Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 111 ... 158 Laatste
Acties:
  • 531.695 views

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:09

The Legend

*Plop*

@paQ zou die plug-in ook moeten werken in Safari IOS? Ik krijg het niet voor elkaar iig.

In ander nieuws: accu zit op 100% :D Eerste dag op vakantie. En nu natuurlijk ook met 5kW exporteren tegen negatieve prijzen :+ Net geprobeerd of de Growatt met alleen de app op 0-export gezet kan worden, en dat lijkt te werken. Nu druppelt alleen de Enphase set nog, maar de accu zit nog maar een half uur op 100%, dus dat betekent waarschijnlijk nog niet écht 100%.

Ik ben toch malle pietje niet!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:05
Sportmind schreef op donderdag 23 april 2026 @ 14:49:
Op 85% accu begint de Deye nu te exporteren met 1.5 kW (van de 7 kW zonopbrengst). Dan is er wellicht 1 cel vol?
Dan zou hij limited zijn op 30A per BMS. Wie weet.
Meten is weten.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• paQ
The Legend schreef op donderdag 23 april 2026 @ 17:35:
@paQ zou die plug-in ook moeten werken in Safari IOS? Ik krijg het niet voor elkaar iig.

In ander nieuws: accu zit op 100% :D Eerste dag op vakantie. En nu natuurlijk ook met 5kW exporteren tegen negatieve prijzen :+ Net geprobeerd of de Growatt met alleen de app op 0-export gezet kan worden, en dat lijkt te werken. Nu druppelt alleen de Enphase set nog, maar de accu zit nog maar een half uur op 100%, dus dat betekent waarschijnlijk nog niet écht 100%.
In iOS nog niet werkend gekregen helaas. Vraag me ook af wat daar van overblijft :P

• Dbm12
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14:37
De weg tot SOC 91% ging op een voorspelbaar traject maar daarna is hij het spoor bijster met het percentage terwijl er nog genoeg de accu in gaat.

Denk dat dit het maximum van vandaag gaat worden. De onbalans prijs gaat nu stijgen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jKWxvth7VvdNnH4ero9WFsgPlcM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/awsNNL241ipP5g4aUsSBvwjC.jpg?f=fotoalbum_large

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:25
paQ schreef op donderdag 23 april 2026 @ 17:37:
[...]

In iOS nog niet werkend gekregen helaas. Vraag me ook af wat daar van overblijft :P
Ik heb er helemaal geen kaas van gegeten; klopt het dat de plugin enkel voor Chrome is? Of ook voor naar Firefox te gebruiken porten?

[ Voor 3% gewijzigd door Source90 op 23-04-2026 18:17 ]

• MertijnW
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19:12
@paQ, welke hardware gebruik jij om de BMS uit te lezen?

• paQ
Source90 schreef op donderdag 23 april 2026 @ 18:13:
[...]

Ik heb er helemaal geen kaas van gegeten; klopt het dat de plugin enkel voor Chrome is? Of ook voor naar Firefox te gebruiken porten?
Ik denk dat je met tampermonkey oid gewoon de js kunt pasten en dat het dan werkt.

• paQ
MertijnW schreef op donderdag 23 april 2026 @ 18:46:
@paQ, welke hardware gebruik jij om de BMS uit te lezen?
Een esp32 en adertjes oranje, oranje/wit.

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Nu online
Vanmiddag even leuk aan het testen geweest, de accu zat vol en ik heb mijn minimale verkoopprijs kaal even op -4 cent gezet. Mooi om te zien dat op de momenten dat de verkoopprijs onder de -4 cent komt vrij snel de teruglevering (blauw stopt). Is nu wel halverwege het kwartier natuurlijk, maar toch, je stopt dan toch even, en zo'n automation kan zeker bij grotere negatieve prijzen natuurlijk wel helpen om de verliezen te beperken. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SXsqIaP99JRrOUmziVvBuO4wGqU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZxPl0lSk8VwTe5IOVuKGEsfz.png?f=fotoalbum_large

• jacovn
  • Nu online
Ik heb weer het standaard gedrag wat me niet aan staat. Begon de dag met 35% soc. Door de zon weer naar 90%. Nu al weer begonnen met terugleveren tot het weer 35% is en dan de hele nacht pendelen met wat gebruik en wat aanvullen.
Leuk
Zolang we kunnen salderen. Maar daarna ?

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:13

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Daarna werkt het anders dan nu, ik zet nu nog m'n pv export uit maar ik zie pogingen om iets met pv te doen.
Wel te weinig, met een volle batterij exporteer ik liever niets om 15u maar er zit beweging in.
Verder komt er nog meer aan wat andere markten betreft, alleen zet je dat niet even snel in elkaar :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual

• veejee
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 14-08 20:09
paQ schreef op donderdag 23 april 2026 @ 17:37:
[...]

Op IpadOs werkt het wel goed i.i.g., alleen de prognose is niet altijd zichtbaar

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:56
Nu even ingelogd. Niet de 100% gehaald, maar blijven steken op 97% vandaag, door de vele exports.
Iniddels 60 kWh geleverd, de accu staat nog op 82% en zal dus nog wel even doorgaan met exporteren....
Ik heb ook voor anderhalf uur de SMA installatie uit gezet.

Resultaat van eergisteren (21/4), veel import tegen 9 cent, veel verkoop tegen 6 cent. En veel opwek.
Voor de use case, dit is geen gewenst gedrag :D :D

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08:52
jeeedeee schreef op donderdag 23 april 2026 @ 15:12:
[...]

Nog CHG, maar er gaat echt niks de accu in volgens mij..
Dankjewel. Op welke module zijn je DC kabels aangesloten en welke module is de master (utp kabel naar Deye).

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
blue eyes schreef op donderdag 23 april 2026 @ 20:35:
Nu even ingelogd. Niet de 100% gehaald, maar blijven steken op 97% vandaag, door de vele exports.
Iniddels 60 kWh geleverd, de accu staat nog op 82% en zal dus nog wel even doorgaan met exporteren....
Ik heb ook voor anderhalf uur de SMA installatie uit gezet.

