jacovn schreef op donderdag 23 april 2026 @ 21:27:
Het gaat er mij om dat ik in de avond en nacht 10-15 kWh gebruik. Als daarvoor de accu al naar 35% gebracht is en het de ondergrens is voelt het onlogisch 55% accuinhoud terug te leveren en weer 7-10 kWh terug te kopen.
De ems leert niets, heeft gewoon thresholds en verder geen inteligentie volgens mij.
Helemaal eens.
Ik vermoed dat die 35% aangehouden wordt voor situaties als enkele maanden geleden, onverwacht veel langdurige mist in de ochtend. Op die momenten is het natuurlijk juist goed geld verdienen en sta je met bijv. Een ondergrens van 20% snel leeg (zeker als je weet dat er vanaf 20% zomaar een snelle drop naar 5% kan plaatsvinden). Alleen weegt die potentiële 1x een tientje verdienen niet op tegen gemiste inkomsten door dit soort dagen strak 35% SOC aan te houden en onnodige inkoop te genereren en batterij capaciteit bezet te houden.
persoonlijk denk ik dat balans er niet aan ontkomt, om op termijn, enige personalisatie toe te voegen. Bijv een slider in het portaal waarop je iets kunt geraken qua drempelwaarden. Het maakt nl. nogal verschil of je 2 of 20 kwp hebt liggen.
Ik begin het langzaam wel vervelend te vinden dat bijv de issues omtrent de 35% SOC, ondanks dat ze veelvuldig gemeld worden, nog niet concreet worden opgevolgd. We zijn weer ruim 2 weken na de laatste updates van balans, we vermoeden dat we wat veranderingen waarnemen in het gedrag van het EMS maar het is gissen wat/welk doel nagestreefd wordt.
daarbij ook wel benieuwd wat de RTE / verliezen uiteindelijk gaan kosten. Waar ik vorig jaar in maart 350KwH overschot had, kom ik nu ong gelijk uit qua import/export. Zelfde beeld lijkt voor april te gaan gelden. Kom ik zo op 2000-2500 KwH extra verbruik per jaar.
Ik dek dat dit saldeerjaar nog wel met de overproductie, maar als je beperkte of geen overschot hebt wordt dat zonder slimme handel strategie of aFRRR toch een duur grapje.