Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua
The Air Battle That Could Decide the Russia-Ukraine War
Kyiv’s front-line drone superiority has been slipping away as Moscow’s forces adapt.
Foreign Policy
In 2024 wist Oekraïne een groot voordeel te slaan mbt drones ten opzichte van Rusland. Door een gebrek aan manschappen en munitie bleek focusssen op kwalitatief goede en ook nog eens in hoge kwantiteit drones de gouden greep. 80% van alle Russische verliezen zou hier aan te wijten zijn.Arguably the most far-reaching developments in military technology and tactics that we have witnessed in Russia’s invasion of Ukraine is the contest for air superiority above the battlefield using an increasing number and variety of drones. In Ukraine, the outcome of this struggle could determine not just the trajectory of individual battles but also help decide the outcome of the entire conflict. And far beyond the current war, the new drone-centric war-fighting capabilities being developed by Ukraine and Russia have made old Western doctrines of air superiority largely obsolete.
Thousands of drones now operate in this so-called air littoral—the technical term for the airspace between ground forces and traditional aircraft flying at an altitude of several thousand meters. Unlike traditional air superiority contests fought high in the sky, where fighter jets and bombers typically operate, the air littoral represents a different domain. Here, small commercial drones, first-person view systems, and anti-drone defense—from machine-gun fire to electronic jamming and interceptor drones—wage a constant, grinding fight for supremacy.
Maar Rusland zit in feite niet stil, en de voorsprong van Oekraine begint steeds meer weg te eroderen. Afgelopen Maart noemde ik in het Koersk topic een relatief nieuwe drone eenheid: RUBICON: Yakolev in "Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2025-M3". Deze eenheid schijnt op een methodische wijze alle Oekraïense voorsprongen teniet te doen.In 2024, that gave Ukraine an advantage in both quality and quantity of drones, which enabled its forces to inflict high casualties on the Russians, especially during the latter’s offensive operations in southern Donetsk last fall. Ukraine’s drone supply increased nineteenfold during 2024, with drones responsible for around 80 percent of Russian front-line casualties as of November.
Risico ontstaat dat als de Russen de (drone) luchtoverwicht kunnen behalen, het voor de toch onderbemande Oekraïense eenheden heel erg moeilijk gaat worden.What makes Rubicon particularly dangerous is its methodical manner of countering Ukraine’s drone advantages one by one, including by intercepting Ukrainian drones, killing drone teams on the ground, and severing logistics lines.
Oekraine zou ook pogingen ondernemen om hun voorsprong te behouden. Dit allemaal onder toeziend oog van Robert Brovdi, de oprichter van waarschijnlijk Oekraiene's meest bekende drone eenheid: Madyar's Birds.If Moscow’s new approach allows its forces to establish air littoral superiority across the front, then it would severely disrupt the Ukrainians’ ability to maneuver effectively on the battlefield. Additionally, the threat of Russian drones could suppress Ukrainian artillery, undermining what is now rough parity in artillery strength on parts of the front. Perhaps most critically, this air superiority could lead to higher Ukrainian casualties, exacerbating Ukraine’s already significant manpower shortage.
Wie het air littoral domein wint zal waarschijnlijk enorme stappen kunnen maken tegen de tegenstander.Under its new commander, Maj. Robert Brovdi, the Ukrainian Unmanned Systems Forces has launched a 100-day reform plan, which provides a blueprint for the next phase of Ukraine’s drone warfare. The plan seeks to better integrate various capabilities, including improved electronic warfare, electronic intelligence gathering, anti-drone systems, remote mining, mobile radar stations, and drone interceptors operating simultaneously. Most critically, it envisions more coordinated training and improved supply chains that can sustain the Ukrainian defensive system under combat conditions.
Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.
Ja, het is een wapenwedloop. Maar ik begrijp niet helemaal wat je probeert te zeggen.Yakolev schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 09:53:
Wat ontwikkelingen aan het front mbt drone oorlogsvoering. Het artikel gaat over de luchtoverwicht in het luchtruim van de grond tot een paar duizend meter.
80% van alle Russische verliezen zou hier aan te wijten zijn.
Deze eenheid schijnt op een methodische wijze alle Oekraïense voorsprongen teniet te doen.
Risico ontstaat dat als de Russen de (drone) luchtoverwicht kunnen behalen, het voor de toch onderbemande Oekraïense eenheden heel erg moeilijk gaat worden.
Oekraine zou ook pogingen(???) ondernemen om hun voorsprong te behouden.
Wie het air littoral domein wint zal waarschijnlijk enorme stappen kunnen maken tegen de tegenstander.
uit jouw link:
Oekraïne heeft tot nu toe laten zien dat ze heel goed in staat zijn om zelf te vernieuwen en ontwikkelen in hun strijd om te Russische terreur te overleven.The good news is that Ukraine has demonstrated remarkable adaptability throughout this conflict. The transformation to drone-centric defense in 2024 showed Ukrainian forces’ capacity for rapid, innovative responses to operational challenges. The question now is whether Ukraine can adapt once again by transitioning to a more systematic unmanned warfare.
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
En andersom heb ik geen idee wat jij probeert te zeggen. Geen idee waarom je random woorden dik drukTens schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 10:25:
[...]
Ja, het is een wapenwedloop. Maar ik begrijp niet helemaal wat je probeert te zeggen.
uit jouw link:
[...]
Oekraïne heeft tot nu toe laten zien dat ze heel goed in staat zijn om zelf te vernieuwen en ontwikkelen in hun strijd om te Russische terreur te overleven.
Edit: Thanks Gwindorian. Jammer dat het niet over inhoud kan gaan.
[ Voor 8% gewijzigd door Yakolev op 25-07-2025 13:21 ]
Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.
Het zijn twijfelwoorden die hij dik drukt.Yakolev schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 10:32:
[...]
En andersom heb ik geen idee wat jij probeert te zeggen. Geen idee waarom je random woorden dik drukt.
Extra Patriot systemen voor Kyv.
Wat ik niet helemaal snap is waarom Oekraïne hierop inzet?
Gezien de grote aantallen drones die door Rusland worden ingezet, zijn meer Patriot systemen toch niet echt het antwoord? Want er zijn tekorten aan raketten voor deze systemen en qua kosten per raket vs shared staat het ook niet echt in verhouding?
Ik zou eerder verwachten dat Oekraïne wat heeft aan gigantische aantallen drones, in de miljoenen.
Dat zouden we als Europa toch relatief makkelijk voor elkaar moeten kunnen krijgen, vs de moeilijk te produceren raketten voor de Patriots?
Volgens mij wordt de Patriot vooral ingezet om kruis- en ballistische raketten neer te halen. Soms ook gevechtsvliegtuigen. Voor drones gebruikt Oekraïne andere middelen. De oorlog in Oekraïne laat zien dat verschillende soorten luchtafweer noodzakelijk zijn.gustaveau schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 13:13:
Wat ik niet helemaal snap is waarom Oekraïne hierop inzet?
Gezien de grote aantallen drones die door Rusland worden ingezet, zijn meer Patriot systemen toch niet echt het antwoord? Want er zijn tekorten aan raketten voor deze systemen en qua kosten per raket vs shared staat het ook niet echt in verhouding?
Als je het ene nalaat, zal de vijand je juist daar weten te raken.
Vraagje: Heeft Oekraine op dit moment systemen die de brug naar de Krim kan raken?
Daarbij wordt gezegd dat die militair niet meer zo belangrijk is, er is een spoor op het vaste land.
Ik vraag mij ook af waar de successen van Hrim-2 en palinstsya zijn.
Dit zou iets moeten zijn: https://ukrainetoday.org/...sile-strategy-takes-hold/
Rusland produceert wel meer raketten denk ik, maar de productie van hrim-2 lijkt me dunnetjes.
Ik hoop op een nieuwe toropets.
[ Voor 25% gewijzigd door brecht_vb op 25-07-2025 14:13 ]
Een leger op krukken: Rusland dwingt gewonde militairen steeds sneller weer naar het front
Ja precies: wat kom jij hier doen?Het Russische leger kampt met een nijpend tekort aan strijdkrachten in Oekraïne, waardoor ook gewonde en half invalide militairen steeds vaker weer naar het front worden gestuurd. Wie niet meer kan vechten, kan zich nog steeds ‘nuttig’ maken als lokaas, is de Russische gedachte.
Steeds vaker moeten Russische militairen hun behandeling stopzetten om terug naar het front te gaan:‘Wat kom jij hier doen?’, kreeg Vitali Anisimov te horen toen hij zich strompelend op krukken bij een Russische eenheid aan het front in Oekraïne meldde. Twee maanden eerder had hij beide benen gebroken, maar volgens de militaire keuringsartsen was hij voldoende opgeknapt om zich weer in de bloedige gevechten tegen de Oekraïeners te werpen.
