OK, allereerst disclaimer:
Ik heb deze browserextensie gemaakt zodat ik inzicht kan krijgen hoe de vlag er bij hangt op financieel vlak. De verschillen tussen Balans stroom portaal en Balans energie dashboard hebben voor de nodige verwarring gezorgd. BE heeft later het dashboard een stuk verduidelijkt door de verbruikskosten reeds met balansstroom te verrekenen, maar zijn standaard nog steeds kaal.
Ik probeer middels terugrekenen zo dicht mogelijk bij de daadwerkelijke kosten te komen, maar pin me er aub niet op vast!
Je kunt de extensie hier downloaden:
https://github.com/paqpaqpaq/BEdashboard
Als je het bestand uitpakt zie je een mapje met daarin twee files. In Chrome kun je in
chrome://extensions
klikken op "Uitgepakte extensie laden", en vervolgens de folder uit de zip-file selecteren. Niet openen, maar gewoon de map zelf selecteren. De extensie wordt dan vanzelf geladen.
Safari-gebruikers kunnen de "content.js" file uit het mapje eenvoudig copy pasten in Userscripts voor Safari. (Staat in de app store)
Als je vervolgens naar de resultaten in je BE dashboard gaat, zie je een grote toggle met een tandwieltje.
Klik eerst op het tandwieltje en voer je startdatum contract en voorschotbedrag in.
/f/image/6PbHOfgTHsnbdickVc0aoc6Z.png?f=fotoalbum_large)
ververs de pagina
Ik kan natuurlijk geen data uit de database laden, dus we moeten de geladen data in de local storage gebruiken om de gegevens weer te geven.
Het beste is om nu op "Dag" te klikken en terug te gaan naar je eerste maand bij BE.
Als je dan de toggle op "All-in" schuift zie je het overzicht veranderen in all-in stroomkosten.
Herhaal dit voor elke maand, zodat de extensie over de gegevens kan beschikken.
Als je op "Maand" klikt zie je het geselecteerde kalenderjaar, met daarin de gegevens geldend voor dat kalenderjaar. In de widget voor de voorschotten heb ik gepoogd een prognose te maken. Ik ben zelf gestart in November, en heb de komende maanden quick 'n dirty een vermenigvuldigingsfactor gekozen op basis van April. Voor mij werkt deze methode verwacht ik, maar misschien dat we hier nog eens naar moeten kijken.
/f/image/f9wpVLaOPzI0ruK1xJbDA0aZ.png?f=fotoalbum_large)
Dit overzicht werkt dus voor je contractperiode; niet je kalenderjaar!
Als je je maanden nog niet "All-in" bezocht hebt, dan blijven ze leeg. Het overzicht werkt ook pas bij als je daarna de lopende maand even "All-in" bekijkt.
Dan iets wat echt een wilde gok was: de FPR. Dit heeft niets met RTE oid te maken; dat is de technische kant. Ik probeer een manier te vinden om te 'wegen' welk rendement je arbitrage nou oplevert.
/f/image/rPMXpSKqxVGd9U3SvSzZ3YJv.png?f=fotoalbum_large)
Er zijn natuurlijk tal van aspecten die meewegen bij verschillende gebruikers. Wat het nu doet is dat het elke uit de accu gehaalde kWh wegzet tegen de kosten van elke in de accu geladen kWh. Het werkt in zoverre, dat ik in de koude maanden dicht aan of net onder 1 zit, en de afgelopen twee maanden duidelijk boven de 1.
Ik verwacht dat hier hevige verschillen in kunnen zitten tussen gebruikers. Ook denk ik dat zodra BE BSP wordt, dit een enorm effect zal hebben. Maar dat is vooral afwachten.
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.