Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 109 ... 158 Laatste
Acties:
  • 531.762 views

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:39

dof

Inderdaad een vreemd patroon, niet eerder gezien.

Ik dacht gelijk: er wordt weer wat anders getest...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9pC8s7Y3p60tBFgKkPB-YU9EX40=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Qf3f2Rrte8ExLhXAwqbp7WVQ.png?f=fotoalbum_large

Ben nieuwsgierig naar @Balans Energie (Don's) uitleg.

Hier geen EV en/of grote PV problematiek, dus ik wacht gewoon rustig af.

Verder zie ik dat de overall resultaten netjes positief blijven, hoewel het natuurlijk below expectations is.

Ja, Tennet / aFRR duurt lang maar als BE daar een deal mee verkrijgt zit je ook goed want zo'n lange acceptatie-weg moet ook voor Tennet renderen.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
boekhour schreef op woensdag 22 april 2026 @ 09:37:
Het wordt zo langzamerhand tijd dat men de zaak op orde krijgt. Tijd geleden al voorspelt dat aFFr nog maanden zal gaan duren. Ik denk dat we in onze handen mogen knijpen als het na de zomer operationeel wordt. Des te meer reden om andere verdienmodellen nu de volle aandacht te geven en te optimaliseren. Niet allen in woorden maar ook in daden. Goed testen, geen buggy releases pushen. Het is goed om de installed base verder ui te te breiden met nieuwe klanten echter evenwel moet de volle effort nog meer naar het vervolmaken van de software/algortimes voor de bestaande klanten.
Ik denk niet dat Balans erg gelukkig is met de voortgang. Er zijn inmiddels gebruikers die nog maar 16 maanden 'moeten', dat is niet veel tijd om terug te verdienen.

Maar ik denk ook dat ze qua ontwikkeling hun best doen, buggy releases valt in mijn ogen wel mee. Af en toe een bugje hoort erbij. Een groot nadeel is natuurlijk dat er totaal geen communicatie is terwijl wij wel zien dat zaken worden gewijzigd. Een releasenote zou al helpen.

Maar de tijd dringt. Saldering valt over 8 maanden weg, regelgeving wordt steeds strakker en mega batterijparken pikken langzaam alles in.

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:31
Idd, dat is ook mijn gedachte, wat wij vandaag zien is nog nooit eerder gezien, dus waarschijnlijk iets aangepast wat ongelukkig heel verkeerd uitpakt.
BE heeft baat bij goed draaiende systemen, is ook hun verdien model.

Hier nu alleen maar exports gehad, de opwek is al een tijdje hoog genoeg om boven de 35% te blijven.

[ Voor 13% gewijzigd door blue eyes op 22-04-2026 10:42 ]

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:44
Nu een import bij SOC 46% en prijs van -1 ct. Waarom? Er komt nog genoeg zon vandaag.

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 21:24
jeeedeee schreef op woensdag 22 april 2026 @ 09:13:
Misschien ben ik zuur, maar ik heb een klacht(lees een mail aan Don) over het EMS ingediend richting BE. De 35 procent vind ik niet redelijk, en ook het feit dat er in de ochtend bijgeladen wordt, ipv ontladen bij prijzen boven 0 zorgt ervoor dat ik mijn opwek vaak moet uitschakelen. Dit heb ik al in maart aangegeven, en tot nu toe is er maar bar weinig aan verbeterd...

@scoobs kan je met jouw add on er b.v. ook voor zorgen dat in de ochtend de accu wordt leeggemaakt, bij dit soort prijzen mag van mij namelijk op een dag als dit gewoon de accu worden ontladen. En helaas bij een SoC van 38 procent gebeurd er nu helemaal niks hier...
[Afbeelding]
Niet op een manier wat geen blatente overtreding is van de voorwaarden. Dus dat zit er niet in. Mijn automation is gemaakt om te werken binnen de grijze secties van balans, en werkt meer als een augmentatie door wat meer parameters aan te sturen, niet zozeer als een blokkade. Ik zorg er enkel voor dat tijdens negatieve prijzen alle stroom maar een enkele richting op kan.

However... In theorie kun je het redelijk aanpakken met wat automations. kwestie van je battery charge amps onder bepaalde omstandigheden voornamelijk afhankelijk maken van je PV power - verbruik op dat moment. Maar nogmaals, ik raad het af.

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21:53
scoobs schreef op woensdag 22 april 2026 @ 10:47:
[...]

Niet op een manier wat geen blatente overtreding is van de voorwaarden. Dus dat zit er niet in. Mijn automation is gemaakt om te werken binnen de grijze secties van balans, en werkt meer als een augmentatie door wat meer parameters aan te sturen, niet zozeer als een blokkade. Ik zorg er enkel voor dat tijdens negatieve prijzen alle stroom maar een enkele richting op kan.

However... In theorie kun je het redelijk aanpakken met wat automations. kwestie van je battery charge amps onder bepaalde omstandigheden voornamelijk afhankelijk maken van je PV power - verbruik op dat moment. Maar nogmaals, ik raad het af.
Bedankt, ja dat lijkt me dan beter om even niet te doen en even afwachten of er vanuit BE wat kom, al vind ik wel dat het echt wat te lang duurt.

En als ik thuis ben er maar zoveel mogelijk omheen werken, oftewel, in de ochtend de accu zo snel mogelijk vol laten worden en dan pas de grote verbruikers aanzetten. Op die manier had ik vanochtend toch nog 2 activaties en alweer wat kunnen exporteren.

edit: as we speak, bij SoC 60% een export activatie, bij een feed prijs van € 2.00 per MWh :X Tijd om de auto aan de lader te gooien

[ Voor 5% gewijzigd door jeeedeee op 22-04-2026 11:10 ]

• deejeebv
deejeebv schreef op woensdag 22 april 2026 @ 10:45:
Nu een import bij SOC 46% en prijs van -1 ct. Waarom? Er komt nog genoeg zon vandaag.
En nu een export tegen 2 ct 8)7

• jeeedeee
deejeebv schreef op woensdag 22 april 2026 @ 11:10:
[...]

En nu een export tegen 2 ct 8)7
Dacht dat het aan mijn SoC van 60% lag.... dit is vaag... lijkt nu ook regeltoestand 2 te zijn, en hij gaat gewoon door met ontladen...

• Wolly
  • Niet online
Lekker aan het laden nu op 50%.

Met zonnepanelen niet een handige actie maar misschien kom ik zo wel een keer aan de 100% SOC.

• blue eyes
Ik hoop gewoon dat ze aan het testen zijn. Dit is zelfs met de basis instelling erg raar gedrag.

Being positive :D

6 kWh export, 6 kWh aan import. Verwachte opwek is 90-100 kWh....
Hier inmiddels de SOC op 43% en ben de EV op 75% vermogen aan het laden.

