• edjes
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 03-05 16:10
Idr548 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 18:02:
Om nog eens terug te komen op de switchCount.
Welke waardes zien julie daar op een dag als vandaag.
Deze namiddag wat machines aangelegen voor wassen / drogen.
Toch 'verschiet' ik van deze hogere waardes. (+300)
Ik zat op 900+ per dag met het offgrid contact op eco-modus.
Als ie uit staat is het 5-10 per dag....
Ik vraag me af of het slecht is gezien het gedrag is van de batterij zelf, namelijk telkens een beetje bijladen (op de zon) elke 30 sec even 10-15W

• gast777
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 19:41
edjes schreef op maandag 30 maart 2026 @ 23:23:
[...]
elke 30 sec even 10-15W
OK, dus dan zal de HA sensor "Zendure 2400 AC Modus" elke 30 sec van "Standby" naar "opladen" of "ontladen" gaan (afhankelijk van waar acMode dan toevallig op staat en wanneer het vermogen even niet 0 is).

Het zullen dus geen ECHTE schakelingen van het relais zijn, maar alleen de HA sensor "Zendure 2400 AC Modus" die flipt tussen "Standby" en "opladen" of "ontladen".

Trouwens het lijkt mij dat een relais fysiek alleen op OF opladen OF ontladen kan staan, net zoals de acMode. "Standby" is geen relais stand. Het geeft alleen aan dat het vermogen 0 is. Van een van die standen naar Standby en terug lijkt me niet dat het relais hoeft te schakelen. Hij blijft gewoon op dezelfde stand, maar het vermogen verandert tussen 0 en een andere waarde.

Ik kan het mis hebben, maar misschien kan dit nog gefinetuned worden in de Gielz teller die de relais schakelingen telt: naar Standby en dan terug naar dezelfde modus (op/ontladen) niet tellen als relaisschakeling. Oftewel alleen tellen als acMode (de relaisstand) verandert.

Misschien kan iemand even een keer naast de Zendure gaan staan luisteren om te checken of dat klopt.

6 kWp solar | Daikin Intergas Hybride 8kW | Tesla Model Y RWD 2023 | Fiat 500e 2014 | Zendure SF2400AC 17 kWh

• Idr548
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 07-05 10:08
Ja,
Dit zijn volegens mij idd geen effectiefe relais / contact schakelingen.
Je hoort ze allesinds niet allemaal als een "klik" op het toestel.
Daarvoor heb ik me eens 10 min naast het toestel gezet :)

Wat me ook opviel.
Deze nacht heeft de batterij het verbruik van het huis mooi naar "0" gebracht.
Soms is er een piekje in teruggave, vermoed door koelkast of zo.
Daarna is er soms een zeer kleine laad-trigger.
Die ziet hij dan als 2 switchCounts.

Wat ook wel heel raar is terwijl er op dat moment 0.0 zonneproductie is.

• R1chardTM
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 00:11
- beter passend topic gevonden - :)

[ Voor 92% gewijzigd door R1chardTM op 31-03-2026 15:06 ]

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 01-05 12:25
R1chardTM schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 15:04:
Ik ben bijna over de streep om te gaan spelen met een Zendure batterij, moet nog even rekenen met qua kw/h prijzen of het de 1600 AC+ of 2400 AC+ gaat worden, maar daar komt ik wel uit.

Waar ik qua onderzoek nog niet helemaal uitkom of de Zendure P1 meter het waard is over de Homewizard P1. Heeft de Zendure P1 voordelen binnen zijn eigen ecosysteem? Zijn ze beide even goed om 0 op de meter te proberen te krijgen? En ik vind het ook wel leuk om in Home assistant statistieken bij te houden en leuke dashboards te maken, dus dat is ook wel een must.
Als je de Zendure sowieso aan HomeAssistant gaat hangen, kun je elke P1-meter nemen.
Let er wel op dat Zendure de 'officiële' ondersteuning voor de HW P1 heeft teruggetrokken, dus als je ooit de Zendure stand-alone wilt laten draaien, zul je de Zendure P1 moeten hebben.

Home Assistant HP T630, PV (Enphase, 4000 Wp) 6 x IQ8+ ZW, 2 x IQ8+ NW, 2 x IQ8+ ZO, Zendure SF 2400AC (5.76 kWh)

• R1chardTM
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 00:11
CappieL schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 15:06:
[...]

Als je de Zendure sowieso aan HomeAssistant gaat hangen, kun je elke P1-meter nemen.
Let er wel op dat Zendure de 'officiële' ondersteuning voor de HW P1 heeft teruggetrokken, dus als je ooit de Zendure stand-alone wilt laten draaien, zul je de Zendure P1 moeten hebben.
Kijk super informatie die ik zelf nog niet had gevonden. Las al wel al dat er mensen waren die problemen hadden met de HW koppeling. Maar dat Zendure dus eigenlijk de support voor nu heeft ingetrokken is wel belangrijke info.

Wil namelijk sowieso beginnen met gewoon Zendure zelf 0 op de meter te laten doen en alleen spelen met wat read only dashboards in HA.

[ Voor 9% gewijzigd door R1chardTM op 31-03-2026 15:21 ]

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07-05 15:20
Als je toch naar HA wilt kun je daar beter meteen mee beginnen.

Je heb dan geen enkel (dure) P1 meter nodig enkel een P1 naar USB kabeltje die je in de usb poort van je HA server stopt.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Wat betreft relais schakeling.
Ik vermoed dat dit over 2 relais verdeeld wordt.
De 2400AC wat ik kan zien heeft 4 relais.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jukrkmT1KmdHDTip7q9yBAJc7XU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dyQmIU7Hkn9SS69fExpHFViI.jpg?f=fotoalbum_large
Die linker op de foto (slecht te zien achter de wikkeling) zal voor het WCD zijn.
Die andere 3 vermoed ik 2 voor laden en ontladen.
En een om te ontkoppelen van het net.
Dit is wel gissen van mij en weet het niet zeker.

• Wai_AM
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19:53
heeft iemand ook dat HACS Nordpool de prijzen van morgen nog niet heeft ?
Is er een handmatige manier om update te forceren als dat gebeurt ?

gevonden..... HA restarten .........

[ Voor 12% gewijzigd door Wai_AM op 31-03-2026 19:29 ]

10x270Wp, 6x365Wp, 4x450Wp, WeHeat Flint P40, Green Energy Smartboiler 60L Mono, Home Wizard PIB, Zendure SF2400AC 11,52 kWh

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 23:47
Wai_AM schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 19:24:
heeft iemand ook dat HACS Nordpool de prijzen van morgen nog niet heeft ?
Is er een handmatige manier om update te forceren als dat gebeurt ?

gevonden..... HA restarten .........
Dit had ik ook. Nordpool integratie herstarten was voldoende geweest.

• Wai_AM
Pakhaas schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 19:37:
[...]

Dit had ik ook. Nordpool integratie herstarten was voldoende geweest.
helaas kon dat niet omdat ik de integratie niet heb aangemaakt via GUI.
of ik zie wat over het hoofd.

10x270Wp, 6x365Wp, 4x450Wp, WeHeat Flint P40, Green Energy Smartboiler 60L Mono, Home Wizard PIB, Zendure SF2400AC 11,52 kWh

• Pakhaas
Wai_AM schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 20:35:
[...]

Ik vind het onder instellingen-> apparaten en diensten en dan nordpool.

• gast777
Wai_AM schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 20:35:
[...]
Herstart van HA heeft het hier opgelost.

Niet dat ik dynamisch gebruik, maar vind het toch leuk om een beetje in de gaten te houden ter lering ende vermaeck ;)

6 kWp solar | Daikin Intergas Hybride 8kW | Tesla Model Y RWD 2023 | Fiat 500e 2014 | Zendure SF2400AC 17 kWh

Er was hier laatst een discussie met betrekking tot de Gielz integratie in het Engels. Achter de schermen word er uiteraard aan de toekomst gedacht. Intern word dit nu flink getest en eigenlijk de afgelopen 2 dagen geen grote bugs meer gevonden.

Wil je deze testen dan moet je er rekening mee houden dat de "Global" versie entiteiten heeft die Engels en toekomstbestendig gemaakt zijn en daarom geen Zendure_2400_AC hebben maar Zendure. Dit is ook ter voorbereiding voor nieuwe modellen zoals de 3600 Pro. Draait hier parallel, Nederlands op de 2400 AC en Engels op de 2400 Pro. (uiteraard niet tegelijk)

TEST Garantie tot de deur, https://github.com/Gielz1...Gielz1986-Mei-2026-Update

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j16P_5HTjeX0Ig4BbMXv62_1nn0=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/nf0Em5myiqnIs4JUXPqy6miP.gif?f=fotoalbum_large

Zendure-HA.com | Run Zendure your way — in Home Assistant

• GHorsie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-05 19:47
Devke schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 07:32:
[...]

Daarnaast is jouw slimme meter een meter die iedere 10 sec een nieuwe waarde geeft of iedere seconde? In de integratie van gielz kun je in het begin van de yaml de interval instellen waarbinnen de automatisering de set mag bijsturen. Staat hier op 5 sec maar ik heb ook een slimme meter die iedere seconde een nieuwe waarde afgeeft. Deze combi geeft hier een nettere NOM.
Ik heb een slimme meter die elke seconde een waarde doorgeeft maar elke 10 seconden een nieuwe waarde. Die moet ik nog proberen te laten vervangen. Is het mogelijk om de interval zo aan te passen dat het beter past bij de waarden die de slimme meter stuurt?
GHorsie schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 22:46:
[...]

