• ctrl-tab
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:22
Theetjuh schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 16:29:
[...]

Docker in een LXC wordt niet aanbevolen/ondersteund door Proxmox btw, alleen in een VM.
Maar inderdaad, dat zou nog kunnen, een LXC zou alleen beter en veel lichter zijn ;)
het werkt gewoon hoor. alleen zoals ik zeg moet je je lxc container priviliged maken en nog wat andere settings waardoor je container effectier host toegang krijgt. ik doe het voor 1 van mijn containers omdat ik daar hardware passthrough met zo weinig mogelijk latency wil dus zo kort mogelijk op de host (feitelijk op de host) wil zitten.

als je een beetje handig bent debug je de Dockerfile en run je dat in je LXC container, ik denk dat een AI agen het zo voor je uit spuugt ;)

WP: Panasonic KIT-WC07L3E5 7kw , buffer PAW-BTANK50L-2, Boiler PAW-TD20C1E5-1 | Solar: Goodwe SDT G2 GW6K-DT 6 kW | Battery: 2x Zendure SF 2400 AC totaal 17.2 kW

Pakhaas schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 13:56:
[...]

Ik blijf het wel bijzonder vinden dat het bij jou/jullie niet goed draait terwijl wij in de basis hetzelfde hebben. 2x 2400+, Gielz integratie met de proxy. Zelfde versie etc.

Ik heb nu ook even de cached response in beeld en die staat sinds begin (12:00) op Nee.

Het enige verschil wat wij hebben is dat hier een AP met volledige bedrading naar de router ligt.
Ook het AP is hier bedraad naar het modem van de ISP.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

gast777 schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 17:16:
[...]

Ik bedoel de History grafiek van de afgelopen keer dat het gebeurde (te zien in deze grafiek die je liet zien, helaas geen tijd te zien bij de x-as). Dan kunnen we zien of het probleem op een willekeurig moment begon (wat ik verwacht met een wifi probleem) of tegelijk met iets anders wat het wellicht heeft getriggerd.

Deze even bij elkaar rond de tijd van het probleem zou mooi zijn:
Active Device
Cached Response
Zendure 1 Storage Mode
Zendure 2 Storage Mode
Zendure 1 Power Command
Zendure 2 Power Command

Bedankt!
U vraagt wij draaien!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qTwqNa7uk1gnXE35wSvM2qEtmsU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p7gFYR02KU4J5Is1BcBuh9yx.jpg?f=fotoalbum_large
Dit was de eerste keer, van vanochtend rond 10:00.

Dit is de tweede keer, rond 12:20:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RdMs7TS1n1GtYl7XwkFtaRD_3w0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x42PqxGfGO0Wuz2xVfHbQlyZ.jpg?f=fotoalbum_large
@Pakhaas signal strength erbij gedaan, en die valt inderdaad wel samen met de cached response-veranderingen. Is dat dan steeds de trigger? Hoop variabelen. Misschien toch eens met het dedicated AP gaan proberen, want hij klappert toch wel wat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0gqiW_Byn_DgxL6l29ttoynRx2s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wFAfqn9AlrUgEEpRQ2n32iri.jpg?f=fotoalbum_large

Ben benieuwd wat jullie deduceren uit deze screenshots.

[ Voor 36% gewijzigd door Gramser op 12-06-2026 20:30 ]

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 12:29
Dat klapperen heb ik ook met AP.
Probleem is nu wel dat ik momenteel 3 omvormers heb. 2x 2400+ en 1x 2400 in de bijkeuken. Wellicht dat die hier daarom wat meer klappert.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_pABS8U3ko-kHUVCdhAvyF76P4o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nu7q5b2ZduY2PkJxWVGIjH1K.jpg?f=fotoalbum_large

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Ik krijg dit altijd als de 2400AC gaat terug leveren in de avond. Draai de laatste versie van 20260529
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NJY2kUhAQuw7C7yLQmFd5u73JE4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/JHF2wd1TpgMKWqe0nijZfGAZ.png?f=user_large

[ Voor 28% gewijzigd door klump4u op 12-06-2026 21:46 ]

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🥐

klump4u schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 21:32:
Ik krijg dit altijd als de 2400AC gaat terug leveren in de avond. Draai de laatste versie van 20260529
[Afbeelding]
Je resterende ontlaad tijd sensor is niet goed aangemaakt. Controleer even zijn ID en pas deze aan bij de sensor als er iets anders staat dan; sensor.zendure_2400_ac_resterende_ontlaad_tijd

Wellicht ooit met een testversie _2 aangemaakt?

Zendure-HA.com | Run Zendure your way — in Home Assistant

• klump4u
  • Niet online

klump4u

gielz schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 22:42:
[...]

Je resterende ontlaad tijd sensor is niet goed aangemaakt. Controleer even zijn ID en pas deze aan bij de sensor als er iets anders staat dan; sensor.zendure_2400_ac_resterende_ontlaad_tijd

Morgenvroeg even nakijken

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🥐

• gast777
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 24-06 21:54
Gramser schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 20:13:
[...]

U vraagt wij draaien!

[Afbeelding]
Dit was de eerste keer, van vanochtend rond 10:00.

Dit is de tweede keer, rond 12:20:
[Afbeelding]
@Pakhaas signal strength erbij gedaan, en die valt inderdaad wel samen met de cached response-veranderingen. Is dat dan steeds de trigger? Hoop variabelen. Misschien toch eens met het dedicated AP gaan proberen, want hij klappert toch wel wat:

[Afbeelding]

Ben benieuwd wat jullie deduceren uit deze screenshots.
OK bedankt! Hieruit blijkt dat de probleemperiodes willekeurig beginnen. In ieder geval niet bij wissel van actief device of iets anders dat in de grafieken te zien is.

Met de nieuwste proxy flow zal als het goed is de vertikale zwarte strepen (unavailable) verdwijnen, voor de periodes met Cached Response = Yes (waar een Zendure dus niet antwoordt). Maar dat is eigenlijk cosmetisch. Daarnaast zullen de Zendures dan nog wat beter 'met rust' gelaten worden, maar geen idee of dat hier het probleem oplost. Niet als het een netwerkprobleem is. Ben wel benieuwd naar het resultaat!

6 kWp solar | Daikin Intergas Hybride 8kW | Tesla Model Y RWD 2023 | Fiat 500e 2014 | Zendure SF2400AC 17 kWh

• Pakhaas
@Gramser Hoe kom je er nu achter als de boel is vastgelopen? Is dat door de boel in de gaten te houden? Zo ja, dan zou je ook een automatisering kunnen maken die een melding geeft (bijv sms of email) dat een sensor weer naar Yes gaat ipv No etc. Dan hoef je niet meer constant te kijken, maar krijg je vanzelf bericht.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
alias: Cached Response Actief
description: Melding wanneer Cached Response op Ja komt
triggers:
  - trigger: state
    entity_id: sensor.cached_response
    to: "Ja"

actions:
  - action: persistent_notification.create
    data:
      title: Cached Response

mode: single
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
description: Pushmelding wanneer Cached Response op Ja komt
triggers:

actions:
  - action: notify.mobile_app_jouw_telefoon
    data:

Gebruik je de Engelse versie, maak dan van Ja, Yes

[ Voor 54% gewijzigd door Pakhaas op 13-06-2026 08:52 ]

Pakhaas schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 08:35:
@Gramser Hoe kom je er nu achter als de boel is vastgelopen? Is dat door de boel in de gaten te houden? Zo ja, dan zou je ook een automatisering kunnen maken die een melding geeft (bijv sms of email) dat een sensor weer naar Yes gaat ipv No etc. Dan hoef je niet meer constant te kijken, maar krijg je vanzelf bericht.
Had hier er ff een energy socket tussen gezet. Die gaat knipperen als het mis gaat. Laat ik zeggen dat soiets aardig op je zenuwen werkt 😜

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• klump4u
  • Niet online

klump4u

gielz schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 22:42:
[...]

Dat was het inderdaad, andere ID. Nog steeds lerende met Home Assistant.

Pakhaas schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 08:35:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
description: Melding wanneer Cached Response op Ja komt
triggers:

actions:
  - action: persistent_notification.create
    data:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
description: Pushmelding wanneer Cached Response op Ja komt
triggers:

actions:
  - action: notify.mobile_app_jouw_telefoon
    data:

Gebruik je de Engelse versie, maak dan van Ja, Yes
Nice! Daar moet ik me dan echt wat in verdiepen, zo ver ben ik nog lang niet... ik snap je automation, maar HOE ik dan een melding krijg van HA, geen idee. Is dat dan door de HA-app? Dan zal ik altijd de tailscale open hebben moeten staan? Er gaat echt een wereld voor me open met Home Assistant...

• ctrl-tab
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:22
Gramser schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 09:19:
[...]

Nice! Daar moet ik me dan echt wat in verdiepen, zo ver ben ik nog lang niet... ik snap je automation, maar HOE ik dan een melding krijg van HA, geen idee. Is dat dan door de HA-app? Dan zal ik altijd de tailscale open hebben moeten staan? Er gaat echt een wereld voor me open met Home Assistant...
https://www.home-assistant.io/integrations/telegram/

WP: Panasonic KIT-WC07L3E5 7kw , buffer PAW-BTANK50L-2, Boiler PAW-TD20C1E5-1 | Solar: Goodwe SDT G2 GW6K-DT 6 kW | Battery: 2x Zendure SF 2400 AC totaal 17.2 kW

gast777 schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 23:55:
[...]

OK bedankt! Hieruit blijkt dat de probleemperiodes willekeurig beginnen. In ieder geval niet bij wissel van actief device of iets anders dat in de grafieken te zien is.

