Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie

Pagina: 1 ... 109 110 Laatste
Acties:

• lzondervan
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11:27
fenrir schreef op woensdag 22 april 2026 @ 20:00:
Ik lees dat bij meerderen de pv opwek niet in de accu past maar bij mij ishet andersom. Met mijn 4800 WP systeem krijg ik mijn accu niet vol.
Bij een negatieve stroomprijs mag er in mijn geval best wat geïmporteerd worden, vandaag ben ik ook niet verder gekomen dan 75%. Heb geen EV, ook geen WP. Kom maar op met gratis stroom!
Begint die bij jou ook met een lage soc al terug te leveren?
Ik wek op een zonnige dag 52kwh op maar vanaf 35% gaat de Deye al vol terugleveren het net op. Krijg ook de accu nooit vol op deze manier + dat teruglevering gewoon geld kost...

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 10:30
Nou ik heb gisteren door de goede zon (en niet meteen een export op 9cent) beide auto's volgeladen. 8)

Dan komen we nu met de luxe problemen van zonnige dagen en weinig meer te laden :+ :o . Dus als dit het beeld is van half april tot half september (mits de afrr nog niet geregeld is) ben ik tot nu toe tevreden.

Enige waar ik mee zit is maand bedrag. Ik heb deze destijds gezet op mijn vorige tarief (100e). Echter heb ik okt/half nov zonder batterij gehad (dus flink duur). Ook niet de helemaal eerlijke vergelijking met het vorige contract: er is een EV bijgekomen :*) . Heeft iemand een nog een glazebol met wat koffiedik erop waaruit een goede suggestie zit wat hiermee te doen?

12,4kWp zon: Z.O. 6300WP Z.W. 6160WP |Balans energie 48,2kWh batterij |

• epicfailguy23
lzondervan schreef op donderdag 23 april 2026 @ 08:21:
[...]

Begint die bij jou ook met een lage soc al terug te leveren?
Ik wek op een zonnige dag 52kwh op maar vanaf 35% gaat de Deye al vol terugleveren het net op. Krijg ook de accu nooit vol op deze manier + dat teruglevering gewoon geld kost...
Als deze net is gaan terugleveren is dat best te begrijpen.. net was de prijs 0,17euro kaal en met een zonnige dag in het verschiet is dat een mooie prijs deze te exporteren :o

• lzondervan
@epicfailguy23
Nee helaas, is standaard en blijft de hele dag terug leveren ipv de accu vullen.
Maar wordt vast spoedig opgepakt door Don ;-)

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Tasteless schreef op donderdag 23 april 2026 @ 08:19:
[...]

Hier hetzelfde patroon en inderdaad batterij zat op 100% SOC en zonnepaneel productie werd netjes gelimiteerd omdat er een paar tijdsblokken waren met flink negatieve prijzen.

Goed nieuws dus voor mensen met de panelen rechtstreeks op de Deye. Toppie dat BE dit heeft doorgevoerd.

Voor het eerst ook mijn batterij onder de 35 SOC waarbij er niet continu bijgeladen wordt tegen onaantrekkelijke prijzen O+

[Afbeelding]
Ik heb ook de panelen rechtstreeks op de Deye aangesloten maar heb dit niet gezien? Soc zat vanaf 15:00 op 99%. De 100% niet ingetikt bleef op 99% hangen, zal dat de rede zijn dat er hier niet is ingegrepen door de EMS?

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• willem9503
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08:48
E-Transitie schreef op woensdag 22 april 2026 @ 20:01:
Hieronder een beeld van iets nieuws vanmiddag.
Vanaf 14.00 uur Soc 100%, dus alles ging het net op totdat 3x automatisch de PV werd uitgeschakeld. Dat had ik nog niet eerder gezien. Zou Balans dat gedaan hebben? Het waren iig geen wolken.

[Afbeelding]
Hm, zou leuk zijn.
Gisteren behoorlijk de 100% gepakt, maar geen afschakeling van PV bij mij.
Dus of Balans maakt onderscheid, of er is variatie in instellingen bij oplevering (wat me ook niet perse verbaasd.)

• JeVe
  • Registratie: November 2025
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zz7QYJZzhb_L_r4IhgLY5_h01uc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/jsCTUDM5oKvFGlTlry4DHA5H.gif?f=user_large

Hier werd de boel net na vijven ook even uitgeschakeld om daarna weer vanuit de PV aan het net te leveren. Was rond het moment dat de SOC op 100% zat.

[ Voor 22% gewijzigd door JeVe op 23-04-2026 08:55 ]

• Tasteless
  • Registratie: Maart 2012
  • Nu online
willem9503 schreef op donderdag 23 april 2026 @ 08:48:
[...]

