• Moddemeijer
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 15:45
Ik heb een Zendure 2400 AC+ in Home Assistant geïntegreerd met Zendure-HA-zenSDK. Alles werkt prima met uitzondering van één probleem.

De batterij staat in een uithoek van de garage en het huis bevat nogal wat betonijzer. Daarnaast is er in de buurt een concurentie van WiFi netwerken. Als gevolg hiervan meldt Zendure-HA-zenSDK meestal een zwakke signaalsterkte.

Daarnaast worden er tussen de 200 en 300 relaisschakelingen per dag geteld. Zelfs het forceren van de batterij in de "alleen slim ontladen" modus gedurende de nacht brengt hierin geen verbetering. Het aantal relaisschakelingen blijft toenemen terwijl er geen enkele reden voor is. Wijzigingen in de parameters hebben nauwelijks invloed op het aantal relaisschakelingen.

Mijn vermoeden is dat Zendure-HA-zenSDK een storing in de WiFi ook als relaisschakeling telt. Zo nu en dan zie je in Home assistant de storingen als "unaivailable" van de parameters.

Is dit een "bug" in Zendure-HA-zenSDK of zijn er daadwerkelijk relaisschakelingen?

• Tiesert
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 20:22
Moddemeijer schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 12:32:
Ik heb een Zendure 2400 AC+ in Home Assistant geïntegreerd met Zendure-HA-zenSDK. Alles werkt prima met uitzondering van één probleem.

De batterij staat in een uithoek van de garage en het huis bevat nogal wat betonijzer. Daarnaast is er in de buurt een concurentie van WiFi netwerken. Als gevolg hiervan meldt Zendure-HA-zenSDK meestal een zwakke signaalsterkte.

Daarnaast worden er tussen de 200 en 300 relaisschakelingen per dag geteld. Zelfs het forceren van de batterij in de "alleen slim ontladen" modus gedurende de nacht brengt hierin geen verbetering. Het aantal relaisschakelingen blijft toenemen terwijl er geen enkele reden voor is. Wijzigingen in de parameters hebben nauwelijks invloed op het aantal relaisschakelingen.

Mijn vermoeden is dat Zendure-HA-zenSDK een storing in de WiFi ook als relaisschakeling telt. Zo nu en dan zie je in Home assistant de storingen als "unaivailable" van de parameters.

Is dit een "bug" in Zendure-HA-zenSDK of zijn er daadwerkelijk relaisschakelingen?
Je kunt op de Github van de Zendure integratie de gemelde problemen/bugs volgen en opzoeken. Of je specifieke vraag stellen (Discussions). https://github.com/Zendure/Zendure-HA/issues

Maar als je dit bedoelt: dat zijn er wel veel in 10 minuten. Zou eerder veranderingen in de hoeveelheid W verwachten, en niet steeds compleet wisselen tussen Charging, Idle en Discharging. Het kan natuurlijk om hem op NOM te houden terwijl de wasmachine aanstaan en er wolken voorbij drijven.

Zendure Manager State changed to Charging
13:52:53 - 5 minutes ago

Zendure Manager State changed to Idle
13:51:38 - 7 minutes ago

Zendure Manager State changed to Discharging
13:51:33 - 7 minutes ago

13:50:53 - 7 minutes ago

13:50:43 - 8 minutes ago

13:49:43 - 9 minutes ago

13:49:33 - 9 minutes ago

13:49:28 - 9 minutes ago

13:48:58 - 9 minutes ago

13:48:43 - 10 minutes ago

[ Voor 26% gewijzigd door Tiesert op 09-06-2026 14:03 ]

20x400wp O-Z-W | Enphase Envoy Met. | IQ7+ | Pana 12kW T-Cap J Mono | 300L SWW | HA+Heishamon L | Zendure 2400AC+ | Gasloos 4-10-22

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-08 23:25
Iemand al ervaring met de 'gewone' 2400AC met firmware 1.0.23 en de Gielz-integratie?

Home Assistant HP T630, ☀️ PV (Enphase, 4000 Wp) 6 x IQ8+ ZW, 2 x IQ8+ NW, 2 x IQ8+ ZO, 🔋 Zendure SF 2400AC (5.76 kWh)

• DeadMetal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:50
Hippe Lip schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 23:25:
[...]

Nee, ik zou absoluut niet voor iets anders gaan. Deze oplossing werkt prima. Zo’n geprinte behuizing er omheen is leuk, maar ik heb niet de indruk dat die iets toevoegt, afgezien van het uiterlijk. En die dingen staan min of meer uit het zicht, dus waarom zou ik moeilijk doen?
Dank, ik ga het ook zo doen dan. Grills ook bijbesteld. Alleen bout M7 blijkt een heel incourante maat te zijn, ik ga waarschijnlijk voor een heel klein stukje hout met een schroefje met bolkop.
Pakhaas schreef op zondag 7 juni 2026 @ 08:16:
@Hippe Lip hier gaat de actieve koeling aan zodra >35 graden en weer uit <33 graden.
Zo zal ik 'm ook instellen. Ik heb in HA even een 'helper' sensor aangemaakt volgens het type 'combineer de status van meerdere sensoren' en die gezet op 'maximum' van 'zendure 1 omvormer temperatuur' en 'zendure 2 omvormer temperatuur'. Zo schakelt hij de ventilator aan zodra de warmste de twee de 35 graden bereikt, en weer uit zodra de warmste onder de 33 geraakt.

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 21:34
DeadMetal schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 17:35:
[...]

Dank, ik ga het ook zo doen dan. Grills ook bijbesteld. Alleen bout M7 blijkt een heel incourante maat te zijn, ik ga waarschijnlijk voor een heel klein stukje hout met een schroefje met bolkop.

[...]

Zo zal ik 'm ook instellen. Ik heb in HA even een 'helper' sensor aangemaakt volgens het type 'combineer de status van meerdere sensoren' en die gezet op 'maximum' van 'zendure 1 omvormer temperatuur' en 'zendure 2 omvormer temperatuur'. Zo schakelt hij de ventilator aan zodra de warmste de twee de 35 graden bereikt, en weer uit zodra de warmste onder de 33 geraakt.
Ik heb dat ook maar dan zonder helper.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
alias: Zendure Fans Temperatuurregeling
description: ""
triggers:
  - entity_id:
      - sensor.zendure_1_omvormer_temperatuur
      - sensor.zendure_2_omvormer_temperatuur
    trigger: state
  - event: start
    trigger: homeassistant
actions:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: or
            conditions:
              - condition: numeric_state
                entity_id: sensor.zendure_1_omvormer_temperatuur
                above: 35
                entity_id: sensor.zendure_2_omvormer_temperatuur
        sequence:
          - target:
              entity_id: switch.energy_socket_2
            action: switch.turn_on
      - conditions:
          - condition: and
            conditions:
                entity_id: sensor.zendure_1_omvormer_temperatuur
                below: 33
                entity_id: sensor.zendure_2_omvormer_temperatuur
                below: 33
        sequence:
          - target:
              entity_id: switch.energy_socket_2
            action: switch.turn_off
mode: single

• Tiesert
[...]

[...]
Ik heb bij de bouwmarkt voor weinig van dit soort haken (zie onder) gekocht. Ze hebben een diameter van 6mm. Afgezaagd en verlijmd in een blokje hout wat ik met een houtboortje 5 heb uitgeboord. De haken zijn gewoon haaks, op de foto zie je dat niet goed. Het past precies in de buitenste uitsparingen van de 2400AC+, en kunnen dus op elke hoogte ingestoken worden zonder iets te beschadigen. Ik heb een hoogte gekozen voor de Heatmeister. En die past met de buitenste magneetjes dan weer precies op de haken. En het zit echt stevig, kan niet meer omhoog of omlaag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jjcFbFZKM3BjNeZyGLOy1RA0utk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RJfDuyQ4AbuDrdgh8i4D3DJW.png?f=fotoalbum_large

20x400wp O-Z-W | Enphase Envoy Met. | IQ7+ | Pana 12kW T-Cap J Mono | 300L SWW | HA+Heishamon L | Zendure 2400AC+ | Gasloos 4-10-22

• GHorsie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:31
Ik heb recent de nieuwste versie van Gielz integratie geinstalleerd en nu valt het op dat hij zich niet houdt aan de ingestelde limieten?

Mijn instelling is dat hij maximaal 800W mag terug leveren. Ik zie nu waarden boven de 1000W staan (dus -1000 W aansturing)

Net te laat met screenshot maken maar toch een waarde boven de 800

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3LuoKEdhKKig_uEFFffyGCD0et4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/eBHLe9R2PWVgCpYpAHm3OmoG.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L3sSVgXxA-h_zlnK2MkzNKnbDI4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/xi1ehI1YuHtvirIxoxuCHEId.png?f=user_large

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Nu online
GHorsie schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 19:40:
Ik heb recent de nieuwste versie van Gielz integratie geinstalleerd en nu valt het op dat hij zich niet houdt aan de ingestelde limieten?

Mijn instelling is dat hij maximaal 800W mag terug leveren. Ik zie nu waarden boven de 1000W staan (dus -1000 W aansturing)

Net te laat met screenshot maken maar toch een waarde boven de 800

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Niet naar de P1 kijken maar naar de batterij zelf.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-MnTLj4dKj01YfBZnkVcTrRZnoE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y3XDRHyRfO5V68fbMThpXniW.jpg?f=fotoalbum_large

🇳🇱🌞10kWp🔋5.7kWh Pijnacker Oost/West

• DeadMetal
Je zonnepanelen wekken wellicht nog wat op? Jouw getal toont de P1.