Met de nieuwste proxy flow zal als het goed is de vertikale zwarte strepen (unavailable) verdwijnen, voor de periodes met Cached Response = Yes (waar een Zendure dus niet antwoordt). Maar dat is eigenlijk cosmetisch. Daarnaast zullen de Zendures dan nog wat beter 'met rust' gelaten worden, maar geen idee of dat hier het probleem oplost. Niet als het een netwerkprobleem is. Ben wel benieuwd naar het resultaat!
Zojuist de nieuwste proxy gedeployed - nu via het disablen van de bestaande flow, en de nieuwe geïmporteerd en die actief gemaakt (dank @Hippe Lip , dat werkte prima!). IP-adressen ingevuld, die ken ik uit mijn hoofd inmiddels, en de cached response wat langer dan standaard gezet - we gaan kijken hoe het uitpakt! Dank, @gast777 !
[...]

Goede hulpbron is bv ook ChatGPT. Ook voor het spuugen van code.

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Bij mij wilde vanmorgen de tweede SF800+ ook weer niet reageren. Hoe ik dat kon zien: het SOC% tussen de twee batterijen was meer dan 5%. Probleem met beide laatste versies.

Herstarten van HA had géén effect.
Herstarten van Access Point in de garage zorgde dat de tweede batterij weer ging meedoen.
Mijn conclusie is dat het iets te maken heeft met het aantal connecties dat vastgelopen is in de Zendure batterij?

Hier zijn de screenshots van vóór herstart van HA.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1x-Jequ0tUljoK39YEd3BIxdxzg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3jTgJxvFXo6MRFbgjg0AAgV2.jpg?f=fotoalbum_large

Je ziet batterij 1 laadpercentage 16% en batterij 2 laadpercentage 50%.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oTqVQvyipiHZF_6WU_qU6B694pM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HB0qQaAYgJ5GwJi9nrZoy9LJ.jpg?f=fotoalbum_large

Je zie de vermogensopdracht naar Zendure 1 800 Watt ontladen is, maar de Zendure Vermogen Aansturing is 0 Watt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EJodj9AIpX0Kwh4FX1V_oDdh92s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gp6wf3KtZROXBDotSM8UJMy7.jpg?f=fotoalbum_large

Je ziet dat de GET requests niet meer terugkomen van de Zendure (Active Alarms). Ook niet na de ingestelde tijd van 120 seconden.
Wijzigingen aan standaard installatie
=====================================
Zet "Standby Vertaging" van 30 minuten naar 1440 minuten in Zendure_gielz1986_nl.yaml en de settings van @gielz
gielz in "Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2"
name: Zendure 2400 AC Standby Vertraging -> max: 30 -> max: 1440

zet rest interval van 1s naar 2s in Zendure_gielz1986_nl.yaml
ZuinigeRijder in "Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2"

zet singleMode_delayed_standby_timer op 86400 seconden in Node red van @gast777 (Zendure-proxy-Node-Red-flow_NL.json)
gast777 in "Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2"

zet comm_error_pause_duration van 15 naar 120 seconden
gast777 in "Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2"
ZuinigeRijder schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 09:37:
Bij mij wilde vanmorgen de tweede SF800+ ook weer niet reageren. Hoe ik dat kon zien: het SOC% tussen de twee batterijen was meer dan 5%. Probleem met beide laatste versies.

Herstarten van HA had géén effect.
Herstarten van Access Point in de garage zorgde dat de tweede batterij weer ging meedoen.
Mijn conclusie is dat het iets te maken heeft met het aantal connecties dat vastgelopen is in de Zendure batterij?

Hier zijn de screenshots van vóór herstart van HA.

[Afbeelding]

Je ziet batterij 1 laadpercentage 16% en batterij 2 laadpercentage 50%.

[Afbeelding]

Je zie de vermogensopdracht naar Zendure 1 800 Watt ontladen is, maar de Zendure Vermogen Aansturing is 0 Watt.

[Afbeelding]

Je ziet dat de GET requests niet meer terugkomen van de Zendure (Active Alarms). Ook niet na de ingestelde tijd van 120 seconden.

[...]
Welkom bij de club! Je hebt de laatste versie van de @gast777 proxy? Daarin kun je de cached-responsetijd aanpassen in Node-Red, zodat je batterijen wat meer rust krijgen. Het is geen garantie voor succes, maar wellicht ben je ermee geholpen. Eigenlijk gaan al mijn laatste berichten daarover.

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Gramser schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 09:40:
[...]

Welkom bij de club! Je hebt de laatste versie van de @gast777 proxy? Daarin kun je de cached-responsetijd aanpassen in Node-Red, zodat je batterijen wat meer rust krijgen. Het is geen garantie voor succes, maar wellicht ben je ermee geholpen. Eigenlijk gaan al mijn laatste berichten daarover.
Ja, ik had de allerlaatste versie van @gast777 . Ik had de volgende setting op 120 gezet, neem aan dat je die bedoelt?
let comm_error_pause_duration = 120

• Tiesert
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 20-06 22:41
[...]

Kan prima in HA, en dan via de app op je telefoon. Dit stukje regelt het in je automatisering. Volgens mij niet voortdurend Tailscale open om notificaties te ontvangen die verder niet interactief zijn. Wel om buitenshuis in te grijpen via HA. Kan gewoon via Tailscale VPN op je telefoon.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
action: notify.mobile_app_iphone_telefoonnaam
          data:
            title: "Alarm"
              Tekst van de melding!
            data:
              tag: alarm_zendure
              push:
                sound:
                  name: default
                  critical: 1
                  volume: 1

20x400wp O-Z-W | Enphase Envoy Met. | IQ7+ | Pana 12kW T-Cap J Mono | 300L SWW | HA+Heishamon L | Zendure 2400AC+ | Gasloos 4-10-22

ZuinigeRijder schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 09:42:
[...]

Ja, ik had de allerlaatste versie van @gast777 . Ik had de volgende setting op 120 gezet, neem aan dat je die bedoelt?
let comm_error_pause_duration = 120
Ja, die bedoel ik... misschien kun jij ook de History eens weergeven zoals @gast777 aan mij vroeg, op het moment dat het fout gaat?
Tiesert schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 09:47:
[...]

Kan prima in HA, en dan via de app op je telefoon. Dit stukje regelt het in je automatisering. Volgens mij niet voortdurend Tailscale open om notificaties te ontvangen die verder niet interactief zijn. Wel om buitenshuis in te grijpen via HA. Kan gewoon via Tailscale VPN op je telefoon.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
action: notify.mobile_app_iphone_telefoonnaam
          data:
            title: "Alarm"
              Tekst van de melding!
            data:
              tag: alarm_zendure
              push:
                sound:
                  name: default
                  critical: 1
                  volume: 1
Ga ik even onthouden deze 8)

• Maarten60
  • Laatst online: 24-06 22:08
@DaanVervacke voor mijn begrip, ik moet dus twee zaken regelen
1 complete internet connectie voor batterij blokkeren
2 mqtt spoof installeren en activeren
Correct?

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Gramser schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 09:50:
[...]

Ja, die bedoel ik... misschien kun jij ook de History eens weergeven zoals @gast777 aan mij vroeg, op het moment dat het fout gaat?
Probleem van Cached Response begon om 8:01.01
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
changed to Ja
08:17:27 - 2 hours ago
turned on
08:17:13 - 3 hours ago
changed to Nee
08:17:08 - 3 hours ago
changed to Ja
08:15:07 - 3 hours ago
changed to Nee
08:14:48 - 3 hours ago
changed to Ja
08:12:47 - 3 hours ago
changed to Nee
08:12:28 - 3 hours ago
changed to Ja
08:10:27 - 3 hours ago
changed to Nee
08:10:08 - 3 hours ago
changed to Ja
08:08:07 - 3 hours ago
changed to Nee
08:07:48 - 3 hours ago
changed to Ja
08:05:47 - 3 hours ago
changed to Nee
08:05:12 - 3 hours ago
changed to Zendure 2
changed to Standby
changed to Ja
08:03:11 - 3 hours ago
changed to Geen
08:03:06 - 3 hours ago
changed to Nee
08:03:02 - 3 hours ago
changed to Zendure 1 en 2
changed to Ontladen
changed to Ja
08:01:01 - 3 hours ago
Maar om 7:38 lijkt er iets mis gegaan te zijn, meerdere keren "Became unknown"?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rZj-JiWUwUZxchVNzH7bG0J9EUM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5FiB2HFr8j8kOw3IjMn8QA37.jpg?f=fotoalbum_large

• Pakhaas
[...]

Met Telegram hoeft dat niet. Je kan zo alles wel instellen als bericht. Bijv batterijen beginnen met laden, of zijn vol etc etc. Maar net wat je wil.

• DaanVervacke
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 21-06 22:09
Maarten60 schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 10:55:
@DaanVervacke voor mijn begrip, ik moet dus twee zaken regelen
1 complete internet connectie voor batterij blokkeren
2 mqtt spoof installeren en activeren
Correct?
Ja idealiter een aparte IoT VLAN waar de internet-toegang geblokkeerd is en die geïsoleerd is van je andere netwerken. Dan dat netwerk broadcasten via het access point die het dichtste bij je batterij hangt/staat. Vast IP-adres geven, met Unifi kan je ook toestellen pinnen een bepaald access point, zodat ze niet beginnen roamen. Wel zorgen dat je batterij nog met je Home Assistant kan praten natuurlijk. En dan eens de README van het project doorlopen ;).

• Maarten60
Ik heb Unifi/pihole en battery heeft vast ip.
Zal beginnen met apart vlan

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:28

koboy

Heb een idee voor een icon

Pakhaas schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 12:25:
[...]

Met Telegram hoeft dat niet. Je kan zo alles wel instellen als bericht. Bijv batterijen beginnen met laden, of zijn vol etc etc. Maar net wat je wil.
Ook @Gramser

Persoonlijk zou ik eerder de integratie met Signal gebruiken. Scheelt mij weer een app op de telefoon, en telegram probeer ik ook buiten de deur te houden hier (net als Roblox, Tesla etc).

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• Pakhaas
koboy schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 12:46:
[...]

Ook @Gramser

Persoonlijk zou ik eerder de integratie met Signal gebruiken. Scheelt mij weer een app op de telefoon, en telegram probeer ik ook buiten de deur te houden hier (net als Roblox, Tesla etc).
Ik heb ook Signal. Werkt die precies zo als Telegram met een bot?