Sommige Russische commandanten vinden invalide soldaten nuttig als lokaas:De laatste tijd komt het steeds vaker voor dat Russische soldaten die zwaargewond zijn geraakt, het bevel krijgen zich weer aan de frontlinie te melden, ook als ze nog nauwelijks hersteld zijn. Volgens de onafhankelijke Russische nieuwssite Oknopress zijn er zelfs eenheden die vrijwel geheel uit kreupele militairen bestaan. Kennelijk heeft het Russische leger te kampen met nijpende tekorten als gevolg van de zware verliezen die het in Oekraïne lijdt.
Op Russische en Oekraïense sites circuleren beelden van Russische soldaten die zich op krukken en soms zelfs in een rolstoel bewegen over het slagveld. ‘Ze sturen hen op krukken naar het front. Het is een complete waanzin hier. Iedere dag ben ik doodsbenauwd dat ze mij daarheen zullen sturen met dat been van mij. Rennen kan ik niet, ik kan zelfs nauwelijks lopen’, zegt een gewonde Russische soldaat in een videofilmpje uit een kliniek in Donetsk.
Stormtroepen met granaatscherven in hun lichaam:Kennelijk vinden sommige commandanten dat ook soldaten op krukken zich wel degelijk ‘nuttig’ kunnen maken, namelijk als lokaas. Zij worden vooruit gestuurd als ‘smertniki’ oftewel ‘zelfmoordsoldaten’, zodat hun eenheid kan zien vanuit welke posities de mannen onder vuur worden genomen door de Oekraïners.
Aanvankelijk werden voor dergelijke zelfmoordmissies voornamelijk gedetineerden gebruikt uit Russische strafkampen, maar nu gaat het ook om soldaten die half-invalide zijn geraakt en hun ‘waarde’ als militair grotendeels hebben verloren.
Want, deze strategie is goedkoper dan iemand opknappen:Anton Savtsjenko, een 37-jarige soldaat uit Tjoemen in Siberië die zich vrijwillig voor Poetins oorlog tegen Oekraïne aanmeldde, werd volgens zijn moeder naar de frontlinie gestuurd, nadat hij zwaargewond was geraakt. ‘Aan één oog was hij blind, zijn lijf zat vol granaatscherven’, vertelde ze aan de nieuwssite Okno (Raam).
Hij kwam terecht bij een compagnie die helemaal uit half-invalide militairen bestond, de één met slechts een halve voet, de ander met granaatscherven in zijn hoofd en longen. Allemaal werden ze volgens zijn moeder ingezet bij het bestormen van de Oekraïense posities.
En wie niet wil vechten kan de commandant omkopen:Voor het Russische leger is het een goedkope oplossing. Het bespaart zich de kosten van een dure medische behandeling. Formeel moet het leger de nabestaanden van een gesneuvelde militair een flinke schadevergoeding uitbetalen, maar vaak worden zij als ‘vermist’ opgegeven.
Wie op zo’n zelfmoordmissie wordt gestuurd, weet dat het ‘geen retourtje’ wordt. ‘Het is eenrichtingsverkeer. Zelfs als je gewond raakt, gaat niemand je daar weghalen’, zegt een militair die te horen heeft gekregen dat hij naar de voorste linies wordt gebracht in een afscheidsvideo.
Een Russische vrouw vertelde op de site ‘Ne zjdi chorosjië novosti’ (Verwacht geen goed nieuws) dat haar man met andere soldaten vast zat in een kuil, waar ze met knuppels werden afgetuigd. In een telefoontje smeekte hij haar een miljoen roebel (bijna 11.000 euro) over te maken. ‘Als je dat geld niet bij elkaar krijgt, vermoorden ze mij.’
‘We worden als vee behandeld’, zegt een andere soldaat, Viktor Zjoeravljov, in een videofilmpje op dezelfde site. Ook hij werd vastgehouden in een kuil en onder druk gezet om naar het front te gaan, hoewel hij zijn rechterhand niet meer kan gebruiken. ‘Als je niet op gevechtsmissie wilt, dan moet je betalen’, kreeg hij van zijn officieren te horen. Prijskaartje: 3250 euro.
Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.
Ik betwijfel het. Dit soort verhalen doen het goed in het Westen, maar hoe veel/vaak komt het voor? Zonder die cijfers zegt het mij praktisch niks.SkiFan schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 14:53:
Dat klinkt wel als standaard Russisch gedrag. Een goed teken, want de Russen lopen blijkbaar ook al verder op hun tandvlees dan het westen lijkt te beseffen. Nou nog een paar flinke raketten op die Shahed-fabrieken.
Zolang Rusland nog steeds stukjes Oekraine inneemt zal het voor een ferm deel van het Westen het beeld kunnen geven dat het een zinloze oorlog is want "het heeft toch geen zin". Koren op de molen voor populisme.
Ik voorzie Rusland niet heel Oekraine in te nemen, maar helaas winnen ze nog steeds terrein en de laatste maanden weer wat meer dan de maanden ervoor. De verliezen zijn hoog logischerwijs, maar ik vind het ze het nog erg knap volhouden. Als iemand 2 jaar geleden had gezegd hoeveel raketten en drones in zomer 2025 afgeschoten zouden worden hadden het veel niet geloofd. De weten de productie hoog te houden.
Het is te hopen dat Oekraine weer meer hulppakketten krijgt, vooral vanuit de USA.
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
Ik weet niet of je deze conclusie kunt trekken.SkiFan schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 14:53:
Een goed teken, want de Russen lopen blijkbaar ook al verder op hun tandvlees dan het westen lijkt te beseffen.
Denk dat ze dit ook doen als ze voldoende mensen hebben. Interesseert ze allemaal geen zak.
Nooit hopen dat dit iets betekent voor het verloop van de oorlog, want dat levert alleen valse verwachtingen op.
De Russen zijn gewenst om uitgekotst te worden door het Westen, die hebben een hoop eelt op hun ziel + een hoop haat/afkeer naar het Westen.Requiem19 schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 15:29:
Les 1 over Rusland: ze lopen standaard op hun tandvlees en kunnen dat helaas veel te lang volhouden.
Nooit hopen dat dit iets betekent voor het verloop van de oorlog, want dat levert alleen valse verwachtingen op.
Waar wij als het westen al 'panieken' om hoge inflatie zijn ze het daar wel gewend.
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
Ik ben van mening dat dit ook een dubbel stereotypering is.PASware schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 15:32:
[...]
De Russen zijn gewenst om uitgekotst te worden door het Westen, die hebben een hoop eelt op hun ziel + een hoop haat/afkeer naar het Westen.
Waar wij als het westen al 'panieken' om hoge inflatie zijn ze het daar wel gewend.
Rusland heeft ook te maken met massa desertie en diepe demografische problemen.
Aan de andere kant zijn de mensen in het westen ook alleen zacht als ze het idee hebben het zich te kunnen verloven.
Mensen zijn mensen ongeacht waar ze zijn en waar ze opgroeien. Iemand in het westen kan net zo hard zijn als iemand in Rusland als de omstandigheid ernaar is en visa versa.
We moeten niet vallen in de oude drogredennaties en stereotyperen die onbewust mensen afschilderen als meer of minder afhankelijk van nationaliteit. Alhoewel Russen harder zijn door hun omstandigheden zullen ze gelijktijdig niet veel harder kunnen worden. Waar wij hier zachter zijn maar veel harder kunnen worden omdat wij die rek wel nog hebben waar mensen in Rusland die niet mee hebben.
Daarnaast is een informatie onbalans. Wij krijgen relatief veel informatie over hoe het gaat bij Oekraïne aan het front en relatief weinig hoe het in de loopgraven van Rusland gaat. Die informatie onbalans lijdt tot foutieve aannames en gissingen. Soms krijgen we wat brokjes zoals de massa rechtszaak in Rusland voor soldaten gepakt wegens desertie. Maar zulke zaken geven slechts een momentbeeld en niet een totaalbeeld.
Rusland is niet de Soviet Unie van Red Alert die met korting nieuwe conscripts kan uitpoepen en naar het front kan sturen zonder dat moraal een ding is. Het zijn mensen. Sommige hebben grit en zetten door anderen proberen onder hun dienst uit te komen. Wel is duidelijk dat voor zowel Oekraïne en Rusland er een diepe diepe demografische kloof is ontstaan die hun nog decennia lang gaat achtervolgen.
Poetin zal dat niet boeien, die klokt binnen nu en pakweg tien jaar toch uit.
The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.
Ben veel in Rusland maar nog vaker in Oekraine geweest. Je krijgt ze niet snel gek.
Dat heeft ook iets heel aardigs.
Hier gaan mensen klagen als er geen rubber tegel onder de glijbaan ligt.
Oekrainers en Russen zijn blij dat er een glijbaan is.
Als er al een rubber tegel ligt, ligt die daar minder dan 24 uur, want iedereen heeft wel een wasmachine die schudt.
En ook als die glijbaan de volgende dag verwijderd wordt, halen ze hun schouders op en zeggen 'ja, dat gebeurt.
