Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie

Pagina: 1 ... 104 105 Laatste
Acties:

• bart997
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 17:17
Wat is de beste methode om de kabels tussen de Deye en Accu zekeringautomaat te vervangen?

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
willem9503 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 15:35:
[...]

Ze waren rond het middaguur klaar, alles getest, alles werkt.
Inmiddels in HA toegevoegd, dus nu maar eens kijken wat er allemaal gebeurt en hoe ik diot ga interpreteren.

Was trouwens een prima installatieploeg van DINO Heerenveen, netjes gewerkt en gecommuniceerd.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Alleen dat je accukabels niet aan elkaar moet vastmaken is nog een verbeterpunt.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:29
bart997 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 15:36:
Wat is de beste methode om de kabels tussen de Deye en Accu zekeringautomaat te vervangen?
DC af, accu’s uit en schroeven maar.
Dopje 13, en inbuss in de DC schakelaar.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• bart997
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 17:17
paQ schreef op woensdag 15 april 2026 @ 15:39:
[...]

DC af, accu’s uit en schroeven maar.
Dopje 13, en inbus in de DC schakelaar.
Deze is denk voor de kabels van de accu zekeringautomaat naar de accu's? Die heb ik al vervangen voor 70mm2. Nu krijg ik binnenkort nieuwe 70mm2 kabels voor de Deye naar de zekeringautomaat.

• paQ
bart997 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 15:42:
[...]

Deze is denk voor de kabels van de accu zekeringautomaat naar de accu's? Die heb ik al vervangen voor 70mm2. Nu krijg ik binnenkort nieuwe 70mm2 kabels voor de Deye naar de zekeringautomaat.
Ah zo.

Ook DC af. Verder mja.. geen sluiting maken :+
Beter is de Deye uit te schakelen.

Ik dacht dopje 15 in de deye, of een hele grote platte schroevendraaier.

• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 19:33
Ergens toch jammer dat ze exporteren, tegen de tijd dat ik thuis ben is de thuisaccu alweer te leeg. En moet ik mogelijk duurder inkopen in de nacht om de auto te laden.

• willem9503
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
Wolly schreef op woensdag 15 april 2026 @ 15:36:
[...]

Alleen dat je accukabels niet aan elkaar moet vastmaken is nog een verbeterpunt.
Is eventueel zelf op te lossen dan.
Ik heb hier slechtere ervaringen gelezen... ;)

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

willem9503 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 15:35:
[...]

Inmiddels in HA toegevoegd, dus nu maar eens kijken wat er allemaal gebeurt en hoe ik diot ga interpreteren.
Mij lukt het niet om in HA toe te voegen, hoe heb je dat gedaan?
Zowel Solarman als Solarman stick willen niet communiceren via tcp met poort 8899, welk serienummer ik kies (lan module of Deye) maakt niet uit.
Misschien gaat er hier onderweg iets niet goed, de POE switch zit in een andere switch (met 20m rj45) en direct in m'n Fritz 7530ax maakt niet uit.
Op het lan ip krijg ik een configuratie pagina van de Deye, poort 80 werkt dus wel.

[ Voor 6% gewijzigd door Speedy-Andre op 15-04-2026 16:38 ]

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren, 7-4-2026 48,2kWh Balans Energie

• willem9503
  • Nu online
Speedy-Andre schreef op woensdag 15 april 2026 @ 16:34:
[...]

Mij lukt het niet om in HA toe te voegen, hoe heb je dat gedaan?
Zowel Solarman als Solarman stick willen niet communiceren via tcp met poort 8899, welk serienummer ik kies (lan module of Deye) maakt niet uit.
Misschien gaat er hier onderweg iets niet goed, de POE switch zit in een andere switch (met 20m rj45) en direct in m'n Fritz 7530ax maakt niet uit.
De Solarman integratie uit HACS toegevoegd:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r6rhZcY_4iViQ3g7lbN81-H_2cU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nomlx0qPIhTXtyjWUj48FmLb.jpg?f=fotoalbum_large

Dit in de config (denk om eigen IP):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z2rsj22CoAGJoUYj2qufTYkyOp4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ED1f9nkHqkKWpwH7hyH6sUPT.jpg?f=user_large

En HA kon de was doen. 209 entiteiten beschikbaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JQLgotwGiWRAVsDRQHRGzkoADq8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/heK0OlciaorzARo1SffQ40tf.jpg?f=fotoalbum_large

Voor de compleetheid, ik draai:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CnYMHfX1s-fe52CUDY3lZSqij7o=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/k1PAd3DRTEzrEddSEW9YzIgP.jpg?f=user_large

[ Voor 7% gewijzigd door willem9503 op 15-04-2026 16:47 ]

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

willem9503 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 16:41:
[...]

