Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie

Pagina: 1 ... 99 100 Laatste
Acties:

• Sportmind
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 22:03
Moby schreef op woensdag 8 april 2026 @ 08:15:
[...]

Je moet even naar beneden scrollen. Daar staat de 5e al in, maar dan kan je al wel naar rechts klikken voor de 6e terwijl hij nog niet in de grafiek staat.
Bij mij staat er dan geen data, meestal ook pas een aantal dagen later hier.

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Balans energie 48,2 kWh thuisaccu

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op woensdag 8 april 2026 @ 09:58:
[...]

[Afbeelding]

Het mag wel wat duidelijker, of consequenter wat de weergave betreft op de verschillende pagina's.
Heb ik al vaker gemeld, definities (en getallen) kloppen niet en zijn zelfs tegenstrijdig op dezelfde pagina.
Maar Don heeft het druk. Hopelijk klopt het met de jaarafrekening wel.

• Wolly
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op woensdag 8 april 2026 @ 10:09:
[...]

Hoeveel smileys zijn er nog nodig...
Toch wel uitonderlijk zonder een batterij en het is de enige dag die ik kan zien.
Er staat letterlijk bij dat het van een EMS komt die er toen nog niet was :P
Je hebt toch al een paar weken het energie contract? Zie je nu pas je verbruik in het portaal van balans energie?
Bereid je dan maar voor op een verrassing 8)7

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 21:07
Deze week krijgen jullie allemaal een automation van me waarbij je volledig automatisch op basis van prijzen schakelt tussen proberen te exporteren, self consumption, passief zoveel mogelijk verbruiken, of in uitzonderlijke scenario's een dumpload kunt schakelen aan de smartload poort van de inverter.

Prerequisites is wel dat jullie een p1meter hebben die in HA te configureren is. In mijn geval is die dump load 15kw, dus samen met de max solar output mikt de automation op een constante 25A load tijdens momenten waarop de sell price + balans' tarief alsnog significante winst oplevert. Daarnaast wordt gebruikt gemaakt van de inputs die hier in feb gedeeld zijn op basis van onbalans prijzen.

De natuurlijke spread van balans' 4ct, en de bid/ask spread van TenneT zelf zorgen ervoor dat het systeem niet om de haverklap schakelt. Daarnaast heb ik voor de zekerheid nog wat kleine dingetjes als hysterese/stickyness ingebouwd met overrides, zodat het systeem niet gelijk bij elke onbelans scheet schakelt voor 2ct winst, maar wél binnen een minuut reageert op die mooie momenten waarbij prijzen ineens 50ct negatief worden.

Verder moet gezegd worden dat het as-is geleverd wordt, dus dat wil zeggen dat het geoptimaliseerd (voor zover relevant) is voor mijn woning: als prijzen negatief zijn door zon-excess kan ik in principe mijn gebruik afdekken met een uurtje middagzon. De aanname is dan ook dat de accu van nature wel vol raakt; bij negatieve prijzen worden PV en accu outflow geblokkeerd om maar alles uit het net te trekken. Daarnaast houd ik geen rekening met belastingen. (van nature een 3:1 ratio teruglevering:verbruik op jaarbasis.)

[ Voor 53% gewijzigd door scoobs op 08-04-2026 11:10 ]

• Wolly
  • Niet online
Om dit te compenseren hebben wij besloten dat 100% van alle inkomsten en voordelen die in deze periode worden behaald volledig naar onze klanten gaan. Dit betekent dat alle momenten waarop wij tegen hoge prijzen hebben kunnen ontladen en voor lage prijzen hebben kunnen opladen, volledig voor onze klanten zijn. Zoals ook al te zien was in ons dashboard.
Goed om te lezen dat de huidige handel in de ogen van BE dus wel onder de provisie bepalingen viel.

Maar dit betekent dus dat mijn zonnestroom straks tegen 30% provisie wordt verkocht?

Tegen 12ct verkopen levert mij dan 8,4ct op? Nouja, 6,4ct want er zit ook nog 2ct kosten aan.

[ Voor 3% gewijzigd door Wolly op 08-04-2026 11:00 ]

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:18

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Zo te zien ben ik net op tijd ingestapt, een mooie geste van Don d:)b

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Nu online
Hier bezig met de automation om de zonnepanelen te pauzeren, hoe zet ik die van de Deye nou uit? PV Power op nul werkt niet..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Mi9r9RO3RrzmleDuwdlSls9t6s=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/mqenbFHUcjpi6G1jM1dzTJ5Z.png?f=user_large

Op 500 wel... ik ga op zoek naar een minimale setting.

[ Voor 9% gewijzigd door jeeedeee op 08-04-2026 11:08 ]

• Tony71
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 21:34
Is het voor ijn situatie handig om een thuisbatterij te nemen met het oog op de periode vanaf 2027?

Mijn situatie: Opwek 10500 Kwh; 7500 Kwh van het net; 6500 Kwh teruglever. Zit nu bij Tibber en werk vooral nu ivm salderen met de laagste prijs. Straks niet meer, maar volledig gericht om eigen opwek en gebruik te optimaliseren.

Is handel op de onbalansmarkt in 2027 nog oke? Of is de daghandel alleen nog voorspelbaar?

Wat zou je mij adviseren qua batterij...Wel of niet en hoeveel KW / Kwh?

• scoobs
jeeedeee schreef op woensdag 8 april 2026 @ 11:06:
Hier bezig met de automation om de zonnepanelen te pauzeren, hoe zet ik die van de Deye nou uit? PV Power op nul werkt niet..

[Afbeelding]

Op 500 wel... ik ga op zoek naar een minimale setting.
400 390. Toevallig gisteren ter sprake gekomen, ik liep hier ook tegenaan.

[ Voor 7% gewijzigd door scoobs op 08-04-2026 11:11 ]

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Tony71 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 11:08:
Is het voor ijn situatie handig om een thuisbatterij te nemen met het oog op de periode vanaf 2027?

Mijn situatie: Opwek 10500 Kwh; 7500 Kwh van het net; 6500 Kwh teruglever. Zit nu bij Tibber en werk vooral nu ivm salderen met de laagste prijs. Straks niet meer, maar volledig gericht om eigen opwek en gebruik te optimaliseren.

Is handel op de onbalansmarkt in 2027 nog oke? Of is de daghandel alleen nog voorspelbaar?

Ik hoop niet dat je nu verwacht dat het antwoord wordt:
een gele, 28.47 kWh, 6.4 kW vermogen, terugverdientijd 4.82 jaar

/s

ELKE aanschaf accu is momenteel een beetje koffiedik kijken. Niemand weet wat tarieven doen, niemand weet wat de onbalansmarkt gaat doen, niemand weet hoe aFRR eruit gaat zien, niemand weet precies hoe eea zich gaat ontvouwen vanaf 1 januari 2007.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• scoobs
@Balans Energie

Zouden jullie pretty please tzt een super simpele API kunnen aanbieden waarbij je 4 waardes hebt, en elke waarde overeen komt met de markt waarop je actief bent? of desnoods iets op de webpagina onder huidige situatie.

Zouden jullie daarnaast nog kunnen vertellen of jullie sturingsalgoritmes ook nog gaan kijken naar recente productie/verbruik? Ik hoef niet de moat te hebben, maar het is interessant om te weten of jullie op basis van historische data van users nog een stukje algoritme-sturing gaan doen op persoonlijk niveau. (als dat al mag)

[ Voor 53% gewijzigd door scoobs op 08-04-2026 11:17 ]

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:04
jeeedeee schreef op woensdag 8 april 2026 @ 09:19:
[...]

Reken daar maar niet op, met pasen zijn de stroomprijzen altijd binnen Europa laag ivm erg lage afname. Nu was er ook nog eens veel wind en veel zon. Het blijven denk ik wel excessen, maar met Pinksteren en Hemelvaart wellicht weer oppassen.
[Afbeelding]

Zelf zat ik het hele weekend grotendeels vol, dus weinig voordeel, maar ook weinig nadeel dankzij het automatisch afregelen via Home Assistant. Zit er wel aan te denken om mijn automations uit te breiden, zodat ik ook echt een soort van hard stop kan inbouwen voor dit soort dagen, zodat er altijd wat ruimte in de accu is. En een automation, die de zonneproductie stopt bij een dergelijke negatieve prijs voor afname, want anders doet het systeem nog steeds niks.

