Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

DropjesLover schreef op zondag 22 juni 2025 @ 22:12:
Een kernwapen ontwikkel je ter verdediging, niet voor de aanval.
Ik zou Iran er eigenlijk prima mee vertrouwen. Ik zou eigenlijk beargumenteren dat ieder land kernwapens zou moeten hebben, om zijn soevereiniteit te borgen.
Het gaat niet alleen om landen die kernwapens hebben (en ze bijv. zouden kunnen inzetten zoals Rusland waarmee Putin gedreigd heeft) maar ook om terroristische organisaties die wellicht een kernwapen in handen zouden kunnen krijgen (via bijv. Iran).
HollovVpo1nt schreef op zondag 22 juni 2025 @ 21:58:
Maar desondanks zeggen IAEA en Amerikaanse inlichten dat ze geen aanleiding hebben om te geloven dat Iran wapens ontwikkelt. En pure speculatie vind ik geen grond om een soevereine staat aan te vallen, wat nu wel gebeurd is.
Iran helpt Rusland in de oorlog tegen Oekraine met bijv. het leveren van drones, en ondersteunt terroristische organisaties als Hezbollah, hamas, de houthies, dus Iran valt zelf via omwegen ook soevereine staten aan.

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

[...]
En als je het hebt over naïef, al zou Iran kernwapens hebben, jullie denken toch niet dat ze die zomaar zouden gebruiken. Al helemaal niet op de ogenschijnlijke 51e staat van de VS, Israël.
https://www.telegraaf.nl/...ereld-leven/73135898.html

Iran is anders dan andere staten. Totale vernietiging is het ultieme doel. Want daarna volgt het paradijs ( :') ). Het gaat daar niet over zelfbehoud of afschrikking.

Dit speelt ook deels in andere landen, zelfs in de VS. Maar nergens anders zitten deze mensen zo dicht aan de knoppen als in Iran. Daarom mag Iran absoluut geen kernwapens hebben.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marrtijn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:20
Mawlana schreef op zondag 22 juni 2025 @ 22:22:
[...]

Volgens mij heeft Israël het meeste bloed aan hun handen. En het westen blijft er maar pleisters op plakken om het te bedekken.
Assad zou geïrriteerd zijn dat je hem zo tekort doet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Nu online

Amphiebietje

In de blubber

de Peer schreef op zondag 22 juni 2025 @ 18:37:
[...]

Zo simpel is het echt niet hoor. Maargoed nu is in ieder geval duidelijk waar je je uitspraak op baseerde.
Kijk, als je ondergronds iets opblaast, dan heeft dat directe twee consequenties:

1) Het object dat je opblaast gaat stuk. Dat geeft een hoop puin dat in elkaar zakt, net zoals bij een explosie boven de grond, behalve dat de kracht van de explosie meer geconcentreerd is omdat een overgroot deel van de vrijkomende energie niet via de atmosfeer kan ontsnappen, dus de schade is groter.
2) Er ontstaat een schokgolf die zich verspreid door het omringend substraat en eventuele lege ruimtes (gangenstelsels, holtes, etc.). Als je als mens in een gang of holte aanwezig bent, dan eindig je minimaal met ernstige uitwendige en inwendige verwondingen door de plotse drukverandering. Het omringende substraat raakt beschadigd; in welke mate en wijze hangt af van van de opbouw van het substraat dat zelden homogeen is. De geologische opbouw van substraatlagen is ook van invloed; die hoeft zich namelijk niet in de oriëntatie te bevinden waarin ze is afgezet, en zacht en hard materiaal kunnen elkaar afwisselen. Indien er vloeistoffen aanwezig zijn, wordt het gedrag van de schokgolf ook beinvloed.

Dus hier hebben we het over meerdere explosies op relatief ondiepe diepte (60-90m, dat is niks als je kijkt naar de dikte van de aardkorst), in een complex aangelegd door de mens in een berg. Zonder direct het op te zoeken kijken we dus naar gewapend beton, een relatief beperkt aantal types rots, afgedekt met iets zanderigs. Op die diepte, op die locatie, verwacht ik geen grote water of olievoorraden; dat zou ook gevaarlijk zijn voor het type installatie, dus het effect daarvan kunnen we buiten beschouwing laten aangezien ze waarschijnlijk afwezig zijn. Wat het meest zou moeten opvallen van buitenaf gezien, is dat de afdekkende zanderige laag ernstig verstoord zou moeten worden, dat is enigszins te zien op de satellietbeelden. Wat ik echter mis, is een duidelijk effect van depressie of andersoortige beschadiging van de rotslaag, maar wellicht gaan we dat later zien op betere foto's...

Als de VS er voor wilt zorgen dat de basis niet opnieuw kan worden opgebouwd, dan is het van belang dat de basis in elkaar stort inclusief een totale inzakking van het "dak" van de basis (dat is dus beton + rots). Indien dat niet het geval is, kan Iran gewoon op dezelfde locatie opnieuw beginnen - of dat slim zou zijn, daar laat ik mij niet over uit.

Wat interessant zou kunnen zijn, is of seismografen in de regio de schokgolf (of schokgolven, er zijn immers meerdere bommen afgeworpen) hebben geregistreerd. Op basis daarvan kan, in combinatie met informatie over de exacte geologie van de locatie, een beter assessment worden gemaakt van de mogelijke schade, aangezien met de seismografische informatie een redelijk goede inschatting van de vrijgekomen energie te verkrijgen moet zijn.

(toch handig, van die opleidingen die een redelijke basis geven in diverse onderwerpen :z )

Gezien dat je zelf aangeeft meer over het onderwerp te weten dan mijzelf, wellicht kan je ons je opinie geven over het onderwerp met behulp van de kaartjes van deze Wikipedia pagina:

Wikipedia: Geology of Iran

Is vanaf nu tot morgenavond 20.00 uur genoeg tijd voor je essay leveren? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:41
Marrtijn schreef op zondag 22 juni 2025 @ 22:32:
[...]

Assad zou geïrriteerd zijn dat je hem zo tekort doet.
Goed punt. Ik heb m'n bericht aangepast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brothermaynard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:08
[...]

Aha. Dus het enige wat Iran hoeft te doen is het Israël model volgen en uit het NPV stappen en zo hun programma net als Israël volledig buiten toezicht om te vervolgen? Ik vind dit wel een originele gedachte, als je geen ondergetekende bent van een verdrag, kun je die ook niet schenden.

[...]

[...]

[...]

Ik heb nergens beweerd dat Iran niet technisch in staat is om nucleare wapens te maken en ik heb niet gezegd dat ik gedachten kan lezen dat Iran het ook daadwerkelijk aan het doen is. Het zou kunnen dat ze er wapens mee willen kunnen maken, zou kunnen dat ze dat als pressiemiddel voor een deal zouden gebruiken. Dat is exact wat IAEA stelt: niemand weet het en het is pure speculatie.

Maar desondanks zeggen IAEA en Amerikaanse inlichten dat ze geen aanleiding hebben om te geloven dat Iran wapens ontwikkelt. En pure speculatie vind ik geen grond om een soevereine staat aan te vallen, wat nu wel gebeurd is. Toevallig publiceerde Rolling Stone vandaag dit artikel There Is No Intel’: Trump’s Attacks on Iran Were Based on Vibes, Sources Say.

Al helemaal niet waarbij de agressor zelf niet onder toezicht staat voor haar atoomprogramma.

Reinse hypocritie.

En als je het hebt over naïef, al zou Iran kernwapens hebben, jullie denken toch niet dat ze die zomaar zouden gebruiken. Al helemaal niet op de ogenschijnlijke 51e staat van de VS, Israël.
If it walks like a duck, and it quacks like a duck…

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Techkeizer
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 21:01
Kist schreef op zondag 22 juni 2025 @ 21:13:
[...]

Ik ben wel even benieuwd wat je wel een vredelievend land vindt daar. Want ik kan er niet 1 noemen. Allemaal ontelbaar veel bloed aan de handen.
Geen 1 land is vredelievend, elk land heeft bloed aan haar handen. Het probleem is dat een groep landen denkt de baas te kunnen spelen over een regio en hypocriet gaat doen daarover. De VS is tienduizenden kilometers ver van Iran en bombardeert ze. Die B2 bombers waren bijna 40 uur onderweg!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:40

HollovVpo1nt

I like gadgets

Salvatron schreef op zondag 22 juni 2025 @ 22:24:
[...]

Iran helpt Rusland in de oorlog tegen Oekraine met bijv. het leveren van drones, en ondersteunt terroristische organisaties als Hezbollah, hamas, de houthies, dus Iran valt zelf via omwegen ook soevereine staten aan.
De indirecte destabilizatie en aanval van staten is een spel wat door vrijwel de hele wereld wordt gespeeld en waar Amerika een breed gedocumenteerde historie van heeft. We moeten andere landen niet houden aan standaarden waar je zelf niet aan voldoet.
Glashelder schreef op zondag 22 juni 2025 @ 22:27:
[...]

Iran is anders dan andere staten. Totale vernietiging is het ultieme doel. Want daarna volgt het paradijs ( :') ). Het gaat daar niet over zelfbehoud of afschrikking.

