Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie

Pagina: 1 ... 114 115 Laatste
Acties:

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:44

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Help!! :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FIY4AMAQQbYrhM-rUryyStYHxWc=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RrtFbptkqaBPm9zptiz263pc.jpg?f=fotoalbum_medium

M'n lan/RS485 module begint bergen BMS data te spuwen, leuk maar ik zou graag willen weten wat het is :)
Hij kijkt mee met een vrije RJ45 waar de andere batterijen op zitten (pin 1 en 2).

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren, 7-4-2026 48,2kWh Balans Energie

• Ronaldo 013
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 19:39
Is_ Y_ Serious? schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 18:45:
[...]

Waarom voor 64 kWh gekozen? Ik heb zelf net 48,2 aangevraagd maar wil misschien toch 64 kWh.
Vandaag 83,6 kWh opgewekt en nu komt er 2500 watt binnen dus ik zou de batterij vaker vol kunnen krijgen.
Heb rond de 55-50 opwek. En wil mijn EV ermee laden.

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Is_ Y_ Serious? schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 18:45:
[...]

Waarom voor 64 kWh gekozen? Ik heb zelf net 48,2 aangevraagd maar wil misschien toch 64 kWh.
Vandaag 83,6 kWh opgewekt en nu komt er 2500 watt binnen dus ik zou de batterij vaker vol kunnen krijgen.
Dan zou ik eerder aan 112.5 kWh gaan denken dan aan 64 kWh als je vandaag al 84 kWh hebt opgewekt. Of heb je nog een EV oid waar je overdag het nodige in kwijt kan?

Van klussen krijg je grijze haren

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:28
fenrir schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 19:12:
[...]

Dan zou ik eerder aan 112.5 kWh gaan denken dan aan 64 kWh als je vandaag al 84 kWh hebt opgewekt. Of heb je nog een EV oid waar je overdag het nodige in kwijt kan?
Wat op het moment het probleem is dat er een minimale soc van +- 30% wordt gehanteerd. Dus die 48kWh wordt al snel 34kWh wat effectief nog over is, om te laden.
Maar dat kan in de toekomst zowaar weer veranderen moeilijk in te schatten op het moment.

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

ecn1985 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 19:26:
[...]

Wat op het moment het probleem is dat er een minimale soc van +- 30% wordt gehanteerd. Dus die 48kWh wordt al snel 34kWh wat effectief nog over is, om te laden.
Maar dat kan in de toekomst zowaar weer veranderen moeilijk in te schatten op het moment.
En vorige week werd er een minimale soc van 20 gehanteerd op een bepaald moment. Wat ik bedoel te zeggen is dat je bij een opwek van zeg 85 kWh dan wel een accu grootte moet kiezen waar alles in past, rekening houdend met een startvulling. Bij voorkeur wil je hem nog groter zodat je extra kunt laden als er op een bepaald moment een zeer interessant tarief voorbij komt. (Wel weer met de kanttekening dat je slechts met 12 kW kunt laden en dat bij een groot PV systeem je hier wellicht zelf al op uit komt qua opwek).

Bij een 64 kWh systeem en 85 kWh opwek ga je minstens de helft overdag terugleveren omdat de accu vol zit of je moet overdag een EV kunnen laden om de rest van je opwek in te stoppen (en dit elke zonnige dag). Je PV afschakelen is een andere route die je kunt bewandelen.

Van klussen krijg je grijze haren

• Is_ Y_ Serious?
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21:35
[...]

Dat lijkt me wat veel. Ik heb helaas geen onbeperkt budget. Ik wil wel twee EV’s aanschaffen, maar dat staat pas over twee jaar gepland.

Maximale wat ik heb binnen zien komen lag rond de 12500 watt. Maar ik heb de zonnepanelen al even niet schoon gemaakt. Nu komt er meestal zo rond de 11000 watt binnen. Ze zijn van 2021.

[ Voor 18% gewijzigd door Is_ Y_ Serious? op 28-04-2026 20:16 ]

Alpha innotec LWDV 91-1/3 + 185 / 15000 WP Growatt / Gasloos / EV (toekomst) / Thuisbatterij (toekomst)

• ecn1985
fenrir schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 20:12:
[...]