Hm, zou leuk zijn.
Gisteren behoorlijk de 100% gepakt, maar geen afschakeling van PV bij mij.
Dus of Balans maakt onderscheid, of er is variatie in instellingen bij oplevering (wat me ook niet perse verbaasd.)
Op het punt van afschakelen was mijn SOC al gedropt tot 99% dus 100% lijkt mij geen harde eis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZoFRtMTp-HeAWQKuQ_dhrlrcHB0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/dpwwxx3BTJ5TE4RMi7AxX2wt.png?f=user_large

Prijzen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5e7UYJoFgRYurQTbuT1IdJb87rM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TYM0IhZKeJF9RjBAg8oxChq0.png?f=fotoalbum_large

Weheat sparrow P60❄️🔥| LMNT Pura 200L 💧| Tesla model 3 🚗 | 13,7kWp☀️ | 48kWh balans batterij🔋

• Mistacal
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10:35
Eerder in de topic werd gesproken dat een korte string op de deye niet helemaal lekker zou gaan. Zijn er mensen met een string van 8 panelen op de Deye?

__/`\__/`\__

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Mistacal schreef op donderdag 23 april 2026 @ 09:01:
Eerder in de topic werd gesproken dat een korte string op de deye niet helemaal lekker zou gaan. Zijn er mensen met een string van 8 panelen op de Deye?
hier 1 van 8 en 1 van 12
8 x 375wp
12 x 355wp

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Mistacal
paQ schreef op donderdag 23 april 2026 @ 09:02:
[...]

hier 1 van 8 en 1 van 12
8 x 375wp
12 x 355wp
Zal het uitmaken dat ik maar 1 string eraan koppel. De andere nog aan te schaffen zonnepanelen zullen helaas met een aparte omvormer moeten vanwege de afstand

__/`\__/`\__

• paQ
  • Nu online
Mistacal schreef op donderdag 23 april 2026 @ 09:06:
[...]

Zal het uitmaken dat ik maar 1 string eraan koppel. De andere nog aan te schaffen zonnepanelen zullen helaas met een aparte omvormer moeten vanwege de afstand
Als je maar in de juiste spanningen zit / blijft.
Daar kan @Ronald je doorgaans alles over uitleggen :)

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11:20
Mistacal schreef op donderdag 23 april 2026 @ 09:06:
[...]

Met 8 panelen blijf je vast wel binnen het max MPPT Voltage Range (V) van 200-650 Volt voor de Deye. Goed om even de specs van je panelen na te gaan, maar meestal zitten die tussen de 36 en 45 volt. Doe dit x het aantal panelen, en 10 procent er bovenop, voor een zonnige winterdag.

Mijn 30 panelen die op de Deye zitten liggen 60 meter ver weg in de tuin.. heb je wel DC door de tuin, kan me indenken dat je dat liever niet wil, maar afstand hoeft niet direct een probleem te zijn.

• Mistacal
jeeedeee schreef op donderdag 23 april 2026 @ 09:14:
[...]

Met 8 panelen blijf je vast wel binnen het max MPPT Voltage Range (V) van 200-650 Volt voor de Deye. Goed om even de specs van je panelen na te gaan, maar meestal zitten die tussen de 36 en 45 volt. Doe dit x het aantal panelen, en 10 procent er bovenop, voor een zonnige winterdag.

Mijn 30 panelen die op de Deye zitten liggen 60 meter ver weg in de tuin.. heb je wel DC door de tuin, kan me indenken dat je dat liever niet wil, maar afstand hoeft niet direct een probleem te zijn.
Ik moet de 8 panelen nog aanschaffen dus goed om daar even op te letten dus. DC heb je in basis liever niet te lang en zou bij door het huis heen moeten, deels, wat ik absoluut niet wil.

__/`\__/`\__

• Mistacal
paQ schreef op donderdag 23 april 2026 @ 09:07:
[...]

Als je maar in de juiste spanningen zit / blijft.
Daar kan @Ronald je doorgaans alles over uitleggen :)
Even terug gelezen naar augustus 2025 waarin jij dit zelf ook aan ronald vroeg.
Ronald schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 11:42:
[...]

Niet serieus slecht. Maar vriji beperkt schaduw management opties.
Schaduwmanagement levert string spanning in zodat een substring via de diode gaat. Dat regelt de Deye niet onder de 200V - in jouw 8 panelen string dus ongeveer 4 á 5 keer 1/3e van een paneel.
Ik heb nagenoeg geen schaduwwerking tot zover ik kan zien behalve in de late uurtjes

[ Voor 5% gewijzigd door Mistacal op 23-04-2026 09:32 ]

__/`\__/`\__

• paQ
  • Nu online
OK, allereerst disclaimer:
Ik heb deze browserextensie gemaakt zodat ik inzicht kan krijgen hoe de vlag er bij hangt op financieel vlak. De verschillen tussen Balans stroom portaal en Balans energie dashboard hebben voor de nodige verwarring gezorgd. BE heeft later het dashboard een stuk verduidelijkt door de verbruikskosten reeds met balansstroom te verrekenen, maar zijn standaard nog steeds kaal.
Ik probeer middels terugrekenen zo dicht mogelijk bij de daadwerkelijke kosten te komen, maar pin me er aub niet op vast!