Als de Nato ooit meer betrokken raakt, moeten ze niet onze denkwijze op de Russen projecteren. En ook niet op hun bondgenoten de Oekrainers. Dan raak je snel gefrustreerd.
Ook niet vervallen in de stereotypen van de WO2. Daar werden echt mensen die nog nooit een vrachtauto gezien hadden, laat staan een tank, naar het front gestuurd. Ze spraken vaak niet eens Russisch.
During a pivotal push by Ukraine to retake territory from Russia in late September 2022, Elon Musk gave an order that disrupted the counteroffensive and dented Kyiv’s trust in Starlink, the satellite internet service the billionaire provided early in the war to help Ukraine’s military maintain battlefield connectivity.
According to three people familiar with the command, Musk told a senior engineer at the California offices of SpaceX, the Musk venture that controls Starlink, to cut coverage in areas including Kherson, a strategic region north of the Black Sea that Ukraine was trying to reclaim.
Upon Musk’s order, Ukrainian troops suddenly faced a communications blackout, according to a Ukrainian military official, an advisor to the armed forces, and two others who experienced Starlink failure near the front lines. Soldiers panicked, drones surveilling Russian forces went dark, and long-range artillery units, reliant on Starlink to aim their fire, struggled to hit targets.
As a result, the Ukrainian military official and the military advisor said, troops failed to surround a Russian position in the town of Beryslav, east of Kherson, the administrative center of the region of the same name. “The encirclement stalled entirely,” said the military official in an interview. “It failed.”
*knip* Musk zelf is hier offtopicXWB schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 17:33:
Misschien kan Musk ooit toelichten wat er in zijn hoofd omging:
[ Voor 49% gewijzigd door teacup op 26-07-2025 09:18 ]
Zelensky says Ukraine aims to deploy at least 1,000 interceptor drones daily. He shared new footage from a drone factory, stressing that increasing domestic production and working with international partners are top priorities for strengthening Ukraine’s defense.
— WarTranslated (Dmitri) (@wartranslated.bsky.social) 25 juli 2025
Zelensky noemt het "zeer uitdagend" om dergelijke aantallen te produceren.
[ Voor 19% gewijzigd door XWB op 25-07-2025 21:49 ]
filmpje in tweet
A Russian Su-27UB fighter jet was destroyed overnight at the Armavir airfield in Krasnodar Krai, HUR reports. The base and its aircraft are mainly used for training cadets from the Krasnodar aviation school. Locals say communications in nearby towns are down.
In Russia, a Su-27UB aircraft was destroyed in Armavir.
— 𝔗𝔥𝔢 𝕯𝔢𝔞𝔡 𝕯𝔦𝔰𝔱𝔯𝔦𝔠𝔱△ 🇬🇪🇺🇦🇺🇲🇬🇷 (@TheDeadDistrict) 26 juli 2025
🔥On the night of July 25 to 26, a combat training fighter jet of the Russian Armed Forces, the Su-27UB, caught fire at the “Armavir” airfield in Krasnodar Krai. pic.twitter.com/UTaTUheAPK
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Volgens mij is dat een ander verblijf van Putin, maar die is toch wel degelijk “weg gehaald” (afgebroken), uit angst voor een aanval op dat gebouw en het eventuele gezichtsverlies wat daarmee gepaard zou gaan.Boudewijn schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 15:41:
[...]
Hoe wil je zo'n megaverblijf weghalen? Het is niet alsof er een rm -rf knopje op zit...
En de boel opblazen oid is wellicht ook niet wat ze willen.
:strip_exif()/f/image/4dqPSpAARs6NwcaQILqTHYm7.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/bwSlcYYXmh6QqLbtXIhUmaaL.jpg?f=user_large)
Waar stond deze dan? En wat was het eigenlijk?gise schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 22:05:
[...]
Volgens mij is dat een ander verblijf van Putin, maar die is toch wel degelijk “weg gehaald” (afgebroken), uit angst voor een aanval op dat gebouw en het eventuele gezichtsverlies wat daarmee gepaard zou gaan.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Sorry, deze stond dus toch in Sochi, zie: https://www.newsweek.com/russia-putin-sochi-palace-1964916gustaveau schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 22:18:
[...]
Waar stond deze dan? En wat was het eigenlijk?
Ik was even in de war met een ander gebouw, Putin’s Paleis, ook aan de Black Sea (“located on the Black Sea coast near Gelendzhik, Krasnodar Krai, Russia.”)
On-topic: video van een aanval van een aantal voertuigen die is afgeslagen vandaag nabij Pokrovsk: https://www.reddit.com/r/CombatFootage/s/32LEH5pYWd
[ Voor 15% gewijzigd door gise op 27-07-2025 01:02 ]
“Russian civilians recording incoming new Ukrainian "Shahed"-like UAVs in Stavropol, Russia, and attacking the signal radio plant.”
Video: https://www.reddit.com/r/CombatFootage/s/hPhdCQMlQP
Andere grote aanval gister afgeslagen van 30 voertuigen + 41 motoren.
Video: https://www.reddit.com/r/CombatFootage/s/qSnRJBaWhX
[ Voor 19% gewijzigd door gise op 27-07-2025 20:34 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Echt ongewoon bizar om te zien hoelang de westerse wereld dit laat doorgaan.
Ik snap dat Rusland, dit alleen kan volhouden met de steun van China/Noord Korea/Iran, maar wij hadden toch gewoon zonder USA ook genoeg kunnen geven om dit veel sneller te laten verlopen in het voordeel van UA.
Word er een beetje treurig van om deze tijd in deze wereld te moeten leven.
Het moge duidelijk zijn dat de economieën hier enorm goed bij varen he. Oorlogsindustrieën draaien als een tierelier, en met de nieuwe 5% NATO-deal blijft dat voorlopig nog wel zo zijn.TrekDr0p schreef op maandag 28 juli 2025 @ 10:27:
Nog 4 weken en de oorlog duurt alweer 3,5 jaar.
Ik snap dat Rusland, dit alleen kan volhouden met de steun van China/Noord Korea/Iran, maar wij hadden toch gewoon zonder USA ook genoeg kunnen geven om dit veel sneller te laten verlopen in het voordeel van UA.
Dat het ten koste gaat van een volk, een land, boeit de grootheden niet.
Steam ID = Ackerfiets
Is er een militaire basis voor dit idee? Welke wapens hebben wij in de kast liggen die zo'n enorm voordeel zijn aan het front?TrekDr0p schreef op maandag 28 juli 2025 @ 10:27:
Ik denk niet zozeer specifieke wapens, maar gewoon 'wapens' algemeen, volgens mij is Oekraïne geholpen met alle militaire steun vanuit de EU (en andere westerse landen), als we maar leveren, wat ze nu hebben raakt gewoon op.phicoh schreef op maandag 28 juli 2025 @ 11:25:
[...]
Is er een militaire basis voor dit idee? Welke wapens hebben wij in de kast liggen die zo'n enorm voordeel zijn aan het front?
Wij hebben niets waarmee Oekraïne aan het front kan winnen. Het zou helpen als we enorm veel artillerie, HIMARS, etc. zouden hebben, maar dat is niet zo.KeRsTmAnNeKe schreef op maandag 28 juli 2025 @ 11:40:
Ik denk niet zozeer specifieke wapens, maar gewoon 'wapens' algemeen, volgens mij is Oekraïne geholpen met alle militaire steun vanuit de EU (en andere westerse landen), als we maar leveren, wat ze nu hebben raakt gewoon op.
Deze oorlog is nu voor een groot deel een drone oorlog geworden. De ontwikkeling van drones gaat nu zo snel dat als we al drones zouden hebben, dan waren ze verouderd. Waar we Oekraïne kunnen helpen is met het opschalen van drone produktie.
Die oorlog duurt al 11 jaar alleen pas de laatste 3,5 jaar beseffen we in west europa dat het gaande is.TrekDr0p schreef op maandag 28 juli 2025 @ 10:27:
Nog 4 weken en de oorlog duurt alweer 3,5 jaar.
.... Getrainde mensen met een betere organisatie dan de Russen?phicoh schreef op maandag 28 juli 2025 @ 11:25:
[...]
Is er een militaire basis voor dit idee? Welke wapens hebben wij in de kast liggen die zo'n enorm voordeel zijn aan het front?
Dat had een verschil gemaakt als "we" dit in het eerste half jaar gelijk volle bak ingezet hadden.
Maar nu zitten beide partijen enorm ingegraven, daar krijg je elkaar nauwelijks meer uit. Zie WW1.
WW1 was alleen gewonnen door de enorme slijtageslag en het inbrengen van nieuwe/verse Allied troepen en materieel. Daarmee was het na 4 jaar afgelopen. Idem dito met WW2, al was het veroverde gebied voor de Duitsers (en Japanners) ook domweg te groot om echt bezet te behouden op de lange termijn.
