Tony71 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 15:04:
[...]
De Valstrik van de "Grote Batterij" na het Salderen
Wie nu een systeem koopt dat puur is afgestemd op de handel (bijv. 15 kW omvormer met 45 kWh accu), loopt tegen drie grote problemen aan zodra de salderingsregeling verdwijnt:
1. Het "Sluipverbruik" van de Reus (Stand-by verlies)
Een grote omvormer van 10 of 15 kW is als een vrachtwagenmotor: hij heeft veel energie nodig om alleen al aan te staan. De elektronica en het koelsysteem verbruiken vaak tussen de 50 en 300 Watt, 24 uur per dag.
In de winter, als je zonnepanelen bijna niets opwekken, trekt die omvormer je kostbare opgewekte stroom (of dure stroom van het net) weg, puur om zichzelf draaiende te houden.
2. De "Rietje-efficiëntie" (Deellast-verlies)
Een omvormer van 15 kW is gemaakt om 15.000 Watt te verwerken. Als jij 's avonds op de bank zit en je huis verbruikt maar 300 Watt (lampen, tv, koelkast), dan moet die grote machine op een extreem laag pitje draaien.
Het gevolg: Bij zo'n lage belasting keldert de efficiëntie. Je verliest dan tot wel 30% tot 45% van de stroom tijdens het omzetten van de batterij naar je stopcontact. Je gooit dus bijna de helft van je eigen opgewekte stroom weg als warmte.
3. De Winter-Kater (Geen saldering meer)
Nu denken veel mensen: "Wat maakt die 30% verlies uit? In de zomer heb ik toch stroom zat!" Dat klopt, maar na het stoppen van het salderen kun je die zomer-overschotten niet meer wegstrepen tegen je winter-verbruik.
In de winter telt elke Watt. Als je dan een systeem hebt dat door zijn eigen grootte enorm inefficiënt is, betaal je de hoofdprijs. Je accu is dan geen besparing, maar een extra stroomverbruiker in je huis.
Samenvattend: Het "Vrachtwagen-effect"
Een batterijsysteem voor onbalanshandel kopen voor je woning is alsof je een vrachtwagen koopt om alleen je wekelijkse boodschappen te doen. Ja, je kunt er veel in meenemen (handelen), maar de brandstofkosten (energieverliezen) zijn zo hoog dat het onbetaalbaar wordt zodra je de vrachtwagen niet meer voor commercieel transport kunt gebruiken.
Mijn advies aan deze groep: Kijk niet alleen naar de winst van nu, maar reken ook uit wat het systeem je per dag kost aan eigen verbruik als de handelsmarkt verzadigd raakt.
Ik wou nog heel graag reageren, een beetje algemene thuisaccu topic maar nog steeds relevant.
Ik snap je vergelijking met de vrachtwagen, maar ik gebruik de vrachtwagen niet alleen om boodschappen te doen maar ook om vaak een zeecontainer te verplaatsen.
Ik gebruik de 12kW namelijk niet alleen om in de avond 300 W tv te kijken met paar lampjes. In mijn ogen hoort zo een systeem ook bij een verbruikersprofiel met serieuze verbruikers, zoals een EV evt warmtepomp. Anders neem je IMO te veel risico en zou ik eerder naar een stekkerbatterij kijken.
Wat betreft de verliezen:
je moet niet alleen naar percentages kijken, maar juist naar het absolute verbruik.
Bij mij staat het systeem het grootste deel van de tijd te draaien rond de ~120 W standby. Dat idd flinke overhead.
De round-trip efficiency zit rond de ~85%, en absoluut gezien had ik ongeveer 200 kWh aan verlies per maand. Dat is idd veel, is ongeveer het maandverbruik van een gemiddeld huishouden dat op gas verwarmt en kookt.
Over de onbalansmarkt:
Ja de grote pieken gaan wel voorbij vanwege inzet van batterijsystemen. Ik neem zelf de gok dat er de komende 10+ jaar nog voldoende onbalans blijft bestaan. Vooral door:
- verdere elektrificatie van de maatschappij
- groei van wind (en in mindere mate zon)
- achterblijvende en dure netverzwaring
- Rigide maatschappij en legacy industrie (daar werk ik ook)
De maatschappij en industrie is rigide qua techniek en qua mentaliteit, de fabriek staat stil rond 12:00 uur om te lunchen. Mensen hebben een vaste ritme, standaard pieken rond 9 uur en 18-19 uur. Je hebt veel legacy industrie die ook niet zomaar gaat veranderen omdat mensen toch vaak duurder zijn dan de energie die ze verbruiken. Paar MWh’tjes meer of minder maakt ze geen zak uit.
Over die overkill van 12 kW
Voor mij is dat geen overkill. Ik vind het erg fijn dat ik 12 kW beschikbaar heb om EV te laden en het huis te voeden. Ik zou echt niet kleiner willen. In het geval als ik over een paar jaar stop met onbalans en puur op EPEX ga sturen, blijft dat vermogen waardevol. Stel in de winter ik laad mijn thuisaccu van 64 kWh met effectief 11.2kW dan is dat (even voor de discussie) 5 uur laden. Dan kan ik de 5 goedkoopste EPEX uren gebruiken om te laden. Is de accu voller dan zelfs bijvoorbeeld de goedkoopste 2 uur. Het verschil in prijs op de dag is vaak groot genoeg dat je met veel verbruik en een RTE van 85% goedkoper uit zult zijn zelfs in de winter. Okay oneerlijk om uit te gaan dat al je verbruik tijdens de duurste uren zijn. Maar het verzacht wel heel erg de pijn dat sluipverbruik veeul minder erg is dan dat jij denkt.
De rest van het jaar gebruik ik overschot om het draaiende te houden, wat anders gewoon voor 0 euro (of zelfs negatief) het net op gaat na 2027. Ja ik ga er van uit dat in de toekomst piekuren nog steeds duurder zijn dan dal uren, dat is de gok die ik neem.