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 08:21
Ik gebruik de Zendure HA integratie uit HACS. Nu heb ik het volgende probleem:

Zendure P1 lezer is aangesloten via Mosquitto. Ik heb daar vlak na de installatie van de integratie gewoon data gezien. Toen een hele tijd niet. Gisteren zag ik wel weer actuele data, alleen na een paar herstarts voor nieuwe automations zie ik weer niets...

De P1 meter is zichtbaar in mijn wifi netwerk en in de Zendure app zie ik ook gewoon alle data binnenkomen.

Heeft iemand een idee?

opgelost

[ Voor 4% gewijzigd door bilgy_no1 op 13-06-2026 17:02 ]

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:06
Beetje offtopic hier, maar home assistant kan via tal van kanalen output sturen.
Zo heb ik er een GSM modem met sim aan hangen, dan kan hij zelfs SMSsen. Naast mailen, telegram, signal en een HA msg zelf uiteraard....
En meeste kanalen kan je ook inregelen dat je iets terug kan sturen om iets te triggeren.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:57

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Gramser schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 09:31:
Zojuist de nieuwste proxy gedeployed - nu via het disablen van de bestaande flow, en de nieuwe geïmporteerd en die actief gemaakt (dank @Hippe Lip , dat werkte prima!). IP-adressen ingevuld, die ken ik uit mijn hoofd inmiddels, en de cached response wat langer dan standaard gezet - we gaan kijken hoe het uitpakt! Dank, @gast777 !
Het mooie aan deze methode is dat je de oude flow nog hebt. Daaruit kun je de IP-adressen in één keer (inclusief tussenliggend stukje code) kopiëren en dan plakken in je nieuwe flow.
Veel makkelijker gaat het niet worden. 8)

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:28

koboy

Heb een idee voor een icon

Pakhaas schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 12:53:
[...]

Ik heb ook Signal. Werkt die precies zo als Telegram met een bot?
De signal integratie is voor zo ver ik kan zien alleen zenden met de rest-api van signal.

Die bot van Telegram kun je dan ook weer als aanstuurt kanaal gebruiken. Maar ja, Telegram....

Koboy verdwijnt aan de horizon mompelend over privacy, encryptie, backdoors, Russen en complotten.....

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• oeps
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 24-06 19:57
Even twee posts achter elkaar na wat geknutsel deze week.
FAN op de 2400 Pro
Doel: niet de mooiste oplossing maken maar wat kan ik hergebruiken van wat ik al heb liggen:
  • Sleuf gemaakt in aluminium vierkant buis zodat die over de muurhouders kan schuiven waarmee de 2400 Pro aan de muur vast zit.
  • Had ook nog een wit stukje aluminium hoeklijn. De U is compleet.
  • Twee Noctua NF-A8 FLX. Geen geweldenaars maar kijken wat het doet. 3-pins fans dus geen PWM.
  • Niet helemaal nul Euro: Op Ali een USB-C naar 4-pin PWM fan outlet gekocht en een verdeelstukje waar ik eventueel nog extra fans kan aansturen. Vooral voor gemak gekocht en als ik eventueel later wel iets met PWM fans wil doen.
  • Het geheel ondersteund zichzelf. De blauwe draad is vooral om zeker te stellen dat het niet naar voren kan hangen.
  • Geheel aangestuurd door matter over Wifi schakelaar (in vlaag van verstandsvermindering gekocht ooit). Zou nu voor de IKEA Matter/Thread versies gaan.
  • HA stuurt het zaakje aan op basis van de temperatuur van de controller (via Gielz). Aan bij 38 graden en uit bij 36, zoals eerder gesuggereerd door anderen.
  • Gevoed door een USB-C adapter. De controller accepteert USB-C PD en QC en geeft 12V aan de uitgang.
Werkt prima, in een paar minuten van 38 naar 36 graden maar de omgevingstemperatuur is nu natuurlijk niet zoals bij een hittegolf. We gaan het zien de komende tijd.
Niet zo mooi uiteraard als die twee fans als rugzak aan de achterkant uiteraard.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i1ETwiaDnU6qE8P83-5IgUyjfZY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hkf7NfArCtzIZKct0Rie6bPx.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A0o6nBUC5YWhpulZntIF1RPoNDM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aILt5hOi6o0XFuQuwcMQom0T.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WUxhUu5YiXx4YpGSQ7YZS4BVSZs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kqCvOO3UrQYwMmBkajbcEejI.jpg?f=fotoalbum_tile

• oeps
Wifi, nu eindelijk goed gekregen!
Afdronk: De wifi implementatie op de Zendure is best wel ... matig
In het kort de voorgeschiedenis:
  • Had een Fritz AX1200 bedraad in de garage gedaan op 2 meter van de Zendure. Kan niet beter zou je zeggen.
  • Op een of andere duistere manier had de Zendure toch af en toe de voorkeur om aan de Fritz router te connecten die ongeveer 10 meter verder met een aantal muren er tussen. Dan dus een bagger verbinding.
  • De Fritz router en AX1200 hadden dezelfde SSID en en werken samen qua roaming wat prima werkt met alle mobiele spullen in huis.
Nu maar het anders aanpakken:
  • Ik had nog een TPLink C7 met Openwrt, in gebruik als AP voor de tuin. Die naar de garage met een extra SSID voor de Zendure. Dat SSID zit alleen op die AP zodat er niet meer te roamen valt (voor de Zendure).
  • Sindsdien is de Wifi strak 'Excellent' (Entity in Gielz).
Off topic
  • Nu geen Wifi meer in de tuin, lichte ramp uiteraard!
  • Heb een Cudy WR3000S gekocht (brak merk, had er nooit van gehoord). Gekocht omdat die goed door Openwrt wordt ondersteund en zuinig is.
  • De Wifi is nu vele malen beter in de tuin. 18 meter verder en muur/triple glas er tussen, toch connecten op 5MHz op 2400 Mbps. Mooiste is dat deze Cudy maar 4W gebruikt (de TPlink C7 ook).
  • Als je dus iets speciaal voor je Zendure wil ophangen en niet schrikt van Openwrt flashen dan hoeft het niet veel te kosten. Openwrt wordt prima onderhouden, ook voor oudere hardware. Kijk wel even of je Openwrt direct kan flashen of dat je speciale fratsen moet uithalen. Ik selecteer op eenvoudig te flashen en waar de meest recente versie op beschikbaar is.

• geert1992
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12:13
oeps schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 16:08:
Even twee posts achter elkaar na wat geknutsel deze week.
FAN op de 2400 Pro
Doel: niet de mooiste oplossing maken maar wat kan ik hergebruiken van wat ik al heb liggen:
  • Sleuf gemaakt in aluminium vierkant buis zodat die over de muurhouders kan schuiven waarmee de 2400 Pro aan de muur vast zit.
  • Had ook nog een wit stukje aluminium hoeklijn. De U is compleet.
  • Twee Noctua NF-A8 FLX. Geen geweldenaars maar kijken wat het doet. 3-pins fans dus geen PWM.
  • Niet helemaal nul Euro: Op Ali een USB-C naar 4-pin PWM fan outlet gekocht en een verdeelstukje waar ik eventueel nog extra fans kan aansturen. Vooral voor gemak gekocht en als ik eventueel later wel iets met PWM fans wil doen.
  • Het geheel ondersteund zichzelf. De blauwe draad is vooral om zeker te stellen dat het niet naar voren kan hangen.
  • Geheel aangestuurd door matter over Wifi schakelaar (in vlaag van verstandsvermindering gekocht ooit). Zou nu voor de IKEA Matter/Thread versies gaan.
  • HA stuurt het zaakje aan op basis van de temperatuur van de controller (via Gielz). Aan bij 38 graden en uit bij 36, zoals eerder gesuggereerd door anderen.
  • Gevoed door een USB-C adapter. De controller accepteert USB-C PD en QC en geeft 12V aan de uitgang.
Werkt prima, in een paar minuten van 38 naar 36 graden maar de omgevingstemperatuur is nu natuurlijk niet zoals bij een hittegolf. We gaan het zien de komende tijd.
Niet zo mooi uiteraard als die twee fans als rugzak aan de achterkant uiteraard.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Als ik je een tip mag geven: voor betere koeling kun je de luchtstroom het beste direct op de heatsink richten, in plaats van erlangs. Daarom heb ik mijn eigen ventilator recht op de heatsink gericht. Daarnaast is het belangrijk om de juiste ventilatoren te gebruiken. Voor dit soort toepassingen zijn ventilatoren met een hoge statische druk geschikter dan ventilatoren die vooral zijn ontworpen voor een hoge luchtverplaatsing (flow).

5200wp SolarEdge - 14,4KW 2400AC - k2 pro combo - WP boiler - 2x MHI - Homey shs & HAOS -> NUC i5 32gb akasa fanless

• oeps
geert1992 schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 16:32:
[...]

Als ik je een tip mag geven: voor betere koeling kun je de luchtstroom het beste direct op de heatsink richten, in plaats van erlangs. Daarom heb ik mijn eigen ventilator recht op de heatsink gericht. Daarnaast is het belangrijk om de juiste ventilatoren te gebruiken. Voor dit soort toepassingen zijn ventilatoren met een hoge statische druk geschikter dan ventilatoren die vooral zijn ontworpen voor een hoge luchtverplaatsing (flow).
Dat is zeker beter en mooier! Voor mij is dit een experiment of heel simpel ook goed genoeg is. De eerste hittegolf zal het vertellen of ik een v2 moet maken.

• Hippe Lip

Hippe Lip

oeps schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 16:46:
[...]

Dat is zeker beter en mooier! Voor mij is dit een experiment of heel simpel ook goed genoeg is. De eerste hittegolf zal het vertellen of ik een v2 moet maken.
Jouw constructie komt aardig in de richting van hoe ik het deed. Dan blaas je direct op de koelvinnen. Werkt prima!

