Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 107 ... 158 Laatste
Acties:
  • 531.776 views

• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22:52
Ik heb het niet bijgehouden. Maar ik heb het beetje het gevoel dat op werkdagen dat de prijzen volatieler zijn en daardoor ook vaak lager liggen dan day ahead. Vaak op -0.5 tot -6 cent in de middag.

Op zondag wanneer day ahead op 0 cent ligt, liggen de prijzen hoger dan day ahead. Dus op zondag kan ik niet betrouwbaar gokken op lage onbalans prijzen aan de hand van goedkope day ahead prijzen.

• KoningSlakkie
EVCC staat nu ook op. 40%-45% home priority omdat er vanaf 50% al onnodig wordt geëxporteerd.

Helaas betekent dat als de auto overdag weg is van huis en ik kom ‘s avonds thuis dan is mijn solar energie alweer geëxporteerd.

• Sportmind
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 16-08 16:02
Puppetmaster schreef op zondag 19 april 2026 @ 11:39:
[...]

Dat geeft de burger moed. :)
Staat die van jou op de standaard piep of op de “low noise “ instelling dat hij 21 kHz (oid) doet?
Ik heb niets aangepast, dus ik denk standaard piep. Net lag de kat weer in de garage te snurken.

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Balans energie 48,2 kWh thuisaccu

• Sportmind
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 16-08 16:02
Wolly schreef op zondag 19 april 2026 @ 11:55:
Over het koellichaam blazen lijkt mij effectiever, dat doe je immers bij cpu’s ook?

Dus van onderen af.
Als je lucht van boven af aanzuigt moet het sowieso van de onderkant komen als je 3D print netjes aansluit op de behuizing van de Deye. Ik denk dat het minder goed is om direct op de Deye ventilatoren andere ventilatoren te laten blazen. Als je de eigen ventilatoren op een directe manier op de Deye ventilatoren laat blazen beïnvloeden ze denk ik het toerental of kracht van de motor. Dat effect zal waarschijnlijk minder zijn als je van bovenaf lucht afvoert omdat daar meer volume en dus flexibiliteit zit (onderdruk/overdruk). Ik kan dit eens een collega vragen, die zit in de stromingsleer.

Mijn idee van de ventilatoren was om wanneer de Deye in ruststand staat (dus passieve koeling) je de temperatuur van de koellichamen lager kan krijgen en daarmee wat meer buffer. Heb niet zozeer last van het geluid, maar vindt het wel interessant om te proberen.

[ Voor 18% gewijzigd door Sportmind op 19-04-2026 15:46 ]

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Balans energie 48,2 kWh thuisaccu

• InflatableMouse
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-08 15:51
Enorm topic om door te worstelen, ongeveer 30 pagina's per week zeg.

Ik heb me ingeschreven want de deal klinkt bijna (bijna ...) te goed om waar te zijn.

In een paar woorden van de mensen die al een batterij hebben van/met Balans Energie: wat is in een paar woorden jullie ervaring inmiddels?

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

InflatableMouse schreef op zondag 19 april 2026 @ 16:39:

Ik heb me ingeschreven want de deal klinkt bijna (bijna ...) te goed om waar te zijn.

In een paar woorden van de mensen die al een batterij hebben van/met Balans Energie: wat is in een paar woorden jullie ervaring inmiddels?
Zelfs tegen huidige suboptimale handel is hier met full electric huis incl EV een (verwachte) rekening van nul of zelfs geld toe krijgen. En dat in 1,5 maand tijd met ook nog warmtepomp gebruik.

Het leunt nu echter wel erg op dagen met gelukjes.

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

425 pagina's. In een paar woorden.

Laat ik beginnen. Okee, woorden op.

Maar even serieus, lees de laatste 20 ofzo pagina's en stel je vragen? Dit is wel heel makkelijk. En maakt het uit? Je hebt de keuze al gemaakt?

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

• xxander968
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15-08 00:25
Get!em schreef op zondag 19 april 2026 @ 17:27:
[...]

Zelfs tegen huidige suboptimale handel is hier met full electric huis incl EV een (verwachte) rekening van nul of zelfs geld toe krijgen. En dat in 1,5 maand tijd met ook nog warmtepomp gebruik.

Maar dat zegt precies niks. Als je redelijke zonopwek hebt is het niet zo moeilijk om in april geld terug te krijgen. Vorig jaar april heb ik bij Tibber over april 65 euro teruggekregen met ev en full electric huis. Mijn jaarverbruik is ca 8000 kwh en opwek ca 6500 kwh per jaar. Maar zelfs binnen die cijfers kun je nog een heel ander verbruikprofiel met bijbehorende afrekening hebben. Vorig jaar betaalde ik 211 euro voor 1 jaar elektra. Ik ben erg sceptisch of ik de accu terug ga verdienen in de ‘2 tot 5 jaar’ die balans opgeeft. Maar daar is nu in elk geval nog geen zinnig woord over te zeggen omdat het nog niet werkt zoals aangeprezen wordt. De tijd zal het leren. Dit is een gok, een berekende weliswaar, maar er zijn teveel parameters om nu een uitspraak te kunnen doen.

7,2kwp PV, 48kwh Balans Energie, EV6, Vaillant VWS63/2 warmtepomp met grondlus, gasloos sinds 2008

• ibak
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 23:06

Paar woorden:
-Opzet prachtig
-Basis laden pv en goedkope winterinkoop gaan mooi.
- handel is nog aan optimaliseren toe ,principe werkt maar daar moeten we het niet van hebben..
Al helpt het al zeker.
- aFRR inkomsten: we zitten op het uitgezette pad vlak voor doel.
Geen spijt van

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

xxander968 schreef op zondag 19 april 2026 @ 17:47:
[...]

Maar dat zegt precies niks. Als je redelijke zonopwek hebt is het niet zo moeilijk om in april geld terug te krijgen. Vorig jaar april heb ik bij Tibber over april 65 euro teruggekregen met ev en full electric huis. Mijn jaarverbruik is ca 8000 kwh en opwek ca 6500 kwh per jaar. Maar zelfs binnen die cijfers kun je nog een heel ander verbruikprofiel met bijbehorende afrekening hebben. Vorig jaar betaalde ik 211 euro voor 1 jaar elektra. Ik ben erg sceptisch of ik de accu terug ga verdienen in de ‘2 tot 5 jaar’ die balans opgeeft. Maar daar is nu in elk geval nog geen zinnig woord over te zeggen omdat het nog niet werkt zoals aangeprezen wordt. De tijd zal het leren. Dit is een gok, een berekende weliswaar, maar er zijn teveel parameters om nu een uitspraak te kunnen doen.
Het zegt precies wat t is. met dynamisch op onbalans inkoop (handel kan ik t nog niet echt noemen) dus nul draaien.

Ook mee eens dat als je dat deed als voorheen: volledig leunen op grid als batterij dmv salderen en zonder terugleverkosten je op t zelfde uitkomt. Dus voor dit jaar calculeer ik idd een negatief rendement tov mijn eerdere modelcontract in. Dan is op t zelfde uitkomen met batterij eigenlijk dus verlies. Maar volgend jaar zijn de rollen omgedraaid en betaald iedereen zonder batterij sowieso meer. En dan zal de batterij van balans zeer waarschijnlijk niet meer tegen huidige prijs verkocht worden. Dus korting vs termijn van winstverwachting is lastig maar je moet soms even een stap nemen.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02:52
Get!em schreef op zondag 19 april 2026 @ 17:27:
[...]