Resultaat van eergisteren (21/4), veel import tegen 9 cent, veel verkoop tegen 6 cent. En veel opwek.
Voor de use case, niet is geen gewenst gedrag :D :D
Veel import op een dag met alleen maar zon, 90kWh zonopbrengst en een accu van 80kWh
8)7 8)7 8)7

Dat is geen use case maar een misuse case.

• jacovn
  • Nu online
Het gaat er mij om dat ik in de avond en nacht 10-15 kWh gebruik. Als daarvoor de accu al naar 35% gebracht is en het de ondergrens is voelt het onlogisch 55% accuinhoud terug te leveren en weer 7-10 kWh terug te kopen.

De ems leert niets, heeft gewoon thresholds en verder geen inteligentie volgens mij.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• Yaay
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
jacovn schreef op donderdag 23 april 2026 @ 21:27:
Het gaat er mij om dat ik in de avond en nacht 10-15 kWh gebruik. Als daarvoor de accu al naar 35% gebracht is en het de ondergrens is voelt het onlogisch 55% accuinhoud terug te leveren en weer 7-10 kWh terug te kopen.

De ems leert niets, heeft gewoon thresholds en verder geen inteligentie volgens mij.
Helemaal eens.

Ik vermoed dat die 35% aangehouden wordt voor situaties als enkele maanden geleden, onverwacht veel langdurige mist in de ochtend. Op die momenten is het natuurlijk juist goed geld verdienen en sta je met bijv. Een ondergrens van 20% snel leeg (zeker als je weet dat er vanaf 20% zomaar een snelle drop naar 5% kan plaatsvinden). Alleen weegt die potentiële 1x een tientje verdienen niet op tegen gemiste inkomsten door dit soort dagen strak 35% SOC aan te houden en onnodige inkoop te genereren en batterij capaciteit bezet te houden.

persoonlijk denk ik dat balans er niet aan ontkomt, om op termijn, enige personalisatie toe te voegen. Bijv een slider in het portaal waarop je iets kunt geraken qua drempelwaarden. Het maakt nl. nogal verschil of je 2 of 20 kwp hebt liggen.

Ik begin het langzaam wel vervelend te vinden dat bijv de issues omtrent de 35% SOC, ondanks dat ze veelvuldig gemeld worden, nog niet concreet worden opgevolgd. We zijn weer ruim 2 weken na de laatste updates van balans, we vermoeden dat we wat veranderingen waarnemen in het gedrag van het EMS maar het is gissen wat/welk doel nagestreefd wordt.

daarbij ook wel benieuwd wat de RTE / verliezen uiteindelijk gaan kosten. Waar ik vorig jaar in maart 350KwH overschot had, kom ik nu ong gelijk uit qua import/export. Zelfde beeld lijkt voor april te gaan gelden. Kom ik zo op 2000-2500 KwH extra verbruik per jaar.
Ik dek dat dit saldeerjaar nog wel met de overproductie, maar als je beperkte of geen overschot hebt wordt dat zonder slimme handel strategie of aFRRR toch een duur grapje.

• hermanbanken
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14-08 21:37
Heel tof @paQ :twk _/-\o_

Ik had wel nog gas gebruik, in de maanden okt-nu, daar is mn voorschot aan opgegaan gok ik. Maar vanaf vorige week een WP voor CV en binnenkort ook een boiler voor SWW, dus dan van het gas af!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3ApyywU9mpofUqSuOqahWL1s49E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eXk3quVpdH7YzxLqouxo6zpT.png?f=fotoalbum_large

• paQ
hermanbanken schreef op donderdag 23 april 2026 @ 22:38:
Heel tof @paQ :twk _/-\o_

Ik had wel nog gas gebruik, in de maanden okt-nu, daar is mn voorschot aan opgegaan gok ik. Maar vanaf vorige week een WP voor CV en binnenkort ook een boiler voor SWW, dus dan van het gas af!

[Afbeelding]
heuj! je moet januari en februari nog inlezen :+
sFPR 1,56 :o

edit:
Bedenk me net als je op gas stookt, de FPR natuurlijk gunstig uitpakt in die maanden. Bijna alles kan naar arbitrage dan.

[ Voor 9% gewijzigd door paQ op 23-04-2026 23:30 ]

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
Er lijkt toch wat aangepast in de regels. Vanmorgen was mijn SOC gedaalt tot 29% zonder imports. Nu zelfs een export bij een prijs van 15 ct. :)

• jacovn
  • Nu online
deejeebv schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 07:43:
Er lijkt toch wat aangepast in de regels. Vanmorgen was mijn SOC gedaalt tot 29% zonder imports. Nu zelfs een export bij een prijs van 15 ct. :)
Ik zag export tot 40% soc en daarna is het nu naar 34% gedaald. Dat lijkt een verbetering

• MarinoC
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 11:05
Hier van gisteren rond 15:00 100% nu 17%. Top, je zou bijna zeggen dat tie het opeens wat individueler aanpakt..

• Sportmind
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 16:02
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mUUNJlPhpXThRtv02aUdgFx3kMk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ReshRd5Fnc8fPVbj4Ou73ebb.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IEVvwf5p2Sqs2OE_lNXOsrr2Vrk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PR1CPBf1mTLSFARnkvp4TH0H.jpg?f=fotoalbum_tile
Dit ziet er ook beter uit! Hoop dat er inderdaad iets is aangepast.

[ Voor 49% gewijzigd door Sportmind op 24-04-2026 07:55 ]

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Balans energie 48,2 kWh thuisaccu

• blue eyes
Hier de SOC nog op 33% en export, mooie prijzen nu. 5:30 weer vol aan de exports zo te zien.
Gisteren bijna 80 kWh aan export, daar zat een deel van eergisteren, na 0:00 uur.
Idem voor vandaag, nu "de resten van gisteren" aan het exporteren.

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• Tasteless
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 05:57
blue eyes schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 08:17:
Hier de SOC nog op 33% en export, mooie prijzen nu. 5:30 weer vol aan de exports zo te zien.
Gisteren bijna 80 kWh aan export, daar zat een deel van eergisteren, na 0:00 uur.
Idem voor vandaag, nu "de resten van gisteren" aan het exporteren.
Yep, 20% SOC en nog steeds export. Blij met de progressie van de laaste paar dagen.

