Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 12:27
dennisdew16 schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 16:20:
[...]

Gelukkig is iedereen vrij in de keuze die er gemaakt kan worden :) Ik vind het juist mooi dat ik zelf alles zo optimaal mogelijk kan regelen. Herken me dan ook helemaal niet in de onbetrouwbare meuk. Maar gelukkig kan zendure beide doelgroepen tevreden stellen met dit product.
Nou mij dus niet helemaal omdat de app dus bepaalde opties die ik zou verwachten niet heeft :P Ik weet niet zeker of ik het hier aangegeven heb, maar mijn Ecoflow batterijen gaan laden op de 2 goedkoopste uren van de dag. Dat zit ook niet in de Ecoflow app, maar wel in de Smart automations van de HomeWizard plug. Op de 2 goedkoopste uren doet de plug *klik* en worden de accu's volledig opgeladen om bij price level normal of high weer te gaan leveren aan m'n huis (en dat is dan wel weer HA ingeregeld, maar daar loop ik dus regelmatig tegen het issue aan dat de Tibber integration weer een reload moet krijgen omdat ie z'n uurprijzen kwijt is).

Ik moet nog even bedenken hoe ik het zo ga inregelen dat m'n Ecoflow en m'n Zendure batterijen elkaar niet in de weg gaan zitten.

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterb13
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 11-09 19:48
Taro schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 10:40:
[...]
  • 2400AC's uit HEMS halen en handmatig op 0 laden, 0 ontladen zetten.
  • App sluiten
  • In HA de integratie even weggooien en opnieuw installeren.
  • Met je Zendure account inloggen en niet local MQTT kiezen ivm 2400AC's
  • Als het goed is zie je nu een lijstje met 2x 2400AC, de accu's en Zendure Manager. Kan zijn dat je HA even opnieuw moet opstarten.
  • Ga naar 2400AC - 1, selecteer de cluster optie, bijv. own circuit als ie op een eigen groep zit, of maak een cluster aan als die op dezelfde groep zit als 2400AC - 2
  • Ga naar 2400AC - 2, selecteer OF het cluster dat je bij 2400AC - 1 hebt aangemaakt als ze op dezelfde groep zitten OF kies own circuit.
  • Misschien nog 1x een HA reboot.
  • Kies nu de Smart mode en dan zou het moeten werken. Ondertussen niet meer opnieuw met de App inloggen.
@Taro Als je een meisje was …….

Geweldig het werkt nu, bedankt!

Heb een beetje het vermoeden dat de laatste reboot hielp. Ik was ook in de war met limiet opladen en ontladen. Dacht dat ik daarmee het maximum kon bepalen, maar ik zie nu dat het zich aanpast aan de waarden van de p1 meter

Zoek nu nog alleen hoe ik dan wel het maximum kan instellen. Heb nu 2x 2400ac met beide 6kw. Er wordt nu geladen met meer dan 2kw per 2400ac wat ik veel te hoog vind. Kon het ook niet vinden in de Zendure appp, waarschijnlijk omdat ik daar geen hems meer heb. Moet ik nu de batterijen daar uit de app halen en opnieuw toevoegen om de limiet goed in te stellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
peterb13 schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 14:21:
[...]

@Taro Als je een meisje was …….

Geweldig het werkt nu, bedankt!

Heb een beetje het vermoeden dat de laatste reboot hielp. Ik was ook in de war met limiet opladen en ontladen. Dacht dat ik daarmee het maximum kon bepalen, maar ik zie nu dat het zich aanpast aan de waarden van de p1 meter

Zoek nu nog alleen hoe ik dan wel het maximum kan instellen. Heb nu 2x 2400ac met beide 6kw. Er wordt nu geladen met meer dan 2kw per 2400ac wat ik veel te hoog vind. Kon het ook niet vinden in de Zendure appp, waarschijnlijk omdat ik daar geen hems meer heb. Moet ik nu de batterijen daar uit de app halen en opnieuw toevoegen om de limiet goed in te stellen?
Je kunt een Restapi command sturen naar je batterij om het vermogen anders in te stellen als je eens gek wilt doen. Zou eerst even kijken waar het op ingesteld staat per batterij

http://<IP batterij>/properties/report

Deze waarde bepalen je maximum;
"inverseMaxPower":2400
"chargeMaxLimit":2400

Command voor in CDM om de inverseMaxPower op bijvoorbeeld 1200 te zetten;
code:
1
curl -X POST "http://<IP>/properties/write" -H "Content-Type: application/json" -d "{\"sn\": \"<SERIALNR>\",\"properties\":{\"inverseMaxPower\":1200}}"

[ Voor 10% gewijzigd door gielz op 19-07-2025 14:50 ]

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieke
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07-09 15:20
gielz schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 22:49:

Startpost aanpassingen

Restful API zenSDK
2025-07-19 ❤︎ NEW - Modus handmatig is toegevoegd Wil je deze gebruiken in een bestaande configuratie dan zal je het volgende moeten doen wat in de TS beschreven staat; Extra modus toevoegen aan de keuzelijst, 1 helper toevoegen voor het handmatige vermogen, handmatige automatisering toevoegen, modus automatisering vervangen. Dit heeft geen invloed op de bestaande configuratie zoals de NOM.
Dank je voor je aanvulling. Maar helaas werkt Restful nog niet volledig. Hopelijk kun je me als beginner van HA de laatste hints geven?

Even een korte schets:
Vanochtend firmware van de 2400 AC geupgrade van V1.0.1 naar V1.0.4.
De 2400 AC is momenteel volledig opgeladen en staat in Standby.
HomeWizard Energy Socket geplaatst, geconfigureerd in de app, local api aangezet, IP-adres toegevoegd in configuration.yaml van HA.
In configuration.yaml je code m.b.t handmatig ontladen 250 W toegevoegd en settings aangepast.
Extra modus toegevoegd aan keuzelijst via Instellingen, Apparaten, Restful, Helpers, ACmodus selecteren en de optie toegevoegd.

Had nu de hoop dat ik NOM kon gaan draaien.
Maar accu's zijn bijna vol (99%) en zonopwek is overvloedig.
Dus dacht: ik kies voor ontladen op 2400 Watt. Maar dat blijkt nog niet goed (menugestuurd) te werken...

Als ik via Ontwikkelhulpmiddelen, Acties de commando's zoals Zendure_ontladen_250 geef.gaat het naar verwachting.
Bij Zendure 200 AC Modus Selecteren, keuze NOM echter gaat ie ontladen, in plaats van opladen. Terwijl actueel vermogen, opwek volgens P1-meter >4700 is..
Ook krijg ik bij keuze Standby ook geen response.. Hij blijft ontladen.

We zijn er dus bijna...
Maar ik moet bekennen dat je laatste berichtje voor mij iets te weinig concreet was om mee uit de voeten te kunnen. Met name de laatste aanwijzingen: Handmatige automatisering toevoegen, wat is de inhoud? Modus automatisering vervangen.. Waar c.q. hoe doe ik dat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cR2SkJ7fPDHq5OXCFtAOHCQfQU4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XON2Fq98lZbNdHbO1zbbWRSk.jpg?f=fotoalbum_large

Met dank _/-\o_

[ Voor 12% gewijzigd door Hieke op 19-07-2025 16:24 . Reden: Screenshot toegevoegd ]

Panasonic K-series split 9 kW, gasloos sinds dec 23 | EV | PV 9,6 kWp | Zendure SF 2400 AC, 12 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hieke schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 15:00:
[...]

Dank je voor je aanvulling. Maar helaas werkt Restful nog niet volledig. Hopelijk kun je me als beginner van HA de laatste hints geven?

Even een korte schets:
Vanochtend firmware van de 2400 AC geupgrade van V1.0.1 naar V1.0.4.
De 2400 AC is momenteel volledig opgeladen en staat in Standby.
HomeWizard Energy Socket geplaatst, geconfigureerd in de app, local api aangezet, IP-adres toegevoegd in configuration.yaml van HA.
In configuration.yaml je code m.b.t handmatig ontladen 250 W toegevoegd en settings aangepast.
Extra modus toegevoegd aan keuzelijst via Instellingen, Apparaten, Restful, Helpers, ACmodus selecteren en de optie toegevoegd.

Had nu de hoop dat ik NOM kon gaan draaien.
Maar accu's zijn bijna vol (99%) en zonopwek is overvloedig.
Dus dacht: ik kies voor ontladen op 2400 Watt. Maar dat blijkt nog niet goed (menugestuurd) te werken...

Als ik via Ontwikkelhulpmiddelen, Acties de commando's zoals Zendure_ontladen_250 geef.gaat het naar verwachting.
Bij Zendure 200 AC Modus Selecteren, keuze NOM echter gaat ie ontladen, in plaats van opladen. Terwijl actueel vermogen, opwek volgens P1-meter >4700 is..
Ook krijg ik bij keuze Standby ook geen response.. Hij blijft ontladen.

We zijn er dus bijna...
Maar ik moet bekennen dat je laatste berichtje voor mij iets te weinig concreet was om mee uit de voeten te kunnen. Met name de laatste aanwijzing: modus automatisering vervangen.. Waar c.q. hoe doe ik dat?

[Afbeelding]

Met dank _/-\o_
Ik zou van begin tot het eind de TS nalopen. Het enigste waar jij dus iets afwijkends zou moeten doen is de P1 data. Deze zal je binnen de nom automatisering moeten aanpassen. Al het overige is plug-n-play

- Heb ik alle sensoren, werken ze. (specifiek ook de P1 per seconden en Energysocket per seconden)
- Heb ik de modus selector
- Heb ik de NOM automatisering aangepast met juiste P1 sensor (vervang in kladblok). Staat op meerdere plekken
- Heb ik de keuzelijst automatisering
- Handmatig vermogen is optioneel (fase 2 zou ik dat doen)

Als alles is afgevinkt dan zou ik de test uitvoeren. Snel opladen en snel ontladen in de keuzelijst werkt. Klik ik op standby gaat hij dan ook in standby. Werkt het niet wat zie ik exact dan wel. Daarna volgt pas de NOM automatisering.

