Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Ook bij negatieve export tarieven valt prima te salderen. De BTW/EB saldeer je met geïmporteerde KwH’s. de negatieve epex prijs reken je gewoon af, net als eventueel verreken prijs (die positief of negatief kan uitvallen).paQ schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 15:52:
[...]
Daarom vraag ik me af, wat er gisteren met de geëxporteerde negatieve import tarieven gebeurt.
Daar valt weinig aan te salderen neem ik aan... (aan de na-verrekening)
Want dan zou je nog kunnen stellen dat er nog geen sprake was van overschot, dus die onbalanstarieven waaraan we verdienen ons ook niet toekomen.
Je moet eigenlijk in dit saldeerjaar de kale prijs en EB/BTW los van elkaar zien.
Precies, ik reken inderdaad met Salderen naar 0. Als je vorig jaar zonder batterij 20% meer terugleverde dan importeerde, zal dat nu naar 0 gaan. Zat je vorig jaar op salderen naar nul (import vrijwel gelijk aan export), dan zal je dit jaar minimaal 20% meer importeren dan exporteren.Yaay schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 15:21:
[...]
Als je over productie hebt, dan betaal je bij negatieve prijzen voor het exporteren. De bijkomende belastingen ontvang je niet bij export.
alleen als je binnen je salderingsruimte zit heeft het zin om bij negatieve prijzen te exporteren.
Waar ik vorig jaar ong 4MwH overschot had, loopt dat dit jaar wel flink terug door het stand-by gebruik/RTE.
als je in een situatie zit waar je jaaropwek en gebruik ong gelijk zijn dan is dat dit jaar nog wel iets om rekening mee te houden. Vanaf 2027 natuurlijk niet meer door vervallen salderen.
Voor hier bij mij is het vrij simpel, ik zat op import = export. Er is een batterij bijgekomen en de EV gaat meer gebruikt worden. Dit jaar wordt het dus meer import dan export. Daarom zal ikzelf dit jaar het salderen nog zo veel mogelijk proberen te benutten.
[ Voor 12% gewijzigd door Get!em op 07-04-2026 16:20 ]
Heb je (met in acht nemen van verliezen) nog steeds overschot op jaarbasis, dan wil ik pas exporteren bij een positieve prijs van 2 cent. Alles daaronder kost geld.zunrob schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 16:24:
Dus, boven welke prijs wil je wel exporteren? Kunnen we consensus bereiken? -15 cent?
heb je geen overschot op jaarbasis dan zou je alles tot -11 cent kunnen exporteren (~ 9cent EB / 4 cent BTW) daarbij komt nog 2 cent inkoop/verkoop vergoeding, maar die moet je dus van die 13 cent afhalen en niet optellen.
Ja, klopt, voor dat deel wat je kan salderen. Had ik er bij moeten zetten, ik dacht dat men dat wel begreepGet!em schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 16:03:
[...]
Ja en nee. Dit jaar kun/moet je nog rekening houden met salderen.
Salderen met een dynamisch energiecontract, een uitleg!
Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar
Wat dan weer jammer is, dat de PV productie niet rechtdoor oversteekt naar je huis. Nu kloppen de highlighted lijntjes niet met de totalen.
Scherp!Yaay schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 16:49:
[...]
Heb je (met in acht nemen van verliezen) nog steeds overschot op jaarbasis, dan wil ik pas exporteren bij een positieve prijs van 2 cent. Alles daaronder kost geld.
heb je geen overschot op jaarbasis dan zou je alles tot -11 cent kunnen exporteren (~ 9cent EB / 4 cent BTW) daarbij komt nog 2 cent inkoop/verkoop vergoeding, maar die moet je dus van die 13 cent afhalen en niet optellen.
Die dansen de hele tijd op en neer, moment opname.Get!em schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 17:45:
[...]
Wat dan weer jammer is, dat de PV productie niet rechtdoor oversteekt naar je huis. Nu kloppen de highlighted lijntjes niet met de totalen.
Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar
Blijft natuurlijk vreemd dat er niet even een algemeen bericht uitgaat, zeker omdat hij vorige keer al door het stof ging voor wat betreft de gebrekkige communicatie.blue eyes schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 18:22:
Van de week 3 vragen gesteld via de email, alle 3 de vragen snel beantwoord.
Verbuik is uit de electra meter met p1 direct geupload naar pvoutput.
De solar komt direct via de api van solaredge
Zouden beide goed moeten meten denk je dan.
/f/image/VvqzeOuv9vc1a4xlIPbMMe8s.png?f=fotoalbum_medium)
Als je naar opwek en verbruik kijkt looen die getallen gelijk op.
We hebben een backup opstelling, dus vanaf meter naar dyne en dan huis achter dyne.
Het lijk haast of alle stroom voor huis door de meter loopt en weer terug komt ? Soort van fase balancering ?
[ Voor 3% gewijzigd door jacovn op 07-04-2026 18:34 ]
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Nick & co begonnen de dag met een file wat mij wel goed uit kwam (veel te vroeg op
Als eerste werden de kabels van de schuur naar de meterkast gelegd, niet geheel van harte met mijn ondiepe kruipruimte maar het lukte uiteindelijk om alles onder de fundering door te krijgen.
Gelukkig had ik de kabellengtes goed ingeschat en kwamen we op de afgesproken lengtes (en kosten) uit.
Ik had enkele gipsplaten bevestigd en liet er 1 over zodat ze konden zien hoe het met de wand er achter zit.
De EMS in de schuur was toch de beste optie, mede vanwege korte kabels en als er iets is dan heb je alle apparatuur bij elkaar.
Aangezien je bijzonder weinig kunt doen met de EMS heb ik het maar zo laten doen.
Uiteraard werd hij op een POE switch aangesloten, ik vergeef het want het ding zit in een piepklein kastje.
In de groepenkast was vrij weinig te doen, daar werden de B25 aardlekautomaat en de Eastron geplaatst.
