Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 114 ... 158 Laatste
Acties:
  • 531.245 views

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Is_ Y_ Serious? schreef op maandag 27 april 2026 @ 18:32:
[...]

Bedankt!

Gestegen? Terugleveren kosten waren er toch al even?
Ik had een vast contract zonder terugleverkosten van 2024 tm 2026. Laatste jaar dus afgebroken om mee te kunnen doen met Balans en ervaring op te doen met dynamisch contract zolang er nog saldering is.

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:48
Is_ Y_ Serious? schreef op maandag 27 april 2026 @ 18:32:
[...]

Bedankt!

Gestegen? Terugleveren kosten waren er toch al even?
Niet iedereen had teruglever kosten ;)

Ligt aan het type contract, einde van contract, afspraken etc etc

Ik had een model contract, geen terugleverkosten (variabel contract, onbeperkt). Maar ipv daarvan waren de vaste lasten door Engie met 400% verhoogd (maar die meerkosten waren nog altijd minder dan 10000 kWh maal x cent ;) ) .

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• Is_ Y_ Serious?
  • Registratie: Augustus 2010
  • Nu online
blue eyes schreef op maandag 27 april 2026 @ 18:36:
[...]

Niet iedereen had teruglever kosten ;)

Ligt aan het type contract, einde van contract, afspraken etc etc

Ik had een model contract, geen terugleverkosten (variabel contract, onbeperkt). Maar ipv daarvan waren de vaste lasten door Engie met 400% verhoogd (maar die meerkosten waren nog altijd minder dan 10000 kWh maal x cent ;) ) .
Helder.

Ik betaalde zelf 600€ terug. Daarna naar ANWB Energie gegaan. Wij betalen nu 35€ per maand.
Ik verwacht naar 135€ te gaan als de saldering stopt.

Alpha innotec LWDV 91-1/3 + 185 / 42x370 WP Growatt / Gasloos / HR+++ / Balans Energie 48,2 kWh.

• MarinoC
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 21:52
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2UN0cyeVWxypT2_JABY-Fv6OS8s=/x800/filters:strip_exif()/f/image/338kJp9w95j73RyDwjKPOEk1.png?f=fotoalbum_large

Hij is bij mij nu aan het driften, zoiets niet eerder gezien😳

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:48
Dat is geen driften. Er staat gewoon iets niet goed.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• MarinoC
Mm blijft gewoon zo doorgaan, werkelijkheid op schermpje is 100.. morgen nog maar es kijken wat tie doet

• Wolly
  • Niet online
MarinoC schreef op maandag 27 april 2026 @ 21:01:
Mm blijft gewoon zo doorgaan, werkelijkheid op schermpje is 100.. morgen nog maar es kijken wat tie doet
Ik zou de boel even resetten.

• MarinoC
Ik ben geen tweaker ivm mijn technische kennis🫣. Hoe reset ik?

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

MarinoC schreef op maandag 27 april 2026 @ 21:08:
Ik ben geen tweaker ivm mijn technische kennis🫣. Hoe reset ik?
Als scherm van Deye wel 100% aangeeft is t t EMS. Daar de UTP van loshalen (aan switch kant) voor 10 seconden.

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23:59
@paQ thanks voor je plugin geeft mooi inzicht. Ff zitten rekenen en voorschot wat verhoogd.

• paQ
0xygen500 schreef op maandag 27 april 2026 @ 22:01:
@paQ thanks voor je plugin geeft mooi inzicht. Ff zitten rekenen en voorschot wat verhoogd.
Die prognose is echt een 'best guess' he.
zie de code voor de benadering.

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 22:03
Zoals ik het nu zie zou ik dus niet meer met balans in zee gaan: het EMS voegt spijtig genoeg 0 toe op dit moment. Sterker nog: ik kan het zelf beter met home assistant, dan moet je heel voorzichtig zijn om niet het ems in de weg te zitten en zo het contract te overtreden.

Een beetje context: ik vind het zelf ook leuk om te DIY'en en als ik het opnieuw zou moeten doen, dan kies ik wel voor alles zelf te doen. Wil je dit niet, dan is balans simpelweg de beste one stop shop. De (off the shelf) inverter die ze gebruiken ondersteund ook offgrid. Dat vond ik wel een mooie om te hebben. Binnen die context zijn ze dus nog steeds de beste aanbieder. Maar zelfs dan moet je het niet voor de centen doen.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

scoobs schreef op maandag 27 april 2026 @ 22:41:
Zoals ik het nu zie zou ik dus niet meer met balans in zee gaan: het EMS voegt spijtig genoeg 0 toe op dit moment. Sterker nog: ik kan het zelf beter met home assistant, dan moet je heel voorzichtig zijn om niet het ems in de weg te zitten en zo het contract te overtreden.

Een beetje context: ik vind het zelf ook leuk om te DIY'en en als ik het opnieuw zou moeten doen, dan kies ik wel voor alles zelf te doen. Wil je dit niet, dan is balans simpelweg de beste one stop shop. De (off the shelf) inverter die ze gebruiken ondersteund ook offgrid. Dat vond ik wel een mooie om te hebben. Binnen die context zijn ze dus nog steeds de beste aanbieder. Maar zelfs dan moet je het niet voor de centen doen.
Op een product zo afwijzen dat nog niet werkt zoals beloofd is een beetje apart. Jammer dat beloofde features nog niet werken, maar ze komen er aan.

Huidige ems heeft geen handels algoritme, hooguit licht ingezet voor goedkoop inkopen t.b.v. eigen verbruik en wat duurder verkopen t.b.v. pv productie. Dat kan idd veel beter en met eigen aansturing ook nog op je persoonlijke situatie. Maar je hebt als privé persoon alleen toegang tot Dynamisch/ epex day ahead. Handelen op onbalans kan nergens zonder ems/aansturing van aanbieder vziw. En aFRR al helemaal nergens als privé persoon. Als dat er eenmaal is (blijft afwachten) , is de unique selling point bij Balans wel echt uniek.

Dat is dan ook t mooie: als ze dat niet halen, kun je alsnog zelf aan de slag, of je aansluiten bij een aanbieder (met ems) die wel het naar jou smaak doet.

Voorlopig is (afgezien van de spaarzame communicatie), het gewoon even afwachten. Helaas is aFRR wel een bureaucratische bedoening bij Tennet, dus daar moet echt even iemand achteraan om de juiste registratie te regelen. De handels algoritme in EMS moet toch wel echt snel beter kunnen worden nu dat eenmaal is aangegeven met meer personeel erbij. Ik heb er wel vertrouwen in. Kan t wel aanraden tot nog toe. Lage investering relatief, prima resultaten die beter zijn dan een batterij met alleen een NOM algoritme.

[ Voor 6% gewijzigd door Get!em op 27-04-2026 23:25 ]

• Mitchelllll
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 03-07 20:25
paQ schreef op donderdag 23 april 2026 @ 14:39:
[...]

Ik zou als startdartum ingeven de datum van installatie. (of dag erna)
maar op zich zie ik niets raars.

edit:
Hoe is je score voor april tot nu toe? (6 april weegt hier wel echt enorm zwaar)
[Afbeelding]
Nou dat is geen vetpot. Is dit de 50 kw versie die jij hebt? Ik zag in dit draadje elders een gemiddelde opbrengst van 2 tot 400 euro maandelijks. Dan wordt het interessant.

• Is_ Y_ Serious?
  • Nu online
Pakt het systeem altijd (of voor nu dan) 35% aan backup? Dus ook als je een 64 kWh batterij zou aanschaffen?