Mocht het dan alsnog niet lukken weer terug naar de tekentafel. Lekker creatief bezig zijn toch ;)

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hieke
@gielz Fase 1 met NOM werkt!!
Had niet door dat je in startpost enkele scripts had aangepast en Helper handmatig vermogen moest toevoegen..

Maar dat loste in mijn geval het probleem van werken met NOM niet op omdat ik een afwijkende P1-meter heb. Ik heb geen HW of Shelly.
Bij bestuderen van script bleek mijn naam van de Helper voor Smartmeter af te wijken. Mijn Eureka kwam toen ik die hernoemd had naar jouw naamgeving p1_actueel_vermogen in Zendure NOM 1.00...

Had al bijna een Homewizard besteld om er bij te hangen.

Straks nog fase 2 werkend maken. Dank voor je mooie werk!

Panasonic K-series split 9 kW, gasloos sinds dec 23 | EV | PV 9,6 kWp | Zendure SF 2400 AC, 12 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Hieke schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 18:42:
@gielz Fase 1 met NOM werkt!!
Had niet door dat je in startpost enkele scripts had aangepast en Helper handmatig vermogen moest toevoegen..

Maar dat loste in mijn geval het probleem van werken met NOM niet op omdat ik een afwijkende P1-meter heb. Ik heb geen HW of Shelly.
Bij bestuderen van script bleek mijn naam van de Helper voor Smartmeter af te wijken. Mijn Eureka kwam toen ik die hernoemd had naar jouw naamgeving p1_actueel_vermogen in Zendure NOM 1.00...

Had al bijna een Homewizard besteld om er bij te hangen.

Straks nog fase 2 werkend maken. Dank voor je mooie werk!
Fijn dat je het op gang hebt, nu lekker kijken of alles werkt zoals je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterb13
gielz schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 14:48:
[...]

Je kunt een Restapi command sturen naar je batterij om het vermogen anders in te stellen als je eens gek wilt doen. Zou eerst even kijken waar het op ingesteld staat per batterij

code:
1
curl -X POST "http://<IP>/properties/write" -H "Content-Type: application/json" -d "{\"sn\": \"<SERIALNR>\",\"properties\":{\"inverseMaxPower\":1200}}"
Super. Bedankt, ga ik proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterb13
peterb13 schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 19:21:
[...]

Super. Bedankt, ga ik proberen
Staat inderdaad nu op 2400. Pas ik aan. Is zo idd veel handiger _/-\o_ :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieke
gielz schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 18:52:
[...]

Fijn dat je het op gang hebt, nu lekker kijken of alles werkt zoals je wilt.
Misschien een tip om mijn fout als tip in de FAQ te vermelden. Er zijn zoveel soorten P1-meters op de markt. En de meesten hebben die info beschikbaar in HA. Ik heb dit idee van https://www.twoenter.nl/b...ratie-met-home-assistant/

Eerst maar eens kijken hoe het systeem zich vanavond en vanacht gedraagt. NOM is nu toch meer ontladen/terugleveren. Kijken hoe dat over een etmaal uitpakt.

En dan nog morgen nog even mijn tanden stuk bijten op laatste euvel; waarom er geen inputvenster verschijnt als ik in pull-downmenu kies voor handmatig laden. |:(
Dat lijkt op eerste oog geen kwestie van naamgeving.. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hieke schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 20:09:
[...]

Misschien een tip om mijn fout als tip in de FAQ te vermelden. Er zijn zoveel soorten P1-meters op de markt. En de meesten hebben die info beschikbaar in HA. Ik heb dit idee van https://www.twoenter.nl/b...ratie-met-home-assistant/

Eerst maar eens kijken hoe het systeem zich vanavond en vanacht gedraagt. NOM is nu toch meer ontladen/terugleveren. Kijken hoe dat over een etmaal uitpakt.

En dan nog morgen nog even mijn tanden stuk bijten op laatste euvel; waarom er geen inputvenster verschijnt als ik in pull-downmenu kies voor handmatig laden. |:(
Dat lijkt op eerste oog geen kwestie van naamgeving.. 8)7
Het lijkt allemaal heel fancy. Maar dat is gewoon het handmatig vermogen entiteit toevoegen aan je dashboard en dan met zichtbaarheid instellen dat hij alleen zichtbaar is als de modus "Handmatig" is

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
type: entities
entities:
  - entity: input_number.handmatig_vermogen
    name: Vermogen
    icon: mdi:lightning-bolt
    secondary_info: last-changed
visibility:
  - condition: state
    entity: input_select.zendure_2400_ac_modus_selecteren
    state: Handmatig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rusl84
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 13:24
Nooh wat een mooi spul dit.
Tijden bezig geweest om nom te draaien op 3 2400ac’s en ineens sinds vanmiddag na het laden van de ev is het gelukt. Ik had vanmorgen al als automatisering dat als de ev laad er geen ontlading vanaf de accu mag komen.
Het lukte eerst niet en met chatgpt , helpers aangemaakt en alles geprobeerd maar kwam er niet uit, dus even links laten liggen. En ik keek net even en alles draait ineens nom :) met de intregratie van fireson :)
Alleen heb nog een vraagje : hoe kan ik ontladen ( handmatig met meer als 800w) kan ik dat ergens instellen via home assistant of lukt dat gewoon echt niet omdat er in de zendure app ik moest opgeven dat 800w het maximum is?
Heb de ts gelezen en ook met chatgpt kom ik er gewoon niet uit.
Ik bedank iedereen die hier heeft aan bij gedragen zoals alle mooie scripts , inputs en alles zodat het iig bij mij mooi werkt, want zonder jullie was het sowieso niet gelukt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:22
gielz schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 22:52:
[...]
De energysocket is voor het uitlezen van het vermogen van de batterij.
Oké, na het hele topic doorgelezen te hebben snap ik nu waarom: te vaak de API van de accu uitlezen kan leiden tot freezes. Vandaar jouw workaround via een alternatief meet-device. Jammer, want "outputHomePower" zou prima geschikt zijn.

Ik heb je oplossing draaiend, zoals ik schreef: een stuk eleganter zo, via de API. Hij trekt wel meer energie uit het net dan Firesons integratie. Die ging juist een beetje de andere kant op (duwde meer terug). Uiteindelijk is het allemaal marginaal, maar goed, je wilt het zo strak mogelijk hebben, dat is toch een beetje de sport ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F-T4AM-0cBoVGtc_HYXMDnjNWvc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zeNpF9tO5n9DhUS37Z3Ojh8c.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
TCMR schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 22:39:
[...]

Oké, na het hele topic doorgelezen te hebben snap ik nu waarom: te vaak de API van de accu uitlezen kan leiden tot freezes. Vandaar jouw workaround via een alternatief meet-device. Jammer, want "outputHomePower" zou prima geschikt zijn.

Ik heb je oplossing draaiend, zoals ik schreef: een stuk eleganter zo, via de API. Hij trekt wel meer energie uit het net dan Firesons integratie. Die ging juist een beetje de andere kant op (duwde meer terug). Uiteindelijk is het allemaal marginaal, maar goed, je wilt het zo strak mogelijk hebben, dat is toch een beetje de sport ;)

[Afbeelding]
Je zou met de offset dit strakker kunnen inregelen verwacht ik. Ziet er hier zo uit;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6MassPEZGlSIbrMkfCpNRjDQQlk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eWxbUKfSlDxbZbsOpmdHWvoP.png?f=fotoalbum_large

Zelf kijk ik nooit naar de NU weergave maar eerder naar mijn "Helaas Pindakaas" chart om te bepalen waar nog wat te halen valt;

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
type: custom:apexcharts-card
cache: true
stacked: true
update_interval: 5sec
span:
  start: day
header:
  show: true
  show_states: true
  title: Helaas pindakaas
graph_span: 1d
series:
  - entity: sensor.p1_meter_energy_import
    name: Helaas pindakaas
    group_by:
      func: diff
      duration: 1h
    type: column
    stroke_width: 0
    opacity: 1
    extend_to: now
    color: "#f1b605"
    float_precision: 5
    yaxis_id: energy
    show:
      in_header: false
  - entity: sensor.p1_meter_energy_import
    yaxis_id: header_only
    name: Vandaag (import)
    float_precision: 3
    statistics:
      period: day
      type: change
      align: start
    show:
      legend_value: true
      in_header: true
      in_chart: false
apex_config:
  toolbar:
    tools:
      download: true
      selection: true
      zoom: true
      zoomin: true
      zoomout: true
      pan: true
  tooltip:
    x:
      format: HH:mm:ss
      show: false
  xaxis:
    labels:
      style:
        colors: grey
    axisTicks:
    axisBorder:
      color: "#616269"
  yaxis:
    - title:
        text: ""
      decimalsInFloat: 3
      labels:
        style:
          colors: "#7b7c83"
  grid:
    strokeDashArray: 0
    borderColor: rgb(52,52,52)
  chart:
    height: 270px
  legend:
  markers:
    size: 0
    hover:
      size: 0

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rusl84 schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 22:23:
Nooh wat een mooi spul dit.
Tijden bezig geweest om nom te draaien op 3 2400ac’s en ineens sinds vanmiddag na het laden van de ev is het gelukt. Ik had vanmorgen al als automatisering dat als de ev laad er geen ontlading vanaf de accu mag komen.
Het lukte eerst niet en met chatgpt , helpers aangemaakt en alles geprobeerd maar kwam er niet uit, dus even links laten liggen. En ik keek net even en alles draait ineens nom :) met de intregratie van fireson :)
Alleen heb nog een vraagje : hoe kan ik ontladen ( handmatig met meer als 800w) kan ik dat ergens instellen via home assistant of lukt dat gewoon echt niet omdat er in de zendure app ik moest opgeven dat 800w het maximum is?
Heb de ts gelezen en ook met chatgpt kom ik er gewoon niet uit.
Ik bedank iedereen die hier heeft aan bij gedragen zoals alle mooie scripts , inputs en alles zodat het iig bij mij mooi werkt, want zonder jullie was het sowieso niet gelukt :)
Heb je bij installatie waarschijnlijk aangegeven dat 800 watt het maximale is. Bekijk even deze post dan pas je het gewoon lekker rebels aan bij de 3 batterijen; gielz in "Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
gielz schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 22:45:
[...]
Je zou met de offset dit strakker kunnen inregelen verwacht ik. Ziet er hier zo uit;
Ja hé, die feature zat er vanochtend nog niet in! In dit tempo loop ik altijd achter :+

Thanks, ik ga morgen de configuratie updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rusl84
gielz schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 22:47:
[...]

