Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie

Pagina: 1 ... 105 ... 123 Laatste
Acties:

• bart997
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 19:54
Wat is de beste methode om de kabels tussen de Deye en Accu zekeringautomaat te vervangen?

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
willem9503 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 15:35:
[...]

Ze waren rond het middaguur klaar, alles getest, alles werkt.
Inmiddels in HA toegevoegd, dus nu maar eens kijken wat er allemaal gebeurt en hoe ik diot ga interpreteren.

Was trouwens een prima installatieploeg van DINO Heerenveen, netjes gewerkt en gecommuniceerd.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Alleen dat je accukabels niet aan elkaar moet vastmaken is nog een verbeterpunt.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:36
bart997 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 15:36:
Wat is de beste methode om de kabels tussen de Deye en Accu zekeringautomaat te vervangen?
DC af, accu’s uit en schroeven maar.
Dopje 13, en inbuss in de DC schakelaar.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• bart997
paQ schreef op woensdag 15 april 2026 @ 15:39:
[...]

DC af, accu’s uit en schroeven maar.
Dopje 13, en inbus in de DC schakelaar.
Deze is denk voor de kabels van de accu zekeringautomaat naar de accu's? Die heb ik al vervangen voor 70mm2. Nu krijg ik binnenkort nieuwe 70mm2 kabels voor de Deye naar de zekeringautomaat.

• paQ
bart997 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 15:42:
[...]

Deze is denk voor de kabels van de accu zekeringautomaat naar de accu's? Die heb ik al vervangen voor 70mm2. Nu krijg ik binnenkort nieuwe 70mm2 kabels voor de Deye naar de zekeringautomaat.
Ah zo.

Ook DC af. Verder mja.. geen sluiting maken :+
Beter is de Deye uit te schakelen.

Ik dacht dopje 15 in de deye, of een hele grote platte schroevendraaier.

• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 21:00
Ergens toch jammer dat ze exporteren, tegen de tijd dat ik thuis ben is de thuisaccu alweer te leeg. En moet ik mogelijk duurder inkopen in de nacht om de auto te laden.

• willem9503
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:07
Wolly schreef op woensdag 15 april 2026 @ 15:36:
[...]

Alleen dat je accukabels niet aan elkaar moet vastmaken is nog een verbeterpunt.
Is eventueel zelf op te lossen dan.
Ik heb hier slechtere ervaringen gelezen... ;)

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

willem9503 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 15:35:
[...]

Inmiddels in HA toegevoegd, dus nu maar eens kijken wat er allemaal gebeurt en hoe ik diot ga interpreteren.
Mij lukt het niet om in HA toe te voegen, hoe heb je dat gedaan?
Zowel Solarman als Solarman stick willen niet communiceren via tcp met poort 8899, welk serienummer ik kies (lan module of Deye) maakt niet uit.
Misschien gaat er hier onderweg iets niet goed, de POE switch zit in een andere switch (met 20m rj45) en direct in m'n Fritz 7530ax maakt niet uit.
Op het lan ip krijg ik een configuratie pagina van de Deye, poort 80 werkt dus wel.

[ Voor 6% gewijzigd door Speedy-Andre op 15-04-2026 16:38 ]

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren, 7-4-2026 48,2kWh Balans Energie

• willem9503
Speedy-Andre schreef op woensdag 15 april 2026 @ 16:34:
[...]

Mij lukt het niet om in HA toe te voegen, hoe heb je dat gedaan?
Zowel Solarman als Solarman stick willen niet communiceren via tcp met poort 8899, welk serienummer ik kies (lan module of Deye) maakt niet uit.
Misschien gaat er hier onderweg iets niet goed, de POE switch zit in een andere switch (met 20m rj45) en direct in m'n Fritz 7530ax maakt niet uit.
De Solarman integratie uit HACS toegevoegd:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r6rhZcY_4iViQ3g7lbN81-H_2cU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nomlx0qPIhTXtyjWUj48FmLb.jpg?f=fotoalbum_large

Dit in de config (denk om eigen IP):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z2rsj22CoAGJoUYj2qufTYkyOp4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ED1f9nkHqkKWpwH7hyH6sUPT.jpg?f=user_large

En HA kon de was doen. 209 entiteiten beschikbaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JQLgotwGiWRAVsDRQHRGzkoADq8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/heK0OlciaorzARo1SffQ40tf.jpg?f=fotoalbum_large

Voor de compleetheid, ik draai:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CnYMHfX1s-fe52CUDY3lZSqij7o=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/k1PAd3DRTEzrEddSEW9YzIgP.jpg?f=user_large

[ Voor 7% gewijzigd door willem9503 op 15-04-2026 16:47 ]

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

willem9503 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 16:41:
[...]

De Solarman integratie uit HACS toegevoegd:[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zo heb ik het ook gedaan, echter krijg ik geen menu met transport protocol.
Het is HA in een docker, misschien geeft dat beperkingen of moet ik daar iets in aanpassen...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hr3RVGaDyexYj8dA2eCxaxTo-sk=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YM7jorYX7sHhoxoXrWdynNpu.jpg?f=fotoalbum_medium

ik zie dat ik een oudere versie heb ondanks dat HA de recentste is, V25.08.16?

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren, 7-4-2026 48,2kWh Balans Energie

• paQ
Speedy-Andre schreef op woensdag 15 april 2026 @ 16:53:
[...]

Het is HA in een docker, misschien geeft dat beperkingen of moet ik daar iets in aanpassen...

[Afbeelding]
Heb je de goeie?

Solarman Stick Logger, niet Solarman Integration

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E9Lq3e4wbN7JmriFZGbSUUOImIE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Y0VI6Uz0R6ArODrocJvfk2wR.png?f=fotoalbum_large

• willem9503
[...]

..........

[Afbeelding]
Ik draai ook HA in container, als je andere apparaten uit netwerk wel krijgt zit daar je probleem niet.
Kun je via browser wel bij de stick komen?
Probeer wifi op de stick te activeren (mits niet te ver van accesspoints). Kun je verbindingen uitsluiten (of je moet nog extra kabel hebben liggen.. :) )

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

paQ schreef op woensdag 15 april 2026 @ 16:57:
[...]

Heb je de goeie?

[Afbeelding]
Jij hebt dezelfde versie als ik, idd de stick logger.
Verder kreeg ik wifi aan de praat en kan ik via het Deye (lan) ip bij z'n configuratie komen.

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 05-05 22:52

dof

morlune schreef op woensdag 15 april 2026 @ 10:54:
Als ik de batterijen in een garage laat installeren, moet er dan niet ventilatie aanwezig zijn? Ik heb geen ventilatierooster oid in de garagedeur.
Hier staan de omvormer en accu in de bijkeuken met ong. 10 m2 oppervlakte. Geluid merken we niet veel van, bij de langere activaties dingt het wat door maar niet storend. (hier staat ook de WP Boiler tussen 10 hr. en 13 hr lawaai te maken en beetje warmte te geven)

De temp. van de bijkeuken loopt een mee bij de wat langere activaties, maar ook beperkt. 'k Heb er nu een temp meter hangen (~ meter vanaf de omvormer geplaatst) en hieronder zie je de samenhang tussen activaties en temperatuur.

