• Wai_AM
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08:12
gielz schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 11:02:
[...]

zendure_instelling
Dit RESTful Command word gebruikt in de configuratie waarbij er instellingen op de batterij aangepast kunnen worden. Wil je deze zelf gaan gebruiken dan kun je hiervoor de onderstaande code gebruiken;

Minimale SOC naar 20%
code:
1
2
3
4
5
action: rest_command.zendure_instelling
data:
  sn: "{{ states('sensor.zendure_2400_ac_serienummer') }}"
  instellingitem: minSoc
  instellinginhoud: 200
voor juni release _/-\o_ _/-\o_ ?
Thanx !!
met step: 1% of 10%
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
input_number:
  invoer_minSoc:
    name: invoer_minSoc
    icon: mdi:numeric
    min: 0
    max: 1000
    step: 10
    mode: box

invoer_maxSoc:
    name: invoer_maxSoc
    icon: mdi:numeric
    min: 0
    max: 1000
    step: 10
    mode: box
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
data:
  instellingitem: minSoc
  instellinginhoud: invoer_minSoc

data:
  instellingitem: maxSoc
  instellinginhoud: invoer_maxSoc

10x270Wp, 6x365Wp, 4x450Wp, WeHeat Flint P40, Green Energy Smartboiler 60L Mono, Home Wizard PIB, Zendure SF2400AC 11,52 kWh

• ppaulv
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-04 13:51
YvonneVP schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 11:56:
[...]

Kunnen er geen mensen helpen met die vertaling(en), of is AI een optie? Dan kun jij lekker je ding blijven doen, en wordt op de achtergrond al eea gedaan zodat je voor het grootste deel de Engelse versie al vertaald hebt. Kan dit overigens niet via een vertaalbestand waarnaar je dan kunt verwijzen naar gelang de taal instelling die iemand kiest? Dat zou misschien nog makkelijker zijn, en zou ook in de toekomst als je Engels erbij zou hebben ook veel tijd kunnen schelen misschien.
Heb zelf wel interesse in een EN versie (want ik heb doorgaans altijd alles op laptops, telefoons, etc. in het EN. En nu is deze uithoek van mijn netwerk in het NL. Dat is niet 'mooi'.
Dus ik wil er wel tijd in stoppen. Maar alles doen is teveel denk ik dus misschien kunnen we dit coordineren?

One cookie a day keeps the doctor away !

• ppaulv
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-04 13:51
@YvonneVP 'AI geeft daar gelijk een mooi antwoord op.'
AI vind ik te onbetrouwbaar voor zoiets. Heb te vaak gezien dat AI een positief antwoord gaf op een vraag terwijl achteraf bleek dat datmisschien ooit in een grijs verleden een correct antwoord zou zijn geweest maar nu niet meer. Vandaar mijn vraag een de experts hier in dit forum 8-)

One cookie a day keeps the doctor away !

• DrNickB
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 18-04 20:14
pasmanm schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 23:15:
@gast777 [@DrNickB Dank voor het meedenken.
Ik vind het ook wat vreemd. Snap nog niet echt waar het aan ligt.

Ik heb de batterij net vandaag in gebruik genomen. in de Zendure app, staat HEMS uit.
[Afbeelding]
Ik heb hetvolgende getest.
In Home Assistant, als ik kies voor handmatig (met 0 vermogen) blijft hij netjes op 0 staan. (18 minuten zo laten draaien). Hij geeft dan voor sensor: Zendure 2400 AC Modus de waarde StandBy. Zie afbeelding
[Afbeelding]

Daarna heb ik de status veranderd in 'Standby´. Krijg nu 2 melding in het log
[Afbeelding]
En gelijk na het aanpassen van de status gaat de batterij met max. vermogen (800W ingesteld) ontladen. Met modus: ontladen en de modus selector op standby.
[Afbeelding]

Hmm. probeer te begrijpen waar het misgaat. Als ik kies voor handmatig, krijg ik teruggekoppeld 'standby'modus en als ik kies voor 'standby', spring hij op de modus ontladen.

Ik heb verder geen batterij configuratie of automatisering in Home assistant. Waarom zou dit gebeuren? Kan ik nog iets meer testen om achter het issue to komen?
Dank voor jullie advies
Heel vreemd. Het lijkt er toch op dat er og iets anders mee doet..

Zou je eens in HA de zendure op Standby zetten.
Dan via de Zendure app > apparaten > je SF > zeskant rechtsboven > on grid setting
Eerst even op 'on grid input mode' zetten, met een waarde van bijv 200w. En Opslaan.
Even wachten tot hij zichtbaar in HA iets doet (op dat grafiekje) .
In de app deze setting even op 0watt zetten, opslaan, weer even wachten tot iets zichtbaar in HA.

Herhaal dit, maar dan voor de 'on grid output mode'.
Met als laatste actie 0watt en opslaan.

Ben benieuwd.

Mini Server - PiHole, Backups, Nextcloud | NUC - HomeAssistant (docker), Zigbee2Mqtt (docker), ZwaveJSUI (docker), mqtt, P1-USB | Zendure SF800Pro | 1350Wp PV

• metalmarco
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 16-04 19:55
gast777 schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 21:52:
[...]

Ondertussen alweer een nieuwe versie met wat bugfixjes voor de 3x Zendure feature gepost.

https://github.com/gast777/Zendure-zenSDK-proxy
En ik kan na de test van gisterenavond (paar minuten) en vandaag de hele dag de boel gemonitord te hebben, bevestigen dat de nieuwe proxy werkt met 3x 2400AC.

Super bedankt @gast777 voor het aanpassen en de ondersteuning.en natuurlijk het mogeljkmaken van de proxy voor 3 zendure's.
En @gielz bedankt voor de aanpassing van het laadvermorgen in de mei versie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LEoqQU7eZ5oywcY1cIXv_aHW6Ig=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/6WlaRwsw7wYFlehouGi91uo4.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EX4Pi1WxIwVELxdaGDbjQBtjc3A=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/WHtL4wDh1qDNzHrhyJMaXQgl.png?f=user_large

11,6 kWp zonnepanelen (Oost/West/Zuid). 3x Zendure 2400AC (25.92kWh). Enyaq 60 kWh. Alfen Single S Laadpaal. Atlantic Explore V4 WP-Boiler. Home Assistant. Creality K1 Max

ppaulv schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 12:33:
[...]

Heb zelf wel interesse in een EN versie (want ik heb doorgaans altijd alles op laptops, telefoons, etc. in het EN. En nu is deze uithoek van mijn netwerk in het NL. Dat is niet 'mooi'.
Dus ik wil er wel tijd in stoppen. Maar alles doen is teveel denk ik dus misschien kunnen we dit coordineren?
Ik heb nu een 2400 Pro hier staan ter test, ik zal voor deze een Engelse versie maken. Ook een mooi moment om wat sensoren een betere naam te geven zoals zendure_2400_ac naar zendure.

Hierdoor kan ik de 2400 AC op de Nederlandse versie en de 2400 AC Pro op de Engelse versie intern testen.

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | HAOS op DS224+

• ralphkeb
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 06:29
Gebruiken jullie nog een Powerplug of het echte verbruik van de Zendure te meten (laadverliezen) in HA of is dit een beetje overbodig?

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17-04 16:09
ralphkeb schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 15:58:
Gebruiken jullie nog een Powerplug of het echte verbruik van de Zendure te meten (laadverliezen) in HA of is dit een beetje overbodig?
Ik heb een Shelly EM ingebouwd in een lasdoos, en deze entiteiten gebruik ik voor mijn Energy-dashboard. Verder kijk ik er niet naar.

Home Assistant HP T630, PV (Enphase, 4000 Wp) 6 x IQ8+ ZW, 2 x IQ8+ NW, 2 x IQ8+ ZO, Zendure SF 2400AC (5.76 kWh)

• gast777
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 00:08
metalmarco schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 15:22:
[...]

En ik kan na de test van gisterenavond (paar minuten) en vandaag de hele dag de boel gemonitord te hebben, bevestigen dat de nieuwe proxy werkt met 3x 2400AC.
Bedankt voor het testen! d:)b

Hierna zal ik nog de overige features ook voor 3 Zendures beschikbaar maken, zoals 1 of 2 Zendures in slaap mode zetten bij lagere vermogens (voor efficiency).

Dus ik verwacht dat er nog wat meer te testen is over een tijdje ;)

6 kWp solar | Daikin Intergas Hybride 8kW | Tesla Model Y RWD 2023 | Fiat 500e 2014 | Zendure SF2400AC 17 kWh

• metalmarco
gast777 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 16:01:
[...]

Bedankt voor het testen! d:)b

Hierna zal ik nog de overige features ook voor 3 Zendures beschikbaar maken, zoals 1 of 2 Zendures in slaap mode zetten bij lagere vermogens (voor efficiency).

