Eens kijken of morgen de prijzen zo laag gaan zijn dat BE mijn Zappi laad starten...
/f/image/G5K8zVgRyLrBz6U5jVuqpCNh.png?f=fotoalbum_large)
Het controle dashboard van de zonnepanelen wordt wel wat onoverzichtelijk nu
/f/image/kRNPCsPtXwE66pOUAdaK0XAk.png?f=fotoalbum_large)
Ter inspiratie, de YAML om PV te stoppen. Niet 1 op 1 bruikbaaar helaas door de device id's, maar daar is door een ieder wel omheen te werken denk ik
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
| alias: Stop PV buy price < buy stop price, or BE changes PV Power
description: To optimize any imports, also start producers
triggers:
- trigger: numeric_state
entity_id:
- sensor.tennet_onbalans_prijs_koop_buy
below: input_number.production_stop_buy_price
for:
hours: 0
minutes: 0
seconds: 10
entity_id:
- number.deye_12k_pv_power
above: 399
below: 401
conditions:
- condition: numeric_state
entity_id: sensor.tennet_onbalans_prijs_koop_buy
below: input_number.production_stop_sell_price
above: input_number.production_stop_buy_price
enabled: false
- condition: state
entity_id: input_boolean.enable_manual_stop_production
state:
- "on"
enabled: true
actions:
- action: switch.turn_off
metadata: {}
target:
entity_id:
- switch.deye_12k_export_surplus
- switch.production
data: {}
- device_id: 374256f15bb7b5ebf31613a1a1d384ed
domain: number
entity_id: 4bd14a0d9da3e613b1845d31ba6a5ab1
type: set_value
value: 1
- device_id: ea2346a1d60e1842705d7969de8ffa37
entity_id: bb9c62c8067dc467285d5469f92c7c9a
value: 400
- device_id: 5d075850f24596e65a8a6fcad2e3c9b2
domain: select
entity_id: 9c46d21bc20eed3b307499236828d1c3
type: select_option
option: Fast
mode: single |
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
| alias: Restart PV
description: ""
triggers:
entity_id:
- sensor.deye_12k_battery
below: input_number.productie_limiet_percentage_soc
entity_id:
- sensor.tennet_onbalans_prijs_verkoop_sell
above: input_number.production_stop_sell_price
entity_id:
- sensor.tennet_onbalans_prijs_koop_buy
- trigger: state
entity_id:
- number.deye_12k_pv_power
to:
- unknown
conditions:
entity_id: sensor.tennet_onbalans_prijs_verkoop_sell
above: input_number.production_stop_sell_price
entity_id: input_boolean.enable_manual_stop_production
state:
- "on"
entity_id: switch.deye_12k_export_surplus
state:
- "off"
enabled: false
entity_id: sensor.tennet_onbalans_prijs_koop_buy
actions:
- action: switch.turn_on
metadata: {}
target:
entity_id:
- switch.deye_12k_export_surplus
- switch.production
data: {}
- device_id: 374256f15bb7b5ebf31613a1a1d384ed
entity_id: 4bd14a0d9da3e613b1845d31ba6a5ab1
value: 100
- device_id: ea2346a1d60e1842705d7969de8ffa37
entity_id: bb9c62c8067dc467285d5469f92c7c9a
value: -1
mode: single |
Goed punt, zit ik ook mee / aan te denken.The Legend schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 18:31:
Rond 16.30 overigens weet ff de Growatt uitgezet om niet teveel terug te leveren. Bedacht me wel dat terugleveren in dit saldeer-jaar misschien nog wel gunstiger is, als ik veel minder kan salderen dan vorig jaar schiet dat ook niet op lijkt me.
Die paar cent per kwh is minder dan alsnog de heffing en btw van 13 betalen mocht je te weinig terug te hebben geleverd.......
Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar
Misschien helpt dit? Maakt veel dingen duidelijker.0xygen500 schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 11:29:
Ik zal wel niet helemaal wakker zijn, maar het dashboard van balans energie. Daar heb ik nu als totaal 87 euro te betalen. Is dit dan het totale resultaat wat in heb behaald met handel via de batterij? Op mijn.balansstroom zie ik wat ik per maand zou moeten betalen voor stroom en gas. Ik neem aan dat daar die 87 euro al in zit verwerkt?
paQ in "Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie"
Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme
Thanks helemaal gemist. Eens kijken hoe het er voor staat.Moby schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 11:40:
[...]
Misschien helpt dit? Maakt veel dingen duidelijker.
paQ in "Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie"
Valt tot nu toe wat tegen inderdaadKoningSlakkie schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 12:32:
Nou ik ben echt benieuwd of we de echte negatieve prijzen gaan zien op onbalans
@paQ zo profiteer je weer maximaal van je SAP! Zou morgen voor ons onbalans-stakkers dan ook het moment zijn dat EPEX zo laag staat, dat verbruiken altijd geld oplevert? Dan kan ik de buurman vast vragen om z’n auto bij mij aan de lader te hangen
[ Voor 44% gewijzigd door The Legend op 25-04-2026 13:33 ]
Ik ben toch malle pietje niet!
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Waar haal je deze grafiek vandaan? Als het uit je HomeAssistant dashboard is... kan je delen hoe je deze hebt gemaakt?
Als ik nu mijn auto vol aan het laden zet wordt alle stroom uit de batterij getrokken. Ik wil eigenlijk dat er 16/17 kw stroom uit het net wordt getrokken.
Ik heb mijn batterij via solarman op home assistant aangesloten maar weet niet goed welke instellingen ik moet veranderen om dit voorelkaar te krijgen.
https://solarmagazine.nl/...l-grotendeels-ondervangen
15600 Wp Canadian Solar aangesloten op Deye 12 kW omvormer. 48,2 kWh LFP batterij van Balans Energie.
Haha, nieuw hier?ff2000 schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 14:52:
Kan ik ook mijn balans batterij vol laten laden als de stroom prijs negatief zoals nu en morgen nog veel gekker.
Als ik nu mijn auto vol aan het laden zet wordt alle stroom uit de batterij getrokken. Ik wil eigenlijk dat er 16/17 kw stroom uit het net wordt getrokken.
Ik heb mijn batterij via solarman op home assistant aangesloten maar weet niet goed welke instellingen ik moet veranderen om dit voorelkaar te krijgen.
Dit is wel uitgekauwd inmiddels. Korte versie: wat je wil kan niet met het huidige systeem. Laadacties worden volledig beheerd door het EMS en kun je alleen ‘beïnvloeden’ door stroom te verbruiken tot onder een bepaalde SOC, waarna het EMS een laadactie start. Nu is dat volgens mij 35%. Maar dit is in de praktijk weinig bruikbaar gebleken volgens mij.
