WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.
Tiesert schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 00:20:
[...]

Dank je voor het meedenken. Ik zie op /properties/report wel de timestamp en de messageid oplopen, maar verder zie ik volgens mij alleen instellingen en serienummers. Zo blijven inputLimit":0,"outputLimit":0 ongewijzigd staan. Net als: heatState":0,"packInputPower":0,"outputPackPower":0,"outputHomePower":0,"remainOutTime":59940,"packState":0,"electricLevel":100,"gridInputPower":0,"solarInputPower":0

De status is Sleeping met Laden en Ontladen op 0, maar bij de Integratie zie ik bij de Zendure Manager de State op Charging staan met Power -300W. Dit verandert niet, hij zit dus helemaal vast. Ik laad op 2400W op aparte groep en de batterij is 100% vol. Dit is tot op heden altijd het geval wanneer dit probleem zich voordoet.

De AC+ uitgezet (rode bliksemflitsje knippert), stekker er uit en na 30s er weer in. In HA lijkt niets verandert. Alles wat hier boven staat is nog steeds zo zichtbaar.

Als ik dan HA herstart staat hij daarna nog steeds op sleeping. Maar bij de Zendure Manager is iets veranderd. Daar staan Beschikbare Energie, Power en State op Unknown. De Totale Batterij Capaciteit is wel bekend. Alle andere sensoren zijn gewoon gevuld (geen unknown of unavailable). Wisselen tussen de Modus Off en Modus Smart Matching maakt de boel niet los.

Op het netwerk zie ik de Zendure wisselen tussen 0 en 15kbps upload en 0 en 1kbps download. Er gebeurt weinig. Het netwerk herstart, maar dat heeft ook geen effect.

Toen in de Zendure App bij Instellingen voor Netaansluiting de Output (naar woning) van 0 naar 465W (willekeurig) gezet en hij begint te ontladen. in HA zie ik dat Sleeping verandert in Discharging en inderdaad Ontladen met 465W. Alleen als ik dan bij de Zendure Manager weer kies voor Smart Matching neemt HA de regie niet over. Hij blijft op een vaste waarde van 465W ontladen. In de Zendure Manager staan Beschikbare Energie, Power en State nog steeds op Unknown.

Weet verder niet wat ik nog kan doen. HA lijkt wel goed de Zendure uit te lezen (op drie sensoren in de Zendure Manager na), maar kan niets naar de Zendure schrijven. Alle opdrachten worden genegeerd. Echt balen, als ik dit soort gedoe wilde had ik wel een Marstek gekocht.... |:(

Update: na nog een keer herstarten van eerst de Zendure en daarna HA werk alles weer.
Hoe draai je HA? Op een NAS? Ik heb HA een update gegeven daar alleen met gielz de boel ook niet meer lekker aan de praat was te krijgen. Nu draait het een paar dagen stabiel. Dat roep ik liever niet hardop daar ik hier ervaringen mee heb 😜🤣🙈, de boel weer onderuit. Gaat hier om de 2400 zonder +

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• DeadMetal
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
abaart schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 20:18:
[...]

Ja dat is prima. Zo draai ik het ook. LLM tekst ;)
Heb de README omgebouwd naar engels en wat anders geordend. En server_host en server_port duidelijker gemaakt, dat die inderdaad niet veranderd hoeven te worden.
Ik zie je aangepaste uitleg op Github, en daarin ook de nieuwe configuratiemethode met het 'devices' block. Maar als ik dat configureer, meldt Appdaemon in zijn logs 'no Zendure IPs configured - proxy will not function'. Is die nieuwe config wellicht enkel bruikbaar voor een aankomende release, die je nog niet uitgebracht hebt?

• Tiesert
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 23:35
Devke schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 08:09:
[...]

Hoe draai je HA? Op een NAS? Ik heb HA een update gegeven daar alleen met gielz de boel ook niet meer lekker aan de praat was te krijgen. Nu draait het een paar dagen stabiel. Dat roep ik liever niet hardop daar ik hier ervaringen mee heb 😜🤣🙈, de boel weer onderuit. Gaat hier om de 2400 zonder +
Op een Home Assistant Green. Gaat over het algemeen heel goed. Ik had wel 1 ding veranderd die dag. Een template sensor aangemaakt die de P1 meter iets ophoogt om beter op NOM uit de komen, en die in HA aan de Zendure gekoppeld.

