Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie

Pagina: 1 ... 96 ... 116 Laatste
Acties:

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:24
Speedy-Andre schreef op zondag 5 april 2026 @ 20:30:
Ik kijk daar niet vaak naar, dit ziet er beter uit dan wat Balans voorspelde :)
Voor jou wel, maar voor mij, met een volle batterij is de huidige prijs beter :)

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:51

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

deejeebv schreef op zondag 5 april 2026 @ 21:09:
[...]

Voor jou wel, maar voor mij, met een volle batterij is de huidige prijs beter :)
Dat lijkt me ook, wat heb je aan de prijzen die Balans geeft ...
Toch nog €0,054/kWh gehad voor het overschot in maart (zonder ergens op te letten).

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren, 7-4-2026 48,2kWh Balans Energie

• bvdl
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 29-04 07:11
Ben nieuw met Balans en heb nog een aantal vragen:
1. Hoe brandveilig is het systeem? De locatie van de meterkast zit onder mijn slaapkamer. Dus mocht er brand uitbreken dan is dat erg gevaarlijk.
2. Kan het systeem peakshaven? Ik heb nu 3x35A maar dit kan met een batterij eenvoudig terug naar 3x25A.
3. Kan het systeem de zonnepanelen ook aansturen/uitschakelen in geval van een volle batterij en negatieve prijzen? Ik heb 47 panelen icm een GoodWe omvormer.
4. Kan het systeem andere apparaten slim aansturen zoals een warmtepomp?
5. Ik zie hier verschillende prijzen voorbij komen voor de batterij? Wat is de prijs die jullie nu betalen?
6. Vragen jullie de btw wel of niet terug en wat zijn de overwegingen daarbij?

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

KoningSlakkie schreef op zondag 5 april 2026 @ 08:09:
[...]

Ook bij mij @zunrob . Als de thuisaccu zakt naar 50% (of 49%, kan ik niet precies zien) dan wordt de thuisaccu geactiveerd naar 51% en loopt weer leeg naar 50-49%.

Dit is de reden waarom ik EVCC op minimaal 55%-65% laat sturen @Get!em zodat ik niet onnodig energie inkoop. Want veel energie heb ik komende dagen niet nodig. Het is pas vanaf -12 cent pas echt interessant om in te kopen.

Afgelopen avond is er bijna 5 kWh verkocht, wat nu weer terug geïmporteerd moet worden. Helaas is de auto vol dus we gaan zien hoe vol de thuisaccu gaat worden. En kijken hoe de onbalans prijzen gaan zijn vanmiddag.
Ik snap je, maar het verkopen hou je met Balans EMS niet tegen en gaat in de avond door tot 50% is bereikt bij tarieven <20 cent. Dan pomp ik de eerste kWh van de batterij van de dag ‘s avonds naar de auto (dus bijv van 85% tot 65% om dat niet te hoeven verkopen.

Omdat ik ook wel geïnteresseerd ben in jouw setup, zojuist de batterij (via de homeassistant als passieve batterij) ook in EVCC ingevoerd. Even kijken of ik nog steeds hetzelfde voor elkaar krijg, incl wat jij dus nu ook probeert te bereiken, want ook dat is logisch. Dus de batterij config ingesteld t.b.v. solar laden voorrang, en ook battery boost op 65% gezet voor snelladen.

Zojuist overigens flinke ontlaad acties tot 35% ivm de prijs die rond 20 cent schommelde en 1 kwartier mogelijk dus 80 cent was.

[ Voor 4% gewijzigd door Get!em op 05-04-2026 22:45 ]

• ibak
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 22:41
bvdl schreef op zondag 5 april 2026 @ 22:10:
Ben nieuw met Balans en heb nog een aantal vragen:
1. Hoe brandveilig is het systeem? De locatie van de meterkast zit onder mijn slaapkamer. Dus mocht er brand uitbreken dan is dat erg gevaarlijk.
2. Kan het systeem peakshaven? Ik heb nu 3x35A maar dit kan met een batterij eenvoudig terug naar 3x25A.
3. Kan het systeem de zonnepanelen ook aansturen/uitschakelen in geval van een volle batterij en negatieve prijzen? Ik heb 47 panelen icm een GoodWe omvormer.
4. Kan het systeem andere apparaten slim aansturen zoals een warmtepomp?
5. Ik zie hier verschillende prijzen voorbij komen voor de batterij? Wat is de prijs die jullie nu betalen?
6. Vragen jullie de btw wel of niet terug en wat zijn de overwegingen daarbij?
Mbt
1: aangeraden wordt om niet in huis te monteren,
Vanwege warmte en temperatuur.
Dus bij de meeste hier staan de batterijen en omvormer niet in de meterkast.
Heb je een schuur, garage of buitenkast mogelijkheid?
Niet dat ik veel brandgevaar zie van deze batterijen, het is geen lithium ion en de batterijen worden niet warm tot nu toe.
De kabels en aansluitingen zijn wel aandachtspunten maar dat zijn losse factoren en beinvloedbaar.
Koop een warmtebeeld camera en check die als je safe wilt zitten.
4 : nee
5: zie website
6: jazeker, terugvragen loont.
Check eerst of je niet nog in de kor zit en doe het vooral zelf ipv met een externe partij.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:29
ibak schreef op zondag 5 april 2026 @ 22:51:
[...]

Mbt
1: aangeraden wordt om niet in huis te monteren,
Vanwege warmte en temperatuur.
Dus bij de meeste hier staan de batterijen en omvormer niet in de meterkast.
Heb je een schuur, garage of buitenkast mogelijkheid?
Niet dat ik veel brandgevaar zie van deze batterijen, het is geen lithium ion en de batterijen worden niet warm tot nu toe.
De kabels en aansluitingen zijn wel aandachtspunten maar dat zijn losse factoren en beinvloedbaar.
Koop een warmtebeeld camera en check die als je safe wilt zitten.
4 : nee
5: zie website
6: jazeker, terugvragen loont.
Check eerst of je niet nog in de kor zit en doe het vooral zelf ipv met een externe partij.
uh... LiFePO4 is Lithium ion familie.

vwb 4. het kan wel met de Deye uitbreidingen maar volgens mij ook alleen met Deye apparatuur.
Is best wel vette LoRa techniek die ze hebben gemaakt moet ik zeggen. Zeker aangaande een laadpaal toepassing.
https://www.deyeinverter....y-manage-system-2569.html

Je hebt wel nieuwe FW nodig met een smartdevices menu.

@bvdl Ik weet niet je reden van 3 x 35A, maar als je dat nu kunt verlagen naar 3x25A is dat zeer eenvoudig bespaard geld!

[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 05-04-2026 23:22 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 23:25
Get!em schreef op zondag 5 april 2026 @ 22:43:
[...]

Ik snap je, maar het verkopen hou je met Balans EMS niet tegen en gaat in de avond door tot 50% is bereikt bij tarieven <20 cent. Dan pomp ik de eerste kWh van de batterij van de dag ‘s avonds naar de auto (dus bijv van 85% tot 65% om dat niet te hoeven verkopen.

Omdat ik ook wel geïnteresseerd ben in jouw setup, zojuist de batterij (via de homeassistant als passieve batterij) ook in EVCC ingevoerd. Even kijken of ik nog steeds hetzelfde voor elkaar krijg, incl wat jij dus nu ook probeert te bereiken, want ook dat is logisch. Dus de batterij config ingesteld t.b.v. solar laden voorrang, en ook battery boost op 65% gezet voor snelladen.

Zojuist overigens flinke ontlaad acties tot 35% ivm de prijs die rond 20 cent schommelde en 1 kwartier mogelijk dus 80 cent was.
Precies. Het feit dat je enkel passief beheer hebt over de thuisaccu en dus te maken hebt met een koppige EMS van balans energie is dat inderdaad precies de uitdaging. Als er wordt verkocht hoop ik dat balans energie energie “leent” uit mijn accu die later voor lagere prijzen weer terug wordt gekocht. Is helaas niet altijd realiteit, waardoor ik wel eens heel de ochtend kwijt bent om de accu weer op 65% te krijgen. Op zonnige dagen deze week ~42 kWh opbrengst, dus prima. Maar vaak rond de 25 kWh, dan is het minder ideaal.