Verder snap ik niet dat mensen met dit systeem niks doen als hun accu vol is, je zit tegen negatieve onbalansprijzen terug te leveren, het is toch echt beter om dat te voorkomen. Meeste systemen ook niet direct op de Deye ondersteunen dit.
Deze heb ik. Die zet de SolarEdge op 1% en de vloerverwarming vol aan voor extra afname indien de prijs onder de -0.3 Euro zit. Het enige dat ie niet doet is tijdens de activatie checken of de prijs nog steeds laag is.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
alias: "Deye: SE beperken bij gratis import"
description: ""
triggers:
  - entity_id:
      - binary_sensor.be_activatie_import
    to:
      - "on"
    from:
      - "off"
    id: activatie_gestart
    trigger: state
  - entity_id:
      - binary_sensor.be_activatie_import
    to:
      - "off"
    from:
      - "on"
    id: activatie_afgelopen
    trigger: state
actions:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: trigger
            id: activatie_gestart
        sequence:
          - wait_template: >-
              {{ states('sensor.deye_be_onbalansprijs_afnemen') | float(0) <
              -0.3 }}
            timeout: "00:02:00"
            continue_on_timeout: false
          - target:
              entity_id: number.solaredge_modbus_active_power_limit
            data:
              value: 1
            action: number.set_value
          - action: climate.set_temperature
            metadata: {}
            target:
              entity_id: climate.thermostaat_speelkamer
            data:
              temperature: 22
      - conditions:
          - condition: trigger
            id: activatie_afgelopen
        sequence:
          - target:
            data:
              value: 100
          - action: climate.set_temperature
            metadata: {}
            target:
              entity_id: climate.thermostaat_speelkamer
            data:
              temperature: 19.5
En deze gebruik ik om de SolarEdge uit te zetten op het moment dat de accu 95% raakt (vanaf dat moment wordt overschot geëxporteerd). Ik heb nog een Enphase draaien. Eleganter zou zijn om deze automation nog een keer uit te breiden dat ie kijkt naar het daadwerkelijke verbruik en de SE daar op aanpast.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
alias: "Deye: SE beperken bij hoge SOC"
description: ""
triggers:
  - trigger: time_pattern
    minutes: /1
conditions:
  - condition: state
    entity_id: input_boolean.se_beperken_bij_hoge_soc
    state: "on"
actions:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: numeric_state
            entity_id: sensor.deye_battery
            above: 94.9
            entity_id: sensor.deye_be_onbalansprijs_invoeden
            below: -0.1
          - condition: template
            value_template: >-
              {{ states('number.solaredge_modbus_active_power_limit') | float(0)
              != 1 }}
        sequence:
          - target:
            data:
              value: 1
      - conditions:
            above: 94.9
            entity_id: sensor.deye_be_onbalansprijs_invoeden
            above: -0.1001
              != 100 }}
        sequence:
          - target:
            data:
      - conditions:
            below: 95
              != 100 }}
        sequence:
          - target:
            data:

[ Voor 28% gewijzigd door zunrob op 08-04-2026 11:25 ]

• jeeedeee
  • Nu online
Balans Energie schreef op woensdag 8 april 2026 @ 10:47:

Algemene update Balans Energie

Dit blijven we doen totdat we starten met actieve en structurele handel.
Actieve handel
Het oorspronkelijke plan was om te wachten met fulltime handel tot we officieel BSP waren en aFRR konden leveren. Het idee daarachter was simpel: geen tijd verspillen aan tussenfases. Door de vertraging bij TenneT gaan we daar niet meer op wachten.
@Balans Energie dank voor de update, fijn om te horen dat jullie vooruitgang boeken. Velen van ons schakelen nu bijvoorbeeld zonnepanelen af bij negatieve onbalansprijzen. Daarom zou het erg prettig zijn om zodra er op andere markten gehandeld gaat worden, dit van te voren duidelijk gecommuniceerd gaat worden. Is het mogelijk om dit soort wijzigingen mee te nemen in een nieuwsbrief aan klanten?

Met veel PV hebben veel van ons eigenlijk meer behoefte aan een systeem dat duur verkoopt, dan een systeem wat goedkoop inkoopt. Zelf gooi ik nu veel PV opwek weg, omdat de onbalansprijzen lager zijn dan EPEX prijzen. Hopelijk kunnen jullie dat meenemen in de overwegingen de komende tijd qua ontwikkeling van andere markten, aangezien er veel PV opwek te verwachten is in de zomer. En juist dan wil je ervoor zorgen dat er voldoende te salderen is.

• KNaCO
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 11:46
Hallo, ik woon in Amstelveen Zuid en heb een voorinschrijving Balans Energie Systeem, maar ik begrijp weinig van wat hier allemaal gepost wordt.
Hoeveel lawaai en is dat storend in een inpandige garage ? ; werkt de EMS nu wel beter of nog steeds niet en is de EMS nog steeds onbegrijpelijk vwb. laden en ontladen ? ; Wordt er dagelijks "winst" gemaakt ?

Is er een BES in de buurt Amstelveen om een kijkje te kunnen nemen ?
Mas Koekenbier

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:30
Dank voor de update, fijn deze communicatie!

Goede inhoud, met name de toezegging nu ook optimalisatie van andere markten te gaan doen.

Wij horen graag of vanuit ons use cases nodig zijn, daarvoor hebben wij niet altijd met weinig woorden, ervaringen gedeeld.
Wij zijn helaas niet 1 generieke groep, teveel invidueel verschil in setting :)

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:06
Ik heb in '21 wegens PV installatie me voor de KOR moeten aanmelden. Inmiddels verhuist, opnieuw PV laten plaatsen en nu deze batterij aan het overwegen. Ik lees echter (elders en ik geloof ook hier) dat je moet zorgen dat je NIET meer in de KOR zit omdat je dan de BTW niet kunt terugvragen. Ik heb ingelogd als ondernemer, maar kon daar niet zien of ik er nog in zat. Ik kon me zowel aan- als afmelden voor de KOR. Heb me maar afgemeld voor alle zekerheid.

Heb ik hier goed aan gedaan? Kan ik ergens zien of ik nog als KOR te boek sta?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 21:51
KNaCO schreef op woensdag 8 april 2026 @ 11:46:
Hallo, ik woon in Amstelveen Zuid en heb een voorinschrijving Balans Energie Systeem, maar ik begrijp weinig van wat hier allemaal gepost wordt.
Hoeveel lawaai en is dat storend in een inpandige garage ? ; werkt de EMS nu wel beter of nog steeds niet en is de EMS nog steeds onbegrijpelijk vwb. laden en ontladen ? ; Wordt er dagelijks "winst" gemaakt ?

Is er een BES in de buurt Amstelveen om een kijkje te kunnen nemen ?
Mas Koekenbier
Laten we beginnen dat we het ook niet altijd makkelijk maken met alle info :+

Maar de vragen: Storend en lawaai zijn redelijk verschillend voor iedereen, echter kan ik het beschrijven als eens in de zoveel tijd dat je het geluid van een haardroger hoort. Maar bij mij hangt de omvormer in de garage (niet inpandig gekoppeld) dus ik merk er weinig van.

EMS werkt zeker zoals op dit moment bedoeld. Echter is zoals wij voor ogen hebben niet altijd de bedoeling in onze ogen >:) . voor de gewone leek doet hij zijn ding zelf en hoef je nergens naar om te kijken (probeer ik ook zoveel mogelijk te doen, maar mocht de prijs een keertje zakken naar -4euro dan gooi ik graag de EV aan het net). Maar het is voornamelijk centen werk op dit moment.

Vraag qua winst: tot nu toe pas 3 dagen 'verlies' geleden tov een dynamisch contract en dan totaal iets van 2euro.. totaal dit jaar zit ik op +156euro en centen aan winst (tov dynamisch) als dit zo doorgaat heb ik de accu wel in 10 jaar terugverdiend ;)
Dus we wachten nog gretig op de AFRR tot die tijd nogsteeds tevreden maar nog weinig winst. maar voor mij persoonlijk dat ik mijn eigen stroom kan gebruiken (en geen boete betaal voor terug leveren) en met het oog op 2027 (einde salderen) zal het nog wel iets beter worden.

12,4kWp zon: Z.O. 6300WP Z.W. 6160WP |Balans energie 48,2kWh batterij |

• Wolly
  • Niet online
epicfailguy23 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 12:05:
[...]

Laten we beginnen dat we het ook niet altijd makkelijk maken met alle info :+

Maar de vragen: Storend en lawaai zijn redelijk verschillend voor iedereen, echter kan ik het beschrijven als eens in de zoveel tijd dat je het geluid van een haardroger hoort. Maar bij mij hangt de omvormer in de garage (niet inpandig gekoppeld) dus ik merk er weinig van.

EMS werkt zeker zoals op dit moment bedoeld. Echter is zoals wij voor ogen hebben niet altijd de bedoeling in onze ogen >:) . voor de gewone leek doet hij zijn ding zelf en hoef je nergens naar om te kijken (probeer ik ook zoveel mogelijk te doen, maar mocht de prijs een keertje zakken naar -4euro dan gooi ik graag de EV aan het net). Maar het is voornamelijk centen werk op dit moment.

Vraag qua winst: tot nu toe pas 3 dagen 'verlies' geleden tov een dynamisch contract en dan totaal iets van 2euro.. totaal dit jaar zit ik op +156euro en centen aan winst (tov dynamisch) als dit zo doorgaat heb ik de accu wel in 10 jaar terugverdiend ;)
Dus we wachten nog gretig op de AFRR tot die tijd nogsteeds tevreden maar nog weinig winst. maar voor mij persoonlijk dat ik mijn eigen stroom kan gebruiken (en geen boete betaal voor terug leveren) en met het oog op 2027 (einde salderen) zal het nog wel iets beter worden.
Je vergeet nog te benoemen dat je 15-20%extra verbruik krijgt door omzettingsverliezen en ook nog ongeveer 950kWh aan standby verbruik.

En boete qua terugleveren is er inderdaad niet. Opbasis van laatste bericht van Don realiseerde ik mij dat je wel 30% 70%van de verkoopopbrengst van de zonne-energie aan provisie kwijt bent dus what’s in a name :+

[ Voor 0% gewijzigd door Wolly op 08-04-2026 13:32 . Reden: Tikfout ]

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Brent schreef op woensdag 8 april 2026 @ 12:01:
Ik heb in '21 wegens PV installatie me voor de KOR moeten aanmelden. Inmiddels verhuist, opnieuw PV laten plaatsen en nu deze batterij aan het overwegen. Ik lees echter (elders en ik geloof ook hier) dat je moet zorgen dat je NIET meer in de KOR zit omdat je dan de BTW niet kunt terugvragen. Ik heb ingelogd als ondernemer, maar kon daar niet zien of ik er nog in zat. Ik kon me zowel aan- als afmelden voor de KOR. Heb me maar afgemeld voor alle zekerheid.

Je krijgt dan een bevestiging van je afmelding en vanaf volgend kwartaal ben je dan (zeker) uit de KOR.
Per 1 jan 2028 kan je er weer in.

