[F1 2025] Race 13 GP van België Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 14 15 Laatste
Acties:
  • 47.003 views

Onderwerpen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chocoball
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
Snelste pistop vandaag was van Red Bull
Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/belgian-gp-fastest-pit-stops-and-team-standings-after-round-v0-gmujl8wi8hff1.jpg?width=640&crop=smart&auto=webp&s=989bc542a64acbc2928e14d682b96771ef31c022

Ferrari staat nog steeds bovenaan.
Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/belgian-gp-fastest-pit-stops-and-team-standings-after-round-v0-80daelwi8hff1.jpg?width=640&crop=smart&auto=webp&s=34254a17d040a40f84459fea95134ffac39cb9e7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Charles Hill
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 10-09 09:23
Bijna goed voorspeld 🫤 Dit:

1 Piastri
2 Norris

Gat van 20, als we geluk hebben

3 Verstappen
4 Leclerc
5 Russell

Verstappen had hetzelfde probleem als Piastri gister, vast zitten achter een ander, in dit geval Leclerc. Toch niet iets meer vleugel moeten zetten, want anderen hadden geleerd van Verstappen met de sprintrace.

Maar heb de race volgens mij in 2 keer bijna 20 rondes doorgezet naar ronde 38, en de stand was nog precies gelijk. Na dat doorzetten van de race, was Verstappen weer wat aan het inhalen op Leclerc maar bleef hangen op 1,5 sec. En Russell liet zien waarom Toto liever Verstappen heeft 😏 na een paar plaagstootjes enorm veel tijd verloren op Leclerc en Verstappen.

En als Norris niet 3 foutjes had gemaakt had hij misschien in DRS ... Nee, Piastri heeft gewoon gewonnen!

Een volgende race toch maar een zachtere medium meenemen, want deze bleef band bleef 25 rondes goed genoeg. Harde band was op het eind beduidend beter, maar als het gat eerst een stuk groter wordt, dan is het niet genoeg.

Het nieuws dat Spa toch nog doorgaat en 4 van de komende 6 jaar nog verreden zal worden is behoorlijk bagger. Wat een klotebaan is dit. Eerst elk jaar weer de vraag of het doorgaat en niet te hard regent. Daarbij maakt het voor de uitslag voorin geen bal uit, nat of droog, auto's zitten toch vast achter elkaar. Je zag het aan Verstappen en Leclerc. Gat kan naar 5 tienden gedicht worden, maar heel kort, daarna moet het naar minimaal 7 tienden vanwege de turbulentie en verlies aan downforce, en vaak wat meer voor koeling. Als iedereen eenmaal op zijn plek rijdt, dan staat de uitslag zo goed als vast.

En voor F3 helemaal zuur. Ga daar gewoon weg, ik pleit voor geen Spa meer!!

Blij dat ik vandaag wat leuks ben gaan doen en de herhaling heb gekeken.

Geen goede formule dag voor Nederland, geen van de 3 rijders 😑

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charles Hill
Chocoball schreef op zondag 27 juli 2025 @ 22:36:
Snelste pistop vandaag was van Red Bull
[Afbeelding]

Ferrari staat nog steeds bovenaan.
[Afbeelding]
Ik denk dat er een team heeft lopen oefenen 😋

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08:00

sjaool

Every life should have 9 cats

Welke regen?

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:55
Charles Hill schreef op zondag 27 juli 2025 @ 22:46:
Het nieuws dat Spa toch nog doorgaat en 4 van de komende 6 jaar nog verreden zal worden is behoorlijk bagger. Wat een klotebaan is dit. Eerst elk jaar weer de vraag of het doorgaat en niet te hard regent. Daarbij maakt het voor de uitslag voorin geen bal uit, nat of droog, auto's zitten toch vast achter elkaar. Je zag het aan Verstappen en Leclerc. Gat kan naar 5 tienden gedicht worden, maar heel kort, daarna moet het naar minimaal 7 tienden vanwege de turbulentie en verlies aan downforce, en vaak wat meer voor koeling. Als iedereen eenmaal op zijn plek rijdt, dan staat de uitslag zo goed als vast.

Met het circuit is niets mis. Het probleem is de huidige auto’s en banden. Ben dan ook benieuwd hoe het volgend jaar gaat zijn.

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thinlanet
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15-09 20:07
Bundin schreef op zondag 27 juli 2025 @ 19:24:
[...]

Eens met 1, niet met 2 en 3. Zonder overstap naar hybride is het voor motorbouwers een irrelevante show want niks zinnigs te ontwikkelen dat van nut kan zijn voor andere productlijnen.

En zonder budget cap worden de resource verschillen weer groter en trekt het daar weer verder scheef. Komen we weer bij een paar relevante teams en de rest op een rondje of meer. Sterker nog, wat mij betreft wordt de verdeling van gelden nog verder gelijkgetrokken (en schaffen we de bonus voor Ferrari dus ook af).

Wat we nodig hebben zijn kleinere wagens (nog kleiner dan 2026) en een oplossing voor 'banden heel houden is belangrijker dan kunnen rijden' en voor drs als noodzaak om iets ingehaald te krijgen.
Nou, voor punt 2 zie ik de relevantie niet, want laten we wel zijn, die techniek in F1 is voor zo’n andere doel dan reguliere productie bestemd. Daarnaast is inmiddels het commerciële belang zo groot dat een drankjesfabrikant een motordivisie op poten heeft gezet en een Alpine vanaf volgend jaar z’n motoren elders haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
RobertMe schreef op zondag 27 juli 2025 @ 21:17:
[...]

Dat werkt niet. Want dan ruikt degene achter je bloed en die rijdt dan weer wel hard. "Gewoon langzamer rijden" werkt dus niet. Kun je net zo goed meteen in de pits parkeren want de rest gaat niet "gewoon" langzamer rijden.
[...]
Spatbord helpt niet tegen de nog grotere hoeveelheid spray die de diffuser veroorzaakt. Werkt wel tegen de spray van de banden, maar dat is niet de grootste veroorzaker van spray.

[...]

Vroeger hadden ze over het algemeen geen ground effect auto's / regels. Daarnaast waren de auto's vroeger kleiner (dus ook kleinere "stofzuiger" die alle water uit het asfalt trekt en op gooit).
Fair point, lastig te fixen zonder de aero te slopen. Al is kleinere auto sowieso een must wmb. 2026 gaat nog niet ver genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bundin
  • Niet online
Thinlanet schreef op maandag 28 juli 2025 @ 01:08:
[...]

Nou, voor punt 2 zie ik de relevantie niet, want laten we wel zijn, die techniek in F1 is voor zo’n andere doel dan reguliere productie bestemd. Daarnaast is inmiddels het commerciële belang zo groot dat een drankjesfabrikant een motordivisie op poten heeft gezet en een Alpine vanaf volgend jaar z’n motoren elders haalt.
Zie bijvoorbeeld hier. Enkel ontwikkelen voor F1, zonder (al dan niet indirecte) toepassingen elders loont niet, dan haken ze echt wel af. Dikke V12/10/8 motoren hebben nul toekomst dus die doorontwikkelen is geld weggooien. Daarom dus een stijgend percentage electrisch en alternatieve brandstof, terwijl de meeste fans en rijders die dikke motoren echt wel mooier vinden (klinken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-07 09:39
Ga eens niet zo tegen anderen sneren.

[ Voor 83% gewijzigd door DaniëlWW2 op 28-07-2025 08:16 ]

never argue with a moderator, he will shut your account down.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15-09 20:28
Charles Hill schreef op zondag 27 juli 2025 @ 22:46:

Circuit is helemaal NIKS mis mee, ligt aan de auto's.
Ik heb een hele leuke F2 race gezien, en heb ook hele leuke Spa24H races hier gezien.

De F1 auto's zijn gewoon shit op deze baan, maar het ligt dus niet aan deze baan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:14
Ryur schreef op maandag 28 juli 2025 @ 06:55:
[...]

Circuit is helemaal NIKS mis mee, ligt aan de auto's.
Ik heb een hele leuke F2 race gezien, en heb ook hele leuke Spa24H races hier gezien.

De F1 auto's zijn gewoon shit op deze baan, maar het ligt dus niet aan deze baan
En het ligt ook wel aan de race director :X

Wat een crap race. Het meest boeiende was nog wel halverwege de race de "striking distance" van Hamilton op Albon terwijl die er al ronden lang achter reed. En Alex Jaques die volgens mij vergeten was dat de race 44 ronden lang was. Waardoor die de hele 43e ronde super hyped aan het doen was over Piastri, om vervolgens na La source seconden lang stil te vallen omdat die buiten adem was, en vervolgens nog eens een "hele" ronde lang super hyped moest zijn over de overwinning van Piastri.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CreativeS
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
RobertMe schreef op maandag 28 juli 2025 @ 07:36:
En Alex Jaques die volgens mij vergeten was dat de race 44 ronden lang was. Waardoor die de hele 43e ronde super hyped aan het doen was over Piastri, om vervolgens na La source seconden lang stil te vallen omdat die buiten adem was, en vervolgens nog eens een "hele" ronde lang super hyped moest zijn over de overwinning van Piastri.
Met z'n 'Epic race!'.

Over de streep, gelijk de race afgezet. Irritant ventje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RogerSch
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05:48
Sorry ik moet bekennen dat ik rond ronde 20 t/m 31 heb moeten missen. Ik was in slaap gevallen...

Ik weet nu wel als ik weer eens 's nachts niet kan slapen dan zet deze race wel op ...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rene44
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09 18:57
Nieuwe race director? NIeuwe FIA leiding?

Kan je geloven dat we ooit niet alleen intermediate, full wet maar ook een 'monsoon'' regenband in F1 hadden? Monsoon als in hele badkuipen water tegelijk op je knikker, zeik en zeiknat tot op je billen in 2 minuten.