20x400wp O-Z-W | Enphase Envoy Met. | IQ7+ | Pana 12kW T-Cap J Mono | 300L SWW | HA+Heishamon L | Zendure 2400AC+ | Gasloos 4-10-22

• Tiesert
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 23:35
gielz schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 07:57:
[...]

Lijkt mij op een standaard communicatie probleem tussen HA en de batterij. Kan het zelf hier niet nabootsen want de batterij heeft de afgelopen 13 maanden nooit mij in de steek gelaten. Mocht hij ooit bevriezen dan zal ik kijken of ik hem actief krijg via zenSDK.

Je zou eventueel een eigen restcommando kunnen schrijven via zenSDK om te kijken of je hem zelf wel actief krijgt. Of een andere integratie kunnen gebruiken die iets minder overhead heeft om te zien of dat beter werkt.
Dank je @gielz !

20x400wp O-Z-W | Enphase Envoy Met. | IQ7+ | Pana 12kW T-Cap J Mono | 300L SWW | HA+Heishamon L | Zendure 2400AC+ | Gasloos 4-10-22

• abaart
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
DeadMetal schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 08:28:
[...]

Ik zie je aangepaste uitleg op Github, en daarin ook de nieuwe configuratiemethode met het 'devices' block. Maar als ik dat configureer, meldt Appdaemon in zijn logs 'no Zendure IPs configured - proxy will not function'. Is die nieuwe config wellicht enkel bruikbaar voor een aankomende release, die je nog niet uitgebracht hebt?
Je hebt helemaal gelijk! Dit was idd een feature request vanuit iemand hier op GoT. Heb nu een nieuwe release aangemaakt.
De update gaat via het zelfde systeem als de andere updates binnen HA. Als hij er niet bij staat kun je alvast met de hand in HACS een update forceren (hamburger menu op de proxy > "Update information"). Vergeet na updaten niet om AppDaemon te herstarten.

Dank voor het delen van je ervaring! Ik heb helaas geen test-HA omgeving beschikbaar om het hele proces van begin tot eind te kunnen testen. Hopelijk is dit de laatste hobbel en werkt het hierna goed!...

• Mscroos
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 21:01
gast777 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 18:02:
NB, zojuist heb ik ook een nieuwe versie van de Node-RED Proxy gepost (20260605), die ook als doel heeft om genoemd probleem/symptoom te adresseren.

Als iemand die dergelijke problemen ervaart die wil installeren en terugkoppelen of er symptomen verdwenen zijn en wat er eventueel nog over is, dan hoor ik het graag.

Wat nieuw is toegevoegd: Detectie of er een communicatieprobleem is tussen de proxy en de Zendures. Zo ja, stuur 15 seconden geen HTTP packets naar de Zendures. In plaats daarvan, stuur de laatste GET Response (uit cache) nog een keer naar HA.
thanks @gast777 , ik heb deze direct er op gezet en even een push message gemaakt op de extra cached response parameter. Krijg dan een ping als er iets gaande is.

Heb er een aantal gehad vannacht, maar zou ook graag willen weten welke unit dit was. Kan je dat op een manier capturen? Deze had overigens geen gevolgen qua hangen. Maar ook eerst was dat niet regelmatig. Heb het maar een paar keer gehad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m-u430eOveuKnSd8whORhMHym0w=/x800/filters:strip_exif()/f/image/upiMn91YIrKGgaEwVy1IIpHZ.png?f=fotoalbum_large

• c0mplex1
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 06-06 14:51
Ik heb nu bijna 1 jaar een setje 2400AC met 4 batterijen en herken alle bovengenoemde connectie problemen niet.
Afgelopen maand heb ik er een 2e setje bij gezet en om ze gezamenlijk aan te kunnen sturen gebruik ik de Proxy van @gast777

Nadat ik de Proxy geactiveerd had, bleek dat deze niet alle benodigde properties door te gegeven, dus had ik ze met een extra poll opgehaald en dat werd voor de 2400AC te veel waardoor de communicatie begon te hakkelen.
@gast777 heeft mij uit de brand geholpen en de betreffende properties aan de Proxy toegevoegd.
De extra poll verwijdert en het hakkelen was over.