De slijtageslag aan mensen en materieel is al tijden zichtbaar, maar drones hebben dit zeker nieuw leven ingeblazen en fors dodelijker gemaakt voor een "Allied" offensief.
Tenzij de "Allies" een game changer wapen tegen drones mee brengen, gaat dit op z'n best het zoveelste bevroren conflict worden.
[ Voor 15% gewijzigd door DropjesLover op 29-07-2025 09:28 ]
BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
Europa heeft geen getrainde mensen met een betere organisatie. Wat we hebben is enorm gefragmenteerd en volledig afhankelijk van de VS.DropjesLover schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 09:25:
[...]
.... Getrainde mensen met een betere organisatie dan de Russen?
Daar zijn de meningen over verdeeld.phicoh schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 10:40:
[...]
Europa heeft geen getrainde mensen met een betere organisatie. Wat we hebben is enorm gefragmenteerd en volledig afhankelijk van de VS.
Het kan sowieso. Alles kan.
Gaat het net zo soepel werken of meteen goed wanneer de VS de destijds door hun zelf opgeeiste taken niet vervult en gaat het politiek gedoe opleveren omdat 8 landen allemaal de 4* generaal willen leveren, natuurlijk.
Maar onder druk wordt alles vloeibaar. Als "we" nu aangevallen worden en Trump slaapt liever uit, moeten "we" ook.
Ik ben het eens met de analyse "waarom zou de EU van 500 miljoen mensen de VS van 350 miljoen mensen bescherming moeten vragen tegen 140 miljoen Russen?"
Al werken slechts Frankrijk (68), Polen (38) en Oekraine (32) samen, dan zijn het al ~140 miljoen inwoners.
Tegen een veel hogere koopkracht, sterkere industrie en domweg dichterbij (Oost Russisch en Tjeteens kanonnenvlees).
[ Voor 22% gewijzigd door DropjesLover op 29-07-2025 12:18 ]
BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)
De "spawn" is een bunker, gebouw, kelder,... waar de vijand verblijft en je zorgt ervoor dat ze niet meer naar buiten kunnen komen zonder een granaat of drone te koppen.
Een Mavic 3T kan de terminal signature van russen van kilometers ver zien. Je kan de stoom zien stijgen als ze water koken voor de koffie, gloeiende motoren van voertuigen, een aangestoken sigaret,... en binnen dertig seconden komen de artillerie- of mortiergranaten al eraan. Als dat niet genoeg is, dan komen de drones granaten droppen of de FPV-drones komen eraan.
Ze gebruiken splitscreen om thermal en daglicht camera tegelijkertijd te zien. De vijand kan ook gevonden worden als ze hun zaklamp enkele seconden gebruiken om te zien naar waar dat ze aan het gaan zijn of ze niet in een mijnenveld aan het gaan zijn. De vijand neemt graag routes met maximale mobiliteit waar weinig puin, brokken, mijnen,... zijn. Dan pak je de vijand op hun voorkeur voor de snelste routes.
Ze gaan niet door de opening van gebouwen kijken en letten op beweging zoals vegetatie dat geschud wordt, een donkere stip dat verspringt,... Als de vijand gevonden is, dan vergroot de drone de afstand met de vijand. Een drone kan ver genoeg inzoomen om van kilometers ver mee te kijken.
Als de vijand de drone niet hoort, dan denken ze dat ze veilig zijn om naar buiten te komen om benen te strekken, naar toilet te gaan, radio gebruiken,... Ze pakken de vijand hierop. Er is geen seconde dat geen drone meekijkt, de drones zijn er 24/7.
Het gedrag van dieren zoals (straat)honden die reageren op het eten dat gekookt wordt. Ze blaffen, rennen,... Er ontstaat commotie. Volg de honden naar het eten of commotie. De honden is hoe je goed verstopte snipers kan vinden. Posities die een maand niet gespot is, kan door honden gevonden worden.
Als de vijand beseft dat je met drones een positie neergepind hebt, dan komen ze niet meer naar buiten en je hoort hen via onversleutelde comms naar hulp, versterkingen, munitie, water, brandstof voor generator om de jammers van stroom te voorzien... vragen. Dat wordt te voet gebracht en de drones doen hun ding. Sturen ze een voertuig? De drones kunnen dat slopen. Ze sturen groepjes van 3 om supplies te brengen en er is 50% kans op casualties. Veel dronepiloten maken 5 kills of op z'n minst 5 casualties per nacht.
Het moreel van de soldaten op zero line (helemaal vooraan aan het front) zakt laag. De soldaten die supplies brengen hebben nog lager moreel wegens niet meer terug kunnen. Naarmate de logistieke mannen doodgaan, dan geraken de supplies op en de vijand kan niet zonder water en eten.
Er wordt een speaker gedropt om aan de vijand te vragen of hij wilt overgeven.
Dit is hoe oorlog in Oekraïne tegenwoordig werkt. Vroeger wil je geen inkomende kogels opvangen, nu zijn het drones dat je niet wilt tegenkomen. Je gaat niet veel CQB video's uit Oekraïne zien komen, wel veel dronebeelden.
Na "spawn" camping is er nog een vorm van campende drones. Ze wachten aan een pad totdat een russische soldaat te voet passeert. De drone wordt geactiveerd en moet slechts paar meters vliegen om tegen de vijand aan te tikken.
https://www.reddit.com/r/..._successfully_ambushed_8/
Russen zijn gespot op maar 1.25km van de belangrijkste logistieke route naar de twee steden. Soldaten op de grond vragen of ze het front kunnen verkleinen door dichter richting de steden te verdedigen, dat zou de situatie makkelijker maken.
https://www.pravda.com.ua/eng/news/2025/07/29/7524001/The first group of the enemy is already in Rodynske and they are also active on the approaches to Bilytske. If they capture these settlements, logistics will be cut off at Myrnohrad, creating an encirclement. We risk losing the people who have held back the enemy on this axis for almost a year. We fear it may end like in Avdiivka or Vuhledar, where we held [positions] to the last and ended up losing both the cities and the soldiers. That’s a bad scenario. Maybe public attention will help, at least partially.
We are not calling for the withdrawal of units from the defence lines. But we are calling for a shortening of the line along the edges of the cities, to withdraw from the wooded areas in order to consolidate the defence and concentrate more forces to hold back the enemy. That would also mean a shorter logistics chain and the ability to manoeuvre in case the road is cut."
De situatie is volgens het artikel slechter dan wat onderstaande kaart van DeepState aangeeft.
:strip_exif()/f/image/E0dn6aYOCl0vZsdri4FqeV0P.png?f=user_large)
[ Voor 12% gewijzigd door teacup op 30-07-2025 19:01 ]
Russische artilleriemensen klagen over de munitie.
*knip* voor het delen van dergelijkee informatie is de bron nodig. Graag voortaan toevoegen. Anders post even laten liggen tot je daaaraan toe komt.
[ Voor 70% gewijzigd door teacup op 30-07-2025 18:23 ]
Hier had ik het vandaan.
https://bsky.app/profile/...social/post/3lv6pynoezc2s
De situatie zou volgens commandant Andriy Tkachuk niet moeilijk, maar kritisch zijn. Hij verwacht dat de Russen Pokrovsk willen innemen nog voor het einde van het jaar om ook als overwinteringslocatie te functioneren. Drones hebben minder impact in een stad dan aan een frontlinie in open veld.Yakolev schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 11:57:
Volgens bronnen van de Oekraiense Pravda is de situatie rondom Pokrovsk en Myrnohradde [mbr]*knip* liever geen alarmerende telegraaf-stijl, deel liever functioneel het verschil wat het artikel aangeeft, en laat de interpretatie aan die plaatselijke commandant over. Lezers kunnen kunnen heel goed zelf een beeld vormen.[/]
Russen zijn gespot op maar 1.25km van de belangrijkste logistieke route naar de twee steden. Soldaten op de grond vragen of ze het front kunnen verkleinen door dichter richting de steden te verdedigen, dat zou de situatie makkelijker maken.
[...]
https://www.pravda.com.ua/eng/news/2025/07/29/7524001/
De situatie is volgens het artikel slechter dan wat onderstaande kaart van DeepState aangeeft.
[Afbeelding]
"The situation is not difficult, it is critical": AFU officer on Pokrovsk direction
https://global.espreso.tv...huk-on-pokrovsk-direction
Russische eenheden opereren steeds meer binnen Pokrovsk. Oekraïense drones vallen locaties binnen de stad aan.The situation in the Pokrovsk direction is critical, the Russian forces want to capture the city by the end of the year
This was said by AFU officer, political scientist Andriy Tkachuk on the air of Espreso.
"The situation is not difficult, the situation is critical. The enemy is really taking the city in a half-pincer, that is, from the south he is further pressing the settlement of Udachne in order to take this half-ring and try to close it. From the north, fighting is going on in the direction of Krasny Lyman in order to advance to the settlement of Pokrovsk, and the Russians have long since reached positions from which they can shell Dobropillya.