Gisteren en vandaag werd/wordt er blijkbaar getest want veel kleine activaties (naalden), en op onlogische tijden en dan springen de ventilatoren van de omvormer niet of nauwelijks aan.

Kortom, ik zou me er niet zo druk over maken als de ruimte niet te klein is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XV7anPl_QQCdw5io_7KGERTYqo0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WiyX13lyiOhRV6Hco9TqMaxr.png?f=fotoalbum_large

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

[...]

[Afbeelding]

ik zie dat ik een oudere versie heb ondanks dat HA de recentste is, V25.08.16?
Jouw screenshot is van een andere HA integratie. Je heb echt diegene nodig met modbus TCP als protocol.
deze: https://github.com/davidrapan/ha-solarman

Van klussen krijg je grijze haren

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

fenrir schreef op woensdag 15 april 2026 @ 17:43:
[...]

Jouw screenshot is van een andere HA integratie. Je heb echt diegene nodig met modbus TCP als protocol.
Dat is de juiste, die start hier echter zo:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_8nDkviuNE3ltAs8OIogd3s8P4s=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E3D162e2ypAWW7W6t8rzlpkZ.jpg?f=fotoalbum_medium

Dit is nadat het ip erin stond dus hij voegt niets toe.
Of de rest van de items zoals Transport protocol hierna zou komen weet ik niet.

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

Het zou allemaal in dezelfde popup tevoorschijn moeten komen. Welke versie van HA draai je?

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

fenrir schreef op woensdag 15 april 2026 @ 17:54:
Het zou allemaal in dezelfde popup tevoorschijn moeten komen. Welke versie van HA draai je?
Ik heb Core 2026.4.1. in docker.
Die kan o.a. met modbus praten waaronder SMA, Sunspec en pas nog een SDM72 via een lan module.

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

paQ schreef op woensdag 15 april 2026 @ 16:57:
[...]

Heb je de goeie?

[Afbeelding]
Eh, je kunt ook de nieuwste downloaden: 26.01.31

Die heeft configuration profiel : auto.

Dan kun je niet de verkeerde kiezen. Ik zie hierboven dat sommigen zelf een profiel kiezen en er is verschil tussen 3p en hybrid profiel.

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:34
fenrir schreef op woensdag 15 april 2026 @ 17:43:
[...]

Deze Andre:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xUNm16kS1QFDL6Lk7HNL75mxxds=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KZJ5MwEcdDLNiuBMKuqCTLD3.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nFiBUdUeTOvDMu2Fzj0Y-bcling=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WlGQqQ1czfkaB0Z1ZlAYt7xm.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door blue eyes op 15-04-2026 18:09 ]

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Die heb ik, maar hij start hier anders dan bij anderen met enkel als eerste een ip vraag :)
Ik sluit niet uit dat er ooit een oudere op heeft gestaan die nu z'n sporen na laat...

• paQ
Get!em schreef op woensdag 15 april 2026 @ 18:07:
[...]

Eh, je kunt ook de nieuwste downloaden: 26.01.31

Die heeft configuration profiel : auto.

Dan kun je niet de verkeerde kiezen. Ik zie hierboven dat sommigen zelf een profiel kiezen en er is verschil tussen 3p en hybrid profiel.
Ik zie het verschil tussen de P3 en hybrid niet eigenlijk.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

dof schreef op woensdag 15 april 2026 @ 17:37:
[...]

Hier staan de omvormer en accu in de bijkeuken met ong. 10 m2 oppervlakte. Geluid merken we niet veel van, bij de langere activaties dingt het wat door maar niet storend. (hier staat ook de WP Boiler tussen 10 hr. en 13 hr lawaai te maken en beetje warmte te geven)

De temp. van de bijkeuken loopt een mee bij de wat langere activaties, maar ook beperkt. 'k Heb er nu een temp meter hangen (~ meter vanaf de omvormer geplaatst) en hieronder zie je de samenhang tussen activaties en temperatuur.

Gisteren en vandaag werd/wordt er blijkbaar getest want veel kleine activaties (naalden), en op onlogische tijden en dan springen de ventilatoren van de omvormer niet of nauwelijks aan.

Kortom, ik zou me er niet zo druk over maken als de ruimte niet te klein is.

[Afbeelding]
Die spikes hebben vandaag meer te maken met de threshold op SOC versus prijs en de pv productie die de soc omhoog duwt met bepaald vermogen.

Ik heb hier steeds gewoon 9 minuten export op elk tweede deel van t kwartier activaties zodra prijs maar boven 10cent kaal is en de SOC >50%. Pv vermogen is hoog genoeg om SoC snel weer hoger te krijgen.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

paQ schreef op woensdag 15 april 2026 @ 18:16:
[...]

Ik zie het verschil tussen de P3 en hybrid niet eigenlijk.
Gooi beide yaml eens in een text compare. Zitten behoorlijke verschillen in. Op adressen, validatie en ook op update interval.

Meer dan 6000 regels, dus hier niet te posten.

https://github.com/davidrapan/ha-solarman/blob/main/custom_components/solarman/inverter_definitions/

Let op, switchen van profiel is niet handig ivm wijzigende entity namen.

Let op 2: ik lees net dat battery capaciteit een door de integratie berekende entiteit is en dus niet door de Deye wordt doorgegeven. Logisch dus dat die waarde verschilt tussen ons en de verschillende integratie versies, software versies en laad en ontlaad cycli.

[ Voor 46% gewijzigd door Get!em op 15-04-2026 18:39 ]

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

willem9503 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 16:41:
[...]

De Solarman integratie uit HACS toegevoegd:[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb hem op protocol TCP staan ipv modbus tcp. Werkt ook blijkbaar.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Krijg nou wat, op m'n oudere Pi 5B werkt ie opeens 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N-Aq_Aq_-4kuRviOMoIFpF6LihI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BKBrx7mDYUi4iKXvKVoYiLFW.jpg?f=fotoalbum_medium

Nu kreeg ik het juiste menu maar het is een beta release (so what).
Modbus tcp gekozen btw.

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

Get!em schreef op woensdag 15 april 2026 @ 18:37:
[...]

Ik heb hem op protocol TCP staan ipv modbus tcp. Werkt ook blijkbaar.
Op een installatie van januari werkte TCP, op een installatie van vorige week had ik echt modbus TCP nodig.
In beide gevallen een BE installatie.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

fenrir schreef op woensdag 15 april 2026 @ 18:56:
[...]

Op een installatie van januari werkte TCP, op een installatie van vorige week had ik echt modbus TCP nodig.
In beide gevallen een BE installatie.
Tcp werkt hier niet, op de nieuwste Pi 5B werkt ie nu ook :)
Top, want ik wil straks de pv gaan uitlezen en uploaden naar Pvoutput.
Dat lukte al eens met een Hoymiles waar weinig upload tools voor zijn, daar heb ik een Restful command voor gebruikt die elke zoveel tijd triggert.
In de lijst zie ik pv1 en pv2 items dus dat moet lukken :)

• stenbk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 05-05 17:06
Single schreef op zondag 12 april 2026 @ 11:33:
[...]

