• Kaaf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:20
YvonneVP schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 18:42:
[...]

De Zendure HA is een andere integratie dan de Zendure-HA-zenSDK waar we het hier over hebben. Als je de integratie Zendure-HA-zenSDK gebruikt dan moet HEMS uit staan. In de Zendure app zou je dan nog wel je Zendure P1 meter moeten zien, en als je daarop klikt zou je een scherm als deze moeten zien, waar je dan weer op door kunt klikken bij 'Vandaag'.
Zie jij je Zendure P1 meter wel in de app als je HEMS uit zet? Of is ie dan niet zichtbaar, en dus niet te benaderen?
[Afbeelding]
Dan zit ik hier blijkbaar helemaal fout. Ik gebruik de "Zendure-HA" :D . Maargoed die doet dus helemaal niets nadat ik de API heb geimporteerd. Geen "p1 meter" en geen batterij. Terwijl ze in de app "gewoon" werken. In HA komt alleen de zendure Manager tevoorschijn. Die geen echte communicatie doet. Ben bang dat ik dit weekend alles reset naar fabrieks waarden en opnieuw ga beginnen met de p1 en batterij. Of heeft hier iemand nog gouden tips
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3qeKXF0ioT7E_I27PQDtkNMC_9w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2wNz9F0vEA7HOt9MRdjWP5pA.png?f=fotoalbum_large

I don't care if I feel Better as long as you feel worse

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

gielz schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 08:51:
[...]

Zou je even een screenshot kunnen posten wat er ingevuld staat in input_text.dynamisch_nordpool_sensor.

En deze nogmaals doorlezen; https://github.com/Gielz1...-file#-optioneel-nordpool
Dat heb ik, en dat resulteert hierin. Door het veld ‘handmatige periodes’ leeg te gooien werken de automatiseringen vermoedelijk wel, maar die zijn nog niet zichtbaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pfp309p3osfGPRCeyoidQxBm3ck=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/FRCmHi42eJhznnY2SedFfxMK.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yIzdQTHWL1eklcYvjUqYYPd_YfM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/du7rGFqAGNvZto3Rkxbmp5Hk.jpg?f=fotoalbum_large
Voor morgen werkt het overigens wel weer goed, dus wellicht is het een eenmalig issue. :)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

Automatische melding nieuwe release Gielz en Gast777 integratie
Onderstaande automatisering zal een melding sturen als er een update / nieuwe release beschikbaar is van de @gielz en / of @gast777 integratie. In mijn geval zal dat naar mijn mobiele telefoon zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pFXtivfEx3Un7o8I39eWJ-h1xlU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lOb0uJMwaDb7cH5PLy5ldR2u.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d8FjoNeJGHg0C4cHmIOTl6l7m_w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z2kHkVJ20deykcehteh6KBk5.jpg?f=fotoalbum_large
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
alias: Gielz vs Node Red Update Check
description: Controleert Gielz integratie en Node-RED Proxy op nieuwe releases

trigger:
  - platform: state
    entity_id:
      - sensor.zendure_ha_zensdk_github_releasecheck
      - sensor.zendure_proxy_beschikbare_versie
      - sensor.zendure_proxy_versie

action:
  - if:
      - condition: template
        value_template: >
          {{ states('sensor.zendure_ha_zensdk_github_releasecheck') != 'Up-to-date' }}
    then:
      - service: notify.notify
        data:
          title: Update beschikbaar
          message: Er is een nieuwe Gielz integratie update beschikbaar.

- if:
      - condition: template
          {{ states('sensor.zendure_proxy_beschikbare_versie') != states('sensor.zendure_proxy_versie') }}
    then:
      - service: notify.notify
        data:
          title: Update beschikbaar
          message: Er is een nieuwe Zendure Node-RED Proxy update beschikbaar.

mode: single

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Kaaf schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 13:49:
[...]

Dan zit ik hier blijkbaar helemaal fout. Ik gebruik de "Zendure-HA" :D . Maargoed die doet dus helemaal niets nadat ik de API heb geimporteerd. Geen "p1 meter" en geen batterij. Terwijl ze in de app "gewoon" werken. In HA komt alleen de zendure Manager tevoorschijn. Die geen echte communicatie doet. Ben bang dat ik dit weekend alles reset naar fabrieks waarden en opnieuw ga beginnen met de p1 en batterij. Of heeft hier iemand nog gouden tips
[Afbeelding]
Zendure HA valt ook onder dit topic (zijn ook tig gebruikers hier die het gebruiken), alleen is de maker Fireson hier niet actief maar wel via https://github.com/Zendure/Zendure-HA/issues

Vaak helpt het om de volledige integratie te verwijderen en opnieuw te installeren.