De belgische GP van 1998 begon in die situatie. Er kwam een crash met 11 autos inc Jos the BOSS. NIEMAND RAAKTE GEWOND! Wat er gebeurde is iets heel raars: de coureurs gingen LANGZAMER rijden! Heee, idee meneer race directeur? Alles wat nog over was reed rondjes van 2 minuut 15 of zelfs langzamer. Dat is toch ook wat je zelf doet op een snelweg in de regen? Snelste racelap was van Schumacher, een rondje dat minstens 4 seconden (!) sneller was dan nummer 2 en alleen op een punt toen de regen wat minder was.
Ondanks de start pile up gaven coureurs elkaar ruimte en als je op een rondje werd gezet dan blijf je niet op de racelijn met je spray en ga je van het gas af. Oeps, dat deed een David Culdhard wel (hallo jarenlange infantiele haat op dit adres). Op hem na (hij was ook de oorzaak van de start crash pile up) kondend coureurs prima overweg met regensituaties, net als dat tante mien uit Tjalk dat in haar nisaan Micra kan.

Gisteren reden ze gelijk rondjes van 2.02 nadat safety car weg was. Op intermediates. "piepieppieppeie"van een mclaren coureur over de radio. Die reden na 2 rondjes 1.59 no problem.

Ik kijk allang niet meer zoveel F1 als toen maar gisteren maakte die aanstalten nog minder. Het leukste aan f1 tv abbo zijn de historische races, de monaco kwalificatie en een race hier en daar. Ik wil niet ouwe lul komt even huilen doen, maar vrugah was regen geen enkele reden om te stoppen met racen en gaven vaak ontzettend spannende en verrassende races. En Michael Schumacher was een god, period. net als Senna, Gilles Villeneuve, Jean Alesi.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CreativeS
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Rene44 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 08:07:
En Michael Schumacher was een god, period. net als Senna, Gilles Villeneuve, Jean Alesi.
Je vergeet Lando Norris in dat rijtje... volgens Zak Brown _O-

Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/its-officially-the-lando-norris-era-v0-jz55cjctgnue1.jpeg?auto=webp&s=f807f57896a46f122ee7198e8cdc8a2e7fa92aac

[ Voor 23% gewijzigd door CreativeS op 28-07-2025 08:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Kan je geloven dat we ooit niet alleen intermediate, full wet maar ook een 'monsoon'' regenband in F1 hadden? Monsoon als ik hele badkuipen water tegelijk op je knikker, zeik en zeiknat tot op je billen in 2 minuten.
Volgens mij hadden ze toen helemaal geen intermediate? Toen hadden ze wet en monsoon. Nu inter en full wet. Zelfde idee, andere naam. En ook de full wet kan badkuipen aan water aan spray de lucht in gooien. En nouja, dan heb je spray waar je niks meer doorheen ziet. Waarbij vroeger de auto's ook veel minder ground effect hadden en dus minder spray gaven van de vloer (zeker met de 2022+ auto's een groter probleem dan spray van de banden).

Maar ja, ook ik zat gisteren eerst vol verbazing te kijken hoe ze starten (of nouja...) terwijl de zon volop scheen en er een droge lijn was. En 's avonds nog vol verbazing even de F2 highlights gekeken, en die konden wel rijden in de regen en met spray.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rene44
RobertMe schreef op maandag 28 juli 2025 @ 08:15:
[...]

Volgens mij hadden ze toen helemaal geen intermediate? Toen hadden ze wet en monsoon. Nu inter en full wet. Zelfde idee, andere naam. En ook de full wet kan badkuipen aan water aan spray de lucht in gooien. En nouja, dan heb je spray waar je niks meer doorheen ziet. Waarbij vroeger de auto's ook veel minder ground effect hadden en dus minder spray gaven van de vloer (zeker met de 2022+ auto's een groter probleem dan spray van de banden).

Maar ja, ook ik zat gisteren eerst vol verbazing te kijken hoe ze starten (of nouja...) terwijl de zon volop scheen en er een droge lijn was. En 's avonds nog vol verbazing even de F2 highlights gekeken, en die konden wel rijden in de regen en met spray.
Je ziet ook niks op een snelweg of in de mist, en toch worden snelweg niet afgesloten. Je zag ook in die wet races niets maar er gebeurde vrij weinig. Zelfs al heb je zicht in blauwe lucht, als een auto in een blinde bocht in bv Jeddah met 280 in een stilstaande auto knalt heb je hetzelfde effect. Dat is volgens fia dikke okee (mooie baan ook).

Het punt van racen is dat je in dezlefd klasse zit met ongeveer dezelfde performance en weet je waar iedereen gaat remmen. Inhalen en uitremacties doe je vaak bij aanremmen en is er geen spray.

Maar dat is allang de reden niet meer lijkt het. Het is vooral dat ze weigeren full wets te monteren, geen echte regenafstelling en dan gaan autos veel sneller van de baan. Crash hier crash daar. Dan komen de red flags. Stilstaand water. Maar dat was er gisteren niet.

EDIT: de hele 1998 Belgische GP is op F1 tv. 1 uur 11 minuten de start na de crash pileup. Rondje 5. Schumacher doet dingen...smullen, echt smullen.

EDIT 2: dit zijn de omstandigheden dat ze rondetijden van 2:15 deden. 15 seconden langzamer dan gisteren. Geen enkel probleem.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HrDsWWQuR72XDxZyPuwdHb1P0w0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dgChlVP2jVRFXShR465IC684.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/08pyVTlpZ7C4OCONPdKW0Rh_hdk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nfiJ3ieLYadFIOyr5H8gM0SD.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y9sX-Zv0MwYJ0HbEMjlBtNShAlw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/A6JjXSUbvGPl4DLde94YSIai.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R3V3AtKVXtNHkbfZAisZ-HtevQY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wU2txH9YSVoh8wBiVlIYlwlF.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f_1Y38nJtj0Eptoi_ieuXrZPQVk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3fVcV3wnooNUN5UJ4tPfz2yD.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XUzTse1ZwgZZPKAG7Iq_nCUC3Dc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4PFjTXSZYbvH8sKp0NW0qwrp.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s6W9FCDTdJbxiLJsomrCYjtcmN8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GRYp2Vn7qCxI6rYoLU59jlKg.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KHGugaPaUhZuEhdUHegtsBBg8-U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nibfotq54gOqnpDh5uABeiuC.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/keYAh1T5abuk98JrHeAlszinZLw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3Zt79mhMXYOLA0KM8cJrhnL3.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HTJMI4KRrFVV0Z8WxrFoUE8R97o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1aQzsg6NrdEkgdYS0U4LrhR7.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Iv_UQ0w6NFjRDD0gE1VwkqSUOeA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Vk2WTZVi7fZ6pG7zRA7rVkkX.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 57% gewijzigd door Rene44 op 28-07-2025 09:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:30

MazeWing

The plot thickens...

Ik zat nog te denken: hoe vet zou het zijn als het aantal sensoren in de auto’s drastisch verlaagd zou worden? Dus maximaal 6 sensoren en waar je ze plaatst mag het team zelf bepalen.

Dan voorkom je ook dat men precies zo rijdt dat degradatie tot een minimum beperkt wordt, er 0.01 seconde winst behaalt wordt door 1 instelling aan te passen en komt het veel meer aan op de rauwe race prestaties van de coureur en de kracht van de auto. Ook is het nog eens goed voor de budget cap!

[ Voor 4% gewijzigd door MazeWing op 28-07-2025 08:46 ]

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Gynnad schreef op zondag 27 juli 2025 @ 18:38:
[...]

Dan heb jij Spa 2021 niet gezien..
dat was voor mij de reden om nooit meer terug te gaan naar SPA
volgende wordt (weer) hongarije, qua prijs vergelijkbaar maar daar wordt wel gewoon engels verstaan - gekke fransen inztten op groots internationaal sport evenement en vervolgens alleen frans spreken ... 8)7

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Rene44 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 08:23:
Maar dat is allang de reden niet meer lijkt het. Het is vooral dat ze weigeren full wets te monteren
Als je toch zo van de historische races bent, zet Maleisië 2001 erns op. Die race waar Ferrari "weigert" de volgens jou super geweldige monsoon band te gebruiken. Exact dezelfde reden: de band is langzaam om op te racen en geracet wordt er toch niet (want SC). Dus daar is niks aan veranderd behalve dat de teams "slimmer" zijn geworden.
geen echte regenafstelling en dan gaan autos veel sneller van de baan
Dat ligt aan de regels. Door perc ferme is het altijd "gokken" en niemand gokt op het "extreme". Daarnaast hebben we vorige race en deze race kunnen zien wat ee gevolgen daarvan zijn. Vorige race wordt er geen regen voorspeld, gaat hij voor extreem low downforce en is de sjaak op een beetje natte baan (en later komt dan nog echt regen). Daardoor kiest die zaterdag voor meer downforce ("regen setup") en vervolgens rijden ze helemaal niet in de regen. Dus damned if you do, damned if you don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeromaNoiS
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:55
himlims_ schreef op maandag 28 juli 2025 @ 08:50:
[...]

dat was voor mij de reden om nooit meer terug te gaan naar SPA
volgende wordt (weer) hongarije, qua prijs vergelijkbaar maar daar wordt wel gewoon engels verstaan - gekke fransen inztten op groots internationaal sport evenement en vervolgens alleen frans spreken ... 8)7
Dat is tegenwoordig niet meer zo. Zelfs het commentaar op het circuit is Frans, Engels, Nederlands.

Je vergeet waarschijnlijk dat jij een ouwe lul begint te worden, en er inmiddels een hele nieuwe generatie aan Belgen rondloopt. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene44
RobertMe schreef op maandag 28 juli 2025 @ 09:02:
[...]