Docanpower of docanenergy , ben ook de reviews nog aan het checken , beeld is wisselend , vaak zeer positieve en een enkele minder positief en dan gaat het vnl over aftersales/garantie. maar het systeem is goedkoop (zit geen omvormer bij , die is weer apart te koop ergens anders). En kun je wat meer vertellen over die SCE? bestaat dat nog?
Is een ouder systeem dat alleen mag terugleveren. Levert bijna niets op, maar omdat er geen afname mogelijk is kan er geen balans batterij…

• Yaay
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
Ik zie wat vreemd gedrag. De PV opwek lijkt deels het net op te gaan en deels de batterij in. Typisch zie ik dit vanaf 95% SOC maar nu dus ook bij 36% gisteren ook al iets soortgelijks. Meer mensen die dit gedrag zien?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_RghWvXbr_aVTg526qmH7zBhj08=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NKUDqoXghduHnPwBQp5piNp4.jpg?f=fotoalbum_large

• blue eyes
Bij mij1 keer gezien, maar dat was omdat de opwek van de PV groter was dan het verbruik en de accu aan konden.

Dan gaat de export aan.

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21:16
Yaay schreef op donderdag 16 april 2026 @ 08:38:
Ik zie wat vreemd gedrag. De PV opwek lijkt deels het net op te gaan en deels de batterij in. Typisch zie ik dit vanaf 95% SOC maar nu dus ook bij 36% gisteren ook al iets soortgelijks. Meer mensen die dit gedrag zien?

[Afbeelding]
Dit lijkt erop alsof de instellingen van de Deye niet goed gaan... Max Grid/Max export power oid. Als je zelf geen gekke automations hebt, zou ik even controleren of het EMS wel altijd internet heeft (al zie je data, dus ik zou verwachten van wel). Dan zou ik toch even een mail sturen of ze er naar willen kijken.

• Wolly
  • Niet online
Er is weer een wijziging in de Resultaten pagina.

De kolommen bij Verbuik voor 15 minuten zijn gewijzigd, de kolom 'verbruik' is verdwenen. De kolom EPEX prijs is ook weg?

Ook zie ik dat de prijzen nu maar op 3 decimalen worden getoond, voorheen was dat 4.

Het is wel heel anders, de laatste kolom Netto toont nu ook hele andere waarden. Zo had ik bijvoorbeeld eerst als laatste kolom -12 ct staan en nu staat er voor dezelfde regel +27 cent.

De wijzigingen van afgelopen week hebben eigenlijk alle rode (verlies)regels weggepoetst, die zie je nu niet meer duidelijk maar wil niet zeggen dat ze er niet zijn.

[ Voor 40% gewijzigd door Wolly op 16-04-2026 10:39 ]

• jeeedeee
Wolly schreef op donderdag 16 april 2026 @ 10:33:
Er is weer een wijziging in de Resultaten pagina.

De kolommen bij Verbuik voor 15 minuten zijn gewijzigd, de kolom 'verbruik' is verdwenen. De kolom EPEX prijs is ook weg?

Ook zie ik dat de prijzen nu maar op 3 decimalen worden getoond, voorheen was dat 4.

Het is wel heel anders, de laatste kolom Netto toont nu ook hele andere waarden. Zo had ik bijvoorbeeld eerst als laatste kolom -12 ct staan en nu staat er voor dezelfde regel +27 cent.

De wijzigingen van afgelopen week hebben eigenlijk alle rode (verlies)regels weggepoetst, die zie je nu niet meer duidelijk maar wil niet zeggen dat ze er niet zijn.
Misschien hebben ze mijn Excel gezien en gedacht daar moeten we wat aan doen :( Ik vind het geheel wel wat overzichtelijk... Je ziet nu ook niet meer wat er uit de batterij wordt gebruikt. Ik vind dat wel duidelijker, dat is voor de resultaten eigenlijk ook prima, want zo lijkt het erop dat het echt gaat om wat er op de netaansluiting gebeurd. En dat is waar we op afgerekend worden..

• paQ
Ik heb het nog eens even zitten doorrekenen adhv mijn eigen 'telling' aan energiekosten / opbrengsten, maar dan als 'all-in' tarief. Dat heeft in mijn prive-situatie het meeste nut vind ik zelf zolang we kunnen salderen en geen netto terugleveraar zijn.

Op wat kleine verschillen na, die ongetwijfeld te maken zullen hebben met omspringende tarieven vs kwartier verrekenprijzen, is het tarief op het BE dashboard weliswaar het verrekende resultaat, maar betreffen het kale tarieven.
Als ik de EB, opslag en BTW verreken, dan klopt het weer nagenoeg met mijn eigen telling.

Op de afrekening is er dan nog:
+ transportkosten
+ vastrecht
- teruggaaf belasting
- betaalde voorschotten

• Wolly
  • Niet online
jeeedeee schreef op donderdag 16 april 2026 @ 10:45:
[...]

Misschien hebben ze mijn Excel gezien en gedacht daar moeten we wat aan doen :( Ik vind het geheel wel wat overzichtelijk... Je ziet nu ook niet meer wat er uit de batterij wordt gebruikt. Ik vind dat wel duidelijker, dat is voor de resultaten eigenlijk ook prima, want zo lijkt het erop dat het echt gaat om wat er op de netaansluiting gebeurd. En dat is waar we op afgerekend worden..
Het is wel minder controleerbaar vind ik, zie bijvoorbeeld deze regel. Waar komt die 5 cent verlies nou vandaan?

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/dtfpBtmr/screenshot-561.png

• Yaay
  • Niet online
Wolly schreef op donderdag 16 april 2026 @ 11:19:
[...]

Het is wel minder controleerbaar vind ik, zie bijvoorbeeld deze regel. Waar komt die 5 cent verlies nou vandaan?

[Afbeelding]
Dit is geen verlies, maar zijn de netto kosten. (1,706*0.028=0,047 dus afgerond €0,05)Waar de term netto wat mij betreft niet klopt omdat belasting , inkoop vergoeding en vaste kosten niet worden meegerekend

[ Voor 3% gewijzigd door Yaay op 16-04-2026 11:25 ]

• Wolly
  • Niet online
Yaay schreef op donderdag 16 april 2026 @ 11:23:
[...]

Dit is geen verlies, maar zijn de netto kosten. (1,706*0.028=0,047 dus afgerond €0,05)Waar de term netto wat mij betreft niet klopt omdat belasting , inkoop vergoeding en vaste kosten niet worden meegerekend
Ah ja, zo klopt het inderdaad. Ben een beetje afkerig van rode letters met een minus teken ervoor :+

• paQ
Wolly schreef op donderdag 16 april 2026 @ 11:27:
[...]

Ah ja, zo klopt het inderdaad. Ben een beetje afkerig van rode letters met een minus teken ervoor :+
Daar is nog wel wat verduidelijking te halen ja, eens.
Dat is net een beetje hoe Solarman 'tegenstrijdig' kan ogen.

