Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie

Pagina: 1 ... 101 102 Laatste
Acties:

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Ersus schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 21:03:
[...]

Mooi! geïntegreerd.
De groende lijn stijgt het snelst en die zorgt ervoor dat de BMS ingrijpt en de laadstroom verlaagd waardoor het bovenste stuk richting 100% zo lang duurt. In die tijd kan de balancer de blauwe en groene lijn weer wat meer samenbrengen. Soms duurt dat uren.
Het blauw is hier het ontladen. Ik weet niet zeker of dat meteen de minimale celspaning is. Dan zou ik die ook even moeten plotten.
.... nu ik er zo over nadenk, deze plot was op basis van avg cel spanning.

Deze is laden met max celspanning > 45A, en ontlaadspanning < -35A:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XtqpT3M3k9wo87Df2Yz5LYRaX0U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/z055ueCx6BVgP8UQSr1DmJUn.png?f=fotoalbum_large
laadcurve is iets vlakker

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23:12
Get!em schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 20:49:
[...]

Zeker, maar met day ahead had je dus 10-15cent meer kunnen hebben.

Nu zie je eerst het positieve day ahead plaatje bij BS en later een bijbetalen bij BE.
Day ahead komt er aan toch?

• Dbm12
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12-04 05:59
Wolly schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 16:54:
[...]

Er was zojuist een update, in resultaat zie je nu de kosten min de opbrengst en dus het eindresultaat.
Mm, de vraag is alleen hoe we nu de kosten op portaal moeten interpreteren? Kunnen we die vergeten en alleen nog het dashboard gebruiken als totaal? Of zit er toch weer een mix in.

http://luxeofzuinig.blogspot.com/

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 00:45

Ersus

Zuid-Limburg

paQ schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 21:10:
[...]

Het blauw is hier het ontladen. Ik weet niet zeker of dat meteen de minimale celspaning is. Dan zou ik die ook even moeten plotten.
.... nu ik er zo over nadenk, deze plot was op basis van avg cel spanning.

Deze is laden met max celspanning > 45A, en ontlaadspanning < -35A:
[Afbeelding]
laadcurve is iets vlakker
Ah ik zie het, sorry niet goed gekeken. Zat meteen aan de laagste cq min en de hoogste cq max celspanning te kijken. Die is toch eigenlijk het interessantste voor je pack.

Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:44
In het nieuwe overzicht mis ik nog steeds de opbrengst van een aantal dagen.

• paQ
  • Nu online
Ersus schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 21:43:
[...]

Ah ik zie het, sorry niet goed gekeken. Zat meteen aan de laagste cq min en de hoogste cq max celspanning te kijken. Die is toch eigenlijk het interessantste voor je pack.
Ben wel geïntegreerd ook door dat ogenschijnlijke stapje van 50mV op beide curves zo rond SOC 50.
Alsof het boven de 50 meer count is, en onder de 50 meer spanning ofzo :?

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:42

The Legend

*Plop*

deejeebv schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 21:44:
In het nieuwe overzicht mis ik nog steeds de opbrengst van een aantal dagen.
Idem, ik mis totaal 10 dagen vanaf januari geloof ik.

Ik ben toch malle pietje niet!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 00:12

dof

A.s. maandag komt Jelco van Balansstroom m'n "accu's updaten"...

Nou ben ik even kwijt wat er ge-update moet worden aan de accu's.

Is dat bij jullie ook gedaan en/of is dit ook Deye update misschien? (dat niet remote kan?).

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
dof schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 11:26:
A.s. maandag komt Jelco van Balansstroom m'n "accu's updaten"...

Nou ben ik even kwijt wat er ge-update moet worden aan de accu's.

Is dat bij jullie ook gedaan en/of is dit ook Deye update misschien? (dat niet remote kan?).
Bij mij niet. Kan je de huidige versie(s) even noteren, dan kan je maandag vergelijken met de nieuwere versienummers.
Heb je een probleem gemeld of komen ze uit zichzelf langs?

PS. Maandag is de Tennet test *O*

[ Voor 3% gewijzigd door Wolly op 11-04-2026 12:06 ]

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:32
Iemand nog import activaties gezien met de negatieve prijzen?

[ Voor 6% gewijzigd door blue eyes op 11-04-2026 12:26 ]

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• dof
  • Registratie: Juli 2010

dof

Wolly schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 12:05:
[...]

Bij mij niet. Kan je de huidige versie(s) even noteren, dan kan je maandag vergelijken met de nieuwere versienummers.
Goed idee, ga ik doen.

EDIT: alle drie versie 20666-5.01 (net als de jouwe meen ik)
Heb je een probleem gemeld of komen ze uit zichzelf langs?
nee, niks gemeld dus uit zichzelf.
PS. Maandag is de Tennet test *O*
Misschien ben ik part of the test :+ _O-

[ Voor 6% gewijzigd door dof op 11-04-2026 15:21 ]

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

blue eyes schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 12:19:
Zeker, Ik ben (expres) de auto aan het laden tot 80%, en SOC hang rond de 50% dus volop imports. Nu de rest van de middag PV in de BE accu.

[ Voor 3% gewijzigd door Moby op 11-04-2026 12:46 ]

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

• blue eyes
Heb ik ook een tijdje gedaan, auto op max gezet (11000 watt) , SOC op 60% , maar hij trok de accu leeg. Nu maar weer op lage stand gezet, 6A op 3 fase, iets van 4000 watt laden nu.

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 00:45

Ersus

Zuid-Limburg

paQ schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 22:30:
[...]

Ben wel geïntegreerd ook door dat ogenschijnlijke stapje van 50mV op beide curves zo rond SOC 50.
Alsof het boven de 50 meer count is, en onder de 50 meer spanning ofzo :?
Zijn dat niet gewoon kleine meet fluctuaties? Hoe granulair worden de waardes uit de fysieke wereld vertaald?

Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:26
blue eyes schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 12:19:
Vannacht en vanochtend vroeg een aantal activaties rond de 35% soc, overdag geen activaties maar dat komt hier ook goed uit. soc inmiddels 90% en EV is ook geladen..

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• brammmmmm
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 19:02
Ik heb al tijden niets meer gehoord over het testen. Ook bij OpenSourceEnergiegaat het niet zo snel..
Wolly schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 11:22:
[...]

Steek er maar geen tijd in, de websites bevatten fouten en de cijfers zijn wat mij betreft onbetrouwbaar.
"Het is een pilot" zullen we maar zeggen.

Voor BalansStroom komt er wel een betere aan.

[...]

• brammmmmm
Dbm12 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 21:24:
[...]