Het enig punt is wel dat je met die muurbeugeltjes wel erg dicht op de muur zit. Dat belemmert de koeling, is mijn ervaring. Een van mijn twee stapels stond dichter op de muur dan de andere en dat zag ik terug in de temperatuur van de omvormer: die bleef een paar graden warmer.

<John O`Mill>

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:32
oeps schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 16:15:
Wifi, nu eindelijk goed gekregen!
kon je geen apart SSID voor de zendure alleen op die ax1200 maken? nu heb je 2 AP's in 1 ruimte en die gaan elkaar pesten.

• oeps
emielbf schreef op zondag 14 juni 2026 @ 07:59:
[...]

kon je geen apart SSID voor de zendure alleen op die ax1200 maken? nu heb je 2 AP's in 1 ruimte en die gaan elkaar pesten.
Dat is helaas de grote beperking van het Fritz ecosysteem, 1 ‘gewoon’ SSID, 1 gast SSID. De AX1200 is nu niet meer in gebruik.

• oeps
Hippe Lip schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 23:48:
[...]
Jouw constructie komt aardig in de richting van hoe ik het deed. Dan blaas je direct op de koelvinnen. Werkt prima!

Het enig punt is wel dat je met die muurbeugeltjes wel erg dicht op de muur zit. Dat belemmert de koeling, is mijn ervaring. Een van mijn twee stapels stond dichter op de muur dan de andere en dat zag ik terug in de temperatuur van de omvormer: die bleef een paar graden warmer.
Ja, die afstand viel mij ook tegen. Ik heb nu twee extra batterijen, eigenlijk muurbeugels niet super noodzakelijk en ik vind ze nogal iel voor het potentiële gewicht bij een volle stapel. Als er een batterij bijkomt ga ik een eigen muurbeugel gebruiken, iets meer afstand en steviger (maar met een m4 boutje vastzetten blijft het behelpen). Had beter M5 of M6 kunnen zijn.

• Hippe Lip

Hippe Lip

oeps schreef op zondag 14 juni 2026 @ 08:13:
[...]

Dat is helaas de grote beperking van het Fritz ecosysteem, 1 ‘gewoon’ SSID, 1 gast SSID. De AX1200 is nu niet meer in gebruik.
Nee, dat klopt niet @oeps. Ik heb hier ook allemaal Fritz-spul en juist om zeker te stellen dat mijn Zendures een goede, stabiele WiFi-verbinding hebben en niet gaan roamen baar een ander AP, heb ik één van de AP’s een andere SSID gegeven voor alleen het 2.4 GHz-deel. Alle andere instellingen heb ik ongemoeid gelaten.
Dat werkt prima.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S5oah7APBPDgotryGur2blLJ4BY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vCNqKRIEJdpUBmSk3SbBSZ8U.jpg?f=fotoalbum_large

<John O`Mill>

• Hippe Lip

Hippe Lip

oeps schreef op zondag 14 juni 2026 @ 08:21:
Ja, die afstand viel mij ook tegen. Ik heb nu twee extra batterijen, eigenlijk muurbeugels niet super noodzakelijk en ik vind ze nogal iel voor het potentiële gewicht bij een volle stapel. Als er een batterij bijkomt ga ik een eigen muurbeugel gebruiken, iets meer afstand en steviger (maar met een m4 boutje vastzetten blijft het behelpen). Had beter M5 of M6 kunnen zijn.
Staat de boel bij jou heel erg in de loop dan? Kans groot dat iemand er tegenaan stoot?

Ik heb onder mijn twee stapels van elk een 2400AC+ nog 3 extra batterijen staan (stapel van 4 hoog dus) én die staan nog eens op een hondje. Dat staat hier behoorlijk stabiel. Ik heb geen enkele behoefte aan beugeltjes.
Die hondjes heb ik overigens wél zo gemaakt dat als de wielen allemaal naar binnen gedraaid zijn, dat de afstand tussen de punten waar de wielen de grond raken net een centimeter groter is dan de afmetingen van wat erop staat. Rondom dus een stukkie groter.

En de maat van dat boutje M4 is echt niet te klein hoor. Ben je bang dat het afbreekt? Probeer een M3 maar eens kapot te krijgen. Dat gaat je bij M4 dus ook niet lukken. :+

<John O`Mill>

• oeps
Hippe Lip schreef op zondag 14 juni 2026 @ 10:43:
[...]

Nee, dat klopt niet @oeps. Ik heb hier ook allemaal Fritz-spul en juist om zeker te stellen dat mijn Zendures een goede, stabiele WiFi-verbinding hebben en niet gaan roamen baar een ander AP, heb ik één van de AP’s een andere SSID gegeven voor alleen het 2.4 GHz-deel. Alle andere instellingen heb ik ongemoeid gelaten.
Dat werkt prima.

[Afbeelding]
OT: Welke Fritzbox router heb jij? Ik heb een oudere, 7590, al weer 9 jaar op de markt. Helaas geen optie om extra SSIDs aan te maken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oaTJH-xWeBmb8Tq0tJk-wyUxdwQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J8D5dJ7Yf6JKokad8kGnaOXw.jpg?f=fotoalbum_large

Ennn ik heb het gejinxt! Doh! Hij is weer lekker bevroren, ditmaal in een forse laadstand, waarbij er nu aardig wat van het net wordt afgenomen. Ik zit eraan te denken om het eens te laten gaan, om te kijken wat-ie doet als de batterij helemaal vol is. Dat zou toch ook wel een trigger moeten geven, want vol is vol. Een herstart van HA had geen zin, ook de cached responsetijd verlengen niet.

Gekke was wel: ik had op het moment dat het gebeurde ook voor andere dingen even geen wifi, maar de andere apparaten kwamen wel gewoon weer zelf in verbinding met wifi. Dus de wifi zal toch ook bij mij wel de trigger zijn, de Zendures houden dat signaal gewoon niet goed vast. Ik voel een bedraad accesspoint aankomen :+

Ook gek: de ene Zendure krijgt wel een oplopend vermogen, de andere juist een afnemend. Dus er lijken wel iets van commando's door te komen.

Maar goed, eerst eens kijken wat er gebeurt. @gast777 @Devke hebben jullie op basis van bovenstaande screenshot nog wilde brijljante ideeën?

[ Voor 5% gewijzigd door Gramser op 14-06-2026 13:31 ]

Gramser schreef op zondag 14 juni 2026 @ 13:28:
[Afbeelding]

Ennn ik heb het gejinxt! Doh! Hij is weer lekker bevroren, ditmaal in een forse laadstand, waarbij er nu aardig wat van het net wordt afgenomen. Ik zit eraan te denken om het eens te laten gaan, om te kijken wat-ie doet als de batterij helemaal vol is. Dat zou toch ook wel een trigger moeten geven, want vol is vol. Een herstart van HA had geen zin, ook de cached responsetijd verlengen niet.

Gekke was wel: ik had op het moment dat het gebeurde ook voor andere dingen even geen wifi, maar de andere apparaten kwamen wel gewoon weer zelf in verbinding met wifi. Dus de wifi zal toch ook bij mij wel de trigger zijn, de Zendures houden dat signaal gewoon niet goed vast. Ik voel een bedraad accesspoint aankomen :+

Ook gek: de ene Zendure krijgt wel een oplopend vermogen, de andere juist een afnemend. Dus er lijken wel iets van commando's door te komen.

Maar goed, eerst eens kijken wat er gebeurt. @gast777 @Devke hebben jullie op basis van bovenstaande screenshot nog wilde brijljante ideeën?
Je zou ook eens een week alleen Gielz kunnen draaien via 1 stapel. Als het dan ook problemen geeft is het je interne wifi. Zelf zou ik er klaar mee zijn als ik zie dat andere apparaten ook het wifi signaal kwijtraken.

Ik draai nu 14 maanden met een Unify bedraad accespoint uit 2017 en deze is gekoppeld aan een simpele Zyxel van Odido en de Zendure is nog nooit offline gegaan of vastgelopen. Ik lees hem zelfs 2x per seconden uit en stamp alleen maar NOM commando's richting de API elke 5 seconden.

Ik heb al meerdere dingen gelezen die ik kan proberen. Ik denk dat het tijd wordt dat ik die ook ga doen. Zonde he. Had voorkomen kunnen worden met een netwerkpoortje op de Zendure ;). Maar eigenwijs als ik ben - want ik wil gewoon met twee stapeltjes draaien - begin ik met het AP.

Denk ik, ik weet het nog niet. Maar ik ga dus eerst wachten wat er gebeurt als de stapels vol zijn.

• Pakhaas
[Afbeelding]

Gisteren dacht ik nog een patroon te zien tussen wifi signaal sterkte en cached response, maar dat is nu totaal niet.
Gek he? Maar daar gaf @gast777 nog wel iets over aan. Hij zei dat in het wifisignaal minder zwarte streepjes te zien zouden zijn in de laatste proxyversie, maar vooral cosmetisch? Zou erop duiden dat er wellicht wel signaalverlies is, maar niet meer zo zichtbaar?

• Pakhaas
Gramser schreef op zondag 14 juni 2026 @ 14:18:
Gek he? Maar daar gaf @gast777 nog wel iets over aan. Hij zei dat in het wifisignaal minder zwarte streepjes te zien zouden zijn in de laatste proxyversie, maar vooral cosmetisch? Zou erop duiden dat er wellicht wel signaalverlies is, maar niet meer zo zichtbaar?
Bij mij zijn er nog behoorlijk wat streepjes te zien, maar bij cashed response is het vrij stabiel. Ik ben wel benieuwd hoe die met NOM zal reageren. Ik heb een bedraad AP in de garage naast de Zendures dus daar kan ik ook weinig aan veranderen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZvnGyxlRclr2kz1sc1cN8NaRz68=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rqRWtqxc2XjSkAkr4sIOFXk5.jpg?f=fotoalbum_large

• hapklaar
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-06 20:31
Ik heb de laatste tijd last van zulk gek gedrag van deze automation, ik kan niet ontdekken waar dit door komt. Wanneer ik de modus op NOM of Standby zet, wordt het oplaadvermogen naar maximaal gezet. Het logboek suggereert dat dit gebeurt door de Gielz automation. HEMS staat niet aan, dus daar kan het niet door komen lijkt me.