Alpha innotec LWDV 91-1/3 + 185 / 42x370 WP Growatt / Gasloos / HR+++ / Balans Energie 48,2 kWh.

• blue eyes
Ja, welke hoeveelheid kWh opslag je ook hebt.

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• Is_ Y_ Serious?
  • Nu online
blue eyes schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 06:10:
Ja, welke hoeveelheid kWh opslag je ook hebt.
Op een zonnige dag is jouw 80kWh BE wel vol neem ik aan.
Dan wordt er dus ontzettend veel gehandeld door BE? Een deel zal in je EV verdwijnen? Wat in de warmtepomp. Maar dan hou je nog veel over?

[ Voor 24% gewijzigd door Is_ Y_ Serious? op 28-04-2026 06:38 ]

• 0xygen500
paQ schreef op maandag 27 april 2026 @ 22:04:
[...]

Die prognose is echt een 'best guess' he.
zie de code voor de benadering.
Ja klopt, maar de cijfers op balansstroom gaven ook al aan dat ik er wel wat bij kon leggen.

• scoobs
Get!em schreef op maandag 27 april 2026 @ 22:53:
[...]

Op een product zo afwijzen dat nog niet werkt zoals beloofd is een beetje apart. Jammer dat beloofde features nog niet werken, maar ze komen er aan.
Lees nog eens even mijn post terug, die is genuanceerder dan wat je nu in je hoofd hebt volgens mij. Ik zou niet meer met ze in zee gaan, maar van alle systeemaanbieders denk ik nog steeds dat ze de beste keuze zijn. Ik geef duidelijk aan dat ik, als ik het opnieuw zou moeten doen, ik voor DIY kies. Ik verlies toegang tot de onbalansmarkt (en allicht afrr, dat moet nog komen) maar tot nu toe kan ik niet zeggen dat slecht voor mij uit zou pakken tov day ahead.

Allicht dat het nog verandert tegen de tijd dat aFRR werkt - en daarvoor dat ik ook deel heb genomen aan de pilot, de sunk cost is met hun systeem prijspunt nooit heel hoog - maar dat is een gok die je moet willen nemen.

[ Voor 13% gewijzigd door scoobs op 28-04-2026 08:42 ]

• blue eyes
Is_ Y_ Serious? schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 06:29:
[...]

Op een zonnige dag is jouw 80kWh BE wel vol neem ik aan.
Dan wordt er dus ontzettend veel gehandeld door BE? Een deel zal in je EV verdwijnen? Wat in de warmtepomp. Maar dan hou je nog veel over?
Met gemak........
BE is nog bezig met aanpassen van de EMS, de slimmigheid.
Tot die tijd kan ik mijn opwek niet kwijt.
Ik schakel dan de PV uit, of reduceer het vermogen van de omvormer.
Of slim kiezen van EV laden, eerder naar huis of meer thuis werken.... Maar vanaf april blijft de zon ook langer schijnen, dus als om 18 uur thuis, nog steeds opwek voor de EV.
En als dat niet gaat wordt er teruggeleverd tegen ook wel negatieve prijzen.....
Key is het legen van de accu voordat de grote opwek weer los gaat.

Handel heeft overdag niet veel nut. En de prijzen zijn in de avond niet altijd goed genoeg voor het standaard model wat nog geen weet heeft van mijn grote opwek en prognose.
Etc etc

[ Voor 9% gewijzigd door blue eyes op 28-04-2026 08:49 ]

• jeeedeee
  • Laatst online: 22:39
Een nieuw dieptepunt hier, de dag met 44 procent gestart en bijna niks verkocht afgelopen 12 uur. Op de EPEX markt waren genoeg kansen geweest om de accu leeg te maken. Wordt nog lastig om zo het winterverbruik te salderen, op deze manier hebben extra modules(die ik niet heb) niet eens zin…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KEasYf7rHCHLwVDr5A2trdWw-Vg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VOYIFVJhuMU1z7HFPaDQKlEr.jpg?f=fotoalbum_large

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15-08 14:53
jeeedeee schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 09:00:
Een nieuw dieptepunt hier, de dag met 44 procent gestart en bijna niks verkocht afgelopen 12 uur. Op de EPEX markt waren genoeg kansen geweest om de accu leeg te maken. Wordt nog lastig om zo het winterverbruik te salderen, op deze manier hebben extra modules(die ik niet heb) niet eens zin…

[Afbeelding]
Hetzelfde beeld, omdat de opwek gister wat lager was heb ik de EV niet geladen dus geeft vandaag extra marge, heb nu s'nachts de tuinberging aanstaan die pomp trekt 1400w. Zat vanochtend op 32% soc. Het positieve in elk geval ook zo goed als geen laadactivaties.

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• Wolly
  • Niet online

[Afbeelding]
Hier tussen 02:30 en 04:00 6 volledige (9 minuten) ontlaadacties gehad. Vandaag in totaal 10kWh geëxporteerd.

Winterverbruik salderen wordt bij mij sowieso lastig omdat in de winter het kale tarief in de regel hoger ligt dan de 10ct waar het deze maand voor wordt verkocht. De mooie tijden dat je voor 1 kWh teruggeleverd ook 1 kWh geleverd kreeg zijn definitief voorbij ;w

• blue eyes
Je moet extra export overdag niet volledig verhinderen; beter een paar cent aan negatieve opbrengst dan voor die kWh 13 cent btw en heffingen ;)

Maar hoe ga je het eindsaldo goed prognotiseren :D

Overigens, hier vandaag wel de accu naar 30% wat volledige exports.
Eergisteren had ik de pech, vandaag hier wel.

Wel raar dit, gedrag EMS zou bij iedereen hetzelfde moeten zijn?

• Wolly
  • Niet online
blue eyes schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 09:11:

Overigens, hier vandaag wel de accu naar 30% wat volledige exports.
Eergisteren had ik de pech, vandaag hier wel.

Wel raar dit, gedrag EMS zou bij iedereen hetzelfde moeten zijn?
Ligt natuurlijk ook aan waar je met je SOC vandaan komt. Was dat 99% of 60%?

• willem9503
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:32
Om maar aan te vullen...
Hier 7 ontlaadacties tussen 2u en 430u. Totaal ~10kWh.
Dit bracht SOC terug naar 48%, wat dus eigenlijk te hoog is met de verwachting voor vandaag.........
Ik had om middernacht een SOC van 68%, 's middags om 16u zat ik op 100%.
Dat is dan de voornaamste tegenvaller voor vandaag..

[ Voor 5% gewijzigd door willem9503 op 28-04-2026 09:18 ]

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:51

The Legend

*Plop*

Ik zaag nog even door over “wat gaan we nu straks betalen” @Wolly @Tsuranim @paQ. De consensus was hier nu dat we alleen naar de onbalansprijs hoeven te kijken (dus het BE dashboard) en dat de EPEX-prijs (het BS portal) een niet-relevante papieren werkelijkheid is. Volgens mij klopt die veronderstelling toch niet. En dat maakt op dagen zoals zondag toch wel uit lijkt me.

In deze post legt Don uit hoe ze afrekenen: Balans Energie in "Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie"
Er zijn twee lagen die gezamenlijk de prijs maken.

Laag A de “standaard” factuur (retail)
Alles wat fysiek over de meter gaat (import/export) wordt bij een dynamisch contract afgerekend tegen het dynamische tarief (EPEX-uurprijs + de normale componenten van je contract). Dit is een wettelijke verplichting.