Ja soort van nieuw. Jammer dat het niet kan. Morgen wordt helemaal mooie dag voor de negatieve energie prijs.The Legend schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 15:40:
[...]
Haha, nieuw hier?
Dit is wel uitgekauwd inmiddels. Korte versie: wat je wil kan niet met het huidige systeem. Laadacties worden volledig beheerd door het EMS en kun je alleen ‘beïnvloeden’ door stroom te verbruiken tot onder een bepaalde SOC, waarna het EMS een laadactie start. Nu is dat volgens mij 35%. Maar dit is in de praktijk weinig bruikbaar gebleken volgens mij.
Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme
Met een dynamo eraan om een accu op te ladenMoby schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 16:01:
Tijd voor een rollerbank in de garage voor de electrische auto
Les 2: kijk niet (primair) naar de EPEX prijs, maar naar de onbalansprijs. Die kan soms sterk uit elkaar lopen. De onbalansprijs wordt verrekend met de EPEX prijs en het verschil is wat je uiteindelijk betaalt.ff2000 schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 15:59:
[...]
Ja soort van nieuw. Jammer dat het niet kan. Morgen wordt helemaal mooie dag voor de negatieve energie prijs.
Het is nog maar april, in de zomer is dit alleen maar meer, en kan je niet sec afvangen met een EV (of je moet de buren om de beurten uitnodigenThe Legend schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 13:29:
Is het treurig dat ik vanuit Frankrijk m’n huis naar 23 graden aan het verwarmen ben om aan het eind van de middag niet terug te gaan leveren met volle accu?
@paQ zo profiteer je weer maximaal van je SAP! Zou morgen voor ons onbalans-stakkers dan ook het moment zijn dat EPEX zo laag staat, dat verbruiken altijd geld oplevert? Dan kan ik de buurman vast vragen om z’n auto bij mij aan de lader te hangen
De truc is om panelen af te schalen....
/f/image/ZvQgQEr7qp8nXkrn2v4GjZ1A.png?f=fotoalbum_large)
Vanmiddag om 1230 al afgeschaald en even later uitgezet, 32 van de 50 panelen uit, accu zit nu op 97% . Vanaf 13 uur al terug aan het leveren.
De accu was gisteravond, nacht en vanochtend bij lange na niet leeg gemaakt, waardoor er fors minder ruimte in de accu zat voor vandaag toen de zon begon te schijnen.
En de prognose voor 95 kWh. Betekent grofweg dat ik 30-40 kWh niet kan gebruiken, moet dumpen of niet opwek..... Dat is fors, en meer dan gedacht en afgestemd.
Ik begrijp goed dat ik niet alle dagen kan handlen, dat is ingecalculeerd, maar dit is wel fors meer dan gedacht. Komt met name door de 35% grens en niet verkopen.
Maar daar zijn ze nu nog mee bezig.
[ Voor 38% gewijzigd door blue eyes op 25-04-2026 16:51 ]
Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar
Of bitcoins te minen
PS. Bij mij is ook nog aardig ingekocht om 12:50 en tussen 13:36 en 14;15. Helpt ook niet om de batterij 'leger' te houden.
[ Voor 25% gewijzigd door Wolly op 25-04-2026 16:54 ]
Net zag ik dat de regeltoestand -1 was , met nog wel een lage prijs van +1 ct/kwh. Weet niet of die dan ook wel eens +20 ct/kwh zou kunnen zijn.
Moet je geen rekening houden met de verwachtte regeltoestand, of zit soort van de prijs al een regeltoestand verweven (een lage prijs als regeltoestand -1 waarschijnlijk is)?
Ik dacht (!) dat je de onbalansprijs betaald. Waarbij je eerst epex prijs berekend / betaald (A) en erna verschil (B-A) met onbalansprijs ( B ) verrekend krijgt. Bijvoorbeeld: 10 betaald, onbalans prijs is 2 euro, je krijgt 8 euro retour. Effectief 2 euro betaald. En dus niet effectief 8 euro verdient. En dus alleen onbalansprijs relevant. Hoor graag of het anders is.The Legend schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 16:39:
[...]
Les 2: kijk niet (primair) naar de EPEX prijs, maar naar de onbalansprijs. Die kan soms sterk uit elkaar lopen. De onbalansprijs wordt verrekend met de EPEX prijs en het verschil is wat je uiteindelijk betaalt.
Hier ook benieuwd. Moet nog acties op prijs gaan maken, maar op welke waarde je nu precies moet sturen is mij ook nog even niet helder.Tsuranim schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 17:00:
[...]
Ik dacht (!) dat je de onbalansprijs betaald. Waarbij je eerst epex prijs berekend / betaald (A) en erna verschil (B-A) met onbalansprijs ( B ) verrekend krijgt. Bijvoorbeeld: 10 betaald, onbalans prijs is 2 euro, je krijgt 8 euro retour. Effectief 2 euro betaald. En dus niet effectief 8 euro verdient. En dus alleen onbalansprijs relevant. Hoor graag of het anders is.
Behoorlijk, als je ook gewoon de solar export disable toggle in de deye kunt omzetten.The Legend schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 13:29:
Is het treurig dat ik vanuit Frankrijk m’n huis naar 23 graden aan het verwarmen ben om aan het eind van de middag niet terug te gaan leveren met volle accu?
Ja dat is toch precies wat ik zegTsuranim schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 17:00:
[...]
Ik dacht (!) dat je de onbalansprijs betaald. Waarbij je eerst epex prijs berekend / betaald (A) en erna verschil (B-A) met onbalansprijs ( B ) verrekend krijgt. Bijvoorbeeld: 10 betaald, onbalans prijs is 2 euro, je krijgt 8 euro retour. Effectief 2 euro betaald. En dus niet effectief 8 euro verdient. En dus alleen onbalansprijs relevant. Hoor graag of het anders is.
Werkt dat ook als de panelen AC-zijdig zitten? Ik kan die setting denk ik niet op afstand aanpassen.scoobs schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 17:08:
[...]
Behoorlijk, als je ook gewoon de solar export disable toggle in de deye kunt omzetten.
Nee, ik zeg dat de enige prijs waar je rekening moet houden de onbalans prijs is. (Want de initiele Epex prijs , wordt volledig gecorrigeerd door de onbalans prijs). Uitgaande dat EPEX prijs onafhankelijk is van de onbalansprijs is het niet bijdragend om naar de EPEX prijs te kijken.Maar waarschijnlijk zit er wel een relatie tussen beide prijzen. Tenminste, zo heb ik het altijd begrepenThe Legend schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 17:54:
[...]
