WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

• Moddemeijer
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 02:53
Ik heb een Zendure 2400 AC+ in Home Assistant geïntegreerd met Zendure-HA-zenSDK. Alles werkt prima met uitzondering van één probleem.

De batterij staat in een uithoek van de garage en het huis bevat nogal wat betonijzer. Daarnaast is er in de buurt een concurentie van WiFi netwerken. Als gevolg hiervan meldt Zendure-HA-zenSDK meestal een zwakke signaalsterkte.

Daarnaast worden er tussen de 200 en 300 relaisschakelingen per dag geteld. Zelfs het forceren van de batterij in de "alleen slim ontladen" modus gedurende de nacht brengt hierin geen verbetering. Het aantal relaisschakelingen blijft toenemen terwijl er geen enkele reden voor is. Wijzigingen in de parameters hebben nauwelijks invloed op het aantal relaisschakelingen.

Mijn vermoeden is dat Zendure-HA-zenSDK een storing in de WiFi ook als relaisschakeling telt. Zo nu en dan zie je in Home assistant de storingen als "unaivailable" van de parameters.

Is dit een "bug" in Zendure-HA-zenSDK of zijn er daadwerkelijk relaisschakelingen?

• Tiesert
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 23:54
Moddemeijer schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 12:32:
Ik heb een Zendure 2400 AC+ in Home Assistant geïntegreerd met Zendure-HA-zenSDK. Alles werkt prima met uitzondering van één probleem.

De batterij staat in een uithoek van de garage en het huis bevat nogal wat betonijzer. Daarnaast is er in de buurt een concurentie van WiFi netwerken. Als gevolg hiervan meldt Zendure-HA-zenSDK meestal een zwakke signaalsterkte.

Daarnaast worden er tussen de 200 en 300 relaisschakelingen per dag geteld. Zelfs het forceren van de batterij in de "alleen slim ontladen" modus gedurende de nacht brengt hierin geen verbetering. Het aantal relaisschakelingen blijft toenemen terwijl er geen enkele reden voor is. Wijzigingen in de parameters hebben nauwelijks invloed op het aantal relaisschakelingen.

Mijn vermoeden is dat Zendure-HA-zenSDK een storing in de WiFi ook als relaisschakeling telt. Zo nu en dan zie je in Home assistant de storingen als "unaivailable" van de parameters.

Is dit een "bug" in Zendure-HA-zenSDK of zijn er daadwerkelijk relaisschakelingen?
Je kunt op de Github van de Zendure integratie de gemelde problemen/bugs volgen en opzoeken. Of je specifieke vraag stellen (Discussions). https://github.com/Zendure/Zendure-HA/issues

Maar als je dit bedoelt: dat zijn er wel veel in 10 minuten. Zou eerder veranderingen in de hoeveelheid W verwachten, en niet steeds compleet wisselen tussen Charging, Idle en Discharging. Het kan natuurlijk om hem op NOM te houden terwijl de wasmachine aanstaan en er wolken voorbij drijven.

Zendure Manager State changed to Charging
13:52:53 - 5 minutes ago

Zendure Manager State changed to Idle
13:51:38 - 7 minutes ago

Zendure Manager State changed to Discharging
13:51:33 - 7 minutes ago

13:50:53 - 7 minutes ago

13:50:43 - 8 minutes ago

13:49:43 - 9 minutes ago

13:49:33 - 9 minutes ago

13:49:28 - 9 minutes ago

13:48:58 - 9 minutes ago

13:48:43 - 10 minutes ago

[ Voor 26% gewijzigd door Tiesert op 09-06-2026 14:03 ]

20x400wp O-Z-W | Enphase Envoy Met. | IQ7+ | Pana 12kW T-Cap J Mono | 300L SWW | HA+Heishamon L | Zendure 2400AC+ | Gasloos 4-10-22

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23:13
Iemand al ervaring met de 'gewone' 2400AC met firmware 1.0.23 en de Gielz-integratie?

Home Assistant HP T630, ☀️ PV (Enphase, 4000 Wp) 6 x IQ8+ ZW, 2 x IQ8+ NW, 2 x IQ8+ ZO, 🔋 Zendure SF 2400AC (5.76 kWh)

• DeadMetal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:45
Hippe Lip schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 23:25:
[...]