- xxxW is de accu IN (en vice versa)
maar op de BMS zelf is - weer de accu UIT 8)7

• India Sierra
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:33

India Sierra

Inspiratiebron Picobello BV

Speedy-Andre schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 01:18:
[...]

Het lijkt goed te zitten, je kan misschien iets denken van de 63A schakelaar waar 6mm2 draad in zit maar die werkt alleen als lastscheider.
Niet zeker is (tot je de Deye onder het deksel bekijkt) of de kabel op LOAD zit en niet de GEN al zullen ze daar wel een instructie voor hebben als het geen ploeg van Beter Stroom was.
Vreemd trouwens dat ze de ATS niet alsnog hebben getest als in kijken of er spanning is met stand 2, aan de andere kant willen ze natuurlijk geen (extra) schade aan je groepenkast en apparatuur mocht het toch niet goed zitten (ik zou na dit geknetter ook niet meer zo zeker zijn).
Ik ga iig voorlopig niet aan die schakelaar zitten zonder dat de installateur er bij is haha.

Zojuist bericht gehad van Don dat de huidige setup idd niet correct is en dat er contact met me wordt opgenomen voor nieuwe afspraak met de installateur.

PS: Vanochtend nog een test geweest? Eerst laden en dan direct erna ontladen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-iCNgNH1jWjXRCz6Z94VaVmxFiE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/46pFU3D2QpFLBoZMvNsShsWD.png?f=user_large

[ Voor 11% gewijzigd door India Sierra op 16-04-2026 12:39 ]

• vinxion
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08:29
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NLW7gVFH14ZzLE7nnFdNTAnxBJo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9l3Cu8SJEozoGbpVMRO66PIo.png?f=fotoalbum_large

Batterij moet op 49 gehouden worden?
Elke keer als hij 50 aantikt wordt er even geëxporteerd tot de 49, vervolgens weer opgeladen met zon naar 50. Kan beter stabiel houden en de zon direct het net op doen dan, scheelt een hoop verlies.

• paQ
India Sierra schreef op donderdag 16 april 2026 @ 12:34:
[...]

Ik ga iig voorlopig niet aan die schakelaar zitten zonder dat de installateur er bij is haha.

Zojuist bericht gehad van Don dat de huidige setup idd niet correct is en dat er contact met me wordt opgenomen voor nieuwe afspraak met de installateur.

[Afbeelding]
Nou, ik sta meer te kijken van de duur van die activatie.
40 min?

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 05-05 22:52

dof

India Sierra schreef op donderdag 16 april 2026 @ 12:34:
[...]

[Afbeelding]
Een 12kW activatie van meer dan een half uur? Dat heb ik nog niet meegemaakt, bijzonder...

Mooi dat Don dit ook als fout beoordeeld. Je installateur heeft deze off-grid waarschijnlijk niet goed begrepen (alleen al afgaande op labeling).

• Yaay
  • Niet online
vinxion schreef op donderdag 16 april 2026 @ 13:29:
[Afbeelding]

Batterij moet op 49 gehouden worden?
Elke keer als hij 50 aantikt wordt er even geëxporteerd tot de 49, vervolgens weer opgeladen met zon naar 50. Kan beter stabiel houden en de zon direct het net op doen dan, scheelt een hoop verlies.
De reden hiertoe is dat we op onbalans tarieven zitten, die dus ieder moment kunnen omslaan, ook binnen een kwartier. Zou je, je PV overschot gewoon laten exporteren, dan loop je dus de kans dat je stroom achteraf ineens tegen negatieve prijzen is verkocht.

• blue eyes
Ik zit nu boven de 60%, maar ook hier continue exports, as we speak, tegen 2 cent zelfs.

Elke kWh in de EV levert mij 28 cent op. Wat gaat hier mis :D :D

• Wolly
  • Niet online
Volgens mij is het nu 5ct, ook export.

Kan het zijn dat ze al op andere markten handelen zonder het te zeggen? Anders begrijp ik niet waarom het voor zo weinig geld wordt verkocht.

• jeeedeee
Wolly schreef op donderdag 16 april 2026 @ 14:30:
Volgens mij is het nu 5ct, ook export.

Kan het zijn dat ze al op andere markten handelen zonder het te zeggen? Anders begrijp ik niet waarom het voor zo weinig geld wordt verkocht.
Ik vind het ook wel wat vreemd, ik zou zeggen, probeer er eens achter te komen, wellicht dat een mail helpt :P

• Wolly
  • Niet online
jeeedeee schreef op donderdag 16 april 2026 @ 14:46:
[...]

Ik vind het ook wel wat vreemd, ik zou zeggen, probeer er eens achter te komen, wellicht dat een mail helpt :P
Don heeft betere dingen te doen.
Van sommige van onze, inmiddels 250, klanten krijgen we hier ook gefrustreerde mailtjes over waarom er in dat ene kwartier is teruggeleverd als het ook 30 minuten later kon tegen 3 cent meer. Het gaat echter om de bigger picture en langere termijn en wij willen jullie vragen om iets meer geduld. We nemen namelijk aan dat iedereen die ons systeem koopt dit doet met een plan voor 10 jaar of lang
Bron

Ik ga hem niet lastig vallen met dit soort futiliteiten.

• jeeedeee
Wolly schreef op donderdag 16 april 2026 @ 14:54:
[...]

Don heeft betere dingen te doen.

[...]

Bron

Ik ga hem niet lastig vallen met dit soort futiliteiten.
Dat bedoel ik ook niet, meer of ze al aan het proefdraaien zijn op andere markten en of ze dat dan ook gaan aankondigen... En inderdaad die paar cent is wat weinig om ze mee lastig te vallen :+ Al zou ik maar wat graag wat meer updates over hun logica krijgen :) Ze hebben nu ook sturing op Export Surplus, maar leg mij deze updates maar eens uit... Ik snap ze niet

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tuNTKGfENuQR6Omhm5jICsfUpUQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/eUumrbRvtCKTb9e9ZK1HNQee.png?f=user_large

• India Sierra
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:33

India Sierra

Inspiratiebron Picobello BV

paQ schreef op donderdag 16 april 2026 @ 13:38:
[...]

Nou, ik sta meer te kijken van de duur van die activatie.
40 min?
van 35% SoC naar 52% SoC naar 49% SoC
dof schreef op donderdag 16 april 2026 @ 14:00:
[...]

Een 12kW activatie van meer dan een half uur? Dat heb ik nog niet meegemaakt, bijzonder...

Mooi dat Don dit ook als fout beoordeeld. Je installateur heeft deze off-grid waarschijnlijk niet goed begrepen (alleen al afgaande op labeling).
Ik heb inmiddels bericht gekregen van een installateur (volgens mij Nick?), basically moet de ATS idd handmatig naar 2 gezet worden om zo in de off-grid modus te werken. 1 waar die nu op staat is bypass. Waarom de ATS stuk is gegaan is nog de vraag haha.