Ik heb er nu 6 maanden op zitten, waaronder heel de winter.
Als ik alles doorreken kwa prognose huisverbruik en opwek, dan moet ik volgens mij wegkomen met de voorschotten die ik nu betaal, t.w. 49 euro per maand.
(1940 vrijstaand (L), druk gezinsverbruik, thuiswerken, bedrijf aan huis, geen gas)
Als de BSP registratie rond komt dan moet het nog verder naar me toe komen hoop ik.
RTE 85-87.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h2NR91wkyF93O0gy-1bD96SdJ9I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TPF12hnGeBUQGOzxReEPsx6x.png?f=fotoalbum_large
Dit vertaalt zich in ca 460 euro stroomkosten.
EB € 282,75
2ct opslag € 78,42
BTW € 17,05

Daar moeten nog in verrekend worden leverkosten, vastrecht, belastingaftrek en voorschotten.
Dan zou de teller op ca 180 euro betalen uitkomen. Dus dan heb ik nog 2.5 maand de tijd om 180-49=131 aan netto teruglever opbrengsten te hebben. Dat moet toch gewoon haalbaar zijn...?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:31
ibak schreef op zondag 19 april 2026 @ 18:02:
[...]

Paar woorden:
-Opzet prachtig
-Basis laden pv en goedkope winterinkoop gaan mooi.
- handel is nog aan optimaliseren toe ,principe werkt maar daar moeten we het niet van hebben..
Al helpt het al zeker.
- aFRR inkomsten: we zitten op het uitgezette pad vlak voor doel.
Geen spijt van
Best met je eens :)

Vergeet niet te vertellen, de verliezen en continue verbruik van de Deye / accu.
De Deye doet zo'n 100 watt continue, conversie verlies tot 20% is wel eens op het forum gemeld.

Ook positief hier.

Ik had gehoopt vandaag de 100% te raken, echter op 90% begon de accu te dumpen.
Ik was de hele dag weg, en eenmaal thuis de EV er aan gehangen, ik heb nog 45 kWh nodig om te laden.

@iedereen. Kan het ook zijn, omdat mijn accu nog niet goed is gecalibreerd, dat deze eerder begint met export dan nodig zou kunnen zijn?

[ Voor 28% gewijzigd door blue eyes op 19-04-2026 19:17 ]

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:25

The Legend

*Plop*

paQ schreef op zondag 19 april 2026 @ 18:50:
[...]

Ik heb er nu 6 maanden op zitten, waaronder heel de winter.
Als ik alles doorreken kwa prognose huisverbruik en opwek, dan moet ik volgens mij wegkomen met de voorschotten die ik nu betaal, t.w. 49 euro per maand.
(1940 vrijstaand (L), druk gezinsverbruik, thuiswerken, bedrijf aan huis, geen gas)
Als de BSP registratie rond komt dan moet het nog verder naar me toe komen hoop ik.
RTE 85-87.
[Afbeelding]
Dit vertaalt zich in ca 460 euro stroomkosten.
EB € 282,75
2ct opslag € 78,42
BTW € 17,05

Daar moeten nog in verrekend worden leverkosten, vastrecht, belastingaftrek en voorschotten.
Dan zou de teller op ca 180 euro betalen uitkomen. Dus dan heb ik nog 2.5 maand de tijd om 180-49=131 aan netto teruglever opbrengsten te hebben. Dat moet toch gewoon haalbaar zijn...?
Ik vind het nog wel lastig om te varen op dat BE dashboard. Je moet er niet vanuit gaan dat het BS deel daar al bij in zit. Ik zit op iets van 600 euro stroomkosten dit jaar bij BS. Vervolgens heb ik 151 euro kale stroomkosten en 129 euro aan stroomopbrengsten op het BE dashboard. Hoe weten jullie dan wat dat onderaan de streep betekent?

Ik ben toch malle pietje niet!

• paQ
The Legend schreef op zondag 19 april 2026 @ 20:04:
[...]

Ik vind het nog wel lastig om te varen op dat BE dashboard. Je moet er niet vanuit gaan dat het BS deel daar al bij in zit. Ik zit op iets van 600 euro stroomkosten dit jaar bij BS. Vervolgens heb ik 151 euro kale stroomkosten en 129 euro aan stroomopbrengsten op het BE dashboard. Hoe weten jullie dan wat dat onderaan de streep betekent?
Ik schrijf het net uit :+

Je moet kijken hoeveel kWh import je hebt
dat vermenigvuldig je met 0,0165 (opslag ex BTW)
en ook x 0,917 (EB ex BTW)
die twee tel je op bij die 151 euro, en daarover doe je BTW. Dat zijn je all in importkosten aan stroom.

Dat doe je ook bij opbrengsten, maar daar moet je de opslag eraf halen.

Het resultaat zijn je netto stroomkosten.
Daar komt nog bij:
leveringskosten
vastrecht

en daar gaat weer af
heffingskorting
voorschotten

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:25

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Weer een stapje verder met de pv :)
De strings zitten sinds 17u op de Deye (12x 385Wp op Z/W en 12x 270Wp op N/O), het werkte direct.
Ik gebruik de data van Solarman om naar Pvoutput te uploaden middels een 'Restful command' in HA.
Op Pvo had ik een installatie met 1 omvormer en 2 strings in ruste, die herleeft nu weer.
Van de 2 strings upload ik dc power en dc voltage, net als destijds met de SMA.
HA verzorgde al een Hoymiles HM700-2t upload met 2 strings, handig want die kon ik kopiëren en aanpassen.

Bij de 2 SMA omvormers hangt een extra kastje waarmee ik de strings kan omschakelen tussen SMA en Deye.
Wel geinig dat het in die vorm kan en het is een beveiliging wat met 20m lengte in o.a. de tuin welkom is.
Ik kon niet de bestaande SMA systemen op Pvo gebruiken omdat het 2 omvormers betreft met elk een eigen ac uitgang terwijl de Deye er maar 1 heeft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Jp281mKvvv4aS-w2vc_ysUTCkw=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jV2iPPFsAZ4IsoHSFeDiJHSF.jpg?f=fotoalbum_medium

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual

• E-Transitie
  • Registratie: November 2025
  • Niet online

E-Transitie

Pijnacker

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/todogWAou9Skwe0eAxhD-SXesKM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JpxQwR2Odft9YwMP5nSeqmYy.jpg?f=fotoalbum_large

Soc op 100% geweest, maar daarna in één ruk aan het dumpen tegen niet echt bijzondere prijzen. Maar wel blij mee omdat het morgen weer een zonnige dag wordt.

15600 Wp Canadian Solar aangesloten op Deye 12 kW omvormer. 48,2 kWh LFP batterij van Balans Energie.

• The Legend

The Legend

*Plop*

paQ schreef op zondag 19 april 2026 @ 20:10:
[...]

Ik schrijf het net uit :+

Je moet kijken hoeveel kWh import je hebt
dat vermenigvuldig je met 0,0165 (opslag ex BTW)
en ook x 0,917 (EB ex BTW)
die twee tel je op bij die 151 euro, en daarover doe je BTW. Dat zijn je all in importkosten aan stroom.

Dat doe je ook bij opbrengsten, maar daar moet je de opslag eraf halen.

Het resultaat zijn je netto stroomkosten.
Daar komt nog bij:
leveringskosten
vastrecht

en daar gaat weer af
heffingskorting
voorschotten
Ja dat zijn dan de netto BE stroomkosten. Maar we rekenen af bij BS. Hoe heb je dat deel meegenomen dan?

• paQ
The Legend schreef op zondag 19 april 2026 @ 21:22:
[...]

Ja dat zijn dan de netto BE stroomkosten. Maar we rekenen af bij BS. Hoe heb je dat deel meegenomen dan?
Nou, als je dat narekent voor jezelf, inkoop, verkoop, dan heb je een resultaat.
Dat resultaat verreken je per maand met je balansstroom overzicht en dat is hoe de vlag erbij hangt :)
(en dan moeten nog steeds je voorschotten eraf volgens mij)

Nee dat is niet juist.
Je hoeft alleen nog maar de heffingen, leveringskosten, korting en voorschotten te verrekenen.