Nee, ik zou absoluut niet voor iets anders gaan. Deze oplossing werkt prima. Zo’n geprinte behuizing er omheen is leuk, maar ik heb niet de indruk dat die iets toevoegt, afgezien van het uiterlijk. En die dingen staan min of meer uit het zicht, dus waarom zou ik moeilijk doen?
Dank, ik ga het ook zo doen dan. Grills ook bijbesteld. Alleen bout M7 blijkt een heel incourante maat te zijn, ik ga waarschijnlijk voor een heel klein stukje hout met een schroefje met bolkop.
Pakhaas schreef op zondag 7 juni 2026 @ 08:16:
@Hippe Lip hier gaat de actieve koeling aan zodra >35 graden en weer uit <33 graden.
Zo zal ik 'm ook instellen. Ik heb in HA even een 'helper' sensor aangemaakt volgens het type 'combineer de status van meerdere sensoren' en die gezet op 'maximum' van 'zendure 1 omvormer temperatuur' en 'zendure 2 omvormer temperatuur'. Zo schakelt hij de ventilator aan zodra de warmste de twee de 35 graden bereikt, en weer uit zodra de warmste onder de 33 geraakt.

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 23:06
DeadMetal schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 17:35:
[...]

Dank, ik ga het ook zo doen dan. Grills ook bijbesteld. Alleen bout M7 blijkt een heel incourante maat te zijn, ik ga waarschijnlijk voor een heel klein stukje hout met een schroefje met bolkop.

[...]

Zo zal ik 'm ook instellen. Ik heb in HA even een 'helper' sensor aangemaakt volgens het type 'combineer de status van meerdere sensoren' en die gezet op 'maximum' van 'zendure 1 omvormer temperatuur' en 'zendure 2 omvormer temperatuur'. Zo schakelt hij de ventilator aan zodra de warmste de twee de 35 graden bereikt, en weer uit zodra de warmste onder de 33 geraakt.
Ik heb dat ook maar dan zonder helper.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
alias: Zendure Fans Temperatuurregeling
description: ""
triggers:
  - entity_id:
      - sensor.zendure_1_omvormer_temperatuur
      - sensor.zendure_2_omvormer_temperatuur
    trigger: state
  - event: start
    trigger: homeassistant
actions:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: or
            conditions:
              - condition: numeric_state
                entity_id: sensor.zendure_1_omvormer_temperatuur
                above: 35
                entity_id: sensor.zendure_2_omvormer_temperatuur
        sequence:
          - target:
              entity_id: switch.energy_socket_2
            action: switch.turn_on
      - conditions:
          - condition: and
            conditions:
                entity_id: sensor.zendure_1_omvormer_temperatuur
                below: 33
                entity_id: sensor.zendure_2_omvormer_temperatuur
                below: 33
        sequence:
          - target:
              entity_id: switch.energy_socket_2
            action: switch.turn_off
mode: single

• Tiesert
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 23:54
[...]

[...]
Ik heb bij de bouwmarkt voor weinig van dit soort haken (zie onder) gekocht. Ze hebben een diameter van 6mm. Afgezaagd en verlijmd in een blokje hout wat ik met een houtboortje 5 heb uitgeboord. De haken zijn gewoon haaks, op de foto zie je dat niet goed. Het past precies in de buitenste uitsparingen van de 2400AC+, en kunnen dus op elke hoogte ingestoken worden zonder iets te beschadigen. Ik heb een hoogte gekozen voor de Heatmeister. En die past met de buitenste magneetjes dan weer precies op de haken. En het zit echt stevig, kan niet meer omhoog of omlaag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jjcFbFZKM3BjNeZyGLOy1RA0utk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RJfDuyQ4AbuDrdgh8i4D3DJW.png?f=fotoalbum_large

20x400wp O-Z-W | Enphase Envoy Met. | IQ7+ | Pana 12kW T-Cap J Mono | 300L SWW | HA+Heishamon L | Zendure 2400AC+ | Gasloos 4-10-22

• GHorsie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:12
Ik heb recent de nieuwste versie van Gielz integratie geinstalleerd en nu valt het op dat hij zich niet houdt aan de ingestelde limieten?