[ Voor 212% gewijzigd door DeadMetal op 09-06-2026 19:45 ]

• GHorsie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:31
RemmyB83 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 19:41:
[...]

Niet naar de P1 kijken maar naar de batterij zelf.
[Afbeelding]
Zucht...

Ik moet ook stoppen met kijken naar dat dashboard. Ik zag opeens vreemde dingen zoals mijn batterij die opeens vol zat terwijl die daarvoor nog rond de 60% zat. En dan zie je snel meer vreemde dingen. Maar de batterij zegt dat hij vol is en dus is de P1 meter inderdaad negatief en kijk ik dus naar de verkeerde plek.

(Het kan ook komen doordat in deze versie de regel die de aansturing doet (laden/ontladen) dynamisch is en zich dus aanpast. En verdwijnt als de batterij vol is)

Dank!

[ Voor 10% gewijzigd door GHorsie op 09-06-2026 19:51 ]

jelleeelco schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 09:19:
@gielz @gast777 hebben jullie wel eens de methodiek van jullie laad/ontlaad aansturing gedeeld met Zendure? Ik bedoel dan specifiek hoe de software ervoor zorgt dat alle torens ongeveer dezelfde SoC hebben, en hoe het vermogen zo efficient mogelijk wordt verdeeld, zou toch voor Zendure vrij makkelijk moeten zijn om in te bouwen?
Dit is bekend bij Zendure omdat ze het zelf ook hanteren in de Zendure HA integratie. Waarom het dan niet in HEMS zit is mij eigenlijk een raadsel.

Zendure-HA.com | Run Zendure your way — in Home Assistant

DaGoose schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 11:24:
Uit nieuwsgierigheid wat betreft de Gielz integratie (welke ik dolgraag wil gaan draaien) waarom werken Gielz en Gast777 niet samen aan een 'all in one' oplossing? Lijkt nu met de losse proxy en node-red er tussen toch een stuk lastiger dan de intergratie van zendure zelf welke redelijk plug and play is.
Of wordt daar op de achtergrond aan gewerkt? Dan wacht ik nog even met installeren namelijk. :)
Die komt er iig niet, je hebt de keuze uit;
- Gielz (gebouwd voor 1 omvormer)
- Gast777 proxy om Gielz werkend te maken voor 2-3 omvormers
- Zendure HA van Zendure zelf via HACS
- HEMS

Als ik naar de Gielz kijk is deze ontstaan om makkelijk lokaal 1 Zendure aan te sturen zonder Python. Had uiteraard in Python gemaakt kunnen worden maar dan is het gewoon een kopie van Zendure HA en dat moet het nou net niet zijn.

Zendure-HA.com | Run Zendure your way — in Home Assistant

• Theetjuh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:08
gielz schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 20:01:
[...]

Had uiteraard in Python gemaakt kunnen worden maar dan is het gewoon een kopie van Zendure HA en dat moet het nou net niet zijn.
Volgens mij is dat niet gekoppeld aan de programmeertaal, maar juist wat het brengt als oplossing, zover ik zie veel completer dan de Zendure HA integratie met de optie van de nordpool sensor en het dynamische (ont)laden.
Ik kan het verkeerd hebben hoor, maar zo kijk ik er naar sinds de afgelopen week dat ik het heb draaien.
Een mooie complete oplossing, het dashboard doet daarbij erg veel, geeft een mooi inzicht.

Ik zou daarom ook graag zien als het in HACS zou kunnen komen, al is het aanvulling of een shell om de standaard Zendure HA integratie heen. Juist die totaal oplossing doet het em!

Hierbij daarom ook even een bedankje aan @gielz en uiteraard @gast777 ook al maak ik daar nog geen gebruik van.

• gast777
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 11-08 19:55
CappieL schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 14:01:
Iemand al ervaring met de 'gewone' 2400AC met firmware 1.0.23 en de Gielz-integratie?
Zojuist kon ik me niet meer inhouden en heb de stoute schoenen aangetrokken... update naar V1.0.23 (SF2400AC) gedaan. Tot nu toe niets raars gezien, maar nog niet echt gebruikt. De batterij was al bijna leeg en nu helemaal. Morgen mogen ze weer weer aan het werk als de zon opkomt.

Wat ik hoop is dat de 'wijdbenigheid' van de grafieken nu verbeterd wordt, oftewel dit Zendure issue https://github.com/Gielz1986/Zendure-HA-zenSDK/issues/46 (weinig hoop).

Er zijn geen release-notes, behalve "Fixed some known issues".

6 kWp solar | Zendure SF2400AC+ 16 kWh | Daikin Intergas Hybride 8kW | Tesla Model Y RWD 2023 | Fiat 500e 2014

• Maarten60
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17:54
Ik heb zelf 30 en 35C als grenzen maar dat ls waarschijnlijk een keuze.
Om ‘flipperen’ te voorkomen heb ik een delay van 2 minuten toegevoegd. Dus 2 min boven 35C aan en 2 min onder 30C uit.
code:
1
2
for: “00:02:00”

• Pakhaas
Maarten60 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 22:35:
[...]

Ik heb zelf 30 en 35C als grenzen maar dat ls waarschijnlijk een keuze.
Om ‘flipperen’ te voorkomen heb ik een delay van 2 minuten toegevoegd. Dus 2 min boven 35C aan en 2 min onder 30C uit.
code:
1
2
for: “00:02:00”
Het nadeel dat als je eerst 2min wacht boven de 35c dat hij dan veel verder door stijgt. Hier gaat de fans nu ongeveer 1:50 aan en 3:00 uit. Dat aan uit kunnen die dingen prima hebben.

Dus in de praktijk staan ze bij jou constant aan?

• DrNickB
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 03-08 21:52
JSven schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 08:40:
[...]

Kan goed zijn dat de kalibratie gestart was van zendure uit. Dan wilt die laden tot 100% om zijn BMS opnieuw te kalibreren. Ik weet niet hoelang het al geleden is dat je batterij nog de 100% gehaald heeft?
Was niet de eigen bescherming, want kon in de log zien dat gielz de melding genereerde (paar keer).
Paar dagen daarvoor nog 100%, met deze zonnige dagen lukt dat wel.

Mini Server - PiHole, Backups, Nextcloud | NUC - HomeAssistant (docker), Zigbee2Mqtt (docker), ZwaveJSUI (docker), mqtt, P1-USB | Zendure SF800Pro | 1350Wp PV

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-07 11:45
gast777 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 22:08:
[...]

Zojuist kon ik me niet meer inhouden en heb de stoute schoenen aangetrokken... update naar V1.0.23 (SF2400AC) gedaan. Tot nu toe niets raars gezien, maar nog niet echt gebruikt. De batterij was al bijna leeg en nu helemaal. Morgen mogen ze weer weer aan het werk als de zon opkomt.

Wat ik hoop is dat de 'wijdbenigheid' van de grafieken nu verbeterd wordt, oftewel dit Zendure issue https://github.com/Gielz1986/Zendure-HA-zenSDK/issues/46 (weinig hoop).

Er zijn geen release-notes, behalve "Fixed some known issues".
Op de facebook usergroup regende het klachten (voornl. HEMS gebruikers)

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:06

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

@DeadMetal
Dat is dan ook waarom ik boutjes M6 heb gebruikt en daar een strookje WC-rolkoker omheen heb gedaan. Dan klemt-ie ook goed.
Ik heb een automation ‘Zendure koeling aan’ …
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
alias: Zendure koeling AAN
description: |
  Zet WTW aan als een van de Zendure-omvormers 1 minuut boven de 35°C komt.
triggers:
  - trigger: numeric_state
    entity_id:
      - sensor.zendure_1_inverter_temperature
    for:
      hours: 0
      minutes: 1
      seconds: 0
    above: 38
  - trigger: numeric_state
    entity_id:
      - sensor.zendure_2_inverter_temperature
    for:
    above: 37
conditions:
  - condition: state
    entity_id: switch.wtw
    state: "off"
actions:
  - action: switch.turn_on
    target:
en een Zendure koeling uit
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
alias: Zendure koeling UIT
description: |
  Zet WTW uit als BEIDE Zendure-omvormers 1 minuut onder de 30°C zijn.
triggers:
  - trigger: template
    value_template: |
      {{ states('sensor.zendure_1_inverter_temperature') | float(100) < 36
         and states('sensor.zendure_2_inverter_temperature') | float(100) < 36 }}
    for:
      milliseconds: 0
conditions:
  - condition: state
    state: "on"
actions:
  - action: switch.turn_off
    target:
    data: {}
Temperaturen natuurlijk naar wens aan te passen, maar bij deze waardes zie ik geen enkele throttle optreden.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• Moddemeijer
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 15:45
Tiesert schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 13:57:
[...]

Je kunt op de Github van de Zendure integratie de gemelde problemen/bugs volgen en opzoeken. Of je specifieke vraag stellen (Discussions). https://github.com/Zendure/Zendure-HA/issues

Maar als je dit bedoelt: dat zijn er wel veel in 10 minuten. Zou eerder veranderingen in de hoeveelheid W verwachten, en niet steeds compleet wisselen tussen Charging, Idle en Discharging. Het kan natuurlijk om hem op NOM te houden terwijl de wasmachine aanstaan en er wolken voorbij drijven.