Ik sta momenteel op iets van 700 euro bijbetalen (nov ingestapt). Klinkt superlelijk, is het ook :P maar nu komen er ca 5 maanden aan met alleen maar opbrengsten als het goed is die dat gaan nivelleren.
Persoonlijk vind ik het hele verwarrende dat BE (en menig tweaker hier eveneens) alles benadert met kale stroomprijzen. Voor een leverancier kan ik me dat prima voorstellen, want dat is relevant voor hen. Wij als consument betalen ook EB, een klein deel opslag, en BTW.
Dus 24 euro aan 'voordeel' op een goeie dag behaald 2 jan bijv, daar moest dan ook nog even 91x 11 cent energiebelasting af, en 91 x 2 cent opslag en de BTW over dat kale tarief. Dan blijft er ineens nog maar 2 euro over ;)
Wat trouwens nog best lekker was voor een dag met een max van iets van 2.5 graden hier d:)b
Dat plaatst dit soort gegevens ook veel beter in perspectief:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ougUQtLM840va_JejDbcjybaiTI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hMwW3mhw3wcFQ6q3hsnGsniG.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 46% gewijzigd door paQ op 19-04-2026 22:39 ]

• The Legend

The Legend

*Plop*

paQ schreef op zondag 19 april 2026 @ 21:30:
[...]

Nou, als je dat narekent voor jezelf, inkoop, verkoop, dan heb je een resultaat.
Dat resultaat verreken je per maand met je balansstroom overzicht en dat is hoe de vlag erbij hangt :)
(en dan moeten nog steeds je voorschotten eraf volgens mij)

Nee dat is niet juist.
Je hoeft alleen nog maar de heffingen, leveringskosten, korting en voorschotten te verrekenen.

Ik sta momenteel op iets van 700 euro bijbetalen (nov ingestapt). Klinkt superlelijk, is het ook :P maar nu komen er ca 5 maanden aan met alleen maar opbrengsten als het goed is die dat gaan nivelleren.
Persoonlijk vind ik het hele verwarrende dat BE (en menig tweaker hier eveneens) alles benadert met kale stroomprijzen. Voor een leverancier kan ik me dat prima voorstellen, want dat is relevant voor hen. Wij als consument betalen ook EB, een klein deel opslag, en BTW.
Dus 27 euro aan 'voordeel' op een goeie dag behaald 2 jan bijv, daar moest dan ook nog even 91x 11 cent energiebelasting af, en 91 x 2 cent opslag en de BTW over dat kale tarief. Dan blijft er ineens nog maar 2 euro over ;)
Wat trouwens nog best lekker was voor een dag met een max van iets van 2.5 graden hier d:)b
Dat plaatst dit soort gegevens ook veel beter in perspectief:
[Afbeelding]
Maar wat verreken je dan precies met wat? :) Ik vind het ook behoorlijk verwarrend dat het BE het heeft over stroomkosten die worden verrekend met opbrengsten, terwijl je zou denken dat de BE stroomkosten eerst worden verrekend met de BS stroomkosten.

• paQ
The Legend schreef op zondag 19 april 2026 @ 22:22:
[...]

Maar wat verreken je dan precies met wat? :) Ik vind het ook behoorlijk verwarrend dat het BE het heeft over stroomkosten die worden verrekend met opbrengsten, terwijl je zou denken dat de BE stroomkosten eerst worden verrekend met de BS stroomkosten.
BE dashboard geeft de stroomprijzen weer.
Rees verrekend met Balans stroom, alleen die zijn kaal. Dat is het eigenlijk.

Als je er een all in tarief uit berekend, dan blijven er aan de leverantie-kant nog dingen over, zoals bij elke leverancier.
BE rekent iets van 6.70 aan leveringskosten als ik me niet vergis.
Dan krijg je het vastrecht.

Daarna haal je de belastingvermindering er weer af, en ook het reeds betaalde voorschot.

Ik kan het niet anders uitleggen.

• The Legend

The Legend

*Plop*

paQ schreef op zondag 19 april 2026 @ 22:35:
[...]

BE dashboard geeft de stroomprijzen weer.
Rees verrekend met Balans stroom, alleen die zijn kaal. Dat is het eigenlijk.
Hier zit mijn probleem. Waaruit blijkt dat de BE kostprijs is verrekend met de BS kostprijs? Ik zie alleen maar een gerealiseerde onbalanskostprijs. Dan moet er dus nog een verrekening plaatsvinden naar mijn idee.

[ Voor 15% gewijzigd door The Legend op 19-04-2026 22:55 ]

• paQ
The Legend schreef op zondag 19 april 2026 @ 22:53:
[...]

Hier zit mijn probleem. Waaruit blijkt dat de BE kostprijs is verrekend met de BS kostprijs? Ik zie alleen maar een gerealiseerde onbalanskostprijs. Dan moet er dus nog een verrekening plaatsvinden naar mijn idee.
Omdat als je het narekent, het nagenoeg precies klopt :+
En nagenoeg, omdat er in elke maand wel een dag ontbreekt, of dat het BE dashboard een dag achterloopt op het stroomportaal.

Ik zie alleen het aspect opslag niet terug bij balansstroom. Ja naja, bijna een halve cent.
BE zou bijna 2 cent incl BTW rekenen. Maar als ik die dus er uit haal, dan klopt de verrekening gewoon.

• ibak
paQ schreef op zondag 19 april 2026 @ 23:31:
[...]

Omdat als je het narekent, het nagenoeg precies klopt :+
En nagenoeg, omdat er in elke maand wel een dag ontbreekt, of dat het BE dashboard een dag achterloopt op het stroomportaal.

Ik zie alleen het aspect opslag niet terug bij balansstroom. Ja naja, bijna een halve cent.
BE zou bijna 2 cent incl BTW rekenen. Maar als ik die dus er uit haal, dan klopt de verrekening gewoon.
Don heeft toch gezegd dat ze de opslag nog niet deden om de klanten tegemoet te komen?
Is dat wat je ziet?

• paQ
ibak schreef op maandag 20 april 2026 @ 07:46:
[...]

Don heeft toch gezegd dat ze de opslag nog niet deden om de klanten tegemoet te komen?
Is dat wat je ziet?
Daar lijkt het idd op uit te komen ja.
Dus 0,005 van balansstroom en 0,015 tegemoetkoming balansenergie.

[ Voor 11% gewijzigd door paQ op 20-04-2026 07:51 ]

• The Legend

The Legend

*Plop*

ibak schreef op maandag 20 april 2026 @ 07:46:
[...]

Is dat wat je ziet?
Nee dat ging toch alleen over de verdeling van ‘de opbrengsten’? Ipv 70/30 0/100.

• ibak
The Legend schreef op maandag 20 april 2026 @ 08:13:
[...]

Nee dat ging toch alleen over de verdeling van ‘de opbrengsten’? Ipv 70/30 0/100.
De geste is omdat aFRR langer duurt.
Die inkomsten daarvan zijn 30% voor ons en waar jij naar verwijst.
Dat is er nog niet dus daar is geen tegemoetkoming uit te halen.
Ik had de tegemoetkoming niet zo nodig gevonden want we kenden de risico's immers.
Maar het betekend wel dat ze aan de klanten denken..

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16-08 16:47
Even als check, hoe zijn de resultaten bij jullie de afgelopen 7 dagen. Ik kom gemiddeld uit op 1,12euro.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zfNUp0cnzIw3kOCeIVohlAqK-ps=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/df0VrsZNKQvAmQZdTMPdCyVs.png?f=user_large

Gemiddelde van de maand zit op 3,87euro door de uitschieter op 6-apr.

Was benieuwd hoe dit er bij anderen uitziet.

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• bart997
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 24-07 16:32
Source90 schreef op zondag 19 april 2026 @ 11:08:
Zijn er eigenlijk ook opties om koude lucht van onder in de Deye te blazen?

Ik heb slechts 13cm diepte bovenop, vanwege garagedeur rails. Boven de Deye wel bijna een meter hoogte vrij voor ventilatie (als de deur gesloten is). Met een beetje herorganiseren en de EMS verplaatsen, heb ik onder de Deye wel genoeg ruimte.

Of ik moet een heel compacte ventilator behuizing vinden die 5mm aan weerszijde van de ventilator is. :9B
[Afbeelding][Afbeelding]
Ja die zijn er, zie mijn setup.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3oVWLS6HNcfsZxlxIyAhbOa2EUg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/47BhAOhbVwzgx5JZ5R0nTNtn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r_QhN-Zf_Ekp3sPTIDDx6RQtynw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/blmqCc8bodid4A3eBMMFI8xe.jpg?f=fotoalbum_large

Hiermee houd je de Deye koeler en koelt hij verder af op rustige momenten. Echter ondanks dat de fans later starten, gaan de fans van de Deye wel aan. Het is wel iets verbeterd.

