Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij
Er wordt voor aFFR exact evenveel geladen als ontladen.ecn1985 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 10:14:
[...]
Ben wel benieuwd hoe dit er financial uit gaat zien. Was mooi geweest als er vanuit Balans een voorbeeld berekening gedeeld kan worden hoe een 'gemiddelde dag' met aFFR eruit gaat zien en wat de opbrengsten hier dan van zouden zijn.
Daarmee zijn omzettingsverliezen dus voor de klant.
Met 15.000kWh transport tgv aFFR is dat dus wel een aanzienlijke post.
paQ in "Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie"Op aFRR is het zo dat er met een gerichte actie wordt geladen, bijv tegen 2 cent. Die actie wordt geadministreerd. Als je later weer exporteert middels een gerichte actie tegen bijv 20 cent, dan wordt ook dat geadministreerd.
Tussen dat laden en ontladen moet een balans zijn. Over dat deel zit dus ook die 70/30 verdeling. Dat is immers het hele businessmodel van BE. Alles wat daar buiten valt -haast een administratieve saldering, en dus het overschot wat daarna overblijft- gaat gewoon tegen de marktprijs.
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Had ook meteen een klein windmetertje besteld.
Noctua geeft op dat de 125mm fan ca 120m3/hr trekt. Ik laat hem met op 0.3V ofzo meer draaien, en het windmetertje geeft dit aan.
/f/image/gfoVtzuAj0rcHWZJiiJfXMRJ.png?f=fotoalbum_large)
Dat lijkt dus verder prima overeen te komen.
De AirTitan T7 geeft 240 CFM op, dat zou overeen moeten komen met ca 2 x ~200 m3/hr. 3 x zoveel dus als 1 Noctua. Dat moet dan op deze manier te valideren zijn.
Ik mis alleen nog 16 februari.deejeebv schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 09:41:
Het propbleem met de ontbrekende dagen in de resultaten is opgelost. Ik kreeg van Don de volgende mail:
Onze partner heeft zijn api geupdate.
Data is nu ingeladen.
En inderdaad heb ik nu van alle dagen resultaten.
schrikkeljaar
Vraagje: waarom zit er verschil tussen het totaalbedrag rechtsboven en het ‘werkelijk tot nu’ bedrag middenonder?paQ schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 09:49:
[...]
Ik zie het. notificatie ook weg, en helaas 40 euro terug in de tijd
Ik ben toch malle pietje niet!
Rechtsboven is het jaar waar je naar kijkt, en alleen voor de stroomkosten.The Legend schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 10:51:
[...]
Vraagje: waarom zit er verschil tussen het totaalbedrag rechtsboven en het ‘werkelijk tot nu’ bedrag middenonder?
[Afbeelding]
In het midden is je looptijd contract, en alle vaste overhead en voorschotten verrekend.
[ Voor 7% gewijzigd door paQ op 28-05-2026 10:53 ]
Is het niet logisch om rechtsboven dan ook de vaste overhead mee te nemen? Mijn jaarresultaat 2025 is -122,18. 2026 is -264,30. Ik kan die bedragen dus niet terugbrengen tot het bedrag onderin.paQ schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 10:53:
[...]
Rechtsboven is het jaar waar je naar kijkt, en alleen voor de stroomkosten.
In het midden is je looptijd contract, en alle vaste overhead en voorschotten verrekend.
Ik ben toch malle pietje niet!
Je kan beginnen met slangen, zeg maar zoals met vloerverwarming maar het is wel handig om te weten hoe warm het spul mag worden. In dat geval is geforceerd koelen met ventilators minder handig tenzij je de lucht ergens kan bufferen of verzamelen waar het de Deye niet hindert. Als je het niet het hele jaar kan gebruiken dan zit het de normale ventilatie hopelijk niet in de weg.paQ schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 10:27:
Iemand al gewerkt aan een watergekoelde warmtewisselaar die precies achter de Deye past?