Ja dat is toch precies wat ik zegEPEX en onbalans worden met elkaar verrekend. Maar een lage EPEX is niet altijd een lage onbalansprijs, en dus is het handig om beide in de gaten te houden. Zeker als je van plan bent om je EV even vol te blaffen.
Ja eigenlijk moet je die inderdaad wel meenemen. Ik doe dat nog niet, vind het gedrag van die sensoren nog lastig om echt in de logica mee te nemen. Ik schakel af standaard onder de 2 cent boven een SoC van 94 procent en zet de panelen uit vanaf -15 cent. Laatste vandaag nog niet kunnen testen, morgen misschien. Verder zou je ook logica kunnen bouwen op basis van bv export activaties, maar dan lever je volgens mij pas terug vanaf 4 cent ongeveer.overhyped schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 17:03:
[...]
Hier ook benieuwd. Moet nog acties op prijs gaan maken, maar op welke waarde je nu precies moet sturen is mij ook nog even niet helder.
Welke 2 en welke -15?jeeedeee schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 17:58:
[...]
Ja eigenlijk moet je die inderdaad wel meenemen. Ik doe dat nog niet, vind het gedrag van die sensoren nog lastig om echt in de logica mee te nemen. Ik schakel af standaard onder de 2 cent boven een SoC van 94 procent en zet de panelen uit vanaf -15 cent. Laatste vandaag nog niet kunnen testen, morgen misschien. Verder zou je ook logica kunnen bouwen op basis van bv export activaties, maar dan lever je volgens mij pas terug vanaf 4 cent ongeveer.
Relatie is dat onbalans bijstuurt op de al vastgestelde epex day ahead.Tsuranim schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 17:57:
[...]
Nee, ik zeg dat de enige prijs waar je rekening moet houden de onbalans prijs is. (Want de initiele Epex prijs , wordt volledig gecorrigeerd door de onbalans prijs). Uitgaande dat EPEX prijs onafhankelijk is van de onbalansprijs is het niet bijdragend om naar de EPEX prijs te kijken.Maar waarschijnlijk zit er wel een relatie tussen beide prijzen. Tenminste, zo heb ik het altijd begrepen
Hier beide in de grafiek in mijn HA. Grafiek is van de NED integratie.
Nee, dat zie ik niet, geen flauw idee waarom dat gebeurd bij jou. Bij mij is tie nu contant aan het ontladen met rechte streep, 96% soccalceolarius schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 18:20:
Doen jullie systemen dit ook? Ik snap het doel hier niet van…[Afbeelding]
[ Voor 7% gewijzigd door MarinoC op 25-04-2026 18:28 ]
Je Modbus van de Eastron communiceert niet lekker. Andere users hadden na restart van ems (Utp kabel er 10 seconden uit) een tijdje geen last meer van. Flinke ruis op de p1/grid.calceolarius schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 18:20:
Doen jullie systemen dit ook? Ik snap het doel hier niet van…[Afbeelding]
Is het voldoende om aan de switch-kant de internet connectie te verbreken? Of moet ik echt de EMS open schroeven om de UTP kabel te verwijderen?Get!em schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 18:50:
[...]
Je Modbus van de Eastron communiceert niet lekker. Andere users hadden na restart van ems (Utp kabel er 10 seconden uit) een tijdje geen last meer van. Flinke ruis op de p1/grid.
Vlnr op de 2e rij de SDM630 van BE, B25 300mA van BE, 1-0-2 63A schakelaar en de SDM72 die ik met de blauwe NA111 rechts uitlees in HA.
In de schuur komt een ABB C50 op de LOAD van de Deye.
Heeft iemand het al eens zo gedaan en bleef de alamat van BE zitten (is dat verstandig)?
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual
Switch kant. Het is PoE. Dus dan valt de stroom er af.calceolarius schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 19:02:
[...]
Is het voldoende om aan de switch-kant de internet connectie te verbreken? Of moet ik echt de EMS open schroeven om de UTP kabel te verwijderen?
Ik heb al een aantal dagen dat zo nu en dan alle PV productie direct het net op gaat en niet de batterij in. Een import of export activiteit lijkt een soort reset te geven waarna alle PV productie weer door de batterij opgenomen wordt.Get!em schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 18:50:
[...]
Je Modbus van de Eastron communiceert niet lekker. Andere users hadden na restart van ems (Utp kabel er 10 seconden uit) een tijdje geen last meer van. Flinke ruis op de p1/grid.
Is al bij balans gemeld maar nog geen oplossing.
Iemand nog ideeën om dit zelf te troubleshooten? Heb de PoE kabel al eens even los gehaald maar dat lijkt het niet op te lossen.
Vandaag viel gelukkig de schade mee qua negatieve prijzen, maar dit is natuurlijk niet handig.
Klopt, maar relatie meer in de term voorspelbaarheid. Kun je o.b.v EPEX prijs(beloop) voorspellen wat de onbalansprijs gaat doen, gezien je obv deze prijs afrekent. Of kun je, zoals ik verwacht, alleen maar naar de huidige verwachte onbalansprijs kijken i.c.m. verwachte regeltoestand.Get!em schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 18:21:
[...]
Relatie is dat onbalans bijstuurt op de al vastgestelde epex day ahead.
Kortom : hoog tijd voor epex prijzen met AFRR, veel overzichtelijker en voorspelbaarder.
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Niet direct antwoord, maar ter verduidelijking: heb je de panelen via AC gekoppeld of direct op de Deye?Yaay schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 19:29:
[...]
Ik heb al een aantal dagen dat zo nu en dan alle PV productie direct het net op gaat en niet de batterij in. E
[Afbeelding]
Niet gekoppeld, is een solaredge systeem dus direct op de Deye was niet haalbaar.Tsuranim schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 19:32:
[...]
Niet direct antwoord, maar ter verduidelijking: heb je de panelen via AC gekoppeld of direct op de Deye?
Dit gedrag zag ik voorheen enkel als de batterij (bijna) vol was.
Nog even een plaatje extra wat laat zien dat het vanmorgen tot ong 11.47 uur wel goed ging (rond 13.00 uur de legionella run tussendoor)
[ Voor 39% gewijzigd door Yaay op 25-04-2026 19:37 ]
Dit gaat om de kale onbalansprijzen die ik vanuit Tenergy haal. Onder de 2 cent verkoopprijs en SoC> 94% stop ik productie. Bij een SoC onder de 94 procent zet ik de export surplus uit, zodat opwek wordt gelimiteerd tot wat ik verbruik en de Deye kan opnemen.
