Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Jnaaazer

In mijn NOM zit alleen uitgesteld laden. Dit om een betere RTE uitkomst te krijgen. Dit kun je uiteraard zelf tweaken staat ook in de FAQ.

Zelf heb ik geen dynamisch contract maar er zijn meerdere die er slim me omgaan zoals @Devke. Die heeft er een hele studie van gemaakt. ;)

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Misschien is het interssant om voor de 'normalere' setups hier ook wat ideeen en strategieen te delen die mensen hebben uitgewerkt. Zo heb ik aardig wat zitten sleutelen voor een setup met:
- Hyper 2000 + 3 batterijen
- Laden van auto via EVCC (zoveel mogelijk op zon ivm weinig gebruik auto)
- Tibber dynamische tarieven.

Wat ik nu (ruwweg) doe is:
- In de ochtend altijd opladen tot 20-30% (instelbaar in HA) om genoeg marge te hebben
- Als tibber de prijs als 'hoog' kwalificeert (nogal arbitrair): Alleen slim ontladen (lees: alle zonnestroom duur verkopen)
- Bij normaal/laag: NOM modus
- Bij negatief: Panelen uit + geforceerd laden van auto + geforceerd laden van batterij

Tijdens onze vakantie had ik daar graag aan toegevoegd: Bij batterij boven X% ontladen op hoge uren (avond) om zo wat meer opbrengst te krijgen. Dat is voor die momenten prima, maar met 6 kWh heb ik eigenlijk te weinig om dat op andere momenten rendabel te maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Goed idee @Sander

Mijn opstelling:
1 x Hyper 2000 (Fireson) incl 2kW PV gekoppeld, 8 kWh batterijen
1 x SF800 Pro (zenSDK) incl 1kW PV gekoppeld, 4 kWh batterijen
1 x 2400AC (zenSDK) , 9 kWh batterijen
Verder nog 9 kW PV niet gekoppeld. Totaal verbruik 6k kWh en opwek ca. 9k kWh.

Totaal 20 kWh batterijen, huis Full electric incl EV

Tot augustus 2026 nog vast contract zonder terugleverkosten en met redelijke vergoeding voor netto teruglevering €0,09.

Gebruik mijn batterijen voor NOM. Vanaf medio maart tot heden kleine 50 kWh van net verbruikt, rest van eigen panelen.

Alles zit in HA en de fireson/zendure integratie en de zenSDK gebruik ik om zelf mijn devices op mijn eigen manier aan te sturen via node red codes.

Strategieen:
NOM:
via node red met 2 devices (Hyper en SF800 Pro). Deze batterijen worden elke dag perfect gevuld vanuit de zonnepanelen (capaciteit batterijen 11,5 kWh in totaal). Ook meer dan genoeg voor NOM. Strategie is om in eerste instantie de Hyper de NOM af te laten handelen (tot 1200w), indien load hoger springt de SF800 Pro bij. Dit doe ik vooral voor snelheid schakelen (zo weinig mogelijk switchen tussen de devices) en voor zo hoog mogelijke RTE (hogere load per device).

Dit is de belangrijkste node red. Daarnaast ook nog NOM node red voor de devices afzonderlijk en voor alle 3 bij elkaar.

PV Overschot:
Node red code die device laadt op basis van P1 meter surplus en dat elke paar seconde bijstelt. Ook voor alle devices apart en voor alle 3 tegelijk.

EV Laden:
Node red code die de EV nagenoeg volledig op zon productie laadt (loopt van 6A tot 20A). Easee charger.

Dus uitgangspunt is geweest devices in HA krijgen en daarna zelf via node red elke gewenste automatisering creeren.

Mijn capaciteit qua kWh'en batterijen is nu erg hoog maar is meer voorsorteren op situatie per 1-1-2027:
Dan wordt strategie maart-oktober NOM en overige maanden laden als tarief laag is voor eigen verbruik.

Voorbeeld van NOM strategie vanaf medio maart:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cQApAp3hgYlL8KLDyCFMTXY7tZE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JKvmLIELiQfSgURZNy5mimFB.jpg?f=fotoalbum_large

energienerds.nl | gasloos| 11,5kWp | 20 kWh accu | EV | Atlantic WPB

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 04-10 17:21
Mijn opstelling:
- 1x Hyper2000 + 3,84 kWh
- 2x EV en een laadpaal van 11 kW
- 6000 Wp zonnepanelen, niet gekoppeld aan de Hyper
- Gasloos, verwarmen met warmtepomp
- Zonneplan dynamische stroomprijzen

De Hyper2000 wordt aangestuurd met de integratie van FireSon. De strategieën voor het aansturen van de accu staan niet op zichzelf, maar vormen zoveel mogelijk een geheel met de aansturing van de hele stroomhuishouding hier in huis (op basis van voorspellingen).

Aansturing
Alles behalve de EV's wordt zoveel mogelijk aangestuurd door EMHASS. Dit is een add-on waarmee ik de meest optimale aansturing kan berekenen. De add-on kan je zo configureren dat die rekening houdt met de limieten waar je mee te maken hebt, bijvoorbeeld de grid-aansluiting (max 17 kW), de efficiëntie van de accu (heb ik op 90% gezet), de afschrijving per kWh (heb ik op €0,09 staan), de specificaties van de omvormer, een aantal grootverbruikers, en nog wat meer zaken.

Ik gooi er elk kwartier data in via de API, zoals de uurprijzen voor het kopen en het verkopen van stroom (die zijn niet 100% gelijk, omdat Zonneplan een 10% zonnebonus geeft voor verkoop), de verwachte opbrengst van de zonnepanelen (via de Solcast integratie), de huidige SoC van de accu, het 'standaardverbruik' thuis, etc.
Als response krijg ik parameters terug waarmee ik mijn apparaten kan aansturen in Home Assistant. Ik krijg een (ont)ladingswaarde voor de accu, een afschakelwaarde voor de zonnepanelen (voor als de zonnepanelen op NOM moeten draaien), een aan/uit parameter voor grootverbruikers, en nog wat andere waarden waar ik op kan sturen.

De EV's worden aangestuurd door EV Smart Charging. Deze vind ik beter toegespitst op slim laden, en gebruiksvriendelijker. De EV's altijd op de goedkoopste uren, maar vanaf 2027 wil ik deze veel meer met zonnestroom gaan laden (met behulp van EMHASS).
Het staat overigens nog wel op mijn roadmap om de EV-laad data te repliceren in EMHASS, omdat die dan beter om kan gaan met de maximale grid-aansluiting (van 17 kW) in combinatie met de andere grootverbruikers en het terugschroeven van de zonnepanelen. Bij de negatieve prijzen afgelopen maanden liep ik nogal tegen de 3x25A aan namelijk.

In de praktijk
- Accu ontladen en laden vanaf een prijsverschil van ongeveer €0,12 (precieze waarde weet ik niet, EMHASS berekent voor me of handelen uitkan)
- Accu en zonnepanelen gaan in NOM-stand als prijs_verkoop <= 0 && prijs_inkoop >= 0 && prijs_inkoop - prijs_verkoop >= 0 (t/m 2026 is dat alleen zo bij een prijs van precies €0,00 maar vanaf 2027 zal dit veel vaker voorkomen)
- Vanaf 2027 verwacht ik dat de accu's veel meer voor zelfverbruik gebruikt gaat worden en dus nog vaker in NOM staan
- EV's laden altijd op de goedkoopste uren voor zolang ze ingeplugd zijn

Ik ben nog bezig om meer grootverbruikers toe te voegen aan EMHASS, zodat de voorspelling beter aansluit bij de limieten die ik heb ingegeven. En om vanaf 2027 beter om te kunnen gaan met zelfverbruik van onze zonnestroom.

Hier een leuk grafiekje die elke dag laat zien wat de berekende strategie is vanuit EMHASS:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8o2JSvyStgzLupJhHfE78q1V8a4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ccqUKW5ZTEbFYE77beUpB2IR.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• avdwerf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04-10 22:20
Mijn opstelling
1x AC 2400 met 6x AB3000X - 17,28kWh opslag (althans, dat zou moeten ,maar daar is zendure nog mee bezig :-))
Zonnepanelen - 8,46kWp installatie solar
Dynamisch contract van zonneplan
2x EV

Ik draai de NOM van @gielz . Heb alleen de uitgesteld laden/ontladen eruit gehaald, verder zoals ie in de TS staat.
Daaraan toegevoegd:
- Integratie die de zonneopbrengst voor vandaag schat + cheapest hours integratie. Automatisering bijgemaakt, dat als de geschatte opbrengst tussen de 20 en 25 is, Vol laden op de 3 cheapest hours. Als geschatte opbrengst onder de 20 is, Vol laden op de 6 cheapest hours.
- Automatisering dat zodra ik een van de EV's op mijn laadpaal aansluit, de modus van de AC 2400 wordt aangepast naar alleen slim opladen. Als laden klaar is weer terug naar Nul op de meter.
- Automatisering dat als de stroomprijs negatief is (wat ik tot nu toe pas 1x gehad heb) de accu iig naar modus Vol laden springt en er een seintje naar mijn en mijn vriendin d'r mobiel gaat dat we zoveel mogelijk aan moeten zetten. Tevens zet de automatisering de omvormer van de zonnepanelen uit om te voorkomen dat er teruggeleverd wordt.