[ Voor 4% gewijzigd door gielz op 13-03-2026 14:35 ]

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | HAOS op DS224+

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:05

koboy

Heb een idee voor een icon

Kaaf schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 13:49:
[...]

[Afbeelding]
Als je het hebt over een reset naar fabrieksinstellingen van home assistant: dit stappenplan rustig uitvoeren:
1. HACS installeren
2. De nordpool integratie uit HACS installeren
3. Gielz integratie installeren
4. @gielz een kopje koffie sturen

Zie ook de startpost en de installatie handleidingen daar en op de Github van Gielz.
Voordeel van de Gielz integratie is dat die volledig lokaal draait en je niet afhankelijk bent van de cloud verbinding van Zendure.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Ik heb een aantal DMs ontvangen voor het dashboard in combinatie met een witte Home Assistant. Vanaf de mei release is het mogelijk om aan te geven of je een witte of zwarte Home Assistant gebruikt waardoor het dashboard vanzelf aangepast word;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w9sPQm67dkSt6le51aYru8eeRpI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/m1JkZgtK91xUSYYXBYcDbe1K.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ib1wUujRr4DKUte5b4Fy3FWnfF8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9Oy2SWKohY0befOrU52LBgS5.png?f=fotoalbum_large

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | HAOS op DS224+

• VicSmurf
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:16
Ik heb net de nieuwste April release er op gezet en nu krijg ik deze melding:
We hebben in het verleden statistieken gegenereerd voor ' Zendure 2400 AC Totale Capaciteit ' (sensor.zendure_2400_ac_totale_capaciteit), maar deze heeft geen statusklasse meer. Daarom kunnen we er geen langetermijnstatistieken meer voor bijhouden.

Statistieken kunnen niet worden gegenereerd totdat deze entiteit een ondersteunde statusklasse heeft.
VicSmurf schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 15:33:
Ik heb net de nieuwste April release er op gezet en nu krijg ik deze melding:

[...]
Dit klopt in de testversie stond deze nog ingesteld dat hij ook in de Long Term Statistics terecht zou komen. Maar gezien je niets aan deze data hebt buiten actueel en een aantal dagen terug is dit niet meegenomen in de definitieve release; https://data.home-assistant.io/docs/statistics/

Je kunt hier voor verwijderen kiezen van de Statistics.

• gast777
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 16:45
Devke schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 14:15:
Automatische melding nieuwe release Gielz en Gast777 integratie
Onderstaande automatisering zal een melding sturen als er een update / nieuwe release beschikbaar is van de @gielz en / of @gast777 integratie. In mijn geval zal dat naar mijn mobiele telefoon zijn.
Mooie toevoeging. Alleen hebben de gebruikers momenteel nog niet standaard de sensor.zendure_proxy_beschikbare_versie

Ik zal hem hier even inplakken hoe ik (en jij) die momenteel hebben. Ik had die nog niet aan de standaard Proxy sensoren toegevoegd omdat die nog niet zoals het hoort de Github API checkt, maar simpelweg de readme.md downloadt en daar de huidige versie op vindt. Maar voor wie hem wil gebruiken:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
## Beschikbare versie check
rest:

- resource: "https://raw.githubusercontent.com/gast777/Zendure-zenSDK-proxy/main/README.md"
    scan_interval: 43200
    timeout: 30
    headers:
      User-Agent: HomeAssistant
      Accept: text/plain
    sensor:
      - name: "Zendure Proxy Beschikbare Versie"
        unique_id: zendure_proxy_beschikbare_versie
          {% if 'Huidige versie:' in value %}
            {{ value.split('Huidige versie:')[1].split('\n')[0].strip() }}
          {% else %}
            unknown
          {% endif %}

6 kWp solar | Daikin Intergas Hybride 8kW | Tesla Model Y RWD 2023 | Fiat 500e 2014 | Zendure SF2400AC 17 kWh

• Spike2100
  • Registratie: Oktober 2017
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q1HlOmO9aGqfN3AaaTnwinE8g1M=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/UEvhIcjFzMdWulgkQSDdueVl.jpg?f=user_large

Bij Reconfigure moet je een P1 meter aanduiden. Weet iemand of het mogelijk is om op bepaalde momenten hier een fake meter te kiezen, in deze reconfigure? Ik heb nog niet gevonden dat ik dit in een automatisatie kan aanpassen.

In het grootste deel van Belgïe zit je met het capaciteitstarief. Als je een kwartier lang een hoger verbruik hebt dan 2.5 kW, dan betaal je extra voor die maand. Een dievenland regeling. Met de vaatwasser op een bewolkte dag aan te zetten heb je meestal al prijs.

