Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie

Pagina: 1 ... 103 104 Laatste
Acties:

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:55

The Legend

*Plop*

India Sierra schreef op maandag 13 april 2026 @ 21:06:
[...]

Zeer bijzonder want de mijne staat dus nu in 1 ofwel "bypass" volgens jou? Maar de inverter / batterij levert wel gewoon aan net / mijn huis... ?? Ik dubbelcheck dit dalijk want twijfel nu waar die op staat..

Misschien verklaart dat wel de behavior die ik zie: als een last stopt met stroom trekken dan piekt de teruglevering ff door, alsof de inverter net iets te laat afschakelt zeg maar. En dat zie ik ook aan mijn verlichting, die lijkt dan ff te knipperen in huis. Apparaten werken gewoon prima verder. Bijzonder dit.
Dat klopt dan ook wel. Op deze stand krijgt de Deye op GRID stroom en dat levert ‘ie lekker aan je huis. Dan heb je dus feitelijk gewoon een niet-off-grid installatie. Zoals je merkte, heb je dan geen stroom als het net wegvalt (of uitgezet wordt).

Ik ben toch malle pietje niet!

• India Sierra
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-04 00:39

India Sierra

Inspiratiebron Picobello BV

The Legend schreef op maandag 13 april 2026 @ 21:10:
[...]

Dat klopt dan ook wel. Op deze stand krijgt de Deye op GRID stroom en dat levert ‘ie lekker aan je huis. Dan heb je dus feitelijk gewoon een niet-off-grid installatie. Zoals je merkte, heb je dan geen stroom als het net wegvalt (of uitgezet wordt).
Hmm ok. Snap echter nog steeds niet hoe de auto stand de ATS heeft gesloopt maar goed. Ik ga iig nergens (meer) aan zitten tot ik duidelijk bericht heb van balans energie :)

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:02
India Sierra schreef op maandag 13 april 2026 @ 21:06:
[...]

Zeer bijzonder want de mijne staat dus nu in 1 ofwel "bypass" volgens jou? Maar de inverter / batterij levert wel gewoon aan net / mijn huis... ?? Ik dubbelcheck dit dalijk want twijfel nu waar die op staat..

Misschien verklaart dat wel de behavior die ik zie: als een last stopt met stroom trekken dan piekt de teruglevering ff door, alsof de inverter net iets te laat afschakelt zeg maar. En dat zie ik ook aan mijn verlichting, die lijkt dan ff te knipperen in huis. Apparaten werken gewoon prima verder. Bijzonder dit.
Het maakt niet uit op welke stand dat hij staat. In By Pass modus hangt hij nog steeds aan je GRID. Alleen parallel.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• paQ
Get!em schreef op maandag 13 april 2026 @ 21:08:
[...]

Als ik het schema goed begrepen heb, zou in bypass mode, de Deye ook parallel aangesloten zijn zoals de non-offgrid.

Ik weet alleen niet of het veilig is om een omschakeling manueel te doen van 2 naar 1 op de “ats”
In MANU stand moet dat geen probleem zijn op zich, alleen zal je dan ook denk ik weer afschakelende apparatuur hebben omdat de Deye weer de GRID moet herkennen. Afhankelijk van instelling van GRID is dat 0-60 sec. In VDE4105 staat het synchen op 60 sec.

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:26
Inmiddels hier de history weer draaien in HA, overgestapt naar MariaDB... alle history van voor vanavond is weg, maar mijn automations en history werken weer.

Ik heb een aantal automations voor onderstaande entity in de Deye, maar ik kan niks zien in mijn home assistant history waarom deze aan is gezet... het lijkt erop dat dit nu door het EMS van BE gebeurd... Weet iemand hier meer over, wanneer gaat deze b.v. weer uit? Bij welke prijs? Ik ben morgen niet thuis, en verwacht wel negatieve prijzen, dus hoop dat die nu wel goed uit/aan gaat... Vrees dat hij alleen maar aan wordt gezet...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yXIpC4zZC2aeK2DEPdrrLQeONLI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/npdQmYUr4RoruM3R8lUhakX6.png?f=user_large

• paQ
India Sierra schreef op maandag 13 april 2026 @ 21:16:
[...]

Hmm ok. Snap echter nog steeds niet hoe de auto stand de ATS heeft gesloopt maar goed. Ik ga iig nergens (meer) aan zitten tot ik duidelijk bericht heb van balans energie :)
Als je in AUTO handmatig schakelt dan is het boem.

• India Sierra

India Sierra

paQ schreef op maandag 13 april 2026 @ 21:29:
[...]

Als je in AUTO handmatig schakelt dan is het boem.
Ik heb *niet* de schakelaar aangeraakt om van 1 naar 2 te wisselen. Ik heb puur de "manual" naar "auto" geschoven. Verder niks aangeraakt.

• paQ
India Sierra schreef op maandag 13 april 2026 @ 21:31:
[...]

Ik heb *niet* de schakelaar aangeraakt om van 1 naar 2 te wisselen. Ik heb puur de "manual" naar "auto" geschoven. Verder niks aangeraakt.
Ik was er niet bij he :+
Hoe die ATS werkt, is dat als I (hoofd) wegvalt, hij in AUTO stand _vanzelf_ naar II schakelt.
Hij gaat ook vanzelf weer terug naar I als de hoofdspanning (je net dus) weer terug komt. Het is met name handig op een boot of in een camper als je aan 'walstroom' gaat. Dan hoef je niet steeds je omvormer handmatig om te schakelen.

• India Sierra

India Sierra

paQ schreef op maandag 13 april 2026 @ 21:40:
[...]

Ik was er niet bij he :+
Hoe die ATS werkt, is dat als I (hoofd) wegvalt, hij in AUTO stand _vanzelf_ naar II schakelt.
Hij gaat ook vanzelf weer terug naar I als de hoofdspanning (je net dus) weer terug komt. Het is met name handig op een boot of in een camper als je aan 'walstroom' gaat. Dan hoef je niet steeds je omvormer handmatig om te schakelen.
Maar dan is/was de mijne toch niet goed aangesloten denk ik? Gezien in auto stand hij naar 2 over ging waarna ie weer naar 1 terug ging en repeat tot destruction. Terwijl ik alleen de aardlekken in huis had uitgezet, de rest was allemaal aan dus grid connectie was aanwezig.

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:06
India Sierra schreef op maandag 13 april 2026 @ 21:31:
[...]
De YRO is niet identiek aan Geya G2R maar lijkt erop.
De Geya heeft in de bijsluiter in de verpakking als "notes" staan dat je selector switch alleen spanningsloos mag veranderen.
Ik heb even naar YRO gegoogled en geen pdf installatie bijsluiter gevonden.
Voor de grijze hendel zelf staat de waarschuwing op de module zelf dat je die niet mag bewegen in auto mode.
Of het ook geldt voor de selector switch heb je bijsluiter uit de verpakking nodig.

