Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie

Pagina: 1 ... 112 113 Laatste
Acties:

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:20
The Legend schreef op zondag 26 april 2026 @ 11:58:
[...]

Ik probeer dit nu. Kies voor extensie installeren vanuit bestand, selecteer dan de .zip maar blijf de melding krijgen dat er iets is misgegaan.
Ja dat had ik ook.
Je kan even sluiten en opnieuw proberen. Ineens werkte het zonder d at ik iets anders had gedaan. (getuige screenshot)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:41

The Legend

*Plop*

paQ schreef op zondag 26 april 2026 @ 12:01:
[...]

Ja dat had ik ook.
Je kan even sluiten en opnieuw proberen. Ineens werkte het zonder d at ik iets anders had gedaan. (getuige screenshot)
Werkt :) Klopt het dat jouw aanpassing geen rekening houdt met EB die we nog kunnen wegsalderen?

Ik ben toch malle pietje niet!

• bumble_bee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12:31
KoningSlakkie schreef op zondag 26 april 2026 @ 10:24:
Dit zijn van die dagen dat ik het jammer vind dat we op onbalans zitten. De middag moet nog komen natuurlijk, alles kan nog gebeuren.
Inderdaad, EPEX nu -26ct. Als ik zelf de batterij in beheer had op dynamisch, had ik vandaag en gister de volle 80kWh volgepompt met deze negatieve tarieven. Ik kom met mijn kleine PV de week niet door met de gemiddelde EV kilometers. Maar met een volle batterij tegen de prijzen van een zo'n weekend was dat zonder meer gelukt, had de komende 2-3 weken zelfs NOM kunnen zijn.
Als dit soort weekenden doorgaan, is deze usecase misschien nog veel lucratiever dan de onbalanshandel die BE doet de afgelopen tijd. Je bespaart er namelijk ook nog wear/cycli op je batterij mee, dus de afschrijving is lager.
Ach. Worst case is dit iets om naar uit te kijken voor over anderhalf jaar als het contract erop zit :)

• The Legend

The Legend

*Plop*

bumble_bee schreef op zondag 26 april 2026 @ 12:19:
[...]

Inderdaad, EPEX nu -26ct. Als ik zelf de batterij in beheer had op dynamisch, had ik vandaag en gister de volle 80kWh volgepompt met deze negatieve tarieven. Ik kom met mijn kleine PV de week niet door met de gemiddelde EV kilometers. Maar met een volle batterij tegen de prijzen van een zo'n weekend was dat zonder meer gelukt, had de komende 2-3 weken zelfs NOM kunnen zijn.
Als dit soort weekenden doorgaan, is deze usecase misschien nog veel lucratiever dan de onbalanshandel die BE doet de afgelopen tijd. Je bespaart er namelijk ook nog wear/cycli op je batterij mee, dus de afschrijving is lager.
Ach. Worst case is dit iets om naar uit te kijken voor over anderhalf jaar als het contract erop zit :)
Maar dit soort EPEX prijzen zijn volgens mij minstens zo zeldzaam als onze onbalans pieken en dalen.

• paQ
The Legend schreef op zondag 26 april 2026 @ 12:17:
[...]

Werkt :) Klopt het dat jouw aanpassing geen rekening houdt met EB die we nog kunnen wegsalderen?
juist wel
EB zit ook gewoon bij de verkopen inbegrepen.
Waar ik geen rekening mee houd is met netto terugleveraars

• The Legend

The Legend

*Plop*

paQ schreef op zondag 26 april 2026 @ 12:33:
[...]

juist wel
EB zit ook gewoon bij de verkopen inbegrepen.
Waar ik geen rekening mee houd is met netto terugleveraars
Helder, mijn data:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wJvwOF1WQcPf9OP6QCVPIauWIoo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/uMSdzDiqInIzwf0JHHiZNruV.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uTqNj_0wUHvF0Xi3un7SJI_icmA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vdDTZj0oJcXcUqBTQ9weC0mc.png?f=fotoalbum_large

• paQ
uh. -1,07

[ Voor 83% gewijzigd door paQ op 26-04-2026 13:08 ]

• E-Transitie
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 15:12

E-Transitie

Pijnacker

Hier werd een poging gedaan om de 1 euro minuten van het net te laden. Maar helaas, het was al weer voorbij. Zonnepanelen werden automatisch afgeschakeld en afnemen volle bak gestart.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/naKdgdCD_t8I7HZ3PH2Z-nH1lTw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zncGdGUbKIM0t3YxwEWfOyrR.jpg?f=fotoalbum_large