Zie onder voor wat ik zie gebeuren. Wat kan dit toch zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AtRe-izErHP7GMU5_3NBNP9bXQg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/uHffLisS2tS5KJMzxhOs7dkq.png?f=fotoalbum_large

How much wood would a woodchuck chuck if a woodchuck could chuck wood ?

Gramser schreef op zondag 14 juni 2026 @ 13:50:
Ik heb al meerdere dingen gelezen die ik kan proberen. Ik denk dat het tijd wordt dat ik die ook ga doen. Zonde he. Had voorkomen kunnen worden met een netwerkpoortje op de Zendure ;). Maar eigenwijs als ik ben - want ik wil gewoon met twee stapeltjes draaien - begin ik met het AP.

Denk ik, ik weet het nog niet. Maar ik ga dus eerst wachten wat er gebeurt als de stapels vol zijn.
En wispelturig als ik ben heb ik de Zendures nu op hun eigen AP gezet. Het zijn de enige 2 apparaten in dit huishouden die daar verbinding mee maken. Het AP is bedraad aangesloten op mijn modem.

Omdat de batterijen opnieuw zijn gekoppeld gaat het nu weer goed. Ik hou de boel maar weer in de gaten. Ik geloof dat het zo’n 24-36 uur probleemloos heeft gedraaid, steeds, voor hij bevroor, dus alles langer dan dat is winst. De tijd loopt.
[Afbeelding]

Ik zou sws het AP er tussen hangen, bekabeld. Batterijen een eigen SSID geven. De kans dat dit de volledige oplossing is? Hier was dit niet zo.

Misschien is het een idee om een soort tracing in de bouwen? Als de gegevens van gielz binnen komen wat gebeurd er dan stap voor stap en is dit ook wat je verwacht dan. Tis maar een idee.

Draai hier zelf alleen even gielz en inmiddels 10 dagen verder zonder issues. Zover kwam ik nooit. Misschien kunnen we op e.a. manier @gast777 helpen met testen. Ik wil nog even gielz draaien daar ik nu 1 variabele heb veranderd, namelijk nieuwe batterijen en daarna kan ik met zekerheid uitsluiten dat het niet het AP, wifi of NAS is.

• Pakhaas
@Devke je kan @gast777 helpen door een debug file te maken zodat hij precies kan kijken of alles goed doorkomt.
hapklaar schreef op zondag 14 juni 2026 @ 15:29:
Ik heb de laatste tijd last van zulk gek gedrag van deze automation, ik kan niet ontdekken waar dit door komt. Wanneer ik de modus op NOM of Standby zet, wordt het oplaadvermogen naar maximaal gezet. Het logboek suggereert dat dit gebeurt door de Gielz automation. HEMS staat niet aan, dus daar kan het niet door komen lijkt me.

Zie onder voor wat ik zie gebeuren. Wat kan dit toch zijn?

[Afbeelding]
Open even sensor.zendure_2400_ac_omvormer_max_oplaadvermogen en kijk wat daar gebeurd. Staat iig los van een modus wissel tenzij je zelf hier een automatisering op draait.

Pakhaas schreef op zondag 14 juni 2026 @ 17:01:
@Devke je kan @gast777 helpen door een debug file te maken zodat hij precies kan kijken of alles goed doorkomt.
Mooi. Ik pak dat weer op als ik 200% zeker ben dat hier alles draait zoals moet. Dan is het gerichter zoeken.

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 12:08
Devke schreef op zondag 14 juni 2026 @ 16:25:
[...]

Ik zou sws het AP er tussen hangen, bekabeld. Batterijen een eigen SSID geven. De kans dat dit de volledige oplossing is? Hier was dit niet zo.

Misschien is het een idee om een soort tracing in de bouwen? Als de gegevens van gielz binnen komen wat gebeurd er dan stap voor stap en is dit ook wat je verwacht dan. Tis maar een idee.

Draai hier zelf alleen even gielz en inmiddels 10 dagen verder zonder issues. Zover kwam ik nooit. Misschien kunnen we op e.a. manier @gast777 helpen met testen. Ik wil nog even gielz draaien daar ik nu 1 variabele heb veranderd, namelijk nieuwe batterijen en daarna kan ik met zekerheid uitsluiten dat het niet het AP, wifi of NAS is.
Als je het niet hebt met 1 enkele batterij, maar wel met de proxy, dan vraag ik mijn af of NR niet vol loopt.
Ik heb vandaag even handmatig geladen, en toen stond cached response na 20min ook bijna continue op ja. Prima accus bleven toch laden. Toen ik het wel mooi vond heb ik hem weer op NOM gezet, en toen bleef de vermogensopdracht hangen net als cached response op ja bleef. Even getest door de oven aan te zetten of ontladen ipv laden nog verandering gaf, maar helaas geen reactie. Daarna gielz op standby gezet, en cached response verdwenen. Daarna op NOM gezet en werkt weer als voorheen, met af en toe voor een sec of 20 cached response op ja.

🇳🇱Pijnacker Oost/West

RemmyB83 schreef op zondag 14 juni 2026 @ 17:15:
[...]

Als je het niet hebt met 1 enkele batterij, maar wel met de proxy, dan vraag ik mijn af of NR niet vol loopt.
Ik heb vandaag even handmatig geladen, en toen stond cached response na 20min ook bijna continue op ja. Prima accus bleven toch laden. Toen ik het wel mooi vond heb ik hem weer op NOM gezet, en toen bleef de vermogensopdracht hangen net als cached response op ja bleef. Even getest door de oven aan te zetten of ontladen ipv laden nog verandering gaf, maar helaas geen reactie. Daarna gielz op standby gezet, en cached response verdwenen. Daarna op NOM gezet en werkt weer als voorheen, met af en toe voor een sec of 20 cached response op ja.
Probeer de properties maar eens op te vragen, dat lukt vaak ook niet. Een ping lukt altijd wel. Ik heb soms het idee dat er of verbindingen niet gesloten worden of dat er teveel data naar de Zendure's gaat. Echt dit is gevoel ik kan het niet hard maken. Ik herinner me de eerste Zendure's (naam ff kwijt), die stonden ook regelmatig in Freeze bij sommige

• RemmyB83
Devke schreef op zondag 14 juni 2026 @ 17:19:
[...]

Probeer de properties maar eens op te vragen, dat lukt vaak ook niet. Een ping lukt altijd wel. Ik heb soms het idee dat er of verbindingen niet gesloten worden of dat er teveel data naar de Zendure's gaat. Echt dit is gevoel ik kan het niet hard maken. Ik herinner me de eerste Zendure's (naam ff kwijt), die stonden ook regelmatig in Freeze bij sommige
Zelf heb ik er ook weinig verstand van.
Gaat hier overigens sinds de laatste paar proxy's veel beter, en heb sindsdien nog maar een enkele freeze gehad.

Voorheen herstarte ik de router of HA als hij een freeze had, en dan werkte alles weer.
Nu even wat andere dingen getest en zie dat het met in standby mode zetten ook weg gaat. Op zich niet gek natuurlijk, omdat de verbinding tot rust komt. Voorheen slingerde ik fireson ook wel eens op NOM en dan reageerde de zendure's ook gewoon, waar ze toen niet reageede op de proxy.

Vraag ik mijn toch af of 1 zendure via gielz minder data te verwerken krijgt, dan 2 zendure's (per stuk)via de proxy. Als ze in beide gevallen per stuk nagenoeg even veel data verwerken, dan lijkt het mijn niet in de zendure te zitten?

🇳🇱Pijnacker Oost/West

Een herstart van HA had vandaag bij mij geen zin. De status naar standby zetten ook niet. De automatisering disablen ook niet. Proxy disablen ook niet.

Er moest echt weer even een echte reset aan te pas komen helaas. Nu kijken hoe het gaat met het AP ertussen.

• gast777
RemmyB83 schreef op zondag 14 juni 2026 @ 17:49:
[...]

Gaat hier overigens sinds de laatste paar proxy's veel beter, en heb sindsdien nog maar een enkele freeze gehad.

Voorheen herstarte ik de router of HA als hij een freeze had, en dan werkte alles weer.
Nu even wat andere dingen getest en zie dat het met in standby mode zetten ook weg gaat. Op zich niet gek natuurlijk, omdat de verbinding tot rust komt. Voorheen slingerde ik fireson ook wel eens op NOM en dan reageerde de zendure's ook gewoon, waar ze toen niet reageede op de proxy.
Tussen Standby en laden/ontladen of NOM is weinig verschil eigenlijk, voor wat betreft de netwerkcommunicatie. De GET requests elke seconde gaan altijd door, ongeacht de status.

Het verschil, wat betreft netwerkcommunicatie, is dat in Standby je geen POST opdrachten hebt. Zou dat de recovery hebben gegeven die je rapporteert?

Dan is er nog een verschil in status (niets met communicatie te maken, maar met Zendure software status zelf) en dat is dat in Standby het spul in smartmode=0 staat, en anders in smartmode=1. En het vermogen zal naar 0 gezet worden in Standby.

Als de Zendure interne status invloed heeft op dit probleem, waar de netwerkcommunicatie niet verandert, zal het een issue in de Zendures moeten zijn.

Welke van deze het verschil maken in dit geval is niet duidelijk (ook geen data beschikbaar bij deze observatie), of het is een eenmalig toeval. Als we het wisten, konden we in ieder geval een workaround automatiseren.

6 kWp solar | Daikin Intergas Hybride 8kW | Tesla Model Y RWD 2023 | Fiat 500e 2014 | Zendure SF2400AC 17 kWh

RemmyB83 schreef op zondag 14 juni 2026 @ 17:49:
[...]