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• lzondervan
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12:42
Hier zijn we volgens mij ook weer terug bij af.
Systeem is met 39%soc volle bak aan het terug leveren ipv de accu op te laden.
Bijna in staat om de boel los te koppelen en terug te sturen naar Don.

• blue eyes
Heel zwart wit gesteld, de onbalans prijs is nu kaal 4 cent negatief. Met de cent voor Don zou je dan nog steeds 2 cent toekrijgen. (op de kale tarieven, binnen salderings saldo).

Zonnepanelen is 0 cent.

Financieel gezien is dit dus beter....

-------
Laat maar, verkeerd gelezen, precies andersom.............. Beetje dom :D

[ Voor 14% gewijzigd door blue eyes op 22-04-2026 12:40 ]

• dof

dof

Wolly schreef op woensdag 22 april 2026 @ 12:02:
Lekker aan het laden nu op 50%.

Met zonnepanelen niet een handige actie maar misschien kom ik zo wel een keer aan de 100% SOC.
Met mijn beperkt rijtje pv (tja, dat was hier nou eenmaal toen we er in trokken) zal het nog wel een tijd duren voor ik 90% aanraak. :+

Nu was ik al voor m'n BE aanschaf van plan het dak vol te leggen met PV (kan 12kWp voor < 2k€ leggen) , maar nu twijfel ik of het wel zo handig is om veel PV te leggen (ook al kost het geen fluit).

Ik wacht eerst af hoe het gedrag is met aFRR voordat ik verder in PV investeer. Het lijkt er nu op dat BE meer ziet in het hebben van ruimte voor aankoop dan verkoop.

Origineel was het mijn bedoeling om PV ut te breiden om in de kwakkelmaanden (febr-mrt, sept-okt) wat extra opwek te hebben voor de WP.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:02
lzondervan schreef op woensdag 22 april 2026 @ 12:22:
Bijzonder, want ik had graag gewild dat ik exports zou hebben :? (intussen al 78 SOC)
Je zou haast zeggen dat er toch verschillende scenario's nu langs elkaar lopen.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• scoobs
paQ schreef op woensdag 22 april 2026 @ 12:51:
[...]

Bijzonder, want ik had graag gewild dat ik exports zou hebben :? (intussen al 78 SOC)
Hier zien we precies de issues waar balans tegenaan loopt; hebben we mensen op onze aansluiting zitten met over- of onderproductie op jaarbasis?

Ziet ernaar uit dat jullie beiden net pech hebben. :+

[ Voor 6% gewijzigd door scoobs op 22-04-2026 12:54 ]

• marana
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 15-08 15:45
[...]

Ook bij mij wordt de accu opgeladen ipv export. 72% inmiddels.

• blue eyes
marana schreef op woensdag 22 april 2026 @ 12:56:
[...]

Ook bij mij wordt de accu opgeladen ipv export. 72% inmiddels.
Hier nu met 11000 via de PV en nog eens 7000 via het net.

Maar, het komt hier op zich niet raar uit, maar dat is toeval, niet bewust via een goed EMS, de EV is kats leeg, inmddels van 2% naar 47% geladen, dus ik kan nog 35 kWh kwijt in de accu.
BE accu op 48%, dus heb zat ruimte vandaag (toeval, EV leeg, BE op 36% vanochtend). Er komt nog iets van 50 kWh van de PV.
De komende dagen met vakantie, heeeeeel nieuwsgierig.
scoobs schreef op woensdag 22 april 2026 @ 12:53:
[...]

Hier zien we precies de issues waar balans tegenaan loopt; hebben we mensen op onze aansluiting zitten met over- of onderproductie op jaarbasis?

Ziet ernaar uit dat jullie beiden net pech hebben. :+
Ik kom in de meeste jaren tekort.
Afgelopen jaar op het randje, 17000 opwek, 17300 verbruik.

[ Voor 22% gewijzigd door blue eyes op 22-04-2026 13:02 ]

• jeeedeee
Hier sinds 11:15 geen activaties meer gezien, volle bak(14 kW) aan het verbruiken richting auto en zwembadwarmtepomp. SoC 57%, loopt nu langzaam op richting 59% omdat ik nog de batterij aan het laden ben met 2 kW PV vermogen wat over is. @dof #voordeel van veel panelen#, wel fijn om de kWh zelf af en toe kwijt te kunnen....in de accu ga je het niet kwijt kunnen, en op het net ook niet

• paQ
aan het invoedtarief zo te zien, over 2 min (hopelijk) export

edit: helaas was maar klein piekje -O-

[ Voor 26% gewijzigd door paQ op 22-04-2026 13:05 ]

• blue eyes
Is er verschil in gedrag waarbij de PV direct op de Deye is aangesloten en gedrag waarbij de PV niet direct op de Deye is aangesloten?

Ik weet niet wie wel en wie niet hun PV direct op de Deye hebben aangesloten of een eigen omvormer hebben?
Ik heb eigen omvormers, de PV is hier niet direct op de Deye aangesloten.

[ Voor 72% gewijzigd door blue eyes op 22-04-2026 13:28 ]

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16:47
[...]

Ik heb tussen 8:45 en 11:15 3 korte exports gehad. Soc inmiddels weer op 78% :-(. Die ondergrens van 35 moet wat mij betreft zsm omlaag.

Panelen rechtstreeks op de Deye

[ Voor 3% gewijzigd door ecn1985 op 22-04-2026 13:17 ]

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:25
Is er nu überhaupt opbrengst met export? Met al die zonnestroom lijkt mij dat onwaarschijnlijk. Toch wordt er nu met 65A op het net gedumpt. (60% soc).

[ Voor 3% gewijzigd door Source90 op 22-04-2026 13:42 ]

• paQ
Source90 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 13:41:
Is er nu überhaupt opbrengst met export? Met al die zonnestroom lijkt mij dat onwaarschijnlijk. Toch wordt er nu met 65A op het net gedumpt. (60% soc).
die export activatie startte op 12 cent all in.
Beter dan niks he :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xxqrk8JJEoj7wlIoQXvCF94skuw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WXrYONbBEGh5HrbzrMcKP4bo.png?f=fotoalbum_large

• blue eyes
Sterker, tegen -4 cent, dus je legt geld toe ...... Accu maar halfvol.

Hele bijzondere dag lijkt het. Export begon hier op 0 cent, kost je dus al 2 cent voor BE, en ging naar -4 cent (dus kost je dat -6 cent). Maar blijft gewoon doorgaan met 12000 watt....

• paQ
blue eyes schreef op woensdag 22 april 2026 @ 13:44:
Sterker, tegen -4 cent, dus je legt geld toe ...... Accu maar halfvol.