Mm, de vraag is alleen hoe we nu de kosten op portaal moeten interpreteren? Kunnen we die vergeten en alleen nog het dashboard gebruiken als totaal? Of zit er toch weer een mix in.
Als je ervan uitgaat dat je volledig saldeert, en rekent dat vermindering energiebelasting + netbeheerder kosten + vaste component balansstroom gelijk is aan max 0 euro, zijn dit inderdaad de minimale opbrengsten. Maar wederom een half slecht/niet toegelicht dashboard..

• Wolly
  • Niet online
brammmmmm schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 16:21:
Ik heb al tijden niets meer gehoord over het testen. Ook bij OpenSourceEnergiegaat het niet zo snel..

[...]
Wat bedoelde je eigenlijk met BRP data?

• brammmmmm
Wolly schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 16:27:
[...]

Wat bedoelde je eigenlijk met BRP data?
Balance responsible party is de leverancier, OpenSource Energie/Balansstroom en Balancing service provider is de aggregator, Balansenergie

• ibak
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 22:51
Ik heb mijn busbars binnen en gemonteerd.
Eerst heb ik de kabels van de Deye naar de DC schakelaar vervangen en van de schakelaar naar de busbar voor 70mm2
Dat is een stuk 50cm en 1m.
De Deye vraagt ogen van 10mm, de DC schakelaar 8mm.
Gekocht bij :
https://www.kabelopmaat.e...el-verloopkabel-klasse-6/
De ogen zijn erg dik en ik heb ze wat smaller moeten maken om tussen de schotjes van de DC schakelaar te laten passen.
Omdat de wartels van de schakelaar dicht bij elkaar en naar achter zitten heb ik de kabels 180 gedraaid moeten monteren anders kwamen ze niet in de wartels uit.
Omdat de kabelogen voor de wartels te groot zijn heb ik de wartel doorgezaagd en na om de kabel zetten kunnen vastschroeven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iSK7zPKSulSuYfqE7Ma4ljv9pHU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/fDJ3zKRC0ZgEoyzfgd2w9Qgg.jpg?f=user_large
Ik vind het niet zo raar dat Balans 50mm toepast..
Het scheelde 20 graden op de verbindingen qua temperatuur dus van 60 naar 40 graden.

• ibak
Dan de busbars:
Gekocht bij:
https://www.amazon.nl/Str...utosystemen/dp/B0D3ZD72NN
Mooie dingen voor het geld..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CMpAgf0xtFV7-HY3zOwU4ggLAls=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0OdHYAJwFpGdaL1mOQ17O7Lc.jpg?f=fotoalbum_large
Qua bevestiging:
Ik heb een 8mm trespa plaatje van 70x15cm besteld bij:
https://kunststofplatensh...LT99NNGr6EbCKd3NVRs3AhbjI
Deze heb ik doorgezaagd en rondom de scherpe kanten afgehaald (radius aan gefreesd maar schuren had het ook gedaan)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1DLbEDEhloZ25rf2AlwBnlT7k-s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mikYBrnK9UdfSaF5ajACvlmS.jpg?f=fotoalbum_large
Even vilt geplakt zodat niet tegen de lak van de batterij schuurt.
Ik heb 3 plugjes in de 8mm gaten gestoken om de gaten af te tekenen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1qf28-dAd2KXuDk3OXQx3YWONzo=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/3VJ8pweGyzRM2sn7wQrfeaYZ.jpg?f=user_large
deze met watervaste stift zwart gemaakt en daarna de trespa strook op goede hoogte ertegen gedrukt en zo de boorgaten afgetekend.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lwIjUxsJSln7LeI7O7cOfSWl9dw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ysfpiuqM8PvrAc6rjdbEMaZ8.jpg?f=fotoalbum_large
10mm gaten geboord voor wat speling.
De bevestigingsgaten voor de busbars afgetekend en voorgeboord iets kleiner als de schroeven.
Toen eerst de kabels aan de busbars gemaakt in de bankschroef zodat de aandraaikracht niet op de 2 schroeven komt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tvEv0XcxqPBkc-d6tZuOYzP5pkg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/HupUJ6kwr6hzYzssS8QY9m2p.jpg?f=user_large
Daarna de trespa stroken met m8x20 zeskant met kunststof kap gemonteerd.
Dat zit heel stabiel en sterk.
Toen de busbars ertegen geschroefd met parkers met een beetje kopervet aan de schroefpunt tappen ze goed en zit het erg stevig.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WxSoiOhD6-URY8jnWyWMOpjaxyk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/5dEUXQq56Ixu3xBZo1U6sTvZ.jpg?f=user_large
Toen alles aangesloten.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/089Cf5oY5iatTcEYAxRMPJi1aO4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/hoTRRqSnh1gxyKDEevetXWmK.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QEiPmPD6G5c-Y2O5O2v8iA7puts=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/VkyH8yzJlfLjtWzEp9uaFCf3.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5kghnC6zRC5La9o7J7KpQ5nF3Zs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Ex4my8HvwaocAYuQjwb1IwGo.jpg?f=user_large
Eindresultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fJEci6vMjcvz-URM0aYaTXj554A=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ttQxp7LwNiRKdwoz855kW84u.jpg?f=user_large
Aangesloten met mogelijkheid voor 4e module volgens:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VnyNaaXoZKdzZl_G2-enb48YOV8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VLjLDfGjPDrpDhyqIGfTsiqw.jpg?f=fotoalbum_large
Dankzij Zunrob 😇

[ Voor 6% gewijzigd door ibak op 11-04-2026 20:14 ]

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 00:41
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9uA5N_B-iIJwth6r6FmxY3sEOMI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zD5YTPL9jkHSe17WCYLHkIF5.jpg?f=fotoalbum_large

De automation van mij heeft deze middag in ieder geval ook mooi zitten schakelen op de negatieve prijzen. Ik had de dump load niet verbonden helaas, anders was die ook nét getriggered en kon ik nog een leuke load genereren tegen leuke winsten.

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:18
scoobs schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 18:09:
[Afbeelding]

De automation van mij heeft deze middag in ieder geval ook mooi zitten schakelen op de negatieve prijzen. Ik had de dump load niet verbonden helaas, anders was die ook nét getriggered en kon ik nog een leuke load genereren tegen leuke winsten.
Leuk dat het werkt, ik ben benieuwd naar je kwartierresultaten uit je Dashboard over twee dagen.

• Yaay
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
scoobs schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 18:09:
[Afbeelding]

Zou dumpload (ik lees dat als affakkelen) wat opleveren op dagen als vandaag? Je hebt te maken met 11 cent eb en btw, daarbovenop nog de 2 cent inkoop vergoeding. Laatste prijzen vandaag zo rond de -9 cent. (Even een prijsdip om 19.07 maar dat was na jouw bericht en lijkt regelstand 2 te zijn).

Als je energie nuttig kunt gebruiken natuurlijk prima, maar als het echt affakkelen is dan kom ik erop uit dat het je onderaan de streep toch wat kost en het eigenlijk pas vanaf -13 cent wat oplevert om dumpload in te zetten.