Mijn instelling is dat hij maximaal 800W mag terug leveren. Ik zie nu waarden boven de 1000W staan (dus -1000 W aansturing)

Net te laat met screenshot maken maar toch een waarde boven de 800

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3LuoKEdhKKig_uEFFffyGCD0et4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/eBHLe9R2PWVgCpYpAHm3OmoG.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L3sSVgXxA-h_zlnK2MkzNKnbDI4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/xi1ehI1YuHtvirIxoxuCHEId.png?f=user_large

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 00:47
GHorsie schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 19:40:
Ik heb recent de nieuwste versie van Gielz integratie geinstalleerd en nu valt het op dat hij zich niet houdt aan de ingestelde limieten?

Mijn instelling is dat hij maximaal 800W mag terug leveren. Ik zie nu waarden boven de 1000W staan (dus -1000 W aansturing)

Net te laat met screenshot maken maar toch een waarde boven de 800

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Niet naar de P1 kijken maar naar de batterij zelf.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-MnTLj4dKj01YfBZnkVcTrRZnoE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y3XDRHyRfO5V68fbMThpXniW.jpg?f=fotoalbum_large

🇳🇱Pijnacker Oost/West

• DeadMetal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:45
Je zonnepanelen wekken wellicht nog wat op? Jouw getal toont de P1.

[ Voor 212% gewijzigd door DeadMetal op 09-06-2026 19:45 ]

• GHorsie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:12
RemmyB83 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 19:41:
[...]

Niet naar de P1 kijken maar naar de batterij zelf.
[Afbeelding]
Zucht...

Ik moet ook stoppen met kijken naar dat dashboard. Ik zag opeens vreemde dingen zoals mijn batterij die opeens vol zat terwijl die daarvoor nog rond de 60% zat. En dan zie je snel meer vreemde dingen. Maar de batterij zegt dat hij vol is en dus is de P1 meter inderdaad negatief en kijk ik dus naar de verkeerde plek.

(Het kan ook komen doordat in deze versie de regel die de aansturing doet (laden/ontladen) dynamisch is en zich dus aanpast. En verdwijnt als de batterij vol is)

Dank!

[ Voor 10% gewijzigd door GHorsie op 09-06-2026 19:51 ]

jelleeelco schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 09:19:
@gielz @gast777 hebben jullie wel eens de methodiek van jullie laad/ontlaad aansturing gedeeld met Zendure? Ik bedoel dan specifiek hoe de software ervoor zorgt dat alle torens ongeveer dezelfde SoC hebben, en hoe het vermogen zo efficient mogelijk wordt verdeeld, zou toch voor Zendure vrij makkelijk moeten zijn om in te bouwen?
Dit is bekend bij Zendure omdat ze het zelf ook hanteren in de Zendure HA integratie. Waarom het dan niet in HEMS zit is mij eigenlijk een raadsel.

Zendure-HA.com | Run Zendure your way — in Home Assistant

DaGoose schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 11:24:
Uit nieuwsgierigheid wat betreft de Gielz integratie (welke ik dolgraag wil gaan draaien) waarom werken Gielz en Gast777 niet samen aan een 'all in one' oplossing? Lijkt nu met de losse proxy en node-red er tussen toch een stuk lastiger dan de intergratie van zendure zelf welke redelijk plug and play is.
Of wordt daar op de achtergrond aan gewerkt? Dan wacht ik nog even met installeren namelijk. :)
Die komt er iig niet, je hebt de keuze uit;
- Gielz (gebouwd voor 1 omvormer)
- Gast777 proxy om Gielz werkend te maken voor 2-3 omvormers
- Zendure HA van Zendure zelf via HACS
- HEMS

Als ik naar de Gielz kijk is deze ontstaan om makkelijk lokaal 1 Zendure aan te sturen zonder Python. Had uiteraard in Python gemaakt kunnen worden maar dan is het gewoon een kopie van Zendure HA en dat moet het nou net niet zijn.

Zendure-HA.com | Run Zendure your way — in Home Assistant

• Theetjuh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:52
gielz schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 20:01:
[...]

Had uiteraard in Python gemaakt kunnen worden maar dan is het gewoon een kopie van Zendure HA en dat moet het nou net niet zijn.
Volgens mij is dat niet gekoppeld aan de programmeertaal, maar juist wat het brengt als oplossing, zover ik zie veel completer dan de Zendure HA integratie met de optie van de nordpool sensor en het dynamische (ont)laden.
Ik kan het verkeerd hebben hoor, maar zo kijk ik er naar sinds de afgelopen week dat ik het heb draaien.
Een mooie complete oplossing, het dashboard doet daarbij erg veel, geeft een mooi inzicht.