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• MarinoC
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 20:07
Mooi dat ze nu kantoor in Ochten hebben, dat is om de hoek, wie weet erg handig👌

• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 21:23

De Balans Energie accu is meer een handelende accu en minder een accu voor eigen verbruik. De onbalansmarkt is nu nauwelijks oké en in 2027 waarschijnlijk al helemaal niet. En daarnaast is het project nog eens een Pilot en we hebben nog geen aFRR handel. Koffie dik kijken dus.

En als ik in mijn glazenbol kijk is een thuisaccu voor NOM pas interessant als jij een systeem kunt kopen voor 50 euro/kWh inclusief installatie inclusief BTW. Boven deze magische kostprijs moet terugverdientijd niet hoog op je lijstje staan vind ik. En ik reken nu op een extra verbruik van 2000 kWh per jaar vanwege de thuisaccu.

Het rekensommetje moet je toch echt zelf maken dit zijn mijn resultaten van de afgelopen 3 maanden. Resultaten zijn extreem situatie afhankelijk en dus afhankelijk van productie en verbruik qua energie, vermogen en tijdstip.

• Brent
Puppetmaster schreef op woensdag 8 april 2026 @ 12:31:
[...]

Je krijgt dan een bevestiging van je afmelding en vanaf volgend kwartaal ben je dan (zeker) uit de KOR.
Per 1 jan 2028 kan je er weer in.
Heb die afmelding nooit eerder gehad (ik las hier een reactie dat die aanmelding voor PV een beperkte termijn van 3 maanden zou hebben gehad). Kan ook goed zijn dat ik me het niet meer herinner, dat is immers 5 jaar geleden.

Ik hou de brievenbus in te gaten. Dank voor je info.

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Generieke vraag, zou je eerst hier kunnen stellen : https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2126922/////1775641091

• Brent
KoningSlakkie schreef op woensdag 8 april 2026 @ 12:52:
[...]

De Balans Energie accu is meer een handelende accu en minder een accu voor eigen verbruik. De onbalansmarkt is nu nauwelijks oké en in 2027 waarschijnlijk al helemaal niet. En daarnaast is het project nog eens een Pilot en we hebben nog geen aFRR handel. Koffie dik kijken dus.
Ben ik de enige die de propositie ongeacht handel ook interessant vind omdat je na 2 jaar vrij bent en dan een behoorlijke accu hebt staan voor een goede prijs?

• blue eyes
Hier nog een!

Mogelijk mindere winst of kosten, ik zie ook mijn "winst" in de zeer voordelige aanschaf.

En, ik hoef niet perse kiet te draaien of winst. Meer zelf voorzienend, etc. heeft ook iets van waarde voor mij.
Vele duizenden per jaar inleveren is ook niet de bedoeling.

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 17:51

Jerra

Beunhaas in wording

Brent schreef op woensdag 8 april 2026 @ 12:57:
[...]

Ben ik de enige die de propositie ongeacht handel ook interessant vind omdat je na 2 jaar vrij bent en dan een behoorlijke accu hebt staan voor een goede prijs?
Nee hoor, zo stapten velen erin, maar dan is het wel een echte hobby aankoop want we hebben geen idee of we er wat mee kunnen in 2027, ongeacht of die nou goed of niet zo goed geprijsd was ;)

• epicfailguy23
Daarnaast, verborgen 'winst' als in: geen teruglever kosten (ik had in 2025 bijna 700euro aan terug leverboete |:( )
+ met een kostprijs tegen 0cent /kWh over de afgelopen maand toch 2 EV's kunnen rijden ipv aan de pomp te staan met absurde prijzen :X

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Brent schreef op woensdag 8 april 2026 @ 12:56:
[...]

Heb die afmelding nooit eerder gehad (ik las hier een reactie dat die aanmelding voor PV een beperkte termijn van 3 maanden zou hebben gehad). Kan ook goed zijn dat ik me het niet meer herinner, dat is immers 5 jaar geleden.

Ik hou de brievenbus in te gaten. Dank voor je info.
Met een beetje pech mag je weer btw gaan registreren, de KOR was er om dat te voorkomen toch?

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren

• Brent
Speedy-Andre schreef op woensdag 8 april 2026 @ 13:08:
[...]

Met een beetje pech mag je weer btw gaan registreren, de KOR was er om dat te voorkomen toch?
Waarom wordt dan aangeraden hieruit te stappen?

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Brent schreef op woensdag 8 april 2026 @ 13:12:
[...]

Waarom wordt dan aangeraden hieruit te stappen?
Omdat je anders niet voor de batterij de KOR in kan?

• Brent
Speedy-Andre schreef op woensdag 8 april 2026 @ 13:14:
[...]

Omdat je anders niet voor de batterij de KOR in kan?
Dus, het gaat om de act van het intreden dat je deze BTW kan terugvragen? De BD bedenkt toch vreemde constructies he.

• KoningSlakkie
[...]

Nee jij bent niet de enige, want daarom heb ik hem ook genomen. Maar als terugverdientijd nummer 1 prioriteit is dan is een thuisaccu voor de huidige prijzen niet super interessant als je het mij vraagt. Leuk dat energie nu bijna gratis is als de zon schijnt maar je moet eerst flink wat geld neerleggen om dat te bereiken. Waarvan je pas je geld terug hebt (als het gaat zoals het nu gaat) pak em beet na 10+ jaar.

Wederom met de disclaimer dat het erg situatie afhankelijk is. Tot nu toe was het voor mij nog steeds goedkoper om gewoon een vast contract te nemen en de terugleverkosten te betalen. Of gewoon een dynamisch contract en slim sturen van mijn apparaten.

Tuurlijk zijn er scenario's waarbij jezelf rijk kunt rekenen zoals van 3x35A naar 3x25A kunnen gaan. Voor de rest is het op dit moment allemaal hopes and dreams. Je doet het uit hobby en principes met potentiële besparingen als bonus.

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:44
Brent schreef op woensdag 8 april 2026 @ 13:17:
[...]

Dus, het gaat om de act van het intreden dat je deze BTW kan terugvragen? De BD bedenkt toch vreemde constructies he.
Is niet zo vreemd, KOR is de kleine ondernemersregeling, als je daar in zit hoef je geen BTW aangifte te doen en krijg je dus geen BTW terug. WIl je dus BTW terugkrijgen zul je uit de KOR moeten. Vervolgens wil je er weer in om niet elk kwartaal opnieuw BTW aangifte te doen.

• Sportmind
Wolly schreef op woensdag 8 april 2026 @ 12:12:
[...]

Je vergeet nog te benoemen dat je 15-20%extra verbruik krijgt door omzettingsverliezen en ook nog ongeveer 950kWh aan standby verbruik.

En boete qua terugleveren is er inderdaad niet. Opbasis van laatste bericht van Don realiseerde ik mij dat je wel 30% van de verkoopopbrengst van de zonne-energie aan provisie kwijt bent dus what’s in a name :+
Het was toch zo dat Balans 70% van de inkomsten krijgt en wij 30%?

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Balans energie 48,2 kWh thuisaccu

• Brent
deejeebv schreef op woensdag 8 april 2026 @ 13:19:
[...]

Is niet zo vreemd, KOR is de kleine ondernemersregeling, als je daar in zit hoef je geen BTW aangifte te doen en krijg je dus geen BTW terug. WIl je dus BTW terugkrijgen zul je uit de KOR moeten. Vervolgens wil je er weer in om niet elk kwartaal opnieuw BTW aangifte te doen.
OK, dus je moet eruit zijn tbv plaatsing, maar erin tbv handel? Juist ja :P

Is me indertijd (de PV tijd) niet geadviseerd, om weer snel uit de KOR te gaan omdat het iets 'permanents' zou hebben. Maar soit, ik zie dat sommigen het oplossen door het energiecontract en de aanschaf op naam van een/de andere huisgenoot te zetten. Dat kan natuurlijk ook.

• QuarkuS
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19:44
Brent schreef op woensdag 8 april 2026 @ 12:01:

Ik heb dat dus vergelijkbaar gehad. Ik heb de belastingdienst gebeld, en die kon mij vertellen dat ik in de KOR zat. Ik kon dat nergens terugvinden in de portal.
Ik wist dus niet (meer) dat ik in de KOR zat, en kan me helaas dus niet meer tijdig afmelden. En kan dus ook m'n BTW helaas niet meer terugkrijgen.

• Wolly
  • Niet online
Sportmind schreef op woensdag 8 april 2026 @ 13:29:
[...]

Het was toch zo dat Balans 70% van de inkomsten krijgt en wij 30%?
:X
Je hebt gelijk, heb ze omgedraaid.

• blue eyes
Brent schreef op woensdag 8 april 2026 @ 13:30:
[...]

Is me indertijd (de PV tijd) niet geadviseerd, om weer snel uit de KOR te gaan omdat het iets 'permanents' zou hebben. Maar soit, ik zie dat sommigen het oplossen door het energiecontract en de aanschaf op naam van een/de andere huisgenoot te zetten. Dat kan natuurlijk ook.
Ik weet niet of je een partner hebt, maar als je energie contract op naam van partner zet, de accu's ook kan hij of zij in de KOR, en jij gewoon in je eigen KOR blijven.

• QuarkuS
Brent schreef op woensdag 8 april 2026 @ 13:30:
[...]

