Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:04
Hij had pech, want ik had geen zelf gebrande bonen meer. :N
Taro schreef op maandag 7 juli 2025 @ 22:47:
[...]

Dat is inderdaad wel een ding, als je die code overneemt krijg je allemaal unknown devices en sensoren.

Misschien op te lossen door ze allemaal een fixed ID te geven. Zal er in de toekomst eens naar kijken.

Maar wat je ook kunt doen is gewoon heel simpel beginnen en de automatisering steeds verder uitbouwen. Een Homey Pro is verder ook wel toegankelijk, heb ook een keer met Geert meegekeken en zeker een mooie optie.

Ik zie een Zendure meet-up dag aankomen ;)
Ik denk dat ik inderdaad maar heel kalmpjes aan met 1 automatisering ga beginnen. Gebruik je trouwens bestaande sensoren uit de Fireson en Nord Pool integratie's of zijn het allemaal helpers?

[ Voor 65% gewijzigd door Aziraphale op 07-07-2025 22:57 ]

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Aziraphale schreef op maandag 7 juli 2025 @ 22:54:
[...]

Nu moet ik nog maar een keer langs komen, nemen we gelijk even de focus onderhanden :P

Goed plan @Taro, waar en wanneer moeten we ons melden?

[ Voor 9% gewijzigd door geert1992 op 07-07-2025 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Aziraphale schreef op maandag 7 juli 2025 @ 22:54:
[...]
Lucky me ;)
Ik denk dat ik inderdaad maar heel kalmpjes aan met 1 automatisering ga beginnen. Gebruik je trouwens bestaande sensoren uit de Fireson en Nord Pool integratie's of zijn het allemaal helpers?
Allemaal helpers.

In de acties wordt een combinatie van de FireSon integratie gebruikt voor de Hypers en lokale REST API voor de 2400 AC's.

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 (+22 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordyc
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 10:42
Aziraphale schreef op maandag 7 juli 2025 @ 21:21:
@Taro Ik geloof dat ik eens ga kijken naar de Claude Code addon om me hiermee te helpen. Het ziet er allemaal prachtig uit, maar ik vrees dat me dit niet gaat lukken zonder stapsgewijze handleiding met alle sensoren die ik nodig heb en moet maken. Ik zie namelijk al sensoren voorbij komen die ik bij mij niet kan vinden en dus zal moeten maken. Wat dat betreft is HA toch wel een lastiger systeem dan Homey, wat @geert1992 met net heeft gedemonstreerd.
Zoek even in dit en het andere Zendure topic naar de helpers van bikkelreal. Die heeft de helpers bedacht. Deze kopiëren en je bent al een heel eind. Ik heb in dit draadje ook nog iets geschreven over het laden met de ev.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

@Aziraphale Zie Bikkelreal in "Zendure producten in Home Assistant integreren" , da's een behoorlijk duidelijk stappenplan, vorige week ook gevolgd en dat gaat prima om de helpers aan te maken.
Het is me alleen nog niet gelukt om die ook op een logische manier aan te roepen in m'n automatiseringe, maar da's WIP.

Nomen nescio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
Bra-Jo schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 11:23:
@Aziraphale Zie Bikkelreal in "Zendure producten in Home Assistant integreren" , da's een behoorlijk duidelijk stappenplan, vorige week ook gevolgd en dat gaat prima om de helpers aan te maken.
Het is me alleen nog niet gelukt om die ook op een logische manier aan te roepen in m'n automatiseringe, maar da's WIP.
Kan je heel makkelijk zo doen, de onderste 2 zijn aanroepen van dergelijke REST actions. Als je daarna in de visuele editor kijkt zie je hoe dat configureren makkelijk kan. De bovenste selecteert dus de Manual Charging optie uit de lijst die in mijn geval voor de Hypers actief is.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
      - action: input_select.select_option
        target:
          entity_id: input_select.zendure_smart_mode
        data:
          option: Manual Charging
      - action: rest_command.zendure_2400ac_1_snel_laden
        data: {}
      - action: rest_command.zendure_2400ac_2_snel_laden

[ Voor 5% gewijzigd door Taro op 09-07-2025 12:55 ]

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 (+22 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
Eenmalige crosspost uit het andere topic ivm HA relevantie:

Goed om te weten, de P1-meter is ook via lokale REST te bereiken:

{"timestamp":1752063327,"messageId":1,"deviceId":"KNIP","a_aprt_power":-286,"b_aprt_power":1293,"c_aprt_power":1486,"total_power":2494,"meterType":3,"protocolType":51}

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
Hierbij de YAML om de Zendure P1-meter in Home Assistant te integreren:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
  - resource: http://192.168.1.X/properties/report   # Zendure P1
    scan_interval: 1
    sensor:
      - name: "Zendure P1 Vermogen Fase A"
        value_template: "{{ value_json['a_aprt_power'] }}"
        unique_id: Zendure_P1_Vermogen_Fase_A
        unit_of_measurement: "W"
        state_class: measurement
        device_class: power
      - name: "Zendure P1 Vermogen Fase B"
        value_template: "{{ value_json['b_aprt_power'] }}"
        unique_id: Zendure_P1_Vermogen_Fase_B
      - name: "Zendure P1 Vermogen Fase C"
        value_template: "{{ value_json['c_aprt_power'] }}"
        unique_id: Zendure_P1_Vermogen_Fase_C
      - name: "Zendure P1 Vermogen Totaal"
        value_template: "{{ value_json['total_power'] }}"
        unique_id: Zendure_P1_Vermogen_Totaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
Bra-Jo schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 11:23:
Ik heb het geprobeerd, maar loop toch iedere keer weer vast. Laten we het er maar op houden dat ik er het inzicht, de tijd en de fut even niet voor heb. Dus toen ik vandaag ook mijn (al langer uitgevallen) Somfy RTS via RFxcom niet meer aan de gang kreeg en alles weer van de grond af aan op kon gaan bouwen heb ik het voorlopig even opgegeven met HA. Morgen komt er een Homey binnen en ga ik het daarmee proberen. Wel met Fireson als input voor bepaalde gegeven, dus HA gaat er nog niet helemaal uit. Ergens kan ik het toch niet hebben dat ik het niet voor elkaar krijg, maar voor de lieve vrede in huis is een makkelijk werkend systeem momenteel even belangrijker dan mijn ego.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Sinds een week nu de Shelly PM Mini Gen3 ingebouwde energiemeter in plaats van de HW Energysocket. Ik zie nu vooral dat deze nauwkeuriger is dan de HW Energysocket. NOM via de Restful API in combinatie met Zendure NOM 1.00 automatisering werkt echt helemaal prima.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LCB_ZssH25fU4ROu64q1W89QSt4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wl6OiKVscd653Hj1nLso2Mmg.jpg?f=fotoalbum_large
*800 watt laden/ontladen op één ab3000x.

Het enigste wat ik heb gedaan de afgelopen maand (deels HW Energysocket, deels Shelly PM Mini Gen3) is af en toe autistisch naar HA gekeken hoe het loopt. :+ :+

Dat was eigenlijk ook het doel, niets doen met maximaal effect. En bij problemen in de aansturing het direct zelf kunnen oplossen. (nog niet nodig geweest)

6320wp | Zendure 2400 AC (2.88 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avdwerf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17-07 21:23
Ik wilde ook gaan beginnen met de automatisering in HA maar krijg de cheapest hours niet werkend. Zou niet zo spannend moeten zijn lijkt me. Heb 2 entries in de config

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
aio_energy_management:
    cheapest_hours:
      - nordpool_entity: sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_10_021
        unique_id: aio_cheapest_hours
        name: AIO Cheapest Hours
        first_hour: 0
        last_hour: 23
        starting_today: true
        number_of_hours: 5
        sequential: false
        unique_id: aio_expensive_hours
        name: AIO Expensive Hours
        inversed: true

De nordpool sensor bevat gewoon de prijzen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UegIQLruQ-PJxcc6STtRhiLcjRA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uvsdAsQ9C5EmFtp78s8hUbGn.png?f=fotoalbum_large

Maar zowel cheapest als expensive blijven de hele dag op uit staan. Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VicSmurf
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-07 19:26
Hoe hebben jullie het gedaan met als je een EV laat met zonnestroom, hoe voorkom je dat hij dan niet stroom uit de accus haalt bijvoorbeeld? Hebben jullie misschien hier een automation template oid voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkds
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:06
VicSmurf schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 13:25:
Hoe hebben jullie het gedaan met als je een EV laat met zonnestroom, hoe voorkom je dat hij dan niet stroom uit de accus haalt bijvoorbeeld? Hebben jullie misschien hier een automation template oid voor?
Ik heb een stroommeter op mijn wallbox dus ik kan daaruit opmaken als er geladen wordt. Als hij meer dan 100 Watt gebruikt zet ik mijn restAPI mode op "slim opladen". En als hij minder dan 100 Watt gebruikt zet ik de restAPI mode weer naar "Nul op de meter".

Goed man!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jordyc
VicSmurf schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 13:25:
Ik heb in de helpers die ik gebruik een extra berekening ingebouwd die het verwogen van de laadpaal van het vermogen bij de p1 meter af haalt. Hiermee kan ik dus wel het huisverbruik compenseren, maar wordt de auto niet meegenomen.

Hier is de code te vinden:
https://gathering.tweaker...message/82762888#82762888

[ Voor 9% gewijzigd door jordyc op 10-07-2025 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VicSmurf
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-07 19:26
jordyc schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 14:18:
[...]

Ik heb in de helpers die ik gebruik een extra berekening ingebouwd die het verwogen van de laadpaal van het vermogen bij de p1 meter af haalt. Hiermee kan ik dus wel het huisverbruik compenseren, maar wordt de auto niet meegenomen.

Hier is de code te vinden:
https://gathering.tweaker...message/82762888#82762888
Dank je!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Taro schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 12:53:
[...]

