avdwerf schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 13:10:
[...]
Als de tarieven negatief zijn wil je toch helemaal niets meer hebben van je zonnepanelen hebben, ook niet wat je vebruikt? Je krijgt geld om stroom af te nemen, ongeacht wat je gebruikt wil je dan alles van het net af halen toch?
Nou.... Kun je nog salderen? Dan heb je wat meer ruimte, maar ik kan dat de rest van het jaar niet meer. En over enige tijd niemand überhaupt meer, dus nuttig om dit eens te bekijken.
In het laatste geval: bij inkopen betaal je kaal tarief + marge/belastingen. Bij verkopen ontvang je kaal tarief + soms marge (bijv bij Tibber).
Bijv: kaal tarief = 0. De prijs incl marge/bel is ca 14 ct/kWh. Als ik een kWh verkoop krijg ik dus (bij Tibber) 0 + marge (ca 2,5 ct). Echt verdienen door te kopen is er dus pas bij vanaf lager dan ca -15 ct/kWh kaal tarief; dit is redelijk zeldzaam.
Is het kale tarief ergens tussen ca -2,5 en -15 ct/kWh, dan hangt het af van de situatie wat het handigste is. Het klinkt dan goed om de Zendure zodanig aan te sturen dat deze het huis voorziet van stroom voor zover mogelijk, de accu (eventueel) oplaadt en niet teruglevert. Dat klinkt haalbaar met bijv HA-aansturing van een Hyper + DC-gekoppelde PV.
Heb je een Zendure zonder DC-input, en een losse PV-(string)omvormer, dan hangt het ook van de aansturingsmogelijkheden af van die omvormer. Veel typen kun je volgens mij alleen maar aan- of uitzetten, wat eigenlijk redelijk beperkt is. Liefst de mogelijkheid om het huis te voorzien van wat nodig is zonder verder terug te leveren (indien dit geld kost).
There's nothing moister than an oyster.