Huidige Laag B – Onbalans EMS-correctie
Daarbovenop doen wij op dit moment een EMS-correctie: een vergoeding/credit (of soms een kostenpost) die hoort bij wat wij daadwerkelijk hebben betaald op de onbalansmarkt. Hier zijn wij volkomen transparant in.

Onbalans: Bij onbalans ben je een "price taker". Je reageert, maar je hebt geen garantie. Als de markt plotseling omslaat (bijv. van een tekort naar een overschot binnen dezelfde ISP/kwartier), kan de prijs die je ontvangt kelderen of zelfs negatief worden. Je dacht te verkopen voor €0,50, maar de settlement prijs wordt bijvoorbeeld -€0,05 en moet je dus €0,05 betalen voor door jouw geleverde stroom.

De afrekening van energie zelf verloopt altijd via het dynamische contract tegen EPEX-uurprijzen. De resultaten die wij realiseren op de onbalansmarkt worden apart verrekend via een EMS-vergoeding (credit of debet), los van de energieprijs zelf. Op die manier blijft de energiefactuur volledig conform wet- en regelgeving, en zie je transparant wat het EMS heeft bijgedragen.

Aantal voorbeelden:
Op 2-1-2026 waren er meerdere ISP’s met een onbalansprijs van circa €5/kWh, terwijl de EPEX-uurprijs rond €0,08/kWh lag.
Teruggeleverde energie wordt via het dynamische contract uitbetaald tegen €0,08/kWh.
Daarnaast volgt vanuit het EMS een aparte vergoeding van €4,92/kWh.
Netto resulteert dit in een opbrengst van €5/kWh.

Omgedraaid is dit dus ook zo. Dus als de batterij leeg was in bovenstaande situatie haal je stroom van het net en dit wordt dan eerst afgerekend via de EPEX prijs van € 0.08 en daarna wordt er via de EMS nog € 4.92 verwerkt waardoor de prijs die je betaald € 5 is.
Hieruit volgt toch klip en klaar dat de EPEX prijs niet volledig “vervangen” / of “gecorrigeerd” wordt, maar dat de onbalans-prijs daarbij op komt, of af gaat :?

Dat hadden we zondagmiddag toch zoveel mogelijk uit het net kunnen trekken? De EPEX prijs was zo negatief dat hogere onbalansprijs daar tegen wegviel en netto toch positief uit zou komen.

Als bovenstaande klopt, betekent dat mijn eerdere kritiek op het BE dashboard ook nog steeds klopt: de gerealiseerde kale onbalansprijs is niet wat je wil weten, maar het verschil met de EPEX prijs.

Toch blijft dit ontzettend wazig wat mij betreft. Wat als de EPEX prijs 50 cent is, en de onbalansprijs is 2 cent. Volgens bovenstaande redenering betaal je dan eerst 50 cent, en dan nog eens 2 cent. Dat is natuurlijk ook onmogelijk.

[edit]

Om verwarring voor de rest te voorkomen, zie hieronder :)

[ Voor 7% gewijzigd door The Legend op 28-04-2026 09:35 ]

Ik ben toch malle pietje niet!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:14
Het resultaat is toch dat je de onbalansprijs betaald. In het voorbeeld van Don: 8 ct vergoeding voor teruggeleverde stroom van BalansSroom en €4,92 van BalansEnergie: samen dus 5€, dat is precies de onbalansprijs. Je betaald uiteindelijk dus de onbalansprijs.

• Wolly
  • Niet online
The Legend schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 09:19:
Ik zaag nog even door over “wat gaan we nu straks betalen” @Wolly @Tsuranim @paQ. De consensus was hier nu dat we alleen naar de onbalansprijs hoeven te kijken (dus het BE dashboard) en dat de EPEX-prijs (het BS portal) een niet-relevante papieren werkelijkheid is. Volgens mij klopt die veronderstelling toch niet. En dat maakt op dagen zoals zondag toch wel uit lijkt me.

In deze post legt Don uit hoe ze afrekenen: Balans Energie in "Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie"

[...]

Hieruit volgt toch klip en klaar dat de EPEX prijs niet volledig “vervangen” / of “gecorrigeerd” wordt, maar dat de onbalans-prijs daarbij op komt, of af gaat :?

Dat hadden we zondagmiddag toch zoveel mogelijk uit het net kunnen trekken? De EPEX prijs was zo negatief dat hogere onbalansprijs daar tegen wegviel en netto toch positief uit zou komen.

Als bovenstaande klopt, betekent dat mijn eerdere kritiek op het BE dashboard ook nog steeds klopt: de gerealiseerde kale onbalansprijs is niet wat je wil weten, maar het verschil met de EPEX prijs.
Aantal voorbeelden:
Op 2-1-2026 waren er meerdere ISP’s met een onbalansprijs van circa €5/kWh, terwijl de EPEX-uurprijs rond €0,08/kWh lag.
Teruggeleverde energie wordt via het dynamische contract uitbetaald tegen €0,08/kWh.
Daarnaast volgt vanuit het EMS een aparte vergoeding van €4,92/kWh.
Netto resulteert dit in een opbrengst van €5/kWh.

Omgedraaid is dit dus ook zo. Dus als de batterij leeg was in bovenstaande situatie haal je stroom van het net en dit wordt dan eerst afgerekend via de EPEX prijs van € 0.08 en daarna wordt er via de EMS nog € 4.92 verwerkt waardoor de prijs die je betaald € 5 is.
Uit de voorbeelden haal ik dat wij alleen de onbalansprijs betalen of ontvangen, EPEX zit er alleen maar tussen omdat dat verplicht is.
Toch blijft dit ontzettend wazig wat mij betreft. Wat als de EPEX prijs 50 cent is, en de onbalansprijs is 2 cent. Volgens bovenstaande redenering betaal je dan eerst 50 cent, en dan nog eens 2 cent. Dat is natuurlijk ook onmogelijk.
Dan betaal je 48 2 ct uiteindelijk.

[ Voor 6% gewijzigd door Wolly op 28-04-2026 09:31 . Reden: Tuinde ik er zelf in ;) ]

• paQ
@The Legend Ik heb ook nooit gezegd dat de epex prijs 'vervangen' wordt. Het is een verrekening die op de laatste versie van het BE dashboard reeds is gedaan. Het heeft daarom geen nut meer om op het balansstroom portaal te kijken.

Ik wil _echt wel_ weten wat de status is, niet het verschil. Dat was de eerste versie. Highly confusing.

• paQ
The Legend schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 09:19:

Dat is niet juist. Als day ahead 50 is en onbalans 2 cent, dat wordt er 48 cent verrekend.

• blue eyes
Wolly schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 09:15:
[...]

Ligt natuurlijk ook aan waar je met je SOC vandaan komt. Was dat 99% of 60%?
Hele dag niet boven de 55% geweest als ik even snel kijk op het portaal van BE.
In de avond onder de 50%

[ Voor 20% gewijzigd door blue eyes op 28-04-2026 09:34 ]

• The Legend

The Legend

*Plop*

Haha, bedankt mensen. Ik ben er weer 8)7 Kan blijven malen hier soms :+

@paQ Ik had het idee dat het vroegere ‘stroomvoordeel’ op het dashboard het verschil was tussen EPEX en onbalans. En in mijn herinnering was dat bedrag hoger dan nu gepresenteerd wordt als ‘opbrengst’.