Kan je heel makkelijk zo doen, de onderste 2 zijn aanroepen van dergelijke REST actions. Als je daarna in de visuele editor kijkt zie je hoe dat configureren makkelijk kan. De bovenste selecteert dus de Manual Charging optie uit de lijst die in mijn geval voor de Hypers actief is.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
      - action: input_select.select_option
        target:
          entity_id: input_select.zendure_smart_mode
        data:
          option: Manual Charging
      - action: rest_command.zendure_2400ac_1_snel_laden
      - action: rest_command.zendure_2400ac_2_snel_laden
Cool bedankt, dat lijkt goed te werken. :) Alleen wel raar dat het dropdown-menu niet werkt wanneer ik het handmatig aanpas. Van Smart Matching uit een automatisering gaat ie ontladen (want verbruik), maar wanneer ik 'm dan handmatig op Smart Matching Charge of Off zet, blijft ie gewoon gezellig ontladen. Volgende puzzel. :D

Nomen nescio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
avdwerf schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 09:54:
Ik wilde ook gaan beginnen met de automatisering in HA maar krijg de cheapest hours niet werkend. Zou niet zo spannend moeten zijn lijkt me. Heb 2 entries in de config

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
aio_energy_management:
    cheapest_hours:
        unique_id: aio_cheapest_hours
        name: AIO Cheapest Hours
        unique_id: aio_expensive_hours
        name: AIO Expensive Hours
        inversed: true

De nordpool sensor bevat gewoon de prijzen
[Afbeelding]

Maar zowel cheapest als expensive blijven de hele dag op uit staan. Iemand een idee?
Volgens mij is het makkelijker een helper aan te maken met JINJA code, voor bijv.de 3 duurste uren tussen 17:00 en 0:00:
Django/Jinja:
1
2
{% from 'cheapest_energy_hours.jinja' import cheapest_energy_hours %}
{{ cheapest_energy_hours('sensor.nordpool_kwh_nl_eur_4_09_021', attr_today='Today', hours=3, split=true, lowest=false, mode='is_now', include_tomorrow=false, start='17:00', end='0:00', value_key='price', time_key='time') }}

Dan hoef je alleen te checken of die true of false is.

Je maakt hiervoor een Binaire template sensor aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 11:09
Voor degene die willen werken met Dynamisch contracten en cheapest hours integratie?

Stappenplan dynamisch laden m.b.v. Cheapest Hours integratie

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 5.76 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJN
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 11:07

DJN

gielz schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 14:22:
Dat was ook eerst hier het idee, waarom niet op een 4 seconden interval. Maar wanneer hij om de 4 seconden gaat kijken wat er moet gebeuren dan kan het zijn dat de P1 net nog zijn data moet verversen en je dus met oude data gaat werken. Hier ziet het er trouwens nu zo uit (laatste 30 minuten), dik tevreden;

*Batterij vermogen is omgedraaid in het dashboard - is laden + ontladen om gelijk te lopen met de P1.
[Afbeelding]

De overige sensoren meer uitlezen doe ik zelf voorlopig niet omdat de batterij dan zal bevriezen. Dit is standaard 15 seconden bij de overige sensoren. Ik heb nog wel een vraag open staan wat de rate limiter is van de API.

Mocht je zelf tot iets komen wat beter werkt in de praktijk deel het vooral hier! *O*

[...]
Ik heb deze gemaakt. Iemand anders nog interessante charts?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J_PxYwwxHAVajmuMna_3-AwJzc0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZGR0t8cP2eKp5cqtXURsuG07.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLass
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:25
DJN schreef op maandag 14 juli 2025 @ 12:08:
[...]

Ik heb deze gemaakt. Iemand anders nog interessante charts?

[Afbeelding]
Nice!

Wil je de yaml code delen?

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJN
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 11:07

DJN

type: custom:apexcharts-card
graph_span: 2h
update_interval: 10sec
header:
show: true
show_states: true
colorize_states: true
apex_config:
fill:
type: gradient
gradient:
type: vertical
shadeIntensity: 0.7
inverseColors: false
opacityFrom: 0.91
opacityTo: 0.1
stops:
- 100
- 1000
- 10000
yaxis:
min: 0
series:
- entity: sensor.ecotracker_actueel_verbruik
name: P1
curve: smooth
type: area
stroke_width: 1
show:
legend_value: false
in_chart: true
in_header: true
color: "#eaeaea"
- entity: sensor.zp_vermogen_in_watt
name: ZP
show:
color: "#FBC02D"
- entity: sensor.battery_input_total
name: BAT IN
show:
color: "#7CB342"
- entity: sensor.battery_output_total_2
name: BAT UIT
show:
color: "#EF6C00"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Devke
Ben even zo vrij geweest om het snel copy en paste te maken.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
header:
apex_config:
  fill:
    gradient:
      stops:
        - 100
        - 1000
        - 10000
  yaxis:
series:
    show:

show:

show:

show:

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 5.76 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieke
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:39
@gielz Heb de smartmeter werkend in HA. Maak daarbij gebruik van DSMR Reader.

Is er dan nog een Zendure P1 meter of Zendure 3CT vereist om jouw applicatie te gebruiken voor NOM bij het gebruik van een 2400 AC? Al 75 dagen in afwachting daarvan. :(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DlDNqAXnAvw2kfqllCmGOQEosqo=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/VWGDn5RfKs20gt6GtgMFJOmi.jpg?f=user_large

En tweede vraag: blijft alle data zo lokaal dat je geen informatie meer kunt teruglezen in de Zendure-app op de smartphone?? Dat zou toch wel handig zijn als je buitenshuis bent en de boel wil volgen. ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Hieke op 14-07-2025 20:15 ]

Panasonic K-series split 9 kW, gasloos sinds dec 23 | EV | PV 9,6 kWp | Zendure SF 2400 AC, 12 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Hieke schreef op maandag 14 juli 2025 @ 19:56:
@gielz Heb de smartmeter werkend in HA. Maak daarbij gebruik van DSMR Reader.

Is er dan nog een Zendure P1 meter of Zendure 3CT vereist om jouw applicatie te gebruiken voor NOM bij het gebruik van een 2400 AC? Al 75 dagen in afwachting daarvan. :(

[Afbeelding]

En tweede vraag: blijft alle data zo lokaal dat je geen informatie meer kunt teruglezen in de Zendure-app op de smartphone?? Dat zou toch wel handig zijn als je buitenshuis bent en de boel wil volgen. ;)
Voor de NOM via de zenSDK is het enigste wat je nodig heb is een P1 vermogen (per seconden) en een meter bij de batterij die ook per seconden meet. Dit kan een KWH meter zijn, een Shelly mini of een simpele oplossing een energysocket. En uiteraard een 800 pro of 2400 ac. ;)

Je kunt in de Zendure app nog de basis gegevens zien om te zien dat de batterij werkt. Zelf kan ik Home assistant vanaf afstand bedienen. Maar als je het simpel wilt houden zou ik de combo P1 Homewizard + Energysocket adviseren. Die kun je makkelijk via de cloud zien in de Homewizard app en meteen gebruiken voor je totale aansturing.

Mocht je ergens tegen aanlopen dan ben je in dit topic bij het juiste adres.

6320wp | Zendure 2400 AC (2.88 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Devke schreef op maandag 14 juli 2025 @ 19:45:
Ben even zo vrij geweest om het snel copy en paste te maken.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
header:
apex_config:
  fill:
    gradient:
      stops:
        - 100
        - 1000
        - 10000
  yaxis:
series:
    show:

show:

show:

show:
Mooi dank je! min: 0 werkte bij mij niet (rij 22) want dan zag ik de P1 meter waardes niet in de grafiek. Dus die heb ik veranderd in -5000

energienerds.nl, gasloos, 11,5kWp, 14 kWh accu, EV, Atlantic WPB

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Hieke Even voor je aan het internet gehangen;

- Je kunt het vermogen zien van laden/ontladen. Het laadpercentage en wat hij aan het doen is voor modus. En de statistieken worden bijgehouden, deze zou ik met een korreltje zout nemen. Extern meten geeft een beter resultaat.

Uiteraard staat HEMS uit want dat doet Home Assistant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hieke
Dank je voor je uitgebreide reactie. Ben nog niet erg vertrouwd met HA. Maar via jouw beschrijving al wel e.a. reeds voorbereid. Mis alleen de 2400 om echt een beeld te krijgen.

De hoofdmeter is een DSMR5 dus dat is allemaal vlot. En een Eastron SDM120 modbus, bidirectioneel en instelbare refreshtime tot op 1 seconde.. Benieuwd hoe dat allemaal gaat werken.

Heb wel een VPN-app op smartphone naar de Draytek router thuis en daarmee ook inzage in HA. Maak wel een extra dashboard aan.
Maar de Zendure app is wat sneller. :)

We gaan het zien. Dank voor het delen en assistentie _/-\o_

Panasonic K-series split 9 kW, gasloos sinds dec 23 | EV | PV 9,6 kWp | Zendure SF 2400 AC, 12 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rusl84
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 07:40
Goededag, ik lees al een tijdje mee en heb al vele geleerd met aansturing in home assistant,maar ook dat ik de zendures besteld heb en bezit nu ook het ‘virus’
Ik heb inmiddels de zendure 2400ac binnen met de nodige accu’s ( besteld 14april )
Nu heb ik deze in home assistant via de fireson .
Maar ik loop tegen een paar dingetjes aan en hoop dat jullie me daarbij kunnen helpen.

Via de zendure app lukt het niet om me account te delen om zo via home assistant en de app alles te kunnen inzien.
Als ik in de zendure app via instellingen ga naar apparaat delen komt er verder niets waar ik op kan klikken.

Via home assistant snap ik het niet helemaal als ik slimme matching gebruik gaat het niet helemaal vlekkeloos. Soms pakt die een kwartiertje nom en daarna gebeurt er weer niets. Hoe moet ik dat precies inzien/instellen? Wat betekent part of solarflow 2400ac 1 cluster etc?

Ook het handmatig lukt nog niet als ik een bepaalde vermogen invul.

Hopelijk wil iemand mij daarbij helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordyc
De 2400AcC is nog niet deelbaar in de app. Wat je moet doen:
- stel in de Zendure app als je een energie management systeem aanmaakt alles juist in. Advies is om je laden en ontladen op een max van 0.25C in te stellen hier. Daarmee voorkom je dat HA toch per ongeluk harder gaat laden of ontladen.
- HEMS zet je in de app uit
- herstart HA, hiermee log je uit in de app en log je in via HA.
- stel HA zo in zoals jij wilt. Het handigste is om gebruik te maken van de helpers zoals Bikkelreal ze bedacht heeft. Hiermee pas je alleen de waardes aan van het laden of ontladen in HA en kun je eventuele dummy helpers gebruiken.
- maak eventuele automatiseringen om te spelen met NOM, dynamisch laden of iets anders.