Ik zou daarom ook graag zien als het in HACS zou kunnen komen, al is het aanvulling of een shell om de standaard Zendure HA integratie heen. Juist die totaal oplossing doet het em!

Hierbij daarom ook even een bedankje aan @gielz en uiteraard @gast777 ook al maak ik daar nog geen gebruik van.

• gast777
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 22:08
CappieL schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 14:01:
Iemand al ervaring met de 'gewone' 2400AC met firmware 1.0.23 en de Gielz-integratie?
Zojuist kon ik me niet meer inhouden en heb de stoute schoenen aangetrokken... update naar V1.0.23 (SF2400AC) gedaan. Tot nu toe niets raars gezien, maar nog niet echt gebruikt. De batterij was al bijna leeg en nu helemaal. Morgen mogen ze weer weer aan het werk als de zon opkomt.

Wat ik hoop is dat de 'wijdbenigheid' van de grafieken nu verbeterd wordt, oftewel dit Zendure issue https://github.com/Gielz1986/Zendure-HA-zenSDK/issues/46 (weinig hoop).

Er zijn geen release-notes, behalve "Fixed some known issues".

6 kWp solar | Daikin Intergas Hybride 8kW | Tesla Model Y RWD 2023 | Fiat 500e 2014 | Zendure SF2400AC 17 kWh

• Maarten60
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:35
Ik heb zelf 30 en 35C als grenzen maar dat ls waarschijnlijk een keuze.
Om ‘flipperen’ te voorkomen heb ik een delay van 2 minuten toegevoegd. Dus 2 min boven 35C aan en 2 min onder 30C uit.
code:
1
2
for: “00:02:00”

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 23:06
Maarten60 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 22:35:
[...]

Ik heb zelf 30 en 35C als grenzen maar dat ls waarschijnlijk een keuze.
Om ‘flipperen’ te voorkomen heb ik een delay van 2 minuten toegevoegd. Dus 2 min boven 35C aan en 2 min onder 30C uit.
code:
1
2
for: “00:02:00”
Het nadeel dat als je eerst 2min wacht boven de 35c dat hij dan veel verder door stijgt. Hier gaat de fans nu ongeveer 1:50 aan en 3:00 uit. Dat aan uit kunnen die dingen prima hebben.

Dus in de praktijk staan ze bij jou constant aan?

• DrNickB
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:24
JSven schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 08:40:
[...]

Kan goed zijn dat de kalibratie gestart was van zendure uit. Dan wilt die laden tot 100% om zijn BMS opnieuw te kalibreren. Ik weet niet hoelang het al geleden is dat je batterij nog de 100% gehaald heeft?
Was niet de eigen bescherming, want kon in de log zien dat gielz de melding genereerde (paar keer).
Paar dagen daarvoor nog 100%, met deze zonnige dagen lukt dat wel.

Mini Server - PiHole, Backups, Nextcloud | NUC - HomeAssistant (docker), Zigbee2Mqtt (docker), ZwaveJSUI (docker), mqtt, P1-USB | Zendure SF800Pro | 1350Wp PV

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:04
gast777 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 22:08:
[...]

Zojuist kon ik me niet meer inhouden en heb de stoute schoenen aangetrokken... update naar V1.0.23 (SF2400AC) gedaan. Tot nu toe niets raars gezien, maar nog niet echt gebruikt. De batterij was al bijna leeg en nu helemaal. Morgen mogen ze weer weer aan het werk als de zon opkomt.

Wat ik hoop is dat de 'wijdbenigheid' van de grafieken nu verbeterd wordt, oftewel dit Zendure issue https://github.com/Gielz1986/Zendure-HA-zenSDK/issues/46 (weinig hoop).

