• Wai_AM
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:19
gielz schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 11:02:
[...]

zendure_instelling
Dit RESTful Command word gebruikt in de configuratie waarbij er instellingen op de batterij aangepast kunnen worden. Wil je deze zelf gaan gebruiken dan kun je hiervoor de onderstaande code gebruiken;

Minimale SOC naar 20%
code:
1
2
3
4
5
action: rest_command.zendure_instelling
data:
  sn: "{{ states('sensor.zendure_2400_ac_serienummer') }}"
  instellingitem: minSoc
  instellinginhoud: 200
voor juni release _/-\o_ _/-\o_ ?
Thanx !!
met step: 1% of 10%
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
input_number:
  invoer_minSoc:
    name: invoer_minSoc
    icon: mdi:numeric
    min: 0
    max: 1000
    step: 10
    mode: box

invoer_maxSoc:
    name: invoer_maxSoc
    icon: mdi:numeric
    min: 0
    max: 1000
    step: 10
    mode: box
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
data:
  instellingitem: minSoc
  instellinginhoud: invoer_minSoc

data:
  instellingitem: maxSoc
  instellinginhoud: invoer_maxSoc

10x270Wp, 6x365Wp, 4x450Wp, WeHeat Flint P40, Green Energy Smartboiler 60L Mono, Home Wizard PIB, Zendure AC2400 + 4x batt.

• ppaulv
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:01
YvonneVP schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 11:56:
[...]

Kunnen er geen mensen helpen met die vertaling(en), of is AI een optie? Dan kun jij lekker je ding blijven doen, en wordt op de achtergrond al eea gedaan zodat je voor het grootste deel de Engelse versie al vertaald hebt. Kan dit overigens niet via een vertaalbestand waarnaar je dan kunt verwijzen naar gelang de taal instelling die iemand kiest? Dat zou misschien nog makkelijker zijn, en zou ook in de toekomst als je Engels erbij zou hebben ook veel tijd kunnen schelen misschien.
Heb zelf wel interesse in een EN versie (want ik heb doorgaans altijd alles op laptops, telefoons, etc. in het EN. En nu is deze uithoek van mijn netwerk in het NL. Dat is niet 'mooi'.
Dus ik wil er wel tijd in stoppen. Maar alles doen is teveel denk ik dus misschien kunnen we dit coordineren?

One cookie a day keeps the doctor away !

• ppaulv
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:01
@YvonneVP 'AI geeft daar gelijk een mooi antwoord op.'
AI vind ik te onbetrouwbaar voor zoiets. Heb te vaak gezien dat AI een positief antwoord gaf op een vraag terwijl achteraf bleek dat datmisschien ooit in een grijs verleden een correct antwoord zou zijn geweest maar nu niet meer. Vandaar mijn vraag een de experts hier in dit forum 8-)

One cookie a day keeps the doctor away !

• DrNickB
  • Registratie: Juli 2017
  • Nu online
pasmanm schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 23:15:
@gast777 [@DrNickB Dank voor het meedenken.
Ik vind het ook wat vreemd. Snap nog niet echt waar het aan ligt.

Ik heb de batterij net vandaag in gebruik genomen. in de Zendure app, staat HEMS uit.
[Afbeelding]
Ik heb hetvolgende getest.
In Home Assistant, als ik kies voor handmatig (met 0 vermogen) blijft hij netjes op 0 staan. (18 minuten zo laten draaien). Hij geeft dan voor sensor: Zendure 2400 AC Modus de waarde StandBy. Zie afbeelding
[Afbeelding]

Daarna heb ik de status veranderd in 'Standby´. Krijg nu 2 melding in het log
[Afbeelding]
En gelijk na het aanpassen van de status gaat de batterij met max. vermogen (800W ingesteld) ontladen. Met modus: ontladen en de modus selector op standby.
[Afbeelding]

Hmm. probeer te begrijpen waar het misgaat. Als ik kies voor handmatig, krijg ik teruggekoppeld 'standby'modus en als ik kies voor 'standby', spring hij op de modus ontladen.