En vorige week werd er een minimale soc van 20 gehanteerd op een bepaald moment. Wat ik bedoel te zeggen is dat je bij een opwek van zeg 85 kWh dan wel een accu grootte moet kiezen waar alles in past, rekening houdend met een startvulling. Bij voorkeur wil je hem nog groter zodat je extra kunt laden als er op een bepaald moment een zeer interessant tarief voorbij komt. (Wel weer met de kanttekening dat je slechts met 12 kW kunt laden en dat bij een groot PV systeem je hier wellicht zelf al op uit komt qua opwek).

Bij een 64 kWh systeem en 85 kWh opwek ga je minstens de helft overdag terugleveren omdat de accu vol zit of je moet overdag een EV kunnen laden om de rest van je opwek in te stoppen (en dit elke zonnige dag). Je PV afschakelen is een andere route die je kunt bewandelen.
Eens zeker terecht opgemerkt. Er zijn verschillende opties, moeilijk inschatten of extra units rendabel zijn. Zelf kom ik ook beter uit met een extra unit maar ik kijk het nog even aan op het moment hoe aFRR zich in de toekomst gaat ontwikkelen. Voor nu vind ik het prima.

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• Is_ Y_ Serious?
ecn1985 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 20:16:
[...]

Eens zeker terecht opgemerkt. Er zijn verschillende opties, moeilijk inschatten of extra units rendabel zijn. Zelf kom ik ook beter uit met een extra unit maar ik kijk het nog even aan op het moment hoe aFRR zich in de toekomst gaat ontwikkelen. Voor nu vind ik het prima.
Een extra module is altijd nog wel bij te bestellen? Niet bang dat de prijs omhoog gaan? Ik ben stom genoeg geweest om niet meteen in te stappen toen de batterij nog goedkoper was.

Alpha innotec LWDV 91-1/3 + 185 / 15000 WP Growatt / Gasloos / EV (toekomst) / Thuisbatterij (toekomst)

• ecn1985
Is_ Y_ Serious? schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 20:17:
[...]

Een extra module is altijd nog wel bij te bestellen? Niet bang dat de prijs omhoog gaan? Ik ben stom genoeg geweest om niet meteen in te stappen toen de batterij nog goedkoper was.
Bijbestellen lijkt me geen probleem, zal vast wel iets meer gaan kosten als het in het begin was maar dan is het maar zo. Eerst maar eens kijken of de verwachtingen waar worden gemaakt.

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Maar waarom wil je je pieken opvangen? Vandaag netjes 15kWh geëxporteerd nadat de batterij vol was. Even dimmen bij negatieve dalletjes, en weer door.

Kan prima, doen al die andere mensen met veel kleinere batterijen ook. Er paste vandaag maar 25kWh extra in de batterij door dat er afgelopen nacht niet was geëxporteerd.

[ Voor 18% gewijzigd door Get!em op 28-04-2026 20:56 ]

• Is_ Y_ Serious?
ecn1985 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 20:28:
[...]

Bijbestellen lijkt me geen probleem, zal vast wel iets meer gaan kosten als het in het begin was maar dan is het maar zo. Eerst maar eens kijken of de verwachtingen waar worden gemaakt.
Als die niet worden waargemaakt, stap je dan, neem ik aan, na twee jaar over naar een andere aanbieder? Dan heb je toch alsnog een dikke korting op een grote batterij gehad. Of mis ik iets?

[ Voor 9% gewijzigd door Is_ Y_ Serious? op 28-04-2026 20:57 ]

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Yaay schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 15:46:
[...]

Ik vermoed dat de aFRR activities ook per ISP/kwartier gaan? Dan zou alle export in een bepaald kwartier dus aan aFRR toegeschreven kunnen worden?
Correctie, ligt toch anders dan ik dacht.
De BSP moet de vermogensmeting van zijn portfolio real-time naar TenneT sturen met een resolutie van 4
seconden, in de toekomst mogelijk 1 seconde. Het zal echter niet altijd mogelijk zijn om vermogensmetingen
per technische installatie met een dergelijke resolutie uit te voeren. Daarom is het toegestaan om een
geaggregeerde vermogensmeting op te stellen waarbij gebruik gemaakt wordt van metingen met een lagere
resolutie en waarbij inter-/extrapolatie13 kan plaatsvinden. De BSP die hiervan gebruik maakt moet tijdens
het prekwalificatieproces aantonen waarom de geaggregeerde vermogensmeting een goede representatie is
van de individuele metingen.
https://tennet-drupal.s3....%20voor%20BSPs%20v2.7.pdf

• Is_ Y_ Serious?
Get!em schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 20:54:
Maar waarom wil je je pieken opvangen? Vandaag netjes 15kWh geëxporteerd nadat de batterij vol was. Even dimmen bij negatieve dalletjes, en weer door.