De KOR is wel degelijk 'permanent' in de zin van dat je die nodig hebt zolang je 'handelt', en je geen BTW aangiftes wilt doen. De KOR zorgt er dus voor dat je geen BTW aangiftes hoeft te doen, en dus geen BTW hoeft af te dragen over je handel.
Maar als je geen BTW aangifte doet, kan je dus ook niet de BTW van de thuisbatterij aftrekken van je BTW aangifte. Om dat te kunnen doen, zul je moeten zorgen dat je wel een BTW aangifte mag doen. Dus moet je dan uit de KOR.
Als je dat eenmaal gedaan hebt, moet je dus voortaan BTW aangifte doen. Als je daar geen zin in hebt, dan kan je weer terug in de KOR. Dan hoef je daarna geen BTW aangifte meer te doen.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Wanneer @Brent die oude pv niet meer heeft dan zou de KOR toch kunnen vervallen wegens geen omzet?
Als dat zo werkt tenminste, geen ervaring mee want nooit btw voor pv teruggevraagd.

• Tony71
[...]

Dat is de "olifant in de kamer" na 2 jaar (zoals de 15 kW / 45 kWh sets) waar veel 'tweakers'liever over zwijgen. De stand-by verbruik of "eigen verbruik" van dit systeem is absoluut bizar...puur verlies.
Als je dat doorrekent, ben je nog niet jarig.
De Omvormer hebben een enorme "ruststroom". De magnetisering van de transformatoren en de elektronica die 24/7 stand-by staat om binnen milliseconden te reageren op de onbalansmarkt, vreet stroom.
Thermal Management: pompen en heaters die die 45 kWh aan cellen op temperatuur houden.
Conversieverlies bij lage last: Een 15 kW omvormer is gebouwd om te knallen. Als die 's nachts alleen jouw basislast van 300 watt in huis moet dekken, draait hij op een extreem laag rendement. De interne elektronica verbruikt dan soms meer dan hij aan het huis levert.

Of je blij moet zijn, hangt van je hoeveel je 'gedronken' hebt

• Tony71
epicfailguy23 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 13:05:
Daarnaast, verborgen 'winst' als in: geen teruglever kosten (ik had in 2025 bijna 700euro aan terug leverboete |:( )
+ met een kostprijs tegen 0cent /kWh over de afgelopen maand toch 2 EV's kunnen rijden ipv aan de pomp te staan met absurde prijzen :X
Waarom ga je niet dynamisch?

• QuarkuS
Wolly schreef op woensdag 8 april 2026 @ 12:12:
[...]
En boete qua terugleveren is er inderdaad niet. Opbasis van laatste bericht van Don realiseerde ik mij dat je wel 30% 70%van de verkoopopbrengst van de zonne-energie aan provisie kwijt bent dus what’s in a name :+
Is dat zo? Ik was ietwat verbaasd over dit statement van Don, dat we nu de volledige benefit krijgen van de huidige handel. Het is niet alsof de portal duidelijk maakt hoe dat precies zit. Die laat gewoon een bedrag zien wat we krijgen. Er is daar niet een veld "afdracht BalansEnergie" oid bij. Ik vind het behoorlijk verbazingwekkend dat we uit het bedrag "Stroom voordeel" of "Uit te betalen" moeten kunnen opmaken dat daar nog 70% vanaf gaat die BE opstrijkt.
Met name ook omdat de portal geen verschil maakt tussen "handel" en "terugleveren van zonnestroom". Als BE 70% opstrijkt van onze zonnestroom-verkoop, dan is dat toch wel een forse "terugleverboete".

Of begrijp ik dit allemaal verkeerd?

• blue eyes
Wat ik altijd begreep, 70/30 is alleen op de aFRR van toepassing......

70/30 mag op zich geen verrassing zijn, dat staat er gewoon.

Nog maar even weer lezen wat in het contract staat en wat BE dan met bovenstaand statement bedoelt.

[ Voor 54% gewijzigd door blue eyes op 08-04-2026 13:57 ]

• Wolly
  • Niet online
QuarkuS schreef op woensdag 8 april 2026 @ 13:51:
[...]

Is dat zo? Ik was ietwat verbaasd over dit statement van Don, dat we nu de volledige benefit krijgen van de huidige handel. Het is niet alsof de portal duidelijk maakt hoe dat precies zit. Die laat gewoon een bedrag zien wat we krijgen. Er is daar niet een veld "afdracht BalansEnergie" oid bij. Ik vind het behoorlijk verbazingwekkend dat we uit het bedrag "Stroom voordeel" of "Uit te betalen" moeten kunnen opmaken dat daar nog 70% vanaf gaat die BE opstrijkt.
Met name ook omdat de portal geen verschil maakt tussen "handel" en "terugleveren van zonnestroom". Als BE 70% opstrijkt van onze zonnestroom-verkoop, dan is dat toch wel een forse "terugleverboete".

Of begrijp ik dit allemaal verkeerd?
Ik ben blij dat hij duidelijkheid schept. In eerdere posts heb ik al gewezen op de lettertjes in het contract waarin staat dat over alle handel een percentage naar BE gaat.

Alleen besefte ik mij dus vanmorgen, na het lezen van de laatste post, dat onze zonne energie ook wordt verkocht. Er is zoals je zegt ook geen onderscheid te maken dus dan ga ik er vanuit dat alles onder de noemer handel met bijbehorende 70% provisie valt.

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17:15
blue eyes schreef op woensdag 8 april 2026 @ 13:55:

Nog maar even weer lezen wat in het contract staat en wat BE dan met bovenstaand statement bedoelt.
Dit, ik weet niet zou snel wat er in de getekende overeenkomst?

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• Wolly
  • Niet online
blue eyes schreef op woensdag 8 april 2026 @ 13:55:

Als het alleen aFFR zou zijn was er nu geen sprake van een “tegemoetkoming”.

• paQ
  • Nu online
Wolly schreef op woensdag 8 april 2026 @ 14:00:
[...]

Als het alleen aFFR zou zijn was er nu geen sprake van een “tegemoetkoming”.
maar is dat jouw interpretatie? Want ik sta er hetzelfde in als @blue eyes

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

Ik sta er dan weer hetzelfde in als @Wolly , de discussie is hier al eerder langs geweest, toen zelf nog even het contract teruggezocht.
Ik weet het niet meer uit het blote hoofd, maar wat wel was blijven hangen is dat de 70/30 regel over alle handel zou gaan.

Ik zal het nog eens checken.

• ibak
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 22:02
paQ schreef op woensdag 8 april 2026 @ 14:01:
[...]

maar is dat jouw interpretatie? Want ik sta er hetzelfde in als @blue eyes
Ik ook, 70-30 is enkel over aFRR bedoeld al transparant waar hun verdienste zitten.
Daar is tot nu geen sprake van.
Daarnaast de 2 cent opslag over verbruik wat door de meter gaat en die rekenen ze nu niet volgens het bericht van Don.
Dat is zoals ik het zie.

• blue eyes
Idem hier.
En dat voor DEZE periode dat DIT TRAJECT . Daar baseer ik mij op / zo lees ik het.
Wij vinden het uiteraard vervelend dat dit traject langer duurt dan wij zelf hadden verwacht.

Om dit te compenseren hebben wij besloten dat 100% van alle inkomsten en voordelen die in deze periode worden behaald volledig naar onze klanten gaan. Dit betekent dat alle momenten waarop wij tegen hoge prijzen hebben kunnen ontladen en voor lage prijzen hebben kunnen opladen, volledig voor onze klanten zijn. Zoals ook al te zien was in ons dashboard.

Dit blijven we doen totdat we starten met actieve en structurele handel.

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

Artikel 4 – Vergoeding en verrekening
4.1 Klant ontvangt maandelijks 30 % van de door Flex‑operator gerealiseerde inkomsten met
haar Systeem. De specificatie volgt per Settlementperiode.
Echter vind ik deze voorwaarde alleen terug in de overeenkomst "Korting op batterij systeem", dit contract lijkt voornamelijk te gaan over de extra diensten betreffende de aFRR handel inderdaad. gezien nog bewust wordt genoemd
4.3 Aan het einde van elke Settlementjaar bepaalt Flex‑operator het de hoeveelheid
afgenomen en geïnjecteerde kWh. Deze gegevens worden gedeeld met Balans Stroom om
het jaarverbruik van de desbetreffende EAN te bepalen.
4.4 Dit wordt op de volgende manier bepaald: na correctie van de afname en injectie van de
Flex-operator, wordt het overige verbruik van de EAN zover mogelijk gefactureerd op basis
van de goedkoopste dynamische uren van alle afname inclusief de Flex-operator afname.
Ergo; I Stand Corrected.

Ik snap dan eigenlijk niet wat er "tegemoetkoming" aan is, worden we vrijgesteld van de opslag op verkoop en inkoop?
@ibak ah nu ik jouw reactie lees zie ik dat jij het ook zo interpreteert.

[ Voor 8% gewijzigd door Jerra op 08-04-2026 14:14 . Reden: correctie quotes, en reactie ibak tussentijds ]

• Wolly
  • Niet online
ibak schreef op woensdag 8 april 2026 @ 14:07:
[...]

Ik ook, 70-30 is enkel over aFRR bedoeld al transparant waar hun verdienste zitten.
Daar is tot nu geen sprake van.
Daarnaast de 2 cent opslag over verbruik wat door de meter gaat en die rekenen ze nu niet volgens het bericht van Don.
Dat is zoals ik het zie.
De 2 cent zou sowieso niet voor de handel gelden, dat is al eerder toegezegd.

Lees je contract anders even na, provisie gaat over de handel op de markten.

• Sportmind
Jerra schreef op woensdag 8 april 2026 @ 14:12:
[...]

Echter vind ik deze voorwaarde alleen terug in de overeenkomst "Korting op batterij systeem", dit contract lijkt voornamelijk te gaan over de extra diensten betreffende de aFRR handel inderdaad. gezien nog bewust wordt genoemd

[...]

Ergo; I Stand Corrected.

