Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie

Pagina: 1 ... 100 101 Laatste
Acties:

• ibak
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 15:56
Tony71 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 18:59:
[...]

Kijk als je de batterij al hebt, kun je niet meer terug en moet je verder. Ik probeer diegene met een batterijwens te informeren over de risico's als je een 'vrachtwagen' van een batterij kiest. Voor geheel 2026 zal het voor jou oke zijn. De beste jaren van voor 2025 komen nooit meer.
Vanaf 1 januari 2027/2028 zal alles anders zijn voor iedereen.
Vanaf dan betaal je voor elke kWh die je over de kabel trekt of duwt.
En mocht ook jij willen veranderen op ten duur, dan kun je de omvormer altijd downsizen
Ik geloof dat je niet uit ervaring met een batterij spreekt en niet merkt ( dacht het toch niet te missen was) dat ik een kleine juist voor mij verfoei en ik uit ervaring spreek.
Je hebt voor jezelf met 11kw max opbrengst misschien gelijk, probeer het gerust met een kleine batterij en zonder aFRR inkomsten van Balans.
Vergelijken we de opbrengsten gemeten over een paar jaar samen πŸ™‚

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Moby schreef op donderdag 9 april 2026 @ 19:07:
@Tony71 kan je misschien stoppen? Je wil ons overtuigen van, ja ik weet het niet eigenlijk. Trek voor jezelf de conclusie die je maar wil, maar doe dat in een algemeen topic en niet hier waar al eigenaren zitten. Je kan ze toch niet overtuigen met je bewAIs.
Hear hear! Je was me net voor.

• Tony71
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 15:58
overhyped schreef op donderdag 9 april 2026 @ 19:11:
[...]

Hear hear! Je was me net voor.
Ik denk dat je gelijk hebt. Ik zal de discussie verplaatsen aangezien je de batterij al hebt.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Tony71 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 12:17:
[...]
En het venijn zit hem in de staart: vanaf 2028 komen die netcapaciteitsblokken. Op het moment dat jij denkt te cashen omdat de prijzen hoog zijn, word je door de netbeheerder direct in het hoogste tarief geknald omdat je het net belast. Dan betaal je dus extra om te mΓ³gen verkopen.
Het is nog helemaal niet bekend hoe dat eruit gaat zien. Wellicht houden ze rekening met terugleveraars op momenten waarop het piekverbruik hoog is en zijn wel wel spekkopers :+
uishoudens gaan vanaf 2028 op piekmomenten meer betalen voor het gebruik van het stroomnet. Dat heeft de Autoriteit Consument & Markt bekendgemaakt in het rapport Focus Op Energie, dat jaarlijks verschijnt. Later dit jaar gaat de ACM vaststellen hoe de kosten voor het gebruik van het energienetwerk worden berekend.

Volgens de ACM is de maatregel nodig omdat het stroomnet vanaf de namiddag tot rond 21.00 uur overvol is. Het is nog niet bekend hoe de maatregel er precies uit gaat zien.
https://nos.nl/artikel/26...triciteit-op-piekmomenten

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Nu online
Ik heb een Home Assistant pakket gebouwd dat automatisch reageert op de TenneT onbalansprijzen. Het systeem houdt elke minuut de real-time sell/buy prijzen in de gaten en past je omvormer automatisch aan:
  • Normale prijzen β€” gewoon produceren en exporteren, niks aan de hand
  • Verkoop niet meer rendabel β€” zero-export modus, PV draait door voor eigen verbruik
  • Prijspiek (bijv. plotselinge wolk, regelstand UP) β€” batterij stopt met laden zodat alle zonnestroom naar het net gaat tegen de hoge prijs
  • Negatieve inkoopprijs β€” PV dimmen, batterij vastzetten, huishouden draait op goedkoop netstroom
  • Diep negatieve prijs + dumpload aangesloten β€” dumpload aan, maximaal afnemen van het net.
Het systeem schakelt niet zomaar heen en weer. Er zitten timers in die ervoor zorgen dat een prijssignaal lang genoeg aanhoudt voordat er geschakeld wordt. Bij kleine verschillen wacht hij 10 minuten, bij grotere verschillen drie minuten, en bij extreme uitslagen schakelt hij direct. Prijspieken zijn de uitzondering Die gaan altijd instant.

Functies die de batterijregisters aanpassen (ontladen blokkeren, laden stoppen) staan standaard uit. Je activeert zelf wat je wilt via het dashboard. Zonder iets aan te zetten draait het systeem puur op zero-export en PV-dimmen.

Er zit ook een Soft Fuse in die elke 10 seconden je P1 meter uitleest en de PV bijstuurt als je fasestromen te hoog worden. Dat is vooral relevant als je een heel zware dumpload gebruikt.

Staat op GitHub, provided as-is, voor niet-commercieel gebruik. Houd er rekening mee dat ook ik nog verder moet testen, maar het lijkt goed te werken. https://github.com/scobbyd/ha-energy-management

Dank aan MertijnW & PaQ voor de onbalansprijs sensor.

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:19

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ga je hiermee BE/BS niet in de weg zitten?
Dan de communicatie, hier krijgt Solarman geen data via tcp of ik doe iets niet goed (de sensors zijn er wel).
Via rs485 kan ik wel bouwen, als het even kan gebruik ik de 20m rj45 van BE naar de SDM630 die genoeg aders vrij heeft.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

β€”β€”-

Ik krijg hier ook Solarman niet geconfigureerd bij een nieuwe installatie (vandaag opgeleverd). Bij mijn eigen had ik het een paar maanden geleden zo voorelkaar.

edit:
@scoobs Interessant wat je hebt gemaakt, maar in hoeverre kunnen en mogen de BE klanten hier nu iets mee zolang hun contract nog loopt?
Uit mijn hoofd staat er in het contract dat wij niet zelf de omvormer aan mogen sturen zolang wij klant zijn.

[ Voor 44% gewijzigd door fenrir op 09-04-2026 20:10 ]

Van klussen krijg je grijze haren

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17:25
fenrir schreef op donderdag 9 april 2026 @ 20:07:
Ik krijg hier ook Solarman niet geconfigureerd bij een nieuwe installatie (vandaag opgeleverd). Bij mijn eigen had ik het een paar maanden geleden zo voorelkaar.

edit:
@scoobs Interessant wat je hebt gemaakt, maar in hoeverre kunnen en mogen de BE klanten hier nu iets mee zolang hun contract nog loopt?
Uit mijn hoofd staat er in het contract dat wij niet zelf de omvormer aan mogen sturen zolang wij klant zijn.
Dat is ook wat ik begrepen heb. Wat ik aanstuur op basis van de onbalansprijzen en SOC van de batterij is de SolarEdge omvormer voor de PV en het laden van de EV. Ik gebruik hiervoor mijn Homey.

