Hier ging ie ook kort bijladen vanavond. Tussen de exports in. Was kort een moment met negatiever prijzen.Gijs007 schreef op maandag 6 april 2026 @ 20:05:
[...]
Ik vraag het inderdaad voor de zekerheid even na, en laat het antwoord hier weten.
Display van de Deye ziet er normaal uit:
[Afbeelding]
Vraag mij trouwens wel af of we ondertussen niet al deelnemen aan aFRR of i.i.g. dat de boel daar al helemaal op is ingesteld. Ik zie namelijk geen duidelijke relatie tussen de onbalans prijzen, batterij % en de laad/ontlaad momenten.
Onderbouwing:
Zojuist viel het mij op dat de batterij voor 80% vol zit, en hij toch kort ging bijladen. aFRR Power Out was toen positief, even later kwam er aFRR Power In bij en stopte het laden direct.
Dit was terwijl de onbalans inkoop prijs op -0,03 stond per kWh. n.b. Een paar dagen geleden werd er niet geladen, toen de batterij rond de 50% zat en de onbalans inkoop prijs op -0,50 per kWh stond.
Dat is geen methode, we (ik hielp @dof) hebben in kaart gebracht hoe het is gedaan aan de hand van enkele foto's van open kastjes.Wolly schreef op maandag 6 april 2026 @ 20:19:
[...]
Goed om te zien dat de "@dof methode" van bedraden is toegepast
Blijkbaar vindt niemand dat verder interessant want er wordt niet op commentaar ingegaan.
Prima, het is zijn groepenkast en spullenboel die er aan hangt.
BE mag idd wel beter communiceren over de werking van de 'ATS' die dat niet is en hoe het dan wel werkt.
De aanleiding voor het in kaart brengen van de off-grid optie was overigens de hoge prijs.
Ik zie niet hoe dat valt te rijmen met het benodigde materiaal en de werkuren (tenzij het achteraf gebeurt).
De laatste melding is dat ie naar stand 1 ging nadat hij hem op automatisch zette, de Deye levert dan niet aan de groepenkast maar zit zelf wel aan het net want dat wordt niet met de 'ATS' geschakeld.paQ schreef op maandag 6 april 2026 @ 20:25:
[...]
cannot compute
LED I rood
LED II groen
schakelaar op I
En de Deye is niet off grid
edit:
De LED's geven alleen status aan, niet modus. Ergo: LED aan is "er is daar spanning"
De indicator naast de schakelaar beweegt mee.
Maar dan blijft staan: Als je nu op I zit dan kan je Deye niet met GRID verbonden zijn. Er is echt wat geks.
Heeft Beter Stroom geïnstalleerd bij jou, of iemand anders?
I heeft in AUTO namelijk voorkeur. Ergo: Als I prik heeft, zal hij altijd op I gaan.
II is namelijk de alternatieve bron voor als I wegvalt. Zodra I dan weer opkomt springt ie naar I. ( in ergens tussen de 30 en 500ms)
Een activatie werkt dan gewoon, hij is immers aangesloten alsof er geen of-grid is geleverd.
Ik zou het zo niet aandurven, mij te tricky wat timing betreft en wel of geen nul op het juiste moment omdat er in feite 2 ATS-en in serie aan het werk gaan bij net uitval.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren
Volgens mij heb jij het over iets anders, ik heb het over dit:Speedy-Andre schreef op maandag 6 april 2026 @ 21:51:
[...]
Dat is geen methode, we (ik hielp @dof) hebben in kaart gebracht hoe het is gedaan aan de hand van enkele foto's van open kastjes.
Blijkbaar vindt niemand dat verder interessant want er wordt niet op commentaar ingegaan.
:strip_exif()/f/image/fMchiKvmLRF3V4OoTc4TWJb7.jpg?f=fotoalbum_large)
En hoe BE het nu oplevert:
[ Voor 14% gewijzigd door Wolly op 06-04-2026 21:54 ]
Dat is ook geen @dof methode maar hoe het toevallig bij hem is uitgevoerd.Wolly schreef op maandag 6 april 2026 @ 21:53:
[...]
Volgens mij heb jij het over iets anders, ik heb het over dit:
[Afbeelding]
En hoe BE het nu oplevert:
[Afbeelding]
Nou ja toevallig, er is afgestapt van de Deye op de bovenste batterij aansluiten.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren
Probeer even te lezen waar ik naar heb gelinkt.Speedy-Andre schreef op maandag 6 april 2026 @ 21:59:
[...]
Dat is ook geen @dof methode maar hoe het toevallig bij hem is uitgevoerd.
Nou ja toevallig, er is afgestapt van de Deye op de bovenste batterij aansluiten.
Hij heeft dit zelf uitgedacht, juist omdat BE het bij velen op zijn Janboerenfluitjes heeft uitgevoerd.
Dof methode van aansluiten ging in de reactie die je quote om de achterkant van de batterij met middelste als aansluitpunt.Speedy-Andre schreef op maandag 6 april 2026 @ 21:51:
[...]
Dat is geen methode, we (ik hielp @dof) hebben in kaart gebracht hoe het is gedaan aan de hand van enkele foto's van open kastjes.
BE mag idd wel beter communiceren over de werking van de 'ATS' die dat niet is en hoe het dan wel werkt.
De aanleiding voor het in kaart brengen van de off-grid optie was overigens de hoge prijs.
Ik zie niet hoe dat valt te rijmen met het benodigde materiaal en de werkuren (tenzij het achteraf gebeurt).
[...]
De laatste melding is dat ie naar stand 1 ging nadat hij hem op automatisch zette, de Deye levert dan niet aan de groepenkast maar zit zelf wel aan het net want dat wordt niet met de 'ATS' geschakeld.
Een activatie werkt dan gewoon, hij is immers aangesloten alsof er geen of-grid is geleverd.
Ik zou het zo niet aandurven, mij te tricky wat timing betreft en wel of geen nul op het juiste moment omdat er in feite 2 ATS-en in serie aan het werk gaan bij net uitval.
I stand corrected, zijn schets was afgeleid van een grotere stapel batterijen en dat werkt blijkbaar goed
Hier heb ik me in dit topic al meer over verbaasd. Bijna iedereen hier heeft zonnepanelen, dan zit toch ook iedereen in de KOR?ibak schreef op zondag 5 april 2026 @ 22:51:
[...]
6: jazeker, terugvragen loont.
Check eerst of je niet nog in de kor zit en doe het vooral zelf ipv met een externe partij.
Of je moet per kwartaal BTW afdragen.
It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...
Je kan ook de batterij en energy contract op naam van je partner zetten, je kan dan 2 maal KOR aanvraag doen (als jij al de KOR op de panelen hebt).
