Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 116 ... 158 Laatste
Acties:
  • 531.245 views

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02:11

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Weer eens met m'n lan-modbus module zitten stoeien, hij leest de BE SDM-630 (mede) uit :9
Het geeft bij een activatie wat gesputter, het BE verbruik heeft dan pieken die er niet horen te zijn (leesfouten).
Zet ik de module uit (geen voeding) dan is het of hij er niet aan zit.
De (ver)storing is wel logisch als je ziet hoe vaak de EMS de SDM-630 uitleest, elke vertraging zie je dan.

Nu weer verder met de batterijen uitlezen, ik ontvang consistente data (veel herhaling) maar ik weet niet hoe ik het kan decoderen naar iets leesbaars :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Kr_nTD6CcoJmdbXqAKBuCmVvUQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/o6jGVikG1Pehtm7SZ9xWe9Dl.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yNm07jP04SvusAAg7YBksZuzB3U=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RU5NY0gBHyUzRLscNYx0YpWp.jpg?f=fotoalbum_mediumAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TgmfVzvQ5nlJWmGotmyBK9qnESA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JUrm03CniB0hf0aj7jceSbKX.jpg?f=fotoalbum_mediumAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Ae68X_369_hSXOw36-jrC8z42E=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4URYqYZBqRiWX3O2ljKF6Tuj.jpg?f=fotoalbum_mediumAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JrBzTu3nfnf9_ycWfaHK4BooAzo=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CVc2IPBk6EeZwJ2vqF6At7OH.jpg?f=fotoalbum_medium

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Ik zit hier door de vele export sessies van vanavond al sinds 21:00 op een soc van 20%. Dat wordt dus weer een hele nacht druppelsgewijs importeren om op die 20% te blijven, jammer.

Ik zie liever dat de soc op 30% aan het einde van de avond zit en dat er zo vlak voor zonsopkomst het resterende deel boven de 20% soc geëxporteerd wordt.

@Speedy-Andre, wat zie je nu extra tov de solarman integratie doordat je nu zelf de modus meter ook uitleest?

[ Voor 14% gewijzigd door fenrir op 29-04-2026 22:04 ]

Van klussen krijg je grijze haren

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:48
Klein geintje hier.....

Exports gaan maar door. Nu inmiddels ook onder de 30% . De prijzen in mijn overzicht continue op 13 - 15 cent. Best top.

Kijk ik in de grafieken / internet, staan ze al een tijdje op 6 cent.

De API hangt oid - ververst niet meer :D :D

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

fenrir schreef op woensdag 29 april 2026 @ 22:02:

@Speedy-Andre, wat zie je nu extra tov de solarman integratie doordat je nu zelf de modus meter ook uitleest?
Niet zo heel veel meer, wel specifieke waarden per fase en wat meer totalen (kWh) als je op de plaatjes klikt.
Solarman krijgt veel frequenter data en daar kan je denk ik meer aan zien.
Het is maar een test, liever heb ik uitgebreide BMS gegevens en daar is het als eerste voor bedoeld.
Ik heb een 4-voudige module die van alles uitleest en hij kan het via MQTT spuwen.
Eventueel kan ik m'n SDM-72 uitlezen, die heeft een enkele lan module die ik vrij traag vind (kan instelling zijn).
Aangezien ie ook in de groepenkast zit kan ik een ander aderpaar gebruiken.
De SDM-630 heeft adres 1 met 8N1 9600 baud, hij haalt zelfs het serienummer op :+

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:48
Als je multistack data wil zul je echt aan de BMS moeten gaan zitten. In deze lithium BMS mode krijgt de Deye dat samengesteld aangeleverd.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• paQ
blue eyes schreef op woensdag 29 april 2026 @ 22:11:
Klein geintje hier.....

Exports gaan maar door. Nu inmiddels ook onder de 30% . De prijzen in mijn overzicht continue op 13 - 15 cent. Best top.

Kijk ik in de grafieken / internet, staan ze al een tijdje op 6 cent.

De API hangt oid - ververst niet meer :D :D
Data klopt gewoon volgens mij hoor.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

paQ schreef op woensdag 29 april 2026 @ 22:24:
Als je multistack data wil zul je echt aan de BMS moeten gaan zitten. In deze lithium BMS mode krijgt de Deye dat samengesteld aangeleverd.
Daar is de module ook voor, een kabel op elke BMS maar nog even kijken welke aansluiting het is en welk taaltje hij daar spreekt.

• paQ
Kun je zelf instellen in bms para set.
Het CAN protocol laten staan natuurlijk. Het RS485 protocol kun je zelf instellen.

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 02:14
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AK_FjOQunQkQhEeG_szU7OmOJLo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NV2TtzUHvqoUnvltvz0uHHAt.jpg?f=fotoalbum_large

Hier weer lekker verkocht tot 27%. Meestal blijft hij up 35%, hopelijk niet te duur terugkopen vannacht. :Z

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Source90 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 23:53:
[Afbeelding]

Hier weer lekker verkocht tot 27%. Meestal blijft hij up 35%, hopelijk niet te duur terugkopen vannacht. :Z
Onbalans zit afgelopen dagen overdag gemiddeld steeds boven de Epex Day Ahead. Met uitschieters er flink onder. Tussen 4 en 8 sochtends duikt de Onbalans Buy prijs steeds onder de Epex. Diepste dal van Epex is zojuist voorbij, dus ben benieuwd inderdaad. Nu 24% soc hier, kom vanaf 97%.

Die 97% is hier blijkbaar maximum. Volgende keer even kijken hoever die nou komt. Laatste keer was de bovenste 100%, de onderste 99% en de middelste 94% volgens mij.
Wanneer de deye rapporteert 95% en afnemende laadstroom, beginnend bij mij met 100% op de bovenste, 87% op middelste, en 89% op onderste. Diagonaal aangesloten.

[ Voor 19% gewijzigd door Get!em op 30-04-2026 00:06 ]

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Inmiddels op soc 22%, half uurtje geleden nog een activatie gehad op 18ct.

Lekker hoor, hoge invoedingstarieven en dus lage SOC voor de nieuwe zonnige dag.

• blue eyes
Wolly schreef op donderdag 30 april 2026 @ 00:47:
Inmiddels op soc 22%, half uurtje geleden nog een activatie gehad op 18ct.