Dus ik verwacht dat er nog wat meer te testen is over een tijdje ;)
Geen probleem, je weet me te vinden ondertussen :)

11,6 kWp zonnepanelen (Oost/West/Zuid). 3x Zendure 2400AC (25.92kWh). Enyaq 60 kWh. Alfen Single S Laadpaal. Atlantic Explore V4 WP-Boiler. Home Assistant. Creality K1 Max

Misschien een domme vraag.
Ik gebruik Fireson en heb 3 Zendures. (Hyper,sf800pro,2400AC)
Het draait allemaal prima.
Ik gebruik alleen NOM (vast contract).
Het laden doe ik alleen via de zon.
Is het mogelijk om een van de 3 even uit te zetten om de andere bijvoorbeeld "sneller" 100% te laden. (Soc kalibratie)
Ik kan dit zo niet vinden in HA of is dit niet mogelijk.
Per Zendure aan/uit zoals het in de Zendure app kan. (Uit HEMS in HEMS)

• DrNickB
peterbier schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 17:35:
Misschien een domme vraag.
Ik gebruik Fireson en heb 3 Zendures. (Hyper,sf800pro,2400AC)
Het draait allemaal prima.
Ik gebruik alleen NOM (vast contract).
Het laden doe ik alleen via de zon.
Is het mogelijk om een van de 3 even uit te zetten om de andere bijvoorbeeld "sneller" 100% te laden. (Soc kalibratie)
Ik kan dit zo niet vinden in HA of is dit niet mogelijk.
Per Zendure aan/uit zoals het in de Zendure app kan. (Uit HEMS in HEMS)
Gebruik geen fireson, maar als je hem uit de fusegroep haalt, dan zou hij niks meer (mogen) doen. Als ik het goed heb.

Mini Server - PiHole, Backups, Nextcloud | NUC - HomeAssistant (docker), Zigbee2Mqtt (docker), ZwaveJSUI (docker), mqtt, P1-USB | Zendure SF800Pro | 1350Wp PV

DrNickB schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 17:51:
[...]

Gebruik geen fireson, maar als je hem uit de fusegroep haalt, dan zou hij niks meer (mogen) doen. Als ik het goed heb.
Thanks dat werkt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/seShj4olNHAWEtgsf9tEHCgtprE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TT0emcyofhUq9Metghwwz0Jr.jpg?f=fotoalbum_large
NOM gaat netjes door met de andere 2 Zendures.
Eigenlijk geweldig de HomeAssistant en Zendure.
Ik ben zo blij om van die restrictie van 3000 watt ontladen af te zijn in HEMS.
Fase 1 SF800pro en Hyper (2000 watt)
Fase 2 2400AC (2400 watt)
Werkt top.👍
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v9B9pVrk8IApu5IbWJLDyJIYS2w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qHig9XwjApQFmSfVWz0bfUig.jpg?f=fotoalbum_large

• gast777
En gelukkig staat het bier koud :9B

6 kWp solar | Daikin Intergas Hybride 8kW | Tesla Model Y RWD 2023 | Fiat 500e 2014 | Zendure SF2400AC 17 kWh

gast777 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 20:49:
En gelukkig staat het bier koud :9B
Jazeker dat ook.🍺
Maar aangezien de Zendure prima werkt met HA en ik geen restrictie meer heb ga ik verder de set uitbreiden.👍🍻

• LiviHome
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 17-04 21:10
Goedeavond!
Ik heb een Zendure SolarFlow 2400 AC+ met 3 batterijen en een Zendure P1 meter aangesloten, HW P1 werkt niet helaas bij mij.

Wanneer mijn verbruik rond de 2400 W ligt, levert het systeem eerst kort ~2400 W, maar zakt daarna terug naar ongeveer 1500 W, aansluitend weer voor 10 seconden naar de ~2400 W en dan weer naar 1500 W.
Ik kan 2400W ontladen en laden ivm eigen groep, dus dit zou het probleem niet moeten zijn.

Dit gebeurt zowel met de standaard Zendure setup als via Gielz / Home Assistant (HAOS integratie), ik heb wel wanneer ik de intergraties aan heb staan in HAOS de batterij niet aangevinkt met HEMS.

Iemand enig idee waarom hij niet stabiel op 2400 W blijft leveren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bc2dCB8vQCNOdlgLJ_3Hz3IGOe4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EaXVJghAPl7lfiqa3j9ICNwh.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door LiviHome op 27-03-2026 23:11 ]

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:10

koboy

Heb een idee voor een icon

LiviHome schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 23:09:
Goedeavond!
Ik heb een Zendure SolarFlow 2400 AC+ met 3 batterijen en een Zendure P1 meter aangesloten, HW P1 werkt niet helaas bij mij.

Wanneer mijn verbruik rond de 2400 W ligt, levert het systeem eerst kort ~2400 W, maar zakt daarna terug naar ongeveer 1500 W, aansluitend weer voor 10 seconden naar de ~2400 W en dan weer naar 1500 W.
Ik kan 2400W ontladen en laden ivm eigen groep, dus dit zou het probleem niet moeten zijn.

Dit gebeurt zowel met de standaard Zendure setup als via Gielz / Home Assistant (HAOS integratie), ik heb wel wanneer ik de intergraties aan heb staan in HAOS de batterij niet aangevinkt met HEMS.

[Afbeelding]
Kijk eens in de temperatuur grafiek in HA. Hoogstwaarschijnlijk wordt hij te warm, bij 60 graden neemt hij gaat terug.

Zorg er voor dat je minimaal 5 cm los staat van. De muur aan de achterkant. Te veel of te weinig zorgt er voor dat je geen schoorsteen effect hebt.
Plaats er een ventilatorje bij. Knutsel iets met bijvoorbeeld een radiator ventilator en de bijbehorende temperatuur sensor of bouw iets wat vanuit HA geregeld wordt.

Gezien de berichten is dit wel een nadeel van de +/pro. De reguliere 2400AC gaat na een uurtje ook throttlen, maar in mindere mate.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• LiviHome
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 17-04 21:10
koboy schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 23:51:
[...]

Kijk eens in de temperatuur grafiek in HA. Hoogstwaarschijnlijk wordt hij te warm, bij 60 graden neemt hij gaat terug.

Zorg er voor dat je minimaal 5 cm los staat van. De muur aan de achterkant. Te veel of te weinig zorgt er voor dat je geen schoorsteen effect hebt.
Plaats er een ventilatorje bij. Knutsel iets met bijvoorbeeld een radiator ventilator en de bijbehorende temperatuur sensor of bouw iets wat vanuit HA geregeld wordt.

Gezien de berichten is dit wel een nadeel van de +/pro. De reguliere 2400AC gaat na een uurtje ook throttlen, maar in mindere mate.
Het vreemde is dat de Hoofdunit rond de ~30 graden dan pas is, ik kom nooit in de buurt van de 60 tot op heden.

• YvonneVP
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 15-04 21:03
peterbier schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 20:41:
Eigenlijk geweldig de HomeAssistant en Zendure.
Ik ben zo blij om van die restrictie van 3000 watt ontladen af te zijn in HEMS.
Fase 1 SF800pro en Hyper (2000 watt)
Fase 2 2400AC (2400 watt)
Werkt top.👍
[Afbeelding]
Is die Grolsch Koelkast wel een Walk-in Fridge'? :9B :D
Goedeavond!

[Afbeelding]
Zie je dit effect bv de hele dag/avond? Pulseren kan iets zijn mbt warmte (wat al genoemd is), een electrische deken is ook zo'n feest. Daarnaast is jouw slimme meter een meter die iedere 10 sec een nieuwe waarde geeft of iedere seconde? In de integratie van gielz kun je in het begin van de yaml de interval instellen waarbinnen de automatisering de set mag bijsturen. Staat hier op 5 sec maar ik heb ook een slimme meter die iedere seconde een nieuwe waarde afgeeft. Deze combi geeft hier een nettere NOM.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:32
Ik heb de gielz integratie en mijn solarflow 800 plus (met 2 panelen) gekoppeld.
Tussen de entiteiten zie ik geen waarde van de current opbrengst van deze panelen.
De zendure app laat ze wel zien

Quatt Duo V1 - 3kw BUH - VVW en LTV - WPB: Atlantic Explorer V5 - PV: uit 2026 1030WP met Zendure S800 plus - PV: uit 2012 2400WP met Goodwe XS2200

raven22 schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 07:32:
Ik heb de gielz integratie en mijn solarflow 800 plus (met 2 panelen) gekoppeld.
Tussen de entiteiten zie ik geen waarde van de current opbrengst van deze panelen.
De zendure app laat ze wel zien
Die gegevens staan er nu nog niet in. Ik kon dit intern nooit goed testen omdat ik geen zendure had waar zonnepanelen aan konden. Inmiddels wel dus het komt er aan met mooie grafieken.

Je zou ze voor nu zelf kunnen toevoegen of nog even geduld hebben; robkds in "Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2"

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | HAOS op DS224+

• Idr548
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 17-04 14:28
Als ik de Gielz integratie op HA heb staan.
En ik heb deze in modus "standby", en geen gekoppelde P1 meter.

Kan ik dan 100% zeker zijn dat er geen enkele sturing gebeurd hierdoor, terwijl de zendure gewoon in HEMS loopt.

En nog een ander vraagje.
Als ik de sturing zou gebruiken, dan loopt de correctie door HA wellicht iets trager dan wanneer je zendure HEMS gebruikt? Gezien de P1 data minder snel ingelezen word etc...

• gast777
Idr548 schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 08:09:
Als ik de Gielz integratie op HA heb staan.
En ik heb deze in modus "standby", en geen gekoppelde P1 meter.

Kan ik dan 100% zeker zijn dat er geen enkele sturing gebeurd hierdoor, terwijl de zendure gewoon in HEMS loopt.
Als je zeker wilt weten dat Gielz geen enkele aansturing kan doen, kun je het beste de automation van Gielz uitzetten.