- Die fake meter zou interessant om smart discharging pas te starten vanaf 2.5 kW....en om de grens van 2.5 kW te bewaken, en niet de 0.
- Of 's nachts als de elektriciteit goedkoper is, je batterij smart chargen tot 2.5 kW. ( zonder rekening te moeten houden met de wasmachine die je vrouw in het midden van de nacht heeft geprogrammeerd 8)7)

Een regeling dus enkel voor de dagen met weinig zon. Zodat je de batterij alleen gebruikt om de pieken vanaf 2.5kW op te vangen.

• DeadMetal
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Ik probeer vandaag de zenSDK van Gielz werkend te krijgen, maar het dashboard lukt me niet.
Wie kan me helpen? Ik heb gedaan:
  • de nieuwste zendure_ha_zensdk_gielz1986.yaml in de packages map geplaatst en de configuration.yaml aangepast -> HA opnieuw opgestart -> de entiteiten zijn verschenen
  • de automation aangemaakt en geactiveerd
  • apexcharts-card heb ik al, graphite theme toegevoegd vanuit HACS en HA herstart
So far so good. Tenslotte dan het dashboard, hier heb ik geen ervaring mee.
Ik doe potlood-icoon(dashboards aanpassen) -> plus-icoon (dashboard toevoegen) -> hamburgermenu (3 stipjes) -> bewerken in yaml. Vervolgens plak ik de code zoals getoond op Github -> opslaan

Vervolgens zie ik een leeg dashboard genaamd 'Naamloze weergave'
Wat doe ik fout?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/67b4InrDdsWKYVg-L0hAAHc55SI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/4ibaMGvjSnYiL0iR9LchlR1X.png?f=user_large
DeadMetal schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 19:30:
Ik probeer vandaag de zenSDK van Gielz werkend te krijgen, maar het dashboard lukt me niet.
Wie kan me helpen? Ik heb gedaan:
  • de nieuwste zendure_ha_zensdk_gielz1986.yaml in de packages map geplaatst en de configuration.yaml aangepast -> HA opnieuw opgestart -> de entiteiten zijn verschenen
  • de automation aangemaakt en geactiveerd
  • apexcharts-card heb ik al, graphite theme toegevoegd vanuit HACS en HA herstart
So far so good. Tenslotte dan het dashboard, hier heb ik geen ervaring mee.
Ik doe potlood-icoon(dashboards aanpassen) -> plus-icoon (dashboard toevoegen) -> hamburgermenu (3 stipjes) -> bewerken in yaml. Vervolgens plak ik de code zoals getoond op Github -> opslaan

Vervolgens zie ik een leeg dashboard genaamd 'Naamloze weergave'
Wat doe ik fout?
[Afbeelding]
Je kunt kiezen voor RAW configuration editor. Daar plak je. Opslaan.

Dashboard openen -> Dashboard bewerken -> 3 puntjes -> Ruwe configuratie editor -> Code plakken -> Opslaan

[ Voor 3% gewijzigd door Devke op 13-03-2026 19:52 ]

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Spike2100 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 19:26:
[Afbeelding]

Bij Reconfigure moet je een P1 meter aanduiden. Weet iemand of het mogelijk is om op bepaalde momenten hier een fake meter te kiezen, in deze reconfigure? Ik heb nog niet gevonden dat ik dit in een automatisatie kan aanpassen.

In het grootste deel van Belgïe zit je met het capaciteitstarief. Als je een kwartier lang een hoger verbruik hebt dan 2.5 kW, dan betaal je extra voor die maand. Een dievenland regeling. Met de vaatwasser op een bewolkte dag aan te zetten heb je meestal al prijs.

- Die fake meter zou interessant om smart discharging pas te starten vanaf 2.5 kW....en om de grens van 2.5 kW te bewaken, en niet de 0.
- Of 's nachts als de elektriciteit goedkoper is, je batterij smart chargen tot 2.5 kW. ( zonder rekening te moeten houden met de wasmachine die je vrouw in het midden van de nacht heeft geprogrammeerd 8)7)

Een regeling dus enkel voor de dagen met weinig zon. Zodat je de batterij alleen gebruikt om de pieken vanaf 2.5kW op te vangen.
Ja, daar kan je een fake meter opgeven. En dat is dus voor altijd. En die fake meter moet je beïnvloeden door een mode die je toewijst. Dat kan ook 1 op 1 de P1-meter waarde zijn.

En idd, peakshaving is ideaal voor België.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

Pagina: 1 ... 25 26 Laatste