC kabels.
Ethernet kabel heb je shielded en zou theoretisch naast current kunnen liggen maar liever niet. Als je de mogelijkheid hebt voor 2 mantebuizen zeg 75mm dan liever dat.
Zelf heb ik 1x 75mm en 1x 50mm.
Mocht je kabels gaan doorschieten in de buis dan kan je het beste een touwtje aan een boterhamzakje binden en dan de stofzuiger op 1 kant zetten. Als je dat eenmaail hebt liggen dan moet je zorgen dat je bij elke nieuwe kabel die je trekt er een touwjte ook weer zit aan het begin. Zo heb je namelijk altijd een trektouw in je mantelbuis liggen mocht je in de toekmst weer een kabel erbij willen leggen.
__/`\__/`\__
Dus we betalen 24/7 het onbalanstarief voor alle stroom die we vanaf het grid trekken. Het is zaak dat het EMS er altijd voor zorgt dat de batterij op de laagste onbalansprijzen de accu laadt zodat wij de dag doorkomen wanneer die prijzen hoger zijn.paQ schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 16:25:
[...]
Nee dat is ook het vervelende met onbalans.
Wij betalen het onbalanstarief. Dat is niet (perse) het EPEX tarief dus.
Die kan lager zijn, en als laag genoeg > laadactivatie
Die kan ook hoger zijn (dan EPEX) en dan doet het EMS dus niets, of indien heel hoog, zelfs terugleveren.
Dat is dus niet een moment waarop je je auto wil laden uit hetzelfde telwerk met importstroom.
Alleen daar betaal je ook toeslagen en belastingen over. Over de kWh's voor Tennet balancering, niet, of anders iig, dus ze willen weten hoeveel van die kWh's over jouw telwerk zijn gegaan. Die moeten dus nog verrekend worden. Hence de MID meter.
Auto laden moet je doen in de 7 minutenperioden waarin de accu ook laadt.
Klopt het zo?
Heeft iemand een kabel door de tuin liggen die door Balans is gekozen en gelegd?
Wat krijg je dan, ook iets richting Emat en Chint ofwel zonder goede afscherming?
Dat is belangrijk als je €100 per 10m kabel betaalt ongeacht welke soort het is.
yepWolly schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 20:02:
[...]
Dus we betalen 24/7 het onbalanstarief voor alle stroom die we vanaf het grid trekken. Het is zaak dat het EMS er altijd voor zorgt dat de batterij op de laagste onbalansprijzen de accu laadt zodat wij de dag doorkomen wanneer die prijzen hoger zijn.
Auto laden moet je doen in de 7 minutenperioden waarin de accu ook laadt.
Klopt het zo?
En er mag nu ook wel wat gaan gebeuren op de onbalansmarkt, anders zit ik zo weer met een platte accu
:strip_exif()/f/image/gnYyDn16isn8PiuqZk1x5fHl.png?f=user_large)
En vwb autoladen: dat kan ook prima daarbuiten, maar dan komt het dus weer uit je accu.
[ Voor 19% gewijzigd door paQ op 02-12-2025 20:55 ]
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Vanavond zijn de epex prijzen wat hoger, toch wel benieuwd hoe dat gaat uitpakken, of wat er vanmiddag nog gaat gebeuren.
Dan had je waarschijnlijk liever vannacht nog iets bijgeladen... Hier nog op 35%, dus ik kan nog wel even wachten op wat activaties... maar hoop niet dat hij gaat activeren als straks de onbalansprijs 2 cent lager is als de hogere EPEX prijs...Yaay schreef op woensdag 3 december 2025 @ 13:23:
Hier is de batterij ondertussen op 5% beland, waardoor mijn huis nu vanuit het net gebruikt.
Vanavond zijn de EPEX prijzen wat hoger, toch wel benieuwd hoe dat gaat uitpakken, of wat er vanmiddag nog gaat gebeuren.
Ik ben toch malle pietje niet!
Nee hier aan begin van de hoge EPEX prijzen ook een platte accu helaasThe Legend schreef op woensdag 3 december 2025 @ 19:36:
Jullie zien hem dus niet iedere nacht bijladen? Het zou wel zonde zijn als het iedere keer de vraag blijft of ‘ie genoeg bijlaadt om de dure uren door te komen.
De EMS achtte 0,07 cent afgelopen nacht schijnbaar te hoog, terwijl het daarna alleen maar (veel) hoger werd.
Wordt aangepast heb ik te horen gekregen.
Herkansing komende nacht
edit:
Ja, herkansing komende nacht
[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 03-12-2025 19:54 ]
Waren er al aangeslotenen in Oktober die dan de afrekening ergens deze maand gaan krijgen?ibak schreef op maandag 3 november 2025 @ 09:48:
[...]
De maand afrekeningen gaan altijd met een maand verschil gebeuren omdat TenneT aan Balans dan eerst achteraf de juiste data verstrekt.
Dus we zien nu enkel een voorschot nota.
En dan is het even stil en komt de eerste afrekening na 2 maanden en daarna iedere maand met de gegevens van de voorgaande maand.
Aldus Don 😉
Als meelezer moet ik zeggen dat het BE concept mij ook heel erg aanspreekt, ondanks dat ik reeds fors in de huidige installatie heb geïnvesteerd. Een wissel is niet economisch maar het aansluiten via de EMS misschien wel maar dat zit helaas niet in het programma bij BE.
Ik zie van @paQ zulke mooie grafische weergaves voorbij komen, en vroeg mij af waarmee dat is gemaakt en weergegeven?
214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900
Uit de hand gelopen hobby van het maken van GUI in home assistantErsus schreef op woensdag 3 december 2025 @ 20:24:
[...]
Waren er al aangeslotenen in Oktober die dan de afrekening ergens deze maand gaan krijgen?
Als meelezer moet ik zeggen dat het BE concept mij ook heel erg aanspreekt, ondanks dat ik reeds fors in de huidige installatie heb geïnvesteerd. Een wissel is niet economisch maar het aansluiten via de EMS misschien wel maar dat zit helaas niet in het programma bij BE.
Ik zie van @paQ zulke mooie grafische weergaves voorbij komen, en vroeg mij af waarmee dat is gemaakt en weergegeven?
aka: "digitale poppenhuis" aldus mw. paQ
/f/image/z8OaOnq7CkOdB8NtwoSCDcRQ.png?f=fotoalbum_large)
![]() | ![]() |
[ Voor 44% gewijzigd door paQ op 03-12-2025 20:44 ]
Eerste nota was halve maand van oktober:Ersus schreef op woensdag 3 december 2025 @ 20:24:
[...]
Waren er al aangeslotenen in Oktober die dan de afrekening ergens deze maand gaan krijgen?
:strip_exif()/f/image/xdks3pxVlmMU19QmhtiJaLlT.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat gaat in de komende maanden zeker duurder worden want geen zon opbrengst, maar net als met salderen moet je het per jaar bekijken en de opbrengst van Afrr moet nog gaan starten in Maart of zo.
[ Voor 8% gewijzigd door ibak op 03-12-2025 20:32 ]
Dat is toch een heel mooi resultaat!ibak schreef op woensdag 3 december 2025 @ 20:30:
[...]
Eerste nota was halve maand van oktober:[Afbeelding]
Dat gaat in de komende maanden zeker duurder worden want geen zon opbrengst, maar net als met salderen moet je het per jaar bekijken en de opbrengst van Afrr moet nog gaan starten in Maart of zo.