Lekker hoor, hoge invoedingstarieven en dus lage SOC voor de nieuwe zonnige dag.
Hier ook die activatie, en nu op 22% . Fijn, lijkt er dan toch op dat BE wat heeft aangepast. Top!
Van mij mogen ze naar 15% ondergrens, en zelfs richting 0% als de zon alweer aan het schijnen is ;)
Zijn ze vast mee bezig.

Vandaag en morgen heeeeeeel veel zon in de pipeline.. :)

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• Schuurman92
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 21:41

Schuurman92

8er∠er in 't Salland

blue eyes schreef op donderdag 30 april 2026 @ 05:49:
[...]

Hier ook die activatie, en nu op 22% . Fijn, lijkt er dan toch op dat BE wat heeft aangepast. Top!
Van mij mogen ze naar 15% ondergrens, en zelfs richting 0% als de zon alweer aan het schijnen is ;)
Zijn ze vast mee bezig.

Vandaag en morgen heeeeeeel veel zon in de pipeline.. :)
Dat is het lastige in dit hele verhaal natuurlijk. Jij hebt superveel zolar, ik weer wat minder en weer een ander heeft niets, waardoor de optimale situatie voor iedereen anders is.

Moet zeggen zoals het BMS nu werkt voor mij eigenlijk perfect lijkt, ja er kan op meer tactische momenten ver/ingekocht worden, maar qua SOC gaat het mooi. met mijn 4,7Wp krijg ik tot nog toe de accu niet helemaal vol dus hoef ook niets ongewenst te gaan terugleveren. Met de minimum SOC kom ik de nacht wel door, nu het warmer weer is. In de winter zie ik ook weer liever een andere regeling.

Daikin 8kW FE⚡ 4,7kWp☀️ | 48kWh balans energie🔋

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Net nog een export van 22 naar 17 procent. Erg fijn deze aanpassing.

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23:59
Zou helemaal fijn zijn dat je op de pagina historie ook de prijs per kWh kan zien. Dan weet je wrm de batterij koopt of verkoopt

• blue eyes
Schuurman92 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 07:54:
[...]

Dat is het lastige in dit hele verhaal natuurlijk. Jij hebt superveel zolar, ik weer wat minder en weer een ander heeft niets, waardoor de optimale situatie voor iedereen anders is.

Moet zeggen zoals het BMS nu werkt voor mij eigenlijk perfect lijkt, ja er kan op meer tactische momenten ver/ingekocht worden, maar qua SOC gaat het mooi. met mijn 4,7Wp krijg ik tot nog toe de accu niet helemaal vol dus hoef ook niets ongewenst te gaan terugleveren. Met de minimum SOC kom ik de nacht wel door, nu het warmer weer is. In de winter zie ik ook weer liever een andere regeling.
EMS moet ook niet statisch zijn, dat is niet meer nodig met de huidige technieken.
Je kan variabelen maken per systeem, bijv. de grootte (die is gemakkelijk) maar ook opwek verwachting, weer, laad gedrag, wel of geen EV, etc.

Complex, zeker. Maar er zijn meer bedrijven die dit doen. Kost alleen veel tijd.
En iedereen tevreden krijgen gaat nooit gebeuren, kan ook niet.

Hier net nog een export, SoC is nu al weer aan het stijgen, de zon is op ;) Nu op 24%. Fijn die extra 15% van vandaag!!!

[ Voor 53% gewijzigd door blue eyes op 30-04-2026 08:44 ]

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:39
Erg blij met de nieuwe limiet van 20 procent, gisteren 48 kWh kunnen terugleveren. Ook voor het eerst waarbij ik denk, meer dan 3 accu’s hadden gezorgd voor iets meer teruglevering ipv een betere setting van het EMS dus dat is top. Nog steeds geen spijt trouwens van het aantal modules tot nu toe. Met deze grote kan ik nu het grootste deel verkopen voor hoge prijzen en hij is leeg als de prijzen weer wat lager worden.

Vanochtend was ik een beetje aan het kijken en verbaasd dat er nog niet terug werd geleverd, maar vanaf 30 procent ging hij weer los…
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ejjZGDXBub25Wv62VtsPHu884b0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tCuBBr7o4hYKwN5PUrWofV6i.jpg?f=fotoalbum_large

• Is_ Y_ Serious?
  • Laatst online: 19:36
Ik sta op het punt mijn gegevens aan te leveren voor de plaatsing van de Balans Energie batterij en heb nog een paar vragen:

- Stel dat ik na 2 jaar niet tevreden ben over hoe Balans Energie de batterij inzet: hoe makkelijk of moeilijk kan ik de batterij dan nog gebruiken?

- Hebben jullie de btw op de batterij teruggevraagd, en hoe eenvoudig verliep dat?

Alpha innotec LWDV 91-1/3 + 185 / 42x370 WP Growatt / Gasloos / HR+++ / Balans Energie 48,2 kWh.

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 21:11
Is_ Y_ Serious? schreef op donderdag 30 april 2026 @ 09:31:
Ik sta op het punt mijn gegevens aan te leveren voor de plaatsing van de Balans Energie batterij en heb nog een paar vragen:

- Stel dat ik na 2 jaar niet tevreden ben over hoe Balans Energie de batterij inzet: hoe makkelijk of moeilijk kan ik de batterij dan nog gebruiken?

- Hebben jullie de btw op de batterij teruggevraagd, en hoe eenvoudig verliep dat?
1: De Deye omvormer is een standaard omvormer en dus niet vendor locked. je kunt deze denk ik wel ergens op NOM instellen maar zal voor je eigen (slimme) aansturing verder moeten zorgen, wat met HA redelijk te doen is.

2: ik heb de BTW teruggevraagd (en gekregen) dit liep op een klein avondjes puzzelen met het belastingformulier na, goed en soepel, sindsdien is er ook een pinned comment met een goed stappen plan hiervoor. p.s. dubbelcheck nu alvast even of je nog in een KOR regeling zit ect, dit scheelt met de puzzel :+

12,4kWp zon: Z.O. 6300WP Z.W. 6160WP |Balans energie 48,2kWh batterij |

• Is_ Y_ Serious?
epicfailguy23 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 09:39:
[...]

1: De Deye omvormer is een standaard omvormer en dus niet vendor locked. je kunt deze denk ik wel ergens op NOM instellen maar zal voor je eigen (slimme) aansturing verder moeten zorgen, wat met HA redelijk te doen is.

