Dat is al zo sinds vrijdagmiddag.The Legend schreef op maandag 13 april 2026 @ 09:22:
[...]
Nee die bedoel ik niet. In het tabelletje 'dag resultaten' had je een kopje 'stroomvoordeel' en 'uit te betalen' en dat was het totaal dat je die dag had verdiend. Dat totaal is nu verdwenen.
Oud:
[Afbeelding]
Nieuw:
[Afbeelding]
Is toch juist handiger?
De verrekening is al gedaan; je hoeft zelf geen twee systemen meer naast elkaar te leggen.
De verrekening is al gedaan; je hoeft zelf geen twee systemen meer naast elkaar te leggen.
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Maar dan zou ik verwachten dat Inkoop kosten overeenkomt met Totale Prijs bij BS onder Afname op die dag?paQ schreef op maandag 13 april 2026 @ 09:32:
Is toch juist handiger?
En voor Verkoop opbrengsten zou dan Totale Prijs onder invoeding hetzelfde moeten zijn?
De hoeveelheid kWh komen wel overeen maar de bedragen niet.
Dashboard BE toont nu de netto bedragen, denk dat ik het zo moet zien.
[ Voor 7% gewijzigd door Wolly op 13-04-2026 09:38 ]
Zo te zien is het testen begonnen...
Maar waarom niet nog even een kopje: totaal (inkoop kosten +- verkoop opbrengsten). Die mis ikpaQ schreef op maandag 13 april 2026 @ 09:32:
Is toch juist handiger?
Ik ben toch malle pietje niet!
Dat is de grijze balk/staaf toch?The Legend schreef op maandag 13 april 2026 @ 09:43:
[...]
Maar waarom niet nog even een kopje: totaal (inkoop kosten +- verkoop opbrengsten). Die mis ik
Boven 0 = goed
Onder 0 = betalen
Ja, 5000W import, maar wel langer dan 10 minuten. Rustig beginnen denk ikpaQ schreef op maandag 13 april 2026 @ 09:41:
[ Voor 7% gewijzigd door Moby op 13-04-2026 09:51 ]
Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme
Deze ochtend ook maar eens gaan zitten om de BTW aangifte voor Q1 2026 in te vullen. Ik had eerder al gemeld dat ik het lastig vond en vooral jammer vond dat aFRR nog niet was gestart omdat hierdoor mijn prive verbruik behoorlijk hoog is.
Ik heb meerdere methodes benaderd (zie eerder bericht) maar uiteindelijk heb ik maar voor de meeste zuivere gekozen. Enkel dus naar verbruik en export en daar de verdeling op laten plaatsvinden. Daarmee kom ik uit op een prive verbruik van 65.6%
Deze ingevuld en daardoor krijg ik nu 1067 euro terug van mijn BTW. Mijn privedeel is 161 euro. Ik heb er vrede mee.
Aangezien ik ook direct bij aanmelden als ondernemer mij heb aangemeld voor de KOR vanaf 1 april 2026. Is dit de enige BTW aangifte die ik maar hoef te doen voor de thuisbatterij. Ik zie dat sommige dit niet hebben gedaan, maar er is naar mijn weten geen aanleiding om langer BTW afdracht te doen voor een thuisbatterij.
Ik heb meerdere methodes benaderd (zie eerder bericht) maar uiteindelijk heb ik maar voor de meeste zuivere gekozen. Enkel dus naar verbruik en export en daar de verdeling op laten plaatsvinden. Daarmee kom ik uit op een prive verbruik van 65.6%
Deze ingevuld en daardoor krijg ik nu 1067 euro terug van mijn BTW. Mijn privedeel is 161 euro. Ik heb er vrede mee.
Aangezien ik ook direct bij aanmelden als ondernemer mij heb aangemeld voor de KOR vanaf 1 april 2026. Is dit de enige BTW aangifte die ik maar hoef te doen voor de thuisbatterij. Ik zie dat sommige dit niet hebben gedaan, maar er is naar mijn weten geen aanleiding om langer BTW afdracht te doen voor een thuisbatterij.
Oh bij mij gebeurt er niets. Zit ik ook deze keer niet in de testpool zoals afgelopen december? Of kloppen de randvoorwaarden niet voor de test met SOC@31%?paQ schreef op maandag 13 april 2026 @ 09:41:
Als ik het nareken kom ik niet op de bedragen onder Inkoop kosten en Verkoop opbrengsten.paQ schreef op maandag 13 april 2026 @ 09:32:
Is toch juist handiger?