15600 Wp Canadian Solar aangesloten op Deye 12 kW omvormer. 48,2 kWh LFP batterij van Balans Energie.

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16:04
Hier ging het ook mooi, het herstarten van mijn eigen PV ging niet goed. Fout in de condities, dus maar even handmatig aangezet :) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r7ZfDNL2ee-fkzC1Xb0OpWMwnrs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Yb6wEdZQWWTr9ryCDAe75EvA.png?f=fotoalbum_large

• paQ
Dilemma... Accu vol, export surplus al uit gezet.
Momenteel (even) 35 cent all in voor importeren (kan / gebeurt niet meer) maa rondertussen staat de auto te tanken tegen -0,46 EUR / kWh.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/si6KllQ5KsHyGGiEMGBonIhkWjg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/7cMNM7MXxa51hHmPLrc6cQHi.png?f=user_large

Hmmm wat is wijsheid. Even uit de accu laden in de hoop dat er meer uitschieters komen, of lekker safe op SAP blijven tanken?

• paQ
Wacht. dit is ook een mooie tussenoplossing tegen -1,08 :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ewlMCuPpTCMjtuwDpzXKjdaNodU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QuU6GmoTZgO5bKFDZEAVdVo0.png?f=fotoalbum_large
Zo, nog wat verbruikers aan, en hoef niet op activatie te wachten,
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nZ_X9YU-D674LQ9SFfhPli7I0nU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ng47YaowhpTnZfTXRvYR2TtP.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door paQ op 26-04-2026 14:07 ]

• paQ
oh...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QU9PEjVfP7Fs8OEhaHE118nB1lc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VSwo0dn5lfzMowrZ1kuSAekO.png?f=fotoalbum_large

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15:37
Soc 95% panelen worden hier nu afgeschakeld, tot op heden nog niet gezien dat dit gebeurd bij een volle batterij, is dit gekoppeld aan de onbalans prijs?

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16:04
Dat wordt spannend morgen, maar gok dat we niet veel rijker zijn geworden hieraan toch?

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Ik in iedergeval niet. Batterij al vol voordat het €1 feest begon.

• paQ
jeeedeee schreef op zondag 26 april 2026 @ 14:26:
[...]

Dat wordt spannend morgen, maar gok dat we niet veel rijker zijn geworden hieraan toch?
Had de auto aan SAP moeten laten hangen :+
Daar blijft ie nu ook lekker tot 16:00.

• PisPix
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:54
Oven heeft al pyrolyse gedaan, Marstek Venus zit vol, mijn auto vol, wasmachine/droger staan te vlammen. SoC op 90%, nu maar hopen dat de vrouw op tijd thuis is met haar EV. :-P

• Maartinho
  • Registratie: Juli 2011
  • Nu online
PisPix schreef op zondag 26 april 2026 @ 14:52:
Oven heeft al pyrolyse gedaan, Marstek Venus zit vol, mijn auto vol, wasmachine/droger staan te vlammen. SoC op 90%, nu maar hopen dat de vrouw op tijd thuis is met haar EV. :-P
Had je marstek al? Of heeft die toch nog toegevoegde waarde naast de be accu?

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:12

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

ecn1985 schreef op zondag 26 april 2026 @ 14:23:
Soc 95% panelen worden hier nu afgeschakeld, tot op heden nog niet gezien dat dit gebeurd bij een volle batterij, is dit gekoppeld aan de onbalans prijs?
Hier ook even, maar toen de SOC 100% was ging pv weer aan :F
Zelf maar surplus uitgezet, een activatie zal hopelijk een paar uur uitblijven.
De €1 heeft ie meegenomen plus even flink wat extra verbruik zodat ie 13kW deed >:)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren, 7-4-2026 48,2kWh Balans Energie

• Maartinho
  • Nu online
Als jullie het hebben over pv uitgezet, is dat dan omdat jullie pv rechtstreeks op de deye zit? Of bedoelen jullie gewoon import richting batterij? Mijn batterij komt dinsdag en mijn pv (1x dak en 1x schuurdak) blijven gewoon op de huidige omvormers. Vraag is of ik nu al na moet gaan denken hoe en of ik zelf pv moet gaan afschakelen