[ Voor 30% gewijzigd door blue eyes op 06-04-2026 22:24 ]
Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar
Daar ben ik dan weer verbaasd over, ik had mijn pv in 2012 al toen er nog een beetje subsidie was.Puppetmaster schreef op maandag 6 april 2026 @ 22:16:
[...]
Hier heb ik me in dit topic al meer over verbaasd. Bijna iedereen hier heeft zonnepanelen, dan zit toch ook iedereen in de KOR?
Bij de laatste uitbreiding kon ik alles zonder btw aanschaffen (en zelf leggen).
Volgens mij kunnen 2 partners (in de KOR) een samenwerking aangaan en daarmee nogmaals de KOR in gaan (ergens gelezen maar misschien met een andere context).
Nee, de PV btw vrij regeling is paar jaar geleden aangepast. Je kreeg een btw vrije factuur van installateur. Je hoefde dit hele circus met belastingdienst dus niet te doen.Puppetmaster schreef op maandag 6 april 2026 @ 22:16:
[...]
Hier heb ik me in dit topic al meer over verbaasd. Bijna iedereen hier heeft zonnepanelen, dan zit toch ook iedereen in de KOR?
als Balans Batterij vanuit Duitsland zou leveren factureren, ook nietGet!em schreef op maandag 6 april 2026 @ 22:37:
[...]
Nee, de PV btw vrij regeling is paar jaar geleden aangepast. Je kreeg een btw vrije factuur van installateur. Je hoefde dit hele circus met belastingdienst dus niet te doen.
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Naja, naar een Nederlandse klant zou dat illegaal zijn. Je moet factuur dan wel op Duits adres hebben staan. Tenzij je afhaalt.paQ schreef op maandag 6 april 2026 @ 22:38:
[...]
als Balans Batterij vanuit Duitsland zou leveren factureren, ook niet
Nog even over battery SOC. De mijne wil niet voller dan 95%. Charging stopt dan nagenoeg. Zodra 95% wordt aangetikt gaat sensor in solarman : battery fault : probleem detected. Vanmiddag vanaf 15:40 tot 18:40
Batterij voltage gaat niet hoger dan 55,5V
Is dat bij jullie vergelijkbaar? Ik lees hier namelijk ook mensen met 100% SoC.
Dacht dat hij hier ook niet naar 100 zou gaan, tot er om half zes en eindsprint werd ingezet 
:strip_exif()/f/image/eTMJH4HZ4hZSRpWRGGo6YcPJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Inmiddels weer 35% verkocht.
:strip_exif()/f/image/eTMJH4HZ4hZSRpWRGGo6YcPJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Inmiddels weer 35% verkocht.
[ Voor 3% gewijzigd door Source90 op 06-04-2026 22:58 ]
het kan echt heeeeel lang duren:Get!em schreef op maandag 6 april 2026 @ 22:50:
Nog even over battery SOC. De mijne wil niet voller dan 95%. Charging stopt dan nagenoeg. Zodra 95% wordt aangetikt gaat sensor in solarman : battery fault : probleem detected. Vanmiddag vanaf 15:40 tot 18:40
paQ in "Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie"
vanmiddag na 3.5 uur accu 3 op 99%, werd hij toch 100.
Heb hem daarstraks weer terug naar manueel gezet en op stand II (omvormer), op basis van jullie feedback. Dit nadat ik eerst de hoofdschakelaar had uitgeschakeld.Speedy-Andre schreef op maandag 6 april 2026 @ 21:51:
[...]
[...]
De laatste melding is dat ie naar stand 1 ging nadat hij hem op automatisch zette, de Deye levert dan niet aan de groepenkast maar zit zelf wel aan het net want dat wordt niet met de 'ATS' geschakeld.
Dacht trouwens dat ik dat hier al had gepost, maar kennelijk is dat even misgegaan.
Binnen 30ms volgens de specs; https://solarpec-uploads....V_1772831428_ff66e9af.pdfpaQ schreef op maandag 6 april 2026 @ 20:25:
[...]
cannot compute
LED I rood
LED II groen
schakelaar op I
En de Deye is niet off grid
edit:
De LED's geven alleen status aan, niet modus. Ergo: LED aan is "er is daar spanning"
De indicator naast de schakelaar beweegt mee.
Maar dan blijft staan: Als je nu op I zit dan kan je Deye niet met GRID verbonden zijn. Er is echt wat geks.
Heeft Beter Stroom geïnstalleerd bij jou, of iemand anders?
I heeft in AUTO namelijk voorkeur. Ergo: Als I prik heeft, zal hij altijd op I gaan.
II is namelijk de alternatieve bron voor als I wegvalt. Zodra I dan weer opkomt springt ie naar I. ( in ergens tussen de 30 en 500ms)
Als ik jullie redenering volg dan is het een vreemde ontwerp keuze, ik zou denken dat er bewust voor een snel schakelende ATS is gekozen. Maar kennelijk zit er dus in de Deye omvormer ook een ATS...
We wachten het antwoord vanuit Balans Energie even af.
Waar het mij overigens in eerste instantie om ging is dat B-man een andere setup heeft:
Bman in "Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie"
Daar zie ik duidelijk schakelaars om de spanning vanaf de omvormer, net en naar de woning los te regelen. Bij mij is dat niet zichtbaar aanwezig.
[ Voor 7% gewijzigd door Gijs007 op 06-04-2026 23:16 ]
AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair H150i Elite LCD | X670E-AORUS XTREME | G.Skill Trident Z F5-7800J3646H16GX2-TZ5RK | Inno3D GeForce RTX 4090 iCHILL X3 | Corsair HX1000i shift | Crucial T700 4TB | Intel Optane P5800X 1.6TB | MP600 NH 8TB | Corsair iCUE 5000T
uhuGijs007 schreef op maandag 6 april 2026 @ 23:09:
[...]
Binnen 30ms volgens de specs; https://solarpec-uploads....V_1772831428_ff66e9af.pdf
Als ik jullie redenering volg dan is het een vreemde ontwerp keuze, ik zou denken dat er bewust voor een snel schakelende ATS is gekozen.
Maar we wachten het antwoord vanuit Balans Energie even af.
Ik weet haast zeker dat computers uitschakelen.
edit:
Hier zie jee de meting van een dergelijke ATS. (allemaal beetje same same)
sowieso wel informatief filmpje over de werkingAls je naar andere zoekt kom je ook 210ms tegen, of 104, of 51... beetje net hoe het uitpakt.
