India Sierra schreef op maandag 13 april 2026 @ 21:45:
[...]
Maar dan is/was de mijne toch niet goed aangesloten denk ik? Gezien in auto stand hij naar 2 over ging waarna ie weer naar 1 terug ging en repeat tot destruction. Terwijl ik alleen de aardlekken in huis had uitgezet, de rest was allemaal aan dus grid connectie was aanwezig.
In theorie kan de ATS verkeerd aangesloten zijn, bijvoorbeeld omdat de spanning die hij meet (van grid) wegvalt terwijl die aanwezig hoort te blijven (niet op moedercontact maar op schakel uitgang geschroefd).
Dat het ding zichzelf sloopt is wel een zwak punt van de hele constructie, dan zit je gelijk zonder stroom en heb je geen alternatief tenzij je weet hoe je het tijdelijk zonder de ATS kan (laten) aansluiten.
Nu er toch hordes personeel aan het werk zijn mogen ze wel eens een goede handleiding online zetten van zowel met als zonder off-grid want het zou toch niet mogelijk moeten zijn wat nu al diverse keren is gebeurd
(denken dat de ATS die er in zit die functie heeft en op automatisch moet staan).
Hoofdzekeringen en de C25 eruit betekent dat daar kennelijk snel een belasting op en af werd heschakeld waardoor er overbelasting kwam en dit bewijst dat je alsnog niets aan de C25 hebt.
Met smeltzekeringen ben je nog verder van huis, dan mag je de netbeheerder bellen en kan je vervolgens nog niks vanwege een uitgebrande ATS
Nu heb je een nieuwe ATS maar als hij op dezelfde manier is aangesloten ben ik bang dat het weer kan gebeuren of dat je groepenkast geen prik krijgt.
Om dat zeker te weten zou je even het kastje open kunnen schroeven en een foto maken.
Misschien kunnen we dan de bedrading volgen en zien of dat goed zit.
Welke schakelaar heb je trouwens omgezet toe de Deye zag dat ie geen grid had?
Zit die in de off-grid kast of in de groepenkast direct na de meter?