Of je zou zoals je in Turkije veel ziet (zonneboiler) een vat er boven in de luchtstroom kunnen hangen, uiteraard een vat zonder isolatie waar de lucht er langs gaat. Nu ik dat zo zeg, een cv radiator type 11 er boven lijkt me prima voor dat doel.
[ Voor 3% gewijzigd door Speedy-Andre op 28-05-2026 11:15 ]
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE handleiding
Thanks, daar was ik inderdaad al wel vanuit gegaan... Dat betekent qua salderingssaldo dat ik er als we echt met aFFR bezig gaan dus nog wel een paar duizend extra kWh salderingsruimte kan opbouwen... Het overschot zal dus wel afnemen als aFFr flink gaat draaien in de maanden september - november wanneer ik niet zoveel productie heb.Wolly schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 10:10:
[...]
Die moet je zelf betalen uit de 30% die je krijgt.
-264,30+-122,18=-386,48The Legend schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 10:58:
[...]
Is het niet logisch om rechtsboven dan ook de vaste overhead mee te nemen? Mijn jaarresultaat 2025 is -122,18. 2026 is -264,30. Ik kan die bedragen dus niet terugbrengen tot het bedrag onderin.
-386,48+300=-86,48
Dan nog wat tientjes aan netbeheer / belasting verrekening = ~-64
Als je het staatje uitvouwt zie je het saldo per maand wijzigen.
Nee ik kan het niet daar boven bijzetten. Het is een visuele wijziging van de bestaande data in het BE dashboard. Ze gaan over de stroomkosten van de gefilterde periode.
[ Voor 24% gewijzigd door paQ op 28-05-2026 11:17 ]
Ik zou heel graag willen laden op 1 fase, dat is iets van 1400 watt. Slowly, steady, mooi de opwek afromenjeeedeee schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 09:42:
[...]
Hier hetzelfde gedrag, behalve natuurlijk bij activatiesEn hier zie ik ook dat vanaf 5 kW scheefbelasting, alles boven de 5 kW ook vanuit het net komt. Goed verdelen van je gebruikers heeft dus een voordeel, en een 1 fase autolader niet op zijn max laten laden is ook handig als je zoveel mogelijk uit de accu wil halen. Zie ook
jeeedeee in "Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie"
edit: hier ook van alle dagen, inclusief vorig jaar resultaten
Ayvens houdt dit tegen; via hun app. kan ik wel de zon instelling kiezen, deze instelling gaat dan wel via 1 fase laden, maar afhankeliijk van het aanbod opschakelen naar 3 fase, dat is al 4kW plus. Helaas niet af te dwingen via de app, laat staan zelf regelen. Ayvens veel gesproken hierover - harde weigering.
Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar
Nee, dat denk ik niet.jeeedeee schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 11:01:
[...]
Thanks, daar was ik inderdaad al wel vanuit gegaan... Dat betekent qua salderingssaldo dat ik er als we echt met aFFR bezig gaan dus nog wel een paar duizend extra kWh salderingsruimte kan opbouwen... Het overschot zal dus wel afnemen als aFFr flink gaat draaien in de maanden september - november wanneer ik niet zoveel productie heb.
[Afbeelding]
Dat wordt administratief gescheiden.
Dat snap ik voor het aFFR gedeelte wat over de meter gaat, maar ik doel op het verlies zelf wat tijdens deze exports/imports gebeurd. Dat zul je of zelf moeten importeren, of produceren lijkt mij. En dan is het fijn als je salderingsruimte wat groter is toch? Ronald heeft wel eens aangegeven dat het om 20-30 MWh per jaar ging, dat geeft ook behoorlijk wat verlies wat gecompenseerd moet worden. (en wat nu nog niet zichtbaar is)paQ schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 11:09:
[...]
Nee, dat denk ik niet.
Dat wordt administratief gescheiden.
Je krijgt in wezen 1500-2500 (kWh (bijv) meer verbruik. Maar die komen natuurlijk lang niet allemaal uit de import. Als ze dat wel kwamen, ja dan gaat er meer gewicht in de groene kant van de weegschaal.jeeedeee schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 11:14:
[...]