De rook is vrijwel zeker een schakelspoel die stuk is gegaan.
Die zijn ook die meestal, stuk gaan als je de grijze hendel in auto mode beweegt

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:13

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

India Sierra schreef op maandag 13 april 2026 @ 21:45:
[...]

Maar dan is/was de mijne toch niet goed aangesloten denk ik? Gezien in auto stand hij naar 2 over ging waarna ie weer naar 1 terug ging en repeat tot destruction. Terwijl ik alleen de aardlekken in huis had uitgezet, de rest was allemaal aan dus grid connectie was aanwezig.
In theorie kan de ATS verkeerd aangesloten zijn, bijvoorbeeld omdat de spanning die hij meet (van grid) wegvalt terwijl die aanwezig hoort te blijven (niet op moedercontact maar op schakel uitgang geschroefd).
Dat het ding zichzelf sloopt is wel een zwak punt van de hele constructie, dan zit je gelijk zonder stroom en heb je geen alternatief tenzij je weet hoe je het tijdelijk zonder de ATS kan (laten) aansluiten.

Nu er toch hordes personeel aan het werk zijn mogen ze wel eens een goede handleiding online zetten van zowel met als zonder off-grid want het zou toch niet mogelijk moeten zijn wat nu al diverse keren is gebeurd
(denken dat de ATS die er in zit die functie heeft en op automatisch moet staan).

Hoofdzekeringen en de C25 eruit betekent dat daar kennelijk snel een belasting op en af werd heschakeld waardoor er overbelasting kwam en dit bewijst dat je alsnog niets aan de C25 hebt.
Met smeltzekeringen ben je nog verder van huis, dan mag je de netbeheerder bellen en kan je vervolgens nog niks vanwege een uitgebrande ATS |:(

Nu heb je een nieuwe ATS maar als hij op dezelfde manier is aangesloten ben ik bang dat het weer kan gebeuren of dat je groepenkast geen prik krijgt.
Om dat zeker te weten zou je even het kastje open kunnen schroeven en een foto maken.
Misschien kunnen we dan de bedrading volgen en zien of dat goed zit.

Welke schakelaar heb je trouwens omgezet toe de Deye zag dat ie geen grid had?
Zit die in de off-grid kast of in de groepenkast direct na de meter?

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren, 7-4-2026 48,2kWh Balans Energie

• paQ
Het blijft een beetje een user-error-gevoelig ding. Er is ook geen groot Europees merk dat daar z‘n naam op durft te plakken volgens mij :+
ATS-en van Scheinder, Hager, ABB zijn gewoon kostbaar en vrijwel altijd industrieel kwa maatvoering uitgevoerd. Ze passen niet in je installatiekast thuis.
@Speedy-Andre
In wezen moet je de kapotte ATS nog steeds in een stand kunnen zetten. Ik denk niet dat je helemaal zonder zou komen.

[ Voor 18% gewijzigd door paQ op 13-04-2026 22:24 ]

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

paQ schreef op maandag 13 april 2026 @ 22:17:
Het blijft een beetje een user-error-gevoelig ding. Er is ook geen groot Europees merk dat daar z‘n naam op durft te plakken volgens mij :+
ATS-en van Scheinder, Hager, ABB zijn gewoon kostbaar en vrijwel altijd industrieel kwa maatvoering uitgevoerd. Ze passen niet in je installatiekast thuis.
@Speedy-Andre
In wezen moet je de kapotte ATS nog steeds in een stand kunnen zetten. Ik denk niet dat je helemaal zonder zou komen.
Ik heb m'n twijfels over hoe degelijk het contact nog is nadat het ding een hele tijd liep te raggen :o

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren, 7-4-2026 48,2kWh Balans Energie

• India Sierra

India Sierra

Speedy-Andre schreef op maandag 13 april 2026 @ 22:17:
[...]

In theorie kan de ATS verkeerd aangesloten zijn, bijvoorbeeld omdat de spanning die hij meet (van grid) wegvalt terwijl die aanwezig hoort te blijven (niet op moedercontact maar op schakel uitgang geschroefd).
Dat het ding zichzelf sloopt is wel een zwak punt van de hele constructie, dan zit je gelijk zonder stroom en heb je geen alternatief tenzij je weet hoe je het tijdelijk zonder de ATS kan (laten) aansluiten.

Nu er toch hordes personeel aan het werk zijn mogen ze wel eens een goede handleiding online zetten van zowel met als zonder off-grid want het zou toch niet mogelijk moeten zijn wat nu al diverse keren is gebeurd
(denken dat de ATS die er in zit die functie heeft en op automatisch moet staan).

Hoofdzekeringen en de C25 eruit betekent dat daar kennelijk snel een belasting op en af werd heschakeld waardoor er overbelasting kwam en dit bewijst dat je alsnog niets aan de C25 hebt.
Met smeltzekeringen ben je nog verder van huis, dan mag je de netbeheerder bellen en kan je vervolgens nog niks vanwege een uitgebrande ATS |:(

Nu heb je een nieuwe ATS maar als hij op dezelfde manier is aangesloten ben ik bang dat het weer kan gebeuren of dat je groepenkast geen prik krijgt.
Om dat zeker te weten zou je even het kastje open kunnen schroeven en een foto maken.
Misschien kunnen we dan de bedrading volgen en zien of dat goed zit.

Welke schakelaar heb je trouwens omgezet toe de Deye zag dat ie geen grid had?
Zit die in de off-grid kast of in de groepenkast direct na de meter?
Ik heb ook een vermoeden dat de ATS verkeerd aangesloten is, de handleiding laat niets weten dat de stroom er af moet staan bij een switch van manual naar auto. Het enige wat te zien is is dat het handmatig bedienen in auto schade veroorzaakt.

De schakelaar die ik om had gezet toen de deye zei dat ik geen grid has was mijn hoofdschakelaar. Dus de schakelaar die direct na de P1 meter zit. Dus met werkende offgrid / backup had ik dus thuis nog stroom moeten hebben.

Hierbij fotos van de offgrid kast en ook de handleiding van de ATS:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lzp0aB8cHyobbWpEKBo_B-dHaVk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yU62R9yB4rcXXPcK9RxTsd65.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nJtD5AW2y4qpJu29tZzaa9Nx_vw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gVc2Ac66LBWr4EBPquEP1TL1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T-9fI3zNJs7GiaclN6jbLeYQCxY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ThfOb4HOfnC5RWKyhu2p9wWR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i2MKK1BY-Ef2JHKFkxe3cMAVN48=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5yETlGChBVy06f7I94wlDvNh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fGfkeCWw6nZASmQQDELUMgdOJJw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1CfKhySLxjPbq7BTp4c9Z5Dw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/APeX_f9Z14bsI2IPS5IniMuJMxU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AS1JyfaqpXHf8yEvin1WOJ0Y.jpg?f=fotoalbum_large
Speedy-Andre schreef op maandag 13 april 2026 @ 22:31:
[...]