Persoonlijk zou ik graag de roosters onder de Deye verwijderen, want deze beperken en verstoren de flow enorm.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

ecn1985 schreef op maandag 20 april 2026 @ 09:38:
Even als check, hoe zijn de resultaten bij jullie de afgelopen 7 dagen. Ik kom gemiddeld uit op 1,12euro.

[Afbeelding]

Afgelopen week was vooral gedreven door Export. Heb je dus veel PV, heb je meer export, en dus meer opbrengsten. Zie ook de groenere balkjes op de dagen met meer zon.
Handel kun je het nu nog niet noemen (er wordt niet perse voordelig ingekocht en ook niet perse gunstig verkocht), dus de centen daaruit zijn verwaarloosbaar.
Was de handel groter geweest, dan zou je import groter zijn en de export nog groter tov je huisverbruik.

[ Voor 9% gewijzigd door Get!em op 20-04-2026 09:46 ]

• blue eyes
Op uw verzoek:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1s2cqFz5CKm909bwYCw8UAeptGk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Upcs5lCHKDpV7SZJK4mh3KnB.png?f=fotoalbum_large

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

bart997 schreef op maandag 20 april 2026 @ 09:43:
[...]

Persoonlijk zou ik graag de roosters onder de Deye verwijderen, want deze beperken en verstoren de flow enorm.
Die roosters storen mij ook enorm. Ik vermoed zelfs dat een groot deel van de ruis daar ook vandaan komt.

Laat even weten hoe simpel ze zijn weg te halen. Misschien plan ik dat in de komende vakantie wel even in om te doen.

• KoningSlakkie
@ecn1985 En nu het resultaat met een iets meer gemiddeldere solar opstelling :$

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gqjHY4mGtCLMFDTcZAbnELEwWFU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lgcB4qaB077mQuygOwoSHuF0.png?f=fotoalbum_large

en 2026 tot nu toe

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uCiPMPV0pYmDoN8cZrBSzmOAO2c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KAA5lG6mMxwqZPlbPkS7KeXS.png?f=fotoalbum_large

Ik heb tot nu toe extreem veel eigenverbruik kunnen realiseren omdat de auto vrijwel altijd thuis stond. Dat gaat per volgende week veranderen. Dan gaat de thuisaccu pas echt zijn werk moeten doen.

[ Voor 41% gewijzigd door KoningSlakkie op 20-04-2026 09:57 ]

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Hier ook veel PV (14 kW) dus gemiddeld 4 euro per dag in de plus ongeveer afgelopen week Dat is mooi want de 6 april score van -24 euro is hiermee teniet gedaan.

Wel op opvallen dat maart veel beter was, zelfs zonder 6 april.

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21:53
Hier ook niks speciaals... Verbruik zelf vrij veel voor de auto, zwembad en sproeiers in de tuin. Vorige week was de verkoopprijs aan de lage kant, daarvoor nog best aardig. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WoQxvFMDhUEFSAe5MtlflJM__f4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZipWotjEbEszmlZ6xYPld0qz.png?f=fotoalbum_large

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

[Afbeelding]

Wij moeten het nu echt hebben van de uitschieters die er 1 of 2x per maand zijn. Voor de rest wordt er niets verdiend als je de 4 cent kosten (plus eigenlijk nog de omzettingsverliezen ook erbij) meerekent.

• paQ

[Afbeelding]

Ik denk dat het weinig nut heeft absolute getallen met elkaar te gaan vergelijken.
Met name 6/4 gaat grote verschillen bij gebruikers opleveren.
Veel hangt sowieso van verbruik af en formaat accu.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IcC-tQ7UhgahjaT8iqidLJLr2m8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SUvfZZjpKaZGxRQ5LKHtHj1g.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door paQ op 20-04-2026 10:05 ]

• bart997
Get!em schreef op maandag 20 april 2026 @ 09:48:
[...]

Die roosters storen mij ook enorm. Ik vermoed zelfs dat een groot deel van de ruis daar ook vandaan komt.

Laat even weten hoe simpel ze zijn weg te halen. Misschien plan ik dat in de komende vakantie wel even in om te doen.
Inspiratie foto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O3OsnFsSWocyQRxCyEYhcBvF9Sc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VPHPohZZHGypobiU9s41JmlJ.jpg?f=fotoalbum_large

Zelf zou ik voor ventilatoren gaan die recht onder de Deye blazen. Je zou evt nog gekantelde lamellen (stuk of 3) kunnen maken die tussen de muurplaat en koellichamen zitten. Op die manier benut je alle lucht die je erin blaast optimaal en creëer je een werveling op de juiste plek. Idealiter haal je ook het rooster weg aan de bovenzijde.

Daarna natuurlijk niet zeuren om garantie...

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

bart997 schreef op maandag 20 april 2026 @ 09:56:
[...]

Inspiratie foto.

[Afbeelding]

Zelf zou ik voor ventilatoren gaan die recht onder de Deye blazen. Je zou evt nog gekantelde lamellen (stuk of 3) kunnen maken die tussen de muurplaat en koellichamen zitten. Op die manier benut je alle lucht die je erin blaast optimaal en creëer je een werveling op de juiste plek. Idealiter haal je ook het rooster weg aan de bovenzijde.

Daarna natuurlijk niet zeuren om garantie...
Ja, die Deye ventilatoren zitten dus op dezelfde schroeven als die metalen roostertjes. Maakt t al weer wat lastiger.

• KoningSlakkie
paQ schreef op maandag 20 april 2026 @ 09:56:
[...]

Ik denk dat het weinig nut heeft absolute getallen met elkaar te gaan vergelijken.
[Afbeelding]
Mee eens maar het is alsnog leuk om te vergelijken.
Wat mij trouwens direct opvalt is dat bij jou als enige de PV "negatief" wordt weergeven, en nog een paar andere zaken.

• blue eyes
[...]

[Afbeelding]
Jij hebt meer data erin staan (bijv. 2 cent opslag) ? Wat heb ik nu weer gemist :D

• paQ
KoningSlakkie schreef op maandag 20 april 2026 @ 10:03:
[...]

Mee eens maar het is alsnog leuk om te vergelijken.
Wat mij trouwens direct opvalt is dat bij jou als enige de PV "negatief" wordt weergeven, en nog een paar andere zaken.
wut? PV negatief :?

edit:
Oh ja 6 april bedoel je?
Klopt, stond idd (helaas) terug te leveren bij vet negatieve tarieven.... :|

[ Voor 14% gewijzigd door paQ op 20-04-2026 10:09 ]

• Wolly
  • Niet online
Uit jouw plaatje blijkt dat we eigenlijk niet kunnen vergelijken. Je hebt een batterij die 66% groter is en zonnepanelen met >2x mijn Wp.
Qua Totaal zit ik twee tientjes hoger.

Het heeft dus ook veel te maken met hoeveel je verbruikt én wanneer je dat verbruikt.

• blue eyes
KoningSlakkie schreef op maandag 20 april 2026 @ 09:53:
@ecn1985 En nu het resultaat met een iets meer gemiddeldere solar opstelling :$

[Afbeelding]

en 2026 tot nu toe

[Afbeelding]

Ik heb tot nu toe extreem veel eigenverbruik kunnen realiseren omdat de auto vrijwel altijd thuis stond. Dat gaat per volgende week veranderen. Dan gaat de thuisaccu pas echt zijn werk moeten doen.
Voor heel 2026 zit ik op 40 euro positief, volgens de grafiek, gestart op 19 januari.

• blue eyes
Wolly schreef op maandag 20 april 2026 @ 10:06:
[...]

Uit jouw plaatje blijkt dat we eigenlijk niet kunnen vergelijken. Je hebt een batterij die 66% groter is en zonnepanelen met >2 mijn Wp.