• blue eyes
Binnen de saldering, dan is het ongeveer vanaf -3 cent ;)

[ Voor 25% gewijzigd door blue eyes op 11-04-2026 20:09 ]

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:18
blue eyes schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 20:07:
Als je kan salderen, dan is het vanaf -3 cent ;)
Ook alleen maar als het niet later teruggekocht wordt voor een nog duurdere prijs… of je accu moet toevallig al vol zitten.

Wel een advies/verzoek voor de mensen met dit soort automatiseringen, zet het maandag tijdens de Tennet test wel uit, zodat je niet de test in gevaar brengt.

• blue eyes
Klopt, maar ik doelde even op de 11 cent heffing en btw.

• scoobs
In mijn geval vanaf -2ct buy price. Maar ik ga niet voor elke scheet fakkelen: dat doe ik pas vanaf -9ct buy. Enfin, dat is een parameter die in mijn ha card gewoon een slider is voor verdere finetune. Affakkelen zit er vooral in voor die keren als er toch wel echt supply congestie is, daaronder vind ik het moreel nog lastig te verantwoorden tov wat het oplevert.

@jeeedeee de opties zoals dump zijn gewoon huisverbruiken/solar opwekkingen. Het staat de werking van de test niet meer in de weg dan het insteken van een EV of het plots verschijnen van de wolken voor de zon, maar dan toevallig altijd op hetzelfde moment als wat gunstig is voor het net.

Verder zit er nog een SoC check op dump load, zodat het scenario wat jij net omschrijft (later terugkopen) niet snel gebeurt. Ik heb echt wel een hoop dingen al ingebakken hoor. ;)

[ Voor 41% gewijzigd door scoobs op 11-04-2026 21:34 ]

• Wolly
  • Niet online
ibak schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 17:33:
Ik heb mijn busbars binnen en gemonteerd.
Eerst heb ik de kabels van de Deye naar de DC schakelaar vervangen en van de schakelaar naar de busbar voor 70mm2
Dat is een stuk 50cm en 1m.
De Deye vraagt ogen van 10mm, de DC schakelaar 8mm.
Gekocht bij :
https://www.kabelopmaat.e...el-verloopkabel-klasse-6/
De ogen zijn erg dik en ik heb ze wat smaller moeten maken om tussen de schotjes van de DC schakelaar te laten passen.
Omdat de wartels van de schakelaar dicht bij elkaar en naar achter zitten heb ik de kabels 180 gedraaid moeten monteren anders kwamen ze niet in de wartels uit.
Omdat de kabelogen voor de wartels te groot zijn heb ik de wartel doorgezaagd en na om de kabel zetten kunnen vastschroeven.
[Afbeelding]
Ik vind het niet zo raar dat Balans 50mm toepast..
Het scheelde 20 graden op de verbindingen qua temperatuur dus van 60 naar 40 graden.
Professioneel opgelost zo met dat trespa plaatje.

Als ik het goed begrijp heb je dus de volgende kabels besteld?
  • 70mm2 rood M8-M10
  • 70mm2 zwart M8-M10
  • 70mm2 rood M8 - M8
  • 70mm2 zwart M8 - M8
  • 50mm2 rood M8 - M8
  • 50mm2 zwart M8 - M8
De 10mm2 aansluiting bij Deye is 16mm breed, je hebt de geleverde ogen dus een beetje bijgevijld?
Uit de manual:
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/jj94P8Mh/screenshot-559.png

• Wolly
  • Niet online
scoobs schreef op donderdag 9 april 2026 @ 19:33:
Ik heb een Home Assistant pakket gebouwd dat automatisch reageert op de TenneT onbalansprijzen. Het systeem houdt elke minuut de real-time sell/buy prijzen in de gaten en past je omvormer automatisch aan:
  • Normale prijzen — gewoon produceren en exporteren, niks aan de hand
  • Verkoop niet meer rendabel — zero-export modus, PV draait door voor eigen verbruik
  • Prijspiek (bijv. plotselinge wolk, regelstand UP) — batterij stopt met laden zodat alle zonnestroom naar het net gaat tegen de hoge prijs
  • Negatieve inkoopprijs — PV dimmen, batterij vastzetten, huishouden draait op goedkoop netstroom
  • Diep negatieve prijs + dumpload aangesloten — dumpload aan, maximaal afnemen van het net.
Het systeem schakelt niet zomaar heen en weer. Er zitten timers in die ervoor zorgen dat een prijssignaal lang genoeg aanhoudt voordat er geschakeld wordt. Bij kleine verschillen wacht hij 10 minuten, bij grotere verschillen drie minuten, en bij extreme uitslagen schakelt hij direct. Prijspieken zijn de uitzondering Die gaan altijd instant.

Functies die de batterijregisters aanpassen (ontladen blokkeren, laden stoppen) staan standaard uit. Je activeert zelf wat je wilt via het dashboard. Zonder iets aan te zetten draait het systeem puur op zero-export en PV-dimmen.

Er zit ook een Soft Fuse in die elke 10 seconden je P1 meter uitleest en de PV bijstuurt als je fasestromen te hoog worden. Dat is vooral relevant als je een heel zware dumpload gebruikt.

Staat op GitHub, provided as-is, voor niet-commercieel gebruik. Houd er rekening mee dat ook ik nog verder moet testen, maar het lijkt goed te werken. https://github.com/scobbyd/ha-energy-management

Dank aan MertijnW & PaQ voor de onbalansprijs sensor.
Wat bedoel je met P1 smart meter voor fuse protection?
En moet je bij aansluiten op de SmartLoad/GEN port ook weer een hoofdschakelaar, aardlek en installatie automaat gebruiken? Ik kan wel een flinke kast ernaast hangen om het allemaal kwijt te kunnen.
dumpload heater on SmartLoad/GEN port, P1 smart meter for fuse protection

• ibak
Wolly schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 21:59:
[...]

Professioneel opgelost zo met dat trespa plaatje.

Als ik het goed begrijp heb je dus de volgende kabels besteld?
  • 70mm2 rood M8-M10
  • 70mm2 zwart M8-M10
  • 70mm2 rood M8 - M8
  • 70mm2 zwart M8 - M8
  • 50mm2 rood M8 - M8
  • 50mm2 zwart M8 - M8
De 10mm2 aansluiting bij Deye is 16mm breed, je hebt de geleverde ogen dus een beetje bijgevijld?
Uit de manual:
[Afbeelding]
Klopt die kabels heb ik gekocht.
Denk dat de ogen bij deze firma allemaal dezelfde buiten afmeting hebben enkel verschillende gat diameters.
Ze zijn een soort rechthoekig en passen prima in de Deye zonder iets te hoeven doen.
De DC schakelaar heeft een soort vakken en de ogen waren net iets te breed dus heb er een mm afgevijld.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BiFu7gJfjw8zb71UflpyDG7sTFc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GvexeRy7w21RxBF5ZSOXGezK.jpg?f=fotoalbum_large
Rechts de originele kabel links een nieuwe kijk even niet naar de gatdiameter rechts was 10 links 8

[ Voor 19% gewijzigd door ibak op 11-04-2026 22:57 ]

• scoobs
Wolly schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 22:05:
[...]