De mee bestelde 10mm2 ligt opgerold klaar.
Mijn hoofdschakelaar blijft in gebruik (schakelt alles uit incl. grid naar de Deye) en dat is zoals ik het verwacht.
Verder was er net genoeg pv kabel (2 strings in rood en zwart) en bij de Deye werd MC4 gemonteerd.
Ik heb even geholpen om de pv kabels in een koof naar de 1e etage te trekken, de ruimte is erg krap en ik weet hoe het zit met de reeds aanwezige kabels.
Een beetje verrassend was dat er een aarde kabel bij zat, niet om gevraagd maar die kan ik aansluiten.
De gaten door de BG vloer gingen goed, echter bleef de boor bij de 2e vast zitten nadat het gat door was.
Vervelend, want probeer die maar eens in een krappe kruipruimte los te krijgen
Helaas bleven de bovenste 2 knopjes van de onderste batterij vastzitten, het display blijft daardoor aan maar de batterij funtcioneert verder goed.
Dit is bij de fabrikant gemeld, ik hoor nog hoe dit opgelost gaat worden.
Bij die batterij kan ik de SOC enz. niet aflezen omdat het display in de start stsnd blijft staan.
Wel vreemd dat dit gebeurde want die batterij is eerst nog ingesteld met de knoppen.
Er is netjes gewerkt en voor elk ding was er een oplossing, ik vind de gevlochten batterij kabels wel chique
Ik kreeg een korte uitleg over de functie van elk component, maar niks op papier.
Morgen leg ik zelf nog een kabel naar de warmtepomp (voor het 3kW element) nu alles nog open ligt.
Tot nog toe heb ik die nooit gebruikt en dat was eigenlijk vanwege de toen nog 1-fase aanlsuiting.
:strip_exif()/f/image/yi3DKJRYf0mQ6fp3vPwQEZJP.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/YFtCiKOra70tKXL94loex4ic.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/hFeNjTzLAIS61VcA2PKzxXI3.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/glAOC5YDXUYFSh8XNOxWGM99.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/cZF6l3Szo0Edw9eGE4oLalz7.jpg?f=fotoalbum_medium)
[ Voor 12% gewijzigd door Speedy-Andre op 08-04-2026 08:47 ]
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren
| Resultaten | Gemiddelde 2025 Vast contract | Januari | Februari | Maart |
| Gerealiseerde kostprijs door Balans Energie (Balans Stroom - Balans Energie) / Huisverbruik [EUR/kWh] | n.v.t. | 0,195 | 0,156 | -0,019 |
| Bovenstaande inclusief Warmtefonds kostprijs [EUR/kWh] | 0,172 | 0,398 | 0,417 | 0,264 |
| Absoluut verlies [kWh] | n.v.t. | 221 | 212 | 163 |
| Efficientie (huisverbruik / totaal verbruik) [%] | n.v.t. | 85% | 82% | 86% |
[ Voor 7% gewijzigd door KoningSlakkie op 07-04-2026 19:34 ]
Ik heb vandaag de kosten vanuit de balans stroom portal aangepast in mijn eigen overzicht. De bedragen waren allemaal om onbekende rede in mijn voordeel aangepast? Heb jij dit ook gehad?KoningSlakkie schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 19:18:
Ik heb mijn berekeningen (al)weer aangepast, deze keer met de de data uit de load-meter als het echte thuisverbruik. De systeemverliezen zijn op deze manier ook inzichtelijk.
Resultaten Gemiddelde 2025 Vast contract Januari Februari Maart Gerealiseerde kostprijs door Balans Energie (Balans Stroom - Balans Energie) / Huisverbruik [EUR/kWh] n.v.t. 0,200 0,160 -0,019 Bovenstaande inclusief Warmtefonds kostprijs [EUR/kWh] 0,172 0,403 0,422 0,264 Absoluut verlies [kWh] n.v.t. 221 212 163 Efficientie (huisverbruik / totaal verbruik) [%] n.v.t. 85% 82% 86%
Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij
Ah goed dat je het zegt, ik zie nu inderdaad dat het getal voor januari wat lager is dan wat ik voorheen had genoteerd. Ik heb het aangepast, januari is een paar centjes goedkoper geworden per kWh.ecn1985 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 19:28:
[...]
Ik heb vandaag de kosten vanuit de balans stroom portal aangepast in mijn eigen overzicht. De bedragen waren allemaal om onbekende rede in mijn voordeel aangepast? Heb jij dit ook gehad?
[ Voor 3% gewijzigd door KoningSlakkie op 07-04-2026 19:56 ]
Verder gefeliciteerd. Je kan wel ambassadeur worden nu je zo tevreden bent
[ Voor 23% gewijzigd door Wolly op 07-04-2026 19:41 ]
Ik moet hier ook nog eens nader onderzoek naar doen, ik heb zelf Staubli MC4 connectoren aan mijn 6mm2 kabel gemonteerd. En die hebben ze hier volgens mij gewoon ingeplugd... Ik heb in. elk geval geen losse connectoren/handleiding/ct sensoren ofzo gekregen die na de installatie over waren... Las vorige week iets over de connectoren in het Deye forum maar onduidelijk of het nou echt kwaad kan. Al monteer je natuurlijk het liefst de bijgeleverde connectoren in de praktijk..Wolly schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 19:41:
@Speedy-Andre Het zijn geen MC4 connectoren, de Deye heeft H4 connectoren. Ze lijken er wel op overigens maar zijn toch wat anders.
Het was geen punt geweest als ie nog bruikbaar was geweest maar hij lijkt continu ingedrukt te zijn.zunrob schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 19:19:
Fijn dat je nu je installatie hebt. Grappig dat je dat zegt van het knopje, op mijn vierde batterij (die later geleverd is) zit het bovenste knopje ook niet goed. Die zit er wat scheef en beetje naar binnen gedrukt in lijkt het. Heb daar niks over gezegd tegen BE omdat ik ook niet weet wat ze er verder aan zouden moeten doen. Blijven toch Chinese batterijen he.Mss zijn ze vooral goed in het maken van de batterijen en iets minder in de knopjes.