De Solarman integratie uit HACS toegevoegd:[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zo heb ik het ook gedaan, echter krijg ik geen menu met transport protocol.
Het is HA in een docker, misschien geeft dat beperkingen of moet ik daar iets in aanpassen...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hr3RVGaDyexYj8dA2eCxaxTo-sk=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YM7jorYX7sHhoxoXrWdynNpu.jpg?f=fotoalbum_medium

ik zie dat ik een oudere versie heb ondanks dat HA de recentste is, V25.08.16?

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren, 7-4-2026 48,2kWh Balans Energie

• paQ
Speedy-Andre schreef op woensdag 15 april 2026 @ 16:53:
[...]

Het is HA in een docker, misschien geeft dat beperkingen of moet ik daar iets in aanpassen...

[Afbeelding]
Heb je de goeie?

Solarman Stick Logger, niet Solarman Integration

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E9Lq3e4wbN7JmriFZGbSUUOImIE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Y0VI6Uz0R6ArODrocJvfk2wR.png?f=fotoalbum_large

• willem9503
  • Nu online
[...]

..........

[Afbeelding]
Ik draai ook HA in container, als je andere apparaten uit netwerk wel krijgt zit daar je probleem niet.
Kun je via browser wel bij de stick komen?
Probeer wifi op de stick te activeren (mits niet te ver van accesspoints). Kun je verbindingen uitsluiten (of je moet nog extra kabel hebben liggen.. :) )

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

paQ schreef op woensdag 15 april 2026 @ 16:57:
[...]

Heb je de goeie?

[Afbeelding]
Jij hebt dezelfde versie als ik, idd de stick logger.
Verder kreeg ik wifi aan de praat en kan ik via het Deye (lan) ip bij z'n configuratie komen.

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19:09

dof

morlune schreef op woensdag 15 april 2026 @ 10:54:
Als ik de batterijen in een garage laat installeren, moet er dan niet ventilatie aanwezig zijn? Ik heb geen ventilatierooster oid in de garagedeur.
Hier staan de omvormer en accu in de bijkeuken met ong. 10 m2 oppervlakte. Geluid merken we niet veel van, bij de langere activaties dingt het wat door maar niet storend. (hier staat ook de WP Boiler tussen 10 hr. en 13 hr lawaai te maken en beetje warmte te geven)

De temp. van de bijkeuken loopt een mee bij de wat langere activaties, maar ook beperkt. 'k Heb er nu een temp meter hangen (~ meter vanaf de omvormer geplaatst) en hieronder zie je de samenhang tussen activaties en temperatuur.

Gisteren en vandaag werd/wordt er blijkbaar getest want veel kleine activaties (naalden), en op onlogische tijden en dan springen de ventilatoren van de omvormer niet of nauwelijks aan.

Kortom, ik zou me er niet zo druk over maken als de ruimte niet te klein is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XV7anPl_QQCdw5io_7KGERTYqo0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WiyX13lyiOhRV6Hco9TqMaxr.png?f=fotoalbum_large

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

[...]

[Afbeelding]

ik zie dat ik een oudere versie heb ondanks dat HA de recentste is, V25.08.16?
Jouw screenshot is van een andere HA integratie. Je heb echt diegene nodig met modbus TCP als protocol.
deze: https://github.com/davidrapan/ha-solarman

Van klussen krijg je grijze haren

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

fenrir schreef op woensdag 15 april 2026 @ 17:43:
[...]

Jouw screenshot is van een andere HA integratie. Je heb echt diegene nodig met modbus TCP als protocol.
Dat is de juiste, die start hier echter zo:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_8nDkviuNE3ltAs8OIogd3s8P4s=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E3D162e2ypAWW7W6t8rzlpkZ.jpg?f=fotoalbum_medium

Dit is nadat het ip erin stond dus hij voegt niets toe.
Of de rest van de items zoals Transport protocol hierna zou komen weet ik niet.

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

Het zou allemaal in dezelfde popup tevoorschijn moeten komen. Welke versie van HA draai je?

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

fenrir schreef op woensdag 15 april 2026 @ 17:54:
Het zou allemaal in dezelfde popup tevoorschijn moeten komen. Welke versie van HA draai je?
Ik heb Core 2026.4.1. in docker.
Die kan o.a. met modbus praten waaronder SMA, Sunspec en pas nog een SDM72 via een lan module.

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

paQ schreef op woensdag 15 april 2026 @ 16:57:
[...]

Heb je de goeie?

[Afbeelding]
Eh, je kunt ook de nieuwste downloaden: 26.01.31

Die heeft configuration profiel : auto.

Dan kun je niet de verkeerde kiezen. Ik zie hierboven dat sommigen zelf een profiel kiezen en er is verschil tussen 3p en hybrid profiel.

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:16
fenrir schreef op woensdag 15 april 2026 @ 17:43:
[...]