• scoobs
  • Nu online
In principe staat het je vrij om te regelen hoeveel solar het systeem in gaat en hoeveel load uit. Dat zijn externe items die ik nu regel in de omvormer, ipv met een extern relais. Het is een regeling die flinke extra kosten voorkomt. Dat is in de geest van de werking van het systeem zoals het op de site staat.

Als ik me niet vergis, gaat het over de werking van het ems in de weg zitten. Ik blijf van de registers die het ems aansturt af.

[ Voor 17% gewijzigd door scoobs op 09-04-2026 20:29 ]

• Mistacal
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08:49
scoobs schreef op donderdag 9 april 2026 @ 20:26:
In principe staat het je vrij om te regelen hoeveel solar het systeem in gaat en hoeveel load uit. Dat zijn externe items die ik nu regel in de omvormer, ipv met een extern relais. Het is een regeling die flinke extra kosten voorkomt. Dat is in de geest van de werking van het systeem zoals het op de site staat.

Als ik me niet vergis, gaat het over de werking van het ems in de weg zitten. Ik blijf van de registers die het ems aansturt af.
In de deye? Hoe heb je dat gedaan?

__/`\__/`\__

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16:23
fenrir schreef op donderdag 9 april 2026 @ 20:07:

edit:
Ben wel benieuwd welk deel van het contract je dan bedoelt. Bij mij staat alleen dat ik het EMS niet mag wijzigen of verwijderen, maar niks over de Deye zelf qua instellingen…

• scoobs
  • Nu online
Mistacal schreef op donderdag 9 april 2026 @ 20:35:
[...]

In de deye? Hoe heb je dat gedaan?
Ik verwijs je graag door naar de readme. ;)

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:32
Wolly schreef op donderdag 9 april 2026 @ 19:18:
[...]
Het is nog helemaal niet bekend hoe dat eruit gaat zien. Wellicht houden ze rekening met terugleveraars op momenten waarop het piekverbruik hoog is en zijn wel wel spekkopers :+

[...]

https://nos.nl/artikel/26...triciteit-op-piekmomenten
Dat gaat over huishoudens. De handel die onze accu’s doen zijn niet van huishoudens maar van BE.
Voor het eigen gebruik zal het juist afname en teruglevering verminderen of iig verschuiven naar buiten de piektijdblokken.

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• Wolly
  • Niet online
Puppetmaster schreef op donderdag 9 april 2026 @ 20:49:
[...]

Dat gaat over huishoudens. De handel die onze accu’s doen zijn niet van huishoudens maar van BE.
Voor het eigen gebruik zal het juist afname en teruglevering verminderen of iig verschuiven naar buiten de piektijdblokken.
Wij zijn net zo goed huishoudens, met een BE accu heb je vooralsnog geen enkele uitzondering op regels die voor huishoudens gelden?

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:58

The Legend

*Plop*

Wolly schreef op donderdag 9 april 2026 @ 20:52:
[...]

Wij zijn net zo goed huishoudens, met een BE accu heb je vooralsnog geen enkele uitzondering op regels die voor huishoudens gelden?
Wel voor het aFRR-verbruik, dat is geen huisverbruik.

Ik ben toch malle pietje niet!

• Wolly
  • Niet online
The Legend schreef op donderdag 9 april 2026 @ 21:03:
[...]

Wel voor het aFRR-verbruik, dat is geen huisverbruik.
Waarom denk je dat? Ook aFFR is gewoon onderhevig aan de heffingen die je als Jan Modaal betaalt. Waarom zou de nieuwe heffing op basis van tijdsblokken hier buiten vallen?

• The Legend

The Legend

*Plop*

Wolly schreef op donderdag 9 april 2026 @ 21:10:
[...]

Waarom denk je dat? Ook aFFR is gewoon onderhevig aan de heffingen die je als Jan Modaal betaalt. Waarom zou de nieuwe heffing op basis van tijdsblokken hier buiten vallen?
Omdat de heffing op basis van tijdsblokken is bedacht om overbelasting door verbruik van kleinverbruikers te voorkomen. aFRR dient eenzelfde doel. Het zou toch raar zijn dat het verbruik dat als enige doel heeft om het net stabiel te houden, gelijk wordt belast als regulier verbruik. Het aFRR verbruik rekenen wij ook niet af met Balans Stroom, zoals ik het heb begrepen. Het is in die zin niet anders dan aFRR diensten van een gascentrale. Overigens zou je denken dat de momenten van hoge heffingen en aFRR-verbruik ook tegengesteld aan elkaar zijn qua moment.

[ Voor 10% gewijzigd door The Legend op 09-04-2026 21:32 ]

• Wolly
  • Niet online
The Legend schreef op donderdag 9 april 2026 @ 21:30:
[...]

Omdat de heffing op basis van tijdsblokken is bedacht om overbelasting door verbruik van kleinverbruikers te voorkomen. aFRR dient eenzelfde doel. Het zou toch raar zijn dat het verbruik dat als enige doel heeft om het net stabiel te houden, gelijk wordt belast als regulier verbruik. Het aFRR verbruik rekenen wij ook niet af met Balans Stroom, zoals ik het heb begrepen. Het is in die zin niet anders dan aFRR diensten van een gascentrale. Overigens zou je denken dat de momenten van hoge heffingen en aFRR-verbruik ook tegengesteld aan elkaar zijn qua moment.
Voorlopig is nog niet bekend hoe deze regeling eruit gaat zien. Maar we weten wel dat energiebelasting en btw gewoon betaald moeten worden over aFFR verkeer, dus ik sluit zeker niet uit dat dit ook voor deze heffing gaat gelden.

• fenrir
  • Niet online

fenrir

β€”β€”-

Speedy-Andre schreef op donderdag 9 april 2026 @ 20:03:
Ga je hiermee BE/BS niet in de weg zitten?
Dan de communicatie, hier krijgt Solarman geen data via tcp of ik doe iets niet goed (de sensors zijn er wel).
Via rs485 kan ik wel bouwen, als het even kan gebruik ik de 20m rj45 van BE naar de SDM630 die genoeg aders vrij heeft.
In Solarman, heb je daar "TCP" of "MODBUS over TCP" geselecteerd? Ik kreeg het met de modus versie wel voorelkaar.

