Refl schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 22:30:
@gielz kleine suggestie die misschien allang is overwogen (en afgeschoten) maar ik heb de y-as van dynamisch vandaag/morgen ingesteld op 0.0 tot 0.50 (euro) en daarboven valt erbuiten. Zodoende makkelijker vergelijken dag op dag voor mij althans.
Zo was hij inderdaad ooit, maar nu dus dynamisch op aanvraag van velen. Maar gelukkig is alles zelf aanpasbaar *O*

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | HAOS op DS224+

• Wai_AM
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20-03 20:22
@gielz wou vanochtend testen maar batterij was al 10%..

vraag, moet bij goedkoopste periodes een getal groter dan 0 worden ingevuld, voordat Dynamisch handelen modus pas gaat werken?

ging eergisteren testen maar toen deed het niks geloof ik.
gisteren werkte modus wel, heb toen maar 1 ingevuld.

10x270Wp, 6x365Wp, 4x450Wp, WeHeat Flint P40, Green Energy Smartboiler 60L Mono, Home Wizard PIB, Zendure AC2400 + 4x batt.

Wai_AM schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 08:11:
@gielz wou vanochtend testen maar batterij was al 10%..

vraag, moet bij goedkoopste periodes een getal groter dan 0 worden ingevuld, voordat Dynamisch handelen modus pas gaat werken?

ging eergisteren testen maar toen deed het niks geloof ik.
gisteren werkte modus wel, heb toen maar 1 ingevuld.
Als je bij goedkoopste uren niets invult dan denkt de automatisering ook dat er geen goedkoopste uren zijn. Ook als de modus Dynamisch Handelen is. Wil je laden en ontladen dan altijd de goedkoopste en duurste uren "ophogen" of handmatig evt in het invoerveld daaronder invullen.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• Wai_AM
Devke schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 08:16:
[...]

Als je bij goedkoopste uren niets invult dan denkt de automatisering ook dat er geen goedkoopste uren zijn. Ook als de modus Dynamisch Handelen is. Wil je laden en ontladen dan altijd de goedkoopste en duurste uren "ophogen" of handmatig evt in het invoerveld daaronder invullen.
begrijpelijk.

Mijn gedachte is, met deze dagen krijg ik mijn batterij wel vol met alleen zonnestroom, zonde om in te kopen op lage periodes, dus goedkoopste periode op 0 gezet.
Opgeladen stroom krijg ik niet opgemaakt met mijn lage verbruik, wil overschot op dure periodes verkopen zodat batterij morgen weer bruikbaar is voor overschot zonnestroom.

Modus zoiets als: Dynamisch Handelen (alleen duur verkopen)... :)

10x270Wp, 6x365Wp, 4x450Wp, WeHeat Flint P40, Green Energy Smartboiler 60L Mono, Home Wizard PIB, Zendure AC2400 + 4x batt.

• Dane
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20-03 14:54
Gister 2x 2400AC+ tijdelijk even aangesloten op het stopcontact om alvast de firmware te updaten en de Gielz integratie te configureren. Ik heb (nog) geen P1 meter van Zendure en gebruik de HW P1 meter.
Ook de proxy via node red ingericht. Alles lijkt te functioneren, in die zin alle waardes worden uit de accu's gehaald en die zie ik terug op het dashboard. Ook de waardes van de HW P1 meter.
Welke modus ik ook selecteer, de accu's gaan niet laden/ontladen.
In de Zendure app heb ik de accu's HEMS niet actief staan. Verder staat in de Zendure app "Instellingen voor netaansluiting" alles op 0, pas ik dit aan dan gaat de accu wel ontladen/laden maar met de waarde die ik instel in de Zendure app. De Gielz integratie lijkt daarin dus ook niks te doen.
Volgens mij zie ik iets heel simpels over het hoofd, ik zie het alleen niet meer.
Overigens laat de HW p1 meter in de Zendure app 0w zien maar dat heb ik eerder gelezen in dit topic.
Bij instellingen heb ik "localhost:1880/endpoint" neergezet met daaronder het IP adres van de HW P1 meter.

Iemand de gouden tip?

• StarWing
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:41

StarWing

Huh ?!?