Ik heb per kwartier gekeken wat de kosten zijn voor afname en invoeding.
Dan heb ik bijvoorbeeld in BS
En in BE- Totale Prijs € 0,465 excl btw
Maar als ik kijk wat in BE de import heeft gekost is het € -0,2723 totaal over alle kwartieren. Ik kan met die 27 cent niet aan 10ct inkoop kosten komen.Inkoop kosten
€ 0,10
wie weetKoningSlakkie schreef op maandag 13 april 2026 @ 09:56:
[...]
Oh bij mij gebeurt er niets. Zit ik ook deze keer niet in de testpool zoals afgelopen december? Of kloppen de randvoorwaarden niet voor de test met SOC@31%?
Hier kun je trouwens goed zien dat de SOC -tussen niet helemaal leeg en niet helemaal vol- gewoon maar een telling is.
Het is een import, dus zou gewoon moeten. Niemand zit vol nu volgens mij. Hier is de SOC nu 29%.
Nu een export van 5000W
Nu een export van 5000W
Dit heb ik dan weer nietMoby schreef op maandag 13 april 2026 @ 10:03:
Het is een import, dus zou gewoon moeten. Niemand zit vol nu volgens mij. Hier is de SOC nu 29%.
Nu een export van 5000W
Hier geen import gehad maar nu een export die met 6700 watt begon en daarna een stapje maakte naar 7200.Moby schreef op maandag 13 april 2026 @ 10:03:
Nu een export van 5000W
Wellicht ook onderdeel van de test dat ze een bepaald vermogen over de pool kunnen balanceren en dus niet persee alle system samen op 12KW hoeven te laten draaien.
[ Voor 26% gewijzigd door Yaay op 13-04-2026 10:09 ]
Interessant allemaal zeg, al die verschillende activaties.
Weet haast zeker dat dat het is. De pool is intussen ook een heel stuk groter dan in December.Yaay schreef op maandag 13 april 2026 @ 10:07:
[...]
Hier geen import gehad maar nu een export die met 6700 watt begon en daarna een stapje maakte naar 7200.
Wellicht ook onderdeel van de test dat ze een bepaald vermogen over de pool kunnen balanceren en dus niet persee alle system samen op 12KW hoeven te laten draaien.
[Afbeelding]
Guust was een tijd geleden al aan het testen met individueel aansturen en aanpassen van systemen. Denk dat ze dat nu dus op grote schaal laten zien en testen.
aanname: BE dashboard is zonder leverkosten en heffingen? En dus ook zonder aftrek?Wolly schreef op maandag 13 april 2026 @ 10:02:
[...]
Als ik het nareken kom ik niet op de bedragen onder Inkoop kosten en Verkoop opbrengsten.
Ik heb per kwartier gekeken wat de kosten zijn voor afname en invoeding.
Dan heb ik bijvoorbeeld in BS
[...]
En in BE
[...]
Maar als ik kijk wat in BE de import heeft gekost is het € -0,2723 totaal over alle kwartieren. Ik kan met die 27 cent niet aan 10ct inkoop kosten komen.
Vooral interessant dat ze sturen op p1 vermogen.
P1 is fixed, batterij charge/discharge variabel obv verbruik en opwek.
Bij normale imports/exports is batterij 12kW limiterend. Nu dus gestuurd op de externe meter.
Bij normale imports/exports is batterij 12kW limiterend. Nu dus gestuurd op de externe meter.
paint?Get!em schreef op maandag 13 april 2026 @ 10:36:
[Afbeelding]
@jeeedeee Jij had toch ook iets gebouwd in Excel? Weet jij hoe op dagbasis de Inkoop kosten en Verkoop opbrengsten worden berekend?paQ schreef op maandag 13 april 2026 @ 10:35:
[...]
aanname: BE dashboard is zonder leverkosten en heffingen? En dus ook zonder aftrek?
Als ik het nareken kom ik er namelijk niet aan.
Reeds gedaan, maar helaas na 3 weken nog geen offerte.zunrob schreef op zondag 12 april 2026 @ 20:55:
Waarom vraag je Balans niet?
Never gonna let you down
Even achteraan bellen.Rick Astley schreef op maandag 13 april 2026 @ 10:39:
[...]
Reeds gedaan, maar helaas na 3 weken nog geen offerte.
Bel/app je Beter Stroom evenRick Astley schreef op maandag 13 april 2026 @ 10:39:
[...]
Reeds gedaan, maar helaas na 3 weken nog geen offerte.