Je kunt de extensie hier downloaden:
https://github.com/paqpaqpaq/BEdashboard

Als je het bestand uitpakt zie je een mapje met daarin twee files. In Chrome kun je in
chrome://extensions
klikken op "Uitgepakte extensie laden", en vervolgens de folder uit de zip-file selecteren. Niet openen, maar gewoon de map zelf selecteren. De extensie wordt dan vanzelf geladen.
Safari-gebruikers kunnen de "content.js" file uit het mapje eenvoudig copy pasten in Userscripts voor Safari. (Staat in de app store)

Als je vervolgens naar de resultaten in je BE dashboard gaat, zie je een grote toggle met een tandwieltje.
Klik eerst op het tandwieltje en voer je startdatum contract en voorschotbedrag in.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f_1WZIoAmbxnk5dGYvyO82EBGHA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6PbHOfgTHsnbdickVc0aoc6Z.png?f=fotoalbum_large
ververs de pagina

Ik kan natuurlijk geen data uit de database laden, dus we moeten de geladen data in de local storage gebruiken om de gegevens weer te geven.

Het beste is om nu op "Dag" te klikken en terug te gaan naar je eerste maand bij BE.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_v6uAlOR51AoLOwrq0emWo9mieM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PWVoJYzExoYvEmAhZwmKztFz.png?f=fotoalbum_large

Als je dan de toggle op "All-in" schuift zie je het overzicht veranderen in all-in stroomkosten.
Herhaal dit voor elke maand, zodat de extensie over de gegevens kan beschikken.

Als je op "Maand" klikt zie je het geselecteerde kalenderjaar, met daarin de gegevens geldend voor dat kalenderjaar. In de widget voor de voorschotten heb ik gepoogd een prognose te maken. Ik ben zelf gestart in November, en heb de komende maanden quick 'n dirty een vermenigvuldigingsfactor gekozen op basis van April. Voor mij werkt deze methode verwacht ik, maar misschien dat we hier nog eens naar moeten kijken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IxfqmECwhENdulshUoYRz-2j_Xc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/f9wpVLaOPzI0ruK1xJbDA0aZ.png?f=fotoalbum_large
Dit overzicht werkt dus voor je contractperiode; niet je kalenderjaar!
Als je je maanden nog niet "All-in" bezocht hebt, dan blijven ze leeg. Het overzicht werkt ook pas bij als je daarna de lopende maand even "All-in" bekijkt.

Dan iets wat echt een wilde gok was: de FPR. Dit heeft niets met RTE oid te maken; dat is de technische kant. Ik probeer een manier te vinden om te 'wegen' welk rendement je arbitrage nou oplevert.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UNA_c0cRvGIOV2pTUvGUDBwZiQU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rPMXpSKqxVGd9U3SvSzZ3YJv.png?f=fotoalbum_large
Er zijn natuurlijk tal van aspecten die meewegen bij verschillende gebruikers. Wat het nu doet is dat het elke uit de accu gehaalde kWh wegzet tegen de kosten van elke in de accu geladen kWh. Het werkt in zoverre, dat ik in de koude maanden dicht aan of net onder 1 zit, en de afgelopen twee maanden duidelijk boven de 1.
Ik verwacht dat hier hevige verschillen in kunnen zitten tussen gebruikers. Ook denk ik dat zodra BE BSP wordt, dit een enorm effect zal hebben. Maar dat is vooral afwachten.

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Dank @paQ, daar ga ik naar kijken. Meer data is altijd interessant.

Ik ben voor mijzelf vooral benieuwd naar februari waar ik wel een contract heb, maar geen accu. Daar zie ik dingen qua kosten die ik niet begrijp.