Ik snap dan eigenlijk niet wat er "tegemoetkoming" aan is, worden we vrijgesteld van de opslag op verkoop en inkoop?
@ibak ah nu ik jouw reactie lees zie ik dat jij het ook zo interpreteert.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mFPixq10ta0GygJCCZ7yOC7KgnY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/13ey9AP4RbArubYU2qgUSluX.png?f=fotoalbum_large

Elke vorm van (ont)laden....Ik lees dit dan dus ook als het ontladen van je opgeslagen zonnestroom op de onbalans (of elke andere markt)....?

[ Voor 31% gewijzigd door Sportmind op 08-04-2026 14:22 ]

• Tao
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14:50

Tao

DPC DE_KOMETEN

QuarkuS schreef op woensdag 8 april 2026 @ 13:37:
[...]

De KOR is wel degelijk 'permanent' in de zin van dat je die nodig hebt zolang je 'handelt', en je geen BTW aangiftes wilt doen. De KOR zorgt er dus voor dat je geen BTW aangiftes hoeft te doen, en dus geen BTW hoeft af te dragen over je handel.
Maar als je geen BTW aangifte doet, kan je dus ook niet de BTW van de thuisbatterij aftrekken van je BTW aangifte. Om dat te kunnen doen, zul je moeten zorgen dat je wel een BTW aangifte mag doen. Dus moet je dan uit de KOR.
Als je dat eenmaal gedaan hebt, moet je dus voortaan BTW aangifte doen. Als je daar geen zin in hebt, dan kan je weer terug in de KOR. Dan hoef je daarna geen BTW aangifte meer te doen.
Met als aanvulling dat je - nadat je op dit moment uit de KOR gestapt bent - pas per 1/1/2028 weer terug in de KOR kan (!)
Dan zul je dus tot die datum wel BTW aangiftes per kwartaal moeten doen.
** Edit: je kunt in dat geval er WEL voor kiezen om dat niet per kwartaal te doen, maar per jaar. Scheelt je enkele hartinfarcten 8)7
================================
Quote Belastingdienst
Bent u afgemeld, en wilt u zich toch weer opnieuw aanmelden?
Na de definitieve beëindigingsdatum gaat een periode in waarin u tijdelijk niet kunt deelnemen aan de KOR. Het gaat om de rest van het kalenderjaar waarin u bent afgemeld, en het jaar erop. Zodra die periode is afgelopen, kunt u zich weer opnieuw aanmelden.
================================
Ondersteunt BE dit opgeven van de BTW ook? Als in: betaalde/ontvangen BTW bedragen doorgeven? Of moet je dit uit je app of overzichten halen?

[ Voor 4% gewijzigd door Tao op 08-04-2026 14:44 ]

Diablo3

• epicfailguy23
Tony71 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 13:47:
[...]

Waarom ga je niet dynamisch?
Dat ben ik nu door het contract van Balansstroom

• Wolly
  • Niet online
Sportmind schreef op woensdag 8 april 2026 @ 14:18:
[...]

[Afbeelding]

Elke vorm van (ont)laden....Ik lees dit dan dus ook als het ontladen van je opgeslagen zonnestroom op de onbalans (of elke andere markt)....?
Dankjewel voor het opzoeken, heb het contract even niet bij de hand maar weet wel dat daar geen onderscheid wordt gemaakt op handelsmarkt of zonne energie.

• Brent
Tony71 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 13:44:
[...]

Dat is de "olifant in de kamer" na 2 jaar (zoals de 15 kW / 45 kWh sets) waar veel 'tweakers'liever over zwijgen. De stand-by verbruik of "eigen verbruik" van dit systeem is absoluut bizar...puur verlies.
Dat er hier over gezwegen wordt lijkt dan te kloppen: met zoektermen stand by verbruik vind ik in dit topic geen cijfers. In het Deye topic (want BE geeft je Deye spul, toch?) zie ik cijfers van 100-300 watt, en sleep-standen a 10 watt (maar andere apparatuur). Goed dat je dit even opmerkt, want dat is geen kattendrek. Met een handmatige actie overschakelen op off-grid zou ik helemaal prima vinden, hoeft echt niet automatisch als ik daarmee honderden watts permanent uitspaar. Maar dat scheelt nog niet eens de helft geloof ik, oftewel ook in meest zuinige opstelling zuipt dit spul een behoorlijk slokje mee.

• KoningSlakkie
Ik ben het wel met @Wolly eens dat 70% provisie vragen voor het verkopen van je solar-energie wel heel erg duur klinkt (tov terugleverkosten (circa 50%). Even voordeel van de twijfel. Ik ga er even van uit dat ze je solar energie lenen om mee te handelen op de aFRR markt. Dus je krijgt je energie teruggekocht + 30% van de winst. Maar goed dat hoeft dus inderdaad niet zo te zijn, de werkelijkheid zal ergens in het midden liggen.

Maar dat lijkt mij wel realistisch en nodig. Ze moeten een gunstige economische RTE realiseren door met een wijd genoeg spread te bieden op aFRR. Uiteindelijk moet de verdiensten (die 30%) aantrekkelijk genoeg blijven voor de klant op lange termijn dus ook voorzichzelf. Anders zullen de klanten zo weer weglopen na 2 jaar.

• epicfailguy23
ik meende dus ook dat alleen over de AFRR de 30/70 gold. dat de rest van de inkoop/verkoop handel (die je zelf afnam/invoede de 2cent zat), dus niet de onbalans pieken van -4euro dat balans er dan ineens 2,8euro van pakt 8)7

Andere kant, als ze geen winst maken met inkopen maar verlies (door slecht invoeden van ons) nemen ze dan ook daar de 70procent van? :|

• paQ
  • Nu online
epicfailguy23 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 14:35:
ik meende dus ook dat alleen over de AFRR de 30/70 gold. dat de rest van de inkoop/verkoop handel (die je zelf afnam/invoede de 2cent zat), dus niet de onbalans pieken van -4euro dat balans er dan ineens 2,8euro van pakt 8)7

Andere kant, als ze geen winst maken met inkopen maar verlies (door slecht invoeden van ons) nemen ze dan ook daar de 70procent van? :|
De (voorgehouden) terugverdientijd gaat anders wel heul veel langer duren ook :)

• Wolly
  • Niet online
paQ schreef op woensdag 8 april 2026 @ 14:37:
[...]

De (voorgehouden) terugverdientijd gaat anders wel heul veel langer duren ook :)
Waarom? Was er niet iemand die had voorgerekend dat ze 5000 euro per jaar pakken met aFFR?
Dan is 1500 voor ons.

Het is wel zo dat er met geen woord wordt gerept over omzettingsverliezen, hoog standby verbruik en (hopelijk niet) teruggeleverde zonneenergie tegen 70% kosten.

[ Voor 20% gewijzigd door Wolly op 08-04-2026 14:41 ]

• KoningSlakkie
Brent schreef op woensdag 8 april 2026 @ 14:33:
[...]

Dat er hier over gezwegen wordt lijkt dan te kloppen: met zoektermen stand by verbruik vind ik in dit topic geen cijfers. In het Deye topic (want BE geeft je Deye spul, toch?) zie ik cijfers van 100-300 watt, en sleep-standen a 10 watt (maar andere apparatuur). Goed dat je dit even opmerkt, want dat is geen kattendrek. Met een handmatige actie overschakelen op off-grid zou ik helemaal prima vinden, hoeft echt niet automatisch als ik daarmee honderden watts permanent uitspaar. Maar dat scheelt nog niet eens de helft geloof ik, oftewel ook in meest zuinige opstelling zuipt dit spul een behoorlijk slokje mee.
Ben ik het niet mee eens, er word absoluut niet over gezwegen _O- . Dat is waar een flink deel van de discussie over ging tot het punt dat ik dacht, kunnen we het even ergens anders over hebben? Maar de discussie ging voornamelijk via de RTE discussie (dus inclusief sluipverbruik) van de Deye. Daar zijn flink wat metingen verricht door @paQ en heel veel RTE berekeningen door vele mensen hier via Home Assistant.

Overigens in off-grid en non off-grid heb je dezelfde verliezen lijkt het dus het maakt niet uit hoe je het aansluit.

Ik heb ongeveer 200 kWh per maand extra aan verlies. Maar dat is inderdaad niet niets, dat is wat een huishouden op gas verbruikt per maand aan electriciteit :+

Edit: Oh door Balans Energie zelf op hun website? Nee dat heb ik nergens gezien inderdaad :$

[ Voor 3% gewijzigd door KoningSlakkie op 08-04-2026 14:48 ]

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Wolly schreef op woensdag 8 april 2026 @ 14:40:
[...]

Waarom? Was er niet iemand die had voorgerekend dat ze 5000 euro per jaar pakken met aFFR?
Dan is 1500 voor ons.

Het is wel zo dat er met geen woord wordt gerept over omzettingsverliezen, hoog standby verbruik en (hopelijk niet) teruggeleverde zonneenergie tegen 70% kosten.
Precies, en zolang de netto opbrengsten (winst van handel minus eigenverbruik en minus kosten standby/omzet verliezen) voor ons hoger zijn dan een vergelijkbare andere aanbieder met oa onbalanshandel, kunnen we er blij mee zijn. Zo niet, dan is er kans dat een deel van ons weer wegloopt naar die andere aanbieders. Balans Energie zal dan moeten sleutelen aan onze netto opbrengsten om concurrerend te blijven.

• jeeedeee
  • Nu online
Tony71 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 13:44:
[...]

De Omvormer hebben een enorme "ruststroom". De magnetisering van de transformatoren en de elektronica die 24/7 stand-by staat om binnen milliseconden te reageren op de onbalansmarkt, vreet stroom.
Thermal Management: pompen en heaters die die 45 kWh aan cellen op temperatuur houden.
Conversieverlies bij lage last: Een 15 kW omvormer is gebouwd om te knallen. Als die 's nachts alleen jouw basislast van 300 watt in huis moet dekken, draait hij op een extreem laag rendement. De interne elektronica verbruikt dan soms meer dan hij aan het huis levert.