• The Legend

The Legend

*Plop*

Maartinho schreef op zondag 26 april 2026 @ 15:03:
Als jullie het hebben over pv uitgezet, is dat dan omdat jullie pv rechtstreeks op de deye zit? Of bedoelen jullie gewoon import richting batterij? Mijn batterij komt dinsdag en mijn pv (1x dak en 1x schuurdak) blijven gewoon op de huidige omvormers. Vraag is of ik nu al na moet gaan denken hoe en of ik zelf pv moet gaan afschakelen
Ja, zoek dat vast uit. Growatt is makkelijk uit te zetten, Enphase is wat lastiger.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Maartinho schreef op zondag 26 april 2026 @ 15:03:
Ik heb speciaal pv kabels van het dak naar de Deye (schuur) laten trekken, mijn oude SMA omvormers zet ik niet zo makkelijk uit (een wel, een niet) en dan is het een kwestie van in Solarman export surplus uit zetten.
Helaas zit de EMS hier ook aan, het gaat nu wel vaker zoals gewenst maar hij bleef ook wel eens gereduceerd met nog ruimte in de batterijen of juist aan met volle batterijen zoals zojuist.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren, 7-4-2026 48,2kWh Balans Energie

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op zondag 26 april 2026 @ 15:16:
[...]

Ik heb speciaal pv kabels van het dak naar de Deye (schuur) laten trekken, mijn oude SMA omvormers zet ik niet zo makkelijk uit (een wel, een niet) en dan is het een kwestie van in Solarman export surplus uit zetten.
Helaas zit de EMS hier ook aan, het gaat nu wel vaker zoals gewenst maar hij bleef ook wel eens gereduceerd met nog ruimte in de batterijen of juist aan met volle batterijen zoals zojuist.
Zit er dan nog een bug in of is dat by design?

Als het een bug is wacht ik nog wel even met uitfasering van 1 omvormer tot het is opgelost.

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15:37
Speedy-Andre schreef op zondag 26 april 2026 @ 14:57:
[...]

Hier ook even, maar toen de SOC 100% was ging pv weer aan :F
Zelf maar surplus uitgezet, een activatie zal hopelijk een paar uur uitblijven.
De €1 heeft ie meegenomen plus even flink wat extra verbruik zodat ie 13kW deed >:)
Wat vrienden uitgenodigd daarvan staat nu de EV aan de lader, alle opwek gaat direct de ev in..

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• Maartinho
  • Nu online
Speedy-Andre schreef op zondag 26 april 2026 @ 15:16:
[...]

Als in de pv zit nu rechtstreeks op de deye? Of heb je een soort com kabel getrokken?

Jelco van balans raadde mij aan om niet rechtstreeks op de deye aan te sluiten om de panelen op de schuur de hoge opstart spanning van de mppt van de deye niet zou opstarten en de kabels van de dakpanelen zouden te lang worden ( 20 meter+) waardoor weer te veel verlies onstaat.

Zal is even met solarman kijken. Kun je dit relatief makkelijk automatiseren? Mijn andere omvormer is een goodwe. Werkt dat ook een beetje met solarman.

Heeft iemand al eens doorgerekend wat het jaarlijks oplevert om constant de panelen in uit te schakelen? Als het een paar tientjes zal schelen per jaar dan leg ik mijn vertrouwen misschien liever in de Ems doorontwikkeling van BE

• Wolly
  • Niet online
Accu op 95%, er gaat nog maar 1450W in en de rest gaat het net op.

aFFR handel is voor Balans dus zo goed als plat vanaf de middag op zomerse dagen? Ik zie nu alleen maar aFFR afnemen de laatste uren en dat kunnen wij niet meer bieden.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Maartinho schreef op zondag 26 april 2026 @ 15:40:
[...]

Als in de pv zit nu rechtstreeks op de deye? Of heb je een soort com kabel getrokken?

Jelco van balans raadde mij aan om niet rechtstreeks op de deye aan te sluiten om de panelen op de schuur de hoge opstart spanning van de mppt van de deye niet zou opstarten en de kabels van de dakpanelen zouden te lang worden ( 20 meter+) waardoor weer te veel verlies onstaat.

Zal is even met solarman kijken. Kun je dit relatief makkelijk automatiseren? Mijn andere omvormer is een goodwe. Werkt dat ook een beetje met solarman.

Heeft iemand al eens doorgerekend wat het jaarlijks oplevert om constant de panelen in uit te schakelen? Als het een paar tientjes zal schelen per jaar dan leg ik mijn vertrouwen misschien liever in de Ems doorontwikkeling van BE
Ik kreeg dat advies min of meer mede omdat het 20m is, echter gaat er hier 'maar ' 10A door de kabels die 6mm2 zijn bij max 400V en wel of niet kunnen schakelen levert op termijn meer op.
De 200V opstart kan idd beter, bij SMA is dat 150V dus ik zal wel wat verliezen.
Aan de andere kant zijn de SMA's aan de AC kant samen 6500W en heb ik bij de Deye dik 8000W gezien wat bovendien direct de batterijen in gaat (1x AC/DC omzetverlies minder) _/-\o_
Overigens kan ik nog terug, de SMA's blijven hangen en ik heb een schakelkastje voor de strings geplaatst.

