Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar
Er is dan een spread in EPEX day ahead, onbalans en AFRR waarbij importeren of exporteren financieel niet handig is, maar wel "moet" gebeuren om alles stabiel te houden.
Als iedereen alles slim gaat oplossen is dan een spread waarbij nooit iets gebeurd?
[ Voor 16% gewijzigd door Moby op 17-04-2026 13:00 ]
Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme
een ding is dan zeker, we rekenen dan met de all in prijsMoby schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 12:46:
Hoe zou dat volgens jaar gaan als de saldering eraf gaat.
Er is dan een spread in EPEX day ahead, onbalans en AFRR waarbij importeren of exporteren financieel niet handig is, maar wel "moet" gebeuren om alles stabiel te houden.
Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar
Dan zou ik juist de eb uit de export prijs halen. Want die krijg je niet meer.blue eyes schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 12:47:
[...]
een ding is dan zeker, we rekenen dan met de all in prijs
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
daar stond al mei voor Don's laatste updateWolly schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 11:45:
[...]
Dat is inderdaad iets wat ik wel heb opgestoken van deze pilot![]()
Maar dat het is gewijzigd naar mei is wel (goed) nieuws, zo concreet was zelfs Don niet in zijn laatste nieuwsbrief.
LG-HM163MR-U34
Er komt juist meer onzekerheid en volatiliteit , omdat sommige mensen “slim” gaan sturen. Nu stuurt bijna niemand nog op zijn zonnepanelen. Volgend jaar een onbekend aantal dat waarschijnlijk hoger ligt dan nu. Juist als dat epex day ahead sprongen maakt, zie je schakelingen op t hele uur en kwartieren obv automations en scripts die afschakelen of bijschakelen.Moby schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 12:46:
Hoe zou dat volgend jaar gaan als de saldering eraf gaat.
Als iedereen alles slim gaat oplossen is dan een spread waarbij nooit iets gebeurd?
Nee, op 8 april heeft Don geschreven dat er opnieuw getest moest worden vanwege het het formele en bureaucratische proces aan de kant van Tennet. De test stond gepland op 13 april, na deze test was de verwachting dat Tennet binnen 4 tot 6 weken een definitieve beslissing zal nemen. Ook werd er gezegd dat het meer tijd kost dan verwacht omdat het allemaal nieuw is.The_KnarF schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 13:27:
[...]
daar stond al mei voor Don's laatste update
Dat is een stuk minder concreet. als de melding op de website. Een definitief besluit is immers niet hetzelfde als ´U bent per direct BSP´.
Daarnaast is het na die 6 weken alweer juni.
[ Voor 3% gewijzigd door Wolly op 17-04-2026 13:39 ]
Daarom zijn netbeheerders ook niet happig op al die thuisbatterijen als die niet centraal worden aangestuurd.Get!em schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 13:29:
[...]
Er komt juist meer onzekerheid en volatiliteit , omdat sommige mensen “slim” gaan sturen. Nu stuurt bijna niemand nog op zijn zonnepanelen. Volgend jaar een onbekend aantal dat waarschijnlijk hoger ligt dan nu. Juist als dat epex day ahead sprongen maakt, zie je schakelingen op t hele uur en kwartieren obv automations en scripts die afschakelen of bijschakelen.
Het is dus wachten op regelgeving zodat we allemaal hetzelfde gaan doen.
Ik heb 3 oude, en een met een rond knopje bovenop. Idd DC schakelaar ertussen.Get!em schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 11:41:
[...]
Ik heb die met zilveren ronde knopje aan voorkant, maar nog wel een losse DC schakelaar erboven.
Aangezien er geen andere reacties waren, zien andere mensen dit alarm dus niet als ze naar de 100% gaan?
[ Voor 19% gewijzigd door zunrob op 17-04-2026 13:53 ]
Hoe concreet is Mei als daar eerst Februari stond?Wolly schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 13:37:
[...]
Dat is een stuk minder concreet. als de melding op de website. Een definitief besluit is immers niet hetzelfde als ´U bent per direct BSP´.
Daarnaast is het na die 6 weken alweer juni.
ik heb r toevallig op gelet, eind maart stond daar nog Februari en begin april stond daar Mei, en waarschijnlijk over een paar weken staat daar Juni/Juli......