@Taro heeft ook zn automatisering gedeeld hier.

Als je in de app inlogt wordt je in HA uitgelogd en moet je dus HA weer opnieuw opstarten om ervoor te zorgen dat deze je 2400AC weer aanstuurt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieke
gielz schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 09:46:
Voor de gene die nu een energy socket gebruiken en naar iets anders willen voor metingen buiten een KWH meter om. Ik ben nu de Shelly PM Mini Gen3 aan het testen;

https://www.bol.com/nl/nl...hAhA.4_13.14.ProductImage

[Afbeelding]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
  - resource: http://192.168.0.227/rpc/PM1.GetStatus?id=0   # IP-adres van je Shelly PM Mini Gen3 voor API
    sensor:
      - name: "Shelly Zendure 2400 AC Vermogen Aansturing API"
        value_template: "{{ value_json.apower | float }}"
        unique_id: Shelly_Zendure_2400_AC_Vermogen_Aansturing_API
Ik heb die vanmiddag ook ontvangen en nu op mijn bureau liggen. Maar heb zo mijn bedenkingen om daar langere tijd 2400 Watt doorheen te jagen.. De specs spreken zelfs over 3840 Watt. Hoe kijken jullie daar tegenaan?
Daarnaast past ie bij mij niet standaard in een opbouw WCD van Bush-Jaeger. Kan natuurlijk wel in de groepenverdeler erbij geplaatst worden.

Wat was voor @gielz de reden om hiervoor te kiezen en de Energy socket van Homewizard terzijde te schuiven?

En dan zou er ook mee geschakeld kunnen worden?

Ik ben helemaal niet bekend met Shelly, dit is mijn eerste kennismaking met dit device. Laat me dus graag overtuigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Hieke schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 21:28:
[...]
Wat was voor @gielz de reden om hiervoor te kiezen en de Energy socket van Homewizard terzijde te schuiven?
Ik was op zoek naar een meter die nauwkeuriger was en waarbij geen stopcontact meer noodzakelijk was met een API die op 1 seconden interval 100% lokaal kan. Hier in huis meerdere MID KWH meters maar ik vond dit wel een leuk product om eens te proberen en hij past mooi in de ABB opbouw.

Hij zou iig makkelijk 2400 watt moeten kunnen verwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rusl84
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 07:40
jordyc schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 18:09:
De 2400AcC is nog niet deelbaar in de app. Wat je moet doen:
- stel in de Zendure app als je een energie management systeem aanmaakt alles juist in. Advies is om je laden en ontladen op een max van 0.25C in te stellen hier. Daarmee voorkom je dat HA toch per ongeluk harder gaat laden of ontladen.
- HEMS zet je in de app uit
- herstart HA, hiermee log je uit in de app en log je in via HA.
- stel HA zo in zoals jij wilt. Het handigste is om gebruik te maken van de helpers zoals Bikkelreal ze bedacht heeft. Hiermee pas je alleen de waardes aan van het laden of ontladen in HA en kun je eventuele dummy helpers gebruiken.
- maak eventuele automatiseringen om te spelen met NOM, dynamisch laden of iets anders.

@Taro heeft ook zn automatisering gedeeld hier.

Als je in de app inlogt wordt je in HA uitgelogd en moet je dus HA weer opnieuw opstarten om ervoor te zorgen dat deze je 2400AC weer aanstuurt
Aah dit maakt al een hoop duidelijk.
Gister avond ermee aan de slag gegaan maar wil nog niet echt vlotten. Van het weekend heb ik meer tijd om ermee verder te gaan en ga me verdiepen in de helpers van bikkelreal.
Bedankt voor je antwoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieke
gielz schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 22:40:
[...]

Ik was op zoek naar een meter die nauwkeuriger was en waarbij geen stopcontact meer noodzakelijk was met een API die op 1 seconden interval 100% lokaal kan. Hier in huis meerdere MID KWH meters maar ik vond dit wel een leuk product om eens te proberen en hij past mooi in de ABB opbouw.

Hij zou iig makkelijk 2400 watt moeten kunnen verwerken.
Ik prefereer ook zoveel mogelijk lokaal werken. Dus onderschrijf dat motief.
Is de refreshrate van de Homewizard energy socket veel lager dan? Lees dat de grafieken van HW een resolutie van 5 minuten hebben. Daarmee gaat nauwkeurigheid deels verloren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hieke schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 08:52:
[...]

Ik prefereer ook zoveel mogelijk lokaal werken. Dus onderschrijf dat motief.
Is de refreshrate van de Homewizard energy socket veel lager dan? Lees dat de grafieken van HW een resolutie van 5 minuten hebben. Daarmee gaat nauwkeurigheid deels verloren.
Wanneer je de HW Energysocket niet via de integratie gebruikt maar zelf via de Restful API gaat uitlezen kun je deze op 1 seconden zetten. Alleen wat je hier ziet is dat hij op lage en hoge vermogen procentueel afwijkt. Dit werkt ook prima voor de NOM maar ik zelf wil graag het importen van KWH tot het minimale beperken.

Imports in de nacht waren 0.005 KWH - 0.01 KWH per uur en nu 0.001 KWH. Gaat dus eigenlijk nergens over ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:54
gielz schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 09:10:
[...]

Wanneer je de HW Energysocket niet via de integratie gebruikt maar zelf via de Restful API gaat uitlezen kun je deze op 1 seconden zetten. Alleen wat je hier ziet is dat hij op lage en hoge vermogen procentueel afwijkt. Dit werkt ook prima voor de NOM maar ik zelf wil graag het importen van KWH tot het minimale beperken.

Imports in de nacht waren 0.005 KWH - 0.01 KWH per uur en nu 0.001 KWH. Gaat dus eigenlijk nergens over ;)
Jij hebt geen Quooker...

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wellicht in de toekomst wel maar hoe ziet de grafiek met een Quooker er uit? Hier heb ik alleen piekjes van 20 watt in de nacht die makkelijk op te vangen zijn. (180 watt gemiddeld sluipverbruik)

Ik gebruik deze grafiek om te kijken waar nog wat imports te hamsteren zijn;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1sHz7TdW3Cb1uakWbTnxCRcvTJo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/UQlCS6LdgFlSZYOm2XzTWZH1.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:54
gielz schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 09:30:
[...]

Wellicht in de toekomst wel maar hoe ziet de grafiek met een Quooker er uit? Hier heb ik alleen piekjes van 20 watt in de nacht die makkelijk op te vangen zijn. (180 watt gemiddeld sluipverbruik)

Ik gebruik deze grafiek om te kijken waar nog wat imports te hamsteren zijn;

[Afbeelding]
Heel veel korte spikes van 10-30 seconden....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ImQTPEnzrQn3JuKYtNE9XAotCMU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9ZmbQKHP7AYx3jHJksPAyHOL.jpg?f=fotoalbum_large

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
Tijgerkracht schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 09:34:
[...]

Heel veel korte spikes van 10-30 seconden....

[Afbeelding]
Ja wat dat betreft is een quooker een drama voor NOM, maar per saldo stelt het nog niet veel voor. Ik zit nu per saldo snachts tussen 00.00 en 07.00 op 0,05 kWh. Maar wat wel grotendeels door de quooker komt. En daar reageert de NOM dan weer (te laat) op, dus inderdaad spikes beide kanten op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uxWPpnEOJKSgveoLS5wTNAadrsc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KH2CNQzTJ0vuphlYiYjXoLvz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieke
Hèhè, eindelijk de 2400 AC na 79 dagen binnen!
Ziet er inderdaad wel leuk uit.
Configureren van de app met wifi en laden/ontladen via smartphone wijst zichzelf.

In de app wordt ook het door router toegewezen IP-address getoond.
Ik wil graag NOM met de Restful API zenSDK (lokaal) en daartoe getracht de handleiding in startpost uit te voeren.
Eerste stap in DOS-box curl -X GET "http://192.168.1.177/properties/report" gaat conform verwachting.

Sensoren aanmaken wordt al iets lastiger.. Ik heb namelijk geen Homewizard P1 en ook geen HW energy socket...

Laat ik beginnen met de vraag hoe ik de NOM kan realiseren.. Ik zie die waarde van de P1-meter tenslotte al in HA.
Hoe krijg ik die data verwerkt in de RESTfull api? Nu kan ik de installatie alleen handmatig bedienen..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DUATxzB5Wy6unqIAduBkXMZPIjg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/5OeJwb2xxEoJTkgGM613fXgM.jpg?f=user_large

[ Voor 64% gewijzigd door Hieke op 17-07-2025 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hieke schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 16:21:
Hèhè, eindelijk de 2400 AC na 79 dagen binnen!
Ziet er inderdaad wel leuk uit.
Configureren van de app met wifi en laden/ontladen via smartphone wijst zichzelf.

In de app wordt ook het door router toegewezen IP-address getoond.
Ik wil graag NOM met de Restful API zenSDK (lokaal) en daartoe getracht de handleiding in startpost uit te voeren.
Eerste stap in DOS-box curl -X GET "http://192.168.1.177/properties/report" gaat conform verwachting.

Sensoren aanmaken wordt al iets lastiger.. Ik heb namelijk geen Homewizard P1 en ook geen HW energy socket...

Laat ik beginnen met de vraag hoe ik de NOM kan realiseren.. Ik zie die waarde van de P1-meter tenslotte al in HA.
Hoe krijg ik die data verwerkt in de RESTfull api? Nu kan ik de installatie alleen handmatig bedienen..

[Afbeelding]
Welkom ;) leuk spul.

Voor de zenSDK aansturing NOM wil je zo accuraat mogelijke data hebben. Wat je dus nodig hebt is P1 data die iedere seconden in Home Assistant binnenkomt. En toch iets van een meting bij de stekker van de batterij zodat je een vermogen hebt van de batterij die elke seconden beschikbaar is. Heb je beide dan ben je al snel bij een werkende NOM via de zenSDK.

Vervolgens is het een kwestie van de sensoren van de batterij werkend te maken, fancy dropdown menutje en de automatiseringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieke
gielz schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 16:30:
[...]