Als je toch zo van de historische races bent, zet Maleisië 2001 erns op. Die race waar Ferrari "weigert" de volgens jou super geweldige monsoon band te gebruiken. Exact dezelfde reden: de band is langzaam om op te racen en geracet wordt er toch niet (want SC). Dus daar is niks aan veranderd behalve dat de teams "slimmer" zijn geworden.

[...]

Dat ligt aan de regels. Door perc ferme is het altijd "gokken" en niemand gokt op het "extreme". Daarnaast hebben we vorige race en deze race kunnen zien wat ee gevolgen daarvan zijn. Vorige race wordt er geen regen voorspeld, gaat hij voor extreem low downforce en is de sjaak op een beetje natte baan (en later komt dan nog echt regen). Daardoor kiest die zaterdag voor meer downforce ("regen setup") en vervolgens rijden ze helemaal niet in de regen. Dus damned if you do, damned if you don't.
Maar dat laatste is precies mijn punt: door de regels, de FIA, zijn races als Belgische GP 1998 maar ook Maleisie 2001 niet meer mogelijk. Overigens was Maleisie meer een fantastsiche show van OA Jos Verstappen omdat Ferrari the Bridgestone intermediate erg goed had gemaakt, en kwam die snel op temperatuur waardoor ze gek genoeg ook in veel regen erg goed presteerden. Er was een bandenoorlog tussen Bridgestone en Good Year, of was Michelin er toen al? Hoe dan ook: Ferrari had speciale regeninstallaties op hun testcircuit geinstalleerd en konden dagen, wekenlang testen naar hartelust speciaal op banden en dus ook regenbanden. De huidige Pirellis zijn heel erg slecht, al jarenlang heel veel kritiek maar deels komt dat ook doordat testen volledig in de ban is gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArgantosNL
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-09 16:54
desalniettemin schreef op zondag 27 juli 2025 @ 19:06:
Waarom zijn er eigenlijk regenbanden als ze toch niet gebruikt worden als het regent?
Omdat ze een band nodig hebben die werkt als het te nat is voor inters, het probleem is dat als het te nat is voor inters door het ground effect te veel water the lucht in geblazen wordt dat je niets meer ziet.
Het is bijna 2023 all over again, want McLaren wint bijna alles. Hopelijk is het volgend jaar beter, al denk ik van niet, want anders haak ik af.
Races zijn saaier dan 2023, toen gebeurde er tenmiste nog iets achter de leiders nu is dat grotendeels statisch. Het zit dichter bij 2021 alleen de 2 die vechten om de overwinning komen van 1 team.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
ArgantosNL schreef op maandag 28 juli 2025 @ 09:20:
Het zit dichter bij 2021 alleen de 2 die vechten om de overwinning komen van 1 team.
Nah, ook het gevecht vooraan is niet zoals 2021. Ze zijn niet gelijk genoeg om.continue bij elkaar te rijden. Er is er nu altijd wel een sneller of de ander maakt fouten en vervolgens is er een gat dat redelijk statisch blijft. Een echt gevecht om de leiding van de race hebben ze nog niet gehad. Gisteren reed Piastri weg en Norris bleef gewoon fouten maakten waardoor die nooit terug kwam. Silverstone had Piastri het gat maar kreeg vervolgens de penalty en kreeg het gat niet dicht gereden. Oostenrijk heb ik niet goed gezien, maar was IIRC ook maar op een paar momenten nog iets van spanning maar geen inhaalactie (/1x bij T3 en terug bij T4?). Canada deed Norris een domme poging en klaar. ...

Zoals 2021 waarbij de leiders, in het kampioenschap en de race, ronden lang in elkaars kond zitten, pass en repass, elkaar letterlijk van de baan rijden (/crashes) hebben we echt nog niet gezien. Bahalve Norris die zichzelf uitschakelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15-09 19:55
ArgantosNL schreef op maandag 28 juli 2025 @ 09:20:
[...]

Omdat ze een band nodig hebben die werkt als het te nat is voor inters, het probleem is dat als het te nat is voor inters door het ground effect te veel water the lucht in geblazen wordt dat je niets meer ziet.
De wets hebben dat niet toch?

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArgantosNL
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-09 16:54
xzaz schreef op maandag 28 juli 2025 @ 09:29:
[...]

De wets hebben dat niet toch?
ground effect is een gevolg van de ondervloer niet de banden. Dit zorgt voor een situatie wanneer de Wet de correcte band zijn om op te staan dat de race stil gelegt wordt vanwege de spray en te weinig zicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charles Hill
[...]

Nieuwe race director? NIeuwe FIA leiding?

Kan je geloven dat we ooit niet alleen intermediate, full wet maar ook een 'monsoon'' regenband in F1 hadden? Monsoon als in hele badkuipen water tegelijk op je knikker, zeik en zeiknat tot op je billen in 2 minuten.

De belgische GP van 1998 begon in die situatie. Er kwam een crash met 11 autos inc Jos the BOSS. NIEMAND RAAKTE GEWOND! Wat er gebeurde is iets heel raars: de coureurs gingen LANGZAMER rijden! Heee, idee meneer race directeur? Alles wat nog over was reed rondjes van 2 minuut 15 of zelfs langzamer. Dat is toch ook wat je zelf doet op een snelweg in de regen? Snelste racelap was van Schumacher, een rondje dat minstens 4 seconden (!) sneller was dan nummer 2 en alleen op een punt toen de regen wat minder was.
Ondanks de start pile up gaven coureurs elkaar ruimte en als je op een rondje werd gezet dan blijf je niet op de racelijn met je spray en ga je van het gas af. Oeps, dat deed een David Culdhard wel (hallo jarenlange infantiele haat op dit adres). Op hem na (hij was ook de oorzaak van de start crash pile up) kondend coureurs prima overweg met regensituaties, net als dat tante mien uit Tjalk dat in haar nisaan Micra kan.

Gisteren reden ze gelijk rondjes van 2.02 nadat safety car weg was. Op intermediates. "piepieppieppeie"van een mclaren coureur over de radio. Die reden na 2 rondjes 1.59 no problem.

Ik kijk allang niet meer zoveel F1 als toen maar gisteren maakte die aanstalten nog minder. Het leukste aan f1 tv abbo zijn de historische races, de monaco kwalificatie en een race hier en daar. Ik wil niet ouwe lul komt even huilen doen, maar vrugah was regen geen enkele reden om te stoppen met racen en gaven vaak ontzettend spannende en verrassende races. En Michael Schumacher was een god, period. net als Senna, Gilles Villeneuve, Jean Alesi.
Sorry, gestopt met lezen na het lezen over regenbanden en blijkbaar niet snappen dat het gaat over zicht hebben en niet het verplaatsen van water, wat langer blijft hangen in bosgebied, en over GEEN GEWONDEN. Sowieso in hoofdletter schrijven is irritant, maar ook geen gewonden.

Na dood Van 't Hoff zwelt kritiek aan op circuit Spa-Francorchamps: 'Bloedlinke bocht'

https://nos.nl/artikel/2481114

Je kijkt de sport al lang, maar bent blijkbaar vergeten hoeveel doden er zijn gevallen toen het zogenaamd allemaal wel kon zonder gewonden.

En langzamer rijden?? Als er één wel gaat racen en belangrijke punten kan gaan scoren gaat de rest mee, zo werkt racen. Allemaal wel of allemaal niet, 'zie maar wat jullie doen' werkt niet!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-09 14:09
Ik heb gisteravond de 30 minuten samenvatting gekeken en zelfs die was saai.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09:12

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Ik heb geen reacties hierboven gelezen (Sorry), maar wat een f*cking aanfluiting was het gisteren zeg. Ik snap dat je met veiligheid zit, maar dit slaat nergens op.

De top van de motorsport, de ultieme racecoureurs en dan ligt het op z'n gat vanwege regen, ongelooflijk.

Vroeger was regen een teken van een fantastische race, talenten dreven boven, pay-drivers zinken in de ranglijst. Maar nu, bah, rode vlag en wachten, wachten, wachten. Ah, het is gestopt, de baan wordt langzaam droog, laten we nu maar weer gaan rijden.

En het resultaat, een saaie race, na de pitstops is de gehele top 7 (en volgens mij de top 10) niet meer gewijzigd, de onderlinge afstanden werden ook alleen maar groter. Norris deed nog z'n best, maar in klassieke Norris stijl, weer diverse foutjes waardoor hij nooit echt in de buurt kwam.
Piastri magistraal in die raket, mooie inhaalactie en geen fout meer gemaakt.

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:28
Charles Hill schreef op maandag 28 juli 2025 @ 09:35:
[...]

Sorry, gestopt met lezen na het lezen over regenbanden en blijkbaar niet snappen dat het gaat over zicht hebben en niet het verplaatsen van water, wat langer blijft hangen in bosgebied, en over GEEN GEWONDEN. Sowieso in hoofdletter schrijven is irritant, maar ook geen gewonden.

Na dood Van 't Hoff zwelt kritiek aan op circuit Spa-Francorchamps: 'Bloedlinke bocht'

Je kijkt de sport al lang, maar bent blijkbaar vergeten hoeveel doden er zijn gevallen toen het zogenaamd allemaal wel kon zonder gewonden.

En langzamer rijden?? Als er één wel gaat racen en belangrijke punten kan gaan scoren gaat de rest mee, zo werkt racen. Allemaal wel of allemaal niet, 'zie maar wat jullie doen' werkt niet!
Niemand wil natuurlijk doden en gewonden, maar feit is dat autoracen inherent gevaarlijk is. Dat betekent dat elk risico uitsluiten onmogelijk is, anders heb je op het eind helemaal geen race meer (en sterven we van verveling :) ).