Wat bedoel je met dit?Get!em schreef op maandag 13 april 2026 @ 10:36:
[Afbeelding]
Nu dus gestuurd op de externe meter.
Hier ook een aardige drop in soc %, nagenoeg precies een kwartier.
![]() |
[ Voor 3% gewijzigd door Source90 op 13-04-2026 10:45 ]
Nee, ingezoomde uitsnede vanaf mobiel in Homeassistant.
Ik zat ook op 31% maar wel meegenomen in de test.KoningSlakkie schreef op maandag 13 april 2026 @ 09:56:
[...]
Oh bij mij gebeurt er niets. Zit ik ook deze keer niet in de testpool zoals afgelopen december? Of kloppen de randvoorwaarden niet voor de test met SOC@31%?
Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Balans energie 48,2 kWh thuisaccu
Bij normale imports en exports wordt gewoon maximaal de Deye ingezet. 12kW dus.
Huisverbruik en productie beïnvloeden de uiteindelijke hoeveelheid kW power die over je p1 gaat.
Bij deze test export en import zie je dat de p1 stabiel is, en de Deye variabel.
Ik had geen import zie ik, wel de exportMoby schreef op maandag 13 april 2026 @ 10:03:
Nu een export van 5000W
Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Balans energie 48,2 kWh thuisaccu
wat gebeurt daarSource90 schreef op maandag 13 april 2026 @ 10:44:
Hier ook een aardige drop in soc %, nagenoeg precies een kwartier.
[Afbeelding]
Ik zie idd veel ruis op de meter van de huisaansluiting. Vergroot tijdens de activatie.
Lijkt alsof er een ander systeem aan het meesturen (bijv op NOM) is en er tegelijk een pulse gebruiker zoals oven, inductie of electrische boiler aan het draaien is.
Hier een import op 10,7 kW, ben benieuwd of dit ook een kwartier doorgaat.
Misschien hoort deze niet bij de test?
Edit: Nee, maar 9 minuten
Edit: Nee, maar 9 minuten
[ Voor 33% gewijzigd door Moby op 13-04-2026 11:15 ]
15 hierMoby schreef op maandag 13 april 2026 @ 11:13:
Hier een import op 10,7 kW, ben benieuwd of dit ook een kwartier doorgaat.
ja leek een reguliere te zijn
[ Voor 6% gewijzigd door paQ op 13-04-2026 11:16 ]
Oven, inductie en EV stonden allen uit. Idem voor Quooker (die activeert sowieso niet zo frequent). Electrische boiler hebben wij niet en warmtepomp was het ook niet (die pakt af en toe 500, geen 5000):Get!em schreef op maandag 13 april 2026 @ 11:11:
[...]
Ik zie idd veel ruis op de meter van de huisaansluiting. Vergroot tijdens de activatie.
Lijkt alsof er een ander systeem aan het meesturen (bijv op NOM) is en er tegelijk een pulse gebruiker zoals oven, inductie of electrische boiler aan het draaien is.
![]() | ![]() |
[ Voor 22% gewijzigd door Source90 op 13-04-2026 11:31 ]
Zou dat komen doordat je nu ook je kosten inbeeld hebt in hetzelfde scherm? Als nog hadden ze wel ff een optelling er naast kunnen zetten 😂The Legend schreef op maandag 13 april 2026 @ 09:22:
[...]
Nee die bedoel ik niet. In het tabelletje 'dag resultaten' had je een kopje 'stroomvoordeel' en 'uit te betalen' en dat was het totaal dat je die dag had verdiend. Dat totaal is nu verdwenen.
Oud:
[Afbeelding]
Nieuw:
[Afbeelding]
Meet je die apparaten ook minimaal elke seconde? Die ruis komt ergens vandaan.Source90 schreef op maandag 13 april 2026 @ 11:29:
[...]
Oven, inductie en EV stonden allen uit. Idem voor Quooker (die activeert sowieso niet zo frequent). Electrische boiler hebben wij niet en warmtepomp was het ook niet (die pakt af en toe 500, geen 5000):
[Afbeelding] [Afbeelding]
Het lijkt op 2 soorten ruis, maar samen zijn ze wel serieus met 3500 W ongeveer. Geen telefoon oplader in ieder geval.
Zou dan de blauwe lijn dan niet ook alle kanten op moeten gaan, als de Deye ergens op acteert?
Eerste keer dat ik dit zie, neig zelf naar de test sinds er geen enkel apparaat aan heeft gestaan die zoveel zou gebruiken.