Dit speelt ook deels in andere landen, zelfs in de VS. Maar nergens anders zitten deze mensen zo dicht aan de knoppen als in Iran. Daarom mag Iran absoluut geen kernwapens hebben.
Los van het feit dat de Telegraaf de Fox News van Nederland is, zeg ik niet dat het Iraanse regime een fijne regime is. Het is van cruciaal belang dat mensen begrijpen dat kritiek op de handelswijze van Israël en VS niks te maken heeft met enige sympathie voor Iran. Dat richt zich expliciet op Israël en de Verenigde Staten, die keer op keer denken te kunnen handelen naar eigen goeddunken wanneer het oorlog betreft. De rechtvaardigingen die zij aandragen voor hun aanvallen zijn aantoonbaar onjuist en daarnaast ook schaamteloos hypocriet. Het is een onmiskendbare feit dat de VS en Israël een van de meset destabilizerende factoren van het midden oosten zijn.

Deze landen bezitten zelf kernwapens, voeren oorlogen met terroristische middelen, en terwijl de ene partij zich schuldig maakt aan oorlogsmisdaden, biedt de andere structurele ondersteuning. En nu valt de VS een land aan waarmee het eerder een nucleair akkoord had gesloten — een akkoord dat het zelf eenzijdig heeft geschonden. Iran had zich bereid getoond om te onderhandelen. Er lag een overeenkomst, en er was zicht op een nieuwe. Israël en VS hebben met hun bombardementen die mogelijkheid vernietigd. Men mag Iran verachten, dat is tot daar aan toe. Maar de feiten liggen hier glashelder: Iran is het slachtoffer van agressie. En het wordt steeds moeilijker te ontkennen dat de VS en Israël zichzelf een absolute vrijbrief toekennen om ieder land dat hun niet aanstaat zonder gevolgen aan te vallen.

Ze hebben hiermee ook Iran en andere landen juist het signaal gegeven: als je nukes had, hadden we dit niet kunnen doen. Dit is qua buitenlanse zaken een extreem domme actie van VS en Israël.

Het extreemrechtse, Zionistische kabinet van Israël vertrouw ik ook geen millimeter, en ook zij hebben genocidale uitspraken gedaan. Waar is de verontwaardiging naar hen toe?

[ Voor 5% gewijzigd door HollovVpo1nt op 22-06-2025 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brothermaynard
Bundin schreef op zondag 22 juni 2025 @ 19:57:
[...]

Smotrich en Ben-Gvir zijn geen haar beter dan Khamenei en co en hebben een comfortabele positie in het hart van de Israelische regering. Kolonisten doen aan ordinair stelen van land met geweld en worden verheerlijkt door deze twee. Op welke checks and balances moeten we precies rekenen met ze? Netanyahu heeft zijn politieke lot en persoonlijke vrijheid compleet opgehangen aan een regering met deze twee extreem-rechtse religieuze zeloten.

En nee, het Iraanse regime is zeker geen haar beter. Maar ook niet per se slechter want onderdrukken van het eigen volk gebeurt net zo hard in Israel. Tenminste, als je een Arabisch-Israeli bent. Apartheid is een ding daar.
De door jou genoemde mensen zijn geen lieverdjes nee. Maar die zijn niet gerechtigd om ‘even’ op de knop te drukken
Overigens ben ik niet bekend met een apartheidsregime in Israël, maar wat heeft dat in dit verband met de discussie van doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
[...]

En dat vind ik dus te makkelijk, in ieder geval aangaande het atoomprogramma. De regering daar praatte met de EU en de VS. houdt zich bezig met veel verder verrijken dan nodig voor alles behalve wapens maar heeft die grens volgens meerdere inlichtingendiensten al jaren niet overschreden en was ook niet zo ver dat dat binnen een jaar zou kunnen. Dat klinkt niet als een club die niet kan wachten om op de big red button te drukken.

Ik zeg niet dat alles fris is in Teheran, maar ik vraag me altijd af wie iets te winnen heeft bij het zo wegzetten van dit regime. Dat het breed uitgemeten wordt in verre-van-neutrale media maakt het niet per se waar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuujii
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:10
Ik hoor veel (rechtse) politici roepen: Iran mag geen kernwapen hebben. Waarom zou Iran het niet mogen, maar de VS wel?

Het is gewoon Amerikaanse propaganda napraten, met “veiligheid”…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marrtijn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:20
Fuujii schreef op zondag 22 juni 2025 @ 23:03:
Ik hoor veel (rechtse) politici roepen: Iran mag geen kernwapen hebben. Waarom zou Iran het niet mogen, maar de VS wel?

Omdat we ooit in de jaren 60 hebben vastgelegd dat de Verenigde Staten (en een paar anderen) wel nucleaire wapens mogen hebben en Iran niet, en Iran heeft dat netjes ondertekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

HollovVpo1nt schreef op zondag 22 juni 2025 @ 22:55:
[...]

Los van het feit dat de Telegraaf de Fox News van Nederland is, zeg ik niet dat het Iraanse regime een fijne regime is.
Ik reageerde op je vanwege onderstaande:
[...]

Het gaat er dus helemaal niet om of er daar een fijn regime zit. Het gaat erom dat er daar een regime zit waarvan experts dus waarschuwen dat zij om hele andere redenen kernwapens zouden willen hebben: om de totale vernietiging in te luiden.

De rest van je betoog heb ik weggeknipt omdat het voor mijn bijdrage irrelevant is. Iran mag om bovenstaande redenen gewoon geen massavernietigingswapens hebben.

Lees het artikel wat ik hier vlak boven nog heb gepost.

Vrijwel alle landen hebben of willen kernwapens voor afschrikking. Iran niet: die streven gewoon naar de inzet om het einde der tijden in te luiden.

[ Voor 20% gewijzigd door Glashelder op 22-06-2025 23:09 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
brothermaynard schreef op zondag 22 juni 2025 @ 22:59:
[...]

De door jou genoemde mensen zijn geen lieverdjes nee. Maar die zijn niet gerechtigd om ‘even’ op de knop te drukken
Overigens ben ik niet bekend met een apartheidsregime in Israël, maar wat heeft dat in dit verband met de discussie van doen?
Zij niet, maar de regering als geheel wel. En Netanyahu kan niet zonder ze, dus... Dan nog denk ik dat het zeer onwaarschijnlijk is dat dat zou gebeuren, maar dat denk ik ook van Khamenei en kornuiten. Je isoleert je land acuut volledig, moral high ground is niet meer te claimen en kan rekenen op vergelding met steun vanuit de hele verdere wereld. Een verdomd slecht vooruitzicht, ook voor dictators en religieuze fanaten. Zie ook Poetin, niet de meest stabiele leider, die heeft gedreigd in Oekraine maar z'n keutel meermaals ingetrokken.

Lokale idioten zouden dat misschien doen. Een regime dat al decennia succesvol aan de macht is: nee.Tenzij volledig in een hoek gedreven en echt niets meer te verliezen. En zelfs dan... Maar toch wordt geroepen dat Iran dat wel even zou kunnen doen. Terwijl Israel, Pakistan, India (alldrie niet democratisch naar westerse normen, alledrie een regering met sterk religieuze kanten), Rusland, Noord-Korea, China (geen democratie, genoeg conflicten) het ook allemaal gelaten hebben tot zover.

Dus ja, mediacampagne om de agressie van Israel en de aanval van de VS te verkopen aan de wereld. En de wereld slikt het als zoete koek want het zijn toch enge moslims daar. Irak bleek ook geen WMD te hebben, Bush had wel ff een oorlog nodig om z'n populariteit op te poetsen. Vonden we ook allemaal prima. Later wat gesputter voor de buhne, maar de olie was weer veiliggesteld die boze moslim onderdrukkende dictator met z'n snor was wel mooi verwijderd.

[ Voor 6% gewijzigd door Bundin op 22-06-2025 23:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

Glashelder schreef op zondag 22 juni 2025 @ 23:07:
[...]

Ik reageerde op je vanwege onderstaande:

[...]

Het gaat er dus helemaal niet om of er daar een fijn regime zit. Het gaat erom dat er daar een regime zit waarvan experts dus waarschuwen dat zij om hele andere redenen kernwapens zouden willen hebben: om de totale vernietiging in te luiden.
Dat sentiment kennen we al jaren. Datzelfde regime was beteugeld onder de overeenkomst die door Trump in 2018 in de shredder was gegooid. Als jouw doel is dat Iran nooit kernwapens mag hebben, dan zou je juist de huidige agressie niet toe moeten juichen omdat experts zeggen dat dit Iran versneld richting wapens zal duwen. Om daar verder op voort te boorduren, Israël heeft de hoofd onderhandelaar van Iran vermoord en kopstukken van de Iraanse onderhandelingsdelegatie voor een nieuwe deal.

Bewezen productieve middelen om Iran te beteugelen zijn verworden te gunste van middelen die bewezen ineffectief zijn: de 1981 aanval op Irak die juist het tegenovergestelde als effect had.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Zelfbehoud? Over de VS maak ik me niet zoveel zorgen. Ze hebben die dingen al 80 jaar en hebben meerdere oorlogen verloren zonder kernwapens in te zetten. Natuurlijk heb ik liever dat niemand kernwapens heet, maarre... that ship sailed a long time ago.
Van Iran moeten we het maar afwachten. Dat land wordt geregeerd door religieuze fanatici en als jouw vertrouwen dat ze verstandig met kernwapens om kunnen gaan misplaatst is sterven er heel veel mensen. En ik zou er zelf eentje van kunnen zijn. Daar maak ik me best zorgen over.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:36

tuinïnen

Eventus stultorum magister

HollovVpo1nt schreef op zondag 22 juni 2025 @ 23:21:
[...]