Vraag ik mijn toch af of 1 zendure via gielz minder data te verwerken krijgt, dan 2 zendure's (per stuk)via de proxy. Als ze in beide gevallen per stuk nagenoeg even veel data verwerken, dan lijkt het mijn niet in de zendure te zitten?
Ook daar heb ik wel eens aan getwijfeld. Zendure met een brakke API. Maar dan had het nu ook mis moeten gaan. In dit soort situaties is het uitsluiten. Eind volgende week zal ik de laatste proxy ook eens pakken weer. Eerst deze fase even door.

• RemmyB83
gast777 schreef op zondag 14 juni 2026 @ 18:08:
[...]

Tussen Standby en laden/ontladen of NOM is weinig verschil eigenlijk, voor wat betreft de netwerkcommunicatie. De GET requests elke seconde gaan altijd door, ongeacht de status.

Het verschil, wat betreft netwerkcommunicatie, is dat in Standby je geen POST opdrachten hebt. Zou dat de recovery hebben gegeven die je rapporteert?

Dan is er nog een verschil in status (niets met communicatie te maken, maar met Zendure software status zelf) en dat is dat in Standby het spul in smartmode=0 staat, en anders in smartmode=1. En het vermogen zal naar 0 gezet worden in Standby.

Als de Zendure interne status invloed heeft op dit probleem, waar de netwerkcommunicatie niet verandert, zal het een issue in de Zendures moeten zijn.

Welke van deze het verschil maken in dit geval is niet duidelijk (ook geen data beschikbaar bij deze observatie), of het is een eenmalig toeval. Als we het wisten, konden we in ieder geval een workaround automatiseren.
Bedankt voor de uitleg.
Volgende keer zal ik kijken of ik het weer op deze wijze weer kan oplossen, al dan niet met een debug file.
Gelukkig heb ik er bijna geen gehad sinds de laatste paar proxy's met cached response, dus verwacht niet snel een herhaling. Daarnaast zie ik dat bij @Gramser de standby methode niet werkt, dus wellicht verschillende oorzaken.

🇳🇱Pijnacker Oost/West

• gast777
Gramser schreef op zondag 14 juni 2026 @ 17:59:
Een herstart van HA had vandaag bij mij geen zin. De status naar standby zetten ook niet. De automatisering disablen ook niet. Proxy disablen ook niet.

Er moest echt weer even een echte reset aan te pas komen helaas. Nu kijken hoe het gaat met het AP ertussen.
Een goed netwerk is een voorwaarde. Zonder dat zou ik er niet te veel tijd aan besteden om steeds te kijken en speculeren wat er gebeurt.

Maar op zich wel bijzonder, ik heb hier momenteel ook niet echt een superstrak netwerk en zelfs daarmee eigenlijk nul problemen met de 2x SF2400AC.

Mijn Powerline AP werkte op een gegeven moment plotseling niet goed meer (geregeld ping loss er naartoe). Die heb ik uitgezet en ik heb mijn oude wireless bridge (AP die zelf ook weer wireless client is van een AP in het huis) naar de garage maar weer aangezet. Die heeft ook af en toe korte onderbrekingen, ook naar de andere apparaten zoals HomeWizard meters in dezelfde garage. Dus niets met de Zendure/Proxy te maken.

Soms als het te erg wordt met de netwerkonderbrekingen, reboot ik de AP en dat helpt dan voor langere tijd.

Eigenlijk moet je dus gewoon een fatsoenlijk hard bekabeld AP hebben, met apart SSID, vlak bij de Zendures. Zolang dat niet het geval is, zul je netwerkproblemen hebben, daarmee moeten leren leven of iets aan gaan doen.

Maar wat ik wel bijzonder vind is dat hier zelfs met de netwerkinterrupties (vanwege brak netwerk dus, niets met de Zendures of de proxy te maken) toch nul problemen heb met de Zendures. Als een onderbreking weer ophoudt, gaan de Zendures gewoon weer normaal door en luisteren naar de commando's.

Misschien is er een software issue in de nieuwere modellen SF2400AC+/Pro, SF800XX dat ze niet goed met onderbrekingen kunnen omgaan.

@gast777 Het zou zomaar kunnen, wat je schetst. Dat de 2400AC en 2400AC+ meer verschillen dan we denken wat dit issue betreft.

Hoe dan ook - de zendures zitten nu op een apart SSID op een bedraad AP. Helemaal voor hen alleen. We gaan kijken wat er gebeurt.

Ik kan nu trouwens wel besluiten het AP op een HW Energy Socket te zetten voor een remote herstart :+

Nee Gramser - afblijven nou!

[ Voor 22% gewijzigd door Gramser op 14-06-2026 18:39 ]

• gast777
Gramser schreef op zondag 14 juni 2026 @ 18:37:

Hoe dan ook - de zendures zitten nu op een apart SSID op een bedraad AP. Helemaal voor hen alleen. We gaan kijken wat er gebeurt.
Super. We gaan het zien wat er gebeurt d:)b

gast777 schreef op zondag 14 juni 2026 @ 18:35:
[...]

Een goed netwerk is een voorwaarde. Zonder dat zou ik er niet te veel tijd aan besteden om steeds te kijken en speculeren wat er gebeurt.

Maar op zich wel bijzonder, ik heb hier momenteel ook niet echt een superstrak netwerk en zelfs daarmee eigenlijk nul problemen met de 2x SF2400AC.

Mijn Powerline AP werkte op een gegeven moment plotseling niet goed meer (geregeld ping loss er naartoe). Die heb ik uitgezet en ik heb mijn oude wireless bridge (AP die zelf ook weer wireless client is van een AP in het huis) naar de garage maar weer aangezet. Die heeft ook af en toe korte onderbrekingen, ook naar de andere apparaten zoals HomeWizard meters in dezelfde garage. Dus niets met de Zendure/Proxy te maken.

Soms als het te erg wordt met de netwerkonderbrekingen, reboot ik de AP en dat helpt dan voor langere tijd.

Eigenlijk moet je dus gewoon een fatsoenlijk hard bekabeld AP hebben, met apart SSID, vlak bij de Zendures. Zolang dat niet het geval is, zul je netwerkproblemen hebben, daarmee moeten leren leven of iets aan gaan doen.

Maar wat ik wel bijzonder vind is dat hier zelfs met de netwerkinterrupties (vanwege brak netwerk dus, niets met de Zendures of de proxy te maken) toch nul problemen heb met de Zendures. Als een onderbreking weer ophoudt, gaan de Zendures gewoon weer normaal door en luisteren naar de commando's.

Misschien is er een software issue in de nieuwere modellen SF2400AC+/Pro, SF800XX dat ze niet goed met onderbrekingen kunnen omgaan.
Heb hier de 2400 AC staan. Daar ging het op mis. Hij staat er nog maar niet heel actief i.v.m. de nieuwe 2400+. Wat het daar gaat doen? Afwachten even. Het ligt dus niet speciaal aan de 2400+ imo

• DeadMetal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:47
DaanVervacke schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 13:10:
[...]

@DeadMetal Ik heb ondersteuning voor arm64 toegevoegd. Je zal opnieuw het .zip bestand moeten downloaden. Succes!
Bedankt, het installeren is gelukt, en volgens mij is het oké. Heb beide Zendures tegelijk opnieuw opgestart, toen werkte het volgens mij. Als ik een per keer wilde doen, ging het niet goed en bleef de andere disconnected met 'not authorised'. Internettoegang geblokkeerd in de router, nu even aankijken of hij niet gaat haperen in HA.
Alleen snap ik niet waarom de addon meldt te luisteren op 1883, 1884, 8883, 8884. Zit hij dan niet mijn normale Mosquitto op 1883 in de weg?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
[20:18:03] INFO: Starting Zendure spoof MQTT broker...
2026-06-14 20:18:03: mosquitto version 2.1.2 starting
2026-06-14 20:18:03: Config loaded from /etc/mosquitto/mosquitto.conf.
2026-06-14 20:18:03: Info: running mosquitto as user: root.
2026-06-14 20:18:03: Bridge support available.
2026-06-14 20:18:03: Persistence support available.
2026-06-14 20:18:03: Warning: Mosquitto should not be run as root/administrator.
2026-06-14 20:18:03: Restored 0 base messages
2026-06-14 20:18:03: Restored 0 retained messages
2026-06-14 20:18:03: Restored 0 clients
2026-06-14 20:18:03: Restored 0 subscriptions
2026-06-14 20:18:03: Restored 0 client messages
2026-06-14 20:18:03: TLS support available.
2026-06-14 20:18:03: TLS-PSK support available.
2026-06-14 20:18:03: Websockets support available.
2026-06-14 20:18:03: Loading plugin: /usr/share/mosquitto/go-auth.so
2026-06-14 20:18:03:  ├── Username/password checking enabled.
2026-06-14 20:18:03:  ├── TLS-PSK checking enabled.
2026-06-14 20:18:03:  └── Extended authentication not enabled.
2026-06-14 20:18:03: Plugin has registered to receive 'reload' events.
2026-06-14 20:18:03: Plugin has registered to receive 'basic-auth' events.
2026-06-14 20:18:03: Plugin has registered to receive 'acl-check' events.
2026-06-14 20:18:03: Plugin has registered to receive 'psk-key' events.
2026-06-14 20:18:03: Opening ipv4 listen socket on port 1883.
2026-06-14 20:18:03: Opening ipv6 listen socket on port 1883.
2026-06-14 20:18:03: Opening ipv4 listen socket on port 1884.
2026-06-14 20:18:03: Opening ipv6 listen socket on port 1884.
2026-06-14 20:18:03: Opening ipv4 listen socket on port 8883.
2026-06-14 20:18:03: Opening ipv6 listen socket on port 8883.
2026-06-14 20:18:03: Opening ipv4 listen socket on port 8884.
2026-06-14 20:18:03: Opening ipv6 listen socket on port 8884.
2026-06-14 20:18:03: mosquitto version 2.1.2 running
2026-06-14 20:18:09: New connection from 192.168.0.71:56107 on port 8883.
2026-06-14 20:18:09: New connection from 192.168.0.70:50991 on port 8883.
2026-06-14 20:18:10: New client connected from 192.168.0.71:56107 as 0redacted8 (p4, c1, k30, u'0redacted8').
2026-06-14 20:18:10: Client 0redacted8 negotiated TLSv1.2 cipher ECDHE-RSA-AES256-GCM-SHA384
2026-06-14 20:18:10: New client connected from 192.168.0.70:50991 as GredactedG (p4, c1, k30, u'GredactedG').
2026-06-14 20:18:10: Client GredactedG negotiated TLSv1.2 cipher ECDHE-RSA-AES256-GCM-SHA384
/edit: kwartiertje later gebeurt er dit. Enig idee wat dat is?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
2026-06-14 20:31:47: New connection from 172.30.32.2:37694 on port 8883.
2026-06-14 20:31:47: OpenSSL Error while trying to get the error[0]: error:0A000126:SSL routines::unexpected eof while reading
2026-06-14 20:31:47: Client 172.30.32.2 [172.30.32.2:37694] disconnected: Protocol error.
2026-06-14 20:33:47: New connection from 172.30.32.2:38182 on port 8883.
2026-06-14 20:33:47: OpenSSL Error while trying to get the error[0]: error:0A000126:SSL routines::unexpected eof while reading
2026-06-14 20:33:47: Client 172.30.32.2 [172.30.32.2:38182] disconnected: Protocol error.
2026-06-14 20:35:47: New connection from 172.30.32.2:59278 on port 8883.
2026-06-14 20:35:47: OpenSSL Error while trying to get the error[0]: error:0A000126:SSL routines::unexpected eof while reading
2026-06-14 20:35:47: Client 172.30.32.2 [172.30.32.2:59278] disconnected: Protocol error.