Deze is ingezoomd op 10minuten (500Wh is het standaard "sluipverbfuik" hele jaar rond, dat klopt aardig met de blauwe lijn).
Eerste keer dat ik dit zie, neig zelf naar de test sinds er geen enkel apparaat aan heeft gestaan die zoveel zou gebruiken.
Deze is ingezoomd op 10minuten (500Wh is het standaard "sluipverbfuik" hele jaar rond, dat klopt aardig met de blauwe lijn).
[ Voor 8% gewijzigd door Source90 op 13-04-2026 11:40 ]
Die blauwe lijn is een afgeleide, dus nee.Source90 schreef op maandag 13 april 2026 @ 11:38:
Zou dan de blauwe lijn dan niet ook alle kanten op moeten gaan, als de Deye ergens op acteert?
Deze is ingezoomd op 10minuten.
[Afbeelding]
De rode reageert direct op een meetpunt.
Moet toch echt een verbruiker zijn met een warmteweerstand lijkt me.
wasmachine, föhn, boiler, iets in die hoek?
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/zwENlyiousd908fX8IikZjj8.jpg?f=user_large)
pas die naam even aan
offtopic:
ben ik @Speedy-Andre alvast voor
[ Voor 14% gewijzigd door paQ op 13-04-2026 11:44 ]
Oh heb ik het weer gedaan, kWh bij een W meting zou ik idd ook wat over zeggen
Sommigen doen maar watt
Sommigen doen maar watt
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren, 7-4-2026 48,2kWh Balans Energie
Als je voorheen dit niet had, dan kan ik beamen dat bij mij dit ook 1x heeft plaatsgevonden waarbij het zeer "erratic" gedrag was. Zie onderstaande post met plaatje.Source90 schreef op maandag 13 april 2026 @ 11:38:
[Afbeelding]
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/85008130
Bij mij werkte het om de EMS even stroomloos te maken, lees, UTP kabel even uit POE voor 10 seconden en daarna weer laten herstarten).
Daarna was alles weer "schoon". Probeer dat eens.
paQ schreef op maandag 13 april 2026 @ 11:41:
[...]
pas die naam even aanofftopic:
offtopic:
kWh-meter (Kilowattuurmeter): "Dit is de juiste term voor het apparaat dat het totale energieverbruik over een bepaalde tijd meet en registreert. Het telt de hoeveelheid verbruikte elektriciteit (1000 Watt gedurende 1 uur = 1 kWh)."
Dat "meter" niet in de screenshot valt van Homey, wilt niet zeggen dat het er niet staat, ook letterlijk hoe de Shelly te koop staat.
Ontopic, ik zal de EMS eens resetten.
kWh-meter (Kilowattuurmeter): "Dit is de juiste term voor het apparaat dat het totale energieverbruik over een bepaalde tijd meet en registreert. Het telt de hoeveelheid verbruikte elektriciteit (1000 Watt gedurende 1 uur = 1 kWh)."
Dat "meter" niet in de screenshot valt van Homey, wilt niet zeggen dat het er niet staat, ook letterlijk hoe de Shelly te koop staat.
[ Voor 8% gewijzigd door Source90 op 13-04-2026 11:58 ]
Je grafiek laat opgenomen vermogen zien in de tijd.Source90 schreef op maandag 13 april 2026 @ 11:55:
[...]offtopic:Ontopic, ik zal de EMS eens resetten.
"verbruik in W" dus.
Als je over een bepaalde periode het verbruik wil weten, dan kijk je naar energie in (k)Wh.
Maar goed. Gaat zoals ik begrijp een beetje verloren in de opmaak.
[ Voor 10% gewijzigd door paQ op 13-04-2026 12:01 ]
De Shelly kan letterlijk alles laten zien, echter één naam aanhouden voor het apparaat..paQ schreef op maandag 13 april 2026 @ 11:59:
[...]
Je grafiek laat opgenomen vermogen zien in de tijd.
"verbruik in W" dus.
Als je over een bepaalde periode het verbruik wil weten, dan kijk je naar energie in (k)Wh.
![]() | ![]() |
[ Voor 23% gewijzigd door Source90 op 13-04-2026 12:04 ]
"Energieverbruik" is eigenlijk geen goeie omschrijving van Shelly m.i. Maar dat is miereneuken.Source90 schreef op maandag 13 april 2026 @ 12:02:
[...]
