Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie

Pagina: 1 ... 106 107 Laatste
Acties:

• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 00:00
Ik heb het niet bijgehouden. Maar ik heb het beetje het gevoel dat op werkdagen dat de prijzen volatieler zijn en daardoor ook vaak lager liggen dan day ahead. Vaak op -0.5 tot -6 cent in de middag.

Op zondag wanneer day ahead op 0 cent ligt, liggen de prijzen hoger dan day ahead. Dus op zondag kan ik niet betrouwbaar gokken op lage onbalans prijzen aan de hand van goedkope day ahead prijzen.

• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 00:00
EVCC staat nu ook op. 40%-45% home priority omdat er vanaf 50% al onnodig wordt geëxporteerd.

Helaas betekent dat als de auto overdag weg is van huis en ik kom ‘s avonds thuis dan is mijn solar energie alweer geëxporteerd.

• Sportmind
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 22:40
Puppetmaster schreef op zondag 19 april 2026 @ 11:39:
[...]

Dat geeft de burger moed. :)
Staat die van jou op de standaard piep of op de “low noise “ instelling dat hij 21 kHz (oid) doet?
Ik heb niets aangepast, dus ik denk standaard piep. Net lag de kat weer in de garage te snurken.

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Balans energie 48,2 kWh thuisaccu

• Sportmind
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 22:40
Wolly schreef op zondag 19 april 2026 @ 11:55:
Over het koellichaam blazen lijkt mij effectiever, dat doe je immers bij cpu’s ook?

Dus van onderen af.
Als je lucht van boven af aanzuigt moet het sowieso van de onderkant komen als je 3D print netjes aansluit op de behuizing van de Deye. Ik denk dat het minder goed is om direct op de Deye ventilatoren andere ventilatoren te laten blazen. Als je de eigen ventilatoren op een directe manier op de Deye ventilatoren laat blazen beïnvloeden ze denk ik het toerental of kracht van de motor. Dat effect zal waarschijnlijk minder zijn als je van bovenaf lucht afvoert omdat daar meer volume en dus flexibiliteit zit (onderdruk/overdruk). Ik kan dit eens een collega vragen, die zit in de stromingsleer.

Mijn idee van de ventilatoren was om wanneer de Deye in ruststand staat (dus passieve koeling) je de temperatuur van de koellichamen lager kan krijgen en daarmee wat meer buffer. Heb niet zozeer last van het geluid, maar vindt het wel interessant om te proberen.

[ Voor 18% gewijzigd door Sportmind op 19-04-2026 15:46 ]

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Balans energie 48,2 kWh thuisaccu

• InflatableMouse
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03:37
Enorm topic om door te worstelen, ongeveer 30 pagina's per week zeg.

Ik heb me ingeschreven want de deal klinkt bijna (bijna ...) te goed om waar te zijn.

In een paar woorden van de mensen die al een batterij hebben van/met Balans Energie: wat is in een paar woorden jullie ervaring inmiddels?

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

InflatableMouse schreef op zondag 19 april 2026 @ 16:39:

Ik heb me ingeschreven want de deal klinkt bijna (bijna ...) te goed om waar te zijn.

In een paar woorden van de mensen die al een batterij hebben van/met Balans Energie: wat is in een paar woorden jullie ervaring inmiddels?
Zelfs tegen huidige suboptimale handel is hier met full electric huis incl EV een (verwachte) rekening van nul of zelfs geld toe krijgen. En dat in 1,5 maand tijd met ook nog warmtepomp gebruik.

Het leunt nu echter wel erg op dagen met gelukjes.

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

425 pagina's. In een paar woorden.

Laat ik beginnen. Okee, woorden op.

Maar even serieus, lees de laatste 20 ofzo pagina's en stel je vragen? Dit is wel heel makkelijk. En maakt het uit? Je hebt de keuze al gemaakt?

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

• xxander968
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:46
Get!em schreef op zondag 19 april 2026 @ 17:27:
[...]

Zelfs tegen huidige suboptimale handel is hier met full electric huis incl EV een (verwachte) rekening van nul of zelfs geld toe krijgen. En dat in 1,5 maand tijd met ook nog warmtepomp gebruik.