Weheat sparrow P60❄️🔥| LMNT Pura 200L 💧| Tesla model 3 🚗 | 13,7kWp☀️ | 65kWh balans batterij🔋

• MarinoC
Bij mij zie ik nu tussen die 17 en nu 19 ook wat imports.. voor mij niet nodig met het PV dagje wat er nu aankomt. Maar die 35% was veel vervelender.

• deejeebv
  • Nu online
Ben nu toch weer een beetje teleurgesteld, hij is nu weer aan het importeren bij een prijs van 12 ct en SOC van 21%.

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:07
Hier nu met 12kw van het net aan het laden, terwijl m’n zonne energie het huis al dekt, ik een SOC van 20 heb en energie duur is.. Naja, we zijn er nog niet zullen we maar zeggen :)

• The Legend

The Legend

*Plop*

Hier ook tot onder de 20% gekomen door de exports tussen 7.30 en 8.45. Nu weer aan importeren, 22% en hij loopt nog door. Ik had daarvoor al een negatief verbruik door de PV, je zou zoiets als trigger kunnen gebruiken om even te wachten met importeren.

• Wolly
  • Niet online
Net 3x geexporteerd, begint dat ding bij 20% weer te laden tegen 11 cent |:( |:( |:(

Begin nu wel te twijfelen aan de logica.

• The Legend

The Legend

*Plop*

Het lijkt alsof de logica nog steeds sterk leunt op het verschil met EPEX. Die is nu 16 cent geloof ik. Als dat verschil een paar cent in het voordeel is van onbalans, dan gaat ‘ie gewoon importeren, los van de vraag of de EPEX prijs zelf misschien veel te hoog is ten opzichte van wat nog gaat komen de rest van de dag.

• overhyped
Wolly schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 08:58:
Net 3x geexporteerd, begint dat ding bij 20% weer te laden tegen 11 cent |:( |:( |:(

Begin nu wel te twijfelen aan de logica.
Precies dit hier ook… er zal nog steeds een harde ondergrens zijn, die je dan net raakt. M’n import was wel kort, en totals flink meer geëxporteerd tijdens de ochtendpiek.

• Yaay
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
Ik denk eerlijk gezegd dat er niets aan de logica/drempelwaarden is veranderd. Gewoon toeval dat de prijzen relatief hoog waren waardoor de SOC niet steeds tot 35% geladen werd. Door hoge prijzen vanmorgen zelfs wat exports. Nu de prijzen weer lager zitten zul je zien dat er weer tot 35% van het net geladen wordt.

Resultaten van woensdag 🤦‍♂️

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6NrW7A0bS23BEOqp1DG5QkdUyRw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TydIT9wZMhvqhB9Le9Db9uKf.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 41% gewijzigd door Yaay op 24-04-2026 09:07 ]

• MarinoC
Yaay schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 09:02:
Ik denk eerlijk gezegd dat er niets aan de logica/drempelwaarden is veranderd. Gewoon toeval dat de prijzen relatief hoog waren waardoor de SOC niet steeds tot 35% geladen werd. Door hoge prijzen vanmorgen zelfs wat exports. Nu de prijzen weer lager zitten zul je zien dat er weer tot 35% van het net geladen wordt.
Mm zal dat het zijn, gelukkig begint hier de zon langzaam door de bewolking te breken en gaat PV een handje helpen.. nu 23% SOC

• blue eyes
overhyped schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 08:56:
Hier nu met 12kw van het net aan het laden, terwijl m’n zonne energie het huis al dekt, ik een SOC van 20 heb en energie duur is.. Naja, we zijn er nog niet zullen we maar zeggen :)
April is ook extreem zonnig, dit is een hele goede maand, dat is de reden dat ik iig wat "harder" wordt geraaklt dan normaal in april omdat de gemiddelde opbrengst hier bij mij 15% hoger is dan de prognose...
Daarom geen vrije ruimte in de accu, fors terugleveren. 35% Soc helpt dan ook niet mee.

Beter nu aan het ontwikkelen dan mei,juni. Maar het is wel bijna mei ;)

@ yaay - dat denk ik ook. Prijzen waren hoog, SOC is niet aangepast.

De laatste 5 dagen niet onder de 80 / 90 kWh opwek gekomen, kijk eens hoeveel import ;)
Dagen met minder export, EV laad acties.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bk9JqlkdJY84aqrPxtu_l_76wXg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gyX2Y6QujpS4c0N3P331dgOO.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door blue eyes op 24-04-2026 09:13 ]

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:25
Of her is teveel werk op korte termijn om de EMS "slimmer" te maken, waardoor ze enkel de waarde van 35% als minimum naar 20% hebben gezet. Hier geen import nu en zit op 22%. Ik zie op 18% wel een korte import burst.

• Wolly
  • Niet online
Source90 schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 09:07:
[...]

Of her is teveel werk op korte termijn om de EMS "slimmer" te maken, waardoor ze enkel de waarde van 35% als minimum naar 20% hebben gezet. Hier geen import nu en zit op 22%. Ik zie op 18% wel een korte import burst.
Als ze de import op 20% hadden gezet was deze vannacht al lang ontladen tot 20%, net als dat we eerder zagen bij de 30%.

• overhyped
Ik denk eerlijk gezegd dat er niets aan de logica/drempelwaarden is veranderd. Gewoon toeval dat de prijzen relatief hoog waren waardoor de SOC niet steeds tot 35% geladen werd. Nu de prijzen. Door hoge prijzen vanmorgen zelfs wat exports. Nu de prijzen weer lager zitten zul je zien dat er weer tot 35% van het net geladen wordt.
Hier is het importeren wel gestopt, zodra de batterij boven de 20% kwam. Nu rustig op de zon verder.

• The Legend

The Legend

*Plop*

overhyped schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 09:10:
[...]

Hier is het importeren wel gestopt, zodra de batterij boven de 20% kwam. Nu rustig op de zon verder.
Maar je weet niet zeker of hij stopte op basis van SOC of op basis van prijs ;)

• Wolly
  • Niet online

Resultaten van woensdag 🤦‍♂️

[Afbeelding]
35kWh export voor 33 cent :?