Of je blij moet zijn, hangt van je hoeveel je 'gedronken' hebt
Als je veel PV hebt maakt dit minder uit, zelf heb ik 9 maanden in het jaar overschot. Dus ja, het is vervelend, maar ook niet meer dan dat. Mijn hybride GoodWE had ook een verbruik van 70 watt in de nacht. Zie wel meer tweakers met > 15 kWp panelen. Heb je maar 3-4 kWp liggen, ja dan kan je mijn inziens ook beter voor een stekker accu gaan als je geen verdienmodel in het aFFR stuk ziet...

• Brent
KoningSlakkie schreef op woensdag 8 april 2026 @ 14:46:
[...]

Ben ik het niet mee eens, er word absoluut niet over gezwegen _O- . Dat is waar een flink deel van de discussie over ging tot het punt dat ik dacht, kunnen we het even ergens anders over hebben? Maar de discussie ging voornamelijk via de RTE discussie (dus inclusief sluipverbruik) van de Deye. Daar zijn flink wat metingen verricht door @paQ en heel veel RTE berekeningen door vele mensen hier via Home Assistant.

Overigens in off-grid en non off-grid heb je dezelfde verliezen lijkt het dus het maakt niet uit hoe je het aansluit.

Ik heb ongeveer 200 kWh per maand extra aan verlies. Maar dat is inderdaad niet niets, dat is wat een huishouden op gas verbruikt per maand aan electriciteit :+

Edit: Oh door Balans Energie zelf op hun website? Nee dat heb ik nergens gezien inderdaad :$
RTE is niet hetzelfde als sluip-/basis-/stand-by-verbruik imho: uiteraard is er een accu RTE, maar dat zou ik willen scheiden van de energie die het kost het boeltje draaiende te houden. Snap dat je dat meestal tezamen moet meten, maar toch. 200kWh/maand is fors. Je kunt natuurlijk dit proberen terug te verdienen met handel, maar daar was het mij dus nooit om te doen.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

KoningSlakkie schreef op woensdag 8 april 2026 @ 14:46:
[...]

Hier ook ongeveer 140-180kWh verlies over vorige maand. 140kWh is door deye zelf gerapporteerd via Solarman, maar in mijn metingen ben ik dan nog 40kWh kwijt.

In afgelopen maand is die 180kWh dan ongeveer 18% van eigenconsumptie (waarbij eigenconsumptie een mix is van battery discharge, direct solar verbruik en direct grid ).
Zet ik het af tegen alleen de discharge tbv huisverbruik, dan is het verlies 23%.

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

Brent schreef op woensdag 8 april 2026 @ 14:53:
[...]

RTE is niet hetzelfde als sluip-/basis-/staby-by-verbruik imho: uiteraard is er een accu RTE, maar dat zou ik willen scheiden van de energie die het kost het boeltje draaiende te houden. Snap dat je dat meestal tezamen moet meten, maar toch. 200kWh/maand is fors. Je kunt natuurlijk dit proberen terug te verdienen met handel, maar daar was het mij dus nooit om te doen.
Tjah we willen allemaal wel eens wat ;)
Zonder gein, in dit topic wordt heel veel gesproken over de systeem-RTE, gezien we hier niet zelf het batterijpack inkopen of samenstellen of zelfs opbouwen. Ik snap wel dat voor vele tweakers dit verwarrend kan zijn gezien er in sommige andere topics zeer diepgaand wordt ingegaan op de technische eigenschappen van batterij chemie varianten en laadstrategieën.

• Tony71
jeeedeee schreef op woensdag 8 april 2026 @ 14:48:
[...]

Als je veel PV hebt maakt dit minder uit, zelf heb ik 9 maanden in het jaar overschot. Dus ja, het is vervelend, maar ook niet meer dan dat. Mijn hybride GoodWE had ook een verbruik van 70 watt in de nacht. Zie wel meer tweakers met > 15 kWp panelen. Heb je maar 3-4 kWp liggen, ja dan kan je mijn inziens ook beter voor een stekker accu gaan als je geen verdienmodel in het aFFR stuk ziet...
De Valstrik van de "Grote Batterij" na het Salderen
Wie nu een systeem koopt dat puur is afgestemd op de handel (bijv. 15 kW omvormer met 45 kWh accu), loopt tegen drie grote problemen aan zodra de salderingsregeling verdwijnt:
1. Het "Sluipverbruik" van de Reus (Stand-by verlies)
Een grote omvormer van 10 of 15 kW is als een vrachtwagenmotor: hij heeft veel energie nodig om alleen al aan te staan. De elektronica en het koelsysteem verbruiken vaak tussen de 50 en 300 Watt, 24 uur per dag.

In de winter, als je zonnepanelen bijna niets opwekken, trekt die omvormer je kostbare opgewekte stroom (of dure stroom van het net) weg, puur om zichzelf draaiende te houden.

2. De "Rietje-efficiëntie" (Deellast-verlies)
Een omvormer van 15 kW is gemaakt om 15.000 Watt te verwerken. Als jij 's avonds op de bank zit en je huis verbruikt maar 300 Watt (lampen, tv, koelkast), dan moet die grote machine op een extreem laag pitje draaien.
Het gevolg: Bij zo'n lage belasting keldert de efficiëntie. Je verliest dan tot wel 30% tot 45% van de stroom tijdens het omzetten van de batterij naar je stopcontact. Je gooit dus bijna de helft van je eigen opgewekte stroom weg als warmte.

3. De Winter-Kater (Geen saldering meer)
Nu denken veel mensen: "Wat maakt die 30% verlies uit? In de zomer heb ik toch stroom zat!" Dat klopt, maar na het stoppen van het salderen kun je die zomer-overschotten niet meer wegstrepen tegen je winter-verbruik.
In de winter telt elke Watt. Als je dan een systeem hebt dat door zijn eigen grootte enorm inefficiënt is, betaal je de hoofdprijs. Je accu is dan geen besparing, maar een extra stroomverbruiker in je huis.

Samenvattend: Het "Vrachtwagen-effect"
Een batterijsysteem voor onbalanshandel kopen voor je woning is alsof je een vrachtwagen koopt om alleen je wekelijkse boodschappen te doen. Ja, je kunt er veel in meenemen (handelen), maar de brandstofkosten (energieverliezen) zijn zo hoog dat het onbetaalbaar wordt zodra je de vrachtwagen niet meer voor commercieel transport kunt gebruiken.

Mijn advies aan deze groep: Kijk niet alleen naar de winst van nu, maar reken ook uit wat het systeem je per dag kost aan eigen verbruik als de handelsmarkt verzadigd raakt.

• ecn1985
Wolly schreef op woensdag 8 april 2026 @ 14:14:
[...]

De 2 cent zou sowieso niet voor de handel gelden, dat is al eerder toegezegd.

Lees je contract anders even na, provisie gaat over de handel op de markten.
Is het uiteindelijk straks niet allemaal handel? Waar wordt dan uiteindelijk de 2cent opslag over gerekend?

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• QuarkuS
Sportmind schreef op woensdag 8 april 2026 @ 14:18:
[...]

De quote is iets langer. "Flexibiliteitsdiensten zijn... elke vorm van (ont)laden... *waarmee Flex-operator opbrengsten tracht te realiseren*".
Dat vereist een duidelijk doel van dat (ont)laden, namelijk het realiseren van opbrengst. Dat moet dus intentioneel zijn.
Als mijn zonnestroom op het net gedumpt wordt omdat de batterij vol is en ik m'n PV niet terug kan regelen, dan vind ik het wat vergezocht om te zeggen dat de actor hier Flex-operator is, en dat die daarmee het doel heeft om opbrengsten te realiseren.

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Tony71 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 15:04:
[...]

Wie nu een systeem koopt dat puur is afgestemd op de handel (bijv. 15 kW omvormer met 45 kWh accu), loopt tegen drie grote problemen aan zodra de salderingsregeling verdwijnt:
Een grote omvormer van 10 of 15 kW is als een vrachtwagenmotor: hij heeft veel energie nodig om alleen al aan te staan. De elektronica en het koelsysteem verbruiken vaak tussen de 50 en 300 Watt, 24 uur per dag.

In de winter, als je zonnepanelen bijna niets opwekken, trekt die omvormer je kostbare opgewekte stroom (of dure stroom van het net) weg, puur om zichzelf draaiende te houden.

Een omvormer van 15 kW is gemaakt om 15.000 Watt te verwerken. Als jij 's avonds op de bank zit en je huis verbruikt maar 300 Watt (lampen, tv, koelkast), dan moet die grote machine op een extreem laag pitje draaien.
Het gevolg: Bij zo'n lage belasting keldert de efficiëntie. Je verliest dan tot wel 30% tot 45% van de stroom tijdens het omzetten van de batterij naar je stopcontact. Je gooit dus bijna de helft van je eigen opgewekte stroom weg als warmte.

Nu denken veel mensen: "Wat maakt die 30% verlies uit? In de zomer heb ik toch stroom zat!" Dat klopt, maar na het stoppen van het salderen kun je die zomer-overschotten niet meer wegstrepen tegen je winter-verbruik.
In de winter telt elke Watt. Als je dan een systeem hebt dat door zijn eigen grootte enorm inefficiënt is, betaal je de hoofdprijs. Je accu is dan geen besparing, maar een extra stroomverbruiker in je huis.

Een batterijsysteem voor onbalanshandel kopen voor je woning is alsof je een vrachtwagen koopt om alleen je wekelijkse boodschappen te doen. Ja, je kunt er veel in meenemen (handelen), maar de brandstofkosten (energieverliezen) zijn zo hoog dat het onbetaalbaar wordt zodra je de vrachtwagen niet meer voor commercieel transport kunt gebruiken.