Hele bijzondere dag lijkt het. Export begon hier op 0 cent, kost je dus al 2 cent voor BE, en ging naar -4 cent (dus kost je dat -6 cent). Maar blijft gewoon doorgaan met 12000 watt....
Dat geldt alleen voor netto terugleveraars natuurlijk. Onder de salderingsregeling verkoop je nog steeds je eb :+

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:25
Ben in de garage bezig waar de BE staat. Begon kwartier geleden te blazen als een malle, de EV staat al een tijdje op 5-8kW te pruttelen, nu maar op boost gezet ipv verkopen met verlies.

De Eastron gaat wel langzaam, Fase twee enige tijd op bijna 26-30A gezeten totdat de Deye terugschakelde. (F1/3 op 18-22A).

• blue eyes
paQ schreef op woensdag 22 april 2026 @ 13:46:
[...]

Dat geldt alleen voor netto terugleveraars natuurlijk. Onder de salderingsregeling verkoop je nog steeds je eb :+
Ik moet mijn formules even dubbel controleren merk ik, sorry mensen!
De ongeveer 11 cent heffing en btw mag je er nog bij tellen.

Dus -2 + 11 = ongeveer +9 cent ;)

[ Voor 31% gewijzigd door blue eyes op 22-04-2026 14:10 ]

• paQ
blue eyes schreef op woensdag 22 april 2026 @ 13:57:
[...]

Ik moet mijn formules even dubbel controleren merk ik, sorry mensen!
De ongeveer 13 cent heffing en btw mag je er nog bij tellen.

Dus -2 + 13 = ongeveer +11 cent ;)
er is geen 13 cent heffingen.
De eb is 0,111 incl BTW
er gaat 2 cent voor BE af.
Maakt ca 0,09

• blue eyes
Je hebt gelijk, teveel zaken aan het hoofd :(

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Mooi contrast ook zo dit topic. Klagen over teveel aan energie en negatieve prijzen. Terwijl er in Den Haag een debat is over de energie crisis.

En we hier debatteren over het best benutten van subsidie (saldering) op gratis energie.

[ Voor 24% gewijzigd door Get!em op 22-04-2026 14:35 ]

• Wolly
  • Niet online
Get!em schreef op woensdag 22 april 2026 @ 14:33:
Mooi contrast ook zo dit topic. Klagen over teveel aan energie en negatieve prijzen. Terwijl er in Den Haag een debat is over de energie crisis.

En we hier debatteren over het best benutten van subsidie (saldering) op gratis energie.
Ach. Wij salderen, de grootverbruikers betalen stukken minder energiebelasting.

Laat de burger ook het idee hebben dat hij profiteert van de zo gewilde verduurzaming denk ik dan.

• JackOat
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 20:46
Hallo allemaal,
Lees al vele jaren mee op Tweakers en sinds november '26 volg ik dit topic. Nu toch maar eens een account aangemaakt om zelf ook te kunnen reageren.

Begin januari heb ik een Balans systeem besteld met 4 modules. Communicatie via mail mbt mogelijk meerwerk en (on-)mogelijkheden van plaatsing verliep aardig traag. Zoals hier al veel gemeld, kan je goed merken dat het een start-up betreft, waar nog het nodige gestroomlijnd moet worden.
Planning voor installatie is hier nu loop van juni. Ik heb een aardig grote PV installatie (18kWp) en 1 EV met zo'n 15k km's/jaar maar ook dan nog veel teruglevering.
blue eyes schreef op woensdag 22 april 2026 @ 13:11:
Is er verschil in gedrag waarbij de PV direct op de Deye is aangesloten en gedrag waarbij de PV niet direct op de Deye is aangesloten?

Ik weet niet wie wel en wie niet hun PV direct op de Deye hebben aangesloten of een eigen omvormer hebben?
Hier ben ik ook benieuwd naar. Bij mij blijven de panelen op de eigen SMA omvormer aangesloten. De Deye zou ook dan de PV kW's zo veel mogelijk opnemen, werd mij verteld in januari..

• jeeedeee
JackOat schreef op woensdag 22 april 2026 @ 14:48:
Hallo allemaal,
Lees al vele jaren mee op Tweakers en sinds november '26 volg ik dit topic. Nu toch maar eens een account aangemaakt om zelf ook te kunnen reageren.

Begin januari heb ik een Balans systeem besteld met 4 modules. Communicatie via mail mbt mogelijk meerwerk en (on-)mogelijkheden van plaatsing verliep aardig traag. Zoals hier al veel gemeld, kan je goed merken dat het een start-up betreft, waar nog het nodige gestroomlijnd moet worden.
Planning voor installatie is hier nu loop van juni. Ik heb een aardig grote PV installatie (18kWp) en 1 EV met zo'n 15k km's/jaar maar ook dan nog veel teruglevering.

[...]

Hier ben ik ook benieuwd naar. Bij mij blijven de panelen op de eigen SMA omvormer aangesloten. De Deye zou ook dan de PV kW's zo veel mogelijk opnemen, werd mij verteld in januari..
Ben wel benieuwd naar je SMA omvormer, de Deye kan maximaal 12 kW laden vanuit het GRID/ander PV bronnen. Dus mocht je b.v. een SMA Tripower 15 hebben, dan zal er bij pieken in de opwek wel wat opwek naar het net gaan. Dat is niet ideaal bij negatieve prijzen. De Deye heeft de optie om bij aangesloten PV de productie te verminderen. Heb je een Tripower < 12, dan zal je geen issue hebben, behalve wel dubbele omzetting.

Waarom heb je gekozen om niet (een deel) van je huidige PV op de Deye aan te sluiten? Beter schaduwmanagement, of issues met het relatief lage max voltage wat de Deye kan hebben?

• dof

dof

Gedrag? Geen idee.
Hier op Deye aangesloten aangezien ik toch aan nieuwe omvormer toe was (was brakke Omnik) en ik er op reken dat de EMS op Deye de PV uitzet bij negatieve prijzen. Bij PV uitbreiding sluit ik ook aan op Deye want hier geen schaduw management e.d. nodig, dus simpel een paar strings.

• bumble_bee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10-08 16:19
lzondervan schreef op woensdag 22 april 2026 @ 12:22:
Wat een overdreven gedoe. Kinderziektes horen erbij. We hebben getekend dat zij 2 jaar los konden op onze batterij tegen flinke korting. Sta dan ook gewoon achter wat je getekend hebt en roep niet dit soort venijn..
Het is overduidelijk niet het geval dat zij expres dingen verkeerd aan het doen zijn. Iedereen zal op zn minst niet duurder uit zijn qua maandlasten dan ze hiervoor waren, zeker na die 2jr niet, en verreweg de meesten zullen veel goedkoper uit zijn in hun maandlasten. Dat is bij mij en vrijwel iedereen nu al het geval. En na 2 jaar mag je helemaal zelf los op dynamisch met een batterij met vele duizenden cycli over. Dan mag je alleen jezelf de schuld geven als het suboptimaal is. Of betaal nu gewoon de meerprijs waar je voor getekend hebt, en ga lekker zelf coden, en post je resultaten, iedereen hier wil dan vast weten wat je voor elkaar speelt.