13:52:53 - 5 minutes ago

13:51:38 - 7 minutes ago

13:51:33 - 7 minutes ago

13:50:53 - 7 minutes ago

13:50:43 - 8 minutes ago

13:49:43 - 9 minutes ago

13:49:33 - 9 minutes ago

13:49:28 - 9 minutes ago

13:48:58 - 9 minutes ago

13:48:43 - 10 minutes ago
Bedankt voor je uitgebreide antwoord.

Uiteindelijk heb ik de oorzaak gevonden. Ik had de Zendure 2400 AC+ van het internet afgesloten. Dit lijkt de oorzaak van het gedrag te zijn.

Zie: https://github.com/Gielz1986/Zendure-HA-zenSDK/issues/89

Ik update deze nog even, omdat ik er gisteren achter ben gekomen wat precies het probleem was. Zelfs met een kWh meter en een eigen 2.4GHz wifi access point met een fixed kanaal (constant uitstekend netwerk) wat hielp voor NOM, bleef het probleem van vele honderden relais schakelingen per dag. Blijkt dat dit ermee te maken had dat ik de Zendure afgesloten had van internet in m'n router. De batterij kan hier niet mee omgaan, zelfs niet met een lokale aansturing wordt ie helemaal gek als ie geen antwoord van de bedrijfsservers krijgt (hij raakt in 'unavailable' state). Nu ik hem internet heb teruggegeven, werkt hij perfect. Ik hoop dat Zendure dit in de toekomst op kan lossen via firmware want dit is wel matig.

Kennelijk wil Zendure permanent via het internet contact met de batterij bij de klant houden. Je vraagt je af waarom ze dat willen.

• Hippe Lip

Hippe Lip

Moddemeijer schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 23:55:
[...]
Kennelijk wil Zendure permanent via het internet contact met de batterij bij de klant houden. Je vraagt je af waarom ze dat willen.
  1. Op die manier kunnen ze blijven monitoren hoeveel omvormers met hoeveel batterijen er actief in gebruik zijn. Kan ik me wel voorstellen.
  2. Evil thinking: zo weten ze zeker dat ze altijd controle hebben en houden over al die batterijen. En als ze willen, kunnen ze de hele mikmak net één druk-op-de-knop onklaar maken…

<John O`Mill>

• ctrl-tab
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:33
Hippe Lip schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 00:08:
[...]
  1. Op die manier kunnen ze blijven monitoren hoeveel omvormers met hoeveel batterijen er actief in gebruik zijn. Kan ik me wel voorstellen.
  2. Evil thinking: zo weten ze zeker dat ze altijd controle hebben en houden over al die batterijen. En als ze willen, kunnen ze de hele mikmak net één druk-op-de-knop onklaar maken…
Nee er zit een bug in de firmware. Deze reset de hele stack elke 8 minuten. Daar tussenin werkt het wel goed.

Er is inmiddels progressie met een third party oplossing die mogelijk is door een security misser van zendure (publiek demo tls cert ipv proper certificaat), waarmee je hele zendure iot mqtt oplossing spooft door een man in the middle te implementeren. Heb zelf met het mechanisme getest en het werkt. @DaanVervacke even berichtje sturen als je wilt beta testen

Leuke is dat je hierna de IOT berichten kunt zien in je eigen mqtt broker ;) Wist je dat ze fan speed ontsluiten? 😄

Punt 2 , evil thinking, dat is imo 1 van de redenen dat je die chinese devices niet aan het internet wilt hebben.

[ Voor 7% gewijzigd door ctrl-tab op 10-06-2026 05:16 ]

WP: Panasonic KIT-WC07L3E5 7kw , buffer PAW-BTANK50L-2, Boiler PAW-TD20C1E5-1 | Solar: Goodwe SDT G2 GW6K-DT 6 kW | Battery: 2x Zendure SF 2400 AC totaal 17.2 kW

• ctrl-tab
[...]

Ik denk incompetentie. Waarom zouden ze anders een lokale API hebben?
Ze slaan de spijker software / security matig op een ander vlak ook enorm mis (zie bericht hierboven)

Maar zoals Hippelip zegt; je kan het ook met een andere bril bekijken.
De hoeveelheid leverage de chinese overheid potentieel krijgt met al die connected devices.... noem het alu hoedjes denken, of noem het ontkrachten hiervan naief, doe je ding ;)

Ik heb iets vergelijkbaars met mijn Goodwe omvormer.
Lokale modbus connectiviteit over een proprietary lan adapter, die pas geactiveerd wordt als het apparaat na inschakeling (dus elke ochtend) even met de cloud verbonden is geweest - totale waanzin. (dat is binnenkort afgelopen, ga er een ESP aan hangen, dan maar wat prutsen ;) )
Zijn ze nou werkelijk zo incompetent ?

WP: Panasonic KIT-WC07L3E5 7kw , buffer PAW-BTANK50L-2, Boiler PAW-TD20C1E5-1 | Solar: Goodwe SDT G2 GW6K-DT 6 kW | Battery: 2x Zendure SF 2400 AC totaal 17.2 kW

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/82C2tOHO861elUyAV8wtPowSJvo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DlzLSMYrMAANtGhaiGSJm9sX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tg5VZt7a19bKp-2JkEM-8EuDIF4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Iyv3CtIQ0Grvj2U3AaRPzTlp.png?f=fotoalbum_large

Helaas, ik had gehoopt dat met de laatste updates van @gielz en @gast777 dit gedrag voorbij zou zijn. Wat gebeurt hier nu? Het lijkt alsof de Zendures niet meer goed meebewegen met de P1-waardes (NoM ingesteld). Automation uitzetten, de boel op standby, en weer terug biedt geen soelaas. Hij blijft “hangen” in een bepaald (ont)laad vermogen en het Power Command matcht niet met Zendure Power. Er staat een wasmachine aan, maar het lijkt alsof hij veel te traag reageert op een veranderende P1-waarde. Ik weet bijna zeker dat een hard reset (dus batterijen uit en weer aan) dit zou oplossen, maar dat vind ik zo jammer.

Wat is nu de beste manier om dit gedrag te stoppen en opnieuw te beginnen? Echt die harde reset? Want de automation stoppen en/of de modus op standby zetten lijkt ook niks uit te halen.

Ik moest denken aan wat @Devke zij: herstart je access point eens. Nou, modem uit en weer aan werkt dus ook. Helaas. Maar dat betekent dus dat de nieuwste @gast777 proxy dit voor mij niet oplost.

Na herstarten AP:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l6XPKGhN-QTcQHNbhHrRmTxYbUw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GKgwEPMvpmlScKY9M2Q9MiOV.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door Gramser op 10-06-2026 09:22 ]

• ZuinigeRijder
  • Niet online
ZuinigeRijder schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 08:26:
[...]

Ik heb "Standby Vertaging" van 30 minuten naar 1440 minuten gezet in de settings van @gielz

gielz in "Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2"

En singleMode_delayed_standby_timer op 86400 seconden gezet in Node red van @gast777 :
gast777 in "Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2"

Hierdoor blijven mijn 2x Solarflow 800 Plus nu in Opslagmode RAM. Tot nu toe (nog maar een paar dagen lopen) is het probleem (nog) niet teruggekomen. Maar het is te kort om te zeggen dat dit het probleem (mogelijk) oplost.
Oké, vandaag wilde batterij 2 niet reageren, lijkt toch een connectie probleem te zijn. Na herstarten Access Point, ging die het weer doen. Toch maar eens tijd vinden om de nieuwste versie met Get Response (Cache) te gebruiken: versie 20260605

• Maarten60
  • Laatst online: 17:54
Pakhaas schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 22:51:
[...]

Het nadeel dat als je eerst 2min wacht boven de 35c dat hij dan veel verder door stijgt. Hier gaat de fans nu ongeveer 1:50 aan en 3:00 uit. Dat aan uit kunnen die dingen prima hebben.

Dus in de praktijk staan ze bij jou constant aan?
In de praktijk schiet de temp door naar 36 C. Lijkt me ook prima.
Hij staat zeker niet hele dag aan, zie grafiek.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gQ6CKOcVA-6NBSyl6X9AET-i3D4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1bOi7pmwINxqvWe8rj8uMYc7.jpg?f=fotoalbum_large

• Pakhaas
Hippe Lip schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 23:53:
[...]

@DeadMetal
Dat is dan ook waarom ik boutjes M6 heb gebruikt en daar een strookje WC-rolkoker omheen heb gedaan. Dan klemt-ie ook goed.

[...]

Ik heb een automation ‘Zendure koeling aan’ …

[...]

en een Zendure koeling uit

[...]

Temperaturen natuurlijk naar wens aan te passen, maar bij deze waardes zie ik geen enkele throttle optreden.
Waarom gekozen voor 2 aparte automatiseringen terwijl dat ook prima in 1 kan?
ZuinigeRijder schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 09:06:
[...]

Oké, vandaag wilde batterij 2 niet reageren, lijkt toch een connectie probleem te zijn. Na herstarten Access Point, ging die het weer doen. Toch maar eens tijd vinden om de nieuwste versie met Get Response (Cache) te gebruiken: versie 20260605
Zie mijn berichtje iets hierboven - ik denk dat ik hetzelfde had. Maar de @gast777 versie heeft bij mij dus niet geholpen.

Niet gehinderd door enige kennis denk ik dan: "zou het niet mooi zijn als een keer per 24 uur die zendures zichzelf even losmaken van, en weer verbinden met, dat accesspoint, om te voorkomen dat dit langer dan een dag optreedt"...

• Pakhaas
Maarten60 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 09:07:
[...]