Mijn advies aan deze groep: Kijk niet alleen naar de winst van nu, maar reken ook uit wat het systeem je per dag kost aan eigen verbruik als de handelsmarkt verzadigd raakt.
Mooi, dus je onderstaande vraag heb je zelf al ingevuld? Geen BE accu voor jou neem ik aan

Tony71 in "Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie"

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

• scoobs
Allen, jullie gaan voorbij aan dit:

artikel 6:238 lid 2 BW

"Bij twijfel over de betekenis van een beding, prevaleert de voor de wederpartij gunstigste uitleg."

Ik ga ervanuit dat de winst in deze over de contractperiode gaat, dus ook de negatieve cijfertjes waarbij het niet gunstig is.

• The Legend
  • Nu online

The Legend

*Plop*

Dat lijkt mij ook @QuarkuS. Flexdiensten zijn de laad- en ontlaadactiviteiten van het EMS. Het voorbeeld van jou is dat niet.

Wat ik mij nog afvraag, wanneer gaan we die verdiende knaken zien :P
Artikel 4 – Vergoeding en verrekening
4.1 Klant ontvangt maandelijks 30 % van de door Flex‑operator gerealiseerde inkomsten met
haar Systeem. De specificatie volgt per Settlement periode.
4.2 Betaling vindt plaats binnen 30 dagen na ontvangst van de maandfactuur; bedragen
lager dan €5 worden doorgeschoven naar de volgende Settlement periode.
4.3 Aan het einde van elke Settlement jaar bepaalt Flex‑operator het de hoeveelheid
afgenomen en geïnjecteerde kWh. Deze gegevens worden gedeeld met Balans Stroom om
het jaarverbruik van de desbetreffende EAN te bepalen.
4.4 Dit wordt op de volgende manier bepaald: na correctie van de afname en injectie van de
Flex-operator, wordt het overige verbruik van de EAN zover mogelijk gefactureerd op basis
van de goedkoopste dynamische uren van alle afname inclusief de Flex-operator afname.
Wat mij ook niet duidelijk is hoe dat 'verrekenen' van afname en injectie door de flexoperator (=het EMS) werkt. Betekent dat nu dat de afgenomen stroom op de Balans Stroom portaal aan het eind van het jaar wordt herberekend :?

Ik ben toch malle pietje niet!

• KoningSlakkie
Get!em schreef op woensdag 8 april 2026 @ 14:53:
[...]

Hier ook ongeveer 140-180kWh verlies over vorige maand. 140kWh is door deye zelf gerapporteerd via Solarman, maar in mijn metingen ben ik dan nog 40kWh kwijt.

In afgelopen maand is die 180kWh dan ongeveer 18% van eigenconsumptie (waarbij eigenconsumptie een mix is van battery discharge, direct solar verbruik en direct grid ).
Zet ik het af tegen alleen de discharge tbv huisverbruik, dan is het verlies 23%.
Even ter info ook @Brent Ik heb het zo berekend aan de hand van P1 meter, Enphase data en de Homewizard 3F-loadmeter:

Januari:
Totaal verbruik = [P1 Import] + [Enphase productie] - [P1 export] = 1488 kWh
Huisverbruik = [Loadmeter Import] + [Enphase productie] - [Loadmeter Export] = 1267 kWh

Huisverbruik is 85% van de totale energie die er is verbruikt, de rest wijs ik toe aan de thuisaccu. Het verschil van 221 kWh is het systeem verlies (exclusief POE-switch :+ )

• ecn1985
Tony71 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 15:04:
[...]

Tot op heden wordt er nog niet gek veel 'winst' gemaakt om naar te kijken. Wat het uiteindelijk gaat opleveren of kosten zie ik na de periode van 2 jaar. Op dit moment is het nog steeds veel speculatie en koffiedik kijken.
Goed dat je als niet gebruiker de nadelen van een dergelijk systeem benoemd, voor de meeste hier gelukkig geen verrassing.

• Tony71
Moby schreef op woensdag 8 april 2026 @ 15:11:
[...]

Mooi, dus je onderstaande vraag heb je zelf al ingevuld? Geen BE accu voor jou neem ik aan

Tony71 in "Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie"
Om te komen tot duidelijkheid probeer ik inderdaad zoveel mogelijk 'antwoorden'te krijgen waarbij ik dan de gulden middenweg zal nemen. Vandaar dat ik mijn vragen bij meerdere 'tweakers' neer zal leggen om 'wensdenken' te elimineren.

Ik merk ook op dat bij de vraag: "waarom dan wel" of bij een kritische nood...de 'eerlijkheid' meer ruimte krijgt

• The Legend
  • Nu online

The Legend

*Plop*

@Balans Energie Contractueel hebben jullie het volgens mij goed geregeld dat _alle_ laad- en ontlaadactiviteiten (op welke markt dan ook) vallen onder balanceringsdiensten en dus onder de 30/70 verdeling. Maar hoe zit het dan met deze post waarin je het volgende toelicht:
Je betaald dus geen kosten over stroom die ingezet wordt voor balanceringsdiensten (beide kanten op).

Kosten, EB, BTW en dynamische prijs betaal/ontvang je alleen over momenten die voor eigen gebruik zijn.
Ook dit gaat over balanceringsdiensten, dus daar valt de huidige onbalanshandel ook onder. Maar volgens deze redenering betalen (en ontvangen) we voor alle laad- en ontlaadt activiteiten dus niets aan (van) Balans Stroom :? Of geldt dit dan eigenlijk toch wel specifiek voor aFRR activiteiten?

Ik ben toch malle pietje niet!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Tony71 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 15:19:
[...]

Om te komen tot duidelijkheid probeer ik inderdaad zoveel mogelijk 'antwoorden'te krijgen waarbij ik dan de gulden middenweg zal nemen. Vandaar dat ik mijn vragen bij meerdere 'tweakers' neer zal leggen om 'wensdenken' te elimineren.

Ik merk ook op dat bij de vraag: "waarom dan wel" of bij een kritische nood...de 'eerlijkheid' meer ruimte krijgt
Als je een PV systeem hebt van 8kW of meer, moet je dus ook kijken of je batterij direct DC wordt aangesloten of een aparte AC/DC omvormer heeft die vergelijkbaar de hoeveelheid overschot kan opslaan. Anders lekken op dit soort zonnige dagen alsnog veel van je PV opwek weg naar GRID tegen ongunstige tarieven, of je moet je panelen al knijpen. Je vrachtwagen analogie klopt wel, maar als je een krachtige PV productie hebt, moet je daar ook rekening mee houden en iets mee doen, of accepteren dat daar je winst weglekt.

Dan nog een extra: bij grotere batterij systemen die meer dan € 14.404 (incl. btw) op de factuur kosten (bijv de veel genoemde Sigenergy systemen van vergelijkbare grootte als de Balans Batterij) , kan je niet de KOR in en moet je dus BTW aangifte blijven doen. Op die manier wordt er ook 20% afgeroomd van je inkomsten (incl verkoop van je overtollige PV productie).

[ Voor 3% gewijzigd door Get!em op 08-04-2026 15:31 ]

• JeVe
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 15:36
The Legend schreef op woensdag 8 april 2026 @ 15:27:
@Balans Energie Contractueel hebben jullie het volgens mij goed geregeld dat _alle_ laad- en ontlaadactiviteiten (op welke markt dan ook) vallen onder balanceringsdiensten en dus onder de 30/70 verdeling. Maar hoe zit het dan met deze post waarin je het volgende toelicht:

[...]

Ook dit gaat over balanceringsdiensten, dus daar valt de huidige onbalanshandel ook onder. Maar volgens deze redenering betalen (en ontvangen) we voor alle laad- en ontlaadt activiteiten dus niets aan (van) Balans Stroom :? Of geldt dit dan eigenlijk toch wel specifiek voor aFRR activiteiten?
Het gaat denk ik over het verschil van 30/70 (2e deel quote) en de 2 cent vergoeding (1e deel quote). Die 2 cent gaat alleen over alles wat door de meter je huis in gaat. 'Kosten' is hier niet hetzelfde als 'kosten'.

[ Voor 4% gewijzigd door JeVe op 08-04-2026 15:36 ]

• bumble_bee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20:59
Wolly schreef op woensdag 8 april 2026 @ 14:00:
Alleen besefte ik mij dus vanmorgen, na het lezen van de laatste post, dat onze zonne energie ook wordt verkocht. Er is zoals je zegt ook geen onderscheid te maken dus dan ga ik er vanuit dat alles onder de noemer handel met bijbehorende 70% provisie valt.
Ik zat in oktober al met deze vraag, heb hem toen al aan Don gesteld en het antwoord gepost hier:
bumble_bee schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 15:08:
Stel ik laat PV installeren en sluit deze aan op de inverter die door uw bedrijf wordt geplaatst. Hoe wordt in dat geval de vergoeding berekend voor de stroom die ik met die panelen opwek? Wordt deze opwek simpelweg meegenomen in de bestaande 70/30 verdeling, met als enige verschil dat de 'winstmarge' hoger is omdat er geen energie ingekocht hoeft te worden?

Alle stroom die van de klant is blijft van de klant. Mochten wij stroom gebruiken die door PV is opgewekt voor balanceringsdiensten dan zullen we dit op een later moment terug stoppen in de batterij.
Is mij toen niet duidelijk geworden wat er precies mee bedoeld werd gezien dit antwoord. Maar ik interpreteerde het als 'je gaat niet betalen voor de verkoop van je PV energie', volgens mij kan je dat er sws wel in lezen.
Balans Energie schreef op woensdag 8 april 2026 @ 10:47:
We hebben ook nog een openstaande vacature:
Fullstack Developer (Energy Tech) – Bouw mee aan de toekomst van energie
Grappig, ik zou er haast gaan werken, pas in het profiel, helaas wel loondienst dus no-go :P
Mooie update verder, goed bezig daarzo.