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:06
bumble_bee schreef op woensdag 22 april 2026 @ 14:57:
[...]

Wat een overdreven gedoe. Kinderziektes horen erbij. We hebben getekend dat zij 2 jaar los konden op onze batterij tegen flinke korting. Sta dan ook gewoon achter wat je getekend hebt en roep niet dit soort venijn..
Het is overduidelijk niet het geval dat zij expres dingen verkeerd aan het doen zijn. Iedereen zal op zn minst niet duurder uit zijn qua maandlasten dan ze hiervoor waren, zeker na die 2jr niet, en verreweg de meesten zullen veel goedkoper uit zijn in hun maandlasten. Dat is bij mij en vrijwel iedereen nu al het geval. En na 2 jaar mag je helemaal zelf los op dynamisch met een batterij met vele duizenden cycli over. Dan mag je alleen jezelf de schuld geven als het suboptimaal is. Of betaal nu gewoon de meerprijs waar je voor getekend hebt, en ga lekker zelf coden, en post je resultaten, iedereen hier wil dan vast weten wat je voor elkaar speelt.
Extra +1.. We weten dat het nog sub optimaal is, en we weten dat er aan gewerkt wordt en we weten ook dat we met een startup in zee gegaan zijn. Ga eerst een eigen product op de markt zetten denk ik dan...

• bart997
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 24-07 16:32
[...]

Beetje flauwe post. Je mag ook wel de verwachting hebben dat als afrr al een paar keer uitgesteld is dt ze in ieder geval een enigszins logisch functionerend EMS faciliteren. Het hoeft niet 100% spot on, maar zoals het nu is is het gewoon niet best. We gebruiken van onze accu’s geregeld slechts 15%, die bandbreedte kunnen ze kinderlijk eenvoudig oprekken. Hier hebben ze in het verleden al vaker mee gespeeld. Maar vanmorgen was het helemaal het toppunt van inefficiëntie: laden bij 35% tegen praktisch elke prijs en verkopen vanaf 36% tegen prijzen die te wensen over laten. Om hog maar te zwijgen van de 2ct leveringskosten op en neer.

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 21:16

Jerra

Beunhaas in wording

Mag ondertussen bijna een topic-warning worden inderdaad, bedankt heren voor het herstellen van de orde.
Ik zat vanochtend alweer weemoedig te knikken naar het scherm toen ik de stroom overdreven negatieve reacties weer binnen zag komen ;)

• jeeedeee
Ik zag net wat gek gedrag op mijn dashboard, de Deye kon hem niet meer netjes nul op de meter houden. Dit zie je vanaf kwart voor drie.

Ik had de wasmachine aangezet, en schijnbaar veroorzaakte dit het issue. Ik dacht altijd dat de Deye tot 6 kW scheefbelasting kon hebben, maar dat is bij mij toch wat anders lijkt het. Met meer output dan 5 kW per fase, komt het resterende uit het net. Handig om met je faseverdeling dus rekening te houden... Wasmachine of warmtepomp moet dus maar eens naar een andere fase.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qc3q1CEhnRl2kYI4vrNLmQ4hHwo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/gJ3OzJ7lDmhFncvasHjsKC2E.png?f=user_large

Gegevens vanuit home assistant, in blauw de fase met teveel verbruik, in groen, de extra invoeding vanuit het net...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IdfrJOGfAisgNE3C9N8cFH5SwSs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/s4vvlyE6UR4PnIPs52ShtpOu.png?f=fotoalbum_large

• MertijnW
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19:12
edit:
kan weg

[ Voor 96% gewijzigd door MertijnW op 22-04-2026 15:22 ]

• marana
20 panelen oost en 10 west op Deye aangesloten, en nog eens 10 panelen op west op een SMA omvormer

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/wFpnXnYn/Schermafbeelding-2026-04-22-153551.png

Rond kwart over elf ging de vaatwasser aan.

[ Voor 5% gewijzigd door marana op 22-04-2026 15:45 ]

• willem9503
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:34

27 panelen, vol zuid gericht op de Deye aangesloten + 8 panelen op oost, 7 panelen op west middels Enphase.
4x battery pack!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2uIwSKirHJWoryuih2IWP1SnUYg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3gkRQ7owFGlWvLbdeklMsIWa.jpg?f=fotoalbum_large

• paQ
[...]
Iedereen zal op zn minst niet duurder uit zijn qua maandlasten dan ze hiervoor waren, zeker na die 2jr niet, en verreweg de meesten zullen veel goedkoper uit zijn in hun maandlasten. Dat is bij mij en vrijwel iedereen nu al het geval.
Ben toevallig het weekend bezig geweest met iets maken zodat het voor iedereen inzichtelijk wordt.
Nog wat kleine dingetjes nalopen, maar het werkt als plugin op je browser.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PSPXB6qe4V4DU3rbKu87CVoJDas=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AkOKwmWjLWDKPjsFm4rjxO1f.png?f=fotoalbum_large
@The Legend :+

Nog even stoeien met de jaaroverzichten of ik daar een fatsoenlijke prognose in verwerkt krijg en de uitwerking van het wegvallen van de EB vanaf januari 2027.

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16:47
paQ schreef op woensdag 22 april 2026 @ 15:55:
[...]

Ben toevallig het weekend bezig geweest met iets maken zodat het voor iedereen inzichtelijk wordt.

[Afbeelding]

Nog even stoeien met de jaaroverzichten of ik daar een fatsoenlijke prognose in verwerkt krijg en de uitwerking van het wegvallen van de EB vanaf januari 2027.
Complimenten, super dat je dit beschikbaar maakt voor iedereen! Draagt ook bij aan de begrijpelijkheid en interpretatie van de cijfers en geeft mogelijk ook meer rust en duidelijkheid! _/-\o_

[ Voor 8% gewijzigd door ecn1985 op 22-04-2026 16:03 ]

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 21:16

Jerra

Beunhaas in wording

Heel gaaf @paQ ! Weet je zeker dat je niet full-stack developer wilt worden ;)

• paQ
ecn1985 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 16:02:
[...]