Dat sentiment kennen we al jaren. Datzelfde regime was beteugeld onder de overeenkomst die door Trump in 2018 in de shredder was gegooid. Als jouw doel is dat Iran nooit kernwapens mag hebben, dan zou je juist de huidige agressie niet toe moeten juichen omdat experts zeggen dat dit Iran versneld richting wapens zal duwen. Om daar verder op voort te boorduren, Israël heeft de hoofd onderhandelaar van Iran vermoord en kopstukken van de Iraanse onderhandelingsdelegatie voor een nieuwe deal.

Bewezen productieve middelen om Iran te beteugelen zijn verworden te gunste van middelen die bewezen ineffectief zijn: de 1981 aanval op Irak die juist het tegenovergestelde als effect had.
Ik vraag me af of je enig idee hebt wat je schrijft? Een verhaal als los zand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

HollovVpo1nt schreef op zondag 22 juni 2025 @ 23:21:
[...]

Heb ik wat gemist? Wanneer heeft Irak dan een kernwapen gebouwd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

downtime schreef op zondag 22 juni 2025 @ 23:36:
[...]
Wikipedia: Osirak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorah_Newstone
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 20:55
downtime schreef op zondag 22 juni 2025 @ 23:36:
[...]

Irak zou kernwapens hebben, maar dat is nooit bewezen. Putin claimed dat Iran nooit aan kernwapens heeft gewerkt. Als putin iets beweerd is altijd het tegenovergestelde waar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorah_Newstone
Dat is een kernreactor, geen wapen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hexxagon
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:36

Indoctrinatie. Daarna vrij spel voor vrije markt. Even de gasvelden (10-20%) meenemen in je eigen handen. UK en USA hebben dat in het verleden wel vaker gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:06

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Amphiebietje schreef op zondag 22 juni 2025 @ 22:35:
[...]

Als de VS er voor wilt zorgen dat de basis niet opnieuw kan worden opgebouwd, dan is het van belang dat de basis in elkaar stort inclusief een totale inzakking van het "dak" van de basis (dat is dus beton + rots). Indien dat niet het geval is, kan Iran gewoon op dezelfde locatie opnieuw beginnen - of dat slim zou zijn, daar laat ik mij niet over uit.
Vraag mezelf af of de gaten in de bodem bewijzen dat die binnen de faciliteit hebben geraakt. Ergens zou je een grote krater verwachten met een springkop van 2500kg. Zeker wanneer er 3 bommen redelijk dicht naast elkaar zijn ingeslagen.

Een drukgolf volgt de weg van de minste weerstand. Dus dit betekenen dat het ontbreken van een grote krater, het bewijs is dat de bommen binnen de faciliteit tot ontploffing zijn gekomen en de drukgolf door de faciliteit is gegaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danda
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:45
Als de Israeliers niet oppassen dumpen die Iraniers uit rancune die 400 kg 60% verrijkte rommel met hun drones en rakketten boven Israel, mag je alles kapotschieten wat je wil met je dome.... en waar gaan ze dan naartoe met hun lichtgevende kapsel.... naar ome Trump? Die wilde toch geen migranten? Naar Europa?

So find the 400 kg is the next step... to safe the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaterFrame
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:14

HaterFrame

Well... Poo came out!

AndereKoekoek schreef op maandag 23 juni 2025 @ 06:09:
[...]

Vraag mezelf af of de gaten in de bodem bewijzen dat die binnen de faciliteit hebben geraakt. Ergens zou je een grote krater verwachten met een springkop van 2500kg. Zeker wanneer er 3 bommen redelijk dicht naast elkaar zijn ingeslagen.

Een drukgolf volgt de weg van de minste weerstand. Dus dit betekenen dat het ontbreken van een grote krater, het bewijs is dat de bommen binnen de faciliteit tot ontploffing zijn gekomen en de drukgolf door de faciliteit is gegaan?
Ik vraag het me af, als zo'n ding een mooie tunnel boort kan er ook een deel van de druk als een geiser weer naar boven. Al ga ik er van uit dat er een soort shape charge lading wordt gebruikt...

I am the great Cornholio!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
danda schreef op maandag 23 juni 2025 @ 08:25:
Als de Israeliers niet oppassen dumpen die Iraniers uit rancune die 400 kg 60% verrijkte rommel met hun drones en rakketten boven Israel, mag je alles kapotschieten wat je wil met je dome.... en waar gaan ze dan naartoe met hun lichtgevende kapsel.... naar ome Trump? Die wilde toch geen migranten? Naar Europa?

Inderdaad. En aangezien (verrijkt) uranium zwaarder is dan lood, heb je het over ongeveer 21 liter. Ik snap dat er nogal veel bewapening/bescherming om zit maar een speld in een hooiberg lijkt me makkelijker te vinden.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Uranium, ook verrijkt uranium, is qua radioactiviteit niet zo gevaarlijk. Als Iran nare shit in hun raketten wil doen zijn er veel gevaarlijkere zenuwgassen en andere giftige zaken.

https://www.cdc.gov/radia...opes/uranium-235-238.html

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hexxagon
  • Laatst online: 19:36
https://www.theguardian.c...n-iran-israel-us-bombings

Een interessant bericht. Iran is geen cult wat mensen doen denken dus ik denk niet dat ze opeens raketten gaan schieten met uranium. Het is alsnog een staat met instituten enz. En die staan er nog.

Interessant is wel. Men verrijkte uranium onder toezicht voor infrastructurele doeleindes. Nu onder de bevolking heerst er een tendens. Waarom geen kernwapen, zie noord korea.

Iets wat goed ging is gewoon aan gort opgeblazen door *knip*, dat label draagt niets bij. Israël

[ Voor 4% gewijzigd door NMH op 23-06-2025 19:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
autje schreef op zondag 22 juni 2025 @ 20:50:
[...]

Ik wil best de eerste zijn die hier zijn vinger voor opsteekt hoor. Afgezien van mijn algemene bezwaren tegen kernwapens, zal ik er geen minuut minder om slapen als Iran ze zou hebben, eenvoudigweg omdat ik geen goede reden zien om aan te nemen dat ze ze zouden gebruiken. Die retoriek over het vernietigen van Israel neem ik niet zo serieus, dat schaar ik onder dezelfde categorie als het geblaat van Rusland als we in hun ogen weer eens te ver zijn gegaan.

Het probleem is dat we al decennialang geïndoctrineerd worden met het idee dat Iran het Grote Kwaad is, maar dat is grotendeels ook omdat dat de VS en Israel wel goed uitkomt. Nu is het Iraanse regime zeker niet vredelievend, maar ik schat ze op het ogenblik hoger in dan het regime in Tel Aviv.
Moedig van je ;)

Wat een 'eenling' kan met een bomgordel, dat kan een land met een kernwapen. De mooie tekst van Sting ten spijt, als het over ideologieën zoals religie gaat dan heb ik minder vertrouwen dan jij dat de Iraanse leiders van hun kinderen houden.

Wat mij betreft: macht aan het Iraanse volk om hun religieuze 'leiders' van hen af te schudden en zich te richten op de ontwikkeling van hun eigen samenleving in plaats van het vernietigen van Israël. Jij noemt het indoctrinatie, maar het zijn simpelweg uitspraken van het Iraanse regime. En of dit n u grootspraak is of niet, het is w=gezegd en daar dien je dus rekening mee houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Die rancune is er allang. Wordt er nog steeds wekelijks gedemonstreerd tegen de Kleine Satan en de Grote Satan? En nee, wij nemen dat niet serieus, maar in een theocratie is men bloedserieus als het over satan gaat. Dat menen ze.

Het enige wat je hier doet is meer argumenten aandragen waarom Iran nooit kernwapens mag krijgen. Als ze zoiets zouden doen, terwijl ze weten dat Teheran daarna door Israel in een smeulende hoop radioactief puin wordt veranderd, wat zouden ze dan met een echt kernwapen doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Roenie schreef op maandag 23 juni 2025 @ 09:31:
[...]

Wat een 'eenling' kan met een bomgordel, dat kan een land met een kernwapen. De mooie tekst van Sting ten spijt, als het over ideologieën zoals religie gaat dan heb ik minder vertrouwen dan jij dat de Iraanse leiders van hun kinderen houden.
Inderdaad.*knip* geen heel land wegzetten met 'dat volk' aub, enige nuance is nog altijd wenselijk

[ Voor 23% gewijzigd door polthemol op 23-06-2025 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

IJzerlijm schreef op maandag 23 juni 2025 @ 09:21:
[...]

Uranium, ook verrijkt uranium, is qua radioactiviteit niet zo gevaarlijk. Als Iran nare shit in hun raketten wil doen zijn er veel gevaarlijkere zenuwgassen en andere giftige zaken.