Ik heb een slimme meter die elke seconde een waarde doorgeeft maar elke 10 seconden een nieuwe waarde. Die moet ik nog proberen te laten vervangen. Is het mogelijk om de interval zo aan te passen dat het beter past bij de waarden die de slimme meter stuurt?
Zoek binnen het topic eens op "10 sec" of "sec". Het meeste dat ik tegen kom is vervangen van je slimme meter naar een meter die iedere seconde een nieuwe waarde geeft of je kunt wat spelen met hoevaak de automatisering loopt. Staat in het 1e stukje van de automatisering. Ik dacht standaard op 4 sec.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lUUwyJ1CGw4X8KvG5i4uxrhCvEw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3y1YKnjK7SbZCMm3leMXRwqs.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb hem op 5 sec staan daar dit hier een wat betere NOM gaf. Ik heb een slimme meter die iedere seconde een nieuwe waarde geeft.

[ Voor 6% gewijzigd door Devke op 01-04-2026 08:10 ]

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-05 23:04
gielz schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 22:35:
Er was hier laatst een discussie met betrekking tot de Gielz integratie in het Engels. Achter de schermen word er uiteraard aan de toekomst gedacht. Intern word dit nu flink getest en eigenlijk de afgelopen 2 dagen geen grote bugs meer gevonden.

Wil je deze testen dan moet je er rekening mee houden dat de "Global" versie entiteiten heeft die Engels en toekomstbestendig gemaakt zijn en daarom geen Zendure_2400_AC hebben maar Zendure. Dit is ook ter voorbereiding voor nieuwe modellen zoals de 3600 Pro. Draait hier parallel, Nederlands op de 2400 AC en Engels op de 2400 Pro. (uiteraard niet tegelijk)

TEST Garantie tot de deur, https://github.com/Gielz1...Gielz1986-Mei-2026-Update

[Afbeelding]
Ik heb deze geinstalleerd, de oude entiteiten met 2400 erin verwijderd.
Daarna toch wat issues volgens spook plugin.
Claude gaf deze inconsistenties aan:
Hier een korte samenvatting van de inconsistenties in de Global beta versie:
Entiteitnamen niet consistent met dashboard

sensor.home_energy_target in package → dashboard verwacht sensor.home_energy_meter_target
binary_sensor.zero_import_active in package → dashboard verwacht binary_sensor.home_energy_zero_import_active
sensor.zero_import_duration_today in package → dashboard verwacht sensor.home_energy_zero_import_duration_today

Ontbrekende sensoren

sensor.zendure_power_export en sensor.zendure_power_import zijn RESTful sensoren die pas werken als het IP-adres ingevuld is — maar er was geen melding of validatie dat dit verplicht is voor de Integral sensoren te werken.

Rest commands hernoemd maar niet volledig

zendure_x_laden_balanceren → zendure_x_charge_balancing — de Nederlandse suffix _balanceren werd deels vertaald naar _balancing maar niet consistent doorgevoerd, waardoor Spook fouten gaf.

sensor.dynamic_spread_indication_dsc onbekend

Wordt gebruikt in de automatisering maar is afhankelijk van Nordpool — zonder Nordpool geeft Spook een foutmelding terwijl dit optionele functionaliteit is. Een condition of fallback zou dit netter oplossen.

Quatt Duo V1 - 3kw BUH - VVW en LTV - WPB: Atlantic Explorer V5 - PV: uit 2026 1030WP met Zendure S800 plus - PV: uit 2012 2400WP met Goodwe XS2200

raven22 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 10:15:
[...]

Ik heb deze geinstalleerd, de oude entiteiten met 2400 erin verwijderd.
Daarna toch wat issues volgens spook plugin.
Claude gaf deze inconsistenties aan:
Hier een korte samenvatting van de inconsistenties in de Global beta versie:
Entiteitnamen niet consistent met dashboard

sensor.home_energy_target in package → dashboard verwacht sensor.home_energy_meter_target
binary_sensor.zero_import_active in package → dashboard verwacht binary_sensor.home_energy_zero_import_active
sensor.zero_import_duration_today in package → dashboard verwacht sensor.home_energy_zero_import_duration_today

Ontbrekende sensoren

sensor.zendure_power_export en sensor.zendure_power_import zijn RESTful sensoren die pas werken als het IP-adres ingevuld is — maar er was geen melding of validatie dat dit verplicht is voor de Integral sensoren te werken.

Rest commands hernoemd maar niet volledig

zendure_x_laden_balanceren → zendure_x_charge_balancing — de Nederlandse suffix _balanceren werd deels vertaald naar _balancing maar niet consistent doorgevoerd, waardoor Spook fouten gaf.

sensor.dynamic_spread_indication_dsc onbekend

Wordt gebruikt in de automatisering maar is afhankelijk van Nordpool — zonder Nordpool geeft Spook een foutmelding terwijl dit optionele functionaliteit is. Een condition of fallback zou dit netter oplossen.
Probleem, is gevonden ga het nu even oplossen.

[ Voor 10% gewijzigd door gielz op 01-04-2026 10:59 ]

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-05 23:04
gielz schreef op woensdag 1 april 2026 @ 10:43:
[...]

Probleem, is gevonden ga het nu even oplossen.
top, kun je ook al iets met het doorgeven aan ha van de pv input via de mptt ingangen?
ik had ze toegevoegd via de code die andere tweaker gemaakt had, maar nu zijn die waarden 0 geworden ipv de waarden zoals ik ze in de app zie.

Quatt Duo V1 - 3kw BUH - VVW en LTV - WPB: Atlantic Explorer V5 - PV: uit 2026 1030WP met Zendure S800 plus - PV: uit 2012 2400WP met Goodwe XS2200

raven22 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 11:47:
[...]

top, kun je ook al iets met het doorgeven aan ha van de pv input via de mptt ingangen?
ik had ze toegevoegd via de code die andere tweaker gemaakt had, maar nu zijn die waarden 0 geworden ipv de waarden zoals ik ze in de app zie.
Komen er ook aan, ik moet alleen nog even 2 mc4 kabels van 5 meter regelen. En wachten tot de Pasen voorbij is. Word iig beschikbaar met een mooie grafiek.

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07-05 09:30

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Tweede helft van deze maand komen mijn 2x 2400 AC+ met elk 3 extra accu’s eronder. Ik probeer me nu vast voor te bereiden voor de instellingen. Ik heb sinds 2 januari een dynamisch contract.

Er zijn een paar dingen die me niet helemaal duidelijk zijn.
  1. Ik heb in de zomer een groot overschot van mijn PV; groter dan wat er in die accu past, zelfs als die leeg is. Dat wil ik natuurlijk in de nacht gebruiken, maar wat ik dan nog over heb wil ik ergens in die 24 uur tegen het gunstigste tarief het net op sturen. Met NOM lijkt dat niet te gebeuren. Welke instelling kan ik hiervoor gebruiken?
  2. Als ik NOM instel, dan gaat mijn overschot vanaf de ochtend de accu in. Als er nu later in de middag een periode is met negatieve prijzen, dan zit mijn accu al vol en kan ik dat dus niet opvangen. Is er logica (via HA of van Zendure zelf) die daar wél op anticipeert?
  3. Onze EV is onregelmatig weg. De Zappi kan op overschot geladen worden en dat meet die met eigen CT’s bij de hoofdschakelaar. Nu gaat dat natuurlijk botsen met de logica (BMS, HEMS?) van de thuisaccu, of dat nou via HA gaat of via de logica van Zendure zelf. In de instellingen van het systeem van @gielz zag ik daar niets voor. Hoe doen jullie dat? Heb ik niet goed gelezen, er overheen gekeken?

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• CappieL
Je kunt in HA de Gielz integratie gebruiken en hem met een externe automation van modus laten veranderen.
Als je auto is ingeplugd zou je die bijv prioriteit kunnen geven t.o.v. laden van de accu.
Verder is er nog niet zoiets als 'Laden accu uitstellen i.v.m. straks negatieve prijzen'

Home Assistant HP T630, PV (Enphase, 4000 Wp) 6 x IQ8+ ZW, 2 x IQ8+ NW, 2 x IQ8+ ZO, Zendure SF 2400AC (5.76 kWh)

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04-05 18:23

Osxy

Holy crap on a cracker

Hippe Lip schreef op woensdag 1 april 2026 @ 15:27:
Tweede helft van deze maand komen mijn 2x 2400 AC+ met elk 3 extra accu’s eronder. Ik probeer me nu vast voor te bereiden voor de instellingen. Ik heb sinds 2 januari een dynamisch contract.

Er zijn een paar dingen die me niet helemaal duidelijk zijn.
  1. Ik heb in de zomer een groot overschot van mijn PV; groter dan wat er in die accu past, zelfs als die leeg is. Dat wil ik natuurlijk in de nacht gebruiken, maar wat ik dan nog over heb wil ik ergens in die 24 uur tegen het gunstigste tarief het net op sturen. Met NOM lijkt dat niet te gebeuren. Welke instelling kan ik hiervoor gebruiken?
  2. Als ik NOM instel, dan gaat mijn overschot vanaf de ochtend de accu in. Als er nu later in de middag een periode is met negatieve prijzen, dan zit mijn accu al vol en kan ik dat dus niet opvangen. Is er logica (via HA of van Zendure zelf) die daar wél op anticipeert?
  3. Onze EV is onregelmatig weg. De Zappi kan op overschot geladen worden en dat meet die met eigen CT’s bij de hoofdschakelaar. Nu gaat dat natuurlijk botsen met de logica (BMS, HEMS?) van de thuisaccu, of dat nou via HA gaat of via de logica van Zendure zelf. In de instellingen van het systeem van @gielz zag ik daar niets voor. Hoe doen jullie dat? Heb ik niet goed gelezen, er overheen gekeken?
Heb daar een relatief simpele automation voor gemaakt.