Dat snap ik voor het aFFR gedeelte wat over de meter gaat, maar ik doel op het verlies zelf wat tijdens deze exports/imports gebeurd. Dat zul je of zelf moeten importeren, of produceren lijkt mij. En dan is het fijn als je salderingsruimte wat groter is toch? Ronald heeft wel eens aangegeven dat het om 20-30 MWh per jaar ging, dat geeft ook behoorlijk wat verlies wat gecompenseerd moet worden. (en wat nu nog niet zichtbaar is)
Het zou ook toeval geweest kunnen zijn voor mijn constatering. Ik denk ik maar 1 keer onder de 10% geweest, en kan tot nu toe beste redelijk er tussen door fietsen met de EV en laden. Zon helpt enorm nuGet!em schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 10:14:
[...]
Ik vermoed dat dat gewoon ligt aan de EMS die bij bepaalde SoC thresholds (en tijdstip) al een hogere price threshold heeft om te importeren. Net zoals dat de SoC threshold bij een hele hoge prijs, zoals gisternacht rond 1u, ook zo is geregeld dat er nog wel wordt geexporteerd bij 20% SoC, of dat er wordt geïmporteerd bij 90% SoC bij hele negatieve buy.
[...]
€13,20 volgens default dashboard, met PaQ aan: €19.
Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar
6A laden op 1 fase is ook kiezen voor meeste verlies in conversie AC-DC in de autobatterij. Daar gaat dan ook 20% verloren. Pas ergens bij 10A wordt dat >95% efficient. Even een willekeurig voorbeeld: blauwe lijn is 1 fase laden, rode lijn is 3 fase laden. De getallen verschillen per auto, maar volgen ongeveer dezelfde lijn.blue eyes schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 11:09:
[...]
Ik zou heel graag willen laden op 1 fase, dat is iets van 1400 watt. Slowly, steady, mooi de opwek afromen
Hm, ik was mij laatst ook een moment aan het bedenken hoe ik de 'rest warmte' zou kunnen benutten.paQ schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 10:27:
Iemand al gewerkt aan een watergekoelde warmtewisselaar die precies achter de Deye past?
Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900
Op de een of andere (supergoedkope) manier de boiler in zou niet gek zijn.Ersus schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 11:29:
[...]
Hm, ik was mij laatst ook een moment aan het bedenken hoe ik de 'rest warmte' zou kunnen benutten.
Slow cooking is volgens mij perfect geschikt hiervoor.Ersus schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 11:29:
[...]
Hm, ik was mij laatst ook een moment aan het bedenken hoe ik de 'rest warmte' zou kunnen benutten.
In de morgen je maaltje op de omvormer plaatsen en als je thuiskomt kan je eten
Ik had 15MWh per jaar in gedachten. Was het daadwerkelijk 20/30MWhjeeedeee schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 11:14:
[...]
Dat snap ik voor het aFFR gedeelte wat over de meter gaat, maar ik doel op het verlies zelf wat tijdens deze exports/imports gebeurd. Dat zul je of zelf moeten importeren, of produceren lijkt mij. En dan is het fijn als je salderingsruimte wat groter is toch? Ronald heeft wel eens aangegeven dat het om 20-30 MWh per jaar ging, dat geeft ook behoorlijk wat verlies wat gecompenseerd moet worden. (en wat nu nog niet zichtbaar is)
Zou dat nog een realistisch getal zijn. @Balans Energie Nu met de update in het vooruitzicht (en hopelijk ook aFFR), kunnen jullie hier wat op inzoomen?