Zenuwgassen zijn buitengewoon ineffectief. Verschrikkelijk effect voor die handvol mensen die pech hebben, maar andere wapens zijn veel effectiever, indien doden je doel is.
Voor angst / terreur, dan is zenuwgas of antrax (kennen we die nog? :P ) beter.
400kg uranium valt denk ik ook in die categorie, maar dan dat je door blootstelling langzaam meer dood gaat.
[...]

Al eerder aangehaald, die "totale vernietiging" ed retoriek is puur intern.
Een dictator heeft altijd een externe dreiging en de oproep tot extreem geweld/weerstand daartegen nodig om zijn bevolking af te leiden van zijn eigen veroorzaakte problemen.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brothermaynard

dit heet toch gewoon een whataboutism? Als het aan mij ligt heeft geen enkel land een kernwapen. Maar ja, als het aan mij ligt zijn oorlogen ook verleden tijd, is er geen armoede en ellende etc. Heb er helaas niet zo veel over te zeggen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• shoombak
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
*knip* niet het topic aanspreken

[ Voor 75% gewijzigd door polthemol op 23-06-2025 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
AndereKoekoek schreef op maandag 23 juni 2025 @ 06:09:
[...]

Iran heeft voor de aanval de ingangen van het complex volgestort met grond. Echt door het complex zal dan niet gaan aangezien de enige opening naar de buitenwereld de inslagkrater van de bom zelf is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

DropjesLover schreef op maandag 23 juni 2025 @ 09:47:
[...]

Een dictator heeft altijd een externe dreiging en de oproep tot extreem geweld/weerstand daartegen nodig om zijn bevolking af te leiden van zijn eigen veroorzaakte problemen.
Ja. Maar hoe vaak heeft die interne retoriek al niet tot oorlog geleid? Elk regime bereikt een punt waar ze niet anders kunnen dan een oorlog tegen die "externe dreiging" starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

DropjesLover schreef op maandag 23 juni 2025 @ 09:47:

Het staat je vrij dat te denken. Ik ga liever uit van wat mensen denken die hier een studie van gemaakt hebben, oftewel de experts op dit gebied.

Ik vind het vreselijk naïef.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
downtime schreef op maandag 23 juni 2025 @ 09:56:
[...]

Ja. Maar hoe vaak heeft die interne retoriek al niet tot oorlog geleid? Elk regime bereikt een punt waar ze niet anders kunnen dan een oorlog tegen die "externe dreiging" starten.
Toch is Iran voortdurend bezig met de-escalatie. Het zijn Israël en de VS die keer op keer aansturen op verdere/grotere/meer oorlog in die regio. Het ombrengen van hooggeplaatste politici, aanvallen van een ambassade, verscheuren van internationale verdragen, annexeren van gebieden, aanvallen van een ander land etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

downtime schreef op maandag 23 juni 2025 @ 09:56:
[...]

Glashelder schreef op maandag 23 juni 2025 @ 10:00:
[...]

Het staat je vrij dat te denken. Ik ga liever uit van wat mensen denken die hier een studie van gemaakt hebben, oftewel de experts op dit gebied.

Valt enorm mee, Noord Korea heeft hun bommen ook nog niet op Zuid Korea of de VS gegooid.
Pakistan en India hebben ze ook nog niet gegooid.

Iran heeft ook Israel nog nooit als eerste, direct aangevallen.
Wel by proxy rebellenbewegingen Hamas en Hezbolla bewapend. Valt niet goed te praten, maar bedenk ook welke rebellen allemaal door de VS bewapend worden de afgelopen decennia, of andere landen (Congo Rwanda, etc).

Als iemand als eerste de bom gooit, verwacht ik dat eerder een ongeduldige Trump of macht-tanende Netanyahu te zijn...

[ Voor 5% gewijzigd door DropjesLover op 23-06-2025 10:05 ]

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Brazos schreef op maandag 23 juni 2025 @ 10:03:
[...]

Toch is Iran voortdurend bezig met de-escalatie.
7 oktober was Iran die de-escaleerde? Ik hoop dat Iran dan snel stopt met de-escaleren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
downtime schreef op maandag 23 juni 2025 @ 10:06:
[...]

7 oktober was Iran die de-escaleerde? Ik hoop dat Iran dan snel stopt met de-escaleren.
Wat is de link van 7-oktober met Iran?

7-oktober is onderdeel van een conflict dat Israël al decennia lang voedt met een apartheidsregime, genocide/zuivering en onderdrukking. Het zou vreemd zijn om dat opeens compleet uit zijn context/aanloop/oorzaak te trekken en het op Iran te plakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

DropjesLover schreef op maandag 23 juni 2025 @ 10:04:
[...]

Valt enorm mee, Noord Korea heeft hun bommen ook nog niet op Zuid Korea of de VS gegooid.
Je zegt het goed: Nog niet. Maar elke keer dat er een land bij komt wat kernwapens bezet groeit het risico.
Wel by proxy rebellenbewegingen Hamas en Hezbolla bewapend.
Kijk eens naar een kaart van het MO. Natuurlijk hebben ze dat nooit direct gedaan. Dat is ook heel moeilijk. Hoe zou de situatie erbij liggen als het buurlanden waren geweest?

En je bent 7 oktober blijkbaar vergeten. Je kunt neuzelen over "nooit als eerste, direct aangevallen" en doen alsof er niks gebeurt is maar je weet beter. Er is geen reden waarom Iran niet zelf de consequenties van deze "proxy-oorlog" zou moeten dragen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Brazos schreef op maandag 23 juni 2025 @ 10:14:
[...]

Wat is de link van 7-oktober met Iran?
Hou jij je nou bewust van de domme? 7 oktober is in Iran bedacht. Hamas voerde het alleen maar uit. Dat kun je op allerlei manieren verdedigen, als je die behoefte voelt, maar Iran heeft er zelf voor gekozen om de confrontatie met Israel aan te gaan. Zij dachten misschien dat er alleen maar Israeli's en Palestijnen zouden sterven en dat Teheran de lachende derde zou zijn. Maar zo pakt het niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danda
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:45
downtime schreef op maandag 23 juni 2025 @ 10:15:
[...]

Je zegt het goed: Nog niet. Maar elke keer dat er een land bij komt wat kernwapens bezet groeit het risico.

[...]

Kijk eens naar een kaart van het MO. Natuurlijk hebben ze dat nooit direct gedaan. Dat is ook heel moeilijk. Hoe zou de situatie erbij liggen als het buurlanden waren geweest?

En je bent 7 oktober blijkbaar vergeten. Je kunt neuzelen over "nooit als eerste, direct aangevallen" en doen alsof er niks gebeurt is maar je weet beter. Er is geen reden waarom Iran niet zelf de consequenties van deze "proxy-oorlog" zou moeten dragen.
*knip* dergelijke complotten, 'misschien'-statements horen hier niet thuis zonder zeer gedegen onderbouwingen

Vergelijking situatie India-Pakistan, dat heel veel erger had kunnen aflopen en toch vrij snel is gesust.

Deze Israel escalatie stinkt van alle kanten...

[ Voor 25% gewijzigd door polthemol op 23-06-2025 10:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
downtime schreef op maandag 23 juni 2025 @ 10:19:
[...]

7 oktober is in Iran bedacht. Hamas voerde het alleen maar uit.
Heb je daar ook een onderbouwing voor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
DropjesLover schreef op maandag 23 juni 2025 @ 10:04:
[...]

[...]

Wel by proxy rebellenbewegingen Hamas en Hezbolla bewapend. Valt niet goed te praten, maar bedenk ook welke rebellen allemaal door de VS bewapend worden de afgelopen decennia, of andere landen (Congo Rwanda, etc).

Als iemand als eerste de bom gooit, verwacht ik dat eerder een ongeduldige Trump of macht-tanende Netanyahu te zijn...
Poeh, ik tel meerdere whataboutisms.

Dat Noord-Korea geen bom gooit hoeft helemaal niet te betekenen dat Iran dat niet zou doen. Die twee hebben niets met elkaar te maken.

March of the Eagles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
[...]

Maar dat doe je dus wel selectief. Want zowel het IAEA als MinDef van de VS heeft aangegeven geen aanwijzigingen te hebben dat Iran aan kernwapens werkt, maar dat trek jij wel in twijfel.

Ik vind het vreselijk hypocriet dat wanneer het je uitkomt je de experts gelooft, wanneer het niet uitkomt je twijfels hebt.
Glashelder schreef op zondag 22 juni 2025 @ 20:48:
@HollovVpo1nt wat zouden de motivatie van Iran zijn om uranium zo ver te verrijken? Als ik het goed begrepen heb kan dat er maar één zijn en dat is het ontwikkelen van een kernwapen. Voor alle andere doelen is er een dergelijke vergaande verrijking niet nodig.

Het lijkt me gewoon erg naïef om te geloven dat Iran echt een ander doel voor ogen heeft dan een kernwapen. Iedereen snapt wel dat ze die willen hebben.

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• c-nan
  • Nu online
[...]

[...]

Wat is dit nou weer voor een reactie? Dat zijn ze as-we-speak toch aan het doen, direct Israel vanuit Iran aanvallen? Dat hadden ze prima eerder kunnen doen. Het is niet alsof ze nu ineens magische wapens hebben en het nu wel kan.