Gelukkig geen terugleverkosten moet je maar denken /sarcasme

• deejeebv
  • Nu online
Import was hier gestart bij 20% en gestopt bij 23% SOC.

• Wolly
  • Niet online
overhyped schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 09:10:
[...]

Hier begonnen op 19% en gestopt met laden op 23%. Geen vaste waarde dus.

• marana
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 15-08 15:45
Wolly schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 09:14:
[...]

Hier begonnen op 19% en gestopt met laden op 23%. Geen vaste waarde dus.
Import gestart om 8:51 en beëindigd om 8:55, bij jullie ook? Bij mij van 20 naar 23%

• Wolly
  • Niet online
marana schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 09:16:
[...]

Import gestart om 8:51 en beëindigd om 8:55, bij jullie ook? Bij mij van 20 naar 23%
van 0851 tm 0857.

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16:47
same, op dat moment al 4200w opwek.. 8)7

De 22e is niet helemaal lekker uitgekomen. Accu was vol om 14:30 daarna overschot naar het net..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_eCCYbMn8dokslBPcnSfDFFUC8Y=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/avEbJd6YqgHJ7GVLjX9adXZ1.png?f=user_large

[ Voor 54% gewijzigd door ecn1985 op 24-04-2026 09:25 ]

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• overhyped
Wolly schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 09:13:
[...]

35kWh export voor 33 cent :?

Gelukkig geen terugleverkosten moet je maar denken /sarcasme
Das een stuk meer dan m’n gemiddelde import prijs, dus prima toch?

• blue eyes
overhyped schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 09:25:
[...]

Saldo import (bijna niets) en export van 35 kWh (tegen 0,009 cent) maakt in totaal 33 cent

[ Voor 15% gewijzigd door blue eyes op 24-04-2026 09:31 ]

• overhyped
blue eyes schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 09:29:
[...]

35 kWh verkocht voor in totaal 33 cent
Ah, totaal… ja dat verander de boel :)

• Wolly
  • Niet online
overhyped schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 09:25:
[...]

Mijn export prijs was 7ct /kWh op 22 april.

Nogal een verschil met <1 ct verkoopprijs.

En mijn gemiddelde import prijs is vooral heel erg laag omdat er een fijne uitschieter was op 6 april.

• marana
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 15-08 15:45
blue eyes schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 09:29:
[...]

Saldo import (bijna niets) en export van 35 kWh (tegen 0,009 cent) maakt in totaal 33 cent
Ha, ik had 0,011 cent! Toch mooi in totaal 10 cent meer voor maar 4kWh meer export... :+

• ecn1985
@paQ

April zover, goed resultaat, maar vooral door de uitschieter op de 6e, anders was het een heel stuk minder...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vMooHjOyy4_Feh25AqxoPo3vJLQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nOYPB6BjXUNgce4k6pY3Ewae.png?f=fotoalbum_large

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• ecn1985
Die 35% is niets aan veranderd, soc nu 30% en word inu geïmporteerd..

• paQ
ecn1985 schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 09:41:
@paQ

April zover, goed resultaat, maar vooral door de uitschieter op de 6e, anders was het een heel stuk minder...

[Afbeelding]
Het komt hier uit (door)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AHOv5n_7I4Bi5BmGKvigw4hIu20=/800x/filters:strip_exif()/f/image/L2edjpRiJB8xFWb2mD5wIsWy.png?f=fotoalbum_large
Weinig spread tussen accu in en uit. Er is veel te goedkoop verkocht. (Of EV laden???)
Maar je hebt wel een debiel goeie 6 april gehad zeg 8)7
hier is Accu 3 gaan demarreren :D
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i8updlw2PkFzUsYC3HIF8YVNzBI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dLUJ2myFyv1oEbKu0OGfAj1b.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door paQ op 24-04-2026 10:20 ]

• ecn1985
paQ schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 09:59:
[...]

Het komt hier uit (door)
[Afbeelding]
Weinig spread tussen accu in en uit. Er is veel te goedkoop verkocht. (Of EV laden???)
Maar je hebt wel een debiel goeie 6 april gehad zeg 8)7
hier is Accu 3 gaan demarreren :D
[Afbeelding]
Dan moet het bijna aan het EV laden liggen, verder doe ik weinig anders als anderen hier? Dit ligt toch ook deels aan de inkoop in de nacht waar de accu op 35% wordt gehouden lijkt me, dat zijn niet direct de meest gunstige momenten om in te kopen (over een dag gezien).

• paQ
ecn1985 schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 10:24:
[...]

Dan moet het bijna aan het EV laden liggen, verder doe ik weinig anders als anderen hier? Dit ligt toch ook deels aan de inkoop in de nacht waar de accu op 35% wordt gehouden lijkt me, dat zijn niet direct de meest gunstige momenten om in te kopen (over een dag gezien).
In dat geval stop je je rendement in de auto. Dat is haast niet te kwantificeren.
Veel te complex; de verliezen nu mee laten wegen is al bijna niet te doen.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

ecn1985 schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 09:41:
@paQ

[Afbeelding]
Zonder die 'tover' berekening kom ik negatief uit bij de originele Balans data.
Ik heb 21 april gevraagd of 6 april (en daar voor) eruit kan omdat ik toen nog geen batterij had, ik zie dat alleen bij Dag in de totalen staan en niet bij Maand (die telt vanaf 7 april met batterijen, nog geen antwoord gehad en ik stelde meer vragen ter verduidelijking van het tijdelijke voordeel dat BE nu biedt).
Het is misschien beta maar zolang die getallen daar (onterecht?) staan kan het per abuis gebruikt worden.
Tenzij de tovenarij van @paQ klopt, dan is het opeens winst (maar 6 april trekt de hele weergave krom).

Ik zag net dat de mppt bleef hangen, dan stelt ie zich niet optimaal in (400W uit 7kW pv).
Na inschakelen van mppt multi-point scanning werd het 1200W meer omdat ie dan vaker scant..
Dat deel werkt zo te zien niet goed want hij hing al een kwartier op 400W.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15-08 23:49

dof

ecn1985 schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 10:24:
[...]