Kan prima, doen al die andere mensen met veel kleinere batterijen ook. Er paste vandaag maar 25kWh extra in de batterij door dat er afgelopen nacht niet was geëxporteerd.
Niet zo zeer pieken opvangen. Wanneer als er na 2 jaar 15% minder capaciteit in de batterij zit dan heb je een mooie buffer over. 1 ev opladen. In de nacht vaak warmtepomp en airco die draaien.

• Wolly
  • Niet online
Vandaag weer 99% *O*

Was niet thuis, zie dat hij op een gegeven moment maar 20W de accu in kon duwen voor dat laatste procentje?

Helaas niet gelukt na 90 minuten 20W nog steeds 99% en toen begon het ontladen weer.

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Is_ Y_ Serious? schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 21:00:
[...]

Niet zo zeer pieken opvangen. Wanneer als er na 2 jaar 15% minder capaciteit in de batterij zit dan heb je een mooie buffer over. 1 ev opladen. In de nacht vaak warmtepomp en airco die draaien.
Een warmtepomp is vooral in de winter nodig waar je de accu toch niet vol krijgt met je eigen zonnepanelen. Daar is 48 kWh dus voldoende voor. Airco verbruikt vrijwel niets, en gebruik je in de zomer waar je genoeg zon hebt. En accu's kopen om alleen je EV te laden? Rij je hem elke dag leeg?

Maar het is jouw geld natuurlijk.

Edit: ik wacht sowieso AFRR af voordat ik eventueel modules bij ga kopen. Eens kijken wat dat doet voor het gedrag. Opwek vandaag bijna 80kWh, daar is wel wat van weg gegaan onder minder optimale omstandigheden. Maar extra module waardig, ik weet het niet.

[ Voor 16% gewijzigd door Moby op 28-04-2026 21:49 ]

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:50
Bedenk ook, dat de Deye maar 12000 watt kan verstouwen,

Hoeveel uur is hij dan bezig om de eerder genoemde accu van 112 kWh leeg te gooien........ En continue.

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• marana
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 01:19
[...]

Nee joh, veel te overdreven, 112,5kWh. Pieken opvangen met evt nog extra inkoop is nauwelijks rendabel.

Vandaag heb ik zo'n 75kWh opgewekt. Eerder deze maand nog maar 1x meer dan 50 kWh teruggeleverd. Vorig jaar over het hele seizoen maar zo'n 50 dagen meer dan 50 kWh teruggeleverd. Er zijn in een jaar ook minder dan 10 dagen zoals 6 april, met sterk negatieve prijzen waarop je ruimte wil hebben om in te kopen. Ik vind het echt de investering niet waard om een accu (veel) groter dan 48 kWh te hebben.
Disclaimer: 2 ev's met veel mogelijkheid om overdag op te laden (maar niet heel veel kilometers, gezamenlijk maar zo'n 35-40k per jaar).

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01:06
deejeebv schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 16:48:
Mijn bovenste en onderste batterij zijn naar 99.99% gegaan, daarna zijn ze terug gezakt naar 99.98 en 99.97% terwijl er meer dan voldoende zon binnenkomt. De middelste blijft op 99.00% hangen.
Klopt dat wel?
Dashboard geeft al uren lang 99% aan, geeft aan batterij 2 of 3 W. Dat zou betekenen dat er geen stroom de batterij in gaat.
De Eastron waaraan de Deye hangt geeft een verbruik van 320W aan, wat ik vrij veel vind voor het eigen verbruik.
Exact hetzelfde bij mij, maar dan met 4 modules. Al de gehele maand. Heb Balans vandaag eens gemaild maar nog geen reactie.

• Mitchelllll
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 00:01
dof schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 12:41:
[...]

Ik wilde eerst voor doe-het-zelf accu gaan en de Deye versus Victron discussie was voor mij al beslist richting Deye vanwege 3 fase omvormer in 1 behuizing (Victron werd me met drie Multiplussen te gortig). En accu's zelf samenstellen met kasten en losse LiFePO4 modules was ook m'n richting versus kant en klare Pylon accu's die te duur werden.