Dus afhankelijk van mijn behoefte en wat er in de nacht is gebeurd met de thuisaccu zit ik vaak te schuiven met drempel waardes in EVCC (dus eventjes naar 50% of 40% home priority). Geen set it and forget it ervaring, maar ik vind het nog leuk.

• KoningSlakkie
bvdl schreef op zondag 5 april 2026 @ 22:10:
Hij doet inderdaad netjes peakshaven, maar besef wel, het vermogen boven de 12 kW komt uit de onbalans markt. En dat is op tijden niet ideaal qua EUR/kWh.

Dus gevoelsmatig leef ik nu met 12 kW aansluiting ipv 17kW.

• KoningSlakkie
KoningSlakkie schreef op maandag 6 april 2026 @ 01:10:
[...]

Hij doet inderdaad netjes peakshaven, maar besef wel, het vermogen boven de 12 kW komt uit de onbalans markt (los van solar). En dat is op tijden niet ideaal qua EUR/kWh.

Dus gevoelsmatig leef ik nu met 12 kW aansluiting ipv 17kW.

• bvdl
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 29-04 07:11
Ik lees op de website van Balans dat eigen gebruik voor gaat? Hoe moet ik dit interpreteren? Gaat de stop of aardlek eruit boven de 12Kw of pauzeren ze de onbalans op zulke momenten?

• deejeebv
@Balans Energie Waarom om 3:00 verkopen tegen kale prijs van 14 ct en om 3:24 weer kopen tegen 10 ct. Dat is 2*2 ct voor Balans Stroom, en voor mij alleen maar conversie verlies. Vannacht is er regelmatig aangekocht tegen prijzen van rond de 8 ct terwijl de SOC op 36% gehouden werd. Dat had, met het oog op de te verwachten zon best wat lager gekund.

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:12
Inderdaad..... Ik verwacht hier vandaag, laatste prognoses 75 kWh aan opwek.....
Er is ook best verkocht (28 kWh), dat klopt, maar ook aangekocht (5 kWh) (per saldo van 88% naar 36%)
Dat had best naar 10% gemogen, en dan nog stroomt de accu vanmiddag over.

Maar goed - belofte van BE naar mij gemaakt, met dagelijks leeg is gedaan op aFRR status, daarvoor standaard regels.
Elke dag moet ik 70 kWh afleveren in de avond en nacht. Wat ik dan daarboven meer opwek is aan mij zelf. Zal vaak negatieve pricing zijn....

Voor de use case van BE ;)

Ik overweeg om maar 1 van beide installaties uit te zetten. Morgen en overmorgen nog eens 2 dagen van 75-80 kWh....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RILX0fADDbJJbv8Y8ngms6JjDIg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PJm8XpSLJQfTCBzAOjDN8F6t.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/20SNyG4_avakmon9Gvyj-CG1Tq4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3qv6Y7utNN0CMFxdIC0BbJYj.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door blue eyes op 06-04-2026 08:42 ]

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• Single
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 22-04 20:06
deejeebv schreef op maandag 6 april 2026 @ 08:11:
@Balans Energie Waarom om 3:00 verkopen tegen kale prijs van 14 ct en om 3:24 weer kopen tegen 10 ct. Dat is 2*2 ct voor Balans Stroom, en voor mij alleen maar conversie verlies. Vannacht is er regelmatig aangekocht tegen prijzen van rond de 8 ct terwijl de SOC op 36% gehouden werd. Dat had, met het oog op de te verwachten zon best wat lager gekund.
Wordt er eigenlijk wel verdient met een EB set up aan het eind van de maand? in mijnbatterij.nl zie ik bedragen die een duidelijk verdienmodel geven of een besparing op de kosten zo je wilt. En ik kan me niet voorstellen dat Don hier niet regelmatig meeleest ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Single op 06-04-2026 08:40 ]

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Maar goed - belofte van BE naar mij gemaakt, met dagelijks leeg is gedaan op aFRR status, daarvoor standaard regels.
Is dat een persoonlijke belofte geweest specifiek aangepast naar jouw situatie?

En is daarbij ook gesproken over de kansen die je dan mist met aFFR momenten?

• blue eyes
Persoonlijk, redelijk oppervlakkig, ik bedoel, niet diep op de bit and byte.
Mijn wens om dagelijks de hele accu leeg te trekken, van ongeveer 80% van mijn opwek. Dit is werd bevestigd, ook in gesprek wat ik had natijds had voor de 5e accu (extra accu, of ombouwen, of panelen omzetten, etc. Gekozen voor accu 5.

Maar staat niet op papier.

En wat ik al zei. Mijn business case is de inkooprijs van de accu (beetje koffie dik kijken).
De verliezen nu, of gemiste opbrengst, of hoe je het wilt noemen vindt ik zonde, is te begrijpen (maar niet als aFRR langer duurt ...) . maar ik ga nu herhalen, ga ik mee stoppen, moeten we niet te vaak roepen hier :)

Ik zie over 2 jaar wel hoe steady BE is, hoe goed hun model. Ik ben behoorlijk merk, persoon trouw.
Als BE het in orde krijgt, etc. blijf ik gewoon.

[ Voor 18% gewijzigd door blue eyes op 06-04-2026 09:11 ]

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• Wolly
  • Niet online
deejeebv schreef op maandag 6 april 2026 @ 08:11:
Je kwam zeker net onder de 30 35%? Dat is het moment dat hij bij mij ging laden terwijl hij net daarvoor nog aan het ontladen was.

• Wolly
  • Niet online
blue eyes schreef op maandag 6 april 2026 @ 08:59:
Persoonlijk, redelijk oppervlakkig, ik bedoel, niet diep op de bit and byte.
Mijn wens om dagelijks de hele accu leeg te trekken, van ongeveer 80% van mijn opwek. Dit is werd bevestigd, ook in gesprek wat ik had natijds had voor de 5e accu (extra accu, of ombouwen, of panelen omzetten, etc. Gekozen voor accu 5.

Maar staat niet op papier.

En wat ik al zei. Mijn business case is de inkooprijs van de accu (beetje koffie dik kijken).
De verliezen nu, of gemiste opbrengst, of hoe je het wilt noemen vindt ik zonde, is te begrijpen (maar niet als aFRR langer duurt ...) . maar ik ga nu herhalen, ga ik mee stoppen, moeten we niet te vaak roepen hier :)

Ik zie over 2 jaar wel hoe steady BE is, hoe goed hun model. Ik ben behoorlijk merk, persoon trouw.
Ik ben vooral benieuwd of dit dan speciaal voor jou toegepast gaat worden, dat zou toch een individuele aanpak vergen per eigenaar. Al maakt het ook uit of er is gesproken over een gewenst tijdstip dat de batterij leeg zou zijn, ik denk dat deze inderdaad dagelijks leeg zal zijn met aFFR maar de vraag is alleen wanneer :+

In de ochtend en avond lijkt mij niet handig tenzij er inderdaad een afspraak ligt. Maar zo´n afspraak is voor Balans ook niet gratis dus ben heel benieuwd hoe dit gaat uitpakken.

• blue eyes
Ja , wat je zegt.

Een slim systeem is the key. Daarin kunnen situatie specifieke zaken in worden geprogrammeerd. En waarom ook niet. Dat benaderd, of vult ook wel degelijk persoonlijke wensen in.

Geen idee hoe dat in te vullen; bewust niet tegen aan bemoeid. Zo kritisch en scherp ik op het werk ben, zo tegensteld voor prive zaken :D

[ Voor 10% gewijzigd door blue eyes op 06-04-2026 09:23 ]

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:01
blue eyes schreef op maandag 6 april 2026 @ 08:59:
Neuh, redelijk oppervlakkig, mijn wens om dagelijks de hele accu leeg te trekken, van ongeveer 80% van mijn opwek.

En zeker niet op papier.