Al heb ik eerst ook nog het server adres in de stick aangepast van 10.x.x.x. naar 0.0.0.0 via de guide op https://www.kaaiot.com/do...-inverter-to-kaa-platform (inloggen met admin/admin).
Ipadres direct aanpassen lukte mij niet, heb hem eerst naar tcp client gezet, reset uitgevoerd en vervolgens weer naar tcp server. toen kon ik wel het adres aanpassen.

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:19

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

fenrir schreef op donderdag 9 april 2026 @ 21:37:
[...]

In Solarman, heb je daar "TCP" of "MODBUS over TCP" geselecteerd? Ik kreeg het met de modus versie wel voorelkaar.

Al heb ik eerst ook nog het server adres in de stick aangepast van 10.x.x.x. naar 0.0.0.0 via de guide op https://www.kaaiot.com/do...-inverter-to-kaa-platform (inloggen met admin/admin).
Ipadres direct aanpassen lukte mij niet, heb hem eerst naar tcp client gezet, reset uitgevoerd en vervolgens weer naar tcp server. toen kon ik wel het adres aanpassen.
Dat klinkt alsof je meer dan alleen de HA integratie gebruikt of een andere.
Als ik iets toevoeg dan zie ik alleen tcp, elders kan ik een 'inverter_mb_slaveid aanpassen die op 1 staat en dat lijkt op modbus betrekking te hebben.
In de Deye app zie ik een wifi mac adres en m'n router heeft die mac op 1 cijfer na op lan dus die moet het zijn.
Verder gebruik geen aparte Solarman app omdat ie me te veel privΓ©gegevens vraagt voor een testje.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren

• fenrir
  • Niet online

fenrir

β€”β€”-

Speedy-Andre schreef op donderdag 9 april 2026 @ 21:52:
[...]

Dat klinkt alsof je meer dan alleen de HA integratie gebruikt of een andere.
Als ik iets toevoeg dan zie ik alleen tcp, elders kan ik een 'inverter_mb_slaveid aanpassen die op 1 staat en dat lijkt op modbus betrekking te hebben.
In de Deye app zie ik een wifi mac adres en m'n router heeft die mac op 1 cijfer na op lan dus die moet het zijn.
Verder gebruik geen aparte Solarman app omdat ie me te veel privΓ©gegevens vraagt voor een testje.
Ik gebruik de solarman integratie via HACS en die connect naar de lokale deye

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:32
@Wolly
Ik denk dat vanwege dit:
Balans Energie schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 16:10:
Het gaat over de meter, maar wordt gecorrigeerd door TenneT.
Je betaald dus geen kosten over stroom die ingezet wordt voor balanceringsdiensten (beide kanten op).

Kosten, EB, BTW en dynamische prijs betaal/ontvang je alleen over momenten die voor eigen gebruik zijn.
De balancering middels aFRR deert ons dan niet, ook logisch omdat Tennet er zelf β€œom vraagt”.

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• Wolly
  • Niet online
Puppetmaster schreef op donderdag 9 april 2026 @ 22:20:
@Wolly
Ik denk dat vanwege dit:

[...]

De balancering middels aFRR deert ons dan niet, ook logisch omdat Tennet er zelf β€œom vraagt”.
We hebben het toch over 2028?

Dan is de situatie als volgt:
Balans Energie schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 16:05:
2. De impact van Energiebelasting (EB) na de salderingsregeling
Zolang we kunnen salderen, is energiebelasting (EB) een administratief nul-spel. Maar zodra salderen stopt (of wordt afgebouwd), verandert de businesscase fundamenteel voor batterijen die handelen op de markt.

Het probleem na salderen:
  1. Je laadt de batterij op van het net: Je betaalt marktprijs + EB
  2. Je ontlaadt (verkoopt) aan het net: Je krijgt de marktprijs, maar geen teruggave van de EB
Als je laadt voor €0,10 (kaal) en de EB is €0,13, kost die kWh je €0,23.

Als je die later verkoopt voor €0,20 (kaal), lijk je €0,10 winst te maken op de kale prijs. Maar omdat je die €0,13 EB niet terugkrijgt, maak je onderaan de streep verlies.

Hoe wij dit tackelen:
Onze software houdt rekening met de "fiscale round-trip". Wij schieten alleen een order in op de aFRR-markt als de spread (het prijsverschil) groot genoeg is om:

[list]
• De inkoopprijs te dekken.
• De 'verloren' energiebelasting te compenseren.
• Winst te maken voor de klant.
[/list]

Vanaf 2027, in ons model, wordt de EB dus eerst als "kostenpost" van het deal-resultaat afgetrokken voordat we de winst verdelen. Zo kom je als klant nooit voor de verrassing te staan dat je "winst" op papier verdampt door EB.
-
Ik heb dikgedrukt gemaakt waar staat dat je over aFFR dus gewoon energiebelasting betaalt.

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

zie hierboven

[ Voor 95% gewijzigd door Get!em op 09-04-2026 22:29 ]

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Voor het eerst met een volle accu de nacht in ;)

Besloten de EV pas aan de lader te hangen als we bij de 100% geraken, ik wil dat toch eens mee maken :D
Morgen thuis werken.
Kijken of het gaat lukken!

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• The Legend

The Legend

*Plop*

Wolly schreef op donderdag 9 april 2026 @ 22:25:
[...]

We hebben het toch over 2028?

Dan is de situatie als volgt:

[...]

Ik heb dikgedrukt gemaakt waar staat dat je over aFFR dus gewoon energiebelasting betaalt.
Volgens mij staat dat er niet. Er staat alleen dat de aFRR opbrengst hoog genoeg moet zijn om eerder betaalde EB terug te verdienen.

Ik lees het nog eens, en dan zou je het er ook wel in kunnen lezen. Dit is weer een gevalletje waar wat duidelijkheid van BE over gewenst is.

[ Voor 14% gewijzigd door The Legend op 09-04-2026 22:54 ]

• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Nu online
Maar wat de overheid of netbeheerder of wie dan ook gaat verzinnen, EB+BTW of nettarieven of anders. Balans energie moet de bids hoog genoeg plaatsen dat het economisch zin heeft voor de klant en dus zichzelf.

Anders is het byebye Klant en dus byebye Balans Energie.

• Wolly
  • Niet online
The Legend schreef op donderdag 9 april 2026 @ 22:52:
[...]

Volgens mij staat dat er niet. Er staat alleen dat de aFRR opbrengst hoog genoeg moet zijn om eerder betaalde EB terug te verdienen.