Officieel heb ik nu geen manier om de SOC te zien behalve het totaal en de andere 2 batterijen.
Dit soort dingen moeten ze te horen krijgen zodat het verbeterd kan worden.
Da's dan mooi meegenomen, ik heb daar niet om gevraagd en levert Deye ze niet gewoon mee?Wolly schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 19:41:
@Speedy-Andre Het zijn geen MC4 connectoren, de Deye heeft H4 connectoren. Ze lijken er wel op overigens maar zijn toch wat anders.
Nu heb ik zeker genoeg MC4 om de pv schakelaars bij de SMA omvormers aan te sluiten.
Tevreden ben ik pas als ik een kloppende factuur heb gezien
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren
Waarschijnlijk gewoon wat zand van het kruipen in de kruipruimte. Kijk even of je met een hele dunne naald een rondje rond de knopjes kunt doen, zonder het zachtere plastic er achter kapot te maken.Speedy-Andre schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 20:02:
[...]
Het was geen punt geweest als ie nog bruikbaar was geweest maar hij lijkt continu ingedrukt te zijn.
Officieel heb ik nu geen manier om de SOC te zien behalve het totaal en de andere 2 batterijen.
Dit soort dingen moeten ze te horen krijgen zodat het verbeterd kan worden.
[...]
Da's dan mooi meegenomen, ik heb daar niet om gevraagd en levert Deye ze niet gewoon mee?
Nu heb ik zeker genoeg MC4 om de pv schakelaars bij de SMA omvormers aan te sluiten.
Tevreden ben ik pas als ik een kloppende factuur heb gezien
Ik zie trouwens dat de grote pijspakkers gisteren blijven staan (van 13-16) maar de prijsdippen van 16 tot 20 zijn allemaal regeltoestand 2 zo te zien. Ik heb zo te zien ca. 45kWh afgenomen tijdens de eerste negatieve prijsperiode dus dat zou normaal gesproken een nieuw dagrecord qua opbrengst moeten opleveren. Benieuwd morgen.
Ik ben toch malle pietje niet!
Precies, hier is voor BE toch ook enorm veel tijd te besparen, ipv individuele terugkerende vragen blijven beantwoorden kun je waarschijnlijk heel wat vragen voorkomen door periodiek te communiceren.Wolly schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 18:26:
[...]
Blijft natuurlijk vreemd dat er niet even een algemeen bericht uitgaat, zeker omdat hij vorige keer al door het stof ging voor wat betreft de gebrekkige communicatie.
Do the math....Get!em schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 20:48:
[...]
Waarschijnlijk gewoon wat zand van het kruipen in de kruipruimte. Kijk even of je met een hele dunne naald een rondje rond de knopjes kunt doen, zonder het zachtere plastic er achter kapot te maken.
:strip_exif()/f/image/31kzKRU8g6ZQpS0INIVRbiWE.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/cuHXl0dSuU8C5FNGJCfc6FOx.jpg?f=fotoalbum_medium)
Hij is druk bezig, eerst SOC van 80 naar 100% met de pv (op grid) en nu loopt ie keihard leeg
[ Voor 24% gewijzigd door Speedy-Andre op 07-04-2026 21:48 ]
Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme
Nee, niet echt. Hier al aan 44% en nog steeds bezig.
Hier tot 28% ontladen met activaties.Get!em schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 21:56:
[...]
Nee, niet echt. Hier al aan 44% en nog steeds bezig.
Iedereen is weken bezig om die dingen op 100% te krijgen en jij hebt het de eerste dag al voor elkaarSpeedy-Andre schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 21:41:
[...]
Do the math....
[Afbeelding][Afbeelding]
Hij is druk bezig, eerst SOC van 80 naar 100% met de pv (op grid) en nu loopt ie keihard leeg
85 kWh aan opwek. 34 kwh export, maar ook 36 kWh naar de auto en 30 kWh huisverbruik
[ Voor 51% gewijzigd door blue eyes op 07-04-2026 22:55 ]
Hier tot 98% SOC gekomen trouwens.
[ Voor 26% gewijzigd door Moby op 07-04-2026 22:37 ]
Haha het was wel een goede timing, de boel draaide met volle bak pv en de wp stond uit (was niet nodig).Wolly schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 22:30:
[...]
Iedereen is weken bezig om die dingen op 100% te krijgen en jij hebt het de eerste dag al voor elkaar
Ik zag dat hij de netbelasting rond 0 hield en alles de batterijen in stuurde.
Bij 41% is ie gestopt, eens zien hoe snel hij daalt nu hij het verbruik op 0 blijft houden
Ik denk dat je onterecht aannames doet.Moby schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 22:36:
Apart, hier is het precies gegaan zoals ik had verwacht met deze prijzen. Export tot 50% SOC en daarna geen exports meer. Er is dus ook een element tijd. Tot 22.00 ofzo?
Hier tot 98% SOC gekomen trouwens.
De invoedprijzen zijn gewoon niet zo je van het momenteel.
Na 21:15 is het alleen maar gaan dalen.
Vanaf 80% zal er misschien nog wel verkocht worden, maar daaronder nu niet.
edit:
Then again, dia van 22:15 was weer wat hoger... hmmm.
[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 07-04-2026 22:57 ]
Mooi dat je het nu eindelijk hebt, en dan ook met de nieuwe accu'sSpeedy-Andre schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 18:46:
Even snel hoe de installatie hier ging (want we zijn moe na al het gedoe
Nick & co begonnen de dag met een file wat mij wel goed uit kwam (veel te vroeg op).