De Shelly kan letterlijk alles laten zien, echter één naam aanhouden voor het apparaat..Zal ik de naam veranderen in Ampère meter, als ik een screenshot post over de A, veranderen in Volt meter bij een screenshot met Voltage en temperatuur meter voor de graden.. opdat deze berichten dan achterwege blijven?
[Afbeelding] [Afbeelding]
Doe dan "Vermogen" of als je op het verbruik wil insteken: "Opgenomen Vermogen"
We weten wat het ding doet; beetje verwarrend is het wel.
[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 13-04-2026 12:06 ]
Nou dat was een spannende test vanochtend
Nu weer 4 tot 6 weken wachten op een definitief besluit. Hopelijk is er na dat besluit geen noodzaak om weer te wachten op change procedures en dergelijke maar kan er direct gestart worden met aFFR.
Nu weer 4 tot 6 weken wachten op een definitief besluit. Hopelijk is er na dat besluit geen noodzaak om weer te wachten op change procedures en dergelijke maar kan er direct gestart worden met aFFR.
Ja zeg, bij Amperes moeten we zelf gaan rekenenSource90 schreef op maandag 13 april 2026 @ 12:02:
Zal ik de naam veranderen in Ampère meter, als ik een screenshot post over de A, veranderen in Volt meter bij een screenshot met Voltage en temperatuur meter voor de graden.. opdat deze berichten dan achterwege blijven?
Ik ga er wel vanuit (wachten deel). TenneT is tenslotte eigendom van het o-zo-logge MinFin, met alle bureaucratische hoepels van dien (zeker als iets "nieuw" en "anders" gaat). Vaak genoeg met MinFin gewerkt en elke keer moest een nieuwe hoge ambtenaar er ook een plasje over doen waardoor je zo weer weken verder was (ook met alle data voorgekauwd).Wolly schreef op maandag 13 april 2026 @ 12:06:
Nou dat was een spannende test vanochtend![]()
En sinds februari voor 25% van DuitslandSource90 schreef op maandag 13 april 2026 @ 12:11:
[...]
Ik ga er wel vanuit (wachten deel). TenneT is tenslotte eigendom van het o-zo-logge MinFin, met alle bureaucratische hoepels van dien (zeker als iets "nieuw" en "anders" gaat). Vaak genoeg met MinFin gewerkt en elke keer moest een nieuwe hoge ambtenaar er ook een plasje over doen waardoor je zo weer weken verder was (ook met alle data voorgekauwd).
had de context destijds niet helemaal begrepen op BNR, maar had de dag erna toevallig de Duitse radio aan in de auto en toen werd er in Duitsland wat lacherig over gedaan onder het mom van: ja nogal wiedes, want Nederland had xxx keer per jaar de hulp van het Duitse net nodig, dus dit was financieel stukken voordeliger.
/zeervrijevertaling
[ Voor 25% gewijzigd door paQ op 13-04-2026 12:15 ]
Laten we hopen dat nu alle ‘stakeholders’ van TenneT zijn aangehaakt en ze dit positief ontvangen. er nu ook alle aandacht is voor het dossier en zaken wat sneller gaan.Wolly schreef op maandag 13 april 2026 @ 12:06:
Nou dat was een spannende test vanochtend![]()
Hopelijk heeft het niet als resultaat dat al die stakeholders nieuwe eisen gaan verzinnen en opleggen omdat dit afwijkt van de standaard (dit is vaak de reflex bij risico mijdende organisaties)
Wel positief verrast met de update van BE van vorige week. Als men nu ~8 medewerkers heeft, dan laat dat wel zien dat ze vol zelfvertrouwen zijn dit voor elkaar te krijgen. Balans zal niet kunnen draaien op de 2cent marge voor in/verkoop (waar vermoedelijk nog een deel bij opensource energie blijft hangen).
Nee, Duitsland is alleen aandeelhouder van TenneT Duitsland. Het Nederlandse TenneT is 100% eigendom van de Nederlandse staat.paQ schreef op maandag 13 april 2026 @ 12:14:
[...]
En sinds februari voor 25% van Duitsland
had de context destijds niet helemaal begrepen op BNR, maar had de dag erna toevallig de Duitse radio aan in de auto en toen werd er in Duitsland wat lacherig over gedaan onder het mom van: ja nogal wiedes, want Nederland had xxx keer per jaar de hulp van het Duitse net nodig, dus dit was financieel stukken voordeliger.
/zeervrijevertaling
Bron: https://www.rijksoverheid...sland-aan-de-duitse-staat
[ Voor 8% gewijzigd door deejeebv op 13-04-2026 12:17 ]
Ah, of zoietsdeejeebv schreef op maandag 13 april 2026 @ 12:16:
[...]