De verliezen nu, of gemiste opbrengst, of hoe je het wilt noemen vindt ik zonde, is te begrijpen (maar niet als aFRR langer duurt ...) . maar ik ga herhalen, ga ik mee stoppen :)

Zo zit ik er ook in. We zien het over twee jaar. Fatsoenlijke integratie met opwek en laden is een must voor ieder EMS. De vraag is of BE echt een ems moet bieden, of gewoon een handelaar die een api bied naar een Ems. Zelf denk ik dat het tweede logischer is. Laat de balans handelaar intenties en gewenst gedrag doorgeven, en laat m’n eigen ems het huis besturen.

• deejeebv
Nu zelfs import bij een SOC van 42% bij een prijs van 4 ct. 8)7

• Tasteless
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23:37
deejeebv schreef op maandag 6 april 2026 @ 09:42:
Nu zelfs import bij een SOC van 42% bij een prijs van 4 ct. 8)7
Het is helaas voor ons nu nog een redelijk dom systeem met vaste waardes waar aan voldaan moet worden. Zo zijn er bijv. drempels van 35% ,50% SOC waarbij bepaalde triggers gegeven worden voor het laden ongeacht mogelijke prijsontwikkeling of zonopbrengst.

Ik kan alleen maar hopen dat AFRR zo snel mogelijk komt en dat we vanuit daar verder gaan bouwen. Mocht dit onverwacht langer gaan duren, hoop ik wel dat Don energie gaat steken in de huidige situatie.

Weheat sparrow P60❄️🔥| LMNT Pura 200L 💧| Tesla model 3 🚗 | 13,7kWp☀️ | 48kWh balans batterij🔋

• jacovn
  • Laatst online: 29-04 09:29
Ik heb de EV maar er aangehangen, anders zakt vanavond systeem omder de 35% en gaat hij laden tegen piek prijs.
Dus de eerste solar energie maar direct de auto in als als die klaar is kan de rest de accu in en. Mocht hij bij willen laden is de prijs op zijn laagst.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

jacovn schreef op maandag 6 april 2026 @ 10:25:
Ik heb de EV maar er aangehangen, anders zakt vanavond systeem omder de 35% en gaat hij laden tegen piek prijs.
Dus de eerste solar energie maar direct de auto in als als die klaar is kan de rest de accu in en. Mocht hij bij willen laden is de prijs op zijn laagst.
Ik ga vanmiddag laden als de accu net als gisteren weer uren op 95% gaat draaien en er maar ongeveer 350W in de accu gaat.

Edit: boze importposts incoming! Import van 0,3 cent bij een SOC van 43%. En nog 1 van 4 cent.

Dat wordt nog langer op 95% rammen vanmiddag.

[ Voor 13% gewijzigd door Moby op 06-04-2026 11:12 ]

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

• KoningSlakkie
bvdl schreef op maandag 6 april 2026 @ 07:49:
[...]

Ik lees op de website van Balans dat eigen gebruik voor gaat? Hoe moet ik dit interpreteren? Gaat de stop of aardlek eruit boven de 12Kw of pauzeren ze de onbalans op zulke momenten?
Ik praat heel even in kW’s ipv Amperes. Maar het is heel simpel. Je trekt eerst tot 12 kW uit de thuisaccu. Daarboven ga je uit het grid halen, in het geval van 3x25A dus 17kW. Dus zolang je energie in je thuisaccu hebt zitte, heb je meer vermogen beschikbaar.

Onbalans word niet gepauzeerd dus je haalt die 17 kW tegen het onbalans tarief naar binnen. Dus natuurkundig heb je 12+17+solar aan kW’s beschikbaar. Maar zit de onbalans prijs risico aan vast.

Waar Balans energie het over heeft volgens mij. Is dat als er geladen word door de thuisaccu. Dan gaat de thuisaccu met 12 kW laden uit het grid en dan heb je dus nog 5 kW (realiteit 4kW) over van het grid, totaal 16kW. Stel je wilt de auto laden met 11 kW. Dan zal de thuisaccu zijn eigen laadsnelheid omlaag gooien om je auto voorrang te geven.

Dus 11 kW auto + 5kW thuisaccu terwijl de thuisccu stiekem met 12 kW wilt laden op dat moment. Zolang je EV-loadbalancer niet in paniek raakt.

• brammmmmm
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 27-04 14:15
Al enige update van Balansenergie? Ik zag op LinkedIn wel dat ze een new hire hadden, knipknip onderbuik en privesituatie

[ Voor 35% gewijzigd door teacher op 06-04-2026 15:26 ]

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:15

The Legend

*Plop*

Whut? Volgens mij moet je oppassen met dat soort dingen de wereld in slingeren. Ik heb nergens enige aanleiding tot die conclusie gelezen hier, maar zelfs al zou het zo zijn, dan lijkt me dat niet echt gepast om op een online forum te gaan bespreken.

De new hire is in het laatste bericht van Don hier aangekondigd dat die zou starten per april.

[ Voor 16% gewijzigd door The Legend op 06-04-2026 12:34 ]

Ik ben toch malle pietje niet!

• Tasteless
brammmmmm schreef op maandag 6 april 2026 @ 11:40:
Al enige update van Balansenergie? Ik zag op LinkedIn wel dat ze een new hire hadden, dus Balansenergie lijkt nog vertrouwen te hebben in het vervolg.. *knip*
Ik denk dat je het hebt over een post van Ronald. Ik interpreteer die echter meer als dat Ronald een burn-out had, wat de installatie heeft vertraagd.

[ Voor 4% gewijzigd door Proton_ op 06-04-2026 15:54 ]

Weheat sparrow P60❄️🔥| LMNT Pura 200L 💧| Tesla model 3 🚗 | 13,7kWp☀️ | 48kWh balans batterij🔋

• brammmmmm
Okay, dan heb ik dat verkeerd geïnterpreteerd. Wat mij steeds meer zorgen baart is de radiostilte vanuit Balansenergie ondanks meerdere beloftes. Geen nieuws is ook nieuws.

• Wolly
  • Niet online
In tegenstelling tot wat ik dacht lijken de negatieve EPEX momenten wel invloed te hebben op de onbalansprijzen.

De prijs voor afnemen ligt nu op 1,50, je zou toch juist denken dat door het massaal(?) afschakelen van zonnepanelen dat er juist minder overschot is?

• jacovn
4000-6000 watt van solar, en soc van 57% en wat gebeurt er, verschil met de solar opbrengst wordt van net gehaald om de accu maximaal te laden,
Vreemde keus op de middag met volle zon. Beter nu dan op dure momenten wel,,

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• deejeebv
jacovn schreef op maandag 6 april 2026 @ 14:06:
4000-6000 watt van solar, en soc van 57% en wat gebeurt er, verschil met de solar opbrengst wordt van net gehaald om de accu maximaal te laden,
Vreemde keus op de middag met volle zon. Beter nu dan op dure momenten wel,,
Met een onbalansprijs van -€1.50 per kWh niet zo’n vreemde keuze.

• brammmmmm
Wolly schreef op maandag 6 april 2026 @ 14:05:
In tegenstelling tot wat ik dacht lijken de negatieve EPEX momenten wel invloed te hebben op de onbalansprijzen.

De prijs voor afnemen ligt nu op 1,50, je zou toch juist denken dat door het massaal(?) afschakelen van zonnepanelen dat er juist minder overschot is?
Dit zie je eigenlijk elke Pasen met zon. 0 vraag icm te veel non curtailable zon.

• Wolly
  • Niet online
Nu bijna 4 euro/kWh.

Denk dat ik toch maar die kacheltjes van zolder standby ga zetten voor dit soort momenten *O*

• paQ
Best een verschil PV aan of uit

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/olu7C1bXVHOKWb17-BJU3RFVTNA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CSQCDF03HfGfY3nMO4hmSM3M.png?f=fotoalbum_large

• Wolly
  • Niet online
Zijn we nu het energienet aan het helpen of zijn we profiteurs met zulke prijzen :|

[ Voor 36% gewijzigd door Wolly op 06-04-2026 14:35 ]

• paQ
interessante info... net een bit ontleed dat BMS1 de CCB had ingeschakeld.
Schijnbaar de Charge Current Balancer.
Kan kloppen, want die pakte zojuist beduidend minder stroom dan de andere 2.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J-8OBZdCgS-SSDAOcf2x_nSBXvU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jVBHYxjl9oTg8b9UXzaiU8k6.png?f=fotoalbum_large

edit:
en de activatie erna was ook BMS 2 aan de beurt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ndaOv6AQUO8R-XGSX461PWPRpyo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Wqud5dBW2BWaMF3dxbhUdsZV.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door paQ op 06-04-2026 14:41 ]

• jacovn
deejeebv schreef op maandag 6 april 2026 @ 14:09:
[...]