Racen in de regen is altijd één van de grote magneten van de F1 geweest, en veel van de mooiste races waren ook in de regen.

Als Spa een bovengemiddeld risico in de regen oplevert moet de oplossing worden gezocht in het aanpassen van het circuit. Zeker omdat het risico zich concentreert op 1 bocht, moet dat niet zo ingewikkeld zijn. Je zou zelfs voor een situatie van plaatselijk geel tijdens extreme regenbuien kunnen pleiten.

Maar de huidige situatie, waarbij men helemaal allergisch voor regen is geworden, lijkt me ook niet houdbaar. We hoeven bijna niet meer thuis te blijven voor een race waar de voorspellingen zijn dat het bij de start regent.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Mad-Matt schreef op maandag 28 juli 2025 @ 09:40:
Ik heb geen reacties hierboven gelezen (Sorry), maar wat een f*cking aanfluiting was het gisteren zeg. Ik snap dat je met veiligheid zit, maar dit slaat nergens op.
In de reacties hierboven is denk ik terecht gewezen op de steeds grotere auto's in de F1 en alle problemen die dat ook oplevert. Wellicht zijn ze in Spa nu te voorzichtig geweest. Maar in het algemeen zijn de auto's te groot voor veel circuits en zorgt de aerodynamica voor vaak toch wat saaie races. Zandvoort zou ook echt veel leuker zijn als de auto's kleiner zijn en het beter mogelijk is om in te halen, en zo nog veel meer circuits (denk aan Monaco etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene44
Charles Hill schreef op maandag 28 juli 2025 @ 09:35:
[...]

En ik gaf verderop een voorbeeld van een regenrace op Spa waar in de eerste bocht 11 autos op elkaar knalden en NIEMAND GEWOND RAAKTE. 1998! Geen kooien geen extra safety helemaal niks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Charles Hill
PatrickC schreef op maandag 28 juli 2025 @ 00:18:
[...]

Met het circuit is niets mis. Het probleem is de huidige auto’s en banden. Ben dan ook benieuwd hoe het volgend jaar gaat zijn.
Goede aanvulling.

Eigenlijk roep ik al tijden hetzelfde, er moeten meer banen bijkomen die zijn ontworpen voor maximale actie voor F1 auto's, en dit soort banen weg van de agenda (ja, daarmee verdwijnt ook nostalgie, maar nu is het gewoon saai, en zelfs met een natte baan werd het niets). Dus wat jij zegt had ik daarin mee moeten nemen, klotebaan voor F1.

En volgend jaar? Ik vermoed een saaie race als het droog is, en net wat minder saai als het nat is,of vooral de hoop maakt het minder saai, tot na een aantal rondes blijkt dat iedereen weer vast zit achter elkaar.

Wat de veranderingen ook zijn, het zorgt even voor wat gerommel, er steekt vervolgens één team bovenuit, een paar teams kunnen enigzins mee, maar kunnen nog altijd niet dicht achter een andere auto rijden door verlies van downforce wat teveel gevolgen heeft met die snelheden, dus beperkte acties. En alles wordt uiteindelijk weer hetzelfde, want budgetcap geldt niet voor faciliteiten en personeelskosten, waardoor de beste mensen bij de rijkste teams werken, met de beste faciliteiten, en bijna onbeperkte data van alle jaren dat zij in de F1 rijden.

Hoe wel leuker te krijgen? Geen idee

Wellicht F1 auto's weg, iedereen F2 auto's geven en ga die maar opnieuw doorontwikkelen met de regel dat de auto niet groter mag worden dan dat ie nu is. En dat is voor sommige banen zelfs al kielekiele met die auto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09:12

Mad-Matt

TheDoctor#2181

PolarBear schreef op maandag 28 juli 2025 @ 09:50:
[...]

In de reacties hierboven is denk ik terecht gewezen op de steeds grotere auto's in de F1 en alle problemen die dat ook oplevert. Wellicht zijn ze in Spa nu te voorzichtig geweest. Maar in het algemeen zijn de auto's te groot voor veel circuits en zorgt de aerodynamica voor vaak toch wat saaie races. Zandvoort zou ook echt veel leuker zijn als de auto's kleiner zijn en het beter mogelijk is om in te halen, en zo nog veel meer circuits (denk aan Monaco etc).
Daar kan ik me helemaal in vinden, toch jammer dat F1 steeds minder wordt. Ze zeggen in de Matrix dat 1999 de peak of human society is en daar kan me meer en meer in vinden, ook qua F1 :)

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charles Hill
Rene44 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 09:52:
[...]

En ik gaf verderop een voorbeeld van een regenrace op Spa waar in de eerste bocht 11 autos op elkaar knalden en NIEMAND GEWOND RAAKTE. 1998! Geen kooien geen extra safety helemaal niks.
Misschien moet je nog een keer volwassen met hoofdletters schrijven, wellicht dat je dan opeens wel gelijk hebt ... 🤨

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charles Hill
alexbl69 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 09:49:
[...]

Niemand wil natuurlijk doden en gewonden, maar feit is dat autoracen inherent gevaarlijk is. Dat betekent dat elk risico uitsluiten onmogelijk is, anders heb je op het eind helemaal geen race meer (en sterven we van verveling :) ).

Racen in de regen is altijd één van de grote magneten van de F1 geweest, en veel van de mooiste races waren ook in de regen.

Als Spa een bovengemiddeld risico in de regen oplevert moet de oplossing worden gezocht in het aanpassen van het circuit. Zeker omdat het risico zich concentreert op 1 bocht, moet dat niet zo ingewikkeld zijn. Je zou zelfs voor een situatie van plaatselijk geel tijdens extreme regenbuien kunnen pleiten.

Maar de huidige situatie, waarbij men helemaal allergisch voor regen is geworden, lijkt me ook niet houdbaar. We hoeven bijna niet meer thuis te blijven voor een race waar de voorspellingen zijn dat het bij de start regent.
Als er gewoon helemaal niets te zien is behalve spray van de auto's ervoor, is het geen racen meer maar overleven. Dat heeft niets meer met racen te maken, maar met ongezonde lef.

En ook geel werkt niet, even van het gas en vervolgens vol door om aan te kunnen tonen dat heel gezien is, maakt het niet veiliger, wellicht gevaarlijker want hoeveel van het gas is toegestaan, en wat doet degenen die daar vlak achter rijdt? Dan moeten daar weer allemaal regels voor komen om specifieke bochten veilig te maken met regen.

Ze zijn gestart met een natte baan, dus zijn zeker wel bereid te rijden als het nat is, maar veiligheid is meer waard. En terecht, niemand wil dodelijke ongelukken zien. Wellicht leuk voor de sensatiezoekers, maar voor ieder ander, vooral nabestaanden, maar ook collega's, andere teams en de fans is het gruwelijk.

Ik heb één keer een compilatie gekeken van ongelukken met dodelijke afloop, dat hoef ik nooit meer te zien, ook niet live.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Laatst online: 07:29
[...]

Dat noem je geluk. Daar gaat een organisatie (en de coureurs) niet op gokken dat dit elke keer goed gaat. Want een paar jaar terug hebben we gezien dat eenzelfde soort ongeluk, met langzamere auto's (F2) met wel alle extra safety alsnog voor een dodelijk ongeluk zorgde.

Baal ik van de saaie race? zeker. Had het misschien wel iets eerder gekunt? vast wel. Snap ik dat de racing director geen bloed aan zijn handen wil? Absoluut.

Nu droogde de baan snel op. Sneller dan verwacht. Maar dat weet je pas als je gaat racen...

Enige oplossing die ik kan bedenken: Bij een uitgestelde start en natte baan, geef de wagen X rondes extra fuel. Rij die X rondes achter de safety car om de baan droger te maken. En na die X rondes ga je de volledige race-afstand rijden. Re-fueling kan prima veilig als je dat voor de race-start doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rene44
Waah schreef op maandag 28 juli 2025 @ 10:14:
[...]

Dat noem je geluk. Daar gaat een organisatie (en de coureurs) niet op gokken dat dit elke keer goed gaat. Want een paar jaar terug hebben we gezien dat eenzelfde soort ongeluk, met langzamere auto's (F2) met wel alle extra safety alsnog voor een dodelijk ongeluk zorgde.

Baal ik van de saaie race? zeker. Had het misschien wel iets eerder gekunt? vast wel. Snap ik dat de racing director geen bloed aan zijn handen wil? Absoluut.

Nu droogde de baan snel op. Sneller dan verwacht. Maar dat weet je pas als je gaat racen...

Enige oplossing die ik kan bedenken: Bij een uitgestelde start en natte baan, geef de wagen X rondes extra fuel. Rij die X rondes achter de safety car om de baan droger te maken. En na die X rondes ga je de volledige race-afstand rijden. Re-fueling kan prima veilig als je dat voor de race-start doet.
In 1998 gingen ze gewoon langzamer rijden. De grap van regenracen is dat je niet over de grens gaat. Degene die over de grens gaan, knallen van de baan af. Wil je ook niet meer racen op Monaco? geen run off, allemaal heel erg gevaarlijk.

Kijk eens wat een verschil toen ze begonnen met intermediates, en wat Ralf Schumacher nu op dat punt reed

En mooie foto van de full wets van toen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aK21aH5z4A0RQj4cw2AfDPfWc5E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zyyvQ80O90aB2CegIrUf4rO3.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sw_Ncbqgl1PnH-CcJ2XdNGzdhoE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XaStIwJUpfQumYyAZwGCXVIS.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charles Hill
Waah schreef op maandag 28 juli 2025 @ 10:14:
[...]