Als de koopprijs onder de -15 cent wordt, zet ik PV uit en verbruikers aan.
Ik heb dezelfde configuratie als bij jou (Solaredge op de meterkast) en bij mij ging het vandaag goed... vraag me af wat er bij jou aan de hand is!Yaay schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 19:33:
[...]
Niet gekoppeld, is een solaredge systeem dus direct op de Deye was niet haalbaar.
Ziet er niet goed uit zo. Lijkt er heel erg op dat de Deye denkt dat de accu’s vol zijn, kijk eens in de menu’s van de batterijen of je daar iets kan zien (bv OVP van over voltage protection) als het weer gebeurd.Yaay schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 19:33:
[...]
Niet gekoppeld, is een solaredge systeem dus direct op de Deye was niet haalbaar.
Nog even een plaatje extra wat laat zien dat het vanmorgen tot ong 11.47 uur wel goed ging (rond 13.00 uur de legionella run tussendoor)
[Afbeelding]
Waarom heb je een 63A omschakelaar gekozen, en niet bv. de 40A van Hager (SFT440)? Ik zit ook al een tijdje rond te kijken om off-grid na te bouwen. Ik had nu het idee om die omschakelaar van Hager te pakken, dan de werkschakelaar bij de Deye te vervangen voor een DIN-kastje met een C25 voor GRID en C40 voor LOAD. Dan in de groepenkast nog een C40 voor LOAD. De bestaande GRID automaat kan dan blijven zitten. Weet alleen niet of er nog een aardlekautomaat achter LOAD moet ergens. Daarna nog een nieuwe hoofdschakelaar voor de rest van de groepenkast. Wel een goed idee om daar nog weer een kWh-meter tussen te zitten, zodat je je huisverbruik iig weer kan zien los van de accu.Speedy-Andre schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 19:04:
Gisteren 'even' de Hager kast geschikt gemaakt voor off-grid, een 1-0-2 en een SDM72 erbij die de groepenkast zelf gaat meten als alternatief voor P1 dat eigenlijk alleen nog van/naar het net meet.
Vlnr op de 2e rij de SDM630 van BE, B25 300mA van BE, 1-0-2 63A schakelaar en de SDM72 die ik met de blauwe NA111 rechts uitlees in HA.
In de schuur komt een ABB C50 op de LOAD van de Deye.
Heeft iemand het al eens zo gedaan en bleef de alamat van BE zitten (is dat verstandig)?
[Afbeelding]
Het is een Chinese 63A, ik reken op wat minderThe Legend schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 19:51:
[...]
Waarom heb je een 63A omschakelaar gekozen, en niet bv. de 40A van Hager (SFT440)? Ik zit ook al een tijdje rond te kijken om off-grid na te bouwen. Ik had nu het idee om die omschakelaar van Hager te pakken, dan de werkschakelaar bij de Deye te vervangen voor een DIN-kastje met een C25 voor GRID en C40 voor LOAD. Dan in de groepenkast nog een C40 voor LOAD. De bestaande GRID automaat kan dan blijven zitten. Weet alleen niet of er nog een aardlekautomaat achter LOAD moet ergens. Daarna nog een nieuwe hoofdschakelaar voor de rest van de groepenkast. Wel een goed idee om daar nog weer een kWh-meter tussen te zitten, zodat je je huisverbruik iig weer kan zien los van de accu.
Aardlek richting de groepenkast lijkt me tricky, je beschermt toch alleen de kabel daar heen en de groepenkast doet zelf al foutstromen.
Het vervelende van een aardlek op die plek is dat alles in een keer uit gaat.
Die van de hoofdschakelaar naar de Deye grid vind ik wel logisch en met off-grid gaat je huis niet uit, althans niet direct.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual
Ik heb de integratie met tennet, en dan heb je mid, Max opwaarts en min neerwaartse prijs. Dus nog een beetje zoekende wat ik waar op moet gaan doenjeeedeee schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 19:33:
[...]
Dit gaat om de kale onbalansprijzen die ik vanuit Tenergy haal. Onder de 2 cent verkoopprijs en SoC> 94% stop ik productie. Bij een SoC onder de 94 procent zet ik de export surplus uit, zodat opwek wordt gelimiteerd tot wat ik verbruik en de Deye kan opnemen.
Als de koopprijs onder de -15 cent wordt, zet ik PV uit en verbruikers aan.
Is niet voorspelbaar. Maar patroon is relatief eenvoudig avaker voorkomend op veel dagen:Tsuranim schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 19:30:
[...]
Klopt, maar relatie meer in de term voorspelbaarheid. Kun je o.b.v EPEX prijs(beloop) voorspellen wat de onbalansprijs gaat doen, gezien je obv deze prijs afrekent. Of kun je, zoals ik verwacht, alleen maar naar de huidige verwachte onbalansprijs kijken i.c.m. verwachte regeltoestand.
Kortom : hoog tijd voor epex prijzen met AFRR, veel overzichtelijker en voorspelbaarder.
Doordeweeks:
Epex laag of hoog, onbalans vaak lager rond 9-11 en 13-16u, rest vaak iets hoger. Nacht veelal zelfde als epex.
Dagen met mist of dikke stratus wolken: hoger.
Weekend en feestdagen:
Epex laag of extra laag: onbalans hoger, maar kans op pieken
Epex hoog, onbalans vaak ietsje lager.
Epex Hoog of laag moet je lezen als: hoger of lager dan gemiddeld die week op zelfde tijdstip.
Ik laad daarom de EVCC wel via Epex sturing op meeste dagen als ik kanladen vanaf 9u doordeweeks. De batterij buffert dan de duurdere momenten en importeert de goedkoopste.
Lijkt erop alsof batterij in een soort foutmelding moet zitten, vanaf 11.50Yaay schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 19:33:
[...]
[Afbeelding]
De huidige verdiensten zijn de investering niet waard. Hou je van een gok dan is het leuk, anders jaar wachten en kijkrn wat aFFR daadwerkelijk oplevert.Mitchelllll schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 22:13:
Ik probeer als leek eruit te komen oh BE nu een goede deal is, maar blijf onzeker na het lezen van een deel van Di draadje. Wat zijn de ervaringen tot nu toe? Verdient het wat op de onbalansmarkt?
Of het voor jou een goede deal is hangt van wat verschillende zaken af.Mitchelllll schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 22:13:
Ik probeer als leek eruit te komen oh BE nu een goede deal is, maar blijf onzeker na het lezen van een deel van Di draadje. Wat zijn de ervaringen tot nu toe? Verdient het wat op de onbalansmarkt?