Ik heb m'n twijfels over hoe degelijk het contact nog is nadat het ding een hele tijd liep te raggen :o
Ik heb de oude nog liggen, die zou ik eventueel open kunnen maken om de schade te bekijken :)

Edit: Ik zie dat de grid connectie zoals te verwachten naar de grid op de ATS / stand 1 zit en ook naar GRID op de Deye gaat. De backup komt uit de GEN van de Deye, weet niet of dat te verwachten is. Tenminste, voor zo ver ik kan zien want heb de Deye niet open gemaakt.

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:45

dof

India Sierra schreef op maandag 13 april 2026 @ 20:37:
Ik heb sinds afgelopen donderdag ook een balans accu. Echter heb ik een vraagje.
Na de installatie hebben we de offgrid niet getest en ik bedacht me dat zaterdag te doen. Toen bleek dat de offgrid functie niet werkte. De stroom in huis was gewoon uit als ik de hoofdschakelaar omzette. De inverter gaf aan dat grid weg was (rood kruisje door het lijntje heen). De ATS stond in "manual" mode, zie foto:

[Afbeelding]

Er is geen uitleg geweest over de ATS dus ik dacht na een snelle blik: ah, logisch, hij staat op "manual" en niet op "auto". Uit voorzorg huis spanningsloos gemaakt, wel nog connectie naar grid. Vervolgens van manual naar auto geklikt en toen had ik het gedaan. Veel kabaal, schakelaar klapperde heel snel tussen stand 1 en 2 van de ATS, rook, hoofdzekeringen eruit, C25 eruit. Gelukkig was de installateur snel bereikbaar en heeft ie de ATS vervangen en me het volgende verteld:

De ATS werkt momenteel als een MTS. Als grid uitvalt moet ik handmatig de ATS knop bedienen. Dit ivm een keuring (kema keur?) die er nog niet zou zijn.

Raar verhaal imho, lijkt me dat dit had moeten werken. Ook begrijp ik niet helemaal hoe mijn actie de ATS heeft gesloopt, vooral aangezien @Gijs007 precies hetzelfde heeft gedaan zonder issues.

Heeft de installateur dit gewoon fout geinstalleerd? Ik zie niks in het boekje van de ATS hier over iig. Maar ik zag eerdere discussies over de werking van de ATS en interne "ATS" van de Deye inverter.

Hier nog foto van de installatie, echt netjes geplaatst imho:
[Afbeelding]

PS: Ik heb alle boekjes (inverter, accus, ATS) er bij gekregen, begreep dat niemand heeft? Zal ze van de week ff inscannen :) En ja, dat stopcontact rechts moet ik nog vervangen.
Vervelend voor je dit allemaal.

Even een algemene rant:

Ik snap werkelijk niet waarom ze (balans energie? beter stroom?) bij zoiets kostbaars en zoiets gevaarlijks van de off grid (die pseudo ats switch omzetten kan zwevende nul geven met 400V op je spullen) niet even een duidelijke handleiding / waarschuwing maken? 8)7 8)7 8)7

Vooral ook omdat het zo evident misleidend om op de BE website (bij off-grid) over ATS te hebben, met plaatje notabene, en dan leunt de werkelijke off-grid constructie gewoon op de Deye interne ATS i.p.v. die switch in het kastje.

Notabene al bijna een half jaar nadat @FvD dit al beschreef en vele anderen daarna.

Maak zelf regelmatig handleidingen voor eindgebruikers van it constructies, en dat is toch echt niet zo veel werk.

Dit gaat nog een keer (financiële) ongelukken geven...

• paQ
India Sierra schreef op maandag 13 april 2026 @ 22:52:
[...]

Ik heb ook een vermoeden dat de ATS verkeerd aangesloten is, de handleiding laat niets weten dat de stroom er af moet staan bij een switch van manual naar auto. Het enige wat te zien is is dat het handmatig bedienen in auto schade veroorzaakt.

De schakelaar die ik om had gezet toen de deye zei dat ik geen grid has was mijn hoofdschakelaar. Dus de schakelaar die direct na de P1 meter zit. Dus met werkende offgrid / backup had ik dus thuis nog stroom moeten hebben.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[...]

Ik heb de oude nog liggen, die zou ik eventueel open kunnen maken om de schade te bekijken :)

Edit: Ik zie dat de grid connectie zoals te verwachten naar de grid op de ATS / stand 1 zit en ook naar GRID op de Deye gaat. De backup komt uit de GEN van de Deye, weet niet of dat te verwachten is. Tenminste, voor zo ver ik kan zien want heb de Deye niet open gemaakt.
Ik denk dat het allemaal goed zit zover als ik zie. Je HS maakt je groepenkast spanningsvrij indien de LOAD uit is. Dus op zich klopt dat ook.

Kabel komt door GEN gat misschien, monteert makkelijker maar zal echt wel op LOAD zitten ;)

• dof

dof

Om weer even positief te zijn :)

Vanmiddag hebben de balans stroom jongens de bms'en van de accu's geüpdate,

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yJohUJS46YWshYNDmFDQQIWiYQg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UdnQUQs3BpP9sHX7bhbzBEDB.jpg?f=fotoalbum_large

en en passent ook de diagonale aansluiting gedaan die ik al van plan was, maar nog even had uitgesteld. Top _/-\o_
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qvYZQRGdJ8qq5SXjOeJZbwzfQ_8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W0QCwVpM5cGbx0ymEACekBIk.jpg?f=fotoalbum_large

BTW. Na de update is versienummer gewoon hetzelfde gebleven (# 20666-5.01) ; de aanpassing betreft een verder/beter bereik van de uitersten van de accu volgens de uitleg die ik kreeg.

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Hoe weet je ook alweer of je deze update nodig hebt? En top dat ze hem meteen diagonaal hebben aangesloten.

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

• paQ
Moby schreef op maandag 13 april 2026 @ 23:19:
Hoe weet je ook alweer of je deze update nodig hebt? En top dat ze hem meteen diagonaal hebben aangesloten.
Volgens mij gaat het om de accu‘s met de aan/uit knop aan de voorzijde.

• dof

dof

India Sierra schreef op maandag 13 april 2026 @ 22:52:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[...]

'k Ga ervan uit dat het schema, ook met de andere switch, nog steeds identiek is met deze (schema onderaan).
Je zou de bedrading kunnen vergelijken...

• dof

dof

Moby schreef op maandag 13 april 2026 @ 23:19:
Is natuurlijk ook niet handig om er geen versie nummer verandering in te stoppen. Misschien ook een home brew modificatie, maar dat is pure fantasie van mij...