Heb je bij installatie waarschijnlijk aangegeven dat 800 watt het maximale is. Bekijk even deze post dan pas je het gewoon lekker rebels aan bij de 3 batterijen; gielz in "Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2"
Ik heb idd aangegeven dat 800 het maximale ontladen is , omdat ik niet meer kon invoeren tenzij ik een getekend exemplaar van me installatie toe stuur.
Ik ben ermee bezig om het rebels aan te pakken ( al lukt het nog niet ) maar dat komt vast goed . Bedankt👍

Acties:
  • +4 Henk 'm!
TCMR schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 22:59:
[...]

Ja hé, die feature zat er vanochtend nog niet in! In dit tempo loop ik altijd achter :+

Thanks, ik ga morgen de configuratie updaten.
In de NOM sinds de start van de TS heb je bij het laden en ontladen een correctie optie in de laatste stap (uitvoeren van het command). Onderstaande is de instelling nu hier. 20 watt minder meenemen bij het ontladen en 40 watt minder gaan laden dan mogelijk. Pas je de waarde aan en sla je de NOM op dan zal hij direct na 4 seconden daar gebruik van maken.

ONTLADEN {% set correctie = 20 %}
LADEN {% set correctie_export = 40 %}

Daarmee kun je dus makkelijk zelf je ideale NOM bepalen zonder extreme aanpassingen te doen.

*Laadgedrag aanpassing
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2SErFTSLQOMSjqLRTlHq4-Z53jU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/xaxNTs82jwQ5jxw28zjDNN8J.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieke
@gielz Opnieuw dank voor het delen van je applicatie en support daarop!

Vanochtend, de eerste nacht met NOM als resultaat:
9 Watt afname van grid
145 Watt teruglevering aan grid

Een fantastische score, boven verwachting. Heel blij mee!

Uit de 4 accu's was ik van 90% naar 58% teruggezakt. Dat was iets meer verlies dan ik had ingeschat.

Die capaciteit moest dus weer gevuld worden.
Echter:
Toen de pv-productie op gang kwam ging de 2400 AC naar Standby.. In HA stond netjes NOM ingesteld..

Wat kan daar de oorzaak van zijn? Een instelling in de Zendure app op smartphone verwacht ik niet. Jouw applicatie is toch de baas? Hems staat uit.

Ik kan het even niet verzinnen. Jij suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hieke schreef op zondag 20 juli 2025 @ 10:16:
@gielz Opnieuw dank voor het delen van je applicatie en support daarop!

Vanochtend, de eerste nacht met NOM als resultaat:
9 Watt afname van grid
145 Watt teruglevering aan grid

Een fantastische score, boven verwachting. Heel blij mee!

Uit de 4 accu's was ik van 90% naar 58% teruggezakt. Dat was iets meer verlies dan ik had ingeschat.

Die capaciteit moest dus weer gevuld worden.
Echter:
Toen de pv-productie op gang kwam ging de 2400 AC naar Standby.. In HA stond netjes NOM ingesteld..

Wat kan daar de oorzaak van zijn? Een instelling in de Zendure app op smartphone verwacht ik niet. Jouw applicatie is toch de baas? Hems staat uit.

Ik kan het even niet verzinnen. Jij suggesties?
Hij gaat iig niet ontladen dat is al een pluspunt. ;)

Wat je kunt doen is even de automatisering NOM openen. En dan Tracering weergeven rechtsboven aanklikken. Als je dit even deelt (of wellicht zie je het zelf dan al). Hier zie je namelijk exact welke afslag hij neemt en waarom;

*Hier zie je dus 800 naar de 2400 AC. (ja, helaas nog maar 1 batterij dus op 800 watt)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6XVIM5q37ZxHlNg9T4Mj28UmhnA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QCjGZSiN2wAsnIgaJsiEa9TY.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieke
Ik heb daar niet veel staan...

Voor de zekerheid NOM aangezet in Drop-down-menu, want ik had handmatig laden op 2400 W ingeschakeld, en HA herstart..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vKI0mGK47k4HNZVqGwbXqhm-ByE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IlhaVsYkQyKxSRC5Ras0kSAw.jpg?f=fotoalbum_large

Merkwaardig dat ie daar wel in de nacht mee kan NOMmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hieke schreef op zondag 20 juli 2025 @ 10:34:
Ik heb daar niet veel staan...

Voor de zekerheid NOM aangezet in Drop-down-menu, want ik had handmatig laden op 2400 W ingeschakeld, en HA herstart..

[Afbeelding]

Merkwaardig dat ie daar wel in de nacht mee kan NOMmen.
Ja dat komt omdat het ontladen andere afslagen zijn. Dat gaat dus prima, er is nu overschot dus die afslag zal hij niet nemen. Optie 4 heeft dus in eerste instantie problemen en dat zal ook zo zijn in optie 5.

- Controleer de kopjes binnen deze opties, niet de instelling maar de desbetreffende sensor
- Toch weer een afwijkende sensor ergens die niet in de TS genoemd staat ;)

Als het werkt stuur ik je wel een tikkie :+ :+ :+

[ Voor 43% gewijzigd door gielz op 20-07-2025 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisdew16
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
@Hieke Mogelijk hetzelfde probleem wat ik had. Controleer eens de waarde van de sensor "2400AC api v1 sturing" ten tijde van het probleem (kijk even in historie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweetyvogel
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13:00
@Taro en @gielz

Vraagje voor beide hoofdfrobeldozen,

Ik maak gebruik van de API aansturing met gebruik van de yaml's van Gielz.
Deze week alles binnen gekomen de SF2400AC en een 3tal accu's, voor zover ik kan zien werkt alles naar behoren, echter zit ik met het verhaal van de accu kalibratie.
Als ik rechtstreeks via "Gielz" menu het onderdeel "Opladen met 2400 watt" start begint de omvormer te laden tot de ingestelde 100% en dan stopt het laadproces.
Ondertussen is de SOC status op "goed" en deze gaat nergens naar "Kalibreren" binnen de app staat de SF2400AC op "standby".
Mijn vraag is simpel wanneer is kalibreren klaar en kan ik de optie NOM weer inschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
tweetyvogel schreef op zondag 20 juli 2025 @ 13:44:
@Taro en @gielz

Vraagje voor beide hoofdfrobeldozen,

Ik maak gebruik van de API aansturing met gebruik van de yaml's van Gielz.
Deze week alles binnen gekomen de SF2400AC en een 3tal accu's, voor zover ik kan zien werkt alles naar behoren, echter zit ik met het verhaal van de accu kalibratie.
Als ik rechtstreeks via "Gielz" menu het onderdeel "Opladen met 2400 watt" start begint de omvormer te laden tot de ingestelde 100% en dan stopt het laadproces.
Ondertussen is de SOC status op "goed" en deze gaat nergens naar "Kalibreren" binnen de app staat de SF2400AC op "standby".
Mijn vraag is simpel wanneer is kalibreren klaar en kan ik de optie NOM weer inschakelen.
Zolang jij hem op NOM laat draaien en hij gaat wekelijks naar 100% dan is er niets aan de hand. Wanneer hij vervolgens langdurig niet op 100% komt zal hij zelf gaan kalibreren. (in de winter bijvoorbeeld).

Taro wilt dit zelf in de hand hebben. Hij zegt dat hij tot maximaal 98% mag opladen standaard en 1x in de zoveel tijd tot 100%.

Wil je het gewoon simpel houden dan zou ik nu gewoon lekker NOMen en in de winter kijk je weer verder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yI6w3Li-fAAv9VopCdanQUDzlQk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/QkWg6j1cGoxWiq8wbsewBJMq.png?f=user_large

[ Voor 6% gewijzigd door gielz op 20-07-2025 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweetyvogel
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13:00
gielz schreef op zondag 20 juli 2025 @ 14:04:
[...]

Zolang jij hem op NOM laat draaien en hij gaat wekelijks naar 100% dan is er niets aan de hand. Wanneer hij vervolgens langdurig niet op 100% komt zal hij zelf gaan kalibreren. (in de winter bijvoorbeeld).

Taro wilt dit zelf in de hand hebben. Hij zegt dat hij tot maximaal 98% mag opladen standaard en 1x in de zoveel tijd tot 100%.

Wil je het gewoon simpel houden dan zou ik nu gewoon lekker NOMen en in de winter kijk je weer verder.

[Afbeelding]
Bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieke
gielz schreef op zondag 20 juli 2025 @ 10:40:
[...]

Ja dat komt omdat het ontladen andere afslagen zijn. Dat gaat dus prima, er is nu overschot dus die afslag zal hij niet nemen. Optie 4 heeft dus in eerste instantie problemen en dat zal ook zo zijn in optie 5.

- Controleer de kopjes binnen deze opties, niet de instelling maar de desbetreffende sensor
- Toch weer een afwijkende sensor ergens die niet in de TS genoemd staat ;)

Als het werkt stuur ik je wel een tikkie :+ :+ :+
Ik had inderdaad één sensornaam over het hoofd gezien bij vervangen in het script Zendure NOM 1.00 bij de laatste sequence. Excuses :X

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
          - data:
              inputLimit: >-
                {% set factor = 1.00 %} {% set cap = 2400 %} {% set
                correctie_export = 80 %}

{% set p1 = states('sensor.p1_actueel_vermogen') |
                float(0) %} {% set zendure =
                states('sensor.zendure_2400_ac_vermogen_aansturing_api_v1') |
                float(0) %}

{% set verschil = zendure - p1 - correctie_export %} {% set
                beperkt = verschil if verschil > 0 else 0 %} {% set beperkt =
                beperkt if beperkt < cap else cap %}

{{ beperkt | int }}
            action: rest_command.zendure_x_laden_balanceren
            enabled: true
        alias: >-
          Tijdens opladen balanceren naar -80 watt (alleen tussen 2u na ☀︎ en 1u
          voor ☾) (100% van aanbod)

Alleen geen idee of dit stukje script gerelateerd is aan het opladen bij een pv-overschot. Gaan we morgen zien. Hij staat nu weer aardig te NOMmen.