Als eerste werden de kabels van de schuur naar de meterkast gelegd, niet geheel van harte met mijn ondiepe kruipruimte maar het lukte uiteindelijk om alles onder de fundering door te krijgen.
Gelukkig had ik de kabellengtes goed ingeschat en kwamen we op de afgesproken lengtes (en kosten) uit.
Ik had enkele gipsplaten bevestigd en liet er 1 over zodat ze konden zien hoe het met de wand er achter zit.
De EMS in de schuur was toch de beste optie, mede vanwege korte kabels en als er iets is dan heb je alle apparatuur bij elkaar.
Aangezien je bijzonder weinig kunt doen met de EMS heb ik het maar zo laten doen.
Uiteraard werd hij op een POE switch aangesloten, ik vergeef het want het ding zit in een piepklein kastje.
In de groepenkast was vrij weinig te doen, daar werden de B25 aardlekautomaat en de Eastron geplaatst.
De mee bestelde 10mm2 ligt opgerold klaar.
Mijn hoofdschakelaar blijft in gebruik (schakelt alles uit incl. grid naar de Deye) en dat is zoals ik het verwacht.
Verder was er net genoeg pv kabel (2 strings in rood en zwart) en bij de Deye werd MC4 gemonteerd.
Ik heb even geholpen om de pv kabels in een koof naar de 1e etage te trekken, de ruimte is erg krap en ik weet hoe het zit met de reeds aanwezige kabels.
Een beetje verrassend was dat er een aarde kabel bij zat, niet om gevraagd maar die kan ik aansluiten.
De gaten door de BG vloer gingen goed, echter bleef de boor bij de 2e vast zitten nadat het gat door was.
Vervelend, want probeer die maar eens in een krappe kruipruimte los te krijgen![]()
Helaas bleven de bovenste 2 knopjes van de onderste batterij vastzitten, het display blijft daardoor aan maar de batterij funtcioneert verder goed.
Dit is bij de fabrikant gemeld, ik hoor nog hoe dit opgelost gaat worden.
Bij die batterij kan ik de SOC enz. niet aflezen omdat het display in de start stsnd blijft staan.
Wel vreemd dat dit gebeurde want die batterij is eerst nog ingesteld met de knoppen.
Er is netjes gewerkt en voor elk ding was er een oplossing, ik vind de gevlochten batterij kabels wel chique
Ik kreeg een korte uitleg over de functie van elk component, maar niks op papier.
Morgen leg ik zelf nog een kabel naar de warmtepomp (voor het 3kW element) nu alles nog open ligt.
Tot nog toe heb ik die nooit gebruikt en dat was eigenlijk vanwege de toen nog 1-fase aanlsuiting.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
De 10mm2 ligt dus (opgerold) klaar in de meterkast (hier idem
Thx, ik heb er niet naar gevraagd en alleen gezegd dat het mogelijk later nog komt.dof schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 23:26:
[...]
Mooi dat je het nu eindelijk hebt, en dan ook met de nieuwe accu'sGefelciteerd!
De 10mm2 ligt dus (opgerold) klaar in de meterkast (hier idem). Heb je het nog gehad over off-grid aanleggen?
Er ligt hier een 63A 1-0-2 schakelaar en een ABB C50, zo ongeveer alles wat nodig is.
Wel nog even puzzelen waar ik ze plaats, voor de C50 heb ik een kastje.
[ Voor 53% gewijzigd door Moby op 08-04-2026 07:54 ]
:strip_exif()/f/image/u7SsKkG7ECscXLIBIhVGLR1g.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier 23 euro positief. Batterij bijna nooit vol. 32kwh Max per dag met pv
[ Voor 198% gewijzigd door 0xygen500 op 08-04-2026 07:43 ]
Kijk ook even wat de kosten bij BalansStroom zijn. Die moet je nog wel van het voordeel aftrekken om je werkelijke opbrengst te weten.0xygen500 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 07:42:
[Afbeelding]
Hier 23 euro positief. Batterij bijna nooit vol. 32kwh Max per dag met pv
deejeebv schreef op woensdag 8 april 2026 @ 07:45:
[...]
Kijk ook even wat de kosten bij BalansStroom zijn. Die moet je nog wel van het voordeel aftrekken om je werkelijke opbrengst te weten.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/lsvzkJoY5jBUTZRwF0Y1HDzS.jpg?f=user_large)
Deze? Dus dan moet ik er nog 2 euro bijtellen qua winst?
Hier nog geen resultaat zichtbaar.
Accu gisteren iets leger dan normaal , EV weer geladen. Nu op 25%, dat komt goed uit, er is weer meer onderweg dan de accu aan capaciteit heeft.
De truc hier is nu elke dag 40 kWh in de auto... dan kom ik prima mee uit. De vraag is alleen of ik vroeg genoeg thuis kom om te laden.
Tot nu toe altijd net boven de 90% thuis gekomen en direct de EV er aan
[ Voor 92% gewijzigd door blue eyes op 08-04-2026 07:58 ]
In jouw geval dus €1,972 er bij tellen en €1,138 er af trekken.0xygen500 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 07:48:
[...]
[Afbeelding]
Deze? Dus dan moet ik er nog 2 euro bijtellen qua winst?
Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij
Je moet even naar beneden scrollen. Daar staat de 5e al in, maar dan kan je al wel naar rechts klikken voor de 6e terwijl hij nog niet in de grafiek staat.ecn1985 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 08:13:
Ben benieuwd, resultaten in het dashboard zijn hier pas een dag later zichtbaar helaas. Stroomkosten kom ik 2.30 positief uit voor de 6e.
Na balansstroom verrekend?Wolly schreef op woensdag 8 april 2026 @ 08:01:
40 euro positief resultaat voor 6 april![]()
Een EV als extra accu werkt wel heel fijn in dit geval.
Ik was niet thuis, BE accu vol en PV was met 8000W terug aan het leveren.paQ schreef op woensdag 8 april 2026 @ 08:24:
ik begrijp er geen jota van
Heb zelf die dag 13,80 voordeel
[Afbeelding]
Waar zitten die enorme verschillen in?