[ Voor 20% gewijzigd door The Legend op 28-04-2026 09:33 ]

• paQ
The Legend schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 09:32:
Haha, bedankt mensen. Ik ben er weer 8)7 Kan blijven malen hier soms :+

@paQ Ik had het idee dat het vroegere ‘stroomvoordeel’ op het dashboard het verschil was tussen EPEX en onbalans. En in mijn herinnering was dat bedrag hoger dan nu gepresenteerd wordt als ‘opbrengst’.
Het verschil was idd het behaalde voordeel. Kon ook wel eens negatief uitpakken.
Maar je keek toen dus naar het verrekendeel, niet naar de som.

• Is_ Y_ Serious?
  • Nu online
Ik heb een mail met de vraag voor reservering. Ik neem aan dat dit alleen voor de batterij is? Een eventuel dynamisch contract kan ik later tekenen?

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Is_ Y_ Serious? schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 09:47:
Ik heb een mail met de vraag voor reservering. Ik neem aan dat dit alleen voor de batterij is? Een eventuel dynamisch contract kan ik later tekenen?
Onder normale omstandigheden volgt de mail met ondertekening dynamisch contract ( vanuit balansstroom en opensource energie) in de maand voorafgaand aan de al bekende installatie datum.

In de eerste mails geef je al wel een indicatie van je verbruik en productie.

• Wolly
  • Niet online
blue eyes schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 09:32:
[...]

Hele dag niet boven de 55% geweest als ik even snel kijk op het portaal van BE.
In de avond onder de 50%
Dan is het niet zo vreemd dat jij wel tot de 'verwachte' 30% kwam vanochtend :+
Ik zat gisteravond op 80% en begon de dag met 40%.

[ Voor 7% gewijzigd door Wolly op 28-04-2026 09:56 ]

• paQ
Nou, al met al geen gekke dag de 26e :+
8,61 op de BE accu verdiend
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zqCyi7RRCMY1XWh4I7LhILXu_Ps=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/qtKztEiOjSxQ8axcQ9t8mpJW.png?f=user_large

En tegelijkertijd de auto geladen aan de SAP via powerpeers (die hun dashboard ook nodig moeten aanpassen 8)7)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/roRVsvgIIZy71BFJ06rSsAWzFEo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JCll6eSFzr1AUVjKqBIQzxEV.png?f=fotoalbum_large

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02:11

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zX8pE1-cpVStmuuxTsLsw8QEvp8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SV2u7B7Qa9j3o3CK8Oz0ZT5s.jpg?f=fotoalbum_medium

Hier nog iets meer omdat ik zelf export surplus uit deed :)
Ik zou eigenlijk wel een selectie willen maken vanaf 7 april, de getallen voor die dag zijn zonder batterij en ze trekken de hele maand omlaag (met name 6 april).

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

@paQ Is het ook nog mogelijk om te zien hoeveel kWh je nog kan salderen? Is dat in te bouwen in je script? Dan weet ik vanaf wanneer ik de auto op mijn werk moet gaan laden ongeveer. Of is mijn gedachtegang niet goed.

Edit: en is er een changelog voor je script? Ik zie dat 2.3 er is, maar het is lastig terugzoeken wat er veranderd is tov 2.2

[ Voor 30% gewijzigd door Moby op 28-04-2026 10:59 ]

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Moby schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 10:56:
@paQ Is het ook nog mogelijk om te zien hoeveel kWh je nog kan salderen? Dan weet ik vanaf wanneer ik de auto op mijn werk moet gaan laden ongeveer. Of is mijn gedachtegang niet goed.

Edit: en is er een changelog voor je script? Ik zie dat 2.3 er is, maar het is lastig terugzoeken wat er veranderd is tov 2.2
Saldering vind je terug onder balansstroom portaal bij verbruik.

Eerste gebroken maand gaat daar niet goed, maar ze hebben wel een jaarsaldo.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

paQ schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 10:22:
Nou, al met al geen gekke dag de 26e :+
8,61 op de BE accu verdiend
[Afbeelding]

En tegelijkertijd de auto geladen aan de SAP via powerpeers (die hun dashboard ook nodig moeten aanpassen 8)7)
[Afbeelding]
Mooie. Hier was batterij te snel vol, dus de helft van die opbrengst hier gehaald.

• paQ
Moby schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 10:56:
@paQ Is het ook nog mogelijk om te zien hoeveel kWh je nog kan salderen? Is dat in te bouwen in je script? Dan weet ik vanaf wanneer ik de auto op mijn werk moet gaan laden ongeveer. Of is mijn gedachtegang niet goed.

Nee, maar ik kan ook niet weten hoeveel opwek je hebt / krijgt he :+

Heb je geen P1 dongle?

Ik had het boven in de code erbij gezet. Het is alleen de volgorde van data laden die anders is.
Als het goed is zal de voorschotten widget nu gewoon laden. Of althans minder vaak ontbreken.

[ Voor 15% gewijzigd door paQ op 28-04-2026 11:05 ]

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:49

dof

scoobs schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 07:50:
[...]

Lees nog eens even mijn post terug, die is genuanceerder dan wat je nu in je hoofd hebt volgens mij. Ik zou niet meer met ze in zee gaan, maar van alle systeemaanbieders denk ik nog steeds dat ze de beste keuze zijn. Ik geef duidelijk aan dat ik, als ik het opnieuw zou moeten doen, ik voor DIY kies. Ik verlies toegang tot de onbalansmarkt (en allicht afrr, dat moet nog komen) maar tot nu toe kan ik niet zeggen dat slecht voor mij uit zou pakken tov day ahead.

Allicht dat het nog verandert tegen de tijd dat aFRR werkt - en daarvoor dat ik ook deel heb genomen aan de pilot, de sunk cost is met hun systeem prijspunt nooit heel hoog - maar dat is een gok die je moet willen nemen.
Ik wilde eerst voor doe-het-zelf accu gaan en de Deye versus Victron discussie was voor mij al beslist richting Deye vanwege 3 fase omvormer in 1 behuizing (Victron werd me met drie Multiplussen te gortig). En accu's zelf samenstellen met kasten en losse LiFePO4 modules was ook m'n richting versus kant en klare Pylon accu's die te duur werden.

Maar wat een werk dan en wat een expertise opbouw je dan ingaat (vooral accu's). Zie de threads in "Zelf powerwall bouwen", de Victron threads en de Deye thread. En de prijs...? Voor 48kWh (3x16 LPO4 kasten) en 12 kW Deye plus toebehoren toch ook snel richting de 5 - 6 k€ (moet je nog erg zuinig doen) en dan nog geen EMS. Kortom erg veel werk in het verschiet en ongewisse (mogelijk extra) kosten bij fouten of misstappen.

Toen kwam de Balans Deal en die was eigenlijk onverslaanbaar: de goede omvormer (Deye), de nette accu's voor zo'n beetje inkoopprijs en vrijwel geen werk er aan (is ook snel 1 k€ nu ik het werk gezien heb). Wat een gemak zo, zodat je je niet meer hoeft te richten op de techniek maar op gedrag en de verdiensten.

En ik zat bij Zonneplan dynamisch en hoewel het na twee maanden nog niet precies te zeggen is, denk ik dat ik nu al voordeliger uit ben vergeleken met Z.plan met nog een hele zomer te gaan en mogelijk aFRR als bonus.

Kortom, ik ben best tevreden en zou het zeker weer opnieuw doen.

Maar hier ook iets gemakkelijker zonder EV en relatief weinig PV Wp (~4,5kWp).

