Dat is meer dan niks, dus ik zou zeggen niet terugregelenblue eyes schreef op maandag 20 april 2026 @ 15:39:
Toen ik net keek, iets van 3 cent?
Ik plug graag even mijn eigen plugin opnieuw voor wat inspiratie.blue eyes schreef op maandag 20 april 2026 @ 15:33:
Ik moet dat nog doen, ik word een beetje erg ingehaald nu.
Mijn doel is het max vermogen van de SMA te limiteren, gekoppeld aan prijzen, SOC en opwek hoger dan max verwerking van de Deye.
Ik heb net, 1 minuut geleden, maar even snel handmatig de SMA op 85% gezet; de totale installatie ging al richting de 14000 watt; geen grote verbruikers op mdit moment.
Net was ik aan het exporteren met idd geen goede cijfers
scoobs in "Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie"
By default staan er geen grijze zaken aan; alleen normal mode en self consume zijn actief.
Ohja, en ik doe niks met de microinverter; deze ligt dusdanig dat die vanaf 14:30 flink begint te cappen door schaduw, dus ik heb er geen last van. Maar de logica volgt hetzelfde patroon als je er wat mee wilt doen. Hoewel de 85% cutoff eigenlijk al een heel mooie is.
[ Voor 3% gewijzigd door scoobs op 20-04-2026 16:12 ]
Volgens mij hebben we het over verschillende dingen. De 30/70 verdeling geldt volgens het contract niet alleen voor aFRR maar voor alle ‘balanceringsdiensten’. Alle inkoop en verkoop via het EMS is een vorm van balanceren. De ‘geste’ van Don is dat die 30/70 verdeling niet geldt zolang aFRR nog niet actief is. De tegemoetkoming ziet volgens mij niet op de opslag van 2 cent per kWh.ibak schreef op maandag 20 april 2026 @ 08:48:
[...]
De geste is omdat aFRR langer duurt.
Die inkomsten daarvan zijn 30% voor ons en waar jij naar verwijst.
Dat is er nog niet dus daar is geen tegemoetkoming uit te halen.
Ik had de tegemoetkoming niet zo nodig gevonden want we kenden de risico's immers.
Maar het betekend wel dat ze aan de klanten denken..
Ik ben toch malle pietje niet!
Bij balansstroom zie je 0,0048 EUR op slag per kWh.The Legend schreef op maandag 20 april 2026 @ 16:15:
[...]
Volgens mij hebben we het over verschillende dingen. De 30/70 verdeling geldt volgens het contract niet alleen voor aFRR maar voor alle ‘balanceringsdiensten’. Alle inkoop en verkoop via het EMS is een vorm van balanceren. De ‘geste’ van Don is dat die 30/70 verdeling niet geldt zolang aFRR nog niet actief is. De tegemoetkoming ziet volgens mij niet op de opslag van 2 cent per kWh.
Als ik de 2 cent opslag van BE weglaat, dan kloppen mijn berekeningen haast precies.
Dus ik denk dat ze ze inderdaad vooralsnog uit hebben gelaten.
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
@paQ #DurftTeVragen Heb jij deze berekeningen misschien in een deelbare vorm? Gewoon om zelf eens te kijken hoe ik er financieel voorsta (voorschotten wel voldoende zijn geweest, later dit jaar nog eens invullen om niet voor verrassingen komen te staan in januari)
Dat zou kunnen idd. Ik snap niet zo goed waarom het zo lastig blijkt om dit soort dingen gewoon duidelijk aan te geven. Net als het dashboard. Het zou kunnen dat de gerealiseerde prijzen daar al verrekend zijn met die van Balans Stroom, maar waarom zetten ze dat er dan niet ff bij? Het levert nog steeds een probleem op bij de afrekening, omdat nu niet is na te gaan met welke getallen ze precies rekenen. Als je een systeem bedenkt waarbij we aan BS betalen, en waarbij BE verrekent, maak dan duidelijk welke bedragen op welke manier worden verrekend
probeer het eens op deze manierJerra schreef op maandag 20 april 2026 @ 16:23:
@paQ #DurftTeVragen Heb jij deze berekeningen misschien in een deelbare vorm? Gewoon om zelf eens te kijken hoe ik er financieel voorsta (voorschotten wel voldoende zijn geweest, later dit jaar nog eens invullen om niet voor verrassingen komen te staan in januari)
In de maandoverzichttabel zie je bijv dit:
/f/image/Qpe5tpuJuV4JIeRa1xmaFmMj.png?f=fotoalbum_large)
A = Inkoop kosten (kaal €)
B = Verkoop opbrengsten (kaal €)
E = Import kWh
F = Export kWh
Netto_kWh = E - F = 1.676 - 11,7 = 1.664,3 kWh
= (16,42 - 138,49) × 1,21 = -147,70 (kosten of opbrengsten incl BTW)
+ 1.664,3 × 0,111 × -1 = -184,74 (netto kWh x EB)
- (1.676 + 11,7) × 0,02 = -33,75 (opslag over totaal kWh)
Totaal = -€366,19 incl BTW aan verbruikte stroom.
laten we het verifiëren:
Balansstroomportaal toont 402,45 euro betalen voor die maand.
402,45 - 6,77 leveringskosten = 395,68
395,68 - 42,97 transportkosten = 352,71
352,71 + 53,42 vermindering belasting = 406,13
Als we daar dus weer de opslag vanaf halen:
406,13-33,75=372,38
Totale afwijking:
372,38-366,19=6,19, waarschijnlijk de kosten van 17 januari die ontbreekt op het BE dashboard.
:strip_exif()/f/image/aHPwDKMvUufQz8d3lB6RzYP0.png?f=user_large)
Day ahead was dat 4,37. Dus als de onbalans toen net wat rot uitviel, kan dat heel goed kloppen, de rest is afrondingsverschil.
@The Legend En daarom weet ik haast zeker dat je momenteel op BE dashboard de verrekening ziet van de kale stroomprijzen.
Als je in balansstroom portaal vervolgens al die reeds berekende zaken uitschakelt, blijf je hier mee over.
De vaste kosten en kortingen. Die strepen nagenoeg tegen elkaar weg.
/f/image/e4fH6zGNc5zxlyirMi4HfcPq.png?f=fotoalbum_large)
Ergo: De kosten die je per maand volgens bovenstaande methode kunt berekenen zijn je daadwerkelijke stroomkosten. Op je eindafrekening kun je je voorschotten er weer afhalen.
[ Voor 40% gewijzigd door paQ op 20-04-2026 17:30 ]
Als ze deze handel op onbalans met 30/70 zouden gaan belasten blijft er maar weinig handel over denk ik. Kopen op 8 cent, verkopen op 11 cent is nu al niet winstgevend voor ons.The Legend schreef op maandag 20 april 2026 @ 16:15:
[...]
Volgens mij hebben we het over verschillende dingen. De 30/70 verdeling geldt volgens het contract niet alleen voor aFRR maar voor alle ‘balanceringsdiensten’. Alle inkoop en verkoop via het EMS is een vorm van balanceren. De ‘geste’ van Don is dat die 30/70 verdeling niet geldt zolang aFRR nog niet actief is. De tegemoetkoming ziet volgens mij niet op de opslag van 2 cent per kWh.
Dan zou je ook nog 30% van 3 cent winst= 1 cent extra moeten afdragen.
Een spread van 3 cent levert dan 2+2+1 - 3 = 2 cent negatief op.
Een spread van 9 cent levert dan 2+2+3 - 9 = 2 cent winst.
En dat is nog mét saldering, in 2027 is die 14 (?) cent ook weg dus dan moet je echt aan hoge spreads gaan denken die ik vooralsnog niet heel veel zie op sommige dagen.
Zelfs 70% afdragen. De 30% is voor de gebruiker.Wolly schreef op maandag 20 april 2026 @ 17:01:
[...]
Als ze deze handel op onbalans met 30/70 zouden gaan belasten blijft er maar weinig handel over denk ik. Kopen op 8 cent, verkopen op 11 cent is nu al niet winstgevend voor ons.
Dan zou je ook nog 30% van 3 cent winst= 1 cent extra moeten afdragen.
Een spread van 3 cent levert dan 2+2+1 - 3 = 2 cent negatief op.
Een spread van 9 cent levert dan 2+2+3 - 9 = 2 cent winst.
En dat is nog mét saldering, in 2027 is die 14 (?) cent ook weg dus dan moet je echt aan hoge spreads gaan denken die ik vooralsnog niet heel veel zie op sommige dagen.
Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Balans energie 48,2 kWh thuisaccu
zie ook:Sportmind schreef op maandag 20 april 2026 @ 17:06:
[...]
Zelfs 70% afdragen. De 30% is voor de gebruiker.
paQ in "Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie"
Oja dat is waar, maar de discussie over wat ons nu niet berekend zou worden door de vertraging is daarmee nog niet geslecht
Al moet het dan wel haast die 2ct zijn omdat er verder weinig overblijft om te compenseren.
Ik post even hoe ik met HA de Deye pv data naar Pvoutput stuur:
In de configuration.yaml of in een aparte yaml die je aanroept:
In de oude situatie had ik maximaal 4000+2500+714W=7214W ac.
Nu gaat het wel om korte pieken bij koel weer, toch leuk om te zien
Daar staat tegenover dat de Deye meer pv spanning nodig heeft om te starten, met harde schaduw zal hij mogelijk minder goed presteren.
De optie MPPT-multi-scanning staat vooralsnog uit, voor zo ver ik kan zien zoekt hij dan vaker naar een optimaal punt maar dat garandeert niet dat het ook lukt.
:strip_exif()/f/image/9K38FYkoFRI0wnwheE5Sm8su.jpg?f=fotoalbum_medium)
De Deye rapporteert keurig per string de spanning en het vermogen, veel moeite lijkt hij hier niet mee te hebben in de zin dat er iets ontspoort of blijft hangen.
