• edjes
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 30-03 23:24
Idr548 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 18:02:
Om nog eens terug te komen op de switchCount.
Welke waardes zien julie daar op een dag als vandaag.
Deze namiddag wat machines aangelegen voor wassen / drogen.
Toch 'verschiet' ik van deze hogere waardes. (+300)
Ik zat op 900+ per dag met het offgrid contact op eco-modus.
Als ie uit staat is het 5-10 per dag....
Ik vraag me af of het slecht is gezien het gedrag is van de batterij zelf, namelijk telkens een beetje bijladen (op de zon) elke 30 sec even 10-15W

• gast777
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 00:24
edjes schreef op maandag 30 maart 2026 @ 23:23:
[...]
elke 30 sec even 10-15W
OK, dus dan zal de HA sensor "Zendure 2400 AC Modus" elke 30 sec van "Standby" naar "opladen" of "ontladen" gaan (afhankelijk van waar acMode dan toevallig op staat en wanneer het vermogen even niet 0 is).

Het zullen dus geen ECHTE schakelingen van het relais zijn, maar alleen de HA sensor "Zendure 2400 AC Modus" die flipt tussen "Standby" en "opladen" of "ontladen".

Trouwens het lijkt mij dat een relais fysiek alleen op OF opladen OF ontladen kan staan, net zoals de acMode. "Standby" is geen relais stand. Het geeft alleen aan dat het vermogen 0 is. Van een van die standen naar Standby en terug lijkt me niet dat het relais hoeft te schakelen. Hij blijft gewoon op dezelfde stand, maar het vermogen verandert tussen 0 en een andere waarde.

Ik kan het mis hebben, maar misschien kan dit nog gefinetuned worden in de Gielz teller die de relais schakelingen telt: naar Standby en dan terug naar dezelfde modus (op/ontladen) niet tellen als relaisschakeling. Oftewel alleen tellen als acMode (de relaisstand) verandert.

Misschien kan iemand even een keer naast de Zendure gaan staan luisteren om te checken of dat klopt.

6 kWp solar | Daikin Intergas Hybride 8kW | Tesla Model Y RWD 2023 | Fiat 500e 2014 | Zendure SF2400AC 17 kWh

• Idr548
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 09:23
Ja,
Dit zijn volegens mij idd geen effectiefe relais / contact schakelingen.
Je hoort ze allesinds niet allemaal als een "klik" op het toestel.
Daarvoor heb ik me eens 10 min naast het toestel gezet :)

Wat me ook opviel.
Deze nacht heeft de batterij het verbruik van het huis mooi naar "0" gebracht.
Soms is er een piekje in teruggave, vermoed door koelkast of zo.
Daarna is er soms een zeer kleine laad-trigger.
Die ziet hij dan als 2 switchCounts.

Wat ook wel heel raar is terwijl er op dat moment 0.0 zonneproductie is.

• R1chardTM
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online
- beter passend topic gevonden - :)

[ Voor 92% gewijzigd door R1chardTM op 31-03-2026 15:06 ]

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15:06
R1chardTM schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 15:04:
Ik ben bijna over de streep om te gaan spelen met een Zendure batterij, moet nog even rekenen met qua kw/h prijzen of het de 1600 AC+ of 2400 AC+ gaat worden, maar daar komt ik wel uit.

Waar ik qua onderzoek nog niet helemaal uitkom of de Zendure P1 meter het waard is over de Homewizard P1. Heeft de Zendure P1 voordelen binnen zijn eigen ecosysteem? Zijn ze beide even goed om 0 op de meter te proberen te krijgen? En ik vind het ook wel leuk om in Home assistant statistieken bij te houden en leuke dashboards te maken, dus dat is ook wel een must.
Als je de Zendure sowieso aan HomeAssistant gaat hangen, kun je elke P1-meter nemen.
Let er wel op dat Zendure de 'officiële' ondersteuning voor de HW P1 heeft teruggetrokken, dus als je ooit de Zendure stand-alone wilt laten draaien, zul je de Zendure P1 moeten hebben.

Home Assistant HP T630, PV (Enphase, 4000 Wp) 6 x IQ8+ ZW, 2 x IQ8+ NW, 2 x IQ8+ ZO, Zendure SF 2400AC (5.76 kWh)

• R1chardTM
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online
CappieL schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 15:06:
[...]

Als je de Zendure sowieso aan HomeAssistant gaat hangen, kun je elke P1-meter nemen.
Let er wel op dat Zendure de 'officiële' ondersteuning voor de HW P1 heeft teruggetrokken, dus als je ooit de Zendure stand-alone wilt laten draaien, zul je de Zendure P1 moeten hebben.
Kijk super informatie die ik zelf nog niet had gevonden. Las al wel al dat er mensen waren die problemen hadden met de HW koppeling. Maar dat Zendure dus eigenlijk de support voor nu heeft ingetrokken is wel belangrijke info.

Wil namelijk sowieso beginnen met gewoon Zendure zelf 0 op de meter te laten doen en alleen spelen met wat read only dashboards in HA.

[ Voor 9% gewijzigd door R1chardTM op 31-03-2026 15:21 ]

Pagina: 1 ... 29 30 Laatste