Welkom ;) leuk spul.

Voor de zenSDK aansturing NOM wil je zo accuraat mogelijke data hebben. Wat je dus nodig hebt is P1 data die iedere seconden in Home Assistant binnenkomt. En toch iets van een meting bij de stekker van de batterij zodat je een vermogen hebt van de batterij die elke seconden beschikbaar is. Heb je beide dan ben je al snel bij een werkende NOM via de zenSDK.

Vervolgens is het een kwestie van de sensoren van de batterij werkend te maken, fancy dropdown menutje en de automatiseringen.
Dank je. Maar ik heb heb een werkende P1-meter opgenomen in mijn systeem. https://smartgateways.nl/...smart-meter-wifi-gateway/ i.c.m. P1monitor. Krijg elke seconde telegrammen van DSRM-meter en die zijn te lezen in MQTT-Explorer en ook HA..

Er moet dus wel een koppeling te maken zijn in de Configuration.yaml lijkt mij. Ik weet alleen niet hoe. Zou jij daar bij kunnen helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hieke schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 16:38:
[...]

Dank je. Maar ik heb heb een werkende P1-meter opgenomen in mijn systeem. https://smartgateways.nl/...smart-meter-wifi-gateway/ i.c.m. P1monitor. Krijg elke seconde telegrammen van DSRM-meter en die zijn te lezen in MQTT-Explorer en ook HA..

Er moet dus wel een koppeling te maken zijn in de Configuration.yaml lijkt mij. Ik weet alleen niet hoe. Zou jij daar bij kunnen helpen?
Dan ben je er al bijna. Ik zou dan de configuration.yaml gebruiken zonder de P1 regel en dat werkend krijgen (data zien in HA). Hierna zit je alleen nog met je vermogen van je batterij, hoe wil je dat gaan oplossen? Via de Restful API kun je namelijk niet elke seconden het vermogen gaan opvragen zonder dat je mogelijk een freeze krijgt.

Zie je alle gegevens binnen komen dan is het alleen nog de dropdown maken en de automatisering even voorzien van je afwijkende sensoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieke
gielz schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 16:44:
[...]

Dan ben je er al bijna. Ik zou dan de configuration.yaml gebruiken zonder de P1 regel en dat werkend krijgen (data zien in HA). Hierna zit je alleen nog met je vermogen van je batterij, hoe wil je dat gaan oplossen? Via de Restful API kun je namelijk niet elke seconden het vermogen gaan opvragen zonder dat je mogelijk een freeze krijgt.

Zie je alle gegevens binnen komen dan is het alleen nog de dropdown maken en de automatisering even voorzien van je afwijkende sensoren.
Er bijna zijn is een kwestie van beleving.. :o

Voor jouw duidelijkheid: Ik zie de historie van de verschillende Entiteiten wel als ik daar via Settings, Entities, Temperatuur op klik.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wTeW7qQnWQTOSpT75f2K--nVET8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/O1gISrcfhKXKIwJhKxgoYEoT.jpg?f=user_large
Maar ik weet niet hoe ik onderstaand totaaloverzicht kan opvragen zoals in je werkinstructie getoond wordt. Hoe krijg ik dat voor elkaar. Zie nergens mogelijkheid: Add to Dashboard.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AZqIpZITcnb2TjLqmM2LKrnspeM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/fftEf9XXNHnhXeahmiNCBuGo.jpg?f=user_large
Je merkt wel: geen ervaring met HA.. :9~

Hopelijk komen we er samen uit. Volgende stap wordt dan data P1-meter in configuratie opnemen.

Alvast dank. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hieke schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 17:05:
[...]

Er bijna zijn is een kwestie van beleving.. :o

Voor jouw duidelijkheid: Ik zie de historie van de verschillende Entiteiten wel als ik daar via Settings, Entities, Temperatuur op klik.
[Afbeelding]
Maar ik weet niet hoe ik onderstaand totaaloverzicht kan opvragen zoals in je werkinstructie getoond wordt. Hoe krijg ik dat voor elkaar. Zie nergens mogelijkheid: Add to Dashboard.

[Afbeelding]
Je merkt wel: geen ervaring met HA.. :9~

Hopelijk komen we er samen uit. Volgende stap wordt dan data P1-meter in configuratie opnemen.

Alvast dank. _/-\o_
De entiteiten kun je makkelijk tonen via het dashboard via de standaard toe te voegen tegel;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XLypt75Q9bQvgErOYfD6Ac79fIc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/8rHaA1W3mTnqnc62UsOf2i10.png?f=user_large

Maar dit staat los van de werken van zenSDK, dit is meer je opmaak van je Home Assistant dashboard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
Ik probeer die Fireson plugin aan de praat te krijgen maar het lukt me niet. Hij vindt 'invalid credentials'. Met PiHole disabled (of allow domain app.zendure.tech) krijg ik die error niet, maar ik blijf een 'spinning beachball' houden. Mis ik iets? Ik heb vandaag m'n Zendure binnengekregen dus ik heb nog niet heel uitgebreid kunnen kijken.

Ik snap ook niet helemaal waarom ik m'n WIFI moet invullen. M'n server waar HA op draait heeft niet eens WIFI maar hangt netjes bedraad aan het netwerk. Waarom moet die integratie precies weten wat m'n WIFI is? Ik mis even iets denk ik :)

Edit:
Hmm.. ik krijg nu alsnog error connecting to Zendure API.

Ik heb via RESTED (FireFox plugin) even een token request nagebouwd zoals ook in de integratie en dan krijg ik Incorrect account or password als result:

code:
1
2
3
4
5
6
{
  "code": 400,
  "success": false,
  "data": {},
  "msg": "Incorrect account or password"
}

Ik ben toch echt met dit account ingelogd in de app. Expres nog even een wachtwoordwijziging gedaan in de app. App werkt prima, dit werkt niet. Anyone?

[ Voor 29% gewijzigd door Korvaag op 17-07-2025 19:07 ]

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mediacj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23-07 23:15
Korvaag schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 18:55:
Ik probeer die Fireson plugin aan de praat te krijgen maar het lukt me niet. Hij vindt 'invalid credentials'. Met PiHole disabled (of allow domain app.zendure.tech) krijg ik die error niet, maar ik blijf een 'spinning beachball' houden. Mis ik iets? Ik heb vandaag m'n Zendure binnengekregen dus ik heb nog niet heel uitgebreid kunnen kijken.

Ik snap ook niet helemaal waarom ik m'n WIFI moet invullen. M'n server waar HA op draait heeft niet eens WIFI maar hangt netjes bedraad aan het netwerk. Waarom moet die integratie precies weten wat m'n WIFI is? Ik mis even iets denk ik :)

Edit:
Hmm.. ik krijg nu alsnog error connecting to Zendure API.

Ik heb via RESTED (FireFox plugin) even een token request nagebouwd zoals ook in de integratie en dan krijg ik Incorrect account or password als result:

code:
1
2
3
4
5
6
{
  "code": 400,
  "success": false,
  "data": {},
  "msg": "Incorrect account or password"
}

Ik ben toch echt met dit account ingelogd in de app. Expres nog even een wachtwoordwijziging gedaan in de app. App werkt prima, dit werkt niet. Anyone?
Wazig probleem inderdaad. Ik neem aan dat je probeert in te loggen met hetzelfde Zendure-account als waarmee je hardware geregistreerd is?

Als het om een 800PRO of een 2400AC gaat, dan is het goed om te weten dat de Zendure-app en FireSon niet tegelijkertijd op hetzelfde account kunnen werken. Slechts één actieve sessie per account is toegestaan.

Wat betreft de WiFi: die is volgens mij nodig wanneer je een eigen lokale MQTT-server gebruikt, in plaats van de standaard cloud-MQTT van Zendure. De Zendure-hardware moet dan via jouw wifi-netwerk toegang hebben tot je lokale MQTT-server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
Mediacj schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 19:29:
[...]

Wazig probleem inderdaad. Ik neem aan dat je probeert in te loggen met hetzelfde Zendure-account als waarmee je hardware geregistreerd is?

Als het om een 800PRO of een 2400AC gaat, dan is het goed om te weten dat de Zendure-app en FireSon niet tegelijkertijd op hetzelfde account kunnen werken. Slechts één actieve sessie per account is toegestaan.

Wat betreft de WiFi: die is volgens mij nodig wanneer je een eigen lokale MQTT-server gebruikt, in plaats van de standaard cloud-MQTT van Zendure. De Zendure-hardware moet dan via jouw wifi-netwerk toegang hebben tot je lokale MQTT-server.
Dat kan aldus de plugin juist wel bij de SF 800 Pro (notes: No device sharing, use primary account. Zie kopje 'installation' https://github.com/FireSon/Zendure-HA).

Mbt WIFI, dat leek mij ook logisch, maar het zijn verplichte velden bij de integratie. Je kan ze dus niet leeglaten.

Wat ook opvalt is dat ik op de Zendure site ook niet kan inloggen, maar ik weet niet precies of die dezelfde Identity store hebben als de app. Het kan maar zo zijn dat dat weer een ander account is.

[ Voor 12% gewijzigd door Korvaag op 17-07-2025 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mediacj
Korvaag schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 19:36:
[...]

Dat kan aldus de plugin juist wel bij de SF 800 Pro (notes: No device sharing, use primary account. Zie kopje 'installation' https://github.com/FireSon/Zendure-HA).
Niet dus, de Hyper 2000 heeft wel de mogelijkheid om de besturing te delen via account sharing, maar de 800PRO en 2400AC niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
Mediacj schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 19:38:
[...]

Niet dus, de Hyper 2000 heeft wel de mogelijkheid om de besturing te delen via account sharing, maar de 800PRO en 2400AC niet.
Dan staat het er echt heel onduidelijk...

Dat zou gezien de tekst dus betekenen dat ik OF de app kan inloggen OF de HA plugin?

Ik lees dit als: sharen werkt niet bij de SF 800 Pro, gebruik dus gewoon je primaire account en dat doe ik ook.