Als je geen woning hebt waar je dure stroom verbruikt, geen zonnepanelen hebt die op een verkeerd moment opbrengen, geen terugleverboetes hebt of krijgt, en alleen snel en veel geld wilt verdienen...
Dan zijn er vast lucratiever zaken te verzinnen.
Maar andersom heb je wel pv en is een kleine batterij veel te snel vol, heb je een warmtepomp wil je wel een batterij en is een kleine batterij in de winter snel leeg?
Wat is dan een betere deal als dit?
Ja nu al imo en als aFRR lukt ben je spekkoper en daar hopen we allemaal op.
Maar het moet daarnaast je ook passen qua plek etc natuurlijk
[ Voor 3% gewijzigd door ibak op 25-04-2026 22:48 ]
Mijn ervaring tot nu toe, blij dat het dan al begint, anders komt de accu sowieso niet leeg. Het is niet de hele avond feest met prijzen waarop de accu begint te exporteren.jacovn schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 19:31:
Accu op 100% gezien. Wilde om 19:10 al gaan terugleveren. Heb de ev aangesloten
Een half lege accu geeft issues de volgende dag.
En dat is er al met de SOC van 35%.
Wel wat kort door de bocht. De huidige investering is natuurlijk ook nog steeds een flink eind onder de marktprijs. De kans dat BE het systeem volgend jaar nog steeds zo goedkoop verkoopt als aFRR dan goed loopt, lijkt me ook niet zo groot.Wolly schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 22:23:
[...]
De huidige verdiensten zijn de investering niet waard. Hou je van een gok dan is het leuk, anders jaar wachten en kijkrn wat aFFR daadwerkelijk oplevert.
Bedankt. Daar heb ik wat aan. Ik heb 11 x 350wp panelen liggen en iets meer mogelijkheden voor als de stroom eens uitvalt. Nu heb ik enphase genomen 5 jaar terug. Een gesloten systeem dat naar verhouding duur is ook. Maar de BE batterijen moeten erop passen en ik kan er een gesloten systeem van maken zodat het ook bruikbaar is als de stroom uitvalt. Terugverdientijden van tien jaar vind ik geen probleem. Ik krijg straks ook terugleverboetes. Dat BE systeem lijkt erg aantrekkelijk qua prijs. Ik had een mannetje van Domogo langs. 15.5k voor 25kwh batterij en het systeem gesloten maken. Behoorlijk aan de prijs als ik dit zo zie.ibak schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 22:36:
[...]
Of het voor jou een goede deal is hangt van wat verschillende zaken af.
Als je geen woning hebt waar je dure stroom verbruikt, geen zonnepanelen hebt die op een verkeerd moment opbrengen, geen terugleverboetes hebt of krijgt, en alleen snel en veel geld wilt verdienen...
Dan zijn er vast lucratiever zaken te verzinnen.
Maar andersom heb je wel pv en is een kleine batterij veel te snel vol, heb je een warmtepomp wil je wel een batterij en is een kleine batterij in de winter snel leeg?
Wat is dan een betere deal als dit?
Ja nu al imo en als aFRR lukt ben je spekkoper en daar hopen we allemaal op.
Maar het moet daarnaast je ook passen qua plek etc natuurlijk
Liggen die batterijen onder de marktprijs??The Legend schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 22:53:
[...]
Wel wat kort door de bocht. De huidige investering is natuurlijk ook nog steeds een flink eind onder de marktprijs. De kans dat BE het systeem volgend jaar nog steeds zo goedkoop verkoopt als aFRR dan goed loopt, lijkt me ook niet zo groot.
Ik zou zeggen, vraag een paar offertes op voor een 48kWh accu met 12kW omvormer inclusief installatieMitchelllll schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 23:07:
[...]
Liggen die batterijen onder de marktprijs??
Ik heb er 1 gehad. Die vond ik heel duur. 15.5k voor 25.5 kWh. Die van BE sprong er idd uit kwa prijsThe Legend schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 23:14:
[...]
Ik zou zeggen, vraag een paar offertes op voor een 48kWh accu met 12kW omvormer inclusief installatie
Tja, als je op die manier je bedrijf promoot...
BE is wel een stuk serieuzer bezig
De vraag was of het al wat verdient op de onbalansmarkt. Mijn antwoord daarop is nee, die “verdiensten” zijn de investering niet waard.The Legend schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 22:53:
[...]
Wel wat kort door de bocht. De huidige investering is natuurlijk ook nog steeds een flink eind onder de marktprijs. De kans dat BE het systeem volgend jaar nog steeds zo goedkoop verkoopt als aFRR dan goed loopt, lijkt me ook niet zo groot.
En over aFFR zeg ik dat het een gok is, jij lijkt er zekerder over maar ik moet eerst nog maar eens zien of die belofte wordt ingelost.
Aan de andere kant: Als je kijkt wat de enorme spread is de afgelopen dagen op Day ahead... Morgen echt helemaal absurd met ruim 70 cent per kWh!
Dan zou je zonder eigenverbruik zo 40 kWh kunnen verstouwen met gemiddeld ca 55 cent spread.
Ben zeer! benieuwd wat de onbalansmarkt morgen doet in die uren.
[ Voor 9% gewijzigd door paQ op 25-04-2026 23:50 ]
Ik zit hier nog op 49%.....Speedy-Andre schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 23:57:
Er is ruimte gemaakt voor morgen, van 100 naar 34% gegaan in 1 avond
En er komt 95 kWh opwek aan. Ik moet dus 50 kWh verkopen tegen negatieve prijzen, of de boel vandaag maar uitzetten.
Dat ga ik ook maar doen. En inmiddels het SMA system uitgezet.
Gisteren werd er in de ochtend nog goed verkocht; deze ochtend lijkt mij van niet.
Ik kom eind van de middag terug van Berlijn met een lege EV..... net te laat
[ Voor 8% gewijzigd door blue eyes op 26-04-2026 06:59 ]
Kreeg trouwens een brief van Liander dat op 3 mei de stroom er bij ons voor een dag vanaf gaat ivm werkzaamheden. Ons systeem wordt een paar dagen later pas geïnstalleerd… jammer, was een mooie testcase geweest voor offgrid…
Ik heb mijn Solaredge vast teruggeschroefd naar 500W. SoC is nu 33%. Ben benieuwd. Ook om te zien of het EMS besluit al in de vroege fase veel te gaan laden, mocht de onbalans ook goed negatief gaan, of dat er iets van rekening wordt gehouden met de enorme EPEX dip. Maar dat denk ik eerlijk gezegd niet.blue eyes schreef op zondag 26 april 2026 @ 06:52:
[...]