Russian forces well inside Pokrovsk https://t.co/Xui83DWJ0G
— Ukraine Control Map (@UAControlMap) 30 juli 2025
3rd Battalion of the 25th Airborne drops explosives on a burnning building in Pokrovsk, Donetsk Oblast
— Bielitz (@Bielitzling) 30 juli 2025
48.277253, 37.175629@GeoConfirmed @UAControlMap pic.twitter.com/owHqvDegFo
[ Voor 5% gewijzigd door Yakolev op 30-07-2025 21:19 ]
Voor het onderstaande zijn twee bronnen gebruikt, het leeuwendeel van de Ukrainska Pravda, met hier en daar wat toevoegingen van Euromaidanpress:Over de informant:
Het ging trouwens niet alleen maar over locatie-informatie van de vliegvelden zelf:The mole turned out to be a flight instructor, a major of one of the Ukrainian Air Force brigades. The unit where this officer served performs combat missions to intercept enemy missiles and drones and covers Ukrainian forces with strikes on ground targets during operations.
The investigation established that this agent was carrying out several tasks for the enemy simultaneously.
Euromaidanpress geeft hierover nog het volgende:Secondly, the spy passed on to the Russian military intelligence the personal data of Ukrainian pilots, aircraft tail numbers, weaponry and combat flight tactics.
De communicatie met Rusland ging eigenlijk best straight forward:The Ukrainian pilot-instructor with access to Western fighter jet programs spent months feeding targeting data to Russian intelligence services.
The major authored analytical reports for his Russian handlers, outlining specific tactics for combined missile and drone strikes designed to penetrate Ukrainian air defenses. Essentially providing a how-to guide for destroying the aircraft he was supposed to protect.
Zodra hij trachtte nieuwe informatie te bemachtigen werd hij opgepakt:To remain covert, he used an anonymous email account and secret chats in messenger apps to communicate with a Russian secret service officer.
The Security Service of Ukraine announced the arrest on 30 July, revealing how military counterintelligence tracked the officer as he prepared to pass another batch of classified information to Russia’s GRU military intelligence service.
The major faces life imprisonment with property confiscation under Ukraine’s wartime treason laws. The Security Service in western Ivano-Frankivsk Oblast is handling the investigation.
Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)
Ik vraag me dan vooral af. Hoe en waarom.teacup schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 22:14:
De Security Service of Ukraine (SSU) heeft een informant opgepakt die informatie over vliegvelden deelde met de Russen. Deze informatie zou Rusland geholpen hebben om aanvallen op deze vliegvelden voor te bereiden. Op deze vliegvelden zijn F-16's, Mirage 2000 en Su-24's gestationeerd.
Was hij altijd al een contact, en zo niet, hoe hebben ze hem nu weten te draaien.
Familie als leverage?
Er zal vast vanuit Rusland een fijne (belofte van) vergoeding tegenover gestaan hebben. Of hij was gewoon een sympathisant van Rusland.NeutraleTeun schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 11:07:
[...]
Ik vraag me dan vooral af. Hoe en waarom.
Was hij altijd al een contact, en zo niet, hoe hebben ze hem nu weten te draaien.
Familie als leverage?
Familie als leverage lijkt me nogal uit de lucht gegrepen. Hij is door Oekraïne gepakt, niet door Rusland, dit soort praktijken zit gelukkig niet in de werkwijze van Oekraïne. Die zijn tot dusver altijd redelijk netjes en beschaafd gebleven, zeker als je bedenkt hoe bv. Rusland met krijgsgevangen omgaat of kinderen ontvoerd.
Aannemelijker is dat hij nu hij is gepakt gewoon meewerkt in de hoop op een lagere straf.
[ Voor 0% gewijzigd door stefanass op 31-07-2025 11:43 . Reden: Spelfout ]
https://edition.cnn.com/2...ainian-town-captured-intlRussia says its force have captured the key town of Chasiv Yar in eastern Ukraine after nearly 18 months of fighting in the area.
The Ukrainian Defense Ministry has not commented on Moscow’s claim, though the country’s military command confirmed Thursday that Russian forces had attacked locations near Chasiv Yar, which lies several miles west of Bakhmut. It said Ukrainian units were “holding defense” without providing further details.
DeepState, a Ukrainian open-source mapping site that charts the war’s front lines, showed Kyiv’s forces controlling the western part of the town.
If confirmed, the seizure of Chasiv Yar would provide high ground for the Russians, and threaten what is known as Ukraine’s fortress belt of cities in Donetsk region, including Slovyansk, Kramatorsk and Kostyantynivka.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Leverage als in, je geeft ons nu informatie of we pakken je familie.stefanass schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 11:42:
[...]
Er zal vast vanuit Rusland een fijne (belofte van) vergoeding tegenover gestaan hebben. Of hij was gewoon een sympathisant van Rusland.
Familie als leverage lijkt me nogal uit de lucht gegrepen. Hij is door Oekraïne gepakt, niet door Rusland, dit soort praktijken zit gelukkig niet in de werkwijze van Oekraïne. Die zijn tot dusver altijd redelijk netjes en beschaafd gebleven, zeker als je bedenkt hoe bv. Rusland met krijgsgevangen omgaat of kinderen ontvoerd.
Aannemelijker is dat hij nu hij is gepakt gewoon meewerkt in de hoop op een lagere straf.
Toch wel verontrustend dit.YakuzA schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 11:57:
Chasiv Yar mogelijk na 2 jaar kapotschieten van handen gewisseld:
[...]
https://edition.cnn.com/2...ainian-town-captured-intl
[...]
Ik snap prima wat je bedoelt, maar daar geloof ik niet in zoals ik in mijn eerdere post al aangaf inclusief waarom ik daar niet in geloof. Het past niet in het gedrag zoals Oekraïne dat tot nu toe heeft laten zien.NeutraleTeun schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 12:05:
[...]
Leverage als in, je geeft ons nu informatie of we pakken je familie.
Ik vraag me af of je @NeutraleTeun daadwerkelijk begrijpt. Het gaat namelijk niet om gedrag van Oekraïne maar om Rusland, om de informatie door te geven aan Rusland.stefanass schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 12:23:
[...]
Ik snap prima wat je bedoelt, maar daar geloof ik niet in zoals ik in mijn eerdere post al aangaf inclusief waarom ik daar niet in geloof. Het past niet in het gedrag zoals Oekraïne dat tot nu toe heeft laten zien.
[ Voor 4% gewijzigd door rube op 31-07-2025 12:30 ]
Wellicht, dat wordt - in elk geval voor mij - niet duidelijk uit zijn eerste post. Teruglezend zou dit zowel op de kant van Rusland als Oekraïne kunnen slaan.rube schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 12:30:
[...]
Ik vraag me af of je @NeutraleTeun daadwerkelijk begrijpt. Het gaat namelijk niet om gedrag van Oekraïne maar om Rusland, om de informatie door te geven aan Rusland.
[ Voor 9% gewijzigd door stefanass op 31-07-2025 19:31 ]
Dat wordt vooralsnog ontkend:YakuzA schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 11:57:
Chasiv Yar mogelijk na 2 jaar kapotschieten van handen gewisseld:
[...]
https://edition.cnn.com/2...ainian-town-captured-intl
[...]
The Ukrainian military denied on July 31 Moscow's claim that Russian forces had captured the front-line city of Chasiv Yar in Donetsk Oblast, one of the main hotspots of the front line in eastern Ukraine.
"The situation in Chasiv Yar is the same as in recent months. Russia is simply lying again, precisely so that the claim spreads through refutations," said Viktor Trehubov, spokesperson of the Khortytsia group of forces, in a comment for the RBK-Ukraine news agency.
The 24th Mechanized Brigade repelled a Russian assault on Chasiv Yar on July 30, countering Russian claims. Ukrainian forces stopped two vehicles and around 15 enemy troops, reportedly including several women, with most of the attackers killed or wounded.
— NOELREPORTS (@noelreports.com) 31 juli 2025
Dit is (voor mij) de eerste keer dat ik hoor over vrouwelijke Russische troepen.
Hier een video van deze afgeslagen aanval: https://www.reddit.com/r/CombatFootage/s/4UtesUaFce
[ Voor 13% gewijzigd door gise op 31-07-2025 23:45 ]
Deep State reports Russians haven’t captured Chasiv Yar but staged another flag-planting stunt behind Ukrainian lines. Flags were raised in Shevchenko and Tsekh No. 2 districts, but the city isn’t under Russian control. Most “flag-planters” were eliminated in this one-way mission.
— WarTranslated (Dmitri) (@wartranslated.bsky.social) 31 juli 2025
2/2 The DeepState map of territorial control shows much of the city still yet to be captured by Russia, although it's yet to be updated today. My info is Russia did make a major assault, but some units say it was a video exercise and the invaders have been pushed back a little.