Moet wel bekennen dat ik steile leercurve ervaar.. Maar een hele mooie case om me in te verdiepen in HA.

Mag ik langs deze weg dan misschien nog een vraag stellen m.b.t. tracering?
Je en de grafiek spreken over 5 acties. Maar ik tel 11 RESTful commands. Deze worden gebruikt in de Zendure 2400 AC Modus Aan (drop-down) menu alsmede in de NOM 1.00 automatisering.

Die gele lijn correspondeert mijns inziens met mijn actieve keuze NOM, maar ik zie in de naastgelegen route een rest_commando dat ik verwachtte. Hopelijk kan ik hier wat meer inzicht krijgen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u8AmD9FrJ5afHp6eltRZIvWG9Ns=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zhWiGBlWxPRYyCRGFaNIevYu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hieke schreef op zondag 20 juli 2025 @ 21:29:
[...]

Ik had inderdaad één sensornaam over het hoofd gezien bij vervangen in het script Zendure NOM 1.00 bij de laatste sequence. Excuses :X

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
          - data:
              inputLimit: >-
                {% set factor = 1.00 %} {% set cap = 2400 %} {% set
                correctie_export = 80 %}

{% set p1 = states('sensor.p1_actueel_vermogen') |
                float(0) %} {% set zendure =
                states('sensor.zendure_2400_ac_vermogen_aansturing_api_v1') |
                float(0) %}

{% set verschil = zendure - p1 - correctie_export %} {% set
                beperkt = verschil if verschil > 0 else 0 %} {% set beperkt =
                beperkt if beperkt < cap else cap %}

{{ beperkt | int }}
            action: rest_command.zendure_x_laden_balanceren
            enabled: true
        alias: >-
          Tijdens opladen balanceren naar -80 watt (alleen tussen 2u na ☀︎ en 1u
          voor ☾) (100% van aanbod)

Alleen geen idee of dit stukje script gerelateerd is aan het opladen bij een pv-overschot. Gaan we morgen zien. Hij staat nu weer aardig te NOMmen.

Moet wel bekennen dat ik steile leercurve ervaar.. Maar een hele mooie case om me in te verdiepen in HA.

Mag ik langs deze weg dan misschien nog een vraag stellen m.b.t. tracering?
Je en de grafiek spreken over 5 acties. Maar ik tel 11 RESTful commands. Deze worden gebruikt in de Zendure 2400 AC Modus Aan (drop-down) menu alsmede in de NOM 1.00 automatisering.

Die gele lijn correspondeert mijns inziens met mijn actieve keuze NOM, maar ik zie in de naastgelegen route een rest_commando dat ik verwachtte. Hopelijk kan ik hier wat meer inzicht krijgen?

[Afbeelding]
Klopt de gele lijn is wat hij heeft gedaan de laatste keer. Je ziet hier 6 lijnen die gevolgd kunnen worden. Van links naar rechts;

1) Flash opslag instellen
2) Ontladen starten
3) Ontladen gaan balanceren
4) Laden starten
5) Laden gaan balanceren
6) Niets doen

Ik zou dus een probleem verwachten in optie 4 want optie 5 kan niet starten als optie 4 niet geweest is. Deze zou ik iig even nalopen met betrekking tot de sensoren. Je kunt ook je NOM even DMen naar mij dan check ik hem voor je.

De leercurve kan inderdaad flink zijn als dit je eerste Home Assistant project is. Maar de voldoening als je het zelf werkend krijgt is natuurlijk wel heel leuk! *O*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TCMR
gielz schreef op zondag 20 juli 2025 @ 09:48:
[...]
In de NOM sinds de start van de TS heb je bij het laden en ontladen een correctie optie in de laatste stap (uitvoeren van het command).
Ja, ik zie het. Ik was even in de war met "Modus handmatig" die je hebt toegevoegd gister, want ik zag dat de YAML heel anders eindigde. Maar dat was van de configuration.yaml, niet de automatisering.

Heb nu een correctie van 0, en krijg echt een mooi resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sq-JeNs1AROCwN6KAcmmBTznCJw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LjINapPkJ1T5jKFzzzKM65sT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieterh78
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:40
Sinds afgelopen vrijdag ook de trotse bezitter van een 2400AC met 2x AB3000X. HW Energy Socket besteld en aan de slag gegaan met de ZenSDK in HA van @gielz. Deze draaide vrij snel dankzij de duidelijke instructies en een beetje hulp van Google 😊. Ik heb de batterij ingesteld op max 1200 watt laden en ontladen. De NOM gaat nog niet helemaal zoals ik wil. Er wordt te veel teruggeleverd in mijn ogen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V5YHe_Wy4oPivzrkhJb8_WV-rKA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vasyJX2Kp6Tq3tT5Z8pZ6LVL.png?f=fotoalbum_large

Hoe zou dit kunnen komen?

Ik heb de scripts letterlijk overgenomen en alle namen hetzelfde gehouden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
pieterh78 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 09:33:
Sinds afgelopen vrijdag ook de trotse bezitter van een 2400AC met 2x AB3000X. HW Energy Socket besteld en aan de slag gegaan met de ZenSDK in HA van @gielz. Deze draaide vrij snel dankzij de duidelijke instructies en een beetje hulp van Google 😊. Ik heb de batterij ingesteld op max 1200 watt laden en ontladen. De NOM gaat nog niet helemaal zoals ik wil. Er wordt te veel teruggeleverd in mijn ogen.

[Afbeelding]

Hoe zou dit kunnen komen?

Ik heb de scripts letterlijk overgenomen en alle namen hetzelfde gehouden.
Volgens mij heb ik @gielz ergens zien schrijven dat je een offset kunt instellen. Eerlijk gezegd heb ik er nog niet naar gekeken. Ik gebruik het setje even voor alles behalve NOM nog.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieterh78
Devke schreef op maandag 21 juli 2025 @ 09:53:
[...]

Volgens mij heb ik @gielz ergens zien schrijven dat je een offset kunt instellen. Eerlijk gezegd heb ik er nog niet naar gekeken. Ik gebruik het setje even voor alles behalve NOM nog.
Bedankt, ik zal eens kijken. Had er ook iets over gelezen ja maar niet bij stilgestaan dat dat hiermee te maken zou kunnen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisdew16
  • Niet online
@pieterh78 Wat is je teruggeleverde energie afgelopen nacht? En je kan inderdaad een offset aanpassen maar dat hangt helemaal af van wat je huidige export snachts is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieterh78
dennisdew16 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 09:59:
@pieterh78 Wat is je teruggeleverde energie afgelopen nacht? En je kan inderdaad een offset aanpassen maar dat hangt helemaal af van wat je huidige export snachts is.
Bedoel je de export van de Energy Socket?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6LsG0D29SxKq3VoH2yHA3mp7_N0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LpqTnIZsg5OdXipDPtHwt2NW.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisdew16
  • Niet online
@pieterh78 Ik bedoel eigenlijk de export van je slimme meter. En leest die ook elke seconde data uit?

[ Voor 6% gewijzigd door dennisdew16 op 21-07-2025 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@pieterh78 Er gaat iets niet goed in je configuratie. Want er is inderdaad een offset beschikbaar maar dan hebben wij het over afwijkingen van 0-30 watt. En niet -445 watt :+

Controleer als eerste je P1 en de Energysocket, zijn ze per seconden en hebben ze überhaupt data en staan ze goed in je NOM automatisering. (vervangen via kladblok, als het afwijkende sensoren zijn).

Zou er zo uit moeten zien;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6MassPEZGlSIbrMkfCpNRjDQQlk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eWxbUKfSlDxbZbsOpmdHWvoP.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 43% gewijzigd door gielz op 21-07-2025 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieterh78
Bedankt voor de reacties. Zal vanmiddag/vanavond eens kijken als ik weer thuis ben of ik wat kan ontdekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisdew16
  • Niet online
Is er iemand die twee batterijen onder zijn 2400AC heeft en via de restapi de spanningen zichtbaar heeft? In de startpost staat dit wel voor een enkele batterij, maar vraag me af hoe dit voor twee (of meer) batterijen zit. Zie onderstaand voor enkele variant. Ik ben nog niet heel handig met de restapi :+
code:
1
2
3
4
5
6
7
      - name: "Zendure 2400 AC Batterijspanning"
        value_template: "{{ (value_json['properties']['BatVolt'] | float / 100) | round(2) }}"
        unique_id: Zendure_2400_AC_Batterijspanning
        unit_of_measurement: "V"
        state_class: measurement
        device_class: voltage
        icon: mdi:sine-wave

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dennisdew16 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 12:42:
Is er iemand die twee batterijen onder zijn 2400AC heeft en via de restapi de spanningen zichtbaar heeft? In de startpost staat dit wel voor een enkele batterij, maar vraag me af hoe dit voor twee (of meer) batterijen zit. Zie onderstaand voor enkele variant. Ik ben nog niet heel handig met de restapi :+
code:
1
2
3
4
5
6
7
      - name: "Zendure 2400 AC Batterijspanning"
        value_template: "{{ (value_json['properties']['BatVolt'] | float / 100) | round(2) }}"
        unique_id: Zendure_2400_AC_Batterijspanning
Je kunt hiervoor deze gebruiken en iets aanpassen. Het zit in packData en [0] voor de batterij dus 1 , 2 , 3. Gaat het zo lukken? ;)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
      - name: "Zendure 2400 AC Batterij Temperatuur"
        value_template: >
          {% set maxTemp = value_json['packData'][0]['maxTemp'] | int %}
          {{ (maxTemp - 2731) / 10.0 }}
        unique_id: Zendure_2400_AC_Batterij_Temperatuur
        unit_of_measurement: "°C"
        device_class: temperature
        icon: mdi:thermometer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisdew16
  • Niet online
gielz schreef op maandag 21 juli 2025 @ 12:59:
[...]