Met een onbalansprijs van -€1.50 per kWh niet zo’n vreemde keuze.
Nee zeker niet maar ik kan het systeem er niet op betrappen naar de laagste prijs te zoeken

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 01:41
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mLE5TuGpQaFfvXZUycOHSqd3DL4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n166e2JKVxrNH1RPaPVBZaBa.jpg?f=fotoalbum_large

Hopelijk hier ook eens richting de 100.
Deze installatie is vooralsnog niet boven de 90% geweest sinds ingebruikneming.

• Dbm12
  • Registratie: Januari 2007
Source90 schreef op maandag 6 april 2026 @ 14:56:
[Afbeelding]

Hopelijk hier ook eens richting de 100.
Deze installatie is vooralsnog niet boven de 90% geweest sinds ingebruikneming.
Same en ik denk dat we dat wel redden. Maar hopelijk is de prijs dan wel niet meer zo negatief 😅 zit nu op 88% dus heb nog ff

http://luxeofzuinig.blogspot.com/

• Wolly
  • Niet online
Dbm12 schreef op maandag 6 april 2026 @ 14:59:
[...]

Same en ik denk dat we dat wel redden. Maar hopelijk is de prijs dan wel niet meer zo negatief 😅 zit nu op 88% dus heb nog ff
Gewoon panelen uitzetten als je het niet meer kwijt kan.

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:10
Wolly schreef op maandag 6 april 2026 @ 15:03:
[...]

Gewoon panelen uitzetten als je het niet meer kwijt kan.
Helaas kan niet iedereen dat. Mijn Enphase (non metered) kan alleen met de automaat uit...

• Dbm12
zunrob schreef op maandag 6 april 2026 @ 15:04:
[...]

Helaas kan niet iedereen dat. Mijn Enphase (non metered) kan alleen met de automaat uit...
Ik heb ook een non metered maar als je een DHZ account hebt, kan je gratis aanmaken, en jezelf hebt toegevoegd aan je installatie kan je wel je panelen uitzetten en dit via HA automatiseren.

Heb het eerste wel gedaan maar het laatste nog niet. Het zorgt er wel voor dat alle productie uit gaat.

• Wolly
  • Niet online
zunrob schreef op maandag 6 april 2026 @ 15:04:
[...]

Dus kan hij uit. Je gaat neem ik aan geen 4 euro/kWh betalen omdat er alleen een automaat is.

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Oe, niet thuis en de panelen zaten lekker terug te leveren omdat de accu weer eens op 95% zit. Hopelijk heb ik niet zoveel geëxporteerd voor -4 euro/kWh

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

• Tasteless
Helaas batterij al 100%. De deye staat wel op zero export to CT. Panelen zijn rechtstreeks op de omvormer aangesloten maar ondanks deze setting zie ik dat er zo’n 6kw naar het net gaat. Klopt dit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YiHDja1_pZCdl0edq-EH3Gi5Se0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1qpHaxVvBAE2GyAHvdNPnYkZ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door Tasteless op 06-04-2026 15:23 ]

• paQ
Tasteless schreef op maandag 6 april 2026 @ 15:21:
Helaas batterij al 100%. De deye staat wel op zero export to CT. Panelen zijn rechtstreeks op de omvormer aangesloten maar ondanks deze setting zie ik dat er zo’n 6kw naar het net gaat. Klopt dit?

[Afbeelding]
export surplus uitzetten

Kan in solarman maar ook op de deye zelf (Work mode 1)

• paQ
Eens kijken of accu 3 vandaag ook 100 wil aantikken. Het gaat (uiteraard) tergend traag zo.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ERpwEtT0dfebOCa87l4T7EneXK0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4qYstdtbTYjP6g4mI2Jcjhgv.png?f=fotoalbum_large

• The Legend

The Legend

*Plop*

Ik dacht ook eens richting 100% te gaan, maar EV was bijna leeg dus daar is nu ca. 55kWh ingepompt. Morgen misschien. Heb nog niet boven de 90% gezeten geloof ik.

• zunrob
Dbm12 schreef op maandag 6 april 2026 @ 15:06:
[...]

Ik heb ook een non metered maar als je een DHZ account hebt, kan je gratis aanmaken, en jezelf hebt toegevoegd aan je installatie kan je wel je panelen uitzetten en dit via HA automatiseren.

Heb het eerste wel gedaan maar het laatste nog niet. Het zorgt er wel voor dat alle productie uit gaat.
Heb je hier meer info over? Dat klinkt wel interessant. Maar het dus dus uit of aan? Niet instelbaar? Hoe snel start het systeem daarna weer op?

• zunrob
Wolly schreef op maandag 6 april 2026 @ 15:12:
[...]

Dus kan hij uit. Je gaat neem ik aan geen 4 euro/kWh betalen omdat er alleen een automaat is.
Haha, ik heb niet altijd thuis, en houdt het ook niet continu in de gaten. Dan is een automatisering wel fijn!

• paQ
zunrob schreef op maandag 6 april 2026 @ 15:43:
[...]

Haha, ik heb niet altijd thuis, en houdt het ook niet continu in de gaten. Dan is een automatisering wel fijn!
tuya wifi automaat ervoor :)

• Dbm12
zunrob schreef op maandag 6 april 2026 @ 15:42:
[...]

Heb je hier meer info over? Dat klinkt wel interessant. Maar het dus dus uit of aan? Niet instelbaar? Hoe snel start het systeem daarna weer op?
Zijn meerdere handleidingen op internet maar hier is er 1 die ik ff snel vond.

https://www.solar-nu-webshop.nl/data/upload/files/1812-dhz-handleiding-voor-enphase-1-installatiesmall-solarnunl.pdf

Ff naar beneden scrollen. Dan zie je de stappen. Verder in HA de volgende HACS integratie installeren (Enphase Envoy (Installer)) en dan inloggen met je net gemaakte account. Dan zie je ook een productie toggle die je aan en uit kan zetten.

Het duurt wel ff (paar minuten) voordat het uitgaat maar werkt verder prima. Maar het is inderdaad alle panelen aan of uit

• Gijs007
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 00:48
Speedy-Andre schreef op zondag 5 april 2026 @ 03:03:
De stand-by schakelaar staat op stand 1, dat is zonder de Deye en dan valt alles idd uit.
Die schakelaar zou ik niet omzetten met de groepenkast actief.
Ik ben benieuwd wat er bij de Deye aan schakelaars of beveiliging is geplaatst want dat mis ik hier.
paQ schreef op zondag 5 april 2026 @ 07:00:
[...]

Uuuhhh. Huh :?
Het lijkt of jouw ATS component ook als ATS is aangesloten dan. Staat ie op AUTOMATIC?
Zo doet je hoofdschakelaar inderdaad gewoon wat ie moet doen. Maar het is me niet duidelijk waarom je twee ATS-en achter elkaar zou willen.

Welke instructie heb je gekregen bij die ATS? Die in auto stand handmatig omschakelen gaat mis zo ver ik weet.
Ik heb geen instructies gehad over de ATS, deze installateur was er helaas niet heel erg bekend mee; gezien hij de hoofdschakelaar i.p.v. de hoofdzekeringen omzette.
Ook gezien de eerdere berichten hier, maak ik mij dan toch een beetje zorgen of het wel correct is geïnstalleerd.

Hierbij de foto's:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NUMsQsUyOysKMcOiDiP877aIm4A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mfv3g2lcZENyx4SjSYv6T8XS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ku5ZIz5GK9lVuwvrtFKklK1JVXY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7iHe2g1yJGQHL9qKMUKAh2F5.jpg?f=fotoalbum_large

AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair H150i Elite LCD | X670E-AORUS XTREME | G.Skill Trident Z F5-7800J3646H16GX2-TZ5RK | Inno3D GeForce RTX 4090 iCHILL X3 | Corsair HX1000i shift | Crucial T700 4TB | Intel Optane P5800X 1.6TB | MP600 NH 8TB | Corsair iCUE 5000T

• zunrob
Kan iemand uitleggen hoe het precies zit met terugleveren dit jaar? De prijs is nu een paar cent negatief, maar er komt nog vanalles bij (btw etc.). Maar tegelijkertijd wordt de belasting nog gesaldeerd. Vanaf welke kale prijs wil je juist wel terugleveren?