Als je P1 meter "0" weergeeft, dan hoeft je batterij ook niets te doen, je hebt geen verbruik noch injectie.
Ik zou daar eerst naar kijken.

Page intentionally left blank.

• Dane
StarWing schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 09:38:
Als je P1 meter "0" weergeeft, dan hoeft je batterij ook niets te doen, je hebt geen verbruik noch injectie.
Ik zou daar eerst naar kijken.
In de Zendure app geeft hij 0 aan maar heb gelezen dat meerdere gebruikers hier last van hebben, in Home Assistant in de Gielz integratie geeft hij gewoon een juiste waarde aan. Dat is ook de referentie voor de Gielz integratie en de aansturing van de accu. Als ik het goed begrijp.
Ben nu even teruggegaan naar 1 accu aansturing zonder de proxy om te kijken of dat wel werkt maar zonder resultaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4pO7wGfT40kcVlAfymJggF8cMRc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tCXo7yNI8668jFoou96qiMMG.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lvtuwWPdBarTLvlvuT7sYsMTXYE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ejNN1HH4JDHcg3Z9plWoxrlB.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 41% gewijzigd door Dane op 20-03-2026 10:14 ]

Wai_AM schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 09:12:
[...]

begrijpelijk.

Mijn gedachte is, met deze dagen krijg ik mijn batterij wel vol met alleen zonnestroom, zonde om in te kopen op lage periodes, dus goedkoopste periode op 0 gezet.
Opgeladen stroom krijg ik niet opgemaakt met mijn lage verbruik, wil overschot op dure periodes verkopen zodat batterij morgen weer bruikbaar is voor overschot zonnestroom.

Modus zoiets als: Dynamisch Handelen (alleen duur verkopen)... :)
Dynamisch Handel en NOM. Zit erin. Je draait NOM, wel moet je de dure uren dan markeren.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Dane schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 09:34:
Gister 2x 2400AC+ tijdelijk even aangesloten op het stopcontact om alvast de firmware te updaten en de Gielz integratie te configureren. Ik heb (nog) geen P1 meter van Zendure en gebruik de HW P1 meter.
Ook de proxy via node red ingericht. Alles lijkt te functioneren, in die zin alle waardes worden uit de accu's gehaald en die zie ik terug op het dashboard. Ook de waardes van de HW P1 meter.
Welke modus ik ook selecteer, de accu's gaan niet laden/ontladen.
In de Zendure app heb ik de accu's HEMS niet actief staan. Verder staat in de Zendure app "Instellingen voor netaansluiting" alles op 0, pas ik dit aan dan gaat de accu wel ontladen/laden maar met de waarde die ik instel in de Zendure app. De Gielz integratie lijkt daarin dus ook niks te doen.
Volgens mij zie ik iets heel simpels over het hoofd, ik zie het alleen niet meer.
Overigens laat de HW p1 meter in de Zendure app 0w zien maar dat heb ik eerder gelezen in dit topic.
Bij instellingen heb ik "localhost:1880/endpoint" neergezet met daaronder het IP adres van de HW P1 meter.

Iemand de gouden tip?
Bij het veld Zendure 2400 AC IP adres vul ik hier mijn IP adres van NAS in waar HA op draait. Format <ip-adres>:1880 (verder niets). Endpoint het probleem?

• Dane
Devke schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 10:26:
[...]

Bij het veld Zendure 2400 AC IP adres vul ik hier mijn IP adres van NAS in waar HA op draait. Format <ip-adres>:1880 (verder niets). Endpoint het probleem?
Hij haalt alle gegevens op van beide accu's dus die communicatie loopt wel goed heb ik het idee.
Nu probeer ik zonder de proxy met 1 accu te communiceren maar daar zie ik hetzelfde gedrag.
Vermoed dat ik toch iets over het hoofd zie in de Zendure app. Maar wat...?
Horen die waardes gewoon op 0 te staan bij "Instelling voor netaansluiting"?

• ralphkeb
  • Registratie: December 2010
  • Nu online
Dane schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 11:05:
[...]

Hij haalt alle gegevens op van beide accu's dus die communicatie loopt wel goed heb ik het idee.
Nu probeer ik zonder de proxy met 1 accu te communiceren maar daar zie ik hetzelfde gedrag.
Hahaha, ik loop dus tegen exact hetzelfde aan |:(

• Dane
ralphkeb schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 11:14:
[...]