Je kunt hiervoor deze gebruiken en iets aanpassen. Het zit in packData en [0] voor de batterij dus 1 , 2 , 3. Gaat het zo lukken? ;)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
      - name: "Zendure 2400 AC Batterij Temperatuur"
          {% set maxTemp = value_json['packData'][0]['maxTemp'] | int %}
          {{ (maxTemp - 2731) / 10.0 }}
        unique_id: Zendure_2400_AC_Batterij_Temperatuur
        unit_of_measurement: "°C"
        device_class: temperature
        icon: mdi:thermometer
Ik heb me er even verder in verdiept maar als ik het curl -X GET commando invoer in CMD dan krijg ik de waarde "BatVolt" alleen bij de omvormer te zien. De packdata bevat wel "totalVol", die ga ik dan maar eens uitlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dennisdew16 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 14:01:
[...]

Ik heb me er even verder in verdiept maar als ik het curl -X GET commando invoer in CMD dan krijg ik de waarde "BatVolt" alleen bij de omvormer te zien. De packdata bevat wel "totalVol", die ga ik dan maar eens uitlezen.
Ik denk inderdaad ook dat het die totalvol is. die staat hier op 5300 en die van de omvormer ook ongeveer in die range. Helaas hier nog maar 1x AB3000x. De andere 4 liggen nog in een container die als het goed is vandaag van de boot af gaan en deze kant opkomen.

@Devke heeft ook de temperatuur van de batterijen per stuk in Home Assistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Deze dus :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z6pzCIDsJYpfteRa7mG_5A2_1Tc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/pPTIRXp6rc0qAdyTdG2dRx7T.png?f=user_large

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennisdew16
  • Niet online
Ja die temperatuur heb ik werkend maar de spanning nog niet. Ben wel met die template aan de gang dus zou uiteindelijk wel moeten lukken.

edit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
      - name: "Zendure 2400 AC Batterij 1 Spanning"
        value_template: "{{ (value_json['packData'][0]['totalVol'] | float / 100.0) | round(2) }}"
        unique_id: Zendure_2400_AC_Batterij_1_Spanning

- name: "Zendure 2400 AC Batterij 2 Spanning"
        value_template: "{{ (value_json['packData'][1]['totalVol'] | float / 100.0) | round(2) }}"
        unique_id: Zendure_2400_AC_Batterij_2_Spanning

[ Voor 71% gewijzigd door dennisdew16 op 21-07-2025 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielonline
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-09 12:49
Ik krijg een foutmelding bij het opslaan van de NOM 1.0 automation:

Message malformed: Entity zendure_2400_ac_vermogen_aansturing_api_v1 is neither a valid entity ID nor a valid UUID for dictionary value @ data['actions'][0]['choose'][1]['conditions'][2]['entity_id']

Terwijl de entity zendure_2400_ac_vermogen_aansturing_api_v1 wel gewoon bestaat en ook een waarde teruggeeft.

Enig idee wat ik fout doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieterh78
gielz schreef op maandag 21 juli 2025 @ 10:31:
@pieterh78 Er gaat iets niet goed in je configuratie. Want er is inderdaad een offset beschikbaar maar dan hebben wij het over afwijkingen van 0-30 watt. En niet -445 watt :+

Controleer als eerste je P1 en de Energysocket, zijn ze per seconden en hebben ze überhaupt data en staan ze goed in je NOM automatisering. (vervangen via kladblok, als het afwijkende sensoren zijn).

[Afbeelding]
Ik zie geen rare dingen in de configuratie maar ben nog geen expert in HA en YAML scripts. Zou het met mijn slimme meter te maken kunnen hebben? Ik heb nog een DSMR 4.2 meter hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pieterh78 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 16:05:
[...]

Ik zie geen rare dingen in de configuratie maar ben nog geen expert in HA en YAML scripts. Zou het met mijn slimme meter te maken kunnen hebben? Ik heb nog een DSMR 4.2 meter hangen.
Word wel lastiger denk ik omdat hij 1 seconden data verwacht maar 10 seconden op de P1 heeft en 1 seconden op de batterij. Zelf weinig ervaring mee maar ik zou zelf de p1 en batterij op 10 seconden interval zetten. En de automatisering op 10-11 seconden en dan nog eens testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
michielonline schreef op maandag 21 juli 2025 @ 16:01:
Ik krijg een foutmelding bij het opslaan van de NOM 1.0 automation:

Message malformed: Entity zendure_2400_ac_vermogen_aansturing_api_v1 is neither a valid entity ID nor a valid UUID for dictionary value @ data['actions'][0]['choose'][1]['conditions'][2]['entity_id']

Terwijl de entity zendure_2400_ac_vermogen_aansturing_api_v1 wel gewoon bestaat en ook een waarde teruggeeft.

Enig idee wat ik fout doe?
Zie DM :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
gielz schreef op maandag 21 juli 2025 @ 16:20:
[...]
Zelf weinig ervaring mee maar ik zou zelf de p1 en batterij op 10 seconden interval zetten.
Ik vroeg mij eigenlijk af wat dat in de praktijk oplevert, zo'n langere interval. Uiteraard ga je soms wat laat zijn bij pieken, maar dan zou je wel de HW Energy Socket uit de mix kunnen halen (want: minder vaak de Zendure via API pollen). Ga'k misschien maar eens testen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieterh78
gielz schreef op maandag 21 juli 2025 @ 16:20:
[...]

Word wel lastiger denk ik omdat hij 1 seconden data verwacht maar 10 seconden op de P1 heeft en 1 seconden op de batterij. Zelf weinig ervaring mee maar ik zou zelf de p1 en batterij op 10 seconden interval zetten. En de automatisering op 10-11 seconden en dan nog eens testen.
Ik ga het eens proberen en vanavond/vannacht testen! Zal de resultaten posten als ik meer weet.

Waarschijnlijk komt er binnen nu en een half jaar een aanpassing van 1 naar 3-fasen en kan dan gelijk de meter worden vervangen. Ik zal eens informeren bij de netbeheerder naar de mogelijkheden.

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielonline
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-09 12:49
Kan hem nu opslaan.
Hij start nog niet met een actie, komt elke 4 seconden door de lus zonder actie uit te voeren. Gok dat dat nog kom door de ac modus die niet goed staat, want als ik die conditions disable begint ie ineens te lopen!

Ik krijg die AC modus ook nergens met de hand ingesteld op NOM, wellicht dat dit een gevalletje is eerste keer handmatig aanzwengelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
michielonline schreef op maandag 21 juli 2025 @ 20:41:
[...]

Kan hem nu opslaan.
Hij start nog niet met een actie, komt elke 4 seconden door de lus zonder actie uit te voeren. Gok dat dat nog kom door de ac modus die niet goed staat, want als ik die conditions disable begint ie ineens te lopen!

Ik krijg die AC modus ook nergens met de hand ingesteld op NOM, wellicht dat dit een gevalletje is eerste keer handmatig aanzwengelen?
Als je alles netjes hebt gevolgd en 2 automatiseringen aan hebt staan (handmatig is optioneel) dan kun je de entiteit zendure_2400_ac_modus_selecteren op je dashboard zetten die bepaald in welke modus je werkt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Pre-release 1.1.0-pre5 van de FireSon HA integratie is beschikbaar, met een aantal mooie opties:

This is basically a complete new version compared to the pre3 release! Local communication to the new devices is now added based upon ZenSDK
If you have a token from the ZendureApp, you do not need to enter username + password. Please select "Use beta API"

Verbeteringen:
  • Token Authorization, available in the beta version of the ZendureApp. This will replace the necessity of a second account. The 'old' connection is still possible, but will be removed once the ZendureApp is available
  • ZenSDK communication with the latest generation of Zendure devices.
  • Code restructure to deal with the above changes.
  • Improved device cluster initialization
  • Due to restructuring of the ZendureApp local mqtt is currently disabled.
Kan niet wachten om deze volgende week te gaan testen. Hopelijk is er spoedig een stabiele versie beschikbaar die lokaal de 2400AC's kan aansturen :)

Edit: Let op: Dus wel de beta versie van de Zendure App nodig om een token te krijgen.

[ Voor 4% gewijzigd door Taro op 22-07-2025 15:37 ]

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Taro schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 15:01:
Pre-release 1.1.0-pre5 van de FireSon HA integratie is beschikbaar, met een aantal mooie opties:

This is basically a complete new version compared to the pre3 release! Local communication to the new devices is now added based upon ZenSDK
If you have a token from the ZendureApp, you do not need to enter username + password. Please select "Use beta API"

Verbeteringen:
  • Token Authorization, available in the beta version of the ZendureApp. This will replace the necessity of a second account. The 'old' connection is still possible, but will be removed once the ZendureApp is available
  • ZenSDK communication with the latest generation of Zendure devices.
  • Code restructure to deal with the above changes.
  • Improved device cluster initialization
  • Due to restructuring of the ZendureApp local mqtt is currently disabled.
Kan niet wachten om deze volgende week te gaan testen. Hopelijk is er spoedig een stabiele versie beschikbaar die lokaal de 2400AC's kan aansturen :)

Edit: Let op: Dus wel de beta versie van de Zendure App nodig om een token te krijgen.
Ik heb zojuist geprobeerd de nieuwe integratie te downloaden, maar ik moet opnieuw inloggen omdat alle entiteiten niet meer beschikbaar zijn. Wanneer ik probeer in te loggen, krijg ik de melding dat mijn inloggegevens onjuist zijn. Het lijkt er dus op dat je inderdaad de beta-versie van de app nodig hebt, om zo die token te bemachtigen.

Weet iemand hoe je toegang krijgt tot de beta-versie?

Overigens kan ik via Homey wel gewoon inloggen met het masteraccount, zonder dat ik wordt uitgelogd.

Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Blijkbaar komt er een app-update aan waarin deze optie is opgenomen. Even geduld nog.

Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-09 20:59

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

@gielz prachtig topic, mooi topicstart.
Je code is gebaseerd op Homewizard p1 api?
Kan dit ook met de p1 meter van Zendure zelf? Of wellicht heb je dit al werkend. Deze wordt afgelopen tijd veelvuldig uitgeleverd door Zendure en ik meen dat @Taro een test ermee heeft gedaan.

Waarom zou je met Zendure NOM 1.0 code handmatig een automation maken om te ontladen bij bepaald verbruik? Dat doet de Zendure toch zelf aan de hand van de p1 info?
Of mis ik iets.

Heb je wellicht ook de tank van je mooie dashboard grafiek?

