Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie

Pagina: 1 ... 108 109 Laatste
Acties:

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12:50

dof

Inderdaad een vreemd patroon, niet eerder gezien.

Ik dacht gelijk: er wordt weer wat anders getest...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9pC8s7Y3p60tBFgKkPB-YU9EX40=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Qf3f2Rrte8ExLhXAwqbp7WVQ.png?f=fotoalbum_large

Ben nieuwsgierig naar @Balans Energie (Don's) uitleg.

Hier geen EV en/of grote PV problematiek, dus ik wacht gewoon rustig af.

Verder zie ik dat de overall resultaten netjes positief blijven, hoewel het natuurlijk below expectations is.

Ja, Tennet / aFRR duurt lang maar als BE daar een deal mee verkrijgt zit je ook goed want zo'n lange acceptatie-weg moet ook voor Tennet renderen.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
boekhour schreef op woensdag 22 april 2026 @ 09:37:
Het wordt zo langzamerhand tijd dat men de zaak op orde krijgt. Tijd geleden al voorspelt dat aFFr nog maanden zal gaan duren. Ik denk dat we in onze handen mogen knijpen als het na de zomer operationeel wordt. Des te meer reden om andere verdienmodellen nu de volle aandacht te geven en te optimaliseren. Niet allen in woorden maar ook in daden. Goed testen, geen buggy releases pushen. Het is goed om de installed base verder ui te te breiden met nieuwe klanten echter evenwel moet de volle effort nog meer naar het vervolmaken van de software/algortimes voor de bestaande klanten.
Ik denk niet dat Balans erg gelukkig is met de voortgang. Er zijn inmiddels gebruikers die nog maar 16 maanden 'moeten', dat is niet veel tijd om terug te verdienen.

Maar ik denk ook dat ze qua ontwikkeling hun best doen, buggy releases valt in mijn ogen wel mee. Af en toe een bugje hoort erbij. Een groot nadeel is natuurlijk dat er totaal geen communicatie is terwijl wij wel zien dat zaken worden gewijzigd. Een releasenote zou al helpen.

Maar de tijd dringt. Saldering valt over 8 maanden weg, regelgeving wordt steeds strakker en mega batterijparken pikken langzaam alles in.

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Idd, dat is ook mijn gedachte, wat wij vandaag zien is nog nooit eerder gezien, dus waarschijnlijk iets aangepast wat ongelukkig heel verkeerd uitpakt.
BE heeft baat bij goed draaiende systemen, is ook hun verdien model.

Hier nu alleen maar exports gehad, de opwek is al een tijdje hoog genoeg om boven de 35% te blijven.

[ Voor 13% gewijzigd door blue eyes op 22-04-2026 10:42 ]

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11:57
Nu een import bij SOC 46% en prijs van -1 ct. Waarom? Er komt nog genoeg zon vandaag.

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 12:56
jeeedeee schreef op woensdag 22 april 2026 @ 09:13:
Misschien ben ik zuur, maar ik heb een klacht(lees een mail aan Don) over het EMS ingediend richting BE. De 35 procent vind ik niet redelijk, en ook het feit dat er in de ochtend bijgeladen wordt, ipv ontladen bij prijzen boven 0 zorgt ervoor dat ik mijn opwek vaak moet uitschakelen. Dit heb ik al in maart aangegeven, en tot nu toe is er maar bar weinig aan verbeterd...

@scoobs kan je met jouw add on er b.v. ook voor zorgen dat in de ochtend de accu wordt leeggemaakt, bij dit soort prijzen mag van mij namelijk op een dag als dit gewoon de accu worden ontladen. En helaas bij een SoC van 38 procent gebeurd er nu helemaal niks hier...
[Afbeelding]
Niet op een manier wat geen blatente overtreding is van de voorwaarden. Dus dat zit er niet in. Mijn automation is gemaakt om te werken binnen de grijze secties van balans, en werkt meer als een augmentatie door wat meer parameters aan te sturen, niet zozeer als een blokkade. Ik zorg er enkel voor dat tijdens negatieve prijzen alle stroom maar een enkele richting op kan.

