Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie

Pagina: 1 ... 95 96 Laatste
Acties:

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:57
Speedy-Andre schreef op zondag 5 april 2026 @ 20:30:
Ik kijk daar niet vaak naar, dit ziet er beter uit dan wat Balans voorspelde :)
Voor jou wel, maar voor mij, met een volle batterij is de huidige prijs beter :)

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:12

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

deejeebv schreef op zondag 5 april 2026 @ 21:09:
[...]

Voor jou wel, maar voor mij, met een volle batterij is de huidige prijs beter :)
Dat lijkt me ook, wat heb je aan de prijzen die Balans geeft ...
Toch nog €0,054/kWh gehad voor het overschot in maart (zonder ergens op te letten).

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren

• bvdl
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 23:01
Ben nieuw met Balans en heb nog een aantal vragen:
1. Hoe brandveilig is het systeem? De locatie van de meterkast zit onder mijn slaapkamer. Dus mocht er brand uitbreken dan is dat erg gevaarlijk.
2. Kan het systeem peakshaven? Ik heb nu 3x35A maar dit kan met een batterij eenvoudig terug naar 3x25A.
3. Kan het systeem de zonnepanelen ook aansturen/uitschakelen in geval van een volle batterij en negatieve prijzen? Ik heb 47 panelen icm een GoodWe omvormer.
4. Kan het systeem andere apparaten slim aansturen zoals een warmtepomp?
5. Ik zie hier verschillende prijzen voorbij komen voor de batterij? Wat is de prijs die jullie nu betalen?
6. Vragen jullie de btw wel of niet terug en wat zijn de overwegingen daarbij?

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

KoningSlakkie schreef op zondag 5 april 2026 @ 08:09:
[...]

Ook bij mij @zunrob . Als de thuisaccu zakt naar 50% (of 49%, kan ik niet precies zien) dan wordt de thuisaccu geactiveerd naar 51% en loopt weer leeg naar 50-49%.

Dit is de reden waarom ik EVCC op minimaal 55%-65% laat sturen @Get!em zodat ik niet onnodig energie inkoop. Want veel energie heb ik komende dagen niet nodig. Het is pas vanaf -12 cent pas echt interessant om in te kopen.

Afgelopen avond is er bijna 5 kWh verkocht, wat nu weer terug geïmporteerd moet worden. Helaas is de auto vol dus we gaan zien hoe vol de thuisaccu gaat worden. En kijken hoe de onbalans prijzen gaan zijn vanmiddag.
Ik snap je, maar het verkopen hou je met Balans EMS niet tegen en gaat in de avond door tot 50% is bereikt bij tarieven <20 cent. Dan pomp ik de eerste kWh van de batterij van de dag ‘s avonds naar de auto (dus bijv van 85% tot 65% om dat niet te hoeven verkopen.

Omdat ik ook wel geïnteresseerd ben in jouw setup, zojuist de batterij (via de homeassistant als passieve batterij) ook in EVCC ingevoerd. Even kijken of ik nog steeds hetzelfde voor elkaar krijg, incl wat jij dus nu ook probeert te bereiken, want ook dat is logisch. Dus de batterij config ingesteld t.b.v. solar laden voorrang, en ook battery boost op 65% gezet voor snelladen.

Zojuist overigens flinke ontlaad acties tot 35% ivm de prijs die rond 20 cent schommelde en 1 kwartier mogelijk dus 80 cent was.

[ Voor 4% gewijzigd door Get!em op 05-04-2026 22:45 ]

• ibak
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 22:54
bvdl schreef op zondag 5 april 2026 @ 22:10:
Ben nieuw met Balans en heb nog een aantal vragen:
1. Hoe brandveilig is het systeem? De locatie van de meterkast zit onder mijn slaapkamer. Dus mocht er brand uitbreken dan is dat erg gevaarlijk.
2. Kan het systeem peakshaven? Ik heb nu 3x35A maar dit kan met een batterij eenvoudig terug naar 3x25A.
3. Kan het systeem de zonnepanelen ook aansturen/uitschakelen in geval van een volle batterij en negatieve prijzen? Ik heb 47 panelen icm een GoodWe omvormer.
4. Kan het systeem andere apparaten slim aansturen zoals een warmtepomp?
5. Ik zie hier verschillende prijzen voorbij komen voor de batterij? Wat is de prijs die jullie nu betalen?
6. Vragen jullie de btw wel of niet terug en wat zijn de overwegingen daarbij?
Mbt
1: aangeraden wordt om niet in huis te monteren,
Vanwege warmte en temperatuur.
Dus bij de meeste hier staan de batterijen en omvormer niet in de meterkast.
Heb je een schuur, garage of buitenkast mogelijkheid?
Niet dat ik veel brandgevaar zie van deze batterijen, het is geen lithium ion en de batterijen worden niet warm tot nu toe.
De kabels en aansluitingen zijn wel aandachtspunten maar dat zijn losse factoren en beinvloedbaar.
Koop een warmtebeeld camera en check die als je safe wilt zitten.
4 : nee
5: zie website
6: jazeker, terugvragen loont.
Check eerst of je niet nog in de kor zit en doe het vooral zelf ipv met een externe partij.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:14
ibak schreef op zondag 5 april 2026 @ 22:51:
[...]