Het heeft dus ook veel te maken met hoeveel je verbruikt én wanneer je dat verbruikt.
Ja, wat al werd gezegd, je kan dat idd niet vergelijken. Maar wel inviduele trends zien, etc.
Blijft interessant.
Maar zie wat dagen terug, ik snap ook, niet elke dag :P lol

• paQ
Wolly schreef op maandag 20 april 2026 @ 10:06:
[...]

Uit jouw plaatje blijkt dat we eigenlijk niet kunnen vergelijken. Je hebt een batterij die 66% groter is en zonnepanelen met >2x mijn Wp.

En we zien in dit overzicht geen aantal kWh.
(vermenigvuldigd met opslag en EB)

• KoningSlakkie
Excuses, ik keek te snel.

[ Voor 31% gewijzigd door KoningSlakkie op 20-04-2026 10:26 ]

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 21:16

Jerra

Beunhaas in wording

[...]

Jup haha, die dag nivelleert hier geheel april

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3CKhh1U0MgD5CrXXD1XC1MNjSt0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rHBrHCEsrhGFbPCRwy0VR1kO.png?f=fotoalbum_large

• paQ
KoningSlakkie schreef op maandag 20 april 2026 @ 10:10:
[...]

Excuses, ik keek te snel, het was eigenlijk de EB (wat ook groen is) war negatief was bij de dagen dat je veel had verkocht. Maar je hebt je afbeelding al vervangen zie ik.
beetje aan het prutsen met ontwikkeltools :+

• paQ
Jerra schreef op maandag 20 april 2026 @ 10:10:
[...]

Jup haha, die dag nivelleert hier geheel april

[Afbeelding]
jaloers O+

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

Ik wil deze week mijn aangifte gaan doen, tijd begint ook wel te dringen ;)

Heb nog geen idee hoe en wat ik het moet gaan invullen, gelukkig maar een keer, hierna de KOR in.
Zal nog wel even terugrapporteren wat mijn aanpak is geworden en waarom.

• Wolly
  • Niet online
Jerra schreef op maandag 20 april 2026 @ 10:14:
Ik wil deze week mijn aangifte gaan doen, tijd begint ook wel te dringen ;)

Heb nog geen idee hoe en wat ik het moet gaan invullen, gelukkig maar een keer, hierna de KOR in.
Zal nog wel even terugrapporteren wat mijn aanpak is geworden en waarom.
Eerlijk gezegd is het niet te doen.
Het enige wat je officieel hebt qua voorbelasting zijn de voorschotten die je betaalt, daar staat een BTW bedrag op. Winst heb ik nog niet, ik heb ook geen officieel overzicht waar winst op staat vermeld. Het portaal is in mijn ogen weinig betrouwbaar, zeker omdat deze elk moment gewijzigd wordt en dan weer andere zaken toont.

De verdeling van Prive-Zakelijk is mij ook nog steeds een raadsel, ik denk dat ik voor de verhouding import/export ga.

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

Ja hier liep ik ook al tegen aan, ben er nog niet uitgebreid voor gaan zitten maar telkens als ik het wil redeneren kom ik uit op missende gegevens/inzichten.

Zie bijvoorbeeld @paQ dit weekend nog weer clarificatie geven voer de kosten uit het balans energie portaal en balans stroom, je zou haast een excel sheet moeten bouwen om de daadwerkelijke kosten en baten te bepalen.

(Moet je daarna nog het systeem verlies als zakelijk wegschrijven, en zien hoe je je prive component eruit haalt)

• paQ
Jerra schreef op maandag 20 april 2026 @ 10:32:
Ja hier liep ik ook al tegen aan, ben er nog niet uitgebreid voor gaan zitten maar telkens als ik het wil redeneren kom ik uit op missende gegevens/inzichten.

Zie bijvoorbeeld @paQ dit weekend nog weer clarificatie geven voer de kosten uit het balans energie portaal en balans stroom, je zou haast een excel sheet moeten bouwen om de daadwerkelijke kosten en baten te bepalen.

(Moet je daarna nog het systeem verlies als zakelijk wegschrijven, en zien hoe je je prive component eruit haalt)
De daadwerkelijke 'omzet' is wel te berekenen natuurlijk, alsook het BTW bedrag.
Een eerlijk gezegd denk ik dat je als particulier alles als privé verbruik zult moeten opvoeren? Tenzij je een zakelijke verdeelsleutel hebt.

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:44
Ik heb over het 1e kwartaal aangifte gedaan en alleen de factuur van de batterij opgegeven. Heb bevestiging gekregen dat ik de volledige BTW terugkrijg. Ik was per 1-1 uit de KOR gekomen en moet daar dus 1 jaar in uit blijven. Het laatste kwartaal moet je privé gebruik opgeven. Ik hoop dat ook een afrekening van BalansEnergie en BalansStroom gekregen te hebben zodat ik de ontvangen BTW kan verrekenen.

• Wolly
  • Niet online
deejeebv schreef op maandag 20 april 2026 @ 10:35:
Ik heb over het 1e kwartaal aangifte gedaan en alleen de factuur van de batterij opgegeven. Heb bevestiging gekregen dat ik de volledige BTW terugkrijg. Ik was per 1-1 uit de KOR gekomen en moet daar dus 1 jaar in blijven. Het laatste kwartaal moet je privé gebruik opgeven. Ik hoop dat ook een afrekening van BalansEnergie en BalansStroom gekregen te hebben zodat ik de ontvangen BTW kan verrekenen.
Dat is volgens mij de enige manier, met een officieel overzicht (factuur/jaarafrekening) kan je pas privé gebruik bepalen.

Alleen gaan @Jerra en ondergetekende al per 1 april in de KOR. De site van de BD zegt niets over het feit of je dan al bij je eerste en enige aangifte rekening moet gaan houden met privé gebruik.

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 01:07
Ik heb bij de eerste aangifte wel al 1d (privégebruik) opgevoerd, evenals 1a (levering/dienst hoog tarief).

Heb vier keer aan de telefoon gehangen en geen enkel antwoord was hetzelfde. Hoor het wel als het niet klopt 🤷‍♂️

Één medewerker (invulondersteuning omzetbelasting) gaf inderdaad aan pas na een jaar in de KOR te kunnen en dan privégebruik opgeven. Twee andere gaven aan dat ik na de eerste aangifte al in de KOR kon.

Zou via de aangifte 1400 terug krijgen als het wordt toegekend.

Leuker kunnen ze het niet maken, ook niet duidelijker.

[ Voor 22% gewijzigd door Source90 op 20-04-2026 10:55 ]

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
Ik heb dit weekeind deze in de buitenkant van m'n batterijkast gemaakt: AC infinity S9 Mijn kast is van hout, zwarte rabat delen aan de buitenkant, binnen mdf 18mm met daarop fermacel. Was toch iets beter geisoleerd dan verwacht :) Ik heb 'm op een shelly met een hitte sensor staan die aangaat boven de 38 graden, en uit onder de 35. Moet nog wat voor inlet maken, nu alleen de uitblazende kant gedaan.

Toch weer een leuk hobby projectje :) Nu nog de tarieven goed in Home Assitant bakken en m'n zonnepanelen aansturen op basis van de actuele tarieven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sQJIDZUUflEzf4rrRd45TnKUJm8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/cX3ZvIy0BMpETPvHBkBwVuN0.jpg?f=user_large

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23:37
Wolly schreef op maandag 20 april 2026 @ 10:21:
[...]

Eerlijk gezegd is het niet te doen.
Het enige wat je officieel hebt qua voorbelasting zijn de voorschotten die je betaalt, daar staat een BTW bedrag op. Winst heb ik nog niet, ik heb ook geen officieel overzicht waar winst op staat vermeld. Het portaal is in mijn ogen weinig betrouwbaar, zeker omdat deze elk moment gewijzigd wordt en dan weer andere zaken toont.

De verdeling van Prive-Zakelijk is mij ook nog steeds een raadsel, ik denk dat ik voor de verhouding import/export ga.
Voorschotten hou je aan? Daar zit toch ook eigen gebruik op? Voorschot is ook niet definitief toch?