Als Iran daadwerkelijk de schuldige is van 7 oktober had Israel, Iran allang aangevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
Glashelder schreef op zondag 22 juni 2025 @ 20:48:
@HollovVpo1nt wat zouden de motivatie van Iran zijn om uranium zo ver te verrijken? Als ik het goed begrepen heb kan dat er maar één zijn en dat is het ontwikkelen van een kernwapen. Voor alle andere doelen is er een dergelijke vergaande verrijking niet nodig.

Het lijkt me gewoon erg naïef om te geloven dat Iran echt een ander doel voor ogen heeft dan een kernwapen. Iedereen snapt wel dat ze die willen hebben.
Als pressiemiddel. Als je iets hebt kun je onderhandelen dat je niet verder gaat naar de volgende stap als... of dat je wat je al wel hebt opgeeft als...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:53
IJzerlijm schreef op maandag 23 juni 2025 @ 09:21:

.... Vertel dat de bewoners van Pripyat. Misschien heb je gelijk, maar zo'n hoeveelheid radioactief materiaal is wel degelijk in staat om een groot gebied functioneel onbewoonbaar te maken.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

[...]

[...]

Ik zie 7 oktober als een niet onverwachte reactie op wat de staat Israël al zeker 20 jaar doet in de Palestijnse gebieden (5000+ doden, 10.000+ in Israëlische gevangenissen waarvan enkele duizenden zonder aanklacht of proces (= gijzeling)).
Dan was 7 oktober nog maar een klein deel daarvan.

Er is altijd wel een wapenleverancier te vinden, en ook iemand die het geo-politieke spelletje speelt.

Hoog of laag, terecht of onterecht, Iran wordt al zeer lang klein gehouden, meer dan andere dictatoriale regimes in de regio. En ze blijven nog verrassend terughoudend, ook bij die paar dagen wat raketten over en weer vorig jaar.

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

c-nan schreef op maandag 23 juni 2025 @ 10:32:
[...]

Wat is dit nou weer voor een reactie? Dat zijn ze as-we-speak toch aan het doen, direct Israel vanuit Iran aanvallen?
Niet echt. Iran kon dit niet. Die kon Israel niet direct aanvallen omdat ze daarvoor de luchtmacht missen. En inzet van drones en raketten is maar beperkt effectief zoals we nu ook in het nieuws zien.
En Israel kon Iran niet aanvallen omdat er vijandige staten als Assads Syrie (waar ook Russen zaten) en (wat langer geleden) Saddam Hoesseins Irak in de weg lagen. Het was gewoon te gevaarlijk.
Als Iran daadwerkelijk de schuldige is van 7 oktober had Israel, Iran allang aangevallen.
Ik was misschien te snel met zeggen dat Iran 7 oktober gepland heeft maar het is geen geheim dat ze Hamas financieren, bewapenen, trainen, advies geven, etc. En het is veelzeggend dat Ismail Haniyeh in 2024 nog in Teheran uitgenodigd is voor de inauguratie van Pezeshkian als president.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Helixes schreef op maandag 23 juni 2025 @ 10:52:
[...]

.... Vertel dat de bewoners van Pripyat. Misschien heb je gelijk, maar zo'n hoeveelheid radioactief materiaal is wel degelijk in staat om een groot gebied functioneel onbewoonbaar te maken.
Bij Chernobyl waren het de elementen waar het uranium in verviel zoals Caesium 137 het grote probleem. Het uranium zelf is giftig en kan je als je deeltjes inademt heel veel problemen geven maar de alfa straling van uranium komt niet door je huid.

Uranium 235 heeft een halfwaarde tijd van 700 miljoen jaar tegenover 30 dagen bij Cs-137. Dat soort verschil in radioactiviteit hebben we het over.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
Helixes schreef op maandag 23 juni 2025 @ 10:52:
[...]

Bij Pripyat ging het niet om Uranium, maar vooral om iodine-131, cesium-134, cesium-137 en strontium-90.

Waar de halfwaardetijd van uranium miljoenen tot miljarden jaren is, is dat bij bovenstaande elementen 8 dagen tot 30 jaar.

Uranium vind je overigens op elk redelijk modern slagveld (Servië ligt er vol mee). Het zit namelijk ook in granaten verwerkt en in het pantser van tanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:35

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

downtime schreef op maandag 23 juni 2025 @ 11:01:
[...]

Niet echt. Iran kon dit niet. Die kon Israel niet direct aanvallen omdat ze daarvoor de luchtmacht missen. En i
Ik hoor dit vrij vaak langs komen... Maar weten we dit zo zeker?

Als ik wat bronnen raadpleeg hebben ze zelf een industrie opgezet, vooral voor helikopters.
Maar ook wat (oudere) US jets. Ik zie F4, F5, F14, F15, F16 staan.
Met wellicht onbetrouwbare aantallen, optellend tot grofweg 400 stuks. En ze zullen ook wat onderdelen missen. Maar als Israel ze al effectief vernietigd heeft, is dat pas de laatste weken gebeurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brothermaynard
Brazos schreef op maandag 23 juni 2025 @ 10:03:
[...]

Toch is Iran voortdurend bezig met de-escalatie. Het zijn Israël en de VS die keer op keer aansturen op verdere/grotere/meer oorlog in die regio. Het ombrengen van hooggeplaatste politici, aanvallen van een ambassade, verscheuren van internationale verdragen, annexeren van gebieden, aanvallen van een ander land etc.
Waarop baseer je dat Iran voortdurend de-escalerend bezig is? Het is als vaststaand feit gesteld door vriend en vijand dat ze nauwe banden hebben met houthi's, hezbollah, hamas en andere milities en ze van technische kennis, financiering en wapens voorzien. Dat past niet in een de-escalerende strategie.
Experts gaan ook uit van een langlopende agenda en de analyse van de huidige aanvallers (Israel/VS) is dat Iran aan het tijdrekken was om het atoomprogramma af te ronden (van 60% uranium naar 90% uranium schijnt, maar ben gene expect) een redelijk snel te nemen stap te zijn).
En zowel in Arabische landen als in Europese en israelische kringen is de consensus dat Iran een atoomwapen niet alleen als afschrikking wil hebben. De geestelijke leiders/regering in dat land ziet het als zijn ultieme doel om via strijd de Islam te verspreiden en daar kan een atoomwapen een zeer bruikbaar tool in zijn.
Of de analyse van Israel en US klopt dat zal ongetwijfeld nog voer voor analisten en wellicht juristen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

DropjesLover schreef op maandag 23 juni 2025 @ 10:56:
[...]

Ik zie 7 oktober als een niet onverwachte reactie op wat de staat Israël al zeker 20 jaar doet in de Palestijnse gebieden (5000+ doden, 10.000+ in Israëlische gevangenissen waarvan enkele duizenden zonder aanklacht of proces (= gijzeling)).
Dan was 7 oktober nog maar een klein deel daarvan.
Dat mag je vinden maar waarom vindt een land duizenden kilometers verderop dat ze zich daarmee actief moeten bemoeien? Laten we eerlijk zijn, niet om de Palestijnen te helpen, maar omdat het intern nuttig is voor het regime.
Er is altijd wel een wapenleverancier te vinden, en ook iemand die het geo-politieke spelletje speelt.
En daar moeten ze de prijs voor betalen. "Anders doet iemand anders het wel" is geen steekhoudend argument.
Hoog of laag, terecht of onterecht, Iran wordt al zeer lang klein gehouden, meer dan andere dictatoriale regimes in de regio. En ze blijven nog verrassend terughoudend, ook bij die paar dagen wat raketten over en weer vorig jaar.
Iran is niet het enige onaangename regime in de regio maar de rest keert zich niet tegen het westen of Israel. Kijk naar Saudi Arabie, dat is ook een heel onaangenaam regime, maar die zijn pragmatisch en gaan geen oorlog met het westen aan die ze niet kunnen winnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• c-nan
  • Nu online

[...]

Ik was misschien te snel met zeggen dat Iran 7 oktober gepland heeft maar het is geen geheim dat ze Hamas financieren, bewapenen, trainen, advies geven, etc. En het is veelzeggend dat Ismail Haniyeh in 2024 nog in Teheran uitgenodigd is voor de inauguratie van Pezeshkian als president.
Wat zegt het bijvoorbeeld? En wat zegt het over de overige 30+ presidenten, ministers, etc die er ook bij waren?
UAE Foreign Minister Abdullah bin Zayed, Tajikistan’s President Emomali Rahmon, Armenian Prime Minister Nikol Pashinyan, and Enrique Mora, the Chief of Staff to EU foreign policy chief Josep Borrell, were among the highest-ranking guests.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
even iets anders;
- qua tijdspanne een vraagje over die raketten die vanaf Iran worden afgeschoten richting Israel.

Ik probeer te vinden hoe lang het duurt (ongeveer) vanaf lancering in Iran tot binnenkomst in het luchtruim van Israel.

Iemand die dat weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

c-nan schreef op maandag 23 juni 2025 @ 10:27:
[...]

Maar dat doe je dus wel selectief. Want zowel het IAEA als MinDef van de VS heeft aangegeven geen aanwijzigingen te hebben dat Iran aan kernwapens werkt, maar dat trek jij wel in twijfel.