[ Voor 58% gewijzigd door India Sierra op 16-04-2026 15:57 ]

• jacovn
  • Laatst online: 07:37
Ik zie ook al uren export blokken. Accu blijft rond 50% soc. Dan straks koken en WP gaat warm water maken en op koudst van de nacht verwarmen. Kom ik weer rond 20% in de ochtend te zitten. En wordt er in de nacht en ochtend bijgeladen uit net.

Kan me niet voorstellen dat dit optimaal is.

Wel lekker verdienen, 2 cent voor elke kw die het net ingaat en weer 2 cent die ik straks moet betalen voor elke kw die weer uit net gehaald wordt.

Ik snap dat het een pilot is. Maar ze knoeien wel veel met instellingen zo.

[ Voor 28% gewijzigd door jacovn op 16-04-2026 17:16 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 18:26
Is dat niet ook een kwestie van zelf de WP goed inregelen? Die wil je overdag laten draaien als het even kan. Zeker met dit weer moet je woning toch wel een 8 uur kunnen coasten.

• jacovn
Ik geen accu genomen om op te letten wat ik wanneer doe.

Ik ga ook niet in de middag warm eten maken. Omdat er dan zonne energie is. Daar heb je een accu voor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/btsL4OM5J3hsmsUlmlGRAx16pv8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/kYuwek7naxUvunT1oBeWhFDZ.jpg?f=user_large

[ Voor 87% gewijzigd door jacovn op 16-04-2026 17:21 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
scoobs schreef op donderdag 16 april 2026 @ 17:06:
Is dat niet ook een kwestie van zelf de WP goed inregelen? Die wil je overdag laten draaien als het even kan. Zeker met dit weer moet je woning toch wel een 8 uur kunnen coasten.
Ik heb de warmtepomp niet nodig bij deze temperaturen, behalve voor warmwater, dat doe ik inderdaad overdag. Maar ik verbaas me ook over het dumpen van de stroom en vervolgens in de nacht weer inkopen om de SOC op 35% te houden. Die SOC had van mij ook wel wat lager mogen worden vannacht.

• bart997
Gisteren heb ik BalansEnergie gemaild met de vraag of zij iets meer over de laad- en ontlaadcondities kunnen delen zodat ik/wij hier het verbruik en automations op kunnen aanpassen.

Daarop kreeg ik onderstaande reactie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jluOTdU_LcRFz9fu3ncV3QZWcss=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5Rbw4HxG40QVPOF5WmPASsRF.jpg?f=fotoalbum_large

• blue eyes
jeeedeee schreef op donderdag 16 april 2026 @ 14:46:
[...]

Neuh, voor mij hoeft dat niet, Don is bezig, prima zo.

Ik blijf alleen af en toe bijzonderheden posten, dat wordt gelezen, dat kan hun alleen maar helpen.

Na 12 uur de zondvloed ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8k5TBp8a4NYmJ3g9lmjBqSuNtok=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FvxFIOxnEhQxGFwzOkATCwio.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door blue eyes op 16-04-2026 19:23 ]

• jeeedeee
Gemiddelde prijs zal niet veel boven de 10 cent uitkomen vandaag denk ik.... Maar net toch nog toch even een teruglevering voor 15 cent.. Afijn, in elk geval wel positief, en mooi alle zonopwek kunnen wegduwen naar het net...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rc8bpqJu4h_eOc7BBU0qLaW7dfQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Z2dMKfWWUY3Y7qW6XBXQNvkb.png?f=fotoalbum_large

• blue eyes
Vandaag iets van 56 kWh aan export, iets van 10 aan import. En het gaat nog door, nu op 51% SOC.

Morgen thuis werken, de EV ga ik morgen wel laden. Door de vele export, vanaf 12 uur, niet boven de 75% gekomen.
Kortom, ik wacht nog steeds op een 100% load.

[ Voor 7% gewijzigd door blue eyes op 16-04-2026 21:53 ]

• zunrob
  • Registratie: April 2009
blue eyes schreef op donderdag 16 april 2026 @ 21:52:
Vandaag iets van 56 kWh aan export, iets van 10 aan import. En het gaat nog door, nu op 51% SOC.

Morgen thuis werken, de EV ga ik morgen wel laden. Door de vele export, vanaf 12 uur, niet boven de 75% gekomen.
Kortom, ik wacht nog steeds op een 100% load.
Ik ben vandaag tot 99% gekomen, maar daar is ie enkele uren blijven hangen. Ik krijg dan ook helaas steeds in Solarman een alarm bij de batterij te zien. Ik denk dat dit de OVP is zoals PaQ al zei, dit is ook te zien op de bovenste en onderste accu. De 100 heeft ie echter nog niet gehaald, geen enkele module volgens mij. Het helpt inderdaad niet als er veel geëxporteerd wordt..
Zien jullie dit alarm ook in Home Assistant als jullie bijna vol zitten?

Overigens ben ik erg benieuwd naar de nieuwe actieve strategie, leuk!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hnof1xL9Nef4VmQNs5-xFwryhyU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/01HczLjDOPwOSxHSiAwk45tm.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door zunrob op 16-04-2026 23:51 ]

• jacovn
Soc werd na koken afwasmachine en wp warmater
Run keurig op 35% gehouden met elke uur of zo een import van net. Kan hij weer 15% door de solar laden en dan weer exporteren voor de laagste prijs ?

Nul op de meter is al slimmer dan dit.

• blue eyes
Je wordt met de dag zuurder Jaco.

He, bekijk het anders. Insteek was primair aFRR, en niets anders. Nu het wat langer lijkt te duren is toegezegd ook nu de andere zaken eerder op te pakken.

Hier zijn ze net mee begonnen.

Even geduld. Dit heeft BE in eigen hand, kwestie van mensen die het snappen en goede programmeurs. Geen externe afhankelijkheid in deze.

De huidige instellingen zijn terrechte redenen voor verbazing, het kan zeker anders. Maar gezien de hoe en wat, wel uit te leggen in technische zin.

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 18:26
jacovn schreef op donderdag 16 april 2026 @ 17:16:

Ik ga ook niet in de middag warm eten maken. Omdat er dan zonne energie is. Daar heb je een accu voor.

[Afbeelding]
Ik zeg ook niet dat je als een middeleeuwse peasant een routine moet hanteren die de zon volgt he. :+

Maar een warmtepomp is én een zware gebruiker én uitstekend om te sturen zonder dat je eraan hoeft te denken. Bovendien zijn ze door de hogere temperaturen overdag nota bene efficienter.

Koken - nouja, ovens uitgezonderd - is geen van beiden.

Je moet het meer zien als volgt; in een zekere zin kun je je huis (en EV, voor diegene die eentje hebben) gebruiken als auxillary batterijen. In de tussenseizoenen kun je hier best wel wat energie in kwijt. NOM strategie en batterij zijn imho een en/en verhaal. En NOM strategie bestaat voor 90% uit warmte en transport correct sturen. Shit als de (vaat)was overdag draaien, koken, dat is allemaal gerommel in de marge, en niet practisch.