In de configuration.yaml of in een aparte yaml die je aanroept:
code:
De 'secret' items verwijzen naar data in het secrets.yaml bestand:1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
| # rest_command:
update_pvoutput:
url: "https://pvoutput.org/service/r2/addstatus.jsp"
method: POST
headers:
X-Pvoutput-Apikey: !secret pvoutput_api_key
X-Pvoutput-SystemId: !secret pvoutput_system_id_3
payload: >
{{
"d=" ~ now().strftime('%Y%m%d') ~
"&t=" ~ now().strftime('%H:%M') | urlencode ~
"&v1=" ~ states('sensor.inverter_today_production') | float * 1000 | int ~
"&v2=" ~ states('sensor.inverter_pv_power') | float | int ~
"&v7=" ~ states('sensor.inverter_pv1_voltage') | float | int ~
"&v8=" ~ states('sensor.inverter_pv2_voltage') | float | int ~
"&v9=" ~ states('sensor.inverter_pv1_power') | float | int ~
"&v10=" ~ states('sensor.inverter_pv2_power') | float | int
}}
content_type: "application/x-www-form-urlencoded" |
code:
Automation:1
2
| pvoutput_api_key: abc123abc pvoutput_system_id_3: 14419 #Deye 7860Wp |
code:
Het resultaat is een beetje verrassend (hoog) komende van 2 SMA omvormers die beperkt zijn tot 4kW ac (4620Wp Z/W) en 2,5kW ac (3240Wp N/O) , een Hoymiles HM700-2t (760Wp Z/W) deed al mee en kan 714W ac leveren.1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
| alias: Deye pv1 to pvoutput
description: ''
triggers:
- type: power
device_id: 0e087df51277901e44c6f8e482391503
entity_id: d1fb21d064d50e916b801d8bb81d2f4f
domain: sensor
trigger: device
above: 0
- trigger: time_pattern
minutes: /5
conditions: []
actions:
- action: rest_command.update_pvoutput
metadata: {}
data: {}
response_variable: pvo.log
mode: single |
In de oude situatie had ik maximaal 4000+2500+714W=7214W ac.
Nu gaat het wel om korte pieken bij koel weer, toch leuk om te zien
Daar staat tegenover dat de Deye meer pv spanning nodig heeft om te starten, met harde schaduw zal hij mogelijk minder goed presteren.
De optie MPPT-multi-scanning staat vooralsnog uit, voor zo ver ik kan zien zoekt hij dan vaker naar een optimaal punt maar dat garandeert niet dat het ook lukt.
:strip_exif()/f/image/9K38FYkoFRI0wnwheE5Sm8su.jpg?f=fotoalbum_medium)
De Deye rapporteert keurig per string de spanning en het vermogen, veel moeite lijkt hij hier niet mee te hebben in de zin dat er iets ontspoort of blijft hangen.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual
Dilemma.... zoek wat denk vermogen - ben te moe om helder te denken

De accu is de hele dag aan het exporteren geweest, 50 kWh inmiddels. ik ben met 2% thuis gekomen / EV.
Ik moet morgen weer 300 km rijden, dus ik wil graag minimaal 60 kWh laden (nog liever 100% vol). De SOC is nu 41%, exports nog gaande.
Dus sowieso wel laad sessies vannnacht, de 35% SOC ondergrens? Of naar 10% laden, en dan ontbijten bij FastNed en laden?
Als ik de EV ga laden betekent dit dus fors aantal kWh in te kopen. Niet perse handig. Hoeft ook niet erg te zijn, maar bijv. nu 32 cent...... (daar ga je met de paar cent verkopen per kWh vandaag)
Morgen verwacht ik 95 kWh aan opbrengst, de eerste topdag van het jaar. Ik kom pas rond 18 uur thuis...
Iemand een koffiedikkijker in huis in relatie met de te verwachten prijzen?
Ik denk dat de verkoopprijzen morgen lager gaan zijn, immers fors meer opwek, dus de SOC van 50% gaat minder hard worden gehanteerd?
De accu is de hele dag aan het exporteren geweest, 50 kWh inmiddels. ik ben met 2% thuis gekomen / EV.
Ik moet morgen weer 300 km rijden, dus ik wil graag minimaal 60 kWh laden (nog liever 100% vol). De SOC is nu 41%, exports nog gaande.
Dus sowieso wel laad sessies vannnacht, de 35% SOC ondergrens? Of naar 10% laden, en dan ontbijten bij FastNed en laden?
Als ik de EV ga laden betekent dit dus fors aantal kWh in te kopen. Niet perse handig. Hoeft ook niet erg te zijn, maar bijv. nu 32 cent...... (daar ga je met de paar cent verkopen per kWh vandaag)
Morgen verwacht ik 95 kWh aan opbrengst, de eerste topdag van het jaar. Ik kom pas rond 18 uur thuis...
Ik denk dat de verkoopprijzen morgen lager gaan zijn, immers fors meer opwek, dus de SOC van 50% gaat minder hard worden gehanteerd?
Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar
De prijs bij Fastned ligt waarschijnlijk hoger dan de prijs thuis? Dus is thuis laden goedkoper? Of denk ik te simpel?blue eyes schreef op maandag 20 april 2026 @ 19:05:
Dilemma.... zoek wat denk vermogen - ben te moe om helder te denken![]()
Hobbymatige blowerdoortest enthousiast (Retrotec) 💨. Interessant voor jouw huis? DM me maar!
Hoe de koffie nu lijkt te vloeien is, met de aanname dat je een laadpas hebt, voor maximale “winst” gewoon tot 35% ontladen en je ontbijt van thuis bij fastned. Als je daaronder gaat zitten dan ga je hoogst waarschijnlijk hoger inkopen.blue eyes schreef op maandag 20 april 2026 @ 19:05:
Dilemma.... zoek wat denk vermogen - ben te moe om helder te denken![]()
Heb je geen laadpas, dan inderdaad je thuisaccu leegtrekken op basis van day ahead planner in de nacht. De goedkoopste werkdag van deze week is volgens de voorspeller morgen. Veel win en zon voorspeld. Dat zal hoe dan ook goedkoper zijn dan fastned (als je geen laadpas hebt).
[ Voor 9% gewijzigd door KoningSlakkie op 20-04-2026 19:25 ]
@ andre: bizar he, en ja luxe probleem.
Ik wil graag de accu leegtrekken voor de EV. Maar als er al 40-50 kWh is verhandeld gaat dat niet meer lukken Andre

En dat heb ik dan 3 - 4 dagen per week, overdag gedumpt met lage SOC.... en dan in de nacht weer terug moeten kopen....
EV en de accu is nog even een lastig verhaal, ook daar werkt BE aan, dat is een kwestie van geduld. Komt goed.
Vragen boven: ja, ik heb een laadpas en krijg het thuisladen ook vergoed (custom made agreement).
Ik kan het laden niet actief sturen vanuit HA (laadpaal dichtgetimmerd) , alleen de auto, via de app. Tijdslot, amperes en SOC. Dus of nu doorgaan, dan wel plannen voor moment X.
Dank - ik denk dat ik maar even laad tot 10/15%, dan stop en morgenvroeg bij FastNed / Shell een slecht ontbijt neem en de eerste meeting daar maar doe.
Ik wil graag de accu leegtrekken voor de EV. Maar als er al 40-50 kWh is verhandeld gaat dat niet meer lukken Andre
En dat heb ik dan 3 - 4 dagen per week, overdag gedumpt met lage SOC.... en dan in de nacht weer terug moeten kopen....
EV en de accu is nog even een lastig verhaal, ook daar werkt BE aan, dat is een kwestie van geduld. Komt goed.
Vragen boven: ja, ik heb een laadpas en krijg het thuisladen ook vergoed (custom made agreement).
Ik kan het laden niet actief sturen vanuit HA (laadpaal dichtgetimmerd) , alleen de auto, via de app. Tijdslot, amperes en SOC. Dus of nu doorgaan, dan wel plannen voor moment X.
Dank - ik denk dat ik maar even laad tot 10/15%, dan stop en morgenvroeg bij FastNed / Shell een slecht ontbijt neem en de eerste meeting daar maar doe.
[ Voor 20% gewijzigd door blue eyes op 20-04-2026 19:38 ]
Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar
Dan zou ik persoonlijk nu niets doen, en pas vroeg in de ochtend de laadactie starten tot ca 15%blue eyes schreef op maandag 20 april 2026 @ 19:36:
@ andre: bizar he, en ja luxe probleem.
Ik wil graag de accu leegtrekken voor de EV. Maar als er al 40-50 kWh is verhandeld gaat dat niet meer lukken Andre![]()
Dan kan de zon het zsm weer overnemen.
Trouwens @blue eyes weet niet of jij dat was, maar als je een vaste vergoeding krijgt voor thuisladen + je spaart ERE’s. Dan zou ik sowieso op een medium pitje heel de nacht laden naar 100%. EMS vermijd de prijspieken wel.
Ik laad in de avond meestal tot 35 procent, dan het resterende in de nacht. Hoop altijd op hoge prijzen zodat hij niet activeerd. Kan hij daarna weer vol met eigen opwek 😀
Thx all!
Ik was even weg, kom ik terug, staat ie te stampen met 16000 watt import tegen 28 cent, das niet handig
Ik heb het stopgezet, ik kan niet forceren op 1 fase, minimaal laden, minimaal is 4kW. Dit kan wel tot 21:00 uur via de Ayvens app - zon laden.
Dank voor wat denk richtingen, weer wat wijzer geworden!
Ik was even weg, kom ik terug, staat ie te stampen met 16000 watt import tegen 28 cent, das niet handig
Ik heb het stopgezet, ik kan niet forceren op 1 fase, minimaal laden, minimaal is 4kW. Dit kan wel tot 21:00 uur via de Ayvens app - zon laden.
Zelfde had ik hier, SoC 34 procent.. jammer dat tegenwoordig zo geforceerd geladen wordt tegen hoge prijzen terwijl er zoveel PV opwek isblue eyes schreef op maandag 20 april 2026 @ 21:27:
Thx all!