In de praktijk schiet de temp door naar 36 C. Lijkt me ook prima.
Hij staat zeker niet hele dag aan, zie grafiek.
[Afbeelding]
Het is hier wat warmer in de garage waar ook de omvormer van de PV hangt en plat dak.

Zoals gisteren staan ze tijdens het laden constant aan. Ik heb ook geen idee of ik dat kan veranderen met de automatisering. Qua geld maakt het niet uit, want het verbruik was gisteren 0.2kwh.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qJ8OiDH83P4OlDF3XeBflxDpp-E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NtsTTaPMt9VaulJFqKY3wFz0.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Pakhaas op 10-06-2026 09:24 ]

Gramser schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 08:55:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Helaas, ik had gehoopt dat met de laatste updates van @gielz en @gast777 dit gedrag voorbij zou zijn. Wat gebeurt hier nu? Het lijkt alsof de Zendures niet meer goed meebewegen met de P1-waardes (NoM ingesteld). Automation uitzetten, de boel op standby, en weer terug biedt geen soelaas. Hij blijft “hangen” in een bepaald (ont)laad vermogen en het Power Command matcht niet met Zendure Power. Er staat een wasmachine aan, maar het lijkt alsof hij veel te traag reageert op een veranderende P1-waarde. Ik weet bijna zeker dat een hard reset (dus batterijen uit en weer aan) dit zou oplossen, maar dat vind ik zo jammer.

Wat is nu de beste manier om dit gedrag te stoppen en opnieuw te beginnen? Echt die harde reset? Want de automation stoppen en/of de modus op standby zetten lijkt ook niks uit te halen.

Ik moest denken aan wat @Devke zij: herstart je access point eens. Nou, modem uit en weer aan werkt dus ook. Helaas. Maar dat betekent dus dat de nieuwste @gast777 proxy dit voor mij niet oplost.

Na herstarten AP:
[Afbeelding]
Zou je de volgende keer als dit gebeurd eens rustig willen afwachten even om te kijken wat je sensoren doen? Worden ze "unavailable"? Kun je de Zendure's dan nog pingen? Kun je property reports nog opvragen? Hier werkte namelijk een reset van AP of batterij ook.

Ik ben nu op dag 6 even alleen met @gielz aan het draaien. Er vielen me 2 dingen op tot nu toe:

- Gielz draaide niet meer, HA update gedaan en alles is direct weer online en werkte.
- Antivirus scan op de NAS vreet ruimte en vult wachtrijen. HA is een onderdeel van die disks. HA wordt traag of is verbinding even kwijt. Dan kan hij dus ook niet bij Zendure komen.

Het is me alleen nog even niet duidelijk waarom de boel uiteindelijk zo over de rooie raakt. Was het een corrupte docker omdat na updaten van HA gielz het wel weer deed?

Ik ben benieuwd wat je pings, propery reports en sensoren doen als je het even laat gaan.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Ik zal daar een volgende keer eens op letten! Zo uit mijn hoofd werden de sensoren inderdaad "unavailable", maar de rest heb ik niet bekeken. Properties report had ik zo kunnen opvragen ja...

Mijn primaire reactie is "klopt niet must fix now". Zal het wat systematischer proberen aan te pakken wanneer het weer gebeurt.

Want van telkens m'n modem resetten wordt het huishouden ook niet vrolijk...

• Tiesert
Er is inmiddels progressie met een third party oplossing die mogelijk is door een security misser van zendure (publiek demo tls cert ipv proper certificaat), waarmee je hele zendure iot mqtt oplossing spooft door een man in the middle te implementeren. Heb zelf met het mechanisme getest en het werkt. @DaanVervacke even berichtje sturen als je wilt beta testen
Het is dus wachten wat het eerst opgelost wordt. De bug van het demo-cert waardoor deze man in the middle niet meer werkt, of de herstart per 8 minuten waardoor het niet meer nodig is. Ik hoop het laatste, het is onvoorstelbaar dat zo'n bug erin zit en erin blijft.

• DaanVervacke
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 06-08 22:05
[...]

Bedankt voor je uitgebreide antwoord.

Uiteindelijk heb ik de oorzaak gevonden. Ik had de Zendure 2400 AC+ van het internet afgesloten. Dit lijkt de oorzaak van het gedrag te zijn.

Zie: https://github.com/Gielz1986/Zendure-HA-zenSDK/issues/89

Ik update deze nog even, omdat ik er gisteren achter ben gekomen wat precies het probleem was. Zelfs met een kWh meter en een eigen 2.4GHz wifi access point met een fixed kanaal (constant uitstekend netwerk) wat hielp voor NOM, bleef het probleem van vele honderden relais schakelingen per dag. Blijkt dat dit ermee te maken had dat ik de Zendure afgesloten had van internet in m'n router. De batterij kan hier niet mee omgaan, zelfs niet met een lokale aansturing wordt ie helemaal gek als ie geen antwoord van de bedrijfsservers krijgt (hij raakt in 'unavailable' state). Nu ik hem internet heb teruggegeven, werkt hij perfect. Ik hoop dat Zendure dit in de toekomst op kan lossen via firmware want dit is wel matig.

https://codeberg.org/DaanVervacke/zendure-spoof-european-mqtt-broker <- ;)

• Hippe Lip

Hippe Lip

Pakhaas schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 09:19:
[...]

Waarom gekozen voor 2 aparte automatiseringen terwijl dat ook prima in 1 kan?
Ach, voortgekomen uit bouwen en testen en uiteindelijk nooit afgemaakt door er één van te maken. O-)

<John O`Mill>

Gramser schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 10:04:
Ik zal daar een volgende keer eens op letten! Zo uit mijn hoofd werden de sensoren inderdaad "unavailable", maar de rest heb ik niet bekeken. Properties report had ik zo kunnen opvragen ja...

Mijn primaire reactie is "klopt niet must fix now". Zal het wat systematischer proberen aan te pakken wanneer het weer gebeurt.

Want van telkens m'n modem resetten wordt het huishouden ook niet vrolijk...
Ik herken je gedachte. Die liep hier ook op tot frustratie, echter gaat dat zeker niet helpen. Waar je ook even naar kunt kijken is of er op of voordat moment toevallig een backup loopt op je Green. Resources zijn niet onbeperkt beschikbaar. CPU / Memory etc. Hier kan ik zien dat op de NAS de gebruikersprocessen bv niet hoog zijn (alleen AV loopt) maar er wel dat de disks druk zijn. IO WAIT heet dat hier. Die duiken dan naar 70/80/90%.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Kijk, ik vind dit niet zo erg als ik thuis ben. Of even een dagje weg ben. Maar straks, in de zomervakantie, wil ik gewoon drie weken weg zijn en niet gefrustreerd op een camping zitten om erachter te komen dat de boel weel aan het bevriezen is...

Ik zal at te denken: ik zet m'n modem op een Energy Socket zodat ik het modem op afstand kan uitzetten! Maar dan heb ik geen verbinding met het thuisfront meer, dus kan ik 'm ook niet weer terug aanzetten :+

Overigens: ik zou dan ook verwachten dat bij een backup de boel weer normaal zou werken ná de backup. Maar misschien liggen mijn eisen te hoog. Ik zal ook die backups eens in de gaten houden.

[ Voor 17% gewijzigd door Gramser op 10-06-2026 10:33 ]

• Hippe Lip

Hippe Lip

@DaanVervacke Dit betekent dat je het internetverkeer van Zendure afvangt. Weet je dan ook wat dat internetverkeer inhoudelijk is? Wordt alleen wat data weggeschreven (en wat dan), of wordt er ook geluisterd, zodat Zendure zelf iets naar de omvormer kan sturen?

<John O`Mill>

• DaanVervacke
Hippe Lip schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 10:31:
[...]

@DaanVervacke Dit betekent dat je het internetverkeer van Zendure afvangt. Weet je dan ook wat dat internetverkeer inhoudelijk is? Wordt alleen wat data weggeschreven (en wat dan), of wordt er ook geluisterd, zodat Zendure zelf iets naar de omvormer kan sturen?
De Zendure app hangt ook gewoon (via via) aan datzelfde MQTT topic te luisteren, dus als jij remote een aanpassing maakt via de app loopt dat ook via hun AWS MQTT broker. Dus in theorie kunnen zij zelf ook messages publishen ja :) Mijn project spooft die broker op je lokaal netwerk zodat je heel de unit volledig kan loskoppelen van het internet, zonder dat je unit om de 8-15minuten zijn verbinding verliest.

Door hun security-flater kan je ook in de inhoud zien idd.

[ Voor 3% gewijzigd door DaanVervacke op 10-06-2026 10:38 ]

Gramser schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 10:29:
Kijk, ik vind dit niet zo erg als ik thuis ben. Of even een dagje weg ben. Maar straks, in de zomervakantie, wil ik gewoon drie weken weg zijn en niet gefrustreerd op een camping zitten om erachter te komen dat de boel weel aan het bevriezen is...

Ik zal at te denken: ik zet m'n modem op een Energy Socket zodat ik het modem op afstand kan uitzetten! Maar dan heb ik geen verbinding met het thuisfront meer, dus kan ik 'm ook niet weer terug aanzetten :+

Overigens: ik zou dan ook verwachten dat bij een backup de boel weer normaal zou werken ná de backup. Maar misschien liggen mijn eisen te hoog. Ik zal ook die backups eens in de gaten houden.
Het zou zich ook moeten herstellen. Daarmee schreef ik voor mijn situatie al.... "waarom raakt het zo over de rooie?"