Is dus eigenlijk al zo gemaakt zoals je het in 2027 zou hebben. Zou best kunnen dat er met ontladen op dure uren meer uit te halen valt maar vind het vast prima zo :)

[ Voor 6% gewijzigd door avdwerf op 12-08-2025 16:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Jnaaazer schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 10:03:
Maar ik ben zelf niet zo goed met automations maken in homeassistant maar heeft iemand misschien iets waarmee hij gaat opladen in bijvoorbeeld de 3 goedkoopste uren als je een dynamische contract hebt (ik heb tibber integratie in homeassistant) en dan ontladen in de 3 duurste uren? Is dit financieel nu niet slimmer inplaats van Nom draaien?

3e batterij is momenteel bijbesteld en onderweg
Heb je de zoekfunctie al gebruikt? Ik heb hier al meerdere keren voorbeelden voor een automation voor duur verkopen, goedkoop inkopen incl. Cheapest Hours Jinja code gedeeld :)

Met dynamische tarieven moet je op dit moment inderdaad niet alleen met overschot laden, maar gewoon in de goedkoopste uren maximaal laden en in de duurdere uren de zonnestroom het net op laten vloeien.

Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jnaaazer
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 08:31
Taro schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 19:38:
[...]

Heb je de zoekfunctie al gebruikt? Ik heb hier al meerdere keren voorbeelden voor een automation voor duur verkopen, goedkoop inkopen incl. Cheapest Hours Jinja code gedeeld :)

Met dynamische tarieven moet je op dit moment inderdaad niet alleen met overschot laden, maar gewoon in de goedkoopste uren maximaal laden en in de duurdere uren de zonnestroom het net op laten vloeien.
Ja je hebt gelijk, ik had al gezocht maar waarschijnlijk de verkeerde zoektermen heb wat gevonden: https://iotdomotica.nl/tu...en-in-de-goedkoopste-uren

Ik ga er morgen gelijk even mee aan de slag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 04-10 23:01
Iemand (behalve ik) al over naar 1.1.3?

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Aziraphale schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 21:37:
Ja hoor draait prima tot nog toe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:36

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Sander schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 15:15:
Misschien is het interssant om voor de 'normalere' setups hier ook wat ideeen en strategieen te delen die mensen hebben uitgewerkt.
Goed idee. Denk vooral ook erg interessant
wat automations te zien hoe een ieder in ha zijn best practice heeft.

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Ik gebruik de p1 meter van Dwain, omdat deze via mqqt kan werken kun je die ook per sec laten updaten. Wellicht bruikbaar voor anderen, die geen Homewizard p1 meter hebben.

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ja, werkt vooralsnog goed, beter dan 1.1.1 en 1.1.2.

Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mrme12345 schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 22:26:
[...]

Voor mij wel, inderdaad voor de hyper omdat de restapi niet werkt voor de hyper. Mijn 2400ac en SF800 pro heb ik wel volledig op restapi en node red.
[Afbeelding]

En nom draait hier ook perfect via node red (full electric, quooker, ev enz).
Echt een mooi resultaat. Is die screenshot bij afwezigheid? Zelf haal ik dit namelijk niet met een 2400 watt omvormer als wij thuis zijn.

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jnaaazer
Jnaaazer schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 20:34:
[...]

Ja je hebt gelijk, ik had al gezocht maar waarschijnlijk de verkeerde zoektermen heb wat gevonden: https://iotdomotica.nl/tu...en-in-de-goedkoopste-uren

Ik ga er morgen gelijk even mee aan de slag
ik heb dus de integratie van @gielz en de volgende automation gemaakt zou dit zo goed zijn?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
alias: Zendure goedkoop kopen / duur verkoop
description: Zet Zendure modus via input_select afhankelijk van prijsuren
triggers:
  - trigger: time_pattern
    seconds: "01"
    minutes: "00"
    hours: "*"
conditions: []
actions:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: state
            entity_id: binary_sensor.4_goedkoopste_uren
            state: "on"
        sequence:
          - action: rest_command.zendure_snel_laden
            data: {}
      - conditions:
            entity_id: binary_sensor.4_duurste_uren
        sequence:
          - action: rest_command.zendure_snel_ontladen
      - conditions:
          - condition: and
            conditions:
                state: "off"
        sequence:
          - target:
              entity_id: input_select.zendure_2400_ac_modus_selecteren
            data:
              option: Standby
            action: input_select.select_option
mode: single

ik heb de helpers aangemaakt en nordpol integratie geinstalleerd

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Jnaaazer schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 07:01:
[...]

ik heb dus de integratie van @gielz en de volgende automation gemaakt zou dit zo goed zijn?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
triggers:
actions:
  - choose:
      - conditions:
        sequence:
          - action: rest_command.zendure_snel_laden
      - conditions:
        sequence:
          - action: rest_command.zendure_snel_ontladen
      - conditions:
            conditions:
        sequence:
          - target:
            data:

ik heb de helpers aangemaakt en nordpol integratie geinstalleerd
De condities/triggers zelf kan ik niet toetsen. Maar ik zou iig niet de rest commands zelf gebruiken maar het laten lopen via de modus selectie (dropdown lijstje). Ziet er dan netjes uit en alles loopt dan netjes synchroon.

Wanneer je nu NOM draait en je vuurt een rest command af dan zal NOM dat direct van kant maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jnaaazer
gielz schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 07:16:
[...]

De condities/triggers zelf kan ik niet toetsen. Maar ik zou iig niet de rest commands zelf gebruiken maar het laten lopen via de modus selectie (dropdown lijstje). Ziet er dan netjes uit en alles loopt dan netjes synchroon.

Wanneer je nu NOM draait en je vuurt een rest command af dan zal NOM dat direct van kant maken.
ok dus zo bedoel je?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
triggers:
actions:
  - choose:
      - conditions:
        sequence:
          - target:
            data:
              option: Opladen met 2400 watt
      - conditions:
        sequence:
          - target:
            data:
              option: Ontladen met 2400 watt
      - conditions:
            conditions:
        sequence:
          - target:
            data:

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jnaaazer schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 07:33:
[...]

ok dus zo bedoel je?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
triggers:
actions:
  - choose:
      - conditions:
        sequence:
          - target:
            data:
              option: Opladen met 2400 watt
      - conditions:
        sequence:
          - target:
            data:
              option: Ontladen met 2400 watt
      - conditions:
            conditions:
        sequence:
          - target:
            data:
Ja dan zal je NOM ook netjes uit gaan. Wellicht kan iemand anders je even helpen met de juiste triggers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
gielz schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 22:37:
[...]

Echt een mooi resultaat. Is die screenshot bij afwezigheid? Zelf haal ik dit namelijk niet met een 2400 watt omvormer als wij thuis zijn.
Dank je. Nee wij zijn in juni op vakantie geweest. Dus is van als we gewoon thuis zijn. Ik doe wel de quooker uit snachts sinds een paar weken en dat scheelt al iets (want anders om de 10-15 minuten piekjes van 10 sec van 2000w) en daarnaast wat ook scheelt in augustus tot nu toe is dat ik mijn EV nog niet heb hoeven laden. Op dat soort dagen wanneer het bewolkt is kom ik ook wel op 0,5 kWh per dag. En dat het natuurlijk goed zonnig is geweest in augustus scheelt ook.Maar in augustus gaat het erg goed tot nu toe, 1 kWh verbruik in 12 dagen :-)

En het had nog lager kunnen zijn maar heb in 3 nachten freezes van mijn hyper gehad, maar dat lijkt nu met release 1.1.3 stabiel

[ Voor 7% gewijzigd door mrme12345 op 13-08-2025 08:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
mrme12345 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 08:20:
[...]

Dank je. Nee wij zijn in juni op vakantie geweest. Dus is van als we gewoon thuis zijn. Ik doe wel de quooker uit snachts sinds een paar weken en dat scheelt al iets (want anders om de 10-15 minuten piekjes van 10 sec van 2000w) en daarnaast wat ook scheelt in augustus tot nu toe is dat ik mijn EV nog niet heb hoeven laden. Op dat soort dagen wanneer het bewolkt is kom ik ook wel op 0,5 kWh per dag. En dat het natuurlijk goed zonnig is geweest in augustus scheelt ook.Maar in augustus gaat het erg goed tot nu toe, 1 kWh verbruik in 12 dagen :-)

En het had nog lager kunnen zijn maar heb in 3 nachten freezes van mijn hyper gehad, maar dat lijkt nu met release 1.1.3 stabiel
Quooker blijft echt een irritant apparaat in die zin en iets van 'demping' daarop met laden maakt een groot verschil in NOM (zeker met een Hyper 2000 met maar 1200W). Gaat uitzetten via een powersocket (en weer aan) wel goed? En wat zie je dan voor piek in de ochtend als je hem weer aan zet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Sander schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 08:26:
[...]

Quooker blijft echt een irritant apparaat in die zin en iets van 'demping' daarop met laden maakt een groot verschil in NOM (zeker met een Hyper 2000 met maar 1200W). Gaat uitzetten via een powersocket (en weer aan) wel goed? En wat zie je dan voor piek in de ochtend als je hem weer aan zet?
Ja dat vind ik ook, met al die pieken van 10 sec. Daar kan een batterij niet tegen opwerken. Maar ja als je er eenmaal 1 hebt doe je die niet weg, want het is wel een handig apparaat natuurlijk. Wat ik nu dus doe is savonds via smart stekker uitzetten en dan smorgens weer aan en dan zorg ik met node red dat de zendure's minimaal 2000w geven voor 5 minuten. Het duurt precies 2 minuten na de nacht om het weer op temperatuur te krijgen en qua energieverbruik is het nagenoeg hetzelfde.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tb5olq1YHsHiOsI35wuYbeNIzxU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hWGiymThqXT11nwmcwlAtJi0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
mrme12345 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 08:30:
[...]