Maar dat zegt precies niks. Als je redelijke zonopwek hebt is het niet zo moeilijk om in april geld terug te krijgen. Vorig jaar april heb ik bij Tibber over april 65 euro teruggekregen met ev en full electric huis. Mijn jaarverbruik is ca 8000 kwh en opwek ca 6500 kwh per jaar. Maar zelfs binnen die cijfers kun je nog een heel ander verbruikprofiel met bijbehorende afrekening hebben. Vorig jaar betaalde ik 211 euro voor 1 jaar elektra. Ik ben erg sceptisch of ik de accu terug ga verdienen in de ‘2 tot 5 jaar’ die balans opgeeft. Maar daar is nu in elk geval nog geen zinnig woord over te zeggen omdat het nog niet werkt zoals aangeprezen wordt. De tijd zal het leren. Dit is een gok, een berekende weliswaar, maar er zijn teveel parameters om nu een uitspraak te kunnen doen.

• ibak
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 21:57

Paar woorden:
-Opzet prachtig
-Basis laden pv en goedkope winterinkoop gaan mooi.
- handel is nog aan optimaliseren toe ,principe werkt maar daar moeten we het niet van hebben..
Al helpt het al zeker.
- aFRR inkomsten: we zitten op het uitgezette pad vlak voor doel.
Geen spijt van

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

xxander968 schreef op zondag 19 april 2026 @ 17:47:
[...]

Maar dat zegt precies niks. Als je redelijke zonopwek hebt is het niet zo moeilijk om in april geld terug te krijgen. Vorig jaar april heb ik bij Tibber over april 65 euro teruggekregen met ev en full electric huis. Mijn jaarverbruik is ca 8000 kwh en opwek ca 6500 kwh per jaar. Maar zelfs binnen die cijfers kun je nog een heel ander verbruikprofiel met bijbehorende afrekening hebben. Vorig jaar betaalde ik 211 euro voor 1 jaar elektra. Ik ben erg sceptisch of ik de accu terug ga verdienen in de ‘2 tot 5 jaar’ die balans opgeeft. Maar daar is nu in elk geval nog geen zinnig woord over te zeggen omdat het nog niet werkt zoals aangeprezen wordt. De tijd zal het leren. Dit is een gok, een berekende weliswaar, maar er zijn teveel parameters om nu een uitspraak te kunnen doen.
Het zegt precies wat t is. met dynamisch op onbalans inkoop (handel kan ik t nog niet echt noemen) dus nul draaien.

Ook mee eens dat als je dat deed als voorheen: volledig leunen op grid als batterij dmv salderen en zonder terugleverkosten je op t zelfde uitkomt. Dus voor dit jaar calculeer ik idd een negatief rendement tov mijn eerdere modelcontract in. Dan is op t zelfde uitkomen met batterij eigenlijk dus verlies. Maar volgend jaar zijn de rollen omgedraaid en betaald iedereen zonder batterij sowieso meer. En dan zal de batterij van balans zeer waarschijnlijk niet meer tegen huidige prijs verkocht worden. Dus korting vs termijn van winstverwachting is lastig maar je moet soms even een stap nemen.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:18
Get!em schreef op zondag 19 april 2026 @ 17:27:
[...]

Ik heb er nu 6 maanden op zitten, waaronder heel de winter.
Als ik alles doorreken kwa prognose huisverbruik en opwek, dan moet ik volgens mij wegkomen met de voorschotten die ik nu betaal, t.w. 49 euro per maand.
(1940 vrijstaand (L), druk gezinsverbruik, thuiswerken, bedrijf aan huis, geen gas)
Als de BSP registratie rond komt dan moet het nog verder naar me toe komen hoop ik.
RTE 85-87.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h2NR91wkyF93O0gy-1bD96SdJ9I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TPF12hnGeBUQGOzxReEPsx6x.png?f=fotoalbum_large
Dit vertaalt zich in ca 460 euro stroomkosten.
EB € 282,75
2ct opslag € 78,42
BTW € 17,05

Daar moeten nog in verrekend worden leverkosten, vastrecht, belastingaftrek en voorschotten.
Dan zou de teller op ca 180 euro betalen uitkomen. Dus dan heb ik nog 2.5 maand de tijd om 180-49=131 aan netto teruglever opbrengsten te hebben. Dat moet toch gewoon haalbaar zijn...?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:59
ibak schreef op zondag 19 april 2026 @ 18:02:
[...]