Standby zou waarschijnlijk ook goed genoeg zijn, maar ik weet niet of de SoC bescherming dan eventueel nog een keer wat zou kunnen aansturen.

• ralphkeb
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 06:29
gielz schreef op maandag 23 maart 2026 @ 11:52:

Mei 2026 TEST versie - Gielz

Test configuratie. Bij issues graag via Github (beste weg) of DM.
https://github.com/Gielz1...Gielz1986-Mei-2026-Update

Volg de GitHub ⭐⭐⭐
1) Zet een Star bij de Github pagina (dan volg je hem wat altijd handig is en maakt de aansturing populairder)
2) Klik op Watch en kies waar je exact een melding van wilt krijgen. Bij Custom kun je specifiek alleen releases aanvinken.
3) Bij je profiel onder Notifications kun je aangeven of het via github zelf gaat of naar je mailbox
[Afbeelding]

Intro
Deze release bevat geen schokkende wijzigingen maar meer het finetunen van bestaande onderdelen en een kleine uitbreiding zoals de kalibraties inzichtelijk maken op een nette manier. Wel is het Plug-N-Play Dashboard weer flink verbeterd zodat hij nu door meer gebruikers geliefd en gebruikt kan worden.

Plug-N-Play Dashboard 2.1
Het dashboard is zeer goed ontvangen in de release van April 2026 maar kan zeker nog verbeterd worden en zoals in de April release aangegeven werd zal deze ook constant verbeterd worden na ontvangen feedback.

[Afbeelding]

Thema onafhankelijk
Het dashboard gebruikt nu de kleuren van je geïnstalleerde "Thema". Hierdoor kan ieder Thema direct goed met het dashboard werken.

Wit
Vanaf nu is het dashboard ook bruikbaar voor een wit thema. Getest met Graphite Light en Home Assistant Licht.

Batterij grafiek
Toont nu bij de mouseover ook het laadpercentage.

Kalibraties grafiek
Dit is nu volledig opgenomen als duidelijke grafiek op Tabblad 2.

[Afbeelding]

Geschiedenis tabblad
Vanaf nu kun je gemakkelijk tot 7 dagen terug kijken wat de batterij exact heeft gedaan met dezelfde weergave zoals je gewend bent. Hier is de batterij en de omvormer temperatuur inzichtelijk.

[Afbeelding]

Omvormer Temperatuur grafiek
Deze is nu gelijk getrokken met andere "area" grafieken en zal alleen vandaag tonen in een 5 minuten interval. Verder terugkijken gaat nu via het Geschiedenis tabblad. Tevens toont hij nu ook het vermogen in de mouseover.

Gekoppelde Zendure
Op het configuratie tabblad is nu duidelijk te zien welke Zendure gekoppeld is.

[Afbeelding]

Extra sensoren toegevoegd
Laatste Kalibratie
Zodra de batterij 100% is opgeladen zal de datum opgeslagen worden.

Laatste Kalibratie (Dagen)
Voor eventueel eigen automatiseringen wordt in deze sensor het in xx dagen getoond. De aansturing zal niet zelf gaan kalibreren omdat de BMS dit zelf doet na een maand zonder de 100% gehaald te hebben.

Wijzigingen in bestaande onderdelen
sensor.zendure_2400_ac_indicatie_beschikbare_energie
Heeft nu een extra attribuut Indicatie beschikbare energie (zonder verlies) gekregen. Deze heeft niet de berekening van het verlies en kan gebruikt worden voor eigen sensoren.

input_number.zendure_2400_ac_max_oplaadvermogen en input_number.zendure_2400_ac_max_ontlaadvermogen
Deze kunnen nu ingesteld worden tot 7200 watt. Dit ter voorbereiding op 3x 2400 AC via Node-RED.

input_number.zendure_2400_ac_handmatig_vermogen
Deze kan nu ingesteld worden van -7200 watt t/m 7200 watt. Dit ter voorbereiding op 3x 2400 AC via Node-RED.

Bugfix
SOC Limiet Status
De aansturing deed het niet met een 2400 AC omvormer die firmware 1.0.1 had omdat SocLimit niet bestond in de API. Dit is opgelost.

Resterende Ontlaad Tijd
Deze tijd staat standaard fout in de API. Omdat Zendure dit niet zelf weet op te lossen wordt dit nu zelf berekend. Betreft nog steeds een indicatie.

Dynamisch Nordpool
Wanneer deze niet in gebruik was dan was de status "Onbekend". Dit gaf vervolgens een foutmelding tijdens het opstarten. Vanaf nu is de status 0 wanneer niet in gebruik.

Recent Geladen in combinatie met Dynamisch Handelen
Wanneer de batterij boven de 90% laadpercentage had na het dynamisch laden werd recent laden aangezet. Dit was niet wenselijk bij Dynamisch Handelen en wordt in deze modus direct weer uitgezet om een nieuwe dynamische oplaadcyclus te kunnen starten.

Zendure HA Zensdk GitHub Releasecheck
Wanneer er geen releasedatum gevonden kan worden is de status nu onbekend.
Is het gewoon een kwestie van de batterij even op stand-by zetten en de bestanden overschrijven in HA?
ralphkeb schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 09:07:
[...]

Is het gewoon een kwestie van de batterij even op stand-by zetten en de bestanden overschrijven in HA?
Ja klopt, package, automatisering en dashboard overschrijven. Daarna even HA herstarten en je zit dan op de test versie.

• Idr548
gast777 schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 08:53:
[...]

Als je zeker wilt weten dat Gielz geen enkele aansturing kan doen, kun je het beste de automation van Gielz uitzetten.

Standby zou waarschijnlijk ook goed genoeg zijn, maar ik weet niet of de SoC bescherming dan eventueel nog een keer wat zou kunnen aansturen.
Ik heb idd enkel de sensors, helpers en dashboard geinstalleerd.
Kwa automations heb ik niets toegevoegd onder instellingen > automatisering

Ik zie tijdens de ochten wel weer 33 schakelingen, maar ik vermoed normaal met opkomende zonneproductie en leven / wisselende verbruiken in huis.
Idr548 schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 09:45:
[...]

Ik heb idd enkel de sensors, helpers en dashboard geinstalleerd.
Kwa automations heb ik niets toegevoegd onder instellingen > automatisering

Ik zie tijdens de ochten wel weer 33 schakelingen, maar ik vermoed normaal met opkomende zonneproductie en leven / wisselende verbruiken in huis.
Over dit soort aantallen met dit weer zou ik mij niet druk maken. Je leest nu inderdaad uit, zonder automatisering kan de integratie alleen lokaal uitlezen maar niets aansturen. Ideaal dus als je de batterij laat aansturen door HEMS maar wel in HA alles wilt zien.

• DrNickB
Goedeavond!

[Afbeelding]
Check heel even het Zendure topic. Ik meen dat er nog 2 mensen daar zijn met het zelfde probleem.
De eerste melder heeft contact met zendure gehad en er is fix onder weg.
Bij die persoon gaat het goed als hij max iets van 1750watt ontladen, daarboven schiet hij terug.
Persoon2 had iets van 2000watt waarboven het optrad.
Weet de namen even niet zo snel.

• DrNickB
gielz schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 07:41:
[...]

Die gegevens staan er nu nog niet in. Ik kon dit intern nooit goed testen omdat ik geen zendure had waar zonnepanelen aan konden. Inmiddels wel dus het komt er aan met mooie grafieken.

Je zou ze voor nu zelf kunnen toevoegen of nog even geduld hebben; robkds in "Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2"
Ook @raven22
Dit zijn de waardes die je nodig hebt. Per paneel en totaal van de unit. Die eerste waarde kan dan ook weer in HA energy dashboard worden gebruikt voor je solar deel.

• raven22
gielz schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 07:41:
[...]

Dank, ik heb nog (wel even) geduld.

Quatt Duo V1 - 3kw BUH - VVW en LTV - WPB: Atlantic Explorer V5 - PV: uit 2026 1030WP met Zendure S800 plus - PV: uit 2012 2400WP met Goodwe XS2200

• DrNickB
raven22 schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 10:27:
[...]

Dank, ik heb nog (wel even) geduld.
Als je de package gebruikt:
Download het package bestand,
Open deze met een tekst verwerker (notepad)
Scroll een heel eind naar beneden tot je deze regel tegen komt: ####### BEGIN - Plaats hier je Node-RED sensoren tussen van https://github.com/gast777/Zendure-zenSDK-proxy - BEGIN #######
Zet de genoemde code uit de post na of voor deze regel (maakt niet uit)
Zorg alleen dat de spaties kloppen.
Opslaan en deze uploaden zoals je gewent bent.
Even config check via developer tools en dan pas HA herladen.

• raven22
Ik heb naast de 2 panelen die aan de Solarflow800 zitten nog een aantal panelen via een Goodwe omvormer.
Totale upload naar het net is nu 1500W, de opwek van de beide panelen aan de solarflow is >300W.
De batterij is leeg maar wordt toch niet opgeladen door de gekoppelde panelen.
De netinvoer staat op 0 omdat ik niet hoef op te laden vanuit het net. Maar nu zouden de gekoppelde panelen de batterij wel mogen laden.