Bedankt, staat er inderdaad al tussen. Had ik geen idee van.Moby schreef op woensdag 8 april 2026 @ 08:15:
[...]
Je moet even naar beneden scrollen. Daar staat de 5e al in, maar dan kan je al wel naar rechts klikken voor de 6e terwijl hij nog niet in de grafiek staat.
/f/image/owCxtOGKCXTMb7fC5w9dYa0a.png?f=fotoalbum_large)
48,59 + 2.27 = 50,86 voordeel
Het zit vooral in dit blok:
[ Voor 20% gewijzigd door ecn1985 op 08-04-2026 08:30 ]
Daikin 8kW FE⚡ 4,7kWp☀️ | 48kWh balans energie🔋
De een had zijn batterij al vol, de ander kon nog flink importeren. De een had nog een PV productie aanstaan, de ander niet.paQ schreef op woensdag 8 april 2026 @ 08:24:
ik begrijp er geen jota van
Heb zelf die dag 13,80 voordeel
[Afbeelding]
Waar zitten die enorme verschillen in?
Er waren 3 pieken, de derde piek resulteerde in regeltoestand 2. Bij geen pv en batterij vol, had je daar dan geen nadeel van. Wel pv of wel geladen, dan is dat nadeel op die piek.
Hier -€2,8 bij BS en €22,3 bij BE, dus €25 totaal verdiend.
7 april bij BS ook al €6,8 verdiend.
Om 14.00 uur was de accu al vol. Ik begon met een SOC van 50% die dag. Gister ging beter met een SOC van 21% om 10.00 uur, en was de accu pas om 16.30 uur vol. Vandaag ook weer 21%.The Legend schreef op woensdag 8 april 2026 @ 07:26:
Au das pijnlijk. Had je de accu helemaal vol? Hier 50 euro voordeel door maximaal te verbruiken tussen 11 en 16.
Ik kijk het voorlopig even aan. Misschien een accu erbij?
[ Voor 6% gewijzigd door E-Transitie op 08-04-2026 08:46 ]
15600 Wp Canadian Solar aangesloten op Deye 12 kW omvormer. 48,2 kWh LFP batterij van Balans Energie.
Vrij uitzonderlijke situatie, en ook wat BE denk ik bedoelt met: op aFRR is dit niet dus we steken hier geen tijd in,
:strip_exif()/f/image/QGbGEeSYLMFJr18QpYjO9gxR.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/EAQxhlojQnAaT42jhfj6CaQl.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier als saldo van beide items iets boven de 10 euro in totaal.
4 Euro positief van Balans Energie, en een kleine 7 euro aan de andere.
Je ziet het verschil heel erg duidelijk mbt bovenstaande plaatjes. Geen import op die tijdstippen.
:strip_exif()/f/image/IHoauExFzyNfvQ1KpRsQ5UBw.png?f=user_large)
[ Voor 53% gewijzigd door blue eyes op 08-04-2026 09:12 ]
Leveren? Het ging juist om binnenhengelen dat moment.blue eyes schreef op woensdag 8 april 2026 @ 09:06:
Ik vol verwachting kijken, al die hoge bedragen
Hier als saldo van beide items iets boven de 10 euro in totaal.
4 Euro positief van Balans Energie, en een kleine 7 euro aan de andere.
En dan is het jammer dat de ondergrens zo hoog wordt gehouden. Met mijn 80 kWh accu, en dan 30% heb ik nog steeds 20-24 kWh (theoretisch dan) te leveren, maar dat wordt dan niet gedaan.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
En dan zijn zover ik weet alle drempels overboord hoor.
Nou, ik vraag me af of op aFRR deze situatie kan ontstaan. Als hij er komt, dan is ie sowieso bekend, en dan zal Balans daar op dat moment op acteren lijkt me.The Legend schreef op woensdag 8 april 2026 @ 09:05:
Maar we hebben nu iets van drie van dit soort dagen gehad. Als dat een beetje doortrekt de rest van het jaar, kun je alleen op die dagen al een heel deel van je jaarlijkse kosten terugverdienen. Dat had ik niet verwacht. Ik heb de EV maximaal kunnen laden (van 15% naar 90%) en daardoor kon ik steeds 16kW van het net trekken geloof ik.
Evengoed uitkijken met terugleveren van overschot natuurlijk.
Nee eens, ik bedoel meer het ‘wat als aFRR toch niet komt’ scenario.paQ schreef op woensdag 8 april 2026 @ 09:09:
[...]
Nou, ik vraag me af of op aFRR deze situatie kan ontstaan. Als hij er komt, dan is ie sowieso bekend, en dan zal Balans daar op dat moment op acteren lijkt me.
Evengoed uitkijken met terugleveren van overschot natuurlijk.
Ik zal thuis even kijken of ik de status van de accu kan achterhalen, of wat ik toen deed, PV vermogen, etc.
Gisteren ging met een SOC van 92% er nog geimporteerd worden.
Kan het zijn dat mijn PV teveel leverde, onvoldoende bandbreedte om ook nog te importeren?
[ Voor 23% gewijzigd door The Legend op 08-04-2026 09:14 ]
De SOC was 7u nog 15%, kom maar op met die zon
Nou, dan moeten we heel goed gaan automatiserenThe Legend schreef op woensdag 8 april 2026 @ 09:11:
[...]
Nee eens, ik bedoel meer het ‘wat als aFRR toch niet komt’ scenario.