Paar woorden:
-Opzet prachtig
-Basis laden pv en goedkope winterinkoop gaan mooi.
- handel is nog aan optimaliseren toe ,principe werkt maar daar moeten we het niet van hebben..
Al helpt het al zeker.
- aFRR inkomsten: we zitten op het uitgezette pad vlak voor doel.
Geen spijt van
Best met je eens :)

Vergeet niet te vertellen, de verliezen en continue verbruik van de Deye / accu.
De Deye doet zo'n 100 watt continue, conversie verlies tot 20% is wel eens op het forum gemeld.

Ook positief hier.

Ik had gehoopt vandaag de 100% te raken, echter op 90% begon de accu te dumpen.
Ik was de hele dag weg, en eenmaal thuis de EV er aan gehangen, ik heb nog 45 kWh nodig om te laden.

@iedereen. Kan het ook zijn, omdat mijn accu nog niet goed is gecalibreerd, dat deze eerder begint met export dan nodig zou kunnen zijn?

[ Voor 28% gewijzigd door blue eyes op 19-04-2026 19:17 ]

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:56

The Legend

*Plop*

paQ schreef op zondag 19 april 2026 @ 18:50:
[...]

Ik heb er nu 6 maanden op zitten, waaronder heel de winter.
Als ik alles doorreken kwa prognose huisverbruik en opwek, dan moet ik volgens mij wegkomen met de voorschotten die ik nu betaal, t.w. 49 euro per maand.
(1940 vrijstaand (L), druk gezinsverbruik, thuiswerken, bedrijf aan huis, geen gas)
Als de BSP registratie rond komt dan moet het nog verder naar me toe komen hoop ik.
RTE 85-87.
[Afbeelding]
Dit vertaalt zich in ca 460 euro stroomkosten.
EB € 282,75
2ct opslag € 78,42
BTW € 17,05

Daar moeten nog in verrekend worden leverkosten, vastrecht, belastingaftrek en voorschotten.
Dan zou de teller op ca 180 euro betalen uitkomen. Dus dan heb ik nog 2.5 maand de tijd om 180-49=131 aan netto teruglever opbrengsten te hebben. Dat moet toch gewoon haalbaar zijn...?
Ik vind het nog wel lastig om te varen op dat BE dashboard. Je moet er niet vanuit gaan dat het BS deel daar al bij in zit. Ik zit op iets van 600 euro stroomkosten dit jaar bij BS. Vervolgens heb ik 151 euro kale stroomkosten en 129 euro aan stroomopbrengsten op het BE dashboard. Hoe weten jullie dan wat dat onderaan de streep betekent?

Ik ben toch malle pietje niet!

• paQ
The Legend schreef op zondag 19 april 2026 @ 20:04:
[...]

Ik vind het nog wel lastig om te varen op dat BE dashboard. Je moet er niet vanuit gaan dat het BS deel daar al bij in zit. Ik zit op iets van 600 euro stroomkosten dit jaar bij BS. Vervolgens heb ik 151 euro kale stroomkosten en 129 euro aan stroomopbrengsten op het BE dashboard. Hoe weten jullie dan wat dat onderaan de streep betekent?
Ik schrijf het net uit :+

Je moet kijken hoeveel kWh import je hebt
dat vermenigvuldig je met 0,0165 (opslag ex BTW)
en ook x 0,917 (EB ex BTW)
die twee tel je op bij die 151 euro, en daarover doe je BTW. Dat zijn je all in importkosten aan stroom.

Dat doe je ook bij opbrengsten, maar daar moet je de opslag eraf halen.

Het resultaat zijn je netto stroomkosten.
Daar komt nog bij:
leveringskosten
vastrecht

en daar gaat weer af
heffingskorting
voorschotten

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:23

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Weer een stapje verder met de pv :)
De strings zitten sinds 17u op de Deye (12x 385Wp op Z/W en 12x 270Wp op N/O), het werkte direct.
Ik gebruik de data van Solarman om naar Pvoutput te uploaden middels een 'Restful command' in HA.
Op Pvo had ik een installatie met 1 omvormer en 2 strings in ruste, die herleeft nu weer.
Van de 2 strings upload ik dc power en dc voltage, net als destijds met de SMA.
HA verzorgde al een Hoymiles HM700-2t upload met 2 strings, handig want die kon ik kopiëren en aanpassen.