[ Voor 52% gewijzigd door Moby op 23-04-2026 09:56 ]

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

• jeeedeee
Mooi gemaakt en leuk @paQ, hier even geïnstalleeerd (wel even developer mode aanzetten in Chrome). Duidelijk te zien dat ik in April meer ben gaan verbruiken met het zwembad opwarmen. Ben benieuwd of ik nog netto terugleveraar ga zijn dit jaar... Was ik blijven zitten waar ik zat zonder accu, dan had ik dit jaar nog 700-800 euro teruggekregen. Vrees dat BE niet in de buurt gaat zitten met de vertraging van aFFR.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r_Nq1n_C6hGgH3IvaMy2gXCa5QA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NMCKGY852tp0mzTc2foo3ig5.png?f=fotoalbum_large

Nu even goed naar alle cijfertjes kijken...@paQ er lijkt een bugje te zitten in de datum...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wv_69Kzl9xSwz0YcmpltIUat6lM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Xk4A3eYKNrtog1HhTGHTv6IU.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door jeeedeee op 23-04-2026 10:02 ]

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

fenrir schreef op woensdag 22 april 2026 @ 20:00:
Ik lees dat bij meerderen de pv opwek niet in de accu past maar bij mij ishet andersom. Met mijn 4800 WP systeem krijg ik mijn accu niet vol.
Bij een negatieve stroomprijs mag er in mijn geval best wat geïmporteerd worden, vandaag ben ik ook niet verder gekomen dan 75%. Heb geen EV, ook geen WP. Kom maar op met gratis stroom!
Je klacht is gehoord ;)

Hier al 4 imports momenteel….

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11:05
paQ schreef op donderdag 23 april 2026 @ 09:42:
Ik heb deze browserextensie gemaakt zodat ik inzicht kan krijgen hoe de vlag er bij hangt op financieel vlak. De verschillen tussen Balans stroom portaal en Balans energie dashboard hebben voor de nodige verwarring gezorgd. BE heeft later het dashboard een stuk verduidelijkt door de verbruikskosten reeds met balansstroom te verrekenen, maar zijn standaard nog steeds kaal.
Ik probeer middels terugrekenen zo dicht mogelijk bij de daadwerkelijke kosten te komen, maar pin me er aub niet op vast!

Als je het bestand uitpakt zie je een mapje met daarin twee files. In Chrome kun je in
klikken op "Uitgepakte extensie laden", en vervolgens de folder uit de zip-file selecteren. Niet openen, maar gewoon de map zelf selecteren. De extensie wordt dan vanzelf geladen.
Safari-gebruikers kunnen de "content.js" file uit het mapje eenvoudig copy pasten in Userscripts voor Safari. (Staat in de app store)

Als je vervolgens naar de resultaten in je BE dashboard gaat, zie je een grote toggle met een tandwieltje.
Klik eerst op het tandwieltje en voer je startdatum contract en voorschotbedrag in.
[Afbeelding]
ververs de pagina

Ik kan natuurlijk geen data uit de database laden, dus we moeten de geladen data in de local storage gebruiken om de gegevens weer te geven.

Het beste is om nu op "Dag" te klikken en terug te gaan naar je eerste maand bij BE.
[Afbeelding]

Als je dan de toggle op "All-in" schuift zie je het overzicht veranderen in all-in stroomkosten.

Als je op "Maand" klikt zie je het geselecteerde kalenderjaar, met daarin de gegevens geldend voor dat kalenderjaar. In de widget voor de voorschotten heb ik gepoogd een prognose te maken. Ik ben zelf gestart in November, en heb de komende maanden quick 'n dirty een vermenigvuldigingsfactor gekozen op basis van April. Voor mij werkt deze methode verwacht ik, maar misschien dat we hier nog eens naar moeten kijken.
[Afbeelding]
Als je je maanden nog niet "All-in" bezocht hebt, dan blijven ze leeg. Het overzicht werkt ook pas bij als je daarna de lopende maand even "All-in" bekijkt.

Dan iets wat echt een wilde gok was: de FPR. Dit heeft niets met RTE oid te maken; dat is de technische kant. Ik probeer een manier te vinden om te 'wegen' welk rendement je arbitrage nou oplevert.
[Afbeelding]
Er zijn natuurlijk tal van aspecten die meewegen bij verschillende gebruikers. Wat het nu doet is dat het elke uit de accu gehaalde kWh wegzet tegen de kosten van elke in de accu geladen kWh. Het werkt in zoverre, dat ik in de koude maanden dicht aan of net onder 1 zit, en de afgelopen twee maanden duidelijk boven de 1.
Ik verwacht dat hier hevige verschillen in kunnen zitten tussen gebruikers. Ook denk ik dat zodra BE BSP wordt, dit een enorm effect zal hebben. Maar dat is vooral afwachten.
Mogelijk doe ik iets verkeerd, ik zie de extensie wel, maar zie geen mogelijkheid om de seAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vDla3cDeU1mkyi7BmhI_zgcqgR8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/mWlNojIJ66DzLbtXRLish0DA.png?f=user_large
maar de toggle met het tandwieltjes zie ik niet. Wat doe ik fout?

• paQ
  • Nu online
deejeebv schreef op donderdag 23 april 2026 @ 10:10:
[...]