Hahaha, ik loop dus tegen exact hetzelfde aan |:(
Ben gelukkig niet de enige :) Hoop dat het gewoon "een vinkje" is.

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07:57
@Dane , heb je wel de 'automation' in HA aangemaakt en aangezet?

Zie de handleiding van gielz op Git.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07:25
Devke schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 10:26:
[...]

In die Gielz-sensor moet je het ip-adres van je omvormer invullen. Die kun je in je app of modem / router vinden. (Als je dan toch in je modem/router zit, maak het ip-adres meteen statisch)

• Dane
Panzer_V schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 11:25:
@Dane , heb je wel de 'automation' in HA aangemaakt en aangezet?

Zie de handleiding van gielz op Git.
Bedankt, echt COMPLEET overheen gelezen 8)7
Ok, die is toegevoegd. Er lijkt nu iets meer te gebeuren als ik van modes wissel.
Alleen de accu blijft nog lekker "stand-by" staan.

• ralphkeb
  • Nu online
Ff ter verificatie, maar ik hoef hiervoor de originele Zendure integratie toch niet eerst te installeren?
Dane schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 11:05:
[...]

Nee. Staan hier op 2400. Ik doe met de app nooit iets. HEMS uit. Blokkeer je het laden nu door deze op 0 te zetten?

ralphkeb schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 12:06:
Ff ter verificatie, maar ik hoef hiervoor de originele Zendure integratie toch niet eerst te installeren?
Nee. Geen 2 kapiteins op 1 schip veroorzaken 😜

• gast777
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 22:56
ralphkeb schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 12:06:
Nee, de officiele Zendure HA integratie is niet nodig als je de Gielz gebruikt.

Alleen Gielz zijn package en de automation (en het dashboard) installeren volgens handleiding is genoeg. Ook nog even HA herstarten.

6 kWp solar | Daikin Intergas Hybride 8kW | Tesla Model Y RWD 2023 | Fiat 500e 2014 | Zendure SF2400AC 17 kWh

• Dane
Hij lijkt het nu te doen, alleen wil 1 accu niet laden/ontladen terwijl hij daarvoor wel de opdracht krijgt lijkt het.
Zou de SOC van beide accu's teveel verschillen? Ik heb nog geen idee hoe de verdeling met 2 accu's en de proxy van Gast777 precies verloopt met het ontladen en laden van 2 accu's.
De waardes voor ontladen/laden zie ik in de Zendure app nu ook veranderen als ik ze in de Gielz integratie aanpas. Dus voor mij was de automation toevoegen de oplossing om de accu iets te laten doen, nu de andere nog. Heb de accu (die niet laad/ontlaad) net even uit en aan gezet maar zonder resultaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Njly8kTuPWzvTpK2Anuy9sm6tA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/0MmEFYKjj8JFcjZf4lItJj7m.png?f=user_large

• gast777
Heb je de Gielz nu wel gericht op de Proxy? Je had hem namelijk even op 1 Zendure gericht voor troubleshooting.

6 kWp solar | Daikin Intergas Hybride 8kW | Tesla Model Y RWD 2023 | Fiat 500e 2014 | Zendure SF2400AC 17 kWh

• gast777
Ook even "Max. Oplaadvermogen" en "Max. Ontlaadvermogen" goed zetten, op het totaal van beide devices (bijv 4800).

• Dane
gast777 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 13:10:
Heb je de Gielz nu wel gericht op de Proxy? Je had hem namelijk even op 1 Zendure gericht voor troubleshooting.
Klopt, met 1 ging het net goed. Dus heb nu jou proxy er weer tussen zitten en zie netjes 2 accu's.
Dane schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 13:07:
Hij lijkt het nu te doen, alleen wil 1 accu niet laden/ontladen terwijl hij daarvoor wel de opdracht krijgt lijkt het.
Zou de SOC van beide accu's teveel verschillen? Ik heb nog geen idee hoe de verdeling met 2 accu's en de proxy van Gast777 precies verloopt met het ontladen en laden van 2 accu's.
De waardes voor ontladen/laden zie ik in de Zendure app nu ook veranderen als ik ze in de Gielz integratie aanpas. Dus voor mij was de automation toevoegen de oplossing om de accu iets te laten doen, nu de andere nog. Heb de accu (die niet laad/ontlaad) net even uit en aan gezet maar zonder resultaat.