Wat bedoel je met P1 smart meter voor fuse protection?
En moet je bij aansluiten op de SmartLoad/GEN port ook weer een hoofdschakelaar, aardlek en installatie automaat gebruiken? Ik kan wel een flinke kast ernaast hangen om het allemaal kwijt te kunnen.

[...]
Ik heb een load van 15kw eraan hangen. (Al zou ik die ook op 5 of 10kw kunnen zetten. Mijn aansluiting is 3x25A. De soft fuse is niets meer dan een ha automation die elke 10 sec even checkt of één van de lijnen significant boven de 25A komen. Als dat zo is wordt eerst PV opgeregeld ter compensatie (de load is aan/uit hier), en als PV dat niet meer trekt, wordt de poort weer omgezet naar generator en proberen we het later opnieuw. Deze oplossing is vooral handig voor als je per ongeluk tegelijk je load en EV schakelt. De load wordt afgeschakeld voordat de zekering omslaat wegens overbelasting.

Overigens, het hoeft niet op de smartload te hangen he! Je kunt ook prima ergens een aparte groep maken, daar een driefase relais op zetten wat je laat schakelen met een €5 moes zigbee relais. Of je laat de electrische auto gewoon het hele weekend door ingestoken staan en herschrijft de logica wat om je auto te laten laden op self-consume modus of beter. Ik denk eerlijk gezegd dat de automation met zijn hysterese en logica al nuttig is, puur om sell/normal/self_consume/grid_use/dump te gebruiken voor het aansturen van bijv een autolader.

Epexpredictor geeft ook wat een redelijk betrouwbare waarde (ofja, zo betrouwbaar als de weersvoorspelling) over wat de electriciteitsprijzen gaan doen komende week. Je kunt het zo gek niet bedenken met je ev -> Voer bijvoorbeeld een standaard regressie van je EV SoC op basis van weekdagen + temp multiplier in als bijkomend signaal. (Iets als: ik rijd ma-do 50km retour naar werk en vanaf temp y stijgt het verbruik met 2%/°C, daarnaast doe ik nog 50km ad-hoc soms) Of je schakelt je warmtepomp ook nog eens erbij.

Ga je al deze signalen bij elkaar gieten in een energie-algoritme, dan kun je een persoonlijke tune doen bovenop wat BE met hun standaard buy-sell algorithm aanbied. Het zijn vrij geavanceerde automations, maar als je Claude Code diep in je HA integreert, heb je zoiets sneller gebouwd dan je denkt.

Anyway, misschien dat dit meer in het automation topic thuis hoort

• xxander968
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:02
scoobs schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 21:27:

@jeeedeee de opties zoals dump zijn gewoon huisverbruiken/solar opwekkingen. Het staat de werking van de test niet meer in de weg dan het insteken van een EV of het plots verschijnen van de wolken voor de zon, maar dan toevallig altijd op hetzelfde moment als wat gunstig is voor het net.
Het hele dump verhaal is volgens mij wat in de voorwaarden van balans stroom staat vermeld als gedrag wat gemeld moet worden zodat er eventueel een maatwerk contract aangeboden kan worden. Curtailment en prijsgestuurd verbruik wil balans stroom graag weten. De vraag van jeeedeee lijkt me zeker op zijn plek.

• scoobs
Als dat zo is, dan haal je het uit de omvormer en in een extern relais. Dan is het gewoon huisgebruik, net als een EV. Hebben ze verder niks mee te maken dan.

[ Voor 14% gewijzigd door scoobs op 12-04-2026 00:02 ]

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 00:36

Jerra

Beunhaas in wording

Dat is zo, maar ik zou persoonlijk die hele dumpload achterwege laten.

Persoonlijk ben ik me er van bewust dat iedereen een andere instap-motivatie heeft, hobby, goede prijs accu, offgrid, netcongestie, milieu, etc.
Maar affakkelen vind ik toch wel heel cru, in de winter kan deze warmte nog goed terecht komen natuurlijk, maar zelfs dan al vind ik het licht discutabel. (Die warmte had energetisch gezien uit minder kWh kunnen komen, met een WP indien aanwezig)

Verwacht snel eens aan de gang te gaan met alles in HA krijgen en wat slimmigheden toepassen overigens, en vind iedereen hier echt fantastische bijdrages leveren!
Hulde aan jullie allen!

• Single
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 21:29
stenbk schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 07:58:
[...]

Voor deze prijs heb ik ook wel interesse voor een locatie met veel zon zonder afnamemogelijkheid. (SCE)
Waar vind je dit want commercieel beschikbaar zie ik dit niet zomaar. :)
Docanpower of docanenergy , ben ook de reviews nog aan het checken , beeld is wisselend , vaak zeer positieve en een enkele minder positief en dan gaat het vnl over aftersales/garantie. maar het systeem is goedkoop (zit geen omvormer bij , die is weer apart te koop ergens anders). En kun je wat meer vertellen over die SCE? bestaat dat nog?

[ Voor 4% gewijzigd door Single op 12-04-2026 12:00 ]

• ibak
Ik heb nu de standaard kabels over.
1x50 cm 50mm2 met 1 zijde 8mm en de andere 10mm ogen
1x1m lang idem ( gek genoeg ook 8 en 10mm ogen)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J_NLZbJdZ6uc3ADB4RPMxu86rT8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W0NT101PyEFYLAgNpBHeektw.jpg?f=fotoalbum_largeWie ze kan gebruiken mag ze gratis hebben

[ Voor 25% gewijzigd door ibak op 12-04-2026 13:09 ]

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:41
Single schreef op zondag 12 april 2026 @ 11:33:
[...]

Docanpower of docanenergy , En kun je wat meer vertellen over die SCE? bestaat dat nog?
Misschien ff een eigen topic van maken?
Hoort hier niet thuis, is immers geen BE. ;)

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• blue eyes
Leveranciers liggen dwars, willen niet mee werken..... (mijn voorstel is een software omzetting, ik wil via de MOD bus / HA aansturen); zij willen uiteraard HUN oplossing a 1000 euro verkopen.... (SMA Energy Meter of SMA Sunny Home Manager 2.0). Energy meter is 244 euro, dat is wellicht en overweging, maar HA is gratis en kan meer.

Gevolg is nu wel dat de panelen nog steeds niet kunnen worden uitgezet.

SOC 60%, vermogen PV nu 13000. Dat zou theoretisch moeten kunnen, maar 11000 gaat de accu in en 2000 naar de export met negatieve prijzen.

De EV is even weg....