Modem reset zijn tijdelijke fixen. Op mijn diepte punt vorige week op 1 dag 5x een reset gedaan.

Bij mij lijkt het telkens 1-3 dagen goed te gaan. Ben benieuwd of we ergens op gaan uitkomen. Anders ga ik -oh, the shame- in de vakantie de hele boel tijdelijk weer in HEMS laten draaien.

• Pakhaas

Zeker niet normaal hoor tijdens een update. Ik herken dat iig niet. Ook met 2400+ draait het hier sinds 4 juni constant.

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Ik heb een setje Deco M4 Access Points (drie). Éen staat in de garage en alleen daar zitten de batterijen op (en HomeWizard Energy sockets). Ik kan met de Deco App, alleen de Deco in de garage herstarten.

Voordeel van de Access Points vind ik dat ik gemakkelijk kan overstappen op een andere internet provider. Gewoon de AP's weer aansluiten aan de nieuwe router en een aantal vaste IP adressen zetten in de router. Wifi en wachtwoorden hoef ik NIET aan te passen en de Wifi van de router staat uit.
Dat is wel een goed punt hoor. Ik heb ook nog een accesspoint waarmee ik dat zou kunnen doen, en dat accesspoint zou ik dan kunnen herstarten. Daarmee haal ik 'm dan uit zijn freeze. Moet ik alleen weer een extra apparaat neerzetten, daar heb ik eigenlijk geen zin in.

En ik zou natuurlijk ook beide Zendures op een eigen Energy Socket kunnen zetten, die ik dan hard kan uitschakelen en inschakelen op afstand. Maar dat is wel een heel lompe oplossing eigenlijk, lijkt me niet bevorderlijk voor de batterij.

Ik ga er eens over peinzen. Mooier is natuurlijk als er een oplossing komt waarbij die Zendures zichzelf even loskoppelen en resetten. Al dan niet getriggerd. Maar zo ver reikt mijn kennis niet.

• Pakhaas
Gramser schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 11:30:
En ik zou natuurlijk ook beide Zendures op een eigen Energy Socket kunnen zetten, die ik dan hard kan uitschakelen en inschakelen op afstand. Maar dat is wel een heel lompe oplossing eigenlijk, lijkt me niet bevorderlijk voor de batterij.
Absoluut niet doen. Dat wordt veel te warm.

Zou het toch zoeken in je wifi mesh
Pakhaas schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 11:31:
[...]

Absoluut niet doen. Dat wordt veel te warm.

Zou het toch zoeken in je wifi mesh
Terechte waarschuwing. Ik denk echter dat de warmte vermoedelijk zal meevallen (ze zullen niet vaak urenlang op de 2,4kW zitten), maar geen zorgen, ik ben het ook niet van plan. Ik vind het ook een knap dure oplossing eigenlijk, want die sockets zijn ook niet gratis. Dus dat wordt 'm niet.

• ZuinigeRijder
  • Niet online

Het uit- en aanzetten van Energy Sockets werkt niet voor het communicatieprobleem. De batterij gaat gewoon door zonder netstroom. De connecties worden daarbij niet gereset. Tenminste, dat werkte bij mij niet, dat heb ik al geprobeerd.
Oh nou kijk aan, dan hoef ik dat niet eens te proberen...

• RemmyB83
  • Nu online
Dat is wel een goed punt hoor. Ik heb ook nog een accesspoint waarmee ik dat zou kunnen doen, en dat accesspoint zou ik dan kunnen herstarten. Daarmee haal ik 'm dan uit zijn freeze. Moet ik alleen weer een extra apparaat neerzetten, daar heb ik eigenlijk geen zin in.

Ik ga er eens over peinzen. Mooier is natuurlijk als er een oplossing komt waarbij die Zendures zichzelf even loskoppelen en resetten. Al dan niet getriggerd. Maar zo ver reikt mijn kennis niet.
Ik had voorheen ook regelmatig last van een freeze.
Nu hebben mijn 3 sf800plus een update van zendure zelf gehad, en heb ik de laatste proxy van @gast777 draaien en gaat het een stuk beter. Ik heb namelijk nog maar 1x een vastloper gehad, waarbij 1 batterij die op max 3 meter van de router staat niet reageerde.

Zo ver ik weet houd de proxy er wel rekening mee als de zendure nu even te veel data te verwerken krijgt, en daar door niet reageerd door hem even rust te geven. Maar een echt connectie probleem zal hij niet oplossen.

Als je 'cached response' bijvoorbeeld voor 5min op ja staat dan zou je een automation kunnen starten die automatisch je ap restart.

• Henkoes
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 08-08 13:45
gast777 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 12:37:
[...]

@Henkoes Support voor meer dan 3 Zendures in de proxy is momenteel niet in de planning. Met 1, 2 of 3 Zendures worden denk ik >90% van de gebruikers gecoverd (3x 2400W is 7200 Watt max momenteel).

Dus er zou denk ik weinig gebruik van gemaakt worden in verhouding tot het werk dat nodig is om het te implementeren en testen. Dan zijn er andere prioriteiten die eerder aan de beurt komen, naast de benodigde support tijd die besteed wordt.

Als er serieus meer vraag naar is dan kan het tzt wel meer prioriteit krijgen uiteraard.
Ah dat is wel jammer om te horen
RemmyB83 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 12:11:
[...]

Ik had voorheen ook regelmatig last van een freeze.
Nu hebben mijn 3 sf800plus een update van zendure zelf gehad, en heb ik de laatste proxy van @gast777 draaien en gaat het een stuk beter. Ik heb namelijk nog maar 1x een vastloper gehad, waarbij 1 batterij die op max 3 meter van de router staat niet reageerde.

Zo ver ik weet houd de proxy er wel rekening mee als de zendure nu even te veel data te verwerken krijgt, en daar door niet reageerd door hem even rust te geven. Maar een echt connectie probleem zal hij niet oplossen.

Als je 'cached response' bijvoorbeeld voor 5min op ja staat dan zou je een automation kunnen starten die automatisch je ap restart.
Ik heb even gezocht en probeer de cached response nog wat te doorgronden, maar... ik zie dat deze vannacht heel lang op yes heeft gestaan. Wat zegt dat nu precies?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ETIGaEAnkdmbbBhhVxeVnY-1toA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CvUOoySIYoCeil4i5oVFE508.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door Gramser op 10-06-2026 12:28 ]

• RemmyB83
  • Nu online
Gramser schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 12:27:
[...]

Ik heb even gezocht en probeer de cached response nog wat te doorgronden, maar... ik zie dat deze vannacht heel lang op yes heeft gestaan. Wat zegt dat nu precies?[Afbeelding]
Ik ben ook geen IT'er en mijn kennis is beperkt hier in, maar zo ver ik weet betekent dit dat de gegevens niet ververst worden.
Hij blijft namelijk hangen in zijn laatst bekende ontvangen gegevens, en daar blijft hij op draaien. Dit om bij een korte hick-up niet gelijk te stoppen. De Zendure heeft dus al die tijd geen response gegeven.

• hremijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-08 16:32

Je hebt je HA toch. Die kan kan je remote een reset laten doen?

Deze opmerking gaat over de energy socket waarmee je het modem zou kunnen resetten.

Niet de Zendure of de automatisering in HA.

[ Voor 7% gewijzigd door hremijn op 10-06-2026 20:15 ]

• Heisenberg2021
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-08 10:53
Hoi allen, ik ben ook nieuw hier en heb met veel interesse een groot deel van de gesprekken terug gelezen. Bij mij werkte de integratie vrij snel en mijn Zendure 2400 AC+ heeft gisteren en vandaag al NOM gedraaid.

Ik gebruik momenteel nog een P1 USB waar mijn HA via DSMR de data ophaalt. Het is een DSMR 5 (Landys Gyr E350) meter, die iedere seconde zou moeten kunnen updaten. Echter, dat doet ie niet. Ik kwam er achter dat hij ingesteld stond op DSMR 4 en heb dat al aangepast, maar helaas maakt dat geen verschil. Ongeveer iedere 10 seconden krijg ik data binnen. Ik wil liever mijn historische P1 data niet kwijt namelijk, dat is wel een vereiste voor mij om door te gaan.

Ik heb ook een officiele Zendure P1 en die heb ik gekoppeld via de REST methode, en dat werkt wel (ook niet op 1 seconde volgens mij...)

Nu het daadwerkelijke probleem: Gisteravond had ik (ik denk daarom) 530 relais schakelingen, terwijl op het dashboard staat dat 100 normaal zou zijn. Ik ga er even vanuit dat dat komt omdat de boel niet lekker in sync loopt (4 seconden automatisering en 10 seconden P1 update). Ik zie ook 'flipper' gedrag in de dashboards.

Iemand die hier wellicht al ervaring mee heeft en mij kan adviseren wat de beste stap is?

• ralphkeb
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10:46
Ik kan het zo snel niet terugvinden het dit topic, maar kan ik probleemloos de Gielz integratie en Gast777 proxy gebruiken bij 2 batterij stacks met verschillende capaciteiten?
Sinds gisteren een 2e SF800plus, maar onder de degene die ik al heb zit al een extra AB2000x, nog een extra AB2000x zit er helaas pas na de zomer in.
hremijn schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 12:40:
[...]