3d print maken aan de bovenkant en dat met een buis in je kruipruimte blazenJerra schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 11:40:
Ik had hem in de kruipruimte moeten hangen, had die in de winter mooi de luchtvochtigheid wat weg kunnen stoken daar
Dat is dus precies wat ik nu in de garage heb. De was kon ineens wel in de garage opgehangen worden op het droogrek. Dat kon daarvoor niet fatsoenlijk droog worden. Kruipruimte heb ik gelukkig wel al andere maatregelen droger gekregen. Garage was bij mij nog een ding (met name optrekkend vocht, door zand en baksteen, er zit geen kruipruimte onder).Jerra schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 11:40:
Ik had hem in de kruipruimte moeten hangen, had die in de winter mooi de luchtvochtigheid wat weg kunnen stoken daar
Warme lucht kan meer vocht opnemen. Het vocht is er echter nog gewoon als je het niet naar buiten verplaatst.
M.a.w. als je diezelfde lucht weer laat afkoelen, dan neemt de LV ook weer gewoon toe.
Zie de warmte dus meer als medium om vocht af te voeren.
De 70 graden die iemand had is daarvoor wat laag... maar ideaal voor zwarte knoflook maken blijkbaar ;-)Wolly schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 11:36:
[...]
Slow cooking is volgens mij perfect geschikt hiervoor.
In de morgen je maaltje op de omvormer plaatsen en als je thuiskomt kan je eten
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Uiteraard, ik ken de processen. Maar de garage is niet luchtdicht, en zal dus continue koudere lucht met minder vocht naar binnen laten en warmere lucht met meer vocht ontsnapt.paQ schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 11:49:
Even voor de volledigheid:
Warme lucht kan meer vocht opnemen. Het vocht is er echter nog gewoon als je het niet naar buiten verplaatst.
M.a.w. als je diezelfde lucht weer laat afkoelen, dan neemt de LV ook weer gewoon toe.
Zie de warmte dus meer als medium om vocht af te voeren.
Als ik je vraag goed begrijp heb je het over efficiëntie verliezen tijdens imports/exports. Hierover had ik maanden geleden eens gevraagd bij balans:jeeedeee schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 11:14:
[...]
"Batterijen zijn niet 100% efficient. Ik denk te begrijpen dat deze verliezen qua onbalans markt voor jullie rekening zijn (speelt zich af voor de 'nieuwe' meter). Ik zou denken, technisch gezien, dat ook efficiëntieverlies batterijgebruik voor gebruik binnenshuis en opslag zonnestroom ook voor de nieuwe meter afspeelt. En dus ook dat dit voor jullie rekening is. Klopt dit beide?
aFRRround trip efficiency komt voor onze rekening. Opslag van stroom voor eigen gebruik is niet op onze rekening.Die wordt ook gemiddeld ruim lager gekocht dan de effficiency kost."
Dus zou volgens mij afrr geen effect moeten hebben op salderingsruimte.
Ik doe dit. De warmtepomp boiler staat in dezelfde ruimte als mijn drie Victrons en de accu's.0xygen500 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 11:36:
Omvormer naast een lucht water warmtepomp hangen voor hogere cop 🤣
Bedoel je hoeveel WP of per jaar?Is_ Y_ Serious? schreef op maandag 25 mei 2026 @ 19:04:
[...]
Hoeveel opbrengst heb je van je panelen?
West heb ik 14x 440wP, oost heb ik 16x 400wp
Vorig jaar zat ik op 10500~ opwek
Ja, ik was nieuwsgierig. Ik ben zelf ook 48,2 of 64 aan het overwegen. De installatiedatum staat al gepland, maar volgens Balans Energie kun je tot een week van tevoren nog aangeven of je een extra module wilt.Robin_H schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 13:29:
[...]
Bedoel je hoeveel WP of per jaar?
West heb ik 14x 440wP, oost heb ik 16x 400wp
Vorig jaar zat ik op 10500~ opwek
Ik wek zelf 13.500 kWh op.
Alpha innotec LWDV 91-1/3 + 185 / 15000 WP Growatt / Gasloos / EV (toekomst) / Thuisbatterij (BE in bestelling)
Hier heb ik dus 12x455W@137 ZO + 12x460@317 NW vandaag een max productie van 59 kWh. Met vloerkoeling en overig thuisverbruik en in de middag de EV kan ik makkelijk nog extra negatief geprijsde energie inkopen om in de avond weer te kunnen verkopen. De EMS regels moeten bij mij met een offset naar een hogere SOC moeten worden getild. Dan ben ik helemaal tevreden zover we nog geen aFRR hebben.