Dus moet je achter komen via een belletje denk ik...

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
dof schreef op maandag 13 april 2026 @ 23:27:
[...]

Is natuurlijk ook niet handig om er geen versie nummer verandering in te stoppen. Misschien ook een home brew modificatie, maar dat is pure fantasie van mij...

Dus moet je achter komen via een belletje denk ik...
Is het wel een update en niet gewoon een setting die ze wijzigen in het BMS?

• dof

dof

Wolly schreef op maandag 13 april 2026 @ 23:28:
[...]

Nee, althans het uploaden (met thermo balk), per accu, duurde toch echt even een minuut of twee.

• paQ
Je kan in wezen de settings ook handmatig aanpassen maar een file is natuurlijk failproof.
Zijn ook maar config settings :+

• India Sierra

India Sierra

dof schreef op maandag 13 april 2026 @ 23:22:
[...]

'k Ga ervan uit dat het schema, ook met de andere switch, nog steeds identiek is met deze (schema onderaan).
Je zou de bedrading kunnen vergelijken...
Hm, misschien dat die ATS setup anders is want voor zo ver ik het begrijp lijkt de ATS Grid / Backup andersom te zijn.

Bij mij (alleen offgrid kast);

grid -> hoofdschakelaar -> kWh meter -> split naar ingang 1 GRID op ATS + naar ingang GRID Deye via schakelaar.

Op ingang 2 van ATS zit GEN/LOAD van Deye (wss Load maar niet bevestigd, komt uit GEN gat van Deye iig).

Bij @epicfailguy23 grid -> hoofdschakelaar -> kWh meter -> split naar ingang B (backup) op ATS + naar schakelaar.
Op ingang A (grid) zit GEN/LOAD van Deye.

Ofwel bypass is bij mij de default terwijl dat bij de installatie van @epicfailguy23 juist de fallback is?
Zit het dan bij mij verkeerdom of snap ik het gewoon niet :)

[ Voor 5% gewijzigd door India Sierra op 13-04-2026 23:42 ]

• paQ
@India Sierra In AUTO stand is bypass standaard.

[ Voor 19% gewijzigd door paQ op 13-04-2026 23:51 ]

• Wolly
  • Niet online
dof schreef op maandag 13 april 2026 @ 23:31:
[...]

Nee, althans het uploaden (met thermo balk), per accu, duurde toch echt even een minuut of twee.
Duur bezoekje voor een kwartier werk :+

• dof

dof

Wolly schreef op maandag 13 april 2026 @ 23:51:
[...]

Duur bezoekje voor een kwartier werk :+
Al met al was het een klein uurtje aanwezigheid van hun. En dan te bedenken dat de hele aanleg door 1 installateur is gedaan :)

Tja, ik ga het niet hebben over kosten, 't was ook niet mijn initiatief...

• dof

dof

India Sierra schreef op maandag 13 april 2026 @ 23:39:
[...]

Hm, misschien dat die ATS setup anders is want voor zo ver ik het begrijp lijkt de ATS Grid / Backup andersom te zijn.

Bij mij (alleen offgrid kast);

grid -> hoofdschakelaar -> kWh meter -> split naar ingang 1 GRID op ATS + naar ingang GRID Deye via schakelaar.

Op ingang 2 van ATS zit GEN/LOAD van Deye (wss Load maar niet bevestigd, komt uit GEN gat van Deye iig).

Bij @epicfailguy23 grid -> hoofdschakelaar -> kWh meter -> split naar ingang B (backup) op ATS + naar schakelaar.
Op ingang A (grid) zit GEN/LOAD van Deye.

Ofwel bypass is bij mij de default terwijl dat bij de installatie van @epicfailguy23 juist de fallback is?
Zit het dan bij mij verkeerdom of snap ik het gewoon niet :)
Lastig te zien...

Maar.... het feit dat bij iedereen de switch in het kastje duidelijk wordt gelabeld naar iets als "A =actief / B=bypass" en bij jou slechts (en dus helemaal fout) label "ATS", doet me twijfelen aan de installateur...

Welk team?

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:36
Zou er nog getest worden? Ik zie nu heel ander import gedrag dan voorheen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BCanIoeBwi3mYgZeH4qG7vJVDPo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4PshEh4hw8th5pD4N8k2JxgD.png?f=fotoalbum_large

Edit: zo te zien wordt de SOC naar 36% gebracht.

[ Voor 6% gewijzigd door zunrob op 14-04-2026 00:21 ]

• dof

dof

Nu ik toch aan het posten ben, nog een BTW vraagje :P

'k Heb de BTW terugvraag actie (van de installatie) nog niet gestart omdat ik nog steeds niet snap hoe ik de belastinginspecteur moet uitleggen (mocht ie geïnteresseerd mij aan de telefoon vragen) hoe de omzet als bedrijf in elkaar steekt en verdeeld wordt tussen bedrijf en prive. Ik volg de BTW discussies een beetje maar zoek nog het Jip en Janneke verhaal.

En ik uberhaupt niet durf te zeggen wat ik nu ga betalen voor de stroom (over zeg jaar 2026) met zoveel vragen en onzekerheden.

Zit er dus aan te denken om het BTW verhaal maar uit te stellen tot eind van het jaar. Of er helemaal van af te zien (niks terugvragen, niks opgeven).

Ik heb al een (nul euro) omzet KVK bedrijf (geen KOR) en geef braaf elk kwartaal op dat ik geen omzet heb.

Ben ik nu in overtreding - vanuit BD gezien - als ik het uitstel tot eind van het jaar? Of zwaar in overtreding als ik helemaal niks terugvraag & geen omzet opgeef?

• India Sierra

India Sierra

dof schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 00:02:
[...]

Lastig te zien...

Maar.... het feit dat bij iedereen de switch in het kastje duidelijk wordt gelabeld naar iets als "A =actief / B=bypass" en bij jou slechts (en dus helemaal fout) label "ATS", doet me twijfelen aan de installateur...

Welk team?
Aqsa elektra. Afwerking is verder netjes imho maar vgm was er idd verwarring over de ATS.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

India Sierra schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 00:38:
[...]

Aqsa elektra. Afwerking is verder netjes imho maar vgm was er idd verwarring over de ATS.
Het lijkt goed te zitten, je kan misschien iets denken van de 63A schakelaar waar 6mm2 draad in zit maar die werkt alleen als lastscheider.
Niet zeker is (tot je de Deye onder het deksel bekijkt) of de kabel op LOAD zit en niet de GEN al zullen ze daar wel een instructie voor hebben als het geen ploeg van Beter Stroom was.
Vreemd trouwens dat ze de ATS niet alsnog hebben getest als in kijken of er spanning is met stand 2, aan de andere kant willen ze natuurlijk geen (extra) schade aan je groepenkast en apparatuur mocht het toch niet goed zitten (ik zou na dit geknetter ook niet meer zo zeker zijn).