Ja dat vind ik ook, met al die pieken van 10 sec. Daar kan een batterij niet tegen opwerken. Maar ja als je er eenmaal 1 hebt doe je die niet weg, want het is wel een handig apparaat natuurlijk. Wat ik nu dus doe is savonds via smart stekker uitzetten en dan smorgens weer aan en dan zorg ik met node red dat de zendure's minimaal 2000w geven voor 5 minuten. Het duurt precies 2 minuten na de nacht om het weer op temperatuur te krijgen en qua energieverbruik is het nagenoeg hetzelfde.

[Afbeelding]
Ik zie de business case voor een 2400AC erbij steeds beter worden :-)

Ik overweeg overigens (in aanvulling op al het bovenstaande) ook om 2 panelen direct op de Hyper te gaan hangen op ons platte dak op het oosten. Daarmee zou ik dan vooral in de ochtend als de batterij leeg/laag is de 1e uren mooi kunnen, de investering in 2 paneeltjes + wat materiaal is dan lager dan een 4e accu onder de Hyper zetten. En om dit terug te linken naar Home Assistant: Dit is exact de data waar je in HA mooi mee kunt spelen en analyseren en die ik toch zelf mis in de Zendure app, maar ook in andere apps zoals Tibber etc.

[ Voor 7% gewijzigd door Sander op 13-08-2025 08:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Sander schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 08:50:
[...]

Ik zie de business case voor een 2400AC erbij steeds beter worden :-)

Ik overweeg overigens (in aanvulling op al het bovenstaande) ook om 2 panelen direct op de Hyper te gaan hangen op ons platte dak op het oosten. Daarmee zou ik dan vooral in de ochtend als de batterij leeg/laag is de 1e uren mooi kunnen, de investering in 2 paneeltjes + wat materiaal is dan lager dan een 4e accu onder de Hyper zetten.
Ja, zo heb ik het ook gedaan. Zonnepanelen kosten niets meer en als je ze zelf kunt leggen (op plat dak) is dat een ideale investering in combinatie met batterijen. Op dagen zoals dit komt er ca. 12-13 kWh rechtstreeks van de direct aangesloten zonnepanelen in de batterijen. RTE Is dan ook niet meer zo boeiend. En die panelen heb ik binnen een jaar terugverdiend en daarna gratis stroom. Ik heb zelf dus ook 3kWp direct aangesloten op de zonnepanelen. En heb overigens ook al mijn zonnepanelen op zuid gelegd (eerder west en zuid), omdat in de wintermaanden de opbrengst dan groter is en dat dan direct opgevangen kan worden in mijn batterijen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TiBoD
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 04-10 07:56
Ik lees het eea over dynamisch laden op voordeligste uren, met deze "simpele" template sensors + wat automations doe ik het nu. HEMS staat uit.
Volgens mij een prima simpele elegante onderhoudbare oplossing, zonder al teveel poespas. NOM komt in 2027 wel weer.

In configuration.yaml, dit zorgt ervoor dat alle yamls in packages automatisch opgepakt worden en "gemerged met de configuration", zo kun je alles netter splitsen:
code:
1
2
homeassistant:
  packages: !include_dir_named packages

In packages/zendure.yaml
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
template:
  - trigger:
    # trigger when sensor.zonneplan_current_electricity_tariff forecast attribute contains new data
    # - platform: state
    #   entity_id: sensor.zonneplan_current_electricity_tariff
    #   attribute: forecast
    - platform: time  
      at: "14:00:00"
    - platform: event
      event_type: event_template_reloaded
    - platform: homeassistant
      event: start
    sensor:
      - name: "Zendure Discharge Start Time"
        unique_id: zendure_discharge_start_time
        device_class: timestamp
        state: >
          {% from 'cheapest_energy_hours.jinja' import cheapest_energy_hours %}
          {{ cheapest_energy_hours(
            include_tomorrow=true, mode='start', sensor='sensor.zonneplan_current_electricity_tariff',
            attr_all='forecast', value_key='electricity_price', hours=5,
            look_ahead=false, kwh=4, lowest=false, end="5:00") }}

- trigger:
    - platform: time
      at: "08:00:00"
    - platform: event
      event_type: event_template_reloaded
    - platform: homeassistant
      event: start
    sensor:
      - name: "Zendure Charge Start Time"
        unique_id: zendure_charge_start_time
        device_class: timestamp
        state: >
          {% from 'cheapest_energy_hours.jinja' import cheapest_energy_hours %}
          {{ cheapest_energy_hours(
            include_tomorrow=false, mode='start', sensor='sensor.zonneplan_current_electricity_tariff', 
            attr_all='forecast', value_key='electricity_price', hours=5,
            look_ahead=false, kwh=4) }}

Pas hours en kwh voor jouw hoeveelheid batterijen.

En dan in de GUI een 2 simpele automation om input/output mode te switchen.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
alias: Charge SF800 when price is low
description: ""
triggers:
  - trigger: time
    at: sensor.zendure_charge_start_time
    at: input_datetime.zendure_manual_extra_charge
actions:
  - device_id: <zendure inverter>
    domain: select
    entity_id: select.solarflow_800_ac_mode
    type: select_option
    option: input

alias: Discharge SF800 when price is high
description: ""
triggers:
    at: sensor.zendure_discharge_start_time
    at: input_datetime.zendure_manual_extra_discharge
actions:
    domain: select
    entity_id: select.solarflow_800_ac_mode
    type: select_option
    option: output
    domain: number
    entity_id: number.solarflow_800_output_limit
    type: set_value
    value: 800

+ nog 2 input helpers, om af en toe een handmatig extra charge/discharge toe te voegen: input_datetime.zendure_manual_extra_charge, input_datetime.zendure_manual_extra_discharge

[ Voor 3% gewijzigd door TiBoD op 13-08-2025 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
mrme12345 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 08:53:
[...]

Ja, zo heb ik het ook gedaan. Zonnepanelen kosten niets meer en als je ze zelf kunt leggen (op plat dak) is dat een ideale investering in combinatie met batterijen. Op dagen zoals dit komt er ca. 12-13 kWh rechtstreeks van de direct aangesloten zonnepanelen in de batterijen. RTE Is dan ook niet meer zo boeiend. En die panelen heb ik binnen een jaar terugverdiend en daarna gratis stroom. Ik heb zelf dus ook 3kWp direct aangesloten op de zonnepanelen. En heb overigens ook al mijn zonnepanelen op zuid gelegd (eerder west en zuid), omdat in de wintermaanden de opbrengst dan groter is en dat dan direct opgevangen kan worden in mijn batterijen.
Ik heb alles nu vol op zuid ('perfect' dak), en wil juist dmv oost (en later op dakkapel oost-west) meer opwek op de vroege en late uren van de dag. Dat zijn namelijk de momenten dat we zelf het meest gebruiken. En zelfs met een accu is eigen opwek direct verbruiken altijd efficienter dan het eerst opslaan. Ik overweeg dan ook voor de oost-west om daar niets met hyper oid te doen maar juist weer te kijken naar 'normale' micro omvormers en dan (in de zomer) de opslag met een AC2400 te doen op een andere plek in het huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

mrme12345 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 20:36:
[...]

Mooi dank je! min: 0 werkte bij mij niet (rij 22) want dan zag ik de P1 meter waardes niet in de grafiek. Dus die heb ik veranderd in -5000
Ik heb dit issue ook. Als ik de code van @Devke gebruik en laat de y as op min 0 staan dan komt de nul lijn vrij laag in beeld en is het verbruik in de grafiek slecht leesbaar. Als ik min -5000 zet bijv dan zie ik het verbruik onderaan de streep wel maar schiet de nul lijn vrij ver naar boven waardoor alles minder leesbaar wordt. Meer hier last van? Wat is ideaal hierin en doen jullie?

Edit: ik heb nu min 2000 en max 2000 gezet dan is het leesbaar maar schaalt niet mee.

[ Voor 5% gewijzigd door martinvdm op 13-08-2025 11:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
martinvdm schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 11:05:
[...]

Ik heb dit issue ook. Als ik de code van @Devke gebruik en laat de y as op min 0 staan dan komt de nul lijn vrij laag in beeld en is het verbruik in de grafiek slecht leesbaar. Als ik min -5000 zet bijv dan zie ik het verbruik onderaan de streep wel maar schiet de nul lijn vrij ver naar boven waardoor alles minder leesbaar wordt. Meer hier last van? Wat is ideaal hierin en doen jullie?

Edit: ik heb nu min 2000 en max 2000 gezet dan is het leesbaar maar schaalt niet mee.
Dit is code van @DJN . Ik heb hem alleen maar even in een copy past vorm gegoten. Ere wie ere toekomt.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jnaaazer
gielz schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 08:20:
[...]

Ja dan zal je NOM ook netjes uit gaan. Wellicht kan iemand anders je even helpen met de juiste triggers.
Het laden werkt nu iedergeval, vanavond zal het ontladen ook wel lukken. Bedankt voor je moeite en ook die scripts die je gedeeld hebt.

[ Voor 40% gewijzigd door Jnaaazer op 13-08-2025 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
martinvdm schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 11:05:
[...]

Deze al geprobeerd? Die schaalt netjes mee: Taro in "Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Thanks, ga er ff mee stoeien. Wel mooi die apexcharts card imho, kende hem nog niet

Acties:
  • +2 Henk 'm!
martinvdm schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 16:40:
[...]