(geen klacht over BE he :D )

[ Voor 21% gewijzigd door blue eyes op 12-04-2026 14:03 ]

• scoobs
Ik snap je even niet. Je kunt toch ook de AC geschakelde PV (GEN port is dan als micro inverter of smartload ingesteld) uitzetten in de deye? Desnoods door doodleuk de poort op GEN te zetten. Dat is hoe de automatisering bij mij werkt als ik mijn usage voor die poort als micro inverter heb ingesteld.

Enfin, worst case kun je simpelweg een relais plaatsen tussen je omvormer en de zekering. ABB heeft leuke voor 20 euro, met een mechanische levensfuur van 1.000.000 schakelingen oid. Daar hang je een €5 moes relais aan op zigbee en je bent klaar. Dat is iets goedkoper dan 250 euro uitgeven, en het zit gelijk in HA.

[ Voor 85% gewijzigd door scoobs op 12-04-2026 14:10 ]

• blue eyes
Ik heb daar geen verstand van, ga dat ook niet doen. Ik heb een SMA systeem, Enphase systeem, beide niet uit te schakelen via software.
Ik ben totaal niet in de elektra en componenten. Goede vriend wel, die gaat de meterkast ombouwen, is een erg goed aangeschreven elektra man - die gaat ook wat vragen krijgen.

DE oplossing van SMA is de Home manager, a 500-900 euro. Ik wil alleen dat de installateur de grid code eenmalig activeert, de MOD bus schrijft acties toestaat, en de boel desnoods weer dichtzet.

Als het "MOD bus schrijven" actief is kan ik zelf via HA de panelen op bijv. 0 500 of 10000 watt zetten, etc.

• Wolly
  • Niet online
blue eyes schreef op zondag 12 april 2026 @ 14:23:
Ik heb daar geen verstand van, ga dat ook niet doen. Ik heb een SMA systeem, Enphase systeem, beide niet uit te schakelen via software.
Ik ben totaal niet in de elektra en componenten. Goede vriend wel, die gaat de meterkast ombouwen, is een erg goed aangeschreven elektra man - die gaat ook wat vragen krijgen.

DE oplossing van SMA is de Home manager, a 500-900 euro. Ik wil alleen dat de installateur de grid code eenmalig activeert, de MOD bus schrijft acties toestaat, en de boel desnoods weer dichtzet.

Als het "MOD bus schrijven" actief is kan ik zelf via HA de panelen op bijv. 0 500 of 10000 watt zetten, etc.
Grid guard code kan je zelf toch aanvragen bij SMA.

• blue eyes
Wolly schreef op zondag 12 april 2026 @ 14:27:
[...]

Grid guard code kan je zelf toch aanvragen bij SMA.
Ja, klopt ook. Kost ook geld, dan maar 100 euro extra voor die meter....

Ik ben nu met tussen persoon bezig, via hun heb ik beide installaties aangekocht, helaas voor hun en mij zijn beide bedrijven daarachter failliet gegaan....
Ze benaderen nu andere bedrijven, die weigeren en zetten commerciele acties in....

Deels te begrijpen, deels ergenis.

Maar goed, we gaan erg offtopic in het BE topic.

• Wolly
  • Niet online
blue eyes schreef op zondag 12 april 2026 @ 14:48:
[...]

Ja, klopt ook. Kost ook geld, dan maar 100 euro extra voor die meter....

Ik ben nu met tussen persoon bezig, via hun heb ik beide installaties aangekocht, helaas voor hun en mij zijn beide bedrijven daarachter failliet gegaan....
Ze benaderen nu andere bedrijven, die weigeren en zetten commerciele acties in....

Deels te begrijpen, deels ergenis.

Maar goed, we gaan erg offtopic in het BE topic.
Nee, grid guard code vraag je zef kosteloos aan.
Zie Rempage0611 in "Sma grid guard code"

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 15:01

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

blue eyes schreef op zondag 12 april 2026 @ 13:57:
Gevolg is nu wel dat de panelen nog steeds niet kunnen worden uitgezet
Heb van de week mijn Goodwe omvormers in HA gezet. Kreeg gelijk schuifjes voor PV vermogen (die standaard op nul staan). Bij een omvormer het schuifje bedient en weer op nul laten staan. Kwam er een dag later achter dat dat gewoon werkt :*) . Dus Goodwe heeft een prima integratie.

Theo

• blue eyes
Wolly schreef op zondag 12 april 2026 @ 14:52:
[...]

Nee, grid guard code vraag je zef kosteloos aan.
Zie Rempage0611 in "Sma grid guard code"
T H X ! Gelukt - vorige keer, verkeerd gekeken..... nu gaan we weer verder kijken!

• E-Transitie
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 22:18

E-Transitie

Pijnacker

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/91tFdLjxku2hfHX3muwlPA07dNk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CHQrzfnd07WBGhgdaDzbruEz.jpg?f=fotoalbum_large
Mooi patroon, zon en passerende wolken

15600 Wp Canadian Solar aangesloten op Deye 12 kW omvormer. 48,2 kWh LFP batterij van Balans Energie.

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:03

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

SOC naar 100% brengen gaat goed met pv, ook als het op grid zit :)
Ik heb voor het eerst een nacht zonder activatie rond 50%, hij ging in een glijvlucht van 60 naar 40%.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren, 7-4-2026 48,2kWh Balans Energie

• zunrob
  • Registratie: April 2009
Grappig, best veel mensen op 100%. Ik ben nog niet hoger dan 98% gekomen!

• blue eyes
92% is het hoogste hier, maar ben best vaak de EV aan het laden, soms wel tot wel 69 kWh, dan kom je ook niet in de buurt als je elke dag laadt :D

Btw, SMA net op 0 vermogen, niet weer op 100% :D :D

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

zunrob schreef op zondag 12 april 2026 @ 16:03:
Hier ook niet. Uren op 95% en er gaat nu nog 380W in ongeveer. Over een tijdje naar 98% en dan gaat er nog maar 70W in.

Ik verwacht pas na een week volle zon aan de 100% te komen

• zunrob
Moby schreef op zondag 12 april 2026 @ 16:08:
[...]

Hier ook niet. Uren op 95% en er gaat nu nog 380W in ongeveer. Over een tijdje naar 98% en dan gaat er nog maar 70W in.

Mijn stack is natuurlijk heel lang op de oude manier aangesloten geweest, en ik verwacht daardoor best wel scheef gaan lopen. Denk dat het daardoor idd langer gaat duren om tot de 100% te gaan komen de eerste keer.

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:41
zunrob schreef op zondag 12 april 2026 @ 16:03:
Opladen voor de test van morgen? :)

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Die van mij zit nog steeds op de oude manier, niet zeker genoeg om er zelf aan te rommelen. Ook zijn mijn kabels heel erg kort, dus ik zou dan nieuwe moeten aanschaffen.