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 01:37
dof schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 00:22:

'k Heb de BTW terugvraag actie (van de installatie) nog niet gestart omdat ik nog steeds niet snap hoe ik de belastinginspecteur moet uitleggen (mocht ie geïnteresseerd mij aan de telefoon vragen) hoe de omzet als bedrijf in elkaar steekt en verdeeld wordt tussen bedrijf en prive. Ik volg de BTW discussies een beetje maar zoek nog het Jip en Janneke verhaal.

En ik uberhaupt niet durf te zeggen wat ik nu ga betalen voor de stroom (over zeg jaar 2026) met zoveel vragen en onzekerheden.

Zit er dus aan te denken om het BTW verhaal maar uit te stellen tot eind van het jaar. Of er helemaal van af te zien (niks terugvragen, niks opgeven).

Ik heb al een (nul euro) omzet KVK bedrijf (geen KOR) en geef braaf elk kwartaal op dat ik geen omzet heb.

Ben ik nu in overtreding - vanuit BD gezien - als ik het uitstel tot eind van het jaar? Of zwaar in overtreding als ik helemaal niks terugvraag & geen omzet opgeef?
Als je niks terugvraagt en geen omzet opgeeft zeg je toch gewoon dat je batterij prive gekocht is.

• PisPix
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:23
Wolly schreef op maandag 13 april 2026 @ 23:28:
[...]

Vorige week is men bij mij ook langs geweest hiervoor. Het is geen update maar een configuratie wijziging. Er is een batch batterijen uitgeleverd die niet de juiste settings hebben mee gekregen waardoor deze bezem actie nodig is. Het EMS SoC % komt bij mij nu veel beter overeen met het gemiddelde van de BMS SoC %. Eerder viel ik nog wel eens van 30 of 20% naar 0% wat als gevolg had dat ik in ongunstige tijdstippen moest laden.
Ik had al lange kabels dus ook is de mijne nu diagonaal aangesloten.

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

PisPix schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 07:30:
[...]

Vorige week is men bij mij ook langs geweest hiervoor. Het is geen update maar een configuratie wijziging. Er is een batch batterijen uitgeleverd die niet de juiste settings hebben mee gekregen waardoor deze bezem actie nodig is. Het EMS SoC % komt bij mij nu veel beter overeen met het gemiddelde van de BMS SoC %. Eerder viel ik nog wel eens van 30 of 20% naar 0% wat als gevolg had dat ik in ongunstige tijdstippen moest laden.
Ik had al lange kabels dus ook is de mijne nu diagonaal aangesloten.
Dan is t dus mogelijk ook bij mij. Gezien ik die aan/uit-knop op voorkant ook heb, en de 20% naar 5% issue eerder ook gehad heb, maar al weken niet meer omdat de SOC hoger gehouden wordt.

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

dof schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 00:22:

Heb je al startende (btw) ondernemer aangevraagd? Zo ja, dan krijg je al elk kwartaal of jaar je btw aangifte die je moet invullen. Verder heb je tot 6 maanden na het jaar van aanschaf.
Btw terugvragen bij belast gebruik voor de stroomhandel
Voor de btw-teruggaaf van de aanschaf en installatie van uw thuisbatterij gelden de normale btw-regels. Rekent u de batterij geheel tot uw bedrijfsvermogen? Dan kunt u de btw op aanschaf en installatie volledig terugvragen. Doe dit zo snel mogelijk. Of in elk geval binnen 6 maanden na het jaar waarin u de thuisbatterij hebt gekocht.

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Ik zat in de KOR voor mijn eerste set zonnepanelen uit 2018, en mijn vrouw voor de 2e set uit 2022.

Ik ben er ten onrechte vanuit gegaan dat ik er vanzelf uit zou gaan na 4 jaar.

Dit is dus niet het geval, en nu kan ik mijn BTW niet terug vragen? Ik laat het zitten denk ik.

Edit: zonde, import van 11 cent bij 25% terwijl hij makkelijk vol komt met de zon vandaag. Nou ja.

[ Voor 15% gewijzigd door Moby op 14-04-2026 09:11 ]

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:01
Moby schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 09:08:
Ik zat in de KOR voor mijn eerste set zonnepanelen uit 2018, en mijn vrouw voor de 2e set uit 2022. Ik ben er ten onrechte vanuit gegaan dat ik er vanzelf uit zou gaan na 4 jaar.

Dit is dus niet het geval, en nu kan ik mijn BTW niet terug vragen? Ik laat het zitten denk ik
Hier bijna identiek.
Ik zit op de eerste set panelen (wat helaas is afgekeurd, met terugwerkende kracht, boven de 15k investering...), maar wel in de KOR (accountant is namens aantal klanten naar de belastingdienst geweest....... mocht niet baten, wet ging per 2020 in, ik had in 2019 gekocht. Besluit was genomen om dit met terugwerkende kracht door te voeren :( Heeft mij 4k gekost).
Mijn vriendin op de 2e set.
De 2e set heeft nog 1 jaar te gaan in de KOR.
Energy contract staat op naam van mijn vriendin, voor KOR op de BE installatie moet deze weer op mijn naam, immers ik ben "vrij".
Echter kan dit niet, immers de 2e set is nog niet afgerond....

Indien doorzetten, in negatieve zin, is dat terugbetalen van btw 2e set.......

Ik heb het ook laten zitten. Te veel werk, sores en etc.

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Weer iets waarin we redelijk overeen komen met elkaar. Maar dat is extra zuur ja dat je met 1 project van de 3 succes hebt.

Gelukje is dat ik bij de eerste batch zat, en dus de laagste prijs heb betaald. Werk had ook nog een potje wat je op mag maken aan verduurzaming, en die is ook goedgekeurd zonder vragen.

Edit: weer een beste EPEX day ahead voor vandaag met 28 cent.

[ Voor 9% gewijzigd door Moby op 14-04-2026 09:27 ]

• blue eyes
Vanmorgen had er best geexporteerd mogen worden, hogere prijzen dan gisteren, maar de SOC was 30% oid.
Er zit dan nog wel 24 kWh in :D
Gisteren ook, ik zag regelmatig prijzen van 14 cent en hoger. Maar heb niet elke minuut gekeken ;)

Ik neem aan, gezien de update van Don / BE, dat hier nu aan gewerkt wordt :)

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• jeeedeee
Nu nog wat hogere tarieven en al wel teruglevering, gelukkig ook al volop productie, dus de batterij gaat niet veel lager dan 38%.