V.w.b. de WiFi verbinding. De signaalsterkte van beide 2400AC's is -64dBm resp. -67dBm.
Omdat de setjes > 30m van m'n router staan, heb ik een AP via de Powerline principe (internet via het stopcontact) in een naburig stopcontact op 3m van de 2400AC's zitten.
Het AP zit in een IoT VLAN. P1 meter, Laadpaal, HomeWizard sockets zijn verbonden met het AP. HA draait op een RPi5 en zit in een andere VLAN opgenomen.

Omdat alle communicatie tussen AP en HA vlekkeloos verloopt, mag ik zeggen dat ik ook geen last heb van een WiFi-spook.

PV 4340Wp OW | 2x SF2400AC | EV 65kWh | Dynamisch contract | HA OS op RPi5

• Mscroos
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 21:01
Ik ben nog even verder de logs van unifi in gedoken en zie dat elke keer als er een unit in retry/cached response gaat dat de unifi aangeeft dat de verbinding weggevallen is. Heb drie units staan die allemaal vastgezet zijn op 1 AP verbinding zou goed moet zijn, tussen -40 en -60. Maar toch is de verbinding weg. Ik gan nu een extra AP tegenover de units hangen.

heb ook een met sonos verbinding problemen gehad die op die manier opgelost zijn.

Lijkt me wel dat zendure meer gracefull met deze problemen om moet gaan en niet freezen… of in volgende hardware gewoon een netwerk plugje toevoegen ..

Hier een voorbeeld, de andere tijden kan ik vinden in de logs van mn andere units. Lijkt me hiermee wel redelijk bevestigd dat wifi wel iets hier mee te maken heeft. Heb vannacht geen freezes gehad, dus dat is wel positief

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JYAoAHp0Z_pBG88j_PnYFaqWGOk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YMImKdHdV3taqcVEbSTrcdWE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PN1-NI1_dydvAk7EXlUReTtj67I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e14oFTKUws9HrJhJKIRP8a0W.jpg?f=fotoalbum_large

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 06:38
Sinds gister 2x 2400+ in gebruik en nu gezeik met de verbinding. Ze zijn net zo aangesloten als de 2400 op hetzelfde accespoint, waar alleen de zendures zitten. Hangt ook in dezelfde ruimte als de Zendures en volledig bedraad. Voorheen was het constant uitstekend en soms na 16u of 8u ofzo ging die even 2sec eraf en direct weer door op uitstekend. Nu dit beeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rMCtqiyMs0tlNkUYsaC_Hryrnbo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xsMouLoL6qBDIPoX2WX171mO.jpg?f=fotoalbum_large

• gast777
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 06-06 18:42
Mscroos schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 14:48:
[...]

Heb er een aantal gehad vannacht, maar zou ook graag willen weten welke unit dit was. Kan je dat op een manier capturen? Deze had overigens geen gevolgen qua hangen. Maar ook eerst was dat niet regelmatig. Heb het maar een paar keer gehad.
Mooi te zien dat de Cached Response sensor al nut heeft.

Het is hiermee niet direct mogelijk om te zien welke van de Zendures in de problemen is/zijn. Ik denk ook niet dat dat gemakkelijk toe te voegen is omdat de nodes die bij een error deze functie triggeren gebruikt worden voor de communicatie naar alle drie de Zendures en er ook geen details over de error beschikbaar zijn. Of ik zou een node per Zendure moeten gebruiken maar dat heeft niet mijn voorkeur (meer complexiteit).

Je zou wel in het Node-RED dashboard naar de counters kunnen kijken of er misschien een specifieke Zendure uitspringt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QdDiyVLXq8k5FzdkjSfonlAhssE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YSSHjnJU2ckTjijJCDvIv2p9.png?f=fotoalbum_large

Maar als de error inderdaad correleert met je wifi logs voor de specifieke clients disconnects, dan kun je in dit geval daar ook zien welke de verbinding verloren is.

6 kWp solar | Daikin Intergas Hybride 8kW | Tesla Model Y RWD 2023 | Fiat 500e 2014 | Zendure SF2400AC 17 kWh

• DeadMetal
  • Nu online
Hippe Lip schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 22:51:
Vanavond heb ik de montage van mijn 200 mm grote ventilatoren afgerond en ik wil het resultaat hier showen. Mogelijk dat anderen er wat aan hebben.