€8,39 / 176kWh = €0,04767045455 per kWh ex btw
214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900
[ Voor 99% gewijzigd door paQ op 03-12-2025 21:03 ]
Hoezo wordt het aangepast? In wat voor zin.paQ schreef op woensdag 3 december 2025 @ 19:44:
[...]
Nee hier aan begin van de hoge EPEX prijzen ook een platte accu helaas
De EMS achtte 0,07 cent afgelopen nacht schijnbaar te hoog, terwijl het daarna alleen maar (veel) hoger werd.
Wordt aangepast heb ik te horen gekregen.
Herkansing komende nacht
edit:
Ja, herkansing komende nacht
in positieve zin0xygen500 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 21:21:
[...]
Hoezo wordt het aangepast? In wat voor zin.
Dat plaatje rechtsonder van de batterijpaQ schreef op woensdag 3 december 2025 @ 20:28:
[...]
Uit de hand gelopen hobby van het maken van GUI in home assistant
aka: "digitale poppenhuis" aldus mw. paQ
[Afbeelding]er wordt weer geladen
[Afbeelding] [Afbeelding]
Helaas weer met smeltzekeringen maar dat geven ze ook aan (automaten met forse meerprijs).
De monteur was goed op de hoogte met wat er tegenwoordig speelt, zo begon hij over loadbalancing in relatie tot mijn 1 fase omvormer(s) wat inderdaad een aandachtpunt is (3 op een eigen fase zou beter zijn).
Toen ik vroeg of hij de oude bedrading wilde achterlaten gaf hij me een handje dik soepel draad afgewerkt met adereindhulzen, klasse!
Wel logisch want ik had een hoofdschakelaar erin geschroefd die nog niet was aangesloten en hij begreep dat ik niet zonder gedoe verder kwam (ik had met de oude draden de hele groepenkast op 1 fase kunnen zetten).
Tijdens deze klus belde Balans over de vragen die ik mailde (hoe krijgen ze het voor elkaar
Vanwege mijn budget dat niet erg flexibel is vroeg ik of ze indien de verwachte 20m tot de schuur niet met de prijs van nog eens 10m wilden verhogen indien het 1 of 2m langer zou worden, dat kan bij mij per meter want het ging me om werkelijke kosten en niet een onnodig dure staffel.
Ook bleek dat alles wat er toch al bij hoort zoals ethernetkabels geen meerprijs hebben maar alleen de vermelde €100/10m of €200 bij off-grid.
Wat ik apart blijf vinden is dat off-grid niet tegelijk wordt aangesloten, ze trekken immers al de 5x10mm2 die alleen nog aan beide kanten vastgezet hoeft te worden (iets meer werk maar niet veel).
De off-grid kast is vooraf geassembleerd mee te nemen of ze doen dat ter plekke.
Door de verwarrende situatie (tegelijk meneer Liander naast me en Balans aan de telefoon) dacht ik niet aan hoe ze de kabels leggen als er een geul in een tuin komt en welke soort dat dan is (grondkabel, ethernet?).
Mijn ideetje om eventueel de pv dc kabels te verlengen werd afgeraden, dat geeft naast kosten meer verlies dan aansluiten op de Deye oplevert en idem om dit met AC via de GEN ingang te doen.
Dit omdat de Deye bij off-grid mijn oude SMA omvormers in storing stuurt en hij ze niet kan aansturen.
In theorie zou ik iets via modbus (tcp) kunnen brouwen maar da's niet eenvoudig als de Deye er niets mee kan.
Ultra Card, via HACS is de gemakkelijkste manier om op ongeveer hetzelfde uit te komen. De andere is de picture card met waardes erop, maar dan moet je prutsen met coordinaten.0xygen500 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 21:52:
[...]
Dat plaatje rechtsonder van de batterij
Ik heb hem ook voor mijn auto, warmtepomp en laadpaal gemaakt op dezelfde manier.
/f/image/uHxu7QLC9cLTcfSbuq7fg3AV.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 72% gewijzigd door Get!em op 03-12-2025 22:48 ]
Misschien eens in home assistant rond klooien om ook zo iets te krijgen.Get!em schreef op woensdag 3 december 2025 @ 22:46:
[...]
Ultra Card, via HACS is de gemakkelijkste manier om op ongeveer hetzelfde uit te komen. De andere is de picture card met waardes erop, maar dan moet je prutsen met coordinaten.
Ik heb hem ook voor mijn auto, warmtepomp en laadpaal gemaakt op dezelfde manier. [Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik ben van plan om een batterijsysteem in mijn woning te installeren en deze aanbieding van Balans Energie ziet er erg aantrekkelijk uit.
In het verleden had ik FrankEnergie in combinatie met de Eniris SmartGridOne EMS voor onbalanshandel, maar de resultaten waren zo teleurstellend dat ik uiteindelijk het hele systeem heb teruggestuurd.
Wat is jullie algemene mening over het systeem van Balans Energie?
Werkt het tot nu toe zoals verwacht?
Ik begrijp dat het nog in de bètafase zit en dus niet perfect hoeft te zijn, maar als jullie het vergelijken met het Zonneplan Nexus batterijsysteem: welke zouden jullie kiezen en waarom?
Dank voor het delen!ibak schreef op woensdag 3 december 2025 @ 20:30:
[...]
Eerste nota was halve maand van oktober:[Afbeelding]
Begrijp ik nu dat de netto door jou verbruikte 176 kWh je 8 euro nog iets ex btw heeft gekost incl salderen? Dan moet idd de aFRR wel loskomen, ik heb nu voor de hele maand oktober (364 kWh) 9 euro kale stroomprijs uitbetaald gekregen door Tibber.
Aan de andere kant had ik ook 385 kWh opwek, dus dat wordt met de accu straks ook voor een groot deel eigenconsumptie en na 1 jan 2027 betaal ik daar geen energiebelasting voor omdat ik het niet meer van het net afneem...
Correctie: oktober was 546 kWh opwek en netto 385 teruglevering
Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber
Ben nu aan het testen bij soc boven de 55%, autoladen @ 10A bij activatie.
Na activatie A 6A voor max 8 minuten.
Als geen nieuwe activatie dan uit, als wel nieuwe activatie terug naar 10A.
So far, so good.