[ Voor 3% gewijzigd door zunrob op 06-04-2026 16:21 ]

• blue eyes
Ik kwam met thuis, accu EV op 8%, mooie basis, accu BE op 92% . . . . . Toch al 60 kWh geladen vandaag, plus import.

Dus wederom de 100% niet aangeraakt, ik moet de auto vol hebben voor morgen, en die gaat weer leeg....
Die ga ik nu vol aan het stroom hangen.

Eerst verbaasd.... laad momenten???? Blijkt dat dit enorme pieken zijn in de prijs (negatief), dan snap ik het.
Negatieve prijs is voordeliger dan zelf produceren.

Issue is alleen dat ik beide systemen niet uit kan zetten.

[ Voor 9% gewijzigd door blue eyes op 06-04-2026 16:30 ]

• Bman
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 22:22
Hier voor het eerst 99% gezien! Onderste netjes op 100%, middelste 99,55% en bovenste 99,43%.
Vanmiddag toch heel wat activaties en 29.1 kWh Solar opbrengst nodig gehad om zover te komen.
Ben blij dat ik thuis ben, wasmachine draait en heb op offgrid modus staan, PV schakelen dan uit.
Nu lekker slurpen uit accu en 0 terugleveren.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5CLp7Tu332pCepQGr3tE9i_Jf30=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4DSGK8yfV0tlDeOVZYHCmXvr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6UfIFdgovkjp1vGfTavhM9cCJBo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aR3aecV5aO2QmAoUNp40eCpr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/frQlq8FKdUCSnCrXIeX3dQl-A6M=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Pf7XL0Z4w665I2b1M2jUJrmi.png?f=fotoalbum_large.

• blue eyes
zunrob schreef op maandag 6 april 2026 @ 16:09:
Kan iemand uitleggen hoe het precies zit met terugleveren dit jaar? De prijs is nu een paar cent negatief, maar er komt nog vanalles bij (btw etc.). Maar tegelijkertijd wordt de belasting nog gesaldeerd. Vanaf welke kale prijs wil je juist wel terugleveren?
Je betaald alleen de btw en heffing over dat deel wat je meer afneemt dan teruglevert.
Mocht je dat nu betalen, krijg je dat dadelijk weer terug met de jaar verrekening.

Terug leveren is per definitie geen heffing en btw.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Gijs007 schreef op maandag 6 april 2026 @ 15:59:
[...]

[...]

Ik heb geen instructies gehad over de ATS, deze installateur was er helaas niet heel erg bekend mee; gezien hij de hoofdschakelaar i.p.v. de hoofdzekeringen omzette.
Ook gezien de eerdere berichten hier, maak ik mij dan toch een beetje zorgen of het wel correct is geïnstalleerd.

Hierbij de foto's:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zie naast de 'noodknop' die de Deye met het net verbindt een onderbreker, waarschijnlijk 63A die de groepenkast voedt via de dikke 5x10m2 kabel.
De ATS in de groepenkast (met lampjes) is voor stand-by (zonder de Deye) of via LOAD van de Deye.
Staat hij net als op de foto op stand 1 dan heeft de Deye wel prik maar hij voedt de groepenkast niet.

Best slecht dat iemand dit plaatst maar niet kan uitleggen hoe het werkt |:(
Hoe kan hij zich of de klant van een goede werking verzekeren?

Met off-grid kast bij de Deye zitten er 3 onderbrekers in, de 'noodknop' en de losse onderbreker zijn dan weg.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren, 7-4-2026 48,2kWh Balans Energie

• Tasteless
paQ schreef op maandag 6 april 2026 @ 15:23:
[...]

export surplus uitzetten

Kan in solarman maar ook op de deye zelf (Work mode 1)
Zou je dat kunnen toelichten? Ik heb net solarman geïnstalleerd en gekoppeld maar moet zoveel settings invullen. In de deye zelf kan ik overigens niks wijzigen. Mag ook via pm.

• paQ
[...]

[...]

Er is op zich weinig aan de hand hoor, alleen nu heb je een ATS die als ATS is aangesloten.
Nogmaals: Staat het ATS component (die 5 positie brede) op automatic?
(Dat zwarte schakelaartje)

• paQ
Tasteless schreef op maandag 6 april 2026 @ 16:37:
[...]

Zou je dat kunnen toelichten? Ik heb net solarman geïnstalleerd en gekoppeld maar moet zoveel settings invullen. In de deye zelf kan ik overigens niks wijzigen. Mag ook via pm.
Je moet helemaal niets invullen! :o
Gewoon uitlezen en afblijven :+

Maar je hebt in HA deze schakelaar ergens
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/00pCAzlurU3KeY01kM522FjzS-o=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/OEWf0ybna8vR8APh2LJjW8tT.png?f=user_large

Die kun je gewoon aan en uit flippen

In de Deye cloud app, naar rDevices / remote / professional

Dan naar system work mode 1 scrollen, READ, en dan kun je ook daar export surplus enable of disable doen, en dan WRITE

• zunrob
blue eyes schreef op maandag 6 april 2026 @ 16:30:
[...]

Je betaald alleen de btw en heffing over dat deel wat je meer afneemt dan teruglevert.
Mocht je dat nu betalen, krijg je dat dadelijk weer terug met de jaar verrekening.

Terug leveren is per definitie geen heffing en btw.
Dus dan is zelfs terugleveren tegen een kale negatieve prijs niet zo heel verkeerd.

• Bman
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 22:22
Tasteless schreef op maandag 6 april 2026 @ 16:37:
[...]

Ik krijg Solarman niet aan de praat in Home Assistant. Het lukt wel op de iPhone app Solarman Smart, maar die voegt niks toe. Welke % waarde zie jij bij Signal Quality als je inlogt op IP van de dongle die onderin je Deye zit? Bij mij staat ie op 0% :'( Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RuaTPy0lmxf5k0Wkhwy8aEtWhMI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/KdRGTpv8STwwZFQLc1TyLOMG.jpg?f=user_large

• blue eyes
zunrob schreef op maandag 6 april 2026 @ 16:43:
[...]

Dus dan is zelfs terugleveren tegen een kale negatieve prijs niet zo heel verkeerd.
Idd.

MITS je zeker weet dat je aan het eind het jaar (contract jaar) je meer hebt geleverd dan terug geleverd.... ;)

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 29-04 09:49
Om 12:30 auto gestart met laden soc 70%. 50kWh geladen in ev soc nu nog steeds 70% directe opwek + goedkoop inkopen. Dat werkt dan wel weer mooi.

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• zunrob
blue eyes schreef op maandag 6 april 2026 @ 16:46:
[...]

Idd.

MITS je zeker weet dat je aan het eind het jaar (contract jaar) je meer hebt geleverd dan terug geleverd.... ;)
Normaliter wel, maar vind dat nu met de batterij lastiger te bepalen, omdat ze ook goedkoop extra inkopen...

• blue eyes
Yep - en daarnaast gaan we al minder terugleveren door het hoger eigen verbruik en conversie verlies....

Ik compenseer dat door als straks de zon minder gaat schijnen ik de auto meer op het werk ga laden ipv thuis.

• Gijs007
paQ schreef op maandag 6 april 2026 @ 16:38:
[...]

Er is op zich weinig aan de hand hoor, alleen nu heb je een ATS die als ATS is aangesloten.
Nogmaals: Staat het ATS component (die 5 positie brede) op automatic?
(Dat zwarte schakelaartje)
Dank voor de reminder. Hij stond halverwege:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vEMpo0fGFNzjF9CrUA8Rrir7yE4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/snL5HRZ6EFgzxnNOl9AN8hrE.jpg?f=fotoalbum_large

Heb hem na het nemen van de foto naar automatic gezet, vervolgens sprong die grijze rechts naar beneden (van stand II naar stand I)

Geen idee wat dat deed. Lampjes zijn nog hetzelfde, omvormer draait ook nog gewoon.

AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair H150i Elite LCD | X670E-AORUS XTREME | G.Skill Trident Z F5-7800J3646H16GX2-TZ5RK | Inno3D GeForce RTX 4090 iCHILL X3 | Corsair HX1000i shift | Crucial T700 4TB | Intel Optane P5800X 1.6TB | MP600 NH 8TB | Corsair iCUE 5000T

• boekhour
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:25
Nope vragen. Vanmiddag SOC op 90% daarna 2 uur over gedaan om op 94% te komen. Zonnepanelen 5kw aan het blazen en ook nog af een toe een activatie. Is dit het bekende balanceren? Waar blijft de surplus aan stroom? Er wordt niets teruggeleverd.

[ Voor 16% gewijzigd door boekhour op 06-04-2026 17:28 ]

• zunrob
Dbm12 schreef op maandag 6 april 2026 @ 15:57:
[...]

Zijn meerdere handleidingen op internet maar hier is er 1 die ik ff snel vond.

https://www.solar-nu-webshop.nl/data/upload/files/1812-dhz-handleiding-voor-enphase-1-installatiesmall-solarnunl.pdf

Ff naar beneden scrollen. Dan zie je de stappen. Verder in HA de volgende HACS integratie installeren (Enphase Envoy (Installer)) en dan inloggen met je net gemaakte account. Dan zie je ook een productie toggle die je aan en uit kan zetten.

Het duurt wel ff (paar minuten) voordat het uitgaat maar werkt verder prima. Maar het is inderdaad alle panelen aan of uit
Zojuist even snel gekeken, maar kan de integratie nog niet vinden in HACS? Staat die ergens verstopt? Straks verder kijken. Bedankt iig!

• paQ
Gijs007 schreef op maandag 6 april 2026 @ 17:21:
[...]

[Afbeelding]

Heb hem na het nemen van de foto naar automatic gezet, vervolgens sprong die grijze rechts naar beneden (van stand II naar stand I)

Geen idee wat dat deed. Lampjes zijn nog hetzelfde, omvormer draait ook nog gewoon.
Hahaha nou. Daar zou ik mee uitkijken. Want nu draai je bypass!

Je moet echt weten hoe hij is aangesloten. Dat is wel echt van belang. Nu heb je een automatisch schakelende ATS (wat juist is bij een ATS), maar ook twee ATS-en achter elkaar!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Gijs007 schreef op maandag 6 april 2026 @ 17:21:
[...]

[Afbeelding]

Waarom zou je hem op automatisch zetten als dat niet hoeft (en zelfs schade kan geven)?
De Deye heeft zelf een ATS functie die veel sneller werkt zonder dat hij de nul te vroeg of te laat schakelt.

Volgens mij is stand 2 'omvormer' wat je wil met off-grid, echt slecht dat zo'n ding er zit want er zijn ook handmatige die je tenminste niet onbedoeld op automatisch kan zetten.
Hopelijk werkt alles wat aan de groepenkast hangt nog, bij een ander is er schade ontstaan doordat een monteur hem zomaar omzette zonder de groepenkast spanningsloos te maken (van dezelfde toko?).

Met dank aan BE die op de website nogal vaag de ATS benoemt waardoor deze verwarring ontstaat...

• Gijs007
paQ schreef op maandag 6 april 2026 @ 17:59:
[...]

Hahaha nou. Daar zou ik mee uitkijken. Want nu draai je bypass!

Je moet echt weten hoe hij is aangesloten. Dat is wel echt van belang. Nu heb je een automatisch schakelende ATS (wat juist is bij een ATS), maar ook twee ATS-en achter elkaar!
Hij staat nu toch goed, in de auto stand?
Ik neem aan dat, zodra I uitvalt (net) dat hij dan binnen 30ms omschakelt naar de omvormer.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Gijs007 schreef op maandag 6 april 2026 @ 18:03:
[...]

Ik neem aan dat, zodra I uitvalt (net) dat hij dan binnen 30ms omschakelt naar de omvormer.
Als het ding daar voor bedoeld zou zijn ja, hij is er enkel om de Deye vrij te kunnen schakelen indien er een storing is en de Deye geen voeding geeft aan de groepenkast.
Ik zou hem op handmatig zetten en zelf stand 2 (omvormer) kiezen, liefst met de groepenkast uitgeschakeld.

[ Voor 11% gewijzigd door Speedy-Andre op 06-04-2026 18:07 ]

• paQ
Gijs007 schreef op maandag 6 april 2026 @ 18:03:
[...]

Ik zou het eerst eens navragen.
Als hij nu op stand I staat dan omzeil je je GRID van de omvormer. Zie display deye of dat zo is. (Rood kruisje door grid traject)

Ook vooral NIET handmatig op II schakelen als hij op auto staat!!!!!111!one!!eleven

• Gijs007
Speedy-Andre schreef op maandag 6 april 2026 @ 18:05:
[...]

Als het ding daar voor bedoeld zou zijn ja, hij is er enkel om de Deye vrij te kunnen schakelen indien er een storing is en de Deye geen voeding geeft aan de groepenkast.
Ik zou hem op handmatig zetten en zelf stand 2 (omvormer) kiezen, liefst met de groepenkast uitgeschakeld.
Dat kan dan toch zonder ATS? Ik dacht dat de hele off-grid extra juist om de ATS draait, zodat er geen spanning het net opgaat, als iemand per ongeluk een kabel kapot graaft of er werkzaamheden zijn.

n.b.
Heb gisteren die stille modus ingeschakeld, toen viel inderdaad binnen de stroom uit, omdat de Deye een herstart deed.
Nu die op auto staat, zou dat niet meer kunnen gebeuren.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Gijs007 schreef op maandag 6 april 2026 @ 18:11:
[...]

Dat kan dan toch zonder ATS? Ik dacht dat de hele off-grid extra juist om de ATS draait, zodat er geen spanning het net opgaat, als iemand per ongeluk een kabel kapot graaft of er werkzaamheden zijn.

n.b.
Heb gisteren die stille modus ingeschakeld, toen viel inderdaad binnen de stroom uit, omdat de Deye een herstart deed.
Als hij op auto staat zou dat ding foutief kunnen schakelen (nul te vroeg of te laat) en dan heb je mogelijk 400V op 1 of meerdere fasen staan met de nodige rookpluimen als gevolg.
Deze soort ATS-en zijn oorspronkelijk voor 1 fase gemaakt en de 3-fase versie is er van afgeleid zonder op de schakelmomenten van de nul en fasen te letten, het kan goed gaan of niet.

Het is wel knudde dat de Deye op die manier omschakelt als je de frequentie aanpast, ik zou ook dan voor de zekerheid de groepenkast uitschakelen,
Waarschijnlijk waarschuwt hij er wel voor en doe je dan het juiste om je spullen heel te houden.

• paQ
[...]

n.b.
Als de Deye off grid gaat, opent het relais aan grid. Er kan dan sowieso geen stroom terugvloeien.

Het BE ATS component schakelt tussen GRID Deye en rechtstreeks op je HS.

• The Legend

The Legend

*Plop*

[...]

n.b.
Het is al een paar keer gezegd nu, maar je moet ff af van het idee dat deze ATS dé ATS in je off-grid systeem is. Dat is niet zo. Deze ATS wordt in de off-grid installatie gebruikt als handmatige omschakelaar. Deze omschakelaar moet handmatig bediend worden, en is alleen bedoeld om de rest van het huis van netstroom te kunnen voorzien als de Deye defect is. De “ATS” in je groepenkast moet dus zeker niet op AUTO staan, maar op MANU. De échte ATS zit in de Deye zelf.

• Dbm12
zunrob schreef op maandag 6 april 2026 @ 17:29:
[...]

Zojuist even snel gekeken, maar kan de integratie nog niet vinden in HACS? Staat die ergens verstopt? Straks verder kijken. Bedankt iig!
Deze is het.

https://github.com/vincentwolsink/home_assistant_enphase_envoy_installer

• Gijs007
paQ schreef op maandag 6 april 2026 @ 18:09:
[...]