Ik zou toch nog een keer met Ayvens bellen. Ik heb m’n Ayvens laadpaal na veel zeuren unlocked gekregen, moest wel akkoord geven dat ik verantwoordelijk ben voor eventuele kosten die daar uit komen, maar das logisch.blue eyes schreef op maandag 20 april 2026 @ 21:27:
Thx all!
En hoeveel kost dat ontbijtje daar meer dan een goed ontbijt thuis?blue eyes schreef op maandag 20 april 2026 @ 19:36:
Wat ik al zei, financieel gaat het mij niet om (en het gaat om een paar euro, dat is het dus echt niet).
Ik wil kijken hoe ik de EV optimaal kan krijgen in relatie tot de accu. En een cijfer neuroot hier ook en uit principe dat de accu bedoelt is om eigen verbruik ook te faciliteren.
Ik worstel met hoge opbrengsten en SOC levels. En veel km's, vaak op kantoor, bij klanten, onderweg.
Maar ik heb er een nachtje over geslapen. Het gaat niet lukken met de huidige inrichting. De tips boven zijn werkbaar en geven ook weer inzicht.
De enige manier is om de dag thuis werken of elke dag vroeg thuis zijn..... De accu gaat domweg veel te vroeg leeg maar ook de ondergrens van 35% bijt.
Kortom, even wachten op de optimalisaties van BE en dan er vanuit gaande dat de EV dan een factor is in het model.
p.s. Net een paar broodjes in een trommeltje gedaan
lol
Ik wil kijken hoe ik de EV optimaal kan krijgen in relatie tot de accu. En een cijfer neuroot hier ook en uit principe dat de accu bedoelt is om eigen verbruik ook te faciliteren.
Ik worstel met hoge opbrengsten en SOC levels. En veel km's, vaak op kantoor, bij klanten, onderweg.
Maar ik heb er een nachtje over geslapen. Het gaat niet lukken met de huidige inrichting. De tips boven zijn werkbaar en geven ook weer inzicht.
De enige manier is om de dag thuis werken of elke dag vroeg thuis zijn..... De accu gaat domweg veel te vroeg leeg maar ook de ondergrens van 35% bijt.
Kortom, even wachten op de optimalisaties van BE en dan er vanuit gaande dat de EV dan een factor is in het model.
p.s. Net een paar broodjes in een trommeltje gedaan
[ Voor 39% gewijzigd door blue eyes op 21-04-2026 10:13 ]
@blue eyes ben het helemaal met je eens... ik vind het ook erg jammer dat BE hier niet meer energie insteekt om te zorgen dat het eigen verbruik hoger kan. 35 procent op een dag als dit is gewoon jammer, dat kan ook 10 procent zijn. Bij mij is het ook niet gelukt, door lage prijzen ging het laden vanochtend gewoon door en dus de accu op 35 procent. En dat terwijl de verwachting is dat er 110 kWh opgewekt gaat worden vandaag... Onderweg zag ik de windmolens steady draaien en een mooi briesje.. Ben benieuwd hoe snel we gaan vandaag, maar gok dat we de 100% wel weer eens een keer kunnen gaan halen.. Hoop het niet, liever alles verkopen en wegduwen naar het net voor > 4 cent kaal... We will see...
/f/image/UJpwfWJBweCc7tANsumluMs5.png?f=fotoalbum_large)
Zien jullie dit gedrag ook? De batterij wordt gehouden tussen 35 en 50 procent. Er wordt maar 15 procent gebruikt. Ik heb niet mega veel zon maar toch wordt dit goedkoop verkocht als de 50 aangetikt wordt. Er wordt ook direct ingekocht als het zakt naar 34. Dit lijkt veranderd te zijn sinds afgelopen week. Ik snap deze spread alleen niet, we zitten niet op aFRR dus we hoeven helemaal niet zoveel capaciteit vrij te houden.
Dat is wel de trend de laatste tijd, helaas.vinxion schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 09:53:
[Afbeelding]
Zien jullie dit gedrag ook? De batterij wordt gehouden tussen 35 en 50 procent. Er wordt maar 15 procent gebruikt. Ik heb niet mega veel zon maar toch wordt dit goedkoop verkocht als de 50 aangetikt wordt. Er wordt ook direct ingekocht als het zakt naar 34. Dit lijkt veranderd te zijn sinds afgelopen week. Ik snap deze spread alleen niet, we zitten niet op aFRR dus we hoeven helemaal niet zoveel capaciteit vrij te houden.
Ja, aangezien ze aFFR nog niet voor elkaar krijgen, is dit het nieuwe verdienmodel van BE om zoveel mogelijk winst te maken door middel van de 2 cent vergoeding voor import/export..vinxion schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 09:53:
[Afbeelding]
/sarcasm modus off
Hier ook en helemaal mee eens.vinxion schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 09:53:
[Afbeelding]
Voor nu mogen ze de verkoop en inkoop grenzen toch echt wel breder maken nu er toch geen aFRR is voor de komende maanden. Ik snap dat ze natuurlijk vaker de 2 cent marge missen
Advocaat van de duivel: het kan ook dat ze gokken op flinke negatieve prijzen de komende tijd, waardoor ze liever veel ruimte reserveren aan de bovenkant.
Ze kunnen er niet om heen om een instelbare ruimte aan te bieden (evt voor advanced users) waarbij je aangeeft dat je vandaag of morgen veel energie nodig gaan hebben. En dan moet hun EMS "proberen" rekening mee te houden tenzij de markt zich echt extreem gedraagt.
Dit slaat idd nergens op, begrijp de wijziging niet. Het was wat, maar nu is het echt niks. Ik heb geduld, maar zou het waarderen dat hij zulke wijzigingen dit dan met de reden wordt aangekondigd. Dat zorgt bij mij voor begrip.
Voor de helderheid - ik heb niet perse commentaar op BE. Maar ik wil het wel graag adresseren.
Het is gewoon "raar" dat zelfs met de grote accu van 80 kWh en de gemiddelde 65 kWh opwek per dag in april ik nog steeds, de laatste week gewoon bijna 20 kWh per dag importeer..... En veel exporteer logischerwijs
De verhouding is een beetje weg, veroorzaakt door de strikte 35 - 50% soc levels.
En ja, de EV helpt natuurlijk niet (ik laad veel), die snap ik zeker wel. Die zit er nog niet in verwerkt.
BE is er mee bezig, ik hoop dat ze snel een fijn model hebben gebouwd voor ons, en dan finetunen!
Het is gewoon "raar" dat zelfs met de grote accu van 80 kWh en de gemiddelde 65 kWh opwek per dag in april ik nog steeds, de laatste week gewoon bijna 20 kWh per dag importeer..... En veel exporteer logischerwijs
De verhouding is een beetje weg, veroorzaakt door de strikte 35 - 50% soc levels.
En ja, de EV helpt natuurlijk niet (ik laad veel), die snap ik zeker wel. Die zit er nog niet in verwerkt.
BE is er mee bezig, ik hoop dat ze snel een fijn model hebben gebouwd voor ons, en dan finetunen!
[ Voor 23% gewijzigd door blue eyes op 21-04-2026 10:51 ]
Ben het helemaal met je eens, het is dat ik met flinke korting heb kunnen kopen. Maar ik heb de accu inmiddels bijna een half jaar, en inmiddels nog steeds niks zichtbaar van de beloofde 1500-2500 vergoeding per jaar... Ik had gehoopt met een accu wat minder netafname te hebben, maar dat is nu in April nog even veel als zonder accu als ik het vergelijk met vorig jaar.MarinoC schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 10:35:
Dit slaat idd nergens op, begrijp de wijziging niet. Het was wat, maar nu is het echt niks. Ik heb geduld, maar zou het waarderen dat hij zulke wijzigingen dit dan met de reden wordt aangekondigd. Dat zorgt bij mij voor begrip.
Ik vind het eigenlijk schandalig dat ik - hoogstwaarschijnlijk - mijn panelen moet gaan uitschakelen omdat BE perse de accu op 35% wil houden in de nacht. Ook het ontladen van de accu in de morgen is al vele keren benoemd, en er wordt alleen maar bijgeladen vanuit het net totdat de accu op 50% zit.... Afijn nog 18 maanden... en dan kan ik van BE af.. of eerder, want als aFFR er niet komt, zal er weinig toekomst zijn voor hun.
Ik zal wel achterlijk zijn, maar ik snap het nog steeds nietpaQ schreef op maandag 20 april 2026 @ 16:55:
[...]
probeer het eens op deze manier
In de maandoverzichttabel zie je bijv dit:
[Afbeelding]
A = Inkoop kosten (kaal €)
B = Verkoop opbrengsten (kaal €)
E = Import kWh
F = Export kWh
Netto_kWh = E - F = 1.676 - 11,7 = 1.664,3 kWh
= (16,42 - 138,49) × 1,21 = -147,70 (kosten of opbrengsten incl BTW)
+ 1.664,3 × 0,111 × -1 = -184,74 (netto kWh x EB)
- (1.676 + 11,7) × 0,02 = -33,75 (opslag over totaal kWh)
Totaal = -€366,19 incl BTW aan verbruikte stroom.
laten we het verifiëren:
Balansstroomportaal toont 402,45 euro betalen voor die maand.
402,45 - 6,77 leveringskosten = 395,68
395,68 - 42,97 transportkosten = 352,71
352,71 + 53,42 vermindering belasting = 406,13
Als we daar dus weer de opslag vanaf halen:
406,13-33,75=372,38
Totale afwijking:
372,38-366,19=6,19, waarschijnlijk de kosten van 17 januari die ontbreekt op het BE dashboard.
[Afbeelding]
Day ahead was dat 4,37. Dus als de onbalans toen net wat rot uitviel, kan dat heel goed kloppen, de rest is afrondingsverschil.
@The Legend En daarom weet ik haast zeker dat je momenteel op BE dashboard de verrekening ziet van de kale stroomprijzen.