[ Voor 21% gewijzigd door paQ op 06-04-2026 23:27 ]
Ik heb nog geen Home Assistent maar heb het uiteindelijk opgelost in de Deye Cloud app zelf.Bman schreef op maandag 6 april 2026 @ 16:43:
[...]
Ik krijg Solarman niet aan de praat in Home Assistant. Het lukt wel op de iPhone app Solarman Smart, maar die voegt niks toe. Welke % waarde zie jij bij Signal Quality als je inlogt op IP van de dongle die onderin je Deye zit? Bij mij staat ie op 0%[Afbeelding]
Weheat sparrow P60❄️🔥| LMNT Pura 200L 💧| Tesla model 3 🚗 | 13,7kWp☀️ | 48kWh balans batterij🔋
Onderbreking hoor je idd, al is die op het filmpje wel een iets ander model. Wat je ook gebruikt als ATS, er zal altijd een kleine vertraging in zitten. De vraag is, schakelt het ding voldoende snel.paQ schreef op maandag 6 april 2026 @ 23:16:
[...]
uhu
[YouTube: YCQR-63 Automatic Transfer Switch]
Luister zelf met terugschakelen. Er is duidelijk een onderbreking te horen.
Ik weet haast zeker dat computers uitschakelen.
ATX specificaties schrijven 17ms en sinds 3.1 12ms voor als minimale hold-up time; Wikipedia: ATX
In de praktijk is dat, zeker met hoge kwaliteit voedingen ergens tussen de 20 en 50 ms.
Dit is een iets ouder type/model, van dezelfde fabrikant;
https://www.yroele.com/du...matic-transfer-switch-ats
Daar claimen ze dat 50ms nog snel genoeg is voor computers.
AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair H150i Elite LCD | X670E-AORUS XTREME | G.Skill Trident Z F5-7800J3646H16GX2-TZ5RK | Inno3D GeForce RTX 4090 iCHILL X3 | Corsair HX1000i shift | Crucial T700 4TB | Intel Optane P5800X 1.6TB | MP600 NH 8TB | Corsair iCUE 5000T
De ATS in de Deye (mits juist ingesteld) schakelt zonder dat je het merkt.Gijs007 schreef op maandag 6 april 2026 @ 23:35:
[...]
Onderbreking hoor je idd, al is die op het filmpje wel een iets ander model. Wat je ook gebruikt als ATS, er zal altijd een kleine vertraging in zitten. De vraag is, schakelt het ding voldoende snel.
ATX specificaties schrijven 17ms en sinds 3.1 12ms voor als minimale hold-up time; Wikipedia: ATX
In de praktijk is dat, zeker met hoge kwaliteit voedingen ergens tussen de 20 en 50 ms.
Dit is een iets ouder type/model, van dezelfde fabrikant;
https://www.yroele.com/du...matic-transfer-switch-ats
Daar claimen ze dat 50ms nog snel genoeg is voor computers.
Je moet al opletten als je weet dat het gaat gebeuren. En zelfs dan zou je hem kunnen missen.
Bovendien met terug on grid komen synct hij eerst met het net en sluit dan pas het relais. Als je je huis aan LOAD hebt hangen is dat wel iets om niet te licht over te denken.
Ja dat probleem heb ik dus ook. Ik heb voor nu maar Solar verkopen op uit gezet en Max zonne energie op 10kw. Het valt me op dat wanneer de batterij vol is en ik ga terug leveren de prijzen sowieso negatief zijn…….zunrob schreef op maandag 6 april 2026 @ 17:10:
[...]
Normaliter wel, maar vind dat nu met de batterij lastiger te bepalen, omdat ze ook goedkoop extra inkopen...
Weheat sparrow P60❄️🔥| LMNT Pura 200L 💧| Tesla model 3 🚗 | 13,7kWp☀️ | 48kWh balans batterij🔋
Wel jammer dat de installateur de accu kabels zo sterk heeft zitten buigen dat de isolatie bij een kabelschoen stuk is. En die tie wraps om de accu kabels zou ik toch gewoon doorknippen. Kabels zullen niet smelten maar om dat nou strak af te strappen vervult me wel met een unheimisch gevoelWolly schreef op maandag 6 april 2026 @ 20:19:
[...]
Goed om te zien dat de "@dof methode" van bedraden is toegepast
Tja, 't is gewoon diagonaal aansluiten maar je verplaatst de onderste accu 1 naar boven zonder de kabels los te halen... als het wareSpeedy-Andre schreef op maandag 6 april 2026 @ 22:08:
I stand corrected, zijn schets was afgeleid van een grotere stapel batterijen en dat werkt blijkbaar goed
Ik heb nu deze template sensor gemaakt om een import activatie te herkennen:
code:
Zo ver ik kan redeneren is deze in bijna alle gevallen waterdicht.
1
2
| {{ states('sensor.deye_external_power') | float(0) > 500
and states('sensor.deye_battery_power') | float(0) < -3900 }} |
Zonder weging op tijd kan een artefact al triggeren.zunrob schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 00:39:
Ik heb nu deze template sensor gemaakt om een import activatie te herkennen:code:Zo ver ik kan redeneren is deze in bijna alle gevallen waterdicht.
1 2{{ states('sensor.deye_external_power') | float(0) > 500 and states('sensor.deye_battery_power') | float(0) < -3900 }}
Je hebt gelijk, dit is eleganter:paQ schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 00:40:
[...]
Zonder weging op tijd kan een artefact al triggeren.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| template:
- binary_sensor:
- name: "BE activatie import"
unique_id: be_activatie_import
state: >
{{ states('sensor.deye_external_power') | float(0) > 1000
and states('sensor.deye_battery_power') | float(0) < -3900 }}
delay_on: "00:00:10"
delay_off: "00:00:10" |
[ Voor 3% gewijzigd door zunrob op 07-04-2026 13:08 ]
Heb je getest of max solar power ook echt iets doet? Bij mij gebeurt er niets als ik die waarde aanpas; de Deye blijft vol vermogen leveren. Vooralsnog heb ik hier enkel een automation kunnen zetten op de solar sell optieTasteless schreef op maandag 6 april 2026 @ 23:46:
[...]
Ja dat probleem heb ik dus ook. Ik heb voor nu maar Solar verkopen op uit gezet en Max zonne energie op 10kw. Het valt me op dat wanneer de batterij vol is en ik ga terug leveren de prijzen sowieso negatief zijn…….
HMI C050 hier, main 1170
[ Voor 7% gewijzigd door scoobs op 07-04-2026 01:05 ]
Ja, dat laatste komt waarschijnlijk omdat heel veel mensen dan terug aan het leveren zijn.Tasteless schreef op maandag 6 april 2026 @ 23:46:
[...]