Ik spreek je ook niet tegen, ik geef alleen aan dat daar de eerste week van april ook al Mei stond.
Dan zijn de woorden van Don toch wat concreter (of zo gezegd, duidelijker/eerlijker)
LG-HM163MR-U34
Ik ga denk generiek slim sturen, in de maanden mei - augustus, een beetje in april en september, heb ik een enorme productie.Get!em schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 13:29:
[...]
Er komt juist meer onzekerheid en volatiliteit , omdat sommige mensen “slim” gaan sturen. Nu stuurt bijna niemand nog op zijn zonnepanelen. Volgend jaar een onbekend aantal dat waarschijnlijk hoger ligt dan nu. Juist als dat epex day ahead sprongen maakt, zie je schakelingen op t hele uur en kwartieren obv automations en scripts die afschakelen of bijschakelen.
Hoger dan de accu en het verbruik samen. Dus gaat er terug geleverd worden, met kans op negatieve prijzen.
Ik denk erover na om het vermogen van de PV in die maanden maar standaard op 80% te zetten, of welke waarde dan ook, vanaf moment x, en dan in de ochtend weer naar 100% .
Of zoals jij stel, slim aansturen op basis van SOC, EV wel of niet laden, thuisgebruik, exportprijs.
De verkoper gaf mij een prijs voor een Alpha ESS voor 352 EUR/kWh ex BTW. Ik vond dat uiteraard te duur, tvt vind ik belangrijk zei ik en dan kijk ik richting de 12-15 jaar, dus niet interessant. Lang verhaal kort, de verkoper probeerde te verkopen dat je elke dag tussen 11 uur en 13 uur word betaald om het net te ontlasten. Ik zei nou na volgend jaar moet je EB+BTW afdragen dus dan is het een stuk minder gunstiger.
Nu komt het: De verkoper probeerde mij te overtuigen dat na saldering de stroom over de meter om het net te ontlasten niet wordt belast. Want dat koop je niet in zei hij, want dat heeft het doel om het net te ontlasten dus daar word je voor netto voor betaald. Ik zei nou daar moet de prijs gunstig genoeg moeten zijn om met EB en BTW er boven op, onderaan de streep geld te verdienen. Hij maakte vervolgens een woordensoep van eigenverbruik, netontlasten en energiebelasting en BTW-teruggave.
Ik probeerde een bron uit hem te krijgen maar dat lukte niet. Hij zei zoek het maar de regering had belooft in 2024 25 miljard te investeren in het net. Dat zegt dan niets over EB heffen over energie over je hoofdmeter maar goed.
Interessant, ik wist niet dat het al begin april was aangepast. Toch maar die site beter in de gaten houden, die is actueler dan de updates van BE in dit topicThe_KnarF schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 13:58:
[...]
Hoe concreet is Mei als daar eerst Februari stond?
ik heb r toevallig op gelet, eind maart stond daar nog Februari en begin april stond daar Mei, en waarschijnlijk over een paar weken staat daar Juni/Juli......
Ik spreek je ook niet tegen, ik geef alleen aan dat daar de eerste week van april ook al Mei stond.
Dan zijn de woorden van Don toch wat concreter (of zo gezegd, duidelijker/eerlijker)
self_consume state betekent dat solar export uitgezet wordt in de deye. Geen BE interfererende setting dus.
Ideal state is waar de deye ongefilterd in zou staan = geen hysterese, geen timer delays. EMS state is wat in de praktijk gebeurt. Op die manier wordt niet de godganse tijd een register overschreven.
De automation draait ondertussen een week best prima hier. Ik zal nooit meer tegen verrassingen aanlopen zoals velen (inc mij) in begin april is gebeurd.
[ Voor 4% gewijzigd door scoobs op 17-04-2026 15:22 ]
ja, die kun je gewoon blijven gebruiken (waarom niet?)skippY-gj schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 16:09:
ik heb zonnepanelen met een SolarEdge omvormer. Als ik overstap naar balance kan ik dan mijn solaredge omvormer blijven gebruiken, en wat zijn daar de voor/nadelen van?
voordeel,.... zelfde als nu zonne opwek.
of de Deye deze taak kan overnemen? waarschijnlijk niet (volgens mij gebruikt solaredge altijd optimizers)
LG-HM163MR-U34
Helaas kan m’n tuinkast niet op de oprit niet omdat die een groot deel van de dag in de zon staat (zuid-oost).