Ik lees het nog eens, en dan zou je het er ook wel in kunnen lezen. Dit is weer een gevalletje waar wat duidelijkheid van BE over gewenst is.
Lees de post voorafgaand aan dit antwoord van BE maar. Dan zal je zien dat er voor klein aansluitingen gewoon EB afgerekend moet worden als het aFFR is.

De post van BE gaf destijds juist het duidelijke antwoord :D

• Wolly
  • Niet online
KoningSlakkie schreef op donderdag 9 april 2026 @ 23:01:
Maar wat de overheid of netbeheerder of wie dan ook gaat verzinnen, EB+BTW of nettarieven of anders. Balans energie moet de bids hoog genoeg plaatsen dat het economisch zin heeft voor de klant en dus zichzelf.

Anders is het byebye Klant en dus byebye Balans Energie.
En bye bye thuisaccu’s die meehelpen het net te stabiliseren. Maar politiek gezien is er nog geen actie om dit juist te stimuleren.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:59
Drijft het de prijs niet automatisch op als er een belasting wegvalt, of juist in rekening wordt gebracht?
Doet de benzine toch ook? ;)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Nu online
In principe is het zelf regulerend, de spread wordt automatisch zo hoog als nodig om de onbalans op te lossen. Tenzij er een partij komt die die gaat concurreren met huishoudelijke aansluitingen die fiscale voordelen hebben en wellicht minder last heeft van EB of nettarieven.

Dat is het enige wat de businesscase kan verpesten lijkt mij. Maar ikzelf denk wel dat we met aFRR een goeie kans maken om rendabel te zijn.

• Wolly
  • Niet online
KoningSlakkie schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 00:02:
In principe is het zelf regulerend, de spread wordt automatisch zo hoog als nodig om de onbalans op te lossen. Tenzij er een partij komt die die gaat concurreren met huishoudelijke aansluitingen die fiscale voordelen hebben en wellicht minder last heeft van EB of nettarieven.

Dat is het enige wat de businesscase kan verpesten lijkt mij. Maar ikzelf denk wel dat we met aFRR een goeie kans maken om rendabel te zijn.
Zakelijke partijen hebben vrijstelling van energiebelasting voor batterijparken.

Zie bijvoorbeeld hier.

En een batterijpark met de capaciteit van 25.000 Balans batterijen is in een jaar gebouwd.

Dus wat mij betreft is het een race tegen de klok want de taart wordt steeds kleiner.

• Sportmind
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 16:54
Wolly schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 00:10:
[...]

Zakelijke partijen hebben vrijstelling van energiebelasting voor batterijparken.

Zie bijvoorbeeld hier.

En een batterijpark met de capaciteit van 25.000 Balans batterijen is in een jaar gebouwd.

Dus wat mij betreft is het een race tegen de klok want de taart wordt steeds kleiner.
Ik heb begrepen dat het niet zo zwart wit is als "er is een andere partij als concurrent". Het wel of niet bieden op een blok (of desnoods blokken) voor aFRR hangt af van gevraagd vermogen, tijdsduur, capaciteit/snelheid van op- en afregelen en als je een batterijpartner bent, je SoC van je gepoolde batterij capaciteit. Balans is denk ik een kleine partij die voor "de kruimels" gaat op aFRR. Korte periodes met relatief klein vermogen, want de SoC van balans verandert snel. Ik zou zeggen dat grotere concurrenten voor grotere blokken gaan, simpelweg omdat ze meer capaciteit hebben, die partijen zijn dan wel minder wendbaar dan Balans.

Tenzij zo'n batterijreus als die je beschrijft zijn batterijen ook in opgedeelde vorm gaat inzetten, dat weet ik niet. Maar ik zou als grote partij mijn grote capaciteit aanbieden om zo grote stappen te maken en me minder bezig houden met kleine blokken. Maar ja, ik ben geen batterijreus dus misschien is het anders.

Wat je niet wil is dat je "vast" komt te zitten in een piek of dal met je gepoolde SoC want dan kun je niet meer goed deelnemen op dat moment. Eigenlijk waar wij als eindgebruikers ook mee bezig zijn 8) .

Overigens heb ik op 6 april "slecht" € 9 verdiend. De auto hing op volle zon aan de lader |:( :')

[ Voor 8% gewijzigd door Sportmind op 10-04-2026 06:34 ]

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Balans energie 48,2 kWh thuisaccu

• Single
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 07:35
Vraag: gas aanwezig ,1 EV en zonnepanelen. Ik kan een 48Kwh accu te kopen met offgrid omvormer van 6.2 Kw voor nog geen € 4000 en geen contractverplichting. Doe ik er dan verstandig aan om met BE in zee te gaan?

[ Voor 10% gewijzigd door Single op 10-04-2026 07:12 ]

• Sportmind
blue eyes schreef op donderdag 9 april 2026 @ 10:15:
-3,736 te ontvangen uit Balans portaal, en klant dashboard 0,95 bijbetalen.

Per saldo iets van 2,75 te ontvangen.

14 kWh afgenomen, 34 kWh geleverd.
Voor de 7e:

Import
3,832 kWh
Export
42,283 kWh

Balans energie: - € 2,70
Balans stroom: - € 6,85
Opbrengst: € 4,15

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Balans energie 48,2 kWh thuisaccu

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:03
Single schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 07:04:
Vraag: gas aanwezig ,1 EV en zonnepanelen. Ik kan een 48Kwh accu te kopen met offgrid omvormer van 6.2 Kw voor nog geen € 4000 en geen contractverplichting. Doe ik er dan verstandig aan om met BE in zee te gaan?
De balans set-up met off-grid kost je ongeveer het dubbele, de vraag is dan denk je dat terug te gaan verdienen met de diensten die Balans aanbied tov de diensten die je zelf kunt afsluiten bij een andere aanbieder?

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• Sportmind
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UTFkp2EL0CYnNckzyog7AUElVS8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r2NLxqSmz6LimSEhMOd2vB9J.jpg?f=fotoalbum_large

Het volgende snap ik nog niet helemaal: in bovenstaand overzicht sta ik op - €9 voor de maand april. Maar als ik de totalen van april per dag optel, kom ik op ongeveer - € 15 uit. Zien anderen deze verschillen ook?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6K1Y_oOze-_MIDHggz00E7QMT1Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wDVIOFltJMYAFWG6bRP0PSUI.jpg?f=fotoalbum_large

Overigens is de totale prijs (€14,652) de som van alle positieve en negatieve bedragen. Maar dat wordt dan weer positief weergegeven, terwijl per dag de resultaten die winst zijn als negatief worden weergegeven. Het zou dus - €14,652 moeten zijn...