Thanks, ga er ff mee stoeien. Wel mooi die apexcharts card imho, kende hem nog niet
Apex is echt heel mooi. Bijna alles is wel mogelijk. Alle grafieken draaien hier op apex.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OPDwn_U5f-1iPLCmAegKJ8N8N0E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IoLSyHilGA2hKWGIUF51rJEm.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hJgk1f9SMZaSK_V1ill4G7k6Pv8=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/Zww9vQnhyzkfIwh6ynYOziWU.gif?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjeterinfo
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 08:52
Sinds gisteren geïnstalleerd , 1.1.1 en 1.1.2 alleen maar ellende maar in de 1.1.x zitten wel verbeteringen welke ik graag wil hebben.(voor mij athans).
Het lijkt erop dat er een hardcoded maximaal laadvermogen inzit, mijn 3,8 en 1,9 Hyper2000 set laden automatisch met maximaal rond C0,25 .
én er wordt rekening gehouden met het laden van de aangesloten zonnepanelen.

Voor alsnog draait het oké.

intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

gielz schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 16:54:
[...]

Apex is echt heel mooi. Bijna alles is wel mogelijk. Alle grafieken draaien hier op apex.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nice. Ik kan je ook de experimental brush functie aanraden. Kun je handig live je grafiek op een ander tijdsbestek zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Ik loop een beetje te rommelen met het HA ingebouwde dashboard. Ik heb utility meter sensors aangemaakt of de default "sensor.zendure_2400_ac_vermogen_ontladen" en sensor.zendure_2400_ac_vermogen_opladen" gebruikt, echter blijf ik een melding krijgen dat de waarde 'ontladen' negatief is. Wat op zich klopt, maar ook mijn apexcard lijkt dit niet lekker te slikken. Hoe gaan jullie hiermee om?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• universum
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-10 00:10
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DZEcTciZXgeZD9fGrY5Q0A71hZQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/KavVrWlylaWs1AdieDiKtaa7.png?f=user_large

code:
1
2
3
4
5
{% if states('sensor.kwh_meter_power_2') | float(0) < 0 %}
  {{ states('sensor.kwh_meter_power_2') | float(0) | abs }}
{% else %}
  0
{% endif %}

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Ik heb even teruggezocht in deze thread maar kon het niet vinden, maar hoe kan ik zonder verlies van entities de FireSon HACS repo overzetten naar Zendure?

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Ik heb dankzij 1.1.3 het spul nu ook (eindelijk) stabiel draaien. _o_

Enige wat me nog niet lukt, is oplaadsnelheid begrenzen. Ik heb al zitten rommelen met een virtuele meter en die manipuleren, maar dat krijg ik niet voor elkaar. Ik dacht het te kunnen bereiken door mijn twee Hypers samen op een fusegroup van 800W te zetten, had verwacht dat ze dan ieder met 400 gaan laden. Maar het valt me nu eigenlijk pas op dat dat niet werkt: ze (ont)laden om en om met 800W, in plaats van tegelijk met 400W. Wat is daar eigenlijk de logica van? En is het aan te passen?

Nomen nescio

• jordyc
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 11:32
Sander schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 08:42:
Ik heb even teruggezocht in deze thread maar kon het niet vinden, maar hoe kan ik zonder verlies van entities de FireSon HACS repo overzetten naar Zendure?
Welke entities moet je precies behouden? De Fireson HACS integration en Zendure integration zijn namelijk hetzelfde. Alleen het naampje is veranderd.

• Sander
  • Niet online
jordyc schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 12:54:
[...]

Welke entities moet je precies behouden? De Fireson HACS integration en Zendure integration zijn namelijk hetzelfde. Alleen het naampje is veranderd.
Klopt, dus als ik de oude verwijder in HACS en de nieuwe toevoeg, pakt ie dan de configuratie en entities op?
Sander schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 12:55:
[...]

Klopt, dus als ik de oude verwijder in HACS en de nieuwe toevoeg, pakt ie dan de configuratie en entities op?
Ja hoor mits je de naam van het device niet wijzigt bij het toevoegen

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Bra-Jo schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 11:59:
Ik heb dankzij 1.1.3 het spul nu ook (eindelijk) stabiel draaien. _o_

Enige wat me nog niet lukt, is oplaadsnelheid begrenzen. Ik heb al zitten rommelen met een virtuele meter en die manipuleren, maar dat krijg ik niet voor elkaar. Ik dacht het te kunnen bereiken door mijn twee Hypers samen op een fusegroup van 800W te zetten, had verwacht dat ze dan ieder met 400 gaan laden. Maar het valt me nu eigenlijk pas op dat dat niet werkt: ze (ont)laden om en om met 800W, in plaats van tegelijk met 400W. Wat is daar eigenlijk de logica van? En is het aan te passen?
Waarschijnlijk om de RTE zo hoog mogelijk te houden. Het is natuurlijk beter om met 800w te laden dan met 2 x 400w mbt verliezen. Je zou een future request kunnen doen op github om te zien of meer mensen daar belangstelling voor hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mrme12345 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 12:56:
[...]

Waarschijnlijk om de RTE zo hoog mogelijk te houden. Het is natuurlijk beter om met 800w te laden dan met 2 x 400w mbt verliezen. Je zou een future request kunnen doen op github om te zien of meer mensen daar belangstelling voor hebben.
Daar is inmiddels al eens over gesproken en @FireSon is gevraagd daar een keuze in te bieden. Ik ben benieuwd of hij daar ook concrete plannen voor heeft. Zelf ben ik er een groot voorstander van, want als je bijvoorbeeld meerdere hypers hebt, lijkt het mij logisch dat hij doorgaat met de hypers die nog werken. Dit heb ik overigens niet getest.

Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:40

bert pit

asdasd

Vraag over update naar de huidige versie van de Zendure integratie. Ik heb twee hypers die ik kan uitlezen met HA. De enige automatisering die ik heb is het op 0 zetten van het vermogen tijdens het laden van mijn EV.

Ik heb dus nu twee accounts actief (voor app en voor HA) en begrijp dat deze worden vervangen door een token.

Mijn vraag is of je bij het uitvoeren van de update ook met de huidige twee accounts kan blijven werken en zo niet waar die token ingevoerd moet worden.
De handleiding zegt: "This token you can enter in the configuration of the integration". Maar waar doe je dat.

Edit: ik werk nu met 1.0.47

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

bert pit schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 13:43:
Vraag over update naar de huidige versie van de Zendure integratie. Ik heb twee hypers die ik kan uitlezen met HA. De enige automatisering die ik heb is het op 0 zetten van het vermogen tijdens het laden van mijn EV.

Ik heb dus nu twee accounts actief (voor app en voor HA) en begrijp dat deze worden vervangen door een token.

Mijn vraag is of je bij het uitvoeren van de update ook met de huidige twee accounts kan blijven werken en zo niet waar die token ingevoerd moet worden.
De handleiding zegt: "This token you can enter in the configuration of the integration". Maar waar doe je dat.

Als je de integratie verwijdert en daarna opnieuw installeert krijg je de mogelijkheid om token in te vullen. Moigelijk ook door herconfiguratie te kiezen bij zendure integratie in HA. En je kunt daarna nog steeds je hypers sharen met meerdere accounts in je zendure app.

bert pit schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 13:43:

Om de token te gebruiken heb je de nieuwste versie nodig. 1.0.47 zit het naar mijn weten nog niet in.

Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.

• bert pit

bert pit

asdasd

mrme12345 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 13:45:
[...]

Als je de integratie verwijdert en daarna opnieuw installeert krijg je de mogelijkheid om token in te vullen. Moigelijk ook door herconfiguratie te kiezen bij zendure integratie in HA. En je kunt daarna nog steeds je hypers sharen met meerdere accounts in je zendure app.
Ahh bedankt. Is het dus niet aan te bevelen om te upgraden?

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
bert pit schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 14:01:
[...]

Ahh bedankt. Is het dus niet aan te bevelen om te upgraden?
Waarom niet? Juist wel zou ik zeggen of wil je perse met je account inloggen? Met token is juist handig, dan zit het je zendure app niet in de weg (en kun je dus ook ingelogd blijven in de zendure app als je een 2400ac of SF800 Pro hebt).

• bert pit

bert pit

asdasd

mrme12345 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 14:02:
[...]

Waarom niet? Juist wel zou ik zeggen of wil je perse met je account inloggen? Met token is juist handig, dan zit het je zendure app niet in de weg (en kun je dus ook ingelogd blijven in de zendure app als je een 2400ac of SF800 Pro hebt).
Ik druk mij niet goed uit. Ik bedoel moet de huidige integratie verwijderd worden en daarna opnieuw installeren, of volstaat een upgrade?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
bert pit schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 14:04:
[...]

Ik druk mij niet goed uit. Ik bedoel moet de huidige integratie verwijderd worden en daarna opnieuw installeren, of volstaat een upgrade?
Zulke grote stappen, zou ik persoonlijk alles verwijderen en opnieuw installeren....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireSon
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 03-10 12:33
Sander schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 08:42:
Het is dezelfde Integratie, dus is er geen verlies van entities :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireSon
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 03-10 12:33
geert1992 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 13:43:
Daar is inmiddels al eens over gesproken en @FireSon is gevraagd daar een keuze in te bieden. Ik ben benieuwd of hij daar ook concrete plannen voor heeft. Zelf ben ik er een groot voorstander van, want als je bijvoorbeeld meerdere hypers hebt, lijkt het mij logisch dat hij doorgaat met de hypers die nog werken. Dit heb ik overigens niet getest.
Dit is inderdaad vanwege de RTE, wat niet wil zeggen dat het altijd het meest optimale is. Wanneer versie 1.1.x stabiel draait, is dit wel het punt waar ik naar wil kijken. Input daarvoor is welkom :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

In de Zendure wiki voor de “officiële” integratie met HA staat uitlegd dat de Smart Mode niet samen gaat met HEMS.
https://github.com/Zendure/Zendure-HA/wiki/Fuse-Group

Also devices which are used by HEMS, cannot be used in the smart mode. Therefore you can find a "connection status" which helps to identify the status of the device. It can have one of the following values:

unknown
connected
HEMS
No FuseGroup

Bij mij staat de status op Connected, maar ook de Zendure app op HEMS. Als je de HA implementatie hebt, zie je dit dan wel terug in de Zendure app? Of blijven er op een of andere manier 2 kapiteins op het schip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Ik heb, na een freeze in updates tijdens de vakantie etc, geüpdatet naar de nieuwe Zendure repo van Fireson met versie 1.1.3, helaas is de super stabiele setup van afgelopen maanden ineens verdwenen. Heb alweer drie reboots moeten doen en local MQTT heb ik voor nu maar even helemaal losgelaten.