[ Voor 26% gewijzigd door Korvaag op 17-07-2025 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisdew16
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Ik ben sinds vanmiddag ook eindelijk bezitter van een 2400AC met twee batterijen :) Nu gebruik ik al een aantal uur de NOM automatisering van @gielz en die werkt voor 99% goed.
Nu is er in mijn geval een "bug" dat als ik alles stop en dus op standby zet dat mijn HW kWh meter een verbruik van -25 aangeeft. Dit zorgt er dan weer voor dat er geen enkele automatisering start. Zelfde gebeurd als de accu eerst gaat laden en dan moet ontladen. Dan komt ie ook in een "loop" terecht. De manier om dit op te lossen is door in de zendure app 100 watt in te stellen als laden/ontladen en dan pakt ie alles weer op. Iemand die soort gelijk gedrag heeft (gehad)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mediacj
Korvaag schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 19:39:
[...]

Dan staat het er echt heel onduidelijk...

Dat zou gezien de tekst dus betekenen dat ik OF de app kan inloggen OF de HA plugin?

Ik lees dit als: sharen werkt niet bij de SF 800 Pro, gebruik dus gewoon je primaire account en dat doe ik ook.
De aansturing sharen kan idd niet met de 800PRO dus je moet dan kiezen of je dat account in de app blijft gebruiken of in de Fireson integratie, beide tegelijk kan dus niet. Primair of niet het Zendure account waar je 800PRO aanhangt kan maar 1 maal actief zijn.

Je kunt wel een 2de Zendure account aanmaken en daar de 800PRO aan koppelen. Je gebruikt dan het primaire account voor Fireson want die heeft de besturing nodig en het tweede Zendure account kun je gebruiken om je 800PRO te raadplegen maar niet om aan te sturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
dennisdew16 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 19:41:
Ik ben sinds vanmiddag ook eindelijk bezitter van een 2400AC met twee batterijen :) Nu gebruik ik al een aantal uur de NOM automatisering van @gielz en die werkt voor 99% goed.
Nu is er in mijn geval een "bug" dat als ik alles stop en dus op standby zet dat mijn HW kWh meter een verbruik van -25 aangeeft. Dit zorgt er dan weer voor dat er geen enkele automatisering start. Zelfde gebeurd als de accu eerst gaat laden en dan moet ontladen. Dan komt ie ook in een "loop" terecht. De manier om dit op te lossen is door in de zendure app 100 watt in te stellen als laden/ontladen en dan pakt ie alles weer op. Iemand die soort gelijk gedrag heeft (gehad)?
Dit exacte probleem heb ik ook sinds ik ze uit de doos heb gehaald. Dit lijkt vergelijkbaar bij de HW batterij waar hij in een soort standby modus blijft draaien in die stand. Binnen de huidige NOM versie houd hij hier rekening mee en pakt hij het automatisch weer op zodra ontladen of laden nodig is. Bij optie 2 en 4 in de automatisering is hier een instelling voor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8efyHSm6w_TKzU81BA-GWiDsElU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/enU5McN8DxZVQYX1T65D0QLF.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OO9Gj8_1xleM0jRB2zOoYNzycdk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Ipr31x8QAt92MA6YhVnxvp6t.png?f=fotoalbum_large

PM mij anders even als het niet lukt.

[ Voor 17% gewijzigd door gielz op 17-07-2025 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
Mediacj schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 19:46:
[...]

De aansturing sharen kan idd niet met de 800PRO dus je moet dan kiezen of je dat account in de app blijft gebruiken of in de Fireson integratie, beide tegelijk kan dus niet. Primair of niet het Zendure account waar je 800PRO aanhangt kan maar 1 maal actief zijn.

Je kunt wel een 2de Zendure account aanmaken en daar de 800PRO aan koppelen. Je gebruikt dan het primaire account voor Fireson want die heeft de besturing nodig en het tweede Zendure account kun je gebruiken om je 800PRO te raadplegen maar niet om aan te sturen.
Of ik moet even zien te sniffen wat voor requests er gedaan worden en die 100% kopieren. Met andere woorden: 'doen alsof HA m'n telefoon is'. Vereist denk ik wel stoeien met het kopieren van bearer tokens ofzo, maargoed, het proberen waard :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
dennisdew16 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 19:41:
Herken dit. Ligt niet aan de NOM regeling van @gielz. Die 27 watt ontladen zie ik ook. Met een restapi commando trek je dit recht. Wellicht standaard in je automatiseringen mee nemen?

Edit. Ik gebruik die NOM automatisering nog niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennisdew16
  • Niet online
Devke schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 20:26:
[...]

Herken dit. Ligt niet aan de NOM regeling van @gielz. Die 27 watt ontladen zie ik ook. Met een restapi commando trek je dit recht. Wellicht standaard in je automatiseringen mee nemen?

Edit. Ik gebruik die NOM automatisering nog niet.
Ik heb nu de automatisering van gielz aangepast dat ie vanaf -27 aan de gang gaat, dat lijkt voor nu te werken. Ga het even in de gaten houden. Het punt was juist dat ie via restapi geen data stuurde omdat er niet aan een voorwaarde werd voldaan :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!
dennisdew16 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 20:31:
[...]

Ik heb nu de automatisering van gielz aangepast dat ie vanaf -27 aan de gang gaat, dat lijkt voor nu te werken. Ga het even in de gaten houden. Het punt was juist dat ie via restapi geen data stuurde omdat er niet aan een voorwaarde werd voldaan :)
Laat even weten of dit voor jou de oplossing is over een aantal dagen. Hier nu de waarde ingesteld op -30 en als dat goed werkt zal ik de TS een update geven voor toekomstige zenSDK NOM gebruikers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23-07 08:08
Korvaag schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 18:55:
Ik probeer die Fireson plugin aan de praat te krijgen maar het lukt me niet.
Mag ik je een advies geven? Neem die route niet als je een SF800 Pro hebt. Ik heb het gister allemaal opgezet, een nachtje met succes NOM gedraaid, maar vandaag alles verwijderd. Ik vond het een onelegante oplossing met veel teveel dependencies (HACS installeren, een Github account koppelen, etc.). Ik ga morgen eens naar de setup van @gielz kijken, want dat ziet er veel eenvoudiger uit, want lult gewoon lekker (en lokaal) met de API van het apparaat, zoals het hoort. Ik moet nog wel even uitzoeken waarvoor die Energy Socket in de mix zit, want dat is natuurlijk geen optie als je 'm direct aansluit op een automaat in je groepenkast.

Niets ten nadele van Fireson, want het is knap dat ie het met zoveel kunstgrepen aan elkaar heeft gebrouwen, maar wel hoofdzakelijk omdat Zendure niet een degelijke API-aansturing in de "oudere" devices aanbood, begrijp ik (correct me if I'm wrong).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieke
gielz schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 17:29:
[...]

De entiteiten kun je makkelijk tonen via het dashboard via de standaard toe te voegen tegel;
[Afbeelding]

Maar dit staat los van de werken van zenSDK, dit is meer je opmaak van je Home Assistant dashboard.
Dank voor de hint! Dit is mijn eerste project in HA en ben nog zoekende. Ook naar terminologie. Maar alles zit nu in eigen dashboard. :)

Wat betreft het uitlezen van de slimme meter. Ik heb ook de smart 3CT meter met de spoelen erbij "gekregen". Overweeg die dan maar in de hoofdgroepenkast erin te bouwen. Nog net 2 posities vrij op DIN-rail. En spoelen gaat ook wel lukken.
Maar is dat device ook via REST aan te roepen? En te implementeren in jouw methodiek?

Zo niet, dan een nieuwe overweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hieke schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 22:32:
[...]

Dank voor de hint! Dit is mijn eerste project in HA en ben nog zoekende. Ook naar terminologie. Maar alles zit nu in eigen dashboard. :)

Wat betreft het uitlezen van de slimme meter. Ik heb ook de smart 3CT meter met de spoelen erbij "gekregen". Overweeg die dan maar in de hoofdgroepenkast erin te bouwen. Nog net 2 posities vrij op DIN-rail. En spoelen gaat ook wel lukken.
Maar is dat device ook via REST aan te roepen? En te implementeren in jouw methodiek?

Zo niet, dan een nieuwe overweging.
Die 3CT werkt ook via REST maar is niet 100% nauwkeurig. Denk dat voor nu de simpelste oplossing is om een HW Energysocket te plaatsen bij de batterij want de P1 data heb je ook al per seconden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TCMR schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 22:04:
[...]

Mag ik je een advies geven? Neem die route niet als je een SF800 Pro hebt. Ik heb het gister allemaal opgezet, een nachtje met succes NOM gedraaid, maar vandaag alles verwijderd. Ik vond het een onelegante oplossing met veel teveel dependencies (HACS installeren, een Github account koppelen, etc.). Ik ga morgen eens naar de setup van @gielz kijken, want dat ziet er veel eenvoudiger uit, want lult gewoon lekker (en lokaal) met de API van het apparaat, zoals het hoort. Ik moet nog wel even uitzoeken waarvoor die Energy Socket in de mix zit, want dat is natuurlijk geen optie als je 'm direct aansluit op een automaat in je groepenkast.

Niets ten nadele van Fireson, want het is knap dat ie het met zoveel kunstgrepen aan elkaar heeft gebrouwen, maar wel hoofdzakelijk omdat Zendure niet een degelijke API-aansturing in de "oudere" devices aanbood, begrijp ik (correct me if I'm wrong).
De energysocket is voor het uitlezen van het vermogen van de batterij. Die moet zo nauwkeurig mogelijk zijn om de NOM makkelijker aan te sturen. Zelf werk ik nu met deze https://www.bol.com/nl/nl...FM7A.4_13.14.ProductTitle

Maar er zijn ook Tweakers die een MID KWH Meter gebruiken voor het uitlezen van bijvoorbeeld Homewizard die ook per seconden data heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _AcS_
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:02
gielz schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 22:50:
[...]

Die 3CT werkt ook via REST maar is niet 100% nauwkeurig. Denk dat voor nu de simpelste oplossing is om een HW Energysocket te plaatsen bij de batterij want de P1 data heb je ook al per seconden.
Wat is er niet nauwkeurig aan de 3CT?
Deze werkt toch ook per 1 seconde?