Bij de 2 SMA omvormers hangt een extra kastje waarmee ik de strings kan omschakelen tussen SMA en Deye.
Wel geinig dat het in die vorm kan en het is een beveiliging wat met 20m lengte in o.a. de tuin welkom is.
Ik kon niet de bestaande SMA systemen op Pvo gebruiken omdat het 2 omvormers betreft met elk een eigen ac uitgang terwijl de Deye er maar 1 heeft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Jp281mKvvv4aS-w2vc_ysUTCkw=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jV2iPPFsAZ4IsoHSFeDiJHSF.jpg?f=fotoalbum_medium

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren, 7-4-2026 48,2kWh Balans Energie

• E-Transitie
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 22:25

E-Transitie

Pijnacker

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/todogWAou9Skwe0eAxhD-SXesKM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JpxQwR2Odft9YwMP5nSeqmYy.jpg?f=fotoalbum_large

Soc op 100% geweest, maar daarna in één ruk aan het dumpen tegen niet echt bijzondere prijzen. Maar wel blij mee omdat het morgen weer een zonnige dag wordt.

15600 Wp Canadian Solar aangesloten op Deye 12 kW omvormer. 48,2 kWh LFP batterij van Balans Energie.

• The Legend

The Legend

*Plop*

paQ schreef op zondag 19 april 2026 @ 20:10:
[...]

Ik schrijf het net uit :+

Je moet kijken hoeveel kWh import je hebt
dat vermenigvuldig je met 0,0165 (opslag ex BTW)
en ook x 0,917 (EB ex BTW)
die twee tel je op bij die 151 euro, en daarover doe je BTW. Dat zijn je all in importkosten aan stroom.

Dat doe je ook bij opbrengsten, maar daar moet je de opslag eraf halen.

Het resultaat zijn je netto stroomkosten.
Daar komt nog bij:
leveringskosten
vastrecht

en daar gaat weer af
heffingskorting
voorschotten
Ja dat zijn dan de netto BE stroomkosten. Maar we rekenen af bij BS. Hoe heb je dat deel meegenomen dan?

• paQ
The Legend schreef op zondag 19 april 2026 @ 21:22:
[...]

Ja dat zijn dan de netto BE stroomkosten. Maar we rekenen af bij BS. Hoe heb je dat deel meegenomen dan?
Nou, als je dat narekent voor jezelf, inkoop, verkoop, dan heb je een resultaat.
Dat resultaat verreken je per maand met je balansstroom overzicht en dat is hoe de vlag erbij hangt :)
(en dan moeten nog steeds je voorschotten eraf volgens mij)

Nee dat is niet juist.
Je hoeft alleen nog maar de heffingen, leveringskosten, korting en voorschotten te verrekenen.

Ik sta momenteel op iets van 700 euro bijbetalen (nov ingestapt). Klinkt superlelijk, is het ook :P maar nu komen er ca 5 maanden aan met alleen maar opbrengsten als het goed is die dat gaan nivelleren.
Persoonlijk vind ik het hele verwarrende dat BE (en menig tweaker hier eveneens) alles benadert met kale stroomprijzen. Voor een leverancier kan ik me dat prima voorstellen, want dat is relevant voor hen. Wij als consument betalen ook EB, een klein deel opslag, en BTW.
Dus 24 euro aan 'voordeel' op een goeie dag behaald 2 jan bijv, daar moest dan ook nog even 91x 11 cent energiebelasting af, en 91 x 2 cent opslag en de BTW over dat kale tarief. Dan blijft er ineens nog maar 2 euro over ;)
Wat trouwens nog best lekker was voor een dag met een max van iets van 2.5 graden hier d:)b
Dat plaatst dit soort gegevens ook veel beter in perspectief:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ougUQtLM840va_JejDbcjybaiTI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hMwW3mhw3wcFQ6q3hsnGsniG.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 46% gewijzigd door paQ op 19-04-2026 22:39 ]

• The Legend

The Legend

*Plop*

paQ schreef op zondag 19 april 2026 @ 21:30:
[...]