2: ik heb de BTW teruggevraagd (en gekregen) dit liep op een klein avondjes puzzelen met het belastingformulier na, goed en soepel, sindsdien is er ook een pinned comment met een goed stappen plan hiervoor. p.s. dubbelcheck nu alvast even of je nog in een KOR regeling zit ect, dit scheelt met de puzzel :+
Dank u!
De KOR regeling. AI geeft aan dat ik dat kan zien op mijn Belastingdienst. Ik heb in 2021 al btw teruggave gehad vanwege zonnepanelen. In principe zou ik daarna weer afgemeld moeten zijn. Als ik afgemeld ben en dus niet geregistreerd sta in of als KOR dan zou ik het dus terug kunnen vragen?

Alpha innotec LWDV 91-1/3 + 185 / 42x370 WP Growatt / Gasloos / HR+++ / Balans Energie 48,2 kWh.

• Wolly
  • Niet online
Is_ Y_ Serious? schreef op donderdag 30 april 2026 @ 09:49:
[...]

Dank u!
De KOR regeling. AI geeft aan dat ik dat kan zien op mijn Belastingdienst. Ik heb in 2021 al btw teruggave gehad vanwege zonnepanelen. In principe zou ik daarna weer afgemeld moeten zijn. Als ik afgemeld ben en dus niet geregistreerd sta in of als KOR dan zou ik het dus terug kunnen vragen?
Als je je nu afmeld mag je vanaf 1e kwartaal 2028 weer BTW terugvragen.

Tevens moet je dan voor de tussenliggende periode BTW aangiftes gaan doen over je zonnepanelen.

Zie ook hier.

[ Voor 6% gewijzigd door Wolly op 30-04-2026 09:56 ]

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 21:11
[...]

Dank u!
dit is dus de puzzel om te dubbelchecken ;).

Sommige zijn er hier achter gekomen dat ze nog in de KOR zaten terwijl ze ook dacht hier uitgeschreven te zijn. Je moet even inloggen op je zakelijke belastingdienst om daar te dubbelchecken.

work around is energiecontract van balans en naam op de factuur van je partner te gebruiken, mits die nog geen KOR heeft.

12,4kWp zon: Z.O. 6300WP Z.W. 6160WP |Balans energie 48,2kWh batterij |

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:40

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Is de accu bij meer mensen vanochtend gaan inkopen, tegen ruwweg 0 cent kaal (dus 12cent in belastingen)...ik had hem zo mooi op 14% gekregen vanochtend door nog even de auto te laden last minute.....en een uur later terwijl de zon alweer 3kw levert en de accu op 25+% zat, dacht BE, daar kunnen we nog wel even wat stroom inkopen om die arme drommel te helpen aan wat stroom, want er komt slechts 60+kwh van het dak af vandaag, dus dat we dat verkopen voor negatieve euro's om 14:00, dat zien we dan wel weer :p

I know I know, pilot...maar deze piloot wil af en toe liever zelf sturen :+

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• Maartinho
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 04-08 19:07
Nomad schreef op donderdag 30 april 2026 @ 10:26:
Is de accu bij meer mensen vanochtend gaan inkopen, tegen ruwweg 0 cent kaal (dus 12cent in belastingen)...ik had hem zo mooi op 14% gekregen vanochtend door nog even de auto te laden last minute.....en een uur later terwijl de zon alweer 3kw levert en de accu op 25+% zat, dacht BE, daar kunnen we nog wel even wat stroom inkopen om die arme drommel te helpen aan wat stroom, want er komt slechts 60+kwh van het dak af vandaag, dus dat we dat verkopen voor negatieve euro's om 14:00, dat zien we dan wel weer :p

Naar welke tarieven kijken jullie? Epex of TenneT website voor afrr tarieven? Afrr is nog niet live op dit moment toch?

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Maartinho schreef op donderdag 30 april 2026 @ 10:28:
[...]

Naar welke tarieven kijken jullie? Epex of TenneT website voor afrr tarieven? Afrr is nog niet live op dit moment toch?
Ik kijk hier:
https://services.tenergy....spx/actualimbalanceprices

• Wolly
  • Niet online
Nomad schreef op donderdag 30 april 2026 @ 10:26:

Ja, als de tarieven bij een bepaalde SOC onder een bepaalde drempel komen wordt er weer ingekocht.

Gisteravond en vannacht waren de tarieven vrij hoog, dus veel verkocht en niets ingekocht. Vanochtend waren ze weer laag dus weer ingekocht. Onzinnig wat mij betreft, zeker als ik zie dat bijvoorbeeld de gerealiseerde inkoopprijs per kWh hoger lag dan de verkoopprijs op de 28e.

Balans trekt (gelukkig) zijn eigen plan en dat is meer gericht op lange termijn.

• paQ
#metoo

Zag zojuist ook dat ie met het omhoogschieten van de tarieven om 10:36 meteen begon te exporteren.
Afnemen tarief schoot wel door; het invoeden tarief niet, dus de actie werd ook meteen weer afgebroken.

works :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AIegR-mVLIUuwNesyDAYjefybxw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/I1MGKui8zWHYXtXGuXU5Nhwu.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door paQ op 30-04-2026 10:41 ]

• 0xygen500
Volgens mij zijn hier een aantal mensen met een EV en eigen laadpaal. Ik wil een pebblar business installeren en deze komt met CT klemmen. Heb ik hier überhaupt iets aan als ik wil laden op mijn zonnepanelen of wordt alles toch direct in de batterij geplaatst. Ik dacht anders zet ik die ct klemmen op de kabel van mijn omvormer naar de meterkast. Dit aangezien de balans energie batterij toch op NOM stuurt en ik dan niet op zonnepanelen kan sturen?

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

0xygen500 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 10:49:
Volgens mij zijn hier een aantal mensen met een EV en eigen laadpaal. Ik wil een pebblar business installeren en deze komt met CT klemmen. Heb ik hier überhaupt iets aan als ik wil laden op mijn zonnepanelen of wordt alles toch direct in de batterij geplaatst. Ik dacht anders zet ik die ct klemmen op de kabel van mijn omvormer naar de meterkast. Dit aangezien de balans energie batterij toch op NOM stuurt en ik dan niet op zonnepanelen kan sturen?
Ja dat kan. Ik heb dezelfde laadpaal, maar uiteindelijk wil ik meer sturen op prijs en SoC van de BE accu, ipv op zonnestroom laden. Ja dat scheelt conversie verlies door vanaf de zonnepaneel omvormer meteen te meten en af te nemen, maar elk wolkje zorgt voor stop/start laden etc. Ik vond dat erg onrustig.
Dus ik wacht nog even op meer definitieve software van BE en sturing van de accu, maar uiteindelijk wil ik kijken naar verwachte zon op een dag, verwachte prijs voor verkoop, soc EV accu + soc BE accu en daar zelf een simpele sturing voor maken. Puur laden op zon was leuk zolang ik geen BE accu had.