Ik heb verder geen batterij configuratie of automatisering in Home assistant. Waarom zou dit gebeuren? Kan ik nog iets meer testen om achter het issue to komen?
Dank voor jullie advies
Heel vreemd. Het lijkt er toch op dat er og iets anders mee doet..

Zou je eens in HA de zendure op Standby zetten.
Dan via de Zendure app > apparaten > je SF > zeskant rechtsboven > on grid setting
Eerst even op 'on grid input mode' zetten, met een waarde van bijv 200w. En Opslaan.
Even wachten tot hij zichtbaar in HA iets doet (op dat grafiekje) .
In de app deze setting even op 0watt zetten, opslaan, weer even wachten tot iets zichtbaar in HA.

Herhaal dit, maar dan voor de 'on grid output mode'.
Met als laatste actie 0watt en opslaan.

Ben benieuwd.

Mini Server - PiHole, Backups, Nextcloud | NUC - HomeAssistant (docker), Zigbee2Mqtt (docker), ZwaveJSUI (docker), mqtt, P1-USB | Zendure SF800Pro | 1350Wp PV

• metalmarco
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 16:09
gast777 schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 21:52:
[...]

Ondertussen alweer een nieuwe versie met wat bugfixjes voor de 3x Zendure feature gepost.

https://github.com/gast777/Zendure-zenSDK-proxy
En ik kan na de test van gisterenavond (paar minuten) en vandaag de hele dag de boel gemonitord te hebben, bevestigen dat de nieuwe proxy werkt met 3x 2400AC.

Super bedankt @gast777 voor het aanpassen en de ondersteuning.en natuurlijk het mogeljkmaken van de proxy voor 3 zendure's.
En @gielz bedankt voor de aanpassing van het laadvermorgen in de mei versie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LEoqQU7eZ5oywcY1cIXv_aHW6Ig=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/6WlaRwsw7wYFlehouGi91uo4.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EX4Pi1WxIwVELxdaGDbjQBtjc3A=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/WHtL4wDh1qDNzHrhyJMaXQgl.png?f=user_large
ppaulv schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 12:33:
[...]

Heb zelf wel interesse in een EN versie (want ik heb doorgaans altijd alles op laptops, telefoons, etc. in het EN. En nu is deze uithoek van mijn netwerk in het NL. Dat is niet 'mooi'.
Dus ik wil er wel tijd in stoppen. Maar alles doen is teveel denk ik dus misschien kunnen we dit coordineren?
Ik heb nu een 2400 Pro hier staan ter test, ik zal voor deze een Engelse versie maken. Ook een mooi moment om wat sensoren een betere naam te geven zoals zendure_2400_ac naar zendure.

Hierdoor kan ik de 2400 AC op de Nederlandse versie en de 2400 AC Pro op de Engelse versie intern testen.

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | HAOS op DS224+

• ralphkeb
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:09
Gebruiken jullie nog een Powerplug of het echte verbruik van de Zendure te meten (laadverliezen) in HA of is dit een beetje overbodig?

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Nu online
ralphkeb schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 15:58:
Gebruiken jullie nog een Powerplug of het echte verbruik van de Zendure te meten (laadverliezen) in HA of is dit een beetje overbodig?
Ik heb een Shelly EM ingebouwd in een lasdoos, en deze entiteiten gebruik ik voor mijn Energy-dashboard. Verder kijk ik er niet naar.

Zendure SF 2400AC (5.76 kWh), PV 7 x Enphase IQ8+ ZW, 2 x Enphase IQ8+ NW, 2 x Enphase IQ8+ ZO

• gast777
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 20:49
metalmarco schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 15:22:
[...]

En ik kan na de test van gisterenavond (paar minuten) en vandaag de hele dag de boel gemonitord te hebben, bevestigen dat de nieuwe proxy werkt met 3x 2400AC.
Bedankt voor het testen! d:)b

Hierna zal ik nog de overige features ook voor 3 Zendures beschikbaar maken, zoals 1 of 2 Zendures in slaap mode zetten bij lagere vermogens (voor efficiency).