[Afbeelding]
Wat ging er nu mis? De 0 in de app?

• Dane
Devke schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 13:18:
[...]

Wat ging er nu mis? De 0 in de app?
Voor 1 accu hielp het door de HEMS schakelaar in de Zendure app, die uit stond, aan te zetten 10 seconden wachten en daarna weer uit te zetten. Voor de andere accu wil dit nog niet werken.

• gast777
OK, je kunt de Gielz even op die probleemaccu IP adres richten en kijken of het werkt. Dan sluit je de Proxy even uit van het probleem.

• RobTesla
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 22:31
Wai_AM schreef op maandag 16 maart 2026 @ 12:54:
Met dit jojo weer zie ik bij NOM sturing de afname (bij wolk voor de zon) per 50W omlaag gaat, dit gaat langzaam als je van 2400W naar 500W of zelfs 0W dient te gaan. Is dit de normale werking van Zendure of kan je die in gielz automatisering aanpassen?
Ik heb de indruk dat die vandaag sneller schakelt...

On-Grid: Zendure SF 2400 AC + 14,5 kWh: 5x Zendure AB3000X, Off-Grid: Victron EasySolar-II GX 48V/5000VA + 6600wP Solar + 14kWh: 4x Pylontech US3000C 48V 3.5kWh

Dane schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 13:20:
[...]

Voor 1 accu hielp het door de HEMS schakelaar in de Zendure app, die uit stond, aan te zetten 10 seconden wachten en daarna weer uit te zetten. Voor de andere accu wil dit nog niet werken.
Staan beide nu op 2400?

Kijk eens naar logboekmeldingen in de integratie van gielz of van HA zelf. Wellicht staat daar ook het e.a in.

• gast777
gast777 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 13:24:
OK, je kunt de Gielz even op die probleemaccu IP adres richten en kijken of het werkt. Dan sluit je de Proxy even uit van het probleem.
Met 1 Zendure wel even "Max. Oplaadvermogen" en "Max. Ontlaadvermogen" terug op 2400 zetten.

• Dane
gast777 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 13:29:
[...]

Met 1 Zendure wel even "Max. Oplaadvermogen" en "Max. Ontlaadvermogen" terug op 2400 zetten.
Goeie, heb het IP adres omgezet naar de accu die het niet doet. En dan gebeurd er ook niks.
Als ik een waarde laden/ontladen aanpas in de integratie zie ik hem in mijn Zendure app ook verspringen.
Dus ik doe nu de conclusie dat het de accu is die het probleem is.
Ik ga hem even uitzetten en ontkoppelen van het net en dan weer aansluiten in de hoop dat dat helpt.

• Dane
Devke schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 13:25:
[...]

Staan beide nu op 2400?

Kijk eens naar logboekmeldingen in de integratie van gielz of van HA zelf. Wellicht staat daar ook het e.a in.
Logboek meldingen laten keurig zien dat hij NOM bijstuurt. Alleen wil 1 accu gewoon niet laden/ontladen.

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07:57
[...]

Check in de Zendure app voor firmware updates. Je zult er een paar moeten installeren. Daarna werkt het pas goed.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

• Dane
Panzer_V schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 13:48:
[...]

Check in de Zendure app voor firmware updates. Je zult er een paar moeten installeren. Daarna werkt het pas goed.
Ik draai op beide accu's v1.0.2 gister tijdens de installatie hadden ze allebei 1 firmware upgrade nodig nu geeft hij aan dat v1.0.2 de laatste is.

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:46

koboy

Heb een idee voor een icon

[...]

HA herstarten helpt soms ook...

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Dane schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 13:33:
[...]

Logboek meldingen laten keurig zien dat hij NOM bijstuurt. Alleen wil 1 accu gewoon niet laden/ontladen.
En waar staat netinvoer op? Bij 1 en 2?

• Dane
Devke schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 14:09:
[...]