/f/image/PseaWde2toJRW9ViJ4PLXmy6.png?f=fotoalbum_large)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
| alias: EV laden op EMS external power description: > Start laden op 10A wanneer external power ≥ 7000 W EN batterij-SOC > 55%. Wanneer external power < 7000 W: terug naar 6A, 8 minuten wachten, en stoppen als er geen nieuwe activatie komt. triggers: - entity_id: sensor.inverter_external_power trigger: state - entity_id: sensor.ev_charger_charger_status trigger: state - minutes: /5 trigger: time_pattern conditions: - condition: state entity_id: input_boolean.laden_op_ems_onbalans state: "on" actions: - variables: ext_power: "{{ states('sensor.inverter_external_power')|float(0) }}" active_threshold: 7000 target_a: 10 low_a: 6 soc: "{{ states('sensor.inverter_battery') | float(0) }}" soc_ok: "{{ soc > 55 }}" status: "{{ states('sensor.ev_charger_charger_status')|upper }}" is_laden: "{{ status == 'WORKING' }}" cur_a: "{{ states('number.de_ev_charger_charging_current')|float(0) }}" - choose: - alias: Start laden bij activatie conditions: - condition: template value_template: "{{ ext_power >= active_threshold }}" - condition: template value_template: "{{ soc_ok }}" sequence: - choose: - conditions: - condition: template value_template: "{{ cur_a != target_a }}" sequence: - target: entity_id: number.de_ev_charger_charging_current data: value: "{{ target_a }}" action: number.set_value - choose: - conditions: - condition: template value_template: "{{ not is_laden }}" sequence: - target: entity_id: switch.ev_charger_start_stop action: switch.turn_on - alias: Eindigen van activatie → terug naar 6A en wachten conditions: - condition: template value_template: "{{ ext_power < active_threshold }}" sequence: - choose: - conditions: - condition: template value_template: "{{ cur_a != low_a }}" sequence: - target: entity_id: number.de_ev_charger_charging_current data: value: "{{ low_a }}" action: number.set_value - delay: "00:08:00" - choose: - conditions: - condition: template value_template: > {{ states('sensor.inverter_external_power')|float(0) < active_threshold }} sequence: - choose: - conditions: - condition: template value_template: > {{ states('sensor.ev_charger_charger_status')|upper == 'WORKING' }} sequence: - target: entity_id: switch.ev_charger_start_stop action: switch.turn_off mode: restart |
[ Voor 75% gewijzigd door paQ op 04-12-2025 09:47 ]
Wel zie ik hetzelfde gedrag bij jou terug bij het activeren, max +/- 12000 watt uit de netaansluiting. Zal wel te maken hebben met de instelling "Grid Peak Shaving" die op de Deye staat, wordt ook door het EMS van Balans Energie elke keer terug gezet op 12.071 als je deze zelf handmatig verhoogd... Toch jammer van een netaansluiting die 17.250 Watt kan leveren...
:strip_exif()/f/image/Xlt7SHbThOT4lLYTSmfMHBk6.jpg?f=fotoalbum_large)
Verder zie ik hier deze nacht best wat minder gewenste activities(tussen 00:00 en 2:00) bij een onbalansprijs van > 0,10 cent en een accu percentage van < 20%...
https://www.bol.com/nl/nl...2B3Rm7EAQYByABEgLaWfD_BwE
Volgens mij 209 euro voor betaald op amazon.
Met alle kabels van echt serieus nette kwaliteit er al aan
Balans EMS bepaalt die external power per keer. Het is ook wel eens 8000, en sporadisch 6000, zodoende dat ik de drempel op 7000 heb gezet.
Als je accu leeg is, dan is het ook wel eens 15.000 of 16.000.
[ Voor 16% gewijzigd door paQ op 04-12-2025 10:20 ]
https://www.eigenhuis.nl/...isbatterij-wanneer-en-hoe
Dit strookt vrij goed met hoe het hier besproken is, maar dan in jip en jannektaal. Dit is de route die ik wil bewandelen (heb geen KOR op dit moment dus voor mij is het zo goed als easypeasylemonsquizy
Ik ben niet degene die je tagt, zover ik zelf heb onderzocht is dit momenteel dé goedkoopste batterij die je kan krijgen.fifthelement schreef op donderdag 4 december 2025 @ 11:11:
Hallo @paQ , kunt u mijn vraag bekijken?
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/84102488
Mijn aanbod bij Zonneplan was :
20kWh batterij - 10kW omvormer - € 6.925 (na BTW teruggave, deze voeren zij voor je uit)
Met een vendor-lockin. Zonder Zonneplan kan je vrij weinig met de Nexus (zie ook de algemene voorwaarden).
Saman Groep (Greenchoice):
23 kWh batterij - 12kW omvormer - € 7.300 (na BTW teruggave, deze voeren zij voor je uit)
een Dyness Tower Pro batterij met Solis omvormer
Balans Batterij:
48,2 kWh batterij - 12kW omvormer - € 5.999 (na BTW teruggave, zelf doen. Zie ook de rest van dit topic als je zoekt op BTW; mogelijk minder BTW terug)
Ik zou vooral kijken naar de overige voorwaarden. bij Balans zit je er bijvoorbeeld twee jaar aan vast. Kijk op/met welke markten ze werken en kijk naar de mogelijkheden van de batterij als je het energiecontract besluit op te zeggen.
[ Voor 3% gewijzigd door Source90 op 04-12-2025 11:46 ]
Ik heb ook met de bovenstaande partijen gesproken. Ik had zelfs een goedkeuring gegeven voor de Nexus zonneplan thuis accu van 30kWh (ik zou een van de eerste zijn met deze accu). 2 weken voor installatie afgezegd na wat weerstand over bedenktijd etc.Source90 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 11:26:
[...]
Ik ben niet degene die je tagt, zover ik zelf heb onderzocht is dit momenteel dé goedkoopste batterij die je kan krijgen.
Mijn aanbod bij Zonneplan was :
20kWh batterij - 10kW omvormer - € 6.925 (na BTW teruggave, deze voeren zij voor je uit)
Met een vendor-lockin. Zonder Zonneplan kan je vrij weinig met de Nexus (zie ook de algemene voorwaarden).
Saman Groep (Greenchoice):
23 kWh batterij - 12kW omvormer - € 7.300 (na BTW teruggave, deze voeren zij voor je uit)
een Dyness Tower Pro batterij met Solis omvormer
Balans Batterij:
48,2 kWh batterij - 12kW omvormer - € 5.999 (na BTW teruggave, zelf doen. Zie ook de rest van dit topic als je zoekt op BTW; mogelijk minder BTW terug)
Ik zou vooral kijken naar de overige voorwaarden. bij Balans zit je er bijvoorbeeld twee jaar aan vast. Kijk op/met welke markten ze werken en kijk naar de mogelijkheden van de batterij als je het energiecontract besluit op te zeggen.
Maar ze regelen allemaal de BTW teruggave via de centrale en ze doen allemaal dus aan die 15 euro/kwh forfait. Je bent nog steeds vrij om her via de centrale voor je Balans Energie systeem. Alleen de Tweakers hier zijn het niet eens met de 15 euro forfait die de Centrale rekent. Zelf doen is meer werk maar potentieel meer BTW teruggave dan dat het is geregeld bij de andere leveranciers via de Centrale.
Dus iedereen verkoopt op basis van ex. BTW prijzen. Maar pas veel later word het duidelijk dat je een stuk meer kwijt bent (15 eur/kwh)
[ Voor 5% gewijzigd door KoningSlakkie op 04-12-2025 13:54 ]
Oh wauw, ik heb echt uren aan de lijn gehangen met Zonneplan dat ik meer dan 20kWh wilde. Dit kon niet, want 20kWh was de max per huishouden.KoningSlakkie schreef op donderdag 4 december 2025 @ 12:23:
[...]
Ik heb ook met de bovenstaande partijen gesproken. Ik had zelfs een goedkeuring gegeven voor de Nexus zonneplan thuis accu van 30kWh (ik zou een van de eerste zijn met deze accu). 2 weken voor installatie afgezegd na wat weerstand over bedenktijd etc..
Zelf doen levert altijd meer op. Centrale factuurtje moet wel betaald worden toch?KoningSlakkie schreef op donderdag 4 december 2025 @ 12:23:
[...]