Ik hoop dat BE een optie maakt voor vasthouden stroom in accu zodat je in de avond nog wat stroom in de auto kan duwen en hij het nog niet verkocht heeft voor peanuts....maar goed, voorlopig nog toekomstmuziek.

• 0xygen500
Nomad schreef op donderdag 30 april 2026 @ 11:09:
[...]

Ja dat kan. Ik heb dezelfde laadpaal, maar uiteindelijk wil ik meer sturen op prijs en SoC van de BE accu, ipv op zonnestroom laden. Ja dat scheelt conversie verlies door vanaf de zonnepaneel omvormer meteen te meten en af te nemen, maar elk wolkje zorgt voor stop/start laden etc. Ik vond dat erg onrustig.
Dus ik wacht nog even op meer definitieve software van BE en sturing van de accu, maar uiteindelijk wil ik kijken naar verwachte zon op een dag, verwachte prijs voor verkoop, soc EV accu + soc BE accu en daar zelf een simpele sturing voor maken. Puur laden op zon was leuk zolang ik geen BE accu had.

Ik hoop dat BE een optie maakt voor vasthouden stroom in accu zodat je in de avond nog wat stroom in de auto kan duwen en hij het nog niet verkocht heeft voor peanuts....maar goed, voorlopig nog toekomstmuziek.
Misschien is het ook wel een oude gedachtengang van mij en moet ik dat vooral loslaten en de BE zijn werk laten doen. Die zorgt er maar voor dat er genoeg in de accu zit om te laden. Zelf misschien dan alleen ff rekening houden met laden als het nog zonnig is en niet wachten tot 6 uur als heel Nederland aardappelen op zijn inductieplaat gaar aan het koken is. Zodat als er van het net bijgekocht moet worden dit goedkoper is dan op de duurste uren. Thanks voor je info 👍

[ Voor 3% gewijzigd door 0xygen500 op 30-04-2026 11:14 ]

• paQ
0xygen500 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 11:12:
[...]

Misschien is het ook wel een oude gedachtengang van mij en moet ik dat vooral loslaten en de BE zijn werk laten doen. Die zorgt er maar voor dat er genoeg in de accu zit om te laden. Zelf misschien dan alleen ff laden als het nog zonnig is en niet wachten tot 6 uur als heel Nederland aardappelen op zijn inductieplaat gaar aan het koken is. Thanks voor je info 👍
Je zou een conversieslag ook kunnen voorkomen door toch eens naar de Smartload functie te kijken op de GEN poort, mits die niet al bezet is. Dan kun je instellen dat vanaf SOC xx alles naar de smartload moet mits daar een mogelijkheid toe is. Je beperkt daarmee wel de accu capaciteit wanneer actief natuurlijk, maar in wezen geeft dat hetzelfde resultaat als wanneer de EV lader het gras voor de voeten wegmaait van de Accu.

OF... de Deye smart EV charger... maar dan heb je wel een FW update nodig die LORA ondersteunt.
offtopic:
of voor 1000 euro een SAP laten installeren en je er nooit meer druk om maken

[ Voor 20% gewijzigd door paQ op 30-04-2026 11:18 ]

• 0xygen500
paQ schreef op donderdag 30 april 2026 @ 11:15:
[...]

Je zou een conversieslag ook kunnen voorkomen door toch eens naar de Smartload functie te kijken op de GEN poort, mits die niet al bezet is. Dan kun je instellen dat vanaf SOC xx alles naar de smartload moet mits daar een mogelijkheid toe is. Je beperkt daarmee wel de accu capaciteit wanneer actief natuurlijk, maar in wezen geeft dat hetzelfde resultaat als wanneer de EV lader het gras voor de voeten wegmaait van de Accu.

OF... de Deye smart EV charger... maar dan heb je wel een FW update nodig die LORA ondersteunt.
offtopic:
of voor 1000 euro een SAP laten installeren en je er nooit meer druk om maken
Ja die Gen port zit ik nog een beetje mee. Ik heb nu nog twee omvormers. De Zonneplan omvormer en de deye. Ik wil misschien die Zonneplan laten lussen naar de deye en dit op de Gen port zetten. Dat de deye dan de Zonneplan kan cappen als de prijzen voor terugleveren negatief zijn.

• paQ
0xygen500 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 11:29:
[...]

Ja die Gen port zit ik nog een beetje mee. Ik heb nu nog twee omvormers. De Zonneplan omvormer en de deye. Ik wil misschien die Zonneplan laten lussen naar de deye en dit op de Gen port zetten. Dat de deye dan de Zonneplan kan cappen als de prijzen voor terugleveren negatief zijn.
Dat is niet hoe het werkt.
Je kan de gen poort wel sluiten, maar dan krijgt je omvormer er wel elke keer van langs.
Als daar geen optimizers tussen zitten kun je die strings ook gewoon direct aan de Deye hangen natuurlijk, dan werkt het wel.

Voordeel van AC aangesloten PV is weer wel dat het meedoet met het maximale exportvermogen. Zie de plaatjes van @Source90

[ Voor 20% gewijzigd door paQ op 30-04-2026 11:36 ]

• 0xygen500
paQ schreef op donderdag 30 april 2026 @ 11:33:
[...]

Dat is niet hoe het werkt.
Je kan de gen poort wel sluiten, maar dan krijgt je omvormer er wel elke keer van langs.
Als daar geen optimizers tussen zitten kun je die strings ook gewoon direct aan de Deye hangen natuurlijk, dan werkt het wel.

Voordeel van AC aangesloten PV is weer wel dat het meedoet met het maximale exportvermogen. Zie de plaatjes van @Source90
Elk paneel heeft een optimizer, dus dan kan dat denk ik niet.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04:35
0xygen500 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 11:56:
[...]