Ik heb een 3CT besteld samen met de 800Pro en wil deze in de meterkast plaatsen en dan de Shelly Pro 3EM verplaatsen naar de schuur om de fasen uit te lezen van de 800, de 800Pro en 2400AC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
gielz schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 22:52:
[...]
De energysocket is voor het uitlezen van het vermogen van de batterij. Die moet zo nauwkeurig mogelijk zijn om de NOM makkelijker aan te sturen.
Begrijp ik van je dat je deze waarde dus niet uit de SF800Pro via de REST API kunt krijgen? Dat is jammer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TCMR
_AcS_ schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 08:25:
[...]
Wat is er niet nauwkeurig aan de 3CT?
Deze werkt toch ook per 1 seconde?
Het gaat niet om de interval. Ik wist het ook nooit, maar CT-klem-based meters schijnen toch iets af te kunnen wijken van wat je slimme meter zelf aangeeft. De hoogste nauwkeurigheid komt uit je P1-poort. Hoeveel het afwijkt? Ik zou het niet kunnen zeggen. Zou mooi zijn om eens te meten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
TCMR schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 08:30:
[...]

Begrijp ik van je dat je deze waarde dus niet uit de SF800Pro via de REST API kunt krijgen? Dat is jammer.
Op de API zit een onbekende rate limiter. Je zou het kunnen proberen maar garantie tot de deur. Je kunt een freeze krijgen en dat moet de omvormer 100% uit en aan. Bij de 800Pro is dat geloof ik wat moeilijker. @Taro was die 800Pro te unfreezen of is dat een hoop schroef werk? :+

Voor de sturing zou ik iig adviseren om ervoor te zorgen dat beide (P1 + Batterij) vermogen zo accuraat mogelijk zijn. Voordeel is dat je met die externe meter ook meteen zuiver de import en export kunt meten.

[ Voor 14% gewijzigd door gielz op 18-07-2025 08:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
TCMR schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 08:32:
[...]

Het gaat niet om de interval. Ik wist het ook nooit, maar CT-klem-based meters schijnen toch iets af te kunnen wijken van wat je slimme meter zelf aangeeft. De hoogste nauwkeurigheid komt uit je P1-poort. Hoeveel het afwijkt? Ik zou het niet kunnen zeggen. Zou mooi zijn om eens te meten...
Hier de verschillen, en dit was nog met een P1 interval van 10-15 seconden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Iv6YEttfBA10mr8ywu0B2RSarMQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/nlLXMeM9V3f5NwecTxLPC8fw.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLass
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:25
gielz schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 08:38:
[...]
Voor de sturing zou ik iig adviseren om ervoor te zorgen dat beide (P1 + Batterij) vermogen zo accuraat mogelijk zijn. Voordeel is dat je met die externe meter ook meteen zuiver de import en export kunt meten.
Is dat ook van toepassing op de Hypers via de Fireson integratie? Die heb ik nu zonder een extra plug draaien, dus ben wel benieuwd of het "strakker" kan met een extra meting ertussen.

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _AcS_
TCMR schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 08:32:
[...]

Okay, duidelijk.

Ik heb nog geen slimme meter in huis en weet ook niet wanneer ik er 1 zal krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _AcS_
gielz schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 08:41:
[...]

Hier de verschillen, en dit was nog met een P1 interval van 10-15 seconden.

[Afbeelding]
Zit inderdaad nog wel wat verschillen tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
[...]

Op de API zit een onbekende rate limiter. Je zou het kunnen proberen maar garantie tot de deur. Je kunt een freeze krijgen en dat moet de omvormer 100% uit en aan. Bij de 800Pro is dat geloof ik wat moeilijker. @Taro was die 800Pro te unfreezen of is dat een hoop schroef werk? :+

Nee als je SF800 pro in freeze gaat (de fireson freeze in dit geval) was dat alleen door zendure te verhelpen. Ook omdat de batterij vast zit aan de omvormer en je ze dus niet kunt los koppelen. Inmiddels is dit ook in de fireson integratie verholpen, zodat die niet meer op die manier in freeze gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaLass schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 08:42:
[...]

Is dat ook van toepassing op de Hypers via de Fireson integratie? Die heb ik nu zonder een extra plug draaien, dus ben wel benieuwd of het "strakker" kan met een extra meting ertussen.
Is het uberhaupt mogelijk om te testen? Ik geloof dat de Fireson alleen de P1 instelbaar heeft. Hoe ziet een 30 minuten lijn er nu uit op de P1 met Fireson?

Hier is het nu zo (zit een oplaadbuffer in, grijze gedeelte)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k-bp6nUmCpW3rHvKhfuyoqUBfJA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/6rsnjEfac8piuTgCokjBwemD.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieke
gielz schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 22:50:
[...]

Het is niet zo'n klus om de 3CT-meter in te bouwen of een P1-meter en socket van HW aan te schaffen. Maar in het eerste geval blijf ik toch met vraag van de juiste syntax in de configuration.yaml zitten..

Daar komt bij dat ik in HA via een helper (sensor template) met deze inhoud het actueel vermogen reeds beschikbaar heb.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8q5sepebap6GjI7KF-e0Ih8CGgk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ksz6GdUEPEX8IEFKwGeD94Bv.jpg?f=fotoalbum_large

En dit is jouw code in configuration.yaml

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
  - resource: http://<IP-HOMEWIZARD-P1>/api/v1/data   # IP-adres van je P1 voor V1 API
    sensor:
      - name: "P1 Zendure Aansturing API v1"
        value_template: "{{ value_json.active_power_w | float }}"
        unique_id: P1_Zendure_Aansturing_API_V1

- resource: http://<IP-HOMEWIZARD-ENERGYSOCKET>/api/v1/data   # IP-adres van je energysocket voor V1 API
    sensor:
      - name: "Zendure 2400 AC Vermogen Aansturing API v1"
        unique_id: Zendure_2400_AC_Vermogen_Aansturing_API_V1

Kun je me met bovenstaande informatie helpen bij het aanpassen van de configuration.yaml om het actueel vermogen van de slimme meter in de applicatie beschikbaar te maken? _/-\o_
Dat bespaart me een extra P1-meter in de meterkast.

Of denk ik helemaal verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hieke schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 08:57:
[...]

Het is niet zo'n klus om de 3CT-meter in te bouwen of een P1-meter en socket van HW aan te schaffen. Maar in het eerste geval blijf ik toch met vraag van de juiste syntax in de configuration.yaml zitten..

Daar komt bij dat ik in HA via een helper (sensor template) met deze inhoud het actueel vermogen reeds beschikbaar heb.

[Afbeelding]

En dit is jouw code in configuration.yaml

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
  - resource: http://<IP-HOMEWIZARD-P1>/api/v1/data   # IP-adres van je P1 voor V1 API
    sensor:

- resource: http://<IP-HOMEWIZARD-ENERGYSOCKET>/api/v1/data   # IP-adres van je energysocket voor V1 API
    sensor:
      - name: "Zendure 2400 AC Vermogen Aansturing API v1"
        unique_id: Zendure_2400_AC_Vermogen_Aansturing_API_V1

Kun je me met bovenstaande informatie helpen bij het aanpassen van de configuration.yaml om het actueel vermogen van de slimme meter in de applicatie beschikbaar te maken? _/-\o_
Dat bespaart me een extra P1-meter in de meterkast.

Of denk ik helemaal verkeerd?
In de configuration.yaml kun je de P1 meter regel verwijderen. Zoals ik zo zie heb je hem al alleen toont deze het vermogen met komma achter de 0 en dit moet wel een afgeronde waarde zijn. (ChatGPT is je vriend ;)). Wat wel belangrijk is dat je eigen P1 sensor per seconden is.

Vervolgens in de NOM automatisering kun je sensor.p1_zendure_aansturing_api_v1 veranderen voor je eigen p1 sensor. Kwestie van kladblok gebruiken met vervangen.

Het mooie is, je kunt niets stuk maken. Het ergste wat kan gebeuren is dat je batterij uit moet en dat je even de omvormer van de batterij moet tillen. Gratis sportschool :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Ik heb de FAQ voor den zenSDK aansturing even aangevuld voor nieuwe tweakers;

Ik heb geen Homewizard P1 of überhaupt geen P1
Zolang je de meterstanden maar zo nauwkeurig mogelijk en per seconden beschikbaar heb is dit geen probleem. Dit kan bijvoorbeeld met een Homewizard KWH meter na je hoofdschakelaar of een CT klem (minder nauwkeurig). Vergeet niet in de NOM automatisering de sensor naar je eigen sensor aan te passen. Kladblok vervangen is je vriend.

Wat is het doel van de Homewizard Energysocket bij de 2400 AC?
Je wilt een vermogen van de 2400 AC die zo nauwkeurig mogelijk is en per seconden. De 2400 AC zelf geeft via de Restful API en in de cloud een afwijkende waarde. (verschil loopt op tot 3-4%)

Ik heb of wil geen Homewizard Energysocket
Er zijn zat andere mogelijkheden om het actuele vermogen te meten per seconden. Je kunt ook voor een Shelly PM Mini Gen3 of Homewizard KWH Meter gaan. Vergeet niet in de NOM automatisering de sensor naar je eigen sensor aan te passen. Kladblok vervangen is je vriend. Hier onder de REST sensor voor de Shelly;

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
- resource: http://<IP-SHELLY-PMGEN3>/rpc/PM1.GetStatus?id=0   # IP-adres van je Shelly PM Mini Gen3 voor API
    sensor:
      - name: "Shelly Zendure 2400 AC Vermogen Aansturing API"
        value_template: "{{ value_json.apower | float }}"
        unique_id: Shelly_Zendure_2400_AC_Vermogen_Aansturing_API

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
[...]

Geert en ik hebben uiteindelijk besloten hem niet open te schroeven toen hij op bezoek was :)

Heb de SF800Pro inmiddels ook verkocht, dus kan het niet meer testen.