Mag ik vragen waar je dit mooie overzicht vandaan haalt met het filter 'all in'The Legend schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 10:51:
[...]
Vraagje: waarom zit er verschil tussen het totaalbedrag rechtsboven en het ‘werkelijk tot nu’ bedrag middenonder?
[Afbeelding]
Via browser extensie gemanipuleerde Balans Energie dashboard. Werkt op iPhone en iPad ook via browser Orion.brammmmmm schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 13:53:
[...]
Mag ik vragen waar je dit mooie overzicht vandaan haalt met het filter 'all in'
GitHub - paqpaqpaq/BEdashboard: Chrome extensie toont all in stroomkosten en prognose financiële status · GitHub
[ Voor 5% gewijzigd door Get!em op 28-05-2026 13:58 ]
Janik vind 48 nu wel ff mans zat met noodstroom, bij plaatsen bij een vondst van overige geldbronnen kan altijd nog.Is_ Y_ Serious? schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 13:33:
[...]
Ja, ik was nieuwsgierig. Ik ben zelf ook 48,2 of 64 aan het overwegen. De installatiedatum staat al gepland, maar volgens Balans Energie kun je tot een week van tevoren nog aangeven of je een extra module wilt.
Ik wek zelf 13.500 kWh op.
Dan liggen ze wel netjes, ik zit nu op 57,4 kWh. Met 42x 370wpKoningSlakkie schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 13:53:
De 64 kWh past in principe perfect bij ons. Maar vanwege de EMS instellingen raak ik helaas nooit de boven kant maar wel heel vaak de onderkant (op dit moment 25%), daarna van het net af. Dat is erg jammer.
Hier heb ik dus 12x455W@137 ZO + 12x460@317 NW vandaag een max productie van 59 kWh. Met vloerkoeling en overig thuisverbruik en in de middag de EV kan ik makkelijk nog extra negatief geprijsde energie inkopen om in de avond weer te kunnen verkopen. De EMS regels moeten bij mij met een offset naar een hogere SOC moeten worden getild. Dan ben ik helemaal tevreden zover we nog geen aFRR hebben.
Alpha innotec LWDV 91-1/3 + 185 / 15000 WP Growatt / Gasloos / EV (toekomst) / Thuisbatterij (BE in bestelling)
Jammer dat er bij ontladen wel rekening wordt gehouden met tarief, als in pas onder 20% ontladen als tarief > -50ct. Met opladen gebeurt dat duidelijk niet of minder, bij 89% opladen voor -3ct is nogal onzinnig als de zonnepanelen de boel al vullen.
Nog dommer, doordat hij nu op 96% zit gaat een groot gedeelte naar het net waar het invoedtarief nu op -3ct ligt
16:00 Inmiddels is de SOC 100% gemiddeld over alle modules.
Wel bijzonder dat er dan 100W uit de accu wordt verbruikt met Verbruik : 0W Is dat dan het eigengebruik wat gemeten wordt?
[ Voor 35% gewijzigd door Wolly op 28-05-2026 16:04 ]
Ik heb 1 set op het oosten van 9x355, 1 vol op zuiden van 8x285 en 8x260 op het zuiden met schaduw en optimizers. Dit levert mij elk jaar rond de 6900kWh op. Gisteren had ik 49kWh.
Maak dus blijkbaar echt een groot verschil als je veel op het zuiden hebt.
Met zonneparken bedoel ik dan niet het aantal panelen maar de WP
[ Voor 8% gewijzigd door ReKo1977 op 28-05-2026 15:40 ]
Wellicht werken die optimizers ook goed. Gisteren heb ik 87,2 kWh opgewekt. Vier panelen liggen ook een groot deel van de dag in de schaduw.ReKo1977 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 15:34:
Ik zie hierboven enorme zonneparken op daken liggen maar de opbrengst valt mij dan tegen.