Als je in balansstroom portaal vervolgens al die reeds berekende zaken uitschakelt, blijf je hier mee over.
De vaste kosten en kortingen. Die strepen nagenoeg tegen elkaar weg.
[Afbeelding]
Ergo: De kosten die je per maand volgens bovenstaande methode kunt berekenen zijn je daadwerkelijke stroomkosten. Op je eindafrekening kun je je voorschotten er weer afhalen.
In jouw benadering ben je BS en BE data aan het vergelijken alsof die qua stroomkosten gelijk zouden moeten zijn, maar dat is toch helemaal niet zo? BS prijzen zijn de EPEX day ahead prijzen. BE zouden de onbalansprijzen moeten zijn. We betalen BS de EPEX prijzen. De veronderstelling is dat BE feitelijk goedkoper inkoopt en duurder verkoopt, zodat we daar aan beide kanten ‘opbrengst’ hebben. Die opbrengst zou toch verrekend moeten worden met de BS cijfers?
Ik vergelijk helemaal niets.The Legend schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 10:56:
[...]
Ik zal wel achterlijk zijn, maar ik snap het nog steeds niet
In jouw benadering ben je BS en BE data aan het vergelijken alsof die qua stroomkosten gelijk zouden moeten zijn, maar dat is toch helemaal niet zo? BS prijzen zijn de EPEX day ahead prijzen. BE zouden de onbalansprijzen moeten zijn. We betalen BS de EPEX prijzen. De veronderstelling is dat BE feitelijk goedkoper inkoopt en duurder verkoopt, zodat we daar aan beide kanten ‘opbrengst’ hebben. Die opbrengst zou toch verrekend moeten worden met de BS cijfers?
Ik toon aan dat het BE dashboard reeds verrekende stroomkosten toont, maar kaal.
Zou ik ze vergelijken, dan ben ik 2026 ca 160 euro goedkoper uit bij Balans energie dan bij Balans stroom.
En laat het dashboard dat nou net ook aangeven
Haha ik haak afpaQ schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 11:10:
[...]
Ik vergelijk helemaal niets.
Ik toon aan dat het BE dashboard reeds verrekende stroomkosten toont, maar kaal.
Zou ik ze vergelijken, dan ben ik 2026 ca 160 euro goedkoper uit bij Balans energie dan bij Balans stroom.
En laat het dashboard dat nou net ook aangeven
[Afbeelding]
Je bepaalt eerst de stroomkosten op de BE portal. Dan zeg je dat je gaat “verifiëren” en bepaal je de stroomkosten op de BS portal om vervolgens vast te stellen dat er maar een hele beperkte afwijking is. Dan ben je toch aan het vergelijken
Ok, nog 1 (!) keertje danThe Legend schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 11:19:
[...]
Haha ik haak af
Je bepaalt eerst de stroomkosten op de BE portal. Dan zeg je dat je gaat “verifiëren” en bepaal je de stroomkosten op de BS portal om vervolgens vast te stellen dat er maar een hele beperkte afwijking is. Dan ben je toch aan het vergelijkenDie kale stroomprijzen van BE en BS kunnen toch niet alleen verschillen met de 2ct opslag.
in deze post
reken ik uit op het BE dashboard dat mijn all-in stroomkosten ca 366 euro incl BTW zijn.
Als ik alleen de stroomkosten van BS pak, dus stroom, eb en BTW, dan lees ik af... wat... 405 euro?
/f/image/51ftyiJ6K9vq3RuyUxc23vLA.png?f=fotoalbum_large)
Dat verschil is precies wat BE 'voor' heeft tov het dynamische contract van BS
Edit: het lijkt dat het EMS inderdaad is ingericht op negatieve prijzen. Er zal denk ik enkel verder worden geladen (vanaf 50% SOC) zodra de prijzen nog dieper zakken. En vanaf ~5-8 cent zal er weer verkocht worden.
Dus omdat afgelopen dagen de prijs hoger lag, werkten de inkoop/verkoop regels tegen je. Het is vrijwel onmogeiljk om dit goed in te stellen met statische regels. Met statische regels heb je gegarandeerd ontevreden klanten. Daar moet echt wel een complex algoritme + een bepaalde instelbare ruimte voor worden opgezet. Als je het aan mij zou vragen, zou ik het ook niet weten.
Dus omdat afgelopen dagen de prijs hoger lag, werkten de inkoop/verkoop regels tegen je. Het is vrijwel onmogeiljk om dit goed in te stellen met statische regels. Met statische regels heb je gegarandeerd ontevreden klanten. Daar moet echt wel een complex algoritme + een bepaalde instelbare ruimte voor worden opgezet. Als je het aan mij zou vragen, zou ik het ook niet weten.
[ Voor 5% gewijzigd door KoningSlakkie op 21-04-2026 12:02 ]
Klopt, gister veel zon, en toch prijzen van 8 tot 15cent overdag.KoningSlakkie schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 12:01:
Edit: het lijkt dat het EMS inderdaad is ingericht op negatieve prijzen. Er zal denk ik enkel verder worden geladen (vanaf 50% SOC) zodra de prijzen nog dieper zakken. En vanaf ~5-8 cent zal er weer verkocht worden.
Vandaag veel zon, en prijzen van -2 tot 5 cent overdag.
Geeft met dit soort statische SOC / prijs model een vrij rare omstandigheden qua handel. Zagen we vorige maand ook al.
De maxSoc 50 is niet hard, maar heeft alles te maken met relatief "hoge" prijs van >8 cent.
*soc en centen thresholds obv wat ik zie in grafiek, ik ken ze niet.
Sinds 9 uur hier nu 10kWh geimporteerd bij -2 cent. Puur omdat ik voor mezelf had gegokt dat dit ging gebeuren en de EV aan de lader heb gelegd, met een SolarCharging bij Epex > 2cent en Fast charging <2 cent. SOC thuisbatterij nu <40%, terwijl PV productie al bijna 30kWh is.
zit op 70% soc, kom af van 35%. Zonder export wordt mogelijk de 100% aangetikt. EV is eind middag weer thuis mocht het gaan overlopen.
Wordt veel zon voorspeld deze week en aankomende week, zal voornamelijk stuivertje wisselen worden met de huidige instellingen.
Vind het onnodige importeren en exporteren vooral jammer op het moment. Heeft weinig resultaat en maakt het geheel onvoorspelbaar.
Hopelijk zien we op korte termijn verandering.
Wordt veel zon voorspeld deze week en aankomende week, zal voornamelijk stuivertje wisselen worden met de huidige instellingen.
Vind het onnodige importeren en exporteren vooral jammer op het moment. Heeft weinig resultaat en maakt het geheel onvoorspelbaar.
Hopelijk zien we op korte termijn verandering.
Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij
Klinkt plausibel idd! En ook correct denk ik mbt het model. BE is druk bezig. Is ook erg complex als je alles mee wilt nemen. En ondoenlijk om iedereen hier tevreden te maken 
Ik blijf het zeggen, het komt goed. Ik blijf dat vertrouwen houden.
Hier nu op 71% , loopt hard op!
Ik hoop om 16 uur thuis te zijn , anders ga ik de PV afschalen.
Nog even goed naar de tips hier kijken met de automations aangaande de PV, ik moet deze nog maken.
Ik ga alleen nu voor 4 dagen naar Berlijn, dus dan maar even handmatig, of geprogrammeerd tussen 12 en 16 afschalen oid. Veel opwek verwacht!
Nog even goed naar de tips hier kijken met de automations aangaande de PV, ik moet deze nog maken.
Ik ga alleen nu voor 4 dagen naar Berlijn, dus dan maar even handmatig, of geprogrammeerd tussen 12 en 16 afschalen oid. Veel opwek verwacht!
[ Voor 26% gewijzigd door blue eyes op 21-04-2026 13:27 ]
Gaat nu wel hard hier, komt 7500w van het dak. Die 35% grens is nu wel een beperking helaas, met deze zonnige dagen..
Ik heb ook het vertrouwen dat het goedkomt uiteindelijk.
Ik heb ook het vertrouwen dat het goedkomt uiteindelijk.
Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij
Bij mij kan je vandaag zien dat ie nog net om 10:50 op 49% ging inkopen (prijs was -1.8 cnt), toen ie over de 50% ging is het gestopt. Daarna steeg de SoC door de zonne-opwek, en ondanks lagere (meer negatieve) prijzen daarna geen netafname meer. In de nacht werd ie bij mij ook op 35% gehouden. Inmiddels is mijn SoC 75%.
![]() | ![]() |
Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Balans energie 48,2 kWh thuisaccu
Die 35% breek hier uiteindelijk op. Zulke dagen starten met 15% is ook ruim voldoende geeft net wat meer marge voor de opwek.
het overschot nu exporteren kan natuurlijk ook nog he.jeeedeee schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 13:21:
Net even lekker buiten geklopen, flinke wind en een egale blauwe lucht. Zal nog wel even duren voordat de prijzen omhoog gaan... En op 95%... Daar gaat de PV opwek naar beneden.... Een paar extra modules waren toch nog niet zo gek geweest... [Afbeelding]
Gewoon Solar power weer omhoog zetten (en export surplus aan natuurlijk)
Grappenmaker, weet je wat dat kost... laat de Deye het maar mooi oplossen met export surplus uitpaQ schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 13:32:
[...]
het overschot nu exporteren kan natuurlijk ook nog he.
Gewoon Solar power weer omhoog zetten (en export surplus aan natuurlijk)
edit: nvm. ik zat bij een verkeerde dagjeeedeee schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 13:36:
[...]
Grappenmaker, weet je wat dat kost... laat de Deye het maar mooi oplossen met export surplus uitIk zie de onbalansprijs alweer richting de 1 cent gaan... nog 2 cent erbij, en dan gaan we weer...