[ Voor 13% gewijzigd door DeadMetal op 14-06-2026 20:41 ]

• Theetjuh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:22
Heb ik ook, is denk ik de watchdog?

• DeadMetal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:47
Ah, right, het is de watchdog inderdaad. En voor wat betreft mijn vraag:
Alleen snap ik niet waarom de addon meldt te luisteren op 1883, 1884, 8883, 8884. Zit hij dan niet mijn normale Mosquitto op 1883 in de weg?
Als ik het goed zie, meldt de app zelf wel dat hij op die poorten denkt te luisteren, maar de addon-instellingen (op supervisor-niveau) ontsluit enkel 8883 voor hem.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VYdig9ZzMkUdah2CTcfk1PuTlpc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fw5qmpQzoh2gtSgxH3DzONzT.png?f=fotoalbum_large

Dus volgens mij werkt alles als een zonnetje, HA ziet de batterijen nog steeds continu gewoon als beschikbaar. En dus niet meer het gedrag waar ik eerder last van had toen ik de internettoegang blokkeerde in de router, toen ze direct regelmatig op 'niet beschikbaar' schoten _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ @DaanVervacke
DeadMetal schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 11:47:
@gielz ik heb een kleine suggestie. Het zou mij helpen als je hier een kleine Opladen/Ontladen/Standby indicator zou willen toevoegen die laat zien wat de batterij nu aan het doen is. Want die + of - bij het wattage blijft me verwarren (omdat positief en negatief het tegenovergestelde betekent bij de grafieken op je dashboard). Op mobiel staan beide namelijk niet tegelijk in beeld (dan staat alles onder elkaar, dus scrollen).

[Afbeelding]
Vanaf de volgende versie heeft de sensor die het vermogen van de batterij toont het icon wat ook gebruikt word bij laden/ontladen en standby;

MIN - Ontladen
PLUS - Laden
LEEG - Standby

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ai8G-qTZ5sw7wj6oUV9uRA8H3ao=/x800/filters:strip_exif()/f/image/NnU5CPXjZHF9KikowiLzUXKU.png?f=fotoalbum_large

• ThaSandman
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:34
Ik lees dit topic al een behoorlijke tijd mee. Ik heb een Zendure 2400 pro met 2 batterijen. Gielz integratie voor aansturen.Ik wil tot het einde van het jaar puur "Dynamisch handelen". Opladen op de 4 goedkoopste uren en ontladen op de 4 duurste. Nu wil ik graag inzichtelijk maken wat mijn rendement is.

Dus de 4 laad uren (kWh * uurprijs van dat moment uit Nordpool en ook de 4 ontlaad uren. Dat in een mooi tabelletje, grafiekje of puur 1 getal.

Heeft iemand dit al eens gemaakt, kan iemand mij in de juiste richting sturen?

• Pakhaas
gielz schreef op zondag 14 juni 2026 @ 21:40:
[...]

Vanaf de volgende versie heeft de sensor die het vermogen van de batterij toont het icon wat ook gebruikt word bij laden/ontladen en standby;

MIN - Ontladen
PLUS - Laden
LEEG - Standby

[Afbeelding]
Dat zie je nu toch ook al?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9SfJHxPMqxtna4C93d5ZvgsVzFc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eewezMu2mCBu7m919yJaiOaa.jpg?f=fotoalbum_large
Icoontje wordt anders: een batterijtje ipv bliksemschichtje.

• Hippe Lip

Hippe Lip

oeps schreef op zondag 14 juni 2026 @ 12:32:
OT: Welke Fritzbox router heb jij? Ik heb een oudere, 7590, al weer 9 jaar op de markt.
@oeps
Wat ik heb? Ehhh,

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UVHmYGE2ugz1V7TXMvjcUySVevs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S0UYwEChf54VZyM6L4vqYlA4.jpg?f=fotoalbum_large
Helaas geen optie om extra SSIDs aan te maken.
Sat doe je dan ook niet: geen extra SSID aanmaken. Maar op dat ene (bedraad aangesloten) Access Point in je Mesh confuguratie wijzig je de naam (SSID) van alleen het 2.4 GHz-kanaal. De rest laat je ongewijzigd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Dm_nEm26XjlOUvvpQAL6wSdCV8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NZez4SA3FxHU7Emfdzf6reOJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S5oah7APBPDgotryGur2blLJ4BY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vCNqKRIEJdpUBmSk3SbBSZ8U.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door Hippe Lip op 15-06-2026 13:37 ]

<John O`Mill>

• Mscroos
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 09:16
Gramser schreef op zondag 14 juni 2026 @ 18:37:
@gast777 Het zou zomaar kunnen, wat je schetst. Dat de 2400AC en 2400AC+ meer verschillen dan we denken wat dit issue betreft.

Ik kan nu trouwens wel besluiten het AP op een HW Energy Socket te zetten voor een remote herstart :+

Nee Gramser - afblijven nou!
ik krijg hem weer responsive als ik Giels op standby zet, dan de zendure app inga en daar bij de accu zelf een laad of ontlaad waarde inzet en deze als hij reageert weer naar nul zetten en dan weer NoM draaien in Gielz....
Nou, ook nog iets om te proberen als het weer mis gaat. Dank @Mscroos !

• Mscroos
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 09:16
Zendure AC2400+ firmware 2.0 beschikbaar..... wie durft?

Ik krijg vandaag eerst nieuwe slimme meter dus ga zelf even wachten omdat alle stroom straks van het huis af moet.... Ik hoor graag wie de update heeft gedaan en zijn/haar ervaring daarmee (vooral in relatie tot Gielz / nodered verbinding)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7o-lPB6EBKy74TRjQ3QjjgcL-fc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/nqGmQjVklOa5igGwrT0EvJIX.png?f=fotoalbum_large

• Tiesert
De SOC van de 2400AC+ was wat ver teruggezakt vannacht, en hij begon niet te laden. Ik heb zelf een opdracht via de API gestuurd om bij te laden, hij accepteert de opdracht wel maar voert niks uit. Het werkt wel weer inmiddels, maar weet iemand hoe het kan dat de batterij wel accepteert maar niet luistert?

Last logged: 09:39:28
ZENDURE-DIAGNOSE: Start forceren van 1400W laadlimiet via lokale API...
RAW API RESPONSE CODE: 200
RAW API RESPONSE TEXT: {"timestamp":1781509168,"messageId":246,"success":true,"code":200,"sn":"HEC4NExxxxxxxxx"}

20x400wp O-Z-W | Enphase Envoy Met. | IQ7+ | Pana 12kW T-Cap J Mono | 300L SWW | HA+Heishamon L | Zendure 2400AC+ | Gasloos 4-10-22

• Tiesert
Mscroos schreef op maandag 15 juni 2026 @ 09:50:
In de algemene grote Zendure groep hebben photovoltaic en MacFan al bijgewerkt met 2.0

Tiesert schreef op maandag 15 juni 2026 @ 09:58:
De SOC van de 2400AC+ was wat ver teruggezakt vannacht, en hij begon niet te laden. Ik heb zelf een opdracht via de API gestuurd om bij te laden, hij accepteert de opdracht wel maar voert niks uit. Het werkt wel weer inmiddels, maar weet iemand hoe het kan dat de batterij wel accepteert maar niet luistert?

Last logged: 09:39:28
ZENDURE-DIAGNOSE: Start forceren van 1400W laadlimiet via lokale API...
RAW API RESPONSE CODE: 200
RAW API RESPONSE TEXT: {"timestamp":1781509168,"messageId":246,"success":true,"code":200,"sn":"HEC4NExxxxxxxxx"}
Gisteren hier ook 1 batterij die niet zelf begon met laden. Vlgs properties stond alles goed, behalve smartmode stond op 0. Deze naar 1 gezet en rennen. Firmware 1.0.1 nog. 2e batterij met Firmware 1.0.3 ging wel goed.

Mscroos schreef op maandag 15 juni 2026 @ 09:50:

Ik krijg vandaag eerst nieuwe slimme meter dus ga zelf even wachten omdat alle stroom straks van het huis af moet.... Ik hoor graag wie de update heeft gedaan en zijn/haar ervaring daarmee (vooral in relatie tot Gielz / nodered verbinding)

[Afbeelding]
Ik krijg 'm nog niet gepusht. Vind ik wel even prima. Ik ben overigens volgende week ook aan de beurt voor een meterwissel... krijgen we dat er ook nog bij ;)

• Tiesert
Devke schreef op maandag 15 juni 2026 @ 10:09:
[...]