• DrNickB
raven22 schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 11:09:
Ik heb naast de 2 panelen die aan de Solarflow800 zitten nog een aantal panelen via een Goodwe omvormer.
Totale upload naar het net is nu 1500W, de opwek van de beide panelen aan de solarflow is >300W.
De batterij is leeg maar wordt toch niet opgeladen door de gekoppelde panelen.
De netinvoer staat op 0 omdat ik niet hoef op te laden vanuit het net. Maar nu zouden de gekoppelde panelen de batterij wel mogen laden.
Wat zijn de instellingen die gebruikt worden? In hems oid?
Hier enkel via HA/gielz aansturing.
Maar zodra meer zon dan vraag is, gaat alles naar de batt. Als ik standby kies, gaat alles naar de batt.
Pas dan naar het net.

• raven22
DrNickB schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 11:25:
[...]

Wat zijn de instellingen die gebruikt worden? In hems oid?
Hier enkel via HA/gielz aansturing.
Maar zodra meer zon dan vraag is, gaat alles naar de batt. Als ik standby kies, gaat alles naar de batt.
Pas dan naar het net.
Ik heb geen hems, alleen de app en de batterij toegevoegd
Verder gielz in ha, met de default instellingen.
Daar staat opladen starten bij -300 watt, maar het lijkt er op dat die netinvoermodus ook het laden van de gekoppelde panelen tegenhoudt.

edit, die instelling even aangepast naar 800 en prompt wordt de batterij geladen. Maar nu kan de batterij dus ook geladen worden met stroom van de andere panelen en dat is minder efficient vanwege de 2x omzetting.

edit 2: ik zie nu wel dat hij de batterij alleen oplaad met stroom van de panelen, dat was gister niet het geval
ik blijf het even monitoren

[ Voor 23% gewijzigd door raven22 op 28-03-2026 11:34 ]

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17-04 16:09
Het valt mij op dat wanneer mijn 2400AC met 2 x AB3000x helemaal is opgeladen, ik slechts 4.5 kWh tot mijn beschikking heb. Dit zou toch 90% van 5.76 kWh moeten zijn (ik ontlaad van 100% tot 10%) = 5.18 kWh?
Of houdt ie ook al rekening met de laad- en ontlaadefficiency?
Als ik die meereken 93% en 87%, kom ik op 4.2 kWh.

edit: dûhhh, hij is natuurlijk al geladen. 5.18 kWh * 87% = 4.5 kWh, dat klopt dan inderdaad :)

[ Voor 13% gewijzigd door CappieL op 28-03-2026 18:18 ]

Home Assistant HP T630, PV (Enphase, 4000 Wp) 6 x IQ8+ ZW, 2 x IQ8+ NW, 2 x IQ8+ ZO, Zendure SF 2400AC (5.76 kWh)

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07:18

Aardedraadje

Met kabelschoen

CappieL schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 11:35:
Het valt mij op dat wanneer mijn 2400AC met 2 x AB3000x helemaal is opgeladen, ik slechts 4.5 kWh tot mijn beschikking heb. Dit zou toch 90% van 5.76 kWh moeten zijn (ik ontlaad van 100% tot 10%) = 5.18 kWh?
Of houdt ie ook al rekening met de laad- en ontlaadefficiency?
Als ik die meereken 93% en 87%, kom ik op 4.2 kWh.
Als hij helemaal is opgeladen, moet je de laadverliezen niet meer meenemen om de beschikbare energie te berekenen. Die zijn immers al geweest. Dus het is inderdaad 90% van capaciteit * ontlaadverliezen.
YvonneVP schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 01:43:
[...]

Is die Grolsch Koelkast wel een Walk-in Fridge'? :9B :D
Off topic.
Maar een antwoord op je vraag.
Dat Grolsch koelkastje gewonnen tijdens de Grolsch actie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Wo9il8uqyLZmfbrrjlpPiIvnwo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/whGkw8lRQaTvhI8UJQqBG3RU.jpg?f=fotoalbum_large

• Doggieman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-04 20:51
Vandaag begonnen met de integratie van Gielz. Ging vrij makkelijk dat installeren, geen probleem of foutmeldingen gehad. Zie alle sensors e.d.
Alleen 1 dingetje: ik heb een afwijkende P1 meter (dus geen Home Wizard) namelijk een P1 van Zendure. Als ik dan de wiki opzoek voor afwijkende meters dan vind ik daar een stuk code voor een P1 van Zendure.

De vraag: waar plaats/vervang ik die code? In welk bestand dient dit aangepast te worden ? Ik heb ook wel een P1 meter uitlezing sensor via de slimme meter integratie maar zou ook graag de P1 meter van Zendure eens willen proberen.

Tweede vraag: is er ook een instelmogelijkheid in de Gielz integratie voor het instellen van het minimum en maximum laad/ontlaad percentage voor de batterij?
(Sorry..nog een noob met HA)

[ Voor 26% gewijzigd door Doggieman op 28-03-2026 14:32 ]

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 7 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

• DrNickB
raven22 schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 11:29:
[...]

Ik heb geen hems, alleen de app en de batterij toegevoegd
Verder gielz in ha, met de default instellingen.
Daar staat opladen starten bij -300 watt, maar het lijkt er op dat die netinvoermodus ook het laden van de gekoppelde panelen tegenhoudt.

edit, die instelling even aangepast naar 800 en prompt wordt de batterij geladen. Maar nu kan de batterij dus ook geladen worden met stroom van de andere panelen en dat is minder efficient vanwege de 2x omzetting.

edit 2: ik zie nu wel dat hij de batterij alleen oplaad met stroom van de panelen, dat was gister niet het geval
ik blijf het even monitoren
Ah oké, mogelijk had je dan wel een 'modus' aan staan.
Als je in de zendure app kijkt kun je wel mooi zien wat je zon en batterij doen, icm ontladen/opladen via het net. Apparaten > SF > stats

• raven22
DrNickB schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 13:54:
[...]

Ah oké, mogelijk had je dan wel een 'modus' aan staan.
Als je in de zendure app kijkt kun je wel mooi zien wat je zon en batterij doen, icm ontladen/opladen via het net. Apparaten > SF > stats
Dat klopt inderdaad, maar standaard wordt de batterij dus niet alleen geladen van de gekoppelde panelen.
Er wordt ook stroom uit het net (lees van de andere zonnepanelen) gehaald.
Snap ik aan de ene kant wel, je wilt de batterij met 0 op de meter zo snel mogelijk volladen bij een overschot aan elektriciteit. Maar voor nu (saldeer mogelijkheid) is het efficienter om die stroom maar naar het net te laten gaan en alleen de opgewekte stroom van de gekoppelde panelen te gebruiken voor het laden. Ook omdat de 2kwh opslag die ik nu heb toch wel volkomt.

• grimselman
  • Laatst online: 08:11
Doggieman schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 13:21:
Vandaag begonnen met de integratie van Gielz. Ging vrij makkelijk dat installeren, geen probleem of foutmeldingen gehad. Zie alle sensors e.d.
Alleen 1 dingetje: ik heb een afwijkende P1 meter (dus geen Home Wizard) namelijk een P1 van Zendure. Als ik dan de wiki opzoek voor afwijkende meters dan vind ik daar een stuk code voor een P1 van Zendure.

De vraag: waar plaats/vervang ik die code? In welk bestand dient dit aangepast te worden ? Ik heb ook wel een P1 meter uitlezing sensor via de slimme meter integratie maar zou ook graag de P1 meter van Zendure eens willen proberen.
Ik heb mijn afwijkende meter in de package yaml toegevoegd. En dan bij de instellingen in het dashboard de sensor naam van de afwijkende meter invoeren.
Misschien kan het ook wel in de configutpration.yaml. Dat wil ik nog een keer testen

• grimselman
gielz schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 11:35:
[...]

Een Engelse vertaling is iig voldoende en staat nog ergens op het lijstje (veel werk). Alleen heeft dit een zeer lage prio want als ik aan de vertaling begin dan blijven andere dingen automatisch liggen die wellicht leuker zijn voor de Nederlandse gebruikers. De start van de aansturing was eigenlijk alleen voor mijzelf, maar je ziet wat daar van gekomen is. ;)
Ik wel best een vertaling doen van alle teksten. Jouw automatisering heeft mij veel tijd bespaard dus dan wil ik wel iets terug doen. Geheel zonder AI

• grimselman
Doggieman schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 13:21:
Tweede vraag: is er ook een instelmogelijkheid in de Gielz integratie voor het instellen van het minimum en maximum laad/ontlaad percentage voor de batterij?
(Sorry..nog een noob met HA)
Ik geloof dat het instellen van de min en max SOC in de volgende release komt. Voor nu moet je dat in de Zendure app doen

• Doggieman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-04 20:51
@grimselman
Dank voor je snelle reply. Dat toevoegen van die P1 ga ik morgen even proberen op die manier. En dan wacht ik wel even tot een nieuwe versie van de integratie voor de min/max laad en ontlaad batterij instelling.
Vind het een erg mooie aanvulling voor m'n home assistant installatie.
@gielz Kudo's! Dank voor al je werk! Koffie komt jou kant op.

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 7 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

• DrNickB
raven22 schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 14:09:
[...]