Nee, Duitsland is alleen aandeelhouder van TenneT Duitsland. Het Nederlandse TenneT is 100% eigendom van de Nederlandse staat.
Bron: https://www.rijksoverheid...sland-aan-de-duitse-staat
Het 'uit de brand helpen' van het buurnet kwam in het Duitse gesprek iig enkele keren aan bod.
De 4 tot 6 weken heeft Don zelf genoemd. Tennet zelf geeft als termijn 6 weken dus ik ga daar maar vanuit.Source90 schreef op maandag 13 april 2026 @ 12:11:
[...]
Ik ga er wel vanuit (wachten deel). TenneT is tenslotte eigendom van het o-zo-logge MinFin, met alle bureaucratische hoepels van dien (zeker als iets "nieuw" en "anders" gaat). Vaak genoeg met MinFin gewerkt en elke keer moest een nieuwe hoge ambtenaar er ook een plasje over doen waardoor je zo weer weken verder was (ook met alle data voorgekauwd).
Begin juni weten we meer.
Lijkt mij het ouderwetse gedrag. Op een gegeven moment stopt het ontladen en gaat de accu wel gewoon vollopen.jeeedeee schreef op maandag 13 april 2026 @ 13:14:
Hier nu steady op 50%, er wordt continue ontladen. Vanochtend ook maar een paar activaties gehad. [Afbeelding]
Er staat een OK verkoopprijs tegenover, dus gaat het allemaal weer het net op tot SOC 50.Moby schreef op maandag 13 april 2026 @ 13:21:
[...]
Lijkt mij het ouderwetse gedrag. Op een gegeven moment stopt het ontladen en gaat de accu wel gewoon vollopen.
Zeker, maar er is ook een tijdselement waarna de accu wel vol loopt.
Volgens mij niet hoor.Moby schreef op maandag 13 april 2026 @ 13:25:
Zeker, maar er is ook een tijdselement waarna de accu wel vol loopt.
Er zijn duidelijk verschillende drempelwaarden die geconfigureerd uit een combinatie van SOC en prijs. ik vermoed dat als SOC boven 50% zit en prijs boven 8 cent er altijd verkocht wordt. Daardoor zie je dat je steeds hele korte activaties krijgt.
Dit laat ook gelijk de beperking van deze binaire aanpak zien, prijs is nu door beperkte wind/zon relatief hoog. Waar je normaal met volle zon graag overdag verkoopt voor 8-10 cent zou het nu wellicht beter renderen om wat op te sparen en einde middag / avond te exporteren.
Nu zelfs bij prijs van 6ct en 50% SOC export.Yaay schreef op maandag 13 april 2026 @ 13:29:
[...]
Volgens mij niet hoor.
Er zijn duidelijk verschillende drempelwaarden die geconfigureerd uit een combinatie van SOC en prijs. ik vermoed dat als SOC boven 50% zit en prijs boven 8 cent er altijd verkocht wordt. Daardoor zie je dat je steeds hele korte activaties krijgt.
Dit laat ook gelijk de beperking van deze binaire aanpak zien, prijs is nu door beperkte wind/zon relatief hoog. Waar je normaal met volle zon graag overdag verkoopt voor 8-10 cent zou het nu wellicht beter renderen om wat op te sparen en einde middag / avond te exporteren.
Dat deed hij gisteravond ook, denk dat de waarden wat zijn gewijzigd in ons nadeel.deejeebv schreef op maandag 13 april 2026 @ 13:57:
[...]
Nu zelfs bij prijs van 6ct en 50% SOC export.
Gisteravond was de SOC bij mij > 50%Wolly schreef op maandag 13 april 2026 @ 14:13:
[...]
Dat deed hij gisteravond ook, denk dat de waarden wat zijn gewijzigd in ons nadeel.
:strip_exif()/f/image/KlPUQRQj71Yng6ntOeJKFyRF.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/21tCxSKBsuGot94QZ7HhCLA0.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/zwENlyiousd908fX8IikZjj8.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/7AruZKbmO95lI5nEkKDD168l.jpg?f=fotoalbum_tile)
/f/image/TobImyQcCBkBm6EiWc0z08Ix.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/6h8b4ahcNW9s7t6Al7EhNjYS.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/jkM8ltbkss0nwvWupcOboaDS.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/RmMq5BPjnN8eb1RvKw09XA4h.png?f=fotoalbum_large)