Deze Andre:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xUNm16kS1QFDL6Lk7HNL75mxxds=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KZJ5MwEcdDLNiuBMKuqCTLD3.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nFiBUdUeTOvDMu2Fzj0Y-bcling=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WlGQqQ1czfkaB0Z1ZlAYt7xm.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door blue eyes op 15-04-2026 18:09 ]

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Die heb ik, maar hij start hier anders dan bij anderen met enkel als eerste een ip vraag :)
Ik sluit niet uit dat er ooit een oudere op heeft gestaan die nu z'n sporen na laat...

• paQ
Get!em schreef op woensdag 15 april 2026 @ 18:07:
[...]

Eh, je kunt ook de nieuwste downloaden: 26.01.31

Die heeft configuration profiel : auto.

Dan kun je niet de verkeerde kiezen. Ik zie hierboven dat sommigen zelf een profiel kiezen en er is verschil tussen 3p en hybrid profiel.
Ik zie het verschil tussen de P3 en hybrid niet eigenlijk.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

dof schreef op woensdag 15 april 2026 @ 17:37:
[...]

Hier staan de omvormer en accu in de bijkeuken met ong. 10 m2 oppervlakte. Geluid merken we niet veel van, bij de langere activaties dingt het wat door maar niet storend. (hier staat ook de WP Boiler tussen 10 hr. en 13 hr lawaai te maken en beetje warmte te geven)

De temp. van de bijkeuken loopt een mee bij de wat langere activaties, maar ook beperkt. 'k Heb er nu een temp meter hangen (~ meter vanaf de omvormer geplaatst) en hieronder zie je de samenhang tussen activaties en temperatuur.

Gisteren en vandaag werd/wordt er blijkbaar getest want veel kleine activaties (naalden), en op onlogische tijden en dan springen de ventilatoren van de omvormer niet of nauwelijks aan.

Kortom, ik zou me er niet zo druk over maken als de ruimte niet te klein is.

[Afbeelding]
Die spikes hebben vandaag meer te maken met de threshold op SOC versus prijs en de pv productie die de soc omhoog duwt met bepaald vermogen.

Ik heb hier steeds gewoon 9 minuten export op elk tweede deel van t kwartier activaties zodra prijs maar boven 10cent kaal is en de SOC >50%. Pv vermogen is hoog genoeg om SoC snel weer hoger te krijgen.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

paQ schreef op woensdag 15 april 2026 @ 18:16:
[...]

Ik zie het verschil tussen de P3 en hybrid niet eigenlijk.
Gooi beide yaml eens in een text compare. Zitten behoorlijke verschillen in. Op adressen, validatie en ook op update interval.

Meer dan 6000 regels, dus hier niet te posten.

https://github.com/davidrapan/ha-solarman/blob/main/custom_components/solarman/inverter_definitions/

Let op, switchen van profiel is niet handig ivm wijzigende entity namen.

Let op 2: ik lees net dat battery capaciteit een door de integratie berekende entiteit is en dus niet door de Deye wordt doorgegeven. Logisch dus dat die waarde verschilt tussen ons en de verschillende integratie versies, software versies en laad en ontlaad cycli.

[ Voor 46% gewijzigd door Get!em op 15-04-2026 18:39 ]

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

willem9503 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 16:41:
[...]

De Solarman integratie uit HACS toegevoegd:[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb hem op protocol TCP staan ipv modbus tcp. Werkt ook blijkbaar.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Krijg nou wat, op m'n oudere Pi 5B werkt ie opeens 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N-Aq_Aq_-4kuRviOMoIFpF6LihI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BKBrx7mDYUi4iKXvKVoYiLFW.jpg?f=fotoalbum_medium

Nu kreeg ik het juiste menu maar het is een beta release (so what).
Modbus tcp gekozen btw.

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

Get!em schreef op woensdag 15 april 2026 @ 18:37:
[...]

Ik heb hem op protocol TCP staan ipv modbus tcp. Werkt ook blijkbaar.
Op een installatie van januari werkte TCP, op een installatie van vorige week had ik echt modbus TCP nodig.
In beide gevallen een BE installatie.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

fenrir schreef op woensdag 15 april 2026 @ 18:56:
[...]

Op een installatie van januari werkte TCP, op een installatie van vorige week had ik echt modbus TCP nodig.
In beide gevallen een BE installatie.
Tcp werkt hier niet, op de nieuwste Pi 5B werkt ie nu ook :)
Top, want ik wil straks de pv gaan uitlezen en uploaden naar Pvoutput.
Dat lukte al eens met een Hoymiles waar weinig upload tools voor zijn, daar heb ik een Restful command voor gebruikt die elke zoveel tijd triggert.
In de lijst zie ik pv1 en pv2 items dus dat moet lukken :)

Pagina: 1 ... 104 105 Laatste