Elk paneel heeft een optimizer, dus dan kan dat denk ik niet.
SE niet, andere merken waarschijnlijk wel.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• paQ
Ronald schreef op donderdag 30 april 2026 @ 11:59:
[...]

hey je bent er weer :)
Over PV gesproken. Gisteravond heb ik de panelen op het platte dak eens gedweild, hence het hapje uit beide curves rond 19:00.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oaTGZjEz1gVrUlO2x6MsE6NXhUo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yd7dTeGzwoPY1kK0HfmPZGM9.png?f=fotoalbum_large

Scheelt toch weer de nodige wattjes...
Momenteel ca 350W verschil.

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

paQ schreef op donderdag 30 april 2026 @ 12:06:
[...]

hey je bent er weer :)
Over PV gesproken. Gisteravond heb ik de panelen op het platte dak eens gedweild, hence het hapje uit beide curves rond 19:00.
[Afbeelding]

Scheelt toch weer de nodige wattjes...
Momenteel ca 350W verschil.
Moet ik ook eens doen, hier ook allemaal plat dak en 3 jaar niet aangeraakt qua cleanen. Jij gewoon met water en even met de trekker eroverheen erna? Online lees ik speciaal water etc, maar da he ik nie :P

• paQ
Nomad schreef op donderdag 30 april 2026 @ 12:12:
[...]

Moet ik ook eens doen, hier ook allemaal plat dak en 3 jaar niet aangeraakt qua cleanen. Jij gewoon met water en even met de trekker eroverheen erna? Online lees ik speciaal water etc, maar da he ik nie :P
Ja tuinslang, een mop en gaan met die banaan.

Vorig jaar met autoshampoo gedaan en hydrofoob erna, maar dat heeft weinig effect op plat liggende panelen.

[ Voor 12% gewijzigd door paQ op 30-04-2026 12:14 ]

• Ronald
moet wat hè… ik heb de beste april sinds mijn PV systeem ligt… ruim 400kWh de laatste 10 dagen alleen…

en geen idee hoe ik voorkom dat Balans dat het net op gaat prakken als de prijzen daarvoor omgeschikt zijn…

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• paQ
Ronald schreef op donderdag 30 april 2026 @ 12:13:
[...]

moet wat hè… ik heb de beste april sinds mijn PV systeem ligt… ruim 400kWh de laatste 10 dagen alleen…

en geen idee hoe ik voorkom dat Balans dat het net op gaat prakken als de prijzen daarvoor omgeschikt zijn…
Zelf automatiseren :)
Voor Deye aangesloten strings gaat het via de EMS.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sUDluJC8uV3-GYoxjwBw119iAsk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/atpIKa2b5WlnWuDJZN0i1DyX.png?f=fotoalbum_large

• 0xygen500
Ronald schreef op donderdag 30 april 2026 @ 11:59:
[...]

Het zijn Huawei optimizers

• QuarkuS
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14-08 14:57
[...]

Dank u!
Ik kon niet op de portal van de Belastingdienst zien dat ik in de KOR zat. Ik kwam daar pas achter toen ik de Belastingtelefoon belde. Dus ik zou je adviseren om dat even te doen, als je niet heel zeker weet dat je uit de KOR bent.

• Ronald
Ik heb de indruk op basis van datasheet dat die alleen met een huawei omvormer willen

• Is_ Y_ Serious?
QuarkuS schreef op donderdag 30 april 2026 @ 12:51:
[...]

Ik kon niet op de portal van de Belastingdienst zien dat ik in de KOR zat. Ik kwam daar pas achter toen ik de Belastingtelefoon belde. Dus ik zou je adviseren om dat even te doen, als je niet heel zeker weet dat je uit de KOR bent.
Bedankt. Dan ga ik dat doen.

• paQ
Morgen 80 cent (!) spread op de epex day ahaed.
Ik vraag me toch af wat Tennet betaalt op zulke momenten om stroom af te nemen.

[ Voor 46% gewijzigd door paQ op 30-04-2026 14:05 ]

• Wolly
  • Niet online
paQ schreef op donderdag 30 april 2026 @ 14:05:
Bedoel je de biedprijzen? Die vind je op https://www.tennet.eu/nl-...etwork-data/balance-delta

• 0xygen500
Ronald schreef op donderdag 30 april 2026 @ 12:51:
[...]

Ik heb de indruk op basis van datasheet dat die alleen met een huawei omvormer willen
Zo'n gevoel had ik al. Daarom dacht ik de twee omvormers met elkaar te connecten in de hoop dat de deye de Zonneplan omvormer kon afschakelen. Gedachten er achter is ook dat als ik voor een off grid optie ga, de zonnepanelen blijven werken.

[ Voor 12% gewijzigd door 0xygen500 op 30-04-2026 14:29 ]

• paQ
0xygen500 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 14:26:
[...]

Zo'n gevoel had ik al. Daarom dacht ik de twee omvormers met elkaar te connecten in de hoop dat de deye de Zonneplan omvormer kon afschakelen
Ja, af kan wel, maar dan is het ook uit, door het GEN relais te openen. (denk ik)
Dan kun je toch veel beter je Huawei in vermogen terugschroeven? (Wanneer dat nodig is)

• 0xygen500
paQ schreef op donderdag 30 april 2026 @ 14:28:
[...]

Ja, af kan wel, maar dan is het ook uit, door het GEN relais te openen. (denk ik)
Dan kun je toch veel beter je Huawei in vermogen terugschroeven? (Wanneer dat nodig is)
Geen idee hoe ik dat met die Zonneplan kan doen. Volgens mij is die redelijk closed qua software. Vraag mij ook af hoe het dan gaat als ik off grid heb en de stroom valt uit. Neem aan dat mijn zonnepanelen dan uitvallen.

• paQ
0xygen500 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 14:31:
[...]

Geen idee hoe ik dat met die Zonneplan kan doen. Volgens mij is die redelijk closed qua software. Vraag mij ook af hoe het dan gaat als ik off grid heb en de stroom valt uit. Neem aan dat mijn zonnepanelen dan uitvallen.
Als de boel juist is ingesteld, niet.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

[...]

Zonneplan zegt niet zo veel, het kan hun eigen label zijn (SAJ) of een ander merk.
Vaak kunnen ze 'dimmen' via de netfrequentie, dat kan de Deye met de GEN aansluiting regelen.

• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 23:50
[...]