Complimenten, super dat je dit beschikbaar maakt voor iedereen! Draagt ook bij aan de begrijpelijkheid en interpretatie van de cijfers en geeft mogelijk ook meer rust en duidelijkheid! _/-\o_
Dat laatste sowieso gok ik :P
Als eindgebruiker snap ik ook niet zo goed waarom je wil weten wat de kale tarieven doen. Dat is de leveranciers-zijde mijns inziens. Alles staat stijf van accijnzen, belastingen, toeslagen, kortingen, en oh ja, salderen. Ik ben zelf geïnteresseerd in wat me nou iets kost.
Zoals @bumble_bee opmerkt staan we volgens mij niet echt op verlies, en wellicht zelfs wat 'winst'. Ik zelf wel iig. Komt ook doordat ik vorig jaar gewoon niet goed opgelet heb kwa terugleverkosten en me dat jaar dus 940 euro heeft gekost, terwijl ik nu ergens op de 500 lijk uit te komen.
Als Balans Energie eenmaal BSP wordt moeten we wederom zien wat er nou precies gaat gebeuren en hoe dit voor ons uit gaat pakken natuurlijk.
Ik snap daarom ook wel dat er minimale energie is / wordt gestoken in zaken die er -als het goed is- binnenkort niet meer toe doen, of die dan geheel weer op de schop moeten.
Het duurt alleen langer dan voorzien en gehoopt, dus zaken gaan wat schuren dan :P

• blue eyes
[...]

Dat roepen er veel meer hoor, lees ook even de andere postings.

Mbt kosten, dan ben ik de uitzondering dan blijkbaar.
Ik ben fors duurder uit tot nu toe.

Vorig jaar 120 euro over geheel 2025. De eindafrekening, 870 euro terug oid, 990 euro voorschot betaald.
10 Euro per maand all in..... (PV installatie buiten beschouwing, maar is al terug verdiend).

Die 120 euro was ik in januari alleen al kwijt.
Maar dat wist ik, geen issue. Maar ik sloeg even aan op dat meesten goedkoper uit zijn.
(ik neem aan dat je even de afschrijving niet hebt meegenomen, sec de stroom kosten, opbrengsten, etc.).

• paQ
blue eyes schreef op woensdag 22 april 2026 @ 16:10:
[...]

Dat roepen er veel meer hoor, lees ook even de andere postings.

Vorig jaar 120 euro over geheel 2025. De eindafrekening, 870 euro terug oid, 990 euro voorschot betaald.
10 Euro per maand all in..... (PV installatie buiten beschouwing, maar is al terug verdiend).

Maar dat wist ik, geen issue. Maar ik sloeg even aan op dat meesten goedkoper uit zijn.
(ik neem aan dat je even de afschrijving niet hebt meegenomen, sec de stroom kosten, opbrengsten, etc.).
EV laden is gewoon een ... ding....
* paQ maar wat blij met zijn SAP eerlijk gezegd
Het heeft gewoon impact. Het kan zomaar heel goedkoop, maar op 'verkeerde' momenten kun je zomaar de Sjaak zijn. Is toch een gevolg van het grillige aspect van de onbalansmarkt.

• blue eyes
paQ schreef op woensdag 22 april 2026 @ 16:08:
[...]

Dat laatste sowieso gok ik :P
Als eindgebruiker snap ik ook niet zo goed waarom je wil weten wat de kale tarieven doen. Dat is de leveranciers-zijde mijns inziens. Alles staat stijf van accijnzen, belastingen, toeslagen, kortingen, en oh ja, salderen. Ik ben zelf geïnteresseerd in wat me nou iets kost.
Simpel, voor het deel dat je saldeert is het domweg het kale tarief ;)

Het deel boven de de saldering, inkoop is inclusief heffingen en btw.
Verkoop is zonder de heffingen en btw.

Ik vind het wel lastig om te bepalen of ik nu wel of niet meer ga exporteren dan importeren.... Zeker als er veel ingekocht wordt.
Maar ook, 20% meer verbruik door verlies en verbruik van de Deye. Je bespaart fors meer door hoger eigen verbruik, maar je verliest ook meer opbrengst.
Heel benieuwd na het eerste jaar in kWh cijfers.

• lhoBas
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I0XEH_wbLOwgnnzdC270PyBbCqQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DKOBDCCizwS5w2IVT3DgXMJt.jpg?f=fotoalbum_large

8 uur bezig geweest, maar dan heb je ook wat! Met offgrid/ATS, nog geen PV. Extra CAT5 voor camera op de gevel, in overleg zo achtergelaten. Jay-Dee heeft 't ondanks beperkte ruimte mooi weten in te delen, als je het mij vraagt.

• blue eyes
paQ schreef op woensdag 22 april 2026 @ 16:12:
[...]

EV laden is gewoon een ... ding....
* paQ maar wat blij met zijn SAP eerlijk gezegd
Het heeft gewoon impact. Het kan zomaar heel goedkoop, maar op 'verkeerde' momenten kun je zomaar de Sjaak zijn. Is toch een gevolg van het grillige aspect van de onbalansmarkt.
Tja, in die 120 euro zat ook de EV verdisconteert.....

(en dan heb je nog de besparingen, opbrengsten van de EV laadsessies, afschrijving, verzekering, onderhoud, etc., fijn verdien model die PV :D :D ).

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HmJsvfxLMd8gxKcv6KCNrPEJ-jk=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LxMkBKv6ZYONRaajSSIHJfsB.jpg?f=fotoalbum_medium

Of pv op de Deye wordt geknepen bij een hoge SOC?
Nee dus |:(

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 19:25
Speedy-Andre schreef op woensdag 22 april 2026 @ 16:19:
[Afbeelding]

Of pv op de Deye wordt geknepen bij een hoge SOC?
Nee dus |:(
Dit moet je toch zelf aanzetten in de deye? 0 solar export? Dan zou hij goed moeten gaan terugmoduleren. Ik moet zeggen dat ik geluk heb dat de vrouw net de EV eraangooid want ik was net ook met 3kW aan het terugleveren met 99%soc :+

12,4kWp zon: Z.O. 6300WP Z.W. 6160WP |Balans energie 48,2kWh batterij |

• JackOat
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 20:46
jeeedeee schreef op woensdag 22 april 2026 @ 14:55:
[...]

Ben wel benieuwd naar je SMA omvormer, de Deye kan maximaal 12 kW laden vanuit het GRID/ander PV bronnen. Dus mocht je b.v. een SMA Tripower 15 hebben, dan zal er bij pieken in de opwek wel wat opwek naar het net gaan. Dat is niet ideaal bij negatieve prijzen. De Deye heeft de optie om bij aangesloten PV de productie te verminderen. Heb je een Tripower < 12, dan zal je geen issue hebben, behalve wel dubbele omzetting.

Waarom heb je gekozen om niet (een deel) van je huidige PV op de Deye aan te sluiten? Beter schaduwmanagement, of issues met het relatief lage max voltage wat de Deye kan hebben?
Ik heb Inderdaad een SMA Tripower 15, niet ideaal bij pieken in de opwek, maar vandaar dat ik het belangrijk vind dat het balanssysteem zoveel mogelijk van de PV opneemt.
Omdat de SMA omvormer 50 meter van de akku locatie/ meterkast vandaan ligt, hier voor gekozen. Kosten meerwerk incl tijd voor eigen werk zag ik niet zitten.