Dus ik verwacht dat er nog wat meer te testen is over een tijdje ;)

6 kWp solar | Daikin Intergas Hybride 8kW | Tesla Model Y RWD 2023 | Fiat 500e 2014 | Zendure SF2400AC 17 kWh

• metalmarco
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 16:09
gast777 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 16:01:
[...]

Bedankt voor het testen! d:)b

Hierna zal ik nog de overige features ook voor 3 Zendures beschikbaar maken, zoals 1 of 2 Zendures in slaap mode zetten bij lagere vermogens (voor efficiency).

Dus ik verwacht dat er nog wat meer te testen is over een tijdje ;)
Geen probleem, je weet me te vinden ondertussen :)
Misschien een domme vraag.
Ik gebruik Fireson en heb 3 Zendures. (Hyper,sf800pro,2400AC)
Het draait allemaal prima.
Ik gebruik alleen NOM (vast contract).
Het laden doe ik alleen via de zon.
Is het mogelijk om een van de 3 even uit te zetten om de andere bijvoorbeeld "sneller" 100% te laden. (Soc kalibratie)
Ik kan dit zo niet vinden in HA of is dit niet mogelijk.
Per Zendure aan/uit zoals het in de Zendure app kan. (Uit HEMS in HEMS)

• DrNickB
  • Registratie: Juli 2017
  • Nu online
peterbier schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 17:35:
Misschien een domme vraag.
Ik gebruik Fireson en heb 3 Zendures. (Hyper,sf800pro,2400AC)
Het draait allemaal prima.
Ik gebruik alleen NOM (vast contract).
Het laden doe ik alleen via de zon.
Is het mogelijk om een van de 3 even uit te zetten om de andere bijvoorbeeld "sneller" 100% te laden. (Soc kalibratie)
Ik kan dit zo niet vinden in HA of is dit niet mogelijk.
Per Zendure aan/uit zoals het in de Zendure app kan. (Uit HEMS in HEMS)
Gebruik geen fireson, maar als je hem uit de fusegroep haalt, dan zou hij niks meer (mogen) doen. Als ik het goed heb.

Mini Server - PiHole, Backups, Nextcloud | NUC - HomeAssistant (docker), Zigbee2Mqtt (docker), ZwaveJSUI (docker), mqtt, P1-USB | Zendure SF800Pro | 1350Wp PV

DrNickB schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 17:51:
[...]

Gebruik geen fireson, maar als je hem uit de fusegroep haalt, dan zou hij niks meer (mogen) doen. Als ik het goed heb.
Thanks dat werkt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/seShj4olNHAWEtgsf9tEHCgtprE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TT0emcyofhUq9Metghwwz0Jr.jpg?f=fotoalbum_large
NOM gaat netjes door met de andere 2 Zendures.
Eigenlijk geweldig de HomeAssistant en Zendure.
Ik ben zo blij om van die restrictie van 3000 watt ontladen af te zijn in HEMS.
Fase 1 SF800pro en Hyper (2000 watt)
Fase 2 2400AC (2400 watt)
Werkt top.👍
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v9B9pVrk8IApu5IbWJLDyJIYS2w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qHig9XwjApQFmSfVWz0bfUig.jpg?f=fotoalbum_large

• gast777
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 20:49
En gelukkig staat het bier koud :9B

6 kWp solar | Daikin Intergas Hybride 8kW | Tesla Model Y RWD 2023 | Fiat 500e 2014 | Zendure SF2400AC 17 kWh

gast777 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 20:49:
En gelukkig staat het bier koud :9B
Jazeker dat ook.🍺
Maar aangezien de Zendure prima werkt met HA en ik geen restrictie meer heb ga ik verder de set uitbreiden.👍🍻
Pagina: 1 ... 28 29 Laatste