[ Voor 9% gewijzigd door scoobs op 17-04-2026 08:09 ]

• blue eyes
De warmte pomp hier staat 24/7 op 20 graden. Heel af en toe is handmatig even op 19 of 21, uitzondering.
In zomer evident minder verbruik, alleen voor het warm water en de vloerkoeling. Ik heb een brine WP.
In de winter bij langere tijd van koude dagen een enorm hoog verbruik, in de zomer kost het rondpompen van het koude water bijna niets. Koelen kost niet, alleen het rondpompen.
Veel douchen, 4 volwassenen, veel sporten, yep. Vanaf maart zie ik het fors dalen, november weer stijgen.

Voor mij is het evidente verschil de EV.

Maaaaaaaarrrrrr..... dan moet je wel thuis zijn. Ik kom niet uit met handige werktijden. Weekenden is lastig.
Tot nu toe laad ik dan in fases in het weekend.
Elke dag 20 kWh max, afromen naar de EV en dan hopen dat de rest, de accu door BE wordt gedumpt. En in de ochtend weer leeg is (en dat is waar ze aan moeten werken LOL :)

[ Voor 27% gewijzigd door blue eyes op 17-04-2026 08:14 ]

• Tasteless
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15:52
Gister inderdaad enorm veel activaties tegen discutabele prijzen. Mij batterij heeft voor het eerst de 100% SOC niet aangetikt.

BE is er in ieder geval mee bezig en zijn duidelijk dingen aan het testen. Hopelijk binnenkort ook eens de dag beginnen met 10% SOC.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0EmVjxagkDF0RF8_9ataeQt8oSc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/OqJKInwuzqHaC2BccSXHcLHx.png?f=user_large

Weheat sparrow P60❄️🔥| LMNT Pura 200L 💧| Tesla model 3 🚗 | 13,7kWp☀️ | 48kWh balans batterij🔋

• JeVe
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 14:36
jacovn schreef op donderdag 16 april 2026 @ 15:59:
Ik zie ook al uren export blokken. Accu blijft rond 50% soc. Dan straks koken en WP gaat warm water maken en op koudst van de nacht verwarmen. Kom ik weer rond 20% in de ochtend te zitten. En wordt er in de nacht en ochtend bijgeladen uit net.

Kan me niet voorstellen dat dit optimaal is.

Wel lekker verdienen, 2 cent voor elke kw die het net ingaat en weer 2 cent die ik straks moet betalen voor elke kw die weer uit net gehaald wordt.

Ik snap dat het een pilot is. Maar ze knoeien wel veel met instellingen zo.
Het is al een paar keer voorbij gekomen. Die 2 cent voor BE geldt alleen voor wat door je meter je huis in loopt.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

zunrob schreef op donderdag 16 april 2026 @ 23:48:
[...]

Zien jullie dit alarm ook in Home Assistant als jullie bijna vol zitten?
Ja, vanaf 95%. Hij is nog nooit hoger gekomen dan 95% overigens. Denk dat ie daar nu zo'n 9 uren op gestaan heeft, waarvan 1x 4 uur achter elkaar en nog <100W laden.

• stenbk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 05-05 17:06
https://www.linkedin.com/...n-stefan-de-konink-bwg6e/

Las iets interessants, maar net niet goed genoeg in de materie om te beoordelen of bij BE dit dus geen issue is. Daar ga ik wel van uit. :)

Verder vooral interessant om te leren over de markt, benieuwd naar hoe het over een paar maanden gaat. Voor nu zonder zonnepanelen wel leuk, alleen heel andere handelsverwachtingen dan de meesten hier. Maar we zijn nog niet echt begonnen.

• QuarkuS
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 30-04 15:29
JeVe schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 08:56:
[...]

Het is al een paar keer voorbij gekomen. Die 2 cent voor BE geldt alleen voor wat door je meter je huis in loopt.
"door je meter je huis in loopt": ik vraag me af hoe dat dan precies gedefinieerd zou zijn? Even simpelweg voor mezelf beredenerend, met off-grid situatie (dus huis op LOAD), en AC-gekoppelde PV (dus PV ook op LOAD).
De enige manier die ik zie om dat correct te bepalen, is door Home-Load = Deye-LOAD-OUT -/- Deye-LOAD-IN. Je kan hiervoor niet naar P1 / Eastron meter of Deye-GRID kijken, en ook niet naar de Battery Charge/Discharge.
Alleen zie ik die waarden niet terug in de BE portal, dus ik vraag me af hoe dat dan gedefinieerd wordt.

• Wolly
  • Niet online
JeVe schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 08:56:
[...]

Nee, kijk maar in je offerte.

Het heet afslagtarief bij teruglevering.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

stenbk schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 09:20:

Las iets interessants, maar net niet goed genoeg in de materie om te beoordelen of bij BE dit dus geen issue is. Daar ga ik wel van uit. :)

Verder vooral interessant om te leren over de markt, benieuwd naar hoe het over een paar maanden gaat. Voor nu zonder zonnepanelen wel leuk, alleen heel andere handelsverwachtingen dan de meesten hier. Maar we zijn nog niet echt begonnen.
Het klopt dat binnen het kwartier dat best lastig is met zowel teruglevering als afname. Zeker omdat onbalans prijs ook nog eens per 12 seconden schakelt met achteraf verrekening.

Maar doordat we juist een batterij hebben die ook nog een een hoog vermogen omvormer erboven heeft die relatief vlot kan schakelen zie je dat wisselingen in (normaal) gebruik binnenshuis nauwelijks tot echte variatie leid op je P1 meter.

Bovendien is er al rekening mee gehouden door de Deye eigenlijk in een permanente staat van paraatheid te zetten met een 20W import continue. In landen met verrekening per fase (en dus zonder de interne saldering over fases die wij kennen), zoals in Tsjechie, is het zelfs voordeliger om de Deye op een continue 100W import te zetten als je batterij + pv hebt (33W op elke fase). Daarmee voorkom je geheel dat er zelfs op fase niveau nog dit gebeurt.

De tarief opslag van 2cent (en volgend jaar de belasting) is wel een valide verhaal en is voor ons met BE vooral van toepassing op de handel. Dat is door Don ook al aangegeven, dat de handel eerst die spread moet gaan compenseren.

• Wolly
  • Niet online
stenbk schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 09:20:

Niet van toepassing voor ons.
In de bovenstaande voorbeelden is uitgegaan van een éénfase-aansluiting. Bij een driefasenaansluiting vindt interne verrekening plaats: afname op de ene fase kan worden gecompenseerd met teruglevering op een andere fase, waardoor de meter per saldo nul registreert.

• jacovn
blue eyes schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 08:04:
Je wordt met de dag zuurder Jaco.

He, bekijk het anders. Insteek was primair aFRR, en niets anders. Nu het wat langer lijkt te duren is toegezegd ook nu de andere zaken eerder op te pakken.

Hier zijn ze net mee begonnen.

Even geduld. Dit heeft BE in eigen hand, kwestie van mensen die het snappen en goede programmeurs. Geen externe afhankelijkheid in deze.