[ Voor 35% gewijzigd door paQ op 21-04-2026 13:43 ]
Ik ga er nog steeds vanuit dat ik dit jaar meer ga exporteren dan importeren... Al helpen dit soort uren en het verbruik van de Deye dan niet mee... En dan moet ik voor dit uur toch 36 cent afrekenen( 12* -3 cent). Owh ja en nog 12x2=24 cent voor BE stroom
[ Voor 9% gewijzigd door jeeedeee op 21-04-2026 13:46 ]
Ik voed nu de accu met 9000 watt, PV doet nu 11000. Huis vraagt iets.
En toch export, negatieve prijzen. Nu is het schema, de metertjes, nooit 100% real time. Maar wel een wenkbrauw frons status
En toch export, negatieve prijzen. Nu is het schema, de metertjes, nooit 100% real time. Maar wel een wenkbrauw frons status
Waarom niet gewoon de ondergrens verlagen naar 15/20% ipv deze op 35 te houden. Heeft toch geen enkel voordeel om de accu op 35% te houden gedurende de nacht?
Ter info, de internetconsultatie staat nog open tot 28 april voor het Wijzigingbesluit energieopslagsystemen voor elektrische energie. Zie deze link: https://internetconsultatie.nl/opslag_elektrische_energie/b1
Meest relevante punt hierin is de aanwijzing voor de milieubelastende activiteit die gaat gelden voor EOS’en > 20 kWh. De uitzondering die geformuleerd is, namelijk ten behoeve van een woonfunctie (niet gelegen in een woongebouw) maakt dat een EOS die wordt gebruikt voor het handelen op de onbalansmarkt wel onder deze regelgeving gaat vallen. Immers, handelen is niet enkel ten behoeve van de woonfunctie.
Het gevolg is dat dat men zich moet melden bij de gemeente en moet voldoen aan de PGS 37-1.
En dat er tussen het midden van de EOS tot een andere woning een afstand moet zijn van 5 meter.
Mochten er zienswijzen zijn dan kan nog via de bovenste link die kenbaar worden gemaakt.
Meest relevante punt hierin is de aanwijzing voor de milieubelastende activiteit die gaat gelden voor EOS’en > 20 kWh. De uitzondering die geformuleerd is, namelijk ten behoeve van een woonfunctie (niet gelegen in een woongebouw) maakt dat een EOS die wordt gebruikt voor het handelen op de onbalansmarkt wel onder deze regelgeving gaat vallen. Immers, handelen is niet enkel ten behoeve van de woonfunctie.
Het gevolg is dat dat men zich moet melden bij de gemeente en moet voldoen aan de PGS 37-1.
En dat er tussen het midden van de EOS tot een andere woning een afstand moet zijn van 5 meter.
Mochten er zienswijzen zijn dan kan nog via de bovenste link die kenbaar worden gemaakt.
[ Voor 5% gewijzigd door R0N4NN op 21-04-2026 15:26 ]
Oei, voldoen aan PGS 37-2? Dat wordt een duur grapje.R0N4NN schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 14:55:
Ter info, de internetconsultatie staat nog open tot 28 april voor het Wijzigingbesluit energieopslagsystemen voor elektrische energie. Zie deze link: https://internetconsultatie.nl/opslag_elektrische_energie/b1
Als je een huis hebt, ev, volledig electrische inrichting dan is 20 kWh per dag een lachertje.......
Daar ga je echt wel fors overheen. Heel fors.
Daar ga je echt wel fors overheen. Heel fors.
Let op... PGS 37-2 ( twee) is alleen voor opslag van batterijen. Zeg het magazijn van Balans EnergieKoningSlakkie schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 15:01:
[...]
Oei, voldoen aan PGS 37-2? Dat wordt een duur grapje.
PGS 37-2:2023 versie 1.0 (DECEMBER 2023)
Deze PGS-richtlijn is niet van toepassing op:
- Energie Opslag Systemen (EOS'en) met lithiumhoudende energiedragers, hiervoor is de PGS 37-1 van toepassing. Opmerking: Opslag van EOS'en valt wel onder het toepassingsgebied van deze PGS 37-2.
[ Voor 44% gewijzigd door Get!em op 21-04-2026 16:05 ]
Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme
Ik kwam ook https://balansenergie.nl/ tegen. ik zie veel accu voor weinig, dikke omvormer.
Ik vraag mij af, is het wat om hier 2 jaar aan vast te zitten. ik begrijp hun verdien model en mijn kosten model niet geheel. ik zit nu bij Frank energie.
huidige situatie:
verbruik 6000
teruglevering ~2800
20 panelen.
veranderd binnenkort, er komt een ev lease via werkgever in juli.
is het in mijn situatie slim om naar zoiets te gaan, of kan ik beter een eigen batterij aanschaffen/plaatsen en lekker bij frank blijven?
Ik vraag mij af, is het wat om hier 2 jaar aan vast te zitten. ik begrijp hun verdien model en mijn kosten model niet geheel. ik zit nu bij Frank energie.
huidige situatie:
verbruik 6000
teruglevering ~2800
20 panelen.
is het in mijn situatie slim om naar zoiets te gaan, of kan ik beter een eigen batterij aanschaffen/plaatsen en lekker bij frank blijven?
Ik zit nu op 94%..... al een uurtje, dus wat export denk ik (net thuis, zat in de auto).
De EV is nu op 50% vermogen aan het laden. Ik wil niet teveel laden om morgenmiddag de grote opwek van morgen af te vangen.
De EV is nu op 50% vermogen aan het laden. Ik wil niet teveel laden om morgenmiddag de grote opwek van morgen af te vangen.
Ik ben er bijnaMoby schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 16:19:
[Afbeelding]
Zou ik dan vandaag tot 100% komen? Vanaf 14.00 vrijwel volle bak exporteren door de 35% grens.
/f/image/cyvT9J8boSwIfoaoFopZfrRU.png?f=fotoalbum_large)
Graag de minimale limiet verlagen naar 15/20%. Ruim voldoende voor de komende weken!
[ Voor 5% gewijzigd door ecn1985 op 21-04-2026 16:37 ]
Simpelste regel voor in HA: De aux inverter uit laten schakelen op 95% SoC (rond 96% wordt de C-rate van de accu onder de .25 gecapt) en verder gewoon de solar export functie in de panelen uitzetten tussen 14 en 16. (Tenzij je al voor 14u een volle accu hebt, dan pak je 13u) Dat is een simpele toggle in de solarman plugin.blue eyes schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 13:12:
Klinkt plausibel idd! En ook correct denk ik mbt het model. BE is druk bezig. Is ook erg complex als je alles mee wilt nemen. En ondoenlijk om iedereen hier tevreden te maken
BE dumpt vanzelf alles in het net zodra de prijzen je netto wat opleveren. Met bovenstaande regels kun je ook zonder programmeerkennis of een AI-assistent snel wat maken.
Mochten prijzen voor 16u weer geld opleveren terwijl de accu 100% vol is: het EMS triggert dan een export, waardoor je panelen weer gelijk kunnen doorladen. Sterker nog, het zou zomaar kunnen dat die disable export switch nutteloos wordt (wat op zich gunstig is) zodra BE gaat exporteren.
De omvormer heeft geloof ik ook een optie om de aux omvormer uit te zetten voor export.
Kern is wel: woongebouw definitie vs plaatsing van batterij. Bijv aanpandige garage of de hier bekende buitenkast.R0N4NN schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 14:55:
wetten.nl - Regeling - Besluit bouwwerken leefomgeving - BWBR0041297
En inderdaad ook de "exploiteren tbv woonfunctie" vs handel. Er staat niet een percentage in genoemd. Dus is met EOS met 10% tbv woonfunctie al voldaan. Er staat ook "een combinatie van woonfuncties".
- woongebouw: gebouw of gedeelte daarvan met alleen woonfuncties en nevengebruiksfuncties daarvan, waarin meer dan een woonfunctie ligt die is aangewezen op een gemeenschappelijke verkeersroute;
https://internetconsultatie.nl/opslag_elektrische_energie/document/15337
Bovenstaande is mij niet bijzonder helder en eenduidig neer te zetten, behalve dat er dus ergens een grens van 20kWh aangehouden wordt.Artikel 3.35a. (aanwijzing milieubelastende activiteit) 1. Als milieubelastende activiteit als bedoeld in artikel 2.1 wordt aangewezen het exploiteren van een energieopslagsysteem voor elektrische energie met een energieopslagcapaciteit groter dan 20 kWh. 2. Onder de aanwijzing valt niet het exploiteren van een energieopslagsysteem voor elektrische energie: a. voor pleziervaartuigen, vaartuigen, voertuigen of werktuigen; of 2 b. ten behoeve van een woonfunctie, niet gelegen in een woongebouw als bedoeld in bijlage I bij het Besluit bouwwerken leefomgeving of ten behoeve van een combinatie van woonfuncties
En dan moet je er ook rekening mee houden dat dit niet geldt voor systemen die al geplaatst zijn tenzij in de nieuwe wetgeving expliciet wordt gezegd dat de nieuwe wetten ook gelden voor bestaande situaties. Zoiets zie je meestal niet bij invoer van nieuwe wetgeving.R0N4NN schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 14:55:
Op moment van typen nu 3 cent vriend, minus de 2 cent voor BE (of nietSpeedy-Andre schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 17:17:
Misschien was daardoor de Flevo subsidie t/m 20kWh...
Hier tot 91% gekomen en vanaf 16:30 wordt mijn gratis verkregen pv stroom hopelijk gunstig verkocht.
[ Voor 3% gewijzigd door blue eyes op 21-04-2026 17:39 ]
Bekend voorbeeld, de btw teruggave van zonnepanelen, in 2020 ingevoerd, met terugwerkende kracht doorgevoerd (systemen boven 15k euro waren de pineut).calceolarius schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 17:20:
[...]
En dan moet je er ook rekening mee houden dat dit niet geldt voor systemen die al geplaatst zijn tenzij in de nieuwe wetgeving expliciet wordt gezegd dat de nieuwe wetten ook gelden voor bestaande situaties. Zoiets zie je meestal niet bij invoer van nieuwe wetgeving.