Er zijn geen release-notes, behalve "Fixed some known issues".
Op de facebook usergroup regende het klachten (voornl. HEMS gebruikers)

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 00:38

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

@DeadMetal
Dat is dan ook waarom ik boutjes M6 heb gebruikt en daar een strookje WC-rolkoker omheen heb gedaan. Dan klemt-ie ook goed.
Ik heb een automation ‘Zendure koeling aan’ …
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
alias: Zendure koeling AAN
description: |
  Zet WTW aan als een van de Zendure-omvormers 1 minuut boven de 35°C komt.
triggers:
  - trigger: numeric_state
    entity_id:
      - sensor.zendure_1_inverter_temperature
    for:
      hours: 0
      minutes: 1
      seconds: 0
    above: 38
  - trigger: numeric_state
    entity_id:
      - sensor.zendure_2_inverter_temperature
    for:
    above: 37
conditions:
  - condition: state
    entity_id: switch.wtw
    state: "off"
actions:
  - action: switch.turn_on
    target:
en een Zendure koeling uit
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
alias: Zendure koeling UIT
description: |
  Zet WTW uit als BEIDE Zendure-omvormers 1 minuut onder de 30°C zijn.
triggers:
  - trigger: template
    value_template: |
      {{ states('sensor.zendure_1_inverter_temperature') | float(100) < 36
         and states('sensor.zendure_2_inverter_temperature') | float(100) < 36 }}
    for:
      milliseconds: 0
conditions:
  - condition: state
    state: "on"
actions:
  - action: switch.turn_off
    target:
    data: {}
Temperaturen natuurlijk naar wens aan te passen, maar bij deze waardes zie ik geen enkele throttle optreden.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• Moddemeijer
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 02:53
Tiesert schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 13:57:
[...]

Je kunt op de Github van de Zendure integratie de gemelde problemen/bugs volgen en opzoeken. Of je specifieke vraag stellen (Discussions). https://github.com/Zendure/Zendure-HA/issues

Maar als je dit bedoelt: dat zijn er wel veel in 10 minuten. Zou eerder veranderingen in de hoeveelheid W verwachten, en niet steeds compleet wisselen tussen Charging, Idle en Discharging. Het kan natuurlijk om hem op NOM te houden terwijl de wasmachine aanstaan en er wolken voorbij drijven.

13:52:53 - 5 minutes ago

13:51:38 - 7 minutes ago

13:51:33 - 7 minutes ago

13:50:53 - 7 minutes ago

13:50:43 - 8 minutes ago

13:49:43 - 9 minutes ago

13:49:33 - 9 minutes ago

13:49:28 - 9 minutes ago

13:48:58 - 9 minutes ago

13:48:43 - 10 minutes ago
Bedankt voor je uitgebreide antwoord.

Uiteindelijk heb ik de oorzaak gevonden. Ik had de Zendure 2400 AC+ van het internet afgesloten. Dit lijkt de oorzaak van het gedrag te zijn.

Zie: https://github.com/Gielz1986/Zendure-HA-zenSDK/issues/89

Ik update deze nog even, omdat ik er gisteren achter ben gekomen wat precies het probleem was. Zelfs met een kWh meter en een eigen 2.4GHz wifi access point met een fixed kanaal (constant uitstekend netwerk) wat hielp voor NOM, bleef het probleem van vele honderden relais schakelingen per dag. Blijkt dat dit ermee te maken had dat ik de Zendure afgesloten had van internet in m'n router. De batterij kan hier niet mee omgaan, zelfs niet met een lokale aansturing wordt ie helemaal gek als ie geen antwoord van de bedrijfsservers krijgt (hij raakt in 'unavailable' state). Nu ik hem internet heb teruggegeven, werkt hij perfect. Ik hoop dat Zendure dit in de toekomst op kan lossen via firmware want dit is wel matig.

Kennelijk wil Zendure permanent via het internet contact met de batterij bij de klant houden. Je vraagt je af waarom ze dat willen.

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 00:38

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Moddemeijer schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 23:55:
[...]
Kennelijk wil Zendure permanent via het internet contact met de batterij bij de klant houden. Je vraagt je af waarom ze dat willen.
  1. Op die manier kunnen ze blijven monitoren hoeveel omvormers met hoeveel batterijen er actief in gebruik zijn. Kan ik me wel voorstellen.
  2. Evil thinking: zo weten ze zeker dat ze altijd controle hebben en houden over al die batterijen. En als ze willen, kunnen ze de hele mikmak net één druk-op-de-knop onklaar maken…

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Pagina: 1 ... 54 55 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen voor de integratie met Home Assistant.

Zie voor algemeen: Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic
Voor integratie met Homey: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey

Zoek voor andere zaken het juiste topic.