Ga zelf binnenkort ook aan de slag met NOM icm 3x 2400AC, persoonlijk vind ik het fijn dat iedereen die ergens tegenaan loopt dat ook gewoon hier deelt. Heel specifieke persoonlijke situaties natuurlijk via DM, maar alles wat hier wordt gedeeld helpt anderen weer :)

Zag ook de vraag waarom FireSon het zo heeft aangepakt, dat is heel simpel: Er wordt ingehaakt op het MQTT protocol dat Zendure standaard gebruikt(e). Heb de 3 Hypers nu al heel lang stabiel draaien via local MQTT en de NOM berekening van Fireson incl. verdeling op basis van SoC, vermogen, etc. is echt prachtig geregeld. Ik heb nu bijv. maar 1-2 Wh/uur verbruik bij NOM in de avond, nacht en ochtend. Overdag is dat niet haalbaar met alle zonnepanelen en verbruikers, maar het werkt gewoon erg goed. Helaas is mijn ervaring dat de SF800Pro en 2400AC niet goed werken met local MQTT. Die stuur ik daarom nu via de REST API aan, maar nog wel zonder mooie NOM verdeling over alle devices. Dat is dus het volgende project, want dan kunnen de Hypers + AB2000S worden omgezet in extra AB3000X opslag en hoef ik maar 3 ipv 6 devices aan te sturen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
gielz schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 09:06:
[...]
Het mooie is, je kunt niets stuk maken. Het ergste wat kan gebeuren is dat je batterij uit moet en dat je even de omvormer van de batterij moet tillen. Gratis sportschool :+
En dat is voor de SF800Pro dus wel een ding aangezien de accu in de behuizing zit ingebouwd. Daarom heb ik hier ook bewust voor alleen devices gekozen met losse omvormer en daarnaast een aantal SF800's hangen voor de PV. Dit van elkaar scheiden vind ik het stabielste en voorspelbaar werken. Je krijgt ook regelmatig gedoe met bijv. een 2400AC waar via de off-grid poort met daarop een SF800 nog 15 Watt aan PV opbrengst binnenkomt, waardoor die dan niet op de ontlaad stand gaat.

Functionaliteit scheiden is mijn advies :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieke
Dank je voor je effort. Maar helaas schiet mijn kennis van scripting nog tekort. Met hulp en vallen en opstaan hoop ik er te komen.

Ik heb in de Helper de roundfunctie naar 0 gezet.

code:
1
2
3
{% set import = states('sensor.dsmr_reading_electricity_currently_delivered') | float %}
{% set export = states('sensor.dsmr_reading_electricity_currently_returned') | float %}
{{ (import - export) *1000| round(0) }}

Maar dan ga ik al de mist in..

Wat wordt in configuration.yaml de syntax voor de resource? Ik wil de waarde uit de Helper gebruiken toch?

Krijg ook meteen een foutmelding omdat je schrijft:

In de configuration.yaml kun je de P1 meter regel verwijderen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YpN-rb9zAhD4cForq7IJxnPlQec=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lMCVZxWK2aoRwcHZCHx94aJp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hieke schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 09:48:
Dank je voor je effort. Maar helaas schiet mijn kennis van scripting nog tekort. Met hulp en vallen en opstaan hoop ik er te komen.

Ik heb in de Helper de roundfunctie naar 0 gezet.

code:
1
2
3
{% set import = states('sensor.dsmr_reading_electricity_currently_delivered') | float %}
{% set export = states('sensor.dsmr_reading_electricity_currently_returned') | float %}
{{ (import - export) *1000| round(0) }}

Maar dan ga ik al de mist in..

Wat wordt in configuration.yaml de syntax voor de resource? Ik wil de waarde uit de Helper gebruiken toch?

Krijg ook meteen een foutmelding omdat je schrijft:

In de configuration.yaml kun je de P1 meter regel verwijderen.

[Afbeelding]
Beginners foutjes zie ik. *O*

Wanneer je een onderdeel niet wenst te gebruiken in een configuration.yaml moet je het hele stuk verwijderen. Het hele onderstaande gedeelte ga je in je configuratie niet meer gebruiken en kan dus verwijderd worden.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
    sensor:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterb13
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 11:28
Pfew, sinds gisteren probeer ik de fireson integratie (via de cloud) werkend te krijgen met mijn 2x2400Ac op verschillende groepen/fasen. Krijg het maar niet aan de praat. Ik had voor fireson met zendure cloud integratie gekozen omdat ik dacht dat dit de meest eenvoudige keuze zou zijn met de meeste kans op succes.

Helaas, verschillende keren opnieuw geinstallleerd, apparaten opnieuw aangemaakt in Zendure app, met een hems, zonder, met hems maar zonder 2400's in de hems etc etc. Veel instellingen geprobeerd, maar krijg maar niet voor elkaar dat die iets doet wat die zou moeten doen. Zelfs de handmatige stand doet het niet.

zie ook steeds melding "Unknown clsuter configuration, Please check". Waarbij ik ook allerlei instellingen geprobeerd heb, ook zonder cluster, maar geen succes.

Vraag me nu af of de fireson integratie (cloud) wel werkt met 2x een 2400AC.... heeft iemand dat werkend?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
peterb13 schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 10:34:
Pfew, sinds gisteren probeer ik de fireson integratie (via de cloud) werkend te krijgen met mijn 2x2400Ac op verschillende groepen/fasen. Krijg het maar niet aan de praat. Ik had voor fireson met zendure cloud integratie gekozen omdat ik dacht dat dit de meest eenvoudige keuze zou zijn met de meeste kans op succes.

Helaas, verschillende keren opnieuw geinstallleerd, apparaten opnieuw aangemaakt in Zendure app, met een hems, zonder, met hems maar zonder 2400's in de hems etc etc. Veel instellingen geprobeerd, maar krijg maar niet voor elkaar dat die iets doet wat die zou moeten doen. Zelfs de handmatige stand doet het niet.

zie ook steeds melding "Unknown clsuter configuration, Please check". Waarbij ik ook allerlei instellingen geprobeerd heb, ook zonder cluster, maar geen succes.

Vraag me nu af of de fireson integratie (cloud) wel werkt met 2x een 2400AC.... heeft iemand dat werkend?
  • 2400AC's uit HEMS halen en handmatig op 0 laden, 0 ontladen zetten.
  • App sluiten
  • In HA de integratie even weggooien en opnieuw installeren.
  • Met je Zendure account inloggen en niet local MQTT kiezen ivm 2400AC's
  • Als het goed is zie je nu een lijstje met 2x 2400AC, de accu's en Zendure Manager. Kan zijn dat je HA even opnieuw moet opstarten.
  • Ga naar 2400AC - 1, selecteer de cluster optie, bijv. own circuit als ie op een eigen groep zit, of maak een cluster aan als die op dezelfde groep zit als 2400AC - 2
  • Ga naar 2400AC - 2, selecteer OF het cluster dat je bij 2400AC - 1 hebt aangemaakt als ze op dezelfde groep zitten OF kies own circuit.
  • Misschien nog 1x een HA reboot.
  • Kies nu de Smart mode en dan zou het moeten werken. Ondertussen niet meer opnieuw met de App inloggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieke
Beginners foutjes zie ik. *O*
Die zullen vast nog meer volgen ;) Dank voor je begrip.

Dit is de helper met entiteit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MrTRtax6wVppMK8ZJiFleIrqujc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/3leAKQSywUlD25ZNHO00DC80.jpg?f=user_large

Heb nu via Instellingen, Automatiseringen, Zendure NOM 1.00 in het script de entiteit aangepast.

Voor de zekerheid hierbij een stukje van het script Zendure NOM 1.00 zoals in regel 19:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NIxNLNfT6dakLC-RNGe_Y6AUBzk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/6ilsHcFqhCmmrtDOJpouR9Ob.jpg?f=user_large

De HW Energy socket zojuist besteld. 8). Morgen kijken of het allemaal werkt.
Of kan ik nu al een beeld krijgen of mijn aanpassingen correct zijn?

[ Voor 15% gewijzigd door Hieke op 18-07-2025 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterb13
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 11:28
Taro schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 10:40:
[...]
  • 2400AC's uit HEMS halen en handmatig op 0 laden, 0 ontladen zetten.
  • App sluiten
  • In HA de integratie even weggooien en opnieuw installeren.
  • Met je Zendure account inloggen en niet local MQTT kiezen ivm 2400AC's
  • Als het goed is zie je nu een lijstje met 2x 2400AC, de accu's en Zendure Manager. Kan zijn dat je HA even opnieuw moet opstarten.
  • Ga naar 2400AC - 1, selecteer de cluster optie, bijv. own circuit als ie op een eigen groep zit, of maak een cluster aan als die op dezelfde groep zit als 2400AC - 2
  • Ga naar 2400AC - 2, selecteer OF het cluster dat je bij 2400AC - 1 hebt aangemaakt als ze op dezelfde groep zitten OF kies own circuit.
  • Misschien nog 1x een HA reboot.
  • Kies nu de Smart mode en dan zou het moeten werken. Ondertussen niet meer opnieuw met de App inloggen.
Bedankt voor je hulp... ga het proberen! Nu moet ik helaas alleen aan het werk, maar ga het vanavond/morgen meteen weer proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _AcS_
Taro schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 09:48:
[...]

En dat is voor de SF800Pro dus wel een ding aangezien de accu in de behuizing zit ingebouwd. Daarom heb ik hier ook bewust voor alleen devices gekozen met losse omvormer en daarnaast een aantal SF800's hangen voor de PV. Dit van elkaar scheiden vind ik het stabielste en voorspelbaar werken. Je krijgt ook regelmatig gedoe met bijv. een 2400AC waar via de off-grid poort met daarop een SF800 nog 15 Watt aan PV opbrengst binnenkomt, waardoor die dan niet op de ontlaad stand gaat.

Functionaliteit scheiden is mijn advies :)
Hoeveel SF800 heb jij nu in gebruik en welke panelen heb je op elke SF800 aangesloten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Hieke schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 10:42:
[...]

Die zullen vast nog meer volgen ;) Dank voor je begrip.

Dit is de helper met entiteit:
[Afbeelding]

Heb nu via Instellingen, Automatiseringen, Zendure NOM 1.00 in het script de entiteit aangepast.

Voor de zekerheid hierbij een stukje van het script Zendure NOM 1.00 zoals in regel 19:
[Afbeelding]

De HW Energy socket zojuist besteld. 8). Morgen kijken of het allemaal werkt.
Of kan ik nu al een beeld krijgen of mijn aanpassingen correct zijn?
Ik zou voor nu even wachten tot je compleet bent. Je kunt wel als je de selectielijst + automatisering hebt toegevoegd hem handmatig laden en ontladen. Dan weet je iig dat de batterij werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hieke
gielz schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 13:11:
[...]