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!
martinvdm schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 20:17:
@gielz prachtig topic, mooi topicstart.
Je code is gebaseerd op Homewizard p1 api?
Kan dit ook met de p1 meter van Zendure zelf? Of wellicht heb je dit al werkend. Deze wordt afgelopen tijd veelvuldig uitgeleverd door Zendure en ik meen dat @Taro een test ermee heeft gedaan.

Waarom zou je met Zendure NOM 1.0 code handmatig een automation maken om te ontladen bij bepaald verbruik? Dat doet de Zendure toch zelf aan de hand van de p1 info?
Of mis ik iets.

Heb je wellicht ook de tank van je mooie dashboard grafiek?
De standaard werking is gebaseerd op de P1 van Homewizard. Maar dit kan eigenlijk met alles werken zolang je de P1 data / CT klem data per seconden kunt uitlezen in Home Assistant. Met de Zendure CT en P1, Ecotracker, Shelly, KWH meter kan het ook. Ook niet onbelangrijk is dat je aan de batterij kant ook moet meten. De batterij zelf heeft een 3-4% afwijking op zijn eigen vermogen.

De handmatige vermogen automatisering is optioneel. Deze had ik specifiek voor @Devke gemaakt om de mogelijkheid te hebben om het optimale RTE punt te testen. Maar ik zie hem zelf ook wel bruikbaar wanneer je een extreem laag nachtverbruik hebt. Dan zou je hem in de nacht op handmatig kunnen zetten en overdag op NOM.

Dashboard grafiek kun je hier vinden, dit is wel een uitgeklede variant;
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/82759844

Hier ziet het er zo uit (stukje thuis dashboard);
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pHUse_5SbO88dmgZoh6OZST0wYU=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/LSCnrM2TV3YJRfrphnaXFRi6.gif?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Thanks. Wil voorlopig ff beginnen, ondanks de 3 a 4% afwijking, is het in jouw code wel mogelijk de Zendure api te gebruiken ipv een tussenstekker of meter aan de batterij kant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
martinvdm schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 20:40:
Thanks. Wil voorlopig ff beginnen, ondanks de 3 a 4% afwijking, is het in jouw code wel mogelijk de Zendure api te gebruiken ipv een tussenstekker of meter aan de batterij kant?
Het is het proberen waard, met firmware 1.03 kon het niet. Je zal dan het gecombineerde vermogen per seconden moeten uitlezen. Er kan trouwens niets mis gaan, je batterij kan bevriezen maar dat is makkelijk op te lossen als het een 2400 AC is.

Laat even weten wat de uitkomst is. ;)

EDIT; heb hem even voor je erbij gepakt, suc6!

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
  - resource: http://192.168.0.172/properties/report  # Omvormer kan bevriezen
    scan_interval: 1
    sensor:
      - name: "ZenSDK Zendure 2400 AC Vermogen Aansturing API"
          {% set opladen = value_json['properties']['outputPackPower'] | int %}
          {% set ontladen = - (value_json['properties']['packInputPower'] | int) %}
          {% if opladen != 0 %}
            {{ opladen }}
          {% else %}
            {{ ontladen }}
          {% endif %}
        unique_id: ZenSDK_Zendure_2400_AC_Vermogen_Aansturing_API
        unit_of_measurement: "W"
        device_class: power

*Verschil tussen Shelly meting direct bij het stopcontact VS het API vermogen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f5ubR0VA4OvkCNKoL9jObzczdTY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/p8NW0ndiO43HHV3YTqcrMJAd.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 51% gewijzigd door gielz op 22-07-2025 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Morgen komt de Home wizard plug binnen, verder is alles al aanwezig (hoewel ik liever de zendure p1 meter heb dan de home wizard p1, maar die komt eraan)

De installatie van zowel de batterij als de HA setup was een makkie, props voor de handleiding. Als het morgen zover is dan gaan NOM meteen aan, 9 maanden met minieme afname moet dan wel mogelijk zijn.

Ik merkte wel op dat met de dev settings in HA het aansturen meteen werkte (zoals in de handleiding staat) maar met het pulldown menu gebeurt er weinig als ik bijv. 2400 ontladen kies. Heb ik iets gemist?

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaWizza schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 22:55:
Morgen komt de Home wizard plug binnen, verder is alles al aanwezig (hoewel ik liever de zendure p1 meter heb dan de home wizard p1, maar die komt eraan)

De installatie van zowel de batterij als de HA setup was een makkie, props voor de handleiding. Als het morgen zover is dan gaan NOM meteen aan, 9 maanden met minieme afname moet dan wel mogelijk zijn.

Ik merkte wel op dat met de dev settings in HA het aansturen meteen werkte (zoals in de handleiding staat) maar met het pulldown menu gebeurt er weinig als ik bijv. 2400 ontladen kies. Heb ik iets gemist?
Heb je in stap 4 de automatisering aangemaakt voor je selectielijstje? Zo ja dan kun je deze openen en even naar je tracering kijken welke optie hij heeft genomen bij het selecteren van 2400 watt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i38QywZT_BePmtOUDmUqo2BVoiI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/jTrVOCfDHgesVGkoFS3c4Iyp.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NDulpB8VKRwGZqDUKInmQqurDpE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nWGWZPhWa3PQSqppEXzjoLDZ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door gielz op 22-07-2025 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

gielz schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 20:46:
[...]

Het is het proberen waard, met firmware 1.03 kon het niet. Je zal dan het gecombineerde vermogen per seconden moeten uitlezen. Er kan trouwens niets mis gaan, je batterij kan bevriezen maar dat is makkelijk op te lossen als het een 2400 AC is.

Laat even weten wat de uitkomst is. ;)

EDIT; heb hem even voor je erbij gepakt, suc6!

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
  - resource: http://192.168.0.172/properties/report  # Omvormer kan bevriezen
    scan_interval: 1
    sensor:
      - name: "ZenSDK Zendure 2400 AC Vermogen Aansturing API"
          {% set opladen = value_json['properties']['outputPackPower'] | int %}
          {% set ontladen = - (value_json['properties']['packInputPower'] | int) %}
          {% if opladen != 0 %}
            {{ opladen }}
          {% else %}
            {{ ontladen }}
          {% endif %}
        unique_id: ZenSDK_Zendure_2400_AC_Vermogen_Aansturing_API
        unit_of_measurement: "W"
        device_class: power

*Verschil tussen Shelly meting direct bij het stopcontact VS het API vermogen
[Afbeelding]
Top thanks, idd een 2400ac, binnenkort eens mee stoeien, eerst maar eens binnen krijgen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pieterh78
gielz schreef op maandag 21 juli 2025 @ 10:31:

[Afbeelding]
Uitlezen P1 en socket op 10 sec gezet. De NOM automatisering op 11 sec. Dit is het resultaat van afgelopen nacht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5pmQuLlFrPFW-gC_qeg3BEBOqIY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nVu25LDFOa8gXwS1sJpZU1NN.png?f=fotoalbum_large

Zag er al een stuk stabieler uit. Vandaag wel gemerkt dat de NOM vaak stilstond waarbij de socket -25 watt aangaf. Vanavond viel het me op dat het afgegeven vermogen maar op bleef lopen ipv van gestabiliseerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0JEj0zlYrWGXmlH5mMv5cTGmkNs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/NE0Shr8PlppUOXKc1cdMN6SR.png?f=fotoalbum_large

Daarop alles een keer verwijderd en opnieuw aangemaakt.

Morgen nog eens kijken wat de nacht gedaan heeft. Hopelijk stabiel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Afgelopen nacht heeft NOM gedraaid(slim ontladen) in combinatie met drie Hypers en de Fireson-integratie. Helaas verliep dit niet zoals gehoopt. De hypers lijken alle kanten op te schieten; zowel in vermogen als in de hoeveelheid apparaten.

Het zou prettig zijn om meer mogelijkheden te hebben om zelf in te stellen hoe NOM wordt aangestuurd. Bijvoorbeeld door per apparaat een eigen Zendure Manager te koppelen, of juist door binnen één Zendure Manager meer gedetailleerde keuzes te kunnen maken.
Wat mij betreft mag alle energie gewoon uit 1 hyper komen, zolang het totale verbruik maar onder de 1200 watt blijft, tenzij er een verschil in SOC ontstaat van bijvoorbeeld 5 procent.
Grafiek batterijen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6NFhahOK3e3Ute_2eZZz8LMfoGw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/6o4xTlxtB4FFWTFLNjgr2siU.png?f=user_large
Grafiek stroom totaal:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xwDsnmmmqCmtY2SBGq5pkGfWAhs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ZZFOvgKcjSEI3KUDWYwPeWrJ.png?f=user_large

Wat mij opviel is dat de lokale mqtt bij 2 van de 3 hypers een tijd wegviel(let niet op eerdere gaten in de tijdlijn, dit heb ik zelf veroorzaakt):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ISxmFWSTIsPyWImsBOBJOOfUvME=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/mnJk4PlP5aYCBA1RWZqIV98X.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZXh2Pqs1iBXRaSI95REW-jBRiXQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/BPKJkoWCIndnVx2348fTo8u2.png?f=user_large

Zijn er meer mensen met 3 hypers, en die hetzelfde ervaren? Of is het probleem te veel apparaten?
Of weet @FireSon raad?

[ Voor 22% gewijzigd door geert1992 op 23-07-2025 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJN
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 11-09 22:36

DJN

geert1992 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 08:46:
Afgelopen nacht heeft NOM gedraaid(slim ontladen) in combinatie met drie Hypers en de Fireson-integratie. Helaas verliep dit niet zoals gehoopt. De hypers lijken alle kanten op te schieten; zowel in vermogen als in de hoeveelheid apparaten.

Het zou prettig zijn om meer mogelijkheden te hebben om zelf in te stellen hoe NOM wordt aangestuurd. Bijvoorbeeld door per apparaat een eigen Zendure Manager te koppelen, of juist door binnen één Zendure Manager meer gedetailleerde keuzes te kunnen maken.
Wat mij betreft mag alle energie gewoon uit 1 hyper komen, zolang het totale verbruik maar onder de 1200 watt blijft, tenzij er een verschil in SOC ontstaat van bijvoorbeeld 5 procent.
Grafiek batterijen:
[Afbeelding]
Grafiek stroom totaal:
[Afbeelding]

Wat mij opviel is dat de lokale mqtt bij 2 van de 3 hypers een tijd wegviel(let niet op eerdere gaten in de tijdlijn, dit heb ik zelf veroorzaakt):
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Zijn er meer mensen met 3 hypers, en die hetzelfde ervaren? Of is het probleem te veel apparaten?
Of weet @FireSon raad?
Fireson integratie werkt bij mij prima met 3 Hypers. Probleem zal het wegvallen van mqtt zijn geweest. Als dat gebeurt blijft de Hyper hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DJN schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 11:10:
[...]