Vanochtend begonnen met uninstall integratie, herstart home assistant, install 1.1.3 ivm de Hyper opnieuw aan wifi verbinden. Nu draait het alweer een uurtje of drie stabiel via Cloud. Iemand een idee waar dit mis kan gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Sander schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 10:45:
Ik heb, na een freeze in updates tijdens de vakantie etc, geüpdatet naar de nieuwe Zendure repo van Fireson met versie 1.1.3, helaas is de super stabiele setup van afgelopen maanden ineens verdwenen. Heb alweer drie reboots moeten doen en local MQTT heb ik voor nu maar even helemaal losgelaten.

Vanochtend begonnen met uninstall integratie, herstart home assistant, install 1.1.3 ivm de Hyper opnieuw aan wifi verbinden. Nu draait het alweer een uurtje of drie stabiel via Cloud. Iemand een idee waar dit mis kan gaan?
Hoe herken je de freeze? Reageert de lokale Zendure API nog wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
martinvdm schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 12:28:
[...]

Hoe herken je de freeze? Reageert de lokale Zendure API nog wel?
Entities in HA worden niet meer geüpdatet. Zendure app doet niks, hyper zelf reageert nergens meer op zelfs niet op de “IOT button” dus alles moet los van de stroom en opnieuw eraan.

Dit is een hyper 2000 dus geen lokale Zendure api vziw

En na een ochtend stabiel maar weer eens geprobeerd local MQTT aan te zetten, dat gaat even goed (ook in de debug logging) maar binnen 10 minuten is het alweer klaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sfufgdwVhonUf01kltt-744kolE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/WTohviiqT96zMeREpMKpC4d0.png?f=user_large

[ Voor 28% gewijzigd door Sander op 15-08-2025 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Sander schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 12:50:
[...]

Entities in HA worden niet meer geüpdatet. Zendure app doet niks, hyper zelf reageert nergens meer op zelfs niet op de “IOT button” dus alles moet los van de stroom en opnieuw eraan.

En na een ochtend stabiel maar weer eens geprobeerd local MQTT aan te zetten, dat gaat even goed (ook in de debug logging) maar binnen 10 minuten is het alweer klaar:
[Afbeelding]
Ik meen dat te vaak pollen een freeze kan veroorzaken. Wellicht kun je dat verlagen. Anders wellicht ticket bij Zendure aanmaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• avdwerf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04-10 22:20
martinvdm schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 23:37:
In de Zendure wiki voor de “officiële” integratie met HA staat uitlegd dat de Smart Mode niet samen gaat met HEMS.
https://github.com/Zendure/Zendure-HA/wiki/Fuse-Group

Also devices which are used by HEMS, cannot be used in the smart mode. Therefore you can find a "connection status" which helps to identify the status of the device. It can have one of the following values:

unknown
connected
HEMS
No FuseGroup

Bij mij staat de status op Connected, maar ook de Zendure app op HEMS. Als je de HA implementatie hebt, zie je dit dan wel terug in de Zendure app? Of blijven er op een of andere manier 2 kapiteins op het schip?
De data blijf je wel terugzien, alleen de zendure app beheert hem niet meer. Wel belangrijk hem uit HEMS te halen, anders blijven zowel HEMS als de HA integratie aanpassingen doen, dat gaat nooit lekker werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bikkelreal
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 04-10 23:08
Sander schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 12:50:
[...]

[Afbeelding]
Ik kon hem altijd "unfreezen" door alleen hem te blokeren met wiffi voor 5 min en hem weer te de beblokeren in HA
Had men router ook in HA zitten, gebeurde maar heel af en toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:04
Ik heb vandaag mijn 2400 ac binnengehad en de hyper naar mijn broer gebracht. Ik twijfel nu waar ik het best aan doe, fireson(werkte perfect voor nom) maar nu heb ik meer keuze, zie alleen niet heel duidelijk de voor en nadelen van alle integratie mogelijkheden

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
remcoXP schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 20:55:
Ik heb vandaag mijn 2400 ac binnengehad en de hyper naar mijn broer gebracht. Ik twijfel nu waar ik het best aan doe, fireson(werkte perfect voor nom) maar nu heb ik meer keuze, zie alleen niet heel duidelijk de voor en nadelen van alle integratie mogelijkheden
Fireson (officieel Zendure sinds kort) vind ik de simpelste keuze. HACS installeren, Zendure integratie installeren, clusters toewijzen aan de apparaten en gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wosp
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 21-08 15:42
Bij 1x een 2400AC zou ik absoluut voor de integratie van @gielz gaan. Simpeler (configuration.yaml aanpassen, automatisering aanmaken en klaar), geen regelmatige updates die je moet uitvoeren, geen API key nodig en hoewel dat uiteindelijk vast wel goed komt, maar op dit moment voelt de FireSon integratie nog een beetje buggy.

Wat daarbij voor mij ook zwaar zou wegen: de integratie van @gielz werkt echt 100% lokaal, dat is bij de FireSon integratie niet het geval, die heeft bij opstarten nog steeds een verbinding met Zendure nodig (waarom?!).

[ Voor 43% gewijzigd door wosp op 15-08-2025 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
wosp schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 21:57:
Wat daarbij voor mij ook zwaar zou wegen: de integratie van @gielz werkt echt 100% lokaal, dat is bij de FireSon integratie niet het geval, die heeft bij opstarten nog steeds een verbinding met Zendure nodig (waarom?!).
Dit heb ik zelf ondervonden en problemen mee gehad. Als je bijv. een apparaat verwijdert en daarom opnieuw opstart wil je dat die het oude apparaat vergeet. Toen Fireson dit nav jouw bericht had geïmplementeerd liep het hier bij mij in de soep :)

Na een reboot haalt ie bij Zendure de devices uit je account op. Als daarin iets is veranderd wil je dat meekrijgen. Verandert er niets dan wil je liever geen contact met de buitenwereld, begrijp ik.

Maar er zijn dus ook situaties waarbij het wél wenselijk is even cloudcontact te maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
wosp schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 21:57:
Bij 1x een 2400AC zou ik absoluut voor de integratie van @gielz gaan. Simpeler (configuration.yaml aanpassen, automatisering aanmaken en klaar), geen regelmatige updates die je moet uitvoeren, geen API key nodig en hoewel dat uiteindelijk vast wel goed komt, maar op dit moment voelt de FireSon integratie nog een beetje buggy.
Voor iemand die weinig HA ervaring heeft vind ik de Fireson/Zendure integratie toegankelijker dan de Gielz variant. Heb je enige ervaring én slimme stekkers op de omvormers zitten, dan is de Gielz versie meer to the point en een zeer goede optie. Maar met meerdere omvormers met ieder een afwijkende capaciteit of vermogen is de Fireson versie intuïtiever. Daarom hier nog steeds Fireson in gebruik icm 3x2400AC en werkt zonder Hypers (inmiddels verkocht voor een k*tprijs) stabiel ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Wij van wc eend raden wc eend aan. :+

Ik heb de Fireson zelf 1x geprobeerd maar toen zelf aan de slag gegaan. Wil het graag zelf 100% in de hand hebben. Maak ik nu een fout dan ben ik zelf ook de oplossing.

Komt met name voort uit andere integraties die ik hier had/heb draaien die bij elke versie weer gedoe opleveren of niet correct blijken te werken na een Home Assistant update. Zijn er inmiddels gelukkig nog maar 2.

Mijn advies is eigenlijk probeer ze beide. Dan kun je daarna een keuze maken. Het kost immers niets behalve tijd. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
gielz schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 22:27:
Mijn advies is eigenlijk probeer ze beide. Dan kun je daarna een keuze maken. Het kost immers niets behalve tijd. ;)
Eens d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wosp
Taro schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 22:14:
[...]

Dit heb ik zelf ondervonden en problemen mee gehad. Als je bijv. een apparaat verwijdert en daarom opnieuw opstart wil je dat die het oude apparaat vergeet. Toen Fireson dit nav jouw bericht had geïmplementeerd liep het hier bij mij in de soep :)
M.i. zou je net als bijvoorbeeld de HomeWizard integratie in HA zelf de omvormers moeten toevoegen aan HA (op IP), dan kan hij vervolgens dmv de API alle informatie ophalen over het device die hij wilt weten/nodig heeft. Dan is er helemaal nooit contact nodig met de Zendure Cloud, ook niet initieel. Nog los van dat je dan dus überhaupt geen internetverbinding nodig hebt is dat ook op het gebied van privacy een stuk fijner, want dan kan je de Zendure’s gewoon helemaal isoleren in een eigen VLAN waar alleen de HA node bij kan (dat kan nu ook al) maar waar ook internet toegang niet mogelijk in is. Ik ben niet zo’n fan van software uit een niet democratisch land als China dat in je netwerk en aan internet hangt en waar een Chinese partij dus altijd nog controle over kan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
wosp schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 23:38:
[...]