Mijne zonder EV, met nog steeds die goede verkoop inkoop op de 6de.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Ph6012bOT8bI5u1K3d3CvwG2UI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/y0F0UET2LxNgho3r3tBMok0P.png?f=fotoalbum_large

• paQ
Zie net @Speedy-Andre dat bij het negatief gaan van de import prijzen de PV aan de Deye wordt afgeschaald tot de drempel van 400W. Zodat er vermogen vrij komt voor import. Dat laatste gebeurt alleen (nog) niet (altijd).

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

dof schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 10:38:
[...]

Mijne zonder EV, met nog steeds die goede verkoop op de 6de.

[Afbeelding]
Inkoop. Inkoop tarief was sterk negatief de 6e.

Dus als je op dat moment de ev er aan had hangen en je batterij was niet vol, had je €64 te pakken.

• JeVe
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 03-08 09:23
Ik hoop dat BE weer aan het testen met iets is. Vandaag is de PV al verschillende keren uitgeschakeld door BE...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OCa9alIWm1DN2N0DXCx3gDnwBP0=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/LLteFLtdKDDvUGdCEwRt0Oa2.gif?f=fotoalbum_large

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Imports voor mooie prijzen nu. Hopelijk is de auto op tijd terug vanmiddag.

De 22e valt wat tegen hier, 75kWh opgewekt en het totaal is een negatief bedrag. De rest van de maand een paar euro per dag in de plus wat prima is.

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

JeVe schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 10:57:
Ik hoop dat BE weer aan het testen met iets is. Vandaag is de PV al verschillende keren uitgeschakeld door BE...[Afbeelding]
Negatieve inkoop tarieven (-0,15), dus importeren is voordeliger dan gratis pv opwek.

Eerder in t topic staat de methode om deze pagina te integreren in Homeassistant, zodat je imports exports pv en deze prijzen in dezelfde grafiek te krijgen. Dan heb je snel door dat er best logica in zit.

Veel van voorgaande Posts over onlogica zijn enigszins uitlegbaar tot compleet logisch.

https://services.tenergy.nl/public.aspx/actualimbalanceprices

[ Voor 30% gewijzigd door Get!em op 24-04-2026 11:17 ]

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2hURahvyJj2slxPMXQywTEUjbVA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pml8UH0FlYRU64cga3yk26qd.jpg?f=fotoalbum_medium

Eigenaardig beeld, blijkbaar was hij de Deye en/of EMS even kwijt :)
Het lijkt er op dat pv soms niet herstelt van de 400W cap na een import, dat duurde een kwartier en toen ik multi-point scan aan deed corrigeerde de Deye het pas.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AYgiYS-pr4tqSaULbeCclRC18bA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mLeGFdQtp3FcKEd61buQ7Jox.jpg?f=fotoalbum_medium
JeVe schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 10:57:
Ik hoop dat BE weer aan het testen met iets is. Vandaag is de PV al verschillende keren uitgeschakeld door BE...[Afbeelding]
Bij jou herstelt ie de pv tenminste snel, hier neemt ie de tijd tenzij ik er even aan zit :z

• ecn1985
paQ schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 10:29:
[...]

In dat geval stop je je rendement in de auto. Dat is haast niet te kwantificeren.
Veel te complex; de verliezen nu mee laten wegen is al bijna niet te doen.
Heb deze maand 246kWh de auto in geladen. Wat april betreft mag ik niet zeker niet klagen maar dat is vooral door de uitschieter op de 6e waar we rond de middag met een lege EV thuis kwamen en dus maximaal konden profiteren..

• ecn1985
Speedy-Andre schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 11:19:
[Afbeelding]

Eigenaardig beeld, blijkbaar was hij de Deye en/of EMS even kwijt :)
Het lijkt er op dat pv soms niet herstelt van de 400W cap na een import, dat duurde een kwartier en toen ik multi-point scan aan deed corrigeerde de Deye het pas.

[Afbeelding]

[...]

Bij jou herstelt ie de pv tenminste snel, hier neemt ie de tijd tenzij ik er even aan zit :z
Dat werkt hier prima, neem aan dat er volop wordt getest. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E8LtZyo6oJM4wFpjWBvq2S46dps=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RFrABH6uEjciTL2eu7HGEnjA.png?f=fotoalbum_large

• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 17:52
Shiiiiiiii @paQ Zieke browserextensie ouwe!!!!1

• Wolly
  • Niet online
Get!em schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 11:14:
[...]

Negatieve inkoop tarieven (-0,15), dus importeren is voordeliger dan gratis pv opwek.

Eerder in t topic staat de methode om deze pagina te integreren in Homeassistant, zodat je imports exports pv en deze prijzen in dezelfde grafiek te krijgen. Dan heb je snel door dat er best logica in zit.

Veel van voorgaande Posts over onlogica zijn enigszins uitlegbaar tot compleet logisch.

https://services.tenergy.nl/public.aspx/actualimbalanceprices
Het is compleet logisch als je een klein gedeelte van de variabelen meeneemt.

In mijn ogen is het niet direct compleet logisch als je eerst voor 15 ct exporteert, dan gelijk daarna voor 11ct importeert terwijl de zonne-energie al oploopt en de SOC op 20% zit.

Dus:
- Spread van 4 cent (eigenlijk hoger als je systeemkosten meetelt) moet je meenemen in de logica
- Zonne energie, weersverwachting, gebruikspatroon moet je ook meenemen in de logica

Kan je voor de prijzen niet beter op https://www.tennet.eu/nl-...etwork-data/balance-delta kijken? Dat zijn geen 'voorspelde' prijzen maar feitelijke prijzen?

• paQ
Wolly schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 11:46:
[...]

Het is compleet logisch als je een klein gedeelte van de variabelen meeneemt.

In mijn ogen is het niet direct compleet logisch als je eerst voor 15 ct exporteert, dan gelijk daarna voor 11ct importeert terwijl de zonne-energie al oploopt en de SOC op 20% zit.