• blue eyes
De SMA heeft dat ook, mede dankzij hier is het gelukt.

Ik heb wat items aangemaakt in Home Assistant, alleen nog geen automations erachter. Het werkt dus nog even handmatig.
Via de MOD bus stuur ik de SMA (hier de tri power 10) aan. Dit kan op basis van % van het max vermogen (hier 10000) of een percentage, bijv. 80%, dus 8000.

Dit kan je koppelen aan prijs, SOC status, totaal vermogen opwek, verbruik of noem maar op.

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:25

The Legend

*Plop*

paQ schreef op woensdag 22 april 2026 @ 15:55:
[...]

[Afbeelding]

Held! :D

Vraag anders of Don dit voor weinig wil overnemen :p

Ik ben toch malle pietje niet!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

epicfailguy23 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 16:21:
[...]

Dit moet je toch zelf aanzetten in de deye? 0 solar export? Dan zou hij goed moeten gaan terugmoduleren. Ik moet zeggen dat ik geluk heb dat de vrouw net de EV eraangooid want ik was net ook met 3kW aan het terugleveren met 99%soc :+
Kan ik dat ook eens testen, als ik in Solarman (HA) Export surplus uit zet dan stopt pv idd helemaal :)
Overigens rapporteert Solarman even later dat ie weer aan staat maar dat is feitelijk onjuist.
Nou ja, ik heb tenminste weer de zeldzame SOC van 100% gescoord :>

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h9W4MD0-li9BY8uLJC3EwultJ5c=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lE57ZL3tnXJxB9CFC7kqMzSR.jpg?f=fotoalbum_medium

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual

• paQ
blue eyes schreef op woensdag 22 april 2026 @ 16:13:
[...]

Simpel, voor het deel dat je saldeert is het domweg het kale tarief ;)

Het deel boven de de saldering, inkoop is inclusief heffingen en btw.
Verkoop is zonder de heffingen en btw.
Uh...

Salderen houdt nou net in dat je EB en BTW gewoon weer verrekend / wegstreept / "terugverkoopt" zolang je op jarbasis netto niet meer teruglevert dan dat je afneemt.

• marana
blue eyes schreef op woensdag 22 april 2026 @ 16:10:
[...]

Maar daar kun je nu toch nog niets over zeggen? Wat je in januari kwijt was zegt niets over de jaarkosten.

Ik was voorheen bij Tibber, dus gewend aan een dynamisch tarief, met wisselende maandlasten. Ik was bij Tibber in januari 2025 al 335 euro kwijt, in februari 214 euro, maar vanaf maart kreeg ik een aantal maanden geld toe. Netto over het hele jaar 400 euro kosten.
Met die ervaring in gedachten ga ik er vanuit dat ik bij BE zeker niet meer kwijt zal zijn, over het hele jaar gezien. Het komt wel goed, nu de zonnepanelen opbrengst hebben.

• jeeedeee
JackOat schreef op woensdag 22 april 2026 @ 16:21:
[...]

Ik heb Inderdaad een SMA Tripower 15, niet ideaal bij pieken in de opwek, maar vandaar dat ik het belangrijk vind dat het balanssysteem zoveel mogelijk van de PV opneemt.
Omdat de SMA omvormer 50 meter van de akku locatie/ meterkast vandaan ligt, hier voor gekozen. Kosten meerwerk incl tijd voor eigen werk zag ik niet zitten.
Komt wel goed dan, zo vaak zou hij niet > 12 kW leveren. En dan moet de prijs ook nog negatief zijn wil het nadelig zijn... En je eigen verbruik gaat er ook nog vanaf. Er zijn genoeg mensen die ook een SMA kunnen terugregelen, op basis van b.v. de onbalansprijzen. En anders kan je altijd nog een straalkacheltje aanzetten bij negatieve prijzen en volle opwek :o

• paQ
marana schreef op woensdag 22 april 2026 @ 16:37:
[...]

Maar daar kun je nu toch nog niets over zeggen? Wat je in januari kwijt was zegt niets over de jaarkosten.

Ik was voorheen bij Tibber, dus gewend aan een dynamisch tarief, met wisselende maandlasten. Ik was bij Tibber in januari 2025 al 335 euro kwijt, in februari 214 euro, maar vanaf maart kreeg ik een aantal maanden geld toe. Netto over het hele jaar 400 euro kosten.
Met die ervaring in gedachten ga ik er vanuit dat ik bij BE zeker niet meer kwijt zal zijn, over het hele jaar gezien. Het komt wel goed, nu de zonnepanelen opbrengst hebben.
Dat is mijn ervaring tot nu toe ook inderdaad, alleen levert de zon vandaag geen ene drol op tot noch toe :'(

• marana
JackOat schreef op woensdag 22 april 2026 @ 16:21:
[...]

Ik had 2 SMA omvormers. Degene die helemaal vrij is gemaakt heb ik verkocht via Marktplaats, en dat hief de kosten meerwerk op. Het was jammer dat niet alle panelen op de Deye konden, de verkoop van 2 omvormers had winst opgeleverd.

• blue eyes
paQ schreef op woensdag 22 april 2026 @ 16:35:
[...]

Uh...

Salderen houdt nou net in dat je EB en BTW gewoon weer verrekend / wegstreept / "terugverkoopt" zolang je op jarbasis netto niet meer teruglevert dan dat je afneemt.
Precies, ik ga er vanuit dat ik meer exporteer dan importeer, dus reken ik met de kale prijzen.

Mocht ik toch meer inkopen dan verkopen, dan is alleen dat deel inclusief heffing en btw.

• blue eyes
marana schreef op woensdag 22 april 2026 @ 16:37:
[...]

Nee dat klopt ook wel weer.

Ik had een vast contract van Engie zonder een teruglever boete, maar ik had wel een extreem hoog vast deel kosten (model contract, mochten ze geen boete op heffen, maar de truc van hun was de vaste lasten met 400% te verhogen. Ach, nog altijd minder dan de boete voor staffel 10.000 W ;) )

• paQ
Speedy-Andre schreef op woensdag 22 april 2026 @ 16:32:
[...]

Kan ik dat ook eens testen, als ik in Solarman (HA) Export surplus uit zet dan stopt pv idd helemaal :)
Overigens rapporteert Solarman even later dat ie weer aan staat maar dat is feitelijk onjuist.
Nou ja, ik heb tenminste weer de zeldzame SOC van 100% gescoord :>

[Afbeelding]
kijk uit, terugleveren is net vet duur geworden

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

paQ schreef op woensdag 22 april 2026 @ 17:07:
[...]

kijk uit, terugleveren is net vet duur geworden
Hij is weer uit, even gekeken wat hij na inschakelen doet en dat was 8 minuten <1000W pv/net waarna hij weer volle bak ging en ik hem uitschakelde.
Dit wil ik wel automatiseren, echter weet ik niet in hoeverre dat BE in de weg zit.

