Wolly schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 22:05:
[...]
Wat bedoel je met P1 smart meter voor fuse protection?
En moet je bij aansluiten op de SmartLoad/GEN port ook weer een hoofdschakelaar, aardlek en installatie automaat gebruiken? Ik kan wel een flinke kast ernaast hangen om het allemaal kwijt te kunnen.
[...]
Ik heb een load van 15kw eraan hangen. (Al zou ik die ook op 5 of 10kw kunnen zetten. Mijn aansluiting is 3x25A. De soft fuse is niets meer dan een ha automation die elke 10 sec even checkt of één van de lijnen significant boven de 25A komen. Als dat zo is wordt eerst PV opgeregeld ter compensatie (de load is aan/uit hier), en als PV dat niet meer trekt, wordt de poort weer omgezet naar generator en proberen we het later opnieuw. Deze oplossing is vooral handig voor als je per ongeluk tegelijk je load en EV schakelt. De load wordt afgeschakeld voordat de zekering omslaat wegens overbelasting.
Overigens, het hoeft niet op de smartload te hangen he! Je kunt ook prima ergens een aparte groep maken, daar een driefase relais op zetten wat je laat schakelen met een €5 moes zigbee relais. Of je laat de electrische auto gewoon het hele weekend door ingestoken staan en herschrijft de logica wat om je auto te laten laden op self-consume modus of beter. Ik denk eerlijk gezegd dat de automation met zijn hysterese en logica al nuttig is, puur om sell/normal/self_consume/grid_use/dump te gebruiken voor het aansturen van bijv een autolader.
Epexpredictor geeft ook wat een redelijk betrouwbare waarde (ofja, zo betrouwbaar als de weersvoorspelling) over wat de electriciteitsprijzen gaan doen komende week. Je kunt het zo gek niet bedenken met je ev -> Voer bijvoorbeeld een standaard regressie van je EV SoC op basis van weekdagen + temp multiplier in als bijkomend signaal. (Iets als: ik rijd ma-do 50km retour naar werk en vanaf temp y stijgt het verbruik met 2%/°C, daarnaast doe ik nog 50km ad-hoc soms) Of je schakelt je warmtepomp ook nog eens erbij.
Ga je al deze signalen bij elkaar gieten in een energie-algoritme, dan kun je een persoonlijke tune doen bovenop wat BE met hun standaard buy-sell algorithm aanbied. Het zijn vrij geavanceerde automations, maar als je Claude Code diep in je HA integreert, heb je zoiets sneller gebouwd dan je denkt.
Anyway, misschien dat dit meer in het automation topic thuis hoort