Hebben jullie ook al ervaringen met het piepgeluid icm met katten?
[ Voor 20% gewijzigd door Puppetmaster op 17-04-2026 16:19 ]
It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...
Ik had ook een solaredge met optimizer. Per saldo zie ik niet veel verschil met de Deye qua opbrengst. Mijn SE was 6 KWh. De Deye is 12. Ik heb mn solaredge verkocht.skippY-gj schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 16:09:
ik heb zonnepanelen met een SolarEdge omvormer. Als ik overstap naar balance kan ik dan mijn solaredge omvormer blijven gebruiken, en wat zijn daar de voor/nadelen van?
Volgens mij heeft @paQ zijn solar edge inverter aan de "gen" input hangen van de deye inverter van balans energie.skippY-gj schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 16:09:
ik hoop dan dat al het geneuzel, over vreemde koop/verkoop momenten, waar nu dit forum mee gevuld word niet meer aanwezig is.
ik begrijp niet dat tot dat aFRR gebruikt kan worden er niet alleen op de day ahead word geacteerd, dat zou het eenvoudig/overzichtelijk en duidelijk maken, er is daar nog zat te verdienen tussendoor lijkt het. en geeft een hoop rust voor alle "nu al klanten"
LG-HM163MR-U34
hoe heb je dat nu aangesloten dan? of heb je de optimizers er tussenuit gehaald?JeVe schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 16:19:
[...]
Ik had ook een solaredge met optimizer. Per saldo zie ik niet veel verschil met de Deye qua opbrengst. Mijn SE was 6 KWh. De Deye is 12. Ik heb mn solaredge verkocht.
LG-HM163MR-U34
Piepgeluid vinden mijn katten niet fijn over het algemeen. Maar de balans accu staat in de schuur ong 6 meter van de woning af met een simpele deur en ikzelf hoor iig niks. Alleen de fan zachtjes op stand 2 als je naast de deur van de schuur staat. Katten lijken niet anders te gedragen sinds installatie.Puppetmaster schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 16:18:
5 juni komen ze hier.
Helaas kan m’n tuinkast niet op de oprit niet omdat die een groot deel van de dag in de zon staat (zuid-oost).
Tja, dat is ook waarom de accu goedkoper is toch. Geduld.The_KnarF schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 16:21:
bij mij word de omvormer en batterijen 21 september geplaatst (dan loopt mijn huidige vaste contract zonder terugleverboete af)
ik hoop dan dat al het geneuzel, over vreemde koop/verkoop momenten, waar nu dit forum mee gevuld word niet meer aanwezig is.
ik begrijp niet dat tot dat aFRR gebruikt kan worden er niet alleen op de day ahead word geacteerd, dat zou het eenvoudig/overzichtelijk en duidelijk maken, er is daar nog zat te verdienen tussendoor lijkt het. en geeft een hoop rust voor alle "nu al klanten"
Zitten die katten ook in die schuur?India Sierra schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 16:24:
[...]
Piepgeluid vinden mijn katten niet fijn over het algemeen. Maar de balans accu staat in de schuur ong 6 meter van de woning af met een simpele deur en ikzelf hoor iig niks.
Hij zal bij ons waarschijnlijk in de garage komen waar de katten slapen.
Had je de pieptoon ook al op hoog gezet?
It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...
Yep, dan kun je hem 'zien' in de Deye als opwek. (ipv negatief verbruik)India Sierra schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 16:20:
[...]
Volgens mij heeft @paQ zijn solar edge inverter aan de "gen" input hangen van de deye inverter van balans energie.
Bij day ahead moet je voor het middag uur je inkoop hebben gedaan voor de dag erna. De tarieven worden daarna pas duidelijk. Dat kan dus ook betekenen dat er maar heel weinig spread is.The_KnarF schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 16:21:
Toch is dat precies waar ze nu op ontwikkelen, er valt dus zeker meer aan te verdienen dan het huidige centje wisselen.paQ schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 16:39:
[...]