Ligt er aan hoe streng die omvormer is ingeregeld van zonneplan. Enphase bijvoorbeeld blijft bij mij doorgaan omdat de Deye gewoon netjes door gaat met 230V / 50Hz dmv grid-forming. Dus de Enphase denkt gewoon dat we op het grid zitten en blijft door produceren. Ik heb het twee keer meegemaakt, bij de eerste test en daadwerkelijk een stroomuitval. In beide gevallen was de thuisaccu onder 50% SOC.

Ik denk als de Deye (bijna) vol is dan zal deze wellicht de frequentie verhogen naar 51+ Hz waarbij je omvormer zal uitvallen.

• paQ
Speedy-Andre schreef op donderdag 30 april 2026 @ 14:42:
[...]

Zonneplan zegt niet zo veel, het kan hun eigen label zijn (SAJ) of een ander merk.
Vaak kunnen ze 'dimmen' via de netfrequentie, dat kan de Deye met de GEN aansluiting regelen.
Alleen off grid, en is aan LOAD hetzelfde.

• KoningSlakkie
Dat zal waarschijnlijk weer een teleurstelling zijn op de onbalans markt.

• Wolly
  • Niet online
KoningSlakkie schreef op donderdag 30 april 2026 @ 14:53:
[...]

Dat zal waarschijnlijk weer een teleurstelling zijn op de onbalans markt.
Denk het ook. Onbalansmarkt is in mijn ogen het resultaat van 'het onverwachte'. Als men nu al weet dat het morgen -60ct wordt dan is dat geen verrassing en is de markt daarop voorbereid.

Pas als een fabriek ineens uitvalt, er ineens mist komt of wat dan ook dan is er die verrassing en heeft dit een groot effect op onbalans.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

0xygen500 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 10:49:
Ik heb offgrid en heb voor deze usecase daarom een HomeWizard 3fase meter tussen Deye Load --> HW 3F --> Huis gezet.

Dubbelfunctie is dus loadbalancen op de Load, solarchargen op surplus voordat het de batterij in gaat. En ik heb een officieel getal dat niet uit de deye komt mbt huis gebruik.

[ Voor 4% gewijzigd door Get!em op 30-04-2026 15:00 ]

• 0xygen500
Speedy-Andre schreef op donderdag 30 april 2026 @ 14:42:
[...]

Zonneplan one optimized omvormer en Zonneplan One optimizer optimizer

• Is_ Y_ Serious?
QuarkuS schreef op donderdag 30 april 2026 @ 12:51:
[...]

Ik heb gebeld en idd ik ben nog KOR geregistreerd. Mijn vrouw niet lijkt mij? Die zou dan de batterij kunnen aanschaffen? En belasting terug kunnen vragen?

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 22:03
Toch maar weer het kacheltje aan de generator port hangen en de automatisering armen voor morgen. Wie weet hebben we geluk en komt er weer een -5/15 euro/kw zoals een maand terug. Dan verdien ik in één keer meer met een kacheltje van 200 euro dan de hele balans setup van 6k tot nu toe. 8)7

• Wolly
  • Niet online
scoobs schreef op donderdag 30 april 2026 @ 16:50:
Toch maar weer het kacheltje aan de generator port hangen en de automatisering armen voor morgen. Wie weet hebben we geluk en komt er weer een -5/15 euro/kw zoals een maand terug. Dan verdien ik in één keer meer met een kacheltje van 200 euro dan de hele balans setup van 6k tot nu toe. 8)7
Als je gewoon een dynamisch contract had en een kachel had je zonder geluk al meer verdiend :+

Maar kosten gaan voor de baat uit, over een jaar lachen we hier hopelijk om.

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15-08 14:53
Wolly schreef op donderdag 30 april 2026 @ 14:56:
[...]

Denk het ook. Onbalansmarkt is in mijn ogen het resultaat van 'het onverwachte'. Als men nu al weet dat het morgen -60ct wordt dan is dat geen verrassing en is de markt daarop voorbereid.

Pas als een fabriek ineens uitvalt, er ineens mist komt of wat dan ook dan is er die verrassing en heeft dit een groot effect op onbalans.
Weet niet of het precies zo werkt maar lijkt me inderdaad dat bij dagen zoals deze en in de zomer waarbij je een week aan een stuk strak blauwe lucht hebt en de hele dag zon er weinig te beleven zal zijn op de onbalansmarkt? Goed dat er op de achtergrond aan meerdere verdienmodellen wordt gewerkt.

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Is_ Y_ Serious? schreef op donderdag 30 april 2026 @ 16:48:
[...]

Ik heb gebeld en idd ik ben nog KOR geregistreerd. Mijn vrouw niet lijkt mij? Die zou dan de batterij kunnen aanschaffen? En belasting terug kunnen vragen?
Of jouw vrouw in de KOR zit is lastig voor ons om uit te zoeken. Maar vraag het haar eens? Als ze er niet in zit inderdaad alles op haar naam gaan doen.

Heb ik ook gedaan met de 2e set zonnepanelen.

• ecn1985
Helpt in elk geval wel mee dat de soc vanochtend hier 17% was, uiteindelijk 11kWh in de EV geladen dan kom ik vandaag goed uit met de opwek (+- 52kWh) . Wat mij betreft de ondergrens naar 15%!

[ Voor 3% gewijzigd door ecn1985 op 30-04-2026 17:08 ]

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• Ronald
0xygen500 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 15:00:
[...]

Zonneplan one optimized omvormer en Zonneplan One optimizer optimizer
Dat was voor jou Huawei met mogelijk Zonneplan firmware. Daarvoor SolarEdge.

[ Voor 6% gewijzigd door Ronald op 30-04-2026 17:14 ]

• Is_ Y_ Serious?
Moby schreef op donderdag 30 april 2026 @ 17:03:
[...]

Of jouw vrouw in de KOR zit is lastig voor ons om uit te zoeken. Maar vraag het haar eens? Als ze er niet in zit inderdaad alles op haar naam gaan doen.

Heb ik ook gedaan met de 2e set zonnepanelen.
Dat gaan we uiteraard uitzoeken. Thanks!

• 0xygen500
Ronald schreef op donderdag 30 april 2026 @ 17:14:
[...]

Dat was voor jou Huawei met mogelijk Zonneplan firmware. Daarvoor SolarEdge.
Nog eens nagedacht en het echte uitschakelen voor een volle accu, zal niet zo vaak of bijna niet voorkomen (iets met batterij die groot genoeg is). Achterliggende gedachte was meer dat de zonnepanelen blijven werken als ik later toch nog kies voor off grid.