Nou ja, terugleveren tegen -3 cent is beter dan de -3000 cent van vorige week

• paQ
  • Nu online
Moby schreef op zondag 12 april 2026 @ 16:18:
Die van mij zit nog steeds op de oude manier, niet zeker genoeg om er zelf aan te rommelen. Ook zijn mijn kabels heel erg kort, dus ik zou dan nieuwe moeten aanschaffen.

Nou ja, terugleveren tegen -3 cent is beter dan de -3000 cent van vorige week
ah. Naja dat verklaart wel eea dan.
Als je het diagonaal aansluit zul je zien dat het met 2 of 3 keer ineens wel aan de 100 zit.

• thijspillen
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:06
Weet niet of ik deze vraag hier kan/ mag stellen, maar ik probeer sinds deze week mijzelf (zeer langzaam) wegwijs te maken in Home Assistant.

Nu probeer ik de Stick logger voor de omvormer toe te voegen via HACCS / Solarman.

Op mijn telefoon krijg ik deze wel draaiend (Android/ app), maar in HA krijg ik continu foutmeldingen.
Voorbeeld: "Instellen mislukt, wordt opnieuw geprobeerd: Error setuping Inverter: 'NoneType' object has no attribute 'parser'"

Ik meende een eind te komen met ruggespraak via Gemini, maar ik zit inmiddels in een loop waar ik niet uitkom.

Heeft iemand wellicht een tip hiervoor?

• ecn1985
Moby schreef op zondag 12 april 2026 @ 16:08:
[...]

Krap 80% hier vandaag, opwek viel wat dat betreft een beetje tegen. Veel bewolking in de middag.

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• Wolly
  • Niet online
Is de test al begonnen? Ben al sinds 1736 aan het ontladen, nu al tweede activatie.

Voor 6ct :?

[ Voor 28% gewijzigd door Wolly op 12-04-2026 17:56 ]

• ede
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:50

ede

thijspillen schreef op zondag 12 april 2026 @ 17:20:
Weet niet of ik deze vraag hier kan/ mag stellen, maar ik probeer sinds deze week mijzelf (zeer langzaam) wegwijs te maken in Home Assistant.

Nu probeer ik de Stick logger voor de omvormer toe te voegen via HACCS / Solarman.

Op mijn telefoon krijg ik deze wel draaiend (Android/ app), maar in HA krijg ik continu foutmeldingen.
Voorbeeld: "Instellen mislukt, wordt opnieuw geprobeerd: Error setuping Inverter: 'NoneType' object has no attribute 'parser'"

Ik meende een eind te komen met ruggespraak via Gemini, maar ik zit inmiddels in een loop waar ik niet uitkom.

Heeft iemand wellicht een tip hiervoor?
Er vanuit gaande dat je de Solarman Stick Logger integratie gebruikt, is dit de configuratie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p6paWjgJkyMOd6AWDpHnRAgI5lA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/eFE6oQrq1LRpXhF83JiPaT0u.png?f=fotoalbum_large

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Dan is er hier wat mis, ik heb 85 entiteiten maar geen data.
Het kan iets met mijn netwerk zijn, zo kon ik met een lan verbinding geen webpage openen maar toen ik met de Solarman app wifi aan de praat kreeg lukt dat wel (de Deye app pikte het wifi pw niet).
Het lijkt wel of hij hem niet opnieuw aanmaakt maar de oude 85 opnieuw gebruikt.
Mijn HA draait in Docker, geen probleem voor andere dingen zoals Sunspec of SMA.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren, 7-4-2026 48,2kWh Balans Energie

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Even dubbelcheck dat je wel de juiste hebt:

https://github.com/davidrapan/ha-solarman

• Single
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 21:29
blue eyes schreef op zondag 12 april 2026 @ 13:57:
Leveranciers liggen dwars, willen niet mee werken..... (mijn voorstel is een software omzetting, ik wil via de MOD bus / HA aansturen); zij willen uiteraard HUN oplossing a 1000 euro verkopen.... (SMA Energy Meter of SMA Sunny Home Manager 2.0). Energy meter is 244 euro, dat is wellicht en overweging, maar HA is gratis en kan meer.

Gevolg is nu wel dat de panelen nog steeds niet kunnen worden uitgezet.

SOC 60%, vermogen PV nu 13000. Dat zou theoretisch moeten kunnen, maar 11000 gaat de accu in en 2000 naar de export met negatieve prijzen.

De EV is even weg....

(geen klacht over BE he :D )
Wat ik heb gedaan is een 220V schakelaar gekocht (te klein voor jouw PV vermogen en het gaat om het idee),die in een home wizard socket gedaan die ik op timer of op afstand uit kanzetten naar believen. Heeft BE niks mee te maken maar je zou aan een zwaardere kunnen denken , deze gaat tot ca 3500W. Schakelaar is Finder 13.31.8.230.4300. Zoiets zou je kunnen overwegen. Is ook off topic maar ik weet niet hoe ik een PB kan sturen 8)7

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Die is het, gaat op de verschillende Pi 5B's op dezelfde manier fout.

Error setuping Inverter 12kW: 'NoneType' object has no attribute 'parser'

• blue eyes
Single schreef op zondag 12 april 2026 @ 18:45:
[...]

Wat ik heb gedaan is een 220V schakelaar gekocht (te klein voor jouw PV vermogen en het gaat om het idee),die in een home wizard socket gedaan die ik op timer of op afstand uit kanzetten naar believen. Heeft BE niks mee te maken maar je zou aan een zwaardere kunnen denken , deze gaat tot ca 3500W. Schakelaar is Finder 13.31.8.230.4300. Zoiets zou je kunnen overwegen. Is ook off topic maar ik weet niet hoe ik een PB kan sturen 8)7
Dank voor het mee denken :)

Maar dank zij de tip van Wolly is het inmiddels gelukt dmv scripts de SMA aan te sturen.
Ik heb nu een script die kan acteren op 0, 500 of 10000. Eigenlijk wat je wilt ;)

De gridguardcode geregeld, vorige keer liep ik vast, met deze link was het binnen 5 seconden geregeld, code in de SMA aanpassen 2 minuten en gaan!

Maandag even een belletje naar de tussen persoon.

Nu nog goede criteria opstellen, wanneer welke waarde bij welke toestand.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Stuur die tussenpersoon maar een dikke rekening voor zijn 'advies' en de verloren tijd :9
Het is nu wel duidelijk welk belang die dient.

• bumble_bee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23:34
Wolly schreef op zondag 12 april 2026 @ 17:55:
Is de test al begonnen? Ben al sinds 1736 aan het ontladen, nu al tweede activatie.

