Lijkt me niet echt bezwaarlijk. Jij zegt "ruzie hebben", Trump zegt "in onderhandeling zijn over een nieuwe deal". In het Amerika van nu is alles transactioneel, nog meer dan het vroeger was, waar men af en toe nog wel eens betrapt kon worden op zoiets als een moreel principe.
In Amerika zelf is er onder de republikeinen ook het geluid dat Amerika niet ten koste van haar eigen volk achter Israël moet blijven staan.
Zijn dat MAGA-republikeinen die het oor van Trump hebben? Want anders doet het er feitelijk niet toe. Onthutsend maar waar.
Het is ook de vraag in hoeverre Amerika's steun "ten koste" van hun eigen volk gaat. Wat verstaat men daaronder? Geldkwesties zijn altijd snel met de mantel der liefde bedekt daar. Er zijn veel meer Joden in Amerika dan er in Israël zijn, en hoewel die zeker niet allemaal Israëlgezind zijn lijkt het me
grosso modo toch dat de Amerikaanse bevolking sympathiek jegens Israël danwel onverschillig is tegenover de conflicten daar (meervoud). De moslimgemeenschap natuurlijk uitgezonderd, maar dat is een veel zwakkere lobby.
Ik denk dat door de buitenlandse druk Israël wel concessies moet gaan doen. Dit lijkt Zuid-Afrika all over again.
Het is niet te hopen. Apartheid duurde decennia en de concrete maatregelen lieten ook erg lang op zich wachten. Daarenboven kun je argumenteren over hoeveel de buitenlandse druk op ZA uiteindelijk geholpen heeft voor het afschaffen van apartheid -- zelfs na alle sancties liet dat heel lang op zich wachten en is het uiteindelijk toch ook een interne affaire geweest. Dat kan bij Israël natuurlijk ook nog, want de eigen bevolking is ook niet 100% enthousiast over wat er nu gebeurt (al heeft dat meer te maken met de gijzelaars).
Ik hoop maar dat deze post niet als off-topic wordt beschouwd, ik heb zorgvuldig het P-woord nergens genoemd en het gaat sec om alle acties van Israël in de regio, al springt de interne affaire natuurlijk wel het meest in het oog...
[
Voor 15% gewijzigd door
MneoreJ op 26-07-2025 14:30
]
Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".