Gisteren hier ook 1 batterij die niet zelf begon met laden. Vlgs properties stond alles goed, behalve smartmode stond op 0. Deze naar 1 gezet en rennen. Firmware 1.0.1 nog. 2e batterij met Firmware 1.0.3 ging wel goed.
Dank je, ik dacht dat SmartMode een sensor is en geen switch, hoe zet je die op 1 dan? Hij lijkt op 0 of 1 te staan. Wat doet dat ding eigenlijk?

• hapklaar
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-06 20:31
gielz schreef op zondag 14 juni 2026 @ 17:10:
[...]

Open even sensor.zendure_2400_ac_omvormer_max_oplaadvermogen en kijk wat daar gebeurd. Staat iig los van een modus wissel tenzij je zelf hier een automatisering op draait.
Deze staat constant op 2400W

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C7jTnjFpeDsGsCM2IooUX-Uoiqw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lcShdQjplU7ijs3rJFQdkZkl.png?f=fotoalbum_large

How much wood would a woodchuck chuck if a woodchuck could chuck wood ?

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
Ik heb me rotgezocht maar kan het niet vinden - iets van een instructie om (ala Gielz/Gast777) via Fireson twee apparaaten in te stellen, waarbij de twee apparaten volgens verschillende vermogens werken.

Ik had Gielz/Gast777 letterlijk binnen 10min werken. Ik heb de integratie van Fireson geinstalleerd, maar loop daarna volledig vast in hoe het in te stellen. Weet iemand of er een linkje is naar duidelijke instructies? En zou ik eerst alles van Gielz moeten verwijderen, of kan ik de automatisering verwijderen maar de layout / dashboard behouden?

• DaanVervacke
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 21-06 22:09
DeadMetal schreef op zondag 14 juni 2026 @ 21:35:
Ah, right, het is de watchdog inderdaad. En voor wat betreft mijn vraag:

[...]

Als ik het goed zie, meldt de app zelf wel dat hij op die poorten denkt te luisteren, maar de addon-instellingen (op supervisor-niveau) ontsluit enkel 8883 voor hem.
[Afbeelding]

Dus volgens mij werkt alles als een zonnetje, HA ziet de batterijen nog steeds continu gewoon als beschikbaar. En dus niet meer het gedrag waar ik eerder last van had toen ik de internettoegang blokkeerde in de router, toen ze direct regelmatig op 'niet beschikbaar' schoten _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ @DaanVervacke
Top! :D
Tiesert schreef op maandag 15 juni 2026 @ 10:33:
[...]

Dank je, ik dacht dat SmartMode een sensor is en geen switch, hoe zet je die op 1 dan? Hij lijkt op 0 of 1 te staan. Wat doet dat ding eigenlijk?
In HA kan dat met:
YAML:
1
2
3
4
5
action: rest_command.zendure_instelling
data:
  sn: "{{ states('sensor.zendure_2400_ac_serienummer') }}"
  instellingitem: smartMode
  instellinginhoud: 1
Ik draai wel gielz! Ontwikkelomgeving -> Acties

• Tiesert
Devke schreef op maandag 15 juni 2026 @ 12:31:
[...]

In HA kan dat met:
YAML:
1
2
3
4
5
action: rest_command.zendure_instelling
data:
  sn: "{{ states('sensor.zendure_2400_ac_serienummer') }}"
  instellingitem: smartMode
  instellinginhoud: 1
Ik draai wel gielz! Ontwikkelomgeving -> Acties
Ja, ik zie dat het een sensor lijkt, maar toch een statuswijziging kan sturen via de API. Komt goed, dank je!

• gast777
Tiesert schreef op maandag 15 juni 2026 @ 10:33:
[...]

Bij smartmode=0 schrijft de Zendure de opdrachten naar Flash storage.
Bij smartmode=1 schrijft de Zendure de opdrachten naar RAM geheugen

Note: Schrijven naar RAM (smartmode=1 ) is bedoeld om de Flash levensduur te sparen wanneer je veel opdrachten geeft zoals bijvoorbeeld het geval is in smart mode (NOM)).

De Gielz laat de device altijd in smartmode=1 draaien bij laden/ontladen en zet hem alleen naar 0 als je hem in Standby zet of na de slaap mode timeout.

Bij smartmode=0 gaat de device naar een meer energie zuinige modus, wat niet gebeurt met smartmode=1. Om die reden zet Gielz en de Proxy de smartmode=0 wanneer er geen activiteit is op dat device.

Zie ook Zendure doc: https://github.com/Zendure/zenSDK/blob/main/docs/en_properties.md

• oeps
Hippe Lip schreef op zondag 14 juni 2026 @ 22:51:
[...]

@oeps
Wat ik heb? Ehhh,

[Afbeelding]

[...]

Sat doe je dan ook niet: geen extra SSID aanmaken. Maar op dat ene (bedraad aangesloten) Access Point in je Mesh confuguratie wijzig je de naam (SSID) van alleen het 2.4 GHz-kanaal. De rest laat je ongewijzigd.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Had ik maar de AX6000. Helaas hebben niet alle Fritzbox apparaten dezelfde features. Mijn oudere AX 1200 kan dit niet.

• jaychunlai
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 23-06 18:22
Heeft iemand hier met de nieuwe firmware en app update, het probleem dat de SOC niveau niet bewaard wordt? Ik kwam er net achter dat die op 70% staat als maximaal, zodra je op 100% zet, springt die uitzichzelf weer terug naar 70

• Tiesert
gast777 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 13:31:
[...]

Bij smartmode=0 schrijft de Zendure de opdrachten naar Flash storage.
Bij smartmode=1 schrijft de Zendure de opdrachten naar RAM geheugen
Zéér welkome info, dank je wel!!

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
Dank! ik heb het nu toch anders opgelost.

Is waarschijnlijk niet helemaal compleet / correct nog, maar ik heb de Node-Red flow van @gast777 aangepast zodat je per inverter de laad-, ontlaadvermogen en de totale capaciteit kan instellen. De flow zou dan rekening moeten houden met de SoC gebaseerd op de totale capaciteit.

Vooralsnog lijkt het te werken (de 2400AC laadt nu met 500-600, die is gecapped op 800) en de 2400AC+ laadt nu met 2400 watt, maar de SoC van de 2400AC+ is ook stukje lager, dus mss probeert hij dat nu recht te trekken. Ik heb overigens aan de rest van de logica niets veranderd.

Mochten meer mensen dit willen testen dan hoor ik het graag...

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 24-06 12:41
Help! Wat zie ik over het hoofd?

Vandaag een zendure 800 plus. Met Gielz in HA gehangen. In HA zijn de metrics van de batterij zichtbaar. Ik zie dat hij ontlaad. HEMS staat uit in de zendure app. Maar de zendure reageert op niets vanuit HA. Hij staat nu te onladen maar in HA heb ik standby geselecteerd. De automation heartbeat is offline. Heb ik ook nog niet online gezien.

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, Skoda Elroq

• RemmyB83
RaymondD schreef op maandag 15 juni 2026 @ 18:15:
Help! Wat zie ik over het hoofd?

Vandaag een zendure 800 plus. Met Gielz in HA gehangen. In HA zijn de metrics van de batterij zichtbaar. Ik zie dat hij ontlaad. HEMS staat uit in de zendure app. Maar de zendure reageert op niets vanuit HA. Hij staat nu te onladen maar in HA heb ik standby geselecteerd. De automation heartbeat is offline. Heb ik ook nog niet online gezien.
Gielz automation geinstalleerd, en aangezet?
(Alleen dashboard is niet genoeg
Gielz bestaat uit 3 onderdelen
1. Dashboard
2. Automation
3. Package's/sensoren)

[ Voor 9% gewijzigd door RemmyB83 op 15-06-2026 18:26 ]

🇳🇱Pijnacker Oost/West

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 24-06 12:41
RemmyB83 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 18:22:
[...]

Gielz automation geinstalleerd, en aangezet?
(Alleen dashboard is niet genoeg
Gielz bestaat uit 3 onderdelen
1. Dashboard
2. Automation
3. Package's/sensoren)
Zeker. Maar als de automations niet zouden werken dan zou ik toch ook geen waardes uit de zendure in HA kunnen zien? Het lijkt allemaal eenrichtingsverkeer. Dus de metrics uit de zendure zie ik in HA maar alles wat instel/terug wil schrijven naar de Zendure doet ie niks.

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, Skoda Elroq

RaymondD schreef op maandag 15 juni 2026 @ 18:34:
[...]

Zeker. Maar als de automations niet zouden werken dan zou ik toch ook geen waardes uit de zendure in HA kunnen zien? Het lijkt allemaal eenrichtingsverkeer. Dus de metrics uit de zendure zie ik in HA maar alles wat instel/terug wil schrijven naar de Zendure doet ie niks.
Kun je een screen sturen van je instelligen tab?

• Maarten60
RaymondD schreef op maandag 15 juni 2026 @ 18:34:
[...]

Zonder automatisering wordt het een dashboard.
Zelfde taal gebruikt?

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08:22
Oke, ik heb zojuist mijn m'n SolarFlow 2400 pro via de Gielz integratie aangesloten. Beide ip adressen (batterij en HW pw1) ingevoerd en ik zie data verschijnen. Ik heb nu alleen een aantal vragen:
  1. Belangrijkste vraag: welke sensoren moet ik nu gebruiken in het standaard (default) home assistant dashboard als batterij?
  2. Hoe stel ik nu "nul op de meter" in? Is dat "smart matching"?
Pagina: 1 ... 57 ... 61 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen voor de integratie met Home Assistant.

Zie voor algemeen: Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic
Voor integratie met Homey: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey

Zoek voor andere zaken het juiste topic.