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 21:11
hmm ik dacht net: waarom heeft de batterij staan laden zonet? bleek de prijs heel vluchtig op -3.98 gestaan te hebben. Hoe die prijzen zo blijven wisselen blijft voor mij een beetje blackmagic.tm :X

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qOyINRVY4CAGOnQB_AVq65jLqYI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3TIS8IVSCjNcyI6iUaKPV48w.png?f=fotoalbum_large
edit:
ik zag wel dat de deye netjes de panelen stopte om de stroom binnen te harken (zal wel met omvormer te maken hebben maar toch O-) SOC was 70ish procent.)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dGiHuhVX0yFmJ-j0gMz4uRrIA00=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ffoVaT3eQ8hh4vRviLILXImJ.png?f=user_large

[ Voor 24% gewijzigd door epicfailguy23 op 28-04-2026 13:20 ]

12,4kWp zon: Z.O. 6300WP Z.W. 6160WP |Balans energie 48,2kWh batterij |

• paQ
Lekker toch, scheelt gewoon vermogen met binnen hengelen.

• bumble_bee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10-08 16:19
Precies, exact hetzelfde gedrag hier, ook fijn dat nu de PV daadwerkelijk gestopt wordt.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L6Rl1z-a0kfLSC31BmuMERHpCuM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/vuHrH4m6Mqku9yDGz1oG3jCg.png?f=user_large
Wel bijzonder dat er 'hysterese' lijkt te zitten in mijn PV als ze dit doen, zie het wel vaker, maar bij jullie niet zo te zien. Kan dat ermee te maken hebben dat bij mij elk paneel een optimizer heeft?

• epicfailguy23
@bumble_bee qua optimizers geen idee. wellicht heeft het er deels mee te maken dat je toen veel stroom verbuikte en de panelen probeerde de load te balancen ipv de accu?

Sta je toevallig de EV te laden? :P

• deejeebv
Hier zit de batterij al weer bijna vol:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v9wXqRszY3UvTK_3Ex-auceZTaM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/vsP652sNlwHdA9MF1iZALKwa.png?f=user_large
Dat heb je als je de dag met 42% SOC begint. Gisteravond waren er genoeg momenten met een prijs van rond de 8 ct. waarop niet werd verkocht.
Hoop toch echt dat ze het algoritme verder kunnen optimaliseren.
Vandaag overigens geen imports bij een licht negatieve onbalansprijs.

• paQ
ik ben ook vol
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RrPfHXTM88OYYO6jmmiD9ej4UG0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Mr4sCV2QYyg0PPs7KkeLHXN4.png?f=user_large

hij mag van mij een (heel) stuk leger in de nacht

• bumble_bee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10-08 16:19
epicfailguy23 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 13:35:
@bumble_bee qua optimizers geen idee. wellicht heeft het er deels mee te maken dat je toen veel stroom verbuikte en de panelen probeerde de load te balancen ipv de accu?

Sta je toevallig de EV te laden? :P
Yep de EV wordt geladen. Ik zie dit 'langzaam opkomen' gedrag altijd als het EMS de panelen afschakelt, niet alleen als de EV wordt afgetopt / er veel verbruik is.
Verder zou het EMS niet hoeven wachten tot het einde van het kwartier om de PV weer aan te zwengelen lijkt mij, als ze zoals nu beslissen om toch niet het hele kwartier te laden/ontladen ivm kans op regeltoestand 2. Althans, voor zover er ruimte is in de batterij of in het verbruik om teruglevering te voorkomen.

[ Voor 6% gewijzigd door bumble_bee op 28-04-2026 13:47 ]

• epicfailguy23
bumble_bee schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 13:41:
[...]

Yep de EV wordt geladen. Ik zie dit 'langzaam opkomen' gedrag altijd als het EMS de panelen afschakelt, niet alleen als de EV wordt afgetopt / er veel verbruik is.
Verder zou het EMS niet hoeven wachten tot het einde van het kwartier om de PV weer aan te zwengelen lijkt mij, als ze zoals nu beslissen om toch niet het hele kwartier te laden/ontladen ivm kans op regeltoestand 2. Althans, voor zover er ruimte is in de batterij of in het verbruik om teruglevering te voorkomen.
Hmm ik denk maar: stapje voor stapje. nu worden de panelen al geregeld/afgeschakeld. dat betekend in mijn ogen ook: als de prijs dik negatief is en de accu zit vol: dat ze de panelen afschakelen? ;)

Daarnaast het wachten.. tja. er is vandaag veel zonopwek. en als er ineens een prijsdip van -4euro is dan zou ik het opvolgende kwartier ook wel even wachten met weer opstarten ipv te gaan pendelen.

Het is nog niet perfect maar weer een stapje in de goede richting zullen we maar zeggen })

• paQ
epicfailguy23 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 13:50:
[...]

Hmm ik denk maar: stapje voor stapje. nu worden de panelen al geregeld/afgeschakeld. dat betekend in mijn ogen ook: als de prijs dik negatief is en de accu zit vol: dat ze de panelen afschakelen? ;)

Daarnaast het wachten.. tja. er is vandaag veel zonopwek. en als er ineens een prijsdip van -4euro is dan zou ik het opvolgende kwartier ook wel even wachten met weer opstarten ipv te gaan pendelen.

Het is nog niet perfect maar weer een stapje in de goede richting zullen we maar zeggen })
Precies. stap voor stap.

Heb dezelfde soort logica ook ingevoerd voor de SE.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TgJvQUfHM6QozSFvzwMWaPaEs48=/800x/filters:strip_exif()/f/image/h59oo0rZ8YriFwuqsf1MWspk.png?f=fotoalbum_large
offtopic:
ja, alles all in tarieven

• ibak
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 00:58
Ik ben nog lang niet vol met 72% nu en ook begonnen op 40%
Heb 8.5 kwp aan panelen liggen.
Wat hebben jullie dan in hemelsnaam liggen als je zo snel vol raakt?

• paQ
ibak schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 13:57:
Ik ben nog lang niet vol met 72% nu en ook begonnen op 40%
Heb 8.5 kwp aan panelen liggen.
Wat hebben jullie dan in hemelsnaam liggen als je zo snel vol raakt?
5 kWp op Oost op een steil dak, en 7.5 op Zuid, plat.
En ik kwam van 31% af vanochtend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NpAhnBFtqTzn6MGhnPKyE6WqEzo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/u7lCneBahxH2OJjl8rY8I37M.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door paQ op 28-04-2026 14:03 ]

• deejeebv
Ik heb 12 kWp op een SE8k omvormer. Verbruik is laag, geen verwarming nodig. Auto zit ook al op 88% dus is laden niet zinvol.

• paQ
deejeebv schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 13:59:
Ik heb 12 kWp op een SE8k omvormer. Verbruik is laag, geen verwarming nodig. Auto zit ook al op 88% dus is laden niet zinvol.
Zo lang de invoedtarieven niet een (stuk) lager komen dan het tarief van Powerpeers, blijf ik lekker aan SAP laden.

• deejeebv
paQ schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 14:02:
[...]

Zo lang de invoedtarieven niet een (stuk) lager komen dan het tarief van Powerpeers, blijf ik lekker aan SAP laden.
Ik heb geen SAP, zie daarin op dit moment ook geen business case.