Ik zit hier nog op 49%.....
En er komt 95 kWh opwek aan. Ik moet dus 50 kWh verkopen tegen negatieve prijzen, of de boel vandaag maar uitzetten.
Dat ga ik ook maar doen. En inmiddels het SMA system uitgezet.
Gisteren werd er in de ochtend nog goed verkocht; deze ochtend lijkt mij van niet.
Ik kom eind van de middag terug van Berlijn met een lege EV..... net te laat
[ Voor 15% gewijzigd door Sportmind op 26-04-2026 07:44 ]
Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Balans energie 48,2 kWh thuisaccu
EV zat op 30% en is vol geladen, accu is tot 40% gedaald met ev laden en huis load (ook nog een paar exportsJ en toen doorgezakt naar 22% en geen bijladen gezien nu is er weer zon genoeg, en accu us al weer aan het opladen.blue eyes schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 22:44:
[...]
Mijn ervaring tot nu toe, blij dat het dan al begint, anders komt de accu sowieso niet leeg. Het is niet de hele avond feest met prijzen waarop de accu begint te exporteren.
Een half lege accu geeft issues de volgende dag.
En dat is er al met de SOC van 35%.
Dit is meer gedrag wat mij aan staat.
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Heb je hiermee dan niet meer balansstroom pagina nodig? Staan dan al je stroomkosten in het BE portaal of lees ik dit verkeerd?paQ schreef op donderdag 23 april 2026 @ 09:42:
OK, allereerst disclaimer:
Ik heb deze browserextensie gemaakt zodat ik inzicht kan krijgen hoe de vlag er bij hangt op financieel vlak. De verschillen tussen Balans stroom portaal en Balans energie dashboard hebben voor de nodige verwarring gezorgd. BE heeft later het dashboard een stuk verduidelijkt door de verbruikskosten reeds met balansstroom te verrekenen, maar zijn standaard nog steeds kaal.
Ik probeer middels terugrekenen zo dicht mogelijk bij de daadwerkelijke kosten te komen, maar pin me er aub niet op vast!
Je kunt de extensie hier downloaden:
https://github.com/paqpaqpaq/BEdashboard
Als je het bestand uitpakt zie je een mapje met daarin twee files. In Chrome kun je in
chrome://extensions
klikken op "Uitgepakte extensie laden", en vervolgens de folder uit de zip-file selecteren. Niet openen, maar gewoon de map zelf selecteren. De extensie wordt dan vanzelf geladen.
Safari-gebruikers kunnen de "content.js" file uit het mapje eenvoudig copy pasten in Userscripts voor Safari. (Staat in de app store)
Als je vervolgens naar de resultaten in je BE dashboard gaat, zie je een grote toggle met een tandwieltje.
Klik eerst op het tandwieltje en voer je startdatum contract en voorschotbedrag in.
[Afbeelding]
ververs de pagina
Ik kan natuurlijk geen data uit de database laden, dus we moeten de geladen data in de local storage gebruiken om de gegevens weer te geven.
Het beste is om nu op "Dag" te klikken en terug te gaan naar je eerste maand bij BE.
[Afbeelding]
Als je dan de toggle op "All-in" schuift zie je het overzicht veranderen in all-in stroomkosten.
Herhaal dit voor elke maand, zodat de extensie over de gegevens kan beschikken.
Als je op "Maand" klikt zie je het geselecteerde kalenderjaar, met daarin de gegevens geldend voor dat kalenderjaar. In de widget voor de voorschotten heb ik gepoogd een prognose te maken. Ik ben zelf gestart in November, en heb de komende maanden quick 'n dirty een vermenigvuldigingsfactor gekozen op basis van April. Voor mij werkt deze methode verwacht ik, maar misschien dat we hier nog eens naar moeten kijken.
[Afbeelding]
Dit overzicht werkt dus voor je contractperiode; niet je kalenderjaar!
Als je je maanden nog niet "All-in" bezocht hebt, dan blijven ze leeg. Het overzicht werkt ook pas bij als je daarna de lopende maand even "All-in" bekijkt.
Dan iets wat echt een wilde gok was: de FPR. Dit heeft niets met RTE oid te maken; dat is de technische kant. Ik probeer een manier te vinden om te 'wegen' welk rendement je arbitrage nou oplevert.
[Afbeelding]
Er zijn natuurlijk tal van aspecten die meewegen bij verschillende gebruikers. Wat het nu doet is dat het elke uit de accu gehaalde kWh wegzet tegen de kosten van elke in de accu geladen kWh. Het werkt in zoverre, dat ik in de koude maanden dicht aan of net onder 1 zit, en de afgelopen twee maanden duidelijk boven de 1.
Ik verwacht dat hier hevige verschillen in kunnen zitten tussen gebruikers. Ook denk ik dat zodra BE BSP wordt, dit een enorm effect zal hebben. Maar dat is vooral afwachten.
Geinig dat juist deze post gepinned isIk probeer middels terugrekenen zo dicht mogelijk bij de daadwerkelijke kosten te komen, maar pin me er aub niet op vast!
De kast staat inmiddels op zijn plaats. 9mm hardhout multiplex tussen de wand van de overkapping en de kast. En in de kast brandwerende gipsvezelplaten. Ik twijfel alleen nog over de bodem. Zou zo’n 10mm gipsvezelplaat het gewicht van de accu’s kunnen dragen… de vraag stellen is ‘m eigenlijk ook al beantwoorden maar wat voor alternatief zou ik kunnen gebruiken zonder dat het direct heel veel hoger wordt.
:strip_exif()/f/image/SIpyihwSWf705gE72fdOpY91.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/PaHMwVvdqcf69JIkvBftpDJX.jpg?f=fotoalbum_large)
Op de foto is de gipsvezelplaat nog niet helemaal tot boven bevestigd, dat staat ook nog op de actielijst.
Een variant van die kast heb ik ook, maar zoals gezegd zou het regenwater dan naar me toe komen ipv van me af. Dus zodoende de accu's in de life time gezet.BitBug schreef op zondag 26 april 2026 @ 08:46:
Ook even een update mbt. de voorbereidingen van de installatie. Vandaag wordt het de Airtap T4 installeren en de sleuf graven van fundering naar de kast (Keter Cortina Alto) onder de containeroverkapping. Ik heb een dubbelcheck gedaan bij BE met betrekking tot plaatsing in de kast en zou allemaal prima moeten passen.