• paQ
@Maartinho Heb je van die dunne kabels dan?
Ik heb 6mm2 aan de panelen hangen, en liggen idd iets van 25 meter af na bij elkaar komen.
Aan de Deye.

De eerdere omvormers waren even ver overigens.

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 26-04-2026 15:57 ]

• paQ
Wolly schreef op zondag 26 april 2026 @ 15:41:
Accu op 95%, er gaat nog maar 1450W in en de rest gaat het net op.

aFFR handel is voor Balans dus zo goed als plat vanaf de middag op zomerse dagen? Ik zie nu alleen maar aFFR afnemen de laatste uren en dat kunnen wij niet meer bieden.
*onbalansmarkt

• Maartinho
  • Nu online
Speedy-Andre schreef op zondag 26 april 2026 @ 15:52:
[...]

Ik kreeg dat advies min of meer mede omdat het 20m is, echter gaat er hier 'maar ' 10A door de kabels die 6mm2 zijn bij max 400V en wel of niet kunnen schakelen levert op termijn meer op.
De 200V opstart kan idd beter, bij SMA is dat 150V dus ik zal wel wat verliezen.
Aan de andere kant zijn de SMA's aan de AC kant samen 6500W en heb ik bij de Deye dik 8000W gezien wat bovendien direct de batterijen in gaat (1x AC/DC omzetverlies minder) _/-\o_
Overigens kan ik nog terug, de SMA's blijven hangen en ik heb een schakelkastje voor de strings geplaatst.
Tja, heb het voor waarheid aangenomen dat het de beste oplossing om gewoon de omvormers te laten hangen. Van de schuur geloof ik het wel. Dat is 2400wp over 5 panelen die ook nog gedeeltelijk schaduw hebben gedurende het jaar. Dus dan kom je er inderdaad niet met de opstart spanning. Die andere 9x455 had misschien wel beter gewoon naar de deye gekund. Maar goed ik heb net de hele tuin weer dicht wat betreft de kabels dus dat laat ik voor nu maar even

• Wolly
  • Niet online
Die ook, maar op aFFR kunnen we ook niets uitrichten met alle accu’s propvol en alleen maar afname wat gevraagd wordt op aFFR.

Je wilt voorkomen dat je wordt gevraagd om af te nemen terwijl je daar niet de capaciteit voor hebt, dan heb je een soort boete te pakken.

• --Erik--
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Wolly schreef op zondag 26 april 2026 @ 16:04:
[...]

Die ook, maar op aFRR kunnen we ook niets uitrichten met alle accu’s propvol en alleen maar afname wat gevraagd wordt op aFRR.

Je wilt voorkomen dat je wordt gevraagd om af te nemen terwijl je daar niet de capaciteit voor hebt, dan heb je een soort boete te pakken.
Dus zonnepanelen flink knijpen in de zomer en 100% aan in de winter?

Ik merk met maar 7 panelen dat ik niet de problemen heb die velen hier wel hebben qua terugleveren of volle accu's als er een negatief tarief geldt. En dus ook nog ruimte voor aFRR in de zomer, mocht dat dit jaar nog gaan lukken..

Ben benieuwd welke strategie BE gaat toepassen als blijkt dat de accu's allemaal te vol zitten met eigen opwek en dit aFRR in de weg zit. Verplicht dimmen van de panelen? Ontladen tegen kosten?

Hobbymatige blowerdoortest enthousiast (Retrotec). Interessant voor jouw huis? DM me maar :)

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:41
Net thuis ;)
Accu bijna leeg van de EV.
EV aan de lader gehangen en er weer afgehaald :D SMA weer aangezet, de BE is accu nu 83%. Als de accu overstroomt even de EV weer aan, maar niet teveel, is bedoeld voor morgen.

De SMA uitzetten heeft mij ongeveer 50 kWh aan opbrengst gekost.... Af en toe gekeken, maar zag best veel negatieve prijzen, dus in die zin OK.
Van 12 - 15 is 15 kWh geïmporteerd. Als dat met negatieve prijzen is, dat is het best OK gedaan vandaag ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vvz82PqaEiOu-Wm_jWdnvjHgMBE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6sDo4P0ERbiFhFxvzS8Rj7US.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 46% gewijzigd door blue eyes op 26-04-2026 16:41 ]

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

Pagina: 1 ... 112 113 Laatste