• Wolly
  • Niet online
0xygen500 schreef op maandag 20 april 2026 @ 11:16:
[...]

Voorschotten hou je aan? Daar zit toch ook eigen gebruik op? Voorschot is ook niet definitief toch?
Ik denk dat ik de voorschotten aanhoud voor de voorbelasting. Samen met de BTW kosten voor de installatie uiteraard.

En eigen gebruik is dus lastig. Opgeven in Q1 ondanks dat BD zegt einde van jaar, wetende dat er na Q1 geen aangifte meer komt...??

En dan kijken naar verhouding import/export?

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

Ja die einde van het jaar maakt hem lastiger, dan zou ik pas eind 2027 het privegebruik kunnen opgeven. met daartussen heel wat (6?) nulaangiftes.

Gezien mijn contract is ingegaan per eind januari, en de jaarafrekening dus pas komt na het jaar (leeftijd van het leveringscontract. (met daarin dan 11 maanden met batterij).

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

Verder ben ik overigens wel meer gecharmeerd van @deejeebv's aanpak, pas met zo'n eindafrekening kun je echt inzien of je überhaupt wat verdiend of verloren hebt op het systeem. En dan nog wordt het inschatten wat je eigen verbruik nou is geweest, en waaronder je het systeemverlies schaart.

• Wolly
  • Niet online
Jerra schreef op maandag 20 april 2026 @ 11:24:
Ja die einde van het jaar maakt hem lastiger, dan zou ik pas eind 2027 het privegebruik kunnen opgeven. met daartussen heel wat (6?) nulaangiftes.

Gezien mijn contract is ingegaan per eind januari, en de jaarafrekening dus pas komt na het jaar (leeftijd van het leveringscontract. (met daarin dan 11 maanden met batterij).
Als je al de bevestiging hebt dat je per 1 april in de KOR gaat kan je daarna geen aangiftes meer doen volgens mij. Gevalletje 'nu of nooit'.

• Wolly
  • Niet online
Source90 schreef op maandag 20 april 2026 @ 10:50:
Ik heb bij de eerste aangifte wel al 1d (privégebruik) opgevoerd, evenals 1a (levering/dienst hoog tarief).

Heb vier keer aan de telefoon gehangen en geen enkel antwoord was hetzelfde. Hoor het wel als het niet klopt 🤷‍♂️

Één medewerker (invulondersteuning omzetbelasting) gaf inderdaad aan pas na een jaar in de KOR te kunnen en dan privégebruik opgeven. Twee andere gaven aan dat ik na de eerste aangifte al in de KOR kon.

Zou via de aangifte 1400 terug krijgen als het wordt toegekend.

Leuker kunnen ze het niet maken, ook niet duidelijker.
Zou je willen uitleggen hoe je je prive gebruik en levering hebt berekend?

• Source90
Jerra schreef op maandag 20 april 2026 @ 11:25:
Verder ben ik overigens wel meer gecharmeerd van @deejeebv's aanpak, pas met zo'n eindafrekening kun je echt inzien of je überhaupt wat verdiend of verloren hebt op het systeem. En dan nog wordt het inschatten wat je eigen verbruik nou is geweest, en waaronder je het systeemverlies schaart.
En volgens een medewerker van de BD moet je dus ook weer aangifte doen over opbrengst van je PV panelen (ook als dit via partner is aangeschaft /teruggevraagd). Dat wordt een hele interessante berekening, uitsplitsen wel deel de accu in zou gaan en welk deel verkocht. En deel PV in accu uiteraard niet dubbel belasten als het ook bij de accu wordt gerekend.

Hocus pocus 🪄

• Source90
Wolly schreef op maandag 20 april 2026 @ 11:19:
[...]

Ik denk dat ik de voorschotten aanhoud voor de voorbelasting. Samen met de BTW kosten voor de installatie uiteraard.
Bij de aangifteOB gaat het toch specifiek om de 21% btw op de aanschaf en installatie van de hardware en niet maandelijkse termijnen?
Bij kantoorruimte mag je volgens mij wel een percentage van het voorschot rekenen. Hoe ga je dit uitsplitsen? Voorschot is ook maar een schatting natuurlijk.

[ Voor 5% gewijzigd door Source90 op 20-04-2026 11:34 ]

• Source90
Wolly schreef op maandag 20 april 2026 @ 11:29:
[...]

Zou je willen uitleggen hoe je je prive gebruik en levering hebt berekend?
Ik heb het totaal overzicht (onder historie) gebruikt qua invoer-export in kwh en totaal (uit solaredge) opwek PV. Daar eigen gebruik afgetrokken en dat percentage genomen.

Daarna verdeelsleutel zoals in voorbeeld Belastingdienst site gebruikt.

Tot deze berekening kwam ik net één van de medewerkers. Heb overal screenshot van gemaakt ter ondersteuning hoe ik bij deze berekening ben gekomen. Of het juist is, is een tweede. Kan in ieder geval aantonen dat het niet allemaal uit mijn duim is gezogen :+

[ Voor 7% gewijzigd door Source90 op 20-04-2026 11:44 ]

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

Wolly schreef op maandag 20 april 2026 @ 11:27:
[...]
Als je al de bevestiging hebt dat je per 1 april in de KOR gaat kan je daarna geen aangiftes meer doen volgens mij. Gevalletje 'nu of nooit'.
Ik heb het nog niet aangevraagd, dacht dat ik eerst de huidige aangifte moest doen, en twijfelde nog erg veel over de aanpak.
Voor mij op mijn lijstje staat nog "Checken of ik 1 of 2 aangiftes moet doen tot aan ingang KOR" ;)
Als ik nog een tweede aangifte moet doen dan voer ik voor de huidige openstaande aangifte alleen de installatie als voorbelasting op denk ik.

• ecn1985
Het is inderdaad de uitschieter die zorgt voor een positief resultaat, bij de meeste althans. Als ik de uitschieter eruit laat zit ik op 1,11euro gemiddeld in april, in maart zit ik op 1,18 gemiddeld. Voor mijn set-up lijkt het op deze manier van aansturen nu op iets meer als een euro per dag uit te komen.
Verder weinig conclusies aan te hangen denk ik aangezien hier ook niet actief op wordt gestuurd.
Ben benieuwd hoe dit alles eruit gaat zien als aFRR actief wordt.

Voor 2026 op -160 euro maar dat zit vooral in het WP en ev verbruik en gebrek aan opwek in januari en februari.

De terugverdien tijd is op deze manier zonder aFFR in elk geval niet rendabel maar dat is voor nu nog niet interessant, dat komt wel tegen de tijd dat we een tijdje actief zijn op de aFRR markt en het team de kans heeft gehad eea te optimaliseren.

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• paQ
ecn1985 schreef op maandag 20 april 2026 @ 11:59:
Het is inderdaad de uitschieter die zorgt voor een positief resultaat, bij de meeste althans. Als ik de uitschieter eruit laat zit ik op 1,11euro gemiddeld in april, in maart zit ik op 1,18 gemiddeld. Voor mijn set-up lijkt het op deze manier van aansturen nu op iets meer als een euro per dag uit te komen.
Verder weinig conclusies aan te hangen denk ik aangezien hier ook niet actief op wordt gestuurd.
Ben benieuwd hoe dit alles eruit gaat zien als aFRR actief wordt.

Voor 2026 op -160 euro maar dat zit vooral in het WP en ev verbruik en gebrek aan opwek in januari en februari.

De terugverdien tijd is op deze manier zonder aFFR in elk geval niet rendabel maar dat is voor nu nog niet interessant, dat komt wel tegen de tijd dat we een tijdje actief zijn op de aFRR markt en het team de kans heeft gehad eea te optimaliseren.
Net zoals alles a-synchroon loopt tussen verbruik en opwek, warm en koud, krijg je financieel ook zo'n curve die dat wat zou moeten uitmiddelen.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Meelezen in andere topics loont weer eens... ik zag net een handelsrobot voorbijkomen mocht je ooit zelf willen aansturen op de Deye:

Home page - GbbOptimizer

En misschien heeft Balans Energie er ook nog wat aan in hun huidige zoektocht naar verbetering van algoritme :)

GBB kan ook integreren met HomeAssistant, Solcast, EVCC (tbv optimaal aansturen EV charging).