Fireson integratie werkt bij mij prima met 3 Hypers. Probleem zal het wegvallen van mqtt zijn geweest. Als dat gebeurt blijft de Hyper hangen.
Welke versie gebruik je? En maak je gebruik van mqtt? Zal vanavond nog eens NOM proberen, kijken of het probleem er nog steeds is.

[ Voor 10% gewijzigd door geert1992 op 23-07-2025 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterb13
gielz schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 14:48:
[...]

code:
1
Dit werkte inderdaad. Alleen elke paar dagen moet ik het opnieuw instellen omdat het weer op 2400 staat. De Zendure app heb ik uiteraard niet meer gebruikt maar toch staat de waarde na een paar dagen weer op 2400. Zou Zendure dit eens in de paar dagen updaten?

Ik gebruik overigens de fireson integratie (cloud)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zendure heeft een nieuwe App release voor eind deze maand gepland, als het goed is zit daar dan de optie voor de API-token in.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
In de trace lijkt het prima te werken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CuFG-5gbhSPwkFwMG0gB9eD0Og8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/deGgNKPhkkFLLFQy6G4eebd7.jpg?f=fotoalbum_large

Ook de automations draaien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4IPe6tGgs6YB8cIzSGNsUcuWKRQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jZN2pwXW21sTf1RocBPYpxSp.jpg?f=fotoalbum_large

Zojuist nog een keer HA herstart en opeens werkt het _/-\o_

Nu weer verder lezen in het topic, 800W laden is veel te weinig :+

[ Voor 31% gewijzigd door DaWizza op 23-07-2025 15:39 ]

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Taro schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 15:34:
Zendure heeft een nieuwe App release voor eind deze maand gepland, als het goed is zit daar dan de optie voor de API-token in.
Hopelijk kan ik dan de nieuwste versie van FireSon zijn integratie gebruiken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:13
al achterhaald hoe we aan een beta versie komen? in de playstore kan ik mij hier niet voor aanmelden iig.
geert1992 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 15:51:
[...]

Ik heb zojuist geprobeerd de nieuwe integratie te downloaden, maar ik moet opnieuw inloggen omdat alle entiteiten niet meer beschikbaar zijn. Wanneer ik probeer in te loggen, krijg ik de melding dat mijn inloggegevens onjuist zijn. Het lijkt er dus op dat je inderdaad de beta-versie van de app nodig hebt, om zo die token te bemachtigen.

Weet iemand hoe je toegang krijgt tot de beta-versie?

Overigens kan ik via Homey wel gewoon inloggen met het masteraccount, zonder dat ik wordt uitgelogd.

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
remcoXP schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 15:56:
al achterhaald hoe we aan een beta versie komen? in de playstore kan ik mij hier niet voor aanmelden iig.

[...]
Voor Android moet je een aparte .APK downloaden en voor iOS moet je iets in de normale App doen waarbij je dan het beta channel kunt kiezen. Maar zou gewoon even afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterb13
peterb13 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 14:36:
[...]

Dit werkte inderdaad. Alleen elke paar dagen moet ik het opnieuw instellen omdat het weer op 2400 staat. De Zendure app heb ik uiteraard niet meer gebruikt maar toch staat de waarde na een paar dagen weer op 2400. Zou Zendure dit eens in de paar dagen updaten?

Ik heb net de Zendure manager in Fireson uitgezet. In de app van Zendure de systemen verwijderd, opnieuw toegevoegd en ingesteld dat zeker met 1100W max mogen laden en ontladen.

App gelsoten en terug naar HA Fireson, de manager gestart (slimme matching) en vervolgens stond de chargeMaxLimit weer op 2400. Begrijp er niets van. Doe ik iets verkeerd of gebruikt Fireson dit standaard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
peterb13 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 16:13:
[...]

Ik heb net de Zendure manager in Fireson uitgezet. In de app van Zendure de systemen verwijderd, opnieuw toegevoegd en ingesteld dat zeker met 1100W max mogen laden en ontladen.

App gelsoten en terug naar HA Fireson, de manager gestart (slimme matching) en vervolgens stond de chargeMaxLimit weer op 2400. Begrijp er niets van. Doe ik iets verkeerd of gebruikt Fireson dit standaard?
Wat voor Cluster heb je in HA aangemaakt bij de devices? Zou volgens mij geen invloed mogen hebben, maar wel even het controleren waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJN

DJN

geert1992 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 12:10:
[...]

Welke versie gebruik je? En maak je gebruik van mqtt? Zal vanavond nog eens NOM proberen, kijken of het probleem er nog steeds is.
1.0.47, met mqtt

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Thanks! Ik ga die even installeren, kijken of dat helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJN

DJN

[...]

Misschien heb je hier iets aan. Ik heb mbv chatgpt een slider gemaakt om binnen HA SoC grenzen van AC2400 makkelijk aan te kunnen passen. Werkt wrs bij vermogen ook zelfde. In mijn geval dus als voorbeeld met minSoc:

1. Stap 1: Helper aangemaakt Numeriek, naam min soc value

2. Stap 2: Shell_command toegevoegd aan configuration.yaml
YAML:
1
2
3
4
5
shell_command:
  set_min_soc: >-
    curl -X POST "http://<IP adres AC2400>/properties/write" 
    -H "Content-Type: application/json" 
    -d '{"sn":"<SERIALNR AC2400>","properties":{"minSoc":{{ states("input_number.min_soc_value") | int }}}}'

3. Automatisering gemaakt:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
alias: min soc ac2400
description: ""
triggers:
  - entity_id: input_number.min_soc_value
    trigger: state
actions:
  - action: shell_command.set_min_soc
    data: {}

4. In dashboard nu entiteit als slider beschikbaar genaamd min soc value

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterb13
Taro schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 16:24:
[...]

Wat voor Cluster heb je in HA aangemaakt bij de devices? Zou volgens mij geen invloed mogen hebben, maar wel even het controleren waard.
Ik had bij beide systemen ingevuld dat ze eigen groep of circuit hadden. Hen het nu aangepast naar cluster 2400 en de ander daar “part of “. Begreep eerder dat “own circuit” moest kiezen, maar ik zal kijken wat dit oplevert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterb13
Weer terug gezet beide op OWN circuit. Als ik beide 2400’s in een cluster zet doet die rare dingen. Een van beiden staat flink te ontladen terwijl er nog veel zonne-energie geproduceerd wordt en er nog steeds flink terug geleverd wordt aan het net. Las dat er een complete nieuwe fireson integratie aankomt. Probeer dan wel weer of dat beter gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
Dit is weer typisch iets wat ik dan weer heb. Hoe lastig kan het zijn.

Ik heb de config uit de startpost netjes aangepast aan de SF 800 Pro, maar wat ik ook doe, ik krijg die rest_commands niet aan de praat. Ik heb de Docker container al zo'n 3 keer herstart. Via de GUI ook al een herstart of 8. Ik heb geen idee waar ik die dingen moet vinden. Entities werken prima overigens. Restful command is zichbaar in integrations, maar daaronder niets en bij Helpers ook niets. Wat gaat hier verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Korvaag schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 19:40:
Dit is weer typisch iets wat ik dan weer heb. Hoe lastig kan het zijn.

Ik heb de config uit de startpost netjes aangepast aan de SF 800 Pro, maar wat ik ook doe, ik krijg die rest_commands niet aan de praat. Ik heb de Docker container al zo'n 3 keer herstart. Via de GUI ook al een herstart of 8. Ik heb geen idee waar ik die dingen moet vinden. Entities werken prima overigens. Restful command is zichbaar in integrations, maar daaronder niets en bij Helpers ook niets. Wat gaat hier verkeerd.
De rest commands zijn alleen zichtbaar bij de Ontwikkelhulpmiddelen >> Acties. Ik heb wel eens via de GUI meer dan 10x moeten herstarten voordat dit permanent ging werken. De Docker zelf zou je niet aan hoeven komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kiSR3kY8-qoa_xzbyJ-7zDmyl8M=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/WnZzVdcGPR8Sr6sgSgRy80em.gif?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
@gielz
Ik ga eens kijken. Eerst ontwikkelhulpen zien te vinden want ik heb alles in het Engels gezien het feit dat van de Nederlandse vertalingen altijd licht onpasselijk word.

D'oh dat is natuurlijk gewoon Developer tools.

Bingo: ik heb ze gevonden. Thanks! Het gaat dus toch goed, ik zat alleen op de verkeerde plaats te kijken. Wanneer gaan ze dat HA eens overzichtelijk maken.

[ Voor 37% gewijzigd door Korvaag op 23-07-2025 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Korvaag schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 19:44:
@gielz
Ik ga eens kijken. Eerst ontwikkelhulpen zien te vinden want ik heb alles in het Engels gezien het feit dat van de Nederlandse vertalingen altijd licht onpasselijk word.

D'oh dat is natuurlijk gewoon Developer tools.

Bingo: ik heb ze gevonden. Het gaat dus toch goed, ik zat alleen op de verkeerde plaats te kijken. Wanneer gaan ze dat HA eens overzichtelijk maken.
Hamertje links onder boven het tandwieltje. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Korvaag
gielz schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 19:46:
[...]

Hamertje links onder boven het tandwieltje. ;)
Ja daar maak ik vaker gebruik van :P Alleen nooit gezien dat daar dan nog een 'Actions' tab onder zit.

Om mijn initiele vraag maar zelf te beantwoorden:
Wat gaat hier verkeerd.
Ik... ik ga verkeerd...

[ Voor 18% gewijzigd door Korvaag op 23-07-2025 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rusl84
[...]