Mogelijk doe ik iets verkeerd, ik zie de extensie wel, maar zie geen mogelijkheid om de se[Afbeelding]
Staat je chrome in developer mode?

• epicfailguy23
deejeebv schreef op donderdag 23 april 2026 @ 10:10:
[...]

Mogelijk doe ik iets verkeerd, ik zie de extensie wel, maar zie geen mogelijkheid om de se[Afbeelding]
Toggle is op de resultaten pagina naast overzicht pijltjes ;)

@paQ Dit geeft wel wat inzicht op de glazen bol moet ik zeggen :o

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YTenANpS4CZiUBOeYjzmDl0iUjg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HcDrLhn9WHcQmlGZTQFYzYia.png?f=fotoalbum_large Zoals gezegd, goede maanden komen nu, maar wellicht het voorschot al iets aanpassen :+

de 2de EV gooit wel wat roet in het eten, maarja dan weer geen kosten aan de pomp..

• epicfailguy23
p.s. wanneer is de extensie beschikbaar voor Brave :+

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11:05
paQ schreef op donderdag 23 april 2026 @ 10:19:
[...]

Staat je chrome in developer mode?
Gevonden, moet wel op de juiste pagina kijken.

[ Voor 38% gewijzigd door deejeebv op 23-04-2026 10:26 ]

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
paQ schreef op donderdag 23 april 2026 @ 09:42:

[Afbeelding]
ververs de pagina

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Kanonnen _/-\o_ _/-\o_
Wat een mooi overzicht heb je ervan gemaakt, dank hiervoor. De hobby is zojuist nog leuker geworden *O*

• jeeedeee
@epicfailguy23 lekkere spread van ruim 17 cent heb je :) Sinds wanneer staat je installatie? Erg mooi overzicht, complimenten @paQ

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Wat pv op de Deye betreft en wel of niet uitschakelen bij volle batterijen:
- Bij wie heeft BE de pv aangesloten en werkt het dan omdat er iets bij de installatie is ingesteld?
- Bij wie pv zelf heeft aangesloten (zoals ik), werkt het dan (daarom) niet?

Dan de hamvraag: Wat is er op de Deye ingesteld waardoor het automatisch werkt?

Gister lukte het met Solarman door Export Surplus uit te zetten die hier aan stond bij 100% SOC.
Echter lijkt die steeds aangezet te worden, wellicht logisch/handig bij een activatie maar daarna mag hij uit als de batterijen nog steeds vol zijn.
(weer iets voor een handleiding)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren, 7-4-2026 48,2kWh Balans Energie

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Nu online
Ik heb het al eerder gepost, maar ik haal de 100 procent niet. Ik heb 4 modules, diagonaal aangesloten. De bovenste en onderste (is de master) komen tot 99,99 procent (de onderste gister 100 procent) en gaan dan in Over Voltage Protection. De middelste 2 gaan dan in status idle, en komen niet hoger dan 99 procent. Dit is in Solarman te zien als foutmelding. Krijgen anderen deze foutmelding niet te zien in Solarman?

• India Sierra
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

India Sierra

Inspiratiebron Picobello BV

Gisteren thuis aan de slag geweest met zigbee dimmers dus had een paar groepen uit staan waaronder die waar de router op zit. Blijkbaar toevallig getimed met een import actie die volle bak aan ging dus daar bleef ie in "hangen". Gezien de prijzen gisteren per ongeluk goed getimed :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8iXLFx5JJhlYZBWvp-7QTyX_6fE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kVcg0YQhfjcUg5hkcxsnneYk.png?f=fotoalbum_large

Er vielen me een aantal dingen op.
  1. De schuur was aardig warm van binnen geworden door de hitte van de inverter. Daar moet ik misschien nog naar gaan kijken deze zomer.
  2. De Deye zelf was verwassend warm. De buitenkant van de case kon ik 2-3 seconden aanraken voordat het echt te warm werd, gok zo rond de 50 graden. Helaas geen sensor bij de hand
  3. @zunrob ook mijn accu ging in OVP en bleeft steken op 99% op de deye. Heb de laadspanningen nog niet gecheckt maar lijkt me niet de bedoeling dat er aanspraak wordt gemaakt op een overvoltage protection van de BMS by default. Lijkt wel alsof de charge voltages net niet kloppen in de deye.

• jeeedeee
@Speedy-Andre ik regel die export surplus, net als het beperken van de productie zelf, post staat een stuk terug, maar hier nog even een aantal YAML scripts. Misschien heb je er wat aan, die eerste twee zou voldoende moeten zijn voor je om de export surplus te controleren. Je kan ook kiezen om een automation te maken die hem standaard uit zet, b.v. elk kwartier, kan ook niet zoveel kwaad waarschijnlijk aangezien je minder PV vermogen hebt dan 12 kWp heb je alleen maar wat aan deze setting bij een accu SoC > 95%. Immers, anders kan de Deye nog alles in zijn accu kwijt.