2 doden op Spa sinds 2019, de 18 jarige Dilano van 't Hoff en 22 jarige Anthoine Hubert. Waarbij Dilano van 't Hoff reed op een natte baan.

Edit, en sinds de opening in 1921, zijn er 48 piloten en 4 marshalls overleden op de baan.

[ Voor 4% gewijzigd door Charles Hill op 28-07-2025 10:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:03

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik keek met 2 uur vertraging, ik had al zo'n vermoeden dat er een vertraging zou zijn. Dus mooi door kunnen spoelen naar de 'echte start'. Zo'n 15 ronden voor het einde gekeken wat de uitslag geworden was en maar afgezet, wat een saaie race.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:21
[...]De belgische GP van 1998 begon in die situatie. Er kwam een crash met 11 autos inc Jos the BOSS. NIEMAND RAAKTE GEWOND!
Barrichello raakte geblesseerd aan zijn arm en nam de herstart niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charles Hill
Erwin schreef op maandag 28 juli 2025 @ 10:24:
[...]

Barrichello raakte geblesseerd aan zijn arm en nam de herstart niet.
Dat is ook typisch.

Ik heb niet eens nagekeken of de claim wel waar was, ging er in ieder geval vanuit dat de waarheid werd gepost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Rene44 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 10:18:
[...]

In 1998 gingen ze gewoon langzamer rijden. De grap van regenracen is dat je niet over de grens gaat. Degene die over de grens gaan, knallen van de baan af. Wil je ook niet meer racen op Monaco? geen run off, allemaal heel erg gevaarlijk.

Kijk eens wat een verschil toen ze begonnen met intermediates, en wat Ralf Schumacher nu op dat punt reed

En mooie foto van de full wets van toen

[Afbeelding]

[Afbeelding]
het probleem van een start met regen is dat als 1 iemand die verkeerde inschatting maakt, hij een heleboel mensen mee kan nemen. En Eau Rouge is nu net een bocht waar je dit niet wil vanwege het gevaar van rebounding de baan op... maar het is ook de eerste bocht waar je echt de grip gaat testen.

Ik hield mijn hart vast met de inhaalactie van Piastri, want dat ging allemaal ook maar NET goed en paste allemaal precies. Maar als Piastri tegen de achterkant van Norris was gereden, hadden we waarschijnlijk een mega-crash te pakken. En dat was na "veel te lang wachten".

Misschien is de oplossing voor Spa, om een 2e startgrid te hebben voor als het regent. net na Eau Rouge :+ dan hebben we er in ieder geval bijna een ronde op zitten voor ze naar boven gaan.

Gevaar van rebounding, zie de Formula W. Niemand raakte gewond, maar achter spoiler voor wie geen grote crash wil zien.

Vooral die auto die dus in het midden van de baan ligt. Nu is het zicht goed, maar als je geen zicht hebt kan dit echt heel naar aflopen. En dit was Formula W wat een stukje langzamer gaat als de F1.

Als de auto's lekker ver van elkaar zijn, is dit allemaal niet zo'n issue met de huidige communicatiemogelijkheden. Maar bij de start is dit gewoon erg risicovol.

[ Voor 18% gewijzigd door Waah op 28-07-2025 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:53
Ik stel een LiDAR systeem voor en dan een halo zoals in Indycar. Dus met 'voorruit'. Dan kan je op die vooruit een overlay projecteren met het zicht dat ontbreekt door de spray. :9 :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Geen kooien geen extra safety helemaal niks.
Dream on. Geen kooien en geen extra safety was waarschijnlijk al een incorrecte opmerking in 1950 geweest. Dus in 1998 al helemaal. Ook toen was er gewoon een monocoque / survival cell. Maar uiteraard is ook dat ee afgelopen 27 jaar weer verbeterd. En ja, afgelopen jaren hebben die verbeteringen het leven van op zijn minst Grosjean en Zhou gered.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charles Hill
Shinji schreef op maandag 28 juli 2025 @ 10:41:
Ik stel een LiDAR systeem voor en dan een halo zoals in Indycar. Dus met 'voorruit'. Dan kan je op die vooruit een overlay projecteren met het zicht dat ontbreekt door de spray. :9 :+
Heel futuristisch 😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Als het regent springt iedereen in de simulator. Als de baan weer kurkdroog is, spring je in de auto en rijd iedereen naar zijn positie dmv delta-tijd die hij tijdens de simulator had :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08:00

sjaool

Every life should have 9 cats

Een halo met voorruit vervormt het beeld teveel voor gebruik in de F1. Daar zijn al genoeg testen mee uitgevoerd.

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Waah
sjaool schreef op maandag 28 juli 2025 @ 10:46:
[...]

Een halo met voorruit vervormt het beeld teveel voor gebruik in de F1. Daar zijn al genoeg testen mee uitgevoerd.
Daarom crashen ze dus zoveel bij Indycar! :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
sjaool schreef op maandag 28 juli 2025 @ 10:46:
[...]

Oh, heb je daar een linkje van? In Indycar werkt het ook maar volgens mij was dat toen nog niet klaar toen ze het in wilden voeren maar van wat ik begreep zou het verder wel aan de eisen voldoen etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rene44
Charles Hill schreef op maandag 28 juli 2025 @ 10:30:
[...]

Dat is ook typisch.

Ik heb niet eens nagekeken of de claim wel waar was, ging er in ieder geval vanuit dat de waarheid werd gepost.
Hij had een blauwe plek oid een 'minor injury'' https://www.f1oversteer.c...-to-a-race-hed-ever-seen/
Waah schreef op maandag 28 juli 2025 @ 10:37:
[...]

het probleem van een start met regen is dat als 1 iemand die verkeerde inschatting maakt, hij een heleboel mensen mee kan nemen. En Eau Rouge is nu net een bocht waar je dit niet wil vanwege het gevaar van rebounding de baan op... maar het is ook de eerste bocht waar je echt de grip gaat testen.

Ik hield mijn hart vast met de inhaalactie van Piastri, want dat ging allemaal ook maar NET goed en paste allemaal precies. Maar als Piastri tegen de achterkant van Norris was gereden, hadden we waarschijnlijk een mega-crash te pakken. En dat was na "veel te lang wachten".

Misschien is de oplossing voor Spa, om een 2e startgrid te hebben voor als het regent. net na Eau Rouge :+ dan hebben we er in ieder geval bijna een ronde op zitten voor ze naar boven gaan.

Gevaar van rebounding, zie de Formula W. Niemand raakte gewond, maar achter spoiler voor wie geen grote crash wil zien.

Vooral die auto die dus in het midden van de baan ligt. Nu is het zicht goed, maar als je geen zicht hebt kan dit echt heel naar aflopen. En dit was Formula W wat een stukje langzamer gaat als de F1.

Als de auto's lekker ver van elkaar zijn, is dit allemaal niet zo'n issue met de huidige communicatiemogelijkheden. Maar bij de start is dit gewoon erg risicovol.
Nogmaals: in Jeddah heb je ook blinde bochten waar ze dik 280kmh doorheen gaan en als daar een auto in het midden stilstaat ben je ook gezien. Blind als in je ziet niets. Nog minder dan in regen.

Racen is per definitie gevaarlijk. Er is gevaar op botsen en schade, en ook is er gevaar op verwondingen. Dat laatste is flink verminderd maar nog steeds praat je over een sport waar vehikels van 800kg en 1000pk motoren en veel ronddraaiende delen als banden en wielen centimeters naast elkaar vechten om een positie.

Maar ben je het er niet mee eens en wil je gewoon geen regenraces meer dan ok dikke prima. Jouw mening. Ik vond F1 vooral aantrekkelijk om de regenraces zoals de Belgische GP van 1998 of the Spaanse GP van 1996.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niekvl
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 12-09 14:54

Niekvl

QBased

Shinji schreef op maandag 28 juli 2025 @ 10:48:
[...]

Oh, heb je daar een linkje van? In Indycar werkt het ook maar volgens mij was dat toen nog niet klaar toen ze het in wilden voeren maar van wat ik begreep zou het verder wel aan de eisen voldoen etc.
https://www.espn.co.uk/f1...-test-short-feeling-dizzy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 04-09 13:05
Mad-Matt schreef op maandag 28 juli 2025 @ 09:40:

De top van de motorsport, de ultieme racecoureurs en dan ligt het op z'n gat vanwege regen, ongelooflijk.

Vroeger was regen een teken van een fantastische race, talenten dreven boven, pay-drivers zinken in de ranglijst. Maar nu, bah, rode vlag en wachten, wachten, wachten. Ah, het is gestopt, de baan wordt langzaam droog, laten we nu maar weer gaan rijden.

En het resultaat, een saaie race, na de pitstops is de gehele top 7 (en volgens mij de top 10) niet meer gewijzigd, de onderlinge afstanden werden ook alleen maar groter. Norris deed nog z'n best, maar in klassieke Norris stijl, weer diverse foutjes waardoor hij nooit echt in de buurt kwam.
Piastri magistraal in die raket, mooie inhaalactie en geen fout meer gemaakt.
Helemaal eens. Door het uitstel (ik schakelde een uur later in en had dus nog niks gemist) i.c.m. kleine kinderen thuis en vroeg eten heb ik de race op een gegeven moment ook maar gewoon uitgezet. Vond er echt bijzonder weinig aan en ging er eigenlijk al niet meer vanuit dat er nog veel zou veranderen, wat dus blijkbaar ook klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
Maar dat bedoel ik dus, het was toen nog niet klaar, het werd, als ik bronnen moet geloven in indycar in 2020 geintroduceerd. Dus die bezwaren (van Vettel in 2017) zijn wellicht niet meer van toepassing.

Ik snap dat, als het systeem nu goed/veilig genoeg is ze niet per se willen investeren in een andere oplossing tenzij er echt een bijzondere meerwaarde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charles Hill
RobertMe schreef op maandag 28 juli 2025 @ 10:43:
[...]