— Tim White (@twmcltd.bsky.social) 31 juli 2025
Van Chasiv Yar zelf is natuurlijk niet veel meer over:
https://bsky.app/profile/...social/post/3luv2753n2c2z

linkje met "old" voor de redditlozen hoewel dit niet altijd gegarandeert werkt blijkbaargise schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 22:35:
[...]
Dit is (voor mij) de eerste keer dat ik hoor over vrouwelijke Russische troepen.
Hier een video van deze afgeslagen aanval: https://www.reddit.com/r/CombatFootage/s/4UtesUaFce
https://old.reddit.com/r/..._id=0MIC3TxoHHfNiXeHkJkku
Zijn bevindingen heeft hij in onderstaande Tweet thread [threader] neergezet.
An update on the war following a recent trip. As Russian offensive presume mounts, the front is not at risk of collapse, though salients have formed. More concerning is that Russian improvements in drone employment have reduced Ukraine’s advantages. Long thread. 1/ pic.twitter.com/q1ZGTCP6Ac
— Michael Kofman (@KofmanMichael) 31 juli 2025
Samengevat. Het front is niet in gevaar van ineenstorting, maar er zijn wel een aantal salients ontstaan.
- Oekraiense voorsprong in drones is aan het verkleinen; Rusland is ook bezig aan haar versie van de ''line of drones'', en alweer ziet men het werk van Rubicon als een zeer grote uitdaging.
- Russische voordelen in kwantiteit van manschappen en materiaal nog altijd onderbenut. Opmerkelijk dat Pokrovsk en Chasiv Yar het zo lang hebben kunnen volhouden.
- Situatie in Soemy is gestabiliseerd.
- Russen gebruiken zwaar materiaal steeds minder, dat doen ze 1) conservering van materiaal en 2) Oekraïne is effectief in het uitschakelen van gemachiniseerde aanvallen.
- Oekraïense stellingen vaak onbemand vanwege gebrek aan personeel, sommigen worden ook heel makkelijk uitgeschakeld door Rusland.
- Russische tactieken zullen waarschijnlijk niet leiden tot grote doorbraken.
- Oekraiene blijft te lang doorvechten in salients, waar logistiek makkelijk te onderscheppen is door Russische drone teams. Heeft te maken dat men altijd blijft doorvechten voor laatste meter.
- Russische strikedrone aanvallen steeds meer gericht op civiele infra en de militaire productie. Geran drones worden nu ook taktisch ingezet op doelen op het front.
- Middelen om Russische strikedrones uit te schakelen zijn er, er is alleen meer schaalvergroting nodig.
- Organisatorische veranderingen binnen de Oekraïense leiding zijn positief, leidend tot minder micro management.
- Rusland krijgt veel steun van Noord-Korea en ook China, maar economie begint steeds meer last te krijgen.
Bottom line: Despite the challenges, Ukrainian forces continue to hold Russian forces to incremental gains, extracting a steep price for territorial gains. Drone units are a key part of the solution, but by themselves may not be sufficient to stabilize the front.
Ukraine needs a mix of hi-low capabilities (including expanding offensive strike), steady Western support & investment in its defense sector, alongside necessary reforms to force management, organization, and force generation.
Ukraine’s air defenses achieved an 87% interception rate in July, downing 5,702 out of 6,529 Russian aerial targets, Ukrainian analysts report via the Military Journal Telegram channel.
— WarTranslated (Dmitri) (@wartranslated.bsky.social) 1 augustus 2025
Russia set a new monthly record for drone launches—16% higher than in March—while cruise missile activity remained steady at 116 launches. Analysts note that as the number of attacks grows, so does the absolute number of targets getting through, even with high air defense effectiveness.
PSN
Germany will send Ukraine two more Patriot systems, with launchers arriving in the coming days and additional units in the next few months. In exchange, Germany will get new Patriots from the US. www.bmvg.de/de/presse/de...
PSN
Firms van gisteren:
/f/image/prSWxeL4ayYEljfkQJKky9mf.png?f=fotoalbum_large)
🦅💥 SBU drones hit the Shahed storage airfield in Primorsko-Akhtarsk and the Elektropribor military plant.
— Savchenko Volodymyr (@SavchenkoReview) 2 augustus 2025
❗️Primorsko-Akhtarsk military airfield. The storage and launch sites of Shahed.
❗️Elektropribor plant (Penza). It manufactures equipment for digital networks in military… pic.twitter.com/HFcBaMiaLT
:strip_exif()/f/image/qt2qrQAYBHKJyySoM33P7MxN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jDilVyUrNVv0EuWSfO5uhdb5.jpg?f=fotoalbum_large)
WarTranslated
@wartranslated
Explosions disabled the Central Asia–Center gas pipeline in Russia’s Volgograd region, Ukrainian media report. The pipeline, owned by Gazprom, transports gas from Turkmenistan via Uzbekistan and Kazakhstan to Russia and supplies several military-industrial facilities, including the Demikhovsky Machine-Building Plant, MiG Corporation, and Magnum-K ammunition plant.
💥🦅 A number of important Russian facilities were hit, - General Staff
▪️Oil refining enterprises - Ryazan and Novokuybyshevsk oil refineries - were hit.
▪️UAVs successfully attacked Anna Naftoproduct fuel and lubricants base in Voronezh region.
▪️JSC Penza Elektropribor, which specializes in the production of secure telecommunications complexes, cryptographic communication equipment and printed circuit boards for military equipment, was hit.
[ Voor 41% gewijzigd door Tens op 02-08-2025 14:12 ]
Dat is al twee dagen achter elkaar géén tanks vernietigd....
Voor de positievelingen onder ons is dat heel goed nieuws! Zouden de tanks dan toch eindelijk op zijn?
Voor de negatievelingen onder ons is dit natuurlijk slecht nieuws. Blijkbaar heeft Rusland snodere plannen met de tanks die er nog zijn, en die er nog geproduceerd worden.
Ik weet het oprecht niet. Laten we dit in de gaten houden...
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000
Mij viel het ook op. Ook de aantallen AFV's is bijzonder laag. De laatste paar dagen 1-2 stuks per dag.Helixes schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 11:23:
[...]
Voor de positievelingen onder ons is dat heel goed nieuws! Zouden de tanks dan toch eindelijk op zijn?
Voor de negatievelingen onder ons is dit natuurlijk slecht nieuws. Blijkbaar heeft Rusland snodere plannen met de tanks die er nog zijn, en die er nog geproduceerd worden.
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.
3. The active Russian tank fleet is likely still very large. According to our counts more than 4,100 tanks have been removed from visible storage, in addition to an unknown number taken from covered storage. Furthermore, T-90M production has increased significantly.
— Highmarsed (@HighMarsed) 1 augustus 2025
Mechanized assaults are now seen much less frequently. In part because Russian forces are trying to conserve equipment, but also because AFU has long optimized for defeating traditional mechanized attacks which invariably fail with high vehicle losses. 14/
— Michael Kofman (@KofmanMichael) 31 juli 2025
Inside Ukraine’s Effort to Fortify Hundreds of Miles of Defensive Lines
Het artikel focust op een verdedigingssysteem dat loopt van Kharkiv tot Zaporizhzhia.
Het gaat hierbij om een drievoudige rij aan vestingwerken.“The army that digs deeper is the army that survives,” said Col. Oleh Rezunenko, a military engineer overseeing a nearly 200-mile section of the mammoth project.
Rezunenko’s entrenchments, including miles of waist-high concrete pyramids, start from the Kharkiv region in the north and reach as far south as Zaporizhzhia. “Our main task is to dig as quickly and as deeply as we can.”
De werkers worden regelmatig aangevallen door Russische drones.Ukraine is now hoping that installing a triple row of fortifications will prevent similar breakthroughs in the east, where Russia is pushing to capture the key cities of Pokrovsk and Kostyantynivka. But gaps in the entrenchments have prompted some soldiers to warn that a patchy defensive belt could end up like the Maginot Line, the ambitious French fortifications that were bypassed by the Germans in World War II.
De eerste verdedigingslinie wordt gebouwd door frontsoldaten. Het team van Rezunenko bouwt de tweede linie en burgers bouwen de derde linie.Rezunenko’s regiment has come under relentless Russian drone attacks, which also target their pickups and excavators. They have lost industrial equipment to strikes over the past three months and several dozen soldiers have been injured, Rezunenko says. The Wall Street Journal accompanied the regiment on a recent excursion to inspect fortifications being built in the Donetsk region, a part of the front along which Russia is actively pressing its offensive.
Er gaat ook veel geld naartoe.The first line of defense is built by front-line troops, while teams like Rezunenko’s dig the next line back. Regional civilian administrations are responsible for the third entrenchment, ringing key cities and reinforcing the borders of some regions. Each layer is designed to stop Russian troops in their tracks.
Verdedigingswerken moeten continu aangepast worden aan de realiteit op het slagveld.The government says it allocated more than 46 billion hryvnia, equivalent to $1.1 billion, for defensive construction in 2024, close to 2% of Ukraine’s military spending for the year. Officials say this year’s amount is far greater but haven’t disclosed the figure.