• ecn1985
De kosten in het stroom portal blijven wijzigen, de dagkosten zijn voor 1 t/m6 april weer anders als vanochtend. Hebben anderen dit ook?

• paQ
  • Nu online
Ik heb Don net even gesproken want dit begint een eigen leven te lijden.

We staan geen 70% van de opbrengsten van onze PV opwek af.
Als je wat exporteert, bijv overschot, nu, maar ook straks dan krijg je daar gewoon de marktprijs voor minus de opslag.

Ik hoop dat ik dit goed verwoord;
Op aFRR is het zo dat er met een gerichte actie wordt geladen, bijv tegen 2 cent. Die actie wordt geadministreerd. Als je later weer exporteert middels een gerichte actie tegen bijv 20 cent, dan wordt ook dat geadministreerd.
Tussen dat laden en ontladen moet een balans zijn. Over dat deel zit dus ook die 70/30 verdeling. Dat is immers het hele businessmodel van BE. Alles wat daar buiten valt -haast een administratieve saldering, en dus het overschot wat daarna overblijft- gaat gewoon tegen de marktprijs.

edit: Beetje wat @bumble_bee net post.

Don is erg druk, maar zet het op zijn to-0do lijstje om dit op een later moment nog te verduidelijken

[ Voor 8% gewijzigd door paQ op 08-04-2026 16:02 ]

• paQ
  • Nu online
Tony71 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 15:19:
[...]

Maar je vraagstelling is haast als je AI prompt waarvan je latere post zo te zien de GPT/GROK/CO-pilot reactie is. (?)

• E-Transitie
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 21:52

E-Transitie

Pijnacker

Het is al vaker gezegd maar Balans krijgt 2 jaar de tijd om ons voor zich te winnen/behouden. Dat snappen ze heel goed, want zonder ons is er geen Balansenergie bedrijf. Mochten ze onverhoopt geen aFRR toestemming krijgen van Tennet dan blijven wij over 2 jaar achter met een mooi goedkoop systeem. En kan iedereen besluiten of ze blijven of weggaan. Niet meer en niet minder.

15600 Wp Canadian Solar aangesloten op Deye 12 kW omvormer. 48,2 kWh LFP batterij van Balans Energie.

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

E-Transitie schreef op woensdag 8 april 2026 @ 16:11:
Het is al vaker gezegd maar Balans krijgt 2 jaar de tijd om ons voor zich te winnen/behouden. Dat snappen ze heel goed, want zonder ons is er geen Balansenergie bedrijf. Mochten ze onverhoopt geen aFRR toestemming krijgen van Tennet dan blijven wij over 2 jaar achter met een mooi goedkoop systeem. En kan iedereen besluiten of ze blijven of weggaan. Niet meer en niet minder.
Waarbij het aFRR gedeelte (als het wel gaat lukken), sowieso zal wegvallen aangezien de schaal er niet meer is als je het zelf wil gaan regelen.
paQ schreef op woensdag 8 april 2026 @ 16:06:
[...]

Maar je vraagstelling is haast als je AI prompt waarvan je latere post zo te zien de GPT/GROK/CO-pilot reactie is. (?)
Ja, dat "vond" ik 'ook' al

• Wolly
  • Niet online
paQ schreef op woensdag 8 april 2026 @ 15:59:
Ik heb Don net even gesproken want dit begint een eigen leven te lijden.

We staan geen 70% van de opbrengsten van onze PV opwek af.
Als je wat exporteert, bijv overschot, nu, maar ook straks dan krijg je daar gewoon de marktprijs voor minus de opslag.

Ik hoop dat ik dit goed verwoord;
Op aFRR is het zo dat er met een gerichte actie wordt geladen, bijv tegen 2 cent. Die actie wordt geadministreerd. Als je later weer exporteert middels een gerichte actie tegen bijv 20 cent, dan wordt ook dat geadministreerd.
Tussen dat laden en ontladen moet een balans zijn. Over dat deel zit dus ook die 70/30 verdeling. Dat is immers het hele businessmodel van BE. Alles wat daar buiten valt -haast een administratieve saldering, en dus het overschot wat daarna overblijft- gaat gewoon tegen de marktprijs.

Don is erg druk, maar zet het op zijn to-0do lijstje om dit op een later moment nog te verduidelijken
Dankjewel @paQ .

Dan begrijp ik alleen niet wat er te compenseren valt over de afgelopen maanden zoals vanochtend toegezegd.

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

De update van Balans is nu ook via de mail binnengekomen. Volgens mij exact hetzelfde

• Tony71
paQ schreef op woensdag 8 april 2026 @ 16:06:
[...]

Tony bij de les blijven vertelde de juf me altijd...laat je niet afleiden;)

• ecn1985
Het gaat wat betreft opwek, export, huisverbruik en laden EV perfect. Zonder import past het prima. Duidelijk is wel dat er export nodig is op dagen met veel opwek anders kom ik niet weg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Grk6ulHre7bloomd5VYYsHNpko8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nVy8u5rZvlBtGt9k00zeauxP.png?f=fotoalbum_large

• paQ
  • Nu online
Tony71 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 16:52:
[...]

Tony bij de les blijven vertelde de juf me altijd...laat je niet afleiden;)
En zelf blijven nadenken en je niet laten leiden door AI taalmodel. (leren ze nu)

• paQ
  • Nu online
ecn1985 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 16:59:
Het gaat wat betreft opwek, export, huisverbruik en laden EV perfect. Zonder import past het prima. Duidelijk is wel dat er export nodig is op dagen met veel opwek anders kom ik niet weg.

[Afbeelding]
Beetje aan het stoeien met overschot in de auto parkeren. Afhankelijk van wat ik er anders voor had gekregen.
En mits de auto is aangesloten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QJHcJESPMh3Dv7C7k3RiMJowaQw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1aYOG7ZjViH0qB8rj0m7Lxjk.png?f=fotoalbum_large

• ecn1985
paQ schreef op woensdag 8 april 2026 @ 17:08:
[...]

Beetje aan het stoeien met overschot in de auto parkeren. Afhankelijk van wat ik er anders voor had gekregen.
En mits de auto is aangesloten.

[Afbeelding]
Er stond nog een vacature open bij Balans ;)

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:05
ecn1985 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 16:59:

[Afbeelding]
U vraagt, BE draait? Hier wordt nu net 15kWh het net op gepompt

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19:01

Ersus

Zuid-Limburg

Wat is dit voor iets moois en waarmee of waarin gemaakt Paq?

Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• ecn1985
Source90 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 17:12:
[...]

I
U vraagt, BE draait? Hier wordt nu net 15kWh het net op gepompt
Same here. Perfect, hebben morgen weer ruimte nodig voor de voorspelde opwek!

• paQ
  • Nu online
Ersus schreef op woensdag 8 april 2026 @ 17:15:
[...]

Wat is dit voor iets moois en waarmee of waarin gemaakt Paq?
dat is C.A.F.E. (in HA)
Nog wel best wel buggy kom ik achter :S

• bumble_bee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20:59
paQ schreef op woensdag 8 april 2026 @ 15:59:

Wat ik niet helemaal snap aan dit verhaal, maar dat zal misschien nog verduidelijkt worden..
  • Maakt dit het systeem niet rigide? Want je moet dus in een jaar (of maand? dag? week?) exact evenveel leveren aan de aFRR markt als je ervan afneemt. Dus dan moeten ze een of ander algoritme tikken om een restsaldo aan het einde van een periode zo goedkoop mogelijk weg te werken middels import of export, en hopen dat de markt meezit?
  • Bovendien gaat de uitleg voorbij aan het feit dat je niet (of minder..) je PV kan exporteren op het moment dat er een aFRR activatie is. Dus dan kunnen we alleen hopen dat de 'marktprijs' die je dan gekregen had voor je PV, minder was dan wat je verdient met 30% van de winst van een (gemiddelde over x periode) aFRR activatie?

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19:01

Ersus

Zuid-Limburg

paQ schreef op woensdag 8 april 2026 @ 17:16:
[...]

dat is C.A.F.E. (in HA)
Nog wel best wel buggy kom ik achter :S
Prachtig die mooie Dashboards en Hacs plug-in probeersels.

Met HA stoot ik toch altijd weer op ‘hangers’ wat betreft schakelingen voor Tuya en Shelly en Unifi Protect. Een herstart om de zoveel tijd altijd weer nodig.

Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• paQ
  • Nu online
bumble_bee schreef op woensdag 8 april 2026 @ 17:18:
[...]

Wat ik niet helemaal snap aan dit verhaal, maar dat zal misschien nog verduidelijkt worden..
  • Maakt dit het systeem niet rigide? Want je moet dus in een jaar (of maand? dag? week?) exact evenveel leveren aan de aFRR markt als je ervan afneemt. Dus dan moeten ze een of ander algoritme tikken om een restsaldo aan het einde van een periode zo goedkoop mogelijk weg te werken middels import of export, en hopen dat de markt meezit?
  • Bovendien gaat de uitleg voorbij aan het feit dat je niet (of minder..) je PV kan exporteren op het moment dat er een aFRR activatie is. Dus dan kunnen we alleen hopen dat de 'marktprijs' die je dan gekregen had voor je PV, minder was dan wat je verdient met 30% van de winst van een (gemiddelde over x periode) aFRR activatie?
De beantwoording daarvan laat ik aan @Balans Energie O+

Pagina: 1 ... 99 100 Laatste