Ja dat probleem heb ik dus ook. Ik heb voor nu maar Solar verkopen op uit gezet en Max zonne energie op 10kw. Het valt me op dat wanneer de batterij vol is en ik ga terug leveren de prijzen sowieso negatief zijn…….
Tijd dat aFRR er komt.
Vannacht weer 9 kWh geimporteerd. Accu staat op 50% nu, en er komt tussen de 80 en 90 kWh aan zon opwek vandaag....
Nieuwe regel toevoegen voor BE
:D: : met zonnige dagen / bij veel opwek alleen importeren vanaf 3 cent negatief.
Vannacht weer 9 kWh geimporteerd. Accu staat op 50% nu, en er komt tussen de 80 en 90 kWh aan zon opwek vandaag....
Nieuwe regel toevoegen voor BE
Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar
En nu, as we speak.... weer aan het importen. Ja, ik snap het, de standaard regels. Use case voor BE aan het maken

En nu weer export - lezen ze mee
Zelf reflectie

Tot op vandaag, ondanks dat ik dacht meerdere keren over de 100% te gaan, is het nog NOOIT gebeurd.... Elke keer kwam ik goed uit..... Zelfs gisteren met 85 kWh.....
De truc was de EV te laden, of "geluk" , toch minder opbrengst dan voorspelt.
In die zin, alhoewel raar om niet te exporteren, of juist te importeren, heeft dat hier nog nooit veroorzaakt dat ik gedwongen werd te leveren omdat de accu vol zit.
Zit er wel aan te komen uiteraard.
De regels, het kwartje van BE valt dus nog goed in de zin van "gedwongen" terugleveren
En nu weer export - lezen ze mee
Zelf reflectie
Tot op vandaag, ondanks dat ik dacht meerdere keren over de 100% te gaan, is het nog NOOIT gebeurd.... Elke keer kwam ik goed uit..... Zelfs gisteren met 85 kWh.....
De truc was de EV te laden, of "geluk" , toch minder opbrengst dan voorspelt.
In die zin, alhoewel raar om niet te exporteren, of juist te importeren, heeft dat hier nog nooit veroorzaakt dat ik gedwongen werd te leveren omdat de accu vol zit.
Zit er wel aan te komen uiteraard.
De regels, het kwartje van BE valt dus nog goed in de zin van "gedwongen" terugleveren
[ Voor 79% gewijzigd door blue eyes op 07-04-2026 08:31 ]
Bij mij wordt er juist heel stevig geëxporteerd sinds kwart over zeven ongeveer, in blokken van 9 minuten. Gisteren om 17u was de accu 99% vol, rond 21u nog 68%, gedurende de nacht rustig afgebouwd naar 50%, en in de laatste vijf kwartier terug naar 32%. De PV op de oostkant beginnen nu lekker op te wekken, dus de accu kan weer gevuld worden.blue eyes schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 05:50:
Tijd dat aFRR er komt.
Nieuwe regel toevoegen voor BE:D: : met zonnige dagen / bij veel opwek alleen importeren vanaf 3 cent negatief.
Hier een vergelijkbaar patroon. Gisteren hoog in de 90, vannacht rond de 50, en om 07:00 flink exporteren. Nu is het even spitsuur, warmtepomp, koffie, en langzaam beginnen de eerste kWh’s van het dak te komen.marana schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 08:31:
[...]
Bij mij wordt er juist heel stevig geëxporteerd sinds kwart over zeven ongeveer, in blokken van 9 minuten. Gisteren om 17u was de accu 99% vol, rond 21u nog 68%, gedurende de nacht rustig afgebouwd naar 50%, en in de laatste vijf kwartier terug naar 32%. De PV op de oostkant beginnen nu lekker op te wekken, dus de accu kan weer gevuld worden.
Wel grappig’ heb m’n batterijkast te goed gebouwd, het wordt nu zo’n 40 graden daar binnen… voor de zomer maar wat roosters en een fan installeren die warmte er uit duwt
Hier dus geheel ander gedrag. Zodra ik bij 95% SoC ben, gaat er nog 7A de batterij in. Daarmee trekt ie nog net de batterij van 54,5V naar 55,5V.paQ schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 15:28:
[...]
De max laadstroom halveert.
Balanceren gebeurt pas als ze minder stroom gaan nemen. Je moet een schermpje terug dus, waarin je de stroomverdeling per accu kunt zien.
Maar dat zal pas na 95% op die BMS gebeuren.
voorbeeld:
[Afbeelding]
Jij bent nu waar hij van 600 naar 300 valt.
Daarna moet je nog naar 30 enz enz. Al die tijd exporteer je het overige, dus ik denk niet dat je het gaat halen vandaag.
[Afbeelding]
Export in de ochtend bij prijzen van 14 cent en een SoC van 30%... dat is volgens mij nieuw... dat kan ik wel gebruiken om wat meer export te hebben. Al zit ik niet zo vaak rond de 30%, dus kan ook aan het SoC liggen.
Ja en toch is dat een proces dat echt uren en uren kan duren.Get!em schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 09:01:
[...]
Hier dus geheel ander gedrag. Zodra ik bij 95% SoC ben, gaat er nog 7A de batterij in. Daarmee trekt ie nog net de batterij van 54,5V naar 55,5V.[Afbeelding]
No sweat, wellicht de volgende keer 'meteen'.
Die 95% die je ziet kan dus ook heel goed 100 - 97 - 90 zijn he.
Dan doet 1 sowieso niets meer, en die 7A gaat dan naar die overgebleven 2.
Als dat zo is, dan is die van 100 nu wel meer in het gareel, de 2e bijna. Dus de volgende keer bereik je dat punt veel rapper en zullen ze gelijkmatiger aan dat proces vanaf 95% beginnen.
[ Voor 22% gewijzigd door paQ op 07-04-2026 09:31 ]
yep, en extern gekoppelde PV doet ook een duit in het zakje!jeeedeee schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 09:20:
Export in de ochtend bij prijzen van 14 cent en een SoC van 30%... dat is volgens mij nieuw... dat kan ik wel gebruiken om wat meer export te hebben. Al zit ik niet zo vaak rond de 30%, dus kan ook aan het SoC liggen.
[Afbeelding]
Lijkt dat er een drempel zit op 30% hier is het vooral op en afschakelen op het moment.paQ schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 09:28:
[...]
yep, en extern gekoppelde PV doet ook een duit in het zakje!