• blue eyes
Ik heb een lege EV voor de deur staan, ik ben nu aan het afromen, ik was al lekker aan het terugleveren, maar zet dat stil zodra dat kon.

Wat is je advies voor morgen :D

• paQ
blue eyes schreef op donderdag 30 april 2026 @ 18:09:
[...]

Ik heb een lege EV voor de deur staan, ik ben nu aan het afromen, ik was al lekker aan het terugleveren, maar zet dat stil zodra dat kon.

Oh onbalans is geen touw aan vast te knopen. Ik doelde meer op een eventueel bid om stroom af te nemen.

[ Voor 7% gewijzigd door paQ op 30-04-2026 18:11 ]

• blue eyes
Nope, inderdaad....

Maar morgen en overmorgen weer forse opwek. Dus ik ga de auto activeren (met de hand) zodra ik begin te leveren, dan de auto.

Morgen 20% laden oid, zaterdag en zondag idem. Afromen. Dek ik toch mooi 3 dagen af en maandag de auto vol ;)

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15-08 16:18
blue eyes schreef op donderdag 30 april 2026 @ 18:09:
[...]

Zo veel mogelijk over de meter naar binnen trekken als je kan / wil.

En sws PV uit.

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:14
ApexAlpha schreef op donderdag 30 april 2026 @ 18:33:
[...]

Zo veel mogelijk over de meter naar binnen trekken als je kan / wil.

En sws PV uit.
Dat nog maar de vraag, je weet niet wat de onbalansprijs gaat worden. Zorg er wel voor dat je ruimte houdt in batterij om uitschieters in negatieve prijs te kunnen binnenhalen.

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15-08 16:18
deejeebv schreef op donderdag 30 april 2026 @ 18:48:
[...]

Dat nog maar de vraag, je weet niet wat de onbalansprijs gaat worden. Zorg er wel voor dat je ruimte houdt in batterij om uitschieters in negatieve prijs te kunnen binnenhalen.
Ik ga liever voor de euros in de hand dan de mogelijke euro's in de lucht.

• blue eyes
deejeebv schreef op donderdag 30 april 2026 @ 18:48:
[...]

Als ik de PV uitzet heb ik zat ruimte :D

• blue eyes
Automation lijkt te werken. Boven de 90% (15:45 oid) is de SMA omvormer naar beneden afgeschakeld naar 50% / 5000 watt maximaal.

Om 17:00 nog verder, naar 500 watt maximaal. Om 17:20 weer terug naar 5000 watt, 18:00 toen de EV thuis kwam weer op vol vermogen, maar de opwek was al minder dan 5000 watt, dat effect zie je dan niet.

Nog wat finetuning nodig.

Vanaf 12 ur wel continue teruggeleverd, continue een 1 kWh oid. Maar de prijs was niet negatief genoeg om af te schalen (tresshold op -4 cent)..
-1 cent oid, ik moet ook wat export buffer hebben voor de saldering / import ;)

(de trapjes die je ziet: 2 systemen, oost west ligging).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ai_UNMai-5gdPDdRW9C5Tv1mx0c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8WlPTEdk6ctxga07VcSWR3Za.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door blue eyes op 30-04-2026 21:03 ]

• Bman
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 22:53
Nomad schreef op donderdag 30 april 2026 @ 12:12:
[...]

Schoonmaakbedrijven gebruiken demi water om PV te cleanen. Ik pak 2 emmertjes water uit mijn regenton en kruip het dak op, regenwater is kalk vrij en er prima geschikt voor!

Morgenmiddag ben ik gelukkig thuis en schakel PV ook uit. Heb 26april €8 verdiend met import bij vergelijkbare omstandigheden en had PV toen ook uitgezet. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xTGiLuJkLm-N3yfda2WWeR5XQtE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zfgp7IZMsrSM7W8BL8nCzyV3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tYh4wQcoW4R1hJe0Soz-lYcUoQU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ejtl1DzSOCzZ77bERKW88ID3.png?f=fotoalbum_large

• paQ
uh... is bij iedereen export gestopt :?

• Yaay
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
paQ schreef op donderdag 30 april 2026 @ 23:28:
Ja, hier blijven hangen op 45%

• ecn1985
paQ schreef op donderdag 30 april 2026 @ 23:28:
45% en gestopt, er mag toch nog wel een 30% uit overnacht!

• paQ
Vaag. Hier ook 46. Niks meer.

• KoningSlakkie
ecn1985 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 23:35:
[...]

45% en gestopt, er mag toch nog wel een 30% uit overnacht!
Haha, van mij hoeft het niet. Dan heb ik nog eventueel nog wat over voor de auto in de avond of alsnog voor extreme pieken. Mocht er wat over blijven dan in de ochtend piek exporteren.

• 0xygen500
Hier 26%

• willem9503
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:32
Niet gestopt gisteravond, tussen 23u en 6u gewoon van 51% naar 20% gedaald dmv export

• Bman
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 22:53
Hier wat exports rond middernacht en vanaf 01:00u weer de gebruikelijke SOC 35%.

Wie van jullie gaat PV uitzetten rond middaguur vandaag?
Benieuwd naar jullie mening / advies !

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Sx2G6-28hT4G5xRtlmXT4JDtVw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1JC2TVRdDItF38nXDQQuerFQ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 54% gewijzigd door Bman op 01-05-2026 07:55 ]

• jeeedeee
  • Laatst online: 22:39
Bman schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 07:51:
Hier wat exports rond middernacht en vanaf 01:00u weer de gebruikelijke SOC 35%.
Gaan er meer van jullie PV uitzetten rond middaguur vandaag?
Benieuwd naar jullie mening / advies !
Zet de PV uit op 60 procent(liever PV opwek dan inkopen tegen -8cent) en om 15:00 weer aan als ie nog niet vol is tegen die tijd. SoC netjes 22 procent hier na de nacht.

[ Voor 4% gewijzigd door jeeedeee op 01-05-2026 07:57 ]

• marana
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 15-08 15:45
Zulke. negatieve EPEX-prijzen zijn normaal voorbehouden aan feestdagen. Het blijkt maar weer dat de Europese markt een grote invloed heeft. Wij werken gewoon door op de dag van de arbeid...

• KoningSlakkie
Er is voldoende plek hier, de thuisaccu (64kWh) is 22% vol. En toevallig moet de auto vandaag ~58 kWh worden opgeladen vanaf 12:00 uur. Hopelijk zit de onbalansmarkt ook zo laag of zelfs lager.