[ Voor 35% gewijzigd door Sportmind op 10-04-2026 07:28 ]

• ecn1985
Sportmind schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 07:15:
[...]

Voor de 7e:

Import
3,832 kWh
Export
42,283 kWh

Balans energie: - € 2,70
Balans stroom: - € 6,85
Opbrengst: € 4,15
Import
19,67 kWh
Export
29,83 kWh

Balans energie: - € 0,31
Balans stroom: - € 2,761
Opbrengst: € 2,45

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• ibak
Hangt er vanaf zou ik denken..
Als je het leuk vind om zelf de Ems te programmeren en zelf de installatie te doen en alle veranderingen bij te houden etc wordt het een hobby en is dat zeker mooi.
Of met een betaald Ems maar dan zou ik het al niet meer weten of dat nog wel zo gunstig is..
Maar er is ook een kans dat degene van wie je dit overneemt het verkoopt om bij Balans te komen om van de aFRR vergoeding te gaan meegenieten.
In het begin waren er wel een paar die graag hun accu door Balans wilden laten aansturen wat helaas voor hen niet ging.

• ecn1985
Sportmind schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 07:21:
[Afbeelding]

Het volgende snap ik nog niet helemaal: in bovenstaand overzicht sta ik op - €9 voor de maand april. Maar als ik de totalen van april per dag optel, kom ik op - € 15 uit. Zien anderen deze verschillen ook?
Ja ik heb dat voor maart gedaan, als ik de dagen afzonderlijk uittel kom ik op een ander bedrag uit als weergegeven in het maandoverzicht. Daar wordt het dal/normaal verbruik weergegeven mogelijk zit daar een verschil?

• Single
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 07:35
ibak schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 07:23:
[...]

Hangt er vanaf zou ik denken..
Als je het leuk vind om zelf de Ems te programmeren en zelf de installatie te doen en alle veranderingen bij te houden etc wordt het een hobby en is dat zeker mooi.
Of met een betaald Ems maar dan zou ik het al niet meer weten of dat nog wel zo gunstig is..
Maar er is ook een kans dat degene van wie je dit overneemt het verkoopt om bij Balans te komen om van de aFRR vergoeding te gaan meegenieten.
In het begin waren er wel een paar die graag hun accu door Balans wilden laten aansturen wat helaas voor hen niet ging.
Het is nieuw niet 2e hands , en goed punt , Over EMS heb ik niet nagedacht. Verbruik EV ca 50 Kw per week

• ibak
Single schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 07:35:
[...]

Het is nieuw niet 2e hands , en goed punt , Over EMS heb ik niet nagedacht. Verbruik EV ca 50 Kw per week
Als je de aansturing en verdienste het liefst achteroverleunend aan iemand uit besteed blijft Balans denk ik een super keuze.
Maar het is zoals je hier leest nog niet klaar een pilot en niet helemaal zonder risico.
Dat maakt het ook wel weer gaaf om mee te doen en het te helpen slagen.
Niet iedereen hier doet het uit maatschappelijk belang maar ook dat zou een reden kunnen zijn om mee te doen.

• stenbk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:42
Voor deze prijs heb ik ook wel interesse voor een locatie met veel zon zonder afnamemogelijkheid. (SCE)
Waar vind je dit want commercieel beschikbaar zie ik dit niet zomaar. :)

• paQ
stenbk schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 07:58:
[...]

Voor deze prijs heb ik ook wel interesse voor een locatie met veel zon zonder afnamemogelijkheid. (SCE)
Waar vind je dit want commercieel beschikbaar zie ik dit niet zomaar. :)
In de Datouboss webshop bijv. Icm kortingscode.
Dan is die 6kW omvormer wel 1 fase.

• Maartinho
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09:35
Sportmind schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 06:27:
[...]
Overigens heb ik op 6 april "slecht" € 9 verdiend. De auto hing op volle zon aan de lader |:( :')
Waarom zou dit uitmaken? Lijkt me ook nog dat de epex prijs vrij laag is als heel NL teruglevert op dat moment.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

ecn1985 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 07:23:
[...]

Ja ik heb dat voor maart gedaan, als ik de dagen afzonderlijk uittel kom ik op een ander bedrag uit als weergegeven in het maandoverzicht. Daar wordt het dal/normaal verbruik weergegeven mogelijk zit daar een verschil?
In maandoverzicht komt de vaste aansluitingkosten erbij en de teruggave EB. Open de maandtabel maar eens.

De dagoverzichten tonen alleen de variabele kosten.

[ Voor 5% gewijzigd door Get!em op 10-04-2026 09:01 ]

• ecn1985
Get!em schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 08:58:
[...]

In maandoverzicht komt de vaste aansluitingkosten erbij en de teruggave EB. Open de maandtabel maar eens.
Klopt, als ik de bedragen van de dagen afzonderlijk optel en dit vergelijk met de kosten die worden geteld in het overzicht komt dit niet helemaal overeen? Dan kijk ik niet naar de bijkomende kosten maar puur naar kosten afnamen dal/normaal verrekend met de kosten invoeding dal/normaal. Komt dat bij jou wel overeen of mis ik zelf iets?

nvm, ik neem in mijn berekening de dashboard opbrengsten mee, die worden achteraf pas verrekend. 8)7

[ Voor 9% gewijzigd door ecn1985 op 10-04-2026 09:18 ]

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

32 cent op de day ahead EPEX vandaag. Dat is behoorlijk, interessante dag misschien.

Voor nu is het schommelen rond 50% SOC.

[ Voor 22% gewijzigd door Moby op 10-04-2026 09:41 ]

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

• paQ
Moby schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 09:40:
32 cent op de day ahead EPEX vandaag. Dat is behoorlijk, interessante dag misschien.

Voor nu is het schommelen rond 50% SOC.
Terwijl het komend weekend ws dik negatief wordt.
Dat dipje morgen is ca -0,07
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TYmjxzlduW0cbur10oXcu9OCdvM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KtQoM3z5IAGekb05JkN9ZFTW.png?f=fotoalbum_large

Doorgaans pakt ie wat minder diep uit dan de voorspelling, maar de zon heeft duidelijk zijn weekend-effect.

• deejeebv
Ik zit op een SOC van 74%. Onbalansprijs 12.9 ct, er wordt niet verkocht. Ik begrijp de logica nog steeds niet.

• Sportmind
Maartinho schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 08:46:
[...]