4 helper entities:
Zappi laden (true / false obv state van zappi) - is Zappi NU aan het laden
binary.zappi_laden
code:
1
{{ states('sensor.myenergi_zappi_20133740_plug_status') in [ 'Charging'] }}
Minimum margin for car - number input (hoeveel moet de thuis accu minimaal zijn voordat Zappi voorrang krijgt)
input_number.zendure_minimum_battery_before_car_is_allowed
Zappi enough margin for car - mag duidelijk zijn is huidige accu > dan minimale %
binary_sensor.zendure_battery_enough_margin_for_car
code:
1
{{ states('sensor.zendure_2400_ac_laadpercentage') > states('input_number.zendure_minimum_battery_before_car_is_allowed')}}
Zappi ready to charge ECO+ - Checked of er minimaal 1450 watt overschot is en er een auto aangesloten is
binary_sensor.zappi_klaar_om_te_laden_op_eco
code:
1
{{ states('sensor.myenergi_zappi_20133740_plug_status') not in ['unavailable ', 'EV Disconnected'] and (states('sensor.p1_aansturing_vermogen') | float - states('sensor.zendure_2400_ac_vermogen_aansturing') | float) < -1450}}
En dan automation met trigger op Laden, Enough Margin en Ready to charge afhankelijk van situatie wordt dan de Zendure kort op pauze gezet zodat het overschot voor de Zappi zichtbaar wordt en hij zelf ECO+ start (andere optie is Zappi op pauze en op ECO zetten wanneer er voldoende overschot is en dan weer op pauze als overschot minder is dat 1400watt).
Zendure word op charge only gezet zodat mocht er toch nog over zijn hij het pakt maar wel met grotere marge zodat de Zappi over algemeen eerst zal reageren.

Automation
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
alias: Zendure pauze while charging
description: ""
triggers:
  - trigger: state
    entity_id:
      - binary_sensor.zappi_laden
      - binary_sensor.zendure_battery_enough_margin_for_car
      - binary_sensor.zappi_klaar_om_te_laden_op_eco
conditions: []
actions:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: state
            entity_id: binary_sensor.zappi_klaar_om_te_laden_op_eco
            state:
              - "on"
            entity_id: binary_sensor.zappi_laden
            state:
              - "off"
            entity_id: binary_sensor.zendure_battery_enough_margin_for_car
            state:
              - "on"
        sequence:
          - action: input_select.select_option
            metadata: {}
            target:
              entity_id: input_select.zendure_2400_ac_modus_selecteren
            data:
              option: Standby
      - conditions:
            entity_id: binary_sensor.zappi_laden
            state:
              - "on"
        sequence:
            target:
            data:
              option: Alleen slim opladen
          - action: input_number.set_value
            target:
              entity_id: input_number.zendure_2400_ac_oplaadmarge
            data:
              value: 100
    default:
        target:
        data:
          option: Nul op de meter
      - action: input_number.set_value
        target:
          entity_id: input_number.zendure_2400_ac_oplaadmarge
        data:
          value: 50
mode: single

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

• Hippe Lip

Hippe Lip

Dank, @Osxy, daar ga ik eens op studeren.

Heb je dan ook nog wat om de PV-opbrengst in de Zendure op te vangen als er wel wordt teruggeleverd, maar dat dit nog niet genoeg is voor de auto (6A)? Dat is met name in voor- en najaar handig om de auto toch nog op PV te kunnen laden.

Ik stel me dan voor dat zolang de ECO+ drempel nog niet bereikt is, het de Zendure in gaat en als er dan een X-hoeveelheid de accu in is gegaan, dat dit dan ineens de auto in kan. Maar dat zal nog een lastige automatisering worden…

<John O`Mill>

• Osxy

Osxy

Holy crap on a cracker

Hippe Lip schreef op woensdag 1 april 2026 @ 17:15:
Dank, @Osxy, daar ga ik eens op studeren.

Heb je dan ook nog wat om de PV-opbrengst in de Zendure op te vangen als er wel wordt teruggeleverd, maar dat dit nog niet genoeg is voor de auto (6A)? Dat is met name in voor- en najaar handig om de auto toch nog op PV te kunnen laden.

Ik stel me dan voor dat zolang de ECO+ drempel nog niet bereikt is, het de Zendure in gaat en als er dan een X-hoeveelheid de accu in is gegaan, dat dit dan ineens de auto in kan. Maar dat zal nog een lastige automatisering worden…
Dat is precies wat deze automation doet :) hij stopt pas met de accu laden als er voldoende is voor de Zappi (1450watt = 6A ongeveer)

• Hippe Lip

Hippe Lip

@Osxy
En dan heb ik nog de situatie dat er zó veel PV-productie is dat de dit de auto niet in kan op 1 fase. Ik wil niet automatisch omschakelen, want dat geeft problemen bij telkens heen en weer (de auto haakt af na een paar keer) plus dan leveren de panelen in de wachttijd tussen 1- en 3-faseladen (en vv) weer terug.

Dus als de 2 PV-omvormers samen meer dan ca. 3700W produceren, dan moet dát weer de Zendure in.
Het wordt een hele puzzel…

<John O`Mill>

• Osxy

Osxy

Holy crap on a cracker

Hippe Lip schreef op woensdag 1 april 2026 @ 19:43:
@Osxy
En dan heb ik nog de situatie dat er zó veel PV-productie is dat de dit de auto niet in kan op 1 fase. Ik wil niet automatisch omschakelen, want dat geeft problemen bij telkens heen en weer (de auto haakt af na een paar keer) plus dan leveren de panelen in de wachttijd tussen 1- en 3-faseladen (en vv) weer terug.

Dus als de 2 PV-omvormers samen meer dan ca. 3700W produceren, dan moet dát weer de Zendure in.
Het wordt een hele puzzel…
Dat kan hier al mee. Zendure gaat op alleen laden en pakt de overschotten (nadat de Zappi zijn deel heeft genomen). Moet je alleen nog eventueel sturing maken voor de Zappi om die eventueel wel naar 3 fase te laten gaan bij hoge zon dagen.

• Hippe Lip

Hippe Lip

Osxy schreef op woensdag 1 april 2026 @ 19:54:
Dat kan hier al mee. Zendure gaat op alleen laden en pakt de overschotten (nadat de Zappi zijn deel heeft genomen). Moet je alleen nog eventueel sturing maken voor de Zappi om die eventueel wel naar 3 fase te laten gaan bij hoge zon dagen.
Dat stukje (1-3) ga ik weglaten denk ik. Als er zó veel zon is, dan is de auto meestal toch wel in 1 of 2 dagen vol. En we hebben ‘m zeker niet elke dag nodig voor lange ritten.

Ik hoop binnenkort tijd te hebben om je aanpassing/aanvulling eens rustig te bestuderen.

<John O`Mill>

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Verplaatst

ZuinigeRijder in "Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic"

[ Voor 93% gewijzigd door ZuinigeRijder op 02-04-2026 09:38 ]

• Hippe Lip

Hippe Lip

@ZuinigeRijder
Het lastige punt is juist de combinatie van NOM en het verkopen van de rest tegen de beste prijs (zowel dit jaar als na het salderen). Die beste prijs ligt in de zomertijd ergens in de nacht, verwacht ik. Dan kun je de accu-inhoud verkopen, maar je moet ook nog rekening houden met de rest van de nacht. Dat je die haalt uit de eigen accu.

En dan ook nog minstens één dag vooruit de zonopbrengst voorspellen, want als er morgen onvoldoende zon is om die volgende 24 uur af te dekken, dan moet ik nu nog wat extra bewaren voor morgen.

Kortom, hoe langer je er over nadenkt, des te complexer het wordt… 8)

<John O`Mill>

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Verplaatst

ZuinigeRijder in "Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic"

[ Voor 89% gewijzigd door ZuinigeRijder op 02-04-2026 09:37 ]

• Helox-in-a-box
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-05 17:27
CappieL schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 15:06:
[...]

Afgelopen dinsdag bij het installeren en testen kon ik de HWP1 toevoegen en aansturen in HEMS-modus met Zenki aan. Was toen nog firmware 1.0.2 geloof ik, inmiddels draait de boel met Gielz-aansturing in mijn HASS met NOM-modus.

Heerlijk die totale controle :P

• Helox-in-a-box
Wat betreft de configuratie, wat is een normale waarde om in te stellen? Bij mij draait het nu in NOM-modus met de volgende instellingen (geen idee wat voor impact het heeft):

ontladen:
opstarten bij: -250w
oplaadmarge: 50w

opladen:
ontladen starten bij: 100w
ontlaadmarge: 20w

Zit nu nog op een stekker op een gedeelde groep dus heb het nog op 800/800 staan maar van het weekend even tijd maken om een extra groep toe te voegen en aan te sluiten met een CEE-stekker

• Wai_AM
Helox-in-a-box schreef op donderdag 2 april 2026 @ 14:31:
Wat betreft de configuratie, wat is een normale waarde om in te stellen? Bij mij draait het nu in NOM-modus met de volgende instellingen (geen idee wat voor impact het heeft):

ontladen:
opstarten bij: -250w
oplaadmarge: 50w

opladen:

Zit nu nog op een stekker op een gedeelde groep dus heb het nog op 800/800 staan maar van het weekend even tijd maken om een extra groep toe te voegen en aan te sluiten met een CEE-stekker
volgens mij heb je het verkeerd gepost:

opladen:
opstarten bij: -250w <-- is je keuze ,terug in de forum staat dat bij 500W of meer efficientie beter is
oplaadmarge: 50w <-- de marge die je aanhoudt voor NOM als over/ondershoot

ontladen:

Zelfde maar dan voor ontladen

• freakya
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06-04 15:02
Ik ben vanaf deze week ook de gelukkige eigenaar van een Solarflow 2400 AC +. Ik ben vanaf het weekend al een beetje aan het spelen met de Gielz integratie maar de integratie wilde moeizaam de dynamische data laden. De grafieken bleven leeg. Op een gegeven moment stond de data er netjes in. Echter vanochtend ook weer lege grafieken, na een herstart van HA werd de data weer geladen. Lijkt wel of om 24:00 iets fout gaat. Vanmiddag om 14:00 wel netjes de data erin.