Ik vind het vreselijk hypocriet dat wanneer het je uitkomt je de experts gelooft, wanneer het niet uitkomt je twijfels hebt.

[...]
Zullen we de zaken niet door elkaar halen?

De discussie ging over waarom Iran geen kernwapens zou mogen hebben. De experts en het artikel dat ik aanhaal doen geen uitspraken over of Iran aan kernwapens werkt, maar meer of en waarom ze zouden inzetten als ze deze zouden bemachtigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
MikeyMan schreef op maandag 23 juni 2025 @ 11:17:
[...]

Als ik wat bronnen raadpleeg hebben ze zelf een industrie opgezet, vooral voor helikopters.
Met wellicht onbetrouwbare aantallen, optellend tot grofweg 400 stuks. En ze zullen ook wat onderdelen missen. Maar als Israel ze al effectief vernietigd heeft, is dat pas de laatste weken gebeurd.
Voor een gecoördineerde luchtaanval heb je ook tankers nodig, de Israëlische gevechtsvliegtuigen moeten boven Iran ook continu bijtanken. Iran had twee of drie tankers waarvan niet duidelijk is of ze operationeel waren.

Overigens zouden de Iraanse gevechtsvliegtuigen al lang voordat ze Israël bereiken uit de lucht geschoten worden.

[ Voor 8% gewijzigd door XWB op 23-06-2025 17:03 ]

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:39

Yucon

*broem*

[...]

Iran heeft geen F15's of F16's. En F4's/F5's zijn in de verte geen partij voor F35's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Khamenei vraagt Putin om hulp:
"Ayatollah Khamenei stuurt brief naar Poetin om hulp te vragen"

Tijdens zijn bezoek aan het Kremlin op maandag, zou de Iraanse minister van Buitenlandse Zaken de Russische president Poetin een brief van ayatollah Khamenei overhandigd hebben. Dat verneemt persagentschap Reuters van een hooggeplaatste Iraanse bron. In de brief zou Khamenei om Poetins hulp vragen nu de VS zijn land onder vuur neemt. Over welke hulp het precies gaat, is niet duidelijk. Abbas Araghchi, de Iraanse Buitenlandminister, zei bij zijn aankomst in Moskou dat hij er was om de "gemeenschappelijke bedreigingen" van Iran en Rusland te bespreken.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

_Bailey_ schreef op maandag 23 juni 2025 @ 11:21:
even iets anders;
- qua tijdspanne een vraagje over die raketten die vanaf Iran worden afgeschoten richting Israel.

Ik probeer te vinden hoe lang het duurt (ongeveer) vanaf lancering in Iran tot binnenkomst in het luchtruim van Israel.

Iemand die dat weet?
Ligt even aan van waar dat ze gelanceerd worden natuurlijk, maar de raketten zelf gaan zo'n 5.000-20.000km/u (max) en het is tussen de 1000 en 1500 km (Tel Aviv - Teheran is 1500km).
Mijn eerste schatting, inclusief versnellen... kwartiertje?

BThGvNeOA

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
[...]

[...]

Ik was misschien te snel met zeggen dat Iran 7 oktober gepland heeft maar het is geen geheim dat ze Hamas financieren, bewapenen, trainen, advies geven, etc.
Het is wel interessant om aan te merken dat Iran niet de enige partij is die hamas helpt financieren, Israël zelf, en Netanyahu specifiek, heeft jarenlang (tot vlak voor de aanval van 7-okt) geholpen om Hamas te financieren. De eigen veiligheidsdiensten van Israël hebben zelfs aangegeven dat de aanval waarschijnlijk zonder de financiële hulp van Netanyahu niet zo uitgevoerd hadden kunnen worden.
Since the October 7 Hamas attack on Israel, the Gulf state of Qatar has come under fire by Israeli officials, American politicians and media outlets for sending hundreds of millions of dollars in aid to Gaza, which is governed by the Palestinian militant group.

But all that happened with Israel’s blessing.

U.S. Secretary of State Antony Blinken and Qatari Emir Sheikh Tamim bin Hamad Al Thani attend a meeting in Lusail, Qatar, Friday Oct. 13, 2023. Jacquelyn Martin/Pool via REUTERS
How the tiny Arab state of Qatar became indispensable in talks with Hamas

In a series of interviews with key Israeli players conducted in collaboration with Israeli investigative journalism organization Shomrim, CNN was told Prime Minister Benjamin Netanyahu continued the cash flow to Hamas, despite concerns raised from within his own government.
Mossad chief Yossi Cohen and the top officer of the Israel Defense Forces in charge of Gaza, Herzi Halevi, visited Qatar earlier this month on the instructions of Prime Minister Benjamin Netanyahu to plead with its leaders to continue their periodical payments to Hamas, Yisrael Beytenu party chief Avigdor Liberman claimed Saturday night.

Speaking to Channel 12 news, Liberman censured Netanyahu for having “begged” the Qataris to continue supporting the Gaza-based terror group.

“On Wednesday two weeks ago the head of Mossad… and the head of [IDF] Southern Command visit Qatar on an errand from Netanyahu, and they simply beg the Qataris to keep sending money to Hamas after March 30. The Qataris have said they will stop sending money on March 30,” Liberman said.
[1]

[2]

[3]

[4]

Het vervelende aan de situatie is dat Israël jarenlang Hamas heeft gesteund om ervoor te zorgen dat de Palestijnen nooit 1 front zouden vormen met de PA en dat de 2-staten oplossing niet een serieuze optie bleef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:35

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Yucon schreef op maandag 23 juni 2025 @ 11:26:
[...]

Iran heeft geen F15's of F16's. En F4's/F5's zijn in de verte geen partij voor F35's.
De vraag is ook niet of ze een F35 aan kunnen. De vraag is of ze er iets mee af kunnen schieten.

Dat was overigens nog buiten wat MIG's, Sukhois en Chengdu's.

Kwam een claim tegen dat er wel enkele F15's en F16's geleverd zouden zijn als onderdeel van een gecancelde order... Maar bevestiging is weer een volgende idd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:39

Yucon

*broem*

MikeyMan schreef op maandag 23 juni 2025 @ 11:39:
[...]

De vraag is ook niet of ze een F35 aan kunnen. De vraag is of ze er iets mee af kunnen schieten.

Dat was overigens nog buiten wat MIG's, Sukhois en Chengdu's.

Kwam een claim tegen dat er wel enkele F15's en F16's geleverd zouden zijn als onderdeel van een gecancelde order... Maar bevestiging is weer een volgende idd...
Als ze die F35's niet aankunnen dan kunnen ze niet eens in de buurt komen om iets af te schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

Tehran is weer onder vuur genomen.
Gigantic explosion in Tehran
https://x.com/ragipsoylu/status/1937077414913245654
NOW: Israel hit Shahid Beheshti University in Tehran.
https://x.com/clashreport/status/1937077407174799495
BREAKING: Israel just attacked the notorious Evin Prison in Tehran.

The prison is infamous for holding political prisoners, journalists, activists, and foreign nationals—especially after the 1979 Islamic Revolution.
Opmerking: Het lijkt erop dat de poorten van de gevangenis geraakt zijn.
https://x.com/clashreport/status/1937074141619695641
BREAKING: Iran's state TV IRIB's 9 Dey building was hit — live broadcast disrupted, power reportedly out in parts of Tehran's Tir district.
https://x.com/clashreport/status/1937071541801427162
Israeli Defense Minister Katz:

IDF is now striking regime targets and government repression forces in the heart of Tehran with unprecedented intensity.

For every missile fired at Israel's home front, the Iranian dictator will be punished, and the strikes will continue at full force.
https://x.com/clashreport/status/1937071670834970894

Als je anti Iraanse regime bent, dan snap ik niet waarom je een gevangenis bombardeert vol mensen die onderdrukt worden door het Iraanse regime...
Edit: Het lijkt erop dat poorten van de gevangenis geraakt zijn

[ Voor 5% gewijzigd door HollovVpo1nt op 23-06-2025 12:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

HollovVpo1nt schreef op maandag 23 juni 2025 @ 11:45:
[...]

Als je anti Iraanse regime bent, dan snap ik niet waarom je een gevangenis bombardeert vol mensen die onderdrukt worden door het Iraanse regime...
Wat ik begrijp uit de liveblog van de NOS is dat ze poorten van de gevangenis hebben gebombardeerd. In de hoop dat gevangenen kunnen ontsnappen?

Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helixes
Ik begreep juist dat de poort van de gevangenis was gebombardeerd? Het idee zal wel zijn dat iedereen nu naar hartelust naar buiten kan rennen denk ik. 8)7

Geen idee of dat is gelukt. Het lijkt me niet een aanval waarvoor ik het risico zou willen nemen. Nog los van het feit dat gevangenissen bepaald niet zo werken natuurlijk.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

c-nan schreef op maandag 23 juni 2025 @ 11:20:
[...]

Wat zegt het bijvoorbeeld? En wat zegt het over de overige 30+ presidenten, ministers, etc die er ook bij waren?
Het zegt dat ze de leider van een terreurgroep op hetzelfde niveau inschalen als presidenten en ministers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
Tehran is weer onder vuur genomen.