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

jeeedeee schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 10:25:
Nu nog wat hogere tarieven en al wel teruglevering, gelukkig ook al volop productie, dus de batterij gaat niet veel lager dan 38%.
Jij levert al terug bij 38% en deze redelijke tarieven? Opvallend.

• Tasteless
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23:09
Moby schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 11:07:
[...]

Jij levert al terug bij 38% en deze redelijke tarieven? Opvallend.
Er valt inderdaad geen peil op te trekken op dit moment. Hier ook terug leveren met 37% SOC. Het is jammer want ik ben op dit moment aan het twijfelen over de aanschaf van een extra module. Met het huidig BMS systeem heeft het niet veel nut maar wellicht na optimalisaties wel.

Hoe denken jullie over de aanschaf van een extra module? Ik wek nu ongeveer 65 KwH per dag op.

Weheat sparrow P60❄️🔥| LMNT Pura 200L 💧| Tesla model 3 🚗 | 13,7kWp☀️ | 48kWh balans batterij🔋

• zunrob
Tasteless schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 11:31:
[...]

Er valt inderdaad geen peil op te trekken op dit moment. Hier ook terug leveren met 37% SOC. Het is jammer want ik ben op dit moment aan het twijfelen over de aanschaf van een extra module. Met het huidig BMS systeem heeft het niet veel nut maar wellicht na optimalisaties wel.

Hoe denken jullie over de aanschaf van een extra module? Ik wek nu ongeveer 65 KwH per dag op.
Laat zich niet echt doorrekenen. Hier ongeveer evenveel opwek en een 4e module.

• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22:50
[...]

Je kunt het ook andersom beargumenteren: Even los van tvt, als je puur kijkt naar de werking met de huidige niet geoptimaliseerde situatie. Is ongeveer gevoelsmatig 45-60% SOC range die vaak je helemaal voor jezelf hebt (los van extreme prijzen). Daar onder heb je snel import, daarboven ga je al snel exporteren in de avond piekuren. Dus als je import en export wilt vermijden moet je de absolute kWh van die middelste 15% SOC van je systeem verhogen en moet je dus extreem veel modules nemen :$

Dus ik zou zeggen, extreem veel modules heeft nu meer nut, na optimalisaties niet meer (hopelijk) O-)

• Dbm12
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:26
[...]

Zelf zit ik ook te twijfelen over een additionele module. Zelfs zonder BTW voordeel (ik zit immers nu in de KOR) is het een prima prijs voor een extra module.

Echter, het probleem is, zoals je zelf ook aangeeft, dat we nu geen enkele weet hebben hoe het gedrag eruit gaat zien met aFRR actief. Het werkt nu op basis van thresholds en vooral je eigen zonnestroom kwijt kunnen. Momenteel red ik het om mijn zonnestroom volledig op te slaan zonder dat ik tegen een limiet aanloop omdat ik ook genoeg verbruikers in huis heb. In de zomer zal ik vaker “vol” zitten en zeker nu ik eind april nog eens 3600 Wp additioneel op dak (noord) ga leggen.

Dus in de zomer meer ruimte hebben om je zonnestroom kwijt te kunnen zal in mijn geval zeker helpen. Maar alleen zonnestroom kwijt kunnen in de zomer en verkopen voor “hogere” prijzen is niet echt lucratief of usecase waardig op dit moment.

Maar straks zitten we met aFRR verkeer. Ik verwacht dat de batterij daardoor veel vaker activeert waardoor er ook veel meer volume door de batterij zal gaan. Maar hoeveel precies is totaal onbekend.

Mijn plan is dan ook te wachten tot aFRR actief is, de zomer heeft plaatsgevonden en te zien

A. Hoe de opbrengsten van aFRR zullen zijn

B. Hoeveel keer ik daadwerkelijk “vol” heb gezeten

En op basis hiervan een business case te maken of een additionele accu(s) loont. Zo ja, dan is het een done deal, zo nee dan houdt het snel op. Overigens loont meer accu’s uiteraard maar tot een bepaalde hoeveelheid. De omvormer is daarna de limiterende factor om nog veel toegevoegde waarde te hebben. Opslag is leuk, maar je moet het ook kwijt kunnen van/naar grid in beperkte tijdsloten.

http://luxeofzuinig.blogspot.com/

• jeeedeee
@Tasteless dat is erg afhankelijk van je persoonlijke situatie. Ik heb hier veel PV(25 kWp) maar mijn auto staat ook redelijk vaak thuis, dus die kan ik overdag opladen. En ik heb een zwembad met een warmtepomp met een continu verbruik van 2,5 kW). Dus gekozen voor 3 modules, omdat ik dan per dag voldoende kan opslaan voor nachtverbruik. En ook voldoende als je in de ochtend even naar de bouwmarkt/hockeyveld bent, om dan in de middag op volle bak continue door te kunnen laden zonder grid afname.

Ga je elke dag weg met je auto, is een extra module wellicht meer interessant, omdat je dan meer ruimte hebt om je eigen energie te gebruiken. Ook vind ik omdat ik zoveel panelen heb, het ook niet zo erg om als ik het niet nodig heb, en de prijzen zijn te laag een keer wat minder op te wekken.

BE heeft wel aangegeven dat indien je vol zit, je niet mee kan doen met AFFr, en daarom misschien de opbrengsten minder worden. Als rondom mij heen straks positieve resultaten worden geboekt, en bij mij niet omdat bij mij de accu's vol zitten, kan ik ervoor kiezen om PV uit te schakelen bij b.v. 80%.

Dus ja erg persoonlijk om extra modules af te nemen... Als aFFR zich bewijst, ga ik met die opbrengst t.z.t. wel een extra module kopen heb ik vorig jaar besloten.

• blue eyes
Ik heb 5 modules, opwek vandaag gaat matchen met de max capaciteit.
Echter, is er altijd verbruik, opwek van 80-90 is dan prima.

MITS de accu leeg komt voordat de nieuwe lading komt.

12 kWh is de max van de accu. Elke dag 90% van de accu exporteren is aardig wat uren draaien....
Met het huidige systeem inrichting is dit niet in place.

De ongeveer limiet van 30% is voor iemand met veel accus anders.......... Van mij mag dit naar een vast kWh ipv een percentage.
30% , dan heb ik nog 24 kWh in de accu, kan je prima nog 10-15 in de verkoop doen.

Key is de PV. Kan je panelen wel of niet afschalen........

Zie hierboven. EV is hier ook key.
Het is wat rustig met het werk, dus maar 3 dagen laden, de anderen 4 dagen dus niet, dus overschot....kan.

[ Voor 10% gewijzigd door blue eyes op 14-04-2026 11:57 ]

• Tasteless
@jeeedeee : Een redelijk vergelijkbare situatie: 1 EV en 3 warmtepompen, waarvan 1 voor het zwembad. We rijden helaas niet zoveel, dus er kan beperkt opgewekte energie in de EV worden opgeslagen.