Waarom zou dit uitmaken? Lijkt me ook nog dat de epex prijs vrij laag is als heel NL teruglevert op dat moment.
Doordat ik vol op de zon ging, werd de laadstroom van het net voor de Deye beperkt. Had dus niet zozeer te maken met terugleveren maar met beperkt kunnen afnemen en daardoor "slechts" €9 in tegenstelling tot anderen die toen €25-30 verdienden door te laden van het net. Ik had dus de panelen moeten laten dimmen. Maar was vergeten dat de auto aan de laadpaal hing (de gedachte was: veel opwek, laat ik de auto maar even optoppen).

[ Voor 11% gewijzigd door Sportmind op 10-04-2026 10:10 ]

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16:23
Even wachten… hij komt vast zo, pas net naar regeltoestand 1 toegegaan. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iIJMcmm4uS3Tcqfe1MRxi-kVbcM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0QwKTrnlJRa3rdOdRLjvCTqs.jpg?f=fotoalbum_large

• deejeebv
Sportmind schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 10:04:
[...]

Doordat ik vol op de zon ging, werd de laadstroom van het net voor de Deye beperkt. Had dus niet zozeer te maken met terugleveren maar met beperkt afnemen. Ik had de panelen moeten laten dimmen. Maar was vergeten dat de auto staan hing (gedachte: veel opwek, laat ik de auto maar even optoppen).
Als je de auto aan de lader hebt trek je toch juist meer uit het net (tot max 16kW ipv de 12kW die in de batterij gaat). Het ging er juist om zoveel mogelijk uit het net te halen op de momenten met zwaar negative prijzen.
Zonder auto aan de lader had je wellicht ook minder ruimte in de batterij om te kunnen afnemen.
Wat juist wel effect heeft is de solar uitzetten of knijpen op het moment van zwaar negative prijzen.

• Sportmind
deejeebv schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 10:07:
[...]

Als je de auto aan de lader hebt trek je toch juist meer uit het net (tot max 16kW ipv de 12kW die in de batterij gaat). Het ging er juist om zoveel mogelijk uit het net te halen op de momenten met zwaar negative prijzen.
Zonder auto aan de lader had je wellicht ook minder ruimte in de batterij om te kunnen afnemen.
Wat juist wel effect heeft is de solar uitzetten of knijpen op het moment van zwaar negative prijzen.
Mijn vermogen voor de Deye is nog beperkt tot 12 kW, maar ik ben in de veronderstelling dat wanneer ik bv 7 kW (SolarEdge) opwek heb, wat via de Deye (off grid optie hier) de auto in gaat, er dan nog maar 5 kW ruimte op de Deye is om te importeren van het net toch? Of zie ik het niet goed?

[ Voor 3% gewijzigd door Sportmind op 10-04-2026 10:16 ]

• deejeebv
Sportmind schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 10:12:
[...]

Mijn vermogen voor de Deye is nog beperkt tot 12 kW, maar ik ben in de veronderstelling dat wanneer ik bv 8 kW (SolarEdge) opwek heb wat via de Deye loopt heb dat er dan nog maar 4 kW ruimte op de Deye is om te importeren van het net toch? Of zie ik het niet goed?
Dat klopt, maar dat ligt dus aan je Solar opwek, niet aan het laden van de auto. Wat je in de auto stopt kun je dus wel extra uit het net halen. Dus als je 11 kW aan het laden bent kun je 12-8 + 11 = 15 kW uit het net halen, 11 kW gaat de auto in en 12 kW de accu.

• paQ
jeeedeee schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 10:04:
Even wachten… hij komt vast zo, pas net naar regeltoestand 1 toegegaan. [Afbeelding]
Ik ben geΓ―ntrigeerd door die sensor van jou.
Kun je die eens delen? (Die pulk je uit tennergy ook neem ik aan?)

• paQ
Sportmind schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 10:12:
[...]

Mijn vermogen voor de Deye is nog beperkt tot 12 kW, maar ik ben in de veronderstelling dat wanneer ik bv 7 kW (SolarEdge) opwek heb, wat via de Deye (off grid optie hier) de auto in gaat, er dan nog maar 5 kW ruimte op de Deye is om te importeren van het net toch? Of zie ik het niet goed?
Dat is export... import kan gewoon iedereen tot ca 16kW.

• Sportmind
deejeebv schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 10:16:
[...]

Dat klopt, maar dat ligt dus aan je Solar opwek, niet aan het laden van de auto. Wat je in de auto stopt kun je dus wel extra uit het net halen. Dus als je 11 kW aan het laden bent kun je 12-8 + 11 = 15 kW uit het net halen, 11 kW gaat de auto in en 12 kW de accu.
Haha, ik begrijp de verwarring. Ik omschreef het niet goed. Het ligt inderdaad niet aan de auto zelf, maar toch wel omdat ik besloot die aan de lader te hangen om nog even direct op de zon te laden omdat er zoveel opwek was (en dus de panelen niet uit te zetten). Dat vergat ik, terwijl het bonanza tijd πŸ€‘ was. Dus zoals jij ook zegt: ik had de panelen moeten afschakelen.

• Sportmind
paQ schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 10:20:
[...]

Dat is export... import kan gewoon iedereen tot ca 16kW.
Ah ok, maar ik mis op die 16 kW toch wel het vermogen wat doe de zon door de Deye wordt gestuurd neem ik aan? Want dat zou het verschil in opbrengst kunnen verklaren.

• Yaay
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
paQ schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 10:19:
[...]

Volgens mij is dat deze:

https://github.com/aritmeester/tennet_balance

• Sportmind
paQ schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 10:19:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f8IfMoWtwd8Fc5c2NDYDv_HP0dw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aLNL8olJL9mX1mHjzMxj4Kjp.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dn9eVIRA7z7fqmVpYUP3mQy80W8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wZr5UBFyAic33mFbnZxpMn3s.jpg?f=fotoalbum_tile
Yes, deze

• Borduif81
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
Get!em schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 08:58:
[...]

De dagoverzichten tonen alleen de variabele kosten.
De overzichten en cijfers rondom balansstroom zijn voor mij nog erg onduidelijk, en volgens mij zitten er ook fouten in.

Als ik bijvoorbeeld dag 1 april neem:

In de weergave van dagprijzen staat: afname 15.931 kWh tegen een gemiddelde prijs van 0,179 β†’ inclusief btw €2,293 en exclusief €2,278.
Op mijn rekenmachine is 15.931 Γ— 0,179 echt €2,755. (dat komt wel overeen met de weergegeven 2.278 euro excl btw)
Daarnaast zit er tussen de weergegeven bedragen excl. en incl. btw geen 21% verschil.