Ik heb ook met de bovenstaande partijen gesproken. Ik had zelfs een goedkeuring gegeven voor de Nexus zonneplan thuis accu van 30kWh (ik zou een van de eerste zijn met deze accu). 2 weken voor installatie afgezegd na wat weerstand over bedenktijd etc.
Maar ze regelen allemaal de BTW teruggave via de centrale en ze doen allemaal dus aan die 15 euro/kwh forfait. Je bent nog steeds vrij om her via de centrale voor je Balans Energie systeem. Alleen de Tweakers hier zijn het niet eens met de 15 euro forfait die de Centrale rekent. Zelf doen is meer werk maar potentieel meer BTW teruggave dan dat het is geregeld bij de andere leveranciers via de Centrale.
Er is vooralsnog niet veel over te zeggen. Alleen met onbalanshandel zal de terugverdientijd niet onder de 10 jaar liggen. Met de aFRR-handel (vanaf februari) zal de terugverdientijd wellicht korter worden. Het is dan ook een pilot waar enige risico in zit. Maar als het met Balans niets wordt kun je na twee jaar altijd overstappen naar andere EMS. Zoals Don Molenaar (eigenaar) al zei: als het misloopt heb je een goedkope grote thuisbatterij.fifthelement schreef op donderdag 4 december 2025 @ 00:06:
Hallo allemaal,
Ik ben van plan om een batterijsysteem in mijn woning te installeren en deze aanbieding van Balans Energie ziet er erg aantrekkelijk uit.
In het verleden had ik FrankEnergie in combinatie met de Eniris SmartGridOne EMS voor onbalanshandel, maar de resultaten waren zo teleurstellend dat ik uiteindelijk het hele systeem heb teruggestuurd.
Ik begrijp dat het nog in de bètafase zit en dus niet perfect hoeft te zijn, maar als jullie het vergelijken met het Zonneplan Nexus batterijsysteem: welke zouden jullie kiezen en waarom?
Inderdaad. Die 15 euro is voor een relatief grote en goedkope accu echt te veel in mijn beleving.KoningSlakkie schreef op donderdag 4 december 2025 @ 12:23:
[...]
Ik heb ook met de bovenstaande partijen gesproken. Ik had zelfs een goedkeuring gegeven voor de Nexus zonneplan thuis accu van 30kWh (ik zou een van de eerste zijn met deze accu). 2 weken voor installatie afgezegd na wat weerstand over bedenktijd etc.
Er blijft ook niet veel meer over aan BTW-teruggave in dat geval. Voor een accu van 5kWh waar je bij 4000 (en 800 euro BTW) euro voor betaal is je forfait 75 euro op 800 euro BTW. Te doen dus. In ons geval is dat 750 euro forfait op 1200 euro BTW, dat is een flinke hap. De Centrale dacht bij de BD met dit forfait natuurlijk voor iedereen aan de veilige kant te zitten.
Die 750 euro geldt wel voor een vol jaar. Je hoeft geen vol jaar forfait te verrekenen als je snel in de KOR gaat.
Was bij de belastingdienst gaan werken omdat hij er een hekel aan had ;-)
Voorlopig nog lastig om te zeggen, na twee weken ervaring vind ik het handelen met onbalans een mooi principe. Soms gaat het de goede kant op, en een andere keer valt het juist wat duurder uit.fifthelement schreef op donderdag 4 december 2025 @ 00:06:
Hallo allemaal,
Het systeem van Deye vind ik in elk geval een mooi systeem, maar deze had ik al in gedachte voordat ik uberhaupt van balansenergie had gehoord. De prijs is erg netjes, maar zoals je ook aan mijn berekening jeeedeee in "Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie" kan zien is terugverdienen zonder de bonus nog wel een dingetje....
Ik hou zelf wel van een gokje, ben ook actief op de beurs, en vond 7K als investering wel leuk om te proberen... Dit klinkt wellicht gek, maar is wel hoe ik er in zit. Verder zijn zonnepanelen, en zoveel mogelijk onafhankelijk van het net zijn ook mijn hobby.
Heb je ook zonnepanelen, en kan je de energie daarvan goed gebruiken om b.v. 's avonds je auto te laden dan scheelt dit je de energiebelasting. Verder is maar de vraag hoe de Balansbatterij zich in de zomer gaat gedragen... Vannacht geladen voor 10-11 cent, terwijl de accu nu al bijna vol zit en maar net de zonne opwek kwijt kan...
Kan je nagaan wat de TVT van andere bedrijven / merken zijn, die betalen fors meer per kWh ....JeVe schreef op donderdag 4 december 2025 @ 13:08:
[...]
Er is vooralsnog niet veel over te zeggen. Alleen met onbalanshandel zal de terugverdientijd niet onder de 10 jaar liggen. Met de aFRR-handel (vanaf februari) zal de terugverdientijd wellicht korter worden. Het is dan ook een pilot waar enige risico in zit. Maar als het met Balans niets wordt kun je na twee jaar altijd overstappen naar andere EMS. Zoals Don Molenaar (eigenaar) al zei: als het misloopt heb je een goedkope grote thuisbatterij.
Bijna alle verkopers wijzen nog naar die toko ook, natuurlijk omdat het ze dan geen tijd kost.
Ik ga denk ik het 1e jaar(tje) zelf btw administreren en heel snel na de aankoop de KOR in, dat kan kennelijk na een kwartaal maar daar kan ik nog tot eind februari over dubben.
Ik zou ook voor de korte route gaan. Even paar kwartalen BTW invullen en klaar is Kees.Speedy-Andre schreef op donderdag 4 december 2025 @ 18:49:
Iedereen tuint er blijkbaar in, dat forfait was van toepassing op zonnepanelen en omdat DC te lui is om iets voor batterijen te calculeren laten ze je leeglopen met een onnodig en foutief toegepast forfait.
Bijna alle verkopers wijzen nog naar die toko ook, natuurlijk omdat het ze dan geen tijd kost.
Ik ga denk ik het 1e jaar(tje) zelf btw administreren en heel snel na de aankoop de KOR in, dat kan kennelijk na een kwartaal maar daar kan ik nog tot eind februari over dubben.
Althans als dat überhaupt iemand gaat opvallen...
Ik en anderen hebben 500 euro ingevuld.epicfailguy23 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 19:51:
Ik ben bezig met de opgaaf startende onderneming aan te vragen om een btw nr te krijgen. Nu is de vraag: wat is de verwachte omzet? Is dat de 1500euro waar balans mee schermt? Schatting van de kosten is de installatie kosten. Correct of moet ik iets anders invullen?
Kosten laten we dan nog even in het midden. Ben benieuwd wat daar op de factuur zal komen staan.
Vergeet even het verlies percentage dat je ziet. Dat is net wat ik probeer te berekenen.
Ik denk dat ik vooral moet zoeken in de verhoudingen tussen battery power, internal power en external power, maar na uren staren naar allerlei situaties weet ik niet meer precies waar ik nou naar kijk.
/f/image/iCXmMuG3hGHuT5zuQnxMSP2f.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/mnoBVMv4KXUlLHvIuuZJO25i.png?f=fotoalbum_large)
Deze screenshots zitten 10 sec uit elkaar.
External power 'gaat mee' met de grid import (P1). Het verschil daar tussen 'betekent iets', maar ben er nog niet achter wat precies.
Even mee redeneren:paQ schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 09:57:
Kan iemand met me meedenken adhv deze twee momentopnames?