Nou, als je dat narekent voor jezelf, inkoop, verkoop, dan heb je een resultaat.
Dat resultaat verreken je per maand met je balansstroom overzicht en dat is hoe de vlag erbij hangt :)
(en dan moeten nog steeds je voorschotten eraf volgens mij)

Nee dat is niet juist.
Je hoeft alleen nog maar de heffingen, leveringskosten, korting en voorschotten te verrekenen.

Ik sta momenteel op iets van 700 euro bijbetalen (nov ingestapt). Klinkt superlelijk, is het ook :P maar nu komen er ca 5 maanden aan met alleen maar opbrengsten als het goed is die dat gaan nivelleren.
Persoonlijk vind ik het hele verwarrende dat BE (en menig tweaker hier eveneens) alles benadert met kale stroomprijzen. Voor een leverancier kan ik me dat prima voorstellen, want dat is relevant voor hen. Wij als consument betalen ook EB, een klein deel opslag, en BTW.
Dus 27 euro aan 'voordeel' op een goeie dag behaald 2 jan bijv, daar moest dan ook nog even 91x 11 cent energiebelasting af, en 91 x 2 cent opslag en de BTW over dat kale tarief. Dan blijft er ineens nog maar 2 euro over ;)
Wat trouwens nog best lekker was voor een dag met een max van iets van 2.5 graden hier d:)b
Dat plaatst dit soort gegevens ook veel beter in perspectief:
[Afbeelding]
Maar wat verreken je dan precies met wat? :) Ik vind het ook behoorlijk verwarrend dat het BE het heeft over stroomkosten die worden verrekend met opbrengsten, terwijl je zou denken dat de BE stroomkosten eerst worden verrekend met de BS stroomkosten.

• paQ
The Legend schreef op zondag 19 april 2026 @ 22:22:
[...]

Maar wat verreken je dan precies met wat? :) Ik vind het ook behoorlijk verwarrend dat het BE het heeft over stroomkosten die worden verrekend met opbrengsten, terwijl je zou denken dat de BE stroomkosten eerst worden verrekend met de BS stroomkosten.
BE dashboard geeft de stroomprijzen weer.
Rees verrekend met Balans stroom, alleen die zijn kaal. Dat is het eigenlijk.

Als je er een all in tarief uit berekend, dan blijven er aan de leverantie-kant nog dingen over, zoals bij elke leverancier.
BE rekent iets van 6.70 aan leveringskosten als ik me niet vergis.
Dan krijg je het vastrecht.

Daarna haal je de belastingvermindering er weer af, en ook het reeds betaalde voorschot.

Ik kan het niet anders uitleggen.

• The Legend

The Legend

*Plop*

paQ schreef op zondag 19 april 2026 @ 22:35:
[...]

BE dashboard geeft de stroomprijzen weer.
Rees verrekend met Balans stroom, alleen die zijn kaal. Dat is het eigenlijk.
Hier zit mijn probleem. Waaruit blijkt dat de BE kostprijs is verrekend met de BS kostprijs? Ik zie alleen maar een gerealiseerde onbalanskostprijs. Dan moet er dus nog een verrekening plaatsvinden naar mijn idee.

[ Voor 15% gewijzigd door The Legend op 19-04-2026 22:55 ]

• paQ
The Legend schreef op zondag 19 april 2026 @ 22:53:
[...]

Hier zit mijn probleem. Waaruit blijkt dat de BE kostprijs is verrekend met de BS kostprijs? Ik zie alleen maar een gerealiseerde onbalanskostprijs. Dan moet er dus nog een verrekening plaatsvinden naar mijn idee.
Omdat als je het narekent, het nagenoeg precies klopt :+
En nagenoeg, omdat er in elke maand wel een dag ontbreekt, of dat het BE dashboard een dag achterloopt op het stroomportaal.

Ik zie alleen het aspect opslag niet terug bij balansstroom. Ja naja, bijna een halve cent.
BE zou bijna 2 cent incl BTW rekenen. Maar als ik die dus er uit haal, dan klopt de verrekening gewoon.

Pagina: 1 ... 106 107 Laatste