However... In theorie kun je het redelijk aanpakken met wat automations. kwestie van je battery charge amps onder bepaalde omstandigheden voornamelijk afhankelijk maken van je PV power - verbruik op dat moment. Maar nogmaals, ik raad het af.

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Nu online
scoobs schreef op woensdag 22 april 2026 @ 10:47:
[...]

Niet op een manier wat geen blatente overtreding is van de voorwaarden. Dus dat zit er niet in. Mijn automation is gemaakt om te werken binnen de grijze secties van balans, en werkt meer als een augmentatie door wat meer parameters aan te sturen, niet zozeer als een blokkade. Ik zorg er enkel voor dat tijdens negatieve prijzen alle stroom maar een enkele richting op kan.

However... In theorie kun je het redelijk aanpakken met wat automations. kwestie van je battery charge amps onder bepaalde omstandigheden voornamelijk afhankelijk maken van je PV power - verbruik op dat moment. Maar nogmaals, ik raad het af.
Bedankt, ja dat lijkt me dan beter om even niet te doen en even afwachten of er vanuit BE wat kom, al vind ik wel dat het echt wat te lang duurt.

En als ik thuis ben er maar zoveel mogelijk omheen werken, oftewel, in de ochtend de accu zo snel mogelijk vol laten worden en dan pas de grote verbruikers aanzetten. Op die manier had ik vanochtend toch nog 2 activaties en alweer wat kunnen exporteren.

edit: as we speak, bij SoC 60% een export activatie, bij een feed prijs van € 2.00 per MWh :X Tijd om de auto aan de lader te gooien

[ Voor 5% gewijzigd door jeeedeee op 22-04-2026 11:10 ]

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11:57
deejeebv schreef op woensdag 22 april 2026 @ 10:45:
Nu een import bij SOC 46% en prijs van -1 ct. Waarom? Er komt nog genoeg zon vandaag.
En nu een export tegen 2 ct 8)7

• jeeedeee
  • Nu online
deejeebv schreef op woensdag 22 april 2026 @ 11:10:
[...]

En nu een export tegen 2 ct 8)7
Dacht dat het aan mijn SoC van 60% lag.... dit is vaag... lijkt nu ook regeltoestand 2 te zijn, en hij gaat gewoon door met ontladen...

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Lekker aan het laden nu op 50%.

Met zonnepanelen niet een handige actie maar misschien kom ik zo wel een keer aan de 100% SOC.

• blue eyes
  • Nu online
Ik hoop gewoon dat ze aan het testen zijn. Dit is zelfs met de basis instelling erg raar gedrag.

Being positive :D

6 kWh export, 6 kWh aan import. Verwachte opwek is 90-100 kWh....
Hier inmiddels de SOC op 43% en ben de EV op 75% vermogen aan het laden.

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• lzondervan
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12:48
Hier zijn we volgens mij ook weer terug bij af.
Systeem is met 39%soc volle bak aan het terug leveren ipv de accu op te laden.
Bijna in staat om de boel los te koppelen en terug te sturen naar Don.

• blue eyes
  • Nu online
Heel zwart wit gesteld, de onbalans prijs is nu kaal 4 cent negatief. Met de cent voor Don zou je dan nog steeds 2 cent toekrijgen. (op de kale tarieven, binnen salderings saldo).

Zonnepanelen is 0 cent.

Financieel gezien is dit dus beter....

-------
Laat maar, verkeerd gelezen, precies andersom.............. Beetje dom :D

[ Voor 14% gewijzigd door blue eyes op 22-04-2026 12:40 ]

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12:50

dof

Wolly schreef op woensdag 22 april 2026 @ 12:02:
Lekker aan het laden nu op 50%.

Met zonnepanelen niet een handige actie maar misschien kom ik zo wel een keer aan de 100% SOC.
Met mijn beperkt rijtje pv (tja, dat was hier nou eenmaal toen we er in trokken) zal het nog wel een tijd duren voor ik 90% aanraak. :+

Nu was ik al voor m'n BE aanschaf van plan het dak vol te leggen met PV (kan 12kWp voor < 2k€ leggen) , maar nu twijfel ik of het wel zo handig is om veel PV te leggen (ook al kost het geen fluit).