Ik zou het eerst eens navragen.
Als hij nu op stand I staat dan omzeil je je GRID van de omvormer. Zie display deye of dat zo is. (Rood kruisje door grid traject)

Ook vooral NIET handmatig op II schakelen als hij op auto staat!!!!!111!one!!eleven
Ik vraag het inderdaad voor de zekerheid even na, en laat het antwoord hier weten.

Display van de Deye ziet er normaal uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JIg14eJ-CUuyNnsEwmAIzm50hmI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SpCtWFksl6782uZZq5OCLQTS.jpg?f=fotoalbum_large

Vraag mij trouwens wel af of we ondertussen niet al deelnemen aan aFRR of i.i.g. dat de boel daar al helemaal op is ingesteld. Ik zie namelijk geen duidelijke relatie tussen de onbalans prijzen, batterij % en de laad/ontlaad momenten.

Onderbouwing:
Zojuist viel het mij op dat de batterij voor 80% vol zit, en hij toch kort ging bijladen. aFRR Power Out was toen positief, even later kwam er aFRR Power In bij en stopte het laden direct.

Dit was terwijl de onbalans inkoop prijs op -0,03 stond per kWh. n.b. Een paar dagen geleden werd er niet geladen, toen de batterij rond de 50% zat en de onbalans inkoop prijs op -0,50 per kWh stond.

• Dbm12
Mm zie nu wel wat geks in het dashboard van Balans. In de laatste drie activaties heb ik geen strakke lijnen meer en zie ik de netaansluiting “stuiteren”. Soms tot 4000W verschil. Terwijl daarvoor het super strak is. Als ik het vergelijk met mijn P1 meter (1 sec meting) is die heel strak en geen rare afwijkingen te zien.

Iemand anders ook toevallig dat het opeens afwijkt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YBn_h7iUhOKc_QDFtrHO3cN3efI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7v3OieKZlEsYAjIkpguNRRpB.jpg?f=fotoalbum_large

• Wolly
  • Niet online
[...]

[...]

Hierbij de foto's:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Goed om te zien dat de "@dof methode" van bedraden is toegepast

• Wolly
  • Niet online
Dbm12 schreef op maandag 6 april 2026 @ 20:16:
Mm zie nu wel wat geks in het dashboard van Balans. In de laatste drie activaties heb ik geen strakke lijnen meer en zie ik de netaansluiting “stuiteren”. Soms tot 4000W verschil. Terwijl daarvoor het super strak is. Als ik het vergelijk met mijn P1 meter (1 sec meting) is die heel strak en geen rare afwijkingen te zien.

Iemand anders ook toevallig dat het opeens afwijkt?

[Afbeelding]
Hier niets vreemds aan de hand. Al brak mijn 19:36 activatie wel sneller af dan de jouwe.
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/prnXHw8z/screenshot-553.png

• paQ
Gijs007 schreef op maandag 6 april 2026 @ 20:05:
[...]

Ik vraag het inderdaad voor de zekerheid even na, en laat het antwoord hier weten.

Display van de Deye ziet er normaal uit:
[Afbeelding]
cannot compute

LED I rood
LED II groen
schakelaar op I

En de Deye is niet off grid :?

edit:
De LED's geven alleen status aan, niet modus. Ergo: LED aan is "er is daar spanning"
De indicator naast de schakelaar beweegt mee.

Maar dan blijft staan: Als je nu op I zit dan kan je Deye niet met GRID verbonden zijn. Er is echt wat geks.
Heeft Beter Stroom geïnstalleerd bij jou, of iemand anders?

I heeft in AUTO namelijk voorkeur. Ergo: Als I prik heeft, zal hij altijd op I gaan.
II is namelijk de alternatieve bron voor als I wegvalt. Zodra I dan weer opkomt springt ie naar I. ( in ergens tussen de 30 en 500ms :+)

[ Voor 32% gewijzigd door paQ op 06-04-2026 21:10 ]

• Nick_v
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:43
Ik was toevallig even in de garage en merkte dat de omvormer vol aan het blazen was dus even de kabels gevoeld en die waren behoorlijk warm na een 4 tal activaties na elkaar. Enige wat ik heb liggen is een IR thermometer van ome Ali dus zal wel niet heel accuraat zijn maar schrok toch wel van deze temperaturen. Met name die bij het contactpunt.
Meten jullie ook zulke waardes?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OvoKMJVgHSZqCJBVUCTsHScUJ0k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8SeemYI6412v5ln8j07xM0Hc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mtdmea3A_eMMRe_RuZpWgRq2hGs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8WM897zBr5zfJoGzrVNP1lMP.jpg?f=fotoalbum_large

• Wolly
  • Niet online
[...]

[...]

@Balans Energie Wees verstandig, ik heb het al eerder aangedragen hier, informeer de klant. Geef een geplastificeerde A4 met info mee en hang die bij de apparatuur.
Als de klant in al zijn ontwetendheid deze schakelaar gaat omhalen is er kans op schade.

• Dbm12
Wolly schreef op maandag 6 april 2026 @ 20:24:
[...]

Hier niets vreemds aan de hand. Al brak mijn 19:36 activatie wel sneller af dan de jouwe.
[Afbeelding]
Ik is spontaan begonnen dus ik verwacht dat het ook wel spontaan weer zal verdwijnen ;-)

Mm nu is hij ook de verbinding kwijt blijkbaar naar het EMS laatste update is 300 seconde….

[ Voor 11% gewijzigd door Dbm12 op 06-04-2026 20:32 ]

• Dbm12
EMS maar even herstart… Nu werkt het allemaal weer als normaal… Vreemd…

• zunrob
Nick_v schreef op maandag 6 april 2026 @ 20:26:
Ik was toevallig even in de garage en merkte dat de omvormer vol aan het blazen was dus even de kabels gevoeld en die waren behoorlijk warm na een 4 tal activaties na elkaar. Enige wat ik heb liggen is een IR thermometer van ome Ali dus zal wel niet heel accuraat zijn maar schrok toch wel van deze temperaturen. Met name die bij het contactpunt.
Meten jullie ook zulke waardes?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ja, die contactpunten worden idd zeer warm. Soms helpt een andere kabel.

• zunrob
Voor iedereen die in HA al geklust heeft, hoe detecteren jullie een activatie? Is dat zo simpel als:

If absolute(battery power)>12kw then activatie?

• Gijs007
Wolly schreef op maandag 6 april 2026 @ 20:19:
[...]

Goed om te zien dat de "@dof methode" van bedraden is toegepast
Al mijn batterij modules staan nog netjes op 6 cycli. Zit wel een klein verschil in het laad percentage van iedere module, maar dat valt binnen de 1%. Zal wel door eventuele onbalans tussen individuele cellen in de batterij modules komen.

Het is voor mij niet duidelijk welke prijs we betalen voor onze stroom. Als ik naar de eerder gerefereerde onbalans prijzen kijk op; https://services.tenergy....spx/actualimbalanceprices
Dan kregen we afgelopen vrijdag op de onbalans markt €0,50 per kWh toe voor afnemen van energie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LD5M445lGsJxLLi1DTd7AYi4s9E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VV7XwwDDd1zKEaWRPV9twBcu.jpg?f=fotoalbum_large
Heb toen zelfs de auto nog opgeladen.

Maar als ik dan naar de grafiek en dag resultaat bij Balans Stroom kijk, dan zie ik de epex prijzen, en op basis daarvan moet ik toch bijbetalen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_tzuQ0sg1jwaeqRTeZupCzQ-g0w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WzVhruYzDiroaSSnkcVoeowX.png?f=fotoalbum_large

Bij Balans Energie zie ik die negatieve energie prijzen ook niet terug:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_AsJ5QxBPV8k_6vBFbE8Nh0e_OA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Kt6JVqUy6JHS9ctQyNiznoe8.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_LkQ9u7cC14G0n5pcgxfez90Bsk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/svSsNsdsQdkzKckw9bQnvxpb.png?f=fotoalbum_large

Wat zie ik over het hoofd?

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Gijs007 schreef op maandag 6 april 2026 @ 21:00:
[...]