Vergeet even het verlies percentage dat je ziet. Dat is net wat ik probeer te berekenen.
Ik denk dat ik vooral moet zoeken in de verhoudingen tussen battery power, internal power en external power, maar na uren staren naar allerlei situaties weet ik niet meer precies waar ik nou naar kijk.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Deze screenshots zitten 10 sec uit elkaar.
External power 'gaat mee' met de grid import (P1). Het verschil daar tussen 'betekent iets', maar ben er nog niet achter wat precies.
Je battery is discharging, je pv produceert , je external power geeft een veel kleinere waarde aan dus je hebt huisverbruik t.w.v. discharge + pv + import - export.
Je huisverbruik is variabel, je pv productie is variabel. Je batterij probeert obv external power de boel op NOM te sturen.
Timing wordt hier belangrijk, zeker gezien je het hebt over 10 seconden en de variabiliteit in verbruik en productie.
Wat is de frequentie van de external power meter? En wat is de frequentie van uitlezen van p1. En zijn de momenten van uitlezen gelijk , of liggen die seconden uitelkaar.
[ Voor 29% gewijzigd door Get!em op 05-12-2025 10:24 ]
Hier nog even een illustratie:Get!em schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 10:20:
[...]
Even mee redeneren:
Je battery is discharging, je pv produceert , je external power geeft een veel kleinere waarde aan dus je hebt huisverbruik t.w.v. discharge + pv + import - export.
Je huisverbruik is variabel, je pv productie is variabel. Je batterij probeert obv external power de boel op NOM te sturen.
Timing wordt hier belangrijk, zeker gezien je het hebt over 10 seconden en de variabiliteit in verbruik en productie.
Wat is de frequentie van de external power meter? En wat is de frequentie van uitlezen van p1. En zijn de momenten van uitlezen gelijk , of liggen die seconden uitelkaar.
Hw P1 meter op dsmr 4.2 dus 10 seconden, maar hij mist ook wel eens een uitlees.
M1 meter SolarEdge die ik via modbus veel vaker uitlees. Beide zitten direct na hoofdaansluiting en ik heb nog geen batterij. Er lijkt zowel in timing als in resolutie een flink verschil te zijn.
:strip_exif()/f/image/ALDCJ1gFIXpGwzaBNTfooVKp.jpg?f=fotoalbum_large)
Voor sturing is de M1 veel beter, maar je wordt afgerekend op wat p1 heeft gemeten.
[ Voor 4% gewijzigd door Get!em op 05-12-2025 11:46 ]
Dat zie je ook terug in het dashboard. De resolutie is serieus hoog.
Maar HA elke 5 sec, net als de solarman integratie en ook de HW meter.
[ Voor 24% gewijzigd door paQ op 05-12-2025 12:12 ]
Waarschijnlijk is da took een voorwaarde van tennet om bsp te wordenpaQ schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 12:04:
De modbusmeter / EMS registreert elke seconde.
Dat zie je ook terug in het dashboard. De resolutie is serieus hoog.
Maar HA elke 5 sec, net als de solarman integratie en ook de HW meter.
Mijlpaal: 1 MW officieel bereikt, start TenneT kwalificatietest
We hebben inmiddels 100 installaties gerealiseerd, daarmee zijn we voorbij de 1 MW aan geïnstalleerd vermogen gegaan. Eind aankomende week is de BSP-kwalificatietest met TenneT gepland. Tijdens deze test laten we zien dat wij op commando met alle Balans-systemen stabiel 1 MW kunnen opnemen van het net én stabiel 1 MW kunnen terugleveren aan het net.
Na afloop leveren we een gedetailleerd testrapport aan bij TenneT. We verwachten dat we eind januari / begin februari officieel BSP zijn. We zullen op korte termijn een uitgebreid bericht sturen hoe het is gegaan en wat dit gaat betekenen voor jou als klant.
Ik ben wel benieuwd hoe ze aan de gestelde 50MW willen komen in 2026. Er zal dan ongelofelijk hard aan moeten worden getrokken of ze gaan andere oplossingen verzinnen.
Welke 50MW?Wolly schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 15:04:
[...]
Ik ben wel benieuwd hoe ze aan de gestelde 50MW willen komen in 2026. Er zal dan ongelofelijk hard aan moeten worden getrokken of ze gaan andere oplossingen verzinnen.
https://persportaal.anp.n...uiskamers-in-nieuwe-pilotIn de pilotfase worden 120 thuisbatterijen van elk 48,2 kWh gekoppeld tot één virtuele batterij van 5,8 MWh opslagcapaciteit en 1,5 MW vermogen. Het doel is in 2026 ten minste 50 MW flexibel vermogen beschikbaar te hebben
Moeten nog circa 3800 aansluitingen bij komen binnen het jaar om dat te halen (ze spreken over 50MW vermogen, niet opslagcapaciteit).
Ik schat in dat er een handjevol investeerders/early adopters zijn zoals wij, maar dat het gros van de mensen helemaal nog niet bezig is met batterijopslag (laat staan 48kWh).
[ Voor 20% gewijzigd door Source90 op 05-12-2025 15:30 ]
Het kan natuurlijk marketing prietpraat zijn maar dan loop je afbreukrisico bij het niet halen van het gestelde doel.Source90 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 15:28:
Wel eens met Wolly, als er in ruim een half jaar net 120 stuks zijn geplaatst voor 1,5MW vermogen en ze willen binnen het jaar dit 50x zo groot uit hebben gerold voor einde2026, vind ik dat ook op zijn minst ambitieus te noemen.
Moeten nog circa 3800 aansluitingen bij komen binnen het jaar om dat te halen (ze spreken over 50MW vermogen, niet opslagcapaciteit).
Ik schat in dat er een handjevol investeerders/early adopters zijn zoals wij, maar dat het gros van de mensen helemaal nog niet bezig is met batterijopslag (laat staan 48kWh).
Het kan ook zo zijn dat ze met de prijs gaan stunten of een paar grootverbruikers met zeecontainers gaan uitrusten. 4000 aansluitingen erbij in een jaar met bijbehorend installatiewerk is met het huidige proces in mijn ogen niet mogelijk.
1 MW vermogen is behaald & referral cashback van €100
1 MW bereikt: deze week de BSP-kwalificatietest bij TenneT. €100 cashback bij een succesvolle doorverwijzing.
Mijlpaal: 1 MW officieel bereikt, start TenneT kwalificatietest
We hebben inmiddels 100 installaties gerealiseerd, daarmee zijn we voorbij de 1 MW aan geïnstalleerd vermogen gegaan. Eind aankomende week is de BSP-kwalificatietest met TenneT gepland. Tijdens deze test laten we zien dat wij op commando met alle Balans-systemen stabiel 1 MW kunnen opnemen van het net én stabiel 1 MW kunnen terugleveren aan het net.
Na afloop leveren we een gedetailleerd testrapport aan bij TenneT. We verwachten dat we eind januari / begin februari officieel BSP zijn. We zullen op korte termijn een uitgebreid bericht sturen hoe het is gegaan en wat dit gaat betekenen voor jou als klant.
Deel Balans Energie met je vrienden en familie: €100 cashback bij doorverwijzingen!
Vertel het vooral door aan vrienden of familie die ook zonnepanelen hebben of hun energierekening willen verlagen. Met de Balans Batterij van 48,2 kWh en 12 kW omvormer haal je een compleet slim energiesysteem in huis. De actieprijs van € 5.999 is inclusief standaard installatie (na btw-teruggave). Met dezelfde voorwaarde: geen aanbetaling, pas betalen na plaatsing.