Dream on. Geen kooien en geen extra safety was waarschijnlijk al een incorrecte opmerking in 1950 geweest. Dus in 1998 al helemaal. Ook toen was er gewoon een monocoque / survival cell. Maar uiteraard is ook dat ee afgelopen 27 jaar weer verbeterd. En ja, afgelopen jaren hebben die verbeteringen het leven van op zijn minst Grosjean en Zhou gered.
Ik wilde het net gaan nazoeken over sinds wanneer de monocoque bestaat, want dat stond ook nog in de tekst. Ik kon me herinneren dat Schumacher ooit met flinke vaart vooruit in een bandenstapel is gereden en werd gezegd dat met oude auto's hij er niet zo vanaf was gekomen met een gebroken enkel (?) als ik het mij goed herinner. Rechter onderbeen, heb het even opgezocht. 1999

Overigens is de eerste monocoque in 1962 gebruikt door Lotus. Was van aluminium, dus zal niet heel veel meer levens gered hebben dan het chassis dat daarvoor werd gebruikt.

Ik heb wel eens in een auto van eind jaren '70 of begin '80 gezeten. Mocht je in gaan zitten om te zien hoe dat was. Ik moest over de zijkant van de auto instappen, mocht niet op de carrosserie leunen want dan zou het kapot gaan, zo dun was het 😑 Voelde echt als een doodskist. Niet veel veiliger dan een kart, alleen gestroomlijnder en beduidend hogere snelheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
Rene44 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 10:48:
[...]

Hij had een blauwe plek oid een 'minor injury'' https://www.f1oversteer.c...-to-a-race-hed-ever-seen/

[...]

Nogmaals: in Jeddah heb je ook blinde bochten waar ze dik 280kmh doorheen gaan en als daar een auto in het midden stilstaat ben je ook gezien. Blind als in je ziet niets. Nog minder dan in regen.

Racen is per definitie gevaarlijk. Er is gevaar op botsen en schade, en ook is er gevaar op verwondingen. Dat laatste is flink verminderd maar nog steeds praat je over een sport waar vehikels van 800kg en 1000pk motoren en veel ronddraaiende delen als banden en wielen centimeters naast elkaar vechten om een positie.

Maar ben je het er niet mee eens en wil je gewoon geen regenraces meer dan ok dikke prima. Jouw mening. Ik vond F1 vooral aantrekkelijk om de regenraces zoals de Belgische GP van 1998 of the Spaanse GP van 1996.
Je trekt het allemaal wat in het overdrevene. Niemand zegt "geen regenraces meer". Dat is niet mijn mening, dus leg die woorden ook niet in de mond van een ander.

In Jeddah is geen regen, en die blinde bochten zijn ook een risico ja. Echter acht men dat veilig. Daar sta je namelijk ook niet zomaar stil door de layout van de baan. Je glijd nog wel ff door en in die tijd kunnen de coureurs gewaarschuwd worden. Het snelheidsverschil is dan minder groot en je komt niet overdwars (en overdwars is het gevaarlijke hier, niet enkel de crash).

Eau Rouge is al aangepast omdat je door de rebound gewoon gemakkelijk snel tot stilstand komt, overdwars op de baan. In de regen is dat extra gevaarlijk. Zeker omdat direct na Eau Rouge zo'n beetje de beste inhaalmogelijkheid is. Dus gaat men elkaar kort volgen, ook in de regen, waardoor het risico veel groter word.

Piastri wist dat dit waarschijnlijk zijn enige mogelijkheid zou zijn. Die pakte hij ook. En ze laten het gewoon racen. Ook in de regen. We hebben gewoon 10 rondes een natte baan gehad, waar grip verre van ideaal was. Maar ik begrijp ook dat de race director geen extra risico's gaat nemen als dat niet hoeft. En gezien de voorspelling hoefde dat ook niet. Als ze in de stortbui waren gestart, was het gevaar te groot op crashen. Vooral omdat de full-wets geen goede racebanden zijn. Dus niemand gaat die pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

En dan zetten we ze in de pitbox op een simrace stoel en dan is het nog veiliger :+

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charles Hill
Rene44 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 10:48:
[...]

[...]

Met een blauwe plek stappen coureurs gewoon in.

En niemand zegt dat ze geen regenraces willen, zo zwart wit maak jij het. Geen idee waarom, want als je sterke argumenten hebt dan hoef je niet alternatieve waarheden te gaan verkondigen, of te gaan beweren wat mensen hier helemaal niet zeggen.

Er zit een groot verschil tussen nat en regen, of hoosbuien met stomend én stilstaand water op de baan waardoor het circuit te nat is en blijft. En stilstaand water is gewoon duidelijk gevaarlijk ivm aquaplaning. Daarbij is er bijna 0 zicht wat de kans op dodelijke ongelukken aanzienlijk vergroot. En is de geschiedenis van Raillion bekend.

Ik kan ook zwart wit gaan beweren dat jij dus graag doden ziet omdat je wil dat bij hoosbuien doorgereden wordt. Ook ongenuanceerd. Goedkoop om te doen in discussies waar het gaat over feiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Misschien moet je het eens bij de feiten gaan houden, ipv zaken te roepen die gewoon pertinent onwaar zijn 8)7 . Als mensen je wijzen op dat je onjuiste info levert moet je dat misschien accepteren ipv het proberen te downplayen :Y)

het was een arm/polsblessure waarmee hij niet mee kon meedoen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Charles Hill schreef op maandag 28 juli 2025 @ 10:56:
[...]

Ik wilde het net gaan nazoeken over sinds wanneer de monocoque bestaat
Sowieso wel al in '98. Vergeet niet dat Senna al een freak accident was en er daarvoor vele jaren zijn geweest zonder fatale crash (en in de F1 dat nog tot 2014 duurde tot aan Bianchi). En ook na die crash van Senna zijn er weer zaken verbeterd. Net zoals er o.a. na Bianchi weer zaken zijn verbeterd (virtual safety car bv). En zonder halo waren er intussen dus nog minimaal 2 fatale crashes geweest. Grosjean met zijn hoofd tegen de vangrail (werd nu open getrokken door de vangrail en gaf ruimte om uit de auto te klimmen) en Zhou waarbij de roll bar bovenop afbrak (:X, die daarna ook weer verbeterd is) waarbij die zonder halo met zijn helm over het asfalt zou zijn geschraapt. En dan nog vele "twijfelgevallen" zoals Verstappen & Hamilton in Monza (incl streep op halo en meen ook helm?). Alonso & Leclerc in Spa waarbij Alsonso wel/niet op de halo landde. En vast nog wel een aantal voorbeelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charles Hill
RobertMe schreef op maandag 28 juli 2025 @ 11:07:
[...]

Sowieso wel al in '98. Vergeet niet dat Senna al een freak accident was en er daarvoor vele jaren zijn geweest zonder fatale crash (en in de F1 dat nog tot 2014 duurde tot aan Bianchi). En ook na die crash van Senna zijn er weer zaken verbeterd. Net zoals er o.a. na Bianchi weer zaken zijn verbeterd (virtual safety car bv). En zonder halo waren er intussen dus nog minimaal 2 fatale crashes geweest. Grosjean met zijn hoofd tegen de vangrail (werd nu open getrokken door de vangrail en gaf ruimte om uit de auto te klimmen) en Zhou waarbij de roll bar bovenop afbrak (:X, die daarna ook weer verbeterd is) waarbij die zonder halo met zijn helm over het asfalt zou zijn geschraapt. En dan nog vele "twijfelgevallen" zoals Verstappen & Hamilton in Monza (incl streep op halo en meen ook helm?). Alonso & Leclerc in Spa waarbij Alsonso wel/niet op de halo landde. En vast nog wel een aantal voorbeelden.
Zeker in '98. In 1999 brak Schumacher dus zijn onderbeen, daarna is de monocoque nog meer verbeterd omdat blijkbaar voeten en onderbenen nog geraakt konden worden. Dat werd het jaar erop verteld.

Zijn al absoluut een hoop levens mee gered met de moderne monocoque en ook de halo. En niet alleen in de F1 maar ook de raceklasses daaronder.

Een spinnende band wat net wel of niet de helm raakte, wat anders had afgelopen zonder halo. Dat is wat ik mij kan herinneren. Maar of dat dezelfde situatie is of nog een andere situatie dan die jij beschrijft, weet ik niet precies. Sta op het punt te vertrekken uit huis, dus kan het niet snel nakijken.

[ Voor 6% gewijzigd door Charles Hill op 28-07-2025 11:18 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobertMe
Charles Hill schreef op maandag 28 juli 2025 @ 11:16:
[...]

Zeker in '98. In 1999 brak Schumacher dus zijn onderbeen, daarna is de monocoque nog meer verbeterd omdat blijkbaar voeten en onderbenen nog geraakt konden worden. Dat werd het jaar erop verteld.
Dat holp toen dan ook nog niet heel goed. Want daarna is deze er nog geweest:
Afbeeldingslocatie: https://i.ytimg.com/vi/VAupu4eQmL8/hqdefault.jpg
Hier zie je ook nog de voeten uitsteken na een crash :X (Kubica in Canada 2007? 2008?)
Dat was toen ook echt een megaklapper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thinlanet
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15-09 20:07
Bundin schreef op maandag 28 juli 2025 @ 01:32:
[...]

