Jawel, maar die bedragen zijn er toch maar mooi tegenaan gesmeten, met resultaten die voor zich spreken (en dan niet in positieve zin). En daar ging het dan nog om boots on the ground, waarbij de drang om er een einde aan te maken een stuk groter is dan wanneer het alleen om financiële steun gaat. In Amerika kijkt men niet op een miljardje meer of minder zolang er draagvlak is, zeker niet onder een president die het schuldenplafond nog niet eens als leidraad ziet. De kosten spelen natuurlijk wel een rol en zijn een makkelijke stok om mee te slaan, maar zijn zelden de hoofdreden om iets wel of niet te doen.downtime schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 15:25:
Om te beginnen al financieel. Ik heb het niet opgezocht maar ik meen me te herinneren dat de oorlogen in Irak en Afghanistan zo'n 50 miljard per jaar kostten. Dat zijn ook voor de VS serieuze bedragen.
Ik zit zelf niet genoeg in de materie om te kunnen beoordelen of de Israël-lobby zijn ondersteuning ook en vooral uit de Christelijke hoek haalt, maar wat ik met de uitspraak dat er meer Joden in Amerika zijn dan in Israël bedoelde was dat, zelfs als de rest van de bevolking neutraal/isolationistisch zou zijn, er nog altijd een grote groep mensen is die er wel iets aan gelegen is, zodat het onderaan de streep eerder in het voordeel dan het nadeel van Israël zou vallen.Die 6 miljoen joodse kiezers doen er eigenlijk niet zoveel toe omdat die niet massaal Republikeins stemmen. Volgens een snelle search stemde een ruime meerderheid van de Amerikaanse Joden in 2024 op Kamala Harris. Onderstaande link spreekt over 62% maar elders zag ik zelfs cijfers van 70-80%.
Het probleem is die veel grotere groep blanke evangelische christenen (80 miljoen zag ik ergens), waarvan 85% voor Trump stemde, die steun aan Israel als een religieuze plicht zien. En Trump heeft die groep keihard nodig.
Kanttekening daarbij natuurlijk wel dat er nog een verschil zit tussen Israël steunen wanneer Israël dat nodig heeft, versus Israël steunen in alles wat het doet. De groep Amerikanen die tot het laatste bereid is zal aan het afnemen zijn, maar of het in het huidige politieke klimaat nog iets uit maakt?
Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".