De kast staat inmiddels op zijn plaats. 9mm hardhout multiplex tussen de wand van de overkapping en de kast. En in de kast brandwerende gipsvezelplaten. Ik twijfel alleen nog over de bodem. Zou zo’n 10mm gipsvezelplaat het gewicht van de accu’s kunnen dragen… de vraag stellen is ‘m eigenlijk ook al beantwoorden maar wat voor alternatief zou ik kunnen gebruiken zonder dat het direct heel veel hoger wordt.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Op de foto is de gipsvezelplaat nog niet helemaal tot boven bevestigd, dat staat ook nog op de actielijst.
Ik zou persoonlijk even naar Karwei oid rijden en twee 60x60 tegels halen en die op de bodem leggen.
De montage van de omvormer komt trouwens wel hoger te zitten dan je plaat.
BE had zelf in de laatste versie van het dashboard de verrekening met balans stroom al gedaan.0xygen500 schreef op zondag 26 april 2026 @ 08:41:
[...]
Heb je hiermee dan niet meer balansstroom pagina nodig? Staan dan al je stroomkosten in het BE portaal of lees ik dit verkeerd?
Precies. Ik sprak een buurman die een 16kWh Victron-systeem zelf heeft gebouwd, en die was duurder uit dan deze BE installatie (gerekend met de 5500 prijs die ik heb betaald). Het klopt wat @Wolly zegt dat het systeem nu niet de gouden bergen oplevert die we wellicht hadden gehoopt, maar ervan uitgaande dat je sowieso een accu zou willen aanschaffen dan is de BE aanbieding volgens mij nog steeds een no-brainer, puur vanwege de lage aanschafprijs. Mijn onderbuik zegt dat het zelfs zonder aFRR nog wel terugverdient, alleen dan niet binnen 2 jaar, maar 7-10 jaar. Maar welke andere besparingsmaatregel ken je die een terugverdientijd heeft van 2 jaar. Dat is eigenlijk ook absurd kort. Zelfs zonnepanelen onder saldering gingen niet zo snel.Mitchelllll schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 23:16:
[...]
Ik heb er 1 gehad. Die vond ik heel duur. 15.5k voor 25.5 kWh. Die van BE sprong er idd uit kwa prijs
EMS lijkt nog steeds op dezelfde waarden te staan. SOC zat onder de 35% en dan triggert een laadactivatie bij licht negatieve onbalansprijzen. Doe dat ff niet en geef ruimte aan m’n zonnestroom
[ Voor 9% gewijzigd door The Legend op 26-04-2026 09:00 ]
In die hoek dacht ik idd ook. Als het goed is hebben we binnenkort (ik hoop op tijd) nog een paar 60x60 tegels uit de tuin over. Met 4cm hoogte is dat ook nog wel te overzien. Ik ga voor 5 accu modules en heb het liefst zoveel mogelijk ruimte daarboven.paQ schreef op zondag 26 april 2026 @ 08:54:
[...]
Ik zou persoonlijk even naar Karwei oid rijden en twee 60x60 tegels halen en die op de bodem leggen.
De montage van de omvormer komt trouwens wel hoger te zitten dan je plaat.
En wat betreft de platen daar komt nog een stuk gipsvezelplaat boven. Had gisteren geen tijd meer om het netjes af te ronden, wilde ook nog even van het lekkere weer genieten 😎
[ Voor 42% gewijzigd door Get!em op 26-04-2026 09:37 ]
Nice. Ik kon trouwens jouw mooie widget per maand niet tevoorschijn krijgen. Hoe tover ik dat ervoor?paQ schreef op zondag 26 april 2026 @ 08:55:
[...]
BE had zelf in de laatste versie van het dashboard de verrekening met balans stroom al gedaan.
The Legend schreef op zondag 26 april 2026 @ 09:18:
Onbalans slaat al de andere kant op tov EPEX. Afnemen onbalans positief, afnemen EPEX negatief.
:strip_exif()/f/image/NvMYTkdEU4V6ytsdvLonnoUN.jpg?f=fotoalbum_large)
Valt toch wel mee?
Dat is de day ahead prijs. De onbalansprijs (donker blauwe en oranje lijn) die zullen hoogstwaarschijnlijk hoger dan day ahead liggen.
Wat is nu verstandig. Ik heb veel zonnepanelen. Ik heb een thuisbatterij, die trek ik leeg op het moment.
Vanmiddag is de stroomprijs flink negatief.
Is het nu écht slim (is tegen mijn gevoel in) om vanmiddag als de stroomprijs flink negatief is de zonnepanelen uit te zetten en alle verbruikers in huis aan te zetten zoveel als kan?
Ik heb namelijk 6 kWh aan heaters, een oven die pyro kan draaien, wassen drogen etc etc. Ik krijg die 3x 25A makkelijk vol.
Werk ik mezelf dan alleen maar tegen ivm evt. saldering die nog gaat plaatsvinden of moet ik het gewoon doen? Aan de andere kant heb ik wel het gevoel dat ik gewoon energie aan het verspillen ben als ik heaters ga aanzetten.
Excuus ik zat in het verkeerde topic.
[ Voor 15% gewijzigd door Fairy op 26-04-2026 10:03 ]
Dat is helemaal niet gezegd voor Balans klanten, die zitten niet op de EPEX markt met flink negatieve tarieven maar op de onbalansmarkt.
Lees eerst deze post en dan kopje 2.
De enige andere bron die ik heb is de Zonneplan app die zegt dat vanmiddag om 1 u de prijs -39,93ct incl btw.Wolly schreef op zondag 26 april 2026 @ 09:47:
[...]
Dat is helemaal niet gezegd voor Balans klanten, die zitten niet op de EPEX markt met flink negatieve tarieven maar op de onbalansmarkt.
Lees eerst deze post en dan kopje 2.
Gemiddeld over 4 uren -26,89. Vandaar dat ik dacht laat ik vandaag eens actief meedoen hieraan.
Ik dacht dat EPEX de bron was van de prijzen van Zonneplan, maar moet zeggen dat ik hier ook niet veel kaas van gegeten heb op het moment.
Heb in mijn thuisbatterij ook prijzen ingeladen van Zonneplan, maar ook daar zie ik kwartierprijzen en Zonneplan werkt met uurprijzen. Da's voor mij al best onduidelijk.
Excuus ik zat in het verkeerde topic.
[ Voor 27% gewijzigd door Fairy op 26-04-2026 10:03 ]
Ah koekoek, ik had aangenomen dat dit de onbalansprijs zou zijn omdat ik er op zocht 😅KoningSlakkie schreef op zondag 26 april 2026 @ 09:42:
[...]