[...]

https://x.com/ragipsoylu/status/1937077414913245654

[...]

https://x.com/clashreport/status/1937077407174799495

[...]

https://x.com/clashreport/status/1937074141619695641

[...]

https://x.com/clashreport/status/1937071541801427162

[...]

https://x.com/clashreport/status/1937071670834970894

ik hou echt mn hart vast voor mogelijke vergeldingen van oa lone wolfs in de VS komende tijd.
Las dat Homeland in de VS al een 'high alert' had uitgegeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

Mog schreef op maandag 23 juni 2025 @ 11:54:
[...]

Wat ik begrijp uit de liveblog van de NOS is dat ze poorten van de gevangenis hebben gebombardeerd. In de hoop dat gevangenen kunnen ontsnappen?
Dat lees ik nu ook op X idd, ik pas de opmerking aan!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

[...]

Ja. Dat weten we zeker. De eigen industrie is gericht op onderhoud van die oude vliegtuigen. Iran heeft niet de know-how om zelf vliegtuigen te ontwikkelen en richt zich vooral op het namaken van componenten voor die oude types.

De F-4 is gewoon antiek en onbruikbaar tegen een wereldspeler als de Israelische luchtmacht. De F-5 was indertijd al ontwikkeld als simpele en betaalbare optie en is hooguit nog bruikbaar in anti-guerrilla acties.
De F-14 was in z'n tijd een indrukwekkend vliegtuig maar die zijn na 1979 niet meer geupdate. Onderdelen zijn schaars en ze kunnen niet alles namaken. Het merendeel van die vloot vliegt niet meer. F-15 en F-16 heeft Iran nooit gehad.

Je vergeet nog het allegaartje aan Frans en Sovjet materieel wat in 1990/91 door Saddam Hoessein naar Iran is gestuurd wat Iran heeft gehouden. Maar ook dat spul is nu antiek. Geen idee hoeveel daarvan uberhaupt nog kunnen vliegen.
Blijft over het handjevol moderne toestellen wat Iran van de Russen schijnt te hebben gekregen. Interessant spul maar dat zal Iran niet in een one-way missie naar Israel willen opofferen. En de Russen hebben een reputatie als het gaat om slechte ondersteuning en het niet leveren van onderdelen.

En dat gaat alleen nog maar over het materieel. Er is zoveel meer nodig om een geslaagde luchtaanval op Israel uit te voeren.

Zelfs een aanval waarbij alleen maar standoff wapens worden afgevuurd is waarschijnlijk te complex voor Iran. Ik verwacht dat hun piloten door de ouderdom van de vliegtuigen bijna geen vlieguren maken en ze missen essentiele elementen voor een geslaagde aanval tegen (laten we eerlijk zijn) de beste luchtmacht in de wereld.

Sowieso zouden de Israeli's en Amerikanen lang voor een Iraanse aanval al weten dat er wat op handen is. Je kunt zo'n aanval niet uitvoeren zonder heel veel te oefenen en als spionagesatellieten het missen dan zitten er genoeg Israelische informanten in Iran om tijdig te waarschuwen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• baba420
  • Registratie: April 2009
  • Nu online
Al die pro-oorlog politici die denken dat de aftermath niet als een boemerang op een of andere manier keihard terugkomt, zullen van koude kermis thuiskomen. En Henk en Ingrid klagen dat er weer een AZC in hun achtertuin komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brothermaynard
Helixes schreef op maandag 23 juni 2025 @ 11:54:
[...]

Ik begreep juist dat de poort van de gevangenis was gebombardeerd? Het idee zal wel zijn dat iedereen nu naar hartelust naar buiten kan rennen denk ik. 8)7

Geen idee of dat is gelukt. Het lijkt me niet een aanval waarvoor ik het risico zou willen nemen. Nog los van het feit dat gevangenissen bepaald niet zo werken natuurlijk.
Een nederlandse gevangenis (ben er als arts regelmatig geweest voor spreekuren) gebeurd precies helemaal niks als je de toegang open knalt. Daar moet je nog tig lagen afgesloten deuren door voordat je binnen/buiten bent.
En dat Syrische Hellhole wat bevrijdt werd na de val van Assad was ook niet direct 'loop maar naar buiten' toch? gedetineerden daar waren verbaasd dat ze losgelaten wereden (en waren soms lettelijk onvindbaar ondanks camerabeelden).
Dus betwijfel ten zeerste of het opblazen van de poort nu enig effectief nut heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Helixes schreef op maandag 23 juni 2025 @ 11:54:
[...]

Alleen de toegangspoort zou gebombardeerd zijn, niet het gebouw waarin mensen opgesloten zitten.

De betreffende gevangenis zou het symbool zijn van Iraanse onderdrukking, wellicht dat het hierom gebombardeerd werd.

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:15
XWB schreef op maandag 23 juni 2025 @ 13:12:
[...]

Alleen de toegangspoort zou gebombardeerd zijn, niet het gebouw waarin mensen opgesloten zitten.

De betreffende gevangenis zou het symbool zijn van Iraanse onderdrukking, wellicht dat het hierom gebombardeerd werd.
Allemaal onzinnige propaganda die er effectief helemaal niks toe doet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Danfoss
  • Nu online

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

Brazos schreef op maandag 23 juni 2025 @ 11:31:
[...]

Het vervelende aan de situatie is dat Israël jarenlang Hamas heeft gesteund om ervoor te zorgen dat de Palestijnen nooit 1 front zouden vormen met de PA en dat de 2-staten oplossing niet een serieuze optie bleef.
Dit vind ik een beetje cherrypicking van Israëls motieven ;). Overigens heeft de VN indirect meer geld gegeven dan Israël.

Israëls motieven om Hamas financieel te steunen waren meervoudig en Hamas is/was natuurlijk wel de gekozen bestuurder van Gaza:

1. Stabiliteit behouden en 'rust kopen'
Israël dacht dat het toestaan van Qatarees geld in Gaza zou helpen om de stabiliteit te bewaren, bijvoorbeeld door salarissen van ambtenaren te betalen en de leefomstandigheden te verbeteren. Hierdoor zou de kans op een nieuw conflict afnemen. Israëlische beleidsmakers hoopten dat betere omstandigheden in Gaza Hamas en de bevolking minder geneigd zouden maken om opnieuw de wapens op te nemen tegen Israël.
Deze aanpak werd soms omschreven als ‘rust kopen’: economische verlichting zou Hamas meer bezig houden met bestuur dan met aanvallen op Israël.

2. Palestijnse facties verdelen
Een belangrijk strategisch doel was het verdeeld houden van de Palestijnse Autoriteit (PA) op de Westelijke Jordaanoever en Hamas in Gaza. Israëlische leiders, waaronder premier Netanyahu, waren van mening dat het versterken van Hamas in Gaza de PA zou verzwakken en het moeilijker zou maken voor de Palestijnen om zich te verenigen en een eigen staat te eisen.
Netanyahu werd geciteerd dat wie de oprichting van een Palestijnse staat wilde voorkomen, Hamas moest versterken en geld naar Gaza moest sturen.

3. Humanitaire overwegingen
Nadat de PA in 2017 de salarissen en financiering voor Gaza had stopgezet, keurde Israël Qatarese hulp goed om een humanitaire ramp te voorkomen. Officieel was het geld bedoeld voor het betalen van salarissen, het kopen van brandstof en het bieden van hulp aan arme gezinnen.

4. Werkvergunningen en economische activiteit
Israël breidde ook het aantal werkvergunningen voor Gazaanse arbeiders uit, zodat duizenden in Israël konden werken en geld naar huis konden sturen. Ook dit werd gezien als een manier om geld in Gaza te injecteren en de rust te bewaren.

er is een hele wiki over geschreven: Wikipedia: Israeli support for Hamas

Sys Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maestro
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:19

Maestro

Kritik an Roten ist verboten!

Atoomcomplex Fordo weer aangevallen, ook Iraanse gevangenis gebombardeerd
:?
Fordo was toch al weg? Zijn de Israeliers nou zo dom iets aan te vallen wat al weg is, offe....

Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
Maestro schreef op maandag 23 juni 2025 @ 14:16:
Atoomcomplex Fordo weer aangevallen, ook Iraanse gevangenis gebombardeerd
:?
Fordo was toch al weg? Zijn de Israeliers nou zo dom iets aan te vallen wat al weg is, offe....
Ze hebben de toegangsweg beschadigd zodat de locatie moeilijk te bereiken is voor herstelwerkzaamheden.

Wat dan wel weer een interessante vraag opwerpt, als ze bang zijn voor herstelwerk, dan is het complex niet volledig vernietigd (of weten ze dat niet met zekerheid?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saikol
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:27
Brazos schreef op maandag 23 juni 2025 @ 14:20:
[...]

Ze hebben de toegangsweg beschadigd zodat de locatie moeilijk te bereiken is voor herstelwerkzaamheden.