• scoobs
Evenveel als wanneer je dat doet op een externe omvormer, of een auto gaat opladen op basis van prijzen.

Sell solar toggle op basis van onbalansprijs is de makkelijkste optie. Evt met een high/low timeout erop, dat die niet voor elke scheet schakelt, maar wel gelijk reageert op de 50ct sell prijzen.

[ Voor 77% gewijzigd door scoobs op 22-04-2026 17:20 ]

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9W3wJ24214ByERzP1ga9nggNyUE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NYT63SS1B0lhuOSQoZ5TStM3.png?f=fotoalbum_large

Geen idee wat hij hier aan het doen is :+
SOC = 100% trouwens.

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• willem9503
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/djGTtMUjsoE8HZEu8xMcY62XJqg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I15kvmlZtVavKIeXmiBD9y0W.jpg?f=fotoalbum_large

Wel mooi dat de Deye zelf ook leuke plaatsjes kan produceren incl. donwloadbare data.
Altijd goed voor cross checking....

• Wolly
  • Niet online
willem9503 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 17:31:
[Afbeelding]

Wel mooi dat de Deye zelf ook leuke plaatsjes kan produceren incl. donwloadbare data.
Altijd goed voor cross checking....
Waar komt dat vandaan?

• willem9503
https://eu1.deyecloud.com/
Je omgeving daar even aanmelden.....

Ik had toch echt verwacht dat deze optie bekend zou zijn....... :+ ;)

[ Voor 15% gewijzigd door willem9503 op 22-04-2026 17:38 ]

• paQ
Oooohhh CHINA!!!!

:+

• willem9503

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

McAfee begon gelijk te brullen :+
Pw van Deye Solar werkt daar.

• Wolly
  • Niet online
willem9503 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 17:37:
[...]

https://eu1.deyecloud.com/
Je omgeving daar even aanmelden.....

Ik had toch echt verwacht dat deze optie bekend zou zijn....... :+ ;)
Gaat dat ook via die plug-in stick?

Wel een mooie url voor @Speedy-Andre zijn nieuwe wiki :Y)

Net even mijn hand linksboven aan de achterkant van de Deye gestoken. Het metaal daar was te heet om aan te raken.

[ Voor 13% gewijzigd door Wolly op 22-04-2026 18:16 ]

• veejee
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 14-08 20:09
Wolly schreef op woensdag 22 april 2026 @ 18:12:
[...]

Gaat dat ook via die plug-in stick?

Wel een mooie url voor @Speedy-Andre zijn nieuwe wiki :Y)
Ik krijg dit dashboard via het SN van de logger i.i.g. niet aan de praat. Ik krijg de foutmelding dat deze al reeds is ingelogd op de plant terwijl ik geen andere plant heb draaien in mijn deye account. Heeft iemand anders dit ook (ervaren)?

• paQ
veejee schreef op woensdag 22 april 2026 @ 18:17:
[...]

Ik krijg dit dashboard via het SN van de logger i.i.g. niet aan de praat. Ik krijg de foutmelding dat deze al reeds is ingelogd op de plant terwijl ik geen andere plant heb draaien in mijn deye account. Heeft iemand anders dit ook (ervaren)?
De plant in je Deye account moet he aanmaken als production plant.
Houd er ook rekening mee dat de Cloud maar eens in de 5 minuten update.

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik zie dat een activatie gewoon door gaat, nu gaat de pv weer de batterijen in met 88% SOC.
Export surplus uit werkt dus tot BE er weer aan zit :+

• overhyped
Speedy-Andre schreef op woensdag 22 april 2026 @ 18:51:
Ik zie dat een activatie gewoon door gaat, nu gaat de pv weer de batterijen in met 88% SOC.
Export surplus uit werkt dus tot BE er weer aan zit :+
Je bedoelt het BE programma doet z’n ding tot die tweakers er weer even iets doorheen gooien, en dan wordt ‘t maar weer gefixt ;)

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

overhyped schreef op woensdag 22 april 2026 @ 19:11:
[...]

Je bedoelt het BE programma doet z’n ding tot die tweakers er weer even iets doorheen gooien, en dan wordt ‘t maar weer gefixt ;)
Nou nee, ik stopte de pv vanwege ongunstige prijzen, dat zou die slimme EMS eigenlijk horen te doen :9

• blue eyes
Ik vind het eigenlijk wel tijd worden om de accu leeg te gooien.

Morgen komt er weer meer kWh aan dan dat de accu kan opslaan. SOC nog op 69% :D :D :D
En de EV zit ook op 100% :D

(een dikke 9 cent, nog te verminderen met de BE 2 cent vergoeding)

[ Voor 19% gewijzigd door blue eyes op 22-04-2026 19:48 ]

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Ik lees dat bij meerderen de pv opwek niet in de accu past maar bij mij ishet andersom. Met mijn 4800 WP systeem krijg ik mijn accu niet vol.
Bij een negatieve stroomprijs mag er in mijn geval best wat geïmporteerd worden, vandaag ben ik ook niet verder gekomen dan 75%. Heb geen EV, ook geen WP. Kom maar op met gratis stroom!

Als je iets niet weet, reageer dan niet. | Van klussen krijg je grijze haren.

• E-Transitie
  • Registratie: November 2025
  • Niet online

E-Transitie

Pijnacker

Hieronder een beeld van iets nieuws vanmiddag.
Vanaf 14.00 uur Soc 100%, dus alles ging het net op totdat 3x automatisch de PV werd uitgeschakeld. Dat had ik nog niet eerder gezien. Zou Balans dat gedaan hebben? Het waren iig geen wolken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vNmG3-CWBKjKWC4hBBOuJzki9jc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GNFBCKfZjjtlLapfVZA5dyGh.jpg?f=fotoalbum_large

15600 Wp Canadian Solar aangesloten op Deye 12 kW omvormer. 48,2 kWh LFP batterij van Balans Energie.

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Hier mocht ik dat zelf ontdekken en doen.
Wat een verschil kan zijn is dat ik pv heb aangesloten en dat BE wat extra doet wanneer ze het zelf doen.

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Hier geen exports, en ik zit nog voor 86% vol. 9 cent was voorheen genoeg volgens mij toch?

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Moby schreef op woensdag 22 april 2026 @ 20:39:
Hier geen exports, en ik zit nog voor 86% vol. 9 cent was voorheen genoeg volgens mij toch?
Ze hebben alle bovenstaande klachten serieus genomen en daardoor alle tegenstrijdige regels ingevoerd. Nu krijgt iedereen zijn zin ;)

:+

• deejeebv
Hier ook niet, ik begrijp er niets van.