Dat is de day ahead prijs. De onbalansprijs (donker blauwe en oranje lijn) die zullen hoogstwaarschijnlijk hoger dan day ahead liggen.
Ik denk dat je in een verkeerd topic zit. Hier gaat het over de thuisbatterij van BalansEnergie. Als jij geen contract hebt of wilt bij BalansStroom is dit topic voor jou niet relevant.Fairy schreef op zondag 26 april 2026 @ 09:51:
[...]
De enige andere bron die ik heb is de Zonneplan app die zegt dat vanmiddag om 1 u de prijs -39,93ct incl btw.
Gemiddeld over 4 uren -26,89. Vandaar dat ik dacht laat ik vandaag eens actief meedoen hieraan.
Ik dacht dat EPEX de bron was van de prijzen van Zonneplan, maar moet zeggen dat ik hier ook niet veel kaas van gegeten heb op het moment.
Heb in mijn thuisbatterij ook prijzen ingeladen van Zonneplan, maar ook daar zie ik kwartierprijzen en Zonneplan werkt met uurprijzen. Da's voor mij al best onduidelijk.
Ah duidelijk, dan heb ik het verkeerde topic gezocht. Excuus.deejeebv schreef op zondag 26 april 2026 @ 09:56:
[...]
Ik denk dat je in een verkeerd topic zit. Hier gaat het over de thuisbatterij van BalansEnergie. Als jij geen contract hebt of wilt bij BalansStroom is dit topic voor jou niet relevant.
Of is het makkelijker om de zonnepanelen die op de Deye zitten helemaal af te schakelen? Dus grote knop aan de zijkant van Deye omzetten?
[ Voor 33% gewijzigd door ecn1985 op 26-04-2026 10:19 ]
Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij
Gek genoeg wil ik nu juist wel exporteren. Goedkope tarieven komen mogelijk nog en ook nog genoeg pv opwek. SoC al 60% met 12% vulling per uur is er nog 2,5 uur nodig.ecn1985 schreef op zondag 26 april 2026 @ 10:07:
Gezien de opwek vandaag en de soc inmiddels al op 45% staat kan ik de export surplus manueel uitschakelen via de Deye zelf? Ik heb geen HA oid.
Wil ze nu ook nog niet uitzetten, maar verwacht dat als er niets wordt geëxporteerd de batterij rond 14:00 vol zal zitten.Get!em schreef op zondag 26 april 2026 @ 10:19:
[...]
Gek genoeg wil ik nu juist wel exporteren. Goedkope tarieven komen mogelijk nog en ook nog genoeg pv opwek. SoC al 60% met 12% vulling per uur is er nog 2,5 uur nodig.
Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij
Ik hoop echt dat we de negatieve prijzen gaan halen vandaag. Mijn skeptische ik heeft er geen vertrouwen in. Op zijn minst hoop ik gezonde volatiliteit zonder regeltoestand 2.
[ Voor 11% gewijzigd door The Legend op 26-04-2026 10:28 ]
Klopt, en dan heb je ook nog te maken met regeltoestand 2, en dan verdien je weer niks. Ik zou graag overstappen naar EPEX, betrouwbaar goed te plannen en meer winst mee te halen dan onbalans tot nu toe.. wel wat saaier want geen gekke uitschietersThe Legend schreef op zondag 26 april 2026 @ 10:26:
Dit is denk voor onbalans niet perse een gunstige dag idd. Het hele internet is al ruim op de hoogte gebracht dat je betaalt krijgt om stroom te verbruiken, dus het zou me niet verbazen als onbalans vandaag continu heen en weer gaat schieten om te balanceren. Afnemen zit nu op +11,5 cent zo te zien, invloeden licht negatief.
klopt, dat schreef ik al bij de vorige. Ws iets in de volgorde van aanroepen.0xygen500 schreef op zondag 26 april 2026 @ 09:38:
[...]
Nice. Ik kon trouwens jouw mooie widget per maand niet tevoorschijn krijgen. Hoe tover ik dat ervoor?
Ik denk dat het met deze versie nu een stuk beter moet gaan:
https://github.com/paqpaq..._Dashboard_Chrome_2_3.zip
Zit een IOS versie nog in de pijplijn? Ik doe eigenlijk niks meer op de desktop behalve werkpaQ schreef op zondag 26 april 2026 @ 11:02:
[...]
klopt, dat schreef ik al bij de vorige. Ws iets in de volgorde van aanroepen.
Ga ik die vansvond weer eens proberenpaQ schreef op zondag 26 april 2026 @ 11:02:
[...]
klopt, dat schreef ik al bij de vorige. Ws iets in de volgorde van aanroepen.
Safari voor iOS accepteert geen js inject. Alleen css.The Legend schreef op zondag 26 april 2026 @ 11:12:
[...]
Zit een IOS versie nog in de pijplijn? Ik doe eigenlijk niks meer op de desktop behalve werk
Je kunt orion browser downloaden, en met de eerste keer starten extensies toestaan.
Dan de laatste zip van git downloaden en die zipfile selecteren. Ws krijg je een error. Nog een keer doen en dan accepteert ie hem.
Altijd de onbalansprijs + 2 centThe Legend schreef op zondag 26 april 2026 @ 11:27:
Nog even voor de duidelijkheid nu de EPEX richting het diepe dal gaat: als de BS stroomprijs -30 cent is, en de BE stroomprijs +2 cent, wat betalen we dan? De 2 cent, of -30+2 = -28 cent
Ik probeer dit nu. Kies voor extensie installeren vanuit bestand, selecteer dan de .zip maar blijf de melding krijgen dat er iets is misgegaan.paQ schreef op zondag 26 april 2026 @ 11:33:
[...]
Safari voor iOS accepteert geen js inject. Alleen css.
Je kunt orion browser downloaden, en met de eerste keer starten extensies toestaan.
Dan de laatste zip van git downloaden en die zipfile selecteren. Ws krijg je een error. Nog een keer doen en dan accepteert ie hem.
[Afbeelding]
Whoop whoop, na een reboot werkt ie wel. Super mooi, thx!
[ Voor 4% gewijzigd door The Legend op 26-04-2026 12:02 ]
Dit topic is gesloten.
![]()
:strip_exif()/f/image/nVf9Hzj8UQie2AOHHKePolpS.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/wJL03dTQPEX5tb0MtvqM5XGN.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/WdR2OFqRfchDgfFgUZsvCaW3.jpg?f=fotoalbum_medium)
/f/image/HwO7kOG3HLxQZ5747DcFNmXx.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/gWM67hquVpRqueVfwm86f7v8.png?f=fotoalbum_large)