En waar staat netinvoer op? Bij 1 en 2?
Opgelost, zou het kunnen dat de Zendure meerdere omvormers op 1 fase kan detecteren?
Ik verplaats de accu naar een ander stopcontact. Wat me al direct opviel is dat als ik de stekker in het stopcontact duw hij vanzelf opstart. Dit deed hij op zijn originele plek niet, ik moest hem handmatig aanzetten.
Nu laad hij beide accu's op. _/-\o_
Voor nu laat ik het even zo draaien en ga kijken wat het doet, de accu's komen straks op een eigen groep verdeeld over 2 fase.

• Wai_AM
RobTesla schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 13:25:
[...]

niet echt naar gekeken vandaag, geen wolkje in de lucht vandaag boven Amsterdam..

Dane schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 14:28:
[...]

Opgelost, zou het kunnen dat de Zendure meerdere omvormers op 1 fase kan detecteren?
Ik verplaats de accu naar een ander stopcontact. Wat me al direct opviel is dat als ik de stekker in het stopcontact duw hij vanzelf opstart. Dit deed hij op zijn originele plek niet, ik moest hem handmatig aanzetten.
Voor nu laat ik het even zo draaien en ga kijken wat het doet, de accu's komen straks op een eigen groep verdeeld over 2 fase.
Zijn beide WCD van randaarde voorzien? Ik kan me herinneren dat ik ze hier ook een x even verplaatst heb voor werkzaamheden. Degene die niet op een WCD met randaarde zat had geen zin.

• Dane
Devke schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 14:48:
[...]

Zijn beide WCD van randaarde voorzien? Ik kan me herinneren dat ik ze hier ook een x even verplaatst heb voor werkzaamheden. Degene die niet op een WCD met randaarde zat had geen zin.
Goeie dat zou het wel eens kunnen zijn inderdaad! 1tje is zonder randaarde.
Ik vermoed dat dat het probleem is geweest.

• ralphkeb
  • Nu online
gast777 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 12:48:
[...]

Nee, de officiele Zendure HA integratie is niet nodig als je de Gielz gebruikt.

Alleen Gielz zijn package en de automation (en het dashboard) installeren volgens handleiding is genoeg. Ook nog even HA herstarten.
En inmiddels is het gelukt, staat nu op NoM, al is dat met een interval van 10 seconden uiteraard niet zo nauwkeurig.
Volgende stap is dynamisch via Nordpool te gaan integreren.

Nu staat alles vanuit het mooie dashboard op Zendure 2400, eens kijken of ik dit allemaal aan kan passen naar 800 plus.

[ Voor 10% gewijzigd door ralphkeb op 20-03-2026 15:05 ]

Dane schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 14:54:
[...]

Goeie dat zou het wel eens kunnen zijn inderdaad! 1tje is zonder randaarde.
Ik vermoed dat dat het probleem is geweest.
Dat is te testen. Terug plaatsen. Goeie workout ook 😜. Fijn dat het werkt!

• metalmarco
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 20-03 16:58
Devke schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 19:56:
[...]

Je zou dit kunnen proberen. Of het lekker werkt? Ik heb zelf 2x 2400 AC. Kan dit niet testen.
https://github.com/Leguanjanin/Zendure-zenSDK-proxy_3
Bovenstaande proxy had ik hier vorige week ook geprobeerd. Maar werkte bij mij niet. En als ik hem vergelijk met de orginele van @gast777 in nodered, dan zie ik toch al aardig wat verschillen (buiten dat er een extra omvormer bij komt). En er is in de 2-3 maand toch aardig wat veranderd in de beide heren hun aansturing (en top dat ze dat doen :) )

Dus hier na even getest hebben met 2 setjes samen met @gielz zijn intergratie en met @gast777 zijn proxy, ben ik maar overgestapt naar de Zendure intergratie om mijn 3 sets 2400ac's aan te sturen in HA.

• gast777
Ik ben een beetje aan het orienteren en testen hoe ik de Proxy geschikt kan maken voor 1, 2, of 3 Zendures.

Maar dat zal nog wel een tijdje duren voordat die echt klaar is. Voorlopig zijn alleen 2 Zendures ondersteund.