Dat klopt inderdaad, maar standaard wordt de batterij dus niet alleen geladen van de gekoppelde panelen.
Er wordt ook stroom uit het net (lees van de andere zonnepanelen) gehaald.
Snap ik aan de ene kant wel, je wilt de batterij met 0 op de meter zo snel mogelijk volladen bij een overschot aan elektriciteit. Maar voor nu (saldeer mogelijkheid) is het efficienter om die stroom maar naar het net te laten gaan en alleen de opgewekte stroom van de gekoppelde panelen te gebruiken voor het laden. Ook omdat de 2kwh opslag die ik nu heb toch wel volkomt.
Dan zou je de modus 'Alleen slim ontladen' moeten proberen, misschien op de batterij de instelling ook even instellen via de zendure app, dat overtollige stroom ook door gevoerd mag worden.

Ik draai hier enkel met de aangesloten panelen, maar draai alles op 'Alleen Slim ontladen',
in principe is dit het zelfde als NOM, maar zonder dat hij van het net gaat opladen.

• metalmarco
Hier nu gisteravond de "Off-grid" weer eens aangezet in de Zendure app op "slimme mode". En hier zit geen stekker of wat dan ook maar in.
Maar wat me vandaag opviel, hier door weer héél veel Relais schakelingen. Zit nu alweer op 349 vandaag.
En wat dan opvalt, is dat het de momenten zijn als de accu in "standby" staat omdat hij OF leeg is OF vol is.
En dan zie je telkens tussen de 5-35 watt aan verbruik "vermogen aansturing".

Iemand een idee hoe dit te ondervangen is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wRO55ThQ1LsHV-IPuQrTHaxB42Y=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/1b5j1C4k2QCpW3rlBsmGk68M.png?f=user_large

• Idr548
Als je dus geen sturing doet via Gielz maar enkel logging (standby + geen P1 + geen automatisaties).
Kan je dan wel op een bepaalde manier de HEMS status van de batterij veranderen?

Bv als de laadpaal actief is HEMS aan / uit togglen?

en nog een andere vraag.
Indicatie Beschikbare Energie, kan het zijn dat deze waarde niet klopt? (heb ik al eens zien voorbijkomen)

• c0mplex1
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 28-03 19:23
metalmarco schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 18:23:
Hier nu gisteravond de "Off-grid" weer eens aangezet in de Zendure app op "slimme mode". En hier zit geen stekker of wat dan ook maar in.
Maar wat me vandaag opviel, hier door weer héél veel Relais schakelingen. Zit nu alweer op 349 vandaag.
En wat dan opvalt, is dat het de momenten zijn als de accu in "standby" staat omdat hij OF leeg is OF vol is.

Iemand een idee hoe dit te ondervangen is?

[Afbeelding]
De Off-grid mode staat bij mij op 'Normaal', ook zonder een strekker erin.
Hier slechts 20 schakelmomentjes, waarvan de laatste 4 door het gebruik van de magnetron veroorzaakt zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XR_bniAH8nRqz0fyA4AL1yI2u2s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SHMKOYaUdMuHdS60QrPSuXbO.png?f=fotoalbum_large

PV 4340Wp OW | SF2400AC + 4*AB3000X | EV 65kWh | Dynamisch contract | HA OS op RPi5

• BizzieBis
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:13
edit:
Oeps, verkeerde topic :o , ik kom hier later op terug

[ Voor 93% gewijzigd door BizzieBis op 28-03-2026 19:48 ]

Met dank aan de tip van @DrNickB 👍
Nu kan ik elke Zendure aan of uit zetten.
Wel leuk met HomeAssistant knoeien.
De Hyper lokaal krijgen is me nog niet gelukt. (Deze draait nog via cloud)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vd3FJ11MQDLimghUiJ9OKKHaSSQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mDJJb9CJzMU0iVlh3EUkwMQV.jpg?f=fotoalbum_large

• raven22
DrNickB schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 17:39:
[...]

Dan zou je de modus 'Alleen slim ontladen' moeten proberen, misschien op de batterij de instelling ook even instellen via de zendure app, dat overtollige stroom ook door gevoerd mag worden.

Ik draai hier enkel met de aangesloten panelen, maar draai alles op 'Alleen Slim ontladen',
in principe is dit het zelfde als NOM, maar zonder dat hij van het net gaat opladen.
Dank dit lijkt inderdaad te doen wat ik wil

Idr548 schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 18:38:
Als je dus geen sturing doet via Gielz maar enkel logging (standby + geen P1 + geen automatisaties).
Kan je dan wel op een bepaalde manier de HEMS status van de batterij veranderen?

Bv als de laadpaal actief is HEMS aan / uit togglen?

en nog een andere vraag.
Indicatie Beschikbare Energie, kan het zijn dat deze waarde niet klopt? (heb ik al eens zien voorbijkomen)
HEMS vinkje zit alleen in de app. Wat betreft de indicatie van beschikbare energie, hier zit een berekening achter. Je kunt de sensor aanklikken en even bij de attributen kijken wat de berekening is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1GN8aRnMe3HVTOqdchcyJedOBE4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Hx8gptLe30g6DcqXDLaUKUuF.png?f=user_large

• YvonneVP
Ben(V) schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 11:36:
@YvonneVP
Geloof dat je wat moeite met begrijpen hebt wat ik schrijf.

In andere landen is er gewoon geen standaard uitgang van elektriciteitsmeters van energie bedrijven zoals de P1 uitgang die in Nederland verplicht is.
En ook geen netwerk uitgang om iets te koppelen.

Dat heeft verder niets met HA te maken.
Een P1 uitgang is niet iets van HA, maar is een fysieke RJ12 connector in energiemeter van je elektriciteit leverancier die HA met de juiste verbinding kan uitlezen.

Wat ik schreef is dat voor die landen enkel een opnemer met stroomklemmen zoals bijvoorbeeld een "Shelly EM" bruikbaar is om mee te koppelen.
Dat geld voor een koppeling met HA maar ook voor een koppeling zonder HA naar de Zendure cloud.
Ik begrijp je wel, maar ik gebruikte dus even (P1) meter om het even generiek te houden en niet tig andere soorten meters hoefde te gaan oplijsten, juist omdat andere landen al dan niet iets hebben wat op een P1 meter zou lijken (functioneel gezien dan). Er is een mogelijkheid om het te meten, zoals je zegt met bijvoorbeeld een Shelly EM. En dan zou het dus makkelijker zijn om op basis van een IP adres in HA de aansturing te kunnen doen. Een IP adres is een IP adres, en dus wellicht makkelijker om in HA te integreren als @gielz internationaal zou willen gaan met zijn Zendure-HA oplossing. Dan maakt het niet veel uit wat voor soort/type meter iemand gebruikt icm zijn Zendure opstelling.

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:10

koboy

Heb een idee voor een icon

YvonneVP schreef op zondag 29 maart 2026 @ 10:45:
[...]

Ik begrijp je wel, maar ik gebruikte dus even (P1) meter om het even generiek te houden en niet tig andere soorten meters hoefde te gaan oplijsten, juist omdat andere landen al dan niet iets hebben wat op een P1 meter zou lijken (functioneel gezien dan). Er is een mogelijkheid om het te meten, zoals je zegt met bijvoorbeeld een Shelly EM. En dan zou het dus makkelijker zijn om op basis van een IP adres in HA de aansturing te kunnen doen. Een IP adres is een IP adres, en dus wellicht makkelijker om in HA te integreren als @gielz internationaal zou willen gaan met zijn Zendure-HA oplossing. Dan maakt het niet veel uit wat voor soort/type meter iemand gebruikt icm zijn Zendure opstelling.
Probleem is alleen dat al die verschillende meters met net een ander commando uitgevraagd moeten worden. Een IP adres alleen gaat niet werken omdat de aansturing daarna meter afhankelijk is.

Helaas zit je dus vast aan het opgeven van de betreffende entiteit. Dit heeft ook het voordeel dat deze entiteiten dus vooraf door de gebruiker te testen is en het betreffende onderhoud van e code niet in de integratie hoeft worden meegenomen.

Om even een (extreem) voorbeeld te geven: de meters die ik in Gielz wiki zie geven allemaal netjes een totaalverbruik dat negatief is bij terugleveren. De standaard DSMR (usb) kabel integratie heeft die niet. Die heeft een entiteit voor afname en een entiteit voor terugleveren. Hier moet je handmatig nog een totaal-entiteit voor maken.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• Refl
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23:01
De grafieken (en dus ook mijn widgets) lopen nog op wintertijd zie ik. Restart geen uitkomst en in HA lijkt alles goed te staan. Is dit makkelijk en snel te fixen?

[ Voor 12% gewijzigd door Refl op 29-03-2026 11:48 ]

Ryzen 7600 | 7800XT | Mustang Mach-E & ID.3 | Peblar Business | 4860wp | SolarFlow 2400 AC+ (16,8kWh)

Refl schreef op zondag 29 maart 2026 @ 11:48:
De grafieken (en dus ook mijn widgets) lopen nog op wintertijd zie ik. Restart geen uitkomst en in HA lijkt alles goed te staan. Is dit makkelijk en snel te fixen?
Wel de juiste tijdzone ingesteld bij tandwiel > systeem > algemeen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gXxadi2bNIazQaPyZmht6m3Qa1E=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/drZekeUbjOL1vUhY7J6I2TVx.png?f=user_large

• Fire71
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
Ik heb wat hulp nodig, hopelijk kunnen jullie me wat op weg helpen,

Sinds afgelopen dinsdag heb ik een Zendure Solarflow 2400 pro met twee extra modules.
Omdat ik van te voren al gezien had dat de HW p1 meter waarschijnlijk niet zou werken heb ik ook een Home Assistant Green gekocht (heb daar nul ervaring mee :-).