Op de momenten dat de grafieken leeg waren was wel het huidige tarief zichtbaar. Dus de nordpool sensor lijkt in orde.

Heeft iemand een idee wat hier fout kan gaan?

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:34

koboy

Heb een idee voor een icon

freakya schreef op donderdag 2 april 2026 @ 17:33:
Ik ben vanaf deze week ook de gelukkige eigenaar van een Solarflow 2400 AC +. Ik ben vanaf het weekend al een beetje aan het spelen met de Gielz integratie maar de integratie wilde moeizaam de dynamische data laden. De grafieken bleven leeg. Op een gegeven moment stond de data er netjes in. Echter vanochtend ook weer lege grafieken, na een herstart van HA werd de data weer geladen. Lijkt wel of om 24:00 iets fout gaat. Vanmiddag om 14:00 wel netjes de data erin.

Op de momenten dat de grafieken leeg waren was wel het huidige tarief zichtbaar. Dus de nordpool sensor lijkt in orde.

Heeft iemand een idee wat hier fout kan gaan?
Gisteren waren de dynamische prijzen erg laat (na 14 uur door een storing geloof ik). Hierdoor was een (gedeeltelijke) herstart nodig. Ik begreep dat het voldoende was om de nordpool integratie te herstarten.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• metalmarco
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 18:01
gast777 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 00:20:
[...]

OK, dus dan zal de HA sensor "Zendure 2400 AC Modus" elke 30 sec van "Standby" naar "opladen" of "ontladen" gaan (afhankelijk van waar acMode dan toevallig op staat en wanneer het vermogen even niet 0 is).

Het zullen dus geen ECHTE schakelingen van het relais zijn, maar alleen de HA sensor "Zendure 2400 AC Modus" die flipt tussen "Standby" en "opladen" of "ontladen".

Trouwens het lijkt mij dat een relais fysiek alleen op OF opladen OF ontladen kan staan, net zoals de acMode. "Standby" is geen relais stand. Het geeft alleen aan dat het vermogen 0 is. Van een van die standen naar Standby en terug lijkt me niet dat het relais hoeft te schakelen. Hij blijft gewoon op dezelfde stand, maar het vermogen verandert tussen 0 en een andere waarde.

Ik kan het mis hebben, maar misschien kan dit nog gefinetuned worden in de Gielz teller die de relais schakelingen telt: naar Standby en dan terug naar dezelfde modus (op/ontladen) niet tellen als relaisschakeling. Oftewel alleen tellen als acMode (de relaisstand) verandert.

Misschien kan iemand even een keer naast de Zendure gaan staan luisteren om te checken of dat klopt.
Ik vermoed ook dat dit het "probleem" is, en weet zo niet als hij ook de schakelingen tussen mijn 3 sets ook nog apart mee telt @gast777 en dat het dus een optelsom van alle 3 sets zijn.

Maar ga het weekend wel eens testen hier wat het nu werkelijk is. Afgelopen dagen wat andere drukte gehad. Oa bij 2 andere nog even op afstand Gielz installeren incl de proxy server

11,6 kWp zonnepanelen (Oost/West/Zuid). 3x Zendure 2400AC (25.92kWh). Enyaq 60 kWh. Alfen Single S Laadpaal. Atlantic Explore V4 WP-Boiler. Home Assistant. Creality K1 Max

@peterbier @thijsh02 Ik doe het even in het daarvoor bestemde topic.
Toen ik nog hypers had, stuurde ik ze lokaal aan. Als het goed is, is er een uitleg in de Fireson integratie hoe je dat moet opzetten.
Gaat allemaal net iets sneller, en niet afhankelijk van zendure + bluetooth verbinding.
Zelf hoop ik ook voor een bluetooth optie bij de 2400AC, die nu alleen aan gaat wanneer er geen wifi verbinding is.

[ Voor 18% gewijzigd door geert1992 op 02-04-2026 19:42 ]

5200wp SolarEdge - 14,4KW 2400AC - k2 pro combo - WP boiler - 2x MHI - Homey shs & HAOS -> NUC i5 32gb akasa fanless

• thijsh02
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 19:51
@geert1992 @peterb13 Ik heb net de Hyper even uitgeschakeld in HA en ga morgen even testen met de hyper via Zendure app en de 2400AC via HA.

Net de hyper opnieuw aan het wifi netwerk gekoppeld en dan doet hij het gelijk weer. Als hij er morgen weer uitklapt, kan er ook iets met de wifi adapter zijn...

Ik zal ook nog even naar die Mqtt oplossing kijken. https://github.com/Zendure/Zendure-HA/wiki/Troubleshooting

[ Voor 15% gewijzigd door thijsh02 op 02-04-2026 22:23 ]

• Hippe Lip

Hippe Lip

thijsh02 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 22:21:
@geert1992 @peterb13 Ik heb net de Hyper even uitgeschakeld in HA en ga morgen even testen met de hyper via Zendure app en de 2400AC via HA.

Net de hyper opnieuw aan het wifi netwerk gekoppeld en dan doet hij het gelijk weer. Als hij er morgen weer uitklapt, kan er ook iets met de wifi adapter zijn...
Het is toch wel heel jammer dat die Zendure-apparaten geen vaste (bekabelde) netwerkaansluiting hebben.
Heeft iemand de kast al eens opengemaakt om te zien of dat met een modificatie intern wel mogelijk is?

<John O`Mill>

• gast777
metalmarco schreef op donderdag 2 april 2026 @ 19:17:
[...]

Ik vermoed ook dat dit het "probleem" is, en weet zo niet als hij ook de schakelingen tussen mijn 3 sets ook nog apart mee telt @gast777 en dat het dus een optelsom van alle 3 sets zijn.
De acMode (relais stand, laden/ontladen) is hetzelfde voor alle Zendures achter de Proxy. Die worden tegelijk geschakeld door de Gielz. De schakelingen worden ook niet dubbel/tripel geteld door Gielz (die weet ook niet dat er meerdere devices achter de Proxy zitten).

Echter zodra een device in slaap modus is gezet door de Proxy (bij lagere vermogens), zal de Proxy geen acMode veranderingen meer doorgeven aan het slapende device, en die hoeft dan dus ook niet te schakelen. Bij wakker worden vanwege een vermogensopdracht, wordt hij direct weer op de actuele acMode gezet.

Het aantal schakelingen (als die al klopt) zal op devices achter de Proxy per device wat lager zijn vanwege de slaap modus waar ze geregeld in komen te staan (bij NOM vooral).

Slaap modus werkt momenteel alleen bij 2 Zendures achter de Proxy. Voor 3 Zendures ben ik bezig het ook toe te voegen. Gepland voor de volgende versie van de Proxy (over een paar dagen wellicht).

• Stefanri
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 21:41
Een vraag, voeren jullie de update uit van Zendure? Ik zie dat ik inmiddels 2 updates achterloop.

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07-05 17:10

Aardedraadje

Met kabelschoen

Stefanri schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 08:25:
Een vraag, voeren jullie de update uit van Zendure? Ik zie dat ik inmiddels 2 updates achterloop.
Welke omvormer heb je? De AC2400 heeft recent een update gekregen naar .19, daar is niet iedereen tevreden over.

• Fjmk
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 07-05 12:50
Stefanri schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 08:25:
Beter (nog) geen update uitvoeren zolang https://github.com/Gielz1986/Zendure-HA-zenSDK/issues/46 nog niet opgelost is. Oude versie werkt beter met de @gielz software..

[ Voor 3% gewijzigd door Fjmk op 03-04-2026 08:32 ]

• Hippe Lip

Hippe Lip

Fjmk schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 08:30:
Beter (nog) geen update uitvoeren zolang https://github.com/Gielz1986/Zendure-HA-zenSDK/issues/46 nog niet opgelost is. Oude versie werkt beter met de @gielz software..
Is een downgrade mogelijk bij Zendure?
(mijn AC+ komt 2e helft deze maand)

<John O`Mill>

• Wai_AM
Hippe Lip schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 09:16:
[...]

voor de SF2400AC niet mogelijk voor zover ik weet. Als het wel kon dan zal ik dat meteen doen.....

• Helox-in-a-box
Hippe Lip schreef op donderdag 2 april 2026 @ 22:57:
[...]

Het is toch wel heel jammer dat die Zendure-apparaten geen vaste (bekabelde) netwerkaansluiting hebben.
Heeft iemand de kast al eens opengemaakt om te zien of dat met een modificatie intern wel mogelijk is?
De 2400 AC+ heeft een UTP-aansluiting: https://www.zendure.nl/cdn/shop/files/3_9adccede-dbc6-4b04-a5bb-61cad7117d1f.png?v=1770533727&width=1920

• Refl
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 06-05 13:42
Die is niet bedoeld voor ethernet maar voor verbinding met CT-meters.

Ryzen 7600 | 7800XT | Mustang Mach-E & ID.3 | Peblar Business | 4860wp | SolarFlow 2400 AC+ (16,8kWh)

• elnjhen
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 03-05 08:15
@gielz Zijn er ook plannen om van HACS Nordpool integratie over te stappen naar Officiele Nordpool integratie?
elnjhen schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 11:06:
@gielz Zijn er ook plannen om van HACS Nordpool integratie over te stappen naar Officiele Nordpool integratie?
Volgens mij heb je bij de officiële integratie geen attributen meer met uur/kwartier prijzen. Gister mee bezig geweest voor iemand. Enkel een paar sensoren met hoogste, laagste en actuele prijs.

