Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie

Pagina: 1 ... 113 114 Laatste
Acties:

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Is_ Y_ Serious? schreef op maandag 27 april 2026 @ 18:32:
[...]

Bedankt!

Gestegen? Terugleveren kosten waren er toch al even?
Ik had een vast contract zonder terugleverkosten van 2024 tm 2026. Laatste jaar dus afgebroken om mee te kunnen doen met Balans en ervaring op te doen met dynamisch contract zolang er nog saldering is.

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:36
Is_ Y_ Serious? schreef op maandag 27 april 2026 @ 18:32:
[...]

Bedankt!

Gestegen? Terugleveren kosten waren er toch al even?
Niet iedereen had teruglever kosten ;)

Ligt aan het type contract, einde van contract, afspraken etc etc

Ik had een model contract, geen terugleverkosten (variabel contract, onbeperkt). Maar ipv daarvan waren de vaste lasten door Engie met 400% verhoogd (maar die meerkosten waren nog altijd minder dan 10000 kWh maal x cent ;) ) .

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• Is_ Y_ Serious?
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21:21
blue eyes schreef op maandag 27 april 2026 @ 18:36:
[...]

Niet iedereen had teruglever kosten ;)

Ligt aan het type contract, einde van contract, afspraken etc etc

Ik had een model contract, geen terugleverkosten (variabel contract, onbeperkt). Maar ipv daarvan waren de vaste lasten door Engie met 400% verhoogd (maar die meerkosten waren nog altijd minder dan 10000 kWh maal x cent ;) ) .
Helder.

Ik betaalde zelf 600€ terug. Daarna naar ANWB Energie gegaan. Wij betalen nu 35€ per maand.
Ik verwacht naar 135€ te gaan als de saldering stopt.

• MarinoC
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 23:41
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2UN0cyeVWxypT2_JABY-Fv6OS8s=/x800/filters:strip_exif()/f/image/338kJp9w95j73RyDwjKPOEk1.png?f=fotoalbum_large

Hij is bij mij nu aan het driften, zoiets niet eerder gezien😳

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:30
Dat is geen driften. Er staat gewoon iets niet goed.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• MarinoC
Mm blijft gewoon zo doorgaan, werkelijkheid op schermpje is 100.. morgen nog maar es kijken wat tie doet

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
MarinoC schreef op maandag 27 april 2026 @ 21:01:
Mm blijft gewoon zo doorgaan, werkelijkheid op schermpje is 100.. morgen nog maar es kijken wat tie doet
Ik zou de boel even resetten.

• MarinoC
Ik ben geen tweaker ivm mijn technische kennis🫣. Hoe reset ik?

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

MarinoC schreef op maandag 27 april 2026 @ 21:08:
Ik ben geen tweaker ivm mijn technische kennis🫣. Hoe reset ik?
Als scherm van Deye wel 100% aangeeft is t t EMS. Daar de UTP van loshalen (aan switch kant) voor 10 seconden.

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22:02
@paQ thanks voor je plugin geeft mooi inzicht. Ff zitten rekenen en voorschot wat verhoogd.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:30
0xygen500 schreef op maandag 27 april 2026 @ 22:01:
@paQ thanks voor je plugin geeft mooi inzicht. Ff zitten rekenen en voorschot wat verhoogd.
Die prognose is echt een 'best guess' he.
zie de code voor de benadering.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 22:41
Zoals ik het nu zie zou ik dus niet meer met balans in zee gaan: het EMS voegt spijtig genoeg 0 toe op dit moment. Sterker nog: ik kan het zelf beter met home assistant, dan moet je heel voorzichtig zijn om niet het ems in de weg te zitten en zo het contract te overtreden.

Een beetje context: ik vind het zelf ook leuk om te DIY'en en als ik het opnieuw zou moeten doen, dan kies ik wel voor alles zelf te doen. Wil je dit niet, dan is balans simpelweg de beste one stop shop. De (off the shelf) inverter die ze gebruiken ondersteund ook offgrid. Dat vond ik wel een mooie om te hebben. Binnen die context zijn ze dus nog steeds de beste aanbieder. Maar zelfs dan moet je het niet voor de centen doen.

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

scoobs schreef op maandag 27 april 2026 @ 22:41:
Zoals ik het nu zie zou ik dus niet meer met balans in zee gaan: het EMS voegt spijtig genoeg 0 toe op dit moment. Sterker nog: ik kan het zelf beter met home assistant, dan moet je heel voorzichtig zijn om niet het ems in de weg te zitten en zo het contract te overtreden.

Een beetje context: ik vind het zelf ook leuk om te DIY'en en als ik het opnieuw zou moeten doen, dan kies ik wel voor alles zelf te doen. Wil je dit niet, dan is balans simpelweg de beste one stop shop. De (off the shelf) inverter die ze gebruiken ondersteund ook offgrid. Dat vond ik wel een mooie om te hebben. Binnen die context zijn ze dus nog steeds de beste aanbieder. Maar zelfs dan moet je het niet voor de centen doen.
Op een product zo afwijzen dat nog niet werkt zoals beloofd is een beetje apart. Jammer dat beloofde features nog niet werken, maar ze komen er aan.

Huidige ems heeft geen handels algoritme, hooguit licht ingezet voor goedkoop inkopen t.b.v. eigen verbruik en wat duurder verkopen t.b.v. pv productie. Dat kan idd veel beter en met eigen aansturing ook nog op je persoonlijke situatie. Maar je hebt als privé persoon alleen toegang tot Dynamisch/ epex day ahead. Handelen op onbalans kan nergens zonder ems/aansturing van aanbieder vziw. En aFRR al helemaal nergens als privé persoon. Als dat er eenmaal is (blijft afwachten) , is de unique selling point bij Balans wel echt uniek.

Dat is dan ook t mooie: als ze dat niet halen, kun je alsnog zelf aan de slag, of je aansluiten bij een aanbieder (met ems) die wel het naar jou smaak doet.

Voorlopig is (afgezien van de spaarzame communicatie), het gewoon even afwachten. Helaas is aFRR wel een bureaucratische bedoening bij Tennet, dus daar moet echt even iemand achteraan om de juiste registratie te regelen. De handels algoritme in EMS moet toch wel echt snel beter kunnen worden nu dat eenmaal is aangegeven met meer personeel erbij. Ik heb er wel vertrouwen in. Kan t wel aanraden tot nog toe. Lage investering relatief, prima resultaten die beter zijn dan een batterij met alleen een NOM algoritme.

[ Voor 6% gewijzigd door Get!em op 27-04-2026 23:25 ]

• Mitchelllll
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 00:59
paQ schreef op donderdag 23 april 2026 @ 14:39:
[...]

Ik zou als startdartum ingeven de datum van installatie. (of dag erna)
maar op zich zie ik niets raars.

edit:
Hoe is je score voor april tot nu toe? (6 april weegt hier wel echt enorm zwaar)
[Afbeelding]
Nou dat is geen vetpot. Is dit de 50 kw versie die jij hebt? Ik zag in dit draadje elders een gemiddelde opbrengst van 2 tot 400 euro maandelijks. Dan wordt het interessant.
Pagina: 1 ... 113 114 Laatste