Kijk, als je ondergronds iets opblaast, dan heeft dat directe twee consequenties:
1) Het object dat je opblaast gaat stuk. Dat geeft een hoop puin dat in elkaar zakt, net zoals bij een explosie boven de grond, behalve dat de kracht van de explosie meer geconcentreerd is omdat een overgroot deel van de vrijkomende energie niet via de atmosfeer kan ontsnappen, dus de schade is groter.
2) Er ontstaat een schokgolf die zich verspreid door het omringend substraat en eventuele lege ruimtes (gangenstelsels, holtes, etc.). Als je als mens in een gang of holte aanwezig bent, dan eindig je minimaal met ernstige uitwendige en inwendige verwondingen door de plotse drukverandering. Het omringende substraat raakt beschadigd; in welke mate en wijze hangt af van van de opbouw van het substraat dat zelden homogeen is. De geologische opbouw van substraatlagen is ook van invloed; die hoeft zich namelijk niet in de oriëntatie te bevinden waarin ze is afgezet, en zacht en hard materiaal kunnen elkaar afwisselen. Indien er vloeistoffen aanwezig zijn, wordt het gedrag van de schokgolf ook beinvloed.
Dus hier hebben we het over meerdere explosies op relatief ondiepe diepte (60-90m, dat is niks als je kijkt naar de dikte van de aardkorst), in een complex aangelegd door de mens in een berg. Zonder direct het op te zoeken kijken we dus naar gewapend beton, een relatief beperkt aantal types rots, afgedekt met iets zanderigs. Op die diepte, op die locatie, verwacht ik geen grote water of olievoorraden; dat zou ook gevaarlijk zijn voor het type installatie, dus het effect daarvan kunnen we buiten beschouwing laten aangezien ze waarschijnlijk afwezig zijn. Wat het meest zou moeten opvallen van buitenaf gezien, is dat de afdekkende zanderige laag ernstig verstoord zou moeten worden, dat is enigszins te zien op de satellietbeelden. Wat ik echter mis, is een duidelijk effect van depressie of andersoortige beschadiging van de rotslaag, maar wellicht gaan we dat later zien op betere foto's...
Als de VS er voor wilt zorgen dat de basis niet opnieuw kan worden opgebouwd, dan is het van belang dat de basis in elkaar stort inclusief een totale inzakking van het "dak" van de basis (dat is dus beton + rots). Indien dat niet het geval is, kan Iran gewoon op dezelfde locatie opnieuw beginnen - of dat slim zou zijn, daar laat ik mij niet over uit.
Wat interessant zou kunnen zijn, is of seismografen in de regio de schokgolf (of schokgolven, er zijn immers meerdere bommen afgeworpen) hebben geregistreerd. Op basis daarvan kan, in combinatie met informatie over de exacte geologie van de locatie, een beter assessment worden gemaakt van de mogelijke schade, aangezien met de seismografische informatie een redelijk goede inschatting van de vrijgekomen energie te verkrijgen moet zijn.
(toch handig, van die opleidingen die een redelijke basis geven in diverse onderwerpen
)
Gezien dat je zelf aangeeft meer over het onderwerp te weten dan mijzelf, wellicht kan je ons je opinie geven over het onderwerp met behulp van de kaartjes van deze Wikipedia pagina:
Wikipedia: Geology of Iran
Is vanaf nu tot morgenavond 20.00 uur genoeg tijd voor je essay leveren?