Dus:
- Spread van 4 cent (eigenlijk hoger als je systeemkosten meetelt) moet je meenemen in de logica
- Zonne energie, weersverwachting, gebruikspatroon moet je ook meenemen in de logica

Kan je voor de prijzen niet beter op https://www.tennet.eu/nl-...etwork-data/balance-delta kijken? Dat zijn geen 'voorspelde' prijzen maar feitelijke prijzen?
En mede daarom zou je (mijns inziens) moeten kijken naar de netto bedragen.
Inkopen met -4 cent kaal, kost nog steeds 8 cent onder aan de streep.
Dat is nog steeds duurder dan de stroom die gratis uit de lucht komt vallen.
Ergo: op dagen zoals vandaag heb ik geen behoefte aan een inkoop van "-4 cent kaal"

• willem9503
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:34
deejeebv schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 07:43:
Lijkt het wel op, ik heb laagste waarde op 23%, rond 8.45u vandaag.
Ow ja, en daarna druk importeren want bewolkt hier............. :-(

[ Voor 9% gewijzigd door willem9503 op 24-04-2026 12:03 ]

• Wolly
  • Niet online
paQ schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 11:51:
[...]

Ergo: op dagen zoals vandaag heb ik geen behoefte aan een inkoop van "-4 cent kaal"
Juist op het moment dat je dat post is er weer een import van +1ct :o

Op dagen als vandaag moet je pas importeren bij -15ct ofzo (bij voldoende zonnepanelen).

[ Voor 8% gewijzigd door Wolly op 24-04-2026 12:03 ]

• ecn1985
paQ schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 11:51:
[...]

Het blijft wat dat betreft situatie afhankelijk, wij hebben veel opwek dus geen import nodig, liever ook niet gedurende de nacht en een zo laag mogelijke soc in de ochtend. Heb je maar een paar panelen liggen dan ben je waarschijnlijk blij dat er zo goed als voor niks wordt ingekocht om te voorkomen dat er gedurende de nacht 'duurder' wordt ingekocht omdat de soc onder de 35% zakt. Ergens zal er een link moeten worden gelegd met de 'verwachte' opwek en het verbruik.

Of een aantal senario's worden gemaakt rekening houdend met max opwek en wel / geen ev. Dan vang je het meeste in elk geval al af.

[ Voor 6% gewijzigd door ecn1985 op 24-04-2026 12:12 ]

• Wolly
  • Niet online
ecn1985 schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 12:07:
[...]

Het blijft wat dat betreft situatie afhankelijk, wij hebben veel opwek dus geen import nodig, liever ook niet gedurende de nacht en een zo laag mogelijke soc in de ochtend. Heb je maar een paar panelen liggen dan ben je waarschijnlijk blij dat er zo goed als voor niks wordt ingekocht om te voorkomen dat er gedurende de nacht 'duurder' wordt ingekocht omdat de soc onder de 35% zakt. Ergens zal er een link moeten worden gelegd met de 'verwachte' opwek en het verbruik.
Dat was in oktober 2025 al bekend...
paQ schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 12:52:
[...]

Ik heb toevallig wat antwoorden ontvangen van Don gisteren.

vraag
Hoe worden de accu’s en EMS voor de gebruiker ‘ingesteld’?
Daarmee bedoel ik: Wordt ingezet op peak shaving, of wordt er geanticipeerd op nachtverbruik / dure momenten om dat op de accu af te kunnen?
Of wordt er puur naar de aFRR markt gekeken en kan de gebruiker daar hooguit op meeliften, maar niets kwa verbruik op afstemmen?
Ik hoop ergens dat de EMS zich aanpast op ge/verbruik van de gebruiker, maar binnen de kaders van het balanceren. (?)
Kortom: kun je me een voorstelling geven van hoe het in de praktijk gaat werken?

reactie:
We werken met een voorspelling wat er nodig is voor gebruiker om uit de batterij te kunnen leven de komende dag, daarbij houden we rekening met verbruik en opwek. Als we zien dat als we niks zouden doen de batterij te vol of te leeg raak passen we onze biedingen /laad strategie aan. Uiteraard zullen we een extra buffer toevoegen voor balancerings diensten.

• willem9503
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:34
ecn1985 schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 12:07:
[...]

............... Ergens zal er een link moeten worden gelegd met de 'verwachte' opwek en het verbruik.
Dat is natuurlijk lastig, zie even mij opbrengst vs forecast voor vandaag....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3BMqK5ow6bBgpWgbUvdRmZY-t9E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JGeppkOXY31DOHZPS1JfuQ8v.jpg?f=fotoalbum_large
Op basis van de forecast (stippellijn) zou je de hele dag bijna moet halen van het net. Werkelijkheid is ff anders. Zo zijn ze er ook andersom..... helaas.

• ecn1985
Wolly schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 12:12:
[...]

Dat was in oktober 2025 al bekend...

[...]
Ja ik weet het, laten we hopen dat er op de korte termijn eea wordt aangepast zodat in grote lijnen het systeem gaat passen bij de opwek en verbruik..

• paQ
willem9503 schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 12:14:
[...]

[Afbeelding]
Op basis van de forecast (stippellijn) zou je de hele dag bijna moet halen van het net. Werkelijkheid is ff anders. Zo zijn ze er ook andersom..... helaas.
Klopt je solcast wel :?

• ecn1985
willem9503 schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 12:14:
[...]

[Afbeelding]
Uiteindelijk ga je altijd situaties hebben waarbij er een afwijking is van het gene wat is voorspeld. Dat lijkt me ook geen probleem. Momenteel mist het compleet aan logica helaas, liever een keer een afwijking met een goed sturende EMS.

Is bekend, weet dat er aan wordt gewerkt en hopelijk iets veranderd op de korte termijn.

• Wolly
  • Niet online
Morgen Epex tarief van -19 ct kaal, benieuwd wat het effect is.

• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 17:52
Wolly schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 13:06:
Morgen Epex tarief van -19 ct kaal, benieuwd wat het effect is.
Mijn skeptische ervaring tot nu toe. Waarschijnlijk is de onbalans weer duurder dan EPEX. Ik wacht alsnog wel met laden vandaag.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

De activatie (import) is rond 12u weer normaal, hij gebruikt pv ipv het op 400W te limiteren.
Zal met de prijs te maken hebben gehad.
Wel jammer dat je er steeds op moet letten, met name als het fout gaat (pv bleef 400W na activatie).