Voor 6ct :?
Hier is inmiddels alle zonneopwek van de hele dag verkocht (dag begonnen rond de 50% en nu verkoop gestopt op 50% SoC ook), inderdaad tegen 6ct, dik onder EPEX. Logica ontgaat mij ook. Ik had het met deze prijzen liever bewaard om in de auto te stoppen overmorgen, of wachten op duurder tarief. Krijg de batterij op dit moment toch niet meer dan 10% per dag gevuld met mijn PV. Of inderdaad liever op EPEX gehandeld zo.

• 0xygen500
Net ff BTW aangifte aangeklikt, maar vraag mij serieus af of het dashboard wel voldoende info biedt die het zou moeten bieden. Inkoopprijs voor voor heffing te claimen is alleen gemiddelde inkoopprijs. Stroomopbrengsten nu gebruikt als omzet in de periode. Al met al blij dat ik hierna on de kor zit

• ecn1985
bumble_bee schreef op zondag 12 april 2026 @ 19:21:
[...]

Hier is inmiddels alle zonneopwek van de hele dag verkocht (dag begonnen rond de 50% en nu verkoop gestopt op 50% SoC ook), inderdaad tegen 6ct, dik onder EPEX. Logica ontgaat mij ook. Ik had het met deze prijzen liever bewaard om in de auto te stoppen overmorgen, of wachten op duurder tarief. Krijg de batterij op dit moment toch niet meer dan 10% per dag gevuld met mijn PV. Of inderdaad liever op EPEX gehandeld zo.
Hier nog bezig met verkoop soc op 62%. Misschien heeft het met de test van morgen te maken? Zolang Balans de ‘logica’ niet deelt blijft het onbegrijpelijk..

• blue eyes
Speedy-Andre schreef op zondag 12 april 2026 @ 19:09:
Stuur die tussenpersoon maar een dikke rekening voor zijn 'advies' en de verloren tijd :9
Het is nu wel duidelijk welk belang die dient.
Het is de partij die daar achter zit, wellicht dat ik het wat krom omschreef.

Ik ga maandag even doorgeven dat de actie gestopt kan worden - het werkt; en dat deze leveranciers een boodschap doorgegeven mag worden :D :D

--------------
Hier ook ook veel activaties, en idd, veelal tegen 6 cent. Accu PV nu toch op 90% vol.

BE is er mee bezig, gaat er mee bezig - nog even volhouden ;)

[ Voor 15% gewijzigd door blue eyes op 12-04-2026 19:32 ]

• thijspillen
ede schreef op zondag 12 april 2026 @ 18:15:
[...]

Er vanuit gaande dat je de Solarman Stick Logger integratie gebruikt, is dit de configuratie:

[Afbeelding]
[url="https://tweakers.net/i/JK7euZLzdt3zhZoBrmt2uFUB2J8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/iRASMUNLG9a9FVcHY2hx1VAR.jpg?f=user_large",,"1"]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3lVQLhfrJJbmgr4FxH0u2qrcxi8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ltoGSZ74tdqwu9HB2k4fyvoN.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door thijspillen op 12-04-2026 20:14 ]

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

thijspillen schreef op zondag 12 april 2026 @ 20:13:
[...]

[url="https://tweakers.net/i/JK7euZLzdt3zhZoBrmt2uFUB2J8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/iRASMUNLG9a9FVcHY2hx1VAR.jpg?f=user_large",,"1"]
[Afbeelding]
Als je het IP-adres intypt in je browser, gewoon http, krijg je dan een inlog scherm?

Inlog is: admin En pw is ook: admin

En weet je zeker dat het t IP-adres is van de solarman stick? En niet de IP-adres van de Balans Ems?

[ Voor 7% gewijzigd door Get!em op 12-04-2026 20:52 ]

• thijspillen
Get!em schreef op zondag 12 april 2026 @ 20:51:
[...]

Als je het IP-adres intypt in je browser, gewoon http, krijg je dan een inlog scherm?

Inlog is: admin En pw is ook: admin
Ik ben er uit, ik had het verkeerde IP adres te pakken van het EMS kastje en niet van de stick zelf... :+

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

thijspillen schreef op zondag 12 april 2026 @ 20:52:
[...]

Ik ben er uit, ik had het verkeerde IP adres te pakken van het EMS kastje en niet van de stick zelf... :+
check, die gokte ik dus precies op dat moment.

• Rick Astley
  • Niet online

Rick Astley

Never gonna give you up

Semi-off-topic, maar kent iemand een installateur in de regio Eindhoven die een bestaande PV-installatie wil uitbreiden en aansluiten op een Deye? Ik heb inmiddels maar liefst 15 (!!) installateurs benaderd. De helft reageert niet en de andere helft wil er niets van weten, omdat ze geen ervaring hebben met Deye...

Never gonna let you down

• boredgeestje
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:22
0xygen500 schreef op zondag 12 april 2026 @ 19:28:
Net ff BTW aangifte aangeklikt, maar vraag mij serieus af of het dashboard wel voldoende info biedt die het zou moeten bieden. Inkoopprijs voor voor heffing te claimen is alleen gemiddelde inkoopprijs. Stroomopbrengsten nu gebruikt als omzet in de periode. Al met al blij dat ik hierna on de kor zit
Hier eerste aangifte over Q4 2025 gedaan met de BTW teruggaaf op installatie.
Per Q3 2026 in de KOR.

Over afgelopen kwartaal bij de aangifte aangegeven niets aan te geven te hebben om twee redenen:
1) Betrouwbaarheid van data uit de portal en dashboard van balans is erg dubieus.
2) Belastingdienst geeft aan privégebruik in het laatste kwartaal aan te geven. Als de gegevens van Balans wél kloppen is de omzet negatief (meer privé-gebruik dan verkoop in jan/feb/mar).
Als er in apr/mei/jun wel serieuze verkoop plaatsvindt (AFRR 🙏🏻) dan de negatieve omzet daar wel mee verrekend worden.

This post was created with 100% recycled electrons

• zunrob
Rick Astley schreef op zondag 12 april 2026 @ 20:54:
Semi-off-topic, maar kent iemand een installateur in de regio Eindhoven die een bestaande PV-installatie wil uitbreiden en aansluiten op een Deye? Ik heb inmiddels maar liefst 15 (!!) installateurs benaderd. De helft reageert niet en de andere helft wil er niets van weten, omdat ze geen ervaring hebben met Deye...
Waarom vraag je Balans niet?

• zunrob
boredgeestje schreef op zondag 12 april 2026 @ 20:54:
[...]

Per Q3 2026 in de KOR.

Over afgelopen kwartaal bij de aangifte aangegeven niets aan te geven te hebben om twee redenen:
1) Betrouwbaarheid van data uit de portal en dashboard van balans is erg dubieus.
2) Belastingdienst geeft aan privégebruik in het laatste kwartaal aan te geven. Als de gegevens van Balans wél kloppen is de omzet negatief (meer privé-gebruik dan verkoop in jan/feb/mar).
Als er in apr/mei/jun wel serieuze verkoop plaatsvindt (AFRR 🙏🏻) dan de negatieve omzet daar wel mee verrekend worden.
Als je PV hebt zou je de opbrengsten daarvan formeel ook op moeten geven als je niet in de KOR zit werd me verteld. Deze zitten natuurlijk in de opbrengsten van Balans verdisconteerd.