Ik heb 1 set op het oosten van 9x355, 1 vol op zuiden van 8x285 en 8x260 op het zuiden met schaduw en optimizers. Dit levert mij elk jaar rond de 6900kWh op. Gisteren had ik 49kWh.
Ik zou behoorlijk frisse lucht uit de kruipruimte geforceerd erdoorheen kunnen blazen.
Blijkbaar wel jaIs_ Y_ Serious? schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 16:05:
[...]
Wellicht werken die optimizers ook goed. Gisteren heb ik 87,2 kWh opgewekt. Vier panelen liggen ook een groot deel van de dag in de schaduw.
Ik koel met name aanvullend om de "beast mode" ventilatie van de Deye zelf te voorkomen. Dat is dusdanig lawaai dat ik me er ondertussen al aan stoor als ik op het terras zit.Guido7619 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 16:13:
Zou het koelen van de omvormer ook nog iets opleveren aan rendement of levensduur of is het meer een leuk om te doen gewoon omdat het kan project?
Ik zou behoorlijk frisse lucht uit de kruipruimte geforceerd erdoorheen kunnen blazen.
Nu ik 2 dagen deze oplossing heb toegevoegd ben ik er al helemaal blij mee. De "beast mode" komt nog wel voor, maar is veel later en veel korter. En komt nu niet meer voor tijdens belasting < 7kW (auto laden, ac aangesloten pv productie verwerken).
*beast mode is een term die gemunt is door een andere tweaker in dit topic.
[ Voor 4% gewijzigd door Get!em op 28-05-2026 16:22 ]
Hier idd ook kort een import terwijl ik al op 93% zat, dus import verliep slechts met een paar kW en was ook tegen onzinnig tarief. Bovendien zit de omvormer volgens solarman al in Battery Alarm en Battery Fault vanaf dat niveau dus gaat het charge en dischargen ook extra traag.Wolly schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 15:15:
Van 15:06 tot 15:08 een laad activatie. SOC ging van 89% naar 95% in die twee minuten![]()
Jammer dat er bij ontladen wel rekening wordt gehouden met tarief, als in pas onder 20% ontladen als tarief > -50ct. Met opladen gebeurt dat duidelijk niet of minder, bij 89% opladen voor -3ct is nogal onzinnig als de zonnepanelen de boel al vullen.
Nog dommer, doordat hij nu op 96% zit gaat een groot gedeelte naar het net waar het invoedtarief nu op -3ct ligt
Wel bijzonder dat er dan 100W uit de accu wordt verbruikt met Verbruik : 0W Is dat dan het eigengebruik wat gemeten wordt?
[Afbeelding]
Ik heb geprobeerd met de EV laden vanaf 95%, maar dat lukt dan dus ook niet, hij trekt op dat moment dus ook bijna alles vanaf het net, zolang die batterij nog in fault/alarm staat levert die slechts 1,5kW discharge.
Na nog een keer de EV charger uit, paar minuten wachten en EV charge weer aan, trok ik hem wel door naar 89%, en ging fault/alarm op de batterij weer uit. Nu gaat de PV productie er weer gewoon in, ipv dat hij met 300W aan het chargen is, en overschot op het net gooit. Ben nu benieuwd of en hoe hij weer tot of boven de 95% gaat komen. Ik vermoed dat ik hem nog steeds, ondanks diagonaal aansluiten, de bovenste al lang op 100% staat, en de andere nog onder de 90%, maar door de fault niet meer kunnen laden dan 300W. Door werk kan ik er niet even heen lopen.
Edit, screenshot. Net dus die import om 16:21 die hem even een zetje geeft, en direct weer in batteryfault/alarm.
Vervolgens wordt mijn PV productie weer genegeerd door de batterij en direct naar grid geexporteerd.