Maar dat zal wel vies tegenvallen🫣

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04:06
Hier nu de batterij idle met 22% vannacht de auto geladen en geëxporteerd, maar wel nu van het net aan het trekken.. die SOC had nog wel lager gemogen.

Nog een ander dingetje: heb nu een maandje de batterij, maar de capaciteit in solarman staat nog behoorlijk onder wat ik heb. Is dat een kwestie van wachten of moet ik daar iets mee? Staat rond de 55, terwijl ik 64 heb.

• blue eyes
Hier gisteren van 97% naar 28% gegaan, nu alweer forse opwek, gaat hard omhoog.

De EV is op 33% , heb nog 40 kWh die ik daar kwijt kan :)
jeeedeee schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 07:55:
[...]

Zet de PV uit op 60 procent(liever PV opwek dan inkopen tegen -8cent) en om 15:00 weer aan als ie nog niet vol is tegen die tijd. SoC netjes 22 procent hier na de nacht.
Negatieve prijzen is toch altijd beter dan eigen opwek? Liever de PV uit en de accu vol met geld toe lijkt mij....

De discussie is het omslagpunt. Ik heb mijn PV al terugverdiend, ik reken geen afschrijving meer. Onderhoud en verzekering ook niet.
Kostprijs 0.
Dus Inkopen tegen -0,021 is al meerwaarden.
Let wel, in de saldering dan. Dus kaal. Denk om je import export balans.

[ Voor 17% gewijzigd door blue eyes op 01-05-2026 08:25 ]

• blue eyes
overhyped schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 08:21:
Nog een ander dingetje: heb nu een maandje de batterij, maar de capaciteit in solarman staat nog behoorlijk onder wat ik heb. Is dat een kwestie van wachten of moet ik daar iets mee? Staat rond de 55, terwijl ik 64 heb.
Ik heb de batterij sinds 19 januari. Ik heb er 80 kWh, hoogste waarde hier is 72 (gisteren).
De accu nooit voller gezien dan 97% (dan forse exports).

• Is_ Y_ Serious?
nvt

[ Voor 114% gewijzigd door Is_ Y_ Serious? op 01-05-2026 09:58 ]

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Herhaling: solarman capaciteit waarde is geen echte waarde maar een afgeleide door de HA integratie. Komt dus niet uit EMS, BMS of Deye.

• blue eyes
Ik gebruik het ook als indicatie ;)

Leuk dingetje, maar geen idee hoe - op de lijst om een keer naar te kijken.

Ik hou vanaf de eerste dag de stand van de accu bij in excel. Elke dag de export en import acties vanuit de accu bijhouden.

Volgens Excel is mijn accu nu 160 kWh groot........

Ergens gaat er iets mis :D :D

(en ja, ook waarden uit de HA integratie).

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Wij zijn aan dag de deur uit, maar de auto blijft thuis half leeg. Daar kunnen we dus iets mee.

En verder de L/L warmtepomp op 18 graden en de L/W warmtepomp maar op 20 graden. Vecht het maar uit, aangezien ik de panelen niet uit kan zetten.

^edit: bovenstaande is sarcasme, gaat mij een stap te ver.

Hopelijk geen import tussen nu en 11

[ Voor 9% gewijzigd door Moby op 01-05-2026 08:36 ]

• blue eyes
Moby schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 08:35:
Wij zijn aan dag de deur uit, maar de auto blijft thuis half leeg. Daar kunnen we dus iets mee.

En verder de L/L warmtepomp op 18 graden en de L/W warmtepomp maar op 20 graden. Vecht het maar uit, aangezien ik de panelen niet uit kan zetten.

Hopelijk geen import tussen nu en 11
De vele duizenden euro's die je bespaart hebt op de aanschaf van het systeem is in basis je business case.

Die paar centen, euros per dag, gaan daar niets aan veranderen.

Bekijk het zonnig :P lol

• blue eyes
Ik zit echt te twijfelen om een test te doen....

PV direct uitzetten (SMA deel dan, = 65% van het totaal), de SoC is nu 33% . . . . Er is een verwachting vanmiddag, 12 - 15 lage prijzen, tot wel 16 uur......

En dan om 12 uur, vol de EV aan op 11000 watt.....

Edit: gedaan en direct weer gestopt............ de accu begon direct op 14 cent full blown te importeren.....

[ Voor 28% gewijzigd door blue eyes op 01-05-2026 09:37 ]

• Wolly
  • Niet online
Net een kleine laadactivatie van 2 minuten bij een SOC van 32%.

Ondertussen bereid dynamisch NL zich wel voor op een dagje `Aanzetten wat je kan!`
De consumentenprijs voor stroom daalt vandaag naar het laagste niveau ooit. Huishoudens met een dynamisch energiecontract ontvangen tussen 12:00 en 16:00 uur een vergoeding per verbruikte kilowattuur, in plaats van dat ze betalen. Bij Zonneplan komt de all-in prijs uit op -47 cent per kWh.

De groothandelsprijs op de day-aheadmarkt zakt vandaag tussen 13:00 en 14:00 tot -498 euro per MWh. Dat is niet het laagste ooit. Op 2 juli 2023 werd -500 euro geregistreerd. Maar door de huidige energiebelasting vertaalt die marktprijs zich ditmaal naar een lagere consumentenprijs dan ooit eerder. De exacte prijs verschilt licht per leverancier, afhankelijk van de inkoopvergoeding die zij hanteren.
Laagste consumentenprijs voor stroom ooit

• 0xygen500
Wolly schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 09:37:
Net een kleine laadactivatie van 2 minuten bij een SOC van 32%.

Ondertussen bereid dynamisch NL zich wel voor op een dagje `Aanzetten wat je kan!`

[...]

Laagste consumentenprijs voor stroom ooit
Was even negatief de prijs toch om 9:00

• paQ
leestijd 4 min.
12 zinnen :?

• Wolly
  • Niet online
paQ schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 09:46:
leestijd 4 min.
12 zinnen :?
Onder de foto staat ook nog tekst :D

Alsnog langzame lezers

• Wolly
  • Niet online
0xygen500 schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 09:41:
[...]

Was even negatief de prijs toch om 9:00
Bij die van 09:36 was de prijs niet negatief.
Pagina: 1 ... 116 ... 158 Laatste

Dit topic is gesloten.