• Schuurman92
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 21:41

Schuurman92

8er∠er in 't Salland

Ik heb de installatie nog nooit op 100% gehad en ik doe ook al mee vanaf november.
Van de week wel een keer richting de 90% gegaan. Ik heb de panelen op de oude omvormer met het idee om aan te kijken hoe vaak de accu vol zou (gaan) zitten als die niet afgeschakeld kon worden. Zoals het er nu naar uitziet loop ik niets mis. Behalve dan dat stukje vermogen dat niet uit het net gehaald kan worden op negatieve momenten. Maar dat neem ik dan maar voor lief.

Daikin 8kW FE⚡ 4,7kWp☀️ | 48kWh balans energie🔋

• MarinoC
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/noLIRgGwuzBBCt9JOZkN9QP4cL4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4NpS9F1a4onRA8BYp0PtYZPG.png?f=fotoalbum_large

Ik hou van mooie plaatjes, maar lijkt nog steeds bijzonder. Heb de EV even laten laden zodat ik zeker niet vol kom, dat gaat wel lukken zo.

• scoobs
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OtsdII_oQ1gk1rfnfQ-OSMcjjJI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Wfl6sRzqDlhiziGKB6SKS9Uz.png?f=fotoalbum_large Grappig, ik heb onder andere gisteren een heel ander beeld.

Ik heb balans er al eens over gemaild, maar nog geen reactie. Ik probeer het dus eens hier.

Het probleem is 100% dat PV weggedrukt wordt door de batterij in de interne logica van de deye; een automatisering die max battery discharge omlaag schroeft vanaf 240A met wat PV op dat moment doet zorgt ervoor dat er nog altijd redelijk stabiel 10kw teruggeleverd wordt, maar dat het vanuit PV gebeurt. Alleen lijkt me dat absoluut niet de manier om deze bug aan te pakken.

[ Voor 30% gewijzigd door scoobs op 28-04-2026 14:55 ]

• The Legend

The Legend

*Plop*

Totally unrelated: klopt mijn gedachte dat - voor de mensen die op jaarbasis minder terugleveren dan verbruiken - het pas rendeert om PV uit te zetten (bij volle accu) als de kostprijs voor teruglevering hoger is dan de EB + BTW, dus ca. 12-13ct?

• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 23:50
The Legend schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 15:06:
Totally unrelated: klopt mijn gedachte dat - voor de mensen die op jaarbasis minder terugleveren dan verbruiken - het pas rendeert om PV uit te zetten (bij volle accu) als de kostprijs voor teruglevering hoger is dan de EB + BTW, dus ca. 12-13ct?
Lager is dan -12 a -13 cent per kWh all-in. Dus correct.

[ Voor 5% gewijzigd door KoningSlakkie op 28-04-2026 15:12 ]

• Yaay
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
Ja dat klopt. Je zult daarnaast ook rekening moeten houden met het extra stand-by verbruik en omzet verliezen (wat ik voor mezelf dit jaar zomaar op 1500-2500 KwH inschat). Dus als je normaal 500 KwH overschot had dan zal dat dit jaar waarschijnlijk omslaan in een tekort.

• The Legend

The Legend

*Plop*

Exact. Ik vraag me af hoe (of) we straks het verschil gaan zien tussen aFRR export en ‘reguliere’ export, dat wordt denk ik ook een uitdaging.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Pv uit bij 100% SOC is niet vanzelfsprekend, ik mocht het zelf weer doen ;)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual

• Yaay
  • Niet online
The Legend schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 15:21:
Exact. Ik vraag me af hoe (of) we straks het verschil gaan zien tussen aFRR export en ‘reguliere’ export, dat wordt denk ik ook een uitdaging.
Ik denk dat de MID meter prima kan registreren wat tijdens een aFRR activatie wordt geëxporteerd. Alle overige export zal dan ‘reguliere’ export zijn en afgerekend worden tegen vermoedelijk EPEX day ahead of Onbalans tarieven.

• paQ
KoningSlakkie schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 15:09:
[...]

Lager is dan -12 a -13 cent per kWh all-in. Dus correct.
Verkijk je niet op de verschoven afname. We teren nu elke nacht uit de accu en nemen daardoor niet af.
Als het goed is zal de import fors dalen over een jaar heen.

import 2023:
mrt 886
apr 341

import 2024:
mrt 717
apr 532

import 2025:
mrt 636
apr 343

import 2026 (met BE accu)
mrt 422
apr 122

Ruim 400 kWh minder al dan vorig jaar over die twee maanden, en ik verwacht de komende maanden amper import te hebben behalve als de tarieven daar naar zullen zijn.

[ Voor 51% gewijzigd door paQ op 28-04-2026 15:34 ]

• Wolly
  • Niet online
Yaay schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 15:26:
[...]

Ik denk dat de MID meter prima kan registreren wat tijdens een aFRR activatie wordt geëxporteerd. Alle overige export zal dan ‘reguliere’ export zijn en afgerekend worden tegen vermoedelijk EPEX day ahead of Onbalans tarieven.
Het gaat erom wat de P1 meter registreert. Dat is nl. ook de bron die Tennet kan inzien.

• Yaay
  • Niet online
paQ schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 15:28:
[...]

[...]

Verkijk je niet op de verschoven afname. We teren nu elke nacht uit de accu en nemen daardoor niet af.

import 2024:
mrt 717
apr 532

import 2025:
mrt 636
apr 343

mrt 422
apr 122

Ruim 400 kWh minder al dan vorig jaar.
Maar je verschoven verbruik resulteert natuurlijk ook in minder export. Dus ja je hoeft minder te salderen, maar daar zal je in tijd ook langer over doen.

• paQ
Yaay schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 15:35:
[...]

Maar je verschoven verbruik resulteert natuurlijk ook in minder export. Dus ja je hoeft minder te salderen, maar daar zal je in tijd ook langer over doen.
Dat is ook weer waar.
Dat is bij mij zowat gehalveerd zelfs.
of gewoon lekker met all in bedragen rekenen, dan kun je ook niet mis zitten

[ Voor 17% gewijzigd door paQ op 28-04-2026 15:44 ]

• ecn1985
Om te 14:30 soc op 98% daarna de auto aan de lader gezet. Tot op heden is het allemaal heel aardig te combineren. Helpt wel als de soc in de ochtend lager is als 30% dat is nu meestal niet helaas.
Of een 2e EV dat kan ook nog ;)

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• KoningSlakkie
[...]

[...]

import 2023:
mrt 886
apr 341

import 2024:
mrt 717
apr 532

import 2025:
mrt 636
apr 343

mrt 422
apr 122

Ruim 400 kWh minder al dan vorig jaar over die twee maanden, en ik verwacht de komende maanden amper import te hebben behalve als de tarieven daar naar zullen zijn.
Daar heb je inderdaad een punt, maar zoals @Yaay al zei, je exporteert ook veel minder.

Bij mij is er veel veranderd. Ik heb 12x460Wp extra panelen op NW. Er is een EV erbij gekomen, en ik veracht 2400 kWh extra aan verlies dit jaar. Dus ik verwacht alsnog een tekort dit jaar. Het is wel zo door tijdverschoven te importeren en te exporteren compenseer je dat wel flink.

• paQ
KoningSlakkie schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 15:44:
[...]

Daar heb je inderdaad een punt, maar zoals @Yaay al zei, je exporteert ook veel minder.

Bij mij is er veel veranderd. Ik heb 12x460Wp extra panelen op NW. Er is een EV erbij gekomen, en ik veracht 2400 kWh extra aan verlies dit jaar. Dus ik verwacht alsnog een tekort dit jaar. Het is wel zo door tijdverschoven te importeren en te exporteren compenseer je dat wel flink.
Goed in de gaten houden in elk geval.