[ Voor 11% gewijzigd door Get!em op 28-05-2026 16:39 ]
De PV opbrengst is zo locatie, richting en hoek afhankelijk. En eveneens afhankelijk van string indeling en gedrag van omvormer daarop.ReKo1977 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 15:34:
Ik zie hierboven enorme zonneparken op daken liggen maar de opbrengst valt mij dan tegen.
Ik heb hier 13kWp, maar slechts op een 8kW omvormer, puur omdat het wel in 2 richtingen licht (oost/west), maar op een steil dak en in 1 string. Dat produceert dus wel lang over de hele dag, maar komt qua max power op een dag als dit, bijna nooit boven de 6,5kW. Bovendien liggen de panelen ook lager op het dak, en dan krijg ik dus in vroege ochtend en late avond alsnog schaduw van dak van de buren. De buren hebben dat opgelost door de panelen alleen langs de nok-rand te leggen (en die hebben een langere lengte nok).
Inkopen op -3 is beter dan PV... maar dan moet de PV wel uit als de accu vol is en tarief niet positief...Wolly schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 15:15:
Van 15:06 tot 15:08 een laad activatie. SOC ging van 89% naar 95% in die twee minuten![]()
[Afbeelding]
Ik heb net maar mailtje gestuurd aan balans hoe ik de tenergy waardes moet interpreteren ten gunste van handmatig curtailment via HA.
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Inkopen op -3 kaal kost mij nog steeds iets van 12 cent. Dus nee, voor mij is dat niet beter.Ronald schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 17:05:
[...]
Inkopen op -3 is beter dan PV... maar dan moet de PV wel uit als de accu vol is en tarief niet positief...
Ik heb net maar mailtje gestuurd aan balans hoe ik de tenergy waardes moet interpreteren ten gunste van handmatig curtailment via HA.
Handelen op EPEX zou wel leuk zijn met dit soort tarieven. Er wordt aan gewerkt door Balans, dus even geduld.jeeedeee schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 17:19:
Flink hoge prijzen op de EPEX vanavond, ben benieuwd of we nog een graantje mee kunnen pikken… mijn accu is in elk geval 100 procent vol. Auto maar even inprikken mochten de prijzen juist de andere kant op gaan zodat we ook eventueel kunnen inkopen bij diep negatieve tarieven.
[Afbeelding]
Er word aan gewerkt? die snap ik niet, je word toch standaard afgerekend op de EPEX prijzen, los van de tussendoor handel op de onbalansmarkt.Wolly schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 17:21:
[...]
Handelen op EPEX zou wel leuk zijn met dit soort tarieven. Er wordt aan gewerkt door Balans, dus even geduld.
volgens mij was het effectiever (sinds ik het volg hier) om de Deye alleen maar te laten reageren op EPEX en dat gehele onbalans (toch weer regeltoestand 2) te negeren.
LG-HM163MR-U34
Je kan beter bellen ipv mailen is mijn ervaringKoningSlakkie schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 00:06:
[...]
Dit is ook bij mij het geval. Onder de 25-20% dipt hij oppeens naar 17-15% en gaat dan vervolgens alles van het net. Wel een beetje vervelend want zo heb ik gewoon veel minder energie beschikbaar dan ik zou verwachten van deze accu. Ik dacht dat het een keuze was om deze buffer te houden om mij te beschermen tegen extreme prijspieken. Maar weet nou niet of dit het geval is.
Ik moet ook maar eens een mailtje gaan sturen denk ik. Hoe leeg wordt de accu ontladen bij de rest hier?
Van klussen krijg je grijze haren
Get!em schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 16:27:
[...]
Hier idd ook kort een import terwijl ik al op 93% zat, dus import verliep slechts met een paar kW en was ook tegen onzinnig tarief. Bovendien zit de omvormer volgens solarman al in Battery Alarm en Battery Fault vanaf dat niveau dus gaat het charge en dischargen ook extra traag.
Ik heb geprobeerd met de EV laden vanaf 95%, maar dat lukt dan dus ook niet, hij trekt op dat moment dus ook bijna alles vanaf het net, zolang die batterij nog in fault/alarm staat levert die slechts 1,5kW discharge.