• YvonneVP
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 03:50
Wai_AM schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 15:44:
net ticket ingeschoten en krijg meteen een email antwoord terug:

Dear customer,

The issue you described regarding the slow response of the SolarFlow 2400 AC with firmware V1.0.19 to changes in solar input, particularly during cloudy weather, aligns with known concerns about response delays in the system. Here are some insights and suggestions based on the knowledge base:
Observations and Known Behavior:

Response Delay in Adjusting Power:
The system is designed to prioritize stability and avoid frequent fluctuations in power adjustments. This may result in slower reductions in charging power when solar input decreases, as observed in your case.
The gradual decrease in charging power (e.g., from 2400W to 0W taking over 30 seconds) is likely a deliberate design to prevent abrupt changes that could impact system performance.

Firmware Behavior:
Users have reported that earlier firmware versions had faster response times. The current behavior in V1.0.19 may be due to changes in the firmware logic aimed at optimizing other aspects of system performance.

Charging from the Grid:
The system may switch to grid charging if solar input drops below a certain threshold, especially if the battery's charge/discharge thresholds are not optimized.

Suggestions for Improvement:

Optimize Energy Scheduling Settings:
In the Zendure app, review and adjust the energy scheduling settings. Ensure that "PV Only Charging" or "Prioritize Solar" is enabled to minimize grid charging.

Battery Charge/Discharge Thresholds:
Consider optimizing the charge/discharge thresholds. For example, set the battery to discharge to 70% before recharging at 80%, rather than starting to recharge at 79%. This can help reduce unnecessary grid charging.

Firmware Update:
If possible, check for any new firmware updates that may address this issue. Firmware updates can often include optimizations for system behavior.

Restart the System:
Restarting the system can sometimes resolve temporary anomalies in power direction identification or response delays.

Provide Feedback to Zendure:
Your detailed observations and experiment results are valuable. Sharing this information with Zendure's R&D team can help them analyze the issue and potentially release a firmware update to address it.

If the issue persists despite these steps, it may require further analysis by Zendure's R&D team. In such cases, providing a video of the behavior, along with the date and time, can assist in identifying the root cause. Let me know if you need further assistance!

Ben niet blij met dit antwoord, ze zeggen dus vanwege stabiliteit......
Grote kans dat het een AI antwoordt is. Heb ik ook eens gehad toen ik mijn eerste ticket indiende, terwijl de suggesties die gedaan werden niet echt een oplossing waren voor het issue.

• polo1987
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:40
Nu net iets meer dan 1 week de 2400AC+ binnen en meteen de intergratie van Gielz gebruikt.
Echt helemaal top.

Toch viel mij iets op.
Als ik 's nachts NOM draai, dan blijft het leveren van de accu fluctueren. Ik heb achter bijna alle apparaten smart stekkers en die laten geen vergeliikbaar gedrag zien. (andere dingen al uit het stopcontact gehaald)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GZAuocOOE7zpp857UtHFWW4OliY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nv04R9VR6P5G9WNHc9htf94Y.png?f=fotoalbum_large
Als ik een vaste waarde instel om te ontladen (150W) dan krijg ik een hele strakke lijn.
en niet de fluctuatie van de P1 meter
(in deze grafiek zijn de 2 pieken van mijn verwarming)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ULL9PIVm58PHByNFjKfxZfLJcTs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Sg8v2YDG1QLZXVFedXOeoxa2.png?f=fotoalbum_large

Het fluctuerende gedrag bij NOM is alleen zichtbaar bij ontladen.

2400AC+ fw:1.0.2
Gielz (April 2026) v20260312
HomeWizard P1 meter
Ik heb 1 aanpassing aan de integratie van Gielz gedaan en dat is de trigger interval op 15seconden gezet. Dat is ivm met mijn oude DSMR 4.2 meter. (die moet nog vervangen worden)

Heeft iemand een idee waarom het ontladen zo fluctueerd?

Systems Specs

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online

Aardedraadje

Met kabelschoen

polo1987 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 17:31:
Nu net iets meer dan 1 week de 2400AC+ binnen en meteen de intergratie van Gielz gebruikt.
Echt helemaal top.