Bij mij werkte het ook niet totdat ik in de zendure app ‘ben verhuisd naar frankrijk’ en zodoende kon instellen wat de max output mag zijn . Ik kan nu vol ontladen, maar heb het staan op 1600W per ac2400 . En het werkt perfect icm met nom en de fireson integratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordyc
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16:32
peterb13 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 16:13:
[...]

Ik heb hetzelfde probleem qua maximale vermogen. Je kunt dit oplossen door in Visual Studio een .py bestand aan te passen. Hiermee kun je de max van de sliders aanpassen waardoor hij niet meer dan dat kan in of uitvoeren. Ik zal morgen even kijken hoe dat bestand precies heet en wat je dan waar in moet voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterb13
jordyc schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 21:29:
[...]

Ik heb hetzelfde probleem qua maximale vermogen. Je kunt dit oplossen door in Visual Studio een .py bestand aan te passen. Hiermee kun je de max van de sliders aanpassen waardoor hij niet meer dan dat kan in of uitvoeren. Ik zal morgen even kijken hoe dat bestand precies heet en wat je dan waar in moet voeren.
Super. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:47

bert pit

asdasd

Zodra ik de EV laad, zet ik via een automatisering het ontladen van mijn Hypers op 0W. Alleen moet ik ze in de app handmatig uit HEMS halen.
Nu zie ik dat er een status is: HemsState, deze staat op 1 en gaat na het handmatig uitzetten naar 0. Is dit ook de automatiseren via Yaml? Ik kan het niet uit een lijstje selecteren namelijk.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:15
[...]

He?! Dat heb ik ook, staat hier op 2000 watt, na een dag of 4 weer op 2400 watt…

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jordyc
Zoek in visual studio naar het bestand genaamd solarflow2400ac.py. Daar moet je even zoeken naar de lap code uit het plaatje. Je moet dan de self.powerMin en Max aanpassen en iets verder naar beneden de self.number inputLimit en outputLimit aanpassen. In het plaatje heb ik ze gemarkeerd. Hier vul je de maximale waardes in waarmee je wilt werken.

Daarna HA opnieuw opstarten zodat alles goed wordt ingeladen en dan zou het moeten werken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BMsKoRJVQ8AmohhN6KzNSnqTE8w=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/3Gy1SnNMhkSir0wKLVOMufKL.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterb13
jordyc schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 08:20:
[...]

Zoek in visual studio naar het bestand genaamd solarflow2400ac.py. Daar moet je even zoeken naar de lap code uit het plaatje. Je moet dan de self.powerMin en Max aanpassen en iets verder naar beneden de self.number inputLimit en outputLimit aanpassen. In het plaatje heb ik ze gemarkeerd. Hier vul je de maximale waardes in waarmee je wilt werken.

Daarna HA opnieuw opstarten zodat alles goed wordt ingeladen en dan zou het moeten werken.

[Afbeelding]
Dank! Ga het meteen aanpassen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Melden jullie dit soort zaken ook aan Fireson via zijn Github? Anders blijf je knutselen aan een plug-n-play oplossing en was zelfbouw wellicht beter geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heb vannacht eens de logging aangezet, en het gedrag wat hij vertoonde zag ik terug hierin. Zelf draai ik pre3, omdat die nom laden en ontladen ingebouwd heeft zitten.
Gisteren wederom bezig geweest om de nieuwste versie te installeren, maar dat werkte wederom niet, de hardware deed niets met opdrachten, soort van read only :S.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jordyc
gielz schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 09:07:
Melden jullie dit soort zaken ook aan Fireson via zijn Github? Anders blijf je knutselen aan een plug-n-play oplossing en was zelfbouw wellicht beter geweest.
Dit had ik inderdaad gemeld op de github. Toen was dit de aangedragen oplossing en kwamen ze er ook gelijk achter dat het niet helemaal correct werkte. Dat is 1 of 2 versies geleden aangepast en sindsdien werkt deze oplossing wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterb13
gielz schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 09:07:
Inderdaad, wel goed om dat te melden. Heb een issue aangemaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:13
in de laatste pre7 werkt mijn hyper weer. echter zie ik bij een paar entities:
zoals Connectie Status: Niet beschikbaar

Ik heb de local eerder geprobeerd maar met mijn EMQX als mqtt broker kreeg ik dit niet voor elkaar.
mijn ble esphomes zien de devices, maar toch leek het niet te werken.
iemand hier ervaring mee?

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wosp
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 21-08 15:42
Ik heb 3 SF 2400 AC's met elk 4 batterijen draaien. Na een tijdje de FireSon integratie gebruikt te hebben in HA, heb ik van de week besloten toch maar de overstap te maken naar de ZenSDK integratie naar voorbeeld van @gielz. Ik heb de templates (bijna helemaal) aangepast naar wens en geschikt gemaakt voor 3 omvormers, tot zover prima. Maar het valt me op dat de batterijen altijd iets exporteren, op de 3-fase MID kWh meter die er tussen zit zie ik in totaal zo'n 54-60 Watt lopen, per fase zo'n 18-20 Watt. Als ik de automaten voor de batterijen uitzet achter de kWh meter, dan valt het verbruik weg. Dus het is geen probleem met de kWh meter, de batterijen sturen echt een beetje Watt continue mijn stroomnet op. Terwijl er geen vraag is, want bijv. nu wordt er ruim 3000 Watt het elektriciteitsnet op geëxporteerd door de zonnepanelen (en batterijen zitten al vol).

Toen ik de FireSon integratie gebruikte zag ik dit ook weleens, maar niet continue. Na x tijd stopte dit en was het echt gewoon 0, op dezelfde meter (geen aanpassingen gemaakt aan de fysieke hardware). Ik heb zitten kijken naar een waarde die misschien gezet moet worden bij een "stop met alles" opdracht (https://github.com/thilop...ain/docs/en_properties.md), maar die kan ik zo niet vinden. Iemand een idee hoe ik dit sluipverbruik kan stoppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
wosp schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 15:52:
Ik heb 3 SF 2400 AC's met elk 4 batterijen draaien. Na een tijdje de FireSon integratie gebruikt te hebben in HA, heb ik van de week besloten toch maar de overstap te maken naar de ZenSDK integratie naar voorbeeld van @gielz. Ik heb de templates (bijna helemaal) aangepast naar wens en geschikt gemaakt voor 3 omvormers, tot zover prima. Maar het valt me op dat de batterijen altijd iets exporteren, op de 3-fase MID kWh meter die er tussen zit zie ik in totaal zo'n 54-60 Watt lopen, per fase zo'n 18-20 Watt. Als ik de automaten voor de batterijen uitzet achter de kWh meter, dan valt het verbruik weg. Dus het is geen probleem met de kWh meter, de batterijen sturen echt een beetje Watt continue mijn stroomnet op. Terwijl er geen vraag is, want bijv. nu wordt er ruim 3000 Watt het elektriciteitsnet op geëxporteerd door de zonnepanelen (en batterijen zitten al vol).

Toen ik de FireSon integratie gebruikte zag ik dit ook weleens, maar niet continue. Na x tijd stopte dit en was het echt gewoon 0, op dezelfde meter (geen aanpassingen gemaakt aan de fysieke hardware). Ik heb zitten kijken naar een waarde die misschien gezet moet worden bij een "stop met alles" opdracht (https://github.com/thilop...ain/docs/en_properties.md), maar die kan ik zo niet vinden. Iemand een idee hoe ik dit sluipverbruik kan stoppen?
Ik zie het hier ook soms maar dat is meer in een overgang van laden naar ontladen en andersom (max 10-20minuten). Ik heb dat daarom gelaten omdat ik het ook zag bij de Homewizard PIB. Wat nou als je een rest command maakt die niet 0 maar 1 watt wegschrijft naar beide laden en ontladen?

@Devke Had jij hier geen oplossing voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@wosp

Ik ben de volgende code in config.yaml
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
  zendure_invoer_ontladen:
    url: http://192.168.x.xx/properties/write
    method: POST
    content_type: "application/json"
    payload: >
      {
        "sn": "xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx",
        "properties": {
          "smartMode": 1,
          "acMode": 2,
          "outputLimit": {{ states('input_number.handmatig_vermogen') | int }}
        }
      }

zendure_invoer_laden:
    url: http://192.168.x.x/properties/write
      {
        "sn": "xxxxxxxxxxxxxxxxxxx",
          "acMode": 1,
          "inputLimit": {{ states('input_number.handmatig_vermogen') | int }}
        }
      }

Wel even een input_number aanmaken dan. Die gebruik ik voor testen. Die zet ik dan even op 0 en stuur het bijbehorende restcommando. Je serienummer en IP even goed zetten.

[ Voor 159% gewijzigd door Devke op 24-07-2025 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Devke schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 16:31:
@wosp

Ik ben de volgende code in config.yaml
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
  zendure_invoer_ontladen:
    url: http://192.168.x.xx/properties/write
      {
        "sn": "xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx",
          "acMode": 2,
          "outputLimit": {{ states('input_number.handmatig_vermogen') | int }}
        }
      }

zendure_invoer_laden:
    url: http://192.168.x.x/properties/write
      {
        "sn": "xxxxxxxxxxxxxxxxxxx",
          "acMode": 1,
          "inputLimit": {{ states('input_number.handmatig_vermogen') | int }}
        }
      }

Wel even een input_number aanmaken dan. Die gebruik ik voor testen. Die zet ik dan even op 0 en stuur het bijbehorende restcommando. Je serienummer en IP even goed zetten.
Dit is inderdaad de handmatige modus (oude variant). In de TS staat een nieuwere variant die x_laden en x_ontladen gebruikt. Dus als jij ziet dat het vermogen bijvoorbeeld -25 standby is dan zet je hem op 0 handmatig eventjes om dat te cancelen of moeten daar meer fratsen voor uitgehaald worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
gielz schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 16:45:
[...]

Dit is inderdaad de handmatige modus (oude variant). In de TS staat een nieuwere variant die x_laden en x_ontladen gebruikt. Dus als jij ziet dat het vermogen bijvoorbeeld -25 standby is dan zet je hem op 0 handmatig eventjes om dat te cancelen of moeten daar meer fratsen voor uitgehaald worden?
Hij reageerd niet altijd direct. Dus soms is herhaling nodig. Verder hoef je niets te doen.

Pagina: 1 ... 3 ... 10 Laatste