• jeeedeee
  • Nu online
Lekker leeg geladen vanochtend en mooi extra vol gegooid bij negatieve prijzen. Zag ook de PV uitgeschakeld worden, maar eens induiken om te kijken of ik op die trigger ook de andere PV kan uitschakelen. Wel vrij brutaal om zomaar de PV uit schakelen trouwens, maar onder de -15 cent koop vergeef ik ze 😀

SoC nu 91 procent, focus op maximaal zelfverbruik door auto en warmtepomp. Stop hiermee zodra de prijs weer positief is, kan morgen ook nog wat laden.

Vraag me wel af of de 35 procent nu is losgelaten of dat het puur toeval was door de dure onbalansprijs

• JeVe
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 03-08 09:23
Morgen volgens mij flink negatieve prijzen, netto -11 cent. Van mij mogen ze dan inderdaad de PV afschakelen en de hele batterij volproppen.

• ecn1985
JeVe schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 14:26:
Morgen volgens mij flink negatieve prijzen, netto -11 cent. Van mij mogen ze dan inderdaad de PV afschakelen en de hele batterij volproppen.
Benieuwd of dit al is ingeregeld, tot nu toe is er nog niet anders als incidenteel (test?) afgeschakeld.

• paQ
Dat zou nu operationeel moeten zijn. Zag je ook al in diverse voorbeelden vanochtend die hier langskwamen.

• Wolly
  • Niet online
JeVe schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 14:26:
Hoop niet dat ze weer rustig doorladen om op die 30% te zitten vannacht >:)

• ecn1985
paQ schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 14:29:
Dat zou nu operationeel moeten zijn. Zag je ook al in diverse voorbeelden vanochtend die hier langskwamen.
Zag het zelf ook hier inderdaad. Zou mooi zijn zeker met de forcast van morgen, hopelijk hebben ze ook direct de ondergrens verlaagd of de prijsdrempel aangepast zodat we niet op 35 worden gehouden vannacht..

• scoobs
  • Registratie: December 2019
Of je pakt van elke installatie een maandelijkse rolling avg per uur + stdev en op basis daarvan maak je een prognose per huishouden hoe "leeg" de batterij kan zijn, geconbineerd met een dagelijkse variatie van PV productie, gecorrigeerd met wat een algemene solar factor is. (Liefst ook per uur.) Vervolgens kun je een intersect bepalen tot hoe leeg een accu mag worden. Daar kunnen evt nog wat extra parameters bij als opportunity inequality, en volgens mij heb je dan al iets wat redelijk goed werkt als prognose. Gooi daar de beschikbare middelen als import en export via accu bij, pv curtailment en een blokkade van solar export, en volgens mij heb je dan toch al iets wat redelijk goed uniform werkt.

Eigenlijk dus gewoon een meerlaags systeem, waarbij elke laag de uiteindelijke aansturen net wat verder verfijnd. De data is er iig, kwestie van backtesten. De grootste variabele waarop backtesten zou kunnen falen zijn de correlaties tussen weersvoorspelling, epex day ahead, en prijzen.

Grootste heikel punt zijn dan wel de ev rijders. Die veroorzaken heel veel noise in het profiel. Hoe je daarvoor filtert zonder dat je een klant-interactie hebt zou ik niet weten.

[ Voor 24% gewijzigd door scoobs op 24-04-2026 14:44 ]

• xxander968
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15-08 00:25
Mijn panelen worden aangestuurd door apsystems micro-omvormers. Deze hebben een app met een prijssetting waarbij de panelen automatisch uit kunnen schakelen. Voorheen bij Tibber was dat handig, maar of het nu gebruikt moet worden is me niet duidelijk. Mijn pv wekt max 42kwh op een dag. De accu is standaard 48 kwh. Maar als ik de boel automatisch uitzet bij een specifieke prijs en er wordt niet ingekocht schiet het ook niet op. Een beetje duidelijkheid hierin zou wel helpen @Balans Energie

7,2kwp PV, 48kwh Balans Energie, EV6, Vaillant VWS63/2 warmtepomp met grondlus, gasloos sinds 2008

• jeeedeee
  • Nu online
scoobs schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 14:40:
Of je pakt van elke installatie een maandelijkse rolling avg per uur + stdev en op basis daarvan maak je een prognose per huishouden hoe "leeg" de batterij kan zijn, geconbineerd met een dagelijkse variatie van PV productie, gecorrigeerd met wat een algemene solar factor is. (Liefst ook per uur.) Vervolgens kun je een intersect bepalen tot hoe leeg een accu mag worden. Daar kunnen evt nog wat extra parameters bij als opportunity inequality, en volgens mij heb je dan al iets wat redelijk goed werkt als prognose. Gooi daar de beschikbare middelen als import en export via accu bij, pv curtailment en een blokkade van solar export, en volgens mij heb je dan toch al iets wat redelijk goed uniform werkt.

Eigenlijk dus gewoon een meerlaags systeem, waarbij elke laag de uiteindelijke aansturen net wat verder verfijnd. De data is er iig, kwestie van backtesten. De grootste variabele waarop backtesten zou kunnen falen zijn de correlaties tussen weersvoorspelling, epex day ahead, en prijzen.

Grootste heikel punt zijn dan wel de ev rijders. Die veroorzaken heel veel noise in het profiel. Hoe je daarvoor filtert zonder dat je een klant-interactie hebt zou ik niet weten.
Haha mooi geschreven en dan heb je ook nog van die EV rijders die op zonnestroom laden zodat het verbruik / opwek cijfers helemaal verpest worden 🫣

• jeeedeee
  • Nu online
xxander968 schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 14:49:
Mijn panelen worden aangestuurd door apsystems micro-omvormers. Deze hebben een app met een prijssetting waarbij de panelen automatisch uit kunnen schakelen. Voorheen bij Tibber was dat handig, maar of het nu gebruikt moet worden is me niet duidelijk. Mijn pv wekt max 42kwh op een dag. De accu is standaard 48 kwh. Maar als ik de boel automatisch uitzet bij een specifieke prijs en er wordt niet ingekocht schiet het ook niet op. Een beetje duidelijkheid hierin zou wel helpen @Balans Energie
Je kan ze in elk geval uitzetten bij minimaal -15 cent toch? Dat lijkt me een mooie start en dan zie je wel of de accu opgeladen wordt

• paQ
paQ schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 14:29:
tarief duikt nu

maar ik zit helaas (?) al aan SOC 89.
En vals alarm :+

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 24-04-2026 15:18 ]

• ecn1985
Schakelt de gekoppelde PV aan de Deye bij anderen af op het moment dat de battery vol is? Zit nu al een tijdje op 99% maar pv wordt niet afgeschakeld en gaat het net op..