Na nog een keer de EV charger uit, paar minuten wachten en EV charge weer aan, trok ik hem wel door naar 89%, en ging fault/alarm op de batterij weer uit. Nu gaat de PV productie er weer gewoon in, ipv dat hij met 300W aan het chargen is, en overschot op het net gooit. Ben nu benieuwd of en hoe hij weer tot of boven de 95% gaat komen. Ik vermoed dat ik hem nog steeds, ondanks diagonaal aansluiten, de bovenste al lang op 100% staat, en de andere nog onder de 90%, maar door de fault niet meer kunnen laden dan 300W. Door werk kan ik er niet even heen lopen.
Edit, screenshot. Net dus die import om 16:21 die hem even een zetje geeft, en direct weer in batteryfault/alarm.
Vervolgens wordt mijn PV productie weer genegeerd door de batterij en direct naar grid geexporteerd.
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/E6n6cNLXrnroxk5j8dDuLolJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/qKOMKTMkYkT5kyc2Ir05z1AZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Ja, er wordt gewerkt aan EPEX intraday handel. Momenteel is dat niet het geval, er wordt nu gehandeld op de onbalansmarkt en de epex tarieven worden alleen gebruikt omdat dat verplicht is (en onmiddellijk gecorrigeerd door de verrekenprijzen).The_KnarF schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 17:38:
[...]
Er word aan gewerkt? die snap ik niet, je word toch standaard afgerekend op de EPEX prijzen, los van de tussendoor handel op de onbalansmarkt.
volgens mij was het effectiever (sinds ik het volg hier) om de Deye alleen maar te laten reageren op EPEX en dat gehele onbalans (toch weer regeltoestand 2) te negeren.
Het oorspronkelijke plan was om te wachten met fulltime handel tot we officieel BSP waren en aFRR konden leveren. Het idee daarachter was simpel: geen tijd verspillen aan tussenfases. Door de vertraging bij TenneT gaan we daar niet meer op wachten.
Het team is inmiddels uitgebreid en we hebben nu de capaciteit om dit parallel op te zetten. We gaan daarom binnen afzienbare tijd starten met volledige onbalanshandel, epex day ahead en intra day
LG-HM163MR-U34
Balans Stroom rekent EPEX... Dat is volgens de wet.
Balans Energie corrigeert dit naar (voor nu) de onbalans/verreken prijs.
Nu dus effectief alleen de onbalans prijs... Dat gaat veel complexer worden.
wat ik bedoelde te zeggen is dat ze dat gewoon los moeten laten bij balans totdat aFRR werkt.Wolly schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 17:56:
[...]
Ja, er wordt gewerkt aan EPEX intraday handel. Momenteel is dat niet het geval, er wordt nu gehandeld op de onbalansmarkt en de epex tarieven worden alleen gebruikt omdat dat verplicht is (en onmiddellijk gecorrigeerd door de verrekenprijzen).
[...]
maar waarschijnlijk is dit nodig om aan Tenet te laten zien dat ze kunnen reageren op onbalans vraag/aanbod.
Ik lul ook maar wat hoor, ik hoop dat tegen de tijd dat balans hier in huis komt (21 sept), dat alles dan werkt zoals het zou moeten werken.
LG-HM163MR-U34
Sowieso is dat nodig voor de tests die tennet wil/wilde uitvoeren.The_KnarF schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 18:05:
[...]
wat ik bedoelde te zeggen is dat ze dat gewoon los moeten laten bij balans totdat aFRR werkt.
maar waarschijnlijk is dit nodig om aan Tenet te laten zien dat ze kunnen reageren op onbalans vraag/aanbod.
Ik lul ook maar wat hoor, ik hoop dat tegen de tijd dat balans hier in huis komt (21 sept), dat alles dan werkt zoals het zou moeten werken.
:strip_exif()/f/image/58mv8y1GRLWDyGJUsfiNEBvl.jpg?f=fotoalbum_large)