Je hebt je HA toch. Die kan kan je remote een reset laten doen?
Vertel mij maar hoe. Want met herstarten van automation en veranderen van modus werkt dat niet.
ralphkeb schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 12:48:
Ik kan het zo snel niet terugvinden het dit topic, maar kan ik probleemloos de Gielz integratie en Gast777 proxy gebruiken bij 2 batterij stacks met verschillende capaciteiten?
Sinds gisteren een 2e SF800plus, maar onder de degene die ik al heb zit al een extra AB2000x, nog een extra AB2000x zit er helaas pas na de zomer in.
Ja dat kan - heb ik ook.

• RemmyB83
  • Nu online
Gramser schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 12:59:
[...]

Vertel mij maar hoe. Want met herstarten van automation en veranderen van modus werkt dat niet.
HA bevat meedere onderdelen die je kan herstarten. Maar als je HA zelf wil herstarten heb je deze nodig.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2AIhJdzzbp0wm2h3JPQ-aWNPaVk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m3xRKK0YuJcaYdgo84mDSDud.jpg?f=fotoalbum_large

• Pakhaas
RemmyB83 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 13:09:
[...]

HA bevat meedere onderdelen die je kan herstarten. Maar als je het apparaat wil herstarten heb je deze nodig.
[Afbeelding]
Volgens mij ga je dan je HA herstarten.
Dat was inderdaad niet precies waarnaar ik op zoek was maar - ik moet eerlijk zeggen - ik heb een herstart van HA voor dit issue nog niet geprobeerd. @Devke jij wel? Wat deed dat?

[ Voor 9% gewijzigd door Gramser op 10-06-2026 13:18 ]

• RemmyB83
  • Nu online
Pakhaas schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 13:10:
[...]

Volgens mij ga je dan je HA herstarten.
Klopt je heb gelijk, en ik heb het gelijk aangepast. (Was even afgeleid hier)

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13-08 23:10
Vraagje heren, als ik de twee omvormers (momenteel aangesturd door Gielz en Gast777) weer uit HA wil halen, en weer wil laten aansturen door HEMS, is het dan voldoende de Gielz automatisering te stoppen (eventueel te verwijderen zodat hij niet per ongeluk weer ingeschakeld wordt)?

En dan weer toevoegen aan HEMS in de Zendure app?

Reden is niet dat ik ontevreden ben over deze HA integratie (is werkelijk top), maar de 2400AC gaat tzt retour en dat was even om te testen. Ik wil nu graag de 2400AC op 800/800 zetten en de 2400AC+ op 2400/2400 en ik meende dat HEMS dat wel kon aansturen.
Ja, zo doe je dat precies.

• jelleeelco
Thanks! Ik krijg het trouwens niet voor elkaar om de 2400AC te beperken op 800watt. Waar vind je die instelling? Ik heb echt overal gezocht.

Zodra hij uit HEMS is zijn er opties beschikbaar zoals "instelling voor netaansluting". Daar kan ik een range aangeven voor netuitvoer en netimport, maar zoraf ik daar op 800watt instel, gaat hij met 800 watt laden of ontladen (afhankelijk onder welke optie ik opsla).

Iemand een idee?
Gramser schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 13:11:
Dat was inderdaad niet precies waarnaar ik op zoek was maar - ik moet eerlijk zeggen - ik heb een herstart van HA voor dit issue nog niet geprobeerd. @Devke jij wel? Wat deed dat?
Nee hielp niet. Alleen de reset vd batterij / AP. Heb wel de hele NAS opnieuw opgestart. Daar draait HA op. Soms ging het goed, soms maar een paar uurtjes.

Dat dacht ik al.
Vooralsnog zie ik voor een remote reset eigenlijk maar een oplossing: een AP op een Energy Socket. Die zou je dan zelfs zo kunnen programmeren dat als de cached response langer dan zeg een half uur op Yes staat, het AP even wordt herstart. Maar ja. Betekent: AP installeren (heb ik wegens eerdere testen al liggen maar verwijderd vanwege drukte in de meterkast), en daarmee weer een ethernetsplitter mét wrslk voeding, en de batterijen weer aan het AP koppelen). Betekent dus alweer twee of drie extra stopcontacten nodig. Gedoe.

• ctrl-tab
Tiesert schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 10:14:
[...]

[...]

Het is dus wachten wat het eerst opgelost wordt. De bug van het demo-cert waardoor deze man in the middle niet meer werkt, of de herstart per 8 minuten waardoor het niet meer nodig is. Ik hoop het laatste, het is onvoorstelbaar dat zo'n bug erin zit en erin blijft.
De vraag is of ze dat certificaat als een bug zien, of het ergens op de roadmap staat om die te vervangen.
We weten dat mqtt een check doet op client certificaat.
Gezien het niet hun eigen certificaat is en dus ook niet hun eigen CA, is het maar de vraag hoe ze dit dan zouden vervangen (het vereist een change op de server en de client = app. nog best een uitdaging om dat te vervangen denk ik)

De vraag is of ze het uberhaupt helder hebben, en of ze helder hebben dat die certificaten in 2030 verlopen. Alsde client een validity check doet op datum (normaal wel) dan stopt je zendure gewoon met werken. Wil dit eigenlijk gaan aankaarten, maar wellicht is de timing nu even niet handig omdat dit juist handvaten biedt om zaken te debuggen nu.

Gramser schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 13:57:
Dat dacht ik al.
Vooralsnog zie ik voor een remote reset eigenlijk maar een oplossing: een AP op een Energy Socket. Die zou je dan zelfs zo kunnen programmeren dat als de cached response langer dan zeg een half uur op Yes staat, het AP even wordt herstart. Maar ja. Betekent: AP installeren (heb ik wegens eerdere testen al liggen maar verwijderd vanwege drukte in de meterkast), en daarmee weer een ethernetsplitter mét wrslk voeding, en de batterijen weer aan het AP koppelen). Betekent dus alweer twee of drie extra stopcontacten nodig. Gedoe.
Je creativiteit siert je, dit zijn alleen geen oplossingen. Ik zie dit meer als symptoom bestrijding en dat heb ik persoonlijk te lang gedaan. Dat gaat echt vervelen. AP hard resetten nooit gedaan, kan via de app (reboot). De batterijen moeten gewoon zelf kunnen draaien. Zonder omkijken. Ik dacht de oplossing gevonden te hebben door voor een AP te kiezen met vaste kabel naar ISP modem. Daarnaast batterijen only op een eigen SSID maar dat is hier niet voldoende gebleken. Daarom nu helemaal terug naar alleen gielz en kijken of ik het kan reproduceren. Ik denk dat mijn AV scan op de NAS ook roet in het eten gooit. Het is dus even wachten op wanneer gaat het mis. Tzt deel ik het zeker. Durf het niet met zekerheden nog te zeggen. Zit nu op dag 6 hier..........

Devke schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 14:11:
[...]

Je creativiteit siert je, dit zijn alleen geen oplossingen. Ik zie dit meer als symptoom bestrijding en dat heb ik persoonlijk te lang gedaan. Dat gaat echt vervelen. AP hard resetten nooit gedaan, kan via de app. De batterijen moeten gewoon zelf kunnen draaien. Zonder omkijken. Ik dacht de oplossing gevonden te hebben door voor een AP te kiezen met vaste kabel naar ISP modem. Daarnaast batterijen only op een eigen SSID maar dat is hier niet voldoende gebleken. Daarom nu helemaal terug naar alleen gielz en kijken of ik het kan reproduceren. Ik denk dat mijn AV scan op de NAS ook roet in het eten gooit. Het is dus even wachten op wanneer gaat het mis. Tzt deel ik het zeker. Durf het niet met zekerheden nog te zeggen.
Daar heb je helemaal gelijk in, oplossing is het verkeerde woord. Het zou ook meer een tijdelijke aanpak zijn, voor als ik dus met vakantie ben. Makkelijker is dan om de Gielz-automation te stoppen en gewoon in HEMS te zetten, en als ik weer thuis ben terug naar HA te switchen.

Ik denk overigens niet dat mijn AP (TP-Link TL-WA810N) een app heeft... niet in verdiept, vandaar de socket-aanpak.

We blijven erover denken, en monitoren als het mis gaat en belangrijker, wat er dan gebeurt. Kwestie van tijd, ben ik bang.

• jelleeelco
ik wil graag de Fireson integratie proberen, maar klopt het dat de integratie niet meer in HACS staat? Ik kan nergens instructies vinden hoe die te installeren...

• Heisenberg2021
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-08 10:53
jelleeelco schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 15:05:
ik wil graag de Fireson integratie proberen, maar klopt het dat de integratie niet meer in HACS staat? Ik kan nergens instructies vinden hoe die te installeren...
Check https://github.com/Zendure/Zendure-HA voor de installatie instructies via HACS of klik hier https://my.home-assistant.io/redirect/config_flow_start/?domain=zendure_ha

• jelleeelco
Wow ok, thanks. Learning curve is een stukje hoger dan met de Gielz/Gast777. Ik denk dat ik het voorlopig maar bij HEMS houd en alles op 3000 watt zet, dan is het iig niet meer dan 1500 watt dat door de 2400AC heen gaat (is toch maar tijdelijk, in afwachting van wanneer Zendure de spullen komt halen).

• Hippe Lip

Hippe Lip

DaanVervacke schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 10:36:
De Zendure app hangt ook gewoon (via via) aan datzelfde MQTT topic te luisteren, dus als jij remote een aanpassing maakt via de app loopt dat ook via hun AWS MQTT broker. Dus in theorie kunnen zij zelf ook messages publishen ja :) Mijn project spooft die broker op je lokaal netwerk zodat je heel de unit volledig kan loskoppelen van het internet, zonder dat je unit om de 8-15minuten zijn verbinding verliest.