[ Voor 13% gewijzigd door Get!em op 20-04-2026 12:19 ]

• ecn1985
paQ schreef op maandag 20 april 2026 @ 12:02:
[...]

Net zoals alles a-synchroon loopt tussen verbruik en opwek, warm en koud, krijg je financieel ook zo'n curve die dat wat zou moeten uitmiddelen.
Daar ga ik ook vanuit. Op dit moment zonder dat het primaire verdienmodel actief is blijft het lastig om ook maar ergens een conclusie aan te hangen. Hopelijk kunnen we aan het eind van het jaar meer zeggen over de prestaties van het systeem.

• paQ
ecn1985 schreef op maandag 20 april 2026 @ 12:38:
[...]

Daar ga ik ook vanuit. Op dit moment zonder dat het primaire verdienmodel actief is blijft het lastig om ook maar ergens een conclusie aan te hangen. Hopelijk kunnen we aan het eind van het jaar meer zeggen over de prestaties van het systeem.
Nou, vandaar dat ik het voor me zelf heb zitten doorrekenen afgelopen weekend. Als het op deze voet verder zou gaan kom ik uit met mijn 49 euro per maand.

Vanochtend berekening van united consumers ingevuld toevallig, 3 jaar vast, 138 euro per maand. (verwacht)
Zo beredenerend heb ik al een verschil te pakken van
(12*138)-(12*49)=1.068

• JeVe
  • Laatst online: 03-08 09:23
The_KnarF schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 16:22:
[...]

hoe heb je dat nu aangesloten dan? of heb je de optimizers er tussenuit gehaald?
Dat heeft BE aangesloten. Geen optimizers meer inderdaad. Aan de opbrengst zie ik weinig verschil. Het lijkt er zelfs op de mijn opbrengst nu wat hoger ligt bij gelijke omstandigheden.
Volgens mij krijg je geen korting als je de deye er niet bij neemt?

• paQ
JeVe schreef op maandag 20 april 2026 @ 12:57:
[...]

Dat heeft BE aangesloten. Geen optimizers meer inderdaad. Aan de opbrengst zie ik weinig verschil. Het lijkt er zelfs op de mijn opbrengst nu wat hoger ligt bij gelijke omstandigheden.
De deye is natuurlijk wel integraal onderdeel van het hele systeem ;)

• JeVe
paQ schreef op maandag 20 april 2026 @ 13:00:
[...]

De deye is natuurlijk wel integraal onderdeel van het hele systeem ;)
Ah vandaar. Aan ons vroegen ze of we de oude omvormer wilde houden. Ik dacht dat het of/of was. Maar je kan de oude omvormer ook laten hangen, naast de nieuwe. Dat geeft toch alleen maar extra verlies? In opbrengst scheelt het hier eigenlijk niets.

• paQ
JeVe schreef op maandag 20 april 2026 @ 13:07:
[...]

Ah vandaar. Aan ons vroegen ze of we de oude omvormer wilde houden. Ik dacht dat het of/of was. Maar je kan de oude omvormer ook laten hangen, naast de nieuwe. Dat geeft toch alleen maar extra verlies? In opbrengst scheelt het hier eigenlijk niets.
Correct.
Maar dat geeft dan wel weer een hoger exportvermogen.

• deejeebv
paQ schreef op maandag 20 april 2026 @ 13:20:
[...]

Correct.
Maar dat geeft dan wel weer een hoger exportvermogen.
Mijn exportvermogen is beperkt tot 12kW, ondanks dat ik een 8kW SolarEdge heb.

• paQ
deejeebv schreef op maandag 20 april 2026 @ 13:34:
[...]

Mijn exportvermogen is beperkt tot 12kW, ondanks dat ik een 8kW SolarEdge heb.
Dat komt met een update van de FW als het goed is.
Zie ook de nieuw uitgeleverde systemen die dat export vermogen beschikbaar hebben.

• deejeebv
paQ schreef op maandag 20 april 2026 @ 13:38:
[...]

Dat komt met een update van de FW als het goed is.
Zie ook de nieuw uitgeleverde systemen die dat export vermogen beschikbaar hebben.
In dit topic heb ik dat al wel eens langs zien komen, van BalansEnergie daarover nog niets gehoord. Lijkt me dat dit van hun kant moet komen. Zolang aFRR nog niet actief is vind ik het ook nog niet dringend.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

100% SOC halen lijkt met de huidige handelsalgoritme wel een uitdaging te worden. 50% SOC moet en zal het worden vandaag. Directe en korte exports als er te veel is. Zelfs imports als een wolk boven de PV en de SWW samenvallen en de SOC op 49% komt.

• bart997
Get!em schreef op maandag 20 april 2026 @ 14:14:
100% SOC halen lijkt met de huidige handelsalgoritme wel een uitdaging te worden. 50% SOC moet en zal het worden vandaag. Directe en korte exports als er te veel is. Zelfs imports als een wolk boven de PV en de SWW samenvallen en de SOC op 49% komt.
Het is momenteel een draak van een EMS. Als je hier een ochtendje condities voor gaat bedenken dan is hij veel efficiënter en gaat het rendement een stuk hoger zijn. BE heeft aangegeven dat de handelsstrategie op korte termijn op de schop gaat.

• ecn1985
Get!em schreef op maandag 20 april 2026 @ 14:14:
Hier ook 50% soc momenteel. Nog geen import alleen export boven de 50%

• ecn1985
paQ schreef op maandag 20 april 2026 @ 12:42:
[...]

Nou, vandaar dat ik het voor me zelf heb zitten doorrekenen afgelopen weekend. Als het op deze voet verder zou gaan kom ik uit met mijn 49 euro per maand.

Vanochtend berekening van united consumers ingevuld toevallig, 3 jaar vast, 138 euro per maand. (verwacht)
Zo beredenerend heb ik al een verschil te pakken van
(12*138)-(12*49)=1.068
Dan ervanuit gaande dat het alleen maar beter gaat worden (hoogst waarschijnlijk) en het resultaat nog positiever gaat uitvallen.

• The_KnarF
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:08
JeVe schreef op maandag 20 april 2026 @ 12:57:
[...]

is BE het dak op gegaan en overal de optimizers er tussenuit gehaald? lijkt me nog al een klus, was dat meerwerk, en zo ja, wat koste dat?

LG-HM163MR-U34

• ecn1985
bart997 schreef op maandag 20 april 2026 @ 14:23:
[...]

Het is momenteel een draak van een EMS. Als je hier een ochtendje condities voor gaat bedenken dan is hij veel efficiënter en gaat het rendement een stuk hoger zijn. BE heeft aangegeven dat de handelsstrategie op korte termijn op de schop gaat.
Ergens wel zonde, met de kennis die hier zit kan balans worden ondersteund en is het wellicht mogelijk om op korte termijn een efficiënt werkend model te maken.

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Als je niet boven de 50% uit komt heb je te weinig zonnepanelen :P

[ Voor 11% gewijzigd door Moby op 20-04-2026 14:38 ]

• India Sierra
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:28

India Sierra

Inspiratiebron Picobello BV

ecn1985 schreef op maandag 20 april 2026 @ 14:30:
[...]

Ergens wel zonde, met de kennis die hier zit kan balans worden ondersteund en is het wellicht mogelijk om op korte termijn een efficiënt werkend model te maken.
Iets met stuurlui en wal :) Maar voel je vrij om te solliciteren. Balans heeft al aangegeven dit aan te gaan pakken. Gewoon afwachten. Stiekem hoop ik op een enigzins slimme EMS die je eigen verbruik leert en daarop het laad/ontlaad gedrag aanpast, ook met solar forecast zodat de accu leeg genoeg is in de ochtend om de gehele zonneenergie van de dag er in te gooien etc. Maar hoe dat met aFRR verhoudt geen idee. Dus voor nu gewoon rustig afwachten, heb je wel eens bij een pilot ;)

• Wolly
  • Niet online
India Sierra schreef op maandag 20 april 2026 @ 14:42:
[...]