[Afbeelding]
Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij
Gisteren uiteindelijk niet verder gekomen dan 93% om 17:00. Toen begon de kooksessie voor de pasen met ook nog de oven aan waardoor de SOC snel weer richting de 90% bewoog. Het stijgen van 90 -> 93% duurde wel lang. Ben toen ook even gaan kijken bij de batterij en ze lopen nagenoeg gelijk qua SOC tegenwoordig. Alleen de eerste batterij was iets lager. Batterij 2 en 3 zijn op 0,10 % gelijk aan elkaar.
We beginnen hier de dag met een SOC van 29%. Eens zien waar we vandaag op eindigen.
We beginnen hier de dag met een SOC van 29%. Eens zien waar we vandaag op eindigen.
Ik moet zeggen dat ik met deze dagen nog tevreden ben. 
Ik had gisteren +-45kWh aan opwek, 1 auto vol, 1 niet thuis. Dus incl de dikke inkoop naar een SoC van 99%. dus heb niet de volle mep meegepakt van de goede uren maar toch een goed deel.
De 'winst' is wellicht op centen niet goed, maar die had ik eerst ook niet. ik heb dit weekend dus:
1 auto 'gratis' vol geladen
1 auto 'betaald' volgeladen tegen 40cent want lease.
Zon in de accu kunnen opslaan i.p.v. voor een appel en een ei op het net te duwen. (owja en geen terug leverboete
)
onze zuiderburen weten te helpen met hun stroom probleem
(en ik ben er zelf dus ook beter van geworden)
Als dit dan dus de tendens wordt van de lente dan ben ik tevreden, met als kers op de taart dat de AFRR nog moet gaan lopen
Ik had gisteren +-45kWh aan opwek, 1 auto vol, 1 niet thuis. Dus incl de dikke inkoop naar een SoC van 99%. dus heb niet de volle mep meegepakt van de goede uren maar toch een goed deel.
De 'winst' is wellicht op centen niet goed, maar die had ik eerst ook niet. ik heb dit weekend dus:
1 auto 'gratis' vol geladen
1 auto 'betaald' volgeladen tegen 40cent want lease.
Zon in de accu kunnen opslaan i.p.v. voor een appel en een ei op het net te duwen. (owja en geen terug leverboete
onze zuiderburen weten te helpen met hun stroom probleem
Als dit dan dus de tendens wordt van de lente dan ben ik tevreden, met als kers op de taart dat de AFRR nog moet gaan lopen
12,4kWp zon: Z.O. 6300WP Z.W. 6160WP |Balans energie 48,2kWh batterij |
Heeft iemand toevallig nog wat gehoord over de nieuwe firmware? Om ook 16 kW te kunnen exporteren?
Bij mij is de accu vannacht op 50% gehouden, wat mij betreft totaal onnodig met deze vooruitzichten.. Ook graag duurder verkopen als waarvoor afgelopen nacht is ingekocht..blue eyes schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 09:35:
Hier ook fors export, fijn. Nu op 31% , kijken of het doorzet. Mag van mij wel naar 5% zolang de prijs maar boven de 2 cent ligt
[Afbeelding]
Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij
Nee nog niet, behalve van Don afgelopen week dat hij nog aan het wachten was dat deze door Deye werd gereleased... Ook geen update gehad, dus denk dat hij erg druk is op dit moment.zunrob schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 09:40:
Heeft iemand toevallig nog wat gehoord over de nieuwe firmware? Om ook 16 kW te kunnen exporteren?
Afgelopen weekend hier niet thuis, dus elke dag nu de zwembadwarmtepomp aan, omdat ik anders toch de panelen uit zet... Water is inmiddels van 10--> 18 graden...vandaag hopelijk richting de 23 graden om te kunnen zwemmen. Dit soort lage prijzen zorgt wel voor extra verbruik
Ik vermoed nog steeds dat die drempels er zijn om in de startblokken te staan voor afrr. Ochtendspits is vaak vraag maar extra invoeden, dan kun je maar beter een halfvolle batterij hebben.ecn1985 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 09:41:
[...]
Bij mij is de accu vannacht op 50% gehouden, wat mij betreft totaal onnodig met deze vooruitzichten.. Ook graag duurder verkopen als waarvoor afgelopen nacht is ingekocht..
Nieuwe firmware? Helpt dit met het begrenzen van de pv?jeeedeee schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 09:50:
[...]
Nee nog niet, behalve van Don afgelopen week dat hij nog aan het wachten was dat deze door Deye werd gereleased... Ook geen update gehad, dus denk dat hij erg druk is op dit moment.
Afgelopen weekend hier niet thuis, dus elke dag nu de zwembadwarmtepomp aan, omdat ik anders toch de panelen uit zet... Water is inmiddels van 10--> 18 graden...vandaag hopelijk richting de 23 graden om te kunnen zwemmen. Dit soort lage prijzen zorgt wel voor extra verbruik
En verder, het is toch altijd mooi als je kunt helpen met het maatschappelijk probleem van gridstabiliteit door je zwembad te verwarmen.
Begrenzen PV kan alleen met aangesloten strings aan de Deye.scoobs schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 10:01:
[...]
Nieuwe firmware? Helpt dit met het begrenzen van de pv?
En verder, het is toch altijd mooi als je kunt helpen met het maatschappelijk probleem van gridstabiliteit door je zwembad te verwarmen.
Je kunt PV power zelf reguleren en/of export surplus uitzetten zodat hij geen overschot exporteert.
De extra 4 kW export vermogen moet geheel uit de AC aangesloten PV komen.Ik merk dat Deye aangesloten strings vallen onder het 12kW inverter vermogen.
[ Voor 6% gewijzigd door paQ op 07-04-2026 10:06 ]
Hier zijn Nick & co bezig, zwoegen in de krappe en donkere kruipruimte kost aardig wat tijd
ja uh... hij stond hier net zelfs te pendelen _binnen_ een activatieecn1985 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 09:32:
[...]
Lijkt dat er een drempel zit op 30% hier is het vooral op en afschakelen op het moment. [Afbeelding]
overhyped schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 08:48:
[...]
Hier een vergelijkbaar patroon. Gisteren hoog in de 90, vannacht rond de 50, en om 07:00 flink exporteren. Nu is het even spitsuur, warmtepomp, koffie, en langzaam beginnen de eerste kWh’s van het dak te komen.
Wel grappig’ heb m’n batterijkast te goed gebouwd, het wordt nu zo’n 40 graden daar binnen… voor de zomer maar wat roosters en een fan installeren die warmte er uit duwt
:strip_exif()/f/image/scUc46BoQN7pS6PaijtAHjzY.jpg?f=fotoalbum_large)
Zelf heb ik de accu ook in een tuinkast staan, en heb ik een badkamer ventilator met thermostaat door de wand gemaakt. Bij ongeveer 35 graden slaat hij aan. Gebruikt 10 Watt.