Toch viel mij iets op.
Als ik 's nachts NOM draai, dan blijft het leveren van de accu fluctueren. Ik heb achter bijna alle apparaten smart stekkers en die laten geen vergeliikbaar gedrag zien. (andere dingen al uit het stopcontact gehaald)
[Afbeelding]
Als ik een vaste waarde instel om te ontladen (150W) dan krijg ik een hele strakke lijn.
en niet de fluctuatie van de P1 meter
(in deze grafiek zijn de 2 pieken van mijn verwarming)
[Afbeelding]

Het fluctuerende gedrag bij NOM is alleen zichtbaar bij ontladen.

2400AC+ fw:1.0.2
Gielz (April 2026) v20260312
HomeWizard P1 meter
Ik heb 1 aanpassing aan de integratie van Gielz gedaan en dat is de trigger interval op 15seconden gezet. Dat is ivm met mijn oude DSMR 4.2 meter. (die moet nog vervangen worden)

Zero-crossing gedrag van de meter. Sommige meters 'vergeten' soms even het teken (+ of -) van de meting om te draaien als hij door de nul gaat. Ik regel hier daarom met ontladen naar -50 ipv 0 ep de meter.

• polo1987
Aardedraadje schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 17:37:
[...]

Zero-crossing gedrag van de meter. Sommige meters 'vergeten' soms even het teken (+ of -) van de meting om te draaien als hij door de nul gaat. Ik regel hier daarom met ontladen naar -50 ipv 0 ep de meter.
Ah, dan zal het flucteren waarschiijnlijk verdwijnen als er hier een nieuwe electriciteitsmeter komt.

Ik zal de -50 offset ook eens proberen.

Systems Specs

• YvonneVP
Dane schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 14:28:
[...]

Pas wel op dat je de boel niet opblaast met de accu's nog op een stopcontact waar ook andere apparaten op zitten. Max. ontladen kun je dan beter op 800w hebben staan (mocht je hem veel hoger hebben dan dat)

• YvonneVP
RobTesla schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 13:25:
[...]

Ik zit tot nu maar op 9 schakelingen. Heb je wel vaker last van veel schakelingen? Of is dit alleen vandaag opvallend meer dan normaal?

• RobTesla
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 22:31
YvonneVP schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 17:47:
[...]

Ik zit tot nu maar op 9 schakelingen. Heb je wel vaker last van veel schakelingen? Of is dit alleen vandaag opvallend meer dan normaal?
Sorry, niet duidelijk. Het ging over het aanpassen van de laadlimiet en de response erop van de Zendure, had precies de indruk dat ie vandaag sneller naar een lagere laadinstelling zakte dan enkele dagen terug, toen het precies met 50W stapjes ging.

On-Grid: Zendure SF 2400 AC + 14,5 kWh: 5x Zendure AB3000X, Off-Grid: Victron EasySolar-II GX 48V/5000VA + 6600wP Solar + 14kWh: 4x Pylontech US3000C 48V 3.5kWh

• gast777
polo1987 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 17:31:

En als je hem nou eens op 20 seconden zet? Gaan de uitschieters dan weg?

Afhankelijk van de interval die je meter heeft kan het zijn dat de data bij triggeren van de Gielz automation nog te oud is, van te vlak na de vorige vermogensopdracht aan de Zendure. Dan is wellicht het resultaat van de vorige opdracht er nog niet in verwerkt en ga je nog een keer extra erbovenop een opdracht voor nog meer vermogen geven.

• DrNickB
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:35
@gielz geniet van een bakkie (met misschien puntje gebak ;) )

[ Voor 3% gewijzigd door DrNickB op 20-03-2026 21:54 ]

Mini Server - PiHole, Backups, Nextcloud | NUC - HomeAssistant (docker), Zigbee2Mqtt (docker), ZwaveJSUI (docker), mqtt, P1-USB | Zendure SF800Pro | 1350Wp PV

• Aardedraadje
  • Nu online

Aardedraadje

Met kabelschoen

gast777 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 18:49:
[...]

En als je hem nou eens op 20 seconden zet? Gaan de uitschieters dan weg?

Afhankelijk van de interval die je meter heeft kan het zijn dat de data bij triggeren van de Gielz automation nog te oud is, van te vlak na de vorige vermogensopdracht aan de Zendure. Dan is wellicht het resultaat van de vorige opdracht er nog niet in verwerkt en ga je nog een keer extra erbovenop een opdracht voor nog meer vermogen geven.
Wat je ziet bij @polo1987 is echt typisch zero-crossing gedrag waar sommige meters (in mijn geval een Kaifa) berucht om zijn. Bij mij hadden zowel Zendure (Gielz) als HomeWizard (PiB's heb ik een poos gedraaid) er last van.