Vast nog meer voorbeelden, maar deze komt dichtbij ons topic hier
Hier heb je het over een vergoeding die is ingevoerd waar je met een te groot PV-systeem buiten viel. Dit was geen nieuwe wet.blue eyes schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 17:28:
[...]
Bekend voorbeeld, de btw teruggave van zonnepanelen, in 2020 ingevoerd, met terugwerkende kracht doorgevoerd (systemen boven 15k euro waren de pineut).
Vast nog meer voorbeelden, maar deze komt dichtbij ons topic hier
In het geval van bovengenoemde wetswijziging gaat het volgens mij om het aanwijzen van een nieuw type mba. En die wet zegt dat als je deze mba wil exploiteren je ten eerste een melding moet maken (boven 20kWh capaciteit) of een vergunning aanvragen (boven 1MWh?). Bij een melding en vergunning horen indieningsvereisten, zoals het kunnen aantonen dat je voldoet aan BBT (PGS 37-1 in dit geval). Maar systemen die al zijn geïnstalleerd en in gebruik zijn genomen vallen hier dus niet meer onder. Zij hoeven niet retrospectief nog een vergunning aan te vragen of een melding te maken.
Ik ben tot 97% gekomen, nu aan het exporteren voor 15 cent. De PV komt nog met 8000W binnen dus dit is nog wel even vol te houden tot de grens van 50%
Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme
Die vraag van steeds nieuwe geinteresseerden duikt hier regelmatig op.dezejongeman schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 16:28:
Ik kwam ook https://balansenergie.nl/ tegen. ik zie veel accu voor weinig, dikke omvormer.
huidige situatie:
verbruik 6000
teruglevering ~2800
20 panelen.
Lees eens terug dan vind je veel info.
We zijn positief al zijn er kanttekeningen waar op ontwikkeling door ons wordt gewacht.
Persoonlijk vind ik de combi met een Ev niet geweldig maar ik heb er zelf geen met grote eigen batterij.
Haast iedere batterij gaat leeggetrokken worden door een EV en dat verstoort laad strategiën imo.
Een SAP met eigen laadpaal software is momenteel nog het beste maar ik ben erin geen ervaringsdeskundige.
Verder icm pv wel een goed plan dit maar je moet wel geduld hebben en begrip dat het startende is.
Maar doe ons een plezier en lees te beginnen vanaf ver echt ver terug, je zult het leuk vinden en alles vinden wat je zoekt.
Ev en de balans batterij vergt idd wat andere planning dan puur op zon, puur fast of alleen ‘s nachts.ibak schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 19:08:
[...]
Die vraag van steeds nieuwe geinteresseerden duikt hier regelmatig op.
Lees eens terug dan vind je veel info.
We zijn positief als zijn er kanttekeningen waar op ontwikkeling door ons wordt gewacht.
Persoonlijk vind ik de combi met een Ev niet geweldig maar ik heb er zelf geen met grote eigen batterij.
Haast iedere batterij gaat leeggetrokken worden door een EV en dat verstoort laad strategiën imo.
Een SAP met eigen laadpaal software is momenteel nog het beste maar ik ben erin geen ervaringsdeskundige.
Verder icm pv wel een goed plan dit maar je moet wel geduld hebben en begrip dat het startende is.
Maar doe ons een plezier en lees te beginnen vanaf ver echt ver terug, je zult het leuk vinden en alles vinden wat je zoekt.
Maar als je een bestuurbare laadpaal hebt op planning en zon, dan kom je al snel verder.
Hier nog geen directe problemen gehad in 2 maanden.
Zodra je kunt laden gewoon kleine beetjes per dag laden (15-20kWh) gaat prima.
Ik moet zeggen dat ik ook niet echt te spreken ben over die nieuwe harde grenzen van 35% (daaronder agressief laden) en daarboven redelijk agressief verkopen. Ik heb de standaard 48kWh batterij en maar 2750Wp PV en ik rij de meeste dagen maar 10% van de EV leeg maar toch kan ik op zo'n dag als vandaag de auto niet bijgeladen krijgen.
De auto staat op de werkdagen nagenoeg nooit thuis en in het weekend zijn we ook vaak op pad dus direct laden is lastig op zon. Wat je dus ziet is dat de accu de hele nacht op 35% gehouden wordt met kleine laadacties en dan zodra ik weg ben eerst op lage tarieven gaat laden en dan vult de PV nog wat aan maar voordat ik dus weer thuis ben is een groot deel weer geëxporteerd. In onderstaand voorbeeld van vandaag kon ik welgeteld 7% van mij EV accu vullen en toen begon hij weer van het net te laden bij 35% Balans-accu.
De drempelwaarden mogen dus nog wel wat tweaking hebben (of misschien beter nog: gepersonaliseerde instelling voor verbruik en PV-opbrengst, in ieder geval voor de handel buiten AFRR).
En ja dit is input voor BE voor het tweaken van de pilot
De auto staat op de werkdagen nagenoeg nooit thuis en in het weekend zijn we ook vaak op pad dus direct laden is lastig op zon. Wat je dus ziet is dat de accu de hele nacht op 35% gehouden wordt met kleine laadacties en dan zodra ik weg ben eerst op lage tarieven gaat laden en dan vult de PV nog wat aan maar voordat ik dus weer thuis ben is een groot deel weer geëxporteerd. In onderstaand voorbeeld van vandaag kon ik welgeteld 7% van mij EV accu vullen en toen begon hij weer van het net te laden bij 35% Balans-accu.
De drempelwaarden mogen dus nog wel wat tweaking hebben (of misschien beter nog: gepersonaliseerde instelling voor verbruik en PV-opbrengst, in ieder geval voor de handel buiten AFRR).
En ja dit is input voor BE voor het tweaken van de pilot
Het zou niet gek zijn als dit topic eens een overzichtelijke startpost krijgt waar e.e.a. wordt uitgelegd en eventueel de voortgang van het geheel komt bij gebrek hieraan bij BE zelf (op een vindbare plek).
Verder op een rijtje zetten waar een klant mee te maken krijgt zoals de grote brei van diverse partijen:
- Balans Energie
- Balans Stroom
- Balans Batterij
- Derden zoals Beter Stroom en waar je iets mag tekenen (tig verschillende toko's)
Eventueel de onverwachte dingen zoals een termijn voorstel krijgen en later blijkbaar minimaal €20 kwijt zijn ipv de voorgestelde termijn zonder dat je dit vooraf weet of terug kan vinden.
Of je tekent een van de vele dingen en bent opeens klant zonder dat je een startdatum kan kiezen of nog belangrijker zonder dat de batterij is geïnstalleerd wat officieel niet zou kunnen maar gewoon toch gebeurt.
Misschien wat linkjes naar handleidingen nu er soms iets opduikt en met name hoe om te gaan met het off-grid deel want er zijn al diverse ongelukken gebeurd door verkeerd handelen (soms zelfs door een installateur).
In het verlengde daarvan een paar schema's plaatsen met eventueel nieuwe schakelaars of indelingen.
Denk aan waar de kast komt, dat bepaalt mede welke spullen waar komen.
Dan nog wat er komt kijken bij een installatie, dat er mogelijkheden zijn voor maatwerk, wat je zelf kan/mag doen ter voorbereiding en wat eventueel minder kosten oplevert.
Aangezien ik inmiddels een ervaringsdeskundige ben wil ik wel e.e.a. opzetten als iemand me medeauteur maakt (ik heb genoeg topics met een grote startpost gemaakt en tijd om het te doen).
Eventueel wil ik mijn Wordpress pagina's vullen met informatie voor zo ver dat lukt, voorafgaand aan een TS.
Als anderen ideeën hebben voor een model of items waar ik niet aan heb gedacht:
Verder op een rijtje zetten waar een klant mee te maken krijgt zoals de grote brei van diverse partijen:
- Balans Energie
- Balans Stroom
- Balans Batterij
- Derden zoals Beter Stroom en waar je iets mag tekenen (tig verschillende toko's)
Eventueel de onverwachte dingen zoals een termijn voorstel krijgen en later blijkbaar minimaal €20 kwijt zijn ipv de voorgestelde termijn zonder dat je dit vooraf weet of terug kan vinden.
Of je tekent een van de vele dingen en bent opeens klant zonder dat je een startdatum kan kiezen of nog belangrijker zonder dat de batterij is geïnstalleerd wat officieel niet zou kunnen maar gewoon toch gebeurt.
Misschien wat linkjes naar handleidingen nu er soms iets opduikt en met name hoe om te gaan met het off-grid deel want er zijn al diverse ongelukken gebeurd door verkeerd handelen (soms zelfs door een installateur).
In het verlengde daarvan een paar schema's plaatsen met eventueel nieuwe schakelaars of indelingen.
Dan nog wat er komt kijken bij een installatie, dat er mogelijkheden zijn voor maatwerk, wat je zelf kan/mag doen ter voorbereiding en wat eventueel minder kosten oplevert.
Aangezien ik inmiddels een ervaringsdeskundige ben wil ik wel e.e.a. opzetten als iemand me medeauteur maakt (ik heb genoeg topics met een grote startpost gemaakt en tijd om het te doen).
Eventueel wil ik mijn Wordpress pagina's vullen met informatie voor zo ver dat lukt, voorafgaand aan een TS.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual
En in 5 uur de accu weer van 100% naar 50% getrokken… Laat me raden: we gaan gedurende de nacht de accu zeker weer heel geforceerd op 50% houden met dure stroom?
Man man man…
Man man man…
Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.
Zelfde beeld hier, nu is de avondpiek duurder dan de nachturen zijn. Dus met salderen kan dit nog uit.Atlas schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 20:28:
En in 5 uur de accu weer van 100% naar 50% getrokken… Laat me raden: we gaan gedurende de nacht de accu zeker weer heel geforceerd op 50% houden met dure stroom?