De p1 meter werkte inderdaad niet, en daarom ben ik begonnen met Gielz zenSDK.

Met behulp van de duidelijk instructies in de readme, en na wat initiele hickups, is het me uiteindelijk gelukt om het helemaal werkend te krijgen. NOM werkt prima. Ook het dashboard heb ik voor een grootste deel werkend.

Alleen in het dynamische gedeelte van het dashboard blijft de grafiek Dynamisch Vandaag op ‘Loading’ staan en staat er een rond rood uitroepteken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YZq291nFw-0d5Lkurx-qpRDKI8A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/86vSr3nfCWlICvvCkkgJx0xX.jpg?f=fotoalbum_large
Ik heb via HACS nordpool en apexcharts ‘geinstalleerd’, hopelijk correct.

Wat kan ik doen om te checken waar het fout gaat? Btw, om wat te proberen heb ik nu de Mei beta release geinstalleerd.
Fire71 schreef op zondag 29 maart 2026 @ 13:53:
Ik heb wat hulp nodig, hopelijk kunnen jullie me wat op weg helpen,

Sinds afgelopen dinsdag heb ik een Zendure Solarflow 2400 pro met twee extra modules.
Omdat ik van te voren al gezien had dat de HW p1 meter waarschijnlijk niet zou werken heb ik ook een Home Assistant Green gekocht (heb daar nul ervaring mee :-).

De p1 meter werkte inderdaad niet, en daarom ben ik begonnen met Gielz zenSDK.

Met behulp van de duidelijk instructies in de readme, en na wat initiele hickups, is het me uiteindelijk gelukt om het helemaal werkend te krijgen. NOM werkt prima. Ook het dashboard heb ik voor een grootste deel werkend.

Alleen in het dynamische gedeelte van het dashboard blijft de grafiek Dynamisch Vandaag op ‘Loading’ staan en staat er een rond rood uitroepteken.
[Afbeelding]
Ik heb via HACS nordpool en apexcharts ‘geinstalleerd’, hopelijk correct.

Wat kan ik doen om te checken waar het fout gaat? Btw, om wat te proberen heb ik nu de Mei beta release geinstalleerd.
Heb je dit veld ingevuld met de naam van jouw Nordpool sensor?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zVAHFS5pp32g1mICf38k0mU9NQw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9g7bVSOrpg96p8C0EUVyOfUM.jpg?f=fotoalbum_large

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• Fire71
  • Niet online
Devke schreef op zondag 29 maart 2026 @ 13:57:
[...]

Heb je dit veld ingevuld met de naam van jouw Nordpool sensor?

[Afbeelding]
Ja, sensor.nordpool_kwh_nl_ eur_3_09_0 bij Dynamische configuratie in het dashboard.
Fire71 schreef op zondag 29 maart 2026 @ 13:59:
[...]

Ja, sensor.nordpool_kwh_nl_ eur_3_09_0 bij Dynamische configuratie in het dashboard.
Bij instellingen staat "Dynamisch Tonen" aan neem ik aan?
Kun je kijken of je eigen nordpool sensor nu een waarde heeft?

• Fire71
  • Niet online
Ja dynamisch tonen staat aan.

Als ik naar Instelling -> apparaten en diensten -> integraties -> Nord Pool ga, zie ik staan

nordpool_kwh_nl_eur_3_10_021
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iyqwYH9ZQ1NY5IvvycNp-SoftEg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4HKVbrwKT2t3ZYRUrwj4Qvu4.jpg?f=fotoalbum_large

En die kan ik toevoegen aan een dashboard en zie je dit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FKezHHnjzxBnnmCngSn7lIZXjZA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mBq2cAY78gdbEHxJ8tfiLEAZ.jpg?f=fotoalbum_large

• Wai_AM
Fire71 schreef op zondag 29 maart 2026 @ 14:25:

Als ik naar Instelling -> apparaten en diensten -> integraties -> Nord Pool ga, zie ik staan

[Afbeelding]

[Afbeelding]
je hebt : nordpool_kwh_nl_eur_3_10_021
dus je dient ook "sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_10_021" in te vullen.

als je deze manier volgt dan heb je zowel inclusief als kale marktprijs: Wai_AM in "Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2"

[ Voor 8% gewijzigd door Wai_AM op 29-03-2026 14:31 ]

10x270Wp, 6x365Wp, 4x450Wp, WeHeat Flint P40, Green Energy Smartboiler 60L Mono, Home Wizard PIB, Zendure SF2400AC 11,52 kWh

Fire71 schreef op zondag 29 maart 2026 @ 14:25:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat @Wai_AM zegt, er zit verschil in de nordpool sensor. Wel de juiste invullen. Ik heb hier wel met EB en BTW erin, dus geen negatieve getallen.

Edit : Met deze sensor gaat gielz aan de gang dan sensor.dynamisch_nordpool

[ Voor 4% gewijzigd door Devke op 29-03-2026 14:36 ]

• Fire71
  • Niet online
Wai_AM schreef op zondag 29 maart 2026 @ 14:28:
[...]

je hebt : nordpool_kwh_nl_eur_3_10_021
dus je dient ook "sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_10_021" in te vullen.

als je deze manier volgt dan heb je zowel inclusief als kale marktprijs: Wai_AM in "Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2"
Als ik nordpool_kwh_nl_eur_3_10_021 invul blijft het rode uitroepteken en ‘loading’. Misschien moet ik een tijdje wachten?

Je post heb ik gezien, en eerder gedaan. Maar ook toen als ik 5_10_0 of 5_9_0 invulde in het dashboard bleef loading in beeld…..
Fire71 schreef op zondag 29 maart 2026 @ 14:39:
[...]

Als ik nordpool_kwh_nl_eur_3_10_021 invul blijft het rode uitroepteken en ‘loading’. Misschien moet ik een tijdje wachten?

Je post heb ik gezien, en eerder gedaan. Maar ook toen als ik 5_10_0 of 5_9_0 invulde in het dashboard bleef loading in beeld…..
Negatieve prijs de oorzaak? Maak eens een sensor aan die de prijs positief maakt als je wilt. BTW en EB meenemen. Je moet gelijk zicht hebben op de grafiek. Loading staat er als er nog geen prijzen bekend zijn, die zijn er inmiddels wel. Nordpool integratie een x herstarten kan ook een optie zijn nog.

[ Voor 16% gewijzigd door Devke op 29-03-2026 14:41 ]

• Fire71
  • Niet online
Devke schreef op zondag 29 maart 2026 @ 14:35:
[...]

Wat @Wai_AM zegt, er zit verschil in de nordpool sensor. Wel de juiste invullen. Ik heb hier wel met EB en BTW erin, dus geen negatieve getallen.

Edit : Met deze sensor gaat gielz aan de gang dan sensor.dynamisch_nordpool
Wat bedoel je met “ Met deze sensor gaat gielz aan de gang dan sensor.dynamisch_nordpool”?

• Fire71
  • Niet online
Devke schreef op zondag 29 maart 2026 @ 14:40:
[...]

Negatieve prijs de oorzaak? Maak eens een sensor aan die de prijs positief maakt als je wilt. BTW en EB meenemen.
Ik zou dat graag doen, dank voor de tip, maar heb wel wat hulp nodig….hoe kan ik een sensor aanmaken met positieve prijs?
Fire71 schreef op zondag 29 maart 2026 @ 14:40:
[...]

Wat bedoel je met “ Met deze sensor gaat gielz aan de gang dan sensor.dynamisch_nordpool”?
Je hebt nu een eigen sensor gemaakt. Nordpool laat kwartierprijzen zien. Niet iedereen heeft dat. Zonneplan heeft nog uurprijzen. De sensor van gielz maakt hier weer uurprijzen van. Wil je toch kwartierprijzen? Dan de slider bij instellingen daar even opzetten.

• Fire71
  • Niet online
Devke schreef op zondag 29 maart 2026 @ 14:42:
[...]

Je hebt nu een eigen sensor gemaakt. Nordpool laat kwartierprijzen zien. Niet iedereen heeft dat. Zonneplan heeft nog uurprijzen. De sensor van gielz maakt hier weer uurprijzen van. Wil je toch kwartierprijzen? Dan de slider bij instellingen daar even opzetten.
Ik heb 15 minuten niet aangevinkt staan in het dashboard bij dynamisch configuratie.

• metalmarco
c0mplex1 schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 19:23:
[...]

De Off-grid mode staat bij mij op 'Normaal', ook zonder een strekker erin.
Hier slechts 20 schakelmomentjes, waarvan de laatste 4 door het gebruik van de magnetron veroorzaakt zijn.
[Afbeelding]
Ik denk dat jij 2 dingen door elkaar haalt.
De grafiek die jij laat zien lijkt het aantal schakelingen tussen "laden/ontladen/standby".
Maar ik heb het over de "Relais" schakelingen die ook een eigen sensor heeft in "gielz" (sensor.zendure_2400_ac_relais_schakelingen_totaal_vandaag)

En "Gielz" heeft de gemiddelde lijn op 100 staan in de grafiek, maar ik ga daar dus gigantisch overheen. Dat kan ook te maken hebben door dat ik misschien met de nieuwe proxy met 3 omvormers werk. En het viel me echt op als de omvormers in "standby" staan dat hij in eens gigantisch oploopt.