Onafhankelijk van het percentage van de accu uitschakelen bij negatieve prijzen
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
alias: >-
  Export Surplus uitschakelen (bij productie > 12 kW) bij negatieve onbalans
  prijs
description: ""
triggers:
  - trigger: numeric_state
    entity_id:
      - sensor.tennet_onbalans_prijs_verkoop_sell
    for:
      hours: 0
      minutes: 1
      seconds: 10
    below: input_number.production_stop_sell_price
conditions:
  - condition: state
    entity_id: switch.deye_12k_export_surplus
    state:
      - "on"
actions:
  - action: switch.turn_off
    metadata: {}
    target:
      entity_id:
        - switch.deye_12k_export_surplus
    data: {}
mode: single
Onafhankelijk van het percentage van de accu aanschakelen bij langdurig positieve prijzen.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
alias: Export Surplus inschakelen overig vermogen bij meer dan 12 kW productie
triggers:
    entity_id:
    for:
      hours: 0
      minutes: 15
      seconds: 10
    above: input_number.production_stop_sell_price
conditions:
    state:
      - "off"
actions:
  - action: switch.turn_on
    target:
      entity_id:
Als je ook onderstaande automations hebt, zal de bovenstaande om hem aan te zetten niet zo snel triggeren, omdat dan al deze triggered

Code om de productie, b.v. vanaf 95% (waarde sensor.productie_limiet_soc_1) uit te zetten.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
alias: Stop productie indien sell price te laag and above limiet SOC
triggers:
    entity_id:
      - sensor.deye_12k_battery
    above: sensor.productie_limiet_soc_1
    entity_id:
conditions:
  - condition: numeric_state
    entity_id: sensor.deye_12k_battery
    above: sensor.productie_limiet_soc_1
    enabled: true
    entity_id: sensor.tennet_onbalans_prijs_verkoop_sell
    entity_id: input_boolean.enable_manual_stop_production
    state:
      - "on"
actions:
  - action: switch.turn_off
    target:
      entity_id:
        - switch.production
  - device_id: 374256f15bb7b5ebf31613a1a1d384ed
    domain: number
    entity_id: 4bd14a0d9da3e613b1845d31ba6a5ab1
    type: set_value
    value: 1
Code om deze weer aan te zetten; deze triggerd nu in principe vaker dan nodig(elke keer als prijs positief wordt), maar dat maakt voor de werking niet uit.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
alias: Start production below x%  and if sell price > limiet
triggers:
    entity_id:
      - sensor.deye_12k_battery
    below: input_number.productie_limiet_percentage_soc
    enabled: true
    entity_id:
conditions:
    entity_id: sensor.tennet_onbalans_prijs_verkoop_sell
    enabled: false
    entity_id: input_boolean.enable_manual_stop_production
    state:
      - "on"
    state:
      - "off"
actions:
  - action: switch.turn_on
    target:
      entity_id:
        - switch.production
  - device_id: 374256f15bb7b5ebf31613a1a1d384ed
    domain: number
    entity_id: 4bd14a0d9da3e613b1845d31ba6a5ab1
    type: set_value
    value: 100

• paQ
  • Nu online
jeeedeee schreef op donderdag 23 april 2026 @ 09:59:

Nu even goed naar alle cijfertjes kijken...@paQ er lijkt een bugje te zitten in de datum...
[Afbeelding]
goed gespot :)

Aangepast nu als het goed is.
Die had ik inderdaad voor mijn situatie hardcoded, maar zijn nu gekoppeld aan de settings die je opgeeft.

• jeeedeee
zunrob schreef op donderdag 23 april 2026 @ 10:43:
Ik heb het al eerder gepost, maar ik haal de 100 procent niet. Ik heb 4 modules, diagonaal aangesloten. De bovenste en onderste (is de master) komen tot 99,99 procent (de onderste gister 100 procent) en gaan dan in Over Voltage Protection. De middelste 2 gaan dan in status idle, en komen niet hoger dan 99 procent. Dit is in Solarman te zien als foutmelding. Krijgen anderen deze foutmelding niet te zien in Solarman?
Heb ik hier ook, niet diagonaal, maar onderste red het niet tot 100%. Foutmelding schijnt niet erg te zijn, en is juist ter bescherming van de batterij.