Man man man…
Ben ook van 90% naar nu al 50% gezakt (4 accu units)
[ Voor 6% gewijzigd door jacovn op 21-04-2026 21:08 ]
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
19 april, ingekocht 7 kWh tegen 0,076 en verkocht 24kWh tegen 0,08.jacovn schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 21:06:
[...]
Zelfde beeld hier, nu is de avondpiek duurder dan de nachturen zijn. Dus met salderen kan dit nog uit.
Ben ook van 90% naar nu al 50% gezakt (4 accu units)
Dat komt dus niet uit in mijn ogen. Prima als je de accu leegverkoopt tegen 15 cent maar onzinnig om per se op die 35% te gaan hangen de hele nacht. Laat de ruimte tussen 35 en 10 dan over voor eigenverbruik in de nacht.
@Speedy-Andre Goede aanzetWolly schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 21:19:
[...]
19 april, ingekocht 7 kWh tegen 0,076 en verkocht 24kWh tegen 0,08.
Dat komt dus niet uit in mijn ogen. Prima als je de accu leegverkoopt tegen 15 cent maar onzinnig om per se op die 35% te gaan hangen de hele nacht. Laat de ruimte tussen 35 en 10 dan over voor eigenverbruik in de nacht.
Een stukje met relevante HA scripts zou ook zeer fijn zijn.
Net als een vragenlijst die actueel wordt bijgewerkt zodat Don er bij gelegenheid op kan reageren.
Daar geef je ze te veel eer mee. Zo intelligent is het niet.Speedy-Andre schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 21:21:
Misschien is een lage SOC niet goed voor de batterijen of willen ze alsnog (duur) opladen vermijden.
EMS zou leren wat je gebruik is.
Zoals blue eyes al zegt als je all electric bent gaat er veel doorheen in de nacht.
Dan is het naief om in de avond de soc van 90% naar 50% te verlagen en dan met het verbruik tot 35% te laten zakken en dan de hele nacht weer beetje laden als het onder de 35% zakt.
Leuk zolang je salderen kunt, maar dat is nog 8 maanden.
Zal wel goedkomen denk ik.
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Puik plan! Mooi dat je het zo aandraagt, denk inderdaad dat een super goed idee is.Speedy-Andre schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 20:04:
Het zou niet gek zijn als dit topic eens een overzichtelijke startpost krijgt waar e.e.a. wordt uitgelegd en eventueel de voortgang van het geheel komt bij gebrek hieraan bij BE zelf (op een vindbare plek).
- Balans Energie
- Balans Stroom
- Balans Batterij
__/`\__/`\__
Dit is een vraag voor een andere topic. Maar ik ga de vraag toch hier stellen omdat jullie exact de opstelling kennen en ook zelf hebben. Ik heb off-grid en ik wil een peblar business 22kW op liefst 32A installeren. Er zijn echt twee verschillende kampen als het gaat om de automaat.
Ik wil eigenlijk 32A laden op 1 fase. Met solar en de thuisaccu heb ik dat beschikbaar alleen de hoofdzekering is 25A. Maargoed met de 63A automaat bij de Deye is er volgens mij sowieso geen sprake meer van selectiviteit.
Wat zouden jullie zelf doen? En wat zou je aanraden? Wat is conform NEN?
Hele hele hele grote kant tekening. De bekabeling naar de laadpaal is 5x4mm2 en is 14 meter lang in een 19mm buis
(De nieuwbouwaannemer heeft zich niet gehouden aan de afspraak).
Ik wil eigenlijk 32A laden op 1 fase. Met solar en de thuisaccu heb ik dat beschikbaar alleen de hoofdzekering is 25A. Maargoed met de 63A automaat bij de Deye is er volgens mij sowieso geen sprake meer van selectiviteit.
Wat zouden jullie zelf doen? En wat zou je aanraden? Wat is conform NEN?
Hele hele hele grote kant tekening. De bekabeling naar de laadpaal is 5x4mm2 en is 14 meter lang in een 19mm buis
De Wordpress pagina wordt allereerst een blog van hoe het mij verging, ik vul dat aan met de extra's die ik zelf heb gerealiseerd zoals pv omschakelen, een SDM72 met lan monitor, mijn eenvoudige fans op de Deye en hoe ik de pv data naar Pvoutput breng.
Verder het gestoei om Solarman aan het werk te krijgen, dat moest eerst om de pv data beschikbaar te maken.
Ik heb een Github account, misschien kan ik daar wat technische dingen kwijt zoals scripts maar ik heb daar nog geen ervaring mee.
Verder is hier geen laadpaal dus daar kan ik alleen oppervlakkig iets over kwijt (wat ik hier lees).
BE zoekt een Fullstack developer en die lopen niet met bosjes rond (zonder werk
).
De eerste mooie boog met de Deye, 40,9kWh en nog 4,9kWh van de 760Wp op Z/W
:strip_exif()/f/image/WM3EdNl7RrzkjLSYtj03m0Ya.jpg?f=fotoalbum_medium)
Verder het gestoei om Solarman aan het werk te krijgen, dat moest eerst om de pv data beschikbaar te maken.
Ik heb een Github account, misschien kan ik daar wat technische dingen kwijt zoals scripts maar ik heb daar nog geen ervaring mee.
Verder is hier geen laadpaal dus daar kan ik alleen oppervlakkig iets over kwijt (wat ik hier lees).
Ik denk dat je te snel wil gaan, ja er is e.e.a. beloofd maar ik weet uit ervaring hoe lastig het is om dit soort dingen op een degelijke manier te bouwen en testen (als elektronica ontwerper van schema tot behuizing).jacovn schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 22:04:
[...]
Daar geef je ze te veel eer mee. Zo intelligent is het niet.
EMS zou leren wat je gebruik is.
Zoals blue eyes al zegt als je all electric bent gaat er veel doorheen in de nacht.
Dan is het naief om in de avond de soc van 90% naar 50% te verlagen en dan met het verbruik tot 35% te laten zakken en dan de hele nacht weer beetje laden als het onder de 35% zakt.
Leuk zolang je salderen kunt, maar dat is nog 8 maanden.
Zal wel goedkomen denk ik.
BE zoekt een Fullstack developer en die lopen niet met bosjes rond (zonder werk
Ik ga kijken waar ik dat eventueel kwijt kan en hoe Don eventueel ergens op in kan gaan (als medeauteur?).Wolly schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 21:21:
[...]
@Speedy-Andre Goede aanzet![]()
Een stukje met relevante HA scripts zou ook zeer fijn zijn.
Net als een vragenlijst die actueel wordt bijgewerkt zodat Don er bij gelegenheid op kan reageren.
Het is een beetje uit mijn irritatie ontstaan maar ik draag graag een steentje bijMistacal schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 22:08:
[...]
Puik plan! Mooi dat je het zo aandraagt, denk inderdaad dat een super goed idee is.
De eerste mooie boog met de Deye, 40,9kWh en nog 4,9kWh van de 760Wp op Z/W
:strip_exif()/f/image/WM3EdNl7RrzkjLSYtj03m0Ya.jpg?f=fotoalbum_medium)
[ Voor 15% gewijzigd door Speedy-Andre op 21-04-2026 22:26 ]
Nog even aanvullend: hierdoor is het dus vervolgens ook lastig te bepalen wanneer het handig is om nu de auto verder te laden (nu voor de laatste 3% geen probleem, maar als er een keer verder gereden is dan wel). Wanneer is het nu het goedkope moment om verder te laden? Voor mijn gevoel is de prijsrange waarin onder de 35% geladen wordt behoorlijk breed (dus relatief goedkoop maar ook relatief duur). Zonder prijsinfo te automatiseren is dit gewoon een gokkast. (Ik ben niet zo'n ster in automatisering en had gehoopt dat ook niet te hoeven doen bij dit systeem, sowieso heb ik geen HA maar Homey draaien).Tieske88 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 19:37:
Ik moet zeggen dat ik ook niet echt te spreken ben over die nieuwe harde grenzen van 35% (daaronder agressief laden) en daarboven redelijk agressief verkopen. Ik heb de standaard 48kWh batterij en maar 2750Wp PV en ik rij de meeste dagen maar 10% van de EV leeg maar toch kan ik op zo'n dag als vandaag de auto niet bijgeladen krijgen.![]()
En ja dit is input voor BE voor het tweaken van de pilot![]()
[Afbeelding]
Het enige wat ik geautomatiseerd heb is dat de auto gaat laden als de balans gaat laden maar die moet ik nu eigenlijk uitbreiden met een voorwaarde dat de accu minimaal 38% SOC heeft oid. Betekent dus dat ik de deye moet proberen in Homey te krijgen, wordt nog een uitdaging
Verschillende methodes zonder koppeling met de DeyeTieske88 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 22:28:
[...]
Nog even aanvullend: hierdoor is het dus vervolgens ook lastig te bepalen wanneer het handig is om nu de auto verder te laden (nu voor de laatste 3% geen probleem, maar als er een keer verder gereden is dan wel). Wanneer is het nu het goedkope moment om verder te laden? Voor mijn gevoel is de prijsrange waarin onder de 35% geladen wordt behoorlijk breed (dus relatief goedkoop maar ook relatief duur). Zonder prijsinfo te automatiseren is dit gewoon een gokkast. (Ik ben niet zo'n ster in automatisering en had gehoopt dat ook niet te hoeven doen bij dit systeem, sowieso heb ik geen HA maar Homey draaien).
Het enige wat ik geautomatiseerd heb is dat de auto gaat laden als de balans gaat laden maar die moet ik nu eigenlijk uitbreiden met een voorwaarde dat de accu minimaal 38% SOC heeft oid. Betekent dus dat ik de deye moet proberen in Homey te krijgen, wordt nog een uitdaging
- Simpelste manier is laden op lage snelheid heel de nacht (3p op 6A tot 10A bijv). Je moet alleen zeker weten dat je de doel SOC van je auto haalt als je zo langzaam laadt. Je trekt de thuisaccu niet direct leeg en EMS springt op momenten bij vanuit het grid met goedkope energie.