• 0xygen500
[...]

Per Q3 2026 in de KOR.

Hier heb ik gewoon de opbrengst gepakt en daar inkoop x gemiddelde inkoopprijs gedaan. Daar uit btw als voorheffing getrokken.

• boredgeestje
zunrob schreef op zondag 12 april 2026 @ 21:21:
[...]

Als je PV hebt zou je de opbrengsten daarvan formeel ook op moeten geven als je niet in de KOR zit werd me verteld. Deze zitten natuurlijk in de opbrengsten van Balans verdisconteerd.
Om het dan lekker complex te maken:
PV op mijn naam in de KOR
Balans op naam van partner en straks in de KOR 🤡

• 0xygen500
boredgeestje schreef op zondag 12 april 2026 @ 22:16:
[...]

Om het dan lekker complex te maken:
PV op mijn naam in de KOR
Balans op naam van partner en straks in de KOR 🤡
Maakt het makkelijker toch? . PV kor dus hoef je dan geen omzetbelasting over te betalen.

• boredgeestje
0xygen500 schreef op zondag 12 april 2026 @ 22:18:
[...]

Maakt het makkelijker toch? . PV kor dus hoef je dan geen omzetbelasting over te betalen.
Vandaar de clownface, misschien is mijn humor niet helemaal passend 😅

• The Legend

The Legend

*Plop*

[...]

Per Q3 2026 in de KOR.

Kans is misschien niet groot dat je gecontroleerd wordt, maar besef wel dat je nu eigenlijk zegt “ik draag geen BTW af omdat mijn bedrijf de administratie niet op orde heeft”. Dat is niet echt een lekker excuus natuurlijk :P Natuurlijk is het BE die dat feitelijk moet doen, maar daar heeft de Belastingdienst niks mee te maken. Jij bent accu-ondernemer geworden, dus dan ben jij verantwoordelijk voor de juiste gegevens.

• zunrob
0xygen500 schreef op zondag 12 april 2026 @ 22:03:
[...]

Hier heb ik gewoon de opbrengst gepakt en daar inkoop x gemiddelde inkoopprijs gedaan. Daar uit btw als voorheffing getrokken.
Ik snap niet helemaal hoe jij het berekend hebt, wil je dit toelichten?

• 0xygen500
zunrob schreef op zondag 12 april 2026 @ 22:21:
[...]

Ik snap niet helemaal hoe jij het berekend hebt, wil je dit toelichten?
Gekeken hoeveel ik geëxporteerd heb. Dit heb ik ook als zakelijke import gerekend, vermenigvuldigd met gemiddelde inkoopprijs. Daarover voorheffing gerekend. Al met al was het 5 euro voorheffing ofzo, gaat nu dus nergens over. Het dashboard moet gewoon beter of je moet een uitdraai krijgen voor je btw aangifte,mensen die niet in de KOR zitten hebben dit gewoon nodig.

• boredgeestje
The Legend schreef op zondag 12 april 2026 @ 22:20:
[...]

Kans is misschien niet groot dat je gecontroleerd wordt, maar besef wel dat je nu eigenlijk zegt “ik draag geen BTW af omdat mijn bedrijf de administratie niet op orde heeft”. Dat is niet echt een lekker excuus natuurlijk :P Natuurlijk is het BE die dat feitelijk moet doen, maar daar heeft de Belastingdienst niks mee te maken. Jij bent accu-ondernemer geworden, dus dan ben jij verantwoordelijk voor de juiste gegevens.
Uiteraard is zo’n verdere toelichting niet meegestuurd. Het alternatief was een negatieve omzet doorgeven en daarmee BTW terugkrijgen. Dat leek mij minder net dan deze route.

• zunrob
0xygen500 schreef op zondag 12 april 2026 @ 22:33:
[...]

Gekeken hoeveel ik geëxporteerd heb. Dit heb ik ook als zakelijke import gerekend, vermenigvuldigd met gemiddelde inkoopprijs. Daarover voorheffing gerekend. Al met al was het 5 euro voorheffing ofzo, gaat nu dus nergens over. Het dashboard moet gewoon beter of je moet een uitdraai krijgen voor je btw aangifte,mensen die niet in de KOR zitten hebben dit gewoon nodig.
Als ik nu in mijn dashboard kijken zie ik voor Q1 veel meer inkoopkosten dan verkoop opbrengsten. Netto heeft het me dus geld gekost.
Is het dan niet heel simpel om te stellen dat ik dus geen voordeel heb gehaald uit eventueel handelen, en dus geen btw hoef te betalen?

• The Legend

The Legend

*Plop*

zunrob schreef op zondag 12 april 2026 @ 22:48:
[...]

Als ik nu in mijn dashboard kijken zie ik voor Q1 veel meer inkoopkosten dan verkoop opbrengsten. Netto heeft het me dus geld gekost.
Is het dan niet heel simpel om te stellen dat ik dus geen voordeel heb gehaald uit eventueel handelen, en dus geen btw hoef te betalen?
Je bent een bedrijf. Het gaat er niet om of je winst hebt gemaakt, maar of je omzet hebt gedraaid ;)

[edit]

Bedenk me nu, je kunt de BTW over de ingekochte stroom natuurlijk wel weer als voorbelasting aftrekken. Alleen blijft dan weer de vraag, welk deel was zakelijk ingekocht. Puur gokwerk natuurlijk.

[ Voor 17% gewijzigd door The Legend op 12-04-2026 23:02 ]

• 0xygen500
The Legend schreef op zondag 12 april 2026 @ 22:56:
[...]

Je bent een bedrijf. Het gaat er niet om of je winst hebt gemaakt, maar of je omzet hebt gedraaid ;)

[edit]

Bedenk me nu, je kunt de BTW over de ingekochte stroom natuurlijk wel weer als voorbelasting aftrekken. Alleen blijft dan weer de vraag, welk deel was zakelijk ingekocht. Puur gokwerk natuurlijk.
Welke kWh zakelijk was is idd gokken, vandaar ook dat ik denk dat het niet voldoende info geeft. Die voorheffing was heel weinig, aan te geven omzet en btw viel ook mee. Moest totaal 7 euro betalen.

• 0xygen500
boredgeestje schreef op zondag 12 april 2026 @ 22:46:
[...]

Uiteraard is zo’n verdere toelichting niet meegestuurd. Het alternatief was een negatieve omzet doorgeven en daarmee BTW terugkrijgen. Dat leek mij minder net dan deze route.
Negatieve omzet?

• boredgeestje
Excuseer mijn zondagavondscherpte. Negatieve winstmarge.

Pagina: 1 ... 101 102 Laatste