15600 Wp Canadian Solar aangesloten op Deye 12 kW omvormer. 48,2 kWh LFP batterij van Balans Energie.
Maak nog even een aanvoer onder de Deye ergens. Dan trekt ie verse lucht aan.E-Transitie schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 10:17:
[...]
[Afbeelding]
Zelf heb ik de accu ook in een tuinkast staan, en heb ik een badkamer ventilator met thermostaat door de wand gemaakt. Bij ongeveer 35 graden slaat hij aan. Gebruikt 10 Watt.
[ Voor 23% gewijzigd door paQ op 07-04-2026 10:20 ]
Wat net werd gezegd, BE is in afwachting van de formele release door Deye.zunrob schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 09:40:
Niet helemaal, maar voor verreweg de meesten wel zie ik.Get!em schreef op maandag 6 april 2026 @ 22:37:
[...]
Nee, de PV btw vrij regeling is paar jaar geleden aangepast. Je kreeg een btw vrije factuur van installateur. Je hoefde dit hele circus met belastingdienst dus niet te doen.
Als je onder de 15kWp blijft hoef je geen BTW aangifte meer te doen sinds ze BTW vrij geworden zijn.
It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...
Waar had je die tuinkast ook alweer vandaan?paQ schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 10:19:
[...]
Maak nog even een aanvoer onder de Deye ergens. Dan trekt ie verse lucht aan.
[Afbeelding]
Bevalt goed?
Activaties vanaf 7 uur al aan de gang, en nog steeds, nu zit ik bij de 30%, kijken of die harde stop er nog is 
Nu al bijna 22,5 kWh geexporteerd.
Even los van de prijs, maar gedrag is top, nu alleen nog naar de 5-10% elke dag exporteren in de nacht en ochtend
Even los van de prijs, maar gedrag is top, nu alleen nog naar de 5-10% elke dag exporteren in de nacht en ochtend
https://www.joybuy.nl/dp/...-ruwe-snede-5125/10066215Puppetmaster schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 10:26:
[...]
Waar had je die tuinkast ook alweer vandaan?
Bevalt goed?
Heel!
en gewoon de volgende dag bezorgd al zie ik.
Ik heb gisteren toevallig nog een Keter Highstore Plus hier in elkaar gezet, maar de Lifetime is echt wel steviger en duurzamer gebouwd.
[ Voor 17% gewijzigd door paQ op 07-04-2026 10:29 ]
Dit is wel een verandering in het gedrag volgens mij. Goed om te zien, ik ben er blij mee aangezien de productie hier al behoorlijk is. Hier al 15,7 kWh eruit, en het komt er met 3kW in rond half 11. Net als velen hier een behoorlijke PV installatie.blue eyes schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 10:26:
Activaties vanaf 7 uur al aan de gang, en nog steeds, nu zit ik bij de 30%, kijken of die harde stop er nog is
Edit: Import nu van 1 cent. Prima
[ Voor 11% gewijzigd door Moby op 07-04-2026 10:37 ]
Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme
Nee, geen verandering. Nacht SoC tot ochtendspits lijkt 50% te zijn. Tijdens/Na ochtendspits wordt SoC drempel verlaagd naar 30% zoals eerdere dagen. Gewoon export wanneer sell price >10 cent (kaal tennet).Moby schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 10:33:
[...]
Dit is wel een verandering in het gedrag volgens mij. Goed om te zien, ik ben er blij mee aangezien de productie hier al behoorlijk is. Hier al 15,7 kWh eruit, en het komt er met 3kW in rond half 11. Net als velen hier een behoorlijke PV installatie.
Ik ken de registers: er is een max solar power functie die niet werkt. (Deye blijft op vol vermogen produceren, en de waardes die ik in solarman zet zijn uit te lezen in de deye app) en een solar sell mode. De solar sell wordt al automatische getriggered op een negatieve day ahead of onbalansprijs.paQ schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 10:05:
[...]
Begrenzen PV kan alleen met aangesloten strings aan de Deye.
Je kunt PV power zelf reguleren en/of export surplus uitzetten zodat hij geen overschot exporteert.
De extra 4 kW export vermogen moet geheel uit de AC aangesloten PV komen.Ik merk dat Deye aangesloten strings vallen onder het 12kW inverter vermogen.
Secundaire PV is al uitgetrokken, en ik ben nu aan het kijken voor een 15kw kacheltje voor de smart load. Dan simuleren we een batterij die nooit vol raakt.
edit:
max aantal battery amps is trouwens ook beschrijfbaar, daarmee voorkom je dat je uit de accu trekt als je de dumpload aan zet.
max aantal battery amps is trouwens ook beschrijfbaar, daarmee voorkom je dat je uit de accu trekt als je de dumpload aan zet.
[ Voor 14% gewijzigd door scoobs op 07-04-2026 10:45 ]
Nu import activatie op soc 32% zo laag is de prijs nu ook weer niet?
Net aan niet negatief, 1 cent. Komt wel nog wat bij natuurlijk.ecn1985 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 10:40:
Nu import activatie op soc 32% zo laag is de prijs nu ook weer niet?
@deejeebv Ja precies, die heb ik ook gezien. Volgens mij is dat nieuw.
[ Voor 20% gewijzigd door Moby op 07-04-2026 10:45 ]
Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme
Er waren ook exports bij prijzen van rond de 6 ct.Get!em schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 10:38:
[...]
Nee, geen verandering. Nacht SoC tot ochtendspits lijkt 50% te zijn. Tijdens/Na ochtendspits wordt SoC drempel verlaagd naar 30% zoals eerdere dagen. Gewoon export wanneer sell price >10 cent (kaal tennet).
Ik denk ook geen verandering.....Get!em schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 10:38:
[...]
Nee, geen verandering. Nacht SoC tot ochtendspits lijkt 50% te zijn. Tijdens/Na ochtendspits wordt SoC drempel verlaagd naar 30% zoals eerdere dagen. Gewoon export wanneer sell price >10 cent (kaal tennet).
Ergo........... nu weer aan het importeren....... SOC 31%. 10 kWh opgewekt, en ik verwacht nog 70 kWh aan opwek.
30% als ondergrens betekent voor mij dus 24 kWh niet gebruikte ruimte.....
Het is in ieder geval de bevestiging van de harde regels zoals cd contouren nu redelijk bekend zijn.
bijzonder. Bij mij werkt het gewoonscoobs schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 10:39:
[...]
Ik ken de registers: er is een max solar power functie die niet werkt. (Deye blijft op vol vermogen produceren, en de waardes die ik in solarman zet zijn uit te lezen in de deye app) en een solar sell mode. De solar sell wordt al automatische getriggered op een negatieve day ahead of onbalansprijs.