Dat is bij mij het 'geluk' geweest, kwamen terug van het paasweekend en tussen 12:00 - 17:00 heeft de EV maximaal staan te laden.The Legend schreef op woensdag 8 april 2026 @ 09:13:
Ja als je 12kW PV in je accu stopt en je hebt verder geen grote verbruikers aanstaan dan valt er weinig te importeren natuurlijk. Op deze dagen helpt een EV op 11kW laden wel een hoop. Als je dat niet hebt dan is het een kwestie van PV uitschakelen en de accu maximaal laten importeren zou ik zeggen.
wut?Speedy-Andre schreef op woensdag 8 april 2026 @ 09:14:
Waar heb je een batterij voor nodig, 6 april heeft 30kWh pv export €28 opgeleverd![]()
De SOC was 7u nog 15%, kom maar op met die zon
Reken daar maar niet op, met pasen zijn de stroomprijzen altijd binnen Europa laag ivm erg lage afname. Nu was er ook nog eens veel wind en veel zon. Het blijven denk ik wel excessen, maar met Pinksteren en Hemelvaart wellicht weer oppassen.The Legend schreef op woensdag 8 april 2026 @ 09:05:
Maar we hebben nu iets van drie van dit soort dagen gehad. Als dat een beetje doortrekt de rest van het jaar, kun je alleen op die dagen al een heel deel van je jaarlijkse kosten terugverdienen. Dat had ik niet verwacht. Ik heb de EV maximaal kunnen laden (van 15% naar 90%) en daardoor kon ik steeds 16kW van het net trekken geloof ik.
/f/image/WawGS7bZQ0NIYdi3FcIS5f2j.png?f=fotoalbum_large)
Zelf zat ik het hele weekend grotendeels vol, dus weinig voordeel, maar ook weinig nadeel dankzij het automatisch afregelen via Home Assistant. Zit er wel aan te denken om mijn automations uit te breiden, zodat ik ook echt een soort van hard stop kan inbouwen voor dit soort dagen, zodat er altijd wat ruimte in de accu is. En een automation, die de zonneproductie stopt bij een dergelijke negatieve prijs voor afname, want anders doet het systeem nog steeds niks.
Verder snap ik niet dat mensen met dit systeem niks doen als hun accu vol is, je zit tegen negatieve onbalansprijzen terug te leveren, het is toch echt beter om dat te voorkomen. Meeste systemen ook niet direct op de Deye ondersteunen dit.
2024
opbrengst ZP 574
P1 out 453
P1 in 260
P1 total -193
huisverbruik 381 kwh
2025
opbrengst ZP 880
P1 out 733
P1 in 226
P1 total -507
huisverbruik 373
2026 (balans energie)
opbrengst ZP 781
P1 out 482
P1 in 278
P1 total -204
huisverbruik 577
Dus rond de 50% extra verbruik tov voorgaande jaren. Geen veranderingen tov. de voorgaande jaren zo ver ik weet (geen warmtepomp oid).
Jaren ervoor vergelijkbaar gebruik, behalve 2021 wat hoger: 420 kwh .
Hoe is jullie maandgebruik verandert?
[ Voor 26% gewijzigd door Tsuranim op 08-04-2026 14:48 ]
yepTsuranim schreef op woensdag 8 april 2026 @ 09:19:
Ik heb eens zitten kijken naar het verbruik van maart dit jaar v.s. de 2 afgelopen jaren.
2024
opbrengst ZP 574
P1 out 453
P1 in 260
P1 total -193
huisverbruik 381 kwh
2025
opbrengst ZP 880
P1 out 733
P1 in 226
P1 total -507
huisverbruik 373
2026 (balans energie)
opbrengst ZP 781
P1 out 482
P1 in 278
P1 total -204
huisverbruik 577
Dus rond de 50% extra verbruik tov voorgaande jaren. Geen veranderingen tov. de voorgaande jaren zo ver ik weet (geen warmtepomp oid).
Met name export (of ontladen if you will) kost veel verbruik:
/f/image/jEL4iyvcrGue8pQO23w9qba4.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb 2 Enphase systemen, dus niet direct op de Deye. Dan kan je hardwarematig dingen doen, dat weet ik.jeeedeee schreef op woensdag 8 april 2026 @ 09:19:
[...]
Verder snap ik niet dat mensen met dit systeem niks doen als hun accu vol is, je zit tegen negatieve onbalansprijzen terug te leveren, het is toch echt beter om dat te voorkomen. Meeste systemen ook niet direct op de Deye ondersteunen dit.
En wat je ook kan doen is niks, geen acties op hopelijk uitzonderingen. Verlies nemen en weer doorgaan. Ik heb die dag voor hetzelfde bedrag aan kaas gekocht.
Dat is ook weer waar, maar je had wel een hele lekkere fles wijn voor die ruime 20 euro erbij kunnen kopenMoby schreef op woensdag 8 april 2026 @ 09:29:
[...]
Ik heb 2 Enphase systemen, dus niet direct op de Deye. Dan kan je hardwarematig dingen doen, dat weet ik.
En wat je ook kan doen is niks, geen acties op hopelijk uitzonderingen. Verlies nemen en weer doorgaan. Ik heb die dag voor hetzelfde bedrag aan kaas gekocht.
Dit is ook mijn conclusie idd. Ik zie in april al pieken van boven de 15000 watt.The Legend schreef op woensdag 8 april 2026 @ 09:13:
Ja als je 12kW PV in je accu stopt en je hebt verder geen grote verbruikers aanstaan dan valt er weinig te importeren natuurlijk. Op deze dagen helpt een EV op 11kW laden wel een hoop. Als je dat niet hebt dan is het een kwestie van PV uitschakelen en de accu maximaal laten importeren zou ik zeggen.
Ik was met de auto weg die dag..... En de PV uitzetten kan ik helaas (nog) niet. Wordt aan gewerkt (meterkast verbouwen voor ruimte benodigd voor Enphase spoelen) en Grid Guard-beveiliging door installateur uitzetten (issue, beide installateurs failliet).
Fijn, een logische verklaring gevonden, logisch en top voor jullie!!!