Gisteren de off-grid weer eens uitgezet van alle 3. En hij staat nu nog wel redelijk hoog (223), maar dat is verklaarbaar door het wel/niet aanwezig van de zon. En de redelijke stroomverbruikers in huis (Staat om NOM).

• Fire71
  • Niet online
Devke schreef op zondag 29 maart 2026 @ 14:42:
[...]

Hoe bedoel je dat ik een eigen sensor heb gemaakt. Ik heb de Nordpool integratie gestart oid en toen aangegeven dat ik in NL zit, in kwh wil en centen. Is dat een eigen sensor maken?

• Idr548
Ik vraag me een beetje af wat het nut is van naar de "schakelingen teller" te kijken.
Als er gestreken worden met een stoomgenerator strijkijzer, ja dan zit je telkens kort met pieken.
Dan is het toch normaal dat er continue wissel is tussen laden / ontladen.

Daar zijn die batterijen toch ook voor gemaakt? Of heb ik het hier mis?
Fire71 schreef op zondag 29 maart 2026 @ 14:42:
[...]

Ik zou dat graag doen, dank voor de tip, maar heb wel wat hulp nodig….hoe kan ik een sensor aanmaken met positieve prijs?
Zelfde weg bewandelen maar dan additional costs :
YAML:
1
{{(current_price * VAT ) + (tax_kWh + opslag) * (1 + VAT)|float }}
Als het goed is werkt dit. Anders in het topic even op additional costs zoeken, krijg je een paar hits.

Taro schreef op zondag 6 juli 2025 @ 20:28:
[...]

Ik heb in de configuration.yaml nog het volgende staan om de Nord Pool tarieven gelijk te krijgen aan de Zonneplan tarieven:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
- platform: nordpool
    VAT: False
    currency: "EUR"
    price_in_cents: false
    low_price_cutoff: 0.9
    region: "NL"
    precision: 3
    price_type: kWh
    additional_costs: >
      {% set VAT = 0.21 %}
      {% set tax_kWh = 0.10154 %}
      {% set opslag = 0.0165 %}
      {{ (current_price * VAT ) + (tax_kWh + opslag) * (1 + VAT)|float }}
Als je Nord Pool tarieven nu al correct zijn, dan moet je gewoon de huidige beschikbare sensor gebruiken.
@Fire71 , nog een voorbeeldje. Let op dit is wel de EB van 2025 nog.

• Wai_AM
Fire71 schreef op zondag 29 maart 2026 @ 14:47:
[...]

Hoe bedoel je dat ik een eigen sensor heb gemaakt. Ik heb de Nordpool integratie gestart oid en toen aangegeven dat ik in NL zit, in kwh wil en centen. Is dat een eigen sensor maken?
hmm je bent echt helemaal nieuw in HA,

eerst maar alles op een rijtje:
Ga in HA naar instellingen --> Ontwikkelaarshulpmiddelen --> statussen
type daar nordpool in
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4m6RYQWepuHr6aSNEN_STLfzltw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xVKja7ekDTaOFYyja4kWOT4o.png?f=fotoalbum_large
welke entiteiten heb je daar allemaal staan ?

bij mij staan er:
sensor.dynamisch_nordpool
sensor.nordpool_kwh_nl_eur_5_09_0
sensor.nordpool_kwh_nl_eur_5_10_0
etc,

daar staan allemaal attributen, die zijn gevuld als je alles goed gedaan hebt
mijn post maakt ook nummer helpers aan
zoals btw, energiebelasting en opslag leverancier
je dient dan bij je dashboard , tegels of entiteiten aan te maken zodat je die ook kan invullen.

voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5n8b-OZFlx_Hp7w7EwGbsFmTrak=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/zawtj1an7Lz2vtxgCcS5DkGh.png?f=user_large
Jeroen.nl voor de prijzen van ANWB bijvoorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T5s-Xg3wvSzCjgtwYfh9JGLiY0U=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/dEi1bvK0AmeOLc92CJo0WjNO.png?f=user_large

die dien je dan daar in te vullen.

wat heb je ingevuld bij ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AlNLVlPjGRgAvZQ-apIKw9A6fAs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Tl9ltEJUuD0pDlpZdGvZmrnj.png?f=user_large

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22:47
Bij het invullen van de goedkoopste en duurste momenten loop ik er wel eens tegen aan dat het bijvoorbeeld ochtends duur is tussen 6 en 8 en avond weer tussen 17 en 20u. Maar ochtends is de batterij al leeg, dus moet ik heel veel uren selecteren om te ontladen voordat hij pas de avond uren pakt. Dan wordt het beeld van de spread minder nauwkeurig. Op wat voor manier zouden we dit kunnen oplossen?

Morgen bijvoorbeeld bij goedkoop hetzelfde. Ik wil morgen overdag laden, maar doordat het nachts ook goedkoop is moet ik wel 36 kwartieren selecteren en moet ik nachts de modus op standby zetten, anders gooit hij die nachts vol, terwijl ik liever wat PV stroom erbij heb.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d7OTaWLtzp21WOD1mKVBxTTywOg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/YlmhjEk4UgDbNEMUMkoOgLik.jpg?f=user_large

• Fire71
  • Niet online
Devke schreef op zondag 29 maart 2026 @ 15:00:
[...]

@Fire71 , nog een voorbeeldje. Let op dit is wel de EB van 2025 nog.
Dank, als ik dit plak in configuration.yaml krijg ik de volgende foutmelding:

end of the stream or a document separator is expected (20:1)

17 | - url: /local/apexcharts-card ...
18 | type: module
19 |
20 | - platform: nordpool
------^
21 | VAT: False

Ik ben idd zoals Wai_AM zegt helemaal nieuw in HA :-).

• Wai_AM
Fire71 schreef op zondag 29 maart 2026 @ 15:17:
[...]

19 |
------^

stuur maar een DM , loods ik je wel even doorheen.

Pakhaas schreef op zondag 29 maart 2026 @ 15:11:
Bij het invullen van de goedkoopste en duurste momenten loop ik er wel eens tegen aan dat het bijvoorbeeld ochtends duur is tussen 6 en 8 en avond weer tussen 17 en 20u. Maar ochtends is de batterij al leeg, dus moet ik heel veel uren selecteren om te ontladen voordat hij pas de avond uren pakt. Dan wordt het beeld van de spread minder nauwkeurig. Op wat voor manier zouden we dit kunnen oplossen?

Morgen bijvoorbeeld bij goedkoop hetzelfde. Ik wil morgen overdag laden, maar doordat het nachts ook goedkoop is moet ik wel 36 kwartieren selecteren en moet ik nachts de modus op standby zetten, anders gooit hij die nachts vol, terwijl ik liever wat PV stroom erbij heb.

[Afbeelding]
Bij dit soort situaties gebruik ik het veld "Handmatige Periode". Komende nacht wordt er geladen, morgenvroeg ontladen om hetzelfde in de middag en avond nog een x te doen.

• Fire71
  • Niet online
Wai_AM schreef op zondag 29 maart 2026 @ 15:11:
[...]

hmm je bent echt helemaal nieuw in HA,

eerst maar alles op een rijtje:
Ga in HA naar instellingen --> Ontwikkelaarshulpmiddelen --> statussen
type daar nordpool in

[...]

welke entiteiten heb je daar allemaal staan ?

bij mij staan er:
sensor.dynamisch_nordpool
sensor.nordpool_kwh_nl_eur_5_09_0
sensor.nordpool_kwh_nl_eur_5_10_0
etc,

daar staan allemaal attributen, die zijn gevuld als je alles goed gedaan hebt
mijn post maakt ook nummer helpers aan
zoals btw, energiebelasting en opslag leverancier
je dient dan bij je dashboard , tegels of entiteiten aan te maken zodat je die ook kan invullen.

voorbeeld:

[...]

Jeroen.nl voor de prijzen van ANWB bijvoorbeeld:
[Afbeelding]

die dien je dan daar in te vullen.

wat heb je ingevuld bij ?
[Afbeelding]
Er stan 4 Nordpool entiteiten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EzNWNcCd6J_KXbjZszZwww12VYs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nyvgrqT8D4TdUDuscJudD8eD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rn7SsTwHvTyXtmiGcGcOuR5yvJ0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dcVQjnrXJVebAs29SxZGkUPo.jpg?f=fotoalbum_large

En dit is mijn dynamische config in het dashboard:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kgMED5taQmRs6oSmih7vILCtE3I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l3JKqpwdSV7Mnaad9iXkPzLY.jpg?f=fotoalbum_large

• Pakhaas
Devke schreef op zondag 29 maart 2026 @ 15:35:
[...]

Bij dit soort situaties gebruik ik het veld "Handmatige Periode". Komende nacht wordt er geladen, morgenvroeg ontladen om hetzelfde in de middag en avond nog een x te doen.
Hoe vul je dat handmatige veld in? Voorbeeld hoe ik dat voor morgen zou doen?
Fire71 schreef op zondag 29 maart 2026 @ 15:17:
[...]

19 |
------^

Ik zie dat @Wai_AM je verder helpt. Ik denk dat je verkeerd geknipt en geplakt hebt. Goede hulp kan ChatGPT zijn. Zeker met code.

Pakhaas schreef op zondag 29 maart 2026 @ 15:39:
[...]