De huidige instellingen zijn terrechte redenen voor verbazing, het kan zeker anders. Maar gezien de hoe en wat, wel uit te leggen in technische zin.
Ja AFFR, waar is het ?
Ze zijn er inderdaad mee bezig, ondergrens was 20%, toen was het 30, nu lijkt het 35 te zijn.
Bovengrens heb ik op 80% gezien, nu is het blijkbaar 50%

Prima als ze duidelijk communiceren, maar overdag goedkope stroom exporteren, en in alle dure uren dure stroom importeren lijkt me niet de bedoeling. Dat is dweilen met de kraan open.

De 1e export start nu al weer, blijkbaar moet het een vlakke 35% soc worden vandaag ?

[ Voor 4% gewijzigd door jacovn op 17-04-2026 09:41 ]

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

QuarkuS schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 09:28:
[...]

"door je meter je huis in loopt": ik vraag me af hoe dat dan precies gedefinieerd zou zijn? Even simpelweg voor mezelf beredenerend, met off-grid situatie (dus huis op LOAD), en AC-gekoppelde PV (dus PV ook op LOAD).
De enige manier die ik zie om dat correct te bepalen, is door Home-Load = Deye-LOAD-OUT -/- Deye-LOAD-IN. Je kan hiervoor niet naar P1 / Eastron meter of Deye-GRID kijken, en ook niet naar de Battery Charge/Discharge.
Alleen zie ik die waarden niet terug in de BE portal, dus ik vraag me af hoe dat dan gedefinieerd wordt.
In dashboard balans energie stat toch (in paars/blauw) je huisverbruik. Dus ze weten prima te berekenen (bij benadering) wat er door jezelf verbruikt wordt vanuit de batterij. Direct verbruik van PV productie zit daar natuurlijk niet bij in, en ze kunnen het eventueel nog verrekenen met het (berekende) PV productie die de batterij is ingegaan (groene lijn in dashboard).

• Wolly
  • Niet online
QuarkuS schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 09:28:
[...]

Kort antwoord: Niet.

Dat de 2ct niet zou geleden voor handel is volgens mij later verkort tot 'niet voor aFRR handel'. En die handel is een soort balans (geleerd van @paQ ), ze weten precies wat er in een activatie over de P1 meter is gegaan en dat zal dan die opslag niet hebben neem ik aan.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r84pOxbMy_uZwp9XODTFrU84byI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b2Fw5w2yaLJ8ug7gTtTqUGgR.jpg?f=fotoalbum_medium

Het ging een tijd goed maar mijn 6 april score (zonder batterij) is weer herboren ;(
Nu is het wel duidelijk een kostenpost, geen twijfel.
Daar ga ik maar eens een bericht over sturen.

• Wolly
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 09:48:
[Afbeelding]

Het ging een tijd goed maar mijn 6 april score (zonder batterij) is weer herboren ;(
Nu is het wel duidelijk een kostenpost, geen twijfel.
Daar ga ik maar eens een bericht over sturen.
Wat bedoel je met het ging goed? Zijn de gerapporteerde cijfers nu anders als voorheen?

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Wolly schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 09:50:
[...]

Wat bedoel je met het ging goed? Zijn de gerapporteerde cijfers nu anders als voorheen?
Ging goed als in 6 april werd correct weergegeven (beetje in de plus).
Dit lijkt trouwens een op backup terugzetten want de browser meldde een server error.

• JeVe
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 14:36
Balans Energie schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 13:52:
@paQ

- De 0,02 vergoeding per kWh bij Balansenergie, gelden die ook als jullie zelf de batterij laden / ontladen voor de inzet van tegengaan netcongestie?

Nee, Deze geld alleen voor alles wat over de meter gaat wat van klant is. Dus voor alle activaties van balanceringsdiensten geld dit dus niet voor. Dit wordt achter de meter geadministreerd.
Dit lijkt me toch duidelijk?

• Wolly
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 09:53:
[...]

Ging goed als in 6 april werd correct weergegeven (beetje in de plus)t.
Dit lijkt trouwens een op backup terugzetten want de browser meldde een server error.
Het blijft een beta product.

Resultaten (BETA)

De weergegeven resultaten zijn indicatief en kunnen afwijken van de uiteindelijke waarden.
Zal de belastingdienst leuk vinden als ze de stukken opvragen, zo'n beta product met onbetrouwbare cijfers.

[ Voor 3% gewijzigd door Wolly op 17-04-2026 10:23 ]

• paQ
Wolly schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 09:46:
[...]

Kort antwoord: Niet.

Dat de 2ct niet zou geleden voor handel is volgens mij later verkort tot 'niet voor aFRR handel'. En die handel is een soort balans (geleerd van @paQ ), ze weten precies wat er in een activatie over de P1 meter is gegaan en dat zal dan die opslag niet hebben neem ik aan.
Zo begreep ik het inderdaad. De balanceer-acts voor Tennet worden administratief bijgehouden.
Volgens mij houden onze (NL) slimme meters ook niet im-/export bij per fase, maar als totaal. De MID meter doet dit wel en registreert ook op die manier. Bijv invoeden op fase 1, terwijl fase 3 afneemt.

• Wolly
  • Niet online
paQ schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 09:59:
[...]

Zo begreep ik het inderdaad. De balanceer-acts voor Tennet worden administratief bijgehouden.
Volgens mij houden onze (NL) slimme meters ook niet im-/export bij per fase, maar als totaal. De MID meter doet dit wel en registreert ook op die manier. Bijv invoeden op fase 1, terwijl fase 3 afneemt.
De Eastron meter is er volgens mij alleen om een '0 op de meter' mogelijk te maken, dus de batterij zorgt er dan voor dat je niets van het net gebruikt.

De P1 meter is de meter waarover ze aan Tennet rapporteren en betaald krijgen. Dat zou dan ook de meter moeten zijn waarmee ze weten hoeveel kWh er bij een aFFR actie overheen is gegaan en dus geen 2ct hoeven te rekenen.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Wolly schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 09:56:
[...]

Het blijft een beta product.

[...]

Zal de belastingdienst leuk vinden als ze de stukken opvragen, zo'n beta product met onbetrouwbare cijfers.
Het staat bij de maandweergave wel goed, bij mij zijn er 2 waarheden :)
Waarschijnlijk komt het uiteindelijk niet in een afrekening terecht omdat er bij staat dat het vanaf 7 april is.
Wel slordig dat dit terug blijft komen, daarom ga ik het toch maar melden.
Al is het maar omdat de 'opmaak' wordt verstoord :+

• paQ
Speedy-Andre schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 10:18:
[...]

Het staat bij de maandweergave wel goed, bij mij zijn er 2 waarheden :)
Het dashboard toont kale tarieven. Ik weet niet of het een goed idee is bruto bedragen te communiceren in je aangifte.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

paQ schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 10:21:
[...]

Het dashboard toont kale tarieven. Ik weet niet of het een goed idee is bruto bedragen te communiceren in je aangifte.
Ik weet nog niet zeker of ik de btw terugvraag, eerst moet duidelijk zijn dat ik daarmee geen 'echte' ondernemer met inkomsten ben want dat gaat ten koste van m'n uitkering en dan is het allemaal voor niks.