Door hun security-flater kan je ook in de inhoud zien idd.
Door de integratie van @gielz gebruik ik de Zendure-app zeer zelden. Gielz stuurt mijn twee torens lokaal aan, waardoor ik dus nix naar China stuur.
Waar ik nou nieuwsgierig naar ben is wat er nou tóch voor verkeer naar China gaat. Want dát er iets gaat is duidelijk, want de Zendure gaat rare dingen doen als je ‘m compleet van internet afsluit, daar weet jij alles van.
Wat wil die Zendure nou gewoon geheel autonoom naar China sturen, ook als ik er nix aan doe?

<John O`Mill>

Hippe Lip schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 19:10:
[...]

Door de integratie van @gielz gebruik ik de Zendure-app zeer zelden. Gielz stuurt mijn twee torens lokaal aan, waardoor ik dus nix naar China stuur.
Maar ís dat dan ook echt zo?

• Hippe Lip

Hippe Lip

Gramser schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 11:34:
Terechte waarschuwing. Ik denk echter dat de warmte vermoedelijk zal meevallen (ze zullen niet vaak urenlang op de 2,4kW zitten), maar geen zorgen, ik ben het ook niet van plan. Ik vind het ook een knap dure oplossing eigenlijk, want die sockets zijn ook niet gratis. Dus dat wordt 'm niet.
ALS je dan wilt kunnen schakelen op afstand, gebruik dan een Shelly Relais schakelaar. Die schakelt met een droog potentiaalvrij contact, is vast aangesloten en kost maar twee tientjes. Dat is nog redelijk veilig te doen.
Let op dat je niet de mini-versie kiest, want ik dacht dat die minder stroom aan kan.

<John O`Mill>

• Hippe Lip

Hippe Lip

ctrl-tab schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 04:57:
[...]
Wist je dat ze fan speed ontsluiten? 😄
Ehh, fan speed ontsluiten? Bij ontsluiting moet ik aan iets anders denken. :+
Mijn 2400AC+ heeft geen (door Zendure aangestuurde) fan(s).
Punt 2 , evil thinking, dat is imo 1 van de redenen dat je die chinese devices niet aan het internet wilt hebben.
I know, I know …

[ Voor 6% gewijzigd door Hippe Lip op 10-06-2026 19:32 ]

<John O`Mill>

Hippe Lip schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 19:23:
[...]

ALS je dan wilt kunnen schakelen op afstand, gebruik dan een Shelly Relais schakelaar. Die schakelt met een droog potentiaalvrij contact, is vast aangesloten en kost maar twee tientjes. Dat is nog redelijk veilig te doen.
Let op dat je niet de mini-versie kiest, want ik dacht dat die minder stroom aan kan.
Dat was vooral een gedachtenoefening qua spullen die ik heb liggen. Maar ik ga dat niet doen...

• DeadMetal
Om de ventilatoren aan te kunnen sluiten, wil ik de zendures (2400AC+) even helemaal uitzetten.
Maar hoe gaat dat ook alweer? En hoe weet ik dat hij dan écht 'uit uit' is? Ik dacht het laatst gedaan te hebben, maar toen bleek een van beide toch aangebleven. En de andere leek ik juist gereset te hebben, ook weer niet de bedoeling.

• Tiesert
DeadMetal schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 19:41:
Om de ventilatoren aan te kunnen sluiten, wil ik de zendures (2400AC+) even helemaal uitzetten.
Maar hoe gaat dat ook alweer? En hoe weet ik dat hij dan écht 'uit uit' is? Ik dacht het laatst gedaan te hebben, maar toen bleek een van beide toch aangebleven. En de andere leek ik juist gereset te hebben, ook weer niet de bedoeling.
Knop induwen en iets meer dan 6 seconden wachten tot de lange piep is geweest. Dan loslaten en je ziet het aan knipperend rode bliksemflits. Daarna de stekker eruit. Klaar.

[ Voor 7% gewijzigd door Tiesert op 10-06-2026 19:48 ]

• DaanVervacke
[...]

Waar ik nou nieuwsgierig naar ben is wat er nou tóch voor verkeer naar China gaat. Want dát er iets gaat is duidelijk, want de Zendure gaat rare dingen doen als je ‘m compleet van internet afsluit, daar weet jij alles van.
Wat wil die Zendure nou gewoon geheel autonoom naar China sturen, ook als ik er nix aan doe?
De MQTT-broker voor Europese klanten draait in Frankfurt (eu-central-1). Wat er daarna met je data gebeurt is mij een raadsel... maar waarschijnlijk weinig goeds. De data die richting Frankfurt gaat is vergelijkbaar met wat je lokaal via de MQTT-optie uit je unit kunt halen, maar dan met enkele extraatjes zoals de fan speed, zoals @ctrl-tab al vermeldde. Maar dat is dus basically alles. Ik kan dus alleen maar aanraden dat je de internet-toegang van je unit blokkeert. En dan https://codeberg.org/DaanVervacke/zendure-spoof-european-mqtt-broker gebruikt om de broker lokaal te spoofen, anders valt je unit om de 8-15 minuten van je netwerk. 8)7

[ Voor 14% gewijzigd door DaanVervacke op 10-06-2026 19:47 ]

Tiesert schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 19:42:
[...]

Knop induwen en iets meer dan 6 seconden wachten tot de lange piep is geweest. Dan loslaten en de stekker eruit. Klaar. Je ziet het aan knipperend rode bliksemflits.
Ik wacht tot het verschijnen van het rode bliksemflitsje, en dan pas stekker eruit.

• Hippe Lip

Hippe Lip

Gramser schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 19:45:
Ik wacht tot het verschijnen van het rode bliksemflitsje, en dan pas stekker eruit.
Lijkt me ook beter. Dan weet je zeker dat-ie uit is en dat er geen stroom meer loopt.

<John O`Mill>

• Tiesert
Gramser schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 19:45:
[...]

Doe ik uiteraard ook. Tekst aangepast.

• DeadMetal
Bedankt mannen, ik ga het morgen proberen. Vorige keer haalde ik eerst de stekker eruit, daar zal het fout gegaan zijn. Zal ook eerst de displays aanzetten via de Zendure-app, die heb ik nu permanent uit.

• Tiesert
DeadMetal schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 19:49:
Bedankt mannen, ik ga het morgen proberen. Vorige keer haalde ik eerst de stekker eruit, daar zal het fout gegaan zijn. Zal ook eerst de displays aanzetten via de Zendure-app, die heb ik nu permanent uit.
Even kort op de knop drukken, dan gaat het display aan.

• Tiesert
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qN6VRIbpQ-wA8_no4pUiL-ud1-M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ROpitEtriyUaKksBLAERd1Zd.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door Tiesert op 10-06-2026 19:53 ]

• ctrl-tab
[...]

Al jouw data (metrics van machine) gaan natuurlijk gewoon naar de cloud van zendure. die is fysiek in frankfurt gehost. Voor je persoonsgegevens (user wachtwoord ec) zal ws hetzelfde gelden.

Er staan in de firmware plaintext credentials voor de alibaba cloud, deze staat in dit geval ook in Frankfurt. Waarschijnlijk gaan de technische logs van jouw apparaat daar naartoe.
Tis allemaal discutabel of dit een probleem is met een thuisbatterij ;) Niet echt vitale infra.
Maargoed, alsnog, ik wil zelf controle over een aparaat waar ik serieus geld voor betaald heb.

Wat wel een probleem is , is het feit dat jouw device niet goed werkt zonder deze connecties. Ook als je hem lokaal aanstuurt.

• DaanVervacke

• Idr548
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 16:18
Ik zag al enkele sturingen voor een fan als koeling.
Ik heb een AC+ en vroeg me af welke AAN / UIT regeling ik best zou voorzien.

Momenteel doe ik.
AAN: > 3min boven de 39°
UIT: > 15min beneden de 33°
(had ook nog een min draaitijd van 1uur, maar die staat momenteel af).

Wat gebruiken jullie, en hebben jullie de beste resultaten zonder te veel zaagtanden.
Al is een switch van enkele graden over 45min niet zo erg.

nacht basis zit hij momenteel zonder fan rond de 35-36°

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-08 13:43
Misschien een noob vraag, maar ik wil de homewizard P1 meter vervangen door de Zendure versie. Ik neem aan dat ik dan in de configuratie het IP adres van de HW moet verwijderen en in de afwijkende P1 het IP van de Zendure moet zetten. Moet ik dan het stukje

- resource: http://<IP-ZENDURE-P1>/properties/report

enz...
na het node red stukje erbij plakken? Of juist het eerste stukje van de HW vervangen?

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

• RemmyB83
  • Nu online
winwiz schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 20:31:
Misschien een noob vraag, maar ik wil de homewizard P1 meter vervangen door de Zendure versie. Ik neem aan dat ik dan in de configuratie het IP adres van de HW moet verwijderen en in de afwijkende P1 het IP van de Zendure moet zetten. Moet ik dan het stukje

- resource: http://<IP-ZENDURE-P1>/properties/report

enz...
na het node red stukje erbij plakken? Of juist het eerste stukje van de HW vervangen?
Zelf HW, maar hopelijk helpt deze post je verder:
gielz schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 09:02:
[...]

Bij het installeren van deze integratie geef je aan wat je p1 sensor is. De zendure p1 zou je eerst even aan je configuration.yaml moeten toevoegen. De code regels kun je hier vinden, ip moet je zelf even opzoeken;

https://github.com/Gielz1...0%90-P1-CT-meters-(API's)

• winwiz
RemmyB83 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 21:01:
[...]