Ik wacht eerst af hoe het gedrag is met aFRR voordat ik verder in PV investeer. Het lijkt er nu op dat BE meer ziet in het hebben van ruimte voor aankoop dan verkoop.

Origineel was het mijn bedoeling om PV ut te breiden om in de kwakkelmaanden (febr-mrt, sept-okt) wat extra opwek te hebben voor de WP.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:09
lzondervan schreef op woensdag 22 april 2026 @ 12:22:
Hier zijn we volgens mij ook weer terug bij af.
Systeem is met 39%soc volle bak aan het terug leveren ipv de accu op te laden.
Bijna in staat om de boel los te koppelen en terug te sturen naar Don.
Bijzonder, want ik had graag gewild dat ik exports zou hebben :? (intussen al 78 SOC)
Je zou haast zeggen dat er toch verschillende scenario's nu langs elkaar lopen.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 12:56
paQ schreef op woensdag 22 april 2026 @ 12:51:
[...]

Bijzonder, want ik had graag gewild dat ik exports zou hebben :? (intussen al 78 SOC)
Hier zien we precies de issues waar balans tegenaan loopt; hebben we mensen op onze aansluiting zitten met over- of onderproductie op jaarbasis?

Ziet ernaar uit dat jullie beiden net pech hebben. :+

[ Voor 6% gewijzigd door scoobs op 22-04-2026 12:54 ]

• marana
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 12:57
[...]

Ook bij mij wordt de accu opgeladen ipv export. 72% inmiddels.

• blue eyes
  • Nu online
marana schreef op woensdag 22 april 2026 @ 12:56:
[...]

Ook bij mij wordt de accu opgeladen ipv export. 72% inmiddels.
Hier nu met 11000 via de PV en nog eens 7000 via het net.

Maar, het komt hier op zich niet raar uit, maar dat is toeval, niet bewust via een goed EMS, de EV is kats leeg, inmddels van 2% naar 47% geladen, dus ik kan nog 35 kWh kwijt in de accu.
BE accu op 48%, dus heb zat ruimte vandaag (toeval, EV leeg, BE op 36% vanochtend). Er komt nog iets van 50 kWh van de PV.
De komende dagen met vakantie, heeeeeel nieuwsgierig.
scoobs schreef op woensdag 22 april 2026 @ 12:53:
[...]

Hier zien we precies de issues waar balans tegenaan loopt; hebben we mensen op onze aansluiting zitten met over- of onderproductie op jaarbasis?

Ziet ernaar uit dat jullie beiden net pech hebben. :+
Ik kom in de meeste jaren tekort.
Afgelopen jaar op het randje, 17000 opwek, 17300 verbruik.

[ Voor 22% gewijzigd door blue eyes op 22-04-2026 13:02 ]

• jeeedeee
  • Nu online
Hier sinds 11:15 geen activaties meer gezien, volle bak(14 kW) aan het verbruiken richting auto en zwembadwarmtepomp. SoC 57%, loopt nu langzaam op richting 59% omdat ik nog de batterij aan het laden ben met 2 kW PV vermogen wat over is. @dof #voordeel van veel panelen#, wel fijn om de kWh zelf af en toe kwijt te kunnen....in de accu ga je het niet kwijt kunnen, en op het net ook niet

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:09
aan het invoedtarief zo te zien, over 2 min (hopelijk) export

edit: helaas was maar klein piekje -O-

[ Voor 26% gewijzigd door paQ op 22-04-2026 13:05 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• blue eyes
  • Nu online
Is er verschil gedrag met mensen die PV op de Deye hebben en niet op de Deye?

Ik weet niet wie wel en niet op de Deye zitten of een extra, eigen omvormer hebben.
Ik heb eigen omvormers, de PV niet direct op de Deye.

[ Voor 7% gewijzigd door blue eyes op 22-04-2026 13:11 ]

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
[...]

Ik heb tussen 8:45 en 11:15 3 korte exports gehad. Soc inmiddels weer op 78% :-(. Die ondergrens van 35 moet wat mij betreft zsm omlaag.

Panelen rechtstreeks op de Deye

[ Voor 3% gewijzigd door ecn1985 op 22-04-2026 13:17 ]

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

Pagina: 1 ... 108 109 Laatste