[ Voor 16% gewijzigd door blue eyes op 08-04-2026 09:48 ]
Pun intended? Dit is toch een negatief resultaat. Je loopt te exporteren tegen negatieve prijzen.Speedy-Andre schreef op woensdag 8 april 2026 @ 09:37:
[...]
[Afbeelding]
Goed het is een beta functie, maar toch
Nee, geen 1 april hierThe Legend schreef op woensdag 8 april 2026 @ 09:46:
[...]
Pun intended? Dit is toch een negatief resultaat. Je loopt te exporteren tegen negatieve prijzen.
[ Voor 12% gewijzigd door Speedy-Andre op 08-04-2026 09:59 ]
Alles in rood is bijbetalen.Speedy-Andre schreef op woensdag 8 april 2026 @ 09:37:
[...]
[Afbeelding]
Ja, een negatief resultaat in het Balans Energie dashboard betekent dat je dat moet betalen aan Balans Stroom.
In balans stroom zijn negatieve bedragen juist geld ontvangen en positieve bedragen betalen.
Zelfs met alles direct op de Deye heeft hij in deze tijdsblokken mijn volledige PV productie gewoon aan het net geleverd. Ik heb de batterij pas 1 week maar schrok hier wel van. Ik heb deze vraag ook voorgelegd aan Don incl. de optie voor een extra batterij module.Moby schreef op woensdag 8 april 2026 @ 09:29:
[...]
Ik heb 2 Enphase systemen, dus niet direct op de Deye. Dan kan je hardwarematig dingen doen, dat weet ik.
Weheat sparrow P60❄️🔥| LMNT Pura 200L 💧| Tesla model 3 🚗 | 13,7kWp☀️ | 48kWh balans batterij🔋
Dat kan je instellen inderdaad, even terugzoeken.Tasteless schreef op woensdag 8 april 2026 @ 09:50:
[...]
Zelfs met alles direct op de Deye heeft hij in deze tijdsblokken mijn volledige PV productie gewoon aan het net geleverd. Ik heb de batterij pas 1 week maar schrok hier wel van. Ik heb deze vraag ook voorgelegd aan Don incl. de optie voor een extra batterij module.
Mijn vermoeden: aFRR is van te voren gecontracteerd, dus de bedragen zullen in dit soort uitzonderlijke situaties lager zijn terwijl je batterij wel vol geladen word of leeg exporteert.paQ schreef op woensdag 8 april 2026 @ 08:58:
Vrij uitzonderlijke situatie, en ook wat BE denk ik bedoelt met: op aFRR is dit niet dus we steken hier geen tijd in,
Daarentegen levert het wel een veel regelmatiger voordeel op dat in som hoger is dan de kruimels en risico van onbalans op de rest van de dagen.
Get!em schreef op woensdag 8 april 2026 @ 09:49:
Uitleg: in balans energie dashboard worden positief genoteerde bedragen aan je uitgekeerd (voordeel) en negatieve zijn bijbetalen.
In balans stroom zijn negatieve bedragen juist geld ontvangen en positieve bedragen betalen.
:strip_exif()/f/image/i3Fp3WqNYU4j9bnZ6VtXH3S3.jpg?f=fotoalbum_medium)
Het mag wel wat duidelijker, of consequenter wat de weergave betreft op de verschillende pagina's.
Instellen dat hij bij een prijs van zeg -0.15 cent PV productie stopt?Moby schreef op woensdag 8 april 2026 @ 09:52:
[...]
Dat kan je instellen inderdaad, even terugzoeken.
Wat wel in te stellen is het limiteren van het vermogen van de PV installatie en in de Work mode solar verkopen uit te schakelen (maar dit is tijdelijk)
De suggestie: optie export surplus uitzetten heb ik nog steeds niet gevonden dus als iemand deze functie wel weet te vinden ben ik u dankbaar.
Weheat sparrow P60❄️🔥| LMNT Pura 200L 💧| Tesla model 3 🚗 | 13,7kWp☀️ | 48kWh balans batterij🔋
Andere, maar daar doel je wellicht niet op, maar je hebt 2 sites die je moet raadplegen en beide getallen (financieel) bij elkaar nemen, dat zijn 2 aparte entiteiten.
Ah zo. Je zat op BESpeedy-Andre schreef op woensdag 8 april 2026 @ 09:37:
[...]
[Afbeelding]
Niet om
Je bubble te bursten, maar het werkt de andere kant op
Hoeveel smileys zijn er nog nodig...blue eyes schreef op woensdag 8 april 2026 @ 10:01:
Het is bekend Andre dat de "achterkant" nog niet 100% is, lees maar terug.
Andere, maar daar doel je wellicht niet op, maar je hebt 2 sites die je moet raadplegen en beide getallen (financieel) bij elkaar nemen, dat zijn 2 aparte entiteiten.
Toch wel uitonderlijk zonder een batterij en het is de enige dag die ik kan zien.
Er staat letterlijk bij dat het van een EMS komt die er toen nog niet was
Mee eens, die pop-up is fout en omgekeerd van verderop in de faq.Speedy-Andre schreef op woensdag 8 april 2026 @ 09:58:
[...]
[Afbeelding]
Het mag wel wat duidelijker, of consequenter wat de weergave betreft op de verschillende pagina's.
Accu heeft er niets mee te maken?
Ik mis iets. Maar bedankt voor de smilies
[ Voor 14% gewijzigd door Moby op 08-04-2026 10:14 ]
Heb je home assistant? Hier nog een keer de link naar mijn oude post rondom het uitschakelen obv prijzen. Je kan het ook simpel houden, door export surplus altijd op uit te zetten. jeeedeee in "Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie"Tasteless schreef op woensdag 8 april 2026 @ 10:00:
[...]
Instellen dat hij bij een prijs van zeg -0.15 cent PV productie stopt?
Wat wel in te stellen is het limiteren van het vermogen van de PV installatie en in de Work mode solar verkopen uit te schakelen (maar dit is tijdelijk)
De suggestie: optie export surplus uitzetten heb ik nog steeds niet gevonden dus als iemand deze functie wel weet te vinden ben ik u dankbaar.