Mijn motto is gewoonlijk: eenvoud is kenmerk van het ware, dus ik zocht een zo eenvoudig mogelijke manier om de ventilatoren op te hangen en dat is gelukt.
Met deze Nocua NF-A20 PWM [...]
Leuk, dit wil ik ook wel proberen, of zou je inmiddels voor een andere oplossing gaan?
Ik zie dat er van de NF-A20 ook een 5v (usb-aansluiting) en een 5v PWM (usb-aansluiting) variant is. Dat klinkt wel makkelijk qua aansluiten qua stroom.

• DeadMetal
  • Nu online
abaart schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 14:33:
[...]

Je hebt helemaal gelijk! Dit was idd een feature request vanuit iemand hier op GoT. Heb nu een nieuwe release aangemaakt.
De update gaat via het zelfde systeem als de andere updates binnen HA. Als hij er niet bij staat kun je alvast met de hand in HACS een update forceren (hamburger menu op de proxy > "Update information"). Vergeet na updaten niet om AppDaemon te herstarten.

Dank voor het delen van je ervaring! Ik heb helaas geen test-HA omgeving beschikbaar om het hele proces van begin tot eind te kunnen testen. Hopelijk is dit de laatste hobbel en werkt het hierna goed!...
Dank, ik heb 'm werkend, zal eens een tijdje testen. Kan je me nog uitleggen wat je bedoelt met het verwijderen van de oude rest sensors (stap 14 van https://github.com/abaart/Zendure-zenSDK-proxy#move-from-node-red-to-appdaemon ). Bedoel je om dat (eerder toegevoegde) stukje code te verwijderen uit de 'zendure proxy sensoren' sectie in ''zendure_gielz1986_nl.yaml ? Moet ik dan ook proxy_ha_sensors_skip_existing: true veranderen naar false? Of zo laten?

En tenslotte:
code:
1
 To show Zendure Proxy in the AppDaemon HADashboard list, copy examples/zendure_proxy.dash to the AppDaemon dashboards directory and restart AppDaemon or force a dashboard recompile.
Dan vermoed ik dat appdaemon,yaml zal moeten gaan bevatten:
code:
1
dashboard_dir: /homeassistant/appdaemon/dashboards
Of doet dat er niet toe omdat je vrij bent dat bestandje te plaatsen waar je wilt, omdat hij niet door HACS gedownloaded wordt (en dat ik hem dan in de addon_configs/a0d7b954_appdaemon/dashboards map die de standaardlocatie lijkt te zijn.

[ Voor 31% gewijzigd door DeadMetal op 06-06-2026 19:41 ]

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 00:41

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

DeadMetal schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 19:21:
[...]

Leuk, dit wil ik ook wel proberen, of zou je inmiddels voor een andere oplossing gaan?
Ik zie dat er van de NF-A20 ook een 5v (usb-aansluiting) en een 5v PWM (usb-aansluiting) variant is. Dat klinkt wel makkelijk qua aansluiten qua stroom.
Nee, ik zou absoluut niet voor iets anders gaan. Deze oplossing werkt prima. Zo’n geprinte behuizing er omheen is leuk, maar ik heb niet de indruk dat die iets toevoegt, afgezien van het uiterlijk. En die dingen staan min of meer uit het zicht, dus waarom zou ik moeilijk doen?

Inmiddels heb ik wel de ventilatieroosters (grids) van Noctua erbij en die worden heel compleet met montagemateriaal geleverd. Netjes met de meegeleverde rubber dopjes te monteren.

Ik koos overigens voor de 12V uitvoering omdat ik overwoog om de aansturing van Heatmeister te gebruiken, maar dat bleek niet nodig. Die kosten heb ik me bespaard. Ik had nog een slimme stekker van Shelly liggen en maakte een automatisering. Als een van mijn omvormers een minuut warmer dan 38 graden wordt, dan gaat die aan en een minuut onder de 36 graden weer uit. Beide ventilatoren tegelijk, want waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? De temperatuur van de stapels zal elkaar toch niet veel ontlopen.

[ Voor 28% gewijzigd door Hippe Lip op 06-06-2026 23:45 ]

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Pagina: 1 ... 53 54 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen voor de integratie met Home Assistant.

Zie voor algemeen: Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic
Voor integratie met Homey: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey

Zoek voor andere zaken het juiste topic.