Zie bijvoorbeeld hier. Enkel ontwikkelen voor F1, zonder (al dan niet indirecte) toepassingen elders loont niet, dan haken ze echt wel af. Dikke V12/10/8 motoren hebben nul toekomst dus die doorontwikkelen is geld weggooien. Daarom dus een stijgend percentage electrisch en alternatieve brandstof, terwijl de meeste fans en rijders die dikke motoren echt wel mooier vinden (klinken).
Ik kan mij nog iets voorstellen bij Mercedes, Ferrari en straks Audi, maar dat is ook enkel maar om hun geldverbranderij (want dat is autosport immers) vanuit een marketing oogpunt naar waar hun merk voor staat te verantwoorden. Letterlijk de specifieke techniek om een 1.6 v6 hybrid zo’n 300km lang op vol vermogen te laten draaien heeft gewoon 0 toepassing voor de auto van de consument. Dat argument is gewoon onzin en de algehele marketing is de dobber/vlot voor het bestaan van Formule 1 teams. Bewijst maar weer dat Ford enkel RBPT flink betaald voor de sticker en dit niet als project ziet voor louter innovatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charles Hill
RobertMe schreef op maandag 28 juli 2025 @ 12:34:
[...]

[Afbeelding]
Hier zie je ook nog de voeten uitsteken na een crash :X (Kubica in Canada 2007? 2008?)
Wat een nare foto is dat, zo die voeten eruit.

Uiteindelijk zal elke monocoque het begeven, al zal die ook nu bijna 20 jaar later weer sterker zijn dan toen, en toen ook al sterker dan een kleine 10 jaar ervoor.

Maar ook nu zal een monocoque het kunnen begeven bij bepaalde ongelukken. Al vraag ik mij af dat als een klap nu tegenwoordig zo hard zou zijn dat de monocoque echt breekt, of de coureur de klap zelf nog wel kan overleven.

Als een monocoque meerdere klappen met pieken van 100G kan opvangen, dan is de coureur er niet goed meer aan toe, als ie überhaupt nog kan leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderb
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:03
RobertMe schreef op maandag 28 juli 2025 @ 12:34:
[...]

[Afbeelding]
En daarna nog Billy Monger.. Dat was in F4, maar heeft voor de F1 ook gevolgen gehad: het punt waar de auto opgekrikt wordt achter aan de auto moest worden aangepast.

Elk ernstig ongeluk is een freak accident, tot het vaker voorkomt.. Dat kun je dan maar beter proberen te voorkomen. Bijna elk ernstig ongeluk heeft de F1 daarna veiliger gemaakt.
Het grootste gevaar is als er meerdere auto's bij betrokken zijn. Dan wordt een auto op plekken geraakt die nou niet bewust zijn versterkt om voorspelbare klappen op te kunnen vangen.

Ik snap daarom best dat de FIA zo min mogelijk risico wil nemen met een regen race. Het is al een uitdaging om (zo) veilig (mogelijk) te racen in normale omstandigheden. Laat staan dat je daaraan dan allemaal nog uitdagende elementen gaat toevoegen.
- minder grip
- minder zicht
- afwijkende lijnen
- gladde verf/curbs

Als er dan een fataal ongeluk gebeurt, is het wel de FIA die te horen krijgt dat je "dit kan verwachten in deze omstandigheden". Ineens wordt het dan hún beslissing om minder veiligheid te accepteren en niet die van de teams of de coureurs.

Maar.. ik ben het er wel mee eens dat ze erin zijn doorgeslagen. Juist in de regen heb je de uitzonderlijke races waarbij een coureur kan komen bovendrijven. Juist dan heb je onvoorspelbare uitslagen. En juist dan hebben wij als Nederlanders een historie met 2 Verstappens die in de regen mooie dingen laten/lieten zien.

Misschien moeten ze het simpelweg democratisch maken. Vraag de coureurs bij elke doorkomst of ze willen racen. Als 80% "Ja" zegt, dan een seintje dat de SC binnen moet komen. De 20% coureurs die "Nee" zegt, kan dan achter de SC aan de pits inrijden (en dat zal er geen enkele doen)

Oh..en Pirelli moet full wets maken waarmee je meer kan dan alleen maar rondjes rijden om water af te voeren. En je zou bij een wet race bij de start parc fermé moeten openen en wel bepaalde aanpassingen moeten toestaan. Voor mijn part een "wet wing" en een "wet ride height" die de teams vooraf al hebben moeten doorgeven.

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wok
  • Laatst online: 00:50

Wok

Dakloos...

sanderb schreef op maandag 28 juli 2025 @ 14:53:
[...]

Juist in de regen heb je de uitzonderlijke races waarbij een coureur kan komen bovendrijven.

[..]
I see what you did there... :+

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[...]
Ik snap daarom best dat de FIA zo min mogelijk risico wil nemen met een regen race. Het is al een uitdaging om (zo) veilig (mogelijk) te racen in normale omstandigheden. Laat staan dat je daaraan dan allemaal nog uitdagende elementen gaat toevoegen.
- minder grip
- minder zicht
- afwijkende lijnen
- gladde verf/curbs
Verf is tegenwoordig niet altijd meer glad op een circuit, daar zit allemaal grit doorheen zodat je een stuk minder grip verliest dan op normale verf.

zo'n Palmer actie op een zebrapad in monaco blijft natuurlijk wel altijd glad :P

[ Voor 6% gewijzigd door YakuzA op 28-07-2025 15:59 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charles Hill
[...]

En daarna nog Billy Monger.. Dat was in F4, maar heeft voor de F1 ook gevolgen gehad: het punt waar de auto opgekrikt wordt achter aan de auto moest worden aangepast.

Elk ernstig ongeluk is een freak accident, tot het vaker voorkomt.. Dat kun je dan maar beter proberen te voorkomen. Bijna elk ernstig ongeluk heeft de F1 daarna veiliger gemaakt.
Het grootste gevaar is als er meerdere auto's bij betrokken zijn. Dan wordt een auto op plekken geraakt die nou niet bewust zijn versterkt om voorspelbare klappen op te kunnen vangen.

- minder grip
- minder zicht
- afwijkende lijnen
- gladde verf/curbs

Als er dan een fataal ongeluk gebeurt, is het wel de FIA die te horen krijgt dat je "dit kan verwachten in deze omstandigheden". Ineens wordt het dan hún beslissing om minder veiligheid te accepteren en niet die van de teams of de coureurs.

Maar.. ik ben het er wel mee eens dat ze erin zijn doorgeslagen. Juist in de regen heb je de uitzonderlijke races waarbij een coureur kan komen bovendrijven. Juist dan heb je onvoorspelbare uitslagen. En juist dan hebben wij als Nederlanders een historie met 2 Verstappens die in de regen mooie dingen laten/lieten zien.

Misschien moeten ze het simpelweg democratisch maken. Vraag de coureurs bij elke doorkomst of ze willen racen. Als 80% "Ja" zegt, dan een seintje dat de SC binnen moet komen. De 20% coureurs die "Nee" zegt, kan dan achter de SC aan de pits inrijden (en dat zal er geen enkele doen)

Oh..en Pirelli moet full wets maken waarmee je meer kan dan alleen maar rondjes rijden om water af te voeren. En je zou bij een wet race bij de start parc fermé moeten openen en wel bepaalde aanpassingen moeten toestaan. Voor mijn part een "wet wing" en een "wet ride height" die de teams vooraf al hebben moeten doorgeven.
Het probleem is dat coureurs willen rijden, en bij extreem weer moet juist dan iemand erboven staan die volledig rationeel oordeeld, het hele plaatje overziet, de volledige baan, gevaarlijke situaties erkent, of de situatie voor elke coureur veilig is, etc.

De banden zijn het probleem niet. De regenband kan 80 liter water per seconde afvoeren. Het probleem is de spray wat van de banden komt. Hoe meer waterverplaatsing, hoe meer spray en hoe minder zicht.

En zelfs met hele goede regenbanden hou je het probleem van regen dat blijft komen en naar bepaalde plekken op de baan stroomt. Die riviertjes lopen ook over de baan en zijn gevaarlijk, en de plekken waar stilstaand water komt is ook gevaarlijk ipv aquaplaning. Dat is levensgevaarlijk met de snelheden waarmee zij rijden. Dan is de controle volledig weg en dat mag nooit gebeuren op de baan, dat coureurs de controle over hun auto verliezen.

Edit: Hoe hoger de snelheid, hoe meer problemen met aquaplaning;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WZi-zU1HyBBS20vYC_AOU4QuxxU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8YE0FC7AfT1ddu1GAfv5pjTS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door Charles Hill op 28-07-2025 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bundin
  • Niet online
Thinlanet schreef op maandag 28 juli 2025 @ 13:02:
[...]

Ik kan mij nog iets voorstellen bij Mercedes, Ferrari en straks Audi, maar dat is ook enkel maar om hun geldverbranderij (want dat is autosport immers) vanuit een marketing oogpunt naar waar hun merk voor staat te verantwoorden. Letterlijk de specifieke techniek om een 1.6 v6 hybrid zo’n 300km lang op vol vermogen te laten draaien heeft gewoon 0 toepassing voor de auto van de consument. Dat argument is gewoon onzin en de algehele marketing is de dobber/vlot voor het bestaan van Formule 1 teams. Bewijst maar weer dat Ford enkel RBPT flink betaald voor de sticker en dit niet als project ziet voor louter innovatie.
RBPT heeft geen zelf ontwikkelde motor he. Ze gebruiken een aangepaste Honda motor, waarvan het intellectual property gewoon bij Honda ligt. Dus het stickertje is van RBPT en zit over het Honda logo heengeplakt. Sinds 2022 is er ook een development freeze dus daar is ook niet aan gewerkt. Wel aan de battery pack en andere randzaken, maar dat maakt je geen motorbouwer. De vraag is dan hoe de verdeling binnen Red Bull Ford Powertrains zal liggen, maar aangezien de IP van deze motor bij Honda ligt, weet ik niet wat er wel of niet kan worden meegenomen (en hoe nuttig dat is gezien de reglementaire veranderingen).