Maar wat een werk dan en wat een expertise opbouw je dan ingaat (vooral accu's). Zie de threads in "Zelf powerwall bouwen", de Victron threads en de Deye thread. En de prijs...? Voor 48kWh (3x16 LPO4 kasten) en 12 kW Deye plus toebehoren toch ook snel richting de 5 - 6 k€ (moet je nog erg zuinig doen) en dan nog geen EMS. Kortom erg veel werk in het verschiet en ongewisse (mogelijk extra) kosten bij fouten of misstappen.

Toen kwam de Balans Deal en die was eigenlijk onverslaanbaar: de goede omvormer (Deye), de nette accu's voor zo'n beetje inkoopprijs en vrijwel geen werk er aan (is ook snel 1 k€ nu ik het werk gezien heb). Wat een gemak zo, zodat je je niet meer hoeft te richten op de techniek maar op gedrag en de verdiensten.

En ik zat bij Zonneplan dynamisch en hoewel het na twee maanden nog niet precies te zeggen is, denk ik dat ik nu al voordeliger uit ben vergeleken met Z.plan met nog een hele zomer te gaan en mogelijk aFRR als bonus.

Kortom, ik ben best tevreden en zou het zeker weer opnieuw doen.

Maar hier ook iets gemakkelijker zonder EV en relatief weinig PV Wp (~4,5kWp).
Dit is de post die ik zocht. Ik heb een vergelijkbare situatie. Wat levert het jou maandelijks op ongeveer?

• ede
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:15

ede

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/adruec-cqvk-6vI8FBQ3WHdm42g=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/hShF7DNsWbeP93JhDwgzegVn.png?f=user_large

Complimentje voor de EMS-programmeurs

• Mitchelllll
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 00:01
ede schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 23:51:
[Afbeelding]

Dit is de laad en ontlaad grafiek denk ik? Dat ziet er goed uit.

• ede

ede

Mitchelllll schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 23:59:
[...]

Dit is de laad en ontlaad grafiek denk ik? Dat ziet er goed uit.
Het is de SOC-grafiek en je ziet mooi dat tussen 2 en vier uur de batterij zover wordt ontladen dat de opgewekte zonnestroom er ruim in past. Zo wil ik het wel hebben in afwachting van aFFR

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:21
Bijzonder. Ik heb er nog 45% inzitten :?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Wolly
  • Niet online
ede schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 23:51:
[Afbeelding]

Is gewoon gebaseerd op de hogere prijzen, waarom denk je dat de programmeurs iets hebben gedaan?

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 00:11

dof

Mitchelllll schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 23:45:
[...]

Dit is de post die ik zocht. Ik heb een vergelijkbare situatie. Wat levert het jou maandelijks op ongeveer?
Ik heb het nog maar 2,5 maand draaien en er zijn bijzondere momenten geweest (o.a. 6 april), dus ik kan pas goed kwantificeren na zeg een half jaar, maar op gevoel zeg ik; gaat wel prima zo...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eW-Se9x6S_7IokFv0YzfSAs58wo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eEF4eltgsrEoG4iuKuAMx7cj.png?f=fotoalbum_large

• ede

ede

Wolly schreef op woensdag 29 april 2026 @ 00:06:
[...]

Is gewoon gebaseerd op de hogere prijzen, waarom denk je dat de programmeurs iets hebben gedaan?
's Nachts ontladen om genoeg ruimte te maken voor de zonnestroom en die dan weer 's avonds verkopen om weer klaar te zijn voor de volgende zonnige dag.
Iemand moet dat in het EMS geprogrammeerd hebben en die heeft goed werk afgeleverd

• Wolly
  • Niet online
ede schreef op woensdag 29 april 2026 @ 00:14:
[...]

's Nachts ontladen om genoeg ruimte te maken voor de zonnestroom en die dan weer 's avonds verkopen om weer klaar te zijn voor de volgende zonnige dag.
Iemand moet dat in het EMS geprogrammeerd hebben en die heeft goed werk afgeleverd
Daar verschillen de meningen over :X
Gisteren startten velen met een te volle accu omdat de programmeurs de verkoopprijs te hoog hadden staan icm de omstandigheden.

Vandaag komt het wat beter uit omdat de prijzen iets hoger liggen.

Het zou fijn zijn als er betere oplossing komt.

@paQ Zit nu op 28%, komende vanaf 99% vanavond.

[ Voor 4% gewijzigd door Wolly op 29-04-2026 00:19 ]

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:44

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Mee eens, hier 25% terwijl ie 18u op 100% stond.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren, 7-4-2026 48,2kWh Balans Energie

Pagina: 1 ... 114 115 Laatste