Wat dan wel weer een interessante vraag opwerpt, als ze bang zijn voor herstelwerk, dan is het complex niet volledig vernietigd (of weten ze dat niet met zekerheid?).
Het lijkt me zonder fysieke toegang ook vrij onmogelijk om een ondergrondse faciliteit te kunnen beoordelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Putin begint zich in een precaire positie te manouvreren tov de VS:
Poetin ontvangt Iraanse minister en biedt hulp aan

De Russische president Poetin heeft in Moskou de Iraanse minister van Buitenlandse Zaken Araghchi ontvangen. Hij zegde zijn steun toe aan het Iraanse volk en noemde de Amerikaanse aanval van afgelopen weekend "geweld tegen Iran dat niet uitgelokt is en geen reden of rechtvaardiging kent".
https://nos.nl/collectie/...UPDATE-container-86990240

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

XWB schreef op maandag 23 juni 2025 @ 13:12:
[...]

Ik mag aannemen dat Israel wat beters te doen heeft dan symbolische doelen aanvallen. Het lijkt me heel plausibel dat een Iraanse gevangenis ook een kantoor van de veiligheidsdiensten bevat. Iran staat niet bekend om z'n respect voor rmensenrechten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:15
YakuzA schreef op maandag 23 juni 2025 @ 14:35:
Putin begint zich in een precaire positie te manouvreren tov de VS:

[...]
https://nos.nl/collectie/...UPDATE-container-86990240
Volgens mij was putin toch allang vriendjes met hun? Tis meer dat Trump zich in een precaire situatie heeft gemanoeuvreerd door actief deel te gaan nemen. Maarja, de verleiding was te groot blijkbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maestro
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:19

Maestro

Kritik an Roten ist verboten!

[...]

Als de faciliteit daadwerkelijk 'gone' is, bombardeert men nu dus een weg naar niets. Dat lijkt me vrij nutteloos.
Ernstiger vind ik het feit dat het bombarderen van een toegangsweg nog van belang lijkt te zijn.
Met de lezing van afgelopen weekend zou dit dan toch nog geen promille aan het totale uit te voeren herstelwerk toevoegen? Misschien bekijk ik het te simpel, maar het één matcht niet met het ander.

Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:47
YakuzA schreef op maandag 23 juni 2025 @ 14:35:
"geweld [...] dat niet uitgelokt is en geen reden of rechtvaardiging kent"
Nou ja, zij zijn immers de experts...

Rusland gaat geen poot uitsteken om Iran te helpen. Ze hebben daarnaast hun handen vol.

Deze kan ik Israël niet echt kwalijk nemen;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/94zVml4C9lKwFJt9My7eS8hgTfs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/CUtYUF58MvRswMemsjGAVBwZ.png?f=user_large
Ook bizar eigenlijk dat een land zo'n klok heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:12
[...]

Experts die alleen in jouw straatje passen? Of ook experts die een andere blik op het onderwerp werpen zoals bijvoorbeeld de CIA en Rosemary Kelanic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

olafmol schreef op maandag 23 juni 2025 @ 14:37:
[...]

Volgens mij was putin toch allang vriendjes met hun? Tis meer dat Trump zich in een precaire situatie heeft gemanoeuvreerd door actief deel te gaan nemen. Maarja, de verleiding was te groot blijkbaar.
Wat is vriendschap tussen twee paria's die elkaar kunnen gebruiken? Putin zal niet zoveel voor Iran over hebben tenzij hij daar zelf ook beter van wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Freshouttheoven schreef op maandag 23 juni 2025 @ 14:48:
[...]

Experts die alleen in jouw straatje passen? Of ook experts die een andere blik op het onderwerp werpen zoals bijvoorbeeld de CIA en Rosemary Kelanic?
Ik sta voor iedereen open met geloofwaardigheid.

Probleem met dit soort onderwerpen is dat er 1000 experts zijn met 9001 meningen. Je kan nooit alle meningen tot je nemen en verwerken en dan nog heb je niet de garantie dat je de 'juiste mening' hebt. De realiteit is dat mijn of jouw mening er helemaal niet toe doet eigenlijk :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Helixes
ErikT738 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 14:42:
Nou ja, zij zijn immers de experts...

Rusland gaat geen poot uitsteken om Iran te helpen. Ze hebben daarnaast hun handen vol.

Deze kan ik Israël niet echt kwalijk nemen;
[Afbeelding]
Ook bizar eigenlijk dat een land zo'n klok heeft.
Nou sorry, ik rol een beetje met mijn ogen. Dat Iran zo'n bord heeft is kinderachtig. Dat je het opblaast is niet alleen kinderachtig, maar ook moordzuchtig.

Bedenk: Die klok verandert niets aan of en wanneer Israël wel of niet vernietigd zou worden. Het is alleen een symbool voor interne consumptie. Ik heb er verder niet naar gekeken, maar ik kan me niet voorstellen dat deze klok ergens achterop een verlaten bedrijventerreintje staat. Het staat geheid op een drukke plek.

Als je beweert de moral high ground te kiezen, en alleen militaire doelen aanvalt dan zak je wel een beetje door het ijs hier hoor....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Helixes schreef op maandag 23 juni 2025 @ 15:04:
[...]

Nou sorry, ik rol een beetje met mijn ogen. Dat Iran zo'n bord heeft is kinderachtig. Dat je het opblaast is niet alleen kinderachtig, maar ook moordzuchtig.

Bedenk: Die klok verandert niets aan of en wanneer Israël wel of niet vernietigd zou worden. Het is alleen een symbool voor interne consumptie. Ik heb er verder niet naar gekeken, maar ik kan me niet voorstellen dat deze klok ergens achterop een verlaten bedrijventerreintje staat. Het staat geheid op een drukke plek.

Als je beweert de moral high ground te kiezen, en alleen militaire doelen aanvalt dan zak je wel een beetje door het ijs hier hoor....
Is het uberhaupt gebeurt? Ik zie alleen een Reddit account. Is dat geloofwaardig?

Daarnaast, als het op een drukke plek staat, kan het ook gewoon "bijvangst" zijn bij het bombarderen van een overheidsgebouw in de buurt.

Ik zou er niet meteen teveel waarde aan hechten. Ook hier geldt dat ik me niet voor kan stellen dat Israel niks beters te doen heeft dan symbolische doelen aanvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
@downtime goed punt!

Ik neem aan dat dit vooral gericht is tegen @ErikT738 :Y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

downtime schreef op maandag 23 juni 2025 @ 15:06:
[...]

Is het uberhaupt gebeurt? Ik zie alleen een Reddit account. Is dat geloofwaardig?
Om m'n eigen vraag maar te beantwoorden. De claim van die klok is afkomstig van de Israelische Minister Katz. Het is dus in elk geval een claim van Israel zelf en meer dan alleen een random claim op Reddit.

En er wordt ook expliciet gezegd dat Israel nu inderdaad ook symbolische doelen bombardeert. Bijzonder want daardoor lijkt het alsof ze inmiddels door de militaire doelen heen zijn.

https://www.timesofisrael...truction-of-israel-clock/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorah_Newstone
[...]

Ze hebben materiaal nodig om eerst de schade uberhaupt te kunnen beoordelen. Nu er geen weg meer is kan dit nog een paar extra weken duren. Maar israel gaat lekker door met de weg nog kapotter te maken dus no shot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Nu online

Amphiebietje

In de blubber

Jorah_Newstone schreef op maandag 23 juni 2025 @ 17:23:
[...]

Ze hebben materiaal nodig om eerst de schade uberhaupt te kunnen beoordelen. Nu er geen weg meer is kan dit nog een paar extra weken duren. Maar israel gaat lekker door met de weg nog kapotter te maken dus no shot.
Oftewel, de schade is niet erg genoeg, ook voor Israel, om te kunnen beoordelen dat het een Total Loss is.

Lijkt mij dat Trump's woorden dus grootspraak waren, als Israel ze ook niet vertrouwt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:29
Qatar heeft sinds 45 minuten hun luchtruim gesloten. Alle vliegtuigen wijken uit op dit moment. Wtf is er aan de hand daar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:24
Sunri5e schreef op maandag 23 juni 2025 @ 18:30:
Qatar heeft sinds 45 minuten hun luchtruim gesloten. Alle vliegtuigen wijken uit op dit moment. Wtf is er aan de hand daar?
niet alleen daar wat stress:

en dus:

Mogelijk een lege basis
🇶🇦 Fox News: Iran may strike Al Udeid Air Base in Qatar. The base is empty.

[ Voor 29% gewijzigd door Tens op 23-06-2025 18:42 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ADDG
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Sunri5e schreef op maandag 23 juni 2025 @ 18:30:
Wordt gesuggereerd dat er een aanval op een Amerikaanse leger basis in Qatar zit aan te komen. UAE heeft ook zijn luchtruim gesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Als wij weten dat die basis leeg is, dan zal iran dat ook wel weten toch? Feels a bit pointless....
Pagina: 1 ... 6 ... 8 Laatste

Let op:
Zero Tolerance beleid
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:
• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
De kwestie Israel/Palestina is hier volledig offtopic
Daarnaast: onderbouw stellingen en uitspraken, ook als je denkt dat iets welbekend is; niet iedereen volgt het nieuws in gelijke mate. Een simpel linkje naar een artikel volstaat al. Plaats je een link, citeer dan wel het relevante deel of vertel in eigen woorden wat er achter de link te zien is. Andere gebruikers moeten je post kunnen volgen zonder de link te hoeven openen.

Zie ook: Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid en het volledige beleid van dit topic in de startpost.