M.i. zou je net als bijvoorbeeld de HomeWizard integratie in HA zelf de omvormers moeten toevoegen aan HA (op IP), dan kan hij vervolgens dmv de API alle informatie ophalen over het device die hij wilt weten/nodig heeft. Dan is er helemaal nooit contact nodig met de Zendure Cloud, ook niet initieel. Nog los van dat je dan dus überhaupt geen internetverbinding nodig hebt is dat ook op het gebied van privacy een stuk fijner, want dan kan je de Zendure’s gewoon helemaal isoleren in een eigen VLAN waar alleen de HA node bij kan (dat kan nu ook al) maar waar ook internet toegang niet mogelijk in is. Ik ben niet zo’n fan van software uit een niet democratisch land als China dat in je netwerk en aan internet hangt en waar een Chinese partij dus altijd nog controle over kan hebben.
Eens hoor, zo lang het maar werkt :)

Ben hier ook niet van plan binnenkort nog van producten te wisselen - op mogelijk 1-2x extra SF800 na - dus helemaal prima als dit anders wordt aangevlogen.

Maar iedere feature request zoals: 1 omvormer gebruiken ipv load verdelen zorgt bij de 1 voor euforie en bij de ander voor een deceptie omdat niet alle inrichtingen gelijk zijn. Daar blijf ik moeite mee hebben hoe snel daarmee het roer soms wordt omgegooid met dergelijke grote gebruikersaantallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wosp
Taro schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 23:43:
[...]

Eens hoor, zo lang het maar werkt :)

Ben hier ook niet van plan binnenkort nog van producten te wisselen - op mogelijk 1-2x extra SF800 na - dus helemaal prima als dit anders wordt aangevlogen.

Maar iedere feature request zoals: 1 omvormer gebruiken ipv load verdelen zorgt bij de 1 voor euforie en bij de ander voor een deceptie omdat niet alle inrichtingen gelijk zijn. Daar blijf ik moeite mee hebben hoe snel daarmee het roer soms wordt omgegooid met dergelijke grote gebruikersaantallen.
Zeker, ik was een van de mensen die vroeg om die load niet te verdelen maar 1 omvormer te gebruiken. Leek me een mooi plan, maar ben daar achteraf wel een beetje van teruggekomen doordat dit gigantische onbalans op de fases tot gevolg heeft en met een 3 fase autolader kan dat weleens penibele situaties opleveren. Stom, niet goed over nagedacht en heb nu spijt dat ik daar om gevraagd heb. Dit soort zaken zou idealiter een optie (of opt-out) moeten zijn, maar ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
wosp schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 23:49:
[...]

Zeker, ik was een van de mensen die vroeg om die load niet te verdelen maar 1 omvormer te gebruiken. Leek me een mooi plan, maar ben daar achteraf wel een beetje van teruggekomen doordat dit gigantische onbalans op de fases tot gevolg heeft en met een 3 fase autolader kan dat weleens penibele situaties opleveren. Stom, niet goed over nagedacht en heb nu spijt dat ik daar om gevraagd heb. Dit soort zaken zou idealiter een optie (of opt-out) moeten zijn, maar ja.
Door die feedback is het geïmplementeerd en kan ik daar helaas geen gebruik meer van maken terwijl ik dat al sinds het begin deed en veel voordeel van had. Niet persoonlijk bedoeld, maar baal er wel nog iedere dag van.

Het gemak waarmee dergelijke zaken worden omgegooid bevalt mij echt niet. Iemand anders zal denken: Zeik niet, wees blij met wat je nu hebt: Eens, maar ik heb enorm veel uren bijgedragen aan deze integratie en dit wisselde zonder aankondiging en zonder keuzeoptie ineens van de ene op de andere dag. Mijn zonnepanelen omvormer ging ineens uit, een fase raakte overbelast met 8000+ Watt en de EV's konden nauwelijks meer vermogen afnemen terwijl dat eerder wel mogelijk was. Dat zijn gewoon ingrijpende effecten die je als early adopter liever niet ziet gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Taro schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 00:02:
[...]

Door die feedback is het geïmplementeerd en kan ik daar helaas geen gebruik meer van maken terwijl ik dat al sinds het begin deed en veel voordeel van had. Niet persoonlijk bedoeld, maar baal er wel nog iedere dag van.

Het gemak waarmee dergelijke zaken worden omgegooid bevalt mij echt niet. Iemand anders zal denken: Zeik niet, wees blij met wat je nu hebt: Eens, maar ik heb enorm veel uren bijgedragen aan deze integratie en dit wisselde zonder aankondiging en zonder keuzeoptie ineens van de ene op de andere dag. Mijn zonnepanelen omvormer ging ineens uit, een fase raakte overbelast met 8000+ Watt en de EV's konden nauwelijks meer vermogen afnemen terwijl dat eerder wel mogelijk was. Dat zijn gewoon ingrijpende effecten die je als early adopter liever niet ziet gebeuren.
Kun je dan niet bij een versie blijven die je bevalt? Dat doe ik bijvoorbeeld bij mijn daikin integratie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wosp
gielz schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 07:06:
[...]

Kun je dan niet bij een versie blijven die je bevalt? Dat doe ik bijvoorbeeld bij mijn daikin integratie.
Die kan je inmiddels niet meer downloaden vanuit HACS, bovendien was dat een pre-release waar later nog de nodige problemen in zijn opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:04
ik ben met de nom 1.0 aan de slag gegaan. heb een energy socket besteld maar die komt maandag pas binnen. kan ik een workaround toepassen voor:

#- resource: http://<IP-HOMEWIZARD-ENERGYSOCKET-OF-KWHMETER>/api/v1/data # IP-adres van je Homewizard Energysocket of Homewizard KWH Meter voor V1 API
# scan_interval: 1
# sensor:
# - name: "Zendure 2400 AC Vermogen Aansturing API v1"
# value_template: "{{ value_json.active_power_w | float }}"
# unique_id: Zendure_2400_AC_Vermogen_Aansturing_API_V1
# unit_of_measurement: "W"
# device_class: power

kan ik in de nom automation tijdelijk Zendure_2400_AC_Vermogen_Gecombineerd gebruiken?

[ Voor 12% gewijzigd door remcoXP op 16-08-2025 09:40 ]

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
wosp schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 23:49:
[...]

Penibel? Geen loadbalancer rondom het laden van je auto? Of heb je een granny charger?

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
remcoXP schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 09:21:
ik ben met de nom 1.0 aan de slag gegaan. heb een energy socket besteld maar die komt maandag pas binnen.
kan ik een workaround toepassen voor:

#- resource: http://<IP-HOMEWIZARD-ENERGYSOCKET-OF-KWHMETER>/api/v1/data # IP-adres van je Homewizard Energysocket of Homewizard KWH Meter voor V1 API
# scan_interval: 1
# sensor:
# - name: "Zendure 2400 AC Vermogen Aansturing API v1"
# value_template: "{{ value_json.active_power_w | float }}"
# unique_id: Zendure_2400_AC_Vermogen_Aansturing_API_V1
# unit_of_measurement: "W"
# device_class: power

dat ik een waarde uit de ac2400 pak (ookal is dit niet heel secuur) en dan later weer wijzig?
ik weet alleen niet hoe ik dit doe, iemand een tip?
Ongetest, dus garantie tot de deur.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
rest:
  - resource: http://192.168.0.172/properties/report  # Omvormer kan bevriezen
    scan_interval: 1
    sensor:
      - name: "ZenSDK Zendure 2400 AC Vermogen Aansturing API"
        value_template: >
          {% set opladen = value_json['properties']['outputPackPower'] | int %}
          {% set ontladen = - (value_json['properties']['packInputPower'] | int) %}
          {% if opladen != 0 %}
            {{ opladen }}
          {% else %}
            {{ ontladen }}
          {% endif %}
        unique_id: ZenSDK_Zendure_2400_AC_Vermogen_Aansturing_API
        unit_of_measurement: "W"
        state_class: measurement
        device_class: power

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wosp
Devke schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 09:25:
[...]

Penibel? Geen loadbalancer rondom het laden van je auto? Of heb je een granny charger?
Penibel in de zin dat ik van de week onverwachts weinig porrie in de wagen had waardoor ik zelfs even aan de snellader heb moeten staan (gebeurd me normaal eigenlijk nooit). Als ik de grafieken terugkijk heeft de Zappi zo te zien teruggeschakeld naar 1 fase omdat hij niet op alle 3 de fases hetzelfde vermogen kon pakken (op 1 fase stond de Zendure vol te laden). Als de Zendure vervolgens omschakelde naar de fase die de Zappi als eerste fase gebruikt ging die weer staan wachten op overschot. Zo ging het laden erg langzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bikkelreal
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 04-10 23:08
wosp schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 10:14:
[...]

Penibel in de zin dat ik van de week onverwachts weinig porrie in de wagen had waardoor ik zelfs even aan de snellader heb moeten staan (gebeurd me normaal eigenlijk nooit). Als ik de grafieken terugkijk heeft de Zappi zo te zien teruggeschakeld naar 1 fase omdat hij niet op alle 3 de fases hetzelfde vermogen kon pakken (op 1 fase stond de Zendure vol te laden). Als de Zendure vervolgens omschakelde naar de fase die de Zappi als eerste fase gebruikt ging die weer staan wachten op overschot. Zo ging het laden erg langzaam.
Klopt heb ik ook met auto laden, ga iets in HA bouwen dat de batterij terug schroeft als de auto aan het laden is
i.p.v. de auto:)

Heb er nu al inzitten dat de batterij niet kan gaan ontladen terwijl de auto aan het laden is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@remcoXP mocht je de 1 seconden variant van de zenSDK gaan testen. Zou je dan hier de uitkomst kunnen delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
wosp schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 10:14:
[...]