Ik zou voor nu even wachten tot je compleet bent. Je kunt wel als je de selectielijst + automatisering hebt toegevoegd hem handmatig laden en ontladen. Dan weet je iig dat de batterij werkt.
Dat advies heb ik afgelopen tijd vaker gelezen; toen ik herhaaldelijk informeerde naar de status van levering van de 2400 AC. Dank voor uw geduld was dan de afsluitende phrase.. ;) Inmiddels aardig getraind daarin. Volgens HW komt morgen mijn energy socket binnen.

Automatiseringen werken.
Ondertussen klik ik wat rond in HA. Dashboard wordt al beter. Vraag me af wat de bovenste instelling Pas Zendure 200 AC modus aan voor functie heeft.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dQZa9OtjZeA4F_tWzscIq8c3FYM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UB6duCotIdvMEKJnEGjabWlJ.jpg?f=fotoalbum_large

Veel dank zover.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennisdew16
  • Niet online
Hieke schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 14:51:
[...]

Automatiseringen werken.
Ondertussen klik ik wat rond in HA. Dashboard wordt al beter. Vraag me af wat de bovenste instelling Pas Zendure 200 AC modus aan voor functie heeft.
[Afbeelding]

Veel dank zover.
Als je de blauwe schakelaar bedoeld bij de bovenste sensor dan zet dit de betreffende automatisering aan of uit. Als deze uit staat lijkt het me dat het dropdown menu eronder niet werkt als je hier een keuze in maakt. Dus de schakelaar zou ik lekker altijd aan laten staan en van je dashboard weghalen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieke
Even getest en blijkt inderdaad deze functie te hebben. Ga hem toch maar voorlopig eruit halen... Kan verwarrend werken. Dank voor deze info.

Nu verder zoeken hoe ik de Actions zoals Zendure_x_laden in het dashboard krijg. |:(

Vermoedelijk de Automation Zendure 2400 AC Modus Aan aanpassen..

[ Voor 35% gewijzigd door Hieke op 18-07-2025 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
TCMR schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 22:04:
[...]

Ik heb inmiddels denk ik al door waarom ik de plugin niet werkend krijg. Ik begreep van de site dat je voor de SF 800 Pro je primaire account moest gebruiken (en niet een secundair account met sharing). Echter: ook daarvoor lijkt te gelden dat je maar 1 keer connectie mag leggen dus ik moet m'n device eerst uit HEMS halen denk ik.

Zoals hierboven gezegd: ik wil zo weinig mogelijk met HA doen. Ik heb een aantal dingen momenteel draaien en ik vind het allemaal net niks. Dan is de tibber plugin z'n prijzen weer kwijt.. daardoor geeft HA m'n Ecoflow unit geen trigger om te gaan terugleveren en dan is er weer een andere plugin soms stuk die een reload nodig heeft. Ik vind het, met alle respect voor de vele mensen die er ontzettend veel tijd in steken, gewoon onbetrouwbare meuk. Doe mij gewoon een app met functionaliteit out of the box en ik ben blij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dennisdew16
  • Niet online
Korvaag schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 16:15:
[...]

Zoals hierboven gezegd: ik wil zo weinig mogelijk met HA doen. Ik heb een aantal dingen momenteel draaien en ik vind het allemaal net niks. Dan is de tibber plugin z'n prijzen weer kwijt.. daardoor geeft HA m'n Ecoflow unit geen trigger om te gaan terugleveren en dan is er weer een andere plugin soms stuk die een reload nodig heeft. Ik vind het, met alle respect voor de vele mensen die er ontzettend veel tijd in steken, gewoon onbetrouwbare meuk. Doe mij gewoon een app met functionaliteit out of the box en ik ben blij.
Gelukkig is iedereen vrij in de keuze die er gemaakt kan worden :) Ik vind het juist mooi dat ik zelf alles zo optimaal mogelijk kan regelen. Herken me dan ook helemaal niet in de onbetrouwbare meuk. Maar gelukkig kan zendure beide doelgroepen tevreden stellen met dit product.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennisdew16
  • Niet online
Hieke schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 15:21:
Even getest en blijkt inderdaad deze functie te hebben. Ga hem toch maar voorlopig eruit halen... Kan verwarrend werken. Dank voor deze info.

Nu verder zoeken hoe ik de Actions zoals Zendure_x_laden in het dashboard krijg. |:(

Volgens mij bedoel je de rest api commando's. Dit werkt out of the box met de NOM automatisering maar dan moet je nog even een dag wachten op je energ socket denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
_AcS_ schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 11:58:
[...]

Hoeveel SF800 heb jij nu in gebruik en welke panelen heb je op elke SF800 aangesloten?
4x SF800 met setjes van:

2x 420 Wp
2x 435 Wp
2x 435 Wp Bifacial
2x 505 Wp

En dan nog 1x 505 Wp idle liggen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieke
dennisdew16 schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 16:22:
[...]

Volgens mij bedoel je de rest api commando's. Dit werkt out of the box met de NOM automatisering maar dan moet je nog even een dag wachten op je energ socket denk ik.
Inderdaad bedoel ik die, denk ik.
Ik zie in het pull-down menu onder Modus selecter helaas maar 6 commando's..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R06qYyKZ6ZbTnaQS2YelAO5wyI0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/iSKkJGFtBkADeAEis7cyTusD.jpg?f=user_large

Ik mis Restful commando's die zichtbaar zijn bij Developer Tools, Actions. zoals Zendure_X_laden.
Ik heb wel gezien dat ik die in configuration,yaml nog wat nader moet definiëren.

Jij een idee hoe ik die 4 commando's in het pulldown-menu toegevoegd krijg? Het is een Helper, die ik ook kan bewerken. In de Startpagina van dit draadje staat dat ik ze één op één over moet nemen. Als een aapje uitgevoerd. Maar ik mis de achtergrondkennis om er zelf nog acties aan toe te voegen..

Ik zie geen relatie met Rest-commands in de configuration.yaml en Helper.. :?

Het is allemaal erg out of the box. Ik streef inderdaad naar NOM. Maar wil HA ook een beetje naar mijn hand kunnen zetten. O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennisdew16
  • Niet online
@Hieke De rest commands worden automatisch gestuurd door de NOM automatisering. Daar zou ik als ik jou was niet teveel aan rommelen. Als je alles uit de start post overneemt moet het goed komen. Om te testen of de automatisering werkt kan je "opladen met 2400 watt" doen. Werkt dit zet hem dan weer op bijvoorbeeld standby. Als je morgen de energy socket binnen krijgt kan je NOM draaien.
Nu weet ik dat @gielz wel werkt aan een functie waar je zelf kan specificeren met hoeveel watt je kan laden/ontladen maar dat zit nog niet in de V1.00 versie. Hopelijk heb ik je goed begrepen en op weg geholpen, zo niet laat het dan ook vooral weten!

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Hieke schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 15:21:

zendure_x_laden
zendure_x_laden_balanceren
zendure_x_ontladen
zendure_x_ontladen_balanceren

Deze zitten bewust niet in je dropdown. Dit omdat ze onderdeel zijn van de NOM automatisering. Stel je zou ze er wel in zetten wat zou dan de X moeten zijn? Dat word namelijk bepaald in de NOM automatisering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voor iemand die de 2400 AC RTE test uitvoert heb ik een handmatige optie gemaakt. Deze zou je in een normale situatie niet gebruiken denk ik omdat je voor dynamisch zelf aparte vermogen rest commands aanmaakt en als je gewoon lekker wilt NOMen gebruik je deze ook niet.

- 2 nieuwe rest commands die altijd in het RAM geheugen schrijven
- 1 helper met vermogen
- 1 automatisering

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ItqGqKHtv4t1PHSc_IceBzG-nE4=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/IaLPYJZ4KRThoKtFq0urlwXT.gif?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieke
Ik dacht aan laden met 250 Watt. Dat is iets meer dan mijn sluipverbruik 's nachts.

Inderdaad al getracht de ontlaadoptie enigszins wijzigen in configuration.yaml maar dat geeft inderdaad eem error

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieke
Die demo van Handmatig een waarde invoeren om te ontladen is precies wat ik wens.. Als je nog niet kunt NOMmen..

[ Voor 15% gewijzigd door Hieke op 18-07-2025 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hieke schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 18:00:
Ik dacht aan laden met 250 Watt. Dat is iets meer dan mijn sluipverbruik 's nachts.

Inderdaad al getracht de ontlaadoptie enigszins wijzigen in configuration.yaml maar dat geeft inderdaad eem error
Voeg deze toe, ontladen met 250 watt. ;)

code:
1
2
3
4
  zendure_ontladen_250:
    url: http://<IP-BATTERIJ>/properties/write
    method: POST
    payload: '{"sn":"<SERIAL-2400AC>","properties":{"acMode": 2, "outputLimit": 250 }}'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieke
Oeps.. bovenstaande code helemaal toegevoegd in configuration.yaml en HA volledig herstart.

Ik verwachtte toen bij het pull down menu Zendure 2400 AC Modus selecteren de optie Handmatig en vervolgens een waarde invoeren. Maar hierboven beter lezend zou ik een optie moeten krijgen dat ik 250 Watt kan ontladen.

Helaas ben ik er nog (net) niet.

Oh ja, ik moet pull downmenu nog aanpassen! 8)7 Na het eten.

[ Voor 7% gewijzigd door Hieke op 18-07-2025 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hieke schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 18:02:
Die demo van Handmatig een waarde invoeren om te ontladen is precies wat ik wens.. Als je nog niet kunt NOMmen..
Die komt er ook zeer snel aan (vanavond). Ben nu even nog de laatste testjes aan het doen en die zal zo in de huidige sturing geschoven kunnen worden zonder aanpassingen bij rest_commands.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Startpost aanpassingen

Restful API zenSDK
2025-07-19 ❤︎ NEW - Modus handmatig is toegevoegd Wil je deze gebruiken in een bestaande configuratie dan zal je het volgende moeten doen wat in de TS beschreven staat; Extra modus toevoegen aan de keuzelijst, 1 helper toevoegen voor het handmatige vermogen, handmatige automatisering toevoegen, modus automatisering vervangen. Dit heeft geen invloed op de bestaande configuratie zoals de NOM.

Pagina: 1 2 3 Laatste