Hoe vul je dat handmatige veld in? Voorbeeld hoe ik dat voor morgen zou doen?
Voor mogen heb ik staan : G01:00-04:00;D07:00-09:00;G12:00-15:00;D20:00-22:00
Ik heb uurtarieven.

• Fire71
  • Niet online
Devke schreef op zondag 29 maart 2026 @ 15:39:
[...]

Ik zie dat @Wai_AM je verder helpt. Ik denk dat je verkeerd geknipt en geplakt hebt. Goede hulp kan ChatGPT zijn. Zeker met code.
Dank voor de tip en de hulp.

• Pakhaas
Devke schreef op zondag 29 maart 2026 @ 15:40:
[...]

Voor mogen heb ik staan : G01:00-04:00;D07:00-09:00;G12:00-15:00;D20:00-22:00
Ik heb uurtarieven.
En dan zet je die goedkoop en duur op 0?
Pakhaas schreef op zondag 29 maart 2026 @ 15:49:
[...]

En dan zet je die goedkoop en duur op 0?
Met de instelling die ik net gaf, is dit de grafische weergave van de batterij inzet morgen. Nee die hoeft niet naar 0. De handmatig ingevoerde uren krijgen prio.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s_vhKNAhpRh1zhH4ON3Bi8GSkxc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/LxPu2CZBMYq04PR0JTFb7oEX.png?f=user_large

[ Voor 7% gewijzigd door Devke op 29-03-2026 15:55 ]

• Refl
  • Laatst online: 23:01
gielz schreef op zondag 29 maart 2026 @ 11:53:
[...]

Wel de juiste tijdzone ingesteld bij tandwiel > systeem > algemeen?
[Afbeelding]
Jep. Vandaag loopt ie wel weer goed (automatisch). Ik denk dat het puur aan de X-as lag, heb die tijden daarop gezet maar de grafiek was gewoon een uur korter dan normaal vanwege de zomertijd, en dus schoof alles een beetje op. Ach die 2x per jaar, geen slapeloze nachten :)

Ryzen 7600 | 7800XT | Mustang Mach-E & ID.3 | Peblar Business | 4860wp | SolarFlow 2400 AC+ (16,8kWh)

• raven22
raven22 schreef op zondag 29 maart 2026 @ 08:24:
[...]

Dank dit lijkt inderdaad te doen wat ik wil
Het gaat toch nog niet zoals ik wil.
Ik gebruik de @gielz integratie.
Ik wil graag dat de batterij alleen opgeladen wordt door de aan de batterij gekoppelde zonnepanelen. Niet door de stroom die teruggeleverd wordt van andere panelen via een goodwe omvormer.
Bovenstaande gebeurd bij de 0 op de meter setting.

Een tip om de 'alleen slim opladen' setting te gebruiken lijkt te werken, maar dan wordt op een nieuwe dag de batterij niet opgeladen en gaat alle stroom naar het net (ook als de p1 meter aangeeft dat er al flink wordt teruggeleverd.
Aleen slim opladen werkt wel als ik eerst even nul op de meter activeer en daarna de mode verander naar slim opladen. (een bug? of zoals het hoort?)

Edit:
Ondertussen de pv entiteiten toegevoegd en mbv gemini de gielz automatisering NOM automatisering aangepast. Nu wordt er niet meer naar de P1 meter gekeken om te bepalen of en hoeveel er geladen wordt. En alleen de opbrengst van de panelen wordt gebruikt om de batterij te laden. Uiteraard pas als er geen import van stroom uit het net is.
Dus overschot van de zendure panelen gaat de batterij in en overschot van de goodwe omvormer gaat naar het net. Zolang je kunt salderen is dat een efficientere manier.

[ Voor 27% gewijzigd door raven22 op 30-03-2026 16:18 ]

• YvonneVP
koboy schreef op zondag 29 maart 2026 @ 11:39:
[...]

Probleem is alleen dat al die verschillende meters met net een ander commando uitgevraagd moeten worden. Een IP adres alleen gaat niet werken omdat de aansturing daarna meter afhankelijk is.

Helaas zit je dus vast aan het opgeven van de betreffende entiteit. Dit heeft ook het voordeel dat deze entiteiten dus vooraf door de gebruiker te testen is en het betreffende onderhoud van e code niet in de integratie hoeft worden meegenomen.

Om even een (extreem) voorbeeld te geven: de meters die ik in Gielz wiki zie geven allemaal netjes een totaalverbruik dat negatief is bij terugleveren. De standaard DSMR (usb) kabel integratie heeft die niet. Die heeft een entiteit voor afname en een entiteit voor terugleveren. Hier moet je handmatig nog een totaal-entiteit voor maken.
Ah ok. Bedankt voor de heldere uitleg. Jammer dat het per land zo verschillend kan zijn om data uit een meter te kunnen halen en dat te gebruiken voor een oplossing als die van @gielz

• edjes
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 20:33
Heeft er iemand al eens een 'besparingsmeter' bedacht?
Dus de batterij leverde x terug tegen een tarief van y.
Zo kan je de return of interest berekenen, voordat ik zelf het wiel ga uitvinden?

• Pakhaas
Devke schreef op zondag 29 maart 2026 @ 15:54:
[...]

Met de instelling die ik net gaf, is dit de grafische weergave van de batterij inzet morgen. Nee die hoeft niet naar 0. De handmatig ingevoerde uren krijgen prio.

[Afbeelding]
Nogmaals bedankt. Het werkt perfect!

• koos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-04 21:59
Vraagje:
Weet iemand hoe je de "Aansturing - Van Zendure zelf " uit Home Assistant krijgt? De-installeren.

• Idr548
Om nog eens terug te komen op de switchCount.
Welke waardes zien julie daar op een dag als vandaag.
Deze namiddag wat machines aangelegen voor wassen / drogen.
Toch 'verschiet' ik van deze hogere waardes. (+300)

[ Voor 76% gewijzigd door Idr548 op 30-03-2026 18:05 ]

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Idr548 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 18:02:
Deze namiddag wat machines aangelegen voor wassen / drogen.
Toch 'verschiet' ik van deze hogere waardes. (+300)
13 tot nu toe maar ik heb dan ook een berg zonnestroom die alles opvangt.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🥐

• RobTesla
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 09-04 11:28
Idr548 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 18:02:
Ik zit aan 4, max 5 per dag. Nu al een hele week na mijn aanpassing aan dat ene blokje automatisering van Gielz.

Maar! Wel voor mijn specifieke geval uiteraard...

On-Grid: Zendure SF 2400 AC + 14,5 kWh: 5x Zendure AB3000X, Off-Grid: Victron EasySolar-II GX 48V/5000VA + 6600wP Solar + 14kWh: 4x Pylontech US3000C 48V 3.5kWh

• Idr548
RobTesla schreef op maandag 30 maart 2026 @ 19:13:
[...]

Ik zit aan 4, max 5 per dag. Nu al een hele week na mijn aanpassing aan dat ene blokje automatisering van Gielz.

Maar! Wel voor mijn specifieke geval uiteraard...
Das wel straf.
Ik heb idd een batterij gemeten op onze zonnepanelen (rond de 3500wp)
Dus dan is het normaal dat er sneller tussen laden ontladen geswitched word.
Maar toch wel hogere waarden.

Al kan het wellicht weinig kwaad denk ik.

• gast777
Die relais schakelingen hangen sterk van de omstandigheden af. Stel dat je zonnepanelen 1000 Watt vermogen aan het produceren zijn. En dan zet je de oven aan, die toevallig continu zit the schakelen tussen 500W en 1500 W verbruik. En verder geen verbruik in huis, even voor het voorbeeld. Dan Schakelt je batterij dus continue tussen 500W laden en 500W ontladen. Dan zal die teller snel oplopen.

Maar die omvormer zou er gewoon tegen moeten kunnen hoor.

• gast777
metalmarco schreef op zondag 29 maart 2026 @ 14:46:
[...]
ik heb het over de "Relais" schakelingen die ook een eigen sensor heeft in "gielz" (sensor.zendure_2400_ac_relais_schakelingen_totaal_vandaag)
De relais schakelingen worden bepaald door wisselingen tussen laden, ontladen en standby. Tijdens die momenten dat je batterij Standby (leeg/vol) is, zou ik geen enkele schakeling verwachten.

Kijk eens even naar de sensor "Zendure 2400 AC Modus". Die zal bij jou dan op die momenten onverwacht aan het wisselen zijn.

Deze sensor status wordt als volgt bepaald:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
- name: "Zendure 2400 AC Modus"
        value_template: >
          {% set ac_mode = value_json['properties']['acMode'] | int %}
          {% set input_power = value_json['properties']['gridInputPower'] | int %}
          {% set output_power = value_json['properties']['outputHomePower'] | int %}

{% if ac_mode == 1 and input_power > 0 %}
           Opladen
          {% elif ac_mode == 2 and output_power > 0 %}
           Ontladen
          {% else %}
           Standby
          {% endif %}
        unique_id: Zendure_2400_AC_Modus
        icon: >
OK, dit zou de oorzaak kunnen zijn. De input_power of output_power is dan niet precies 0. Misschien fluctueert die zelfs? Ik zou het even checken.

Pagina: 1 ... 29 ... 37 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen voor de integratie met Home Assistant.

Zie voor algemeen: Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic
Voor integratie met Homey: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey

Zoek voor andere zaken het juiste topic.