[ Voor 10% gewijzigd door Bundin op 28-07-2025 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piggen
  • Registratie: December 2002
  • Nu online

Piggen

Lekker bakkie

YakuzA schreef op maandag 28 juli 2025 @ 15:58:
[...]

Verf is tegenwoordig niet altijd meer glad op een circuit, daar zit allemaal grit doorheen zodat je een stuk minder grip verliest dan op normale verf.

zo'n Palmer actie op een zebrapad in monaco blijft natuurlijk wel altijd glad :P
Jup, daarvoor gebruiken ze speciale FIA approved verf (voorbeeld). Op de pagina staat ook de link naar het 18 pagina's grote document van de FIA waaraan de verf moet voldoen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Bundin schreef op maandag 28 juli 2025 @ 16:12:
[...]

RBPT heeft geen zelf ontwikkelde motor he. Ze gebruiken een aangepaste Honda motor, waarvan het intellectual property gewoon bij Honda ligt. Dus het stickertje is van RBPT en zit over het Honda logo heengeplakt. Sinds 2022 is er ook een development freeze dus daar is ook niet aan gewerkt. Wel aan de battery pack en andere randzaken, maar dat maakt je geen motorbouwer. De vraag is dan hoe de verdeling binnen Red Bull Ford Powertrains zal liggen, maar aangezien de IP van deze motor bij Honda ligt, weet ik niet wat er wel of niet kan worden meegenomen (en hoe nuttig dat is gezien de reglementaire veranderingen).
Vziw mogen ze die IP van Honda dus voor 2026 niet gebruiken, en is het voor 2026 juist wel echt een motor van RBPT Ford?

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Bundin schreef op maandag 28 juli 2025 @ 16:12:
[...]

RBPT heeft geen zelf ontwikkelde motor he. Ze gebruiken een aangepaste Honda motor, waarvan het intellectual property gewoon bij Honda ligt. Dus het stickertje is van RBPT en zit over het Honda logo heengeplakt.
Dat is verouderde informatie? In eerste instantie zou dat het geval zijn. Honda gaf hun IP in licentie aan Red Bull en Red Bull zou hun eigen motoren bouwen. Vervolgens werd Red Bull met een Honda motor kampioen, Red Bull kon niet zo snel een fabriek bouwen, en Red Bull zou vanaf 2026 zelf motoren gaan bouwen, en (daarom) is Honda al die jaren toch de motor blijven bouwen. Red Bull heeft dus nooit toegang gekregen tot IP van Honda, simpelweg omdat het niet nodig was. Immers rijdt Red Bull nog steeds met een Honda motor gemaakt in Japan en waar nodig met ondersteuning uit Japan. Daar waar initieel Honda vanaf 2022 geen euro/yen meer in de F1 zou steken en een "Honda" motor dus van uit een andere fabriek moest komen, die van RBPT dus.
De vraag is dan hoe de verdeling binnen Red Bull Ford Powertrains zal liggen, maar aangezien de IP van deze motor bij Honda ligt, weet ik niet wat er wel of niet kan worden meegenomen (en hoe nuttig dat is gezien de reglementaire veranderingen).
Los dat het IP dus niet bij Red Bull ligt, want RBPT heeft geen motor (en al helemaal niet van Honda over genomen), is daar toentertijd door Red Bull / Ford over gecommuniceerd: Ford zou werken aan het elektrische deel, en RBPT aan de ICE. Intussen zijn er wel ook "geruchten" geweest dat Ford mee hielp met de ICE.

Edit:
Situatie nu is dus vergelijkbaar met toen Red Bull met Tag Heuer motoren reed. Toen was het een Renault met een Tag stickertje. Nu is het een Honda met een RBPT stickertje.
Enige verschil is denk ik dat toen een aantal techneuten van Renault bij Red Bull werkten / embedded zaten. Honda had daarvoor ook een "fabriekje" in de UK met een aantal Honda personeelsleden die o.a. het onderhoud tussen de races deed en dus ook zeg maar "eerste lijns support" leverde (en meereisden etc). Die Honda "fabriek", die al in Milton Keynes zat, is vervolgens wel per direcr door Red Bull overgenomen en ondergebracht bij RBPT. Maar zij doen dus alleen onderhoud en support leveren. Daar wordt niet de Honda motor gefabriceerd, dat gebeurt nog steeds in Japan (als ze nog gefabriceerd worden that is. Kan net zo goed dat ze er bv 30 gmaakt hebben en daarmee klaar).

[ Voor 19% gewijzigd door RobertMe op 28-07-2025 16:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Jeremy Clarkson had ook nog wat te melden over afgelopen weekend:
TV presenter Jeremy Clarkson took aim at the race director during the Belgian Grand Prix.

The race at Spa-Francorchamps was delayed by 80 minutes due to heavy rain. It eventually got going behind the safety car. The drivers have already had their say on the decision, with the delay splitting the opinions of the paddock, but now, the former Top Gear host has called it out on social media.

"Dear God in heaven. What is the race director at Spa doing?" he wrote.
https://www.motorsport.co...80-minute-delay/10746201/
_O-

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bundin
  • Niet online
YakuzA schreef op maandag 28 juli 2025 @ 16:21:
[...]

Vziw mogen ze die IP van Honda dus voor 2026 niet gebruiken, en is het voor 2026 juist wel echt een motor van RBPT Ford?
Ja, met dan dus de vraag hoeveel van RB en hoeveel van Ford komt. Mogelijk heb ik @Thinlanet niet helemaal goed begrepen maar ik las zijn post als 'Ford betaalt RB als een soort naamsponsor en er wordt Ford op een RB motor geplakt'. Gezien de situatie met Honda acht ik het veel waarschijnlijker dat Ford een aanzienlijk deel van de ontwikkeling op zich neemt, ook van het ICE deel en er dus geen sprake is van een stickertje plakken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AvK
  • Laatst online: 10:02

AvK

Ready Set Go

Om de discussie een beetje 'af te ronden' omtrent of de F1 nu wel of geen regenraces meer gaat rijden op Spa....

De F2 race was zeer vermakelijk en onderhoudend en die was vol in de regen. Het kan dus wel.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Bundin schreef op maandag 28 juli 2025 @ 17:21:
[...]

Ja, met dan dus de vraag hoeveel van RB en hoeveel van Ford komt. Mogelijk heb ik @Thinlanet niet helemaal goed begrepen maar ik las zijn post als 'Ford betaalt RB als een soort naamsponsor en er wordt Ford op een RB motor geplakt'. Gezien de situatie met Honda acht ik het veel waarschijnlijker dat Ford een aanzienlijk deel van de ontwikkeling op zich neemt, ook van het ICE deel en er dus geen sprake is van een stickertje plakken.
Ford pakt het elektrische deel, RBPT maakt de ICE. Ondertussen assisteert Ford daar ook bij, maar in principe bouwt RB zelf de motor volgend jaar.

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Devian schreef op maandag 28 juli 2025 @ 18:42:
[...]

Ford pakt het elektrische deel, RBPT maakt de ICE. Ondertussen assisteert Ford daar ook bij, maar in principe bouwt RB zelf de motor volgend jaar.
Snap ook niet goed hoe er verwarring over kan zijn of/dat Ford puur een badge op een RBPT motor wordt. Volgens mij heeft RB vanaf dag 1 aangegeven op zoek te zijn naar een partner om de motor te ontwikkelen. Daarom dat er ook alle geruchten rondom Porsche waren. Waarbij RB zelfs de verplichting voelde om ondanks nooit de gesprekken bevestigd te hebben wel aan te kondigen dat ze definitief niet met Porsche in zee zouden gaan. En zoveel maanden later kwam dan de samenwerking met Ford. Waarvan IIRC toen ook vrij snel werd geschreven (en vermoed dan ook aangekondigd door RB / Ford?) dat Ford het elektrische deel op zich zou nemen. Met recentelijker dan de stukken dat Ford ook aan de ICE zou meehelpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charles Hill
AvK schreef op maandag 28 juli 2025 @ 18:33:
Om de discussie een beetje 'af te ronden' omtrent of de F1 nu wel of geen regenraces meer gaat rijden op Spa....

De F2 race was zeer vermakelijk en onderhoudend en die was vol in de regen. Het kan dus wel.
Nuance, de F2 race is ook pas gestart toen het kon, toen de plassen weg waren en de regen geen stortbui meer was zoals bij F3. Over F3 gesproken, die race is afgekapt omdat het veel te gevaarlijk werd. En terecht als je de beelden ziet.

F1 is uiteindelijk ook gestart toen bekend was dat de ergste buien voorbij waren, toen klaarde het ook helemaal op.

Dus ja, het kan zeker, niemand die zegt dat het niet kan, maar alleen als het ook echt kan. En toen het zo hard regende kon het natuurlijk niet, welke formule race dan ook die zondag.
Pagina: 1 ... 14 15 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Huisregels van dit topic:
  • Links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan.
  • Graag de slowchat beperken tot de vrije trainingen en races. Geef elkaar de ruimte om daarbuiten meer inhoudelijke discussies te voeren.
  • Hou het een beetje gezellig. Je persoonlijke frustraties over commentaar, coureurs, andere participanten in dit topic, of wat dan ook, zijn hier niet welkom.
  • Respecteer elkaars mening of argumentatie en bedien je niet van drogredeneringen, gesneer of vervelende opmerkingen.

Overige topics:

Dit topic sluit ergens in de week na de race.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KnmyHiDpIX5duOtwQyfWg99GF7s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aYnEOc9vWTETmuPnQnGMS37b.png?f=user_large
Als alternatief voor de slowchat is er voor dit weekend een kanaal geopend op de
Officiële Tweakers Discord