Mbt
1: aangeraden wordt om niet in huis te monteren,
Vanwege warmte en temperatuur.
Dus bij de meeste hier staan de batterijen en omvormer niet in de meterkast.
Heb je een schuur, garage of buitenkast mogelijkheid?
Niet dat ik veel brandgevaar zie van deze batterijen, het is geen lithium ion en de batterijen worden niet warm tot nu toe.
De kabels en aansluitingen zijn wel aandachtspunten maar dat zijn losse factoren en beinvloedbaar.
Koop een warmtebeeld camera en check die als je safe wilt zitten.
4 : nee
5: zie website
6: jazeker, terugvragen loont.
Check eerst of je niet nog in de kor zit en doe het vooral zelf ipv met een externe partij.
uh... LiFePO4 is Lithium ion familie.

vwb 4. het kan wel met de Deye uitbreidingen maar volgens mij ook alleen met Deye apparatuur.
Is best wel vette LoRa techniek die ze hebben gemaakt moet ik zeggen. Zeker aangaande een laadpaal toepassing.
https://www.deyeinverter....y-manage-system-2569.html

Je hebt wel nieuwe FW nodig met een smartdevices menu.

@bvdl Ik weet niet je reden van 3 x 35A, maar als je dat nu kunt verlagen naar 3x25A is dat zeer eenvoudig bespaard geld!

[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 05-04-2026 23:22 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 02:19
Get!em schreef op zondag 5 april 2026 @ 22:43:
[...]

Ik snap je, maar het verkopen hou je met Balans EMS niet tegen en gaat in de avond door tot 50% is bereikt bij tarieven <20 cent. Dan pomp ik de eerste kWh van de batterij van de dag ‘s avonds naar de auto (dus bijv van 85% tot 65% om dat niet te hoeven verkopen.

Omdat ik ook wel geïnteresseerd ben in jouw setup, zojuist de batterij (via de homeassistant als passieve batterij) ook in EVCC ingevoerd. Even kijken of ik nog steeds hetzelfde voor elkaar krijg, incl wat jij dus nu ook probeert te bereiken, want ook dat is logisch. Dus de batterij config ingesteld t.b.v. solar laden voorrang, en ook battery boost op 65% gezet voor snelladen.

Zojuist overigens flinke ontlaad acties tot 35% ivm de prijs die rond 20 cent schommelde en 1 kwartier mogelijk dus 80 cent was.
Precies. Het feit dat je enkel passief beheer hebt over de thuisaccu en dus te maken hebt met een koppige EMS van balans energie is dat inderdaad precies de uitdaging. Als er wordt verkocht hoop ik dat balans energie energie “leent” uit mijn accu die later voor lagere prijzen weer terug wordt gekocht. Is helaas niet altijd realiteit, waardoor ik wel eens heel de ochtend kwijt bent om de accu weer op 65% te krijgen. Op zonnige dagen deze week ~42 kWh opbrengst, dus prima. Maar vaak rond de 25 kWh, dan is het minder ideaal.

Dus afhankelijk van mijn behoefte en wat er in de nacht is gebeurd met de thuisaccu zit ik vaak te schuiven met drempel waardes in EVCC (dus eventjes naar 50% of 40% home priority). Geen set it and forget it ervaring, maar ik vind het nog leuk.

• KoningSlakkie
bvdl schreef op zondag 5 april 2026 @ 22:10:
Hij doet inderdaad netjes peakshaven, maar besef wel, het vermogen boven de 12 kW komt uit de onbalans markt. En dat is op tijden niet ideaal qua EUR/kWh.

Dus gevoelsmatig leef ik nu met 12 kW aansluiting ipv 17kW.

• KoningSlakkie
KoningSlakkie schreef op maandag 6 april 2026 @ 01:10:
[...]

Hij doet inderdaad netjes peakshaven, maar besef wel, het vermogen boven de 12 kW komt uit de onbalans markt (los van solar). En dat is op tijden niet ideaal qua EUR/kWh.

Dus gevoelsmatig leef ik nu met 12 kW aansluiting ipv 17kW.
Pagina: 1 ... 95 96 Laatste