Voor de duidelijkheid, bij het BS portaal zie ik dat op 6 april 30kWh (gemiddeld) €0,096/kWh opleverde en dat 5kWh verbruik ook dat tarief had, dat is iets realistischer
Het is best lastig om iets grappigs over te brengen op Tweakers
Er zijn wel meer (en goedkopere) zaken die je op dit soort momenten kan gebruiken hoor.The Legend schreef op woensdag 8 april 2026 @ 09:13:
Wolly schreef op maandag 6 april 2026 @ 14:30:
Nu bijna 4 euro/kWh.
Denk dat ik toch maar die kacheltjes van zolder standby ga zetten voor dit soort momenten
Algemene update Balans Energie
Als eerst een aantal statistieken:- 280 installaties staan er nu door het land heen.
- 3.5MW aan vermogen en 15MWh aan opslag
- Nu 100 installaties per maand dit wordt op korte termijn verdubbelt
BSP-registratie TenneT
We zitten momenteel aan het einde van het BSP-registratieproces bij TenneT.Het IT gedeelte van de BSP registratie is inmiddels volledig afgerond, we zijn nog bezig met de asset kwalificatie. Wat belangrijk is om te begrijpen, is dat onze propositie afwijkt van alles wat zij tot nu toe kennen.
TenneT werkt op dit moment nog niet met partijen die gebruik maken van klein huishoudelijke aansluitingen zoals wij dat doen. Wij zijn hierin de eerste partij. Dit betekent dat zij intern hun systemen, processen en beleid moeten aanpassen om dit mogelijk te maken.
Er wordt een aparte categorie binnen hun systemen aangemaakt voor ons. We zijn dit traject dus samen met TenneT aan het pionieren en aan het opzetten.
Tijdlijn tot nu toe
- 15-12-2025 hebben wij de test en bijbehorend testrapport ingediend
- 11-02-2026 eerste inhoudelijke feedback ontvangen
- 13-02-2026 feedback verwerkt en opnieuw aangeleverd
- 24-02-2026 IT gedeelte van BSP registratie succesvol afgerond
- 25-03-2026 reactie van TenneT met verzoek om een test opnieuw uit te voeren
TenneT heeft aangegeven dat zij in deze periode meerdere interne stakeholders hebben laten aanhaken om onze propositie goed te beoordelen en te bepalen hoe dit binnen hun organisatie verwerkt moet worden, wat bij een normale aanvraag niet gebeurt.
Huidige status
Vorige week vrijdag hebben wij een uitgebreide meeting gehad met TenneT. In deze sessie hebben wij:- ons volledige systeem laten zien
- alle openstaande vragen en onzekerheden weggenomen
- toegelicht hoe het systeem werkt en wat het kan
Inhoudelijk is het daarmee duidelijk dat alles goed zit. Dat we toch opnieuw moeten testen heeft te maken met het formele en bureaucratische proces aan hun kant.
Vervolg
De nieuwe asset test staat gepland op 13-04-2026.Na deze test verwacht TenneT binnen 4 tot 6 weken een definitieve beslissing te nemen.
Kort samengevat: technisch zijn we er, maar we lopen tegen het feit aan dat we iets doen wat nog niet eerder op deze manier is gedaan binnen TenneT. Daardoor kost het meer tijd dan vooraf verwacht.
Wat nu?
Wij vinden het uiteraard vervelend dat dit traject langer duurt dan wij zelf hadden verwacht.Om dit te compenseren hebben wij besloten dat 100% van alle inkomsten en voordelen die in deze periode worden behaald volledig naar onze klanten gaan. Dit betekent dat alle momenten waarop wij tegen hoge prijzen hebben kunnen ontladen en voor lage prijzen hebben kunnen opladen, volledig voor onze klanten zijn. Zoals ook al te zien was in ons dashboard.
Dit blijven we doen totdat we starten met actieve en structurele handel.
Actieve handel
Het oorspronkelijke plan was om te wachten met fulltime handel tot we officieel BSP waren en aFRR konden leveren. Het idee daarachter was simpel: geen tijd verspillen aan tussenfases. Door de vertraging bij TenneT gaan we daar niet meer op wachten.Het team is inmiddels uitgebreid en we hebben nu de capaciteit om dit parallel op te zetten. We gaan daarom binnen afzienbare tijd starten met volledige onbalanshandel, epex day ahead en intra day
Zodra de BSP-registratie rond is, breiden we dit direct uit met aFRR en andere flexibiliteitsdiensten.
Onze verwachtingen voor opbrengsten voor onze klanten zijn nog steeds hetzelfde als tijdens de start.
Team uitgebreid
Het team is de afgelopen periode uitgebreid met posities binnen support, sales, operations en techniek. Daarnaast hebben we nu een nieuw kantoor in Ochten, in de buurt van Tiel. Op drukke dagen zitten we daar met ongeveer 8 man.Wat betekent dit concreet voor klanten:
- Snellere reacties op e-mails
- Beter bereikbaar telefonisch
- Snellere doorlooptijd van aanvraag tot installatie
- Meer en snellere doorontwikkeling van het ons systeem
Openstaande vacature
We hebben ook nog een openstaande vacature:Fullstack Developer (Energy Tech) – Bouw mee aan de toekomst van energie
https://www.nationalevaca...n-de-toekomst-van-energie
/f/image/4fAf1Irpubh1Ujy8gsrz7CcY.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ssIO1RHMm6uhYnO1mYpXkTKk.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/Yb9WOYsWOojtahiVxd4gzlP9.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/dINcZFHckLem4TFEAxzzucGB.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/A2brknJaXBiXTao8GJ1Y5Met.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/UBMygJNjne1WgrBoK6yw9BAH.gif?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XhNnUpYuX3JtAuJe5s1Eb67U.jpg?f=fotoalbum_medium)