Heb e.a. in HA topic (algemeen) nagevraagd en daar werd gezegd dat dit (met attributen) alleen werkt via de HACS integratie. Ik heb die er vanmorgen nog even opgezet en dat werkt wel.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• jordyc
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 05:31
Hippe Lip schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 09:16:
[...]

Je kunt op GitHub altijd de oudere versies ophalen.

• Stefanri
Aardedraadje schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 08:28:
[...]

Welke omvormer heb je? De AC2400 heeft recent een update gekregen naar .19, daar is niet iedereen tevreden over.
de2400 ac+, ik wacht wel totdat ik hier lees dat het veilig is. Het werkt nu perfect zelfs met HWp1.
Bedankt voor de antwoorden

• CappieL
jordyc schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 14:21:
[...]
Je kunt op GitHub altijd de oudere versies ophalen.
Staan omvormer firmware-updates op Github?
Je bedoelt vast oudere versies van Gielz-integratie...

• NiCNCo
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19:01
Beste mede tweakers,

Wat heb ik lang zitten klooien zeg om dit werkend te krijgen. Eerst Gielz gedaan, note-red alle stappen gevolgd voor mijn twee solarflows. En het deed maar niks. Via de zendure intregatie met local MQTT alles werkte prima. Induvidueel ip per 1 solarflow in de Gielz invullen, en alles werkte. Maar het lukte maar niet om de verbinding werkend te krijgen via node-red.

Nergens maar dan ook helemaal nergens in de gast777/Zendure-zenSDK-proxy pagina op github heb ik kunnen lezen waarom het nauw niet werkte en alles geprobeerd.

Na lang zoeken kwam ik er pas achter dat mijn node-red addon geen verbinding had met mijn Homeassistant. Enige wat ik nog hoefde te doen blijkbaar was de HACS Node-red companion intergratie downloaden en installeren.

Na deze intergratie install klikte gelijk mijn zendure onmorvers aan, heeee ze hebben contact! EINDELIJK.

• NiCNCo
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19:01
Nog opvolging, in Gielz vloog het contact met de zendure via Node-red om de haverklap er kort tussen uit.

Dacht misschien heeft dit te maken met de 3de zendure optie in Node-red flow die niet gebruikt wordt?
Kan ik deze het best handmatig eruit knippen in de flows?

Wat is er trouwens ECONRESET in de logs en wat doe ik eraan? Iemand meer ervaring hiermee?

Ook zit ik steeds de melding in de Node-red logs:
3 Apr 15:38:15 - [info] Started flows
3 Apr 15:38:15 - [info] [server:Home Assistant] Connecting to http://supervisor/core
3 Apr 15:38:15 - [info] [server:Home Assistant] Connected to http://supervisor/core
3 Apr 15:39:19 - [error] [http request:Call 2 Zendure API] no response from server
3 Apr 15:39:41 - [error] [http request:Call 2 Zendure API] RequestError: read ECONNRESET
3 Apr 15:39:41 - [error] [http request:Call 2 Zendure API] RequestError: read ECONNRESET
3 Apr 15:39:57 - [error] [http request:Call 2 Zendure API] no response from server
3 Apr 15:40:15 - [error] [http request:Call 2 Zendure API] RequestError: read ECONNRESET
3 Apr 15:40:16 - [error] [function:GET Response handling] TypeError: values.original[1].packData is not iterable
3 Apr 15:40:59 - [error] [http request:Call 2 Zendure API] no response from server
3 Apr 15:41:52 - [error] [http request:Call Zendure 1 API] RequestError: read ECONNRESET

• gast777
Ik weet niet wat je bedoelt met HACS Node-red companion integratie (zal het eens googlen). Die is zeker niet nodig. In Gielz moet je gewoon volgens handleiding de Proxy IP adres en pad (dat kan verschillend zijn, zie instructie) invullen. Dan maakt de Gielz verbinding met de Proxy. Vervolgens zal de Proxy verbinding met de Zendures maken middels de 2 Zendure IP adressen die je hebt ingevuld. Die derde moet je gewoon oningevuld laten zoals die is als je die niet gebruikt.

ECONNRESET betekent dat je Zendure de connectie reset.

[ Voor 3% gewijzigd door gast777 op 03-04-2026 18:06 ]

• gast777
Ik denk dat het probleem zit in wat je hebt ingevuld in de Gielz. Als die niet werkt zonder "Node-red companion" dan is daar iets mis.

In de proxy hoef je alleen maar de 2 IP adressen in te vullen en verder niets, behalve evt rechts op het debug venster kijken of er meldingen zijn.

• hemertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 22:44
heb de ac2400+'s nu een dikke week draaien en getest dmv Zendure Zenki.

wil uiteindelijk 1 kapitein in huis dus wil via home assistant gaan monitoren en sturen
waar kan ik de voor-, en nadelen van Gielz en zenSDK tegen elkaar afwegen?

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

• hemertje
Hippe Lip schreef op woensdag 1 april 2026 @ 23:22:
@ZuinigeRijder
Het lastige punt is juist de combinatie van NOM en het verkopen van de rest tegen de beste prijs (zowel dit jaar als na het salderen). Die beste prijs ligt in de zomertijd ergens in de nacht, verwacht ik. Dan kun je de accu-inhoud verkopen, maar je moet ook nog rekening houden met de rest van de nacht. Dat je die haalt uit de eigen accu.

En dan ook nog minstens één dag vooruit de zonopbrengst voorspellen, want als er morgen onvoldoende zon is om die volgende 24 uur af te dekken, dan moet ik nu nog wat extra bewaren voor morgen.

Kortom, hoe langer je er over nadenkt, des te complexer het wordt… 8)
@Hippe Lip
kijk hier eens naar, volgens mij ben je op zoek naar dit:

Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

• wheli
  • Laatst online: 07-05 13:09
Even een algemeen vraagje: ik heb ca 50 watt basis 'sluipverbruik' als de koelkast compressor uitstaat. De zendure gaat dan 's nachts niet aan (Dynamisch NOM stand). Is dat omdat de batterij dan 19 watt toevoegt aan dat sluipverbruik? Gaat het verbruik naar 0 in standby?

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5 | Zendure SF2400AC+

wheli schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 20:50:
Even een algemeen vraagje: ik heb ca 50 watt basis 'sluipverbruik' als de koelkast compressor uitstaat. De zendure gaat dan 's nachts niet aan (Dynamisch NOM stand). Is dat omdat de batterij dan 19 watt toevoegt aan dat sluipverbruik? Gaat het verbruik naar 0 in standby?
Zou je eens je properties kunnen delen? http://<ipzendure>/properties/report

• wheli
gielz schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 21:02:
[...]

Zou je eens je properties kunnen delen? http://<ipzendure>/properties/report
code:
1
{"timestamp":1775243696,"messageId":195,"sn":"HEC4NEP1P022118","version":2,"product":"solarFlow2400AC+","properties":{"heatState":0,"packInputPower":90,"outputPackPower":0,"outputHomePower":90,"remainOutTime":927,"packState":2,"electricLevel":57,"gridInputPower":0,"solarInputPower":0,"solarPower1":0,"solarPower2":0,"solarPower3":0,"solarPower4":0,"pass":0,"reverseState":0,"socStatus":0,"hyperTmp":3081,"gridOffPower":0,"dcStatus":1,"pvStatus":0,"acStatus":1,"dataReady":1,"gridState":1,"BatVolt":4929,"socLimit":0,"faultLevel":0,"acCouplingState":57344,"offGridState":0,"dryNodeState":1,"writeRsp":0,"acMode":2,"inputLimit":0,"outputLimit":92,"socSet":960,"minSoc":100,"gridStandard":4,"gridReverse":1,"inverseMaxPower":800,"lampSwitch":1,"gridOffMode":1,"IOTState":2,"Fanmode":1,"Fanspeed":0,"bindstate":0,"factoryModeState":0,"OTAState":0,"LCNState":0,"oldMode":0,"VoltWakeup":0,"ts":1775243314,"tsZone":14,"smartMode":1,"chargeMaxLimit":800,"phaseSwitch":1,"batCalTime":0,"packNum":1,"rssi":-65,"is_error":0},"packData":[{"sn":"JO4AEP1P0202064","packType":500,"socLevel":57,"state":2,"power":98,"maxTemp":3061,"totalVol":4930,"batcur":65516,"maxVol":329,"minVol":328,"softVersion":4352}]}

[ Voor 58% gewijzigd door wheli op 03-04-2026 21:16 ]

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5 | Zendure SF2400AC+

wheli schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 21:15:
[...]
code:
1
{"timestamp":1775243696,"messageId":195,"sn":"HEC4NEP1P022118","version":2,"product":"solarFlow2400AC+","properties":{"heatState":0,"packInputPower":90,"outputPackPower":0,"outputHomePower":90,"remainOutTime":927,"packState":2,"electricLevel":57,"gridInputPower":0,"solarInputPower":0,"solarPower1":0,"solarPower2":0,"solarPower3":0,"solarPower4":0,"pass":0,"reverseState":0,"socStatus":0,"hyperTmp":3081,"gridOffPower":0,"dcStatus":1,"pvStatus":0,"acStatus":1,"dataReady":1,"gridState":1,"BatVolt":4929,"socLimit":0,"faultLevel":0,"acCouplingState":57344,"offGridState":0,"dryNodeState":1,"writeRsp":0,"acMode":2,"inputLimit":0,"outputLimit":92,"socSet":960,"minSoc":100,"gridStandard":4,"gridReverse":1,"inverseMaxPower":800,"lampSwitch":1,"gridOffMode":1,"IOTState":2,"Fanmode":1,"Fanspeed":0,"bindstate":0,"factoryModeState":0,"OTAState":0,"LCNState":0,"oldMode":0,"VoltWakeup":0,"ts":1775243314,"tsZone":14,"smartMode":1,"chargeMaxLimit":800,"phaseSwitch":1,"batCalTime":0,"packNum":1,"rssi":-65,"is_error":0},"packData":[{"sn":"JO4AEP1P0202064","packType":500,"socLevel":57,"state":2,"power":98,"maxTemp":3061,"totalVol":4930,"batcur":65516,"maxVol":329,"minVol":328,"softVersion":4352}]}
Ik zie hier niet iets vreemds aan. Hij ontlaadt nu rond de 90 watt. Heb je ook de properties wanneer er een probleem is en wat je dan verwacht?