Iets met stuurlui en wal :) Maar voel je vrij om te solliciteren. Balans heeft al aangegeven dit aan te gaan pakken. Gewoon afwachten. Stiekem hoop ik op een enigzins slimme EMS die je eigen verbruik leert en daarop het laad/ontlaad gedrag aanpast, ook met solar forecast zodat de accu leeg genoeg is in de ochtend om de gehele zonneenergie van de dag er in te gooien etc. Maar hoe dat met aFRR verhoudt geen idee. Dus voor nu gewoon rustig afwachten, heb je wel eens bij een pilot ;)
Gezien het woord pilot al voor 99% van de site is verdwenen, wanneer is het geen pilot meer?

• India Sierra
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:28

India Sierra

Inspiratiebron Picobello BV

Wolly schreef op maandag 20 april 2026 @ 14:47:
[...]

Gezien het woord pilot al voor 99% van de site is verdwenen, wanneer is het geen pilot meer?
Hm op de site staat inderdaad bijzonder weinig hierover, het enige wat er staat is:
*Verwachting is dat we in mei 2026 officieel BSP zijn en dat we vanaf dan aFRR kunnen leveren.
En niet dat de andere verdienmodellen (EPEX day-ahead, EPEX-intraday en passief onbalans) nog niet werkend zijn. Bijzonder op zijn minst inderdaad :X

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 19:25
Ik heb lang getwijfeld of de Deye een geschikte PV omvormer was voor mijn systeem. bleef redelijk vaak rond de 6kW opwekken. ik denk toch voornamelijk de stand van de zon, ondanks wat wolken hier en daar tikte hij toch de 11,5kW PV aan.

Dan bedenk ik me toch dat mijn oude omvormer (6kW Growatt) toch wel een jaar onderbemeten is geweest }) Maar dat is eigenschuld zullen we maar zeggen :F :+

12,4kWp zon: Z.O. 6300WP Z.W. 6160WP |Balans energie 48,2kWh batterij |

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

epicfailguy23 schreef op maandag 20 april 2026 @ 14:54:
Ik heb lang getwijfeld of de Deye een geschikte PV omvormer was voor mijn systeem. bleef redelijk vaak rond de 6kW opwekken. ik denk toch voornamelijk de stand van de zon, ondanks wat wolken hier en daar tikte hij toch de 11,5kW PV aan.

Dan bedenk ik me toch dat mijn oude omvormer (6kW Growatt) toch wel een jaar onderbemeten is geweest }) Maar dat is eigenschuld zullen we maar zeggen :F :+
Met 12kWp op 2 vlakken die beide een flinke zuidcomponent hebben, is 6kW inderdaad wel wat krap. Ik heb hier 13kWp op 2 dakvlakken strak oost/west en 8kW is al net aan met solaredge.

• JeVe
The_KnarF schreef op maandag 20 april 2026 @ 14:29:
[...]

is BE het dak op gegaan en overal de optimizers er tussenuit gehaald? lijkt me nog al een klus, was dat meerwerk, en zo ja, wat koste dat?
Even nagevraagd, wij hadden geen aparte optimizers maar shadefix, een optimalisatieprogramma in de omvormer (was trouwens SMA).

• jeeedeee
epicfailguy23 schreef op maandag 20 april 2026 @ 14:54:

Het is ook wel een een redelijk extreem dagje, best koud, en wisselend zonnig en bewolkt...Hier zag ik rond het middaguur ook even piekjes van 20 kW opwek :o Waarbij de batterij trouwens netjes wisselt tussen leveren en afnemen met de bewolking mee
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1AwhzTvUjD-i1W71jeKEvWURrsw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QCqwOjmZ7eq7i6JeAe1A9rEW.png?f=fotoalbum_large

• blue eyes
Ik ga heel langzaam naar boven, maar dat is omdat ik een forse PV heb, de accu kan niet meer dan 12kWh verwerken, de opwek zit daar iets boven en is constant ipv pauzes.
Ik ga inmiddels naar 57% SOC.
Vanochtend / vannacht "veel import", omdat ik gisteren de accu leegtrok voor de auto, dus hogere tarieven ingekocht.
Vanavond moet ik 60 kWh laden....... Dat ga ik dus helaas niet uit de accu trekken door deze bewegingen.

Komt goed wel goed, dit is voer voor use cases ;)

Morgen en overmorgen, volgens HA Solarcast de beste 2 dagen van het jaar tot nu toe ;) (en ik ben morgen niet thuis zoals gewoonlijk - gooi de accu aub :P )
Ik ga denk ik preventief de SMA op 80% max vermogen zetten om geforceerd terugleveren te voorkomen als de accu het niet kan verwerken .
En geniet een beetje van de zon :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p1uylgBtkBxG5mlJqEzDoJCKJHU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/95bkhlGy3cLqmfnnAfyREjy8.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door blue eyes op 20-04-2026 15:25 ]

• epicfailguy23
Get!em schreef op maandag 20 april 2026 @ 15:07:
[...]

Met 12kWp op 2 vlakken die beide een flinke zuidcomponent hebben, is 6kW inderdaad wel wat krap. Ik heb hier 13kWp op 2 dakvlakken strak oost/west en 8kW is al net aan met solaredge.
gelukkig is het zuidwest deel grotendeels in de schaduw de hele dag (ivm platte dak achterkant huis O-) )

Die zijn voornamelijk gelegd voor de zon aan het einde van de dag, omdat ik wel een EV had maar geen batterij. dacht zal wel loslopen maar had niet dit verschil verwacht :o

• epicfailguy23
jeeedeee schreef op maandag 20 april 2026 @ 15:13:
[...]

Het is ook wel een een redelijk extreem dagje, best koud, en wisselend zonnig en bewolkt...Hier zag ik rond het middaguur ook even piekjes van 20 kW opwek :o Waarbij de batterij trouwens netjes wisselt tussen leveren en afnemen met de bewolking mee
[Afbeelding]
Ik heb toch wel een wat meer wisselende schema. Denk voornamelijk wat wolkenvelden en wat schaduw hier en daar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kcdAftj6OOItPkSbT34vKU7gFaU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sa4y3o3WveOrq54iMTKSId6z.png?f=fotoalbum_large

Heb ook vrouwlief maar even gevraagd om de auto aan de lader te leggen :D

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 05:35
blue eyes schreef op maandag 20 april 2026 @ 15:17:
Morgen en overmorgen, volgens HA Solarcast de beste 2 dagen van het jaar tot nu toe ;) (en ik ben morgen niet thuis zoals gewoonlijk - gooi de accu aub :P )
En geniet een beetje van de zon :)
Vergeet niet nog een automation te draaien die PV export verbied zodra sell prijzen lager dan 1ct zijn. Of -11ct als je een netto gebruiker bent. :+

Dat heeft mij iig al wat geld gescheeld, alleen jammer dat het de kwp to kwh ratio verpest

• blue eyes
Ik moet dat nog doen, ik word een beetje erg ingehaald nu.
Mijn doel is het max vermogen van de SMA te limiteren, gekoppeld aan prijzen, SOC en opwek hoger dan max verwerking van de Deye.

Ik heb net, 1 minuut geleden, maar even snel handmatig de SMA op 85% gezet; de totale installatie ging al richting de 14000 watt; geen grote verbruikers op mdit moment.

Net was ik aan het exporteren met idd geen goede cijfers ;)

• jeeedeee
blue eyes schreef op maandag 20 april 2026 @ 15:33:
Net was ik aan het exporteren met idd geen goede cijfers ;)
Vandaag was het alleen tussen 9:00 en 9:15 negatief toch? Volgens mij geen issue om terug te leveren vanmiddag... Hier staat export surplus ook aan, die af en toe dus ook wat dumpt wat er niet in de batterij kan, terwijl er geen activatie is (zie post van mij boven, b.v. rond 12:18)

• blue eyes
Toen ik net keek, iets van 3 cent?

Pagina: 1 ... 107 ... 158 Laatste

Dit topic is gesloten.