Secundaire PV is al uitgetrokken, en ik ben nu aan het kijken voor een 15kw kacheltje voor de smart load. Dan simuleren we een batterij die nooit vol raakt.edit:
That is: op 0 niet volgens mij, maar wel als ik hem op 500W zet bijv.
edit:
Even verlaagt naar 1000 en weer teruggezet. works
[ Voor 22% gewijzigd door paQ op 07-04-2026 10:55 ]
klopt, maar ik vermoed dat de EMS / aansturing iedere keer gekieteld werd door de price swing in de 12 seconden reeks.deejeebv schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 10:43:
[...]
Er waren ook exports bij prijzen van rond de 6 ct.
Ik ga het vanmiddag checken en zal het hier nog even rapporteren. Eerlijk gezegd denk ik van niet aangezien mijn Solar verkoop optie ook weer ingeschakeld is. Vanmorgen in de ochtend uren veel terug geleverd en de dey stond toen op Selling first. Bij het switchen naar Zero Export zijn mijn ingestelde waardes weer overschreven.scoobs schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 01:04:
[...]
Heb je getest of max solar power ook echt iets doet? Bij mij gebeurt er niets als ik die waarde aanpas; de Deye blijft vol vermogen leveren. Vooralsnog heb ik hier enkel een automation kunnen zetten op de solar sell optie
HMI C050 hier, main 1170
Zou je de automation kunnen delen?
Je kunt zelf de system work mode niet aanpassen. Daar is de EMS de baas over.Tasteless schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 10:49:
[...]
Ik ga het vanmiddag checken en zal het hier nog even rapporteren. Eerlijk gezegd denk ik van niet aangezien mijn Solar verkoop optie ook weer ingeschakeld is. Vanmorgen in de ochtend uren veel terug geleverd en de dey stond toen op Selling first. Bij het switchen naar Zero Export zijn mijn ingestelde waardes weer overschreven.
Zou je de automation kunnen delen?
Zo, de automation voor price detection --> solaredge export limit control nu ook aangezet. Voorkomt de situatie zoals gisteren, waarbij er nog voor 3kW geexporteerd werd tegen diep negatieve prijzen.
Voorlopig even simpel gehouden en de negative price trigger moet ik nog tunen. Voorlopig op -0,15 gehouden op de sell om 2 redenen:
- EMS gaat toch niet laden bij de prijsrange boven de -0,15
- Vanwege salderen dit jaar, is -0,15 nog voordelig om alsnog terug te leveren.
Mogelijk gaat hij nu te snel in de export control, mogelijk te traag (1 minuut prijsvertraging).
Scenario gisteren: batterij nog niet vol en buy prijs diep negatief: EMS wil gaan importeren. Dan solar productie naar batterij uit.
Logische redenering zou zijn om de trigger op de batterij soc te zetten, maar die verandert op 94 en 95% nauwelijks meer (gisteren 3 uur lang op 95%), dus dat kan niet de trigger zijn voor deze automation. Bovendien wil je bij 95% en "positive" sell prices wel terugleveren.
De 500 waarde ingesteld om de batterij met 95% nog wel wat input te geven, zodat hij wel doorlaad. Gevolg is wel dat ik dus een kleine export naar Grid moet accepteren.
Voorlopig even simpel gehouden en de negative price trigger moet ik nog tunen. Voorlopig op -0,15 gehouden op de sell om 2 redenen:
- EMS gaat toch niet laden bij de prijsrange boven de -0,15
- Vanwege salderen dit jaar, is -0,15 nog voordelig om alsnog terug te leveren.
Mogelijk gaat hij nu te snel in de export control, mogelijk te traag (1 minuut prijsvertraging).
Scenario gisteren: batterij nog niet vol en buy prijs diep negatief: EMS wil gaan importeren. Dan solar productie naar batterij uit.
YAML:
Scenario gisteren later op de dag: SoC 95% en de batterij lust niet meer en overschot gaat naar GRID.1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
| alias: SolareEdge limit control ON with negative buy price description: "" triggers: - trigger: numeric_state entity_id: - sensor.tennet_onbalans_prijs_buy below: -0.2 for: hours: 0 minutes: 1 seconds: 0 conditions: - condition: state entity_id: select.solaredge_i1_limit_control_mode state: - Disabled actions: - action: number.set_value metadata: {} target: entity_id: number.solaredge_i1_site_limit data: value: "500" - action: select.select_option metadata: {} target: entity_id: select.solaredge_i1_limit_control_mode data: option: Export Control (Export/Import Meter) - action: notify.mobile_app_iphone15_gti metadata: {} data: message: |- Prijs tennet sell: {{states(sensor.tennet_onbalans_prijs_sell)}} Prijs tennet buy: {{states(sensor.tennet_onbalans_prijs_buy)}} Batterij SoC: {{states(sensor.deyeinverter_battery)}} title: SolarEdge limit control ON mode: single |
Logische redenering zou zijn om de trigger op de batterij soc te zetten, maar die verandert op 94 en 95% nauwelijks meer (gisteren 3 uur lang op 95%), dus dat kan niet de trigger zijn voor deze automation. Bovendien wil je bij 95% en "positive" sell prices wel terugleveren.
De 500 waarde ingesteld om de batterij met 95% nog wel wat input te geven, zodat hij wel doorlaad. Gevolg is wel dat ik dus een kleine export naar Grid moet accepteren.
