Hangt van je SOC af, ik zit onder de 40% en moet eigenlijk de auto wat verder opladen dus dat zou zonde zijn als ik later tegen hogere tarieven moet inkopen. bij een niet all electric huis zonder EV en SOC nu hoog, dan mag het EMS wel een gok wagen, soms bij tarieven van 4 euro mag het van mij sowieso wel.
Heb nu een aantal keren gehad dat tarief bijna 0 is, auto ga laden, eerst batterij leegtrekt en daarna alles tegen hoge tarieven moet aanschaffen, daar is nu nog geen goede oplossing voor (probeer nu in de ochtend wanneer soc en tarief het laagste is, dan volle bak laden, daar haal ik tot nu toe beste resultaten). Ik denk als je een 20 tot 40 kwh meer opwekt per dag dan dat je verbruikt je bijna altijd goed uitkomt en als je panelen kan afschalen zelfs nog iets hoger.
Wat ik mij afvraag, als aFRR live is. en stel je laad onder aFRR 10kwh, en die 10kwh gaat je auto in en accu weer leeg, dan zou je nog steeds 10 terug moeten leveren die je niet meer hebt, hoe dan tarief eruit gaat zien
Het hangt sterk van je SOC af. Mijn eigen batterij zit nu onder de 40% en ik moet de auto eigenlijk nog wat verder opladen. Dan is het zonde om te wachten, want het risico bestaat dat ik straks tegen hogere tarieven moet inkopen. Bij een woning die niet all-electric is, zonder EV en met een hoge SOC, mag het EMS van mij best een gok wagen. Zeker bij tarieven van €4 euro is dat de gok sowieso wel waard.
Ik heb nu een aantal keren meegemaakt dat het tarief bijna nul was en de auto begon te laden, maar dat de auto toen eerst de thuisbatterij leegtrok. Hierdoor moest ik later op de dag alles weer tegen hoge tarieven inkopen. Daar is momenteel helaas nog geen goede, geautomatiseerde oplossing voor. Mijn workaround is nu om 's ochtends vroeg — wanneer de SOC en het tarief op hun laagst zijn — op vol vermogen te laden; daar haal ik tot nu toe de beste resultaten mee. Volgens mij kom je vrijwel altijd goed uit als je per dag zo'n 20 tot 40 kWh meer opwekt dan je verbruikt, en als je de panelen kunt afschalen (c wordt dat resultaat waarschijnlijk nog beter.
Wat ik me trouwens afvraag: hoe ziet het tarief er straks uit als aFRR live is? Stel dat je onder aFRR 10 kWh laadt, die stroom je auto in gaat en je thuisbatterij daarna leeg is. Dan zou je in theorie die 10 kWh weer moeten terugleveren op een moment dat je die energie helemaal niet meer beschikbaar, heb je dan voordeel omdat je goedkoop hebt ingekocht, of moet je tegen een hogere prijs inkopen.