Dat zag er dan zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FqANoYdAhs6_mbs3B_rjmLNRu5c=/x800/filters:strip_exif()/f/image/F4p7Af9iv8D0WUPOq2lvyQir.png?f=fotoalbum_large

Je ziet hier hetzelfde kenmerkende beeld als bij @polo1987: De meting van de slimme meter toont een stijgende curve, waardoor de batterij meer gaat leveren. Vervolgens stijgt de afname volgens de meter nóg meer. Dit duurt even, totdat de slimme meter ineens teruglevering aangeeft.

Wat gebeurt er? De slimme meter gebruikt een chip die met pulsen het vermogen aangeeft, en een apart signaal dat het teken (positief of negatief vermogen) aangeeft. Die signalen lopen niet altijd synchroon. Wat er dan ontstaat is dat bij het doorkruizen van de nul (door de NOM-regeling) de meter aangeeft dat er (bijvoorbeeld) 10 W wordt afgenomen, terwijl er daadwerkelijk 10W wordt teruggeleverd. De batterij (NoM-regeling) gaat 10W extra leveren, vervolgens geeft de slimme meter 20W afname aan. De batterij gaat 20W extra leveren, vervolgens geeft de slimme meter ineens -40W aan omdat hij nu pas doorheeft dat het teken is omgeklapt.

Dit werkt beide richtingen op zo en veroorzaakt bovenstaand beeld, zelfs bij stabiele belasting in huis. Puur door weg te blijven van de nul wordt het beeld al een stuk stabieler, ook met een strakke 10s interval (bij mij reageert de aansturing direct bij een update van de P1 sensor):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PSw95amxbdEaC36OsxIksjaluvk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EUj4wuSXzKCwueYjgQeQRGvc.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door Aardedraadje op 20-03-2026 20:51 ]

• polo1987
@gast777 de meter interval is 10seconden, dus daar blijf ik al bij weg met 15 seconden.

@Aardedraadje Ik heb ook een Kaifa meter (E0025)
Dit is nog een oude met GPRS, die nog vervangen moet worden.
Welk model Kaifa heb jij?

Systems Specs

• gast777
Aardedraadje schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 20:11:
[...]
De slimme meter gebruikt een chip die met pulsen het vermogen aangeeft, en een apart signaal dat het teken (positief of negatief vermogen) aangeeft. Die signalen lopen niet altijd synchroon. Wat er dan ontstaat is dat bij het doorkruizen van de nul (door de NOM-regeling) de meter aangeeft dat er (bijvoorbeeld) 10 W wordt afgenomen, terwijl er daadwerkelijk 10W wordt teruggeleverd.
OK, duidelijk. Dat is toch wel een slecht ontwerp van een meter... 8)7

• Aardedraadje
  • Nu online

Aardedraadje

Met kabelschoen

gast777 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 22:56:
[...]

OK, duidelijk. Dat is toch wel een slecht ontwerp van een meter... 8)7
Het schijnt dat meer meters dergelijke chips gebruiken, althans zo kwam het over in mijn contact met de ontwikkelaar van HW bij wie ik het gedrag voorlegde. Wat mij betreft ook een slecht ontwerp, het zit goed NOM draaien meer in de weg dan de 10s interval.

Maar ach, de meters zijn meer dan tien jaar oud. Destijds was 'NOM' nauwelijks een begrip. Deze bug kwam je dan ook eigenlijk niet tegen. Alleen eventjes zodra de zonnepanelen in de buurt komen van je verbruik.
polo1987 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 20:30:
@Aardedraadje Ik heb ook een Kaifa meter (E0025)
Dit is nog een oude met GPRS, die nog vervangen moet worden.
Welk model Kaifa heb jij?
Een E0027, ook een oude (met CDMA) die vervangen moet worden. Kan niet snel genoeg gebeuren :D

[ Voor 11% gewijzigd door Aardedraadje op 21-03-2026 09:03 ]

Pagina: 1 ... 26 27 Laatste