Zo zijn er steeds minder aanvallen met gepantserde voertuigen, maar meer motorfietsen en buggies.At the start of the full-scale invasion in 2022, soldiers fought in long trench lines designed to protect company-size units from artillery. Today, small explosive drones are so ubiquitous and can penetrate such small gaps in defenses that protecting soldiers from them is the priority.
That means Ukraine’s trenches must now be built deeper underground, with dugouts for small groups of troops and command posts for drone pilots with antidrone nets and metal grids. Battlefield features in military textbooks—observation posts overlooking miles of spacious trenches—are becoming outdated.
“Fortifications remain important, but less so than over the past two years,” said Franz-Stefan Gady, a Vienna-based military analyst who recently toured parts of Ukraine’s front line.
Voortdurend aanpassen is de boodschap.Rezunenko, a 55-year-old veteran of the Soviet and Ukrainian armed forces, says the 1,000 workers he oversees build smaller trench lines than in the past but more of them, and twice as fast. A dozen of them now take just three weeks to build a section of trench equipped with foxholes and sleeping quarters for a squad of soldiers.
Because Russia’s armored-vehicle stocks are running low, its troops are often dispatched in small groups on motorbikes and buggies. Rezunenko’s teams counter this with a dense layer of hard-to-see thin metal coils, designed to entangle advancing troops and vehicles and turn them into drone targets.
Men probeert ook om de werkers te beschermen tegen Russische drones.“We study what the enemy is doing, and we adapt the defenses we build,” said Serhiy Aborin, the chief of staff of Rezunenko’s unit, the 23rd Engineering-Positional Regiment of Ukraine’s Support Forces, on a tour of positions this month.
De AFU heeft ook geleerd van Sumy:For every worker constructing defenses, Rezunenko has two others with rifles on watch for drones. “As soon as you relax,” said one worker who was toiling in 100-degree heat. “Expect instant comeuppance.”
De verdedigingswerken vorderen gestaag, en kunnen wanneer nodig voorzien worden van mijnenvelden.Now, the Russians are just 12 miles from Sumy, a regional capital in northern Ukraine, and soldiers there warn of a similar lack of proper defenses. One infantryman said that when Ukraine was in Russia’s Kursk region, across the border from Sumy, it should have used the time to prepare strong entrenchments at home.
“We had an opportunity to strengthen the northern part of the front,” but failed to do so, he said in a phone interview.
On retreat from Kursk earlier this year, the soldier said his unit found outdated trenches with no overhead cover from Russian drones. Ukraine has since taken back three villages from the Russians and is establishing stronger defensive positions near Sumy.
Back in the east, Rezunenko’s regiment is around two-thirds of the way to completing its line, which will be mined should the Russians come close.
Het daalt al maanden idd. Juli minder dan 100, het laagste aantal deze oorlog. Of ze hebben niet meer, of ze weten onderhand dat aanvallen met pantser niet zo effectief is en ze blijven gaan voor motoren.Helixes schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 11:23:
[...]
Footage shows 200 motorcycles collected by Russian volunteers for upcoming assault operations by occupying forces. pic.twitter.com/sfhSImV1QV
— WarTranslated (@wartranslated) 2 augustus 2025
Over the month of July the Russian Armed Forces captured 502 square kilometers of Ukrainian territory, with most of the advance, recorded in eastern and southern Ukraine.
— Black Bird Group (@Black_BirdGroup) 3 augustus 2025
Current pace of advance is roughly similar to the May of this year.
In Sumy the Ukrainians retook ~25 sqkm. pic.twitter.com/Dp0mzn7Sui
/f/image/YIbnCWqrFdYEVwjMn1yVd1Lk.png?f=fotoalbum_large)
Link: https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/s/geocnxDjCc
Artikel: https://kyivindependent.c...-russian-occupied-crimea/
[ Voor 19% gewijzigd door gise op 04-08-2025 20:00 ]
Volkskrant Liveblog
Hopelijk heeft Oekraïne met deze meer zakelijke aanpak meer regie wat waneer wordt geleverd.18:48 uur
Nederland gaat voor 500 miljoen euro aan Amerikaanse wapens voor Oekraïne aanschaffen, zo heeft demissionair minister Brekelmans bekendgemaakt. Het gaat onder meer om middelen uit de bestaande Amerikaanse voorraad voor luchtverdediging, zoals onderdelen voor de Patriot-wapensystemen en munitie. Volgens Brekelmans is Nederland het eerste Navo-land dat op deze wijze, via de VS, Kyiv steunt. ‘Nederland spoort bondgenoten consequent en resoluut aan om de steun aan Oekraïne eveneens te intensiveren’, schrijft hij in een begeleidende Kamerbrief.
Nederland is met de bijdrage het eerste land dat wapensteun mogelijk maakt via het zogeheten Priority Ukraine Requirements. Op die ‘wensenlijst’ geeft Oekraïne aan welk materieel het nodig heeft. De lijst, een aanvulling op de langlopende Navo-steun, komt uit de koker van Donald Trump en Navo-chef Mark Rutte. De Amerikaanse leider zei vorige maand dat de VS wapens aan Oekraïne zouden gaan leveren en dat Europa hiervoor zou betalen. Hoe dat plan vorm zou krijgen, was tot nu toe steeds onduidelijk.
Dat dit pas dit weekend zijn beslag kreeg, het wordt al even geroepen. Had een eerdere afstemming verwacht.Reuters berichtte voor het weekend dat de VS en Navo-bondgenoten in overleg waren over een nieuwe aanpak, waarbij geld van Navo-landen wordt gestoken in de aanschaf van Amerikaanse wapens. De Navo komt daarmee tegemoet aan Trump, die bij herhaling klaagde dat Amerika onevenredig veel voor Oekraïne deed.
De hoeveelheid steun die ieder heeft geleverd is natuurlijk hoe je het bekijkt. Oude Amerikaanse wapens tegen nieuwwaarde versus financiële economische steun van de EU. Er zijn vergelijkingssites die dit bijhouden. Die maar weer eens bekijken. EU zoekt op dit moment even niet de confrontatie met de VS op. Acht zich mogelijk nog niet in de positie daarvoor. Nu eerst de wapens naar Oekraïne. Dan weer verder.
Ukraine needs more air defence and ammunition now.
— Ruben Brekelmans (@DefensieMin) 4 augustus 2025
As the first NATO Ally, the Netherlands will deliver a €500 million package of US weapon systems (incl. Patriot parts and missiles).
This helps Ukraine to defend itself and the rest of Europe against Russian aggression. 🇳🇱🇺🇦 pic.twitter.com/gAxFtUctsU
Een nare innovatie van Rusland, Shahed drones die anti tank mijnen kunnen droppen op weg naar hun doel. Dat zal logischerwijs ergens bij een waypoint onderweg boven een drukke weg of kruising zijn.
Wikipedia: PTM-3 mine
De mijn plus assembly weegt 8,5 kilo dus er kan zeker wel een aantal per Shahed meegenomen worden, zeker als de explosieve lading verminderd wordt en de drone op minder dan het maximum bereik wordt afgevuurd.
Dit compliceert de verdediging van Oekraine verder. Als de effectieve EW en kanon luchtafweer bij de cruciale steden en vliegvelden staat, ver buiten bereik van Lancets e.d. kunnen de Shaheds achter de linies hun mijnen droppen en zit je met 1000+ mijnen op je aanvoerroutes die moeten worden opgeruimd na een grote aanval.
And to think they once said that computers would take away jobs.
Is in ieder geval beter dan een onzichtbare ingegraven mijn.
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
Logischerwijze op plekken waar burgers langsrijden, *knip* niet dehumanificerenIJzerlijm schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 08:14:
Een nare innovatie van Rusland, Shahed drones die anti tank mijnen kunnen droppen op weg naar hun doel. Dat zal logischerwijs ergens bij een waypoint onderweg boven een drukke weg of kruising zijn.
[ Voor 7% gewijzigd door polthemol op 06-08-2025 08:50 ]
[X: https://x.com/aborealis940/status/1952674635276763532?t=3BdXIMps_HJhQP9gv0uUNA&s=19]
(Geen idee waarom embedden nu niet werkt)
Daily driver; MB R171 SLK280
Is die self destruct niet te disablen? Zie ik Russen wel voor aan om dat te doen.martijn v o schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 09:04:
Die mijnen vernietigen zichzelf toch na 24 uur? en ze zijn zichtbaar dus je kunt ze kapot schieten.
Is in ieder geval beter dan een onzichtbare ingegraven mijn.
Dit soort acties valt wel gewoon in dezelfde categorie als de human safari.