Als jij iemand doorverwijst en die installatie wordt daadwerkelijk geïnstalleerd, dan ontvang jij €100 cashback.
- Cashback geldt wanneer de installatie bij je doorverwezen contact daadwerkelijk geplaatst is
- Dit geldt voor alle reserveringen geplaatst vanaf 17-11
Doorverwijzen is simpel: laat je contact bij aanmelding jouw volledige naam invullen bij “Wie heeft je doorverwezen?” .
Samen brengen we Nederland in Balans.
Met vriendelijke groet,
Don Molenaar
Balans Energie
Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme
Ik wil best wel nog 2 modules voor een zeer schappelijk prijsje erbij hebben hoorWolly schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 15:04:
[...]
94 kWh, dan heb ik zo goed als geen teruglevering meer in de zomer
Want jij verbruikt zoveel in de avonduurtjes in juli?blue eyes schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 16:26:
[...]
Ik wil best wel nog 2 modules voor een zeer schappelijk prijsje erbij hebben hoor![]()
Nee, maar dan wordt zo goed als alles opgeslagen in de accu, ipv teruggeleverd tegen wellicht negatieve prijzen in de zomer.Wolly schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 16:32:
[...]
Want jij verbruikt zoveel in de avonduurtjes in juli?
Ik heb dagen met 120 kWh opwek.
Wat nu als de accu vol zit, prijzen niet goed, ik nog volop productie heb? Dan heb ik teruglevering tegen soms zelfs negatieve prijzen, dus betalen...
Mijn omvormer, SMA, is niet slim, ik kan de panelen niet afschakelen.
Nu is dit geen schokkend bedrag op de zomer heen, een accu hiervoor aanschaffen kan nooit uit - maar in theorie, als je accu opslag groot genoeg is, klan je alle opwek kwijt en 'avonds, nacht terugleveren
Kan inderdaad nooit uit, vandaar hier ook niet een extra module ondanks dagen met > 100 kWh opwek. Enphase kan ik uitzetten, en theoretisch de panelen op de Deye ook. Blijft de SolarEdge over waar ik nog naar kan kijken, hoe ik die kan gaan regelen.blue eyes schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 16:42:
[...]
Nee, maar dan wordt zo goed als alles opgeslagen in de accu, ipv teruggeleverd tegen wellicht negatieve prijzen in de zomer.
Wat nu als de accu vol zit, prijzen niet goed, ik nog volop productie heb? Dan heb ik teruglevering tegen soms zelfs negatieve prijzen, dus betalen...
Nu is dit geen schokkend bedrag op de zomer heen, een accu hiervoor aanschaffen kan nooit uit - maar in theorie, als je accu opslag groot genoeg is, klan je alle opwek kwijt en 'avonds, nacht terugleveren
Om teruglevering met negatieve prijzen te voorkomen ga ik een zwembadheater kopen mocht dat nodig zijn. Wellicht twee keer 6 kW die ik dan via Home Assistent aan en uit kan zetten als de auto niet thuis of al vol is 😀
De kosten voor ombouw, bekabeling, is al bijna identiek aan 1 extra accu van 16 kWh.... Tja.
Ik kijk het eerst even aan, ik zie het wel na een tijdje. Ik heb 115 dagen met meer opwek dan de 64 kWh accu. Van deze dagen gaat uiteraard ook nog het thuis gebruik af.
En waar mogelijk, op thuiswerkdagen de auto aan de lader. Hoeveel dagen blijven dan over? En hoeveel gaat dat kosten?
Dat zijn gevoelsmatig niet de extreme kosten.
Aankijken dus.
Ik ben wel heel benieuwd hoe dat terugleveren van zonnestroom eruit gaat zien.blue eyes schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 16:42:
[...]
Nee, maar dan wordt zo goed als alles opgeslagen in de accu, ipv teruggeleverd tegen wellicht negatieve prijzen in de zomer.
Balans kan de batterij niet tot 100% te vullen, er moet altijd marge zijn voor de balanceringsdienst maar hoeveel?
Kunnen we er vanuit gaan dat Balans de batterij zo aanstuurt dat baren zonnige dag de batterij in de avond/nacht flink geleegd wordt? Op de website staat geschreven dat ze de goedkoopste inkoopprijs proberen te realiseren maar dat betekent niet automatisch dat ze ook de goedkoopste verkoopprijs proberen te realiseren (terwijl ik wel denk dat daar een deel van de businesscase zit)
Maar ik heb en ga mij er niet in verdiepen - ik ga nu, itt andere keren, gewoon volgen ipv verdiepen
Het kan zijn dat er veel mensen (buiten ons als early adapters) het nog wat vroeg vinden nu.Source90 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 15:28:
Wel eens met Wolly, als er in ruim een half jaar net 120 stuks zijn geplaatst voor 1,5MW vermogen en ze willen binnen het jaar dit 50x zo groot uit hebben gerold voor einde2026, vind ik dat ook op zijn minst ambitieus te noemen.
Die denken: eerst nog een jaartje salderen, en de batterij prijzen dalen misschien nog en de berichten over anderen in de media worden op alles gespiegeld en kost tijd om te ontwarren..
Ik denk dat veel mensen in één golf tot ontdekking komen dat ze hier graag met ons aan meedoen maar dat momentum is nog even wachten.
Voor nu even denk ik van ons allen een dikke felicitatie aan Don en collega Guust en de installatie teams, 👏
[ Voor 4% gewijzigd door ibak op 05-12-2025 18:51 ]
En ze doen nu ook refferals dus mond tot mond reclame gaat ook toenemen.ibak schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 18:24:
[...]
Het kan zijn dat er veel mensen (buiten ons als early adapters) het nog wat vroeg vinden nu.
Die denken: eerst nog een jaartje salderen, en de batterij prijzen dalen misschien nog en de berichten over anderen in de media worden op alles gespiegeld en kost tijd om te ontwarren..
Ik denk dat veel mensen in één golf tot ontdekking komen dat ze hier graag met ons aan meedoen maar dat momentum is nog even wachten.
Voor nu even denk ik van ons allen een dikke felicitatie aan Don en collega Guust en de installatie teams, 👏
Dat begint pas echt te lopen als er bewijsbare inkomsten zijn uit het handelsdeel. Zoals al doorgerekend moet daar de verkorte tijd vandaan komen waarin de batterij ook daadwerkelijk je energierekening omlaag brengt na investeringen.0xygen500 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 19:21:
[...]
En ze doen nu ook refferals dus mond tot mond reclame gaat ook toenemen.
De mensen die ik spreek hierover wachten idd op goedkopere batterijen of op batterijen met andere technologie (zout, solid state etc), zonder Lithium.ibak schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 18:24:
[...]
Het kan zijn dat er veel mensen (buiten ons als early adapters) het nog wat vroeg vinden nu.
Of idd nu nog niet vanwege salderen.
Ook hier is 2026 goedkoper zonder batterij, maar de korting op de batterij is hoger dan de winst bij salderen. En in 2027 gaat t pas echt lopen. Ik heb voor mezelf gunstige en ongunstige scenario’s 5 jaar vooruit gerekend, en er is nog steeds 30% kans dat de batterij onvoordeliger is. Maar de winst is dan is er wel meer eigen zonne-energie en lagere co2. Op dat laatste punt was hier in huis discussie ivm de productie van de batterij.