• Wolly
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 10:27:
[...]

Ik weet nog niet zeker of ik de btw terugvraag, eerst moet duidelijk zijn dat ik daarmee geen 'echte' ondernemer met inkomsten ben want dat gaat ten koste van m'n uitkering en dan is het allemaal voor niks.
Je wordt geen IB ondernemer hiermee. Dat ben je immers met alleen zonnepanelen ook niet.
En er wordt geen arbeid verricht.

• willem9503
paQ schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 09:59:
[...]

Nuance, de fase data wordt wel aan netbeheerders gerapporteerd en ook verwerkt (door die slimme meters die dat al kunnen). In Nederland doen we daar niets mee.

Sluit niet uit (weet wel zeker) dat dit in de toekomst anders wordt (heb nu een zzp-klus bij grote netbeheerder in deze hoek, dus heb iets meer detail >:) ). Maar meer wil/kan/mag ik hier niet over kwijt! :X

• BasSteve
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 07:49
jacovn schreef op donderdag 16 april 2026 @ 17:16:
Je hebt deelgenomen aan een pilot waar nadrukkelijk niet de focus lag op het maximaliseren van je eigen verbruik PV, maar op de aFFR handel of onbaland, en bent er nu verbaasd over dat het dat niet doet? Komaan.

• Wolly
  • Niet online
BasSteve schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 10:50:
[...]

Je hebt deelgenomen aan een pilot waar nadrukkelijk niet de focus lag op het maximaliseren van je eigen verbruik PV, maar op de aFFR handel of onbaland, en bent er nu verbaasd over dat het dat niet doet? Komaan.
Niet helemaal waar natuurlijk. Flexibiliteit mbt zonnestroom staat nadrukkelijk benoemd als eerste punt.
Standaard 48.2 kWh aan opslag
Groot genoeg om je zonnestroom op te slaan, gebruik deze later wanneer je het zelf nodig hebt of verkoop je zelfopgewekte stroom voor een goede prijs.
BREAKING NEWS
*Verwachting is dat we in mei 2026 officieel BSP zijn en dat we vanaf dan aFRR kunnen leveren.
Bron

[ Voor 14% gewijzigd door Wolly op 17-04-2026 10:56 ]

• paQ
Zou het niet zo (kunnen) zijn dat men zaken probeert en bekijkt hoe die in real life uitpakken?
Ik zie mijn PV aan Deye ook af en toe gereduceerd worden, waar ik dan niet echt direct een reden toe zie. Soms enkele minuten, soms een uur.
Gisteren zag ik ook ander gedrag. Nou, nu weten ze hoe dat was :D

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
Daar stond eerst februari. Dus eerst zien, dan geloven.

• zunrob
  • Registratie: April 2009
Get!em schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 09:20:
[...]

Ja, vanaf 95%. Hij is nog nooit hoger gekomen dan 95% overigens. Denk dat ie daar nu zo'n 9 uren op gestaan heeft, waarvan 1x 4 uur achter elkaar en nog <100W laden.
Denk dat ze gewoon aan het balanceren zijn en dit erbij hoort. Welk type batterijen heb jij? Knopje aan de voorkant?

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

zunrob schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 11:40:
[...]

Denk dat ze gewoon aan het balanceren zijn en dit erbij hoort. Welk type batterijen heb jij? Knopje aan de voorkant?
Ik heb die met zilveren ronde knopje aan voorkant, maar nog wel een losse DC schakelaar erboven.

• paQ
Get!em schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 11:41:
[...]

Ik heb die met zilveren ronde knopje aan voorkant, maar nog wel een losse DC schakelaar erboven.
En hoe aangesloten?

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Diagonaal binnen 2 weken na installatie.

• Wolly
  • Niet online
deejeebv schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 11:39:
[...]

Daar stond eerst februari. Dus eerst zien, dan geloven.
Dat is inderdaad iets wat ik wel heb opgestoken van deze pilot :+

Maar dat het is gewijzigd naar mei is wel (goed) nieuws, zo concreet was zelfs Don niet in zijn laatste nieuwsbrief.

• jacovn
BasSteve schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 10:50:
[...]

Tja onbalans handel ? Kopen als het duur is en verkopen als het goedkoop is ?

Ik snap best wel dat het een pilot is, maar alles laten liggen voor aFFR tot het eindelijk goedgekeurd is ?

• Tasteless
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15:52
jacovn schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 11:55:
[...]

Tja onbalans handel ? Kopen als het duur is en verkopen als het goedkoop is ?

Ik snap best wel dat het een pilot is, maar alles laten liggen voor aFFR tot het eindelijk goedgekeurd is ?
Kan het zijn dat je de update van Don gemist hebt?

Ik zie vandaag al duidelijke ontlaad momenten bij "dure" stroom en laad momenten bij "goedkope" stroom. Dit zal allemaal afhankelijk zijn van je SOC maar ik zie progressie.

Weheat sparrow P60❄️🔥| LMNT Pura 200L 💧| Tesla model 3 🚗 | 13,7kWp☀️ | 48kWh balans batterij🔋

• paQ
even side-note

Als je de tennergy prijzen 'all in' maakt, dus
import: (kaal + 0.09174 [eb] + 0.0165 [opslag]) x BTW
export: (kaal + 0.09174 [eb] - 0.0165 [opslag]) x BTW
Dan kun je ze gewoon in HA als energietarief zetten, en dan zie je je (close to) werkelijke gemaakte kosten.

• blue eyes
Heel plat, als je aan 1 cent inkoopt (as we speak) aan onbalans tarief mag je rekenen met 15 cent aan all in prijs.
15 Cent is ook niet duur, maar....
Als je later verkoopt tegen 8 cent kaal, niet super goed, maar meer dan de 1 cent onbalans.... He, kaal of all in prijs? 5 cent winst of 9 cent verlies (2 cent exportkosten BE ook nog).

Kijk even naar je eigen situatie of je de kale prijs of all in rekent, dit moet je koppelen aan de saldering (dit jaar).

Verkoop is kaal tarief perse.

[ Voor 19% gewijzigd door blue eyes op 17-04-2026 12:42 ]

• paQ
blue eyes schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 12:37:
Heel plat, als je 3 cent inkoop ziet aan onbalans mag je rekenen met 15 cent minimaal aan all in prijs.
Plus nog 2 cent BE, ga uit van 15-18 wat je dan betaald.
Is niet duur.
Maar als je later terugverkoopt tegen 8 cent kaal, niet super goed, maar meer dan de 3 cent onbalans.... He, kaal of all in prijs....

Kijk even naar je eigen situatie of je de kale prijs of all in rekent, dit moet je koppelen aan de saldering (dit jaar).

Verkoop is kaal tarief perse.
nou, wij bepalen niks, dus ik wil graag weten wat er onder aan de streep overblijft ;)
En in januari sloop je gewoon het stukje eb uit de exportprijs.

[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 17-04-2026 12:42 ]

Pagina: 1 ... 105 ... 123 Laatste