• wheli
Ik zit nu te zoeken, ik dacht het 's avonds laat gezien te hebben. Maar nu in de homewizard app lijkt hij inderdaad keurig te volgen. Nevermind, sorry. Zal een foutje van mij zijn geweest.

• Fire71
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
Gielz HA werkt met mijn 2400 pro nu uitstekend. Ook de dynamische prijs grafieken werken nu goed met hulp van @Wai_AM.

Vraag: default staat de standby vertraging op 15 minuten.

Wat is nu precies het nadeel als je die standby vertraging op het minimum van 5 minuten zet? Het mogelijke nadelige effect van meer flash memory gebruik? Of reageer de batterij trager in standby mode? Of iets anders?

• thijsh02
@Taro @geert1992 vandaag om 15.45 is de verbinding met de hyper toch weer verbroken. Ik schakel nu alles even uit in HA en test ik morgen nog een dagje met alleen de hyper in de zendure app. Nu geeft hij in de app aan dat de batterij geladen wordt via zonnestroom 😀Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DaC5SMHlZ5lalTMPVDDtqWK05VM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CiDblh6Y2b1lVjRS8srthNH9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v_tyO-C4fj86rwGQyvmExekYpfk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lfLwWNYgT85bVwrVTRyxZCr9.jpg?f=fotoalbum_large

Heel apart dit.... heb sterk het vermoeden dat er iets met de wifi adapter van de hyper is. Weten jullie of je ergens een log kan bekijken?
thijsh02 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 22:42:
@Taro @geert1992 vandaag om 15.45 is de verbinding met de hyper toch weer verbroken. Ik schakel nu alles even uit in HA en test ik morgen nog een dagje met alleen de hyper in de zendure app. Nu geeft hij in de app aan dat de batterij geladen wordt via zonnestroom 😀[Afbeelding]

[Afbeelding]

Heel apart dit.... heb sterk het vermoeden dat er iets met de wifi adapter van de hyper is. Weten jullie of je ergens een log kan bekijken?
Als het goed is, heb je in HA een verbinding status, wat geeft die aan op het moment van stilvallen?

5200wp SolarEdge - 14,4KW 2400AC - k2 pro combo - WP boiler - 2x MHI - Homey shs & HAOS -> NUC i5 32gb akasa fanless

• thijsh02
geert1992 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 22:48:
[...]

Als het goed is, heb je in HA een verbinding status, wat geeft die aan op het moment van stilvallen?
Ik had hem vandaag al uitgeschakeld in HA, dus kan niks zien. Als ik de knop 3 seconden indruk en opnieuw connect met wifi, dat werkt alles weer. Heb fireson uit HA even verwijderd en test morgen even een dagje via de app. Probleem is namelijk ontstaan na integratie in HA vorige week. De 2400AC werkt overigens wel perfect

• thijsh02
Hippe Lip schreef op donderdag 2 april 2026 @ 22:57:
[...]

Een vaste aansluiting zou idd top zijn voor de stabiliteit. Heb hem nog nooit opengehaald en was het ook niet van plan 😀

• GodZZila
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 01-05 11:37
Stefanri schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 14:27:
[...]

de2400 ac+, ik wacht wel totdat ik hier lees dat het veilig is. Het werkt nu perfect zelfs met HWp1.
Bedankt voor de antwoorden
Heb ook een 2400AC+ gebruik versie (April 2026) v20260312

maar ervaar geen problemen. Op welke problemen doel jij op?

Heb alles staan op NOM , en savonds tussen 11 en smorgen 07:00 batterijen op vol vermogen weer volgooien. Heb nog een contract tot volgend jaar februari 24/02/2022 afgesloten voor 5 jaar destijds, dus nog eventjes uitzingen en dan ook kijken naar dynamisch. maar tegen de prijzen waar ik het nu voor heb gaat dan niet meer lukken ben ik bang :-(
thijsh02 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 22:42:
@Taro @geert1992 vandaag om 15.45 is de verbinding met de hyper toch weer verbroken. Ik schakel nu alles even uit in HA en test ik morgen nog een dagje met alleen de hyper in de zendure app. Nu geeft hij in de app aan dat de batterij geladen wordt via zonnestroom 😀[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zoals je weet heb ik geen probleem met de Hyper.
Controleer of de wifi connectie goed is. (Beter als -65db)
Ik had ook soms wat problemen.
Wat blijkt dat de Zendure de accesspoint van de begane grond pakte. (-79db)
Toen lock op ap gedaan van de garage en biljart ruimte dit is allemaal in de kelder waar ook mijn Zendures staan gaat het nu super goed.
Helaas kun je het wifi signaal van de Hyper niet in HA zien.
Je zal dan in je router of als je dat hebt controller kunnen kijken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kocbF-XKMxeTD1wOjF44n0XGo3k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a7ZgtopFifUTotqJMbHmcGzL.jpg?f=fotoalbum_large

Hou er ook rekening mee dat Fireson het regeld afhankelijk.
Soms gaan een of twee Zendures uit.
Afhankelijk van soc dacht ik maar NOM gaat netjes door. (Nul op meter)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GKL4U4QejdmI1jFFzTwUzVuTxo0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YPbn9034uR5z5W4cKDvzfVRw.jpg?f=fotoalbum_large

• Hippe Lip

Hippe Lip

Dank je, @hemertje. Dat topic volg ik sinds begin dit jaar.
Mijn punt is dat ik een combi van twee functies wil:
  1. NOM
  2. en omdat ik in de zomer dan overhoud, wil ik de rest tegen de beste prijs verkopen (=handel)
Die combi ben ik nog niet tegengekomen.

<John O`Mill>

• Hippe Lip

Hippe Lip

Devke schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 13:33:
[...]

Volgens mij heb je bij de officiële integratie geen attributen meer met uur/kwartier prijzen. Gister mee bezig geweest voor iemand. Enkel een paar sensoren met hoogste, laagste en actuele prijs.

Heb e.a. in HA topic (algemeen) nagevraagd en daar werd gezegd dat dit (met attributen) alleen werkt via de HACS integratie. Ik heb die er vanmorgen nog even opgezet en dat werkt wel.
Kunnje de officiële Nordpoolintegratie en de HACS-versie tegelijk gebruiken?
Ik probeerde dat een tijdje geleden en toen werkte de HACS-versie van Nordpool niet.

Deed ik iets verkeerd of gaan die twee niet samen?

<John O`Mill>

• Hippe Lip

Hippe Lip

Dat er een RJ-45 aansluiting op zit betekent helaas nog niet dat dit een netwerk (LAN) aansluiting is. :X

<John O`Mill>

• Aardedraadje

Aardedraadje

Met kabelschoen

Hippe Lip schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 04:48:
[...]

Ik probeerde dat een tijdje geleden en toen werkte de HACS-versie van Nordpool niet.

Hier heb ik volgens mij eerst de officiële versie geïnstalleerd, daaroverheen de HACS-versie.

Maar als ik nu de docs lees, lijkt het dat dit helemaal niet hoeft. Gewoon HACS repository binnenhengelen en dán de nordpool integratie installeren. Dan vervangt de HACS-versie de standaardversie.

• Hippe Lip

Hippe Lip

Aardedraadje schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 05:34:
[...]

Hier heb ik volgens mij eerst de officiële versie geïnstalleerd, daaroverheen de HACS-versie.

Maar als ik nu de docs lees, lijkt het dat dit helemaal niet hoeft. Gewoon HACS repository binnenhengelen en dán de nordpool integratie installeren. Dan vervangt de HACS-versie de standaardversie.
“Vervangt”, zeg je. Dat betekent dat tijdens de installatie van HACS-versie de officiële versie wordt verwijderd?
Dan heb je ze dus niet tegelijk in gebruik, zoals mijn vraag was…

<John O`Mill>

• Aardedraadje

Aardedraadje

Met kabelschoen

Hippe Lip schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 05:43:
[...]

“Vervangt”, zeg je. Dat betekent dat tijdens de installatie van HACS-versie de officiële versie wordt verwijderd?
Dan heb je ze dus niet tegelijk in gebruik, zoals mijn vraag was…
Nee volgens mij kun je ze niet tegelijk gebruiken inderdaad.
Hippe Lip schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 04:45:
[...]

1. NOM
  2. en omdat ik in de zomer dan overhoud, wil ik de rest tegen de beste prijs verkopen (=handel)
In de Gielz heet die modes Dynamisch Handelen + NOM. En in de engelse variant Dynamic Trading + Smart Matching

Daarmee kun je bijvoorbeeld op de 3 duurste uurtjes energie dumpen in de zomer.

• Wai_AM
Aardedraadje schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 06:00:
[...]