In de kostentabel zie ik overheidsheffingen staan. Maar of ik nu op incl. of excl. btw zet, het bedrag blijft exclusief btw. In dit overzicht kan ik de btw ook nergens terugvinden.

Bij de maandelijkse kosten zie ik:

Excl. btw: +€5,89 voor april
Incl. btw: +€5,03
Bij een netto afname van 109 kWh, hoe kan bedrag excl hoger zijn bij netto afname(en lagere prijs voor terugleveren dan voor afnemen)?

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Borduif81 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 10:30:
[...]

De overzichten en cijfers rondom balansstroom zijn voor mij nog erg onduidelijk, en volgens mij zitten er ook fouten in.

Als ik bijvoorbeeld dag 1 april neem:

In de weergave van dagprijzen staat: afname 15.931 kWh tegen een gemiddelde prijs van 0,179 β†’ inclusief btw €2,293 en exclusief €2,278.
Op mijn rekenmachine is 15.931 Γ— 0,179 echt €2,755. (dat komt wel overeen met de weergegeven 2.278 euro excl btw)
Daarnaast zit er tussen de weergegeven bedragen excl. en incl. btw geen 21% verschil.

In de kostentabel zie ik overheidsheffingen staan. Maar of ik nu op incl. of excl. btw zet, het bedrag blijft exclusief btw. In dit overzicht kan ik de btw ook nergens terugvinden.

Bij de maandelijkse kosten zie ik:

Excl. btw: +€5,89 voor april
Incl. btw: +€5,03
Bij een netto afname van 109 kWh, hoe kan bedrag excl hoger zijn bij netto afname(en lagere prijs voor terugleveren dan voor afnemen)?
Klopt, dat hele dashboard is r*k. Bedragen veranderen zelfs na een page refresh. Al aangetoond dat ik dan soms meer dan €50! meer of minder moet betalen.

Gemiddelde prijs op dagtarief is een achteraf berekende prijs en klopt niet helemaal met werkelijkheid.

• deejeebv
Get!em schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 10:36:
[...]

Klopt, dat hele dashboard is r*k. Bedragen veranderen zelfs na een page refresh. Al aangetoond dat ik dan soms meer dan €50! meer of minder moet betalen.

Gemiddelde prijs op dagtarief is een achteraf berekende prijs en klopt niet helemaal met werkelijkheid.
De gemiddelde prijs is het gemiddelde van de dag, niet het gemiddelde van de door jou afnomen kWh.

• Borduif81
  • Nu online
deejeebv schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 11:00:
[...]

De gemiddelde prijs is het gemiddelde van de dag, niet het gemiddelde van de door jou afnomen kWh.
Dat vraag ik me af, Als ik gemiddelde prijs X afgenomen Kwhvan die dag doe, daar 21% btw vanaf haal, kom ik op de excl btw prijs van die dag uit. De incl btw klopt dan weer niet.

• Wolly
  • Niet online
Borduif81 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 11:16:
[...]

Dat vraag ik me af, Als ik gemiddelde prijs X afgenomen Kwhvan die dag doe, daar 21% btw vanaf haal, kom ik op de excl btw prijs van die dag uit. De incl btw klopt dan weer niet.
Steek er maar geen tijd in, de websites bevatten fouten en de cijfers zijn wat mij betreft onbetrouwbaar.
"Het is een pilot" zullen we maar zeggen.

Voor BalansStroom komt er wel een betere aan.
brammmmmm schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 16:44:
OpenSource Energie (Balansstroom) heeft de nieuwe portal bijna klaar en ik ben gevraagd mee te testen als gebruiker. In elk geval het inzien van BRP data is nu een stuk beter geregeld, ik weet niet wanneer zij zo ver zijn om de portal live te brengen. Zodra bekend zal ik een update geven hier. Zowel Don als OpenSource Energie zijn zich ervan bewust dat de portal een zooitje is op dit moment en dat ze op (of net onder) het randje zitten van het voldoen van hun wettelijke verplichting als energieleverancier van dynamische contracten.

• deejeebv
Volgens mij heeft iedereen dezelfde gemiddelde prijs staan. Ik heb voor 8 april het volgende staan:
Dag Totalen
Afname 0,435 kWh
- Totale Prijs € 0,065
- Gemid. Prijs € 0,110/kWh
Invoeding -30,242 kWh
- Totale Prijs € -2,718
- Gemid. Prijs € -0,099/kWh
Totale Prijs € -2,653
Bereken ik 2.718/30.242 dan kom ik op 0.0899
en 0.065 / 0.435 = 0.149

Kijk bij jou eens welke gemiddelde prijzen er staan, ik verwacht hetzelfde als bij mij.

• fenrir
  • Niet online

fenrir

β€”β€”-

deejeebv schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 11:26:
Volgens mij heeft iedereen dezelfde gemiddelde prijs staan. Ik heb voor 8 april het volgende staan:

[...]

en 0.065 / 0.435 = 0.149

Kijk bij jou eens welke gemiddelde prijzen er staan, ik verwacht hetzelfde als bij mij.
Uit de Balans stroom portal:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Dag Totalen
Afname 0,904 kWh
- Totale Prijs € 0,088
Invoeding -6,003 kWh
- Totale Prijs € -0,861
Totale Prijs € -0,773
Dus ja, bij mij staat dezelfde gemiddeld prijs.

[ Voor 4% gewijzigd door fenrir op 10-04-2026 11:52 ]

• Borduif81
  • Nu online
deejeebv schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 11:26:

Dag Totalen
Afname 0,435 kWh
- Totale Prijs € 0,065
Invoeding -30,242 kWh
- Totale Prijs € -2,718
Totale Prijs € -2,653

en 0.065 / 0.435 = 0.149

Zit een klein verschil in, maar dat kan afronding zijn.

Dag Totalen
Afname 2,791 kWh
- Totale Prijs € 0,301
- Gemid. Prijs € 0,109/kWh
Invoeding -6,219 kWh
- Totale Prijs € -0,863
- Gemid. Prijs € -0,100/kWh
Totale Prijs € -0,561

Maar deze prijzen worden wel weergegeven in: kostenoverzicht - dagprijzen - klik op maandbedrag en hou je muis op de rode en groene balk. dan komen deze bedragen precies overeen.