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik krijg exports (uur vanaf 18:20) als ik net veel verbruik, logisch O-)
Aan de andere kant is het wel nodig om morgen de batterijen met pv te kunnen opladen.

• Wolly
  • Niet online
Ik denk dat ze boos zijn vanwege de reacties van vanochtend :o

• blue eyes
Als dat zo is, de grap, kan ik nog wel waarderen ook :D :D

Even mensen op de kast jagen :D lol

Of dat ze nu gaan importeren hahahahaha

[ Voor 19% gewijzigd door blue eyes op 22-04-2026 22:05 ]

• jeeedeee
Misschien heeft de nieuwe developer zijn eerste commit gedaan 😀 of ze zijn naar een andere markt aan het overschakelen… maar even een automation gemaakt om eventueel de auto vannacht af te toppen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VqMvrX713k-7ayxxnEXureGPwd0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/OZpscM3exIXIBrU7Ff1OiLQc.png?f=fotoalbum_large

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Wolly schreef op woensdag 22 april 2026 @ 21:49:
[...]

Ik denk dat ze boos zijn vanwege de reacties van vanochtend :o
Ze mogen blij zijn dat wij opletten :)
Zo'n blokgolf vind ik maar niks, je hele huis danst er op mee :F

• Wolly
  • Niet online
blue eyes schreef op woensdag 22 april 2026 @ 22:02:
Als dat zo is, de grap, kan ik nog wel waarderen ook :D :D

Even mensen op de kast jagen :D lol

Of dat ze nu gaan importeren hahahahaha
Of een middelvinger in de grafieken maken door op de juiste momenten te importeren :D

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:07
Nou, na een hoop gepraat over prijzen en imports deel ik graag wat anders.

Mijn omvormer en batterij staan in een klein hokje vol op het zuiden gericht. Ik heb nu 5cm PIR op het dak gelegd en dit lijkt de warmte van de zon aardig buiten te houden. Allicht een tip voor anderen met een kastje buiten.

• overhyped
zunrob schreef op woensdag 22 april 2026 @ 23:49:
Nou, na een hoop gepraat over prijzen en imports deel ik graag wat anders.

Mijn omvormer en batterij staan in een klein hokje vol op het zuiden gericht. Ik heb nu 5cm PIR op het dak gelegd en dit lijkt de warmte van de zon aardig buiten te houden. Allicht een tip voor anderen met een kastje buiten.
Ik heb gisteren het inlaat rooster ook geplaatst en dat scheelt ook alweer aardig. Hier komt er een groen dak op om de warmte nog verder buiten te houden.

• deejeebv
Antwoord van Don waarom gisteren niets verkocht werd:
De balans Delta lag er een groot gedeelte van de avond uit bij TenneT. Het systeem kon daardoor niks doen want prijzen niet bekend.
Inmiddels is de batterij naar 31% gegaan en weer gekocht tot 34%. Dat had van mij dan weer niet gehoeven.

• Yaay
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6jac0gsPiWywvmm6E4q05YBu_tQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Is7c55hRAwQRLUlx5Vdp40XE.jpg?f=fotoalbum_large

Afgelopen nacht ook een rits exports te zien op 5KW.

• lzondervan
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12:42
[...]

Als je de moeite had gedaan om wat terug te lezen had je kunnen lezen dat het bij ons op 2 weken na nog niet goed gedraaid heeft. Dat heeft niks met startup etc te maken.
Het is gewoon heel vervelend dat door onbekende oorzaak er maximaal terug geleverd wordt ipv dat de accu opgeladen wordt.

Korte samenvatting:
Begon in februari met pv terug leveren aan het net op 40%
Na een tweak / update vanuit balans gingen de accu's van 20 naar 100% met 12kw pv opbrengst wat natuurlijk kan.
Nu weer het oude issue dat de deye gaat terug leveren het net op vanaf 30% en de accu maar met 200 watt opgeladen wordt en dat zet natuurlijk geen zoden aan de dijk.

Gelukkig weer snel een mailtje gehad van Don dat er op korte termijn naar gekeken gaat worden.

• Sportmind
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 16:02
overhyped schreef op donderdag 23 april 2026 @ 04:27:
[...]

Ik heb gisteren het inlaat rooster ook geplaatst en dat scheelt ook alweer aardig. Hier komt er een groen dak op om de warmte nog verder buiten te houden.
Over koeling op ander vlak, ik heb mijn projectje bijna klaar. De 12V aansluiting integreer ik nog links in de behuizing, dan sluit de print echt mooi aan op de Deye. De temperatuursensor met een stukje tape op de Deye behuizing geplakt. Fans ingesteld dat ze boven de 45 graden full pull gaan, in het vak 35-45 wat minder hard. In de grafiek kun je duidelijk het punt zien wanneer ik de boel heb geïnstalleerd. Voorlopige conclusie: Tmax wordt niet heel veel lager maar je ziet dat daar tussenin de temperatuur toch een graad of 4-5 lager komt te liggen en dat de temperatuur veel sneller zakt tussen activaties in. Dat komt altijd ten goede van electronica. Misschien gaat mijn Deye nu wel 6 dagen langer mee :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p183FG22y6z2Ucmgn8hGOS7jRF0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tJVqYbtVZ8qnQUxaYcS8RcNp.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IF2oqtUqCqs6DAZ3ljASBTmwNic=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f21EFFqCsdkJiZvT6iHvMWEs.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 9% gewijzigd door Sportmind op 23-04-2026 08:24 ]

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Balans energie 48,2 kWh thuisaccu

• Tasteless
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23:31
E-Transitie schreef op woensdag 22 april 2026 @ 20:01:
Hieronder een beeld van iets nieuws vanmiddag.
Vanaf 14.00 uur Soc 100%, dus alles ging het net op totdat 3x automatisch de PV werd uitgeschakeld. Dat had ik nog niet eerder gezien. Zou Balans dat gedaan hebben? Het waren iig geen wolken.

[Afbeelding]
Hier hetzelfde patroon en inderdaad batterij zat op 100% SOC en zonnepaneel productie werd netjes gelimiteerd omdat er een paar tijdsblokken waren met flink negatieve prijzen.

Goed nieuws dus voor mensen met de panelen rechtstreeks op de Deye. Toppie dat BE dit heeft doorgevoerd.

Voor het eerst ook mijn batterij onder de 35 SOC waarbij er niet continu bijgeladen wordt tegen onaantrekkelijke prijzen O+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yb3NxOnauLkm-Gq5hPpLbMXLVRU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/11S8Sxwz78M77MRbAoFh2rOd.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door Tasteless op 23-04-2026 08:25 ]

Weheat sparrow P60❄️🔥| LMNT Pura 200L 💧| Tesla model 3 🚗 | 13,7kWp☀️ | 65kWh balans batterij🔋

Pagina: 1 ... 109 ... 158 Laatste

Dit topic is gesloten.