En ik blijf lekker met all in tarieven rekenen, ook met terugleveren, dan kan ik geen rekenfout maken ook.
Vanaf januari haal ik het belastingen-deel uit de export prijs, en dan klopt het weer gewoon.

• Yaay
  • Niet online
Wolly schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 15:29:
[...]

Het gaat erom wat de P1 meter registreert. Dat is nl. ook de bron die Tennet kan inzien.
Ik vermoed dat de aFRR activities ook per ISP/kwartier gaan? Dan zou alle export in een bepaald kwartier dus aan aFRR toegeschreven kunnen worden?

• paQ
Yaay schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 15:46:
[...]

Ik vermoed dat de aFRR activities ook per ISP/kwartier gaan? Dan zou alle export in een bepaald kwartier dus aan aFRR toegeschreven kunnen worden?
Stond mij iets bij per 12 seconden?

• Yaay
  • Niet online
paQ schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 15:45:
[...]

En ik blijf lekker met all in tarieven rekenen, ook met terugleveren, dan kan ik geen rekenfout maken ook.
Vanaf januari haal ik het belastingen-deel uit de export prijs, en dan klopt het weer gewoon.
Eens goed in de gaten blijven houden is belangrijk als je geen verassingen wilt. 4e kwartaal blijft natuurlijk wel interessant, daarvoor zul je een beetje moeten inschatten wat je verbruik gaat zijn.

mijn contract ging in november al in, ik ga proberen ergens in juni/juli als mijn import/export tegen elkaar weg zijn gevallen een jaarrekening op te laten maken om zo vast een overschot weer op te bouwen en nog/dec daarmee te kunnen salderen.

• KoningSlakkie
dof schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 12:41:
[...]

Ik wilde eerst voor doe-het-zelf accu gaan en de Deye versus Victron discussie was voor mij al beslist richting Deye vanwege 3 fase omvormer in 1 behuizing (Victron werd me met drie Multiplussen te gortig). En accu's zelf samenstellen met kasten en losse LiFePO4 modules was ook m'n richting versus kant en klare Pylon accu's die te duur werden.

Maar wat een werk dan en wat een expertise opbouw je dan ingaat (vooral accu's). Zie de threads in "Zelf powerwall bouwen", de Victron threads en de Deye thread. En de prijs...? Voor 48kWh (3x16 LPO4 kasten) en 12 kW Deye plus toebehoren toch ook snel richting de 5 - 6 k€ (moet je nog erg zuinig doen) en dan nog geen EMS. Kortom erg veel werk in het verschiet en ongewisse (mogelijk extra) kosten bij fouten of misstappen.

Toen kwam de Balans Deal en die was eigenlijk onverslaanbaar: de goede omvormer (Deye), de nette accu's voor zo'n beetje inkoopprijs en vrijwel geen werk er aan (is ook snel 1 k€ nu ik het werk gezien heb). Wat een gemak zo, zodat je je niet meer hoeft te richten op de techniek maar op gedrag en de verdiensten.

En ik zat bij Zonneplan dynamisch en hoewel het na twee maanden nog niet precies te zeggen is, denk ik dat ik nu al voordeliger uit ben vergeleken met Z.plan met nog een hele zomer te gaan en mogelijk aFRR als bonus.

Kortom, ik ben best tevreden en zou het zeker weer opnieuw doen.

Maar hier ook iets gemakkelijker zonder EV en relatief weinig PV Wp (~4,5kWp).
Ik ben trouwens ook wel tevreden over mijn keuze. Als ik terug in de tijd kon, had ik het weer gedaan. Ook de extra module. 64 kWh capaciteit past best wel goed bij mijn huidige maximale dag productie van 53 kWh. Ik heb dan 12x455 ZO en 12x460 NW met EV. Op de piek dit jaar zou ik 67 kWh kunnen produceren. Maar omdat ik schaduwval heb vanwege de bomen dipt de productie rond 18:30 in elke dag. Dus ik denk dat ik goed zit met mijn accu capaciteit.

Mijn tevredenheid is gestegen sinds de laatste EMS update, nu begint de dag met ~25-30% SOC. Ik kan voor nu al mijn energie kwijt in de accu en er is ruimte voor negatief geprijsde energie. De voorspelling is dat de thuisaccu 115% wordt maar vanwege verliezen en huisverbruik haal ik nooit de 100%. Eigenlijk is er geen omkijken meer naar. Behalve dat ik het toch doe vanuit hobby.

Daarnaast is het vermogen van de omvormer van 12kW erg handig. En in de avond kan ik redelijk prima de auto laden dmv EVCC op zon en vanuit de accu. Er is nog veel te verbeteren natuurlijk. Maar het is voor nu even geen frustratie puntje meer. Ik denk dat volgende maand weer moet kijken hoe de vlag dan hangt ivm nog diepere negatieve prijzen en nog meer solar opwek.

Mijn vloerkoeling gaat weer steeds vaker aan, dus er komt hier weer een extra verbruiker erbij in de komende maanden.

• KoningSlakkie
paQ schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 15:45:
[...]

Precies, ik ben blij met je extensie dat ik de stand van zaken met all-in tarieven kan bekijken. Als het in augustus niet flink is recht getrokken. Dan ga ik maar de voorschotten maar eens aanpassen.

• Yaay
  • Niet online
paQ schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 15:46:
[...]

Stond mij iets bij per 12 seconden?
Hmm daar heb je een punt. Dan toch terug op mijn eerdere punt dat ik er vanuit ga dat Balans als BSP dit moet aanleveren, en dit doet dmv de MID meter.

• boekhour
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-07 22:57
ecn1985 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 15:37:
Om te 14:30 soc op 98% daarna de auto aan de lader gezet. Tot op heden is het allemaal heel aardig te combineren. Helpt wel als de soc in de ochtend lager is als 30% dat is nu meestal niet helaas.
Of een 2e EV dat kan ook nog ;)
Behalve als je op vakantie bent. Tesla normaal als achtervang voor het wegpompen van zonnestroom :-), nu dus niet en zelf nog niets ingeregeld om het op afstand te kunnen regelen. Fucking SOC gewoon onder de 25% en niet op 50% in deze zonnige tijden 's ochtends. Verkopen in de avond!

• ecn1985
boekhour schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 16:06:
[...]

Behalve als je op vakantie bent. Tesla normaal als achtervang voor het wegpompen van zonnestroom :-), nu dus niet en zelf nog niets ingeregeld om het op afstand te kunnen regelen. Fucking SOC gewoon onder de 25% en niet op 50% in deze zonnige tijden 's ochtends. Verkopen in de avond!
Ja daar zit ik ook nog wel mee op dit moment, heb het ook niet ingeregeld. De zomervakantie wordt dus wel een dingetje als de panelen niet automatisch afschakelen bij 100% soc.
Hopelijk wordt er snel eea aangepast zoiezo de soc in de ochtend zo laag als mogelijk.