Bij day ahead moet je voor het middag uur je inkoop hebben gedaan voor de dag erna. De tarieven worden daarna pas duidelijk. Dat kan dus ook betekenen dat er maar heel weinig spread is.
dat zal over intraday gaanWolly schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 16:41:
[...]
Toch is dat precies waar ze nu op ontwikkelen, er valt dus zeker meer aan te verdienen dan het huidige centje wisselen.
Zie laatste update
Het team is inmiddels uitgebreid en we hebben nu de capaciteit om dit parallel op te zetten. We gaan daarom binnen afzienbare tijd starten met volledige onbalanshandel, epex day ahead en intra day
Nee katten blijven binnen. Heb verder niks aangepast aan de inverter gezien ie sowieso stiller is dan ik had verwacht.Puppetmaster schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 16:33:
[...]
Zitten die katten ook in die schuur?
Die van mij staat ook vol op het zuiden... Ik maak er binnenkort wel wat fans in.Puppetmaster schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 16:18:
5 juni komen ze hier.
:strip_exif()/f/image/y7ceSFGU8ly9A6LCdFFBn3B2.jpg?f=fotoalbum_medium)
Ik heb even snel een plank met 3 pwm fans en een controller op de Deye gelegd met een fan voor het rooster.
De controller heeft een ntc die de snelheid kan regelen en het geheel gaat aan of uit met een smart plug aan de hand van de interne Deye temperatuur zodat ze niet 24/7 draaien.
Geen ingewikkelde printables nodig, de Deye fans draaien een stuk korter.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren, 7-4-2026 48,2kWh Balans Energie
Dat kun je katten niet aandoen. Het standaard geluid is gewoon erg luid. Voor een dier met beter gehoor dan wij hebben is dat veel te veel.Puppetmaster schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 16:33:
[...]
Zitten die katten ook in die schuur?
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Wat er gebeurt is dat de bovenste en onderste accu tot 99,XX% gaan, dan triggeren ze beide OVP en stopt het laden. Dan wordt er een alarm getoond in Solarman. De middelste 2 modules zitten dan ergens in de 98,XX%.
De battery status wordt dan ook als idle getoond in Solarman, en in totaal gaat er nog maar zo een -0,02A naar de batterij. Dit lijkt me het standby verbruik van de BMSen.
Technisch heb ik er verder te weinig verstand van om dit te verklaren, maar ben benieuwd of andere dit ook zien.
Zijn er anderen met een stack van 4 of meer die wel al eens op de 100% zijn gekomen?
[ Voor 6% gewijzigd door zunrob op 17-04-2026 19:28 ]
Hoe kom jij nu ineens op haast 100%?zunrob schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 19:27:
Nou, vandaag hebben mijn 4 modules (3 gen1 en 1 gen4) uren op 99% gezeten, voller komen ze niet. Stack is diagonaal aangesloten.
Wat er gebeurt is dat de bovenste en onderste accu tot 99,XX% gaan, dan triggeren ze beide OVP en stopt het laden. Dan wordt er een alarm getoond in Solarman. De middelste 2 modules zitten dan ergens in de 98,XX%.
De battery status wordt dan ook als idle getoond in Solarman, en in totaal gaat er nog maar zo een -0,02A naar de batterij. Dit lijkt me het standby verbruik van de BMSen.
Technisch heb ik er verder te weinig verstand van om dit te verklaren, maar ben benieuwd of andere dit ook zien.
Zijn er anderen met een stack van 4 of meer die wel al eens op de 100% zijn gekomen?
Bij mij wordt het met ontladen terug gebracht naar 50%
Ik ben toch malle pietje niet!
Ik heb 8620Wp en dat doet inmiddels ruim 6000W ac, toevallig was het systeem de eerste dag actief met veel zon en de soc was bij inschakelen 80% zodat ik op enkel pv 100% kon bereiken (kruislings aangesloten).The Legend schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 19:55:
Ik heb gewoon 3 modules, maar heb nog niet boven de 80% gezeten dit jaar. Er is altijd wel een lading verkoopactivaties die dat voorkomt. Je moet echt veel PV hebben om op 100% te komen (hier iets van 7kWp).