Een extra module later aanschaffen wordt mogelijk lastig in verband met de btw-teruggave. Ik zou die nu nog kunnen meenemen. BE gaf overigens aan dat de offerte die ik heb ontvangen voor één module in de toekomst kan veranderen, maar dat het verstandig kan zijn om deze maand nog even af te wachten vanwege geplande updates.

Nu ook weer prijzen van 14cent voor invoeden bij mijn 51% SOC en denk denk ik verkopen !!!!

[ Voor 9% gewijzigd door Tasteless op 14-04-2026 12:19 ]

Weheat sparrow P60❄️🔥| LMNT Pura 200L 💧| Tesla model 3 🚗 | 13,7kWp☀️ | 48kWh balans batterij🔋

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 02:53
ja...... dat kun je......

De meest eenvoudige oplossing is een PV power taper doen in HA: 8kw bij 70%, 5kw bij 75%, 3kw bij 80% SoC, 1kw bij 85% SoC. Evt nog 2% deadband instellen.

Met een gemiddelde load van 1kw ga je dan in 35 min van 70 naar 75, in een uurtje van 75 naar 80, en bij 80 blijf je dan hangen. Hang je de auto lader eraan, dan wordt er effectief eerst een half uur vooral uit de accu geladen. Valt te bypassen met een override in te stellen: EV charging = pvpower 13000w.

Daarnaast is een stukje complexere automatisering nodig voor alle mensen met een EV. Balans kan jullie daar niet in voorzien. Je kunt in theorie zoiets zelf schrijven, maar ik geloof dat de EMHASS plugin wel kan helpen.

[ Voor 18% gewijzigd door scoobs op 14-04-2026 12:26 ]

• hermanbanken
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:50
Anderen met onderneming & KOR die al IB aangifte gedaan hebben? Ik ben aangifte aan het doen en werd door Claude (AI) getipt op de Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA). Dat is met 28% × €6.411,79 toch een flinke reductie van het winst/verlies saldo en dus de inkomstenbelasting; als ik het goed begrijp.

• blue eyes
Daar denk ik ook aan idd. Heb net uitgevogeld hoe de SMA dynamisch aan te passen.

Nu de voorwaarden invullen, de triggers......... Complex!

Ik ben begonnen met het verzamelen, en de "knoppen" om te reduceren zijn aangemaakt en werkt. Automations is de volgende stap.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dHHZN9Q3vpAPoGJs3SLYTVLJCzY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4DgU1k2mRjuZfWb5IcOrjznZ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 62% gewijzigd door blue eyes op 14-04-2026 13:08 ]

• jeeedeee
Tasteless schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 12:11:
@jeeedeee : Een redelijk vergelijkbare situatie: 1 EV en 3 warmtepompen, waarvan 1 voor het zwembad. We rijden helaas niet zoveel, dus er kan beperkt opgewekte energie in de EV worden opgeslagen.

Een extra module later aanschaffen wordt mogelijk lastig in verband met de btw-teruggave. Ik zou die nu nog kunnen meenemen. BE gaf overigens aan dat de offerte die ik heb ontvangen voor één module in de toekomst kan veranderen, maar dat het verstandig kan zijn om deze maand nog even af te wachten vanwege geplande updates.

Nu ook weer prijzen van 14cent voor invoeden bij mijn 51% SOC en denk denk ik verkopen !!!!
Invoeden?, weet je zeker dat je niet aan het exporteren bent? Hier al continue aan het dumpen naar het net vandaag... Zelfs tussen de activaties door, omdat export surplus nog aan staat :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Px1TuP1rDpm-hO1aUqw3SWMCxx0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/G5KTLyScDAtguqhbP4HYIOYc.png?f=fotoalbum_large

Denk niet dat ik vandaag wat zou hebben gehad aan een extra accupakket... Zowel mijn vrouw als ik waren al in de KOR, en ik had geen zin in gedoe, dus gekozen om geen BTW terug te vragen...

• blue eyes
nu met 12000 watt continue export, slechts op 50% SOC...... tegen 6 cent....... Zonde lol :D

[ Voor 25% gewijzigd door blue eyes op 14-04-2026 13:29 ]

• Dbm12
blue eyes schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 13:25:
nu met 12000 watt continue export, slechts op 50% SOC...... tegen 6 cent....... Zonde lol :D
Ja dat viel mij ook op inderdaad…. Ik blijf hangen rond de 50% terwijl ik nu liever heb dat hij even doorlaad tot vanavond en de prijzen een stuk hoger zullen liggen…. Ja i know, nowcasten en logica daarop is niet nu van toepassing, maar het blijft zonde om te zien.

• bart997
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 20:57
Hier net de netwerkabel ontkoppeld. Vanavond hoge EPEX prijzen. Ik weet het, het is geen garantie, maar de kans is toch aanzienlijk dat ik dan kan verkopen tegen hogere prijzen.

• Wolly
  • Niet online
bart997 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 13:32:
[...]

Hier net de netwerkabel ontkoppeld. Vanavond hoge EPEX prijzen. Ik weet het, het is geen garantie, maar de kans is toch aanzienlijk dat ik dan kan verkopen tegen hogere prijzen.
Dat mag niet maar ik begrijp het wel :+

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 23:54

Jerra

Beunhaas in wording

Och arme, zonde is het, maar je zou je er maar zo druk om maken dat je de stekker eruit trekt tegen de contractvoorwaarden in.

*insert Keep-Calm-memes*

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 02:53
Kijk, automatiseren snap ik: je steekt er maar 1x moeite in dan. Maar om voor vrij letterlijk 2 euro dit soort draconische maatregelen te nemen.

• enes92
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 20:32
denk dat BE alles op 50% wil houden, zo hebben we voor tennet 24kwh beschikbaar voor het laden en ontladen, had zelf ook liever dat dit 75% was

• blue eyes
enes92 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 14:00:
[...]

denk dat BE alles op 50% wil houden, zo hebben we voor tennet 24kwh beschikbaar voor het laden en ontladen, had zelf ook liever dat dit 75% was
Is ook een argument!

Ik wacht ook rustig af hoor, wetende van de testen en wetende van de extra effort die er wordt ingestoken door BE nu.

Discussie doe ik wel als alles helder is, ze hebben tijd nodig.

Ik doel dan oa op het feit dat ik 2 extra modules heb gekocht, om hiermee 90% van de dagen af te vangen, in samenspraak, op advies zo gedaan. Dat is nu niet het geval, maar zie boven, even afwachten nu.

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:25
Ik zie nu een export van ongeveer 5kW, gestart om 15:15. Er gaat nog een deel van mijn PV de accu in. Zou dit een vervolg op de test zijn?