Voordeel va de balans batterij is gewoon dat je, als de handel via afrr niet doorgaat of niet doet wat je verwacht, de aansturing als of zelf kunt doen met slimmigheden in DayaheadOptimizer of EVCC optimizer (de extra module die nog in beta is).
[ Voor 11% gewijzigd door Get!em op 05-12-2025 19:46 ]
Erg benieuwd naar jouw YAML en evt. verdere ervaringen.jeeedeee schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 10:18:
Zelf heb ik inmiddels een automation in HA werkend die de Zappi bijschakeld als de Deye start met laden. Dit werkt redelijk goed, als ik verder ben post ik hier wel wat meer over. De statistiek van 30/11 waarbij ik de auto heb volgeladen lijkt positief uit te vallen, 63 kWh geïmporteerd voor een prijs onder de 0 euro![]()
[Afbeelding]
Ik heb nu onderstaande automation gemaakt, ik switch naar de Eco stand als er voor 5 sec. meer dan 4000 watt de batterij in gaat, ik had eerder een hogere waarde (6000) maar zie als er dan een activatie plaatsvindt, het vermogen wat de batterij in gaat rond 5000 watt zweeft (en ook 5000 naar de auto) waardoor bij een drempelwaarde van 6000 er snel weer gestopt wordt.
Benieuwd naar jouw automation en afwegingen.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
| - id: '1764707237890'
alias: Zappi start als batterij meer dan 4000 watt laad
description: Schakel Zappi naar Eco als de batterij meer dan 4000W laad gedurende 5 seconden
trigger:
- platform: numeric_state
entity_id: sensor.deye_omvormer_internal_power
above: 4000
for:
hours: 0
minutes: 0
seconds: 5
condition: []
action:
- service: select.select_option
target:
entity_id: select.myenergi_zappi_26869168_charge_mode
data:
option: Eco
- id: '1764707437975'
alias: Zappi stop bij batterij <4000 laden
description: Schakel Zappi uit als de batterij minder dan 4000W laadt gedurende 10 minuten
trigger:
- platform: numeric_state
entity_id: sensor.deye_omvormer_internal_power
below: 4000
for:
hours: 0
minutes: 10
seconds: 0
condition: []
action:
- service: select.select_option
target:
entity_id: select.myenergi_zappi_26869168_charge_mode
data:
option: Stopped |
Overigens nog steeds benieuwd of het switchen tussen laden en stoppen op de Zappi nog van negatieve invloed is op componenten in de EV. Het is me ook niet helemaal duidelijk of de sessie (vanuit de auto gezien) daadwerkelijk stopt of enkel in een soort sluimerstand terecht komt, en bij opstarten dus niet een nieuwe handshake hoeft te doen? (Wat mogelijk minder impact heeft op de onderdelen zoals het relais)?
Wat zijn jullie gedachten daarover?
[ Voor 9% gewijzigd door Yaay op 05-12-2025 20:53 ]
Ik laad hier al met EVCC in blokken obv CO2 mix api. De sessie wordt gestart op moment dat ik inplug en gepauzeerd door evcc op moment dat t niet uitkomt qua kosten/co2. Aansturing gaat soepel. Laadpaal Peblar en auto Kia Niro. Enige is dat Kia klaagt over een stroom onderbreking bij laden, maar gezien de melding “mogelijk heb je niet betaald” lijkt t erop dat ze met het scenario van onderbreken rekening hebben gehouden.Yaay schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 20:32:
[...]
Erg benieuwd naar jouw YAML en evt. verdere ervaringen.
Ik heb nu onderstaande automation gemaakt, ik switch naar de Eco stand als er voor 5 sec. meer dan 4000 watt de batterij in gaat, ik had eerder een hogere waarde (6000) maar zie als er dan een activatie plaatsvindt, het vermogen wat de batterij in gaat rond 5000 watt zweeft (en ook 5000 naar de auto) waardoor bij een drempelwaarde van 6000 er snel weer gestopt wordt.
Benieuwd naar jouw automation en afwegingen.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37- id: '1764707237890' alias: Zappi start als batterij meer dan 4000 watt laad description: Schakel Zappi naar Eco als de batterij meer dan 4000W laad gedurende 5 seconden trigger: - platform: numeric_state entity_id: sensor.deye_omvormer_internal_power above: 4000 for: hours: 0 minutes: 0 seconds: 5 condition: [] action: - service: select.select_option target: entity_id: select.myenergi_zappi_26869168_charge_mode data: option: Eco - id: '1764707437975' alias: Zappi stop bij batterij <4000 laden description: Schakel Zappi uit als de batterij minder dan 4000W laadt gedurende 10 minuten trigger: - platform: numeric_state entity_id: sensor.deye_omvormer_internal_power below: 4000 for: hours: 0 minutes: 10 seconds: 0 condition: [] action: - service: select.select_option target: entity_id: select.myenergi_zappi_26869168_charge_mode data: option: Stopped
Overigens nog steeds benieuwd of het switchen tussen laden en stoppen op de Zappi nog van negatieve invloed is op componenten in de EV. Het is me ook niet helemaal duidelijk of de sessie (vanuit de auto gezien) daadwerkelijk stopt of enkel in een soort sluimerstand terecht komt, en bij opstarten dus niet een nieuwe handshake hoeft te doen? (Wat mogelijk minder impact heeft op de onderdelen zoals het relais)?
Wat zijn jullie gedachten daarover?
Ik hoop straks de API van Don ook naar evcc te kunnen koppelen. En dat die dan bijdraagt aan de geplande laadsessie.
Een doelstelling niet behalen betekent niet dat het geen succesvolle pilot is. Bij minder kan het nog steeds doorgang vinden en de pilot verlengd wordt.Source90 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 15:28:
Afgelopen week heb ik op mijn werk dit concept ook ter sprake gebracht. 5 dagen later 4 nieuwe aanmeldingen. Het kan snel gaan, heel snel, kijk maar eens bij Quatt hoe snel dat ging.
In the end, een grote batterij voor weinig, wel of geen pilot
__/`\__/`\__
Has beter ff kunnen wachten. Dan had je 400 euro gekregenMistacal schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 21:20:
[...]
Een doelstelling niet behalen betekent niet dat het geen succesvolle pilot is. Bij minder kan het nog steeds doorgang vinden en de pilot verlengd wordt.
Afgelopen week heb ik op mijn werk dit concept ook ter sprake gebracht. 5 dagen later 4 nieuwe aanmeldingen. Het kan snel gaan, heel snel, kijk maar eens bij Quatt hoe snel dat ging.
In the end, een grote batterij voor weinig, wel of geen pilot
Als jij iemand doorverwijst en die installatie wordt daadwerkelijk geïnstalleerd, dan ontvang jij €100 cashback.0xygen500 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 21:26:
[...]
Has beter ff kunnen wachten. Dan had je 400 euro gekregen
- Cashback geldt wanneer de installatie bij je doorverwezen contact daadwerkelijk geplaatst is
Doorverwijzen is simpel: laat je contact bij aanmelding jouw volledige naam invullen bij “Wie heeft je doorverwezen?” .
met extra accu's modules maakt jij de teruglevercapaciteit niet groter hoor, deze blijft nl. 12KW zolang je je huidige systeem blijft uitbreiden ipv een 2e systeem laat plaatsen.blue eyes schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 16:26:
[...]