• marana
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 15-08 15:45
Mijn ervaring bij Tibber vorig jaar was dat het wel meeviel met de negatieve prijzen bij de EPEX. Pasen en Pinksteren springen er echt uit, als het zonnig is en/of waait. Zulke negatieve getallen komen later in het jaar niet weer. Wellicht dat het nu met onbalans een beetje anders is. Maar vergeet niet dat de zonne-opwek hoger is in april-mei(-juni) dan in juli en augustus, en dat het stroomverbruik juist hoger is door oa airco's.
Misschien handig om in september op vakantie te gaan, dan kan de EV nog lekker laden in de zomer :+

• ecn1985
marana schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 16:31:
Mijn ervaring bij Tibber vorig jaar was dat het wel meeviel met de negatieve prijzen bij de EPEX. Pasen en Pinksteren springen er echt uit, als het zonnig is en/of waait. Zulke negatieve getallen komen later in het jaar niet weer. Wellicht dat het nu met onbalans een beetje anders is. Maar vergeet niet dat de zonne-opwek hoger is in april-mei(-juni) dan in juli en augustus, en dat het stroomverbruik juist hoger is door oa airco's.
Misschien handig om in september op vakantie te gaan, dan kan de EV nog lekker laden in de zomer :+
Voorkeur gaat zeker uit naar september moeten we helaas de kinderen thuis laten.. nog wel een aantal jaren vast aan de schoolvakantie.

• deejeebv
Mijn bovenste en onderste batterij zijn naar 99.99% gegaan, daarna zijn ze terug gezakt naar 99.98 en 99.97% terwijl er meer dan voldoende zon binnenkomt. De middelste blijft op 99.00% hangen.
Klopt dat wel?
Dashboard geeft al uren lang 99% aan, geeft aan batterij 2 of 3 W. Dat zou betekenen dat er geen stroom de batterij in gaat.
De Eastron waaraan de Deye hangt geeft een verbruik van 320W aan, wat ik vrij veel vind voor het eigen verbruik.

• Yaay
  • Niet online
deejeebv schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 16:48:
Mijn bovenste en onderste batterij zijn naar 99.99% gegaan, daarna zijn ze terug gezakt naar 99.98 en 99.97% terwijl er meer dan voldoende zon binnenkomt. De middelste blijft op 99.00% hangen.
Klopt dat wel?
Dashboard geeft al uren lang 99% aan, geeft aan batterij 2 of 3 W. Dat zou betekenen dat er geen stroom de batterij in gaat.
De Eastron waaraan de Deye hangt geeft een verbruik van 320W aan, wat ik vrij veel vind voor het eigen verbruik.
Hier hetzelfde, al een aantal dagen uren lang op 98% met nog flinke PV opwek, maar verbruik zakt toch terug naar ~10w volgens het Dashboard. Nog nooit de 100% aangetikt. Mss toch maar eens diagonaal aansluiten 😉

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

deejeebv schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 16:48:

De Eastron meet (hier) wat je het net op stuurt of verbruikt, de groepenkast en de Deye zijn beide verbruikers.
Althans zonder off-grid tenzij het in het begin anders werd gedaan.

• deejeebv
Speedy-Andre schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 17:08:
[...]

De Eastron meet (hier) wat je het net op stuurt of verbruikt, de groepenkast en de Deye zijn beide verbruikers.
Althans zonder off-grid tenzij het in het begin anders werd gedaan.
Ik heb een extra Eastron geïnstalleerd direct voor de alamat van de Deye. Deze monitor ik via Iungo.

• The Legend

The Legend

*Plop*

[...]

[...]

import 2023:
mrt 886
apr 341

import 2024:
mrt 717
apr 532

import 2025:
mrt 636
apr 343

mrt 422
apr 122

Maar we hadden eerder ook vastgesteld dat het meerverbruik door de accu wel richting de 1000-1500kWh zou gaan. Dus die mindere import zie ik nog niet echt.

2025
Maart 530
April 318

2026
Maart 626
April 417

[ Voor 3% gewijzigd door The Legend op 28-04-2026 17:19 ]

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

deejeebv schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 17:10:
[...]

Ik heb een extra Eastron geïnstalleerd direct voor de alamat van de Deye. Deze monitor ik via Iungo.
Oh, ik heb er een naar de groepenkast wat straks met off-grid meer info geeft.
De Deye heeft normaal <100W eigen verbruik, dan is ie toch iets aan het doen...

• paQ
deejeebv schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 17:10:
[...]

Maar, wat meet je zo dan precies?
En tegen wat zet je het af?

Als de accu vol is zie ik het het allerduidelijkst. Als de Deye in een soort van idle modus verkeert, dan zit ik rond de 65 - 70W. Ga je ontladen, ja dan gaat de teller (aan conversieverlies) lopen.

• deejeebv
paQ schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 17:22:
[...]

Maar, wat meet je zo dan precies?
En tegen wat zet je het af?

Als de accu vol is zie ik het het allerduidelijkst. Als de Deye in een soort van idle modus verkeert, dan zit ik rond de 65 - 70W. Ga je ontladen, ja dan gaat de teller (aan conversieverlies) lopen.
Ik meet nú verbruik van 135W, dat het vermogen dat naar de Deye gaat. Als ik ga ontladen dan geeft hij een negatief vermogen aan.

• paQ
deejeebv schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 17:29:
[...]

Ik meet nú verbruik van 135W, dat het vermogen dat naar de Deye gaat. Als ik ga ontladen dan geeft hij een negatief vermogen aan.
Ik bedoel welke stroom en activiteit meet je.

• deejeebv
paQ schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 17:31:
[...]

Ik bedoel welke stroom en activiteit meet je.
De activiteit van de Deye, dus alle stroom die de Deye in of uit gaat.

• paQ
En hoe vis je daar dat eigenverbruik dan uit :?

• deejeebv
Als ik op het portaal van BalansEnergie zie dat het vermogen van de batterij 0 W is, dan is dus alles wat de Eastron eet eigen verbruik.

Ik heb een 1 fase laadpaal, een deel van het eigen verbruik is het verlies door het balanceren van de fases.

[ Voor 29% gewijzigd door deejeebv op 28-04-2026 17:50 ]

• jeeedeee
  • Laatst online: 22:39
Zo vandaag denk ik toch zo’n 75 kWh opwek uitgeschakeld sinds 11:15. Bij zonneplan had ik alweer een uur tegen 2+2 cent kunnen terugleveren sinds 17:00.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lmsdDCu39PV5GiIwjSmt8uK3Fyg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GagLyPkjD4JxQ0wlmHVt9epL.jpg?f=fotoalbum_large

Dit kan beter @Balans Energie

• 0xygen500
jeeedeee schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 18:02:
Zo vandaag denk ik toch zo’n 75 kWh opwek uitgeschakeld sinds 11:15. Bij zonneplan had ik alweer een uur tegen 2+2 cent kunnen terugleveren sinds 17:00.
[Afbeelding]

Dit kan beter @Balans Energie
Zonneplan accu underperformed Ook volgens mij

• Ronaldo 013
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 21:34
We hebben een installatie datum ontvangen.
We hebben 26 juni gepland. Kon al 8 mei maar dat kwam hier niet uit.

Ze gaan 64 kWh plaatsen.

• Is_ Y_ Serious?
  • Nu online
Ronaldo 013 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 18:43:
We hebben een installatie datum ontvangen.
We hebben 26 juni gepland. Kon al 8 mei maar dat kwam hier niet uit.

Ze gaan 64 kWh plaatsen.
Waarom voor 64 kWh gekozen? Ik heb zelf net 48,2 aangevraagd maar wil misschien toch 64 kWh.
Vandaag 83,6 kWh opgewekt en nu komt er 2500 watt binnen dus ik zou de batterij vaker vol kunnen krijgen.

[ Voor 13% gewijzigd door Is_ Y_ Serious? op 28-04-2026 18:48 ]

Pagina: 1 ... 114 ... 158 Laatste

Dit topic is gesloten.