Heb je dynamische tarieven en welke laadpaal?

Ik hou er tegenwoordig rekening mee dat de accu's, vaatwasser, droger, wasmachine, kookplaat, afzuigkap, zandfilterpomp & WP zwembad, tosti-ijzer, etc. iedere dag invloed hebben op de laadsnelheid van de auto en de 3x25A als krap wordt ervaren. Zie geregeld 4-7 kW ipv 11 kW door de laadpaal loadbalancer, dus plan sowieso wat extra uren in om te laden. Daarnaast vullen we ieder weekend 2 EV's die op vrijdagavond gemiddeld met 10-25% voor de deur staan, dus knallen we er regelmatig 70-110 kWh in in het weekend. Voorheen deden we dat alleen op zondag toen dat nog met 11kW ging, tegenwoordig starten we gewoon op zaterdag al. Ook heb ik via Home Assistant de laadpaal nu automatisch zo ingesteld dat ie onder de 20 cent op 1-fase de auto laadt vanuit de zonnepanelen als de thuisaccu's vol zijn. Voor 16-18 ct/kWh terugleveren vind ik niet nuttig, dan heb ik liever dat ik met eigen opgewekte stroom heen en weer rijd. 1 van de 2 EV's is nu 92% (hogere SoC is niet nodig én niet wenselijk), de ander staat al op 73% en krijgt morgen om 15:00 nog 1 uurtje 11 kW, dan is die ook vol genoeg voor komende week.

Zo ziet dat er vandaag uit (volledig automatisch en Y-as onder nul):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SBQ1lF1ZBcGwjDGX7H4D9lFAwKs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/oKeguIpzkiFc7j73HPksGbD0.png?f=user_large

En morgen om 15:00 pakken we het goedkoopste uurtje om 15:00 ook mee, dan hebben we weer genoeg peut voor de hele week:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jp8_DAHsYEAui64EZUjME71BCnE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/sBMJJeQOD41rNWG48RERCT17.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Taro schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 00:02:
[...]

Dat is wel het grote voordeel vind ik van zelf code schrijven in node-red. Dan kun je het precies zo vormgeven als je wil en je gebruikt de zenSDK en de fireson api voor het kunnen sturen van load en charge commando's. Het kost wel meer tijd, maar je hebt het dan veel meer in eigen hand. Ook load balancing en EV laden kun je hierdoor perfect aansturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heb inmiddels alle Hypers verkocht en was heel erg benieuwd hoe het in de praktijk met 3x2400AC zou gaan icm Fireson/Zendure integratie. En kan eigenlijk wel concluderen dat het - mits je de juiste versie kiest - super stabiel is. Heb nog geen enkele keer een 2400AC van de AB3000X'en moeten tillen om te resetten icm ZenSDK :)

Enige aandachtspunt is wat mij betreft nog het verdelen van de load ipv rouleren van het max vermogen tussen verschillende omvormers. Maar aangezien ik nu geen Hypers meer heb die met 1200 Watt meedoen heb ik max 2400 Watt ipv 3600 Watt per fase en speelt dat ook minder.

Voordeel van het verdelen van de load is ook dat alle omvormers al actief zijn en je dus bij evt. stroompieken sneller kunt opschalen met alle 3 de omvormers tegelijk ipv dat de 2e en 3e eerst aangezet moeten worden en dan pas bij kunnen springen.

Voor mij is het standby verbruik wat minder relevant, voelt als gerommel in de marge,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisdew16
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Taro schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 18:32:
[...]

Ik hou er tegenwoordig rekening mee dat de accu's, vaatwasser, droger, wasmachine, kookplaat, afzuigkap, zandfilterpomp & WP zwembad, tosti-ijzer, etc. iedere dag invloed hebben op de laadsnelheid van de auto en de 3x25A als krap wordt ervaren. Zie geregeld 4-7 kW ipv 11 kW door de laadpaal loadbalancer, dus plan sowieso wat extra uren in om te laden. Daarnaast vullen we ieder weekend 2 EV's die op vrijdagavond gemiddeld met 10-25% voor de deur staan, dus knallen we er regelmatig 70-110 kWh in in het weekend. Voorheen deden we dat alleen op zondag toen dat nog met 11kW ging, tegenwoordig starten we gewoon op zaterdag al. Ook heb ik via Home Assistant de laadpaal nu automatisch zo ingesteld dat ie onder de 20 cent op 1-fase de auto laadt vanuit de zonnepanelen als de thuisaccu's vol zijn. Voor 16-18 ct/kWh terugleveren vind ik niet nuttig, dan heb ik liever dat ik met eigen opgewekte stroom heen en weer rijd. 1 van de 2 EV's is nu 92% (hogere SoC is niet nodig én niet wenselijk), de ander staat al op 73% en krijgt morgen om 15:00 nog 1 uurtje 11 kW, dan is die ook vol genoeg voor komende week.

[Afbeelding]

En morgen om 15:00 pakken we het goedkoopste uurtje om 15:00 ook mee, dan hebben we weer genoeg peut voor de hele week:
[Afbeelding]
Ik ben toevallig vanmiddag bezig geweest met deze grafieken in HA te krijgen maar bij mij blijft er "loading" staan. Volgens mij heb ik exact jou yaml gepakt met mijn sensor erin. Wat doe ik verkeerd :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dennisdew16 schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 19:33:
[...]

Ik ben toevallig vanmiddag bezig geweest met deze grafieken in HA te krijgen maar bij mij blijft er "loading" staan. Volgens mij heb ik exact jou yaml gepakt met mijn sensor erin. Wat doe ik verkeerd :?
Heb je de juiste sensor gebruikt voor Nord Pool én voor het meten van import/export?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisdew16
  • Niet online
Taro schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 19:35:
[...]

Heb je de juiste sensor gebruikt voor Nord Pool én voor het meten van import/export?
Ik heb voor het verbruik de sensor genomen die ik voor het aansturen van de NOM regeling gebruik. De nordpool sensor is een template sensor geworden omdat de belasting etc er nog niet bij zat, misschien dat daar het probleem in zit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
dennisdew16 schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 19:40:
[...]

Ik heb voor het verbruik de sensor genomen die ik voor het aansturen van de NOM regeling gebruik. De nordpool sensor is een template sensor geworden omdat de belasting etc er nog niet bij zat, misschien dat daar het probleem in zit?
Je kunt voor de prijzen gewoon 1 op 1 de Nord Pool sensor invullen en de BTW/Belasting als volgt via een YAML regelen, in dit geval met de Zonneplan waardes:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
  - platform: nordpool
    VAT: False
    currency: "EUR"
    price_in_cents: false
    low_price_cutoff: 0.9
    region: "NL"
    precision: 3
    price_type: kWh
    additional_costs: >
      {% set VAT = 0.21 %}
      {% set tax_kWh = 0.10154 %}
      {% set opslag = 0.0165 %}
      {{ (current_price * VAT ) + (tax_kWh + opslag) * (1 + VAT)|float }}

Voor het verbruik heb ik zowel de Shelly ABC Power als Zonneplan Current Usage sensoren succesvol gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisdew16
  • Niet online
Taro schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 20:25:
[...]

Je kunt voor de prijzen gewoon 1 op 1 de Nord Pool sensor invullen en de BTW/Belasting als volgt via een YAML regelen, in dit geval met de Zonneplan waardes:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
      {% set VAT = 0.21 %}

Voor het verbruik heb ik zowel de Shelly ABC Power als Zonneplan Current Usage sensoren succesvol gebruikt.
Wat jij daar in yaml doet kan (bij mij) niet meer. Dat heb ik vanmiddag geprobeerd maar dan krijg ik een foutmelding dat je nordpool niet meer via yaml mag configureren. Vandaar dat ik het zoals op internet staat beschreven nu via een template helper doe. Resultaat is hetzelfde. Buiten dan dat mijn grafiek niet werkt :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Taro schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 20:25:
[...]

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
      {% set VAT = 0.21 %}

Je kunt er ook een input_number van maken, scheelt je later de sensor in nordpool opnieuw aanmaken en kun je de opslag in de gui aanpassen.
YAML:
1
2
3
4
{% set VAT = 0.21 %} 
{% set opslag = states('input_number.tibber_additional_cost')|float(0) %} 
{{(current_price * VAT ) + (tax_kWh + opslag) * (1 + VAT)|float }}

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 04-10 17:21
dennisdew16 schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 20:30:
[...]

Wat jij daar in yaml doet kan (bij mij) niet meer. Dat heb ik vanmiddag geprobeerd maar dan krijg ik een foutmelding dat je nordpool niet meer via yaml mag configureren. Vandaar dat ik het zoals op internet staat beschreven nu via een template helper doe. Resultaat is hetzelfde. Buiten dan dat mijn grafiek niet werkt :p
Waarschijnlijk gebruik je dan de ingebouwde Nord Pool integratie, die geeft je niet de juiste entities en data om met die grafiek te werken. Deze kan je ook niet via YAML configureren, en geeft je volgens mij inderdaad standaard alleen de marktprijzen (zonder belastingen).

Welke waarschijnlijk wel werkt is de custom nordpool integratie, te installeren via HACS. Omdat ze dezelfde package naam hebben, vervangt deze de ingebouwde. Deze is via de UI én via YAML te configureren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Sicco92 schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 20:36:
[...]