Ik wil best wel nog 2 modules voor een zeer schappelijk prijsje erbij hebben hoor![]()
Ik wacht overigens al meer dan 5 weken op een telefoontje van de installateur. Nu begreep ik van Don dat er vertraging is, maar zijn er meer die zo lang in de wacht staan? (Regio Zuid Holland)
Van klussen krijg je grijze haren
Handelstechnisch niet het beste wellicht
Ah dacht vanaf 17-12blue eyes schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 22:30:
[...]
Als jij iemand doorverwijst en die installatie wordt daadwerkelijk geïnstalleerd, dan ontvang jij €100 cashback.
17-11 ging de prijs nar €5999, waar zouden ze die cashback van betalen?
Ik moet toch eens gaan nadenken, 2 collegas hebben er ook een aangeschaft dankzij mij en zijn over 1 week geïnstalleerd. En een klant waar ik werk heeft er 6 gekochte. Helaas is de datum wel aan het begin geweest van dit topic, dus ik kan denk ik fluiten naar men cashback
Het verschil in opbrengst met of zonder afrr zal voor ons deelnemers een vele malen groter verschil zijn per jaar en dat x vele jaren.epicfailguy23 schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 08:21:
[...]
Ik moet toch eens gaan nadenken, 2 collegas hebben er ook een aangeschaft dankzij mij en zijn over 1 week geïnstalleerd. En een klant waar ik werk heeft er 6 gekochte. Helaas is de datum wel aan het begin geweest van dit topic, dus ik kan denk ik fluiten naar men cashback
Dat kan weleens om meer als 1000,- per jaar gaan x aantal jaren.
Dus dat het een succes wordt dank aangedragen klanten is van veel groter gewicht voor jezelf als de cashback.
Ik maak me er tenminste niet druk om daarom.
Waarschijnlijk gun ik het zelfs de deelnemende collega of vriend, of gaan we van eten of zo.
[ Voor 5% gewijzigd door ibak op 06-12-2025 09:24 ]
Het is mij gelukt m’n oude SE7K uit 2016 (met lcd display) middels lokaal modbus tcp aan te sturen. Ik moest er een firmware upgrade voor uitvoeren (open schroeven, sd-kaartje eruit halen en voorzien van nieuwe image) om de modbus tcp optie zichtbaar te krijgen in het lcd menu. Daarmee kan ik nu sturen op “active power limit). Hiermee kan je de output procentueel gezien knijpen. Tot volledig uit indien gewenst.jeeedeee schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 17:05:
[...]
Kan inderdaad nooit uit, vandaar hier ook niet een extra module ondanks dagen met > 100 kWh opwek. Enphase kan ik uitzetten, en theoretisch de panelen op de Deye ook. Blijft de SolarEdge over waar ik nog naar kan kijken, hoe ik die kan gaan regelen.
Ik hoop het ook, maar ik verwacht het niet. De 1e twee jaar zal de aFFR nog wel een succes zijn. Maar ik lees ook regelmatig dat er her en der in het land grote accu's worden geplaatst die ook een aanbod gaan doen aan Tennet. Uiteindelijk heeft Tennet zoveel keuze in balanserings cappaciteit dat de hoogste aanbodsprijs steeds verder zal zakken. Misschien dat BE juist met niet al te groot aanbod de restjes kan opvullen. Bij mij komen ze in het nieuwe jaar installeren. Ik doe vooral mee voor een mooi systeem om mijn zonnestroom meer zelf te gebruiken. Ik kijk het 2 jaar aan en bekijk wat dan het beste aanbod is. Door afschaffen saldering moeten we allemaal wat, toch?ibak schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 09:21:
[...]
Het verschil in opbrengst met of zonder afrr zal voor ons deelnemers een vele malen groter verschil zijn per jaar en dat x vele jaren.
Dus dat het een succes wordt dank aangedragen klanten is van veel groter gewicht voor jezelf als de cashback.
Waarschijnlijk gun ik het zelfs de deelnemende collega of vriend, of gaan we van eten of zo.
Early adopters hebben in het eerste jaar goed geld verdiend. Op dit moment klagen er veel. Teveel aanbieders inmiddels, lucratieve is al weg.
We gaan het zien. Ik heb geen grote verwachtingen, doe graag mee, heb veel kWh voor een lage prijs en ben minder afhankelijk dadelijk.
Ik lees met plezier mijn waarschuwingen terug in het Nexus topic ;-)blue eyes schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 12:37:
Early adopters hebben in het eerste jaar goed geld verdiend. Op dit moment klagen er veel. Teveel aanbieders inmiddels, lucratieve is al weg.
(Daar was erg weinig steun voor
Als balans weinig anders gaat zijn... sja... dat wist ik van tevoren.
Ik maak mij ook niet zo druk om, ik heb het tegen de andere mensen ook gezegd omdat ik graag wens dat een succes wordt. Mijn vrouw grapte alleen dat ik er al genoeg gesleten had aan andere dus waar blijft de vergoedingibak schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 09:21:
[...]
Het verschil in opbrengst met of zonder afrr zal voor ons deelnemers een vele malen groter verschil zijn per jaar en dat x vele jaren.
Dus ik blijf op dezelfde manier enthousiast en wie weet zit er inderdaad een etentje in
Ik heb toch wel hoop genoeg dat het een veeljarig plezier kan opleveren.E-Transitie schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 12:29:
[...]
Ik hoop het ook, maar ik verwacht het niet. De 1e twee jaar zal de aFFR nog wel een succes zijn. Maar ik lees ook regelmatig dat er her en der in het land grote accu's worden geplaatst die ook een aanbod gaan doen aan Tennet. Uiteindelijk heeft Tennet zoveel keuze in balanserings cappaciteit dat de hoogste aanbodsprijs steeds verder zal zakken. Misschien dat BE juist met niet al te groot aanbod de restjes kan opvullen. Bij mij komen ze in het nieuwe jaar installeren. Ik doe vooral mee voor een mooi systeem om mijn zonnestroom meer zelf te gebruiken. Ik kijk het 2 jaar aan en bekijk wat dan het beste aanbod is. Door afschaffen saldering moeten we allemaal wat, toch?
Ok eens dat het zou kunnen dat het wat verminderd maar deste beter er vroeg bij te zijn.
Qua langjarig vooruitzicht schrijft TenneT op zijn site dit:
Ja, ik was daar (in Nexus topic) in het begin ook wel hoopvol maar ook wel sceptisch. Ook niet voor gegaan want vond het teveel wishful thinking daar...Ronald schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 12:39:
[...]
Ik lees met plezier mijn waarschuwingen terug in het Nexus topic ;-)
(Daar was erg weinig steun voor)
Als balans weinig anders gaat zijn... sja... dat wist ik van tevoren.
Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp
/f/image/idLsPaeXDyA4nbafR0Z7K718.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/OG1FQ3GcBqybvTo2sf0vFp4Q.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/C30WZIpR0lR0tB45Q0hGEZtG.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/ES3BnJwNfvdZuad1jwpMSSOh.png?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/frSJGjEqW5NbfDEkwPKqked7.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/WTIqT8i6CVAyVv5fYmijePjs.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/QyAOiTznCo8UTGGwgvseInWs.png?f=fotoalbum_large)