Al mijn batterij modules staan nog netjes op 6 cycli. Zit wel een klein verschil in het laad percentage van iedere module, maar dat valt binnen de 1%. Zal wel door eventuele onbalans tussen individuele cellen in de batterij modules komen.

Het is voor mij niet duidelijk welke prijs we betalen voor onze stroom. Als ik naar de eerder gerefereerde onbalans prijzen kijk op; https://services.tenergy....spx/actualimbalanceprices
Dan kregen we afgelopen vrijdag op de onbalans markt €0,50 per kWh toe voor afnemen van energie:
[Afbeelding]
Heb toen zelfs de auto nog opgeladen.

Maar als ik dan naar de grafiek en dag resultaat bij Balans Stroom kijk, dan zie ik de epex prijzen, en op basis daarvan moet ik toch bijbetalen.
[Afbeelding]

Bij Balans Energie zie ik die negatieve energie prijzen ook niet terug:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wat zie ik over het hoofd?
Gekeken bij tennet verreken prijzen en eventuele regeltoestand 2? Dat is de uiteindelijke onbalans die je betaald.

• Gijs007
Get!em schreef op maandag 6 april 2026 @ 21:04:
[...]

Gekeken bij tennet verreken prijzen en eventuele regeltoestand 2? Dat is de uiteindelijke onbalans die je betaald.
De beruchte regeltoestand 2 was inderdaad van toepassing.
ISPPeriodeIncident reserve upIncident reserve downOpregelen (EUR/MWh)Afregelen (EUR/MWh)Tekort (EUR/MWh)Overschot (EUR/MWh)Regeltoestand
3107:30-07:4599,0399,03-1
3207:45-08:0059,0359,03-1
3308:00-08:1592,46392,952
3408:15-08:3081,2279,03882
3508:30-08:4592,492,7783,522
3608:45-09:0010591,4881,52
3709:00-09:151059984,072
3809:15-09:301121031121
3909:30-09:4510799802
4009:45-10:0092,415,915,92
4110:00-10:15108,9-10,5-10,52
4210:15-10:30-10,5-10,5-1
4310:30-10:45-20,56-20,56-1
4410:45-11:00-25-25-1
4511:00-11:15-51,97-51,97-1
4611:15-11:30-35-35-1
4711:30-11:45-42,3-42,3-1
4811:45-12:00-55,08-55,08-1
4912:00-12:15-200,2-200,2-1
5012:15-12:30-67,5-67,5-1
5112:30-12:45-67,28-67,28-1
5212:45-13:0092,4-511,79-511,792
5313:00-13:15-84-84-1
5413:15-13:30104,98-517,69-517,692
5513:30-13:4551,64-84-842
5613:45-14:00140-519,17-519,172
5714:00-14:1592,4-511,33-511,332
5814:15-14:3096,04-91,8-91,82
5914:30-14:4565,79-91,8-91,82
6014:45-15:0065,79-89,49-89,49-1
Hoe weet ik dan wat ik uiteindelijk betaalde? In de laatste afbeelding van mijn post hierboven is te zien dat er toen regelmatig werd omgeschakeld tussen laden en ontladen. Had ergens verwacht dat dit dan wel op de meest gunstige momenten zou gebeuren, waardoor het voordeel zo optimaal mogelijk is.

• Wolly
  • Niet online
Gijs007 schreef op maandag 6 april 2026 @ 21:12:
[...]

Hoe weet ik dan wat ik uiteindelijk betaalde? In de laatste afbeelding van mijn post hierboven is te zien dat er toen regelmatig werd omgeschakeld tussen laden en ontladen. Had ergens verwacht dat dit dan wel op de meest gunstige momenten zou gebeuren, waardoor het voordeel zo optimaal mogelijk is.
Dat staat onder "Verbruik per 15 minuten voor xx-yy-2026" bij resultaten.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Gijs007 schreef op maandag 6 april 2026 @ 21:12:
[...]

De beruchte regeltoestand 2 was inderdaad van toepassing.
ISPPeriodeIncident reserve upIncident reserve downOpregelen (EUR/MWh)Afregelen (EUR/MWh)Tekort (EUR/MWh)Overschot (EUR/MWh)Regeltoestand
3107:30-07:4599,0399,03-1
3207:45-08:0059,0359,03-1
3308:00-08:1592,46392,952
3408:15-08:3081,2279,03882
3508:30-08:4592,492,7783,522
3608:45-09:0010591,4881,52
3709:00-09:151059984,072
3809:15-09:301121031121
3909:30-09:4510799802
4009:45-10:0092,415,915,92
4110:00-10:15108,9-10,5-10,52
4210:15-10:30-10,5-10,5-1
4310:30-10:45-20,56-20,56-1
4410:45-11:00-25-25-1
4511:00-11:15-51,97-51,97-1
4611:15-11:30-35-35-1
4711:30-11:45-42,3-42,3-1
4811:45-12:00-55,08-55,08-1
4912:00-12:15-200,2-200,2-1
5012:15-12:30-67,5-67,5-1
5112:30-12:45-67,28-67,28-1
5212:45-13:0092,4-511,79-511,792
5313:00-13:15-84-84-1
5413:15-13:30104,98-517,69-517,692
5513:30-13:4551,64-84-842
5613:45-14:00140-519,17-519,172
5714:00-14:1592,4-511,33-511,332
5814:15-14:3096,04-91,8-91,82
5914:30-14:4565,79-91,8-91,82
6014:45-15:0065,79-89,49-89,49-1
Gunstig, ja. Maar het blijft een gokmachine die onbalansmarkt. Kan zomaar omslaan en/of regeltoestand 2 zijn achteraf. Dus acties zijn op basis van verwachte 12 seconden prijs, maar kunnen dus achteraf ongunstig blijken.

• paQ
@Gijs007 Je systeem werkt nu parallel aan NET. Niet via LOAD dus.
Ik zou hem echt op MANU zetten en terugschakelen naar de juiste modus.

(het maakt niet bijster veel uit, maar je off grid werkt nu pas nadat de ATS is omgesprongen, en dan ga je van NET naat gridforming LOAD)

[ Voor 33% gewijzigd door paQ op 06-04-2026 21:35 ]

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Ben ook benieuwd wat vandaag brengt op de afrekening. Heb nog deels 16kW geladen op de €3,8/kWh

België was de oorzaak van dat feestje. In België was de onbalans prijs zelfs €-15000/MWh

Dus die zadelden de buurlanden er mee op.

• Gijs007
zunrob schreef op maandag 6 april 2026 @ 20:59:
Voor iedereen die in HA al geklust heeft, hoe detecteren jullie een activatie? Is dat zo simpel als:

Niet perse, want als je dan een groot verbruiker inschakelt (bijv. auto laden), dan zou dat ook als activering worden gezien.

Je zult dus grid en battery power moeten gaan combineren. Zie deze post: PisPix in "Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie"

Voor PV uitschakelen zou je dit kunnen toepassen:
jeeedeee in "Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie"

Ben deze voorbeelden voor mijzelf nog aan het uitwerken en finetunen, vooralsnog was die PV uitschakeling niet altijd even gunstig. Ik ga de regeltoestand van TenneT bijv. ook meenemen in mijn automation.
paQ schreef op maandag 6 april 2026 @ 21:28:
@Gijs007 Je systeem werkt nu parallel aan NET. Niet via LOAD dus.
Ik zou hem echt op MANU zetten en terugschakelen naar de juiste modus.

(het maakt niet bijster veel uit, maar je off grid werkt nu pas nadat de ATS is omgesprongen, en dan ga je van NET naat gridforming LOAD)
Heb hem net omgezet, nadat ik eerst de hoofdschakelaar had omgezet.

[ Voor 19% gewijzigd door Gijs007 op 06-04-2026 21:57 ]

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

zunrob schreef op maandag 6 april 2026 @ 20:59:

Nog niet aan toegekomen. Maar -12kW is in iedergeval niet voldoende en te simpel.

Bij import telt je huisverbruik mee en kan dus naar huis gaan ipv batterij (bijv tijdens ev laden)

Bij export telt je pv productie mee, dus alles boven 4kW pv overechot gaat van die 12kW export af.

Je moet dus iets met de combi van ook je p1 meter en pv overschot.
Pagina: 1 ... 96 ... 116 Laatste