- Simpel+ methode is lage snelheid, en zodra er wordt geïmporteerd, de snelheid even maximaal zetten. dus bijv op 3-fase op 6A-10A en dan omhoogschroeven naar je maximum van 16A zodra er een import bezig is. Eigenlijk zou jij dit kunnen omdat je al een automatisering hebt om import te detecteren.
- Andere manier is snelladen op basis van de goedkoopste momenten op day ahead EPEX alsof je een normaal dynamisch contract hebt (vaak is dit ingebouwd in je slimme laadpaal software). Dit werkte in de winter heel goed, nu weet ik niet of het nog werkt aangezien het nu in de middag het goedkoopste is.
Nu snap ik hetpaQ schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 11:41:
[...]
Ok, nog 1 (!) keertje dan
in deze post
reken ik uit op het BE dashboard dat mijn all-in stroomkosten ca 366 euro incl BTW zijn.
Als ik alleen de stroomkosten van BS pak, dus stroom, eb en BTW, dan lees ik af... wat... 405 euro?
[Afbeelding]
Dat verschil is precies wat BE 'voor' heeft tov het dynamische contract van BS
Dankjewel voor je input. In basis zou me dit allemaal moeten lukken (opladen op Epex wel handmatig want die koppeling heeft mn Peblar niet). Echter aangezien ik de laatste tijd best duidelijk zie dat de accu bijna altijd direct gaat bijladen als de SOC onder de 35% komt is het voor mijn gevoel een best brede prijsrange waarin BE gaat laden onder de 35%. Want het lijkt mij niet dat die onbalansprijzen nu de hele nacht door zo constant zijn.KoningSlakkie schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 22:43:
[...]
Verschillende methodes zonder koppeling met de Deye
- Simpelste manier is laden op lage snelheid heel de nacht (3p op 6A tot 10A bijv). Je moet alleen zeker weten dat je de doel SOC van je auto haalt als je zo langzaam laadt. Je trekt de thuisaccu niet direct leeg en EMS springt op momenten bij vanuit het grid met goedkope energie.
- Simpel+ methode is lage snelheid, en zodra er wordt geïmporteerd, de snelheid even maximaal zetten. dus bijv op 3-fase op 6A-10A en dan omhoogschroeven naar je maximum van 16A zodra er een import bezig is. Eigenlijk zou jij dit kunnen omdat je al een automatisering hebt om import te detecteren.
- Andere manier is snelladen op basis van de goedkoopste momenten op day ahead EPEX alsof je een normaal dynamisch contract hebt (vaak is dit ingebouwd in je slimme laadpaal software). Dit werkte in de winter heel goed, nu weet ik niet of het nog werkt aangezien het nu in de middag het goedkoopste is.
De enige manier die ik nu heb om er redelijk zeker van te zijn dat ik voordelig laadt (als ik geen haast heb) is wanneer BE gaat laden als de SOC boven de 36% zit. Maar dat komt de laatste tijd tijdens de nachten niet veel voor merk ik.
Zo, hier vanaf 1730 tot iets na 23:15 uur continue export.
Nu gestopt, de SOC is 49% . Morgenvroeg maar leegtrekken naar de EV, en / of eind van de middag afromen.
Toch nog 20 kWh import, ondanks de 98 kWh opbrengst.
Mooi initiatief Andre!
Nu gestopt, de SOC is 49% . Morgenvroeg maar leegtrekken naar de EV, en / of eind van de middag afromen.
Toch nog 20 kWh import, ondanks de 98 kWh opbrengst.
Mooi initiatief Andre!
Hier de hele nacht niet geladen of geexporteerd, klopt ook, nog niet bij de 35% soc. Rond 8 uur kwam ik bij de 35%.
Op 36% net een export, de soc komt daardoor onder de 35% en gaat dan direct weer importeren?!?!?!
En nu weer exporteren omdat wegens de import de SOC weer 36% is en de kale verkoopprijs 10 cent is.......
Deze had ik nog niet gezien.
Dus een trigger, op een "positief genoeg prijs", om te exporteren, maar omdat de SOC onder de 35% komt wordt weer rucksichloss geladen.
PV begint nu op te starten, opwek is nu hoger dan verbruik, dus imports zullen nu wel stoppen.
Inkoop kaal nu 12 cent, verkoop kaal 10 cent....
Op 36% net een export, de soc komt daardoor onder de 35% en gaat dan direct weer importeren?!?!?!
En nu weer exporteren omdat wegens de import de SOC weer 36% is en de kale verkoopprijs 10 cent is.......
Deze had ik nog niet gezien.
Dus een trigger, op een "positief genoeg prijs", om te exporteren, maar omdat de SOC onder de 35% komt wordt weer rucksichloss geladen.
PV begint nu op te starten, opwek is nu hoger dan verbruik, dus imports zullen nu wel stoppen.
Inkoop kaal nu 12 cent, verkoop kaal 10 cent....
[ Voor 32% gewijzigd door blue eyes op 22-04-2026 08:19 ]
Inderdaad een beetje communicatie van BE zou handig zijn. Ik ga ervan uit dat dit een test is en hopelijk geen doorgevoerde "optimalisatie".Wolly schreef op woensdag 22 april 2026 @ 08:01:
Heel vreemd dit, laden, ontladen, laden en zo verder.
[Afbeelding]
Weheat sparrow P60❄️🔥| LMNT Pura 200L 💧| Tesla model 3 🚗 | 13,7kWp☀️ | 65kWh balans batterij🔋
Voor bestaande situaties gaat volgens het overgangsrecht van rechtswege een melding gelden voor de duur van twee jaar. Daarna moet er opnieuw een melding worden ingediend met de vereiste gegevens.calceolarius schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 17:20:
[...]
En dan moet je er ook rekening mee houden dat dit niet geldt voor systemen die al geplaatst zijn tenzij in de nieuwe wetgeving expliciet wordt gezegd dat de nieuwe wetten ook gelden voor bestaande situaties. Zoiets zie je meestal niet bij invoer van nieuwe wetgeving.
Wat zijn precies de consequenties?R0N4NN schreef op woensdag 22 april 2026 @ 08:24:
[...]
Voor bestaande situaties gaat volgens het overgangsrecht van rechtswege een melding gelden voor de duur van twee jaar. Daarna moet er opnieuw een melding worden ingediend met de vereiste gegevens.
En is dat verschillend als de accu in je huis staat of in een kastje in je tuin?
/f/image/HoMEqCIhR0R8v1u9MkdZs9FA.png?f=fotoalbum_large)
Hier hetzelfde gedrag. Wat een treurig ingericht EMS.
Dit lijkt ook geen test omdat het in de activatie blokken (2e helft van het kwartier).
EMS condities spreken elkaar tegen.
[ Voor 14% gewijzigd door bart997 op 22-04-2026 08:31 ]
Dit is een acrobatische balansshow, ook wel koorddansen genoemd.epicfailguy23 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 08:27:
hetzelfde beeld hier, dacht dat we a live waren met AFRR![]()
[Afbeelding]
Misschien ben ik zuur, maar ik heb een klacht(lees een mail aan Don) over het EMS ingediend richting BE. De 35 procent vind ik niet redelijk, en ook het feit dat er in de ochtend bijgeladen wordt, ipv ontladen bij prijzen boven 0 zorgt ervoor dat ik mijn opwek vaak moet uitschakelen. Dit heb ik al in maart aangegeven, en tot nu toe is er maar bar weinig aan verbeterd...
@scoobs kan je met jouw add on er b.v. ook voor zorgen dat in de ochtend de accu wordt leeggemaakt, bij dit soort prijzen mag van mij namelijk op een dag als dit gewoon de accu worden ontladen. En helaas bij een SoC van 38 procent gebeurd er nu helemaal niks hier...
@scoobs kan je met jouw add on er b.v. ook voor zorgen dat in de ochtend de accu wordt leeggemaakt, bij dit soort prijzen mag van mij namelijk op een dag als dit gewoon de accu worden ontladen. En helaas bij een SoC van 38 procent gebeurd er nu helemaal niks hier...
Je kunt zelf geen (ont)laadacties starten. Over dergelijke commando's is de EMS de baas.
:strip_exif()/f/image/An1XHBQ8jbmdsLVsrzSY6YxD.jpg?f=fotoalbum_medium)
/f/image/kwrkJa6uC0BFiqDyfl26IPPU.png?f=fotoalbum_medium)
Same here rond 35% SOC, je ziet het verbruik dan 200W op en neer gaan (heel gezond).
Nogal zinloze actie en blijkbaar gebeurt het na een wijziging rond dezelfde tijd bij elk systeem dat op 35% zit.
[ Voor 22% gewijzigd door Speedy-Andre op 22-04-2026 09:32 ]
Het wordt zo langzamerhand tijd dat men de zaak op orde krijgt. Tijd geleden al voorspelt dat aFFr nog maanden zal gaan duren. Ik denk dat we in onze handen mogen knijpen als het na de zomer operationeel wordt. Des te meer reden om andere verdienmodellen nu de volle aandacht te geven en te optimaliseren. Niet allen in woorden maar ook in daden. Goed testen, geen buggy releases pushen. Het is goed om de installed base verder ui te te breiden met nieuwe klanten echter evenwel moet de volle effort nog meer naar het vervolmaken van de software/algortimes voor de bestaande klanten.
Dit topic is gesloten.
![]()
/f/image/icnXM3Tbk2Py7fUG339FHTn4.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/LCTseBAXIviGa0UXHlQP7VeZ.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/GNccVIFGz1I05CGm7fTOhvOU.png?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/5MUfmTkaJp5NRnXZtLLpXNbt.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/zjcfGDx8qkuseM2tiOskw9Cm.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/VYRrYOK2wheNJJw55JHt8i5X.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/vq9rpFkmCgdDcVtUwI5n9TjG.png?f=fotoalbum_large)