YAML:
En de boel moet natuurlijk ook weer netjes normaal gaan werken.1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
| alias: SolareEdge limit control ON with SoC 95% & negative sell price description: "" triggers: - trigger: numeric_state entity_id: - sensor.tennet_onbalans_prijs_sell below: -0.2 for: hours: 0 minutes: 1 seconds: 0 conditions: - condition: battery.is_level target: entity_id: sensor.deyeinverter_battery options: threshold: type: above value: active_choice: number number: 94 - condition: state entity_id: select.solaredge_i1_limit_control_mode state: - Disabled actions: - action: number.set_value metadata: {} target: entity_id: number.solaredge_i1_site_limit data: value: "500" - action: select.select_option metadata: {} target: entity_id: select.solaredge_i1_limit_control_mode data: option: Export Control (Export/Import Meter) - action: notify.mobile_app_iphone15_gti metadata: {} data: message: |- Prijs tennet sell: {{states(sensor.tennet_onbalans_prijs_sell)}} Prijs tennet buy: {{states(sensor.tennet_onbalans_prijs_buy)}} Batterij SoC: {{states(sensor.deyeinverter_battery)}} title: SolarEdge limit control ON mode: single |
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
| alias: SolarEdge limit controlmode OFF with positive buy price & batterij < 95% description: "" triggers: - trigger: numeric_state entity_id: - sensor.tennet_onbalans_prijs_buy above: -0.15 for: hours: 0 minutes: 1 seconds: 0 - trigger: numeric_state entity_id: - sensor.tennet_onbalans_prijs_sell above: -0.15 for: hours: 0 minutes: 1 seconds: 0 conditions: - condition: battery.is_level target: entity_id: sensor.deyeinverter_battery options: threshold: type: below value: active_choice: number number: 95 - condition: state entity_id: select.solaredge_i1_limit_control_mode state: - Export Control (Export/Import Meter) actions: - action: select.select_option metadata: {} target: entity_id: select.solaredge_i1_limit_control_mode data: option: Disabled - action: notify.mobile_app_iphone15_gti metadata: {} data: title: SolarEdge limit control OFF message: |- Prijs tennet sell: {{sensor.tennet_onbalans_prijs_sell}} Batterij: {{sensor.deyeinverter_battery}} mode: single |
[ Voor 94% gewijzigd door Get!em op 07-04-2026 12:42 ]
De pyrolyse stand van de oven valt ook niet heel goed 
/f/image/cUmhVK6pHGWG7UsXzdYkSbD3.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/cUmhVK6pHGWG7UsXzdYkSbD3.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 29% gewijzigd door paQ op 07-04-2026 11:35 ]
Oh. my. god. Ik heb 50w geprobeerd, en dat werkte niet. 500w werkt prima.paQ schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 10:48:
[...]
bijzonder. Bij mij werkt het gewoon
That is: op 0 niet volgens mij, maar wel als ik hem op 500W zet bijv.
Ik ga deze week eens een leuke automation schrijven (inc 15kw dumpload) die werkt op de onbalansmarkt. Ik zal het delen als het klaar is.
@Tasteless kom ik nog op terug.
Inderdaad, net getest en dit werkt wel gelukkig. Dit lijkt een parameter te zijn die niet wordt overschreven door het EMS-systeem wanneer de system work mode wordt gewijzigd.scoobs schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 11:35:
[...]
Oh. my. god. Ik heb 50w geprobeerd, en dat werkte niet. 500w werkt prima.
Ik ga deze week eens een leuke automation schrijven (inc 15kw dumpload) die werkt op de onbalansmarkt. Ik zal het delen als het klaar is.
@Tasteless kom ik nog op terug.
@scoobs
Ik denk gewoon dat '0' niets is. En/of je op een minimaal vermogen moet zitten om überhaupt aan te blijven.Tasteless schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 11:54:
[...]
Inderdaad, net getest en dit werkt wel gelukkig. Dit lijkt een parameter te zijn die niet wordt overschreven door het EMS-systeem wanneer de system work mode wordt gewijzigd.
@scoobs
Anders verwoord: Als je te laag zit en hij slaat helemaal uit, dan vervalt die instelling en zegt de inverter: Hey! er is zon, we gaan weer aan.
Merk zelf als ik hem rond de 600W laat hangen hij niet afschakelt en terug op komt, maar gewoon lekker 600W blijft pruttelen.
Wat is het standaard verbruik van het huis, is dat niet een mooi ijkpunt, instelling?
Maar is dit dan sec alleen de zon export? wellicht ook een goede trigger om autolader mee te sturen, want hoger dan setpoint is het activatie door balans? lager dan is er dus minder zon beschikbaar
(mocht je sec alleen op overschot willen laden)
12,4kWp zon: Z.O. 6300WP Z.W. 6160WP |Balans energie 48,2kWh batterij |
Dit was gister bij mij om 16:14 en 18:33.paQ schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 09:27:
[...]
Ja en toch is dat een proces dat echt uren en uren kan duren.
No sweat, wellicht de volgende keer 'meteen'.
Die 95% die je ziet kan dus ook heel goed 100 - 97 - 90 zijn he.
Dan doet 1 sowieso niets meer, en die 7A gaat dan naar die overgebleven 2.
Als dat zo is, dan is die van 100 nu wel meer in het gareel, de 2e bijna. Dus de volgende keer bereik je dat punt veel rapper en zullen ze gelijkmatiger aan dat proces vanaf 95% beginnen.
![]() | ![]() |
Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Balans energie 48,2 kWh thuisaccu
Kijk dat is al een heel ander beeldSportmind schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 13:04:
[...]
Dit was gister bij mij om 16:14 en 18:33.Dus vandaag zou het sneller moeten gaan?
[Afbeelding] [Afbeelding]
Ja dat denk ik wel. Elke keer een beetje.
Ik sluit ook niet uit dat ze een andere FCC krijgen als ze echt helemaal 100 aantikken.
[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 07-04-2026 13:08 ]
Ik heb zo iets in bestelling staan. Twijfel alleen nog of ik de afvoer bovenaan doe, dat er door natuurlijke flow al veel warmte weg gaat. En dan de fan koude lucht laat toevoegen, (overdruk) of rooster laag, fan hoog en dan blazend (onderdruk) ik vermoed dat in het overdruk scenario de fan langer uit kan blijven. Heb een schuin dak, de deye hangt aan de lage wand, dus de warmte gaat als natuurlijk al omhoog. Dus als er dan daar op het eind een flow naar buiten is zou dat goed moeten gaan. Maar mogelijk denk ik er te veel over na 😂E-Transitie schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 10:17:
[...]
[Afbeelding]
Of beiden, een blazen, een afzuigen....
Hoe meer passief opgelost kan worden hoe beter natuurlijkblue eyes schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 13:30:
Of beiden, een blazen, een afzuigen....
Ik zou het persoonlijk op afzuigen alleen houden.
Aan de 'bron' de warmte wegleiden dus ipv door overdruk de boel naar buiten forceren.
Aan de 'bron' de warmte wegleiden dus ipv door overdruk de boel naar buiten forceren.
Dat was ook mijn eerste gedachte, bedacht me dus alleen dat met een afvoer boven er waarschijnlijk door thermiek gewoon heel veel warmte weg kan.. Naja #overthinkingpaQ schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 13:40:
Ga ik ook doen.paQ schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 13:40:
Ik heb zelfs sensoren aan de fan, via een controller kan dus op basis daarvan sturen. Eerst maar eens meten, ik heb vier sensoren bij de controller.
/f/image/r67modOpcWef3gWT5NTz7Sx1.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/nivG7STqAWgE5olYCvROZwHp.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/qWUUVnpxli9gKOgore3F8wSS.jpg?f=fotoalbum_tile)