Waarschijnlijk gebruik je dan de ingebouwde Nord Pool integratie, die geeft je niet de juiste entities en data om met die grafiek te werken. Deze kan je ook niet via YAML configureren, en geeft je volgens mij inderdaad standaard alleen de marktprijzen (zonder belastingen).

Welke waarschijnlijk wel werkt is de custom nordpool integratie, te installeren via HACS. Omdat ze dezelfde package naam hebben, vervangt deze de ingebouwde. Deze is via de UI én via YAML te configureren.
Correct, ik gebruik al jaren de custom variant en kwam er pas recent achter dat er inmiddels ook een ingebouwde versie is, maar heb nog niet de noodzaak gezien om die om te bouwen. Grote kans dus idd dat het daardoor komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisdew16
  • Niet online
Ah dat verklaart een hoop! Ga ik dat morgen gelijk even proberen. Of vanavond als m'n nachtdienst rustig is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wosp
Taro schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 18:32:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nee, ik heb nog een vast contract zonder terugleverkosten tot september 2027 en kan dus volledig salderen (tenminste, wat betreft het kale leveringstarief, overheidsheffingen zijn per 1 januari 2027 niet meer te salderen natuurlijk). Accu’s kosten mij op dit moment dus alleen maar geld, maar het principe is leuk en goed (zoveel mogelijk zelf opgewekte stroom verbruiken, alleen stroom die niet gebruikt wordt is duurzamer) en het is een leuke “hobby”. Ik heb een Zappi 2.1 autolader die zeker van april t/m september (maar als het even kan ook daarbuiten) op ECO+ modus staat met min. 100% groene stroom als eis voordat laden start. Dat gaat met 22.830 Wp (60 panelen, verspreid over oost, zuid en west en ook verschillende hoeken) op het dak en 2 EV’s (in totaal zo’n 35.000 km/jaar) ook eigenlijk altijd prima, laden doe ik dan ook eigenlijk nooit onderweg, max 2x per jaar. Dit jaar vermoedelijk 3x door afgelopen week ;-).

Misschien maar even iets inbouwen in HA dat als de auto ingeplugd is de Zendure’s naar standby gaan zolang het geen mogelijkheid is om te kiezen wat je doet met de load.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@wosp Hier ook een Zappi V2.1, die kan je mooi via HA aansturen. Gebruikt hier hetzelfde schema als de Zendure automation:

Standaard: Eco+
Lage tarieven en geen boost ingeschakeld: 1-fase met alleen overschot
Lage tarieven en boostschema: 3-fase 11 kW
Hoge tarieven: Stop mode, ook om te voorkomen dat hij gaat laden als de accu's duur terugleveren

En dan schiet ik per weekenddag een schema in: Starttijd & aantal uren. Daarbinnen dus 11 kW, daarbuiten afhankelijk van het tarief en zonne-overschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJN
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 08:27

DJN

Dmv aanpassen van de max belasting van de fasegroepen in de Fireson integratie en verdeling van de zendure accu's over de fases lukt het nu redelijk de fasebelasting te verdelen en te controleren.

@Taro @wosp Lukt het jullie om de zappi direct na aansluiten van laadkabel via home assistant te starten of ontkom je niet om deze altijd via de myenergi app de 1e keer te ontgrendelen. Eenmaal ontgrendeld kan ik via HA starten en stoppen maar de 1e keer ontgrendeling via myenergi app lijkt nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DJN schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 13:21:
@Taro @wosp Lukt het jullie om de zappi direct na aansluiten van laadkabel via home assistant te starten of ontkom je niet om deze altijd via de myenergi app de 1e keer te ontgrendelen. Eenmaal ontgrendeld kan ik via HA starten en stoppen maar de 1e keer ontgrendeling via myenergi app lijkt nodig.
Ik vergrendel de Zappi nooit :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennisdew16
  • Niet online
@Taro Heb het probleem met de grafiek kunnen verhelpen. Nordpool custom integratie had nog even een dag nodig om toekomstige data binnen te halen blijkbaar. En de import/export sensor van mij had geen state_class. Deze op measuring gezet en doet het nu ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 03-10 16:33
Zat al een tijd tegen de upgrade van FireSon aan te hikken, denkende: er kan best iets misgaan terwijl de boel heel aardig draait, inclusief een fake P1-script.

Uiteindelijk gedaan, ook de officiële app + firmware allemaal naar de hoogste versie.
Voor de zekerheid, heb een Hyper + accu's, aansturing via internet/FireSon in HA.

Resultaat: alle entiteiten laden/actualiseren, maar de Manager, die nu inderdaad 5 modi bevat, werkt niet meer.

Wat ie wel doet: werken volgens de ingestelde modus van de app, in dit geval continu ontladen op x Watt. Dit ondanks het feit dat ook in de app wel te zien is dat ook daar de slimme modus aan staat. De modus in de app laat zich echter niet beïnvloeden vanuit HA, alleen in de app zelf (bijv uitzetten van slimme modus).

Verder geprobeerd:
Integratie uit/aanzetten.
Integratie opnieuw laden.
Integratie opnieuw configureren (key tbv besturing via HA & P1-entiteit).
Integratie-onderdeel Manager uit/aanzetten.
Manager-opties wisselen (naar Uit, naar Slim Ontladen, terug naar Slimme Modus etc.)
De nieuwe knop 'Reset verbinding' in de integratie geprobeerd.
Hyper uitzetten, aanzetten.
App-modus van Slim naar Uit en weer terug.

Helaas, niets, hij blijft stug ontladen volgens de app-instelling, te zien in HA als 'AC-bedrijfsmodus' - hiermee is de input/output wel in te stellen vanuit HA.

Iemand een idee? Anders maar de hele integratie deïnstalleren en opnieuw installeren, eventueel de versie die wel werkte.

There's nothing moister than an oyster.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
zeegerd schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 08:37:
Zat al een tijd tegen de upgrade van FireSon aan te hikken, denkende: er kan best iets misgaan terwijl de boel heel aardig draait, inclusief een fake P1-script.

Uiteindelijk gedaan, ook de officiële app + firmware allemaal naar de hoogste versie.
Voor de zekerheid, heb een Hyper + accu's, aansturing via internet/FireSon in HA.

Resultaat: alle entiteiten laden/actualiseren, maar de Manager, die nu inderdaad 5 modi bevat, werkt niet meer.

Wat ie wel doet: werken volgens de ingestelde modus van de app, in dit geval continu ontladen op x Watt. Dit ondanks het feit dat ook in de app wel te zien is dat ook daar de slimme modus aan staat. De modus in de app laat zich echter niet beïnvloeden vanuit HA, alleen in de app zelf (bijv uitzetten van slimme modus).

Verder geprobeerd:
Integratie uit/aanzetten.
Integratie opnieuw laden.
Integratie opnieuw configureren (key tbv besturing via HA & P1-entiteit).
Integratie-onderdeel Manager uit/aanzetten.
Manager-opties wisselen (naar Uit, naar Slim Ontladen, terug naar Slimme Modus etc.)
De nieuwe knop 'Reset verbinding' in de integratie geprobeerd.
Hyper uitzetten, aanzetten.
App-modus van Slim naar Uit en weer terug.

Helaas, niets, hij blijft stug ontladen volgens de app-instelling, te zien in HA als 'AC-bedrijfsmodus' - hiermee is de input/output wel in te stellen vanuit HA.

Iemand een idee? Anders maar de hele integratie deïnstalleren en opnieuw installeren, eventueel de versie die wel werkte.
Heb je dit al geprobeerd:
https://github.com/Zendure/Zendure-HA/wiki/Troubleshooting

Bij mij lijkt het in combinatie met hyper nu redelijk stabiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 03-10 16:33
mrme12345 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 08:43:
[...]
Heb je dit al geprobeerd:
https://github.com/Zendure/Zendure-HA/wiki/Troubleshooting
Bij mij lijkt het in combinatie met hyper nu redelijk stabiel
Zal even kijken, echter: 'When you have trouble connecting a device'....
Hij is wel verbonden, alleen de Manager werkt niet.

Maar mooi te horen dat ie zou moeten werken. :)

There's nothing moister than an oyster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkoes
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 29-09 16:58
Hallo allen.

Zijn er mensen met ervaring met de combinatie van Zendure en Enphase?

Ik wil kijken of export beperking in combi met negatieve energie prijzen en zendure batterij een optie is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wosp
DJN schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 13:21:
Mijn Zappi staat standaard vergrendeld en kan ik na inpluggen vrijwel direct alles laten doen via HA. Net nog even getest voor je, Zappi in stop modus gezet en opnieuw opgestart. Na starten Zappi ingeplugd in de auto en ECO+ modus geselecteerd (via HA). Hij start dan gewoon. Duurt wel een paar seconden altijd, loopt helaas via de online API ipv een lokale API, dus reageert vaak wat trager, maar werkt op zich prima.

Mijn vergrendel instellingen:

EV gekoppeld: ON
EV ontkoppeld: ON
Time-Out: 30 sec.
Code: <code>
Automatisch verbergen: OFF
Opladen: ON

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xobdorp
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 09:06
Hey!
Mogelijk een ietwat stomme vraag, maar krijg het zo 1-2-3 niet gevonden. Ik bestuur de Zendure AC2400 bij voorkeur via de app, maar heb wel graag ook alle toeters en bellen in HA. Kan ik de Zendure HA plugin gewoon gebruiken, naast de Zendure app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheAnT
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 23-09 20:50
kan ik eigenlijk via een rest command "hems" uitschakelen?
Pagina: 1 ... 7 ... 12 Laatste