Nee volgens mij kun je ze niet tegelijk gebruiken inderdaad.
Klopt , je kan ze niet tegeliijk gebruiken.
Ben aan het testen met de officiele integratie, maar krijg nu nog niet de goede prijzen.
Doe daar nog wat niet correct.
(ik gebruik een Proxmox test HA, kan ik makkelijk switchen naar een schone zonder HACS nordpool naar de officiele en terug, zonder mijn hoofd HA kapot te maken)

Mocht je zelf willen testen:
- Zorg dat je HACS nordpool verwijdert (echt verwijderen)
- maak in packages map een bestand genaamd nordpool_officical.yaml (of een naam naar keuze)
plak onderstaande erin
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
input_number:
  energiebelasting:
    name: energiebelasting
    icon: mdi:numeric
    min: 0
    max: 10
    step: 0.1
    mode: box

opslag_energieleverancier:
    name: opslag_energieleverancier

btw_percentage:
    name: btw_percentage

template:
  - triggers:
    - trigger: time_pattern
      minutes: /1
    - trigger: homeassistant
      event: start
    action:
      - variables:
          area: NL
          currency: EUR
          config_entry: Plak_hier_je_eigen_config_entry_ID
          price_now: sensor.nord_pool_nl_huidige_prijs
          price_low: sensor.nord_pool_nl_laagste_prijs
          price_high: sensor.nord_pool_nl_hoogste_prijs
      - action: nordpool.get_price_indices_for_date
        data:
          config_entry: "{{ config_entry }}"
          date: "{{ now().date() }}"
          areas: "{{ area }}"
          currency: "{{ currency }}"
          resolution: "15"
        response_variable: today_price
      - action: nordpool.get_price_indices_for_date
        data:
          config_entry: "{{ config_entry }}"
          date: "{{ now().date() + timedelta(days=1) }}"
          areas: "{{ area }}"
          currency: "{{ currency }}"
          resolution: "15"
        response_variable: tomorrow_price
    sensor:
      - name: nordpool_kwh_nl_eur_5_09_0
        unique_id: nordpool_kwh_nl_eur_5_09_0
        unit_of_measurement: "EUR/kWh"
        icon: mdi:cash
        state: > # returns the current price
          {% set electricity_tax = states('input_number.energiebelasting') | float(0) %}
          {% set purchase_costs = states('input_number.opslag_energieleverancier') | float(0) %}
          {% set vat = states('input_number.btw_percentage') | float(0) %}
          {% set current_price = ((states(price_now) | float(0) + ((states(price_now) | float(0) * vat) + (electricity_tax + purchase_costs) * (1 + vat))) | round(4) ) %}
          {{ current_price }}
        attributes:
          tomorrow_valid: >
            {{ tomorrow_price["NL"] | count > 0 }}
          raw_today: >
            {% if (today_price is mapping) %}
              {% set data = namespace(prices=[]) %}
              {% set purchase_costs = states('input_number.opslag_energieleverancier') | float(0) %}
              {% if today_price["NL"] | count > 0 %}
                {% for state in today_price["NL"] %}
                  {% set corrected_start = as_datetime(state.start).astimezone().isoformat() %}
                  {% set corrected_end = as_datetime(state.end).astimezone().isoformat() %}
                  {% set data.prices = data.prices + [{'start':corrected_start, 'end':corrected_end, 'value': ((state.price/1000) + (((state.price/1000) * vat) + (electricity_tax + purchase_costs) * (1 + vat))) | float(0)| round(4)}] %}
                {% endfor %}
              {% endif %}
              {{data.prices}}
            {% else %}
              []
            {% endif %}
          raw_tomorrow: >
            {% if (tomorrow_price is mapping) %}
              {% set data = namespace(prices=[]) %}
              {% if tomorrow_price["NL"] | count > 0 %}
                {% for state in tomorrow_price["NL"] %}
                  {% set corrected_start = as_datetime(state.start).astimezone().isoformat() %}
                  {% set corrected_end = as_datetime(state.end).astimezone().isoformat() %}
                  {% set data.prices = data.prices + [{'start':corrected_start, 'end':corrected_end, 'value': ((state.price/1000) + (((state.price/1000) * vat) + (electricity_tax + purchase_costs) * (1 + vat))) | float(0)| round(4)}] %}
                {% endfor %}
              {% endif %}
              {{data.prices}}
            {% else %}
              []
            {% endif %}
          current_price: >
            {% set current_price = ((states(price_now) | float(0) + ((states(price_now) | float(0) * vat) + (electricity_tax + purchase_costs) * (1 + vat))) | round(4) ) %}
            {{ current_price }}
-ga naar instellingen--> Ontwikkelaarshulpmiddelen --> Acties
zoek naar prijzen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GJyvf6H8Up8BH2o9AhSDkFENfac=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Fgr8oJ7uqtfyaEKLLyiz3LTL.png?f=fotoalbum_large

kies nordpool
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E1NcFwwR51XexGN7378jb8acBeE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iMcRRT6H2zRsR8XXdaRfRA4U.png?f=fotoalbum_large

Vul als je wilt de rest in en klik op Actie uitvoeren, en je ziet prijzen eronder verschijnen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RBlVBoFcGVLBL6iNjRho1XldmFo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/V2UnjssBbfKbG7TdslVmGt0t.png?f=fotoalbum_large

Ga naar YAML-modus en kopieer je config entry ID (een stuk ervan heb ik even verwijderd)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CM6UZLZ3gvZVPyUh7DkzSIQ8pEc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JbvWV2sRZR4JBi0U9ZLTnnsN.png?f=fotoalbum_large
Plak die config entry ID in regel 36 van nordpool_official.yaml
Input_nummer:
energiebelasting
opslag_energieleverancier
btw_percentage

check config of er niks verkeerd is en herstart dan pas HA.

Dan zou je een entiteit hebben genaamd nordpool_kwh_nl_eur_5_09_0, nu zijn de prijzen ok.

Gielz sensor.dynamisch_nordpool geeft wel de huidige prijs maar geen raw_today of raw_tomorrow...

[ Voor 124% gewijzigd door Wai_AM op 04-04-2026 22:11 ]

• hemertje
[...]

1. NOM
Leg je feature verzoek eens voor aan de makers
Ik heb hetzelfde als jij qua situatie accu (25kWh) en PV overschot in de zomer

• hemertje
gielz schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 07:25:
[...]

In de Gielz heet die modes Dynamisch Handelen + NOM. En in de engelse variant Dynamic Trading + Smart Matching

Klinkt goed @gielz
Die duurste uurtjes haalt de tool vanzelf op uit de dynamische tarieven zodat je er geen omkijken meer naar hebt?

Nog een vraagje, ben nieuw met je tool, zit er in je tool Machine Learning die de basislast bepaalt n.a.v. je gedrag van laten we zeggen 3-7 dagen?

• hemertje
Die DAO tool heeft een paar mooie features voor de Gielz tool…

[ Voor 76% gewijzigd door hemertje op 04-04-2026 08:44 ]

Hippe Lip schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 04:48:
[...]

Nee samen laten werken gaat niet. Probeer ze maar eens beide toe te voegen. Hier gaat dat niet. Je zou als je de sensoren wenst te hebben in de vaste integratie ze kunnen nabouwen. Welke toepassing zie jij waarom je dit zou willen?

• Hippe Lip

Hippe Lip

gielz schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 07:25:

Dank je @gielz
Alleen werk dat, als ik je goed begrijp, met een vaste dumpperiode. Als er dan eens minder in de accu zit dan haal je opeens de rest van de nacht niet meer met NOM. Voor een zorgeloze werking zal er toch een berekening (educated guess, zoals dat zo mooi heet) gemaakt moeten worden van wat er nog nodig is tot de volgende zonbijdrage. Als dat er is dan is de modus Dynamisch Handelen + NOM écht compleet!

<John O`Mill>

• Pakhaas
Hippe Lip schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 09:17:
[...]

Dank je @gielz
Alleen werk dat, als ik je goed begrijp, met een vaste dumpperiode. Als er dan eens minder in de accu zit dan haal je opeens de rest van de nacht niet meer met NOM. Voor een zorgeloze werking zal er toch een berekening (educated guess, zoals dat zo mooi heet) gemaakt moeten worden van wat er nog nodig is tot de volgende zonbijdrage. Als dat er is dan is de modus Dynamisch Handelen + NOM écht compleet!
Ik heb een eigen automatisering gemaakt die kan dumpen tot x kWh (. Dan blijft er altijd voldoende over voor NOM. (sensor: sensor.zendure_2400_ac_indicatie_beschikbare_energie)

• hemertje
@Pakhaas
Is deze dan statisch of dynamisch?

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:47
Zojuist de SolarFlow2400+ geüpdatet naar de 1.0.3 firmware versie.

Hierbij heb ik eerst via de Gielz integratie de batterij op standby geplaatst. Ik las namelijk een zinnetje dat je tijdens de upgrade het apparaat niet mag gebruiken.

De update ging vlekkeloos, duurde ongeveer 4 minuten.

Hierna via de integratie weer op NOM gezet en hij draait nu alweer 15 minuten als een zonnetje.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

• metalmarco
gast777 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 01:20:
[...]

De acMode (relais stand, laden/ontladen) is hetzelfde voor alle Zendures achter de Proxy. Die worden tegelijk geschakeld door de Gielz. De schakelingen worden ook niet dubbel/tripel geteld door Gielz (die weet ook niet dat er meerdere devices achter de Proxy zitten).

Echter zodra een device in slaap modus is gezet door de Proxy (bij lagere vermogens), zal de Proxy geen acMode veranderingen meer doorgeven aan het slapende device, en die hoeft dan dus ook niet te schakelen. Bij wakker worden vanwege een vermogensopdracht, wordt hij direct weer op de actuele acMode gezet.

Het aantal schakelingen (als die al klopt) zal op devices achter de Proxy per device wat lager zijn vanwege de slaap modus waar ze geregeld in komen te staan (bij NOM vooral).

Slaap modus werkt momenteel alleen bij 2 Zendures achter de Proxy. Voor 3 Zendures ben ik bezig het ook toe te voegen. Gepland voor de volgende versie van de Proxy (over een paar dagen wellicht).
Bedankt voor de heldere uitleg @gast777 .