• Dbm12
deejeebv schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 15:26:
Ik zie nu een export van ongeveer 5kW, gestart om 15:15. Er gaat nog een deel van mijn PV de accu in. Zou dit een vervolg op de test zijn?
Jup, same here. Denk dat het onderdeel van de test is ja.

• jeeedeee
Dbm12 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 15:28:
[...]

Jup, same here. Denk dat het onderdeel van de test is ja.
Grappig, ik mag met een SoC van 78% met 10 kW terugleveren :P

• blue eyes
Hier ook. 4 kW de EV in en 5kW direct naar het netwerk, visueel niet langs de accu (HA visual). Of dat echt zo is?
SOC 58% .

[ Voor 4% gewijzigd door blue eyes op 14-04-2026 15:31 ]

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

15 minuten met 11kW exporteren. Zo hou ik de zon niet eens bij.

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:25
En nu een import met 4 kW, meer kan niet vanweg de PV.

• paQ
jeeedeee schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 13:12:
[...]

Invoeden?, weet je zeker dat je niet aan het exporteren bent?
Invoeden en exporteren is hetzelfde toch?

• blue eyes
deejeebv schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 15:39:
En nu een import met 4 kW, meer kan niet vanweg de PV.
Het is maar goed dat dit het testen van BE is :D . Dat zou heeeeel veel reacties geven ;)

Net verkocht voor 6 cent, nu aan het inkopen tegen 30 cent :D lol

[ Voor 8% gewijzigd door blue eyes op 14-04-2026 15:57 ]

• Tasteless
paQ schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 15:51:
[...]

Invoeden en exporteren is hetzelfde toch?
In mijn optiek wel. Daar tegenover staat afnemen of importeren.

Hebben mensen ook last van het feit dat de laaste 10% SOC van de batterij enorm snel gaat?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nTa6JQ8fpFPvz7PQN8tS-TmDKEU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/etWHWGXOzVAR4WJzA3SQyu8g.png?f=fotoalbum_large

• paQ
Tasteless schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 16:01:
[...]

In mijn optiek wel. Daar tegenover staat afnemen of importeren.

Hebben mensen ook last van het feit dat de laaste 10% SOC van de batterij enorm snel gaat?
[Afbeelding]
Dat hoort bij de laadcurve van dit type cellen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XtqpT3M3k9wo87Df2Yz5LYRaX0U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/z055ueCx6BVgP8UQSr1DmJUn.png?f=fotoalbum_large

Ergens onder de 15% spiegelt dat.

[ Voor 25% gewijzigd door paQ op 14-04-2026 16:15 ]

• zunrob
Mijn batterij bereikt zojuist (vanaf 88 procent) binnen paar minuten de 95%. Nu zie ik in Solarman onder de parameter Battery Alarm 'Probleem' staan.

Ik verwacht dat dit mogelijk te maken heeft met het balanceren. Als ik terug kijk in de geschiedenis is dit voor het eerst begin april opgetreden.

Aangezien ik denk dat er meer mensen nu aan het balanceren zijn/boven de 95 procent zitten: zien jullie dit alarm ook?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mx20U6cuaDVN6eDtkgmukNyhNkE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VKCP8zQ4IrDAgyivJgQRkIFE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3vil-VNYJ8nNa3LcrWT-bBlBwLo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eG7C6rRcRgccHslU07b9hUVW.jpg?f=fotoalbum_large
@Tasteless, hier ook zo snel. Waarschijnlijk daarom ook de alarm melding? Echter ben ik nog nooit tot 100% gekomen.

[ Voor 52% gewijzigd door zunrob op 14-04-2026 17:39 ]

• paQ
OVP (over Voltage Protection)
Zou de betreffende BMS ook aan moeten geven bij bms info. Of dat de telling OVP 1 hoger is geworden.

• blue eyes
Ik heb DE truc gevonden!

Elke keer als ik mijn eigen verbaas dat er geen export is, en ik wil gaan typen, begint de export :D :D

Benieuwd wat dit allemaal voor testen zijn, het gedrag is niet in lijn met reguliere laden en ontladen zoals wij die kennen.
Dit gedrag, dit moeten wel testen zijn van BE, Tennet ?

[ Voor 6% gewijzigd door blue eyes op 14-04-2026 18:47 ]

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

dof schreef op maandag 13 april 2026 @ 23:08:
Om weer even positief te zijn :)

Vanmiddag hebben de balans stroom jongens de bms'en van de accu's geüpdate,

[Afbeelding]

en en passent ook de diagonale aansluiting gedaan die ik al van plan was, maar nog even had uitgesteld. Top _/-\o_
[Afbeelding]

BTW. Na de update is versienummer gewoon hetzelfde gebleven (# 20666-5.01) ; de aanpassing betreft een verder/beter bereik van de uitersten van de accu volgens de uitleg die ik kreeg.
Namen ze hiervoor zelf contact met jou op of heb jij dit gedaan?
Ik heb accu's uit dezelfde serie

Van klussen krijg je grijze haren

• dof

dof

fenrir schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 17:58:
[...]

Namen ze hiervoor zelf contact met jou op of heb jij dit gedaan?
Ik heb accu's uit dezelfde serie
Ja, ze namen zelf contact op.

Overigens had ik niet de verschijnselen die anderen meldden.

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 00:04

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

paQ schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 16:08:
[...]

Dat hoort bij de laadcurve van dit type cellen.

[Afbeelding]

Ergens onder de 15% spiegelt dat.
Zodra de batterij vol wordt stijgt de spanning heel snel. Als de batterij goed gekalibreerd is leidt dit niet in een sprong in de SOC. Zie je die sprong wel dan merkt de batterij dus dat het de SOC fout geschat had en reset snel richting de 100%. SOC bepalen aan de hand van batterij spanning alleen is niet te doen omdat de spanning curve veel te vlak is. Uitzondering is het gebied helemaal aan de onder en bovenkant van de SOC. Ik verwacht dus dat die sprongen in SOC gaan afnemen.

[ Voor 4% gewijzigd door xah5kiDe op 14-04-2026 23:20 ]

Theo

• paQ
xah5kiDe schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 23:18:
[...]

Zodra de batterij vol wordt stijgt de spanning heel snel. Als de batterij goed gekalibreerd is leidt dit niet in een sprong in de SOC. Zie je die sprong wel dan merkt de batterij dus dat het de SOC fout geschat had en reset snel richting de 100%. SOC bepalen aan de hand van batterij spanning alleen is niet te doen omdat de spanning curve veel te vlak is. Uitzondering is het gebied helemaal aan de onder en bovenkant van de SOC. Ik verwacht dus dat die sprongen in SOC gaan afnemen.
Als hij een paar keer heen en weer leeg en vol is geweest wordt de telling steeds accurater ja, en zal de sprong kleiner worden. Minder rigoureus iig.

Pagina: 1 ... 103 104 Laatste