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 17:23

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Dat klinkt zeker interessant. Mijn grootste bezwaar van de Balans oplossing is het geluid van de omvormer (WAF) en het extra verbruik dat terugverdient moet worden. Ik denk dat ik zelf toch ga voor een kleiner systeem wat passief gekoeld is (mijn huidige PV omvormers zijn dat ook). Het zal dan geen aFRR handel worden maar meer nul op de meter of misschien overschot zon snachts naar het net. Wel iets waar ik met HA zelf de automatisering kan en wil sturen. Dus qua hobby een plus.
Waarschijnlijk zijn de opbrengsten dan lager maar de investering is dat ook.
paQ schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 08:32:
[...]
Bij DATOUBOSS zie ik al een 6KW hybrid met 16kWh batterij voor maar €1850,= Dat past dan beter bij wat ik nodig heb, maar het straalt niet echt vertrouwen uit. Is dat ook waar jij overweegt te kopen?

Een NKON 16kWh accu met hybrid 6kW omvormer wordt rond de €2300,= of
drie Marstek Venus E3 (16kWh/7.5kW) voor €3400,=.
Allemaal bedrijven die in Nederland zitten en garantie verstrekken.

Theo

• paQ
xah5kiDe schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 12:24:
[...]

Dat klinkt zeker interessant. Mijn grootste bezwaar van de Balans oplossing is het geluid van de omvormer (WAF) en het extra verbruik dat terugverdient moet worden. Ik denk dat ik zelf toch ga voor een kleiner systeem wat passief gekoeld is (mijn huidige PV omvormers zijn dat ook). Het zal dan geen aFRR handel worden maar meer nul op de meter of misschien overschot zon snachts naar het net. Wel iets waar ik met HA zelf de automatisering kan en wil sturen. Dus qua hobby een plus.
Waarschijnlijk zijn de opbrengsten dan lager maar de investering is dat ook.

[...]

Bij DATOUBOSS zie ik al een 6KW hybrid met 16kWh batterij voor maar €1850,= Dat past dan beter bij wat ik nodig heb, maar het straalt niet echt vertrouwen uit. Is dat ook waar jij overweegt te kopen?

Een NKON 16kWh accu met hybrid 6kW omvormer wordt rond de €2300,= of
drie Marstek Venus E3 (16kWh/7.5kW) voor €3400,=.
Allemaal bedrijven die in Nederland zitten en garantie verstrekken.
Ik zit prima bij Balans Energie hoor, maar ik heb ook een SAP en heb al een paar keer met mijn vinger op de kopen knop gezeten ja :D
Het niet 3 fase zijn houdt mij vooral tegen.

• stenbk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:42
paQ schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 08:32:
[...]

Ah ja dat komt al in de richting, maar met 6kW omvormer zit je al op €5800 incl btw.
Dan heb je ook drie omvormers nodig (3 fase) dus €6400.
Je krijgt wel nog 8% korting. (Edit)

Dat is nog weer exclusief installatie en schakelmateriaal, kabels, etc.
In any case nog ver van €4000 verwijderd.

[ Voor 4% gewijzigd door stenbk op 10-04-2026 15:42 ]

• paQ
stenbk schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 15:41:
[...]

Ah ja dat komt al in de richting, maar met 6kW omvormer zit je al op €5800 incl btw.
Dan heb je ook drie omvormers nodig (3 fase) dus €6400.
Je krijgt wel nog 8% korting. (Edit)

Dat is nog weer exclusief installatie en schakelmateriaal, kabels, etc.
In any case nog ver van €4000 verwijderd.
wut?

Nee bij die AIO systemen.
Je hoeft hem letterlijk alleen maar aan te sluiten. Het is alles in 1. (voor die bedragen)

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Dashboard balansenergie ziet er ander uit, of heb ik dat verkeerd?

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 17:23

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

paQ schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 15:43:
[...]

wut?

Nee bij die AIO systemen.
Je hoeft hem letterlijk alleen maar aan te sluiten. Het is alles in 1. (voor die bedragen)
Nou, hij heeft wel een aparte groep nodig. In mijn geval regel ik dat allemaal zelf (heb namelijk al een aparte groep voor PV in de garage), dus in dat geval is het letterlijk neerzetten en "even" aansluiten. Veel niet doe het zelfers zullen toch een elektricien moeten laten komen.

Theo

• vinxion
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16:46
Moby schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 16:24:
Ja resultaten is visueel veranderd. Maar ook de bedragen zijn positiever geworden. Afgelopen 2 dagen waren eerst negatief en dat zijn ze nu niet meer?

• sensitizer
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 16:45
vinxion schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 16:40:
[...]

Ja resultaten is visueel veranderd. Maar ook de bedragen zijn positiever geworden. Afgelopen 2 dagen waren eerst negatief en dat zijn ze nu niet meer?
Ik zie dat ook.

• Sportmind
[...]

Ja, het lijkt veel duidelijker nu. Kosten van inkoop stroom, opbrengsten (of kosten) van verkoop en een verrekening:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GFpDTpoQnl85uw4-tFXIrdgRr4k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yj9Bb4WWIwvFMyK1ZsL5Clur.jpg?f=fotoalbum_large

• Wolly
  • Niet online
Moby schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 16:24:
Er was zojuist een update, in resultaat zie je nu de kosten min de opbrengst en dus het eindresultaat.

• The Legend

The Legend

*Plop*

Ha, das een verbetering. De daadwerkelijke stroomkosten worden nu ook op het BE dashboard getoond. Het jammere is alleen dat de bedragen niet overeen komen met die van het Balans Stroom portaal. Toevallig vanochtend handmatige alle bedragen per dag tot heden in excel lopen overtikken. De bedragen per dag opgeteld komen ook niet helemaal overeen met de genoemde maandtotalen 8)7

• Wolly
  • Niet online
[...]

De kleur is niet meer rood nu :+
Volgens mij zijn de bedragen hetzelfde gebleven alleen worden ze anders gepresenteerd.
Niet dus…

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 17:16
Toch ziet dit er minder uit rooskleurig uit dan zonder je normale kosten eraf πŸ˜‚.

Ik zat eerst op 170 euro opbrengst en nu op 114 opbrengsten?

[ Voor 28% gewijzigd door 0xygen500 op 10-04-2026 17:16 ]

• Wolly
  • Niet online
Wel gek, ik zat op 130 nog iets qua opbrengst en nu is het 105 euro.

Daar de kosten nog vanaf en dan zit ik op een totaal van 70 euro.

Het is wel heel letterlijk een β€œdynamisch” contract.

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Bewust de auto niet geladen om bij de 100% te komen. Kom ik bij de 90% , gaat ie tegen 5 cent verkopen.....

Zo kom ik nooit op de 100% :D :D

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

Pagina: 1 ... 100 101 Laatste