• blue eyes
Hier SOC op 93% nu, PV nog op 9000 watt...... Volop aan het exporteren tegen -0,03.
Script even handmatig aangepast et voila, Het PV dee; SMA op 0 gezet. Enphase blijft nog leveren en export staat direct stil.

Principe werkt dus goed, alleen nog automatiseren dat bij negatieve prijzen en export de SMA op x watt wordt gezet. Elke 10 min. een check oid. Zie eerdere postings van anderen hun automations.

Ingehaald door de tijd, SOC 95%, SMA uit, Enpase levert nog, maar het systeem van BE neemt niet veel meer aan, ook de Enphase opwek gaat het netwerk op nu :D
Die kan ik niet uitzetten.

[ Voor 19% gewijzigd door blue eyes op 24-04-2026 17:20 ]

• ecn1985
blue eyes schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 17:17:
Hier SOC op 93% nu, PV nog op 9000 watt...... Volop aan het exporteren tegen -0,03.
Script even handmatig aangepast et voila, Het PV dee; SMA op 0 gezet. Enphase blijft nog leveren en export staat direct stil.

Principe werkt dus goed, alleen nog automatiseren dat bij negatieve prijzen en export de SMA op x watt wordt gezet. Elke 10 min. een check oid. Zie eerdere postings van anderen hun automations.

Ingehaald door de tijd, SOC 95%, SMA uit, Enpase levert nog, maar het systeem van BE neemt niet veel meer aan, ook de Enphase opwek gaat het netwerk op nu :D
Die kan ik niet uitzetten.
Was vooral benieuwd of er automatisch wordt afgeschakeld, meen dat gister gebruikers dit hadden op het moment dat de soc dicht richting de 100% ging met panelen direct aan de Deye gekoppeld.

EV is inmiddels weer thuis hier dus de druk is er weer af.

• blue eyes
Snap ik, maar ik heb hier verder niets aan de Deye gekoppeld.

Ik moet naaast de export tegen negatieve prijzen automation, wegens hoge SOC er nog een maken.....

Als de totale opwek in meer is dan het huidige verbruik van huis, EV en de opname van de accu.
Vanmiddag had ik al een piek opwek van net geen 15000 watt....

De accu kan 12000 verwerken, alles daarboven gaat sowieso het net op, of wordt direct verbruikt.

• ecn1985
blue eyes schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 17:35:
Snap ik, maar ik heb hier verder niets aan de Deye gekoppeld.

Ik moet naaast de export tegen negatieve prijzen automation, wegens hoge SOC er nog een maken.....

Als de totale opwek in meer is dan het huidige verbruik van huis, EV en de opname van de accu.
Vanmiddag had ik al een piek opwek van net geen 15000 watt....

De accu kan 12000 verwerken, alles daarboven gaat sowieso het net op, of wordt direct verbruikt.
Ja in de situatie waar jij zit moet je zeker actie ondernemen ik zit met zo ongeveer de helft in piekvernogen op een dag als vandaag dat is redelijk goed te managen. Zonder de imports deze ochtend was ik helemaal uitgekomen.

• blue eyes
Overigens, nu ik dicht bij de 100% zit, nu 97%.

Ik hoor mensen wel eens roepen dat het uren duurt de laatste paar procenten.
Ik zie dat hier ook. Verklaring lijkt best simpel, de accu wordt nog maar met een paar honderd watt geladen. Dan duurt het idd uren voor de laatste paar procenten.

Dus accu capaciteit nog een paar procent kleiner :D :D

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

blue eyes schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 17:59:
Overigens, nu ik dicht bij de 100% zit, nu 97%.

Ik hoor mensen wel eens roepen dat het uren duurt de laatste paar procenten.
Ik zie dat hier ook. Verklaring lijkt best simpel, de accu wordt nog maar met een paar honderd watt geladen. Dan duurt het idd uren voor de laatste paar procenten.

Dus accu capaciteit nog een paar procent kleiner :D :D
Ik zit hier met 97% al twee dagen met 0-10W charge en dan weer 5-10W discharge. Valt in de meetmarge. En dus de fault en alarm en idle op Deye. Verwacht daardoor ook geen 100%.

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Ik heb het na uren en uren gisteren wel gehaald, de 100% en wel 4 minuten lang. Ik zie alleen mijn capaciteit in HA / Deye integratie nog op 45,2 kWh ofzo staan. Is dit bij anderen ook zo?

[ Voor 13% gewijzigd door Moby op 24-04-2026 18:18 ]

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

• The Legend

The Legend

*Plop*

Ik ben op vakantie dus kan alleen de SOC via het dashboard uitlezen. Hier zie ik niet dat het laatste stuk uren duurt. Vandaag in 45min van 93% naar 100% zo te zien. Daarna blijft hij ca. 70 verbruiken, is dat dan nog druppelladen of is dat gewoon het idle verbruik van de omvormer?

Rond 16.30 overigens weet ff de Growatt uitgezet om niet teveel terug te leveren. Bedacht me wel dat terugleveren in dit saldeer-jaar misschien nog wel gunstiger is, als ik veel minder kan salderen dan vorig jaar schiet dat ook niet op lijkt me.

[ Voor 30% gewijzigd door The Legend op 24-04-2026 18:33 ]

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Moby schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 18:16:
Ik heb het na uren en uren gisteren wel gehaald, de 100% en wel 4 minuten lang. Ik zie alleen mijn capaciteit in HA / Deye integratie nog op 45,2 kWh ofzo staan. Is dit bij anderen ook zo?
Capaciteit in de solarman integratie is een berekende entiteit door de HA integratie. Die loopt alleen op op basis van geladen en ontladen kWh.

De waarde komt dus niet uit de Deye of uit de batterij BMS.
Pagina: 1 ... 111 ... 158 Laatste

Dit topic is gesloten.