• Wolly
  • Niet online
India Sierra schreef op donderdag 23 april 2026 @ 10:46:
Gisteren thuis aan de slag geweest met zigbee dimmers dus had een paar groepen uit staan waaronder die waar de router op zit. Blijkbaar toevallig getimed met een import actie die volle bak aan ging dus daar bleef ie in "hangen". Gezien de prijzen gisteren per ongeluk goed getimed :)

[Afbeelding]

Er vielen me een aantal dingen op.
  1. De schuur was aardig warm van binnen geworden door de hitte van de inverter. Daar moet ik misschien nog naar gaan kijken deze zomer.
  2. De Deye zelf was verwassend warm. De buitenkant van de case kon ik 2-3 seconden aanraken voordat het echt te warm werd, gok zo rond de 50 graden. Helaas geen sensor bij de hand
  3. @zunrob ook mijn accu ging in OVP en bleeft steken op 99% op de deye. Heb de laadspanningen nog niet gecheckt maar lijkt me niet de bedoeling dat er aanspraak wordt gemaakt op een overvoltage protection van de BMS by default. Lijkt wel alsof de charge voltages net niet kloppen in de deye.
Oei, mooie usecase voor @Balans Energie , wanneer verbinding wegvalt stoppen met activatie.Nu was jij het met wat werkzaamheden maar het kan net zo goed de internetprovider of de server van Balans zijn die er op welk moment dan ook mee stopt.
De Deye zelf was verwassend warm. De buitenkant van de case kon ik 2-3 seconden aanraken voordat het echt te warm werd, gok zo rond de 50 graden. Helaas geen sensor bij de hand
Had dit gister in de gaten toen ik linksbovenin aan de achterkant voelde, te heet om aan te raken. Aan de voor- en zijkant was de Deye wel warm maar niet te warm om aan te raken. Dat wordt nog wat deze zomer :X

• paQ
  • Nu online
Wolly schreef op donderdag 23 april 2026 @ 10:52:
[...]

Oei, mooie usecase voor @Balans Energie , wanneer verbinding wegvalt stoppen met activatie.
Dat kan niet. Als je verbinding wegvalt in een activatie, is er niets meer wat de workmode van de Deye kan overschrijven. Naja... jijzelf in principe op de Deye zelf.

• Wolly
  • Niet online
paQ schreef op donderdag 23 april 2026 @ 10:53:
[...]

Dat kan niet. Als je verbinding wegvalt in een activatie, is er niets meer wat de workmode van de Deye kan overschrijven. Naja... jijzelf in principe op de Deye zelf.
Er draait toch een EMS in dat kastje naast de omvormer? Kan die niet even in de gaten houden of de internetverbinding er nog is?

• paQ
  • Nu online
India Sierra schreef op donderdag 23 april 2026 @ 10:46:
Lijkt wel alsof de charge voltages net niet kloppen in de deye.[/li]
[/list]
Dat is een Li-BMS setting. In wezen laad je een profiel met settings welke communiceert / compatible is met de BMS in de accu.

• paQ
  • Nu online
Wolly schreef op donderdag 23 april 2026 @ 10:54:
[...]

Er draait toch een EMS in dat kastje naast de omvormer? Kan die niet even in de gaten houden of de internetverbinding er nog is?
Dat zou kunnen, maar ik begreep dat die stroomloos raakte vanwege werkzaamheden.
Dan kan er niets meer gestuurd worden :+

• Wolly
  • Niet online
paQ schreef op donderdag 23 april 2026 @ 10:55:
[...]

Dat zou kunnen, maar ik begreep dat die stroomloos raakte vanwege werkzaamheden.
In dit specifieke geval klopt dat natuurlijk, niet aan gedacht dat het POE is.

Dan ben ik wel benieuwd wat het EMS doet bij wegvallen internet of server verbinding O-)

Heb overigens mijn home automation zaken op een aparte alamat zitten, dan kan een defecte strijkbouw nooit ervoor zorgen dat die zaken afschakelen.

[ Voor 15% gewijzigd door Wolly op 23-04-2026 10:59 ]

• India Sierra
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

India Sierra

Inspiratiebron Picobello BV

paQ schreef op donderdag 23 april 2026 @ 10:55:
[...]

Ja correct, die POE switch ging uit idd. Wel een handige manier om zelf je import/export te regelen totdat de balans BMS wat beter werkt. Met een managed switch gewoon internet uitknallen zodra ie begint te importeren/exporteren :+

• lzondervan
paQ schreef op woensdag 22 april 2026 @ 18:35:
[...]

De plant in je Deye account moet he aanmaken als production plant.
Houd er ook rekening mee dat de Cloud maar eens in de 5 minuten update.
Waar kan je de plant aanmaken als een production plant?
Zover ik kan zien, kan ik dit nergens aanpassen.

• paQ
  • Nu online
epicfailguy23 schreef op donderdag 23 april 2026 @ 10:19:
[...]