Sindsdien is het niet meer gebeurd.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren, 7-4-2026 48,2kWh Balans Energie
Hm, de auto heb ik vandaag maar op 70% gekregen op de thuislader, de BE accu op 45%.... Morgen 300 km te rijden, zondag weer..... In de avond weer thuis (ik verbruik dan 65 kWh)Get!em schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 20:02:
In de verwachting: Zondag weer nultarief epex en meer zon. Dinsdag ook en nog meer zon.
Morgenvroeg kijken of ik de BE accu leeg kan trekken, helaas morgen niet overdreven veel zon, zondag ochtend dan maar even een half uur ontbijten bij de Shell
De door de weekse puzzel verlengd naar het weekend
Heb jij een EV Getlem - hoe deal je hiermee, epex 0, verwachting, hoe er mee om te gaan?
Exact dezelfde formule gebruikt, verschil is daarmee de accu.
Dus de import, exports, de verliezen van omzetting en eigen verbruiken zitten erin.
Uiteraard, je kan het niet exact 1 op 1 vergelijken, temp. verschillen, etc. etc. etc. Aan het eind van het jaar ook maar eens kijken.
Dit jaar evident hoger. 20%. Grotendeels door de accu lijkt mij. Gemiddeld per dag 8 kWh meer voor deze maand.
[ Voor 5% gewijzigd door blue eyes op 17-04-2026 20:53 ]
Ik heb een EV. Die laad ik met EVCC.blue eyes schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 20:26:
[...]
Hm, de auto heb ik vandaag maar op 70% gekregen op de thuislader, de BE accu op 45%.... Morgen 300 km te rijden, zondag weer..... In de avond weer thuis (ik verbruik dan 65 kWh)
Morgenvroeg kijken of ik de BE accu leeg kan trekken, helaas morgen niet overdreven veel zon, zondag ochtend dan maar even een half uur ontbijten bij de Shell
De door de weekse puzzel verlengd naar het weekend
Heb jij een EV Getlem - hoe deal je hiermee, epex 0, verwachting, hoe er mee om te gaan?
Default: PV mode.
In evcc zit ook de epex predictor ingesteld voor tarief. Wanneer epex <2cent, vol gaan laden met 11kW. Dan trek je eerst de balans batterij leeg, maar die gaat vervolgens triggeren op de goedkoopste momenten onder de epex als je geluk hebt.
Het algoritme en SoC thresholds zijn afgelopen week echter wat aangepast en epex was steeds ruim boven 0, dus weet even niet of bovenstaande nog steeds goed werkt, maar we gaan t zondag zien.
Ik heb de batterij niet in evcc geconfigureerd. De Deye load beschouw ik in mijn evcc als grid. Dat kan omdat ik SolarEdge pv aan de load heb omdat ik ook de offgrid inrichting heb.
[ Voor 7% gewijzigd door Get!em op 17-04-2026 20:50 ]
Handmatig doe ik af en toe, maar even bij neergelegd dat ik. iet volledig kan sturen.
Ik heb zon mode ingeschakeld, standaard setting van Ayvens app. Die laad bij weinig zon op 1 fase, bij veel zon schakelt deze op naar 3 fases, etc.
Thx!
Ik heb al gecontroleerd of er iets geks aanstaat, maar dat is niet het geval. En een herstart van het EMS mag ook niet baten.
[ Voor 3% gewijzigd door Dbm12 op 17-04-2026 21:02 ]
[ Voor 62% gewijzigd door Dbm12 op 17-04-2026 21:05 ]
Gezien het om aansturing op NOM mislukt, vermoed ik een verstoring op de modbus signaal, mogelijk dus de kabel tussen de Eastron en Deye.Dbm12 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 21:03:
En terwijl ik mijn bericht type. Is het nu opeens ook weer verdwenen…. Geen apparaat die aan of uit is gegaan…. Vreemd…
[Afbeelding]
Mm, dat hoop ik niet. Ik zal het in de gaten houden anders toch maar eens balans een mailtje sturen. Bedankt voor de feedback.Get!em schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 21:08:
[...]
Gezien het om aansturing op NOM mislukt, vermoed ik een verstoring op de modbus signaal, mogelijk dus de kabel tussen de Eastron en Deye.