Zelf HW, maar hopelijk helpt deze post je verder:

[...]
toegevoegd aan configuration.yaml en opnieuw HA opnieuw gestart. zelfde IP ingevuld bij afwijkende P1 meter. (de HW verwijderd). Weer HA opnieuw gestart maar hij doet er niets mee. in browser getest of IP wel goed was (http://192.168.200.16/properties/report) kreeg netje terug. {"timestamp":1781119825,"messageId":1226,"deviceId":"87HRvXxt","a_aprt_power":542,"b_aprt_power":0,"c_aprt_power":0,"total_power":548,"meterType":3,"protocolType":41}

Ik mis dus nog iets.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

• Hippe Lip

Hippe Lip

Idr548 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 20:07:

Momenteel doe ik.

Wat gebruiken jullie, en hebben jullie de beste resultaten zonder te veel zaagtanden.

Ik doe de fan aan bij 1 minuut boven de 38 en uit bij 1 minuut onder de 36 graden.
Sommigen vinden dat te hoog, maar lager heeft weinig of geen nut: ik heb geen enkele last van throttling, dus waarom lager?

Zie ook deze post van mij daarover.

<John O`Mill>

• RemmyB83
  • Nu online
winwiz schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 21:38:
[...]

toegevoegd aan configuration.yaml en opnieuw HA opnieuw gestart. zelfde IP ingevuld bij afwijkende P1 meter. (de HW verwijderd). Weer HA opnieuw gestart maar hij doet er niets mee. in browser getest of IP wel goed was (http://192.168.200.16/properties/report) kreeg netje terug. {"timestamp":1781119825,"messageId":1226,"deviceId":"87HRvXxt","a_aprt_power":542,"b_aprt_power":0,"c_aprt_power":0,"total_power":548,"meterType":3,"protocolType":41}

Ik mis dus nog iets.
Zoals ik al zei zelf HWP1.
Even ter info.
Het heeft wel gewerkt met HW?
Gielz automation staat aan?
Kun je hem in gielz eens op standby modus zetten en vervolgens in de gewenste modus?
Staan je start waardes goed?
Wat zie bij P1 op het eerste tabblad?

• winwiz
RemmyB83 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 21:55:
[...]

Zoals ik al zei zelf HWP1.
Even ter info.
Het heeft wel gewerkt met HW?
Gielz automation staat aan?
Kun je hem in gielz eens op standby modus zetten en vervolgens in de gewenste modus?
Staan je start waardes goed?
Wat zie bij P1 op het eerste tabblad?
Met de HW P1 werkt alles al maanden prima. Maar aangezien die regelmatig voor korte of langere duur wegvalt zou ik graag naar de Zendure P1 gaan die ik toch heb en nu eigenlijk niet gebruikt wordt. Zodra ik de HW P1 weer invul en de afwijkende verwijder pakt hij het binnen een minuut weer op. Daar is zelfs geen herstart voor nodig.

[ Voor 10% gewijzigd door winwiz op 10-06-2026 22:01 ]

• RemmyB83
  • Nu online
winwiz schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 21:59:
[...]

Met de HW P1 werkt alles al maanden prima. Maar aangezien die regelmatig voor korte of langere duur wegvalt zou ik graag naar de Zendure P1 gaan die ik toch heb en nu eigenlijk niet gebruikt wordt. Zodra ik de HW P1 weer invul en de afwijkende verwijder pakt hij het binnen een minuut weer op. Daar is zelfs geen herstart voor nodig.
Volgens mijn moet je het volgende invullen bij de afwijkende P1:

[Afbeelding]
(Plaatje geleent van medetweaker)
Verder heb ik geen idee

• winwiz
RemmyB83 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 22:10:
[...]

Volgens mijn moet je het volgende invullen bij de afwijkende P1:

[Afbeelding]
(Plaatje geleent van medetweaker)
Verder heb ik geen idee
Inmiddels had ik dat ook uitgevogeld. Ik was eerst aan het kijken of er wel een sensor was aangemaakt. Dat was zo en ik zag ook de waarden netjes updaten. Daarna keek ik eens goed waar nu om gevraagd werd... een sensor. Toen was het copy / paste en de sensor naam ingevuld, de HW P1 weer weggehaald en nu werkt het wel!

Kortom:
  • De benodigde rest opdracht aan je configuration.yaml toevoegen.
  • Opnieuw HA opstarten
  • Zoek even bij je entiteiten of er een nieuwe sensor is aangemaakt
  • Kopieer en plak de nieuwe sensornaam bij Afwijkende P1 sensor
Misschien even toevoegen aan https://github.com/Gielz1986/Zendure-HA-zenSDK/wiki/Global-and-NL-%E2%80%90-P1-CT-meters-(API's). ?

[ Voor 10% gewijzigd door winwiz op 10-06-2026 22:24 ]

• Tiesert
Idr548 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 20:07:

Momenteel doe ik.

Ik doe Direct Aan boven de 36C en Uit 10min onder 33C.

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Ik probeer een upgrade te doen, van de laatste @gielz ZenSDK en @gast777 Proxy.

Heb voordat ik de laatste versies ging installeren het volgende gedaan:
Verwijderen van oude @gielz + @gast777 Proxy
==================================
Zorg ervoor dat HEMS is uitgeschakeld in de Zendure-app.
Zet in HA Zendure op Standby
Disable in Settings -> Automations -> Zendure zenSDK (Gielz)

Verwijderen @gast777 Proxy
=================
Delete de oude proxy flow in Node Red -> rechtsklik tablad en kies Delete
Ga naar Config Nodes in Node RED (het tandwieltje). Daar zie je een aantal grijze nodes
Delete al deze grijze nodes. Dubbel-click daarvoor op al deze grijze nodes en kies Delete.
Click op 'Deploy'

Verwijderen Gielz
=================
Delete in Settings -> Automations -> Zendure zenSDK (Gielz)
Verwijder Zendure_gielz1986_nl.yaml uit de map packages van GitHub
Verwijder Dashboard via Settings -> Dashboards -> Zendure -> Delete

Upgrade firmware SF800 Plus
===========================
Upgrade V1.0.2 -> V1.0.4

Reboot Home Assistant
=====================
Daarna heb ik de @gielz ZenSDK geinstalleerd volgend recept:
https://github.com/Gielz1...DK/blob/main/README.nl.md

Dat gaat allemaal goed.

Daarna wilde ik de @gast777 proxy, volgens recept:
https://github.com/gast77...proxy/blob/main/README.md

Maar bij de eerste stap gaat het al meteen fout:
Hiervoor importeer je eerst de flow Zendure-proxy-Node-Red-flow_XX.json in Node-RED via het menu (hamburger rechtsboven) -> Import.

Ik krijg de foutmelding:
Some of the nodes you are importing already exist in your workspace.
Cancel + View Nodes + Copy

Daar heb ik View Nodes gekozen en ze allemaal geïmporteerd. Hoop dat dit goed is? Terwijl ik wel in het verwijderen de grijze config nodes verwijderd had......

In ieder geval lijkt het allemaal te werken.

De volgende wijzigingen heb ik ook gedaan:
Wijzigingen aan standaard installatie
=====================================
Zet "Standby Vertaging" van 30 minuten naar 1440 minuten gezet in Zendure_gielz1986_nl.yaml en de settings van @gielz
gielz in "Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2"
name: Zendure 2400 AC Standby Vertraging -> max: 30 -> max: 1440

zet rest interval van 1s naar 2s in Zendure_gielz1986_nl.yaml
ZuinigeRijder in "Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2"

zet singleMode_delayed_standby_timer op 86400 seconden in Node red van @gast777 (Zendure-proxy-Node-Red-flow_NL.json)

• gast777
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 11-08 19:55
Gramser schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 12:27:
[...]

Ik heb even gezocht en probeer de cached response nog wat te doorgronden, maar... ik zie dat deze vannacht heel lang op yes heeft gestaan. Wat zegt dat nu precies?[Afbeelding]
@Gramser Als het rebooten van je router werkt, dan kan dat betekenen dat je Zendure iets langer "rust" nodig heeft om te herstellen.

Momenteel zal de proxy 15 seconden geen berichten naar de Zendures sturen als de verbinding verbroken wordt. Daarna probeert hij het weer. Je kunt dit veranderen naar bijvoorbeeld 120 seconden om te testen.

Je kunt dat aanpassen in het blokje "Enter the Zendure IP addresses here" bij:
JavaScript:
1
let comm_error_pause_duration = 15           // Default 15; How many seconds we pause the requests towards the Zendure devices when a communication error occurs.
Zie ook hier:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NpBuT7s1Cw3YjL0J9aVoPvjWTRA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uur3psHPvTrH2PZCUsCMG1KK.png?f=fotoalbum_large

Daarnaast zal ik in de volgende versie nog de pause voor de POST berichten net iets langer maken dan de GET betrichten, zodat hij nooit POSTs zal sturen zolang de GETs nog niet werken. Dat zou ook iets kunnen bijdragen aan het rust geven aan de Zendure.

6 kWp solar | Zendure SF2400AC+ 16 kWh | Daikin Intergas Hybride 8kW | Tesla Model Y RWD 2023 | Fiat 500e 2014

Pagina: 1 ... 55 ... 69 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen voor de integratie met Home Assistant.

Zie voor algemeen: Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic
Voor integratie met Homey: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey

Zoek voor andere zaken het juiste topic.