Toggle is op de resultaten pagina naast overzicht pijltjes ;)

@paQ Dit geeft wel wat inzicht op de glazen bol moet ik zeggen :o

[Afbeelding] Zoals gezegd, goede maanden komen nu, maar wellicht het voorschot al iets aanpassen :+

de 2de EV gooit wel wat roet in het eten, maarja dan weer geen kosten aan de pomp..
Wat doe de prognose nou bij jou naar nov / dec?

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Nu online
jeeedeee schreef op donderdag 23 april 2026 @ 10:49:
[...]

Heb ik hier ook, niet diagonaal, maar onderste red het niet tot 100%. Foutmelding schijnt niet erg te zijn, en is juist ter bescherming van de batterij.
Maar je andere komen wel tot 100%?

• marana
  • Registratie: Maart 2023
  • Nu online
De zon schijnt, geen wolkje aan de lucht. Ik heb 20 panelen op oost op de Deye zitten, en 10 op west (daarnaast 10 op west op een SMA omvormer). Sinds 11 uur staat de EV aan de laadpaal. Waarom gaat de PV-opwek omlaag als het verbruik omhoog gaat? Edit: eigenlijk als de levering vanuit de batterij omhoog gaat?

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Q3t38fRb/Naamloos.png

[ Voor 8% gewijzigd door marana op 23-04-2026 11:35 ]

• Tasteless
  • Registratie: Maart 2012
  • Nu online
@Balans Energie : Als jullie meelezen.

Graag de PV productie alleen beperken bij negatieve prijzen als de SOC op 100% staat. Nu wordt de PV productie ook stilgelegd bij 59% SOC. Tevens wordt er dan ook niet geladen van het net.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mwVcTBAw1kNSsd8rDmfGeM_jOQQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TdC0iqplGiiABoi1ULNt9Vx5.png?f=fotoalbum_large

Weheat sparrow P60❄️🔥| LMNT Pura 200L 💧| Tesla model 3 🚗 | 13,7kWp☀️ | 48kWh balans batterij🔋

• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Nu online
Een domme vraag, maar de accu draait wel gewoon door op NOM zodra de POE switch uitvalt of de modem uitvalt neem ik aan? Want ik moet nog regelmatig de stroom van een bepaalde groep uitzetten waar de POE-switch op zit vanwege de werkzaamheden.

• JeVe
  • Registratie: November 2025
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EZgDS40b7cFZ_cHuzDmaSLKSnOk=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/7pE9m8mOEw8ZSAQ2LrDX4CQP.gif?f=fotoalbum_large

Hier werd de PV ook uitgeschakeld een tijdje. Niet door mij of wolken.

• ecn1985
  • Nu online
jeeedeee schreef op donderdag 23 april 2026 @ 09:59:
Mooi gemaakt en leuk @paQ, hier even geïnstalleeerd (wel even developer mode aanzetten in Chrome). Duidelijk te zien dat ik in April meer ben gaan verbruiken met het zwembad opwarmen. Ben benieuwd of ik nog netto terugleveraar ga zijn dit jaar... Was ik blijven zitten waar ik zat zonder accu, dan had ik dit jaar nog 700-800 euro teruggekregen. Vrees dat BE niet in de buurt gaat zitten met de vertraging van aFFR.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
@paQ ziet er super uit, heb het geïnstalleerd en werkt! Hoe kom ik op bovenstaande pagina, met het overzicht per maand?

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• paQ
  • Nu online
ecn1985 schreef op donderdag 23 april 2026 @ 11:35:
[...]

@paQ ziet er super uit, heb het geïnstalleerd en werkt! Hoe kom ik op bovenstaande pagina, met het overzicht per maand?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_v6uAlOR51AoLOwrq0emWo9mieM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PWVoJYzExoYvEmAhZwmKztFz.png?f=fotoalbum_large

• marana
  • Nu online
JeVe schreef op donderdag 23 april 2026 @ 11:34:

Ah ja, zo zie je maar dat het makkelijk is om te snelle conclusies te trekken. Blijkbaar geen verband bij mij.

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

JeVe schreef op donderdag 23 april 2026 @ 11:34:
[Afbeelding]

Hier ook, dat snap ik niet want hij kan de stroom in de batterij kwijt...

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren, 7-4-2026 48,2kWh Balans Energie

• ecn1985
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4FULlqJuwvzNRGQiItEH6VqkCoA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vMiBgw7atELkbV9PAjUN5wR0.png?f=fotoalbum_large

Zie alleen dit maar niet het overzicht van de maanden?

• marana
  • Nu online
ecn1985 schreef op donderdag 23 april 2026 @ 11:39:
[...]

Zie alleen dit maar niet het overzicht van de maanden?
Linksboven van maand naar dag omzetten
Pagina: 1 ... 109 110 Laatste