Gisteravond even wat tijd over, en kon dus mooi even kijken bij de 3 stapels. Want ze waren leeg, en zag de aantal "relais" schakelingen weer flink oplopen. En inderdaad, je ziet dat de acMode telkens schakelt tussen Standby/Opladen/Standby/enz. En dat terwijl het al donker was. En je hoort de Zendures zelf dan niet schakelen, dus het zijn geen echte Relais schakelingen.

Tevens afgelopen nacht zie je hem hem erg veel schakelen tussen 00:00 en 04:00 en dan in eens schakelt hij in de "rust",

Dus ben benieuwd waar de Zendure deze "schakelingen" vandaan haalt.

@gielz , heb jij misschien een idee hoe dit ondervangen kan worden? En dit doet ie in mijn ogen alleen als de "offgrid" is ingeschakeld. Weet nu zeker dat ik die "relais schakelingen" nu als een indicatie sensor kan beschouwen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z9wBCA9O7WsQX0YAhzK_1-OCERo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/G7Arv8npYC7HKlSt2Kb68c4M.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8YhWDTpJkhV2nOFNtaQTJJ0F4f0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/W8NeFqjKGDOmRV2KeJtTLGBT.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NWT5V5maEIvwXXq92ovsBkSlW5w=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4mR2MItLM0HhlLu9G7gNgf12.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CZPn0ytVBkmZ7lJPFqAPNNDlIvA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/J0IyLAKtfZFNic16pDc0JLdh.png?f=fotoalbum_large

11,6 kWp zonnepanelen (Oost/West/Zuid). 3x Zendure 2400AC (25.92kWh). Enyaq 60 kWh. Alfen Single S Laadpaal. Atlantic Explore V4 WP-Boiler. Home Assistant. Creality K1 Max

• Pakhaas
hemertje schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 09:28:
@Pakhaas
Is deze dan statisch of dynamisch?
hoe bedoel je dat?
[...]

1. NOM
Dynamische Handelen NOM zit in de @gielz integratie. Vul de uren in die je wilt handelen (laden / ontladen) en de rest is gewoon NOM.
Edit : Antwoord stond er al.

[ Voor 3% gewijzigd door Devke op 04-04-2026 12:34 ]

• gast777
NiCNCo schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 14:54:
Wat heb ik lang zitten klooien zeg om dit werkend te krijgen.
Je hebt me op een idee gebracht. De nieuwste versie van de Proxy (20260404) heeft nu gesimuleerde Zendure devices aan boord (testdevice1, testdevice2, testdevice3 en testdevice4). Deze zijn beschikbaar om in te vullen in plaats van je normale Zendure IP adressen.

Dat zal nuttig zijn bij troubleshooten. Als je een probleem hebt, maar het werkt wel goed met de gesimuleerde devices, dan zal het probleem tussen de Proxy en de Zendures zitten. Als het met de gesimuleerde devices nog steeds niet werkt, dan zal het probleem tussen HA en de Proxy zitten.

De gesimuleerde devices kunnen momenteel laden/ontladen, smartmode, acMode, max laad/ontlaadvermogen kan gezet worden. Dus de basis dingen kun je testen. NOM zal niet volledig gaan omdat je echte P1 uiteraard niet verandert bij het laden/ontladen van de gesimuleerde devices.

Laat maar horen mocht iemand vragen hebben of issues te melden. 8)

• gast777
Ter aanvulling: deze gesimuleerde devices zijn ook zonder de proxy te gebruiken Je kunt ze vanaf extern rechtstreeks bereiken via:

curl http://<proxy_ip_adres>:1880/endpoint/testdevice1/properties/report
of
curl http://<proxy_ip_adres>:1880/testdevice1/properties/report

Vanaf Gielz:
Verbind met deze gesimuleerde Zendure op "192.168.x.x:1880/testdevice1" of "192.168.x.x:1880/endpoint/testdevice1".

Dus als je Gielz wilt uitproberen maar nog geen Zendure hebt, zou je Node-RED kunnen installeren en de Proxy flow daarin laden en activeren. Daarna kun je de gesimuleerde Zendures benaderen.

• gast777
==== Beschikbare gesimuleerde devices:
testdevice1 - Solarflow 2400AC
testdevice2 - Solarflow 2400AC
testdevice3 - Solarflow 2400AC
testdevice4 - Solarflow 2400AC+

• gast777
Voorbeeld in Gielz, verbonden met een testdevice:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/thfTxQISXoy_mMiNc__2jtJffE8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/T2hY74SRR1jxw7zntjpQg8xP.png?f=fotoalbum_large

• gast777
En dan weer terug naar de Proxy met daarachter 2 fysieke Zendures:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iPjEUOvwy_PXhTPW46S7wFDFayY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/t2lNmvVVFMaadlG7YMnuhkrp.png?f=fotoalbum_large

• Stefanri
Panzer_V schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 09:40:
Zojuist de SolarFlow2400+ geüpdatet naar de 1.0.3 firmware versie.

Hierbij heb ik eerst via de Gielz integratie de batterij op standby geplaatst. Ik las namelijk een zinnetje dat je tijdens de upgrade het apparaat niet mag gebruiken.

De update ging vlekkeloos, duurde ongeveer 4 minuten.

Hierna via de integratie weer op NOM gezet en hij draait nu alweer 15 minuten als een zonnetje.
Goed om te lezen ga ik straks ook updaten.
metalmarco schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 09:56:
[...]

Bedankt voor de heldere uitleg @gast777 .

Gisteravond even wat tijd over, en kon dus mooi even kijken bij de 3 stapels. Want ze waren leeg, en zag de aantal "relais" schakelingen weer flink oplopen. En inderdaad, je ziet dat de acMode telkens schakelt tussen Standby/Opladen/Standby/enz. En dat terwijl het al donker was. En je hoort de Zendures zelf dan niet schakelen, dus het zijn geen echte Relais schakelingen.

Tevens afgelopen nacht zie je hem hem erg veel schakelen tussen 00:00 en 04:00 en dan in eens schakelt hij in de "rust",

Dus ben benieuwd waar de Zendure deze "schakelingen" vandaan haalt.

@gielz , heb jij misschien een idee hoe dit ondervangen kan worden? En dit doet ie in mijn ogen alleen als de "offgrid" is ingeschakeld. Weet nu zeker dat ik die "relais schakelingen" nu als een indicatie sensor kan beschouwen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb je wat meer informatie over de setup die je draait; batterijen, offgrid wel of niet, zonnepanelen er op? Dan ga ik het hier even nabootsen op 1 van de test setups.

• metalmarco
gielz schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 17:00:
[...]

Heb je wat meer informatie over de setup die je draait; batterijen, offgrid wel of niet, zonnepanelen er op? Dan ga ik het hier even nabootsen op 1 van de test setups.
Natuurlijk heb ik de gewenste gegevens voor je ;-)

Het betrof toen, 3x 2400 AC met elk 2 accu's er onder (Dus 6 acccu's).
Offgrid instelling in de APP op aan, maar GEEN stekker of wat dan ook in het schuko contact (dus onmogelijk verbruikers)
Geen zonnepanelen er op aangesloten.
Werkzaam met jou Mei versie en de proxy van @gast777
Alle 3 op een afzondelijke groep en fase aangesloten
(Zelf denk ik dat het gewoon een firmware bug van Zendure zelf is)

Ondertussen zijn er onder elke stapel in eens een accu bij gekomen, dus gelijk een vervolg vraag voor je @gielz , In de packages file is het aantal accus die een sensor krijgen max 6, maar kan ik deze gewoon vervolgen met aanpassing van accu nummer naar meer? (Denk het wel)

Tevens nu deze 3 stapels met 3 accu's er onder (dus 9 accu's) gevuld zijn tot 100%, zie ik de "sensor.zendure_vermogen_aansturing" ook weer op de 3 stapels zo nu en dan tussen de 5-15watt jojo'en.

[ Voor 3% gewijzigd door metalmarco op 04-04-2026 18:04 ]

• hemertje
Of dat je iedere dag dit handmatig moet aanpassen of dat het systeem dit automatisch voor je overneemt en instelt n.a.v. de goedkope tijden van de dynamische tarieven ?

metalmarco schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 17:56:
[...]

Natuurlijk heb ik de gewenste gegevens voor je ;-)

Het betrof toen, 3x 2400 AC met elk 2 accu's er onder (Dus 6 acccu's).
Offgrid instelling in de APP op aan, maar GEEN stekker of wat dan ook in het schuko contact (dus onmogelijk verbruikers)
Geen zonnepanelen er op aangesloten.
Werkzaam met jou Mei versie en de proxy van @gast777
Alle 3 op een afzondelijke groep en fase aangesloten
(Zelf denk ik dat het gewoon een firmware bug van Zendure zelf is)

Ondertussen zijn er onder elke stapel in eens een accu bij gekomen, dus gelijk een vervolg vraag voor je @gielz , In de packages file is het aantal accus die een sensor krijgen max 6, maar kan ik deze gewoon vervolgen met aanpassing van accu nummer naar meer? (Denk het wel)

Tevens nu deze 3 stapels met 3 accu's er onder (dus 9 accu's) gevuld zijn tot 100%, zie ik de "sensor.zendure_vermogen_aansturing" ook weer op de 3 stapels zo nu en dan tussen de 5-15watt jojo'en.
Bedankt voor alle info! Zal dit hier ook even gaan testen heb je de offgrid op normal of eco stand? En wat als je de offgrid uit zet zie je dit dan daarna nog?

Met betrekking tot meer batterijen via node-red kan @gast777 dit beter even beantwoorden.

Pagina: 1 ... 30 ... 45 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen voor de integratie met Home Assistant.

Zie voor algemeen: Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic
Voor integratie met Homey: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey

Zoek voor andere zaken het juiste topic.