[ Voor 9% gewijzigd door evilution op 05-08-2025 18:56 ]
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
Je link lijkt verwijderd.mir4dor schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 18:53:
Even de dagelijkse update in de gaten houden morgen. In de Sumy regio ontdekten Oekraïense militairen acht russische companies met doden en gewonden als gevolg;
[X]
(Geen idee waarom embedden nu niet werkt)
https://www.reddit.com/r/..._killed_in_failed_attack/
Vreemd, hier nog "live"Fraggert schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 19:03:
[...]
Je link lijkt verwijderd.
https://www.reddit.com/r/..._killed_in_failed_attack/
🇺🇦 Reconnaissance troops from the Main Intelligence Directorate of Ukraine entered enemy rear areas and secured positions in the Sumy region: more than eight companies of occupiers were destroyed.
— Visegrád 24 (@visegrad24) 5 augustus 2025
Total enemy losses are at least 334 killed and more than 550 wounded. pic.twitter.com/jlmbmlBjNm
Andere bron werkt wel, thanks.
Daily driver; MB R171 SLK280
Bronnen:
Iets meer over de responsiviteit van het mechanisme, wat ik mij gisteren ook al af vroeg, hoe snel kan dit dan gaan? Daarop geen duidelijk antwoord, maar het mechanisme lijkt geformeerd rond snelheid:The funding will be used to purchase arms from the United States through the NATO Support and Procurement Agency (NSPA).
Danish Defense Minister Troels Lund Poulsen said the assistance will provide Ukraine with the weapons it needs most urgently for its defense.
Denmark is contributing about 580 million Danish kroner ($84 million) through the Prioritized Ukraine Requirements List (PURL) initiative, while Sweden is providing $275 million. Norway will contribute 1.5 billion Norwegian kroner ($140 million) to the program.
Verder in het artikel stond echter ook:According to Denmark’s Defense Ministry, the NSPA mechanism enables rapid procurement of weapons from the U.S. market — a critical factor given the urgency of Ukraine’s needs.
Voor mij werd het nu wat onduidelijk. Voor anderen die dat nog niet wisten (waaronder ikzelfOn Aug. 4, Ukraine’s Defense Ministry announced that the United States and NATO were launching the PURL mechanism, allowing NATO members and partners to fund the supply of U.S. weapons and technology through voluntary contributions.
NAVO NSPA is een algemeen acquisitie raamwerk voor de gehele NAVO, haar leden en haar operaties. NSPA doet het volgende (NATO.int, NSPA wiki):
- internationale acquisitie en logistieke support voor NAVO lede en partners
- voornaamst focus: NAVO operaties en oefeningen
- lifecycle management van de 3 beschikbare Boeing Globemaster III C-17's die voor ieder NAVO lid strategische airlift kunnen faciliteren
- logistieke en acquisitie support voor kritische medicatie en medische supplies.
- fast-track afleveren van wapens uit de VS
- directe respons op de prioriteiten op het Oekraïense strijdperk
- vrijwillige financiering door Europese geallieerden en Canada
- NSPA wordt gebruikt als aankoop en aflevering
Kun je dan stellen dat de Navo hul biedt aan Oekraine, of zijn het leden van de Navo die hulp bieden?
Want Hongarije is niet zo happig op die hulp volgens mij, en er moet toch een unaniem besluit hiervoor zijn?
De aanpak gaat netjes langs die afgrond van NAVO betrokkenheid.Rzaan schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 10:49:
@teacup
Kun je dan stellen dat de Navo hul biedt aan Oekraine, of zijn het leden van de Navo die hulp bieden?
Want Hongarije is niet zo happig op die hulp volgens mij, en er moet toch een unaniem besluit hiervoor zijn?
De NAVO infrastructuur wordt ingezet, naar dat mechanisme wordt aangeroepen door individuele NAVO leden die op eigen initiatief, en op vrijwillige basis, hulp aanbieden.
Ze mogen mij 's nachts wakker maken wanneer Hongarije uit eigen beweging wapenhulp inkoopt voor Oekraïne. Zie ik dus ook niet gebeuren. Maar genoeg andere landen zullen die verantwoordelijkheid wel pakken.

On the night of 31 May - 1 June 2025, a saboteur set explosive charges under a Russian Air Force Mil Mi-28 helicopter at the Torzhok Air Base, Tver Oblast, Russia. https://t.co/Fnk6suvOBK pic.twitter.com/ikNkaDddpR
— The Military Watch (@MarcinRogowsk14) 6 augustus 2025
There appears to be a darker spot visible on the affected helipad. Of course, due to the low resolution, we cannot be sure of the outcome of the explosion. pic.twitter.com/EVsktuBPWB
— The Military Watch (@MarcinRogowsk14) 7 augustus 2025
Volgens het bericht is dit meer dan een maand geledenYakolev schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 11:39:
Een week geleden werd een Russische Mi-28 aanvalshelicopter door saboteurs vermoedelijk opgeblazen. Het is onbekend in hoeverre het toestel beschadigd is geraakt, echter de zwarte rookpluimen doen het een en ander vermoeden.
[X]
[X]
Klopt, ik leef totaal in de verkeerde maand. Het nieuws is wel recent.TvanW schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 12:00:
[...]
Volgens het bericht is dit meer dan een maand geleden
[ Voor 5% gewijzigd door Yakolev op 07-08-2025 12:03 ]
Dan ben je al saboteur....en dan durf je daar ook nog beelden van te makenYakolev schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 11:39:
Een week geleden werd een Russische Mi-28 aanvalshelicopter door saboteurs vermoedelijk opgeblazen. Het is onbekend in hoeverre het toestel beschadigd is geraakt, echter de zwarte rookpluimen doen het een en ander vermoeden.
[X]
[X]
Major General Maik Keller, Deputy Commander of the NATO Security Assistance and Training for Ukraine, said in an interview with the FAZ that a few months ago Russia managed to severely damage a MIM-104 Patriot radar unit in #Ukraine. 1/3
— German Aid to Ukraine (@deaidua.org) 7 augustus 2025
It was brought back to Germany, where the industry determined that it’s a total loss. Since it would take a few years to replace it with a new one, German Luftwaffe experts tried to repair it themselves and actually managed to accomplish it by spending 16 hours a day from Monday to Saturday. 2/3
In July, the radar unit was delivered back to Ukraine and is already operational. Just last week, the first Russian target was intercepted by utilizing this very radar unit. 3/3
PSN
Mooi werk van die Duitsers. Maar het zinnetje dat het jaren duurt een nieuwe radar te bouwen is toch wel zorgwekkend. Iedereen buiten de NAVO bouwt ballistische raketten die steeds preciezer worden met meer bereik. Wij mogen dat niet wegens verdragen dus zouden we tenminste er voor kunnen zorgen dat de enige (ja, de Aster is minder effectief) afweer tegen zulke wapens in overvloed beschikbaar is.YakuzA schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 14:19:
Weer een speciaal reparatie verhaal, blijkbaar een keer een patriot radar geraakt bij een luchtaanval die toch nog gerepareerd kon worden in Duitsland:
Het zal eerder de leadtime zijn vanaf dat je een nieuwe besteld totdat die geleverd is.IJzerlijm schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 08:37:
[...]
Mooi werk van die Duitsers. Maar het zinnetje dat het jaren duurt een nieuwe radar te bouwen is toch wel zorgwekkend. Iedereen buiten de NAVO bouwt ballistische raketten die steeds preciezer worden met meer bereik. Wij mogen dat niet wegens verdragen dus zouden we tenminste er voor kunnen zorgen dat de enige (ja, de Aster is minder effectief) afweer tegen zulke wapens in overvloed beschikbaar is.
Niet de productie van 1 radar. (Denk ik iig)
PSN
Haha, de Duitsers weigeren te werken op zondagen, zo blijkt maar weerYakuzA schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 14:19:
Weer een speciaal reparatie verhaal, blijkbaar een keer een patriot radar geraakt bij een luchtaanval die toch nog gerepareerd kon worden in Duitsland:
[Bluesky]

Inderdaad, de productie zelf zal niet heel lang duren, maar het moment van bestellen tot leveren is het probleem.YakuzA schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 08:52:
[...]
Het zal eerder de leadtime zijn vanaf dat je een nieuwe besteld totdat die geleverd is.
Niet de productie van 1 radar. (Denk ik iig)
[ Voor 32% gewijzigd door PASware op 08-08-2025 09:12 ]
Wat is het verschil tussen die twee? Een Patriot radar zal, zoals vrijwel alles, bestaan uit talloze onderdelen die door tientallen, zo niet honderden leveranciers gemaakt worden. Maar als een daarvan (die ook weer dingen van anderen moet krijgen) twee jaar doet over het maken van z'n dingetje dan duurt je productie 2 jaar.PASware schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 09:11:
Inderdaad, de productie zelf zal niet heel lang duren, maar het moment van bestellen tot leveren is het probleem.
De situatie in Rusland zelf mag in: De situatie binnen Rusland
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:UKR: Topic wegwijzer
Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Niet refereren aan gebruik van Nucleaire wapens, hiervoor is Nucleaire dreiging Rusland
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.
AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid